Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Novinka na pumpách. Unipetrol bude prodávat vodík

Už za pár let by si mohli lidé vedle běžných paliv na pumpách načerpat do svých aut také vodík. O konkrétním plánu bude tento týden podle informací serveru iDNES.cz rozhodovat vedení Unipetrolu, který v Česku provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V74l62a81s73t21i66m47i68l 17Č77e86c40h 6420964821435

Vodík je mrcha. Výroba drahá a složitá, skladovat se dá obtížně. Stlačte 9 kilogramů na 100 atm. a tlaková nádrž má kubický metr. Udržet zkapalněný= obrovský problém. Do vesmírných letadel se tankuje až těsně před startem. Výbušný v ohromném rozsahu koncentrací. Hořlavý. Malinká molekula, která prochází kdejakým těsněním. Způsobuje "vodíkovou křehkost" ocele.

Navrhuji pojmenovat ten vodíkový autobus "Hindenburg".

"Spolehlivost" palivových článků popíší nejlépe astronauti co s nimi letěli k Měsíci.

Údajně snad selhaly jejich platinové (!) elektrody ?

+1/0
7.12.2015 16:02

M17i79c41h69a77l 90T36o37m76i76n65s19k94ý 9401735477734

Na rozdíl od sypání peněz do zcela neekologických elektromobilů, ma tato aktivita smysl.

0/0
7.12.2015 11:36

M77i83c93h57a49l 17J95a80r44o96š 7104880112385

Moc o tom motoru nevím, ale nebudou tam při spalování vodíku při vysoké teplotě také vznikat oxidy dusíku?

0/0
7.12.2015 11:32

M29i17c45h85a61l 19T82o27m10i25n17s94k36ý 9711885297104

ne, jen čistá voda.  H + O2 = H2O

0/0
7.12.2015 11:37

M80i16c94h45a96l 93J42a77r60o33š 7344900392265

:)

Už jsem to našel, je to stejný problém jako u současných přeplňovaných motorů.

+1/0
7.12.2015 11:41

J54a59r76o50m11í10r 13K11r57á54l 4770129874619

Neřekl bych, že hlavní problém SČ jsou zplodiny z výfuků.

0/0
7.12.2015 7:49

M14i20l12e47n66a 45N75o64v19a98n12s62k84a 4192207189819

Unipetrol jde s dobou. Nová služba teroristům - Vodíková bomba snadno a rychle ;-D

0/−6
7.12.2015 7:09

R23a97d66o62s27l34a83v 37K24l89a78u67d38a 5984308384332

Vy byste z vodíkové nádrže dokázala vyrobit vodíkovou bombu? 8-o  Gratuluju. To je na Nobelovu cenu za fyzikuR^

+12/0
7.12.2015 7:15

M77i58c70h48a81l 29J18a71r46o78š 7824470812785

Ona myslí ty bouchací balónky na svatbě...

0/0
7.12.2015 11:29

I27v30o 39P87á32t29e32k 2142883724240

Super, takze az budou jezdit busy na vodik, pid se o ne bude statat stejne "kvalitne" jako o svuj vozovy park ted, jak flouho bude trvat nez takovej bus uprostred mesta chytne a vyleti do vzduchu i s lidma? Fakt blbej napad....

0/−6
7.12.2015 6:47
Foto

P87e86t15r 26J36a79n92o89v48s40k37ý 1698100432808

Jeste blbejs ste to napsal ;))))

+1/0
7.12.2015 7:15
Foto

P46e33t39r 11J64a14n19o10v16s53k50ý 1228250222958

Vodik je cesta, skladovatelna, rychle pouzitelna energie! Kdyby se vsechny nesmyslne dotace daly na vyzkum, tak rooa uz je minorita! Jenze je lepsi to uteatit za vse a nic!!!

0/−3
7.12.2015 6:34
Foto

P97e64t79r 98P51r90o48c71h12á97z45k23a 3522776612254

Určitě je vodík cesta k využití přebytkové energie se slunečních elektráren.Se skladovatelností vodíku to zase tak snadné není.Přeci jen ten kapalný potřebuje docela slušné tlakové nádoby a tam je to omezené jak rozměrem tak spoustou dalších bezpečnostních pravidel.

+2/0
7.12.2015 6:37
Foto

P29e86t26r 75J80a91n72o60v28s88k31ý 1348260842878

No psal jsem, ze to chce vyzkum, takze i tuto banalitu lze vyresit, acetylen ma jeste horsi podminky a take to jde!

