Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn trápí stávky strojvedoucí. Ty se staly impulsem pro testování samořídících vlaků. Ve světě jsou vlaky bez strojvedoucích běžné. Problémem ale je, že v Německu se potkává na jednom místě více druhů dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J17i48ř23í 65T42e19p92r 4537450385325

.... a zase se budu opakovat citátem z Pelíšků: "A skláři nebudou mět co žrát!" ;-(

Nazývejte si mě levičákem jak chcete, ale dneska to jsou pokladní v Tescu, zítra strojvedoucí, pozítří ...........

Domyslete si to do důsledku (v extrémních počtech) kdo na tom vydělá a kdo na tom prodělá.

Prodělají na tom všichni, protože nebude kupní síla když nebudou výplaty. Těch pár marketingových, ekonomických a advokátních expertů a několik profesí pro malý počet obdorníků, co nahradí miliónovou pracovní sílu to nakupivání nevytrhnou.

+1/0
29.11.2015 9:09

M63a66r40t45i55n 50R87u82z63i10c71k80a 1562248156847

Ulice jsou plne majitelu staji, podkonich, sluzek, kovaru, atp.,...

0/−1
29.11.2015 11:50
Foto

S71t13a83n75i53s47l28a60v 95T86e86s12a98ř 9737824372104

Z pohledu častosti stávek by mělo být už dávno všechno automatické hlavně ve Francii. Mimochodem, už se ví, proč tam před týdnem vykolejilo to TGV, řízené strojvůdcem?

0/0
23.11.2015 11:15

M92i16r75o76s10l35a47v 65Z52i50k62m33u84n22d 6928602627778

Začal brzdit trochu později, zabezpečovací zařízení tem není dosud v činnosti, jednalo se o testovací jízdu ...

0/0
28.11.2015 16:43

M47i59r66o28s79l89a85v 96Z36i89k91m95u75n97d 6718162727868

To je sice pěkné, ale stačí, aby nějaký šmudla zatáhl za záchrannou brzdu nebo zablokoval dveře a co s vlakem bez strojvedoucího, který je jako jediný schopen "něco" udělat. Většina "osobních" vlaků = RB (RegionalBahn) jezdí obsazena jen strojvedoucím, kontrola jízdenek se provádí namátkově kontrolním "komandem" ... takže místo strojvedoucího by se "tam" musel dát někdo jiný, kdo může stávkovat  ...

+2/0
22.11.2015 18:05

P15e90t64r 37N16e74c27h10a62n17i54c33k62ý 7273866808310

Autonomní řízení vlaků má rozhodně větší šanci než autonomní auta. Auta se musí potýkat se strašným množstvím nepředvídatelných situací a hlavně automobil je jistou svobodou pohybu člověka nezávisle na okolnostech. Vlak má stejně nalajnovanou trasu pomocí nějaké centrální autority, jede po jedinečné jízdní dráze, kde mimo úrovňových křížení není prakticky moment překvapení. Senzory na zabezpečení přejezdů nebo kolejišť vyjdou možná levněji než množství senzorů, kterým musí být zabezpečena autonomní auta. Nevidím ani velký problém s různými typy vlaků, pokud všechny typy vlaků budou umět pracovat se zabezpečením na trati. Stejně vlaky jezdí podle volných traťových úseků.

+2/0
22.11.2015 11:05

J73a31n 55F55r18o57l30í44k 6606670255604

Proč za to neposadí některého z těch milionu inženýrů ze Sýrie a Afghanistánu? Jistě budou rádi pracovat za tisíc euro na měsíc.;-D

0/0
22.11.2015 10:13

Š70t37e18f24a30n 54F89r90i42č68a 7112908723246

Na krátké samostatné trati bez náročných sklonových poměrů a s mimoúrovňovým křížením s jinými druhy dopravy je takové "laboratorní" řešení realizovatelné. V podstatě by se ale jednalo o zcela novou trať.

+1/0
21.11.2015 22:20

P67e96t73r 81N46e71c23h79a84n35i50c22k82ý 7453196288570

Nemusí být krátká. Co taková VRT? Prakticky izolovaná trať se speciálním dispečinkem a zabezpečením co samo reguluje rychlost. Vlak se akorát musí pohybovat celou dobu po stejně zabezpečeném úseku, aby to nedopadlo jako v Santiagu

+1/0
22.11.2015 11:07

O54l81d49ř93i91c93h 62J35a18n72e59č76e83k 8409236863171

ano na novostavbě VRT by to asi bylo realizovatelné docela snadno. navíc v těch vlacích je tak jako tak posádka (průvodčí, ...), takže by i kdo měl řešit nestandardní situace.

ale odizolovat stávající tratě na bezpečný provoz by bylo dost náročné.

