Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S80t97a64n15i87s44l54a65v 84T77e24s24a44ř 9937164272154

České dráhy jezdí tytéž tratě taky stejně dlouho jako v dobách, kdy vlaky tahala parní lokomotiva s třetinovým výkonem a zastávkou pro tankování vody.

Pravda, v nových jízdních řádech se občas objevilo, že na stejné trati jsou stanice vzdálené 21km, přestože předchozích 78 let to bylo 19km. Kvůli ceně jízdenek.

0/0
9.1.2016 18:45

M38i66r78o51s96l31a96v 94Z45i60k26m71u50n30d 6648282927758

Co se míní dobou letu ?

Na silnici nebo železnici je to doba odjezdu vlaku (rozjezdu) do příjezdu (zastavení).

Co je to v letecké dopravě ? Okamžik, kdy se letadlo odlepí od ranveje (skutečný ODlet) do okamžiku kdy letadlo dosedne na ranvej (PŘÍlet) nebo čas od okamžiku zavření dveří letadla nebo dveří vstupního tunelu nebo skončení "check-in" do okamžiku kdy cestující projdou dveřmi letadla nebo dveřmi výstupního tunelu do celního prostoru nebo zavazadlového prostoru či haly ? Ty "vedlejší časy" mohou být v určitém okamžiku delší než vlastní doba pobytu letadla ve vzduchu ...

+1/0
3.1.2016 18:19

T15o56m52á59š 67K95n14a89i76f28l 6173880937970

Imho je ten duvod uplne nekde jinde... A to v "kompenzacich" za zpozdeni. Takhle maji mnihem vetsi rezervu na male mimoradnosti....

Na vedlejsim mediu, ktere tenhle clanek prevzalo, z toho delaji aferu (" aerolinky maji novy trik")

I kdyby s tim chteli "manilulovat" ukazatelem zpozdeni... Je to zcela ciste a naprosto ferove.

0/0
29.12.2015 15:29

K61a77r68e24l 23M68o38k11r43y18k 3916978923

no mě čeká let Tokio - Istanbul 9017 km a ukazuje to to dobu letu 12:55 a přitom z Aucklandu do Seoulu to je 9630 km tj o více jak 500 km více a letěl jsem to "jen" 12 hodin

že by to bylo o tolik "uměle natáhlé" ??

0/0
28.12.2015 17:58

T48o23m37á92š 59K25n10a40i22f57l 6843170217550

Tady bude hrat roli jetstream... Tokyo - evropa je proti vetru, ktery let dovede pekne prodlouzit.

+1/0
29.12.2015 15:30

P91a40v29e75l 37V71e32t73e88š52n95í14k 7785178755557

Tak je pravda, že když v pondělí ráno přistanete ve Frankfurtu na terminálu 2, tak vás čeká slušná dopravní zácpa. Pak vás povozí kolem nákladního (cargo) terminálu, projedete se kolem hangárů (Lufthansa technik), objedete letištní budovu a přestoupíte na autobus, kterým se projedete tunely pod budovami a vystoupíte ven.

Pokud odtamtud pokračujete vlakem, pak musíte ujít asi 800m na monorail, který vás převeze do terminálu 1 a odtamtud ujít dalšího půl kilometru na "long distance trains".

No a odlet? Pokud se ozve, že letadlo odlétá z "remote location", tak vás potěš. Po uplynutí "boarding time" vás čeká asi 20 minutová cesta autobusem kamsi za letiště (můžete si cestou prohlížet letadla). Potom budete v letadle čekat na cestující, kteří se zasekli někde v odbavovacím procesu. A nakonec .... se letadlem projedete po letišti (cca 15 minut), počkáte si v dopravní zácpě na volnou runway (10 minut) a konečně si vychutnáte necelou hodinu letu do Prahy.

+4/0
28.12.2015 16:48

M19a50r74e96k 20K50l63u90f24a 3398774964306

Letadla létaly.... OMG Rv;-O

+10/0
28.12.2015 10:22

T65o20m38a16s 56A81u19g12u87s26t70y31n 6267496471500

Není nad to, když mají čas plánovaný příliš optimisticky, kdy je plhodinové zpoždění standard. Pak se to zpozdí o další půl hoďku a uletí vám přípoj. Super.

Letěl někdy pan Sůra letadlem a přestupoval s tím, že měl každou letenku koupenou zvlášť?

0/−1
28.12.2015 9:50

R62a20d30o33s45l12a75v 65K46l58a80u89d65a 5844238414532

Jeden pilot mi tenkrát řekl... Když se někam potřebuju dostat rychle, letím letadlem... Když včas, tak jdu pěšky. Kupovat každou letenku zvlášť je sebevražda... Kor když jí člověk kupuje s tím, že nejde přebookovat.

