Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát šikanoval rodinnou IT firmu ha-vel, rozhodl antimonopolní úřad

Ministerstvo vnitra nemělo právo ptát se na použité technologie a ani ostravskou IT firmu ha-vel internet vyloučit z několika vyhraných tendrů. Ve sporu, který trvá již několik měsíců, tak rozhodl Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firma už dříve podala proti státu žalobu na náhradu škody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I92v32a49n 70P69r36o51c95h83á22z21k90a 3501264505955

Jen aby se jim neozvala paní Dáša kvůli licenčnímu poplatku za příjmení našeho exprezidenta...

+3/0
19.11.2015 23:55

P70e98t34r 71K33o20l20o31u83š71e80k 6619718893254

Antimonopolní úřad může rozhodnou jak chce a nikdo s tím nic neudělá a nikdo nemá ani páru, kde je pravda. Toť rozhodování na území ČR.

1) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, aby zvýhodnila jiné.

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže.

Kde je pravda? Poslední kdo na to odpoví je antimonopolní úřad. Ten řeší stejně jako soudy pouze formality, nikoli fakta. Bohužel.

Rohozdnutí institucí na území ČR mají mnohdy ceny papíru, nebo několika miliard, podle toho o čem se rozhoduje :(

0/0
19.11.2015 23:06

J75i82n51d67ř54i77c86h 12Š39k97o89p37e83k 4415931190255

"

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže."

Tohle těžko můžeš u výběrka použít. Nemůžeš odmítnout obecně technologii nebo firmu, jen proto, že s ním máš jednu špatnou zkušenost.

+1/0
20.11.2015 7:12

F30r14a73n31t11i20š62e81k 21H27o86r97á54k 2882339926964

... máte pravdu, že obecně nelze odmítnout technologii, protože s ní má špatnou zkušenost..... Zcela jednoznačně však může v podmínkách určit, jaká technologie bude použita.....

0/0
20.11.2015 11:47

R18o98m58a95n 27K82o95r94e72c 9436822362888

Formálně ano, fakticky se to nedělá, protože to nemá žádný smysl. V tomto případě - pokud by si dali do podmínek, že na poslední míli nebude WIFI, tak to vůbec nic neříká o tom, že ta WIFI nebude o kousek dále v infrastruktuře, kterou podmínky již nepokrývají. Nebo u subdodavatele, atd.

Proto seuž z logiky věci popisují požadované vlastnosti toho, co nakupuji, nikoli toho, čím mi to přivezou. Také si při nákupu v eshopu nedáváte podmínku, aby to nevezli otřískanou dodávkou, které může prasknout guma, definujete kvalitu zboží a dodací lhůtu. Je problémem dodavatele, jak to splní. Může mít například dvě otřískané dodávky, co pojedou společně, kdyby ta první selhala.

+1/0
20.11.2015 13:48

F88r61a64n41t66i25š93e73k 72H88o84r43á59k 2102149836184

No nevím, ale s tou dodávkou jste trochu mimo.... Jste vůbec schopen pochopit, že je rozdíl mezi zbožím a službou? Patrně nikoliv, jinak byste nemohl napsat to, co jste napsal....

0/−1
20.11.2015 17:35

L65u44k86á96š 85S19l66á34n85s90k34ý 4161473287986

Roman to napsal velmi správně. Jen vy jste asi nepochopil, že dodávka zboží je služba, stejně jako připojení k internetu.

U obou lze velmi dobře nastavit SLA a sankce za neplnění.

0/0
20.11.2015 20:41

M84a37r96t46i88n 57K66a76r13á69s45e20k 1728614669824

Spíš bych se přikláněl že mimo budete vy. Služba "datové připojení" se definuje parametry jako je propustnost, dostupnost (zprůměrovaná za rok a za všechny koncové body), kvalita připojení (delay, jitter, ztrátovost),MTU,  doplňkové služby(šifrování, QoS) a spoustou dalších možných parametrů, ale nikomu se neříká, jakou technologií to má dělat. Je jeho starost, aby to fungovalo tak jak je napsané v podmínkách a pokud nefunguje, aby technologii změnil, ale koncového zákazníka zajímá že data tečou a neškytají.