0/0
23.11.2015 14:32
Foto

M66i56l30o91s70l51a77v 34D65i94v43i45š 1285486775581

Nevím, jestli rozumíte o co jde, v současnosti jsou k dispozici systémy, které dokáží fungovat zcela autonomě - rozpoznávat padlé/padajíci stromy, lidi/zvěř na trati, správně nastavené výhybky, číst návěštidla atd. Samozřejmě volat v případě problémů. Obdoba toho,

co je k dispozici pro auta, s tou výhodou, že vlak má trať danou.

0/0
22.11.2015 11:41

M32i90r71o24s68l84a57v 78Z89i51k18m86u70n22d 6758722387528

Dneska jsou tak sofistikované systémy, které dokáží lak na vlasy vyhodnotit jako požár, takže vlak se zastaví z důvodu "požáru" a na vlaku není nikdo, kdo by ho zprovoznil. Tak se bude čekat desítky minut, až se "odněkud" dostaví někdo, kdo vybaví nouzové tlačítko ... V německých pustinách, kde se jede často dlouhé minuty docela hloupé. Nebylo by lepší ty strojvedoucí zaplatit tak, aby neměli důvod ke stávce ...

0/0
22.11.2015 18:15

O32l32d21ř90i97c61h 56J33a50n26e37č68e23k 8399246583441

souhlas - krom poslední věty. proč by se dopravce měl nechat vydírat svými zaměstnanci jen proto, že ti zaměstnanci mají možnost vzít si za rukojmí miliony cestující? pokud mají pocit, že jsou tak špatně placení a jinde by dostali víc, proč prostě nejdou pracovat jinam? odboráři si ten důvod ke stávce stejně najdou vždy.

0/0
23.11.2015 14:35
Foto

V62o63j63t25ě94c41h 60P16a23v71l86í81k 5564171714328

Přesně tak, pokud se lak na vlasy bude vyskytovat méně často (na počet zastavených vlaků), než stávka, je to pro DB pořád plus.

0/0
29.11.2015 10:11

V52l74a48d16i10m68í59r 33F70i33b10i55g49e35r 5804271571824

Ono to možná nebude ani tak o stávkách jako spíš o tom, že strojvůdců ubývá, v ČR je dnes celkem problém sehnat strojvůdce a v cizině to nebude jiné. Kolem Prahy dnes je možné provozovat vlaky bez obsluhy City Elephanty mají automatické řízení, ale otázkou je jak by to reagovalo na problémy jako se stal ve Studénce. Jestli by vlak začal brzdit dřív, nebo by do toho vlítnul plnou rychlostí a obětí mohly být stovky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M60i24l92o89s67l67a94v 94D65i11v50i20š 1785386555221

Začal by brzdit dřív. Většina těch nejmodernějších systémů právě tato nebezpečí (stromy, mosty a jiné překážky) neustále vyhodnocuje.

+1/0
22.11.2015 11:43

J15a66n 90M16u68c23h57a 8629556442186

no jo, akce odboraru maji casto podobny vysledek - prestehovani firmy za levnejsi pracovni silou, nahrazeni lidske prace strojem apod.

ale to odborarum nevysvetlis ;-D

+4/−3
21.11.2015 15:20

L88u82c22i25a47n 56P75a88p24a49z90i60a55n 5264427101635

Nesmysl, není to odpověď na oprávněná práva pracujících v dopravě, ale reakce na světový vývoj, který ale má mantinely, které jsou v závěru textu jasně řečené, takže pro Německo téměř nerealizovatelné.

+1/−1
21.11.2015 9:21

V37á15c31l59a45v 70Š95o34b15r 5513252697180

"oprávněná práva" co to je za novotvar?

0/−1
21.11.2015 12:04

L33i75b20o15r 48J60a56n21e66č96e62k 4895975465261

Když Google dokaze vytvorit automatem rizena auta, proc by to neslo s vlaky? Provoz na zeleznici je vyrazne jednodussi nez na silnici.

