Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn trápí stávky strojvedoucí. Ty se staly impulsem pro testování samořídících vlaků. Ve světě jsou vlaky bez strojvedoucích běžné. Problémem ale je, že v Německu se potkává na jednom místě více druhů dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J88i69ř54í 87T62e61p89r 4867560595505

.... a zase se budu opakovat citátem z Pelíšků: "A skláři nebudou mět co žrát!" ;-(

Nazývejte si mě levičákem jak chcete, ale dneska to jsou pokladní v Tescu, zítra strojvedoucí, pozítří ...........

Domyslete si to do důsledku (v extrémních počtech) kdo na tom vydělá a kdo na tom prodělá.

Prodělají na tom všichni, protože nebude kupní síla když nebudou výplaty. Těch pár marketingových, ekonomických a advokátních expertů a několik profesí pro malý počet obdorníků, co nahradí miliónovou pracovní sílu to nakupivání nevytrhnou.

+1/0
29.11.2015 9:09

M69a70r14t65i58n 53R61u79z15i84c82k49a 1562648116857

Ulice jsou plne majitelu staji, podkonich, sluzek, kovaru, atp.,...

0/−1
29.11.2015 11:50
Foto

S96t47a96n86i16s50l87a73v 98T38e29s41a27ř 9857734112114

Z pohledu častosti stávek by mělo být už dávno všechno automatické hlavně ve Francii. Mimochodem, už se ví, proč tam před týdnem vykolejilo to TGV, řízené strojvůdcem?

0/0
23.11.2015 11:15

M46i92r33o39s38l33a18v 32Z19i50k64m15u29n97d 6338602757928

Začal brzdit trochu později, zabezpečovací zařízení tem není dosud v činnosti, jednalo se o testovací jízdu ...

0/0
28.11.2015 16:43

M48i58r72o44s28l82a39v 66Z30i33k29m61u28n20d 6818482207708

To je sice pěkné, ale stačí, aby nějaký šmudla zatáhl za záchrannou brzdu nebo zablokoval dveře a co s vlakem bez strojvedoucího, který je jako jediný schopen "něco" udělat. Většina "osobních" vlaků = RB (RegionalBahn) jezdí obsazena jen strojvedoucím, kontrola jízdenek se provádí namátkově kontrolním "komandem" ... takže místo strojvedoucího by se "tam" musel dát někdo jiný, kdo může stávkovat  ...

+2/0
22.11.2015 18:05

P77e56t68r 24N88e64c96h98a33n67i78c39k95ý 7803516928350

Autonomní řízení vlaků má rozhodně větší šanci než autonomní auta. Auta se musí potýkat se strašným množstvím nepředvídatelných situací a hlavně automobil je jistou svobodou pohybu člověka nezávisle na okolnostech. Vlak má stejně nalajnovanou trasu pomocí nějaké centrální autority, jede po jedinečné jízdní dráze, kde mimo úrovňových křížení není prakticky moment překvapení. Senzory na zabezpečení přejezdů nebo kolejišť vyjdou možná levněji než množství senzorů, kterým musí být zabezpečena autonomní auta. Nevidím ani velký problém s různými typy vlaků, pokud všechny typy vlaků budou umět pracovat se zabezpečením na trati. Stejně vlaky jezdí podle volných traťových úseků.

+2/0
22.11.2015 11:05

J51a37n 11F73r50o98l70í12k 6836120565314

Proč za to neposadí některého z těch milionu inženýrů ze Sýrie a Afghanistánu? Jistě budou rádi pracovat za tisíc euro na měsíc.;-D

0/0
22.11.2015 10:13

Š53t33e80f87a61n 82F28r34i34č69a 7182468283596

Na krátké samostatné trati bez náročných sklonových poměrů a s mimoúrovňovým křížením s jinými druhy dopravy je takové "laboratorní" řešení realizovatelné. V podstatě by se ale jednalo o zcela novou trať.

+1/0
21.11.2015 22:20

P70e86t89r 37N48e19c35h84a39n20i18c96k37ý 7563966218140

Nemusí být krátká. Co taková VRT? Prakticky izolovaná trať se speciálním dispečinkem a zabezpečením co samo reguluje rychlost. Vlak se akorát musí pohybovat celou dobu po stejně zabezpečeném úseku, aby to nedopadlo jako v Santiagu

+1/0
22.11.2015 11:07

O61l49d77ř78i44c97h 51J43a96n33e67č10e81k 8299646543891

ano na novostavbě VRT by to asi bylo realizovatelné docela snadno. navíc v těch vlacích je tak jako tak posádka (průvodčí, ...), takže by i kdo měl řešit nestandardní situace.

ale odizolovat stávající tratě na bezpečný provoz by bylo dost náročné.

