Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejbližší rychlovlaky k Česku. Němci otevřeli 123 kilometrů nové tratě

V Česku se o rychlovlacích jen mluví, v Německu konají. V neděli nově otevřený úsek mezi Lipskem a Erfurtem přivedl rychlá spojení dosud nejblíže Česku. Projekt ukazuje, že stavby nových tratí pro rychlovlaky nejsou tak drahé, jak tvrdí jejich odpůrci a projektanti v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a64n 19J72e90m57e36l56k95a 1805310

615mil/km je prostě více než 300mil/km. Koridory byly ještě mnohem levnější.

Německo má stavebnictví na zcela jiné úrovni a asi nekorupční. Srovnejme si kvalitu velké části českých dálnic a německých rakouských. A pak jejich cenu. Smutné..

Češi by to pravděpodobně stavěli za 800M/km a je možné, že by to dopadlo dost špatně, že část by se musela předělávat.

Po 20 letech je třeba dle wikipedie generální oprava, která může činit 50 % stavebních nákladů. tedy z 615 třeba 300 mil/km.

Jinými slovy mezi Prahou a Brnem, defakto než ji dostavíte, začne se vám z druhého konce možná rozpadat :-) (pokud půjde novým terénem, kde není možné využít původní tratě do doby než se postaví komplet nová trať, do té doby je na nic), Ps: Hitlerova dálnice.

Zcela jiné požadované přesnosti..

Rychlovlak Pendolíno 700M, servisní náklady možná 0,5 - 1 Kč/km na osobu, jízdenku (pravda tento příklad může být zkreslen)

Flirt 190 km/h, 300M, nízká hmotnost, nízké náklady na elektřinu a poplatky za použití cesty poloviční. Doba jízdy Praha Brno 1:15 - 1:20 místo 55 min u rychlosti na 350 km/h. (což je více než dostatečně konkurenceschopné)

Nestavějme věci z EU, které nepotřebujeme jen proto, že na to jsou dotace.

Jediné co by mělo smysl začít je Brno - cca Jihlava, Havlíčkův Brod. Tím by se zkrátila cesta Brno Praha a výrazně zlepšilo spojení jihu republiky (Brno - Budějovice) kde je jedna velká infrastrukturní tma. Jen by Pražáci museli upustit od svého egocentralismu. A dál by se stát mohl rozhodnout jestli pojede na Kolín nebo Benešov. A já myslím, že by pak měla naopak lepší smysl Praha Kolín VRT. A nakonec Kolín - Havl Brod. Tímto provedením by šlo vždy okamžitě využívat původní trať. A 100 km Brno - Jihlava, Havl. Brod = cca 80 mld, což by šlo utáhnout. Šlo by stavět po etapách.

0/0
16.12.2015 12:10

V63á64c51l60a96v 39S82v81o75b69o35d60a 5656458339

Naši slovutní projektanti by měli jít na stáž do Německa,aby viděli,jak se to dělá a neříkali,že to nejde a že je to drahé.

0/0
14.12.2015 23:03

J90i10r54k67a 26D59v93o23ř36á93k 4745290783678

Stačilo by aspoň OBČAS připustit konkurenci zahraničních firem. Když ty české mají údajně tak malou kapacitu, že se musí hodně zdražovat...

0/0
16.12.2015 17:35

M82a25r71t38i97n 79R92u85z93i46c70k48a 1422498516257

Stejne se mi nejvice libi N700 a Hayabusa, sice jne 320km/h, ale celkove reseni trati, odbavovani cestujicich, zrychleni na max. rychlost za 180sec., celkem super, vsimnete si zabran na nastupistich a take ocislovanych vstupu primo na nastupistich... naklapeni je reseno naklopenim trati a tak staci mensi polomery oblouku...

https://www.youtube.com/watch?v=VdFD2hy7kFM

https://www.youtube.com/watch?v=geAEAEC6dL8

https://www.youtube.com/watch?v=kMFEr7GizcU

https://www.youtube.com/watch?v=lF69i9iSXts

https://www.youtube.com/watch?v=f2id45s6TmE

0/0
14.12.2015 22:21

M72a19r28t33i41n 76R62u82z54i37c88k44a 1722918246237

Tak predevsim, stavba VRT a klasicke trate je cenove temer totozna - jedine co o neco cenu navysi jsou pripadne tunelove useky a mostni viadukty.

