Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejbližší rychlovlaky k Česku. Němci otevřeli 123 kilometrů nové tratě

V Česku se o rychlovlacích jen mluví, v Německu konají. V neděli nově otevřený úsek mezi Lipskem a Erfurtem přivedl rychlá spojení dosud nejblíže Česku. Projekt ukazuje, že stavby nových tratí pro rychlovlaky nejsou tak drahé, jak tvrdí jejich odpůrci a projektanti v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51a21n 95J89e90m16e81l47k89a 1195330

615mil/km je prostě více než 300mil/km. Koridory byly ještě mnohem levnější.

Německo má stavebnictví na zcela jiné úrovni a asi nekorupční. Srovnejme si kvalitu velké části českých dálnic a německých rakouských. A pak jejich cenu. Smutné..

Češi by to pravděpodobně stavěli za 800M/km a je možné, že by to dopadlo dost špatně, že část by se musela předělávat.

Po 20 letech je třeba dle wikipedie generální oprava, která může činit 50 % stavebních nákladů. tedy z 615 třeba 300 mil/km.

Jinými slovy mezi Prahou a Brnem, defakto než ji dostavíte, začne se vám z druhého konce možná rozpadat :-) (pokud půjde novým terénem, kde není možné využít původní tratě do doby než se postaví komplet nová trať, do té doby je na nic), Ps: Hitlerova dálnice.

Zcela jiné požadované přesnosti..

Rychlovlak Pendolíno 700M, servisní náklady možná 0,5 - 1 Kč/km na osobu, jízdenku (pravda tento příklad může být zkreslen)

Flirt 190 km/h, 300M, nízká hmotnost, nízké náklady na elektřinu a poplatky za použití cesty poloviční. Doba jízdy Praha Brno 1:15 - 1:20 místo 55 min u rychlosti na 350 km/h. (což je více než dostatečně konkurenceschopné)

Nestavějme věci z EU, které nepotřebujeme jen proto, že na to jsou dotace.

Jediné co by mělo smysl začít je Brno - cca Jihlava, Havlíčkův Brod. Tím by se zkrátila cesta Brno Praha a výrazně zlepšilo spojení jihu republiky (Brno - Budějovice) kde je jedna velká infrastrukturní tma. Jen by Pražáci museli upustit od svého egocentralismu. A dál by se stát mohl rozhodnout jestli pojede na Kolín nebo Benešov. A já myslím, že by pak měla naopak lepší smysl Praha Kolín VRT. A nakonec Kolín - Havl Brod. Tímto provedením by šlo vždy okamžitě využívat původní trať. A 100 km Brno - Jihlava, Havl. Brod = cca 80 mld, což by šlo utáhnout. Šlo by stavět po etapách.

0/0
16.12.2015 12:10

V59á62c30l12a83v 42S70v38o29b46o80d88a 5696198609

Naši slovutní projektanti by měli jít na stáž do Německa,aby viděli,jak se to dělá a neříkali,že to nejde a že je to drahé.

0/0
14.12.2015 23:03

J89i52r29k84a 84D80v46o42ř20á89k 4855850573408

Stačilo by aspoň OBČAS připustit konkurenci zahraničních firem. Když ty české mají údajně tak malou kapacitu, že se musí hodně zdražovat...

0/0
16.12.2015 17:35

M47a50r95t41i10n 12R13u63z74i14c40k17a 1302808556907

Stejne se mi nejvice libi N700 a Hayabusa, sice jne 320km/h, ale celkove reseni trati, odbavovani cestujicich, zrychleni na max. rychlost za 180sec., celkem super, vsimnete si zabran na nastupistich a take ocislovanych vstupu primo na nastupistich... naklapeni je reseno naklopenim trati a tak staci mensi polomery oblouku...

https://www.youtube.com/watch?v=VdFD2hy7kFM

https://www.youtube.com/watch?v=geAEAEC6dL8

https://www.youtube.com/watch?v=kMFEr7GizcU

https://www.youtube.com/watch?v=lF69i9iSXts

https://www.youtube.com/watch?v=f2id45s6TmE

0/0
14.12.2015 22:21

M93a70r34t47i78n 25R87u91z93i56c83k79a 1882738936417

Tak predevsim, stavba VRT a klasicke trate je cenove temer totozna - jedine co o neco cenu navysi jsou pripadne tunelove useky a mostni viadukty.

