Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ceny energií na burzách prudce klesly, domácnosti ale budou platit stejně

Ceny elektřiny i plynu pro obchodníky klesly za poslední rok o desítky procent, lidé to však na svých účtech příliš nepoznají. Neexistuje totiž síla, která by velké dodavatele donutila ke změně. Většina domácností tak nakonec za dodávky zaplatí podobné částky jako letos.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M91a43r87t23i89n 85O74c27h 7729744515606

Můj dodavatel slevnil. A neplatím žádný paušál (administrativní poplatek)

0/0
17.12.2015 7:24

V15l44a98s19t74i79m67i81l 53B41e96d17n16á91ř 3213812305716

To je ale šok.Oni nezlevnují.Proč taky.není páka na ty nenazrance

+1/0
16.12.2015 19:04

P37a80v69e46l 49Z74o75u22h16a30r 5588384664209

Krásný a blahodárný nadpis pro všechny nízkopřijmové (většinové) domácnosti.Pak se vrchnost diví , že lidé pálí kdo co,co se jim jeví jako cenově "dostupné".Jediné opatření naší vlády je : kontrola kotlů.Další : výměna kotlů-kotlíkové dotace.Kde na ale tito výše uvedení lidé vezmou ? Hlavně pak na následný provoz !Toto mohou navrhnout jen lidé s příjmy vysokých státních úředníků (vlády,parlamentu,senátu a pod. ),Navíc důchodci,kteří to mají za pár na odchod na věčnost do toho nepůjdou.

Od vlády bych očekával úplně něco jiného než zvýšení o 4O Kč. důchodu.To je výsměch, který nezachrání ani těch 12OO kč jednorázového přidání. Ceny ek,paliv (el.energie , plynu , o ostatních ani nemluvě) jsou pro některé vrstvy obyvatel naprosto nedostupné. Tady by měly st. orgány s tím něco udělat a ne jen vyhrožovat represí. A to je u moci tzv. Sociální demokracie(ale ta je jen podle názvu).RvJe to hrůza velebnosti !.

+1/−1
16.12.2015 12:40

M88a81r77t12i18n 33F71i60l41i26p59c45z79y16k 3971731915953

Následný provoz vám peníze naopak ušetří.

Osobně se mi investice do automatického kotle vrátila po 6 letech proti topení koksem. Za neskutečného zlepšení komfortu, úspory času, apod.

Z tohoto hlediska se netřeba obávat.

0/0
16.12.2015 13:01

M79i44r97o59s44l98a67v 60Š61i94m13k39o 7955273192425

K čemu jsou pak úřady jako antimonopolní, regulační atd. ? Jde o to, že státu vysoké ceny vyhovují. Kdyby ceny šly dolů, tak se Singer uintervenuje ;-D

+1/0
16.12.2015 10:37

L22á47ď63a 75B48e53r85o13u93n68s24k42ý 8379615378

Tak asi 3 roky mám u ČEZ produkt Kvartál kdy se cena silové přepočítává každé čtvrtletí dle ceny na burze a stále to vychází levněji než běžný tarif. Během třech zimních měsíců je sice ceníková cena násobena koeficientem cca 0,95-1,03 ale zbytek roku 0,7-0,9. V konečném ročním vyúčtování to u mne dělá většinou úsporu 10-15% při spotřebě 11 MW a tarifu D56d. Největší zlodějna je platba za jistič 32A u této sazby 464,- a další položky co člověk nemůže ovlivnit jako třeba podpora fotozlodějně 598,- za 1 MW.

+4/0
16.12.2015 10:10

P46e78t52r 72N34o14v98o79t30n56y 1161830881

Tak to si stěžujte na ERÚ a v parlamentě. :-)

0/0
16.12.2015 11:44

J87a40n 22J82í61c83h47a 8400900228551

Podpora oze je "jen" 495kc/mwh. A mrknete na c56, kolik plati za jistic,at se mate na co tesit.. Se zbytkem souhlas.

0/0
16.12.2015 15:36

J50a39n 52H28á33l42a 8745215100187

No nikdy jsem nepochopil blázny, kteří zafixovali zejména u ČEZu cenu energie, či plynu. Popravdě řečeno, KAŽDÁ kampaň ČEZu na fixování cen u konečných spotřebitelů zatím znamenala, že ceny šly hned další rok dolů. Čím ti lidé přemýšlí?

+3/0
16.12.2015 9:44
Foto

J72i63ř36í 49K23r59a75t68ě32n39a 1961202797367

A jak pomůže nezafixovaná cena? Dolů nejde.

