Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát šikanoval rodinnou IT firmu ha-vel, rozhodl antimonopolní úřad

Ministerstvo vnitra nemělo právo ptát se na použité technologie a ani ostravskou IT firmu ha-vel internet vyloučit z několika vyhraných tendrů. Ve sporu, který trvá již několik měsíců, tak rozhodl Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firma už dříve podala proti státu žalobu na náhradu škody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I83v47a55n 17P67r84o63c74h51á57z24k16a 3301414115235

Jen aby se jim neozvala paní Dáša kvůli licenčnímu poplatku za příjmení našeho exprezidenta...

+3/0
19.11.2015 23:55

P24e27t19r 92K41o31l54o83u94š58e83k 6559938753614

Antimonopolní úřad může rozhodnou jak chce a nikdo s tím nic neudělá a nikdo nemá ani páru, kde je pravda. Toť rozhodování na území ČR.

1) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, aby zvýhodnila jiné.

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže.

Kde je pravda? Poslední kdo na to odpoví je antimonopolní úřad. Ten řeší stejně jako soudy pouze formality, nikoli fakta. Bohužel.

Rohozdnutí institucí na území ČR mají mnohdy ceny papíru, nebo několika miliard, podle toho o čem se rozhoduje :(

0/0
19.11.2015 23:06

J23i30n89d30ř92i86c52h 96Š80k32o31p16e62k 4225441150865

"

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže."

Tohle těžko můžeš u výběrka použít. Nemůžeš odmítnout obecně technologii nebo firmu, jen proto, že s ním máš jednu špatnou zkušenost.

+1/0
20.11.2015 7:12

F85r42a52n94t95i38š60e61k 92H70o21r19á10k 2172809756954

... máte pravdu, že obecně nelze odmítnout technologii, protože s ní má špatnou zkušenost..... Zcela jednoznačně však může v podmínkách určit, jaká technologie bude použita.....

0/0
20.11.2015 11:47

R10o85m39a21n 18K35o70r30e37c 9696192252908

Formálně ano, fakticky se to nedělá, protože to nemá žádný smysl. V tomto případě - pokud by si dali do podmínek, že na poslední míli nebude WIFI, tak to vůbec nic neříká o tom, že ta WIFI nebude o kousek dále v infrastruktuře, kterou podmínky již nepokrývají. Nebo u subdodavatele, atd.

Proto seuž z logiky věci popisují požadované vlastnosti toho, co nakupuji, nikoli toho, čím mi to přivezou. Také si při nákupu v eshopu nedáváte podmínku, aby to nevezli otřískanou dodávkou, které může prasknout guma, definujete kvalitu zboží a dodací lhůtu. Je problémem dodavatele, jak to splní. Může mít například dvě otřískané dodávky, co pojedou společně, kdyby ta první selhala.

+1/0
20.11.2015 13:48

F70r60a52n96t69i60š32e66k 27H90o39r67á98k 2262419866804

No nevím, ale s tou dodávkou jste trochu mimo.... Jste vůbec schopen pochopit, že je rozdíl mezi zbožím a službou? Patrně nikoliv, jinak byste nemohl napsat to, co jste napsal....

0/−1
20.11.2015 17:35

L25u50k39á66š 22S58l75á74n77s17k80ý 4731673677516

Roman to napsal velmi správně. Jen vy jste asi nepochopil, že dodávka zboží je služba, stejně jako připojení k internetu.

U obou lze velmi dobře nastavit SLA a sankce za neplnění.

0/0
20.11.2015 20:41

M45a11r10t59i66n 13K47a29r52á39s82e93k 1108524189194

Spíš bych se přikláněl že mimo budete vy. Služba "datové připojení" se definuje parametry jako je propustnost, dostupnost (zprůměrovaná za rok a za všechny koncové body), kvalita připojení (delay, jitter, ztrátovost),MTU,  doplňkové služby(šifrování, QoS) a spoustou dalších možných parametrů, ale nikomu se neříká, jakou technologií to má dělat. Je jeho starost, aby to fungovalo tak jak je napsané v podmínkách a pokud nefunguje, aby technologii změnil, ale koncového zákazníka zajímá že data tečou a neškytají.