0/0
23.11.2015 14:32
Foto

M38i83l21o56s63l47a95v 67D93i70v78i64š 1555716375221

Nevím, jestli rozumíte o co jde, v současnosti jsou k dispozici systémy, které dokáží fungovat zcela autonomě - rozpoznávat padlé/padajíci stromy, lidi/zvěř na trati, správně nastavené výhybky, číst návěštidla atd. Samozřejmě volat v případě problémů. Obdoba toho,

co je k dispozici pro auta, s tou výhodou, že vlak má trať danou.

0/0
22.11.2015 11:41

M64i55r95o50s79l36a88v 48Z92i50k85m66u83n56d 6898532517468

Dneska jsou tak sofistikované systémy, které dokáží lak na vlasy vyhodnotit jako požár, takže vlak se zastaví z důvodu "požáru" a na vlaku není nikdo, kdo by ho zprovoznil. Tak se bude čekat desítky minut, až se "odněkud" dostaví někdo, kdo vybaví nouzové tlačítko ... V německých pustinách, kde se jede často dlouhé minuty docela hloupé. Nebylo by lepší ty strojvedoucí zaplatit tak, aby neměli důvod ke stávce ...

0/0
22.11.2015 18:15

O28l22d98ř57i96c12h 80J20a50n36e71č78e51k 8609406873271

souhlas - krom poslední věty. proč by se dopravce měl nechat vydírat svými zaměstnanci jen proto, že ti zaměstnanci mají možnost vzít si za rukojmí miliony cestující? pokud mají pocit, že jsou tak špatně placení a jinde by dostali víc, proč prostě nejdou pracovat jinam? odboráři si ten důvod ke stávce stejně najdou vždy.

0/0
23.11.2015 14:35
Foto

V72o67j13t19ě11c93h 72P62a22v60l38í83k 5464791354228

Přesně tak, pokud se lak na vlasy bude vyskytovat méně často (na počet zastavených vlaků), než stávka, je to pro DB pořád plus.

0/0
29.11.2015 10:11

V18l53a24d23i17m57í93r 68F69i85b61i75g24e98r 5344361951394

Ono to možná nebude ani tak o stávkách jako spíš o tom, že strojvůdců ubývá, v ČR je dnes celkem problém sehnat strojvůdce a v cizině to nebude jiné. Kolem Prahy dnes je možné provozovat vlaky bez obsluhy City Elephanty mají automatické řízení, ale otázkou je jak by to reagovalo na problémy jako se stal ve Studénce. Jestli by vlak začal brzdit dřív, nebo by do toho vlítnul plnou rychlostí a obětí mohly být stovky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M26i84l47o36s26l27a36v 93D84i50v52i36š 1135566455651

Začal by brzdit dřív. Většina těch nejmodernějších systémů právě tato nebezpečí (stromy, mosty a jiné překážky) neustále vyhodnocuje.

+1/0
22.11.2015 11:43

J43a17n 25M73u19c25h73a 8449496252426

no jo, akce odboraru maji casto podobny vysledek - prestehovani firmy za levnejsi pracovni silou, nahrazeni lidske prace strojem apod.

ale to odborarum nevysvetlis ;-D

+4/−3
21.11.2015 15:20

L95u47c23i35a11n 86P17a62p49a74z80i36a95n 5864227721525

Nesmysl, není to odpověď na oprávněná práva pracujících v dopravě, ale reakce na světový vývoj, který ale má mantinely, které jsou v závěru textu jasně řečené, takže pro Německo téměř nerealizovatelné.

+1/−1
21.11.2015 9:21

V26á43c82l15a40v 57Š65o27b21r 5313292117210

"oprávněná práva" co to je za novotvar?

0/−1
21.11.2015 12:04

L13i86b10o84r 39J56a70n24e51č48e94k 4925945905611

Když Google dokaze vytvorit automatem rizena auta, proc by to neslo s vlaky? Provoz na zeleznici je vyrazne jednodussi nez na silnici.