Mj. CR bude za chvili ostrov pomalych vlaku, nebot VRT trate v Rakousku, Nemecku, Polsku, Madarsku se propoji a pres CR nikdo nepojede a tim padem bude nerealne cestovat za praci na vzdalenejsi mista a utrpi tim i turistika...

V Madarsku se zacne stavet VRT z Budapesti smerem na Belehrad a z Vidne do Budapesti.

Kdyby se nekecalo, ale konalo, mohli Nemci jezdit z Berlina do Vidne pres Prahu a Brno... a z Mnichova do Berlina pres Prahu.

Ceske stavebni firmy si ztezuji dlouhodobe, ze jsou vyrazovani nebo se nemohou zucastnit staveb VRT nebot nemaji zadne zkusennosti, narozdil treba od polskych firem, ktere teprve nedavno kupovaly pendolina a uz maji v proozu nebo ve vystavbe trate na 250km/h

+3/0
14.12.2015 21:40

J21i52ř76í 88J41o73z71a 3978623520661

Napred se musi utratit miliony za projekty... chvili to nechat lezet ladem. Pak vyvolat verejnou diskuzi zda ma stavba smysl. Vypracovat dalsi projekt za par milionu a zacit stavet. Takze za 20 - 30 let se dockame. Mimichodem nekdo zde zminuje, ze v Libereckem kraji je jedinou elektrifikovanou trati tramvajova sit MHD. Zrovna jeden z tech prikladu kde se projektuje nekolik let, porad se o tom mluvi, ale nikdo nic nestavi. Ano je to projekt nove tramvajove trati ze zastavky Fugnerova (terminal MHD) na sidl. Rochlice... tramvaj tam mela jezdit uz pred x lety a dodnes nestoji ani kilometr koleji...

+2/0
14.12.2015 17:57

J14i25ř10í 85J83o94z12a 3628963650951

Pan Sura (autor tohoto clanku) je z Liberce. Mohl by mi zde sdelit proc do ted nebyla zahajena stavba tramvajove trati do Rochlic? Dekuji.

0/0
14.12.2015 18:01

V23á55c36l36a65v 15S65v78o74b50o68d80a 5166678779

Mimochodem,v Libereckém kraji snad ani neexistují dvojkolejné tratě? Všechno jsou jednokolejky?

0/0
14.12.2015 23:00

O52l62d30ř51i23c18h 40J90a77n87e52č73e91k 8789756783671

ano je to tak - opět, jediná dvojkolejka v kraji je liberecká tramvaj (tam mají zato ale hned šest kolejnic vedle sebe místo čtyř ;-))

+1/0
15.12.2015 12:00

J86o83s86e70f 33D62o98u30d39e80r45a 5984350716477

To Polsko je trochu špatný příklad. Trať Katovice-Varšava byla postavena v 70. letech jako spojení strategických uhelných revírů ve Slezsku s hlavním městem čistě pro nákladní dopravu. Je rovná jak pravítko, takže poláci ji jen opravili a dosadili zabezpečovací zařízení a HURÁ, máme VRT;-D (technicky stejně nejde o VRT, protože se tam jezdí max 200km/h)

Když chtěli před pár roky začít budovat skutečnou moderní síť VRT(tzv. Y-line) zjistili, že to totálně nemůžou finančně utáhnout, ani s pomocí fondů, a šli od toho, tož tak...

+6/0
14.12.2015 15:27

F65e42l80i93x 31M16e86d18e70k 7805434560887

VRT je jednoduše jakákoli trať s designovou rychlostí od 200 km/h.

I přesto, že rekonstrukce tratě takového rozměru na 200 km/h není zrovna nejlepší investice do budoucna, je to pořád lepší, než trať ležet ladem.

+2/0
14.12.2015 17:44

J36a96r91e89k 63K96a57l53i67v56o23d80a 7836523871456

CMK neměla být stavěna jenom k hlavnímu městu ale až k moři. Na pokračování už ale nebyly peníze. Fakt, že měli od roku 1977 trať s geometrií na 250 a 200 km/h slavnostně zprovoznili až v prosinci 2014 hovoří sám za sebe. https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_4

Zdroj: Wikipedia

+1/0
14.12.2015 21:43

M92a34r45t17i57n 52R84u90z67i18c85k52a 1372968446357

no, ale oni jezdi 200... ale my max. 160...

