Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn trápí stávky strojvedoucí. Ty se staly impulsem pro testování samořídících vlaků. Ve světě jsou vlaky bez strojvedoucích běžné. Problémem ale je, že v Německu se potkává na jednom místě více druhů dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62i25ř58í 49T82e81p41r 4857930165765

.... a zase se budu opakovat citátem z Pelíšků: "A skláři nebudou mět co žrát!" ;-(

Nazývejte si mě levičákem jak chcete, ale dneska to jsou pokladní v Tescu, zítra strojvedoucí, pozítří ...........

Domyslete si to do důsledku (v extrémních počtech) kdo na tom vydělá a kdo na tom prodělá.

Prodělají na tom všichni, protože nebude kupní síla když nebudou výplaty. Těch pár marketingových, ekonomických a advokátních expertů a několik profesí pro malý počet obdorníků, co nahradí miliónovou pracovní sílu to nakupivání nevytrhnou.

+1/0
29.11.2015 9:09

M54a32r26t74i50n 98R20u97z84i90c13k19a 1792728936667

Ulice jsou plne majitelu staji, podkonich, sluzek, kovaru, atp.,...

0/−1
29.11.2015 11:50
Foto

S67t24a59n76i72s49l39a53v 17T52e82s40a56ř 9907144862554

Z pohledu častosti stávek by mělo být už dávno všechno automatické hlavně ve Francii. Mimochodem, už se ví, proč tam před týdnem vykolejilo to TGV, řízené strojvůdcem?

0/0
23.11.2015 11:15

M33i41r83o84s81l72a57v 32Z25i22k97m59u16n77d 6758882247738

Začal brzdit trochu později, zabezpečovací zařízení tem není dosud v činnosti, jednalo se o testovací jízdu ...

0/0
28.11.2015 16:43

M71i43r39o14s15l91a71v 66Z97i25k79m50u92n86d 6258622567418

To je sice pěkné, ale stačí, aby nějaký šmudla zatáhl za záchrannou brzdu nebo zablokoval dveře a co s vlakem bez strojvedoucího, který je jako jediný schopen "něco" udělat. Většina "osobních" vlaků = RB (RegionalBahn) jezdí obsazena jen strojvedoucím, kontrola jízdenek se provádí namátkově kontrolním "komandem" ... takže místo strojvedoucího by se "tam" musel dát někdo jiný, kdo může stávkovat  ...

+2/0
22.11.2015 18:05

P19e81t84r 51N11e53c56h36a41n93i11c73k17ý 7513426268410

Autonomní řízení vlaků má rozhodně větší šanci než autonomní auta. Auta se musí potýkat se strašným množstvím nepředvídatelných situací a hlavně automobil je jistou svobodou pohybu člověka nezávisle na okolnostech. Vlak má stejně nalajnovanou trasu pomocí nějaké centrální autority, jede po jedinečné jízdní dráze, kde mimo úrovňových křížení není prakticky moment překvapení. Senzory na zabezpečení přejezdů nebo kolejišť vyjdou možná levněji než množství senzorů, kterým musí být zabezpečena autonomní auta. Nevidím ani velký problém s různými typy vlaků, pokud všechny typy vlaků budou umět pracovat se zabezpečením na trati. Stejně vlaky jezdí podle volných traťových úseků.

+2/0
22.11.2015 11:05

J52a26n 28F35r91o22l24í73k 6426520745284

Proč za to neposadí některého z těch milionu inženýrů ze Sýrie a Afghanistánu? Jistě budou rádi pracovat za tisíc euro na měsíc.;-D

0/0
22.11.2015 10:13

Š20t43e53f31a44n 78F42r87i30č42a 7852578783606

Na krátké samostatné trati bez náročných sklonových poměrů a s mimoúrovňovým křížením s jinými druhy dopravy je takové "laboratorní" řešení realizovatelné. V podstatě by se ale jednalo o zcela novou trať.

+1/0
21.11.2015 22:20

P77e65t34r 17N37e18c75h55a72n46i38c16k26ý 7683706768680

Nemusí být krátká. Co taková VRT? Prakticky izolovaná trať se speciálním dispečinkem a zabezpečením co samo reguluje rychlost. Vlak se akorát musí pohybovat celou dobu po stejně zabezpečeném úseku, aby to nedopadlo jako v Santiagu

+1/0
22.11.2015 11:07

O10l81d17ř30i59c56h 51J72a71n98e38č21e20k 8399706563411

ano na novostavbě VRT by to asi bylo realizovatelné docela snadno. navíc v těch vlacích je tak jako tak posádka (průvodčí, ...), takže by i kdo měl řešit nestandardní situace.

ale odizolovat stávající tratě na bezpečný provoz by bylo dost náročné.

