Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VW svolá v Německu k úpravám 2,4 milionu aut, z toho 300 tisíc škodovek

Německá automobilová skupina Volkswagen svolá k úpravám zařízení pro kontrolu emisí jen v Německu 2,46 milionu vozů s naftovými motory. Technické úpravy nelegálního softwaru se z toho mají týkat i 286 970 vozů české dceřiné automobilky Škoda, napsal německý list Die Welt bez udání zdrojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69a47r62t60i74n 11M29i60k85o13l55á51š70e70k 7540270823

Minulý týden přišel VW s něčím, co mi skutečně vyrazilo dech.

Smrdutej dýzl zachrání: http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/volkswagen-uz-vi-jak-bude-opravovat-podvadejici-motory-zmeni/r~9575ddb2945211e5928a002590604f2e/

Takhle jednoduchý to je.

Mřížka bude vložena do sacího potrubí před váhu vzduchu a jejím účelem prý bude usměrňovat proudění vzduchu tak, aby senzor průtoku vzduchu dodával přesnější hodnoty. Anglicky se to jmenuje flow straightener a tento prvek se bude montovat současně s novým software.

No to je síla. Jak řečeno, čekal jsem, že VW přijde s nějakým nákladově optimalizovaným pseudořešením pro klientelistické evropské prostředí, ale že až takhle, to jsem fakt nečekal. Zdá se, že VW involvoval Horsta Fuchse (který je beztak původním vzděláním automechanik), protože takové řešení silně připomíná výrobky z teleshoppingu, které vyvíjí Horst se svým týmem.

Motor VW 1.6 TDI, který se montoval například do Octavií, má váhu vzduchu neboli MAF Continental. Jedná se o komponent standardního provedení, kterého se už vyrobily mraky. Vyrábějí je všichni výrobci, například taky Pierburg nebo Bosch, a všechny mají stejný nebo podobný princip spočívající v ochlazování kovového prvku proudícím vzduchem, přičemž toto ochlazování je úměrné množství a teplotě nasávaného vzduchu. Tyto senzory se postupem času podařilo vychytat, aby byly přesné a spolehlivé. Dosahovaná přesnost je 2% ve statickém provozu nebo 5% s uvážením pulzace vyvolané motorem. Ano, je pravda, že MAFy jsou k dostání s mřížkou a bez mřížky a taky je pravda, že ta mřížka je tam skutečně kvůli tomu, aby usměrňovala proudění vzduchu kolem sondy. Mřížka není potřebná v případě, pokud je trubka před MAFem dostatečně rovná, a protože u Octavie 1.6 zjevně je dostatečně rovná, byl použit MAF bez mřížky. Přidáním mřížky do MAFu by se jeho výstup příliš nezměnil

0/0
30.11.2015 10:30

M47a48r30t61i41n 17M54i47k50o38l69á91š22e30k 7440710363

Fotky na serveru Autojunk ukazují jakýsi tubus, pravděpodobně vytištěný na 3D tiskárně, vložený před váhu vzduchu. V zadní části válce je vybrání pro sondu MAFu, která se tak ocitne uvnitř tohoto válce. Signifikantním znakem tubusu je právě mřížka, která je poměrně robustní. A já jak se na to dívám, tak začínám tušit, co tohleto je. Jednak je válec o něco menšího průměru než sací trubka (jinak by do ní nešel zasunout), ale především mřížka má poměrně tlusté stěny a současně je celkem hustá. Celý tento udělátor nebude fungovat jako narovnávač proudění, ale jako restriktor.

K čemu může být dobré, aby sání prolezlo méně vzduchu? Diesel má jiný způsob řízení složení směsi než benzínový motor. U benzínového motoru se (kromě motorů pracujících v nehomogenním módu) řídí plynovým pedálem škrtící klapka a tou zase množství vzduchu, ke kterému systém řízení směsi nadávkuje palivo. U starých motorů to realizovala jednoduchá pneumatická logika v karburátoru, u nových je to úkol řídícího počítače. Proto se mimochodem plynovému pedálu říká plynový. U vznětového motoru by se měl plynový pedál jmenovat palivový, protože diesel je řízen dávkou paliva a škrtící klapku nemá. Diesel pracuje vždy s přebytkem vzduchu a tím i kyslíku, což má i při nižších spalovacích teplotách za následek produkci oxidů dusíku. U motorů s vyššími emisními specifikacemi (zhruba od EURO-2 výše) je proto třeba EGR neboli recirkulace spalin, kdy se do sání přivádějí výfukové plyny a míchají se se vzduchem, čímž se přebytek kyslíku eliminuje a potlačuje se tak produkce NOx. Množství recirkulovaných spalin popisuje tzv. EGR rate, tedy poměr hmotnosti přivedených spalin k celkové hmotnosti nasátého vzduchu. EGR má svoje fyzikální a termodynamické limity, jeden z nich například je, že při malém zatížení motoru systémem EGR ani při zcela otevřeném ventilu nepřiteče dostatek spalin k tomu, aby vytěsnily přebytečný kyslík a účinnost EGR začne klesat. http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015112904