0/0
14.12.2015 21:45

M69a19r66t41i33n 90R40u77z58i65c80k88a 1912588376807

https://www.youtube.com/watch?v=Jq1UF_Vk674

0/0
14.12.2015 21:43

J50a11r22e38k 58K65a31l27i21v48o62d66a 7626323821586

Známe...

0/0
14.12.2015 21:57

J89i81ř56í 91Z21á19h86o36r52a 5563245982259

Podle mě moc nejde srovnávat náklady na dráhy v česku a německu. Češi jsou chataři a tak projekty hodně prodražuje chata pro každého ze stavební firmy, kdežto němcům stačí holé náklady. Nejsou tedy dražší, ale zase jsou kvalitnější. Třeba alianz arenu v mnichově vč. infrastruktury postavili za 4mld kaček, my sazka arenu v praze za 17mld kaček.

+2/0
14.12.2015 13:21

P13e49t66r 95N57a93j70d74e26k 7237316553101

V Rakousku začali budovat VRT až teprve nedávno, v době kdy už měli vybudovanou perfektní dálniční síť. Měli bychom postupovat stejně !! Pohled na českou dálniční síť je žalostný, desítkami českých měst se valí tranzitní kamiónová doprava a nejsou peníze na vybudování obchvatů. Takže si klidně sněte o VRT z Prahy do Brna (stejně se ji na 99,9% nedožijete), ale nesnažte se mi namluvit, že je to to, co ČR teď nutně potřebuje ;-D 

Mimochodem vlakem z Tokia do Osaky to trvá 153 minut. Z Prahy do Brna kupodivu taky 150 minut. Šinkazenem přes celé Japonsko víc než 11 hodin, vlakem přes celé Česko to trvá  pod 5 hodin. Co z toho plyne? VRT v Česku je momentálně celkem zbytečná.

+7/−7
14.12.2015 11:01

R77a11d18e81k 87J75a19n87a77t82a 9715106374932

Současná politika Evropy je tzv. energetická bezpečnost. A veřejná doprava. zjeména železniční, znamená výrazné energetické úspory.

Je to dost důležité, jestě víte, jaké politicko bezpečnostní problémy závislost na dovozu ropy způsobuje (proč si myslíte, že Evropa Saudům tak podlézá?).

+6/−2
14.12.2015 11:11

P85e22t23r 54N25a64j31d63e54k 7907906453181

... a proto na většině tratí v Česku jezdí desítky let staré neúsporné motoráky ;-D Jestli má někde smysl investovat na železnici, tak je to do elektrifikace tratí. VRT nechme příští generaci, až nebudou vědět co s penězi.

+1/−6
14.12.2015 11:22

R61a12d88e13k 55J83a39n31a20t27a 9635776404372

VRT eletrifikované jsou.

Elektrifikovat klikaté jednokolejné lokálky je ekonomický nesmysl, protože při nízké hustotě provozu (ta vyšší nebude, právě kvůli té jednokolejnosti a klikatosti) se náklady elektrifikace nikdy nesplatí.

+4/0
14.12.2015 11:53

P24e74t54r 79N82a44j48d55e20k 7947596753641

V takovém libereckém kraji jsou jediné elektrifikované traťě tramvaje ;-D A když se podívám na mapu ČR, tak vidím desítky okresních měst, kde se jiný vlak než motorák nedostane.

0/0
14.12.2015 12:40

R19a42d92e55k 78J97a72n62a14t48a 9615606814722

V Libereckém kraji si dnes (tj. bez souběžné radikální modernizace) elektrifikaci nezaslouží žádná trať.

0/0
14.12.2015 12:51

O78l69d83ř48i28c15h 44J79a50n57e85č46e79k 8709616373591

pokud se bavíme o 'klasické železnici' včetně dálkové a nákladní dopravy tak ne.

pokud se bavíme o lokálkách s vozy lehké stavby - tedy něco mezi vlakem a tramvají - tak by to trati do Tanvaldu, Frýdlantu a Zittau podle mě velmi dobře snesly. a ty jsou všechny ve velmi dobrém stavu (vyjma úseku přes Polsko do Zittau ;-)). ale to by zas způsobilo jiné provozní problémy - rušení přímých spojů apod.