PS: Odbory jsou prezitek, jejich role by mela byt na urovni zajmoveho sdruzeni zahradkaru.

+3/−2
21.11.2015 9:09

O52l50d24ř18i66c40h 30J55a79n80e83č60e62k 8799766593501

však to jde a dávno to existuje. ale je dost problém něco takového bezpečně a spolehlivě provozovat jinde než v metru nebo na zkušební trati! popravdě provoz aut 'bez řidiče' v městkých ulicích si vůbec nedovedu představit

0/0
21.11.2015 20:17
Foto

M83i71l34o31s51l31a49v 31D94i25v76i57š 1205916475171

Tak to vás v příštích letech čeká slušnej šok. Už normálně jezdí.

0/0
22.11.2015 11:47

O16l36d68ř35i71c28h 92J24a19n78e83č92e79k 8759366163441

po městě? a to budou jezdit 10 km/h, aby každé dítě, které nečekaně vyskočí zpoza auta do vozovky, nebylo hned mrtvé?

0/0
23.11.2015 14:37
Foto

M81i23l47o94s41l80a26v 92D65i45v90i97š 1605646135361

Ano jezdí v normálním provozu po městech. Ti děti "vidí" úplně stejně jako lidský řidič, jen reagují rychleji a nikdy nejsou nesoustředěný.

0/0
23.11.2015 17:25
Foto

M49i69l42o68s53l24a25v 45D61i13v57i16š 1405526205311

Je to o tom, že u auta se jedná o svobodné rozhodnutí "řidiče" nebo v tomto případě spíš pouze majitele vozu riskovat svůj život. U vlaku riskujete životy všech cestujících. To si nikdo nechce vzít na triko, ač by ve skutečnosti už v dnešní době spíše životy zachraňovaly (autonomní systém neporuší maximální rychlost a nerozšlehá se v zatáčce jako ve Španělsku a pravděpodobně by brzdil daleko dřív ve Studénce atd.) Je to jen o alibismu těch zodpovědných.

0/0
22.11.2015 11:47

A96l80a82n 84Ř13e35p92k87a 4725936

A strojvedoucí nebudou mít co žrát :-P No i když ono to zase tak horké nebude, asi tak jako i řidiči osobních aut z povolání ještě dlouho nahrazeni nebudou (Google a spol. si to můžou testovat jak chtějí, ale mouchy to má pořád).

+2/0
21.11.2015 8:39

V90á12c10l58a72v 87Š84o42b24r 5723982657730

Hlavní mouchou je především to že na silnici za volantem jiných aut jsou stále lidi.

Ideální pro bezpečnost na silnicích by ve skutečnosti bylo lidské řidiče zcela zakázat a nechat vše automatům.

+2/0
21.11.2015 12:05

O49l53d93ř80i26c44h 63J89a17n38e59č55e49k 8429166553651

nemyslím, že pohyb konvenčně řízených aut by byl tou hlavní překážkou - pokud automatická auta budou pracovat na bázi detekce okolí a nikoliv na bázi vzájemné komunikace (což si nedokážu představit - aby se byť i jen Evropa dohodla na jednotném protokolu), tak je úplně jedno, jestli ostatní auta na silnici řídí člověk nebo počítač. riziko nepředvídatelného manévru je sice u auta řízeného člověkem asi vyšší, ale u toho řízeného počítačem není nulové.

0/0
21.11.2015 20:23
Foto

M84i39l43o60s36l51a51v 69D10i57v57i66š 1635346885811

Ono to je spíš o tom, že se "nepředvídatelně" chovají ty Google auta. Ono například (díky radaru) vidělo nebrzdícího cyklistu za křovím na křižovatce a zastavilo, aby ho neohrozilo. Člověk za ním to do toho auta napral, protože byli na hlavní a on neviděl žádný důvod, proč by auto před ním mělo náhle zastavit. Atd...

0/0
22.11.2015 11:51

O17l82d28ř38i84c48h 92J91a76n56e47č20e50k 8449376383911

to ovšem není vina toho Google auta, ale toho za ním, který nedodržel bezpečnou vzdálenost! Vy přeci vždycky musíte jen tak, abyste byl schopen reagovat, když auto před Vámi udělá něco neočekávaného! a pokud by to Google auto nezabrzdilo a nenechalo se sejmout ze zadu, tak by asi samo sejmulo toho cyklistu???

