Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S65t58a33n89i23s24l57a71v 86T53e12s71a76ř 9207804812404

České dráhy jezdí tytéž tratě taky stejně dlouho jako v dobách, kdy vlaky tahala parní lokomotiva s třetinovým výkonem a zastávkou pro tankování vody.

Pravda, v nových jízdních řádech se občas objevilo, že na stejné trati jsou stanice vzdálené 21km, přestože předchozích 78 let to bylo 19km. Kvůli ceně jízdenek.

0/0
9.1.2016 18:45

M22i45r43o55s81l62a87v 54Z80i93k87m29u19n69d 6438402307218

Co se míní dobou letu ?

Na silnici nebo železnici je to doba odjezdu vlaku (rozjezdu) do příjezdu (zastavení).

Co je to v letecké dopravě ? Okamžik, kdy se letadlo odlepí od ranveje (skutečný ODlet) do okamžiku kdy letadlo dosedne na ranvej (PŘÍlet) nebo čas od okamžiku zavření dveří letadla nebo dveří vstupního tunelu nebo skončení "check-in" do okamžiku kdy cestující projdou dveřmi letadla nebo dveřmi výstupního tunelu do celního prostoru nebo zavazadlového prostoru či haly ? Ty "vedlejší časy" mohou být v určitém okamžiku delší než vlastní doba pobytu letadla ve vzduchu ...

+1/0
3.1.2016 18:19

T61o30m73á74š 55K73n49a87i68f30l 6523750657800

Imho je ten duvod uplne nekde jinde... A to v "kompenzacich" za zpozdeni. Takhle maji mnihem vetsi rezervu na male mimoradnosti....

Na vedlejsim mediu, ktere tenhle clanek prevzalo, z toho delaji aferu (" aerolinky maji novy trik")

I kdyby s tim chteli "manilulovat" ukazatelem zpozdeni... Je to zcela ciste a naprosto ferove.

0/0
29.12.2015 15:29

K52a19r74e54l 20M14o31k12r50y37k 3346698753

no mě čeká let Tokio - Istanbul 9017 km a ukazuje to to dobu letu 12:55 a přitom z Aucklandu do Seoulu to je 9630 km tj o více jak 500 km více a letěl jsem to "jen" 12 hodin

že by to bylo o tolik "uměle natáhlé" ??

0/0
28.12.2015 17:58

T77o97m33á91š 11K42n78a59i70f78l 6903700687100

Tady bude hrat roli jetstream... Tokyo - evropa je proti vetru, ktery let dovede pekne prodlouzit.

+1/0
29.12.2015 15:30

P17a22v10e84l 60V50e22t63e37š27n34í64k 7755118565987

Tak je pravda, že když v pondělí ráno přistanete ve Frankfurtu na terminálu 2, tak vás čeká slušná dopravní zácpa. Pak vás povozí kolem nákladního (cargo) terminálu, projedete se kolem hangárů (Lufthansa technik), objedete letištní budovu a přestoupíte na autobus, kterým se projedete tunely pod budovami a vystoupíte ven.

Pokud odtamtud pokračujete vlakem, pak musíte ujít asi 800m na monorail, který vás převeze do terminálu 1 a odtamtud ujít dalšího půl kilometru na "long distance trains".

No a odlet? Pokud se ozve, že letadlo odlétá z "remote location", tak vás potěš. Po uplynutí "boarding time" vás čeká asi 20 minutová cesta autobusem kamsi za letiště (můžete si cestou prohlížet letadla). Potom budete v letadle čekat na cestující, kteří se zasekli někde v odbavovacím procesu. A nakonec .... se letadlem projedete po letišti (cca 15 minut), počkáte si v dopravní zácpě na volnou runway (10 minut) a konečně si vychutnáte necelou hodinu letu do Prahy.

+4/0
28.12.2015 16:48

M71a33r27e49k 79K21l89u31f28a 3828634474726

Letadla létaly.... OMG Rv;-O

+10/0
28.12.2015 10:22

T58o14m75a28s 42A62u12g42u24s34t83y25n 6377856691640

Není nad to, když mají čas plánovaný příliš optimisticky, kdy je plhodinové zpoždění standard. Pak se to zpozdí o další půl hoďku a uletí vám přípoj. Super.

Letěl někdy pan Sůra letadlem a přestupoval s tím, že měl každou letenku koupenou zvlášť?

0/−1
28.12.2015 9:50

R83a18d23o83s68l31a91v 98K44l81a67u42d88a 5944388314382

Jeden pilot mi tenkrát řekl... Když se někam potřebuju dostat rychle, letím letadlem... Když včas, tak jdu pěšky. Kupovat každou letenku zvlášť je sebevražda... Kor když jí člověk kupuje s tím, že nejde přebookovat.

