Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novinka na pumpách. Unipetrol bude prodávat vodík

Už za pár let by si mohli lidé vedle běžných paliv na pumpách načerpat do svých aut také vodík. O konkrétním plánu bude tento týden podle informací serveru iDNES.cz rozhodovat vedení Unipetrolu, který v Česku provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V24l52a30s45t32i89m57i52l 81Č87e27c36h 6730474771515

Vodík je mrcha. Výroba drahá a složitá, skladovat se dá obtížně. Stlačte 9 kilogramů na 100 atm. a tlaková nádrž má kubický metr. Udržet zkapalněný= obrovský problém. Do vesmírných letadel se tankuje až těsně před startem. Výbušný v ohromném rozsahu koncentrací. Hořlavý. Malinká molekula, která prochází kdejakým těsněním. Způsobuje "vodíkovou křehkost" ocele.

Navrhuji pojmenovat ten vodíkový autobus "Hindenburg".

"Spolehlivost" palivových článků popíší nejlépe astronauti co s nimi letěli k Měsíci.

Údajně snad selhaly jejich platinové (!) elektrody ?

+1/0
7.12.2015 16:02

M37i65c33h19a70l 33T71o94m24i88n33s62k24ý 9511685517464

Na rozdíl od sypání peněz do zcela neekologických elektromobilů, ma tato aktivita smysl.

0/0
7.12.2015 11:36

M58i39c62h57a43l 77J19a67r66o19š 7954950232915

Moc o tom motoru nevím, ale nebudou tam při spalování vodíku při vysoké teplotě také vznikat oxidy dusíku?

0/0
7.12.2015 11:32

M43i46c15h97a54l 54T12o81m98i20n54s52k89ý 9211575777904

ne, jen čistá voda.  H + O2 = H2O

0/0
7.12.2015 11:37

M74i41c91h34a94l 10J51a59r56o64š 7524600372745

:)

Už jsem to našel, je to stejný problém jako u současných přeplňovaných motorů.

+1/0
7.12.2015 11:41

J88a75r44o63m14í87r 96K42r94á55l 4510889114509

Neřekl bych, že hlavní problém SČ jsou zplodiny z výfuků.

0/0
7.12.2015 7:49

M53i34l38e32n96a 13N64o41v81a75n35s75k41a 4162867959969

Unipetrol jde s dobou. Nová služba teroristům - Vodíková bomba snadno a rychle ;-D

0/−6
7.12.2015 7:09

R93a94d75o76s26l72a70v 92K34l22a90u10d74a 5164228974212

Vy byste z vodíkové nádrže dokázala vyrobit vodíkovou bombu? 8-o  Gratuluju. To je na Nobelovu cenu za fyzikuR^

+12/0
7.12.2015 7:15

M35i88c85h17a49l 10J29a17r98o19š 7874710812205

Ona myslí ty bouchací balónky na svatbě...

0/0
7.12.2015 11:29

I37v64o 16P26á10t88e56k 2922743684770

Super, takze az budou jezdit busy na vodik, pid se o ne bude statat stejne "kvalitne" jako o svuj vozovy park ted, jak flouho bude trvat nez takovej bus uprostred mesta chytne a vyleti do vzduchu i s lidma? Fakt blbej napad....

0/−6
7.12.2015 6:47
Foto

P32e37t45r 62J42a45n80o32v64s64k19ý 1578490672798

Jeste blbejs ste to napsal ;))))

+1/0
7.12.2015 7:15
Foto

P53e55t27r 93J63a34n81o18v28s25k47ý 1808740632348

Vodik je cesta, skladovatelna, rychle pouzitelna energie! Kdyby se vsechny nesmyslne dotace daly na vyzkum, tak rooa uz je minorita! Jenze je lepsi to uteatit za vse a nic!!!

0/−3
7.12.2015 6:34
Foto

P44e72t21r 65P29r56o22c36h41á35z62k43a 3552156282534

Určitě je vodík cesta k využití přebytkové energie se slunečních elektráren.Se skladovatelností vodíku to zase tak snadné není.Přeci jen ten kapalný potřebuje docela slušné tlakové nádoby a tam je to omezené jak rozměrem tak spoustou dalších bezpečnostních pravidel.

+2/0
7.12.2015 6:37
Foto

P79e47t49r 41J55a45n18o28v17s23k19ý 1308250602698

No psal jsem, ze to chce vyzkum, takze i tuto banalitu lze vyresit, acetylen ma jeste horsi podminky a take to jde!

