Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Honda se celý život hnal za zvukem motoru, svět naučil jezdit na mopedu

Z umouněného technického nadšence se stal jedním ze symbolů japonského průmyslu. Soičiró Honda začal s opravami jízdních kol v dílně svého otce a dnes jeho jméno nese jedna z největších automobilek světa. Jeho legendární moped se stal jedním ze symbolů osobní mobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a20n 88K70r21u51p51k47a 4966548105202

1) Proc to neni v rubrice Auto?

2) S tim zvukem to je naprosta pravda. Zvuk motoru Honda me posledne zlomil pri vyberu auta. :-)

0/0
9.11.2015 9:33

P67a81v89e44l 54Š50e45v16č31í91k 6920545569350

V šedesátých letech jsme byli největší výrobc motocyklů na světě. Naše značky Jawa a ČZ získávaly vavříny na závdech a soutěžích po celém světě. Včetně vítězství ve slavné Šestidení, několika titulů v Mistrovství světa v motokrosu a také tituly na ploché dráze. Dnes u nás výroba motocyklů prakticky neexistuje když tedy pominu živořící Jawu pod vedením přebarveného komanče. Co nedokázali zničit nacisté ani komunisté, dokázala Klausova zločinná banda za pár let. Motocyklovou výrobu ČZ která vyráběla i 80% komponentů pro Jawu bezplatně "darovali" italské Cagivě, Ta ji vyrabovala, zlikvidovala výrobní zařízení, zanechala dluhy a odtáhla.

Motorky byly v roce 89 samozřejmě zastaralé stejně jako kolbenky Jawa a ČZ. Vše se ale dalo zachránit. Je to chtělo mít přístup a vůli jako mají lidé typu pana Hondy. V roce 89 se cpali na světové trhy teprve Číňané. Stačilo jít jejich cestou, koupit licence na japonské motory a začít právě s mopedy o kterých se píše. Já je totiž prodávám a něco o nich vím. Nezničitelné, úsporné motory nadčasové konstrukce v podvozcích které by jsme dokázaly vyrábět lepší než tehdy Číňané. Jenže to by si po Pyšáku musel národ uvědomit, v jaké jsme situaci, že musíme dělat od rána do večera a žít ve skromnosti, abychom dohlali bohaté sousedy na Západě po kterých jsme pošilhávali. Místo strojů a technologií jsem jsme ale nakoupili nová auta, elektroniku a obrazně prožrali v barevných jogurtech. Každý chtěl být dealerem nebo managerem, dělat a tvořit nikdo.

Teď jsem před chvíli dokoukal na závody a jdu ještě do dílny a zrovna budu chystat novou činskou motorku, abych ji měl vzorně připravenou na krámě před jarní sezónou. Raději bych tam měl tedy Čezetu. Strakoničtí hlupci ji ale nechali vyrabovat.

+1/0
8.11.2015 15:59

J74i17ř87í 15Č41e78r17m80á27k 9190367259444

Kdo myslite ze v 89 ty fabriky nejcasteji privatizoval? No jasne ze stranicti komousi, kteri to meli z prvni ruky a tem o nejake budovani znacky a vyvoj rozhodne neslo. Vytunelovat a hotovo.

+1/0
8.11.2015 18:01

P58a97v81e61l 16Š27e36v21č96í75k 6230845909210

Nebylo to vždy za účelem tunelování. Některé firmy se snažili majitelé oživit a zachránit. To si třeba myslím i o Jawě. K úpadku přispělo více faktorů. Jednak to získal karierní nadutec a i kdyby to získal odborník, podmínky zde byly takové, že by i tak zkrachovalo. V mentalitě lidí pokračoval socialismus, nebylo to postaveno na pracovitosti a strojírenství zanikalo plošně, takže přestali být dodavatelé. Jawu tehdy chtěla údajně získat Honda, to snad ale neprošlo. Mohlo se jít cestou Škodovky. Značka Jawa měla zvuk a Honda přes ni mohla vyrábět prodávat levné modely. Dnes Jawu znají jen pamětníci a za nějakou dekádu nikdo.

Ostatně, prodávám i "Číňany" s motorem Honda ve kterém je automatická spojka jejiž licenci kdysi koupila Honda od Jawy.

0/0
8.11.2015 19:29

J46i17ř66í 26G43a24b85r76i43e58l 8912220314137

Licenci nekoupila, ale okopírovala a ukradla. Až po soudním rozhodnutí zaplatila celkem směšnou částku. Většina ekonomických úspěchů stojí v lepším případě na neetickém a bezohledném základu.

