Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejbližší rychlovlaky k Česku. Němci otevřeli 123 kilometrů nové tratě

V Česku se o rychlovlacích jen mluví, v Německu konají. V neděli nově otevřený úsek mezi Lipskem a Erfurtem přivedl rychlá spojení dosud nejblíže Česku. Projekt ukazuje, že stavby nových tratí pro rychlovlaky nejsou tak drahé, jak tvrdí jejich odpůrci a projektanti v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30a92n 11J84e89m65e41l90k95a 1945520

615mil/km je prostě více než 300mil/km. Koridory byly ještě mnohem levnější.

Německo má stavebnictví na zcela jiné úrovni a asi nekorupční. Srovnejme si kvalitu velké části českých dálnic a německých rakouských. A pak jejich cenu. Smutné..

Češi by to pravděpodobně stavěli za 800M/km a je možné, že by to dopadlo dost špatně, že část by se musela předělávat.

Po 20 letech je třeba dle wikipedie generální oprava, která může činit 50 % stavebních nákladů. tedy z 615 třeba 300 mil/km.

Jinými slovy mezi Prahou a Brnem, defakto než ji dostavíte, začne se vám z druhého konce možná rozpadat :-) (pokud půjde novým terénem, kde není možné využít původní tratě do doby než se postaví komplet nová trať, do té doby je na nic), Ps: Hitlerova dálnice.

Zcela jiné požadované přesnosti..

Rychlovlak Pendolíno 700M, servisní náklady možná 0,5 - 1 Kč/km na osobu, jízdenku (pravda tento příklad může být zkreslen)

Flirt 190 km/h, 300M, nízká hmotnost, nízké náklady na elektřinu a poplatky za použití cesty poloviční. Doba jízdy Praha Brno 1:15 - 1:20 místo 55 min u rychlosti na 350 km/h. (což je více než dostatečně konkurenceschopné)

Nestavějme věci z EU, které nepotřebujeme jen proto, že na to jsou dotace.

Jediné co by mělo smysl začít je Brno - cca Jihlava, Havlíčkův Brod. Tím by se zkrátila cesta Brno Praha a výrazně zlepšilo spojení jihu republiky (Brno - Budějovice) kde je jedna velká infrastrukturní tma. Jen by Pražáci museli upustit od svého egocentralismu. A dál by se stát mohl rozhodnout jestli pojede na Kolín nebo Benešov. A já myslím, že by pak měla naopak lepší smysl Praha Kolín VRT. A nakonec Kolín - Havl Brod. Tímto provedením by šlo vždy okamžitě využívat původní trať. A 100 km Brno - Jihlava, Havl. Brod = cca 80 mld, což by šlo utáhnout. Šlo by stavět po etapách.

0/0
16.12.2015 12:10

V88á89c46l38a54v 22S81v55o53b10o62d30a 5406968359

Naši slovutní projektanti by měli jít na stáž do Německa,aby viděli,jak se to dělá a neříkali,že to nejde a že je to drahé.

0/0
14.12.2015 23:03

J53i67r37k10a 67D92v75o23ř74á34k 4335890683928

Stačilo by aspoň OBČAS připustit konkurenci zahraničních firem. Když ty české mají údajně tak malou kapacitu, že se musí hodně zdražovat...

0/0
16.12.2015 17:35

M42a25r82t61i13n 80R77u47z38i36c65k57a 1422468366667

Stejne se mi nejvice libi N700 a Hayabusa, sice jne 320km/h, ale celkove reseni trati, odbavovani cestujicich, zrychleni na max. rychlost za 180sec., celkem super, vsimnete si zabran na nastupistich a take ocislovanych vstupu primo na nastupistich... naklapeni je reseno naklopenim trati a tak staci mensi polomery oblouku...

https://www.youtube.com/watch?v=VdFD2hy7kFM

https://www.youtube.com/watch?v=geAEAEC6dL8

https://www.youtube.com/watch?v=kMFEr7GizcU

https://www.youtube.com/watch?v=lF69i9iSXts

https://www.youtube.com/watch?v=f2id45s6TmE

0/0
14.12.2015 22:21

M72a70r87t63i22n 73R62u95z36i59c23k75a 1712148306327

Tak predevsim, stavba VRT a klasicke trate je cenove temer totozna - jedine co o neco cenu navysi jsou pripadne tunelove useky a mostni viadukty.

