Diskuze

Dráhy s Buzkovou uspěly proti soutěži na rychlíky. Tendr zrušil ÚOHS

První rychlíková soutěž po třech letech skončila fiaskem. Tendr, který prosazovalo ministerstvo, zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vyhověl stížnosti Českých drah. Ty mohou být v klidu, že zatím nepřijdou o provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. A navíc si nejspíš zajistily přísun ministerských peněz na další roky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pan ministr Ťok má krásnou ideu o tarifní integraci na železnici, jenže rozhodovací procesy jeho podřízených postrádají evropský rozhled.

Například proč soutěže na dopravce neprobíhají podle švýcarského vzoru.

Česká společnost je postižena slintavkou a kulhavkou. Slintá se nejen po kvalitě železniční dopravy jako ve Švýcarsku, ale po kvalitě celé veřejné švýcarské dopravy, leč kulhá se za vytvořením stejných podmínek jako tom "zidealizovaném" Švýcarsku.

Základem úspěchu železniční dopravy ve Švýcarsku je skutečnost, že všichni dopravci a provozovatelé dráhy na normálně rozchodných železnicích a většině úzkorozchodek skáčí tak, jak píská SOUKROMÝ DOPRAVCE SBB AG (SBB). Platí to o provozních předpisech, které "dirigují" SBB, zabezpečovací technika je podle toho, co chtějí SBB. Není problém předat řízení provozu jinému provozovateli dráhy. V současnosti spadá řízení provozu ve stanici Brig pod správu SBB, po skončení rekonstrukce zabezpečovacího zařízení a centralizace řízení bude předáno společnosti BLS - včetně zaměstnanců.

Podobně je tomu ve veřejné přepravě osob. V celém Švýcarsku platí jednotné tarifní podmínky a jednotné "smluvní přepravní podmínky" řečeno českou terminologií, dopravci si nestanoví vlastní.

Celostátní tarifní integrace zahrnuje cca 250 dopravců - železnic, silnice, MHD, lodní doprava, lanovky. Na normálně rozchodných železnicích a většině úzkorozchodek se jezdí za celostátně platné "obyčejné jízdné", výjimkou jsou turistické horské dráhy s podstatně dražším jízdným, ale pro dojíždění do zaměstnání / škol se kalkuluje "standardní jízdné"...

Kdyby se stejný model uplatnil v Česku, bude po problému. Každý dopravce by akceptoval SPPO ČD a.s., řídil se předpisem TR 10 a dalšími komerčními předpisy, uznával mezistátní jízdenky, jízdenku InterRail, akceptoval režijky ČD(nárok na režijku by získal i zaměstnanec jiného dopravce = podobně jako ve Švýcarsku), průkazy IN25, IN50, IN 100 ..

A je po problémech s tím, kdo kde bude jezdit. Nic jednoduššího.

2 0
možnosti

A20l58e21x 48T61o59r97o25k

7. 11. 2015 8:36

Nehorázné zvýhodňování zlodějské a předražené ČD stále trvá. Další podraz na cestujících. Kdy už konečně s tímto národním zlodějem někdo zatočí?

0 1
možnosti

Správné rozhodnutí. Stát se má vykašlat na tento nesmyslný rozprodej a kouskování železnice. Místo toho má dohlédnout na to, aby ČD fungovaly tak jak to stát a cestující v rámci toho co zaplatí vyžadují. Jenomže realita je taková, že neexistuje žádná koncepce co, jak - nikdo nemá plán obnovy vozového parku není plán oprav nádraží není nic. Neexistuje koncepce jednotných služeb a minimálního standardu pod který by se vlaky provozovat nesměly (do kdy mají zmizet vlaky bez moderního zabezpečení, do kdy zmizí poškozené vagony, od kdy bude záchod vypadat jako záchod a nebude to prostor s naprosto odporným WC, bez vody, kolikrát prohnilou podlahou, o čistotě WC ani nemluvím, vlaky budou topit jak mají, rozšíří se Wi-Fi atd). Podle mě by měla vzniknout nějaká studie, nebo vize jak mají ČD vypadat a samozřejmě pak plán toho jak k tomuto směřovat s ohledem na to kolik peněz na to mají, s ohledem na priority atd. To samé v bleděmodrém je SŽDC (Příkladem toho, že levá ruka neví co dělá pravá je oprava trati Ostrava Valašské Meziříčí. Teď to draze opravili a sotva skončili tak se obnovila myšlenka elektrizace této trati, která má být spojená i se zdvoukolejením.) Místo toho probíhá nesmyslné soutěžení tratí a hlavně těch lukrativních aby se někdo napakoval. Nebo si MD myslí, že to RJ nebo LE dělají z dobré vůle. Co takhle kdyby ten standard co mají RJ a LE nabízely ČD a se stejnými náklady? To bychom asi ušetřili ne? ČD je státní podnik a jedná se o veřejnou službu, takže by zisk zůstal v ČD potažmo se vrátil do rozpočtu. My raději železnici rozkouskujeme a necháme na tom vydělávat soukromé firmy. Fakt mi logika politiků uniká. Nebo jim z toho od RJ a LE něco kape do kapes.