+2/−1
28.12.2015 9:54

T75o67m86a84s 75A72u59g93u46s16t62y58n 6357886341240

Ono to někdy taky jinak nejde. Nebo jde, ale zrovna svůj nejbližší let bych jako jednu letenku měl za 27 tis., takhle jej mám za 8. Nevím jak pro koho, ale pro mě docela podstatnej rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:03

T52o72m75a66s 76K96o29t17a62l 8497204324373

A jak jinak to asi dělat? Kupuji cca 20 letenek měsíčně a to si prostě přimý nebo navazující lety moc vybírat nemůžete. A co se týká přesnosti, tak cestovat s ČSA je stejný jako ČD - když je zpoždění jen 20 minut, tak to beru jako jejich úspěch..

+3/0
28.12.2015 10:06

L22u32k40a56s 88C71o72d78r 6628762440561

Radoslav ma pravdu. Kdo lita casto, tak vicemene vi, co si v ramci letenek muze nebo nemuze dovolit. Mit kratkej cas na prestup a navazujici letenku, co je nemenna/nevratna je v lepsim pripade stresujici zazitek a v tom horsim poukazka na pekne velkej prusvih. Jasne, cas od casu se spojum na dvou letenkach clovek nevyhne, ale chce to delat s rozmyslem a nehrotit casy prestupu uplne na krev. Koneckoncu od toho jsou tabulky MCT a weby typu flightstats, aby clovek tyhle veci nejak rozumne vychytal...

0/0
28.12.2015 10:23

P72a51v65e68l 13N86e32d91ě64l51a 5416490644861

kdo létá pravidelně, tak ten ví, co si může dovolit. A tudíž nezůstane na letišti. Prostě ví.

0/0
28.12.2015 12:55

L98u70k66a77s 22C32o48d70r 6188932400271

Vetsinou to vyjde, ale problem je v tom stresu kolem a ruznejch nenadalejch okolnostech. Pred casem jsem se treba potreboval celkem rychle dostat z Guamu na Sachalin a i kdyz jsem si dal v Manile na prestup celkem dost casu (kterej jsem pak z vetsi casti prosedel v *G lounge), tak me nechteli agenti z nejakyho bizarniho duvodu typu "nemate tranzitni razitko na boarding passu" nechat naboardovat letadlo do Seoulu. Resil jsem to s nima pul hodiny, ve vzduchu dost realne viselo idb (a tim padem prosvihnuti letu z ICN do UUS, kterej lital jenom trikrat za tejden), ale nakonec dostali rozum a pustili me dal. Ale znova bych to fakt prozivat nechtel...

0/0
28.12.2015 15:36

T78o10m61a50s 72A19u98g31u29s33t77y51n 6927456321100

kolik je podle vás teda potřeba na přestup? 6 se zdá být dostatečná rezerva, přesto jsem letěl do Paříže se zpožděním právě těch 6 hodin, naštěstí jsem tam končil...

0/0
29.12.2015 14:59

J44a56n 79T98a16r33a84b73a 4186956989319

Zpoždění resp. delší doby letu mají značnou měrou na hrbu přeplněná letiště, viz běžné čekací doby na přistání na letištích DXB, LHR, .....

V Dubaji je to kolem půlnoci i hodina resp. desek koleček nad zálivem nebo nad Ománem. LHR pátek večer 50 minut zcela běžně.

Totéž se děje na odletech při čekání na start.

Další vliv má změna dříve kratších tras, nelétá se přes Ukrajinu, Irak, Sýrii, Izrael,.... to jsou další minuty až desítky minut navíc.

Některé společnosti kvůli přeletovým poplatkům raději volí delší trasu přes jeden stát než krátké přelety přes dva další, ostatně palivo je velmi levné, byť dle účtování palivových příplatků se to nezdá.

A zbytek je alibismus některých společností.

+1/0
28.12.2015 10:09

L34u34k79a56s 73C72o69d53r 6908122100671

Jenze pokud pomineme mimoradny zpozdeni typu pocasi nebo technicka zavada, tak ty ostatni duvody jsou vicemene pravidelny. Takze si staci vyjet z flightstats nebo flightaware jak na tom ten muj let posledni mesic byl co se tyce routingu a casu odletu/priletu, a podle toho planovat cas na prestup. Pokud tam u delsich letu vidim rozptyl treba mezi 11-13 hodinama (v zavislosti na trasovani a vetru), tak si k tem deklarovanym 11 hodinam letu automaticky prihodim dalsi dve hodiny rezervy...