0/0
30.11.2015 18:46

D39a43n56i54e67l 84T34s58c11h75e32r90n53a50y 2915582329862

pokud je to technologie, umoznujici unik utajovanych dat, tak ano

0/0
1.12.2015 6:45

J31o97s26e80f 29B76r76o31ž86e37k 7393635742311

Propojení ministerstva vnitra na veřejné 5GH wifině? To si snad dělají legraci. Neznám zadávačku, ale pokud tohle nevyloučili hned při zadání, tak mají zavřít toho, co odpovídal za výběrko. Vždyť to musí být součást kritické infrastruktury. 

A samozřejmě dodavatel dodá ten největší shit.

+1/−2
19.11.2015 22:20

L69u96k51á40š 20K23m82e60n76t 5509577894800

Tak pokud to nikdo nedal do podmínek ve výběrovém řízení, tak firma, pokud výběrové řízení vyhrála, tedy splnila všechny kladené podmínky nejlépe, tak si to může v podstatě pustit i na 2,4GHz. Prostě pokud to na bezdrátu ve volných pásmech být nemělo, tak to mělo být v zadání výběrového řízení. 

Měnit podmínky po jeho skončení není možné a firma má dost oprávněný nárok se soudit. To, že výběrové řízení vypracoval někdo, kdo tomu nerozumí, není problém firmy, ale daného natvrdlého úředníka.

+5/0
19.11.2015 23:35

D55a74n11i46e33l 71T22s31c20h92e57r23n79a76y 2465972959292

v tom pripade by ale firma mela rucit i za nasledne skody zpusobene unikem  dat, jakakoli bezdratova technologieje derava jak cednik, navic snadno zarusitelna, takze pokud byli jedini kdo nabizel bezdratove reseni, tak je to v poradku, pokud nebyla vyloucena konkurence s dalsim bezdratem, to by pak byl problem

0/0
1.12.2015 6:44

R47o11m10a30n 55K98o61r47e19c 9146702302748

Pokud si představujete, že Ministerstvo vnitra je jedna obrovská betonová kostka, která když objedná konektivitu, přivede jí tam někdo 4 dark fibery z různých směrů a přivede jimi konektivitu k různým poskytovatelům z důvodu zálohování, tak fakt ne. Ministerstvo obhospodařuje spoustu dislokovaných pracovišť, kde stačí naprosto normální připojení, přes které se otevře VPN tunel a všichn jsou spokojeni. Už jen požadované SLA 99,5% asi jasně říká, o jakou kvalitu jim šlo.

Když si kupujete jakoukoli službu, neřešíte technologii, ale vlastnosti služby. Nejde čistě o dostupnost, ale o mnoho jiných parametrů, záleží na tom, jak si SLA definujete. Ale stále je to o vlastnosti služby, nikoli toho, co tu službu zajišťuje.

0/0
20.11.2015 13:44

P32a38v95e30l 55N84o89v15á91k 5616102598148

Dle veřejných zakázek  byl požadavek MV garance SLA pod 99,5% což 5Ghz WiFi splní dosti těžko. Tím už ty možnosti byli trochu omezeny.

0/−3
19.11.2015 21:31

R92o26m40a45n 45V61i79t31h20o88u79s 3345281126830

SLA 99,5% :-P;-), není na této technologii až tak zásadní problém, zejména ve venkovských oblastech. Záleží na redundanci podstatných prvků, nastavení sítě a schopnosti rychlého zásahu technika.

0/0
20.11.2015 2:14

R84o62m18a59n 88K28o35r83e82c 9556902232158

Co to prosím je "SLA pod 99,5%"? On si opravdu někdo objednává službu s tím, že trvá na tom, aby to nemělo vyšší dostupnost, než 99,5%? Ale no tak...

Mimochodem, víte, co je to 99,5%? To je celková suma výpadků zhruba 1,8 dne za rok. Tohle bych nechtěl ani doma. Jestli takto ministerstvo zadalo podmínky a za předpokladu, že to ta firma umí postavit správně, plus jsou vhodné lokální podmínky, je to naprosto bez problémů realizovatelné i na WiFi.

0/0
20.11.2015 13:29

J23i55r48i 10R70u51s15n45o17k 4725672197493

Podle něj stát nemá řešit, jakým způsobem je služba provedena, hlavní je výsledek a kvalita služby.

Zdroj: ekonomika.idnes.cz

Tohle je podle me hodne nabubrele tvrzeni. Zakaznik snad ma pravo resit, jakym zpusobem bude sluzba provedena. Koneckoncu to taky plati.