+2/−1
28.12.2015 9:54

T10o88m53a75s 60A98u81g23u46s68t90y13n 6257946941620

Ono to někdy taky jinak nejde. Nebo jde, ale zrovna svůj nejbližší let bych jako jednu letenku měl za 27 tis., takhle jej mám za 8. Nevím jak pro koho, ale pro mě docela podstatnej rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:03

T45o58m28a78s 39K58o74t45a53l 8367434274293

A jak jinak to asi dělat? Kupuji cca 20 letenek měsíčně a to si prostě přimý nebo navazující lety moc vybírat nemůžete. A co se týká přesnosti, tak cestovat s ČSA je stejný jako ČD - když je zpoždění jen 20 minut, tak to beru jako jejich úspěch..

+3/0
28.12.2015 10:06

L73u80k44a88s 86C15o56d69r 6748402420621

Radoslav ma pravdu. Kdo lita casto, tak vicemene vi, co si v ramci letenek muze nebo nemuze dovolit. Mit kratkej cas na prestup a navazujici letenku, co je nemenna/nevratna je v lepsim pripade stresujici zazitek a v tom horsim poukazka na pekne velkej prusvih. Jasne, cas od casu se spojum na dvou letenkach clovek nevyhne, ale chce to delat s rozmyslem a nehrotit casy prestupu uplne na krev. Koneckoncu od toho jsou tabulky MCT a weby typu flightstats, aby clovek tyhle veci nejak rozumne vychytal...

0/0
28.12.2015 10:23

P83a85v17e54l 40N53e78d52ě47l92a 5416920714201

kdo létá pravidelně, tak ten ví, co si může dovolit. A tudíž nezůstane na letišti. Prostě ví.

0/0
28.12.2015 12:55

L30u58k93a10s 24C54o55d79r 6288482260311

Vetsinou to vyjde, ale problem je v tom stresu kolem a ruznejch nenadalejch okolnostech. Pred casem jsem se treba potreboval celkem rychle dostat z Guamu na Sachalin a i kdyz jsem si dal v Manile na prestup celkem dost casu (kterej jsem pak z vetsi casti prosedel v *G lounge), tak me nechteli agenti z nejakyho bizarniho duvodu typu "nemate tranzitni razitko na boarding passu" nechat naboardovat letadlo do Seoulu. Resil jsem to s nima pul hodiny, ve vzduchu dost realne viselo idb (a tim padem prosvihnuti letu z ICN do UUS, kterej lital jenom trikrat za tejden), ale nakonec dostali rozum a pustili me dal. Ale znova bych to fakt prozivat nechtel...

0/0
28.12.2015 15:36

T79o16m18a57s 87A88u52g48u96s95t89y58n 6467806131730

kolik je podle vás teda potřeba na přestup? 6 se zdá být dostatečná rezerva, přesto jsem letěl do Paříže se zpožděním právě těch 6 hodin, naštěstí jsem tam končil...

0/0
29.12.2015 14:59

J50a30n 43T51a56r92a42b46a 4486256459419

Zpoždění resp. delší doby letu mají značnou měrou na hrbu přeplněná letiště, viz běžné čekací doby na přistání na letištích DXB, LHR, .....

V Dubaji je to kolem půlnoci i hodina resp. desek koleček nad zálivem nebo nad Ománem. LHR pátek večer 50 minut zcela běžně.

Totéž se děje na odletech při čekání na start.

Další vliv má změna dříve kratších tras, nelétá se přes Ukrajinu, Irak, Sýrii, Izrael,.... to jsou další minuty až desítky minut navíc.

Některé společnosti kvůli přeletovým poplatkům raději volí delší trasu přes jeden stát než krátké přelety přes dva další, ostatně palivo je velmi levné, byť dle účtování palivových příplatků se to nezdá.

A zbytek je alibismus některých společností.

+1/0
28.12.2015 10:09

L47u38k40a37s 36C90o36d56r 6728402830831

Jenze pokud pomineme mimoradny zpozdeni typu pocasi nebo technicka zavada, tak ty ostatni duvody jsou vicemene pravidelny. Takze si staci vyjet z flightstats nebo flightaware jak na tom ten muj let posledni mesic byl co se tyce routingu a casu odletu/priletu, a podle toho planovat cas na prestup. Pokud tam u delsich letu vidim rozptyl treba mezi 11-13 hodinama (v zavislosti na trasovani a vetru), tak si k tem deklarovanym 11 hodinam letu automaticky prihodim dalsi dve hodiny rezervy...