0/0
9.11.2015 8:24

P85a64v80e17l 39Š16e85v17č49í40k 6860375299230

Tak už to ve světě byznysu chodí. Na vlastní oči jsem viděl v Čezetě hejna japonských motorek které zkoumali zevnitř, dělali desmodromické rozvody dle Ducati, motokrosové válce dle KTM. Je také známé, že Japonci, než začali závodit, jezdili nějaký rok po závodech a fotili či filmovali co bylo možné.  Číňané to dělali jak by smet. Např. Blatovi kopírovali jeho minibajky. Jenže Blata je také nevynalezl, použil rozumy odjinud. V ČZ chtěli vyrábět motorové pily a stacionární motory, Tak vývoj zahájili tím, že koupili pily Stihl a Husqvarna, rozebrali do posledního šroubku a dle nich začali konstruovat vlastní. Stejně tak stabilní motory. Vše dostali do stadia prototypů, utratili spousty peněz a pak je přestalo bavit.

Jde ale o to, že Japonci dobrý nápad uměli využít a jsou neskutečně pracovití. Nikdo Jawě ani ČZ nebránil pracovat jako Japonci a nyní Číňané. Jen naše národní mentalita.

0/0
9.11.2015 8:49

J76i40ř73í 29G50a66b70r73i59e92l 8912100574817

Tenhle nápad byl ale chráněn patentem.. Takže trochu rozdíl. To že soud přiznal odškodnění byla slabná náplast, protože Japonci mezitím rozjeli výrobu ve velkém.

0/0
9.11.2015 10:04

P63a33v68e92l 95Š33e34v42č94í15k 6550835349390

Podrobnosti neznám, trochu jsem ale googloval a nalezl informaci, že Honda platila Jawě poplatek za každý motocykl dodaný do zemí, kde měla Jawa svou spojku patentovanou. Tuším, že ochranná lhůta patentů je 20 let. Takže budou již dávno propadlé.

Otázkou ovšem je, proč sama Jawa svůj patent nevyužila a nevyužívá, Tedy pamatuji Kývačku s touto spojkou, vyrobili jich malou sérii a neprosadilo se to.

0/0
9.11.2015 10:26

J67o36s38e16f 93V71o98s13i83c72k71y 4633427226143

To, ze Cagiva ukradla vyrobni zarizeni ve Strakonicich jsem slysel od komousu take - pry aby znicila konkurenci. Tak si predstavte, ze v Tynci/nS  jeste nikdo nic neukradl, vse na svych mistech a JAWA vyrabi jen asi 800 motorek rocne. To se tedy ma ta Cagiva ceho bat, jako konkurenta !

+2/0
8.11.2015 18:06

P86a25v38e57l 14Š53e25v70č93í40k 6950885449440

Nevím co vám řekli komouši, já se s nimi nestýkám. V ČZ jsem kdysi dělával a později vedle Čezety i podnikal, takže to mám z první ruky, Dnešní majitel Jawy nám za komančů dělat technického ředitele a jednoznačně se podílel svou hloupou bolševickou karierní nadutosti na jejím technickém úpadku. V tom pokračoval, když privatizoval Jawu. Ta nebyla rozkradena způsobem jako ČZ,m úpadek tam postupoval jiný způsobem. Primárně to bylo ale nastaveno podmínkami Klausovy privatizační gerily a Havlovým sluničkářstvím. Z patriotizmu jsem býval i prodejcem Jawy, stejně jako ČZ. Byla to ztráta času a energie. Kolik Jaw se prodá na českém trhu se dá dohledat ve statistikách. V roce 2014 to bylo 50ks.

Cagiva motocyklovou ČZ získala aniž vložila korunu. 26% fabriky dostali za několik beden bezcenné technické dokumentace, tehdejší technici tvrdili, že to byl okopírovaný japonský motor který se nikdy v ČZ nezačal vyrábět. Na dalších 26% kolbenky si Cagiva půjčila od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, tím měla 52% majoritu a v ČZ si dělala co chtěla. Lidé to věděli a mlčeli, měli strach o místa o které stejně přišli, když Cagiva zkrachovala. Z bývalého největšího podniku v Jižních Čechách zůstala cca třetina a motocyklovou značku ČZ definitivně pozbyli. Tenkrát po odchodu Cagivy pro udržení ještě vyrobili motorová kola s italským motorem. Také jsem je z patriotizmu prodával. Byl to propadák a poslední jsem prodal pod cenou. Možná jsem byl poslední prodejce nového motocyklu z ČZ, Motokolem před 100 lety začínali a za Klause také skončili. Dnes prodávám a vydělávám na činských mopedech.