0/−1
19.11.2015 21:07

P52e22t48r 26T94y36č81k16a 6305392539492

Zakaznik si to ma dat do zadani.

+4/0
19.11.2015 23:11

R69o85m67a41n 57V88i54t48h73o18u64s 3505791636760

Asi tak.

0/0
20.11.2015 2:15

R95o48m77a88n 49K50o48r74e22c 9456652592638

Ne. Zákazník má právo požadovat definovanou dostupnost služby. Jak je jí dosaženo, je už nepodstatné, většinou to ani nedokáže posoudit z dané technologie. Navíc to v mnoha případech ani nejde určit, protože dodavatelé si dále objednávají subdodávky od dalších poskytovatelů atd.

0/0
20.11.2015 13:33

O40n98d92ř26e93j 59Z10e65m47a13n 5580824238709

Tak nevím, ale pokud jde o propojení dvou míst, tak tam se to přece dělá směrovou anténou, velmi úzce směrovou a tak to je i podstatně méně náchylné na rušení a spojení je i podstatně stabilnější.

+4/0
19.11.2015 19:50

M74i44c56h97a45l 41T58o84m66i51n49s14k98ý 9311205547954

Vím že lidé nemají rádi malé internetové firmy s vlastníkem fyzickou osobou.

Ale dávají přednost firmám s neprůhledným vlastnictvím.

Za toto mé tvrzení dám ruku do ohně. Osobní zkušenost. 

Nejprve firma s mým jménem. Poté úplně ta samá firma se stejným vybavením, se stejnou infrastrukturou, ale vlastník skrytý, A 5x víc zakázek.

Lidi si představují, že vás živí a že jste zloděj, konkrétního vlastníka a závidí. Když nevidí vlastnickou strukturu, tak jste pro zákazníky firma a nepředstavují si již že si za jejich prachy užíváte...

+2/0
19.11.2015 19:27

A90d39a89m 17B74e25r48n56a30r62d 3214587453286

ha-vel je docela velká a známá firma.

0/0
19.11.2015 19:30

M16i36c79h73a40l 65T46o30m28i15n54s42k50ý 9751895597784

princip je stejný. Zákazníci dají raději přednost firmám, kde konkrétního vlastníka nedohledáte. O2, t-mobile, vodafone atd.....

+1/0
19.11.2015 19:33

M55i91c16h66a53l 33T62o10m29i18n51s25k77ý 9471365317324

...když lidi neznají konkrétního vlastníka, tak lidi tolik nezávidí. Leda že by to byl Babiš, Kelner apod. kde zákazník ví, že jeho příjem zvedne naprosto zanedbatelně.

0/0
19.11.2015 19:42

M42a77r29t56i78n 88H58o70u20b84a 6623411739718

asi jsme kazdy jiny.

ja napr. kdyz hledam nejaky produkt nebo sluzbu, tak je mi jasne, ze na tom nekdo vydela. i ja delam, abych si vydelal.  vlastne jsem si myslel, ze to je jasne kazdemu

+1/0
19.11.2015 20:05

M65i69c83h64a66l 38T61o62m12i26n72s21k56ý 9941145497664

Já jsem jako vy, já také nezávidím. A dokonce jsou i ti, kteří nechají vydělat bohatšího souseda kterého hlavně znají.

Ale většina lidí je jinde.

0/0
20.11.2015 11:41

J28o21s28e42f 21B40r31o75ž13e56k 7953425472101

tak to jste se moc netrefil, neb zrovna třeba první O2 je vlastník jasně a veřejně známý.

+2/0
19.11.2015 22:24

M68i54c45h84a54l 93T81o68m91i70n79s74k12ý 9831665417634

viz výše

0/0
20.11.2015 11:37

Š70t28e43f30a54n 38F53r39i61č88a 7622808643306

Zadavatel měl možnost definovat podmínky soutěže. Jestliže stanovil dodatečné podmínky až po odevzdání nabídek, dokonce až při vyhodnocování soutěže, tak to je samozřejmě pozdě.

+11/0
19.11.2015 19:24

Š64t26e14f65a20n 20F58r54i83č58a 7282568613466

Kdo chce psa bít, hůl si najde.

