Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn trápí stávky strojvedoucí. Ty se staly impulsem pro testování samořídících vlaků. Ve světě jsou vlaky bez strojvedoucích běžné. Problémem ale je, že v Německu se potkává na jednom místě více druhů dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89i34ř87í 45T51e21p23r 4217890755415

.... a zase se budu opakovat citátem z Pelíšků: "A skláři nebudou mět co žrát!" ;-(

Nazývejte si mě levičákem jak chcete, ale dneska to jsou pokladní v Tescu, zítra strojvedoucí, pozítří ...........

Domyslete si to do důsledku (v extrémních počtech) kdo na tom vydělá a kdo na tom prodělá.

Prodělají na tom všichni, protože nebude kupní síla když nebudou výplaty. Těch pár marketingových, ekonomických a advokátních expertů a několik profesí pro malý počet obdorníků, co nahradí miliónovou pracovní sílu to nakupivání nevytrhnou.

+1/0
29.11.2015 9:09

M86a13r46t93i51n 51R86u20z67i82c58k31a 1672768956907

Ulice jsou plne majitelu staji, podkonich, sluzek, kovaru, atp.,...

0/−1
29.11.2015 11:50
Foto

S72t80a25n37i21s46l60a49v 60T42e31s21a10ř 9417124282484

Z pohledu častosti stávek by mělo být už dávno všechno automatické hlavně ve Francii. Mimochodem, už se ví, proč tam před týdnem vykolejilo to TGV, řízené strojvůdcem?

0/0
23.11.2015 11:15

M92i23r24o33s16l95a42v 70Z64i95k48m67u66n21d 6488602487418

Začal brzdit trochu později, zabezpečovací zařízení tem není dosud v činnosti, jednalo se o testovací jízdu ...

0/0
28.11.2015 16:43

M94i61r64o94s35l63a85v 61Z29i40k86m78u64n64d 6198382547618

To je sice pěkné, ale stačí, aby nějaký šmudla zatáhl za záchrannou brzdu nebo zablokoval dveře a co s vlakem bez strojvedoucího, který je jako jediný schopen "něco" udělat. Většina "osobních" vlaků = RB (RegionalBahn) jezdí obsazena jen strojvedoucím, kontrola jízdenek se provádí namátkově kontrolním "komandem" ... takže místo strojvedoucího by se "tam" musel dát někdo jiný, kdo může stávkovat  ...

+2/0
22.11.2015 18:05

P72e83t75r 47N54e72c24h96a92n81i49c93k69ý 7723676458490

Autonomní řízení vlaků má rozhodně větší šanci než autonomní auta. Auta se musí potýkat se strašným množstvím nepředvídatelných situací a hlavně automobil je jistou svobodou pohybu člověka nezávisle na okolnostech. Vlak má stejně nalajnovanou trasu pomocí nějaké centrální autority, jede po jedinečné jízdní dráze, kde mimo úrovňových křížení není prakticky moment překvapení. Senzory na zabezpečení přejezdů nebo kolejišť vyjdou možná levněji než množství senzorů, kterým musí být zabezpečena autonomní auta. Nevidím ani velký problém s různými typy vlaků, pokud všechny typy vlaků budou umět pracovat se zabezpečením na trati. Stejně vlaky jezdí podle volných traťových úseků.

+2/0
22.11.2015 11:05

J62a52n 66F58r38o70l85í65k 6556900985414

Proč za to neposadí některého z těch milionu inženýrů ze Sýrie a Afghanistánu? Jistě budou rádi pracovat za tisíc euro na měsíc.;-D

0/0
22.11.2015 10:13

Š38t39e21f58a74n 76F71r92i50č88a 7492968423806

Na krátké samostatné trati bez náročných sklonových poměrů a s mimoúrovňovým křížením s jinými druhy dopravy je takové "laboratorní" řešení realizovatelné. V podstatě by se ale jednalo o zcela novou trať.

+1/0
21.11.2015 22:20

P45e66t58r 66N28e42c25h11a65n70i94c33k11ý 7963206918620

Nemusí být krátká. Co taková VRT? Prakticky izolovaná trať se speciálním dispečinkem a zabezpečením co samo reguluje rychlost. Vlak se akorát musí pohybovat celou dobu po stejně zabezpečeném úseku, aby to nedopadlo jako v Santiagu

+1/0
22.11.2015 11:07

O72l82d68ř62i69c89h 28J92a11n74e94č60e23k 8559336763911

ano na novostavbě VRT by to asi bylo realizovatelné docela snadno. navíc v těch vlacích je tak jako tak posádka (průvodčí, ...), takže by i kdo měl řešit nestandardní situace.

ale odizolovat stávající tratě na bezpečný provoz by bylo dost náročné.