0/0
23.11.2015 14:32
Foto

M43i58l49o34s24l66a52v 64D70i17v92i37š 1625726275521

Nevím, jestli rozumíte o co jde, v současnosti jsou k dispozici systémy, které dokáží fungovat zcela autonomě - rozpoznávat padlé/padajíci stromy, lidi/zvěř na trati, správně nastavené výhybky, číst návěštidla atd. Samozřejmě volat v případě problémů. Obdoba toho,

co je k dispozici pro auta, s tou výhodou, že vlak má trať danou.

0/0
22.11.2015 11:41

M73i85r75o70s39l27a18v 81Z44i65k18m47u43n61d 6168662597848

Dneska jsou tak sofistikované systémy, které dokáží lak na vlasy vyhodnotit jako požár, takže vlak se zastaví z důvodu "požáru" a na vlaku není nikdo, kdo by ho zprovoznil. Tak se bude čekat desítky minut, až se "odněkud" dostaví někdo, kdo vybaví nouzové tlačítko ... V německých pustinách, kde se jede často dlouhé minuty docela hloupé. Nebylo by lepší ty strojvedoucí zaplatit tak, aby neměli důvod ke stávce ...

0/0
22.11.2015 18:15

O34l21d36ř43i84c24h 64J65a88n49e58č44e18k 8369206673461

souhlas - krom poslední věty. proč by se dopravce měl nechat vydírat svými zaměstnanci jen proto, že ti zaměstnanci mají možnost vzít si za rukojmí miliony cestující? pokud mají pocit, že jsou tak špatně placení a jinde by dostali víc, proč prostě nejdou pracovat jinam? odboráři si ten důvod ke stávce stejně najdou vždy.

0/0
23.11.2015 14:35
Foto

V53o94j84t12ě25c49h 67P89a58v57l14í30k 5184101354778

Přesně tak, pokud se lak na vlasy bude vyskytovat méně často (na počet zastavených vlaků), než stávka, je to pro DB pořád plus.

0/0
29.11.2015 10:11

V76l47a15d25i39m10í60r 16F72i38b68i32g98e56r 5814371741254

Ono to možná nebude ani tak o stávkách jako spíš o tom, že strojvůdců ubývá, v ČR je dnes celkem problém sehnat strojvůdce a v cizině to nebude jiné. Kolem Prahy dnes je možné provozovat vlaky bez obsluhy City Elephanty mají automatické řízení, ale otázkou je jak by to reagovalo na problémy jako se stal ve Studénce. Jestli by vlak začal brzdit dřív, nebo by do toho vlítnul plnou rychlostí a obětí mohly být stovky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M62i71l74o82s18l71a68v 52D36i66v59i45š 1805496335661

Začal by brzdit dřív. Většina těch nejmodernějších systémů právě tato nebezpečí (stromy, mosty a jiné překážky) neustále vyhodnocuje.

+1/0
22.11.2015 11:43

J40a87n 14M51u16c52h44a 8779386862796

no jo, akce odboraru maji casto podobny vysledek - prestehovani firmy za levnejsi pracovni silou, nahrazeni lidske prace strojem apod.

ale to odborarum nevysvetlis ;-D

+4/−3
21.11.2015 15:20

L44u89c11i75a76n 54P91a46p62a13z93i38a42n 5564867731925

Nesmysl, není to odpověď na oprávněná práva pracujících v dopravě, ale reakce na světový vývoj, který ale má mantinely, které jsou v závěru textu jasně řečené, takže pro Německo téměř nerealizovatelné.

+1/−1
21.11.2015 9:21

V56á37c57l29a98v 42Š26o93b32r 5323192197370

"oprávněná práva" co to je za novotvar?

0/−1
21.11.2015 12:04

L95i53b31o91r 34J62a35n90e82č89e87k 4125695625461

Když Google dokaze vytvorit automatem rizena auta, proc by to neslo s vlaky? Provoz na zeleznici je vyrazne jednodussi nez na silnici.

