Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VW svolá v Německu k úpravám 2,4 milionu aut, z toho 300 tisíc škodovek

Německá automobilová skupina Volkswagen svolá k úpravám zařízení pro kontrolu emisí jen v Německu 2,46 milionu vozů s naftovými motory. Technické úpravy nelegálního softwaru se z toho mají týkat i 286 970 vozů české dceřiné automobilky Škoda, napsal německý list Die Welt bez udání zdrojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72a13r83t44i82n 21M60i73k84o51l76á56š77e48k 7500790233

Minulý týden přišel VW s něčím, co mi skutečně vyrazilo dech.

Smrdutej dýzl zachrání: http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/volkswagen-uz-vi-jak-bude-opravovat-podvadejici-motory-zmeni/r~9575ddb2945211e5928a002590604f2e/

Takhle jednoduchý to je.

Mřížka bude vložena do sacího potrubí před váhu vzduchu a jejím účelem prý bude usměrňovat proudění vzduchu tak, aby senzor průtoku vzduchu dodával přesnější hodnoty. Anglicky se to jmenuje flow straightener a tento prvek se bude montovat současně s novým software.

No to je síla. Jak řečeno, čekal jsem, že VW přijde s nějakým nákladově optimalizovaným pseudořešením pro klientelistické evropské prostředí, ale že až takhle, to jsem fakt nečekal. Zdá se, že VW involvoval Horsta Fuchse (který je beztak původním vzděláním automechanik), protože takové řešení silně připomíná výrobky z teleshoppingu, které vyvíjí Horst se svým týmem.

Motor VW 1.6 TDI, který se montoval například do Octavií, má váhu vzduchu neboli MAF Continental. Jedná se o komponent standardního provedení, kterého se už vyrobily mraky. Vyrábějí je všichni výrobci, například taky Pierburg nebo Bosch, a všechny mají stejný nebo podobný princip spočívající v ochlazování kovového prvku proudícím vzduchem, přičemž toto ochlazování je úměrné množství a teplotě nasávaného vzduchu. Tyto senzory se postupem času podařilo vychytat, aby byly přesné a spolehlivé. Dosahovaná přesnost je 2% ve statickém provozu nebo 5% s uvážením pulzace vyvolané motorem. Ano, je pravda, že MAFy jsou k dostání s mřížkou a bez mřížky a taky je pravda, že ta mřížka je tam skutečně kvůli tomu, aby usměrňovala proudění vzduchu kolem sondy. Mřížka není potřebná v případě, pokud je trubka před MAFem dostatečně rovná, a protože u Octavie 1.6 zjevně je dostatečně rovná, byl použit MAF bez mřížky. Přidáním mřížky do MAFu by se jeho výstup příliš nezměnil

0/0
30.11.2015 10:30

M52a84r90t15i39n 61M26i26k17o71l63á53š30e42k 7210630303

Fotky na serveru Autojunk ukazují jakýsi tubus, pravděpodobně vytištěný na 3D tiskárně, vložený před váhu vzduchu. V zadní části válce je vybrání pro sondu MAFu, která se tak ocitne uvnitř tohoto válce. Signifikantním znakem tubusu je právě mřížka, která je poměrně robustní. A já jak se na to dívám, tak začínám tušit, co tohleto je. Jednak je válec o něco menšího průměru než sací trubka (jinak by do ní nešel zasunout), ale především mřížka má poměrně tlusté stěny a současně je celkem hustá. Celý tento udělátor nebude fungovat jako narovnávač proudění, ale jako restriktor.

K čemu může být dobré, aby sání prolezlo méně vzduchu? Diesel má jiný způsob řízení složení směsi než benzínový motor. U benzínového motoru se (kromě motorů pracujících v nehomogenním módu) řídí plynovým pedálem škrtící klapka a tou zase množství vzduchu, ke kterému systém řízení směsi nadávkuje palivo. U starých motorů to realizovala jednoduchá pneumatická logika v karburátoru, u nových je to úkol řídícího počítače. Proto se mimochodem plynovému pedálu říká plynový. U vznětového motoru by se měl plynový pedál jmenovat palivový, protože diesel je řízen dávkou paliva a škrtící klapku nemá. Diesel pracuje vždy s přebytkem vzduchu a tím i kyslíku, což má i při nižších spalovacích teplotách za následek produkci oxidů dusíku. U motorů s vyššími emisními specifikacemi (zhruba od EURO-2 výše) je proto třeba EGR neboli recirkulace spalin, kdy se do sání přivádějí výfukové plyny a míchají se se vzduchem, čímž se přebytek kyslíku eliminuje a potlačuje se tak produkce NOx. Množství recirkulovaných spalin popisuje tzv. EGR rate, tedy poměr hmotnosti přivedených spalin k celkové hmotnosti nasátého vzduchu. EGR má svoje fyzikální a termodynamické limity, jeden z nich například je, že při malém zatížení motoru systémem EGR ani při zcela otevřeném ventilu nepřiteče dostatek spalin k tomu, aby vytěsnily přebytečný kyslík a účinnost EGR začne klesat. http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015112904

