Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Česko letos přijalo nový zákon, který změnil pravidla u vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Kvůli dokumentu EIA, který je nově v souladu s evropskými směrnicemi, jsou nyní ohroženy velké dopravní stavby. Evropská komise totiž posudky vypracované podle starého zákona i přes snahy státu nechce uznat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M85a38r11t95i27n 28K38o19u50š81a 6415564794

Pojďme se raději zamyslet jak přibrzdit nárůst moci (dříve rudých) zelených fanatiků a to Českých i evropských. Často jsou to nezvolení aktivisté.

Jsou to lidé co nic neprodukují a žijí z daní produktivní sféry.

Za odměnu produktivním lidem komplikují a prodražují život.

O přírodu tady většinou vůbec nejde, hlavně o moc a byznys.

Stačí se podívat na jejich argumentaci, téměř nikdy neobsahuje konkrétní údaje, protože o nich by se mohla vést diskuse.

0/0
3.2.2016 12:33

L42u77d14ě50k 89M72u76s44e78l27í24k 3776669

Brouk a babka zase vyhrávají nad lží a nenávistí

0/0
4.12.2015 6:29

P37a82t94r49i16k 27K63o90u55b33a 3942902720725

Ekoteror pokracuje RvEURv;-O

+2/−1
3.12.2015 21:42

J36i19ř60í 77K94o27c29u62r88e19k 6505204435478

Ještě, že Karel IV tohle řešit nemusel. Jinak by ten most museli dostavět Jagelonci

+3/0
3.12.2015 13:39

F38r17a21n85t27i59š89e54k 23N11o75v23á92k 6871855546191

Inu když se do naší země nechá kecat kdejaký cizinec, tak to funguje ještě hůř než kdysi.

+1/−2
3.12.2015 11:48

J59o26s10e50f 35T27r48ö29g60l 8469732936856

Právě, že to podle EU funguje v tomto případě lépe. Posudek EIA má dva účely - posoudit vliv stavby na ŽP a doporučit změny, které by negativní vlivy zmírnily. Řada posudků EIA podle nejstaršího zákona (včetně dopravních staveb) se dělala v podstatě jen na oko, aby se EU nažrala (za komunistů EIA nebyla) a stavba zůstala pokud možno stejná a projekt se neměnil (práce pro ŘSD apod.). I díky tomu se řada staveb zasekla a sekají se doteď. EU tuto praxi kritizovala už dávno, teď sklízíme jen plody vládní nečinnosti.

+2/0
3.12.2015 14:03

J98a95k82u25b 62K47o21s 3196722230814

Á, pán bude ekolog-aktivista :-)

+1/−2
3.12.2015 14:35

J80o94s59e12f 80T33r41ö75g43l 8109892926436

Pán dělá odborně v oblasti ŽP, aktivista není. Detaily si můžete vygooglit :-)

+3/0
3.12.2015 14:38

P96e12t88r 72H65o66r22á25k 1609373119794

Pán je odborník? Výborně, tak se zeptám. Co se rozumí stavbami s ukončenými povolovacími řízeními. Taková stavba D1 přerov - lipník má stavební povolení už dávno a už se staví. Původně se snad mluvilo o stavbách, které dosud nemají stavební povolení. Jinak tu EIU považuji za zbytečnou u staveb, které se staví, stejně se to bude stavět dál, jen se to zdrží zbytečně o několik roků, což mne úplně vytáčí. Rv

0/0
3.12.2015 15:00

J39o77s34e47f 43T10r85ö13g27l 8689392676466

Na legislativu staveb ale odborník nejsem, moje specializace je environmentální mikrobiologie a biotechnologie :-). O stavby, EIU atd. se zajímá, spíše ze zájmu. Dotaz by měl směřovat spíše na nějakého právníka.

Tzv. "coherence stamp" zavedený novelou by měl prokázat, že nedošlo ke změně parametrů podstatných pro souhlasné stanovisko o vlivu na ŽP mezi procesem EIA a povolovacím řízením. Chápu to tak, že na už povolené (potažmo rozestavěné) stavby se vztahovat ani nemůže. Navíc dělat nový posudek EIA na rozestavěnou stavbu je v principu ptákovina, protože případná teoretická likvidace rozestavěné stavby představuje další dost zásadní zásah do ŽP a obnova původních ekosystémů je obvykle obtížná popř. nemožná.

