Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Honda se celý život hnal za zvukem motoru, svět naučil jezdit na mopedu

Z umouněného technického nadšence se stal jedním ze symbolů japonského průmyslu. Soičiró Honda začal s opravami jízdních kol v dílně svého otce a dnes jeho jméno nese jedna z největších automobilek světa. Jeho legendární moped se stal jedním ze symbolů osobní mobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a41n 28K11r97u84p31k52a 4596958965372

1) Proc to neni v rubrice Auto?

2) S tim zvukem to je naprosta pravda. Zvuk motoru Honda me posledne zlomil pri vyberu auta. :-)

0/0
9.11.2015 9:33

P74a31v64e19l 83Š62e22v92č52í45k 6250705699390

V šedesátých letech jsme byli největší výrobc motocyklů na světě. Naše značky Jawa a ČZ získávaly vavříny na závdech a soutěžích po celém světě. Včetně vítězství ve slavné Šestidení, několika titulů v Mistrovství světa v motokrosu a také tituly na ploché dráze. Dnes u nás výroba motocyklů prakticky neexistuje když tedy pominu živořící Jawu pod vedením přebarveného komanče. Co nedokázali zničit nacisté ani komunisté, dokázala Klausova zločinná banda za pár let. Motocyklovou výrobu ČZ která vyráběla i 80% komponentů pro Jawu bezplatně "darovali" italské Cagivě, Ta ji vyrabovala, zlikvidovala výrobní zařízení, zanechala dluhy a odtáhla.

Motorky byly v roce 89 samozřejmě zastaralé stejně jako kolbenky Jawa a ČZ. Vše se ale dalo zachránit. Je to chtělo mít přístup a vůli jako mají lidé typu pana Hondy. V roce 89 se cpali na světové trhy teprve Číňané. Stačilo jít jejich cestou, koupit licence na japonské motory a začít právě s mopedy o kterých se píše. Já je totiž prodávám a něco o nich vím. Nezničitelné, úsporné motory nadčasové konstrukce v podvozcích které by jsme dokázaly vyrábět lepší než tehdy Číňané. Jenže to by si po Pyšáku musel národ uvědomit, v jaké jsme situaci, že musíme dělat od rána do večera a žít ve skromnosti, abychom dohlali bohaté sousedy na Západě po kterých jsme pošilhávali. Místo strojů a technologií jsem jsme ale nakoupili nová auta, elektroniku a obrazně prožrali v barevných jogurtech. Každý chtěl být dealerem nebo managerem, dělat a tvořit nikdo.

Teď jsem před chvíli dokoukal na závody a jdu ještě do dílny a zrovna budu chystat novou činskou motorku, abych ji měl vzorně připravenou na krámě před jarní sezónou. Raději bych tam měl tedy Čezetu. Strakoničtí hlupci ji ale nechali vyrabovat.

+1/0
8.11.2015 15:59

J13i57ř76í 57Č16e53r94m19á22k 9700617569564

Kdo myslite ze v 89 ty fabriky nejcasteji privatizoval? No jasne ze stranicti komousi, kteri to meli z prvni ruky a tem o nejake budovani znacky a vyvoj rozhodne neslo. Vytunelovat a hotovo.

+1/0
8.11.2015 18:01

P36a81v87e21l 79Š87e92v19č65í77k 6740215529190

Nebylo to vždy za účelem tunelování. Některé firmy se snažili majitelé oživit a zachránit. To si třeba myslím i o Jawě. K úpadku přispělo více faktorů. Jednak to získal karierní nadutec a i kdyby to získal odborník, podmínky zde byly takové, že by i tak zkrachovalo. V mentalitě lidí pokračoval socialismus, nebylo to postaveno na pracovitosti a strojírenství zanikalo plošně, takže přestali být dodavatelé. Jawu tehdy chtěla údajně získat Honda, to snad ale neprošlo. Mohlo se jít cestou Škodovky. Značka Jawa měla zvuk a Honda přes ni mohla vyrábět prodávat levné modely. Dnes Jawu znají jen pamětníci a za nějakou dekádu nikdo.

Ostatně, prodávám i "Číňany" s motorem Honda ve kterém je automatická spojka jejiž licenci kdysi koupila Honda od Jawy.

0/0
8.11.2015 19:29

J87i81ř85í 36G25a91b97r14i91e48l 8592200684777

Licenci nekoupila, ale okopírovala a ukradla. Až po soudním rozhodnutí zaplatila celkem směšnou částku. Většina ekonomických úspěchů stojí v lepším případě na neetickém a bezohledném základu.