0/0
23.11.2015 14:32
Foto

M14i37l98o37s58l83a39v 71D67i26v35i73š 1785616115861

Nevím, jestli rozumíte o co jde, v současnosti jsou k dispozici systémy, které dokáží fungovat zcela autonomě - rozpoznávat padlé/padajíci stromy, lidi/zvěř na trati, správně nastavené výhybky, číst návěštidla atd. Samozřejmě volat v případě problémů. Obdoba toho,

co je k dispozici pro auta, s tou výhodou, že vlak má trať danou.

0/0
22.11.2015 11:41

M25i65r38o78s20l55a47v 64Z65i53k47m64u87n20d 6468272407968

Dneska jsou tak sofistikované systémy, které dokáží lak na vlasy vyhodnotit jako požár, takže vlak se zastaví z důvodu "požáru" a na vlaku není nikdo, kdo by ho zprovoznil. Tak se bude čekat desítky minut, až se "odněkud" dostaví někdo, kdo vybaví nouzové tlačítko ... V německých pustinách, kde se jede často dlouhé minuty docela hloupé. Nebylo by lepší ty strojvedoucí zaplatit tak, aby neměli důvod ke stávce ...

0/0
22.11.2015 18:15

O69l21d64ř14i88c53h 95J94a53n64e54č24e48k 8729176443561

souhlas - krom poslední věty. proč by se dopravce měl nechat vydírat svými zaměstnanci jen proto, že ti zaměstnanci mají možnost vzít si za rukojmí miliony cestující? pokud mají pocit, že jsou tak špatně placení a jinde by dostali víc, proč prostě nejdou pracovat jinam? odboráři si ten důvod ke stávce stejně najdou vždy.

0/0
23.11.2015 14:35
Foto

V26o54j65t46ě65c71h 42P83a21v28l50í60k 5304971944758

Přesně tak, pokud se lak na vlasy bude vyskytovat méně často (na počet zastavených vlaků), než stávka, je to pro DB pořád plus.

0/0
29.11.2015 10:11

V18l50a46d82i35m22í41r 83F66i90b92i50g26e79r 5394291401934

Ono to možná nebude ani tak o stávkách jako spíš o tom, že strojvůdců ubývá, v ČR je dnes celkem problém sehnat strojvůdce a v cizině to nebude jiné. Kolem Prahy dnes je možné provozovat vlaky bez obsluhy City Elephanty mají automatické řízení, ale otázkou je jak by to reagovalo na problémy jako se stal ve Studénce. Jestli by vlak začal brzdit dřív, nebo by do toho vlítnul plnou rychlostí a obětí mohly být stovky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M91i60l92o40s97l77a80v 92D69i12v44i73š 1545686775151

Začal by brzdit dřív. Většina těch nejmodernějších systémů právě tato nebezpečí (stromy, mosty a jiné překážky) neustále vyhodnocuje.

+1/0
22.11.2015 11:43

J97a36n 34M18u44c84h69a 8989556722316

no jo, akce odboraru maji casto podobny vysledek - prestehovani firmy za levnejsi pracovni silou, nahrazeni lidske prace strojem apod.

ale to odborarum nevysvetlis ;-D

+4/−3
21.11.2015 15:20

L25u13c80i98a20n 66P38a46p11a45z20i71a64n 5894657191955

Nesmysl, není to odpověď na oprávněná práva pracujících v dopravě, ale reakce na světový vývoj, který ale má mantinely, které jsou v závěru textu jasně řečené, takže pro Německo téměř nerealizovatelné.

+1/−1
21.11.2015 9:21

V19á21c31l24a44v 28Š52o15b21r 5953192317610

"oprávněná práva" co to je za novotvar?

0/−1
21.11.2015 12:04

L47i67b76o61r 76J21a70n91e76č45e18k 4675425945351

Když Google dokaze vytvorit automatem rizena auta, proc by to neslo s vlaky? Provoz na zeleznici je vyrazne jednodussi nez na silnici.