0/0
30.11.2015 10:31

T64o32m27á45š 66K18u40c98h67a67ř 3387571208961

Popisujtete to správně. Včetně toho, že spíš než o usměrnění vzduchu jde o zaškrcení sání. Výsledek bude podobný zanesenému filtru sání - míň to pojede a víc to bude chlastat. Zjevná odrbávačka, emise sníží možna o 15% ale dost to poškodí zákazníka. Ale jiné řešení ani nikdo nečekal. Zdánlivě úprava vše zlegalizuje, přitom půjde snadno odstranit, aby zákazník nechtěl auto reklamovat. A všichni budeme předstírat, že je vše ok.

0/0
30.11.2015 11:56

P52e37t23r 86Č47e75r92m98á55k 9498405409390

Né tak docela, kompenzace jistým omezením sání bude provedena lepším řízením a zvýšením tlaku vstřikování (více http://www.auto.cz/upravy-motoru-tdi-mozna-nebude-tak-zle-zvysi-se-i-vstrikovaci-tlak-rekl-vyvojar-90766). Takže dělat závěry jak to údajně poškodí zákazníka když to ještě nemá ani jedmo auto je zbytečné. Krom toho se to týka jen motorů 1.6 nikoliv celé řady ea189. 

To že to celé řešení je tak " jenom jako" je pravda, ale to bude tím že i ten problém je "jenom jako", stávající stav je v eu naprosto legální, takže řešení je adekvátní...

0/0
30.11.2015 12:20

T92o94m62á85š 20K83u62c39h55a59ř 3247181908201

Kdyby to takhle bez ztráty kytičky šlo, udělali by to už dřív a neuchylovali by se k podvodu.

0/0
30.11.2015 13:47

P63e87t79r 40Č60e13r62m76á92k 9668805139410

Však se taky k žádnemu podvodu neuchylovali, resp. jediná věc která byla v kolizí s legálností bylo neůplné popsání funkcí emisního systému při homologaci v usa - tedy to že ta funkce není popsána, nikoliv to že existuje.

0/0
30.11.2015 14:54

J96a71n 36B63u58r55i33a77n 2683229184240

Pane redaktore, jsem z toho Vašeho článku volako zmetěný.

Těch 300 tis škodovek je v Německu nebo kde?

A dále jsem myslel, že svolávací akce a celý skandál je kvůli neplnění limitů emisí. A nyní jsem se dozvěděl, že problém je v neplnění deklarované spotřebě.

Jak jsem psal - jsem z toho volako zmetěný.

0/0
30.11.2015 10:22

M48i29c86h87a48l 43F55r86ý72d40a 1312619813592

Nebuďte pane Buriane, je to jednoduché. Ve skutečnosti se spotřeba aut měří tak, že se autu změří produkce CO2 a z těchto naměřených hodnot se vypočítá spotřeba. Vychází se při tom z predikce, že když spálím hromadu něčeho - vyprodukuji nějaké množství CO2 a když spálím 3x takovou hromadu toho samého něčeho, tak vyprodukuji 3x více toho stejného CO2 - neboli přímá úměra. Ovšem spalovací motor produkuje promě CO2 ještě celou řadu dalších různých plynů, z nichž největší dopady na zdraví populace nemá CO2, ale NOx (oxidy dusíku). A u produkce těchto plynů (je jich více, proto NO "x" = -ný; -natý; -itý; -ičitý.... -ičelý = tosi jistě pamatujete z chemie) výše uvedená přímá úměra neplatí až tak docela. Ty jsou závislé hlavně na okamžitém složení spalované směsi a průběhu jejího hoření.

0/0
30.11.2015 13:40

J36a96n 95B33u36r31i60a38n 2383619854460

Díky pane Frýdo - tohle je mi kupodivu známé. A je mi rovněž známé, že čím nižší spotřeba, tím účinější motor ale na druhou stranu více NOxů. Protože při vyšší účinnosti motoru dojde k tomu, že nám dusík zreaguje s kyslíkem.

Proto dnešní ekologická auta mají vyšší spotřebu než motory staré 8 let.

0/0
30.11.2015 14:04

G16u92s51t89a76v 10S40o95j14k25a 1898453705154

Tak proč se bude přepisovat software? Čeho tím VW u těch motorů dosáhne?

 

a) změní parametry motoru (výkon, spotřeba) = podvod na spotřebitelích při koupi vozidla?

b) nezmění parametry motoru - neprojde na emisích?