0/0
23.11.2015 14:40

T80o65m53á10š 88T20a20t43í54č73e91k 5920882590808

Nojo, když chce někdo na víc než na chleba s cibulou, tak je potřeba ho nahradit strojem. :-/

+2/0
21.11.2015 1:07

L92u91c24i53a34n 47P81a65p10a57z21i42a59n 5744237621465

A pak se zjistí, že ten stroj je ještě dražší a poruchovější než ten člověk. Takže se zase vše přehodnotí a opráší úcta k pracujícím lidem. Ostatně vyrobit stroj musí také lidé. A i oni nechtějí jen chléb a cibuli.

0/0
21.11.2015 11:34

P17e32t36r 94N95e10c50h39a28n49i74c38k59ý 7463126638530

Na mnoha místech už to zjistili, třeba v automobilkách. Spoustu úkonů stroj dokáže, ale jeho údržba, výroba a vyladění a obsluha stojí jako práce několika dělníků desítky let

0/0
22.11.2015 11:08
Foto

M31i89l62o43s46l77a37v 41D15i27v32i19š 1615316215241

Jo přesně tak, podívejte se třeba na bagry, zlatý doby dokud se vše kopalo ručně. Nebo automaty na lístku, lahve. Myčky nádobí. Lidskou práci a lásku nenahradíš.

0/0
22.11.2015 11:53

J27i79ř35í 23K73o70c64u28r56e33k 6955524475608

Kolik lidí na světě má jejich plat? Ono by se mohlo stát, že ve vlaku bude kamera a dálkově to bůde dozorovat jeden Ind. Ein Zug, ein Mann.

Ale jo, uděljeme to. Seštroujme všechny bagry a pojďme všecko kopat ručně. Čím víc lidí se nadře, tím víc si vydělají. Nebo ne?

+2/0
21.11.2015 14:29

M82a81t81ě22j 71V58o18n24d26ř68i91č58k28a 4724190348116

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že je vlak řízený počítačem běžný. Je totiž nutné odlišovat 2 různé typy kolejové dopravy. Všechny jmenované příklady železnic bez strojvůdce jsou UZAVŘENÉ systémy o monotónním provozu, pravidelném jízdním řádu, se stále stejnými typy vlaků. V Německu se ale patrně uvažuje o automatizaci řízení vlaku po běžné trati, kde jezdí mnoho druhů vlaků, což je ve světě minimálně ojedinělé.

+1/0
20.11.2015 23:22

L26u64k76á37š 34K87o46h72o94u76t 7888724812589

to že nám něco technologie umožňuje neznamená, že to máme dělat.

Samořídící auta, vlaky, místo dělníků roboti a místo prodavačů automatické pokladny.

Vítejte ve světě kde nikdo nic nekupuje, protože už všichni sedí na úřadu práce.

+3/−2
20.11.2015 23:16

A79l18a18n 74Ř84e58p77k49a 4395116

Sedí na ÚP a když jdou nakoupit, tak se dívají toho robota co jim vzal práci;-D nebo spíš:-/ ale to je prostě pokrok. Nicméně robot neumí doplňovat, rovnat zboží, kontrolovat záruky... takže lidi budou stále potřeba.

0/0
21.11.2015 8:40

J55i31ř26í 97K56o11c71u69r38e60k 6865284455448

Mno tak se podívejte na zdanění. Díky tomu, že člověk stojí firmu 2x tolik, než si vydělá čistého,  (čistá vs. superhrubá), tak se prostě vyplatí koupit svařovacího robota než shánět 3 svářeče, kteří za 5 roků budou firmu stát na odvodech do státní kasy tolik, co ten robot.

+1/0
21.11.2015 14:32

P28a15v54e86l 82M21a44r28e48š 8785290767695

Za pět let? Možná za dva roky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M91i10l25o36s40l15a97v 87D94i86v90i51š 1785786425701

Ehm, vy jste neviděl automatické sklady Amazonu? Tohle přesně umí a docela dobře. Je to o tom, že se lidé holt přesouvají na jiné činnosti a těch bude stále dost a s menším úsilím ma celá společnost daleko více. Co bylo křiku, když přicházely auta. V USA byla celá studie o tom, jak to zničí ekonomiku, protože to nejsou jen vozkové, ale podkoní, lidé kolem stájí, zájezdní hostince atd. Jak to dopadlo už všichni víme...