PS: Odbory jsou prezitek, jejich role by mela byt na urovni zajmoveho sdruzeni zahradkaru.

+3/−2
21.11.2015 9:09

O70l43d52ř34i87c60h 86J34a58n85e96č59e75k 8869236573161

však to jde a dávno to existuje. ale je dost problém něco takového bezpečně a spolehlivě provozovat jinde než v metru nebo na zkušební trati! popravdě provoz aut 'bez řidiče' v městkých ulicích si vůbec nedovedu představit

0/0
21.11.2015 20:17
Foto

M84i63l76o43s20l87a77v 93D27i28v72i13š 1625806485911

Tak to vás v příštích letech čeká slušnej šok. Už normálně jezdí.

0/0
22.11.2015 11:47

O81l70d67ř70i30c70h 73J22a19n89e64č26e45k 8829776293391

po městě? a to budou jezdit 10 km/h, aby každé dítě, které nečekaně vyskočí zpoza auta do vozovky, nebylo hned mrtvé?

0/0
23.11.2015 14:37
Foto

M33i14l65o61s25l82a64v 58D17i68v86i83š 1705776465141

Ano jezdí v normálním provozu po městech. Ti děti "vidí" úplně stejně jako lidský řidič, jen reagují rychleji a nikdy nejsou nesoustředěný.

0/0
23.11.2015 17:25
Foto

M77i14l28o51s36l44a20v 50D67i52v55i70š 1425206485981

Je to o tom, že u auta se jedná o svobodné rozhodnutí "řidiče" nebo v tomto případě spíš pouze majitele vozu riskovat svůj život. U vlaku riskujete životy všech cestujících. To si nikdo nechce vzít na triko, ač by ve skutečnosti už v dnešní době spíše životy zachraňovaly (autonomní systém neporuší maximální rychlost a nerozšlehá se v zatáčce jako ve Španělsku a pravděpodobně by brzdil daleko dřív ve Studénce atd.) Je to jen o alibismu těch zodpovědných.

0/0
22.11.2015 11:47
Foto

A43l79a58n 24Ř86e76p97k15a 4195636

A strojvedoucí nebudou mít co žrát :-P No i když ono to zase tak horké nebude, asi tak jako i řidiči osobních aut z povolání ještě dlouho nahrazeni nebudou (Google a spol. si to můžou testovat jak chtějí, ale mouchy to má pořád).

+2/0
21.11.2015 8:39

V61á82c88l50a41v 52Š59o48b40r 5633362917930

Hlavní mouchou je především to že na silnici za volantem jiných aut jsou stále lidi.

Ideální pro bezpečnost na silnicích by ve skutečnosti bylo lidské řidiče zcela zakázat a nechat vše automatům.

+2/0
21.11.2015 12:05

O22l62d96ř18i69c21h 32J47a67n68e52č14e22k 8629596363791

nemyslím, že pohyb konvenčně řízených aut by byl tou hlavní překážkou - pokud automatická auta budou pracovat na bázi detekce okolí a nikoliv na bázi vzájemné komunikace (což si nedokážu představit - aby se byť i jen Evropa dohodla na jednotném protokolu), tak je úplně jedno, jestli ostatní auta na silnici řídí člověk nebo počítač. riziko nepředvídatelného manévru je sice u auta řízeného člověkem asi vyšší, ale u toho řízeného počítačem není nulové.

0/0
21.11.2015 20:23
Foto

M98i19l87o74s60l30a98v 36D98i94v32i12š 1555226175491

Ono to je spíš o tom, že se "nepředvídatelně" chovají ty Google auta. Ono například (díky radaru) vidělo nebrzdícího cyklistu za křovím na křižovatce a zastavilo, aby ho neohrozilo. Člověk za ním to do toho auta napral, protože byli na hlavní a on neviděl žádný důvod, proč by auto před ním mělo náhle zastavit. Atd...

0/0
22.11.2015 11:51

O66l94d27ř77i17c85h 82J71a94n92e40č84e38k 8779926323671

to ovšem není vina toho Google auta, ale toho za ním, který nedodržel bezpečnou vzdálenost! Vy přeci vždycky musíte jen tak, abyste byl schopen reagovat, když auto před Vámi udělá něco neočekávaného! a pokud by to Google auto nezabrzdilo a nenechalo se sejmout ze zadu, tak by asi samo sejmulo toho cyklistu???

