Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Česko letos přijalo nový zákon, který změnil pravidla u vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Kvůli dokumentu EIA, který je nově v souladu s evropskými směrnicemi, jsou nyní ohroženy velké dopravní stavby. Evropská komise totiž posudky vypracované podle starého zákona i přes snahy státu nechce uznat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a88r43t33i83n 42K61o75u13š27a 6735394754

Pojďme se raději zamyslet jak přibrzdit nárůst moci (dříve rudých) zelených fanatiků a to Českých i evropských. Často jsou to nezvolení aktivisté.

Jsou to lidé co nic neprodukují a žijí z daní produktivní sféry.

Za odměnu produktivním lidem komplikují a prodražují život.

O přírodu tady většinou vůbec nejde, hlavně o moc a byznys.

Stačí se podívat na jejich argumentaci, téměř nikdy neobsahuje konkrétní údaje, protože o nich by se mohla vést diskuse.

0/0
3.2.2016 12:33

L71u39d64ě59k 65M71u39s70e59l37í30k 6603159232148

Brouk a babka zase vyhrávají nad lží a nenávistí

0/0
4.12.2015 6:29

P56a23t11r54i12k 59K77o44u88b78a 3352892810265

Ekoteror pokracuje RvEURv;-O

+2/−1
3.12.2015 21:42

J50i66ř11í 37K50o90c41u76r89e54k 6655364405328

Ještě, že Karel IV tohle řešit nemusel. Jinak by ten most museli dostavět Jagelonci

+3/0
3.12.2015 13:39

F27r10a25n81t87i45š31e28k 59N63o69v48á57k 6821845576451

Inu když se do naší země nechá kecat kdejaký cizinec, tak to funguje ještě hůř než kdysi.

+1/−2
3.12.2015 11:48

J83o63s14e91f 91T41r14ö71g95l 8659672456276

Právě, že to podle EU funguje v tomto případě lépe. Posudek EIA má dva účely - posoudit vliv stavby na ŽP a doporučit změny, které by negativní vlivy zmírnily. Řada posudků EIA podle nejstaršího zákona (včetně dopravních staveb) se dělala v podstatě jen na oko, aby se EU nažrala (za komunistů EIA nebyla) a stavba zůstala pokud možno stejná a projekt se neměnil (práce pro ŘSD apod.). I díky tomu se řada staveb zasekla a sekají se doteď. EU tuto praxi kritizovala už dávno, teď sklízíme jen plody vládní nečinnosti.

+2/0
3.12.2015 14:03

J70a37k59u44b 73K95o46s 3546602960474

Á, pán bude ekolog-aktivista :-)

+1/−2
3.12.2015 14:35

J85o95s61e79f 66T16r82ö40g16l 8909612446486

Pán dělá odborně v oblasti ŽP, aktivista není. Detaily si můžete vygooglit :-)

+3/0
3.12.2015 14:38

P90e22t37r 29H26o29r10á13k 1569323149354

Pán je odborník? Výborně, tak se zeptám. Co se rozumí stavbami s ukončenými povolovacími řízeními. Taková stavba D1 přerov - lipník má stavební povolení už dávno a už se staví. Původně se snad mluvilo o stavbách, které dosud nemají stavební povolení. Jinak tu EIU považuji za zbytečnou u staveb, které se staví, stejně se to bude stavět dál, jen se to zdrží zbytečně o několik roků, což mne úplně vytáčí. Rv

0/0
3.12.2015 15:00

J74o60s46e39f 95T48r45ö76g17l 8409212736976

Na legislativu staveb ale odborník nejsem, moje specializace je environmentální mikrobiologie a biotechnologie :-). O stavby, EIU atd. se zajímá, spíše ze zájmu. Dotaz by měl směřovat spíše na nějakého právníka.

Tzv. "coherence stamp" zavedený novelou by měl prokázat, že nedošlo ke změně parametrů podstatných pro souhlasné stanovisko o vlivu na ŽP mezi procesem EIA a povolovacím řízením. Chápu to tak, že na už povolené (potažmo rozestavěné) stavby se vztahovat ani nemůže. Navíc dělat nový posudek EIA na rozestavěnou stavbu je v principu ptákovina, protože případná teoretická likvidace rozestavěné stavby představuje další dost zásadní zásah do ŽP a obnova původních ekosystémů je obvykle obtížná popř. nemožná.

