Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Novinka na pumpách. Unipetrol bude prodávat vodík

Už za pár let by si mohli lidé vedle běžných paliv na pumpách načerpat do svých aut také vodík. O konkrétním plánu bude tento týden podle informací serveru iDNES.cz rozhodovat vedení Unipetrolu, který v Česku provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V68l57a65s46t13i27m24i79l 30Č70e33c63h 6360294191465

Vodík je mrcha. Výroba drahá a složitá, skladovat se dá obtížně. Stlačte 9 kilogramů na 100 atm. a tlaková nádrž má kubický metr. Udržet zkapalněný= obrovský problém. Do vesmírných letadel se tankuje až těsně před startem. Výbušný v ohromném rozsahu koncentrací. Hořlavý. Malinká molekula, která prochází kdejakým těsněním. Způsobuje "vodíkovou křehkost" ocele.

Navrhuji pojmenovat ten vodíkový autobus "Hindenburg".

"Spolehlivost" palivových článků popíší nejlépe astronauti co s nimi letěli k Měsíci.

Údajně snad selhaly jejich platinové (!) elektrody ?

+1/0
7.12.2015 16:02

M84i14c48h87a58l 51T48o79m50i75n20s50k92ý 9611245267454

Na rozdíl od sypání peněz do zcela neekologických elektromobilů, ma tato aktivita smysl.

0/0
7.12.2015 11:36

M58i50c24h82a41l 79J11a44r53o13š 7124570592255

Moc o tom motoru nevím, ale nebudou tam při spalování vodíku při vysoké teplotě také vznikat oxidy dusíku?

0/0
7.12.2015 11:32

M93i29c85h18a50l 77T30o94m29i76n25s70k91ý 9751315287154

ne, jen čistá voda.  H + O2 = H2O

0/0
7.12.2015 11:37

M53i87c14h84a14l 36J14a15r13o13š 7444550492895

:)

Už jsem to našel, je to stejný problém jako u současných přeplňovaných motorů.

+1/0
7.12.2015 11:41

J30a34r81o90m64í83r 20K45r95á50l 4380739984219

Neřekl bych, že hlavní problém SČ jsou zplodiny z výfuků.

0/0
7.12.2015 7:49

M49i14l78e26n47a 58N23o52v73a21n66s25k80a 4152467439749

Unipetrol jde s dobou. Nová služba teroristům - Vodíková bomba snadno a rychle ;-D

0/−6
7.12.2015 7:09

R54a38d56o89s88l11a21v 46K17l68a57u46d75a 5214148244642

Vy byste z vodíkové nádrže dokázala vyrobit vodíkovou bombu? 8-o  Gratuluju. To je na Nobelovu cenu za fyzikuR^

+12/0
7.12.2015 7:15

M11i33c86h95a95l 35J47a56r23o24š 7754820782735

Ona myslí ty bouchací balónky na svatbě...

0/0
7.12.2015 11:29

I12v30o 94P98á26t18e32k 2472913414190

Super, takze az budou jezdit busy na vodik, pid se o ne bude statat stejne "kvalitne" jako o svuj vozovy park ted, jak flouho bude trvat nez takovej bus uprostred mesta chytne a vyleti do vzduchu i s lidma? Fakt blbej napad....

0/−6
7.12.2015 6:47
Foto

P77e11t76r 76J61a16n51o60v79s80k59ý 1468770292908

Jeste blbejs ste to napsal ;))))

+1/0
7.12.2015 7:15
Foto

P10e76t73r 35J37a67n43o65v36s50k75ý 1948940912268

Vodik je cesta, skladovatelna, rychle pouzitelna energie! Kdyby se vsechny nesmyslne dotace daly na vyzkum, tak rooa uz je minorita! Jenze je lepsi to uteatit za vse a nic!!!

0/−3
7.12.2015 6:34
Foto

P18e90t77r 28P93r58o69c93h16á72z24k13a 3962236652514

Určitě je vodík cesta k využití přebytkové energie se slunečních elektráren.Se skladovatelností vodíku to zase tak snadné není.Přeci jen ten kapalný potřebuje docela slušné tlakové nádoby a tam je to omezené jak rozměrem tak spoustou dalších bezpečnostních pravidel.

+2/0
7.12.2015 6:37
Foto

P75e17t26r 41J58a22n64o73v74s21k74ý 1358110662208

No psal jsem, ze to chce vyzkum, takze i tuto banalitu lze vyresit, acetylen ma jeste horsi podminky a take to jde!