Mj. CR bude za chvili ostrov pomalych vlaku, nebot VRT trate v Rakousku, Nemecku, Polsku, Madarsku se propoji a pres CR nikdo nepojede a tim padem bude nerealne cestovat za praci na vzdalenejsi mista a utrpi tim i turistika...

V Madarsku se zacne stavet VRT z Budapesti smerem na Belehrad a z Vidne do Budapesti.

Kdyby se nekecalo, ale konalo, mohli Nemci jezdit z Berlina do Vidne pres Prahu a Brno... a z Mnichova do Berlina pres Prahu.

Ceske stavebni firmy si ztezuji dlouhodobe, ze jsou vyrazovani nebo se nemohou zucastnit staveb VRT nebot nemaji zadne zkusennosti, narozdil treba od polskych firem, ktere teprve nedavno kupovaly pendolina a uz maji v proozu nebo ve vystavbe trate na 250km/h

+3/0
14.12.2015 21:40

J23i61ř20í 83J79o67z36a 3258573150381

Napred se musi utratit miliony za projekty... chvili to nechat lezet ladem. Pak vyvolat verejnou diskuzi zda ma stavba smysl. Vypracovat dalsi projekt za par milionu a zacit stavet. Takze za 20 - 30 let se dockame. Mimichodem nekdo zde zminuje, ze v Libereckem kraji je jedinou elektrifikovanou trati tramvajova sit MHD. Zrovna jeden z tech prikladu kde se projektuje nekolik let, porad se o tom mluvi, ale nikdo nic nestavi. Ano je to projekt nove tramvajove trati ze zastavky Fugnerova (terminal MHD) na sidl. Rochlice... tramvaj tam mela jezdit uz pred x lety a dodnes nestoji ani kilometr koleji...

+2/0
14.12.2015 17:57

J11i43ř19í 59J39o86z17a 3618613120151

Pan Sura (autor tohoto clanku) je z Liberce. Mohl by mi zde sdelit proc do ted nebyla zahajena stavba tramvajove trati do Rochlic? Dekuji.

0/0
14.12.2015 18:01

V79á67c62l86a34v 53S67v11o75b33o15d43a 5446808359

Mimochodem,v Libereckém kraji snad ani neexistují dvojkolejné tratě? Všechno jsou jednokolejky?

0/0
14.12.2015 23:00

O51l86d14ř43i72c16h 16J44a61n61e27č98e82k 8879636513681

ano je to tak - opět, jediná dvojkolejka v kraji je liberecká tramvaj (tam mají zato ale hned šest kolejnic vedle sebe místo čtyř ;-))

+1/0
15.12.2015 12:00

J29o18s80e52f 30D91o42u82d56e55r39a 5154940106747

To Polsko je trochu špatný příklad. Trať Katovice-Varšava byla postavena v 70. letech jako spojení strategických uhelných revírů ve Slezsku s hlavním městem čistě pro nákladní dopravu. Je rovná jak pravítko, takže poláci ji jen opravili a dosadili zabezpečovací zařízení a HURÁ, máme VRT;-D (technicky stejně nejde o VRT, protože se tam jezdí max 200km/h)

Když chtěli před pár roky začít budovat skutečnou moderní síť VRT(tzv. Y-line) zjistili, že to totálně nemůžou finančně utáhnout, ani s pomocí fondů, a šli od toho, tož tak...

+6/0
14.12.2015 15:27

F78e14l44i30x 56M28e39d97e72k 7325104350177

VRT je jednoduše jakákoli trať s designovou rychlostí od 200 km/h.

I přesto, že rekonstrukce tratě takového rozměru na 200 km/h není zrovna nejlepší investice do budoucna, je to pořád lepší, než trať ležet ladem.

+2/0
14.12.2015 17:44

J53a83r23e21k 80K45a23l35i98v81o30d93a 7716593251596

CMK neměla být stavěna jenom k hlavnímu městu ale až k moři. Na pokračování už ale nebyly peníze. Fakt, že měli od roku 1977 trať s geometrií na 250 a 200 km/h slavnostně zprovoznili až v prosinci 2014 hovoří sám za sebe. https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_4

Zdroj: Wikipedia

+1/0
14.12.2015 21:43

M76a39r65t60i51n 30R78u52z42i94c50k89a 1192178296307

no, ale oni jezdi 200... ale my max. 160...