0/0
3.12.2015 18:11

P87e64t59r 75N83o82v32o46t47n16y 1541790271

Pošlete do Brusele pár kamionů toaletaku, když si na ty papiry tak potrpí.

0/−5
3.12.2015 9:10

J54o57s49e25f 81T70r86ö29g30l 8759852916696

Hlavní problém je v tom, že posudky EIA podle staršího zákona z roku 1992 se obvykle nedělaly objektivně, ale účelově. Když hodnotitel nešel investorovi na ruku, práci příště nedostal a v některých případech byly dokonce zadávány posudky nové u "vhodnějších" hodnotitelů (viz např. jezy na Labi). Upozorňovala na to řada lidí, upozorňovala na to EU už nejméně 10 let, nicméně se u nás nic neudělalo a teď pláčeme nad rozlitým mlékem.

+11/0
3.12.2015 9:01

V24á53c13l36a26v 24P48o63u65s52t25k29a 3340841652

A teď se budou dělat objektivně?

+1/0
3.12.2015 9:23

P29e29t79r 29N84o48v98o30t93n46y 1521910531

Cim vic papiru, tim vetsi objektivita. Podle EU.

+3/0
3.12.2015 9:31

J32o11s72e89f 61T39r78ö94g30l 8339662896246

To už se dělají po změně zákona někdy po roce 2000. Podle prvního zákona se např. nemusely porovnávat varianty a hlavně posudek nebyl veřejný, max. k nahlédnutí na příslušném úřadě (michodem posudek k D8 se dokonce ztratil!). Dnes jsou všechny posudky na webu MŽP, takže zjevné manipulace se dají odhalit daleko lépe. Je k nim i vypořádání připomínek atd. Proces je daleko transparentnější. Stejně tak jde těžko zadat nový posudek místo nehodícího se, když ten starý na webu visí, to je příliš do očí bijící.

+1/0
3.12.2015 13:57

L73u38c37i24a39n 25P50a66p48a11z89i47a92n 5484307171605

Místo hloupého hádání s EU by Česko konečně mělo konat a dávno zahájit kroky tak, abychom vše plnili jak se má. Místo toho pořád hledáme jakési slepé kličky, které vedou jen do pekla. To, že musíme zavést naše zákony v tomto do souladu s právem v EU se vědělo jistě hodně let, proč je tedy nyní takové překvapení? Proč se dávno neděli atesty EIA podle požadavků EU? Čekalo se na zázrak? Inu, Čechystán, dobře, že budeme potrestáni za naši hloupost! V tomto případě jsem na straně EU, když to zvládne i Rumunsko či Bulharsko, pak není omluvitelné, že my jsme takto hloupí a naivní.

+10/−2
3.12.2015 8:41

P43e71t90r 46Č90a74d90a 6856501380642

Váš příspěvek je naprosto odtržený od reality, náte vůbec ponění o tom jak fungují procesy a jednání s orgány EU, a co se vlastně v minuosti stalo, a proč to vedlo k této situaci.

0/−7
3.12.2015 8:51

P42a61v39e64l 54J56a21n83í90k 9779942846

Protože čeští zákonodárci jsou papežtějští než papež :-(

+6/0
3.12.2015 9:04

V52i52l42é63m 79B51a41r32á28k 4606577419296

Jsme odsouzeni k zániku. Místo abychom stavěli, tak se budeme sr...s papíry,, místo bombardování se v německém parlamentu hádají, zda je to právně přípustné...

+7/0
3.12.2015 8:27

Z98u49z81a52n85a 84J73ů81z88o37v83á 7559425364187

Neříkal Ťok, že příští vánoce pojedeme po D8 do Drážďan na nákupy?

+1/0
3.12.2015 8:18

J56o51s22e74f 89N28o58v82á21k 6323590622329

proč bychom tam měli z Brna jezdit?

0/−1
3.12.2015 8:34

R76a17d11e42k 39N25o71v14a34k 9974263949160

na ramadán? ;-)

+1/−1
3.12.2015 11:11

P57e68t96r 98Č37a70d93a 6886201520702

Nedávno byl novelizován zákon (EIA) podla požadavků EU (aby se tzv. mohlo čerpat), výsledkem je paskvil, který umožňuje v daleko větší míře zastavit jakýkoliv projekt, takže lze očekávat daleko více problémů než v minulosti.