Mj. CR bude za chvili ostrov pomalych vlaku, nebot VRT trate v Rakousku, Nemecku, Polsku, Madarsku se propoji a pres CR nikdo nepojede a tim padem bude nerealne cestovat za praci na vzdalenejsi mista a utrpi tim i turistika...

V Madarsku se zacne stavet VRT z Budapesti smerem na Belehrad a z Vidne do Budapesti.

Kdyby se nekecalo, ale konalo, mohli Nemci jezdit z Berlina do Vidne pres Prahu a Brno... a z Mnichova do Berlina pres Prahu.

Ceske stavebni firmy si ztezuji dlouhodobe, ze jsou vyrazovani nebo se nemohou zucastnit staveb VRT nebot nemaji zadne zkusennosti, narozdil treba od polskych firem, ktere teprve nedavno kupovaly pendolina a uz maji v proozu nebo ve vystavbe trate na 250km/h

+3/0
14.12.2015 21:40

J33i43ř96í 52J11o32z52a 3848773430781

Napred se musi utratit miliony za projekty... chvili to nechat lezet ladem. Pak vyvolat verejnou diskuzi zda ma stavba smysl. Vypracovat dalsi projekt za par milionu a zacit stavet. Takze za 20 - 30 let se dockame. Mimichodem nekdo zde zminuje, ze v Libereckem kraji je jedinou elektrifikovanou trati tramvajova sit MHD. Zrovna jeden z tech prikladu kde se projektuje nekolik let, porad se o tom mluvi, ale nikdo nic nestavi. Ano je to projekt nove tramvajove trati ze zastavky Fugnerova (terminal MHD) na sidl. Rochlice... tramvaj tam mela jezdit uz pred x lety a dodnes nestoji ani kilometr koleji...

+2/0
14.12.2015 17:57

J84i55ř77í 36J58o27z93a 3618733500251

Pan Sura (autor tohoto clanku) je z Liberce. Mohl by mi zde sdelit proc do ted nebyla zahajena stavba tramvajove trati do Rochlic? Dekuji.

0/0
14.12.2015 18:01

V68á34c17l48a16v 55S28v82o84b40o45d74a 5956478579

Mimochodem,v Libereckém kraji snad ani neexistují dvojkolejné tratě? Všechno jsou jednokolejky?

0/0
14.12.2015 23:00

O94l29d61ř92i61c66h 31J40a49n35e47č40e25k 8489226923491

ano je to tak - opět, jediná dvojkolejka v kraji je liberecká tramvaj (tam mají zato ale hned šest kolejnic vedle sebe místo čtyř ;-))

+1/0
15.12.2015 12:00

J77o68s80e32f 79D44o44u52d60e94r35a 5764880326387

To Polsko je trochu špatný příklad. Trať Katovice-Varšava byla postavena v 70. letech jako spojení strategických uhelných revírů ve Slezsku s hlavním městem čistě pro nákladní dopravu. Je rovná jak pravítko, takže poláci ji jen opravili a dosadili zabezpečovací zařízení a HURÁ, máme VRT;-D (technicky stejně nejde o VRT, protože se tam jezdí max 200km/h)

Když chtěli před pár roky začít budovat skutečnou moderní síť VRT(tzv. Y-line) zjistili, že to totálně nemůžou finančně utáhnout, ani s pomocí fondů, a šli od toho, tož tak...

+6/0
14.12.2015 15:27

F13e46l47i23x 95M74e15d39e26k 3903892172224

VRT je jednoduše jakákoli trať s designovou rychlostí od 200 km/h.

I přesto, že rekonstrukce tratě takového rozměru na 200 km/h není zrovna nejlepší investice do budoucna, je to pořád lepší, než trať ležet ladem.

+2/0
14.12.2015 17:44

J53a75r49e61k 86K68a16l23i36v44o72d49a 7266583191166

CMK neměla být stavěna jenom k hlavnímu městu ale až k moři. Na pokračování už ale nebyly peníze. Fakt, že měli od roku 1977 trať s geometrií na 250 a 200 km/h slavnostně zprovoznili až v prosinci 2014 hovoří sám za sebe. https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_4

Zdroj: Wikipedia

+1/0
14.12.2015 21:43

M36a15r71t46i24n 12R21u12z74i79c52k13a 1632518156887

no, ale oni jezdi 200... ale my max. 160...