0/0
23.11.2015 14:40

T41o54m47á26š 42T90a63t70í18č73e88k 5290902550608

Nojo, když chce někdo na víc než na chleba s cibulou, tak je potřeba ho nahradit strojem. :-/

+2/0
21.11.2015 1:07

L13u47c27i45a80n 29P92a25p46a91z80i30a45n 5704577161715

A pak se zjistí, že ten stroj je ještě dražší a poruchovější než ten člověk. Takže se zase vše přehodnotí a opráší úcta k pracujícím lidem. Ostatně vyrobit stroj musí také lidé. A i oni nechtějí jen chléb a cibuli.

0/0
21.11.2015 11:34

P63e70t10r 73N89e16c74h40a55n68i43c96k63ý 7793496418360

Na mnoha místech už to zjistili, třeba v automobilkách. Spoustu úkonů stroj dokáže, ale jeho údržba, výroba a vyladění a obsluha stojí jako práce několika dělníků desítky let

0/0
22.11.2015 11:08
Foto

M47i21l42o21s13l74a25v 17D55i45v21i55š 1925236125111

Jo přesně tak, podívejte se třeba na bagry, zlatý doby dokud se vše kopalo ručně. Nebo automaty na lístku, lahve. Myčky nádobí. Lidskou práci a lásku nenahradíš.

0/0
22.11.2015 11:53

J34i58ř90í 80K70o95c71u85r88e22k 6855954615668

Kolik lidí na světě má jejich plat? Ono by se mohlo stát, že ve vlaku bude kamera a dálkově to bůde dozorovat jeden Ind. Ein Zug, ein Mann.

Ale jo, uděljeme to. Seštroujme všechny bagry a pojďme všecko kopat ručně. Čím víc lidí se nadře, tím víc si vydělají. Nebo ne?

+2/0
21.11.2015 14:29

M51a49t93ě97j 58V24o94n68d88ř54i92č28k54a 4944290478426

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že je vlak řízený počítačem běžný. Je totiž nutné odlišovat 2 různé typy kolejové dopravy. Všechny jmenované příklady železnic bez strojvůdce jsou UZAVŘENÉ systémy o monotónním provozu, pravidelném jízdním řádu, se stále stejnými typy vlaků. V Německu se ale patrně uvažuje o automatizaci řízení vlaku po běžné trati, kde jezdí mnoho druhů vlaků, což je ve světě minimálně ojedinělé.

+1/0
20.11.2015 23:22

L66u41k71á15š 88K68o70h39o74u34t 7538974272779

to že nám něco technologie umožňuje neznamená, že to máme dělat.

Samořídící auta, vlaky, místo dělníků roboti a místo prodavačů automatické pokladny.

Vítejte ve světě kde nikdo nic nekupuje, protože už všichni sedí na úřadu práce.

+3/−2
20.11.2015 23:16
Foto

A63l50a14n 94Ř26e56p43k97a 4165426

Sedí na ÚP a když jdou nakoupit, tak se dívají toho robota co jim vzal práci;-D nebo spíš:-/ ale to je prostě pokrok. Nicméně robot neumí doplňovat, rovnat zboží, kontrolovat záruky... takže lidi budou stále potřeba.

0/0
21.11.2015 8:40

J45i13ř97í 62K25o11c51u48r56e54k 6535334565778

Mno tak se podívejte na zdanění. Díky tomu, že člověk stojí firmu 2x tolik, než si vydělá čistého,  (čistá vs. superhrubá), tak se prostě vyplatí koupit svařovacího robota než shánět 3 svářeče, kteří za 5 roků budou firmu stát na odvodech do státní kasy tolik, co ten robot.

+1/0
21.11.2015 14:32
Foto

P81a77v64e32l 34M70a95r50e20š 8895510237585

Za pět let? Možná za dva roky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M77i71l13o43s60l97a35v 11D90i16v55i37š 1335856965531

Ehm, vy jste neviděl automatické sklady Amazonu? Tohle přesně umí a docela dobře. Je to o tom, že se lidé holt přesouvají na jiné činnosti a těch bude stále dost a s menším úsilím ma celá společnost daleko více. Co bylo křiku, když přicházely auta. V USA byla celá studie o tom, jak to zničí ekonomiku, protože to nejsou jen vozkové, ale podkoní, lidé kolem stájí, zájezdní hostince atd. Jak to dopadlo už všichni víme...