0/0
9.11.2015 8:24

P69a10v70e90l 59Š45e95v18č42í81k 6580585659610

Tak už to ve světě byznysu chodí. Na vlastní oči jsem viděl v Čezetě hejna japonských motorek které zkoumali zevnitř, dělali desmodromické rozvody dle Ducati, motokrosové válce dle KTM. Je také známé, že Japonci, než začali závodit, jezdili nějaký rok po závodech a fotili či filmovali co bylo možné.  Číňané to dělali jak by smet. Např. Blatovi kopírovali jeho minibajky. Jenže Blata je také nevynalezl, použil rozumy odjinud. V ČZ chtěli vyrábět motorové pily a stacionární motory, Tak vývoj zahájili tím, že koupili pily Stihl a Husqvarna, rozebrali do posledního šroubku a dle nich začali konstruovat vlastní. Stejně tak stabilní motory. Vše dostali do stadia prototypů, utratili spousty peněz a pak je přestalo bavit.

Jde ale o to, že Japonci dobrý nápad uměli využít a jsou neskutečně pracovití. Nikdo Jawě ani ČZ nebránil pracovat jako Japonci a nyní Číňané. Jen naše národní mentalita.

0/0
9.11.2015 8:49

J93i91ř97í 82G94a11b85r30i39e84l 8352410634387

Tenhle nápad byl ale chráněn patentem.. Takže trochu rozdíl. To že soud přiznal odškodnění byla slabná náplast, protože Japonci mezitím rozjeli výrobu ve velkém.

0/0
9.11.2015 10:04

P76a95v71e30l 77Š34e40v95č77í13k 6290915729910

Podrobnosti neznám, trochu jsem ale googloval a nalezl informaci, že Honda platila Jawě poplatek za každý motocykl dodaný do zemí, kde měla Jawa svou spojku patentovanou. Tuším, že ochranná lhůta patentů je 20 let. Takže budou již dávno propadlé.

Otázkou ovšem je, proč sama Jawa svůj patent nevyužila a nevyužívá, Tedy pamatuji Kývačku s touto spojkou, vyrobili jich malou sérii a neprosadilo se to.

0/0
9.11.2015 10:26

J73o52s53e65f 42V41o52s97i56c60k36y 4723767836783

To, ze Cagiva ukradla vyrobni zarizeni ve Strakonicich jsem slysel od komousu take - pry aby znicila konkurenci. Tak si predstavte, ze v Tynci/nS  jeste nikdo nic neukradl, vse na svych mistech a JAWA vyrabi jen asi 800 motorek rocne. To se tedy ma ta Cagiva ceho bat, jako konkurenta !

+2/0
8.11.2015 18:06

P41a16v34e14l 41Š79e65v85č85í38k 6870365629940

Nevím co vám řekli komouši, já se s nimi nestýkám. V ČZ jsem kdysi dělával a později vedle Čezety i podnikal, takže to mám z první ruky, Dnešní majitel Jawy nám za komančů dělat technického ředitele a jednoznačně se podílel svou hloupou bolševickou karierní nadutosti na jejím technickém úpadku. V tom pokračoval, když privatizoval Jawu. Ta nebyla rozkradena způsobem jako ČZ,m úpadek tam postupoval jiný způsobem. Primárně to bylo ale nastaveno podmínkami Klausovy privatizační gerily a Havlovým sluničkářstvím. Z patriotizmu jsem býval i prodejcem Jawy, stejně jako ČZ. Byla to ztráta času a energie. Kolik Jaw se prodá na českém trhu se dá dohledat ve statistikách. V roce 2014 to bylo 50ks.

Cagiva motocyklovou ČZ získala aniž vložila korunu. 26% fabriky dostali za několik beden bezcenné technické dokumentace, tehdejší technici tvrdili, že to byl okopírovaný japonský motor který se nikdy v ČZ nezačal vyrábět. Na dalších 26% kolbenky si Cagiva půjčila od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, tím měla 52% majoritu a v ČZ si dělala co chtěla. Lidé to věděli a mlčeli, měli strach o místa o které stejně přišli, když Cagiva zkrachovala. Z bývalého největšího podniku v Jižních Čechách zůstala cca třetina a motocyklovou značku ČZ definitivně pozbyli. Tenkrát po odchodu Cagivy pro udržení ještě vyrobili motorová kola s italským motorem. Také jsem je z patriotizmu prodával. Byl to propadák a poslední jsem prodal pod cenou. Možná jsem byl poslední prodejce nového motocyklu z ČZ, Motokolem před 100 lety začínali a za Klause také skončili. Dnes prodávám a vydělávám na činských mopedech.