0/0
14.12.2015 21:45

M53a36r40t16i29n 84R25u11z63i31c89k19a 1132498566577

https://www.youtube.com/watch?v=Jq1UF_Vk674

0/0
14.12.2015 21:43

J55a30r20e64k 83K45a74l39i72v37o58d22a 7886633191716

Známe...

0/0
14.12.2015 21:57

J92i67ř59í 71Z31á78h98o16r30a 5553445592809

Podle mě moc nejde srovnávat náklady na dráhy v česku a německu. Češi jsou chataři a tak projekty hodně prodražuje chata pro každého ze stavební firmy, kdežto němcům stačí holé náklady. Nejsou tedy dražší, ale zase jsou kvalitnější. Třeba alianz arenu v mnichově vč. infrastruktury postavili za 4mld kaček, my sazka arenu v praze za 17mld kaček.

+2/0
14.12.2015 13:21

P31e92t71r 39N95a54j18d31e93k 7347686903641

V Rakousku začali budovat VRT až teprve nedávno, v době kdy už měli vybudovanou perfektní dálniční síť. Měli bychom postupovat stejně !! Pohled na českou dálniční síť je žalostný, desítkami českých měst se valí tranzitní kamiónová doprava a nejsou peníze na vybudování obchvatů. Takže si klidně sněte o VRT z Prahy do Brna (stejně se ji na 99,9% nedožijete), ale nesnažte se mi namluvit, že je to to, co ČR teď nutně potřebuje ;-D 

Mimochodem vlakem z Tokia do Osaky to trvá 153 minut. Z Prahy do Brna kupodivu taky 150 minut. Šinkazenem přes celé Japonsko víc než 11 hodin, vlakem přes celé Česko to trvá  pod 5 hodin. Co z toho plyne? VRT v Česku je momentálně celkem zbytečná.

+7/−7
14.12.2015 11:01

R76a56d56e65k 88J73a67n80a47t19a 9815956844342

Současná politika Evropy je tzv. energetická bezpečnost. A veřejná doprava. zjeména železniční, znamená výrazné energetické úspory.

Je to dost důležité, jestě víte, jaké politicko bezpečnostní problémy závislost na dovozu ropy způsobuje (proč si myslíte, že Evropa Saudům tak podlézá?).

+6/−2
14.12.2015 11:11

P50e21t57r 63N88a39j78d91e16k 7657506583661

... a proto na většině tratí v Česku jezdí desítky let staré neúsporné motoráky ;-D Jestli má někde smysl investovat na železnici, tak je to do elektrifikace tratí. VRT nechme příští generaci, až nebudou vědět co s penězi.

+1/−6
14.12.2015 11:22

R64a63d71e72k 35J12a40n23a31t59a 9725886554852

VRT eletrifikované jsou.

Elektrifikovat klikaté jednokolejné lokálky je ekonomický nesmysl, protože při nízké hustotě provozu (ta vyšší nebude, právě kvůli té jednokolejnosti a klikatosti) se náklady elektrifikace nikdy nesplatí.

+4/0
14.12.2015 11:53

P23e50t55r 61N57a98j68d83e79k 7827756153111

V takovém libereckém kraji jsou jediné elektrifikované traťě tramvaje ;-D A když se podívám na mapu ČR, tak vidím desítky okresních měst, kde se jiný vlak než motorák nedostane.

0/0
14.12.2015 12:40

R34a96d63e50k 10J47a25n10a25t82a 9475186704812

V Libereckém kraji si dnes (tj. bez souběžné radikální modernizace) elektrifikaci nezaslouží žádná trať.

0/0
14.12.2015 12:51

O92l37d88ř97i89c98h 83J92a78n65e20č88e11k 8679946793901

pokud se bavíme o 'klasické železnici' včetně dálkové a nákladní dopravy tak ne.

pokud se bavíme o lokálkách s vozy lehké stavby - tedy něco mezi vlakem a tramvají - tak by to trati do Tanvaldu, Frýdlantu a Zittau podle mě velmi dobře snesly. a ty jsou všechny ve velmi dobrém stavu (vyjma úseku přes Polsko do Zittau ;-)). ale to by zas způsobilo jiné provozní problémy - rušení přímých spojů apod.