0/0
3.12.2015 18:11

P47e36t15r 97N59o85v18o12t49n28y 1591580481

Pošlete do Brusele pár kamionů toaletaku, když si na ty papiry tak potrpí.

0/−5
3.12.2015 9:10

J52o15s10e65f 30T67r57ö32g51l 8559162376106

Hlavní problém je v tom, že posudky EIA podle staršího zákona z roku 1992 se obvykle nedělaly objektivně, ale účelově. Když hodnotitel nešel investorovi na ruku, práci příště nedostal a v některých případech byly dokonce zadávány posudky nové u "vhodnějších" hodnotitelů (viz např. jezy na Labi). Upozorňovala na to řada lidí, upozorňovala na to EU už nejméně 10 let, nicméně se u nás nic neudělalo a teď pláčeme nad rozlitým mlékem.

+11/0
3.12.2015 9:01

V98á13c89l26a37v 71P30o36u27s40t17k27a 3110511922

A teď se budou dělat objektivně?

+1/0
3.12.2015 9:23

P76e89t58r 74N88o93v56o80t13n60y 1481710201

Cim vic papiru, tim vetsi objektivita. Podle EU.

+3/0
3.12.2015 9:31

J23o95s79e97f 70T58r85ö14g22l 8339892866376

To už se dělají po změně zákona někdy po roce 2000. Podle prvního zákona se např. nemusely porovnávat varianty a hlavně posudek nebyl veřejný, max. k nahlédnutí na příslušném úřadě (michodem posudek k D8 se dokonce ztratil!). Dnes jsou všechny posudky na webu MŽP, takže zjevné manipulace se dají odhalit daleko lépe. Je k nim i vypořádání připomínek atd. Proces je daleko transparentnější. Stejně tak jde těžko zadat nový posudek místo nehodícího se, když ten starý na webu visí, to je příliš do očí bijící.

+1/0
3.12.2015 13:57

L22u34c74i91a48n 28P25a64p54a61z95i41a48n 5164527321855

Místo hloupého hádání s EU by Česko konečně mělo konat a dávno zahájit kroky tak, abychom vše plnili jak se má. Místo toho pořád hledáme jakési slepé kličky, které vedou jen do pekla. To, že musíme zavést naše zákony v tomto do souladu s právem v EU se vědělo jistě hodně let, proč je tedy nyní takové překvapení? Proč se dávno neděli atesty EIA podle požadavků EU? Čekalo se na zázrak? Inu, Čechystán, dobře, že budeme potrestáni za naši hloupost! V tomto případě jsem na straně EU, když to zvládne i Rumunsko či Bulharsko, pak není omluvitelné, že my jsme takto hloupí a naivní.

+10/−2
3.12.2015 8:41

P64e88t10r 20Č22a31d59a 6186561520652

Váš příspěvek je naprosto odtržený od reality, náte vůbec ponění o tom jak fungují procesy a jednání s orgány EU, a co se vlastně v minuosti stalo, a proč to vedlo k této situaci.

0/−7
3.12.2015 8:51

P87a64v66e68l 86J60a81n31í15k 9209222296

Protože čeští zákonodárci jsou papežtějští než papež :-(

+6/0
3.12.2015 9:04

V55i54l68é44m 82B66a31r52á42k 4816357689116

Jsme odsouzeni k zániku. Místo abychom stavěli, tak se budeme sr...s papíry,, místo bombardování se v německém parlamentu hádají, zda je to právně přípustné...

+7/0
3.12.2015 8:27

Z86u26z98a13n25a 82J90ů75z59o75v89á 7939375544867

Neříkal Ťok, že příští vánoce pojedeme po D8 do Drážďan na nákupy?

+1/0
3.12.2015 8:18

J33o30s27e75f 51N68o53v64á53k 6853750512349

proč bychom tam měli z Brna jezdit?

0/−1
3.12.2015 8:34

R98a32d16e38k 97N67o98v43a81k 9274883369300

na ramadán? ;-)

+1/−1
3.12.2015 11:11

P53e94t78r 77Č49a55d21a 6446281210642

Nedávno byl novelizován zákon (EIA) podla požadavků EU (aby se tzv. mohlo čerpat), výsledkem je paskvil, který umožňuje v daleko větší míře zastavit jakýkoliv projekt, takže lze očekávat daleko více problémů než v minulosti.