0/0
22.11.2015 11:58

L19i87b51o57r 31J55a48n23e59č44e83k 4235715195801

Jojo, vezmete si kladivou a bezte je rozbijet, jako to delali vasi kolegove pred 150 lety.

+1/0
21.11.2015 9:11

V78l17a32s52t92i67m67i85l 13F19i13a22l16a 1662911944

Už víte proč mají němčtí soudruzi slušné platy? Protože si je vystávkují.

Stávkuje se tam totiž skoro pořád, někdo za něco. Je to naprosto legitimní nástroj.

To zatím u nás máme názor, že máš být rád za práci, která rodinu neuživí a pro zbytek je potřeba dojít na sociálku.

Stávkují přeci netáhla ...

Jé šéfe vy máte nový auto.

No a když budeš makat ještě víc a zodpovědněji, více přesčasů a nedělí zadara, koupím si brzy nové a ještě lepší.

+3/−4
20.11.2015 23:12

J30a92n 49J69e46m57e66l81k50a 1525930

Je to smutné srovnání, jak sviští ty autonomní příměstské vlaky v Dubai, Kuale Lumpur, Singapuru. A jak perfektně funkční systém mají na "jízdenky" - Oupnkrad se nekoná, vše funguje, platí se za vzdálenost. Interier - nic není poničené.. Žádní sprejeři, škrkači, žvýkačky.

V Singapuru jim nějaká autonomní jezdily už 2002!

Když to porovná člověk s Ostravou, tak jsme opravdu tak 80 let zpět. Tramvaj se zastávkama co 50m, doba jízdy do centra 40 min. Kdyby se místo kravin použily EU peníze třeba na tyhle věci..

+1/0
20.11.2015 22:46

J79a90n 90J48e52m21e73l28k42a 1965100

A u nás máme problém namontovat detekci překážek a analýzu provozu na přejezdu.. A automatické pokutování..

+1/0
20.11.2015 22:21

T34o48m65á93š 82K88n44a52i39f19l 6463370277310

Kdyz uz do vyctu automatickych meter byla zarazena viden... Proc tam neninpraha?

0/0
20.11.2015 21:19

O75l87d87ř38i47c85h 94J35a85n26e43č18e39k 8229316673231

jak už tu několikrát padlo, ano vlaky bez strojvedoucího již leckde fungují, ale v metru a v podobných systémech, určitě ne na běžné železnici. i v Kodani nejde o nic jiného než o metro a pokud autorka tvrdí, že skoroautonomní metro jezdí ve Vídni, tak to tam rovnou mohla napsat i Prahu, kde ten strojvedoucí ovládá dveře, světla a řeší nestandardní situace. myslím, že v automatizaci řízení je pražské metro dál než vídeňské.

v případě klasické železnice by asi ani tak nebylo překážkou míchání couráků, rychlíků a nákladních vlaků na týchž kolejích, ale to, že na běžných kolejích se vyskytuje spousta přejezdů, lidí, zvířat, spadlých stromů a mnoho dalších věcí, které v metru nejsou. a nezapomínejte ani na konvenčně (tedy strojvedoucím) řízené soupravy - ona přestavba na kompletní automatizaci, tedy na situaci, kdy na dané trati budou výlučně automatické soupravy, bude trvat mnoho let, tedy pokud to nebude krátzký zkušební úsek.

+12/0
20.11.2015 21:11

M79a31r11e59k 52Š69i21m18o11n 2864677628588

Autonomě řízená auta se pohybují v Kalifornii běžně. Laserové senzory, ultrazvukové senzory, kamery s rozpoznáváním tvarů. Vlaku by stačila čtvrtina toho, co má to auto. Kromě toho by

+1/0
21.11.2015 2:49

M36a61r80e11k 25Š93i52m51o53n 2194707868628

Eh nějak jsem to nedopsal, ale co už kašlu na to, jdu spát.

0/0
21.11.2015 2:51

O70n67d95ř71e10j 43S10e96m25e69c13k50ý 8541866378855

Nedopsal, ale budu reagovat aspoň na ten začátek. Co třeba diametrálně rozdílné brzdné vzdálenosti auta a vlaku? Bude ta detekce fungovat spolehlivě i na delší vzdálenosti?

+1/0
21.11.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.