Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VW svolá v Německu k úpravám 2,4 milionu aut, z toho 300 tisíc škodovek

Německá automobilová skupina Volkswagen svolá k úpravám zařízení pro kontrolu emisí jen v Německu 2,46 milionu vozů s naftovými motory. Technické úpravy nelegálního softwaru se z toho mají týkat i 286 970 vozů české dceřiné automobilky Škoda, napsal německý list Die Welt bez udání zdrojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84a17r21t25i48n 37M66i85k21o58l30á93š31e76k 7960670353

Minulý týden přišel VW s něčím, co mi skutečně vyrazilo dech.

Smrdutej dýzl zachrání: http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/volkswagen-uz-vi-jak-bude-opravovat-podvadejici-motory-zmeni/r~9575ddb2945211e5928a002590604f2e/

Takhle jednoduchý to je.

Mřížka bude vložena do sacího potrubí před váhu vzduchu a jejím účelem prý bude usměrňovat proudění vzduchu tak, aby senzor průtoku vzduchu dodával přesnější hodnoty. Anglicky se to jmenuje flow straightener a tento prvek se bude montovat současně s novým software.

No to je síla. Jak řečeno, čekal jsem, že VW přijde s nějakým nákladově optimalizovaným pseudořešením pro klientelistické evropské prostředí, ale že až takhle, to jsem fakt nečekal. Zdá se, že VW involvoval Horsta Fuchse (který je beztak původním vzděláním automechanik), protože takové řešení silně připomíná výrobky z teleshoppingu, které vyvíjí Horst se svým týmem.

Motor VW 1.6 TDI, který se montoval například do Octavií, má váhu vzduchu neboli MAF Continental. Jedná se o komponent standardního provedení, kterého se už vyrobily mraky. Vyrábějí je všichni výrobci, například taky Pierburg nebo Bosch, a všechny mají stejný nebo podobný princip spočívající v ochlazování kovového prvku proudícím vzduchem, přičemž toto ochlazování je úměrné množství a teplotě nasávaného vzduchu. Tyto senzory se postupem času podařilo vychytat, aby byly přesné a spolehlivé. Dosahovaná přesnost je 2% ve statickém provozu nebo 5% s uvážením pulzace vyvolané motorem. Ano, je pravda, že MAFy jsou k dostání s mřížkou a bez mřížky a taky je pravda, že ta mřížka je tam skutečně kvůli tomu, aby usměrňovala proudění vzduchu kolem sondy. Mřížka není potřebná v případě, pokud je trubka před MAFem dostatečně rovná, a protože u Octavie 1.6 zjevně je dostatečně rovná, byl použit MAF bez mřížky. Přidáním mřížky do MAFu by se jeho výstup příliš nezměnil

0/0
30.11.2015 10:30

M60a58r92t74i31n 58M48i11k85o48l79á27š95e25k 7900890633

Fotky na serveru Autojunk ukazují jakýsi tubus, pravděpodobně vytištěný na 3D tiskárně, vložený před váhu vzduchu. V zadní části válce je vybrání pro sondu MAFu, která se tak ocitne uvnitř tohoto válce. Signifikantním znakem tubusu je právě mřížka, která je poměrně robustní. A já jak se na to dívám, tak začínám tušit, co tohleto je. Jednak je válec o něco menšího průměru než sací trubka (jinak by do ní nešel zasunout), ale především mřížka má poměrně tlusté stěny a současně je celkem hustá. Celý tento udělátor nebude fungovat jako narovnávač proudění, ale jako restriktor.

K čemu může být dobré, aby sání prolezlo méně vzduchu? Diesel má jiný způsob řízení složení směsi než benzínový motor. U benzínového motoru se (kromě motorů pracujících v nehomogenním módu) řídí plynovým pedálem škrtící klapka a tou zase množství vzduchu, ke kterému systém řízení směsi nadávkuje palivo. U starých motorů to realizovala jednoduchá pneumatická logika v karburátoru, u nových je to úkol řídícího počítače. Proto se mimochodem plynovému pedálu říká plynový. U vznětového motoru by se měl plynový pedál jmenovat palivový, protože diesel je řízen dávkou paliva a škrtící klapku nemá. Diesel pracuje vždy s přebytkem vzduchu a tím i kyslíku, což má i při nižších spalovacích teplotách za následek produkci oxidů dusíku. U motorů s vyššími emisními specifikacemi (zhruba od EURO-2 výše) je proto třeba EGR neboli recirkulace spalin, kdy se do sání přivádějí výfukové plyny a míchají se se vzduchem, čímž se přebytek kyslíku eliminuje a potlačuje se tak produkce NOx. Množství recirkulovaných spalin popisuje tzv. EGR rate, tedy poměr hmotnosti přivedených spalin k celkové hmotnosti nasátého vzduchu. EGR má svoje fyzikální a termodynamické limity, jeden z nich například je, že při malém zatížení motoru systémem EGR ani při zcela otevřeném ventilu nepřiteče dostatek spalin k tomu, aby vytěsnily přebytečný kyslík a účinnost EGR začne klesat. http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015112904