PS: Odbory jsou prezitek, jejich role by mela byt na urovni zajmoveho sdruzeni zahradkaru.

+3/−2
21.11.2015 9:09

O79l28d86ř95i51c30h 27J16a42n36e65č88e57k 8189896643861

však to jde a dávno to existuje. ale je dost problém něco takového bezpečně a spolehlivě provozovat jinde než v metru nebo na zkušební trati! popravdě provoz aut 'bez řidiče' v městkých ulicích si vůbec nedovedu představit

0/0
21.11.2015 20:17
Foto

M61i38l70o93s36l21a56v 65D11i37v74i93š 1865226445661

Tak to vás v příštích letech čeká slušnej šok. Už normálně jezdí.

0/0
22.11.2015 11:47

O13l47d91ř43i32c59h 89J84a80n67e57č72e66k 8239166603821

po městě? a to budou jezdit 10 km/h, aby každé dítě, které nečekaně vyskočí zpoza auta do vozovky, nebylo hned mrtvé?

0/0
23.11.2015 14:37
Foto

M18i41l66o30s66l53a17v 40D40i49v92i52š 1215556245311

Ano jezdí v normálním provozu po městech. Ti děti "vidí" úplně stejně jako lidský řidič, jen reagují rychleji a nikdy nejsou nesoustředěný.

0/0
23.11.2015 17:25
Foto

M32i53l69o96s31l63a12v 47D84i23v67i62š 1825986875301

Je to o tom, že u auta se jedná o svobodné rozhodnutí "řidiče" nebo v tomto případě spíš pouze majitele vozu riskovat svůj život. U vlaku riskujete životy všech cestujících. To si nikdo nechce vzít na triko, ač by ve skutečnosti už v dnešní době spíše životy zachraňovaly (autonomní systém neporuší maximální rychlost a nerozšlehá se v zatáčce jako ve Španělsku a pravděpodobně by brzdil daleko dřív ve Studénce atd.) Je to jen o alibismu těch zodpovědných.

0/0
22.11.2015 11:47
Foto

A23l20a77n 80Ř76e45p46k93a 4845136

A strojvedoucí nebudou mít co žrát :-P No i když ono to zase tak horké nebude, asi tak jako i řidiči osobních aut z povolání ještě dlouho nahrazeni nebudou (Google a spol. si to můžou testovat jak chtějí, ale mouchy to má pořád).

+2/0
21.11.2015 8:39

V91á19c96l41a68v 22Š43o51b43r 5683462627610

Hlavní mouchou je především to že na silnici za volantem jiných aut jsou stále lidi.

Ideální pro bezpečnost na silnicích by ve skutečnosti bylo lidské řidiče zcela zakázat a nechat vše automatům.

+2/0
21.11.2015 12:05

O53l38d29ř44i53c84h 53J56a41n61e71č39e11k 8769436533851

nemyslím, že pohyb konvenčně řízených aut by byl tou hlavní překážkou - pokud automatická auta budou pracovat na bázi detekce okolí a nikoliv na bázi vzájemné komunikace (což si nedokážu představit - aby se byť i jen Evropa dohodla na jednotném protokolu), tak je úplně jedno, jestli ostatní auta na silnici řídí člověk nebo počítač. riziko nepředvídatelného manévru je sice u auta řízeného člověkem asi vyšší, ale u toho řízeného počítačem není nulové.

0/0
21.11.2015 20:23
Foto

M17i75l22o27s71l91a49v 53D54i55v29i41š 1645286835591

Ono to je spíš o tom, že se "nepředvídatelně" chovají ty Google auta. Ono například (díky radaru) vidělo nebrzdícího cyklistu za křovím na křižovatce a zastavilo, aby ho neohrozilo. Člověk za ním to do toho auta napral, protože byli na hlavní a on neviděl žádný důvod, proč by auto před ním mělo náhle zastavit. Atd...

0/0
22.11.2015 11:51

O57l34d51ř56i11c91h 18J41a55n60e56č34e12k 8669446103961

to ovšem není vina toho Google auta, ale toho za ním, který nedodržel bezpečnou vzdálenost! Vy přeci vždycky musíte jen tak, abyste byl schopen reagovat, když auto před Vámi udělá něco neočekávaného! a pokud by to Google auto nezabrzdilo a nenechalo se sejmout ze zadu, tak by asi samo sejmulo toho cyklistu???