0/0
28.12.2015 10:28
Foto

P39a65v64e79l 46P88o35k29o86r25n70ý 2726464590282

České dráhy či co to bylo před rokem 1989 měly tehdy opakovaně zpoždění. Tak jsem se průvodčího ptali, proč o to zpoždění neopraví jízdní řád. S úsměvem nám řekl, že to již několikrát udělali. Tedy aerolinky využívají "české zkušenosti".:-)

0/0
28.12.2015 9:33

R72a75d76o76s64l23a98v 10K94l98a96u93d29a 5724628564532

Aerolinky se především brání proti stěžovatelům, kteří mají touhu se neustále soudit. Třeba kvůli zpoždění. Normální člověk ví, že třeba let přes Atlantik může být klidně o hodinu delší, nebo také pomalejší.

+1/0
28.12.2015 9:40

P53a79v40e75l 66V30a92n70ě17č72e12k 4464183191821

nebo?

0/0
28.12.2015 9:49

R37a23d51o79s25l35a33v 13K26l66a63u84d47a 5904418984242

kratší:-P

+1/0
28.12.2015 9:52

J62a24n 29T91a79r86a95b19a 4556826929169

True Air Speed vs Ground Speed je jádro pudla. Mít na 4000km letu protivítr 200km/h nebo opačně, je dost rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:13

R35a96d57m90i87l21a 91S58i21m75č37á28k55o37v59á 5105653185335

lítám celkem často a poslední dobou se už několikrát stalo, že jsme vyletěli o 10-15 minut dříve... teď už chápu proč, aby neměli zpoždění :-)

+1/0
28.12.2015 8:29

R26a41d12o32s54l93a62v 44K43l64a83u15d79a 5494198194402

To je normální. Letadlo není tramvaj. Jakmile je palivo doplněné, cestující na svých místech a jejich zavazadla v zavazadlovém prostoru, není na co čekat. Pokud je na nebi volno, vzhůru do oblak.

+15/0
28.12.2015 8:37

J66a37n 55T12a29r17a64b51a 4486906739339

Jistě, pokud ovšem následně nedoplňují dvě hodiny cargo na maximální vzletovou hmotnost, jak se to běžně děje na PVG.

0/0
28.12.2015 10:14

R58a45d18e88k 73Č69o89s 3936936348458

Ono to určitě není tak, že by si pilot určil, že radši odletí o chvilku dřív. On má určený tzv. slot (okno), ve kterém musí odstartovat, protože na něj má naplánovanou i trať. Kromě toho i letiště velmi přesně plánuje pohyb letadel a odbavení. Vzhledem k tomu, že řízení provozu je mnohem víc automatizované, stává se že dispečer velmi operativně zjistí volný slot i trať a pokud do okna má letadlo připravené ke startu, pošle ho tam.

+12/0
28.12.2015 8:43

T92o57m56á25š 56K90n32a48i16f28l 6503680987800

Na "slot" nepada ani zdaleka kazdy let...

0/0
29.12.2015 15:33

J76o23s22e94f 67R13i55c70h69t20e15r 9476955897753

Vzlétli nebo odletěli. Vyletět můžete leda tak z práce za to že v pracovní době píšete na idnes ptákoviny ;-)

+1/−1
28.12.2015 9:30

R48a29d46o71s12l20a18v 71K59l49a94u56d68a 5354278404942

A není to jedno? Důležité je, že všichni vědí o čem je řeč. Taky vím že na železnici nejsou zatáčky. Ale vím co tím pisatel myslí.

0/−1
28.12.2015 9:34

J48o89s92e91f 75R81i98c66h41t47e86r 9866155507523

Když malý dítě řekne "mám dvě roky", tak ho taky opravíte, i když mu každej rozumí.

+2/0
28.12.2015 10:05

R35a57d39m78i30l32a 36S78i66m15č50á44k27o18v97á 5115443915745

:-) to bych musela vyhodit sama sebe :-) ale jinak, děkuji za upozornění, zasloužím exemplární trest !

0/0
28.12.2015 18:46
Foto

J51a57k10u82b 55V52a64š71k44o 1778694832723

Tak to je snad v pořádku. Je mi milejší letět 2 hodiny bez zpoždění, než 2 hodiny se zpožděním pul hodiny. Už jen kvůli plánování návaznosti dalších spojů.

+17/−2
28.12.2015 7:53

R44a53d13o43s76l86a60v 73K26l62a23u35d70a 5414648484332

Asi tak... Taky jsem tenkrát zažil běh letištní halou (tedy tranzitem). Připadal jsem si jak McCallistři.

+6/0
28.12.2015 8:43

J48i84r51i 22D75o10b77r57ý 9568329773

Souhlas. V jednom z pripadu jsem mel s sebou 2 kufry. Jeden prestoupit stihnul druhy ne. ;-D(cca hodina zpozdeni diky nejakym technickym problemum)

0/0
28.12.2015 9:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.