PS: Odbory jsou prezitek, jejich role by mela byt na urovni zajmoveho sdruzeni zahradkaru.

+3/−2
21.11.2015 9:09

O58l70d94ř29i78c50h 31J11a38n60e44č56e83k 8819546323821

však to jde a dávno to existuje. ale je dost problém něco takového bezpečně a spolehlivě provozovat jinde než v metru nebo na zkušební trati! popravdě provoz aut 'bez řidiče' v městkých ulicích si vůbec nedovedu představit

0/0
21.11.2015 20:17
Foto

M37i35l17o50s17l50a32v 34D47i12v73i47š 1695276395791

Tak to vás v příštích letech čeká slušnej šok. Už normálně jezdí.

0/0
22.11.2015 11:47

O78l44d60ř37i89c40h 86J73a51n91e40č88e15k 8509186373661

po městě? a to budou jezdit 10 km/h, aby každé dítě, které nečekaně vyskočí zpoza auta do vozovky, nebylo hned mrtvé?

0/0
23.11.2015 14:37
Foto

M14i74l44o55s94l50a30v 72D94i40v47i57š 1635686435141

Ano jezdí v normálním provozu po městech. Ti děti "vidí" úplně stejně jako lidský řidič, jen reagují rychleji a nikdy nejsou nesoustředěný.

0/0
23.11.2015 17:25
Foto

M76i14l46o92s93l92a95v 47D42i97v24i19š 1425286965921

Je to o tom, že u auta se jedná o svobodné rozhodnutí "řidiče" nebo v tomto případě spíš pouze majitele vozu riskovat svůj život. U vlaku riskujete životy všech cestujících. To si nikdo nechce vzít na triko, ač by ve skutečnosti už v dnešní době spíše životy zachraňovaly (autonomní systém neporuší maximální rychlost a nerozšlehá se v zatáčce jako ve Španělsku a pravděpodobně by brzdil daleko dřív ve Studénce atd.) Je to jen o alibismu těch zodpovědných.

0/0
22.11.2015 11:47
Foto

A45l79a64n 52Ř94e33p83k92a 4405646

A strojvedoucí nebudou mít co žrát :-P No i když ono to zase tak horké nebude, asi tak jako i řidiči osobních aut z povolání ještě dlouho nahrazeni nebudou (Google a spol. si to můžou testovat jak chtějí, ale mouchy to má pořád).

+2/0
21.11.2015 8:39

V48á26c87l32a96v 83Š37o45b71r 5443722217770

Hlavní mouchou je především to že na silnici za volantem jiných aut jsou stále lidi.

Ideální pro bezpečnost na silnicích by ve skutečnosti bylo lidské řidiče zcela zakázat a nechat vše automatům.

+2/0
21.11.2015 12:05

O95l23d95ř35i20c39h 75J43a54n22e82č14e89k 8199526303521

nemyslím, že pohyb konvenčně řízených aut by byl tou hlavní překážkou - pokud automatická auta budou pracovat na bázi detekce okolí a nikoliv na bázi vzájemné komunikace (což si nedokážu představit - aby se byť i jen Evropa dohodla na jednotném protokolu), tak je úplně jedno, jestli ostatní auta na silnici řídí člověk nebo počítač. riziko nepředvídatelného manévru je sice u auta řízeného člověkem asi vyšší, ale u toho řízeného počítačem není nulové.

0/0
21.11.2015 20:23
Foto

M62i39l97o95s98l25a20v 91D21i57v89i60š 1315106175531

Ono to je spíš o tom, že se "nepředvídatelně" chovají ty Google auta. Ono například (díky radaru) vidělo nebrzdícího cyklistu za křovím na křižovatce a zastavilo, aby ho neohrozilo. Člověk za ním to do toho auta napral, protože byli na hlavní a on neviděl žádný důvod, proč by auto před ním mělo náhle zastavit. Atd...

0/0
22.11.2015 11:51

O73l98d20ř86i66c29h 34J28a65n93e14č14e28k 8169746843241

to ovšem není vina toho Google auta, ale toho za ním, který nedodržel bezpečnou vzdálenost! Vy přeci vždycky musíte jen tak, abyste byl schopen reagovat, když auto před Vámi udělá něco neočekávaného! a pokud by to Google auto nezabrzdilo a nenechalo se sejmout ze zadu, tak by asi samo sejmulo toho cyklistu???