0/0
23.11.2015 14:40

T56o61m69á50š 43T81a46t78í90č97e39k 5330252760438

Nojo, když chce někdo na víc než na chleba s cibulou, tak je potřeba ho nahradit strojem. :-/

+2/0
21.11.2015 1:07

L87u78c52i52a90n 95P84a24p67a79z71i21a45n 5254507871205

A pak se zjistí, že ten stroj je ještě dražší a poruchovější než ten člověk. Takže se zase vše přehodnotí a opráší úcta k pracujícím lidem. Ostatně vyrobit stroj musí také lidé. A i oni nechtějí jen chléb a cibuli.

0/0
21.11.2015 11:34

P29e43t17r 65N24e18c23h51a15n77i20c93k78ý 7173406828230

Na mnoha místech už to zjistili, třeba v automobilkách. Spoustu úkonů stroj dokáže, ale jeho údržba, výroba a vyladění a obsluha stojí jako práce několika dělníků desítky let

0/0
22.11.2015 11:08
Foto

M46i33l23o91s18l10a71v 47D12i70v71i70š 1105636495201

Jo přesně tak, podívejte se třeba na bagry, zlatý doby dokud se vše kopalo ručně. Nebo automaty na lístku, lahve. Myčky nádobí. Lidskou práci a lásku nenahradíš.

0/0
22.11.2015 11:53

J28i14ř81í 68K76o73c69u39r10e85k 6285734305878

Kolik lidí na světě má jejich plat? Ono by se mohlo stát, že ve vlaku bude kamera a dálkově to bůde dozorovat jeden Ind. Ein Zug, ein Mann.

Ale jo, uděljeme to. Seštroujme všechny bagry a pojďme všecko kopat ručně. Čím víc lidí se nadře, tím víc si vydělají. Nebo ne?

+2/0
21.11.2015 14:29

M72a40t37ě32j 77V27o73n28d21ř42i44č28k21a 4474500808146

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že je vlak řízený počítačem běžný. Je totiž nutné odlišovat 2 různé typy kolejové dopravy. Všechny jmenované příklady železnic bez strojvůdce jsou UZAVŘENÉ systémy o monotónním provozu, pravidelném jízdním řádu, se stále stejnými typy vlaků. V Německu se ale patrně uvažuje o automatizaci řízení vlaku po běžné trati, kde jezdí mnoho druhů vlaků, což je ve světě minimálně ojedinělé.

+1/0
20.11.2015 23:22

L23u70k82á59š 12K58o24h45o72u62t 7838904312809

to že nám něco technologie umožňuje neznamená, že to máme dělat.

Samořídící auta, vlaky, místo dělníků roboti a místo prodavačů automatické pokladny.

Vítejte ve světě kde nikdo nic nekupuje, protože už všichni sedí na úřadu práce.

+3/−2
20.11.2015 23:16
Foto

A97l26a23n 96Ř40e42p77k84a 4325466

Sedí na ÚP a když jdou nakoupit, tak se dívají toho robota co jim vzal práci;-D nebo spíš:-/ ale to je prostě pokrok. Nicméně robot neumí doplňovat, rovnat zboží, kontrolovat záruky... takže lidi budou stále potřeba.

0/0
21.11.2015 8:40

J98i92ř48í 34K57o61c32u87r29e81k 6155134465388

Mno tak se podívejte na zdanění. Díky tomu, že člověk stojí firmu 2x tolik, než si vydělá čistého,  (čistá vs. superhrubá), tak se prostě vyplatí koupit svařovacího robota než shánět 3 svářeče, kteří za 5 roků budou firmu stát na odvodech do státní kasy tolik, co ten robot.

+1/0
21.11.2015 14:32
Foto

P69a81v23e85l 15M64a89r37e89š 8615460117975

Za pět let? Možná za dva roky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M50i19l47o36s37l48a46v 59D19i19v88i86š 1205406955701

Ehm, vy jste neviděl automatické sklady Amazonu? Tohle přesně umí a docela dobře. Je to o tom, že se lidé holt přesouvají na jiné činnosti a těch bude stále dost a s menším úsilím ma celá společnost daleko více. Co bylo křiku, když přicházely auta. V USA byla celá studie o tom, jak to zničí ekonomiku, protože to nejsou jen vozkové, ale podkoní, lidé kolem stájí, zájezdní hostince atd. Jak to dopadlo už všichni víme...