0/0
22.11.2015 11:58

L72i53b17o71r 32J27a61n34e19č37e19k 4915345225551

Jojo, vezmete si kladivou a bezte je rozbijet, jako to delali vasi kolegove pred 150 lety.

+1/0
21.11.2015 9:11

V48l65a33s78t44i22m93i55l 96F54i86a74l32a 1362981474

Už víte proč mají němčtí soudruzi slušné platy? Protože si je vystávkují.

Stávkuje se tam totiž skoro pořád, někdo za něco. Je to naprosto legitimní nástroj.

To zatím u nás máme názor, že máš být rád za práci, která rodinu neuživí a pro zbytek je potřeba dojít na sociálku.

Stávkují přeci netáhla ...

Jé šéfe vy máte nový auto.

No a když budeš makat ještě víc a zodpovědněji, více přesčasů a nedělí zadara, koupím si brzy nové a ještě lepší.

+3/−4
20.11.2015 23:12

J72a52n 76J65e82m79e90l41k26a 1475930

Je to smutné srovnání, jak sviští ty autonomní příměstské vlaky v Dubai, Kuale Lumpur, Singapuru. A jak perfektně funkční systém mají na "jízdenky" - Oupnkrad se nekoná, vše funguje, platí se za vzdálenost. Interier - nic není poničené.. Žádní sprejeři, škrkači, žvýkačky.

V Singapuru jim nějaká autonomní jezdily už 2002!

Když to porovná člověk s Ostravou, tak jsme opravdu tak 80 let zpět. Tramvaj se zastávkama co 50m, doba jízdy do centra 40 min. Kdyby se místo kravin použily EU peníze třeba na tyhle věci..

+1/0
20.11.2015 22:46

J15a50n 16J11e87m45e66l88k14a 1535510

A u nás máme problém namontovat detekci překážek a analýzu provozu na přejezdu.. A automatické pokutování..

+1/0
20.11.2015 22:21

T83o58m27á55š 61K84n56a93i34f34l 6703630657240

Kdyz uz do vyctu automatickych meter byla zarazena viden... Proc tam neninpraha?

0/0
20.11.2015 21:19

O68l39d74ř57i33c17h 40J49a16n52e49č95e66k 8519186423321

jak už tu několikrát padlo, ano vlaky bez strojvedoucího již leckde fungují, ale v metru a v podobných systémech, určitě ne na běžné železnici. i v Kodani nejde o nic jiného než o metro a pokud autorka tvrdí, že skoroautonomní metro jezdí ve Vídni, tak to tam rovnou mohla napsat i Prahu, kde ten strojvedoucí ovládá dveře, světla a řeší nestandardní situace. myslím, že v automatizaci řízení je pražské metro dál než vídeňské.

v případě klasické železnice by asi ani tak nebylo překážkou míchání couráků, rychlíků a nákladních vlaků na týchž kolejích, ale to, že na běžných kolejích se vyskytuje spousta přejezdů, lidí, zvířat, spadlých stromů a mnoho dalších věcí, které v metru nejsou. a nezapomínejte ani na konvenčně (tedy strojvedoucím) řízené soupravy - ona přestavba na kompletní automatizaci, tedy na situaci, kdy na dané trati budou výlučně automatické soupravy, bude trvat mnoho let, tedy pokud to nebude krátzký zkušební úsek.

+12/0
20.11.2015 21:11

M55a95r88e93k 59Š19i30m93o44n 2474907238338

Autonomě řízená auta se pohybují v Kalifornii běžně. Laserové senzory, ultrazvukové senzory, kamery s rozpoznáváním tvarů. Vlaku by stačila čtvrtina toho, co má to auto. Kromě toho by

+1/0
21.11.2015 2:49

M50a83r90e41k 57Š69i19m64o96n 2224117778158

Eh nějak jsem to nedopsal, ale co už kašlu na to, jdu spát.

0/0
21.11.2015 2:51

O77n59d93ř43e48j 60S12e78m73e74c71k63ý 8581186808225

Nedopsal, ale budu reagovat aspoň na ten začátek. Co třeba diametrálně rozdílné brzdné vzdálenosti auta a vlaku? Bude ta detekce fungovat spolehlivě i na delší vzdálenosti?

+1/0
21.11.2015 10:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.