+2/0
19.11.2015 19:21

A37d47a18m 70B92e40r70n29a66r47d 3984167403256

Negarantované 5 GHz pásmo by se nelíbilo ani mi. Je to stejné, jako kdyby vám natáhl někdo dvoulinku přes silnici a tím vám posílal data. Funguje? Jedeme a zákazníku plať.  V případě výpadku máme SLA a to stihneme natáhnout znova.  Mám problém v jedné lokalitě se symetrikou 4M, kde dodavatel na SLA (4 hodiny) kašle a klidně zaplatí pokutu na nedodržení SLA. A v negarantovaném pásmu můžou být výpadky. a protože budou kratší než dohodnuté SLA tak v podstatě o nic nejde.

+1/0
19.11.2015 19:20

P42e92t15r 20Š16t59ě20p 2853793100316

Zákazníci si neuvědomují, že dostávají přesně to, co si zaplatí. Pokud dodavatel plní SLA podle smlouvy NEBO podle smlouvy platí penále, v podstatě nemáte nárok si na cokoliv stěžovat, máte přesně to, co jste si objednali a zaplatili. Jestli chcete dostupnost na pět devítek, připravte si pořádně tlustou prkenici... Měli jsme zákazníky, kteří si na "cloudu" za pár stovek měsíčně, bez garance připojení a s SLA na dostupnost asi 90% rozjeli business-critical servery a pak hulákali, když to chvíli nefungovalo. Ovšem připlatit si za vyšší dostupnost? Neeee, to je moc drahé!

+1/0
19.11.2015 20:06

L53u16k25á44š 83K11m97e76n17t 5119247794910

Tak to je samozřejmě možné. Ale pokud víte, že bezdrát na volných pásmech nechcete, tak si to máte dát do zadání výběrového řízení. 

Nechat někoho vyhrát výběrové řízení, zcela legitimně po splnění všech podmínek a pak mu sdělit, že na 5GHz to nechcete prostě není v pořádku. Pokud to chtěli v licencovaném pásmu, měli to tam dát. Pokud bezdrát nechtěli vůbec, měli to tam dát do podmínek. 

To je prostě o tom, že výběrové řízení dělal někdo, kdo tomu absolutně nerozumí a pak se to svedlo na firmu. Ta ale pokud splnila všechny požadavky a výběrové řízení vyhrála, tak má nyní právo se domáhat realizace nebo alespoň odškodného. A je velká škoda, že se suma takového odškodného nedá u nás vymáhat po úředníkovi, co to má na svědomí.

+4/0
19.11.2015 23:32

T87i34b58o44r 59V65i66z13v78a43r22y 9894524173505

Výborně, takže bude zřejmě následovat soud atd. To sice zaplatí stát, ale to přeci nebyl stát sakra, to byl jasně určený úředník, prostě něčí šlendrián. Já se v práci spletu, případně něco špatně zadám, a nic se neděje, zaplatí to stát?

+3/0
19.11.2015 19:18

A12d36a51m 66B17e49r48n33a55r84d 3814457113396

To nikdo nemusel špatně zadat. Je to neférovost dodavatele.

0/−3
19.11.2015 19:21

L33u24k27á22š 23K32m80e11n74t 5369237434270

A co je na tom neférového. Budu po vás chtít auto, jasně řeknu jakékoli auto. Vy mi ho dodáte, bude zcela v pořádku, ale já vám ho vrátím a budu chtít peníze zpět proto, že není modré. Bude to moje chyba nebo vaše jako dodavatele? Zde je případ stejný. Firma splnila všechny podmínky, vše co bylo dle zadání požadováno. A pak si někdo najednou vymyslel, že na 5GHz to nechtěli. Ale v zadání to nemají, takže to není chyba dodavatele, co vyhrál. Ale je to chyba nedouka v úřednickém křesle, který to zadání zpracovával. Měli jasně vymezit přípustné technologie v zadání.

+4/0
19.11.2015 23:39

P72a12v53e41l 93S56o73b79o58t56k72a 5520484

R^

+1/0
19.11.2015 18:39

M10i13c59h76a29l 64B72e55d28n94á77r39e84k 4680112619255

Škoda, že článek nepíše nějaky odborník. Musel by uvést, že realizace přívodu technologií 5GHz je dnes již značně problematická, protože pásmo je často příliš zarušené a garance služby rapidně klesá.