+1/−1
16.12.2015 9:54

M11o25j77m74í43r 57S77k55á66l96a 2310932616

Ale nemusí...:-P

www.chcivyhodnejsienergie.cz

0/0
16.12.2015 9:27

R80a55d87e80k 94N82o80v24o76t84n43ý 5488342716715

A co dělá ÚOHS? Nic, jako vždy.

+1/0
16.12.2015 9:22

M67a81r58t40i59n 25F26i18l64i98p76c52z40y26k 3951391275293

A co by měl dělat? Ten kontroluje, zda nedošlo k dohodám mezi dodavateli a že se majoritní dodavatelé chovají podobně a nesnižují ceny neznamená, že se na tom společně dohodli ...

0/0
16.12.2015 9:25

M97i94c22h44a58e11l 36C98h22a34r39v44á36t 9189858153862

Ono to smysl dává, kdo jiný než odběratel musí zaplatit ztráty ČEZu, způsobené špatnými investicemi či "jen" šlendriánem, který způsobil mnohamiliardové ztráty způsobené nutností odstavit většinu bloků JE.

+6/−1
16.12.2015 9:00

M83a47r90t43i45n 63F47i32l80i27p39c50z96y79k 3541251285363

Proč do toho motáte nějaký ČEZ? Už je to poněkud hloupé.

Odebírejte elektřinu od někoho jiného ... když máte takový neodolatelný pocit, že platíte ČEZu příliš a že vás nějak okrádá.

+2/−1
16.12.2015 9:06

M75i58c33h33a56e13l 60C13h91a77r29v71á67t 9669348393212

A vy máte pocit, že prodejce, který zrovna Vám prodává elektřinu, tuto kupuje od někoho jiného jak od ČEZu?

+2/−2
16.12.2015 9:26

P91e36t85r 61F41e74i21g76l 5838963580242

Ježíši, to je hloupost... Existuje plno cest na trhu jak koupit komodity... Ne jen ČEZ

+2/0
16.12.2015 9:45
Foto

J53i83ř29í 18K81r19a56t62ě60n90a 1861822427707

Prosím poskytněte informace.

0/0
16.12.2015 9:55

M68a13r19t59i72n 25F67i67l62i87p42c73z43y82k 3221561725163

A vy ten pocit máte odkud, z nějaké diskuze u hospodského stolu?

ČEZ není jediným výrobcem silové elektřiny v ČR, i když má podíl na trhu kolem 55% a už vůbec není jediným výrobcem silové elektřiny, který umisťuje své objemy na energetické burze, kde dodavatelé objemy pro své odběratele kupují.

Ale jak se vezme do úst ČEZ, tak máte hned jasno, že.

+1/0
16.12.2015 9:56

K11l87i47m93e10n63t 84P56i76j75á60č11e48k 7137295702168

Nevím, kde jste těch 55% vzal, spotřeba v ČR vloni byla cca 57 TWh, a jen ČEZ vyrobil 63TWh. Je fakt, že z té výroby se třeba 14TWh vyveze ven. Jako výrobce je zcela jistě dominantní, tipl bych ten podíl přes 80%. Vy asi myslíte těch 50 obchodních prodejců od kterých lze koupit, ale oni nevyrábějí, jen přefakturují.

0/0
16.12.2015 13:07

M18a67r34t33i42n 56F84i31l40i74p18c74z72y50k 3131271805803

V roce 2012 měl 70%, od té doby prodal ještě Chvaletice a v plánu je stále prodej Dětmorovic a Počerad.

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/podnikani/clanek.phtml?id=764413

0/0
16.12.2015 13:35

K53l32i73m13e54n73t 25P47i90j17á61č49e39k 7547725752148

Tak Chvaletice jsou 3,5% podílu na výrobě, Počerady jsou zakonzervovány po dostavbě paroplynu v roce 2011-12 - zcela nerentabilní výroba, možná i neprodejné - spíše pomník ČEZu.

0/0
16.12.2015 14:06

V48á81c68l41a61v 72Š68u87b76r80t 9137353568827

Nejhorší na tom je, že až ceny začnou opět růst, budou všichni říkat, jak musí zdražovat, protože cena na burze roste:-) Zjevně je cena na burze "směroplatná" jen, když roste.

+13/0
16.12.2015 8:54

J67a31n 74B47u42r15e22š 1595170939659

nevím jestli reagujete na mne, ale každý má svoji politiku co se týká nákupu plynu. Někdo nakupuje po měsících, někdo na rok a dá se koupit i třeba na dva roky. Toť realita. Pokud si nasmlouváte plyn na dva roky a cena na burze roste, tak to na cenu vliv nemá, pokud tam nejsou jiné okolnosti, které mají tlak na zvyšování ceny.