0/0
8.11.2015 19:14
Foto

J68a72n 65H42a41v15e33l63k85a 3151856811595

Hezký příběh, charismatický člověk. Ten jeho citát „Skutečně nejvzácnější chvíle v životě se dají počítat na okamžiky, kdy je dotčena vaše duše.“ znám v jiném překladu („... kdy je vaše duše hluboce rozrušena“) už mnoho let. Velmi inteligentní protiváha Budhově tvrzení „příčinou utrpení je žízeň".

0/0
8.11.2015 14:19
Foto

J49a95n 30H42a90v21e38l17k89a 3271356291845

A ta holka na 2. fotce je moc hezká.

+1/0
8.11.2015 14:20

M52a65r43t74i96n 82L63a67c25o 7983156308

10/12 Honda NR 750

Motor s oválnymi piestami a 8 ventilmi na valec!

0/0
8.11.2015 13:09

M10a17r79t33i38n 32M71i31k92o75l73á73š97e15k 7760160363

Jj poslední pěkná Honda (teda aspoň pro mě)... Když se podívám na současnou produkci Hondy (ale ono to platí i pro další Japonce), tak co se týče technické stránky, tak jsou určitě na úrovni, ALE ten design je prostě zoufalej :-/

0/0
8.11.2015 13:17

L77i54b40o22r 55D62a67n29ě20k 4187131283

skoro souhlasím, ale zrovna Mazda vzhledově nejen že vyčnívá mezi japonci, ale pro mě vyčnívá i v celosvětovém měřítku.

0/0
8.11.2015 15:03

M90a33r95t25i21n 89M14i57k83o60l93á63š96e91k 7750900693

Já mě sice na mysli motorky, ale tak nevadí...:-)

0/0
8.11.2015 15:38

M76a91r16t57i41n 46L54a74c18o 7543536228

Pre mňa je posledná pekná Honda najstarší Hornet...

0/0
8.11.2015 15:24

P13a28v24e68l 13Š11e51v77č57í86k 6250715579510

Hornet? Vynikající motor v rámu z jeklu. Jezdi jsem na tom a co z to, že je v tom motor jako zvon, ale vítr mi při cca od 120ti vylamuje hlavu.

Měl jsem možnost jezdit před pár lety na celé řadě testovacích Hond a jako motorku pro potěšení bych si vybral litrové dvouválcové VTR 1000 a jako pojížděčku pro něj do garáže, malé endurko Varadero 125.

0/0
8.11.2015 16:14

J26o59s75e25f 62V86o75s59i43c25k96y 4693597856513

NR 750, to byla posledni ctyrtaktni Honda na okruzich. Neuspela ! Proto potom uz jezdily jen Hondy 2-taktni - a vitezily !

0/0
8.11.2015 14:22

M49a12r44t59i44n 80L42a79c94o 7933906338

Ak si dobre spomínam, NR koncepciou motora tak predbehla dobu, že oválne piesty boli zakázané. Bolo to proste príliš drahé a príliš revolučné. Dodnes stretávam mechanikov, ktorí nikdy nepočuli o pieste v tvare plechovky od sardiniek.;-)

0/0
8.11.2015 15:31

P23a21v88e75l 43Š98e88v30č93í97k 6920915669450

Potřebovali obejít tehdejší technické předpisy pro závodní pětistovky které povolovaly jen 4 válce. Takže jakoby píst zdvojili a narvali do oválného válce. Tedy brilantní technické řešení, ovšem choulostivé a drahé. Tříválcové dvoutaktní "pumpičky" se osvědčily lépe, za zlomek peněz.

0/0
8.11.2015 16:21

R53u83d97o71l42f 50D65o35v18i83č80í21n 1239706825792

Mená motoriek sú odvodené od ich zvukov ;-)

http://YouTu.be/HnGX5jL-lhg

+4/0
8.11.2015 12:56

O80n31d70ř62e62j 47B53u49r62e70š 5700654573509

Mohlo by to být obsáhlejší.... Takovej článek nečlánek.

0/−1
8.11.2015 12:10

A19l51e92x 97Š37t57a81j33n60e50r 7671864135153

Máknul si! R^

0/0
8.11.2015 11:54

J94i31n85d28ř47i23c27h 71C31h14a82r15v40á58t 2182714791980

hezkej dědula :-)

0/0
8.11.2015 11:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.