0/0
30.11.2015 18:46

D91a20n63i76e47l 49T91s13c51h97e17r80n34a68y 2675352699852

pokud je to technologie, umoznujici unik utajovanych dat, tak ano

0/0
1.12.2015 6:45

J58o32s12e67f 94B60r98o66ž82e36k 7503975932711

Propojení ministerstva vnitra na veřejné 5GH wifině? To si snad dělají legraci. Neznám zadávačku, ale pokud tohle nevyloučili hned při zadání, tak mají zavřít toho, co odpovídal za výběrko. Vždyť to musí být součást kritické infrastruktury. 

A samozřejmě dodavatel dodá ten největší shit.

+1/−2
19.11.2015 22:20

L28u17k42á95š 82K51m60e44n44t 5929937904490

Tak pokud to nikdo nedal do podmínek ve výběrovém řízení, tak firma, pokud výběrové řízení vyhrála, tedy splnila všechny kladené podmínky nejlépe, tak si to může v podstatě pustit i na 2,4GHz. Prostě pokud to na bezdrátu ve volných pásmech být nemělo, tak to mělo být v zadání výběrového řízení. 

Měnit podmínky po jeho skončení není možné a firma má dost oprávněný nárok se soudit. To, že výběrové řízení vypracoval někdo, kdo tomu nerozumí, není problém firmy, ale daného natvrdlého úředníka.

+5/0
19.11.2015 23:35

D84a52n43i12e19l 50T85s13c44h80e34r25n12a77y 2805652649622

v tom pripade by ale firma mela rucit i za nasledne skody zpusobene unikem  dat, jakakoli bezdratova technologieje derava jak cednik, navic snadno zarusitelna, takze pokud byli jedini kdo nabizel bezdratove reseni, tak je to v poradku, pokud nebyla vyloucena konkurence s dalsim bezdratem, to by pak byl problem

0/0
1.12.2015 6:44

R53o13m44a61n 26K36o71r51e28c 9346232862188

Pokud si představujete, že Ministerstvo vnitra je jedna obrovská betonová kostka, která když objedná konektivitu, přivede jí tam někdo 4 dark fibery z různých směrů a přivede jimi konektivitu k různým poskytovatelům z důvodu zálohování, tak fakt ne. Ministerstvo obhospodařuje spoustu dislokovaných pracovišť, kde stačí naprosto normální připojení, přes které se otevře VPN tunel a všichn jsou spokojeni. Už jen požadované SLA 99,5% asi jasně říká, o jakou kvalitu jim šlo.

Když si kupujete jakoukoli službu, neřešíte technologii, ale vlastnosti služby. Nejde čistě o dostupnost, ale o mnoho jiných parametrů, záleží na tom, jak si SLA definujete. Ale stále je to o vlastnosti služby, nikoli toho, co tu službu zajišťuje.

0/0
20.11.2015 13:44

P73a13v20e23l 24N49o34v40á57k 5176672838368

Dle veřejných zakázek  byl požadavek MV garance SLA pod 99,5% což 5Ghz WiFi splní dosti těžko. Tím už ty možnosti byli trochu omezeny.

0/−3
19.11.2015 21:31

R17o80m79a72n 79V78i79t39h49o87u15s 3335351166390

SLA 99,5% :-P;-), není na této technologii až tak zásadní problém, zejména ve venkovských oblastech. Záleží na redundanci podstatných prvků, nastavení sítě a schopnosti rychlého zásahu technika.

0/0
20.11.2015 2:14

R67o32m60a89n 56K71o60r21e90c 9636652262398

Co to prosím je "SLA pod 99,5%"? On si opravdu někdo objednává službu s tím, že trvá na tom, aby to nemělo vyšší dostupnost, než 99,5%? Ale no tak...

Mimochodem, víte, co je to 99,5%? To je celková suma výpadků zhruba 1,8 dne za rok. Tohle bych nechtěl ani doma. Jestli takto ministerstvo zadalo podmínky a za předpokladu, že to ta firma umí postavit správně, plus jsou vhodné lokální podmínky, je to naprosto bez problémů realizovatelné i na WiFi.

0/0
20.11.2015 13:29

J32i95r94i 76R77u89s28n90o71k 4545542437173

Podle něj stát nemá řešit, jakým způsobem je služba provedena, hlavní je výsledek a kvalita služby.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-sikanoval-rodinnou-it-firmu-rozhodl-antimonopolni-urad-ptq-/ekonomika.aspx?c=A151119_171219_ekonomika_rts

Tohle je podle me hodne nabubrele tvrzeni. Zakaznik snad ma pravo resit, jakym zpusobem bude sluzba provedena. Koneckoncu to taky plati.