0/0
14.12.2015 12:56

P32e47t64r 59N39a78j75d41e12k 7387346973451

Takže železnici v Libereckém kraji ponecháme na úrovni 19. století a místo toho raději budeme budovat 21. století v okolí Prahy?

0/0
14.12.2015 13:34

O69l85d35ř55i40c69h 30J38a90n44e69č41e27k 8119106763871

to není dobré řešení, ale prostá elektrifikace tratí kolem Liberce nic neřeší. NIC.

aby to mělo nějaký efekt, musel byste je taky zrychlit - což ve stávající trase mnohdy takřka nejde - a pokud na ně chcete dostat náklad, tak i zdvojkolejnit. a než to všechno, tak už by bylo lepší postavit novou trať. v tomto případě nikoliv VRT, ale 'normální' trať řekněme pro 120 - 160 km/h.

+1/0
14.12.2015 14:03

P51a78v26e66l 27M14a45t63o82u51š50e62k 5240877528584

Zase tak úplně bych s tím nesouhlasil. Nevím, do jaké míry znáte třeba trať Dresden - Chemnitz - Zwickau a dále směr Hof a Norimberk. Konkrétně v úseku z Drážďan do Chemnitzu (já mu ještě někdy stále říkám Karl-Marx-Stadt) jde o extrémně sklonově i směrově náročnou trať (zhruba jako Liberec - Česká Lípa), ale stávající motorové (byť je trať dávno elektrizována, jsou díky naklápění t. č. nejrychlejší) vlaky kategorie RE a IRE tento úsek jezdí i se třemi zastávkami (Tharandt, Freiberg, Flöha) přesně za 1 h 1 min. Vzdálenost je přitom cca 80 km. Myslím, že Liberec si zaslouží z větší části novou trať tak možná ve směru od Prahy (třeba s dalším i odbočkami). Do ostatních směrů by mohly být stávající tratě postačující, pokud by byly optimalizovány a hlavně udržovány v dobbrém stavu.

0/0
14.12.2015 14:25

O78l92d54ř75i15c57h 34J70a83n96e28č54e25k 8759326823191

bohužel neznám (a klidně říkejte 'Karl-Marx-Stadt', já taky pořád říkám 'švermák' místo 'Dolní náměstí' ;-)). dobrá pro trať z Lbc do Lípy by optimalizace ve stávající trase mohly stačit. tam není dálnice a ani ta intenzita dopravy není taková. ALE Vy sám píšete, že jde o dieslové jednotky (s naklápěním) - tedy s mým hlavním tvrzením, že elektrifikace sama o sobě nic moc neřeší vůbec nejsme v rozporu. a pokud byste tam chtěl dostat ve velkém náklad, musíte zdvojkolejnit a to by asi i do ČL bylo jednodušší stavět úplně novou trať, než zdvojkolejňovat tu stávající po svazích Ještědu.

jinak když mluvím o stavbě nové trati z Liberce, tak mám na mysli Liberec - Turnov a dále na Prahu a/nebo Hradec Králové (anebo místo Hradce alespoň odbočku z Boleslavi do Nymburka), jinde to nemá smysl, možná v opravdu hodně dlouhém horizontu by to mohlo mít smysl ještě přes Zittau do Němec.

0/0
14.12.2015 14:52

O69l33d76ř63i40c44h 35J54a51n87e87č11e60k 8139516143771

které trati v Libereckém kraji by podle Vás měly být elektrifikovány?

díky vysoké hustotě provozu bych viděl prostor na tratích z Liberce do Tanvaldu (a případně dále do Polska), Frýdlantu a Zittau plus odbočka do Josefova Dolu.

tam ovšem žádné 'staré neúsporné motoráky' nejezdí - elektrifikace by cestujícím lepší komfort nepřinesla, spíš zhoršila, protože by ubylo přímých spojů, takže je to čistě otázka ekonomiky provozu.

a navíc by tím vznikl elektrifikovaný ostrůvek bez napojení na zbytek české elektrifikované sítě. ani ze Zittau dál elektřina není.

0/0
14.12.2015 12:53

O88l68d89ř55i66c81h 97J21a12n38e22č79e72k 8809266843601

elektrifikace má smysl, pokud je intenzita (objem) přepravy dostatečná na to, aby se to ekonomicky vyplatilo.

anebo pokud je v dané oblasti elektřina výrazně snáze dostupná než nafta (dříve uhlí), což je případ alpských lokálek a zubaček, ale nikoliv ČR.

tím nechci říct, že v ČR nejsou trati, kde by elektrifikace měla smysl.

