Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Honda se celý život hnal za zvukem motoru, svět naučil jezdit na mopedu

Z umouněného technického nadšence se stal jedním ze symbolů japonského průmyslu. Soičiró Honda začal s opravami jízdních kol v dílně svého otce a dnes jeho jméno nese jedna z největších automobilek světa. Jeho legendární moped se stal jedním ze symbolů osobní mobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86a56n 19K74r79u58p49k11a 4636398825602

1) Proc to neni v rubrice Auto?

2) S tim zvukem to je naprosta pravda. Zvuk motoru Honda me posledne zlomil pri vyberu auta. :-)

0/0
9.11.2015 9:33

P44a80v70e85l 54Š37e61v43č57í51k 6830155719610

V šedesátých letech jsme byli největší výrobc motocyklů na světě. Naše značky Jawa a ČZ získávaly vavříny na závdech a soutěžích po celém světě. Včetně vítězství ve slavné Šestidení, několika titulů v Mistrovství světa v motokrosu a také tituly na ploché dráze. Dnes u nás výroba motocyklů prakticky neexistuje když tedy pominu živořící Jawu pod vedením přebarveného komanče. Co nedokázali zničit nacisté ani komunisté, dokázala Klausova zločinná banda za pár let. Motocyklovou výrobu ČZ která vyráběla i 80% komponentů pro Jawu bezplatně "darovali" italské Cagivě, Ta ji vyrabovala, zlikvidovala výrobní zařízení, zanechala dluhy a odtáhla.

Motorky byly v roce 89 samozřejmě zastaralé stejně jako kolbenky Jawa a ČZ. Vše se ale dalo zachránit. Je to chtělo mít přístup a vůli jako mají lidé typu pana Hondy. V roce 89 se cpali na světové trhy teprve Číňané. Stačilo jít jejich cestou, koupit licence na japonské motory a začít právě s mopedy o kterých se píše. Já je totiž prodávám a něco o nich vím. Nezničitelné, úsporné motory nadčasové konstrukce v podvozcích které by jsme dokázaly vyrábět lepší než tehdy Číňané. Jenže to by si po Pyšáku musel národ uvědomit, v jaké jsme situaci, že musíme dělat od rána do večera a žít ve skromnosti, abychom dohlali bohaté sousedy na Západě po kterých jsme pošilhávali. Místo strojů a technologií jsem jsme ale nakoupili nová auta, elektroniku a obrazně prožrali v barevných jogurtech. Každý chtěl být dealerem nebo managerem, dělat a tvořit nikdo.

Teď jsem před chvíli dokoukal na závody a jdu ještě do dílny a zrovna budu chystat novou činskou motorku, abych ji měl vzorně připravenou na krámě před jarní sezónou. Raději bych tam měl tedy Čezetu. Strakoničtí hlupci ji ale nechali vyrabovat.

+1/0
8.11.2015 15:59

J54i12ř14í 52Č41e88r15m11á60k 9560657389674

Kdo myslite ze v 89 ty fabriky nejcasteji privatizoval? No jasne ze stranicti komousi, kteri to meli z prvni ruky a tem o nejake budovani znacky a vyvoj rozhodne neslo. Vytunelovat a hotovo.

+1/0
8.11.2015 18:01

P78a81v44e76l 19Š81e46v89č32í58k 6310855919480

Nebylo to vždy za účelem tunelování. Některé firmy se snažili majitelé oživit a zachránit. To si třeba myslím i o Jawě. K úpadku přispělo více faktorů. Jednak to získal karierní nadutec a i kdyby to získal odborník, podmínky zde byly takové, že by i tak zkrachovalo. V mentalitě lidí pokračoval socialismus, nebylo to postaveno na pracovitosti a strojírenství zanikalo plošně, takže přestali být dodavatelé. Jawu tehdy chtěla údajně získat Honda, to snad ale neprošlo. Mohlo se jít cestou Škodovky. Značka Jawa měla zvuk a Honda přes ni mohla vyrábět prodávat levné modely. Dnes Jawu znají jen pamětníci a za nějakou dekádu nikdo.

Ostatně, prodávám i "Číňany" s motorem Honda ve kterém je automatická spojka jejiž licenci kdysi koupila Honda od Jawy.

0/0
8.11.2015 19:29

J56i75ř44í 71G13a12b28r13i47e95l 8212960934557

Licenci nekoupila, ale okopírovala a ukradla. Až po soudním rozhodnutí zaplatila celkem směšnou částku. Většina ekonomických úspěchů stojí v lepším případě na neetickém a bezohledném základu.