0/0
16.12.2015 9:01

V12á96c46l24a78v 97Š21u21b69r11t 9437653958447

Tento důvod - dlouhodobé kontrakty - se uváděl minulý a předminulý rok. A také se psalo, že až tyto smlouvy vyprší, dojde ke zlevnění...

0/0
16.12.2015 9:04

J64a59n 77B81u17r78e35š 1435980759879

Ale to asi nikdo nevěděl, že v zimě bude léto a že se stále masině zatepluje. Už jsem psal že mezi rokem 2013 a 2015 např. u nás došlo k 20% propadu. Je to stejné jako když vám ve firmě propadne obrat o 20% obrat. Asi to na výplatě pocítíte. Tedy pokud nepracujete např. jako úředník, kterým se platy zvyšují. Nejde jen o cenu plynu, ale o náklady na vytápění. Naše společnost nakupuje plyn na jeden rok.To není dlouhodobá smlouva jako např. u vodáren, kde mají provozní smlouvy i na 20-30let.

0/0
16.12.2015 9:22

V74á73c75l83a13v 77Š52u23b78r16t 9887413148687

To je taková chytristika a pokrytectví. Mírná zima...blabla. Když bude krutá zima, tak zlevníte? Asi těžko...Kdybyste upřímně napsal, že se jako všichni snažíte vyždímat co nejvíc, bylo by to aspoň fér.

0/0
16.12.2015 10:39

V62i76k40t70o56r 63L72a59b10u28ť 6898195382830

Já měl zrovna dojem , že regulovaná složka na rok 2015 se snižovala - sice žádná hitparáda, snížení pro domácnosti, podle sazeb cca 0.6 - 1.7%, ale snížení to je...

0/0
16.12.2015 8:40

M75a62r47t48i89n 33F47i45l85i97p64c23z81y64k 3371751275733

Ale pro rok 2016 se zase zvedla ...

+1/0
16.12.2015 9:04

P22e96t26r 57C13h37v28á33t11a23l 4742652220684

Hmm, školy na to nemám, ale není náhodou účelem podnikání vytvořit co největší zisk?? 8-o Kdo z vás by na jejich místě sami dobrovolně a bez podstatného důvodu zlevnili... ? Nikdo.

+2/0
16.12.2015 8:33

J24a39n 12B52u50r92e23š 1455710279899

pro někoho asi ano. Zapomněl jsem dodat, že jsem jednatelem technických služeb ve vlastnictví města a společnost když vytvoří zisk, tak si ho z cca 1/2 bere město a to dělá co? buduje chodníky občanům apod. :-)

0/0
16.12.2015 8:57

J41a16n 43B81u17r32e34š 1105260959409

Článek je psán někým, kdo tomu opravdu nerozumí. Jakožto jednatel společnosti dodávající teplo z CZT jsme provedli v květnu standardní výběrové řízení na dodavatele plynu. Cena klesla o více jak Kč 100 za MWh a v tu dobu jsme si říkali, jak jsme dobří a že to je opravdu výborné. A výsledek? Po pár měsících cena dále klesla o cca Kč 100,- No a pak nějaký pisálek napíše, že cena šla na téměř 500 Kč a že by mělo dojít k výraznému zlevnění. Kdyby šla cena plynu od května nahoru, tak by nás zase kritizovali, proč že jsme v květnu nenasmlouvali plyn... když byla cena nejlevnější. Pak se pisálek ale nezabývá tím, že dochází k propadům ve výrobě tepla a to o desítky procent. Také se stále více zatepluje. U naší společnosti došlo k propadu mezi roky 2013 a 2015 k 20% propadu v množství vyrobeného tepla. V ceně tepla ale není jen cena plynu, ale investice, opravy, zaměstnanci na 24 h směny atd. Já nemohu říci zaměstnanci. Hele klesla výroba o 20%, dostaneš o 20% ménší mzdu. Nebo všem možným revizákům, dám ti o 20% méně než loni . Nebo dodavateli náhradního čerpadla. Pro ekonomicky zdatnější jedince je to o tom, že v celková cena pro odběratele je více složena z fixních nákladů, protože fixní náklady se moc nemění. Je to asi jako když máte dům a nebydlíte v něm. Nebo máte pole a neoráte brambor. Také musíte zaplatit daň z nemovitosti.

Takže já jsem osobně rád, že jsme cenu udržíme na stejné výši jako loni. Cena plynu je jak již někdo zde psal složena ze složky regulované a neregulované. Propad ceny plynu tak ani nepokryje výpadek v množství vyrobeného tepla.