0/0
14.12.2015 21:45

M66a34r39t71i42n 27R33u59z86i48c78k31a 1242358846677

https://www.youtube.com/watch?v=Jq1UF_Vk674

0/0
14.12.2015 21:43

J23a48r95e91k 44K73a65l33i14v69o78d85a 7946323261906

Známe...

0/0
14.12.2015 21:57

J61i10ř36í 46Z30á52h26o58r16a 5163735132509

Podle mě moc nejde srovnávat náklady na dráhy v česku a německu. Češi jsou chataři a tak projekty hodně prodražuje chata pro každého ze stavební firmy, kdežto němcům stačí holé náklady. Nejsou tedy dražší, ale zase jsou kvalitnější. Třeba alianz arenu v mnichově vč. infrastruktury postavili za 4mld kaček, my sazka arenu v praze za 17mld kaček.

+2/0
14.12.2015 13:21

P57e38t16r 20N82a75j69d21e37k 7857926683161

V Rakousku začali budovat VRT až teprve nedávno, v době kdy už měli vybudovanou perfektní dálniční síť. Měli bychom postupovat stejně !! Pohled na českou dálniční síť je žalostný, desítkami českých měst se valí tranzitní kamiónová doprava a nejsou peníze na vybudování obchvatů. Takže si klidně sněte o VRT z Prahy do Brna (stejně se ji na 99,9% nedožijete), ale nesnažte se mi namluvit, že je to to, co ČR teď nutně potřebuje ;-D 

Mimochodem vlakem z Tokia do Osaky to trvá 153 minut. Z Prahy do Brna kupodivu taky 150 minut. Šinkazenem přes celé Japonsko víc než 11 hodin, vlakem přes celé Česko to trvá  pod 5 hodin. Co z toho plyne? VRT v Česku je momentálně celkem zbytečná.

+7/−7
14.12.2015 11:01

R71a48d46e63k 63J31a87n68a23t98a 9475466704312

Současná politika Evropy je tzv. energetická bezpečnost. A veřejná doprava. zjeména železniční, znamená výrazné energetické úspory.

Je to dost důležité, jestě víte, jaké politicko bezpečnostní problémy závislost na dovozu ropy způsobuje (proč si myslíte, že Evropa Saudům tak podlézá?).

+6/−2
14.12.2015 11:11

P46e85t37r 98N62a81j56d41e71k 7757226553551

... a proto na většině tratí v Česku jezdí desítky let staré neúsporné motoráky ;-D Jestli má někde smysl investovat na železnici, tak je to do elektrifikace tratí. VRT nechme příští generaci, až nebudou vědět co s penězi.

+1/−6
14.12.2015 11:22

R79a34d24e43k 77J24a84n53a20t68a 9525196804622

VRT eletrifikované jsou.

Elektrifikovat klikaté jednokolejné lokálky je ekonomický nesmysl, protože při nízké hustotě provozu (ta vyšší nebude, právě kvůli té jednokolejnosti a klikatosti) se náklady elektrifikace nikdy nesplatí.

+4/0
14.12.2015 11:53

P88e25t17r 71N45a15j48d73e51k 7577926163331

V takovém libereckém kraji jsou jediné elektrifikované traťě tramvaje ;-D A když se podívám na mapu ČR, tak vidím desítky okresních měst, kde se jiný vlak než motorák nedostane.

0/0
14.12.2015 12:40

R70a51d18e74k 17J43a97n64a68t32a 9845766364262

V Libereckém kraji si dnes (tj. bez souběžné radikální modernizace) elektrifikaci nezaslouží žádná trať.

0/0
14.12.2015 12:51

O84l89d80ř29i67c25h 63J13a75n50e17č16e82k 8659496713901

pokud se bavíme o 'klasické železnici' včetně dálkové a nákladní dopravy tak ne.

pokud se bavíme o lokálkách s vozy lehké stavby - tedy něco mezi vlakem a tramvají - tak by to trati do Tanvaldu, Frýdlantu a Zittau podle mě velmi dobře snesly. a ty jsou všechny ve velmi dobrém stavu (vyjma úseku přes Polsko do Zittau ;-)). ale to by zas způsobilo jiné provozní problémy - rušení přímých spojů apod.