Na "tvorbě" tohoto díla se podílely i nevládní "zelené" instituce (tedy další nevolené instituce), a společně s orgány EU tak dosáhly "úspěchu". Toto je jeden z příkladů rozvinuté EU (socialistické) demokracie.

+6/−5
3.12.2015 8:01

M59a26r42e42k 61J55a27n 2493412664752

Kdo to spatlal EU nebo raději my? Obávám se že EU je v tom nyní nevině když v jiných státech EU už dle vás "paskvil" platí více jak deset let a dálnice se staví na rozdíl od Česka o sto šest. Docela dobrý příklad ve výstavbě dálnic je Německo, nebo že by tam to dělali blbě na rozdíl od nás , kde vše funguje ?;-)

+7/0
3.12.2015 8:16

P36e69t60r 95Č69a55d52a 6516131370482

Německo má jiné postavení v rámci EU, takže není "buzerováno". Zákon byl v podstatě vnucený, jakákoliv česká vláda, pravicová, levicová, jiná, by sama o sobě nikdy takový nesmysl neschválila.

+1/−6
3.12.2015 8:22

M30a24r57e85k 74J45a29n 2403892804202

To jsou keci. Ještě že je ta EU alespoň naší neschopnost máme na koho svést. V tom jme přeborníci Německo je od EK stejně buzerováno jako Česko jenom ,že se tady o tom nepíše. Stačí si občas přečíst Welt. Copak ta EIA to prdt proti tomu, že naše skvělá vláda a bezchybní politici nepřistoupili na mezinárodní EU průkaz pro naše invalidy. Po cestách v EU by jim mezinárodní průkaz přinesl spousty výhod. Takhle je to jen o to co to je ta kartička.

+5/−2
3.12.2015 8:30

J51i78r80k34a 65N81o35v10á49k 6942635765679

Tak to pro mě je prd kartička pro invalidy a radši bych dálnice.

0/0
3.12.2015 8:40

L18u26k52á85š 65Š90m76a18h36e20l 2947274842744

A já bych radši železnice, jako mají v západní Evropě (tedy 160 km/h na regionálních tratích a min. 230 km/h na dálkových). Každý chce holt něco jiného, no...

+1/0
3.12.2015 8:59

M80a80r29t10i76n 94F26r28i81č 4252441888

Was ist das P.R.D.T. ? ;-)

+1/0
3.12.2015 9:24

J70o25s12e86f 53T66r47ö89g76l 8589922436736

Dobrým příkladem může být hlavně Polsko, tam se staví nejrychleji v EU.

+1/0
3.12.2015 9:03

L97i13b12o24r 68M84o17u80č16k54a 1298307935862

z EU cerpani skonci, nebojte

0/0
3.12.2015 8:17

M80a51r89e44k 37J50a75n 2303612164492

Ano a dálnice a další stavby v Česku taky.

0/0
3.12.2015 8:32

M66a38r78c94e96l 32B87i84l35č77í91k 1231140233391

Frydek je klasicka ukazka. Vsichni vi ze neni normalni ab centrem obce projelo 100ticic aut a nemelo to zadny negativni vliv, zaroven ale obchvat mozna nepide udelat bez vykopani zajimavych odrid petrklicu a jesterek a tudiz radsi at cesta centrem skodi lidem.

+4/−1
3.12.2015 7:17

P36a18v63e69l 82J65a58n78í65k 9479862236

to si nemyslím. Nikdo nechce zrušit obchvat, ale je třeba přemýšlet šířeji a hledat kompromisy.

+2/0
3.12.2015 8:13

A64d91a97m 76F51i94s73e12r 9553377854

Věřte, že se najdou jistí "lidé", kteří ten obchvat nechtějí.

0/0
3.12.2015 8:16

P19a32v41e45l 68J18a88n38í85k 9319962236

To se najdou vždy a všude. :-( Stejně tak se najdou "jistí" lidé, kteří jej chtějí za každou cenu, právě tam :-(

+2/0
3.12.2015 8:26

P67a66v90e33l 83B17e58ň22a 8566203186

A taky jsou lidé kteří obchvat moc chtějí, protože si dříve skoupili pozemky tam kde obchvat měl jít a chtějí se na tom pěkně namazat. A jiní lidé nechtějí, aby se tito politici namazali. Obchvat F-M je zapeklitá situace nejen kvůli petrklíčům a žabičkám.