0/−2
7.12.2015 7:13

P54e28t45r 41V90e56s57e64l28ý 8315145522836

Ani ne tak tlakové, jako tepelně izolované. Ale hlavní problém vodíku je tak prťavá molekula, že vám odevšad uteče.

+3/0
7.12.2015 7:16

J88a33k27u37b 54Š34a61f89a90n94d20a 7205207601621

Ale na vodík musíme pohlížet pouze jako na medium, pomocí něhož se přenáší energie. Rozhodně to není zdroj energie.

0/0
7.12.2015 7:41

J19a10n 90N23o47v78á24k 7195984938727

problémy vodíku jsou dobře známy. A jeho produkce je drahá a neefektivní. Co více si přát? jo dotace! fuj.

0/0
7.12.2015 21:17

K91a12r58e70l 50N29o12v81o64t17n77y 2211735639740

U autobusu, zejmena mestskych linkovych, to dava asi nejvetsi smysl. S nadrzi na strese je mnohem nizsi riziko poskozeni pri nehode, nez u beznych aut, navic ve mestech nejezdi nijak extra rychle, coz riziko nehody dal snizuje.

+6/0
7.12.2015 6:14

J86i62n15d97ř62i75c46h 57H70r54a39b12e92c 6223477131252

Prozatím hrozí od pump to že neprodávají vodík ale vodku.;-D

+3/−1
7.12.2015 5:44

M55i88r27o83s77l26a41v 44P33a56v55l63í56č33e54k 7653750345844

To mel byt plus : )

0/0
7.12.2015 6:18

V17a16c80l34a87v 86V13a81v32r44a 3337644335717

Také máme v USA opravdu mnoho nabíjecích stanic pro elektroauta. Zajímavé je na nich jen to, že nabíjení poskytují zcela zdarma. To by se v EU asi stát nemohlo. Tam je vše postaven na max. cenách a DPH.

0/−10
7.12.2015 3:43

V54í64ť28a 98N28o63v18á48k 1328373905391

V Praze je pár míst zdarma . Paušal 0 nic a dobíjení zdarma. Než zase něco plácnete,tak chvíli guglujte.

+4/0
7.12.2015 4:26
Foto

P50e88t29r 51P25r88o40c25h67á90z89k65a 3542386232974

Zdarma neposkytuje nikdo nic.Zaplatí to jiní.Nelogická podpora,nic víc.

+4/0
7.12.2015 6:30

L41u26b68o48m16í41r 28N41ě24m24e85c 7145430919261

No tak si představ, že v Brně jsou zdarma 3 takové stanice a to je vlastně větší vesnice. Žiješ asi v tak velké a možnostmi neomezené zemi, až se nakonec stal omezenec z tebe, když tady z nás děláš úplné trouby....

+3/0
7.12.2015 7:05

J50a19r29o94m22í25r 77K16r20á65l 4910559844259

To, že momentálně platí někdo jiný, neznamrná "zdarma", vážený ! ;-D

0/0
7.12.2015 7:51

M21a66r98t31i93n 34T45e33s57a47ř 2349483203313

Nicméně nemůžete popřít, že až se to zpoplatní, bude to stále proti uhlovodíkům stát pár korun. Pokud by se to rozumně rozvinulo, může si nabíjet každý druhý doma v garáži (nebo ve firmě na parkovišti v ceně firemního parkování).

0/0
7.12.2015 8:43

M29o76j24m47í61r 80M33o73t97y53č96k85a 3732265474540

To je "slovo do pranice".  Odečtěte si od "uhlovodíků" primární spotřební daň (tj. i její zdanění v DPH) a najednou ty ceny vypadají úplně jinak. 

Pokud srovnáváte srovnatelné, tak zjistíte, že kWh energie stojí zhruba stejně bez ohledu na to jak vznikla, když vezmete v úvahu primární náklady.

0/0
7.12.2015 13:43

P80e95t94r 82V75e89s47e93l21ý 8715495352716

Á, Thyronx vylezl ze své zemljanky ve Skalistých horách a opět trousí svá moudra.

+1/0
7.12.2015 7:13

L66u24k88á51š 78K61l22í79m27a 2395473707405

Tak si zajdi v USA k zubari a pak nam napis, kolik jsi platil:)

+1/0
7.12.2015 7:50

V70a13c47l27a44v 97V38a46v74r83a 3227474645147

jo vzpomám na tuhle "novinku" zde v USA před více než deseti lety... Jezdilo po USA nějak ke stovce Fordů Focusů na tekutý vodík, pump bylo několik desítek a samozřejmě z výroby sešlo.