0/0
14.12.2015 12:56

P13e52t25r 22N67a74j67d67e11k 7597426253961

Takže železnici v Libereckém kraji ponecháme na úrovni 19. století a místo toho raději budeme budovat 21. století v okolí Prahy?

0/0
14.12.2015 13:34

O20l63d92ř28i83c87h 75J74a22n98e21č10e62k 8299466683581

to není dobré řešení, ale prostá elektrifikace tratí kolem Liberce nic neřeší. NIC.

aby to mělo nějaký efekt, musel byste je taky zrychlit - což ve stávající trase mnohdy takřka nejde - a pokud na ně chcete dostat náklad, tak i zdvojkolejnit. a než to všechno, tak už by bylo lepší postavit novou trať. v tomto případě nikoliv VRT, ale 'normální' trať řekněme pro 120 - 160 km/h.

+1/0
14.12.2015 14:03

P92a45v46e87l 31M96a30t39o35u43š47e52k 5930837378154

Zase tak úplně bych s tím nesouhlasil. Nevím, do jaké míry znáte třeba trať Dresden - Chemnitz - Zwickau a dále směr Hof a Norimberk. Konkrétně v úseku z Drážďan do Chemnitzu (já mu ještě někdy stále říkám Karl-Marx-Stadt) jde o extrémně sklonově i směrově náročnou trať (zhruba jako Liberec - Česká Lípa), ale stávající motorové (byť je trať dávno elektrizována, jsou díky naklápění t. č. nejrychlejší) vlaky kategorie RE a IRE tento úsek jezdí i se třemi zastávkami (Tharandt, Freiberg, Flöha) přesně za 1 h 1 min. Vzdálenost je přitom cca 80 km. Myslím, že Liberec si zaslouží z větší části novou trať tak možná ve směru od Prahy (třeba s dalším i odbočkami). Do ostatních směrů by mohly být stávající tratě postačující, pokud by byly optimalizovány a hlavně udržovány v dobbrém stavu.

0/0
14.12.2015 14:25

O81l19d16ř52i16c87h 24J57a37n40e25č11e67k 8219476303411

bohužel neznám (a klidně říkejte 'Karl-Marx-Stadt', já taky pořád říkám 'švermák' místo 'Dolní náměstí' ;-)). dobrá pro trať z Lbc do Lípy by optimalizace ve stávající trase mohly stačit. tam není dálnice a ani ta intenzita dopravy není taková. ALE Vy sám píšete, že jde o dieslové jednotky (s naklápěním) - tedy s mým hlavním tvrzením, že elektrifikace sama o sobě nic moc neřeší vůbec nejsme v rozporu. a pokud byste tam chtěl dostat ve velkém náklad, musíte zdvojkolejnit a to by asi i do ČL bylo jednodušší stavět úplně novou trať, než zdvojkolejňovat tu stávající po svazích Ještědu.

jinak když mluvím o stavbě nové trati z Liberce, tak mám na mysli Liberec - Turnov a dále na Prahu a/nebo Hradec Králové (anebo místo Hradce alespoň odbočku z Boleslavi do Nymburka), jinde to nemá smysl, možná v opravdu hodně dlouhém horizontu by to mohlo mít smysl ještě přes Zittau do Němec.

0/0
14.12.2015 14:52

O11l48d78ř59i52c88h 66J72a87n57e54č38e32k 8279256833931

které trati v Libereckém kraji by podle Vás měly být elektrifikovány?

díky vysoké hustotě provozu bych viděl prostor na tratích z Liberce do Tanvaldu (a případně dále do Polska), Frýdlantu a Zittau plus odbočka do Josefova Dolu.

tam ovšem žádné 'staré neúsporné motoráky' nejezdí - elektrifikace by cestujícím lepší komfort nepřinesla, spíš zhoršila, protože by ubylo přímých spojů, takže je to čistě otázka ekonomiky provozu.

a navíc by tím vznikl elektrifikovaný ostrůvek bez napojení na zbytek české elektrifikované sítě. ani ze Zittau dál elektřina není.

0/0
14.12.2015 12:53

O80l20d40ř26i51c14h 31J87a59n90e81č29e71k 8249956263201

elektrifikace má smysl, pokud je intenzita (objem) přepravy dostatečná na to, aby se to ekonomicky vyplatilo.

anebo pokud je v dané oblasti elektřina výrazně snáze dostupná než nafta (dříve uhlí), což je případ alpských lokálek a zubaček, ale nikoliv ČR.

tím nechci říct, že v ČR nejsou trati, kde by elektrifikace měla smysl.