0/0
14.12.2015 12:56

P89e58t96r 38N87a34j94d32e88k 7177696223341

Takže železnici v Libereckém kraji ponecháme na úrovni 19. století a místo toho raději budeme budovat 21. století v okolí Prahy?

0/0
14.12.2015 13:34

O71l23d48ř38i85c89h 52J92a77n24e12č50e14k 8849836893581

to není dobré řešení, ale prostá elektrifikace tratí kolem Liberce nic neřeší. NIC.

aby to mělo nějaký efekt, musel byste je taky zrychlit - což ve stávající trase mnohdy takřka nejde - a pokud na ně chcete dostat náklad, tak i zdvojkolejnit. a než to všechno, tak už by bylo lepší postavit novou trať. v tomto případě nikoliv VRT, ale 'normální' trať řekněme pro 120 - 160 km/h.

+1/0
14.12.2015 14:03

P23a41v30e13l 55M27a21t84o63u48š64e12k 5660207758324

Zase tak úplně bych s tím nesouhlasil. Nevím, do jaké míry znáte třeba trať Dresden - Chemnitz - Zwickau a dále směr Hof a Norimberk. Konkrétně v úseku z Drážďan do Chemnitzu (já mu ještě někdy stále říkám Karl-Marx-Stadt) jde o extrémně sklonově i směrově náročnou trať (zhruba jako Liberec - Česká Lípa), ale stávající motorové (byť je trať dávno elektrizována, jsou díky naklápění t. č. nejrychlejší) vlaky kategorie RE a IRE tento úsek jezdí i se třemi zastávkami (Tharandt, Freiberg, Flöha) přesně za 1 h 1 min. Vzdálenost je přitom cca 80 km. Myslím, že Liberec si zaslouží z větší části novou trať tak možná ve směru od Prahy (třeba s dalším i odbočkami). Do ostatních směrů by mohly být stávající tratě postačující, pokud by byly optimalizovány a hlavně udržovány v dobbrém stavu.

0/0
14.12.2015 14:25

O65l41d47ř74i61c39h 18J89a48n96e80č82e36k 8479306203481

bohužel neznám (a klidně říkejte 'Karl-Marx-Stadt', já taky pořád říkám 'švermák' místo 'Dolní náměstí' ;-)). dobrá pro trať z Lbc do Lípy by optimalizace ve stávající trase mohly stačit. tam není dálnice a ani ta intenzita dopravy není taková. ALE Vy sám píšete, že jde o dieslové jednotky (s naklápěním) - tedy s mým hlavním tvrzením, že elektrifikace sama o sobě nic moc neřeší vůbec nejsme v rozporu. a pokud byste tam chtěl dostat ve velkém náklad, musíte zdvojkolejnit a to by asi i do ČL bylo jednodušší stavět úplně novou trať, než zdvojkolejňovat tu stávající po svazích Ještědu.

jinak když mluvím o stavbě nové trati z Liberce, tak mám na mysli Liberec - Turnov a dále na Prahu a/nebo Hradec Králové (anebo místo Hradce alespoň odbočku z Boleslavi do Nymburka), jinde to nemá smysl, možná v opravdu hodně dlouhém horizontu by to mohlo mít smysl ještě přes Zittau do Němec.

0/0
14.12.2015 14:52

O98l58d55ř79i13c68h 66J30a26n11e35č13e38k 8749566913741

které trati v Libereckém kraji by podle Vás měly být elektrifikovány?

díky vysoké hustotě provozu bych viděl prostor na tratích z Liberce do Tanvaldu (a případně dále do Polska), Frýdlantu a Zittau plus odbočka do Josefova Dolu.

tam ovšem žádné 'staré neúsporné motoráky' nejezdí - elektrifikace by cestujícím lepší komfort nepřinesla, spíš zhoršila, protože by ubylo přímých spojů, takže je to čistě otázka ekonomiky provozu.

a navíc by tím vznikl elektrifikovaný ostrůvek bez napojení na zbytek české elektrifikované sítě. ani ze Zittau dál elektřina není.

0/0
14.12.2015 12:53

O80l29d52ř51i82c61h 12J21a23n17e30č39e12k 8379106443911

elektrifikace má smysl, pokud je intenzita (objem) přepravy dostatečná na to, aby se to ekonomicky vyplatilo.

anebo pokud je v dané oblasti elektřina výrazně snáze dostupná než nafta (dříve uhlí), což je případ alpských lokálek a zubaček, ale nikoliv ČR.

tím nechci říct, že v ČR nejsou trati, kde by elektrifikace měla smysl.