0/0
9.11.2015 8:24

P43a29v23e29l 26Š69e82v61č23í73k 6730335359700

Tak už to ve světě byznysu chodí. Na vlastní oči jsem viděl v Čezetě hejna japonských motorek které zkoumali zevnitř, dělali desmodromické rozvody dle Ducati, motokrosové válce dle KTM. Je také známé, že Japonci, než začali závodit, jezdili nějaký rok po závodech a fotili či filmovali co bylo možné.  Číňané to dělali jak by smet. Např. Blatovi kopírovali jeho minibajky. Jenže Blata je také nevynalezl, použil rozumy odjinud. V ČZ chtěli vyrábět motorové pily a stacionární motory, Tak vývoj zahájili tím, že koupili pily Stihl a Husqvarna, rozebrali do posledního šroubku a dle nich začali konstruovat vlastní. Stejně tak stabilní motory. Vše dostali do stadia prototypů, utratili spousty peněz a pak je přestalo bavit.

Jde ale o to, že Japonci dobrý nápad uměli využít a jsou neskutečně pracovití. Nikdo Jawě ani ČZ nebránil pracovat jako Japonci a nyní Číňané. Jen naše národní mentalita.

0/0
9.11.2015 8:49

J32i53ř82í 65G49a50b57r34i26e84l 8622360484747

Tenhle nápad byl ale chráněn patentem.. Takže trochu rozdíl. To že soud přiznal odškodnění byla slabná náplast, protože Japonci mezitím rozjeli výrobu ve velkém.

0/0
9.11.2015 10:04

P44a47v65e22l 86Š89e56v13č44í11k 6690325649940

Podrobnosti neznám, trochu jsem ale googloval a nalezl informaci, že Honda platila Jawě poplatek za každý motocykl dodaný do zemí, kde měla Jawa svou spojku patentovanou. Tuším, že ochranná lhůta patentů je 20 let. Takže budou již dávno propadlé.

Otázkou ovšem je, proč sama Jawa svůj patent nevyužila a nevyužívá, Tedy pamatuji Kývačku s touto spojkou, vyrobili jich malou sérii a neprosadilo se to.

0/0
9.11.2015 10:26

J61o69s96e79f 75V56o80s93i23c54k57y 4523967186133

To, ze Cagiva ukradla vyrobni zarizeni ve Strakonicich jsem slysel od komousu take - pry aby znicila konkurenci. Tak si predstavte, ze v Tynci/nS  jeste nikdo nic neukradl, vse na svych mistech a JAWA vyrabi jen asi 800 motorek rocne. To se tedy ma ta Cagiva ceho bat, jako konkurenta !

+2/0
8.11.2015 18:06

P37a66v88e30l 18Š26e75v18č61í45k 6450235289180

Nevím co vám řekli komouši, já se s nimi nestýkám. V ČZ jsem kdysi dělával a později vedle Čezety i podnikal, takže to mám z první ruky, Dnešní majitel Jawy nám za komančů dělat technického ředitele a jednoznačně se podílel svou hloupou bolševickou karierní nadutosti na jejím technickém úpadku. V tom pokračoval, když privatizoval Jawu. Ta nebyla rozkradena způsobem jako ČZ,m úpadek tam postupoval jiný způsobem. Primárně to bylo ale nastaveno podmínkami Klausovy privatizační gerily a Havlovým sluničkářstvím. Z patriotizmu jsem býval i prodejcem Jawy, stejně jako ČZ. Byla to ztráta času a energie. Kolik Jaw se prodá na českém trhu se dá dohledat ve statistikách. V roce 2014 to bylo 50ks.

Cagiva motocyklovou ČZ získala aniž vložila korunu. 26% fabriky dostali za několik beden bezcenné technické dokumentace, tehdejší technici tvrdili, že to byl okopírovaný japonský motor který se nikdy v ČZ nezačal vyrábět. Na dalších 26% kolbenky si Cagiva půjčila od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, tím měla 52% majoritu a v ČZ si dělala co chtěla. Lidé to věděli a mlčeli, měli strach o místa o které stejně přišli, když Cagiva zkrachovala. Z bývalého největšího podniku v Jižních Čechách zůstala cca třetina a motocyklovou značku ČZ definitivně pozbyli. Tenkrát po odchodu Cagivy pro udržení ještě vyrobili motorová kola s italským motorem. Také jsem je z patriotizmu prodával. Byl to propadák a poslední jsem prodal pod cenou. Možná jsem byl poslední prodejce nového motocyklu z ČZ, Motokolem před 100 lety začínali a za Klause také skončili. Dnes prodávám a vydělávám na činských mopedech.