0/0
28.12.2015 10:28
Foto

P14a82v66e81l 61P97o19k65o18r73n76ý 2536964940872

České dráhy či co to bylo před rokem 1989 měly tehdy opakovaně zpoždění. Tak jsem se průvodčího ptali, proč o to zpoždění neopraví jízdní řád. S úsměvem nám řekl, že to již několikrát udělali. Tedy aerolinky využívají "české zkušenosti".:-)

0/0
28.12.2015 9:33

R37a58d24o24s51l49a37v 13K65l57a61u27d19a 5544218474932

Aerolinky se především brání proti stěžovatelům, kteří mají touhu se neustále soudit. Třeba kvůli zpoždění. Normální člověk ví, že třeba let přes Atlantik může být klidně o hodinu delší, nebo také pomalejší.

+1/0
28.12.2015 9:40

P57a12v66e72l 87V58a78n66ě63č47e31k 4814293661591

nebo?

0/0
28.12.2015 9:49

R81a92d40o68s45l80a69v 69K62l43a39u77d94a 5494578474982

kratší:-P

+1/0
28.12.2015 9:52

J28a64n 16T13a47r84a69b85a 4356646729819

True Air Speed vs Ground Speed je jádro pudla. Mít na 4000km letu protivítr 200km/h nebo opačně, je dost rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:13

R73a65d44m75i41l60a 58S71i28m16č35á21k30o96v13á 5355253485875

lítám celkem často a poslední dobou se už několikrát stalo, že jsme vyletěli o 10-15 minut dříve... teď už chápu proč, aby neměli zpoždění :-)

+1/0
28.12.2015 8:29

R67a96d72o43s30l47a94v 75K88l92a82u74d94a 5434148894602

To je normální. Letadlo není tramvaj. Jakmile je palivo doplněné, cestující na svých místech a jejich zavazadla v zavazadlovém prostoru, není na co čekat. Pokud je na nebi volno, vzhůru do oblak.

+15/0
28.12.2015 8:37

J65a22n 60T72a26r86a49b56a 4456106779359

Jistě, pokud ovšem následně nedoplňují dvě hodiny cargo na maximální vzletovou hmotnost, jak se to běžně děje na PVG.

0/0
28.12.2015 10:14

R63a72d81e10k 48Č33o93s 3156676708428

Ono to určitě není tak, že by si pilot určil, že radši odletí o chvilku dřív. On má určený tzv. slot (okno), ve kterém musí odstartovat, protože na něj má naplánovanou i trať. Kromě toho i letiště velmi přesně plánuje pohyb letadel a odbavení. Vzhledem k tomu, že řízení provozu je mnohem víc automatizované, stává se že dispečer velmi operativně zjistí volný slot i trať a pokud do okna má letadlo připravené ke startu, pošle ho tam.

+12/0
28.12.2015 8:43

T20o23m62á95š 38K22n51a46i35f63l 6973450647820

Na "slot" nepada ani zdaleka kazdy let...

0/0
29.12.2015 15:33

J74o16s33e56f 56R80i89c58h75t20e66r 9296125227433

Vzlétli nebo odletěli. Vyletět můžete leda tak z práce za to že v pracovní době píšete na idnes ptákoviny ;-)

+1/−1
28.12.2015 9:30

R65a66d65o59s54l89a40v 15K72l85a59u17d86a 5364888384182

A není to jedno? Důležité je, že všichni vědí o čem je řeč. Taky vím že na železnici nejsou zatáčky. Ale vím co tím pisatel myslí.

0/−1
28.12.2015 9:34

J82o64s83e49f 28R98i44c23h84t39e32r 9146295277543

Když malý dítě řekne "mám dvě roky", tak ho taky opravíte, i když mu každej rozumí.

+2/0
28.12.2015 10:05

R32a43d22m30i42l77a 97S32i30m25č91á51k82o93v39á 5515883835775

:-) to bych musela vyhodit sama sebe :-) ale jinak, děkuji za upozornění, zasloužím exemplární trest !

0/0
28.12.2015 18:46
Foto

J89a92k39u77b 81V26a47š60k19o 1768544742503

Tak to je snad v pořádku. Je mi milejší letět 2 hodiny bez zpoždění, než 2 hodiny se zpožděním pul hodiny. Už jen kvůli plánování návaznosti dalších spojů.

+17/−2
28.12.2015 7:53

R81a40d88o41s13l54a25v 87K50l85a84u26d96a 5824518704122

Asi tak... Taky jsem tenkrát zažil běh letištní halou (tedy tranzitem). Připadal jsem si jak McCallistři.

+6/0
28.12.2015 8:43

J45i91r61i 40D43o76b41r50ý 9828519603

Souhlas. V jednom z pripadu jsem mel s sebou 2 kufry. Jeden prestoupit stihnul druhy ne. ;-D(cca hodina zpozdeni diky nejakym technickym problemum)

0/0
28.12.2015 9:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.