0/0
14.12.2015 11:58

M57i18r32o43s37l14a66v 74Z53i53k82m66u16n17d 6598632687198

Kromě toho má elektrifikace smysl na trati s náročným stoupáním, což paradoxně trati na Liberecku jsou, protože elektrická trakce s přebytkem trakčního výkonu umožňuje jízdu i ve stoupání traťovou rychlostí, na rozdíl od trakce motorové ... Např. jízdní doba někdejších rychlíků mezi Hradcem Králové a Libercem se dvěma lok řady 753 (ex T 478.3) byla o cca 30 minut kratší než když vlak táhla jedna lokomotiva ...

0/0
14.12.2015 13:00

O50l84d96ř67i94c64h 82J66a62n18e69č90e40k 8789776263751

to ano - pamatuju ten rozdíl jestli 2 až 3 vagony spěšného vlaku táhl z Turnova do Rychnova motorový vůz nebo lokomotiva.

ale v první řadě je třeba si říci, s jakým provozem na té trati vlastně počítám. pro současný osobní provoz na tratích z Liberce do Jaroměře nebo České Lípy jsou stávající motorové vozy (více méně) dostatečné. a pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, bylo by lepší postavit z Liberce do Hradce a do Prahy úplně novou trať, protože prostou elektrifikací se kapacita trati (co do počtu vlaků) nezvýší, tzn. náklad by se na ni stejně nevešel a zdvojkolejňovat stávající trať by byl nesmysl.

0/0
14.12.2015 13:24

P46e46t12r 44N24e17c87h59a73n48i56c42k29ý 7703936748220

Rychlík z Liberce do Pardubic je skvělý a rychlý, kromě relace Liberec - HK/Pardubice bohužel. Téměř libovolný úsek mezi Turnovem a Jaroměří ten vlak zvládá i rychleji než auto. Další problém je Turnov - Praha, rychlá trať, ale ne pro relaci Turnov - Praha a pak je problém i umístění nádraží v Boleslavi. Marginálními úpravami by se však dalo k těm 2 hodinám LB-Praha (centrum-centrum) dostat, každopádně nová a rychlá trať by byla 10x lepší, jen nevím jak vyřešit Turnov - Liberec, který je největší brzdou veškerého spojení z Liberce skoro kamkoliv na jih a východ.

0/0
14.12.2015 13:54

O31l30d76ř89i54c23h 73J46a73n86e95č37e77k 8459296133711

jak říkám - jde o to, jakou dopravu tam chcete mít. pokud nákladní a konkurenceschopnou osobní dálkovou, bez novostavby Liberec - Turnov včetně dlouhých tunelů se neobejdete. a nic jiného tam silnici konkurovat nemůže.

a pokud by byla kapacitní novostavba Liberec - Jičín - HK, spěšné vlaky pro obsluhu stanic podél stávající trati tam klidně můžou zůstat.

0/0
14.12.2015 14:07

V45i56k79t58o76r 46N49á34r74o92ž88n90ý 3509862498

pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, .....

Stát nezačne konat. A víte proč ? Protože by tím zahubil podnikání . Protože železnice je pro většinu podnikatelů absolutně k ničemu. A pokud by stát to dovedl do fáze , že by nutil používat železnici...podnikatelé by byli nuceni si budovat své sklady a investovat spousty peněz do překládky.

0/0
14.12.2015 14:04

P24a49v34e63l 52M39a72t59o16u17š45e70k 5680567128134

1) Bez většiny našich podnikatelů bych si uměl život docela dobře představit. A myslím, že nejsem jediný. Nepotřebuji, aby každá věc, kterou koupím, včetně těch nejzákladnějších, pocházela od neidentifikovatelného výrobce (Made in EU apod.) vzdáleného možná stovky nebo tisíce km a obohatily se na ní tři překupnické firmy. Jenže právě takoví podnikatelé si naši vládu vydržují.