0/0
30.11.2015 10:31

T46o77m16á52š 92K42u89c67h24a22ř 3227981888371

Popisujtete to správně. Včetně toho, že spíš než o usměrnění vzduchu jde o zaškrcení sání. Výsledek bude podobný zanesenému filtru sání - míň to pojede a víc to bude chlastat. Zjevná odrbávačka, emise sníží možna o 15% ale dost to poškodí zákazníka. Ale jiné řešení ani nikdo nečekal. Zdánlivě úprava vše zlegalizuje, přitom půjde snadno odstranit, aby zákazník nechtěl auto reklamovat. A všichni budeme předstírat, že je vše ok.

0/0
30.11.2015 11:56

P33e95t34r 52Č15e79r91m55á95k 9228795399890

Né tak docela, kompenzace jistým omezením sání bude provedena lepším řízením a zvýšením tlaku vstřikování (více http://www.auto.cz/upravy-motoru-tdi-mozna-nebude-tak-zle-zvysi-se-i-vstrikovaci-tlak-rekl-vyvojar-90766). Takže dělat závěry jak to údajně poškodí zákazníka když to ještě nemá ani jedmo auto je zbytečné. Krom toho se to týka jen motorů 1.6 nikoliv celé řady ea189. 

To že to celé řešení je tak " jenom jako" je pravda, ale to bude tím že i ten problém je "jenom jako", stávající stav je v eu naprosto legální, takže řešení je adekvátní...

0/0
30.11.2015 12:20

T27o62m30á30š 40K78u70c94h56a46ř 3337841708771

Kdyby to takhle bez ztráty kytičky šlo, udělali by to už dřív a neuchylovali by se k podvodu.

0/0
30.11.2015 13:47

P92e39t71r 88Č91e20r47m21á47k 9508495649670

Však se taky k žádnemu podvodu neuchylovali, resp. jediná věc která byla v kolizí s legálností bylo neůplné popsání funkcí emisního systému při homologaci v usa - tedy to že ta funkce není popsána, nikoliv to že existuje.

0/0
30.11.2015 14:54

J18a66n 47B26u34r39i21a69n 2373449514260

Pane redaktore, jsem z toho Vašeho článku volako zmetěný.

Těch 300 tis škodovek je v Německu nebo kde?

A dále jsem myslel, že svolávací akce a celý skandál je kvůli neplnění limitů emisí. A nyní jsem se dozvěděl, že problém je v neplnění deklarované spotřebě.

Jak jsem psal - jsem z toho volako zmetěný.

0/0
30.11.2015 10:22

M51i52c13h48a35l 56F59r75ý17d13a 1632849733672

Nebuďte pane Buriane, je to jednoduché. Ve skutečnosti se spotřeba aut měří tak, že se autu změří produkce CO2 a z těchto naměřených hodnot se vypočítá spotřeba. Vychází se při tom z predikce, že když spálím hromadu něčeho - vyprodukuji nějaké množství CO2 a když spálím 3x takovou hromadu toho samého něčeho, tak vyprodukuji 3x více toho stejného CO2 - neboli přímá úměra. Ovšem spalovací motor produkuje promě CO2 ještě celou řadu dalších různých plynů, z nichž největší dopady na zdraví populace nemá CO2, ale NOx (oxidy dusíku). A u produkce těchto plynů (je jich více, proto NO "x" = -ný; -natý; -itý; -ičitý.... -ičelý = tosi jistě pamatujete z chemie) výše uvedená přímá úměra neplatí až tak docela. Ty jsou závislé hlavně na okamžitém složení spalované směsi a průběhu jejího hoření.

0/0
30.11.2015 13:40

J90a48n 76B97u61r21i72a40n 2543699274340

Díky pane Frýdo - tohle je mi kupodivu známé. A je mi rovněž známé, že čím nižší spotřeba, tím účinější motor ale na druhou stranu více NOxů. Protože při vyšší účinnosti motoru dojde k tomu, že nám dusík zreaguje s kyslíkem.

Proto dnešní ekologická auta mají vyšší spotřebu než motory staré 8 let.

0/0
30.11.2015 14:04

G62u57s35t35a75v 87S28o84j53k83a 1898613715424

Tak proč se bude přepisovat software? Čeho tím VW u těch motorů dosáhne?

 

a) změní parametry motoru (výkon, spotřeba) = podvod na spotřebitelích při koupi vozidla?

b) nezmění parametry motoru - neprojde na emisích?