Tlak v nádrži je velký hazard. NIKDO to nedokáže zabezpečit na 100%. I při havárii.

Takže "novinka" dorazí možná i do Čech.

0/−9
7.12.2015 3:39

R86a71d67o98s67l53a55v 68K16l35a55u13d22a 5984368464972

Evropa jde trochu jinou cestou. Čerpací stanice staví ve městech kde jezdí na vodík autobusy MHD. Jakmile takových měst bude hodně, pak lze předpokládat, že i logistické firmy budou kupovat dodávky na vodík a pak už je jen krůček k ostatním motoristům. S tou 100% bezpečností bych si nebyl jistý ani u benzínových nádrží. Případů kdy lidé v autě uhořeli je poměrně dost.

+2/0
7.12.2015 5:35
Foto

P65e46t11r 15P34r55o56c66h61á62z13k66a 3562446942194

Myslím, že na vodík zatím toho v Česku moc nejezdí.Spíše na CNG.Vodíková technologie ve spojení s palivovým článkem je o něčem jiném.S hlediska provozu má asi větší budoucnost než LPG,CNG a nejspíš i klasické elektromobily.Horší je, že výroba vodíku je docela náročná a emise, které vznikají při výrobě elektřiny se jen přesunou jinam.Možná, pokud by se vodík vyráběl pouze za použití elektrické energie s větrníků a slunečních elektráren by to bylo o něčem jiném.Zatím vše nejvíc vázne na tlakových nádobách, jejich hmotnosti a bezpečnosti a traké na membránách které jsou potřebné pro palivové články.Něco dokonce vyvíjí naše firma zabývající se nanotechnologií, ale zatím jen v menším měřítku.U tlakových nádob se počítá s kompozity, kde klesá hmotnost a zvyšuje se i bezpečnost.

+1/−1
7.12.2015 6:35

P55e86t34r 23B26o47ž44e93k 1723462113252

A proč by měl být problém v tlakových nádobách. Dnes se běžně používají láhve na 300 baru a jsou z plastu a uvnitř je kompozitní vložka.

Vodík se tlakuje na kolik ?

0/−1
7.12.2015 6:51

M39i72r82o89s17l32a58v 44S96l57á52m75a 1581533805295

Toyota Mirai na 70 MPa  (700 barů) …

0/0
7.12.2015 7:55

J42a52n 67N90o61v40á74k 7975204168347

vodík difunduje do materiálu a ten pak křehne.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADkov%C3%A1_k%C5%99ehkost

0/0
7.12.2015 21:20

M82a56r92t81i74n 20T58e19s19a86ř 2549233753253

U emisí z výroby elektřiny je jediný problém - nedostatečná negativní finanční motivace u fosilních paliv (tím myslím zejména uhlí, ale bohužel i zemní plyn). Jinak se emise dají přesunout do jaderek (kde jak známo žádné nejsou a na vyhořelé palivo holt bude lidstvo muset doladit FBR). Jen nám stále nějaká skupinka bude povídat, že žádné jaderky nepotřebujeme, že máme přebytek z uhlí. Bude to dražší, ale na rozdíl od miliony let ukládaných fosilíí perspektivnější.

Pokud by někdo vymyslel rozumné skladování vodíku, byla by to bomba (a kandidát na Nobelovku). To by pak už i ty větrníky a soláry začaly být rozumně využitelné.

0/0
7.12.2015 8:40

J62o66s86e94f 71Č82t50v48r33t86n47í63č54e32k 8560962719409

Vodikova bomba...

+1/−4
7.12.2015 3:31

V97a22c71l89a83v 81V36a22v91r65a 3847564585117

ano, ne doslova ale když řápne taková nádrž při nehodě, bude hodně zle.

0/0
7.12.2015 3:40
Foto

A28l67e73š 91K21l53o87n 7590371201269

A když řápne taková nádrž s LPG či CNG, kterých tu už jezdí hafo, bude co?

+1/0
7.12.2015 6:15
Foto

M94a69r13t30i74n 37O81c73h 7629564895686

evidentně nevíte co je vodíková bomba

0/0
7.12.2015 7:37

F14r64a67n37t97i90s39e94k 44M36i20k52e37s 8373867930502

Oni to snad nemysli vazne?!?!

0/0
7.12.2015 7:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.