Na "tvorbě" tohoto díla se podílely i nevládní "zelené" instituce (tedy další nevolené instituce), a společně s orgány EU tak dosáhly "úspěchu". Toto je jeden z příkladů rozvinuté EU (socialistické) demokracie.

+6/−5
3.12.2015 8:01

M38a82r46e87k 26J32a88n 2633172664802

Kdo to spatlal EU nebo raději my? Obávám se že EU je v tom nyní nevině když v jiných státech EU už dle vás "paskvil" platí více jak deset let a dálnice se staví na rozdíl od Česka o sto šest. Docela dobrý příklad ve výstavbě dálnic je Německo, nebo že by tam to dělali blbě na rozdíl od nás , kde vše funguje ?;-)

+7/0
3.12.2015 8:16

P56e96t68r 82Č38a11d20a 6396551150272

Německo má jiné postavení v rámci EU, takže není "buzerováno". Zákon byl v podstatě vnucený, jakákoliv česká vláda, pravicová, levicová, jiná, by sama o sobě nikdy takový nesmysl neschválila.

+1/−6
3.12.2015 8:22

M31a31r58e54k 49J38a69n 2523792164772

To jsou keci. Ještě že je ta EU alespoň naší neschopnost máme na koho svést. V tom jme přeborníci Německo je od EK stejně buzerováno jako Česko jenom ,že se tady o tom nepíše. Stačí si občas přečíst Welt. Copak ta EIA to prdt proti tomu, že naše skvělá vláda a bezchybní politici nepřistoupili na mezinárodní EU průkaz pro naše invalidy. Po cestách v EU by jim mezinárodní průkaz přinesl spousty výhod. Takhle je to jen o to co to je ta kartička.

+5/−2
3.12.2015 8:30

J27i94r51k97a 49N24o69v89á59k 6242585595109

Tak to pro mě je prd kartička pro invalidy a radši bych dálnice.

0/0
3.12.2015 8:40

L24u69k35á59š 63Š42m14a35h49e17l 2337904472874

A já bych radši železnice, jako mají v západní Evropě (tedy 160 km/h na regionálních tratích a min. 230 km/h na dálkových). Každý chce holt něco jiného, no...

+1/0
3.12.2015 8:59

M61a46r83t11i88n 62F60r54i69č 4422241408

Was ist das P.R.D.T. ? ;-)

+1/0
3.12.2015 9:24

J30o79s41e55f 66T30r16ö87g28l 8899732366476

Dobrým příkladem může být hlavně Polsko, tam se staví nejrychleji v EU.

+1/0
3.12.2015 9:03

L53i66b69o92r 13M14o20u86č76k85a 1888697605972

z EU cerpani skonci, nebojte

0/0
3.12.2015 8:17

M14a39r80e55k 94J39a83n 2113572674282

Ano a dálnice a další stavby v Česku taky.

0/0
3.12.2015 8:32

M10a44r72c57e24l 35B97i39l43č28í68k 1561500593551

Frydek je klasicka ukazka. Vsichni vi ze neni normalni ab centrem obce projelo 100ticic aut a nemelo to zadny negativni vliv, zaroven ale obchvat mozna nepide udelat bez vykopani zajimavych odrid petrklicu a jesterek a tudiz radsi at cesta centrem skodi lidem.

+4/−1
3.12.2015 7:17

P46a54v40e20l 79J57a61n89í35k 9429332596

to si nemyslím. Nikdo nechce zrušit obchvat, ale je třeba přemýšlet šířeji a hledat kompromisy.

+2/0
3.12.2015 8:13

A89d35a89m 85F48i68s57e40r 9563957614

Věřte, že se najdou jistí "lidé", kteří ten obchvat nechtějí.

0/0
3.12.2015 8:16

P56a54v50e90l 50J63a79n35í18k 9509972726

To se najdou vždy a všude. :-( Stejně tak se najdou "jistí" lidé, kteří jej chtějí za každou cenu, právě tam :-(

+2/0
3.12.2015 8:26

P30a10v15e37l 74B12e48ň96a 8336983186

A taky jsou lidé kteří obchvat moc chtějí, protože si dříve skoupili pozemky tam kde obchvat měl jít a chtějí se na tom pěkně namazat. A jiní lidé nechtějí, aby se tito politici namazali. Obchvat F-M je zapeklitá situace nejen kvůli petrklíčům a žabičkám.