0/−2
7.12.2015 7:13

P59e43t71r 89V81e27s83e69l31ý 8155705112206

Ani ne tak tlakové, jako tepelně izolované. Ale hlavní problém vodíku je tak prťavá molekula, že vám odevšad uteče.

+3/0
7.12.2015 7:16

J33a70k29u10b 83Š74a67f78a63n42d14a 7525267121161

Ale na vodík musíme pohlížet pouze jako na medium, pomocí něhož se přenáší energie. Rozhodně to není zdroj energie.

0/0
7.12.2015 7:41

J29a32n 67N37o94v22á80k 7415164418487

problémy vodíku jsou dobře známy. A jeho produkce je drahá a neefektivní. Co více si přát? jo dotace! fuj.

0/0
7.12.2015 21:17

K67a15r85e20l 70N56o11v40o13t55n21y 2891605439870

U autobusu, zejmena mestskych linkovych, to dava asi nejvetsi smysl. S nadrzi na strese je mnohem nizsi riziko poskozeni pri nehode, nez u beznych aut, navic ve mestech nejezdi nijak extra rychle, coz riziko nehody dal snizuje.

+6/0
7.12.2015 6:14

J56i26n39d28ř72i79c20h 63H47r62a77b74e87c 6393917631862

Prozatím hrozí od pump to že neprodávají vodík ale vodku.;-D

+3/−1
7.12.2015 5:44

M61i25r68o80s67l92a84v 12P21a23v55l94í39č71e34k 7483480955514

To mel byt plus : )

0/0
7.12.2015 6:18
Foto

V22a43c61l37a14v 67V33a41v94r68a 3717484495687

Také máme v USA opravdu mnoho nabíjecích stanic pro elektroauta. Zajímavé je na nich jen to, že nabíjení poskytují zcela zdarma. To by se v EU asi stát nemohlo. Tam je vše postaven na max. cenách a DPH.

0/−10
7.12.2015 3:43

V59í73ť91a 61N29o62v40á36k 1168583335251

V Praze je pár míst zdarma . Paušal 0 nic a dobíjení zdarma. Než zase něco plácnete,tak chvíli guglujte.

+4/0
7.12.2015 4:26
Foto

P33e75t37r 38P35r91o87c78h29á35z34k20a 3102576352964

Zdarma neposkytuje nikdo nic.Zaplatí to jiní.Nelogická podpora,nic víc.

+4/0
7.12.2015 6:30

L26u40b72o73m86í45r 64N79ě72m29e84c 7645240169831

No tak si představ, že v Brně jsou zdarma 3 takové stanice a to je vlastně větší vesnice. Žiješ asi v tak velké a možnostmi neomezené zemi, až se nakonec stal omezenec z tebe, když tady z nás děláš úplné trouby....

+3/0
7.12.2015 7:05

J37a21r79o91m94í12r 68K75r83á68l 4290439354639

To, že momentálně platí někdo jiný, neznamrná "zdarma", vážený ! ;-D

0/0
7.12.2015 7:51

M90a13r92t65i23n 95T43e84s46a79ř 2689943643193

Nicméně nemůžete popřít, že až se to zpoplatní, bude to stále proti uhlovodíkům stát pár korun. Pokud by se to rozumně rozvinulo, může si nabíjet každý druhý doma v garáži (nebo ve firmě na parkovišti v ceně firemního parkování).

0/0
7.12.2015 8:43

M50o37j72m72í45r 96M22o39t18y62č33k37a 3502565134530

To je "slovo do pranice".  Odečtěte si od "uhlovodíků" primární spotřební daň (tj. i její zdanění v DPH) a najednou ty ceny vypadají úplně jinak. 

Pokud srovnáváte srovnatelné, tak zjistíte, že kWh energie stojí zhruba stejně bez ohledu na to jak vznikla, když vezmete v úvahu primární náklady.

0/0
7.12.2015 13:43

P53e19t11r 87V68e35s29e50l28ý 8715975902416

Á, Thyronx vylezl ze své zemljanky ve Skalistých horách a opět trousí svá moudra.

+1/0
7.12.2015 7:13

L21u95k40á92š 28K48l20í95m83a 2455223337815

Tak si zajdi v USA k zubari a pak nam napis, kolik jsi platil:)

+1/0
7.12.2015 7:50
Foto

V50a69c37l72a49v 40V40a91v69r66a 3177944825317

jo vzpomám na tuhle "novinku" zde v USA před více než deseti lety... Jezdilo po USA nějak ke stovce Fordů Focusů na tekutý vodík, pump bylo několik desítek a samozřejmě z výroby sešlo.