0/−1
19.11.2015 21:07

P33e25t15r 89T88y42č93k71a 6345562779362

Zakaznik si to ma dat do zadani.

+4/0
19.11.2015 23:11

R64o56m68a87n 18V23i62t49h17o53u91s 3385541446870

Asi tak.

0/0
20.11.2015 2:15

R48o95m76a16n 55K49o92r37e95c 9856732762828

Ne. Zákazník má právo požadovat definovanou dostupnost služby. Jak je jí dosaženo, je už nepodstatné, většinou to ani nedokáže posoudit z dané technologie. Navíc to v mnoha případech ani nejde určit, protože dodavatelé si dále objednávají subdodávky od dalších poskytovatelů atd.

0/0
20.11.2015 13:33

O44n59d70ř48e97j 50Z34e71m32a82n 5460404808669

Tak nevím, ale pokud jde o propojení dvou míst, tak tam se to přece dělá směrovou anténou, velmi úzce směrovou a tak to je i podstatně méně náchylné na rušení a spojení je i podstatně stabilnější.

+4/0
19.11.2015 19:50

M70i78c33h76a44l 53T54o55m75i56n49s32k86ý 9711295717124

Vím že lidé nemají rádi malé internetové firmy s vlastníkem fyzickou osobou.

Ale dávají přednost firmám s neprůhledným vlastnictvím.

Za toto mé tvrzení dám ruku do ohně. Osobní zkušenost. 

Nejprve firma s mým jménem. Poté úplně ta samá firma se stejným vybavením, se stejnou infrastrukturou, ale vlastník skrytý, A 5x víc zakázek.

Lidi si představují, že vás živí a že jste zloděj, konkrétního vlastníka a závidí. Když nevidí vlastnickou strukturu, tak jste pro zákazníky firma a nepředstavují si již že si za jejich prachy užíváte...

+2/0
19.11.2015 19:27

A44d46a78m 14B56e82r52n39a14r20d 3254267223406

ha-vel je docela velká a známá firma.

0/0
19.11.2015 19:30

M74i74c81h31a57l 72T18o38m32i38n88s82k23ý 9981755637624

princip je stejný. Zákazníci dají raději přednost firmám, kde konkrétního vlastníka nedohledáte. O2, t-mobile, vodafone atd.....

+1/0
19.11.2015 19:33

M52i59c79h11a92l 11T62o23m95i79n47s40k43ý 9381385637264

...když lidi neznají konkrétního vlastníka, tak lidi tolik nezávidí. Leda že by to byl Babiš, Kelner apod. kde zákazník ví, že jeho příjem zvedne naprosto zanedbatelně.

0/0
19.11.2015 19:42

M73a56r15t49i70n 98H93o16u24b50a 6243721689538

asi jsme kazdy jiny.

ja napr. kdyz hledam nejaky produkt nebo sluzbu, tak je mi jasne, ze na tom nekdo vydela. i ja delam, abych si vydelal.  vlastne jsem si myslel, ze to je jasne kazdemu

+1/0
19.11.2015 20:05

M63i49c57h72a66l 41T39o81m73i28n17s61k91ý 9691965887984

Já jsem jako vy, já také nezávidím. A dokonce jsou i ti, kteří nechají vydělat bohatšího souseda kterého hlavně znají.

Ale většina lidí je jinde.

0/0
20.11.2015 11:41

J59o29s96e34f 28B57r22o80ž59e85k 7943785592471

tak to jste se moc netrefil, neb zrovna třeba první O2 je vlastník jasně a veřejně známý.

+2/0
19.11.2015 22:24

M49i36c36h83a89l 84T65o71m31i85n91s82k85ý 9411185177334

viz výše

0/0
20.11.2015 11:37

Š18t34e50f63a53n 71F29r44i91č44a 7902178553436

Zadavatel měl možnost definovat podmínky soutěže. Jestliže stanovil dodatečné podmínky až po odevzdání nabídek, dokonce až při vyhodnocování soutěže, tak to je samozřejmě pozdě.

+11/0
19.11.2015 19:24

Š12t23e80f66a35n 65F85r16i13č43a 7872978203416

Kdo chce psa bít, hůl si najde.