2) V takovém Švýcarsku se sklady skutečně budují podél železnic a funguje to. Dokonce je to asi podmínkou. Navíc se tam evidentně příliš nekonají zbytečné přepravy zboží křížem krážem jako u nás (a la jedno maso z Příbrami do Náchoda, jiné, úplně stejné maso z České Skalice do Berouna apod., hlavně že kvete podnikání). Myslím, že i v Rakousku mají podobné trendy.

0/−2
14.12.2015 14:49

J10o62s70e93f 57B34r87o55ž36e87k 7973145362341

Bez té většiny podnikatelů - byste neměl ani co do úst ani nic jiného. On totiž i ten místní zemědělec o kterém tady mluvíte je podnikatel a i když je jen 50 km od vás, kde vyrábí co já vím sýry, tak jeho produkci musí někdo rozvést do obchodů. Bez silnic skončí. Železnice je jim k ničemu.

+2/0
14.12.2015 16:06

V31i33k62t42o84r 48N72á69r96o63ž98n85ý 3219112748

Je vidět , že nemáte ani šajn o tom , jak funguje obchod. Máte jeden velký globální trh. Na tomto trhu máte prodávající a nakupující. Prodávající se snaží prodat. Nemusí se mu to povést v místě svého působení , ale může se mu to povést v nějaké vzdálenější lokalitě. Abyste toto odboural , musel byste zavést centrálně plánované hospodářství tak jako to bylo za komančů. Kde státní normy určovaly takřka vše , takže produkty jednotlivých výrobců se mezi sebou moc nelišily a státní úřad veškeré obchodní vztahy pevně stanovil.

0/0
14.12.2015 17:58

R42a49d71e14k 97J40a65n62a41t22a 9365516294372

Abyste toto odboural, stačí zavést mýto pro nákladní automobily alespoň v takové výši, v jaké poškozují silnice. Jistě jste četl o tom, kolikrát větší zátěž znamená jízda kaminou oproti osobnímu vozu. Výše mýta tomu ale neodpovídá.

Pak obchodníci dají přednost bližšímu výrobku před vzdálenějším. Omezila by se také záplava levných čínských šuntů.

+1/0
14.12.2015 18:13

V27i17k48t96o72r 32N95á97r98o59ž47n13ý 3249502688

I když mýto bude dvojnásobné , nezmění se vůbec nic. Pořád bude levnější přepravovat po silnici , než využívat železnici. Nikoho to nebude motivovat k tomu , aby si stavěl železniční vlečky či další sklady a vázal svoje finance v neproduktivně ležícím zboží. Čínskými šunty je zaplaven celý svět , není to pouze o Evropě či ČR. A už vůbec toto není o železniční či silniční dopravě. To by se muselo zavést mýto na použití "námořní trasy" ;-)

0/0
14.12.2015 19:45

M29a25r84t25i50n 37R56u41z51i94c21k94a 1812428156667

To je hezka diskuse, ale kdyby stat (staty EU) se konecne dohodli a zacali konat, tak zbozi nepojede ze Spanel ci Recka k nam a opacne kamiony, ale po zeleznici mnohem rychleji a vyrazne levneji (on ten provoz je pak na stavu silnic znat)...

Stat nekona jednoduse proto, ze je v evrope hodne silna automobilova loby a take celkem podstatna cast prumyslu stoji na automotive... jenze ona konat bude muset, dalnice se totiz nedaji donekonecna stavet a rozsirovat a nejsou zrovna levne...

Navic diskuse o tom, ze je podnikatelum k nicemu je nesmyslna, je jasne, ze koleje vam nikdo nepostavi ke kazdymu nakupaku a do kazdy vesnice ci stodoly, k tomu urcena neni, to mate jako s leteckou dopravou, take nebudete argumentovat tim, ze stavet letiste je blbost, protoze s nim nepristanete v hornich kotehulkach... zeleznice je pro dalkovou dopravu na centralni prekladiste a odtud se rozvazi v miste nakladnimi vozy a nemusi jit zrovna o snuru kamionu jako v pripade dalkove dopravy.

0/0
14.12.2015 22:45

J41i33ř72í 33K41o13c86u21r51e36k 6385354305458

A tím vysokým mýtem získáte desítky slotů pro nákladní vlaky, které to odvezou a ani nebudou potřebovat druhou kolej ... do Škodovky. Prostě stačí napálit pořádné mýto a i jednokolejka zvládne 4 nákladní vlaky za hodinu oběma směry s průměrnou rychlostí 60 km/h. Stejně tak zavedením vysokého mýta vznikne kapacita železnice v relaci Praha-Kladno ze Zlína do Brna začnou jezdit přímé vlaky.