0/0
8.11.2015 19:14
Foto

J29a79n 75H18a22v38e65l42k80a 3741316961335

Hezký příběh, charismatický člověk. Ten jeho citát „Skutečně nejvzácnější chvíle v životě se dají počítat na okamžiky, kdy je dotčena vaše duše.“ znám v jiném překladu („... kdy je vaše duše hluboce rozrušena“) už mnoho let. Velmi inteligentní protiváha Budhově tvrzení „příčinou utrpení je žízeň".

0/0
8.11.2015 14:19
Foto

J96a24n 68H50a61v63e22l98k71a 3231676681595

A ta holka na 2. fotce je moc hezká.

+1/0
8.11.2015 14:20

M93a86r66t79i13n 52L26a45c61o 7413566968

10/12 Honda NR 750

Motor s oválnymi piestami a 8 ventilmi na valec!

0/0
8.11.2015 13:09

M67a70r49t74i72n 52M38i20k81o41l88á70š69e47k 7740970823

Jj poslední pěkná Honda (teda aspoň pro mě)... Když se podívám na současnou produkci Hondy (ale ono to platí i pro další Japonce), tak co se týče technické stránky, tak jsou určitě na úrovni, ALE ten design je prostě zoufalej :-/

0/0
8.11.2015 13:17

L29i17b61o50r 53D77a71n55ě24k 4947271543

skoro souhlasím, ale zrovna Mazda vzhledově nejen že vyčnívá mezi japonci, ale pro mě vyčnívá i v celosvětovém měřítku.

0/0
8.11.2015 15:03

M17a61r62t36i92n 63M95i50k59o95l49á25š39e49k 7210550773

Já mě sice na mysli motorky, ale tak nevadí...:-)

0/0
8.11.2015 15:38

M18a42r14t50i46n 77L21a49c44o 7273266708

Pre mňa je posledná pekná Honda najstarší Hornet...

0/0
8.11.2015 15:24

P27a37v42e91l 37Š33e36v17č42í54k 6210125419690

Hornet? Vynikající motor v rámu z jeklu. Jezdi jsem na tom a co z to, že je v tom motor jako zvon, ale vítr mi při cca od 120ti vylamuje hlavu.

Měl jsem možnost jezdit před pár lety na celé řadě testovacích Hond a jako motorku pro potěšení bych si vybral litrové dvouválcové VTR 1000 a jako pojížděčku pro něj do garáže, malé endurko Varadero 125.

0/0
8.11.2015 16:14

J21o22s34e23f 38V59o10s46i86c83k49y 4653257836253

NR 750, to byla posledni ctyrtaktni Honda na okruzich. Neuspela ! Proto potom uz jezdily jen Hondy 2-taktni - a vitezily !

0/0
8.11.2015 14:22

M53a28r77t34i87n 92L31a86c96o 7573836318

Ak si dobre spomínam, NR koncepciou motora tak predbehla dobu, že oválne piesty boli zakázané. Bolo to proste príliš drahé a príliš revolučné. Dodnes stretávam mechanikov, ktorí nikdy nepočuli o pieste v tvare plechovky od sardiniek.;-)

0/0
8.11.2015 15:31

P50a10v98e58l 39Š43e46v51č37í32k 6910135429520

Potřebovali obejít tehdejší technické předpisy pro závodní pětistovky které povolovaly jen 4 válce. Takže jakoby píst zdvojili a narvali do oválného válce. Tedy brilantní technické řešení, ovšem choulostivé a drahé. Tříválcové dvoutaktní "pumpičky" se osvědčily lépe, za zlomek peněz.

0/0
8.11.2015 16:21

R90u55d17o86l66f 21D33o27v11i91č34í17n 1809276895472

Mená motoriek sú odvodené od ich zvukov ;-)

http://YouTu.be/HnGX5jL-lhg

+4/0
8.11.2015 12:56

O26n79d75ř77e95j 85B83u90r36e80š 5470734253959

Mohlo by to být obsáhlejší.... Takovej článek nečlánek.

0/−1
8.11.2015 12:10

A84l30e54x 49Š14t94a50j49n96e64r 7381764815573

Máknul si! R^

0/0
8.11.2015 11:54

J47i19n39d69ř19i41c53h 85C61h76a49r94v68á32t 2952404391840

hezkej dědula :-)

0/0
8.11.2015 11:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.