0/0
22.11.2015 11:58

L49i75b93o79r 84J36a58n29e90č79e66k 4565715135861

Jojo, vezmete si kladivou a bezte je rozbijet, jako to delali vasi kolegove pred 150 lety.

+1/0
21.11.2015 9:11

V87l56a63s81t77i81m54i76l 64F10i77a60l71a 1332981944

Už víte proč mají němčtí soudruzi slušné platy? Protože si je vystávkují.

Stávkuje se tam totiž skoro pořád, někdo za něco. Je to naprosto legitimní nástroj.

To zatím u nás máme názor, že máš být rád za práci, která rodinu neuživí a pro zbytek je potřeba dojít na sociálku.

Stávkují přeci netáhla ...

Jé šéfe vy máte nový auto.

No a když budeš makat ještě víc a zodpovědněji, více přesčasů a nedělí zadara, koupím si brzy nové a ještě lepší.

+3/−4
20.11.2015 23:12

J34a92n 65J49e84m51e31l22k23a 1605270

Je to smutné srovnání, jak sviští ty autonomní příměstské vlaky v Dubai, Kuale Lumpur, Singapuru. A jak perfektně funkční systém mají na "jízdenky" - Oupnkrad se nekoná, vše funguje, platí se za vzdálenost. Interier - nic není poničené.. Žádní sprejeři, škrkači, žvýkačky.

V Singapuru jim nějaká autonomní jezdily už 2002!

Když to porovná člověk s Ostravou, tak jsme opravdu tak 80 let zpět. Tramvaj se zastávkama co 50m, doba jízdy do centra 40 min. Kdyby se místo kravin použily EU peníze třeba na tyhle věci..

+1/0
20.11.2015 22:46

J45a57n 80J89e87m16e32l11k40a 1555570

A u nás máme problém namontovat detekci překážek a analýzu provozu na přejezdu.. A automatické pokutování..

+1/0
20.11.2015 22:21

T28o88m93á97š 39K78n17a75i85f95l 6903840427620

Kdyz uz do vyctu automatickych meter byla zarazena viden... Proc tam neninpraha?

0/0
20.11.2015 21:19

O15l62d11ř46i34c51h 67J26a63n19e29č83e20k 8889546493321

jak už tu několikrát padlo, ano vlaky bez strojvedoucího již leckde fungují, ale v metru a v podobných systémech, určitě ne na běžné železnici. i v Kodani nejde o nic jiného než o metro a pokud autorka tvrdí, že skoroautonomní metro jezdí ve Vídni, tak to tam rovnou mohla napsat i Prahu, kde ten strojvedoucí ovládá dveře, světla a řeší nestandardní situace. myslím, že v automatizaci řízení je pražské metro dál než vídeňské.

v případě klasické železnice by asi ani tak nebylo překážkou míchání couráků, rychlíků a nákladních vlaků na týchž kolejích, ale to, že na běžných kolejích se vyskytuje spousta přejezdů, lidí, zvířat, spadlých stromů a mnoho dalších věcí, které v metru nejsou. a nezapomínejte ani na konvenčně (tedy strojvedoucím) řízené soupravy - ona přestavba na kompletní automatizaci, tedy na situaci, kdy na dané trati budou výlučně automatické soupravy, bude trvat mnoho let, tedy pokud to nebude krátzký zkušební úsek.

+12/0
20.11.2015 21:11

M68a48r75e74k 76Š55i85m21o51n 2154477748318

Autonomě řízená auta se pohybují v Kalifornii běžně. Laserové senzory, ultrazvukové senzory, kamery s rozpoznáváním tvarů. Vlaku by stačila čtvrtina toho, co má to auto. Kromě toho by

+1/0
21.11.2015 2:49

M53a72r47e36k 81Š52i31m64o15n 2144897118348

Eh nějak jsem to nedopsal, ale co už kašlu na to, jdu spát.

0/0
21.11.2015 2:51

O84n78d55ř68e27j 30S46e73m32e45c66k86ý 8381176248345

Nedopsal, ale budu reagovat aspoň na ten začátek. Co třeba diametrálně rozdílné brzdné vzdálenosti auta a vlaku? Bude ta detekce fungovat spolehlivě i na delší vzdálenosti?

+1/0
21.11.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.