0/0
14.12.2015 11:58

M91i44r57o54s38l30a49v 79Z27i40k69m29u15n22d 6988262727408

Kromě toho má elektrifikace smysl na trati s náročným stoupáním, což paradoxně trati na Liberecku jsou, protože elektrická trakce s přebytkem trakčního výkonu umožňuje jízdu i ve stoupání traťovou rychlostí, na rozdíl od trakce motorové ... Např. jízdní doba někdejších rychlíků mezi Hradcem Králové a Libercem se dvěma lok řady 753 (ex T 478.3) byla o cca 30 minut kratší než když vlak táhla jedna lokomotiva ...

0/0
14.12.2015 13:00

O36l89d25ř58i43c56h 70J92a97n83e53č26e42k 8589216213351

to ano - pamatuju ten rozdíl jestli 2 až 3 vagony spěšného vlaku táhl z Turnova do Rychnova motorový vůz nebo lokomotiva.

ale v první řadě je třeba si říci, s jakým provozem na té trati vlastně počítám. pro současný osobní provoz na tratích z Liberce do Jaroměře nebo České Lípy jsou stávající motorové vozy (více méně) dostatečné. a pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, bylo by lepší postavit z Liberce do Hradce a do Prahy úplně novou trať, protože prostou elektrifikací se kapacita trati (co do počtu vlaků) nezvýší, tzn. náklad by se na ni stejně nevešel a zdvojkolejňovat stávající trať by byl nesmysl.

0/0
14.12.2015 13:24

P79e35t49r 51N89e89c45h34a73n61i68c54k78ý 7813126978830

Rychlík z Liberce do Pardubic je skvělý a rychlý, kromě relace Liberec - HK/Pardubice bohužel. Téměř libovolný úsek mezi Turnovem a Jaroměří ten vlak zvládá i rychleji než auto. Další problém je Turnov - Praha, rychlá trať, ale ne pro relaci Turnov - Praha a pak je problém i umístění nádraží v Boleslavi. Marginálními úpravami by se však dalo k těm 2 hodinám LB-Praha (centrum-centrum) dostat, každopádně nová a rychlá trať by byla 10x lepší, jen nevím jak vyřešit Turnov - Liberec, který je největší brzdou veškerého spojení z Liberce skoro kamkoliv na jih a východ.

0/0
14.12.2015 13:54

O68l36d93ř42i10c10h 82J45a31n64e35č11e96k 8209176923861

jak říkám - jde o to, jakou dopravu tam chcete mít. pokud nákladní a konkurenceschopnou osobní dálkovou, bez novostavby Liberec - Turnov včetně dlouhých tunelů se neobejdete. a nic jiného tam silnici konkurovat nemůže.

a pokud by byla kapacitní novostavba Liberec - Jičín - HK, spěšné vlaky pro obsluhu stanic podél stávající trati tam klidně můžou zůstat.

0/0
14.12.2015 14:07

V28i90k33t88o46r 98N78á34r68o94ž12n47ý 3299122518

pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, .....

Stát nezačne konat. A víte proč ? Protože by tím zahubil podnikání . Protože železnice je pro většinu podnikatelů absolutně k ničemu. A pokud by stát to dovedl do fáze , že by nutil používat železnici...podnikatelé by byli nuceni si budovat své sklady a investovat spousty peněz do překládky.

0/0
14.12.2015 14:04

P27a58v89e84l 26M91a79t34o65u15š67e35k 5200327768504

1) Bez většiny našich podnikatelů bych si uměl život docela dobře představit. A myslím, že nejsem jediný. Nepotřebuji, aby každá věc, kterou koupím, včetně těch nejzákladnějších, pocházela od neidentifikovatelného výrobce (Made in EU apod.) vzdáleného možná stovky nebo tisíce km a obohatily se na ní tři překupnické firmy. Jenže právě takoví podnikatelé si naši vládu vydržují.