0/0
3.12.2015 11:47

J32i91ř37í 10K50o27c39u20r82e98k 6325544475508

Jo, třeba takový kompromis - tahač pojede po obchvatu a návěs přes centrum, tím pádem nebudou zplodiny ve městě, ale na obchvatu. :-P

Musíme být přece ekologičtí a ikdyby měly kamiony deset roků popojíždět přes město, tak je třeba bojovat za snížení emisí z dorpavy. Viz obchvat Plzně.

A bacha na chřástala investičního, pardon, polního. Žije téměř po celé čr, takže existence tohoto druhu může být ohrožena libovolnou stavbou. Kromě OZE elektráren, ty jsou dost zelené nato, aby se se stavěly i v CHKO. Orel sklaní si bude muset poradit.

+1/0
3.12.2015 13:31

P30a89v70e76l 19J11a91n67í78k 9409202596

Všichni co tady nadávají na EU a EIA by si článek měli přečíst ještě jednou a všimnout si, že je jasně napsáno, že STÁT věděl o celém problému minimálně DESET let, takže není vina na straně EU, nýbrž na straně ČR.

+27/−4
3.12.2015 6:56

V71á89c93l95a24v 38P97o24u18s52t40k17a 3470201552

To je sice pravda, ale ve skutečnosti je tento fakt naprosto nepodstatný. Za tu dobu byly postaveny stovky staveb nikomu to nevadilo a nevadí a ani vadit nebude.

+1/−6
3.12.2015 7:12

P20a23v24e45l 22Š53i81m62e27č87e45k 5473181251647

V tomhle KOCOURKOVě to je právě všechno ŠPATNĚ !!!

+1/−1
3.12.2015 7:45

P23a96v89e90l 55J48a26n86í83k 9929552326

Bohužel s Vámi nemohu souhlasit, protože ten fakt je v tomto případě dosti podstatný. Deset let měli úředníci na přípravu a to že se na to vykašlali je jejich problém nikoliv problém EU. A o tom, zda stavby vadí nebo nevadí, bychom mohli vést sáhodlouhé diskuse, ale to není předmětem této diskuse.

+7/−1
3.12.2015 8:12

P42e76t58r 62Č38a98d54a 6816531630942

... možná byste si měl zjistit jakým způsobem se diskutovalo a vyjednávalo o podobě nového zákona, zřejmě jste u toho nebyl.

0/0
3.12.2015 8:17

P97a15v89e36l 75J18a78n89í89k 9979532396

Jak to souvisí s tím, že deset let se ví, a až nyní se to řeší? Mám to chápat tak, že pokud s nějakým rozhodnutím nesouhlasím, nemusím jej dodržovat? :-(

+6/0
3.12.2015 8:28

P43e27t56r 63Č17a92d36a 6406511650312

Nemáte pravdu. Už vůbec není pravda, že "deset let se ví, a až nyní se to řeší".

+1/−3
3.12.2015 8:32

P49a85v67e35l 16J48a63n42í21k 9599122906

Asi máte lepší informace ... nikdy jsem neřekl, že vím vše :-)

0/0
3.12.2015 9:01

M84i64r21e49k 77G14a12j65e33r 5881466259450

Kdyz vite vice, nez je psano v clanku, tak nas s tim muzete obeznamit. Nebo se bojite?

+1/0
3.12.2015 15:46

V81á44c47l87a26v 32P52o41u83s50t50k18a 3820721512

Co je předmětem této diskuse? Že byl přijat zákon, který zastaví schválené a rozetstavěné ! stavby? Kdyby byl přijat před deseti lety, tato situace nenastane? Tehdy by takové stavby nebyly? 

Účelnost takového zákona vůbec nezmiňuju, to je opravdu na jinou diskusi.

+1/−1
3.12.2015 8:20

P35a65v42e79l 40J35a70n98í94k 9539572356

Předmětem této diskuse je , že zákonodárci věděli deset let, že se toto může stát a měli jednat a ne začít až pět minut po dvanácté :-(

+2/−1
3.12.2015 8:29

V48á10c96l59a48v 52P88o33u14s26t54k93a 3360581582

No a co? Před pěti lety by byla situace jiná? Za pět let by to bylo také jinak? Je úplně jedno kdy ten zákon byl přijat. Problém je, že byl vůbec přijat.

0/−2
3.12.2015 8:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.