0/0
23.11.2015 14:40

T28o80m43á22š 80T95a96t85í43č97e80k 5840812320218

Nojo, když chce někdo na víc než na chleba s cibulou, tak je potřeba ho nahradit strojem. :-/

+2/0
21.11.2015 1:07

L75u59c26i20a41n 43P85a42p14a79z40i14a21n 5154727151825

A pak se zjistí, že ten stroj je ještě dražší a poruchovější než ten člověk. Takže se zase vše přehodnotí a opráší úcta k pracujícím lidem. Ostatně vyrobit stroj musí také lidé. A i oni nechtějí jen chléb a cibuli.

0/0
21.11.2015 11:34

P15e45t13r 29N73e40c91h12a22n10i32c31k53ý 7423826708920

Na mnoha místech už to zjistili, třeba v automobilkách. Spoustu úkonů stroj dokáže, ale jeho údržba, výroba a vyladění a obsluha stojí jako práce několika dělníků desítky let

0/0
22.11.2015 11:08
Foto

M38i67l89o63s52l80a42v 48D38i42v49i91š 1855806705921

Jo přesně tak, podívejte se třeba na bagry, zlatý doby dokud se vše kopalo ručně. Nebo automaty na lístku, lahve. Myčky nádobí. Lidskou práci a lásku nenahradíš.

0/0
22.11.2015 11:53

J29i91ř12í 29K33o18c29u42r62e20k 6595464575438

Kolik lidí na světě má jejich plat? Ono by se mohlo stát, že ve vlaku bude kamera a dálkově to bůde dozorovat jeden Ind. Ein Zug, ein Mann.

Ale jo, uděljeme to. Seštroujme všechny bagry a pojďme všecko kopat ručně. Čím víc lidí se nadře, tím víc si vydělají. Nebo ne?

+2/0
21.11.2015 14:29

M28a75t14ě24j 29V62o63n69d79ř44i97č52k20a 4364280618386

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že je vlak řízený počítačem běžný. Je totiž nutné odlišovat 2 různé typy kolejové dopravy. Všechny jmenované příklady železnic bez strojvůdce jsou UZAVŘENÉ systémy o monotónním provozu, pravidelném jízdním řádu, se stále stejnými typy vlaků. V Německu se ale patrně uvažuje o automatizaci řízení vlaku po běžné trati, kde jezdí mnoho druhů vlaků, což je ve světě minimálně ojedinělé.

+1/0
20.11.2015 23:22

L55u62k45á50š 10K35o48h66o55u33t 7488784372779

to že nám něco technologie umožňuje neznamená, že to máme dělat.

Samořídící auta, vlaky, místo dělníků roboti a místo prodavačů automatické pokladny.

Vítejte ve světě kde nikdo nic nekupuje, protože už všichni sedí na úřadu práce.

+3/−2
20.11.2015 23:16
Foto

A94l91a57n 67Ř14e66p77k77a 4275816

Sedí na ÚP a když jdou nakoupit, tak se dívají toho robota co jim vzal práci;-D nebo spíš:-/ ale to je prostě pokrok. Nicméně robot neumí doplňovat, rovnat zboží, kontrolovat záruky... takže lidi budou stále potřeba.

0/0
21.11.2015 8:40

J58i21ř67í 31K80o97c91u23r10e81k 6135834215918

Mno tak se podívejte na zdanění. Díky tomu, že člověk stojí firmu 2x tolik, než si vydělá čistého,  (čistá vs. superhrubá), tak se prostě vyplatí koupit svařovacího robota než shánět 3 svářeče, kteří za 5 roků budou firmu stát na odvodech do státní kasy tolik, co ten robot.

+1/0
21.11.2015 14:32
Foto

P27a50v64e57l 72M38a25r90e51š 8655120607615

Za pět let? Možná za dva roky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M68i23l94o59s77l45a63v 90D88i67v27i85š 1575406345771

Ehm, vy jste neviděl automatické sklady Amazonu? Tohle přesně umí a docela dobře. Je to o tom, že se lidé holt přesouvají na jiné činnosti a těch bude stále dost a s menším úsilím ma celá společnost daleko více. Co bylo křiku, když přicházely auta. V USA byla celá studie o tom, jak to zničí ekonomiku, protože to nejsou jen vozkové, ale podkoní, lidé kolem stájí, zájezdní hostince atd. Jak to dopadlo už všichni víme...