0/0
15.12.2015 14:52

J78i25r80k46a 89D83v78o19ř77á42k 4155210663638

Což ovšem nevypovídá ani tak o schopnostech nezávislé trakce jako takové, ale o schopnostech velice zastaralé ř.753, ne?

0/0
16.12.2015 17:33

P67a65v63e73l 36M35a15t10o36u39š26e91k 5850587938154

V Rakousku v první řadě většinu nákladu přepravují po železnici (samozřejmě od určité vzdálenosti, ne mléko z kravína do sousední vesnice), možná i proto tam mají perfektní dálniční síť. Ve Švýcarsku totéž v ještě dokonalejší podobě (tam mají vlečky i supermarkety). Naproti tomu ČR je kamionová velmoc a dělá vše proto, aby byla ještě větší (velkosklady bez možnosti napojení na železnici, dovážení základních potravin z Polska a Německa = zbytečné přepravy apod.).

+4/0
14.12.2015 11:14

P58e41t60r 14N14a36j26d72e64k 7727606303661

Nákladní doprava a VRT spolu nějak souvisí? Ale jděte...

0/−2
14.12.2015 11:35

P18a65v75e48l 23M84a26t30o38u98š90e28k 5850387318524

To se ptejte sám sebe. Tu souvislost jste zavedl vy, já jen reagoval na vaše slova o dálnicích a o kamionech.

0/0
14.12.2015 11:55

O84l35d46ř57i72c37h 77J94a93n98e94č14e43k 8179276683391

po VRT se dají vozit i náklady (neříkám, že zrovna těžké nákladní vlaky s uhlím).

a i kdyby ne, přesunutím dálkové osobní dopravy na VRT se na původní trati uvolní kapacita pro náklady.

+3/0
14.12.2015 12:00

R61a23d53e10k 70J56a59n12a85t72a 9135386614292

Konkrétně dnes nejvíce diskutové VRT v ČR (Praha-Brno a Praha-Litoměřice) mají být čistě osobní. Pak je totiž jejich stavba výrazně levnější.

0/0
14.12.2015 12:03

O11l79d24ř90i44c82h 35J72a19n69e70č14e15k 8669566903761

může být - takové detaily neznám. nicméně můžete mi prosím vysvětlit proč? předpokládám, že hlavním důvodem je nápravové zatížení a sklonové poměry, ale je nějaký důvod, proč by v noci na 'čistě osobní' VRT nemohl lehký nákladní vlak, jehož nápravové zatížení není vyšší než u osobních (ty kvůli lokomotivě tak jako tak na nějakých 20 tun na nápravu vyjdou) a který tam lokomotiva i do kopce utáhne dostatečnou rychlostí?

0/0
14.12.2015 12:10

R85a47d28e24k 81J70a49n97a61t43a 9295216184752

Ano, sklonové poměry. Kratší a levnější tunely, kratší a levnější mosty. A lehký vysokorychlostní vlak nepotřebuje na jízdu do kopce téměř žádnou energii, stačí mu setrvačnost získaná předchozí jízdou ...

Lehčí nákladní vlak by tam teoreticky mohl, ale dopravci mají raději vlaky těžké, protože ty jsou nejvíc efektivní (nejvíc vydělají) - mj. proto se tzv. tranzitní koridory modernizují na nejvyšší třídu zatížení D4.

0/0
14.12.2015 12:33

O25l78d17ř60i30c18h 44J18a98n67e56č17e85k 8529796793731

to záleží na tom, co ten vlak veze - plošiňák s auty nebo s kontejnery s lehkým nákladem bude mít nápravové zatížení dost možná i nižší než takový railjet, takže jediná otázka by byla kolik vagonů a lokomotiv se zapřáhne - kvůli dynamice jízdy resp. jízdě do kopce.

bohužel takovéhle věci se v ČR dnes vozí kamiony.

že se koridory modernizují na nejvyšší zatížení je logické, protože ty těžké náklady (uhlí...) nemáte kudy jinudy poslat. když se postaví VRT a stávající trati s vysokou třídou zatížení zůstanou, zůstanou na nich i ty těžké náklady.

0/0
14.12.2015 13:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.