0/0
14.12.2015 11:58

M28i20r26o75s84l37a78v 17Z40i22k17m63u44n67d 6158352447728

Kromě toho má elektrifikace smysl na trati s náročným stoupáním, což paradoxně trati na Liberecku jsou, protože elektrická trakce s přebytkem trakčního výkonu umožňuje jízdu i ve stoupání traťovou rychlostí, na rozdíl od trakce motorové ... Např. jízdní doba někdejších rychlíků mezi Hradcem Králové a Libercem se dvěma lok řady 753 (ex T 478.3) byla o cca 30 minut kratší než když vlak táhla jedna lokomotiva ...

0/0
14.12.2015 13:00

O48l89d94ř57i74c93h 77J91a54n59e10č85e98k 8979136933821

to ano - pamatuju ten rozdíl jestli 2 až 3 vagony spěšného vlaku táhl z Turnova do Rychnova motorový vůz nebo lokomotiva.

ale v první řadě je třeba si říci, s jakým provozem na té trati vlastně počítám. pro současný osobní provoz na tratích z Liberce do Jaroměře nebo České Lípy jsou stávající motorové vozy (více méně) dostatečné. a pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, bylo by lepší postavit z Liberce do Hradce a do Prahy úplně novou trať, protože prostou elektrifikací se kapacita trati (co do počtu vlaků) nezvýší, tzn. náklad by se na ni stejně nevešel a zdvojkolejňovat stávající trať by byl nesmysl.

0/0
14.12.2015 13:24

P37e80t57r 14N43e24c71h75a30n88i14c58k71ý 7613346758910

Rychlík z Liberce do Pardubic je skvělý a rychlý, kromě relace Liberec - HK/Pardubice bohužel. Téměř libovolný úsek mezi Turnovem a Jaroměří ten vlak zvládá i rychleji než auto. Další problém je Turnov - Praha, rychlá trať, ale ne pro relaci Turnov - Praha a pak je problém i umístění nádraží v Boleslavi. Marginálními úpravami by se však dalo k těm 2 hodinám LB-Praha (centrum-centrum) dostat, každopádně nová a rychlá trať by byla 10x lepší, jen nevím jak vyřešit Turnov - Liberec, který je největší brzdou veškerého spojení z Liberce skoro kamkoliv na jih a východ.

0/0
14.12.2015 13:54

O37l94d11ř33i62c51h 81J16a45n34e57č40e36k 8189656413731

jak říkám - jde o to, jakou dopravu tam chcete mít. pokud nákladní a konkurenceschopnou osobní dálkovou, bez novostavby Liberec - Turnov včetně dlouhých tunelů se neobejdete. a nic jiného tam silnici konkurovat nemůže.

a pokud by byla kapacitní novostavba Liberec - Jičín - HK, spěšné vlaky pro obsluhu stanic podél stávající trati tam klidně můžou zůstat.

0/0
14.12.2015 14:07

V32i96k63t25o43r 55N79á84r98o72ž88n87ý 3959862478

pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, .....

Stát nezačne konat. A víte proč ? Protože by tím zahubil podnikání . Protože železnice je pro většinu podnikatelů absolutně k ničemu. A pokud by stát to dovedl do fáze , že by nutil používat železnici...podnikatelé by byli nuceni si budovat své sklady a investovat spousty peněz do překládky.

0/0
14.12.2015 14:04

P61a32v15e75l 97M80a14t27o15u32š37e78k 5460277898624

1) Bez většiny našich podnikatelů bych si uměl život docela dobře představit. A myslím, že nejsem jediný. Nepotřebuji, aby každá věc, kterou koupím, včetně těch nejzákladnějších, pocházela od neidentifikovatelného výrobce (Made in EU apod.) vzdáleného možná stovky nebo tisíce km a obohatily se na ní tři překupnické firmy. Jenže právě takoví podnikatelé si naši vládu vydržují.