+3/−5
16.12.2015 8:22

P67e27t59r 19T29y66č31k33a 6695302849942

Pokud se fixni naklady nemeni tak proc zdrazuje ta regulovana cast energie na distribuci? Taky na to mate nechystane slohove cviceni?

+10/0
16.12.2015 8:31

L51i62b84o34r 34N60e75d35b97a66l 9707300842518

Zapomněl jste napsat, jak se to promítlo v zisku společnosti......

+1/0
16.12.2015 8:39

F47r98a74n64t29i15š68e60k 88P88á43p24a36y 2412289647877

Máte pravdu. Len tak napísať, že ceny pre konečných spotrebiteľov nekorešpondujú s cenami na burze, je vyslovený populizmus. Ten, kto nakupuje na burze, má okrem ceny za elektrinu aj svoje vlastné variabilné a fixné náklady. Netreba pritom zabúdať ani na to, že pravdepodobne platí dopredu. Takže jeho konečná cena má s cenou na burze len veľmi málo spoločné. A okrem toho je tu ešte aj cena distribúcie a jadrový fond a ešte "ekologický" fond, ktoré u nás na Slovensku robia asi tak 60 percent. Takže nakoniec sa pokles cien na burze o niekoľko desiatok percent reálne prejaví asi tak v niekoľkých percentách.

0/0
16.12.2015 10:37

J32a25n 78J77í91c92h60a 8130610858501

Tak snad ale mate dvouslozkovou cenu, ne?

0/0
16.12.2015 15:40

J21o49s53e51f 89P40i52š77v13e33j13c 5516396418869

Průměrný Čech umí pouze hudrat v hospodě, místo aby zvedl zadek a změnil dodavatele plynu, elktřiny nebo banku raději skuhrá jak je všechni drahé a nebo se nechá vmanévrovat do změny, která je pro něho co nejjednodušší (podepíše smlouvu podomnímu obchodníkovi nebo závazek stávající společnosti výměnou za malou slevu, která je prezentována jako velká - v článku je to popsáno naprosto přesně). Potom se nelze divit, že jsou u nás ceny takové jaké jsou.

+2/−7
16.12.2015 8:08

J38a14r67o87s28l59a75v 55T16a24c61h66o28v27s62k74y 2782910124860

Cetl jste ten clanek ? Vsichni dodavatele jsou temer stejni. Neni kam prejit.

+7/−2
16.12.2015 8:18

L57u79k46á75š 54Š87m50a31h70e73l 2797224912554

Není pravda, změnil jsem na dodavatele, který má téměř o 30 % nižší cenu silové elektřiny než je ceníková cena E.On ElektřinaTrend (a asi o 15 % nižší cenu silové elektřiny, než je speciální individuální sazba, kterou mi E.On nabízel v okamžiku odchodu). Navíc se u něj při dvou a více odběrných místech platí nulový paušál (u E.Onu je to 70 Kč/měsíc). A tenhle dodavatel zlevnil elektřinu na rok 2016 asi o 4 %. Při vyplnění kalkulačky: E.On Trend 9.092 Kč (smlouva na 12 měsíců), E.On Advent 8.697 Kč (smlouva na 24 měsíců), můj dodavatel 7.676 Kč (smlouva na dobu neurčitou!)... ale jasně, tisícovka či skoro 1.500 je nic, ono není kam přejít.

+2/0
16.12.2015 8:55

J97o44s75e78f 84P59i84š70v38e72j46c 5386106298609

Článek jsem četl, ale to "téměř" znamená rozptyl skoro 10% - nesmíte dát na články ale zkusit sehnat informace i jinde. Doporučuji srovnávač na tzb-info - jako jediný ho doporučuje Energetický regulační úřad (narozdíl od jiných rádobysrovnávačů obsahuje skutečně aktuální údaje o všech obchodnících). Kromě toho se o jeho provoz stará právě ve článku citovaný Jan Schindler - to co říká je sice pravda - ceny by mohly být nižší, ale na druhou stranu, rozptyl mezi nejlevnějším a nejdražším obchodníkem je i tak nemalý (zvláště u starých domů s vyšší spotřebou)