0/0
22.11.2015 11:58

L55i74b21o79r 65J50a63n11e30č14e87k 4655675685121

Jojo, vezmete si kladivou a bezte je rozbijet, jako to delali vasi kolegove pred 150 lety.

+1/0
21.11.2015 9:11

V28l30a45s33t10i15m32i35l 48F57i10a37l82a 1472701254

Už víte proč mají němčtí soudruzi slušné platy? Protože si je vystávkují.

Stávkuje se tam totiž skoro pořád, někdo za něco. Je to naprosto legitimní nástroj.

To zatím u nás máme názor, že máš být rád za práci, která rodinu neuživí a pro zbytek je potřeba dojít na sociálku.

Stávkují přeci netáhla ...

Jé šéfe vy máte nový auto.

No a když budeš makat ještě víc a zodpovědněji, více přesčasů a nedělí zadara, koupím si brzy nové a ještě lepší.

+3/−4
20.11.2015 23:12

J96a90n 22J95e90m90e79l95k27a 1595920

Je to smutné srovnání, jak sviští ty autonomní příměstské vlaky v Dubai, Kuale Lumpur, Singapuru. A jak perfektně funkční systém mají na "jízdenky" - Oupnkrad se nekoná, vše funguje, platí se za vzdálenost. Interier - nic není poničené.. Žádní sprejeři, škrkači, žvýkačky.

V Singapuru jim nějaká autonomní jezdily už 2002!

Když to porovná člověk s Ostravou, tak jsme opravdu tak 80 let zpět. Tramvaj se zastávkama co 50m, doba jízdy do centra 40 min. Kdyby se místo kravin použily EU peníze třeba na tyhle věci..

+1/0
20.11.2015 22:46

J38a72n 56J97e33m29e65l98k65a 1215170

A u nás máme problém namontovat detekci překážek a analýzu provozu na přejezdu.. A automatické pokutování..

+1/0
20.11.2015 22:21

T34o72m32á48š 71K32n64a22i80f63l 6583880897740

Kdyz uz do vyctu automatickych meter byla zarazena viden... Proc tam neninpraha?

0/0
20.11.2015 21:19

O37l49d49ř15i49c22h 92J62a90n58e76č18e27k 8479156143891

jak už tu několikrát padlo, ano vlaky bez strojvedoucího již leckde fungují, ale v metru a v podobných systémech, určitě ne na běžné železnici. i v Kodani nejde o nic jiného než o metro a pokud autorka tvrdí, že skoroautonomní metro jezdí ve Vídni, tak to tam rovnou mohla napsat i Prahu, kde ten strojvedoucí ovládá dveře, světla a řeší nestandardní situace. myslím, že v automatizaci řízení je pražské metro dál než vídeňské.

v případě klasické železnice by asi ani tak nebylo překážkou míchání couráků, rychlíků a nákladních vlaků na týchž kolejích, ale to, že na běžných kolejích se vyskytuje spousta přejezdů, lidí, zvířat, spadlých stromů a mnoho dalších věcí, které v metru nejsou. a nezapomínejte ani na konvenčně (tedy strojvedoucím) řízené soupravy - ona přestavba na kompletní automatizaci, tedy na situaci, kdy na dané trati budou výlučně automatické soupravy, bude trvat mnoho let, tedy pokud to nebude krátzký zkušební úsek.

+12/0
20.11.2015 21:11

M66a49r72e51k 28Š57i40m15o77n 2394787838658

Autonomě řízená auta se pohybují v Kalifornii běžně. Laserové senzory, ultrazvukové senzory, kamery s rozpoznáváním tvarů. Vlaku by stačila čtvrtina toho, co má to auto. Kromě toho by

+1/0
21.11.2015 2:49

M32a76r57e54k 70Š25i70m11o83n 2594397858808

Eh nějak jsem to nedopsal, ale co už kašlu na to, jdu spát.

0/0
21.11.2015 2:51

O72n86d14ř63e25j 53S83e10m18e16c97k67ý 8191906188105

Nedopsal, ale budu reagovat aspoň na ten začátek. Co třeba diametrálně rozdílné brzdné vzdálenosti auta a vlaku? Bude ta detekce fungovat spolehlivě i na delší vzdálenosti?

+1/0
21.11.2015 10:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.