2) V takovém Švýcarsku se sklady skutečně budují podél železnic a funguje to. Dokonce je to asi podmínkou. Navíc se tam evidentně příliš nekonají zbytečné přepravy zboží křížem krážem jako u nás (a la jedno maso z Příbrami do Náchoda, jiné, úplně stejné maso z České Skalice do Berouna apod., hlavně že kvete podnikání). Myslím, že i v Rakousku mají podobné trendy.

0/−2
14.12.2015 14:49

J94o91s39e86f 12B78r38o21ž60e55k 7523765512181

Bez té většiny podnikatelů - byste neměl ani co do úst ani nic jiného. On totiž i ten místní zemědělec o kterém tady mluvíte je podnikatel a i když je jen 50 km od vás, kde vyrábí co já vím sýry, tak jeho produkci musí někdo rozvést do obchodů. Bez silnic skončí. Železnice je jim k ničemu.

+2/0
14.12.2015 16:06

V27i57k38t69o91r 73N85á60r65o75ž50n91ý 3459192218

Je vidět , že nemáte ani šajn o tom , jak funguje obchod. Máte jeden velký globální trh. Na tomto trhu máte prodávající a nakupující. Prodávající se snaží prodat. Nemusí se mu to povést v místě svého působení , ale může se mu to povést v nějaké vzdálenější lokalitě. Abyste toto odboural , musel byste zavést centrálně plánované hospodářství tak jako to bylo za komančů. Kde státní normy určovaly takřka vše , takže produkty jednotlivých výrobců se mezi sebou moc nelišily a státní úřad veškeré obchodní vztahy pevně stanovil.

0/0
14.12.2015 17:58

R28a11d47e80k 82J35a91n13a56t59a 9585526754632

Abyste toto odboural, stačí zavést mýto pro nákladní automobily alespoň v takové výši, v jaké poškozují silnice. Jistě jste četl o tom, kolikrát větší zátěž znamená jízda kaminou oproti osobnímu vozu. Výše mýta tomu ale neodpovídá.

Pak obchodníci dají přednost bližšímu výrobku před vzdálenějším. Omezila by se také záplava levných čínských šuntů.

+1/0
14.12.2015 18:13

V47i35k61t49o63r 24N19á31r18o57ž96n87ý 3199412738

I když mýto bude dvojnásobné , nezmění se vůbec nic. Pořád bude levnější přepravovat po silnici , než využívat železnici. Nikoho to nebude motivovat k tomu , aby si stavěl železniční vlečky či další sklady a vázal svoje finance v neproduktivně ležícím zboží. Čínskými šunty je zaplaven celý svět , není to pouze o Evropě či ČR. A už vůbec toto není o železniční či silniční dopravě. To by se muselo zavést mýto na použití "námořní trasy" ;-)

0/0
14.12.2015 19:45

M21a61r85t91i12n 49R36u50z38i70c35k90a 1642348226427

To je hezka diskuse, ale kdyby stat (staty EU) se konecne dohodli a zacali konat, tak zbozi nepojede ze Spanel ci Recka k nam a opacne kamiony, ale po zeleznici mnohem rychleji a vyrazne levneji (on ten provoz je pak na stavu silnic znat)...

Stat nekona jednoduse proto, ze je v evrope hodne silna automobilova loby a take celkem podstatna cast prumyslu stoji na automotive... jenze ona konat bude muset, dalnice se totiz nedaji donekonecna stavet a rozsirovat a nejsou zrovna levne...

Navic diskuse o tom, ze je podnikatelum k nicemu je nesmyslna, je jasne, ze koleje vam nikdo nepostavi ke kazdymu nakupaku a do kazdy vesnice ci stodoly, k tomu urcena neni, to mate jako s leteckou dopravou, take nebudete argumentovat tim, ze stavet letiste je blbost, protoze s nim nepristanete v hornich kotehulkach... zeleznice je pro dalkovou dopravu na centralni prekladiste a odtud se rozvazi v miste nakladnimi vozy a nemusi jit zrovna o snuru kamionu jako v pripade dalkove dopravy.

0/0
14.12.2015 22:45

J24i42ř83í 11K38o24c40u94r55e95k 6185784395338

A tím vysokým mýtem získáte desítky slotů pro nákladní vlaky, které to odvezou a ani nebudou potřebovat druhou kolej ... do Škodovky. Prostě stačí napálit pořádné mýto a i jednokolejka zvládne 4 nákladní vlaky za hodinu oběma směry s průměrnou rychlostí 60 km/h. Stejně tak zavedením vysokého mýta vznikne kapacita železnice v relaci Praha-Kladno ze Zlína do Brna začnou jezdit přímé vlaky.