0/0
30.11.2015 10:01

P46e11t81r 44Č97e55r76m56á41k 9598575639140

A) Výkon se nezmění, možná jeho průběh, což ale nemění parametr udávaný při jeho prodeji. A udávaná spotřeba se jednak dopočítává z jiného parametru (co), a jednak se úpravou také nesmí změnit, jinak by skutečně byl problém.

B)S emisema problém není a nebude, projde jak auto s původní verzí sw tak tou novou.

0/0
30.11.2015 10:18

P96e55t34r 27Č50e90r10m30á82k 9868885279190

Tolik lží a nesmyslů v jednom článku... 

Jednak software jako takový není nelegální, což ani z podstaty nemůže, a právě německá KBA toto potvrdila ( viz http://www.auto.cz/nemecky-urad-pry-nepovazuje-kontroverzni-software-vw-za-zavadny-90413).

To že KBA schválila úpravu je sice pravda ale v podstatě je to formální, protože aktualizace sw je bežný servisní zásah, takže to vw udělal spíše pro formu.

A poslední věc je ta, že svolávací akce není v žádném případě povinná, na to neexistuje právní prostředí a kdykoliv toto někdo napíše tak lže. A vzhledem k tomu že původní homologace jsou platné a uznávané (viz vyjádření KBA), tak reálně nikdo majitele nedonutí si tam novou verzi nahrát. Jiná věc je že řadový němec dá auto do autorizáku na standartní prohlídku a aktualizace sw proběhne tak nějak automaticky.

0/0
30.11.2015 9:19

T10o82m16á29š 15K40u95c78h76a73ř 3837761238841

Jestliže homologace získaná podvodem není zpochybněna a svolávačka není povinná, tak se automobilkám vyplatí i přes pokutu podvádět i příště.

0/0
30.11.2015 9:39

P74e15t92r 31Č38e29r63m11á44k 9628835699780

Tak jelikož se nejedná o podvod ale vlasnost, logicky to můžou zpochybňovat media ale nikoliv homologační autorita. A nevím o jaké pokutě mluvíte, pokutu řeší VW na US trhu, ale v evropě nikoliv právě proto že z hlediska legislativy žádný problém v eu není.

0/0
30.11.2015 9:52

T84o53m28á90š 81K60u91c36h71a26ř 3447791808891

To, že je to "vlastnost" vám moc nežeru. :-) Být při testech v jiném režimu, než v reálném provozu je podvod. Je to obdobné, jako by elektrárna zapínala odsíření, jen když je identifikována kontrola v areálu. To prostě podvod je.

0/0
30.11.2015 13:44

P29e29t42r 48Č51e44r97m77á90k 9628335869820

Žrát to nemusíte, ale je to fakt ;-) Auto se chová předepsaně přesně v té sekvenci která je požadována, tudíž kdybyste jel v na silnici v identickém režimu jako při homologačních testech, auto by se chovalo také identicky. To že to je nemožné, protože v reálných podmínkách není možné takové sekvence nikdy dosáhnout, je věc jiná. Můžeme se bavit o kreativitě vývojářů bosche a možná o morální stránce (i když tam to pokulhává, protože vw dělá běžnou činnost v rámci výrobců automobilů), ale nikoliv o podvodu.

0/0
30.11.2015 14:51

G56u26s23t37a44v 60S21o15j96k26a 1818573155954

Žádnou spotřebu to nezvýší a spotřebu nesníží a ta částka taky nesouhlasí. Kouzelná eurotrubka z Wolfsburgu vyřeší vše;-D

0/0
30.11.2015 9:15

J49o94s33e13f 12Š18e86m24e58l98í64k 7169771250607

Už se moc těším, až se začnou řešit "nesrovnalosti mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou u některých vozů" taky u jiných značek. Padni komu padni. To bude veselo.

+4/0
30.11.2015 9:09
Foto

J66a45k44u64b 46S64o91b20o14t39k81a 6644178717246

Líbí se mi ta nová koncepce - software nahradíme hardwarem. Kouzelnou trubkou ;-D

+3/0
30.11.2015 9:04

J45i98ř56í 21U93r75b82a74n 4194376823918

Tohle je už skutečně  na okamžité zrušení redakce. Babiši vzpamatuj se... Tady nejsme v Mongolsku (chápu, nechtěl jsem Mongolů dotknout) ale ani někde na salaši, abys nám tohle servíroval

+4/0
30.11.2015 8:51

J19i45ř21í 82U93r75b69a42n 4784266643938

nechtěl jsem se...

+1/0
30.11.2015 8:52
Foto

T91o20m23á68š 94D40v92o51ř25á12k 7875696407931

Upravte si prosím dávkování narkotik. Také nemám Bureše rád...

0/0
30.11.2015 9:42

S49t51a38n61i52s55l11a53v 18M25u38č68k49a 6841897165300

2,4 aut zase není tak moc aut, to se jim vejde do jednoho servisu;-D

+4/0
30.11.2015 8:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.