Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novinka na pumpách. Unipetrol bude prodávat vodík

Už za pár let by si mohli lidé vedle běžných paliv na pumpách načerpat do svých aut také vodík. O konkrétním plánu bude tento týden podle informací serveru iDNES.cz rozhodovat vedení Unipetrolu, který v Česku provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V62l78a56s66t94i18m40i22l 67Č55e35c89h 6230324301725

Vodík je mrcha. Výroba drahá a složitá, skladovat se dá obtížně. Stlačte 9 kilogramů na 100 atm. a tlaková nádrž má kubický metr. Udržet zkapalněný= obrovský problém. Do vesmírných letadel se tankuje až těsně před startem. Výbušný v ohromném rozsahu koncentrací. Hořlavý. Malinká molekula, která prochází kdejakým těsněním. Způsobuje "vodíkovou křehkost" ocele.

Navrhuji pojmenovat ten vodíkový autobus "Hindenburg".

"Spolehlivost" palivových článků popíší nejlépe astronauti co s nimi letěli k Měsíci.

Údajně snad selhaly jejich platinové (!) elektrody ?

+1/0
7.12.2015 16:02

M91i83c21h16a35l 42T37o45m34i34n45s63k24ý 9981495907404

Na rozdíl od sypání peněz do zcela neekologických elektromobilů, ma tato aktivita smysl.

0/0
7.12.2015 11:36

M98i35c24h82a46l 78J93a95r61o84š 7794610372305

Moc o tom motoru nevím, ale nebudou tam při spalování vodíku při vysoké teplotě také vznikat oxidy dusíku?

0/0
7.12.2015 11:32

M57i73c22h61a52l 41T96o16m23i30n67s48k31ý 9341515237314

ne, jen čistá voda.  H + O2 = H2O

0/0
7.12.2015 11:37

M54i84c26h81a32l 13J34a47r66o67š 7714550552985

:)

Už jsem to našel, je to stejný problém jako u současných přeplňovaných motorů.

+1/0
7.12.2015 11:41

J21a53r62o57m23í25r 51K85r26á82l 4130539384839

Neřekl bych, že hlavní problém SČ jsou zplodiny z výfuků.

0/0
7.12.2015 7:49

M73i13l47e28n39a 87N27o71v47a80n19s24k82a 4422577839649

Unipetrol jde s dobou. Nová služba teroristům - Vodíková bomba snadno a rychle ;-D

0/−6
7.12.2015 7:09

R92a31d71o53s29l77a26v 61K15l84a66u97d25a 5534588574692

Vy byste z vodíkové nádrže dokázala vyrobit vodíkovou bombu? 8-o  Gratuluju. To je na Nobelovu cenu za fyzikuR^

+12/0
7.12.2015 7:15

M47i59c62h75a36l 66J11a34r54o16š 7714260182655

Ona myslí ty bouchací balónky na svatbě...

0/0
7.12.2015 11:29

I97v22o 86P84á12t19e45k 2302113264900

Super, takze az budou jezdit busy na vodik, pid se o ne bude statat stejne "kvalitne" jako o svuj vozovy park ted, jak flouho bude trvat nez takovej bus uprostred mesta chytne a vyleti do vzduchu i s lidma? Fakt blbej napad....

0/−6
7.12.2015 6:47
Foto

P73e49t84r 80J38a13n26o54v20s37k97ý 1488320422678

Jeste blbejs ste to napsal ;))))

+1/0
7.12.2015 7:15
Foto

P94e26t62r 75J91a17n97o23v50s88k58ý 1548460702848

Vodik je cesta, skladovatelna, rychle pouzitelna energie! Kdyby se vsechny nesmyslne dotace daly na vyzkum, tak rooa uz je minorita! Jenze je lepsi to uteatit za vse a nic!!!

0/−3
7.12.2015 6:34
Foto

P45e50t26r 55P34r49o20c59h14á30z89k86a 3152486532114

Určitě je vodík cesta k využití přebytkové energie se slunečních elektráren.Se skladovatelností vodíku to zase tak snadné není.Přeci jen ten kapalný potřebuje docela slušné tlakové nádoby a tam je to omezené jak rozměrem tak spoustou dalších bezpečnostních pravidel.

+2/0
7.12.2015 6:37
Foto

P59e85t63r 86J13a61n16o10v38s97k57ý 1778820252618

No psal jsem, ze to chce vyzkum, takze i tuto banalitu lze vyresit, acetylen ma jeste horsi podminky a take to jde!