Podle mého jen někdo šlejdriánsky zadal tendry a když zjistil, že zadání vyhovuje i pětka, tak začal kopat kolem sebe :)

Navíc pětku dneska umí zarušit každý de.Bil, tak se divím že s Ha-vel někdo nezametl technicky.

+6/−1
19.11.2015 18:35

P53a72v31e74l 60S52o40b50o51t53k65a 5520644

Co je psáno v zadávaci dokumentaci, to je dáno.

+7/0
19.11.2015 18:40

P69e49t70r 82T79y96č25k58a 6925782539282

Zarušené jak kde. Halfar má pravdu v tom, že rozhodující je výsledná kvalita služby.

+3/0
19.11.2015 19:05

M53a17r75e11k 18Š86i72m28o43n 2134987308738

Na jednu stranu máte pravdu ( i když v době, kdy se tenhle tendr zadával, tak 5GHz bylo stále ještě dost volné), na druhou stranu nelze někoho vylučovat z tendru jen proto, že zadání neplánovaně připouští určitou technologii. A i když je technologie negarantovaná, je zodpovědností dodavatele, aby spojení zajistil, pokud to bude řešit nějakým opravným kodem, jeho věc.

+7/0
19.11.2015 19:05

M49a60r28e36k 77Š20i17m13o62n 2344387688118

Tak pardon, tendr byl zadáván loni.

Každopádně pokud zadavatel nechce negarantovanou technologii, má to uvést v zadání. Pokud to tam neměl, měl tendr zrušit a vypsat nový, ne jen vylučovat jednotlivé účastníky.

+7/0
19.11.2015 19:08

L88u13d45v65í59k 93G77a56j16d44o64š48í42k 2665923344312

Přesně tak. Není žádná "negarantovaná technologie". Garanci dává poskytovatel a jak si to zařídí je jeho věc.

+3/0
19.11.2015 19:14

J66o49s49e19f 39B46r95o31ž25e67k 7453255902821

Naprostá blbost. Tohle nemůže fungovat ani v soukromé firmě, natož při zakázce pro MV. Bezpečnost a kritická infrastruktura vám asi nic neříkají.

0/−1
19.11.2015 22:21

P47e42t17r 97T68y81č76k53a 6145512279432

Proc mu? On sbad delal zadani?

+1/0
19.11.2015 23:14

R25o62m86a44n 53V24i77t41h67o87u28s 3905581666480

Věcná. Tatíci Internetu by Vám řekli, že NEGARANTOVATELNÝ je sám Internet (jako síť) a že je to jedna z jeho základních vlastností. (Funguje na principu tzv. Best Effort Services.) Tedy pokud je dodržena síťová neutralita, což je (zatím) požadavek unijní i české legislativy.

Samozřejmě, pokud je na stejné bázi poskytována jak služba (Internet) tak vybudována síť, jejímž prostřednictvím je služba poskytována (zde bezlicenční WiFi), roste pravděpodobnost výskytu nějakého problému. Nicméně právě od toho je SLA a smluvní pokuty.

Jinak pokud soutěžitel ví, že na té dané technologii umí potřebné kvality dosáhnout, tak se obávám, že "pochyby" MV spíše než skutečná nekvalita zavinil FUD, šířený konkurenčními operátory (kteří to "měli vyhrát").

0/0
20.11.2015 2:33

M43i43c36h41a41l 25B61e27d16n35á68r33e51k 4530232449975

Tím chci říct, že ha-vel nemůže službu garantovat v požadované kvalitě, protože mu to kdokoli může rušit a on s tím nenadělá nic. A on to moc dobře ví.

0/−1
19.11.2015 19:17

F91r95a30n42t44i80š24e31k 46N58o25v59á23k 6251485126421

Ovšem ani nikdo jiný, platí to o jakékoliv wifině.

+2/0
19.11.2015 19:20

J43a19r77o19s85l28a62v 45Č80e18s84á90n36e86k 8548525300981

Tento clanek je rozhodne zajimavy, nicmene zda se ze neprosel korekci gramatiky a k porozumeni obsahu je nutne si ho procist nekolikrat. Viz.: "Nechceme se pouštět za každou cenu do další(ch) žalob" 

pote je v clanku mnohokrat zmineno ze firma se jmenuje "ha-vel internet" a najednou od pulky clanku se o ni mluvi jen jako o firme "ha-vel".

0/0
19.11.2015 18:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.