0/0
8.11.2015 19:14
Foto

J80a95n 27H85a61v71e55l87k81a 3591916921505

Hezký příběh, charismatický člověk. Ten jeho citát „Skutečně nejvzácnější chvíle v životě se dají počítat na okamžiky, kdy je dotčena vaše duše.“ znám v jiném překladu („... kdy je vaše duše hluboce rozrušena“) už mnoho let. Velmi inteligentní protiváha Budhově tvrzení „příčinou utrpení je žízeň".

0/0
8.11.2015 14:19
Foto

J33a21n 63H44a91v47e98l16k43a 3791126561775

A ta holka na 2. fotce je moc hezká.

+1/0
8.11.2015 14:20

M85a61r44t43i40n 42L61a84c41o 7583406668

10/12 Honda NR 750

Motor s oválnymi piestami a 8 ventilmi na valec!

0/0
8.11.2015 13:09

M45a46r57t49i83n 39M37i24k75o51l95á97š11e52k 7750290123

Jj poslední pěkná Honda (teda aspoň pro mě)... Když se podívám na současnou produkci Hondy (ale ono to platí i pro další Japonce), tak co se týče technické stránky, tak jsou určitě na úrovni, ALE ten design je prostě zoufalej :-/

0/0
8.11.2015 13:17

L47i25b25o38r 83D84a92n53ě47k 4297581403

skoro souhlasím, ale zrovna Mazda vzhledově nejen že vyčnívá mezi japonci, ale pro mě vyčnívá i v celosvětovém měřítku.

0/0
8.11.2015 15:03

M64a91r61t33i76n 56M10i51k66o59l50á73š41e12k 7440640453

Já mě sice na mysli motorky, ale tak nevadí...:-)

0/0
8.11.2015 15:38

M42a87r66t42i82n 93L42a25c37o 7613606638

Pre mňa je posledná pekná Honda najstarší Hornet...

0/0
8.11.2015 15:24

P95a45v20e78l 82Š20e59v44č74í33k 6940745779440

Hornet? Vynikající motor v rámu z jeklu. Jezdi jsem na tom a co z to, že je v tom motor jako zvon, ale vítr mi při cca od 120ti vylamuje hlavu.

Měl jsem možnost jezdit před pár lety na celé řadě testovacích Hond a jako motorku pro potěšení bych si vybral litrové dvouválcové VTR 1000 a jako pojížděčku pro něj do garáže, malé endurko Varadero 125.

0/0
8.11.2015 16:14

J87o74s51e96f 80V49o38s17i15c40k91y 4973817966293

NR 750, to byla posledni ctyrtaktni Honda na okruzich. Neuspela ! Proto potom uz jezdily jen Hondy 2-taktni - a vitezily !

0/0
8.11.2015 14:22

M18a48r94t49i86n 69L23a40c93o 7573906848

Ak si dobre spomínam, NR koncepciou motora tak predbehla dobu, že oválne piesty boli zakázané. Bolo to proste príliš drahé a príliš revolučné. Dodnes stretávam mechanikov, ktorí nikdy nepočuli o pieste v tvare plechovky od sardiniek.;-)

0/0
8.11.2015 15:31

P30a70v18e91l 90Š63e47v16č67í73k 6400795209350

Potřebovali obejít tehdejší technické předpisy pro závodní pětistovky které povolovaly jen 4 válce. Takže jakoby píst zdvojili a narvali do oválného válce. Tedy brilantní technické řešení, ovšem choulostivé a drahé. Tříválcové dvoutaktní "pumpičky" se osvědčily lépe, za zlomek peněz.

0/0
8.11.2015 16:21

R88u40d78o85l83f 37D61o24v66i84č98í35n 1899746735442

Mená motoriek sú odvodené od ich zvukov ;-)

http://YouTu.be/HnGX5jL-lhg

+4/0
8.11.2015 12:56

O56n48d88ř64e17j 45B95u47r11e43š 5440894613439

Mohlo by to být obsáhlejší.... Takovej článek nečlánek.

0/−1
8.11.2015 12:10

A18l25e38x 61Š80t81a60j17n72e63r 7321154145333

Máknul si! R^

0/0
8.11.2015 11:54

J92i64n73d72ř41i32c26h 90C89h55a27r53v44á40t 2842504921700

hezkej dědula :-)

0/0
8.11.2015 11:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.