0/−2
7.12.2015 7:13

P36e94t64r 90V37e62s86e91l50ý 8485915222646

Ani ne tak tlakové, jako tepelně izolované. Ale hlavní problém vodíku je tak prťavá molekula, že vám odevšad uteče.

+3/0
7.12.2015 7:16

J41a13k76u32b 62Š83a20f11a44n21d97a 7805637231931

Ale na vodík musíme pohlížet pouze jako na medium, pomocí něhož se přenáší energie. Rozhodně to není zdroj energie.

0/0
7.12.2015 7:41

J28a49n 81N61o56v52á17k 7715524218577

problémy vodíku jsou dobře známy. A jeho produkce je drahá a neefektivní. Co více si přát? jo dotace! fuj.

0/0
7.12.2015 21:17

K45a68r58e10l 98N20o20v66o17t25n42y 2251745159920

U autobusu, zejmena mestskych linkovych, to dava asi nejvetsi smysl. S nadrzi na strese je mnohem nizsi riziko poskozeni pri nehode, nez u beznych aut, navic ve mestech nejezdi nijak extra rychle, coz riziko nehody dal snizuje.

+6/0
7.12.2015 6:14

J98i52n84d63ř55i25c63h 15H38r37a54b73e72c 6823797551342

Prozatím hrozí od pump to že neprodávají vodík ale vodku.;-D

+3/−1
7.12.2015 5:44

M24i90r41o97s52l97a52v 49P79a63v13l82í60č41e66k 7293410775114

To mel byt plus : )

0/0
7.12.2015 6:18
Foto

V77a53c68l72a81v 22V42a46v92r80a 3827224435517

Také máme v USA opravdu mnoho nabíjecích stanic pro elektroauta. Zajímavé je na nich jen to, že nabíjení poskytují zcela zdarma. To by se v EU asi stát nemohlo. Tam je vše postaven na max. cenách a DPH.

0/−10
7.12.2015 3:43

V59í44ť28a 80N77o17v20á85k 1218573725241

V Praze je pár míst zdarma . Paušal 0 nic a dobíjení zdarma. Než zase něco plácnete,tak chvíli guglujte.

+4/0
7.12.2015 4:26
Foto

P74e33t71r 22P40r26o59c24h55á23z22k87a 3392786252394

Zdarma neposkytuje nikdo nic.Zaplatí to jiní.Nelogická podpora,nic víc.

+4/0
7.12.2015 6:30

L16u43b69o31m98í47r 96N24ě69m95e58c 7295100459571

No tak si představ, že v Brně jsou zdarma 3 takové stanice a to je vlastně větší vesnice. Žiješ asi v tak velké a možnostmi neomezené zemi, až se nakonec stal omezenec z tebe, když tady z nás děláš úplné trouby....

+3/0
7.12.2015 7:05

J86a70r63o68m31í67r 16K58r50á30l 4200429844139

To, že momentálně platí někdo jiný, neznamrná "zdarma", vážený ! ;-D

0/0
7.12.2015 7:51

M35a64r93t32i55n 41T41e42s17a90ř 2149123713743

Nicméně nemůžete popřít, že až se to zpoplatní, bude to stále proti uhlovodíkům stát pár korun. Pokud by se to rozumně rozvinulo, může si nabíjet každý druhý doma v garáži (nebo ve firmě na parkovišti v ceně firemního parkování).

0/0
7.12.2015 8:43

M89o28j95m92í22r 51M81o91t54y75č46k21a 3122245494960

To je "slovo do pranice".  Odečtěte si od "uhlovodíků" primární spotřební daň (tj. i její zdanění v DPH) a najednou ty ceny vypadají úplně jinak. 

Pokud srovnáváte srovnatelné, tak zjistíte, že kWh energie stojí zhruba stejně bez ohledu na to jak vznikla, když vezmete v úvahu primární náklady.

0/0
7.12.2015 13:43

P13e36t21r 55V93e45s50e34l40ý 8395315362246

Á, Thyronx vylezl ze své zemljanky ve Skalistých horách a opět trousí svá moudra.

+1/0
7.12.2015 7:13

L75u12k56á78š 55K76l41í93m84a 2385703817805

Tak si zajdi v USA k zubari a pak nam napis, kolik jsi platil:)

+1/0
7.12.2015 7:50
Foto

V73a48c86l66a69v 79V12a86v31r77a 3667974635167

jo vzpomám na tuhle "novinku" zde v USA před více než deseti lety... Jezdilo po USA nějak ke stovce Fordů Focusů na tekutý vodík, pump bylo několik desítek a samozřejmě z výroby sešlo.