Tlak v nádrži je velký hazard. NIKDO to nedokáže zabezpečit na 100%. I při havárii.

Takže "novinka" dorazí možná i do Čech.

0/−9
7.12.2015 3:39

R85a54d10o46s15l79a28v 21K32l39a18u12d45a 5164698174952

Evropa jde trochu jinou cestou. Čerpací stanice staví ve městech kde jezdí na vodík autobusy MHD. Jakmile takových měst bude hodně, pak lze předpokládat, že i logistické firmy budou kupovat dodávky na vodík a pak už je jen krůček k ostatním motoristům. S tou 100% bezpečností bych si nebyl jistý ani u benzínových nádrží. Případů kdy lidé v autě uhořeli je poměrně dost.

+2/0
7.12.2015 5:35
Foto

P77e15t27r 65P90r77o77c41h67á97z71k53a 3882446192964

Myslím, že na vodík zatím toho v Česku moc nejezdí.Spíše na CNG.Vodíková technologie ve spojení s palivovým článkem je o něčem jiném.S hlediska provozu má asi větší budoucnost než LPG,CNG a nejspíš i klasické elektromobily.Horší je, že výroba vodíku je docela náročná a emise, které vznikají při výrobě elektřiny se jen přesunou jinam.Možná, pokud by se vodík vyráběl pouze za použití elektrické energie s větrníků a slunečních elektráren by to bylo o něčem jiném.Zatím vše nejvíc vázne na tlakových nádobách, jejich hmotnosti a bezpečnosti a traké na membránách které jsou potřebné pro palivové články.Něco dokonce vyvíjí naše firma zabývající se nanotechnologií, ale zatím jen v menším měřítku.U tlakových nádob se počítá s kompozity, kde klesá hmotnost a zvyšuje se i bezpečnost.

+1/−1
7.12.2015 6:35

P61e65t94r 46B40o42ž14e70k 1283392293702

A proč by měl být problém v tlakových nádobách. Dnes se běžně používají láhve na 300 baru a jsou z plastu a uvnitř je kompozitní vložka.

Vodík se tlakuje na kolik ?

0/−1
7.12.2015 6:51

M13i33r70o84s72l88a11v 76S27l40á17m75a 1681783165185

Toyota Mirai na 70 MPa  (700 barů) …

0/0
7.12.2015 7:55

J73a32n 86N30o21v49á79k 7215324758637

vodík difunduje do materiálu a ten pak křehne.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADkov%C3%A1_k%C5%99ehkost

0/0
7.12.2015 21:20

M72a44r98t35i70n 17T74e18s95a23ř 2979643873663

U emisí z výroby elektřiny je jediný problém - nedostatečná negativní finanční motivace u fosilních paliv (tím myslím zejména uhlí, ale bohužel i zemní plyn). Jinak se emise dají přesunout do jaderek (kde jak známo žádné nejsou a na vyhořelé palivo holt bude lidstvo muset doladit FBR). Jen nám stále nějaká skupinka bude povídat, že žádné jaderky nepotřebujeme, že máme přebytek z uhlí. Bude to dražší, ale na rozdíl od miliony let ukládaných fosilíí perspektivnější.

Pokud by někdo vymyslel rozumné skladování vodíku, byla by to bomba (a kandidát na Nobelovku). To by pak už i ty větrníky a soláry začaly být rozumně využitelné.

0/0
7.12.2015 8:40

J90o65s53e88f 36Č67t33v33r40t47n41í19č17e30k 8330212479189

Vodikova bomba...

+1/−4
7.12.2015 3:31
Foto

V18a26c65l77a91v 68V10a11v59r81a 3927194195437

ano, ne doslova ale když řápne taková nádrž při nehodě, bude hodně zle.

0/0
7.12.2015 3:40
Foto

A29l38e55š 94K89l84o64n 7510401421969

A když řápne taková nádrž s LPG či CNG, kterých tu už jezdí hafo, bude co?

+1/0
7.12.2015 6:15
Foto

M67a25r63t85i50n 95O58c14h 7899474325886

evidentně nevíte co je vodíková bomba

0/0
7.12.2015 7:37

F97r96a53n87t75i85s40e24k 30M13i21k79e61s 8353427360812

Oni to snad nemysli vazne?!?!

0/0
7.12.2015 7:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.