+2/0
19.11.2015 19:21

A44d71a79m 72B52e61r85n53a19r82d 3954647163486

Negarantované 5 GHz pásmo by se nelíbilo ani mi. Je to stejné, jako kdyby vám natáhl někdo dvoulinku přes silnici a tím vám posílal data. Funguje? Jedeme a zákazníku plať.  V případě výpadku máme SLA a to stihneme natáhnout znova.  Mám problém v jedné lokalitě se symetrikou 4M, kde dodavatel na SLA (4 hodiny) kašle a klidně zaplatí pokutu na nedodržení SLA. A v negarantovaném pásmu můžou být výpadky. a protože budou kratší než dohodnuté SLA tak v podstatě o nic nejde.

+1/0
19.11.2015 19:20

P97e49t74r 64Š75t52ě89p 2693143740826

Zákazníci si neuvědomují, že dostávají přesně to, co si zaplatí. Pokud dodavatel plní SLA podle smlouvy NEBO podle smlouvy platí penále, v podstatě nemáte nárok si na cokoliv stěžovat, máte přesně to, co jste si objednali a zaplatili. Jestli chcete dostupnost na pět devítek, připravte si pořádně tlustou prkenici... Měli jsme zákazníky, kteří si na "cloudu" za pár stovek měsíčně, bez garance připojení a s SLA na dostupnost asi 90% rozjeli business-critical servery a pak hulákali, když to chvíli nefungovalo. Ovšem připlatit si za vyšší dostupnost? Neeee, to je moc drahé!

+1/0
19.11.2015 20:06

L50u46k12á31š 16K75m54e60n86t 5989297644280

Tak to je samozřejmě možné. Ale pokud víte, že bezdrát na volných pásmech nechcete, tak si to máte dát do zadání výběrového řízení. 

Nechat někoho vyhrát výběrové řízení, zcela legitimně po splnění všech podmínek a pak mu sdělit, že na 5GHz to nechcete prostě není v pořádku. Pokud to chtěli v licencovaném pásmu, měli to tam dát. Pokud bezdrát nechtěli vůbec, měli to tam dát do podmínek. 

To je prostě o tom, že výběrové řízení dělal někdo, kdo tomu absolutně nerozumí a pak se to svedlo na firmu. Ta ale pokud splnila všechny požadavky a výběrové řízení vyhrála, tak má nyní právo se domáhat realizace nebo alespoň odškodného. A je velká škoda, že se suma takového odškodného nedá u nás vymáhat po úředníkovi, co to má na svědomí.

+4/0
19.11.2015 23:32

T63i92b56o58r 13V97i70z69v58a47r17y 9624684333315

Výborně, takže bude zřejmě následovat soud atd. To sice zaplatí stát, ale to přeci nebyl stát sakra, to byl jasně určený úředník, prostě něčí šlendrián. Já se v práci spletu, případně něco špatně zadám, a nic se neděje, zaplatí to stát?

+3/0
19.11.2015 19:18

A67d51a74m 66B15e88r11n25a83r32d 3124177503136

To nikdo nemusel špatně zadat. Je to neférovost dodavatele.

0/−3
19.11.2015 19:21

L28u48k78á84š 55K10m82e94n41t 5669167144220

A co je na tom neférového. Budu po vás chtít auto, jasně řeknu jakékoli auto. Vy mi ho dodáte, bude zcela v pořádku, ale já vám ho vrátím a budu chtít peníze zpět proto, že není modré. Bude to moje chyba nebo vaše jako dodavatele? Zde je případ stejný. Firma splnila všechny podmínky, vše co bylo dle zadání požadováno. A pak si někdo najednou vymyslel, že na 5GHz to nechtěli. Ale v zadání to nemají, takže to není chyba dodavatele, co vyhrál. Ale je to chyba nedouka v úřednickém křesle, který to zadání zpracovával. Měli jasně vymezit přípustné technologie v zadání.

+4/0
19.11.2015 23:39

P90a98v93e67l 47S51o33b92o45t34k61a 5590384

R^

+1/0
19.11.2015 18:39

M61i76c71h35a11l 89B29e66d39n97á38r77e22k 4320482719195

Škoda, že článek nepíše nějaky odborník. Musel by uvést, že realizace přívodu technologií 5GHz je dnes již značně problematická, protože pásmo je často příliš zarušené a garance služby rapidně klesá.