Tlak v nádrži je velký hazard. NIKDO to nedokáže zabezpečit na 100%. I při havárii.

Takže "novinka" dorazí možná i do Čech.

0/−9
7.12.2015 3:39

R50a97d75o10s56l61a25v 53K20l96a35u22d92a 5274308354942

Evropa jde trochu jinou cestou. Čerpací stanice staví ve městech kde jezdí na vodík autobusy MHD. Jakmile takových měst bude hodně, pak lze předpokládat, že i logistické firmy budou kupovat dodávky na vodík a pak už je jen krůček k ostatním motoristům. S tou 100% bezpečností bych si nebyl jistý ani u benzínových nádrží. Případů kdy lidé v autě uhořeli je poměrně dost.

+2/0
7.12.2015 5:35
Foto

P26e69t65r 74P68r53o65c89h44á68z53k95a 3102686562774

Myslím, že na vodík zatím toho v Česku moc nejezdí.Spíše na CNG.Vodíková technologie ve spojení s palivovým článkem je o něčem jiném.S hlediska provozu má asi větší budoucnost než LPG,CNG a nejspíš i klasické elektromobily.Horší je, že výroba vodíku je docela náročná a emise, které vznikají při výrobě elektřiny se jen přesunou jinam.Možná, pokud by se vodík vyráběl pouze za použití elektrické energie s větrníků a slunečních elektráren by to bylo o něčem jiném.Zatím vše nejvíc vázne na tlakových nádobách, jejich hmotnosti a bezpečnosti a traké na membránách které jsou potřebné pro palivové články.Něco dokonce vyvíjí naše firma zabývající se nanotechnologií, ale zatím jen v menším měřítku.U tlakových nádob se počítá s kompozity, kde klesá hmotnost a zvyšuje se i bezpečnost.

+1/−1
7.12.2015 6:35

P20e42t40r 77B86o71ž15e79k 1273862703222

A proč by měl být problém v tlakových nádobách. Dnes se běžně používají láhve na 300 baru a jsou z plastu a uvnitř je kompozitní vložka.

Vodík se tlakuje na kolik ?

0/−1
7.12.2015 6:51

M59i81r75o74s37l59a45v 71S67l88á80m42a 1111413125945

Toyota Mirai na 70 MPa  (700 barů) …

0/0
7.12.2015 7:55

J35a19n 51N53o38v21á34k 7705524258617

vodík difunduje do materiálu a ten pak křehne.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADkov%C3%A1_k%C5%99ehkost

0/0
7.12.2015 21:20

M85a90r77t12i62n 73T47e13s72a55ř 2929243333923

U emisí z výroby elektřiny je jediný problém - nedostatečná negativní finanční motivace u fosilních paliv (tím myslím zejména uhlí, ale bohužel i zemní plyn). Jinak se emise dají přesunout do jaderek (kde jak známo žádné nejsou a na vyhořelé palivo holt bude lidstvo muset doladit FBR). Jen nám stále nějaká skupinka bude povídat, že žádné jaderky nepotřebujeme, že máme přebytek z uhlí. Bude to dražší, ale na rozdíl od miliony let ukládaných fosilíí perspektivnější.

Pokud by někdo vymyslel rozumné skladování vodíku, byla by to bomba (a kandidát na Nobelovku). To by pak už i ty větrníky a soláry začaly být rozumně využitelné.

0/0
7.12.2015 8:40

J29o27s74e70f 71Č87t16v38r14t48n24í90č45e13k 8180382479639

Vodikova bomba...

+1/−4
7.12.2015 3:31
Foto

V12a88c92l55a16v 13V88a63v97r77a 3387574315467

ano, ne doslova ale když řápne taková nádrž při nehodě, bude hodně zle.

0/0
7.12.2015 3:40
Foto

A94l59e24š 87K41l51o34n 7500891241139

A když řápne taková nádrž s LPG či CNG, kterých tu už jezdí hafo, bude co?

+1/0
7.12.2015 6:15
Foto

M71a72r58t34i33n 21O36c52h 7849854845396

evidentně nevíte co je vodíková bomba

0/0
7.12.2015 7:37

F26r38a81n24t64i84s27e74k 15M69i85k43e23s 8663227770332

Oni to snad nemysli vazne?!?!

0/0
7.12.2015 7:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.