2 3
možnosti

sám jste si na svoji otázku odpověděl - stát není schopen své firmy efektivně řídit, takže je jak pro stát, tak pro zákazníky výhodnější zadat zakázky soukromým firmám.

jistěže soukromník to nedělá z dobré vůle - ale je lepší zaplatit soukromníkovi 80 Kč/km a nechat mu zisk, než ČD s horšími vlaky 100 Kč/km a být rád, že je jejich hospodaření horko těžko v černých číslech.

0 2
možnosti

Co na to říct, ČD jsou jak pijavice, které se nepustí dokud to jen jde. Možná by bylo jednoduší je zprivatizovat.

0 6
možnosti

Když by se firma zprivatizovala, tak zmizí celosíťové služby. Dokonce by se mohlo stát, že se nedovoláte, protože volaný je u konkurence. A navíc čísla nebudou v jednotném telefonním seznamu. To byly argumenty před 20 lety, když se "bojovalo" proti nástupu T-Mobile.

1 0
možnosti

J54a83n 96J80e81m65e38l61k11a

5. 11. 2015 10:45

Ještě, že tak.. Viz soutěž Jižní Čechy. Lze dohledat vůbec online zadání, nabídky, vyhodnocení, smlouvy. Určitě ne. Uvidíme, jak to tam bude fungovat. Jaké budou ohlasy. Celý kraj najednou bude jezdit někdo jiný. A co s tím státem nainvestovaným majetkem, státem vlastněným. Je to koncepční?

1 1
možnosti

o jakém státem nainvestovaném a vlastněném majetku hovoříte? v čem máte problém?

0 0
možnosti

Opět excelentní práce ministerstva dopravy. ;-D

0 1
možnosti

nevypadá to tak. v čem?

spíše excelentní práce ÚOHS a ČD ;-(Rv

0 0
možnosti

J46a53n 68C50e61p45e72k

5. 11. 2015 10:18

Popravdě vůbec netuším, proč zaměstnanci SŽDC mají režijky? To je jako kdyby veškeré stavební firmy dálnic, jezdili na nich bez mýta a bez poplatků.

7 0
možnosti
Foto

S tím naprosto souhlasím. Režijky jsou pozůstatkem předminulého století. I kdyby se týkaly jen zaměstnanců, tak je to špatně. Ale ony na ně jezdí celé rodiny. A týká se to nejen ČD, ale i městských dopravních podniků. Nevím, proč by se mělo čekat na to, jak se ÚOHS zachová. Zrušit okamžitě bez náhrady. Odbory sice šlak trefí, ale to až tak vadit nebude.

0 0
možnosti

U ministerstva dopravy je tohle klasika. Výběrka se ruší, výběrka se nestíhají, výběrka jsou prostě špatná. ČD se tady zachovaly jako zdravá soukromá firma, kdy se pokusily využít cokoliv, pro získání výhody. Že má MD tak zdatné právníky, že důvod uvedený v článku stačil ke zrušení VŘ, a že VŘ vůbec bylo napsáno tak, aby šlo napadnout, to je moc smutné. ÚOHS už dříve několikrát dokázal, že o dobré vztahy s ČD mu nějak extra nejde, takže tady to spíš bude o právní schopnosti obou stran, kde MD jednoznačně prohrává.

5 0
možnosti

J72a65n 59S53ů89r93a

5. 11. 2015 9:33

ano, nejlépe to ukázal při hodnocení soutěže na nákup RegioPanterů. to byla vzorová čistota porovnat příměstskou jednotku s fracouzským panoramatickým vláčkem na zubačku:)

0 0
možnosti

ÚOHS by asi bylo nejlepší zrušit. buďto nefunguje vůbec, nebo funguje pro kamarády. tady rozhodne za pár měsíců proti veškeré logice, ohledně vlaků do Ostravy není schopen rozhodnout 5 let.

"ČD se musí starat o nádraží" - blbost, nemusí. V okamžiku, kdy by místo nich začal jezdit soukromník, tak nádraží prostě zavřou a nechají chátrat. Co jim brání udělat to již teď hned? navíc pokud ta nádraží při oddělování SŽDC byl takový danajský dar, proč se jich hned nezřekly? když za jejich převod mají dostat zaplaceno, tak se jim náramně hodí, současně jsou ale zatěžovány tím, že se o ně musí starat?

s těmi režijkami pravda to je problém ministerstva - buďto to musí požadovat po všech nebo po nikom. i když ten propastný rozdíl mezi nabídnutými cenami to samozřejmě vysvětlit nemůže.

0 0
možnosti

J54a22n 46S97ů98r56a

5. 11. 2015 9:07

md nepožaduje ani po drahách, aby v případě vítězství v této soutěži uznávaly režijky.

0 0
možnosti

P54e81t42r 79M86a71r77e86š

5. 11. 2015 8:56

Za to si může pan ministr sám, nádraží nepřevedena, regulační úřad není, jízdenky se uznávat nemusí. Co on vlastně udělal, aby ta soutěž nějak dopadla? Jenom kope do ČD.

4 0
možnosti

J98a79n 97S78ů17r71a

5. 11. 2015 9:06

Co Českým drahám vadilo na soutěži na Jizerskohorské železnici v roce 2010, které se účastnily a vyhrály? Situace s nádražími, regulátorem i režijkami byla tehdy naprosto stejná, jen za režijky braly CD méně:)

0 0
možnosti