0/−2
7.12.2015 7:13

P27e97t30r 90V97e90s30e21l67ý 8275245912416

Ani ne tak tlakové, jako tepelně izolované. Ale hlavní problém vodíku je tak prťavá molekula, že vám odevšad uteče.

+3/0
7.12.2015 7:16

J15a24k69u61b 51Š75a29f18a26n53d83a 7465147731281

Ale na vodík musíme pohlížet pouze jako na medium, pomocí něhož se přenáší energie. Rozhodně to není zdroj energie.

0/0
7.12.2015 7:41

J74a50n 81N54o45v95á53k 7295274228887

problémy vodíku jsou dobře známy. A jeho produkce je drahá a neefektivní. Co více si přát? jo dotace! fuj.

0/0
7.12.2015 21:17

K21a83r19e80l 74N78o35v83o35t69n70y 2921185949220

U autobusu, zejmena mestskych linkovych, to dava asi nejvetsi smysl. S nadrzi na strese je mnohem nizsi riziko poskozeni pri nehode, nez u beznych aut, navic ve mestech nejezdi nijak extra rychle, coz riziko nehody dal snizuje.

+6/0
7.12.2015 6:14

J19i66n35d57ř41i30c29h 45H43r87a95b15e87c 6343847951562

Prozatím hrozí od pump to že neprodávají vodík ale vodku.;-D

+3/−1
7.12.2015 5:44

M30i83r69o90s10l97a38v 23P97a62v26l84í84č68e91k 7763930625264

To mel byt plus : )

0/0
7.12.2015 6:18
Foto

V50a89c52l80a82v 57V63a50v89r58a 3287254115577

Také máme v USA opravdu mnoho nabíjecích stanic pro elektroauta. Zajímavé je na nich jen to, že nabíjení poskytují zcela zdarma. To by se v EU asi stát nemohlo. Tam je vše postaven na max. cenách a DPH.

0/−10
7.12.2015 3:43

V66í47ť49a 76N32o75v95á20k 1498273295891

V Praze je pár míst zdarma . Paušal 0 nic a dobíjení zdarma. Než zase něco plácnete,tak chvíli guglujte.

+4/0
7.12.2015 4:26
Foto

P45e84t11r 16P22r19o66c45h88á87z17k52a 3112716332894

Zdarma neposkytuje nikdo nic.Zaplatí to jiní.Nelogická podpora,nic víc.

+4/0
7.12.2015 6:30

L49u63b78o33m41í63r 29N49ě15m26e78c 7385290469201

No tak si představ, že v Brně jsou zdarma 3 takové stanice a to je vlastně větší vesnice. Žiješ asi v tak velké a možnostmi neomezené zemi, až se nakonec stal omezenec z tebe, když tady z nás děláš úplné trouby....

+3/0
7.12.2015 7:05

J48a81r74o63m26í23r 77K33r36á48l 4380699864559

To, že momentálně platí někdo jiný, neznamrná "zdarma", vážený ! ;-D

0/0
7.12.2015 7:51

M73a33r17t96i68n 65T60e87s94a59ř 2269453943893

Nicméně nemůžete popřít, že až se to zpoplatní, bude to stále proti uhlovodíkům stát pár korun. Pokud by se to rozumně rozvinulo, může si nabíjet každý druhý doma v garáži (nebo ve firmě na parkovišti v ceně firemního parkování).

0/0
7.12.2015 8:43

M80o47j97m77í49r 34M77o46t54y20č22k26a 3372395944700

To je "slovo do pranice".  Odečtěte si od "uhlovodíků" primární spotřební daň (tj. i její zdanění v DPH) a najednou ty ceny vypadají úplně jinak. 

Pokud srovnáváte srovnatelné, tak zjistíte, že kWh energie stojí zhruba stejně bez ohledu na to jak vznikla, když vezmete v úvahu primární náklady.

0/0
7.12.2015 13:43

P30e32t44r 51V88e50s59e30l62ý 8765365772966

Á, Thyronx vylezl ze své zemljanky ve Skalistých horách a opět trousí svá moudra.

+1/0
7.12.2015 7:13

L84u52k38á31š 92K33l82í51m69a 2235803617225

Tak si zajdi v USA k zubari a pak nam napis, kolik jsi platil:)

+1/0
7.12.2015 7:50
Foto

V49a16c58l17a50v 81V39a15v36r12a 3347614575177

jo vzpomám na tuhle "novinku" zde v USA před více než deseti lety... Jezdilo po USA nějak ke stovce Fordů Focusů na tekutý vodík, pump bylo několik desítek a samozřejmě z výroby sešlo.