0/0
30.11.2015 10:31

T68o90m19á95š 41K11u20c40h44a61ř 3927161118851

Popisujtete to správně. Včetně toho, že spíš než o usměrnění vzduchu jde o zaškrcení sání. Výsledek bude podobný zanesenému filtru sání - míň to pojede a víc to bude chlastat. Zjevná odrbávačka, emise sníží možna o 15% ale dost to poškodí zákazníka. Ale jiné řešení ani nikdo nečekal. Zdánlivě úprava vše zlegalizuje, přitom půjde snadno odstranit, aby zákazník nechtěl auto reklamovat. A všichni budeme předstírat, že je vše ok.

0/0
30.11.2015 11:56

P12e46t10r 94Č38e40r53m20á84k 9628765479510

Né tak docela, kompenzace jistým omezením sání bude provedena lepším řízením a zvýšením tlaku vstřikování (více http://www.auto.cz/upravy-motoru-tdi-mozna-nebude-tak-zle-zvysi-se-i-vstrikovaci-tlak-rekl-vyvojar-90766). Takže dělat závěry jak to údajně poškodí zákazníka když to ještě nemá ani jedmo auto je zbytečné. Krom toho se to týka jen motorů 1.6 nikoliv celé řady ea189. 

To že to celé řešení je tak " jenom jako" je pravda, ale to bude tím že i ten problém je "jenom jako", stávající stav je v eu naprosto legální, takže řešení je adekvátní...

0/0
30.11.2015 12:20

T27o15m93á61š 14K12u41c23h37a76ř 3257631278901

Kdyby to takhle bez ztráty kytičky šlo, udělali by to už dřív a neuchylovali by se k podvodu.

0/0
30.11.2015 13:47

P63e90t24r 85Č17e79r47m92á24k 9598255949600

Však se taky k žádnemu podvodu neuchylovali, resp. jediná věc která byla v kolizí s legálností bylo neůplné popsání funkcí emisního systému při homologaci v usa - tedy to že ta funkce není popsána, nikoliv to že existuje.

0/0
30.11.2015 14:54

J32a24n 79B34u42r64i63a68n 2223389674410

Pane redaktore, jsem z toho Vašeho článku volako zmetěný.

Těch 300 tis škodovek je v Německu nebo kde?

A dále jsem myslel, že svolávací akce a celý skandál je kvůli neplnění limitů emisí. A nyní jsem se dozvěděl, že problém je v neplnění deklarované spotřebě.

Jak jsem psal - jsem z toho volako zmetěný.

0/0
30.11.2015 10:22

M11i97c54h88a18l 33F79r73ý23d61a 1552939483892

Nebuďte pane Buriane, je to jednoduché. Ve skutečnosti se spotřeba aut měří tak, že se autu změří produkce CO2 a z těchto naměřených hodnot se vypočítá spotřeba. Vychází se při tom z predikce, že když spálím hromadu něčeho - vyprodukuji nějaké množství CO2 a když spálím 3x takovou hromadu toho samého něčeho, tak vyprodukuji 3x více toho stejného CO2 - neboli přímá úměra. Ovšem spalovací motor produkuje promě CO2 ještě celou řadu dalších různých plynů, z nichž největší dopady na zdraví populace nemá CO2, ale NOx (oxidy dusíku). A u produkce těchto plynů (je jich více, proto NO "x" = -ný; -natý; -itý; -ičitý.... -ičelý = tosi jistě pamatujete z chemie) výše uvedená přímá úměra neplatí až tak docela. Ty jsou závislé hlavně na okamžitém složení spalované směsi a průběhu jejího hoření.

0/0
30.11.2015 13:40

J74a98n 94B36u88r52i60a34n 2593259624710

Díky pane Frýdo - tohle je mi kupodivu známé. A je mi rovněž známé, že čím nižší spotřeba, tím účinější motor ale na druhou stranu více NOxů. Protože při vyšší účinnosti motoru dojde k tomu, že nám dusík zreaguje s kyslíkem.

Proto dnešní ekologická auta mají vyšší spotřebu než motory staré 8 let.

0/0
30.11.2015 14:04

G62u91s40t72a52v 61S96o89j91k79a 1608713605364

Tak proč se bude přepisovat software? Čeho tím VW u těch motorů dosáhne?

 

a) změní parametry motoru (výkon, spotřeba) = podvod na spotřebitelích při koupi vozidla?

b) nezmění parametry motoru - neprojde na emisích?