0/0
3.12.2015 11:47

J52i94ř58í 20K26o93c62u93r67e96k 6855684885168

Jo, třeba takový kompromis - tahač pojede po obchvatu a návěs přes centrum, tím pádem nebudou zplodiny ve městě, ale na obchvatu. :-P

Musíme být přece ekologičtí a ikdyby měly kamiony deset roků popojíždět přes město, tak je třeba bojovat za snížení emisí z dorpavy. Viz obchvat Plzně.

A bacha na chřástala investičního, pardon, polního. Žije téměř po celé čr, takže existence tohoto druhu může být ohrožena libovolnou stavbou. Kromě OZE elektráren, ty jsou dost zelené nato, aby se se stavěly i v CHKO. Orel sklaní si bude muset poradit.

+1/0
3.12.2015 13:31

P97a19v10e33l 82J60a26n15í89k 9809202936

Všichni co tady nadávají na EU a EIA by si článek měli přečíst ještě jednou a všimnout si, že je jasně napsáno, že STÁT věděl o celém problému minimálně DESET let, takže není vina na straně EU, nýbrž na straně ČR.

+27/−4
3.12.2015 6:56

V55á91c58l71a62v 69P13o59u91s79t34k68a 3270411502

To je sice pravda, ale ve skutečnosti je tento fakt naprosto nepodstatný. Za tu dobu byly postaveny stovky staveb nikomu to nevadilo a nevadí a ani vadit nebude.

+1/−6
3.12.2015 7:12

P52a22v14e40l 92Š16i27m74e77č64e46k 5173921281717

V tomhle KOCOURKOVě to je právě všechno ŠPATNĚ !!!

+1/−1
3.12.2015 7:45

P83a64v64e33l 45J90a40n96í93k 9359752186

Bohužel s Vámi nemohu souhlasit, protože ten fakt je v tomto případě dosti podstatný. Deset let měli úředníci na přípravu a to že se na to vykašlali je jejich problém nikoliv problém EU. A o tom, zda stavby vadí nebo nevadí, bychom mohli vést sáhodlouhé diskuse, ale to není předmětem této diskuse.

+7/−1
3.12.2015 8:12

P81e39t91r 68Č81a40d48a 6216731960732

... možná byste si měl zjistit jakým způsobem se diskutovalo a vyjednávalo o podobě nového zákona, zřejmě jste u toho nebyl.

0/0
3.12.2015 8:17

P92a29v77e36l 22J64a68n51í40k 9759372256

Jak to souvisí s tím, že deset let se ví, a až nyní se to řeší? Mám to chápat tak, že pokud s nějakým rozhodnutím nesouhlasím, nemusím jej dodržovat? :-(

+6/0
3.12.2015 8:28

P10e33t36r 10Č53a57d85a 6386321200762

Nemáte pravdu. Už vůbec není pravda, že "deset let se ví, a až nyní se to řeší".

+1/−3
3.12.2015 8:32

P35a15v94e34l 96J95a29n31í97k 9909442866

Asi máte lepší informace ... nikdy jsem neřekl, že vím vše :-)

0/0
3.12.2015 9:01

M96i32r35e71k 55G63a59j48e92r 5801156659670

Kdyz vite vice, nez je psano v clanku, tak nas s tim muzete obeznamit. Nebo se bojite?

+1/0
3.12.2015 15:46

V38á81c61l82a51v 85P95o66u23s81t12k24a 3680491292

Co je předmětem této diskuse? Že byl přijat zákon, který zastaví schválené a rozetstavěné ! stavby? Kdyby byl přijat před deseti lety, tato situace nenastane? Tehdy by takové stavby nebyly? 

Účelnost takového zákona vůbec nezmiňuju, to je opravdu na jinou diskusi.

+1/−1
3.12.2015 8:20

P42a84v91e38l 13J10a10n37í96k 9939362886

Předmětem této diskuse je , že zákonodárci věděli deset let, že se toto může stát a měli jednat a ne začít až pět minut po dvanácté :-(

+2/−1
3.12.2015 8:29

V39á38c71l69a47v 66P51o45u22s76t45k11a 3330311142

No a co? Před pěti lety by byla situace jiná? Za pět let by to bylo také jinak? Je úplně jedno kdy ten zákon byl přijat. Problém je, že byl vůbec přijat.

0/−2
3.12.2015 8:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.