Tlak v nádrži je velký hazard. NIKDO to nedokáže zabezpečit na 100%. I při havárii.

Takže "novinka" dorazí možná i do Čech.

0/−9
7.12.2015 3:39

R53a19d17o77s89l42a57v 81K68l55a30u18d69a 5654958574592

Evropa jde trochu jinou cestou. Čerpací stanice staví ve městech kde jezdí na vodík autobusy MHD. Jakmile takových měst bude hodně, pak lze předpokládat, že i logistické firmy budou kupovat dodávky na vodík a pak už je jen krůček k ostatním motoristům. S tou 100% bezpečností bych si nebyl jistý ani u benzínových nádrží. Případů kdy lidé v autě uhořeli je poměrně dost.

+2/0
7.12.2015 5:35
Foto

P28e74t60r 22P69r26o45c94h44á42z61k42a 3262616482414

Myslím, že na vodík zatím toho v Česku moc nejezdí.Spíše na CNG.Vodíková technologie ve spojení s palivovým článkem je o něčem jiném.S hlediska provozu má asi větší budoucnost než LPG,CNG a nejspíš i klasické elektromobily.Horší je, že výroba vodíku je docela náročná a emise, které vznikají při výrobě elektřiny se jen přesunou jinam.Možná, pokud by se vodík vyráběl pouze za použití elektrické energie s větrníků a slunečních elektráren by to bylo o něčem jiném.Zatím vše nejvíc vázne na tlakových nádobách, jejich hmotnosti a bezpečnosti a traké na membránách které jsou potřebné pro palivové články.Něco dokonce vyvíjí naše firma zabývající se nanotechnologií, ale zatím jen v menším měřítku.U tlakových nádob se počítá s kompozity, kde klesá hmotnost a zvyšuje se i bezpečnost.

+1/−1
7.12.2015 6:35

P60e11t87r 47B45o30ž78e47k 1793602373972

A proč by měl být problém v tlakových nádobách. Dnes se běžně používají láhve na 300 baru a jsou z plastu a uvnitř je kompozitní vložka.

Vodík se tlakuje na kolik ?

0/−1
7.12.2015 6:51

M80i26r42o56s76l82a59v 10S44l46á36m73a 1211433565805

Toyota Mirai na 70 MPa  (700 barů) …

0/0
7.12.2015 7:55

J25a65n 17N16o87v57á68k 7765584228397

vodík difunduje do materiálu a ten pak křehne.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADkov%C3%A1_k%C5%99ehkost

0/0
7.12.2015 21:20

M49a36r80t61i41n 28T64e78s11a85ř 2849583653603

U emisí z výroby elektřiny je jediný problém - nedostatečná negativní finanční motivace u fosilních paliv (tím myslím zejména uhlí, ale bohužel i zemní plyn). Jinak se emise dají přesunout do jaderek (kde jak známo žádné nejsou a na vyhořelé palivo holt bude lidstvo muset doladit FBR). Jen nám stále nějaká skupinka bude povídat, že žádné jaderky nepotřebujeme, že máme přebytek z uhlí. Bude to dražší, ale na rozdíl od miliony let ukládaných fosilíí perspektivnější.

Pokud by někdo vymyslel rozumné skladování vodíku, byla by to bomba (a kandidát na Nobelovku). To by pak už i ty větrníky a soláry začaly být rozumně využitelné.

0/0
7.12.2015 8:40

J13o93s33e36f 75Č13t87v49r62t81n71í53č49e49k 8210482839439

Vodikova bomba...

+1/−4
7.12.2015 3:31
Foto

V46a43c33l28a82v 15V18a19v42r41a 3707944665987

ano, ne doslova ale když řápne taková nádrž při nehodě, bude hodně zle.

0/0
7.12.2015 3:40
Foto

A56l13e93š 33K42l11o54n 7330891851539

A když řápne taková nádrž s LPG či CNG, kterých tu už jezdí hafo, bude co?

+1/0
7.12.2015 6:15
Foto

M19a18r91t77i53n 40O26c51h 7479244425416

evidentně nevíte co je vodíková bomba

0/0
7.12.2015 7:37

F30r88a25n27t43i71s27e53k 95M81i25k49e54s 8263777470392

Oni to snad nemysli vazne?!?!

0/0
7.12.2015 7:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.