0/0
30.11.2015 10:01

P87e12t97r 45Č68e39r47m65á55k 9738365549630

A) Výkon se nezmění, možná jeho průběh, což ale nemění parametr udávaný při jeho prodeji. A udávaná spotřeba se jednak dopočítává z jiného parametru (co), a jednak se úpravou také nesmí změnit, jinak by skutečně byl problém.

B)S emisema problém není a nebude, projde jak auto s původní verzí sw tak tou novou.

0/0
30.11.2015 10:18

P36e44t58r 36Č72e24r41m11á71k 9148115529440

Tolik lží a nesmyslů v jednom článku... 

Jednak software jako takový není nelegální, což ani z podstaty nemůže, a právě německá KBA toto potvrdila ( viz http://www.auto.cz/nemecky-urad-pry-nepovazuje-kontroverzni-software-vw-za-zavadny-90413).

To že KBA schválila úpravu je sice pravda ale v podstatě je to formální, protože aktualizace sw je bežný servisní zásah, takže to vw udělal spíše pro formu.

A poslední věc je ta, že svolávací akce není v žádném případě povinná, na to neexistuje právní prostředí a kdykoliv toto někdo napíše tak lže. A vzhledem k tomu že původní homologace jsou platné a uznávané (viz vyjádření KBA), tak reálně nikdo majitele nedonutí si tam novou verzi nahrát. Jiná věc je že řadový němec dá auto do autorizáku na standartní prohlídku a aktualizace sw proběhne tak nějak automaticky.

0/0
30.11.2015 9:19

T76o24m11á81š 28K43u64c37h25a72ř 3317611788921

Jestliže homologace získaná podvodem není zpochybněna a svolávačka není povinná, tak se automobilkám vyplatí i přes pokutu podvádět i příště.

0/0
30.11.2015 9:39

P42e24t36r 83Č97e25r16m42á63k 9568315349970

Tak jelikož se nejedná o podvod ale vlasnost, logicky to můžou zpochybňovat media ale nikoliv homologační autorita. A nevím o jaké pokutě mluvíte, pokutu řeší VW na US trhu, ale v evropě nikoliv právě proto že z hlediska legislativy žádný problém v eu není.

0/0
30.11.2015 9:52

T46o93m86á40š 92K44u25c93h69a51ř 3547911188211

To, že je to "vlastnost" vám moc nežeru. :-) Být při testech v jiném režimu, než v reálném provozu je podvod. Je to obdobné, jako by elektrárna zapínala odsíření, jen když je identifikována kontrola v areálu. To prostě podvod je.

0/0
30.11.2015 13:44

P98e97t28r 85Č15e21r44m48á67k 9568775269540

Žrát to nemusíte, ale je to fakt ;-) Auto se chová předepsaně přesně v té sekvenci která je požadována, tudíž kdybyste jel v na silnici v identickém režimu jako při homologačních testech, auto by se chovalo také identicky. To že to je nemožné, protože v reálných podmínkách není možné takové sekvence nikdy dosáhnout, je věc jiná. Můžeme se bavit o kreativitě vývojářů bosche a možná o morální stránce (i když tam to pokulhává, protože vw dělá běžnou činnost v rámci výrobců automobilů), ale nikoliv o podvodu.

0/0
30.11.2015 14:51

G29u70s80t47a34v 96S19o65j90k31a 1848893675444

Žádnou spotřebu to nezvýší a spotřebu nesníží a ta částka taky nesouhlasí. Kouzelná eurotrubka z Wolfsburgu vyřeší vše;-D

0/0
30.11.2015 9:15

J76o48s54e83f 39Š16e17m93e43l64í38k 7459281860117

Už se moc těším, až se začnou řešit "nesrovnalosti mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou u některých vozů" taky u jiných značek. Padni komu padni. To bude veselo.

+4/0
30.11.2015 9:09
Foto

J55a28k83u25b 27S70o74b98o69t16k66a 6214118437176

Líbí se mi ta nová koncepce - software nahradíme hardwarem. Kouzelnou trubkou ;-D

+3/0
30.11.2015 9:04

J96i10ř24í 52U10r70b29a12n 4924856473218

Tohle je už skutečně  na okamžité zrušení redakce. Babiši vzpamatuj se... Tady nejsme v Mongolsku (chápu, nechtěl jsem Mongolů dotknout) ale ani někde na salaši, abys nám tohle servíroval

+4/0
30.11.2015 8:51

J75i47ř82í 95U60r89b77a89n 4744666163528

nechtěl jsem se...

+1/0
30.11.2015 8:52
Foto

T26o16m72á54š 23D33v48o95ř92á98k 7575416457141

Upravte si prosím dávkování narkotik. Také nemám Bureše rád...

0/0
30.11.2015 9:42

S43t10a84n97i81s31l40a33v 62M33u32č33k70a 6591217645260

2,4 aut zase není tak moc aut, to se jim vejde do jednoho servisu;-D

+4/0
30.11.2015 8:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.