Podle mého jen někdo šlejdriánsky zadal tendry a když zjistil, že zadání vyhovuje i pětka, tak začal kopat kolem sebe :)

Navíc pětku dneska umí zarušit každý de.Bil, tak se divím že s Ha-vel někdo nezametl technicky.

+6/−1
19.11.2015 18:35

P18a60v11e75l 20S25o89b63o64t64k27a 5190824

Co je psáno v zadávaci dokumentaci, to je dáno.

+7/0
19.11.2015 18:40

P24e26t35r 27T48y15č32k15a 6655252839552

Zarušené jak kde. Halfar má pravdu v tom, že rozhodující je výsledná kvalita služby.

+3/0
19.11.2015 19:05

M60a10r65e89k 34Š28i84m31o35n 2264117578628

Na jednu stranu máte pravdu ( i když v době, kdy se tenhle tendr zadával, tak 5GHz bylo stále ještě dost volné), na druhou stranu nelze někoho vylučovat z tendru jen proto, že zadání neplánovaně připouští určitou technologii. A i když je technologie negarantovaná, je zodpovědností dodavatele, aby spojení zajistil, pokud to bude řešit nějakým opravným kodem, jeho věc.

+7/0
19.11.2015 19:05

M51a61r81e71k 45Š35i11m56o56n 2834217518948

Tak pardon, tendr byl zadáván loni.

Každopádně pokud zadavatel nechce negarantovanou technologii, má to uvést v zadání. Pokud to tam neměl, měl tendr zrušit a vypsat nový, ne jen vylučovat jednotlivé účastníky.

+7/0
19.11.2015 19:08

L83u42d48v14í52k 44G26a30j58d25o33š72í39k 2455423874562

Přesně tak. Není žádná "negarantovaná technologie". Garanci dává poskytovatel a jak si to zařídí je jeho věc.

+3/0
19.11.2015 19:14

J96o25s76e64f 95B53r50o42ž29e89k 7823975142251

Naprostá blbost. Tohle nemůže fungovat ani v soukromé firmě, natož při zakázce pro MV. Bezpečnost a kritická infrastruktura vám asi nic neříkají.

0/−1
19.11.2015 22:21

P54e47t38r 43T51y81č31k73a 6655412419912

Proc mu? On sbad delal zadani?

+1/0
19.11.2015 23:14

R45o57m97a16n 88V68i67t10h86o94u74s 3405871886970

Věcná. Tatíci Internetu by Vám řekli, že NEGARANTOVATELNÝ je sám Internet (jako síť) a že je to jedna z jeho základních vlastností. (Funguje na principu tzv. Best Effort Services.) Tedy pokud je dodržena síťová neutralita, což je (zatím) požadavek unijní i české legislativy.

Samozřejmě, pokud je na stejné bázi poskytována jak služba (Internet) tak vybudována síť, jejímž prostřednictvím je služba poskytována (zde bezlicenční WiFi), roste pravděpodobnost výskytu nějakého problému. Nicméně právě od toho je SLA a smluvní pokuty.

Jinak pokud soutěžitel ví, že na té dané technologii umí potřebné kvality dosáhnout, tak se obávám, že "pochyby" MV spíše než skutečná nekvalita zavinil FUD, šířený konkurenčními operátory (kteří to "měli vyhrát").

0/0
20.11.2015 2:33

M70i32c53h42a31l 54B98e78d35n10á11r89e15k 4340322599445

Tím chci říct, že ha-vel nemůže službu garantovat v požadované kvalitě, protože mu to kdokoli může rušit a on s tím nenadělá nic. A on to moc dobře ví.

0/−1
19.11.2015 19:17

F32r13a17n91t43i22š11e24k 39N13o38v58á71k 6971555626831

Ovšem ani nikdo jiný, platí to o jakékoliv wifině.

+2/0
19.11.2015 19:20

J59a50r21o97s19l47a46v 77Č72e16s86á77n61e74k 8638455400181

Tento clanek je rozhodne zajimavy, nicmene zda se ze neprosel korekci gramatiky a k porozumeni obsahu je nutne si ho procist nekolikrat. Viz.: "Nechceme se pouštět za každou cenu do další(ch) žalob" 

pote je v clanku mnohokrat zmineno ze firma se jmenuje "ha-vel internet" a najednou od pulky clanku se o ni mluvi jen jako o firme "ha-vel".

0/0
19.11.2015 18:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.