0/0
15.12.2015 14:52

J84i47r82k70a 82D48v96o66ř82á61k 4965980213218

Což ovšem nevypovídá ani tak o schopnostech nezávislé trakce jako takové, ale o schopnostech velice zastaralé ř.753, ne?

0/0
16.12.2015 17:33

P91a88v27e66l 83M44a64t72o76u56š71e82k 5460557968554

V Rakousku v první řadě většinu nákladu přepravují po železnici (samozřejmě od určité vzdálenosti, ne mléko z kravína do sousední vesnice), možná i proto tam mají perfektní dálniční síť. Ve Švýcarsku totéž v ještě dokonalejší podobě (tam mají vlečky i supermarkety). Naproti tomu ČR je kamionová velmoc a dělá vše proto, aby byla ještě větší (velkosklady bez možnosti napojení na železnici, dovážení základních potravin z Polska a Německa = zbytečné přepravy apod.).

+4/0
14.12.2015 11:14

P52e27t70r 98N46a49j53d81e63k 7397936273741

Nákladní doprava a VRT spolu nějak souvisí? Ale jděte...

0/−2
14.12.2015 11:35

P10a49v40e25l 28M83a62t17o90u22š54e88k 5300737158234

To se ptejte sám sebe. Tu souvislost jste zavedl vy, já jen reagoval na vaše slova o dálnicích a o kamionech.

0/0
14.12.2015 11:55

O20l64d60ř21i85c15h 53J80a49n21e55č49e73k 8839306153701

po VRT se dají vozit i náklady (neříkám, že zrovna těžké nákladní vlaky s uhlím).

a i kdyby ne, přesunutím dálkové osobní dopravy na VRT se na původní trati uvolní kapacita pro náklady.

+3/0
14.12.2015 12:00

R55a11d56e32k 52J31a36n22a91t45a 9365586534572

Konkrétně dnes nejvíce diskutové VRT v ČR (Praha-Brno a Praha-Litoměřice) mají být čistě osobní. Pak je totiž jejich stavba výrazně levnější.

0/0
14.12.2015 12:03

O28l78d75ř49i28c38h 65J63a24n43e85č43e78k 8729176673271

může být - takové detaily neznám. nicméně můžete mi prosím vysvětlit proč? předpokládám, že hlavním důvodem je nápravové zatížení a sklonové poměry, ale je nějaký důvod, proč by v noci na 'čistě osobní' VRT nemohl lehký nákladní vlak, jehož nápravové zatížení není vyšší než u osobních (ty kvůli lokomotivě tak jako tak na nějakých 20 tun na nápravu vyjdou) a který tam lokomotiva i do kopce utáhne dostatečnou rychlostí?

0/0
14.12.2015 12:10

R37a34d82e59k 28J14a66n87a22t38a 9835736234182

Ano, sklonové poměry. Kratší a levnější tunely, kratší a levnější mosty. A lehký vysokorychlostní vlak nepotřebuje na jízdu do kopce téměř žádnou energii, stačí mu setrvačnost získaná předchozí jízdou ...

Lehčí nákladní vlak by tam teoreticky mohl, ale dopravci mají raději vlaky těžké, protože ty jsou nejvíc efektivní (nejvíc vydělají) - mj. proto se tzv. tranzitní koridory modernizují na nejvyšší třídu zatížení D4.

0/0
14.12.2015 12:33

O53l90d66ř97i30c93h 18J79a85n41e88č46e42k 8889656863561

to záleží na tom, co ten vlak veze - plošiňák s auty nebo s kontejnery s lehkým nákladem bude mít nápravové zatížení dost možná i nižší než takový railjet, takže jediná otázka by byla kolik vagonů a lokomotiv se zapřáhne - kvůli dynamice jízdy resp. jízdě do kopce.

bohužel takovéhle věci se v ČR dnes vozí kamiony.

že se koridory modernizují na nejvyšší zatížení je logické, protože ty těžké náklady (uhlí...) nemáte kudy jinudy poslat. když se postaví VRT a stávající trati s vysokou třídou zatížení zůstanou, zůstanou na nich i ty těžké náklady.

0/0
14.12.2015 13:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.