2) V takovém Švýcarsku se sklady skutečně budují podél železnic a funguje to. Dokonce je to asi podmínkou. Navíc se tam evidentně příliš nekonají zbytečné přepravy zboží křížem krážem jako u nás (a la jedno maso z Příbrami do Náchoda, jiné, úplně stejné maso z České Skalice do Berouna apod., hlavně že kvete podnikání). Myslím, že i v Rakousku mají podobné trendy.

0/−2
14.12.2015 14:49

J61o60s91e62f 20B73r94o31ž36e24k 7183405152801

Bez té většiny podnikatelů - byste neměl ani co do úst ani nic jiného. On totiž i ten místní zemědělec o kterém tady mluvíte je podnikatel a i když je jen 50 km od vás, kde vyrábí co já vím sýry, tak jeho produkci musí někdo rozvést do obchodů. Bez silnic skončí. Železnice je jim k ničemu.

+2/0
14.12.2015 16:06

V97i12k62t83o83r 47N29á31r76o93ž48n65ý 3679822788

Je vidět , že nemáte ani šajn o tom , jak funguje obchod. Máte jeden velký globální trh. Na tomto trhu máte prodávající a nakupující. Prodávající se snaží prodat. Nemusí se mu to povést v místě svého působení , ale může se mu to povést v nějaké vzdálenější lokalitě. Abyste toto odboural , musel byste zavést centrálně plánované hospodářství tak jako to bylo za komančů. Kde státní normy určovaly takřka vše , takže produkty jednotlivých výrobců se mezi sebou moc nelišily a státní úřad veškeré obchodní vztahy pevně stanovil.

0/0
14.12.2015 17:58

R73a68d11e91k 53J49a86n37a48t40a 9525636674572

Abyste toto odboural, stačí zavést mýto pro nákladní automobily alespoň v takové výši, v jaké poškozují silnice. Jistě jste četl o tom, kolikrát větší zátěž znamená jízda kaminou oproti osobnímu vozu. Výše mýta tomu ale neodpovídá.

Pak obchodníci dají přednost bližšímu výrobku před vzdálenějším. Omezila by se také záplava levných čínských šuntů.

+1/0
14.12.2015 18:13

V12i82k48t29o84r 17N64á71r36o48ž38n30ý 3399832968

I když mýto bude dvojnásobné , nezmění se vůbec nic. Pořád bude levnější přepravovat po silnici , než využívat železnici. Nikoho to nebude motivovat k tomu , aby si stavěl železniční vlečky či další sklady a vázal svoje finance v neproduktivně ležícím zboží. Čínskými šunty je zaplaven celý svět , není to pouze o Evropě či ČR. A už vůbec toto není o železniční či silniční dopravě. To by se muselo zavést mýto na použití "námořní trasy" ;-)

0/0
14.12.2015 19:45

M23a54r16t21i52n 62R55u16z48i60c40k20a 1742238526407

To je hezka diskuse, ale kdyby stat (staty EU) se konecne dohodli a zacali konat, tak zbozi nepojede ze Spanel ci Recka k nam a opacne kamiony, ale po zeleznici mnohem rychleji a vyrazne levneji (on ten provoz je pak na stavu silnic znat)...

Stat nekona jednoduse proto, ze je v evrope hodne silna automobilova loby a take celkem podstatna cast prumyslu stoji na automotive... jenze ona konat bude muset, dalnice se totiz nedaji donekonecna stavet a rozsirovat a nejsou zrovna levne...

Navic diskuse o tom, ze je podnikatelum k nicemu je nesmyslna, je jasne, ze koleje vam nikdo nepostavi ke kazdymu nakupaku a do kazdy vesnice ci stodoly, k tomu urcena neni, to mate jako s leteckou dopravou, take nebudete argumentovat tim, ze stavet letiste je blbost, protoze s nim nepristanete v hornich kotehulkach... zeleznice je pro dalkovou dopravu na centralni prekladiste a odtud se rozvazi v miste nakladnimi vozy a nemusi jit zrovna o snuru kamionu jako v pripade dalkove dopravy.

0/0
14.12.2015 22:45

J83i61ř72í 73K21o10c46u82r75e23k 6115424625628

A tím vysokým mýtem získáte desítky slotů pro nákladní vlaky, které to odvezou a ani nebudou potřebovat druhou kolej ... do Škodovky. Prostě stačí napálit pořádné mýto a i jednokolejka zvládne 4 nákladní vlaky za hodinu oběma směry s průměrnou rychlostí 60 km/h. Stejně tak zavedením vysokého mýta vznikne kapacita železnice v relaci Praha-Kladno ze Zlína do Brna začnou jezdit přímé vlaky.