0/0
16.12.2015 18:29

M30i66r64o91s89l91a48v 14J69o28c56h 3692501223878

No je potřeba rozlišovat cenu silové elektřiny(plynu) a cenu za distribuci. V současné době tvoří celkovou cenu za elektřinu(plynu) ze 3/4 cena za distribuci a pouze nějakou 1/4 z celku a méně z celku tvoří cena za silovou energii. Tedy když by cena silové elektřiny klesla na 1/2 tak v ideálním případě by mohla klesnout celková cena maximálně o 1/8. Pro příklad v současné době klasická sazba elektřiny domácností d02d nabízí cenu za kWh přibližně ve výši 5,5 Kč/kWh. Z toho je cena za silovou elektřinu cca. 1,3 Kč/kWh zbytek je cena za distribuci, daně, ekodaně atd. . :-P

+3/−2
16.12.2015 7:28

K93a86m89i83l 58K76o83p42r73n60i60c62k45y 6232503766526

Ten plyn v závorce je naprostý nesmysl. Pro ele to sice platí, ale u plynu dělá distribuce méně než pětinu ceny. Takže případné zlevnění by se promítlo prakticky celé do celkové ceny.

+3/0
16.12.2015 7:52

J82i88ř91í 21P79a10u20l 3266755867872

Právě, že se nepromítlo, resp. nepromítlo v míře odpovídající ceně plynu na trhu.

0/0
16.12.2015 8:18

M42a29r73t69i57n 61F26i88l11i75p19c82z48y60k 3181541855293

I s tou cenou elektřiny se mýlíte, protože jednak je cena silové elektřiny nominálně kolem 1.50Kč s DPH a hlavně je k ní potřeba připočítat měsíční stálý plat, pak se jjí cena dostane na cca 45% z celkové ceny elektřiny a ne na cca 25%, jak uvádíte.

+1/0
16.12.2015 8:19

J10i55ř82í 16P32a91u74l 3416725337362

A ani s těmi 5,50 Kč/kWh nemá pravdu. :-)

+1/0
16.12.2015 8:25

M93a37r83t56i23n 27F82i67l23i52p22c28z82y62k 3691361985123

Mno, tady bych byl opatrný, protože jestli do celkové ceny započítá úplně všechno, tedy i stálou platbu za jistič u distribuce a další drobnosti, tak opravdu ta cena může být přes 5 Kč, i když je v ceníku cena za 1kWh ve výši třeba 4.20Kč. Ale to už jen spekuluji.

0/0
16.12.2015 8:33

J67i21ř82í 77P42a72u89l 3626345687502

http://www.penize.cz/nakupy/294289-cena-kwh-elektriny-v-roce-2015-tady-ji-najdete!

Já jsem si udělal kontrolní výpočet pro moji spotřebu a rovněž se pohybuji v blízkosti cen uvedených v odkazu.(cca 4,20 Kč) Takže rozhodně ne 5,50 Kč.

0/0
16.12.2015 8:43

M65a75r38t40i65n 25F20i59l51i82p33c64z57y97k 3711941835753

I na svém odkaze najdete toto: "Například v distribuční sazbě D02d zaplatila domácnost v roce 2014 5,111 koruny za kWh, v roce 2015 to bude 5,022 koruny."

Já vycházím ze stránek ERÚ a i tam se skutečně po započtení stálých měsíčních plateb dostanete nad 5 Kč/kWh.

http://kalkulator.eru.cz/

0/0
16.12.2015 9:13

J10i73ř58í 59P47a71u74l 3306475727272

Pak ale citace Štěpánky Křížová ze společnosti E.ON Energie neodpovídá údajům v tabulce. Možná nemluvila o průměrných cenách, které jsou uváděny v tabulce nebo je chyba někde jinde. Ale jak už jsem psal, moje cena za kWh odpovídá docela přesně údajům v tabulce, takž spíše věřím uvedeným tabulkovým číslům než prohlášení EON.

0/0
16.12.2015 9:26

M54a44r89t20i70n 13F74i28l96i85p66c77z60y34k 3771171135883

Já se vám jen snažím říct, že záleží co do celkové ceny započítáte.

Pokud berete ceníkovou cenu, tak ano, cena je kolem 4.20Kč/kWh s DPH.

Když ale ke své roční spotřebe připočítáte například pevnou cenu za měsíc u silové a stálý plat za jistič u distribuce, tak vám ta celková cena může vyskočit na těch cca 5 Kč.

Je to jakobyste do nákladů na 1km u osobního auta započítával jen cenu za benzín. Když započítáte do nákladů na 1km i cenu za olej, pojistku, servisní prohlídku, tak se dostanete úplně jinde.

Já neříkám, že je to správné takto počítat, jen říkám, že pokud to dotyčný do ceny uapočítal, tak se skutečně mohl dostat na těch 5.50Kč/kWh

+1/0
16.12.2015 10:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.