0/0
30.11.2015 10:01

P97e53t14r 98Č75e12r36m36á93k 9948485169350

A) Výkon se nezmění, možná jeho průběh, což ale nemění parametr udávaný při jeho prodeji. A udávaná spotřeba se jednak dopočítává z jiného parametru (co), a jednak se úpravou také nesmí změnit, jinak by skutečně byl problém.

B)S emisema problém není a nebude, projde jak auto s původní verzí sw tak tou novou.

0/0
30.11.2015 10:18

P70e17t54r 76Č95e20r47m12á59k 9828565499850

Tolik lží a nesmyslů v jednom článku... 

Jednak software jako takový není nelegální, což ani z podstaty nemůže, a právě německá KBA toto potvrdila ( viz http://www.auto.cz/nemecky-urad-pry-nepovazuje-kontroverzni-software-vw-za-zavadny-90413).

To že KBA schválila úpravu je sice pravda ale v podstatě je to formální, protože aktualizace sw je bežný servisní zásah, takže to vw udělal spíše pro formu.

A poslední věc je ta, že svolávací akce není v žádném případě povinná, na to neexistuje právní prostředí a kdykoliv toto někdo napíše tak lže. A vzhledem k tomu že původní homologace jsou platné a uznávané (viz vyjádření KBA), tak reálně nikdo majitele nedonutí si tam novou verzi nahrát. Jiná věc je že řadový němec dá auto do autorizáku na standartní prohlídku a aktualizace sw proběhne tak nějak automaticky.

0/0
30.11.2015 9:19

T90o76m60á82š 92K95u57c33h93a34ř 3437431238781

Jestliže homologace získaná podvodem není zpochybněna a svolávačka není povinná, tak se automobilkám vyplatí i přes pokutu podvádět i příště.

0/0
30.11.2015 9:39

P21e45t85r 95Č22e80r88m92á92k 9538425439950

Tak jelikož se nejedná o podvod ale vlasnost, logicky to můžou zpochybňovat media ale nikoliv homologační autorita. A nevím o jaké pokutě mluvíte, pokutu řeší VW na US trhu, ale v evropě nikoliv právě proto že z hlediska legislativy žádný problém v eu není.

0/0
30.11.2015 9:52

T84o23m31á91š 31K16u78c54h13a42ř 3697611148921

To, že je to "vlastnost" vám moc nežeru. :-) Být při testech v jiném režimu, než v reálném provozu je podvod. Je to obdobné, jako by elektrárna zapínala odsíření, jen když je identifikována kontrola v areálu. To prostě podvod je.

0/0
30.11.2015 13:44

P56e59t71r 68Č80e82r39m58á19k 9658385239160

Žrát to nemusíte, ale je to fakt ;-) Auto se chová předepsaně přesně v té sekvenci která je požadována, tudíž kdybyste jel v na silnici v identickém režimu jako při homologačních testech, auto by se chovalo také identicky. To že to je nemožné, protože v reálných podmínkách není možné takové sekvence nikdy dosáhnout, je věc jiná. Můžeme se bavit o kreativitě vývojářů bosche a možná o morální stránce (i když tam to pokulhává, protože vw dělá běžnou činnost v rámci výrobců automobilů), ale nikoliv o podvodu.

0/0
30.11.2015 14:51

G88u16s62t39a89v 70S89o77j77k90a 1908723815184

Žádnou spotřebu to nezvýší a spotřebu nesníží a ta částka taky nesouhlasí. Kouzelná eurotrubka z Wolfsburgu vyřeší vše;-D

0/0
30.11.2015 9:15

J84o63s84e23f 36Š41e96m58e43l83í87k 7149291880947

Už se moc těším, až se začnou řešit "nesrovnalosti mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou u některých vozů" taky u jiných značek. Padni komu padni. To bude veselo.

+4/0
30.11.2015 9:09
Foto

J17a67k62u41b 44S88o76b34o50t77k87a 6324848707946

Líbí se mi ta nová koncepce - software nahradíme hardwarem. Kouzelnou trubkou ;-D

+3/0
30.11.2015 9:04

J86i55ř53í 50U41r98b74a81n 4494196863108

Tohle je už skutečně  na okamžité zrušení redakce. Babiši vzpamatuj se... Tady nejsme v Mongolsku (chápu, nechtěl jsem Mongolů dotknout) ale ani někde na salaši, abys nám tohle servíroval

+4/0
30.11.2015 8:51

J20i55ř70í 36U39r54b88a11n 4654506933928

nechtěl jsem se...

+1/0
30.11.2015 8:52
Foto

T84o10m92á89š 36D80v87o56ř27á44k 7185166637201

Upravte si prosím dávkování narkotik. Také nemám Bureše rád...

0/0
30.11.2015 9:42

S12t94a95n21i91s15l15a43v 87M33u83č37k93a 6391987695120

2,4 aut zase není tak moc aut, to se jim vejde do jednoho servisu;-D

+4/0
30.11.2015 8:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.