0/0
15.12.2015 14:52

J33i19r13k40a 35D85v45o52ř25á94k 4555760983688

Což ovšem nevypovídá ani tak o schopnostech nezávislé trakce jako takové, ale o schopnostech velice zastaralé ř.753, ne?

0/0
16.12.2015 17:33

P53a95v88e58l 82M18a54t68o65u19š84e22k 5180337448384

V Rakousku v první řadě většinu nákladu přepravují po železnici (samozřejmě od určité vzdálenosti, ne mléko z kravína do sousední vesnice), možná i proto tam mají perfektní dálniční síť. Ve Švýcarsku totéž v ještě dokonalejší podobě (tam mají vlečky i supermarkety). Naproti tomu ČR je kamionová velmoc a dělá vše proto, aby byla ještě větší (velkosklady bez možnosti napojení na železnici, dovážení základních potravin z Polska a Německa = zbytečné přepravy apod.).

+4/0
14.12.2015 11:14

P60e23t53r 84N37a30j17d44e87k 7667936403461

Nákladní doprava a VRT spolu nějak souvisí? Ale jděte...

0/−2
14.12.2015 11:35

P77a28v43e11l 76M38a79t33o52u58š53e18k 5630537938544

To se ptejte sám sebe. Tu souvislost jste zavedl vy, já jen reagoval na vaše slova o dálnicích a o kamionech.

0/0
14.12.2015 11:55

O22l76d22ř18i85c44h 42J32a24n41e32č88e54k 8709266233241

po VRT se dají vozit i náklady (neříkám, že zrovna těžké nákladní vlaky s uhlím).

a i kdyby ne, přesunutím dálkové osobní dopravy na VRT se na původní trati uvolní kapacita pro náklady.

+3/0
14.12.2015 12:00

R32a87d90e50k 21J40a93n63a15t17a 9635986764722

Konkrétně dnes nejvíce diskutové VRT v ČR (Praha-Brno a Praha-Litoměřice) mají být čistě osobní. Pak je totiž jejich stavba výrazně levnější.

0/0
14.12.2015 12:03

O76l23d89ř74i88c81h 32J59a43n84e21č86e45k 8169896783811

může být - takové detaily neznám. nicméně můžete mi prosím vysvětlit proč? předpokládám, že hlavním důvodem je nápravové zatížení a sklonové poměry, ale je nějaký důvod, proč by v noci na 'čistě osobní' VRT nemohl lehký nákladní vlak, jehož nápravové zatížení není vyšší než u osobních (ty kvůli lokomotivě tak jako tak na nějakých 20 tun na nápravu vyjdou) a který tam lokomotiva i do kopce utáhne dostatečnou rychlostí?

0/0
14.12.2015 12:10

R42a40d92e40k 64J12a13n11a46t27a 9535796364782

Ano, sklonové poměry. Kratší a levnější tunely, kratší a levnější mosty. A lehký vysokorychlostní vlak nepotřebuje na jízdu do kopce téměř žádnou energii, stačí mu setrvačnost získaná předchozí jízdou ...

Lehčí nákladní vlak by tam teoreticky mohl, ale dopravci mají raději vlaky těžké, protože ty jsou nejvíc efektivní (nejvíc vydělají) - mj. proto se tzv. tranzitní koridory modernizují na nejvyšší třídu zatížení D4.

0/0
14.12.2015 12:33

O33l46d67ř54i75c63h 94J36a40n90e71č54e16k 8399346933871

to záleží na tom, co ten vlak veze - plošiňák s auty nebo s kontejnery s lehkým nákladem bude mít nápravové zatížení dost možná i nižší než takový railjet, takže jediná otázka by byla kolik vagonů a lokomotiv se zapřáhne - kvůli dynamice jízdy resp. jízdě do kopce.

bohužel takovéhle věci se v ČR dnes vozí kamiony.

že se koridory modernizují na nejvyšší zatížení je logické, protože ty těžké náklady (uhlí...) nemáte kudy jinudy poslat. když se postaví VRT a stávající trati s vysokou třídou zatížení zůstanou, zůstanou na nich i ty těžké náklady.

0/0
14.12.2015 13:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.