Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S37t46a98n31i88s63l72a89v 30T90e14s55a26ř 9847694342334

České dráhy jezdí tytéž tratě taky stejně dlouho jako v dobách, kdy vlaky tahala parní lokomotiva s třetinovým výkonem a zastávkou pro tankování vody.

Pravda, v nových jízdních řádech se občas objevilo, že na stejné trati jsou stanice vzdálené 21km, přestože předchozích 78 let to bylo 19km. Kvůli ceně jízdenek.

0/0
9.1.2016 18:45

M80i63r45o83s20l87a11v 48Z81i93k59m45u48n46d 6138682227828

Co se míní dobou letu ?

Na silnici nebo železnici je to doba odjezdu vlaku (rozjezdu) do příjezdu (zastavení).

Co je to v letecké dopravě ? Okamžik, kdy se letadlo odlepí od ranveje (skutečný ODlet) do okamžiku kdy letadlo dosedne na ranvej (PŘÍlet) nebo čas od okamžiku zavření dveří letadla nebo dveří vstupního tunelu nebo skončení "check-in" do okamžiku kdy cestující projdou dveřmi letadla nebo dveřmi výstupního tunelu do celního prostoru nebo zavazadlového prostoru či haly ? Ty "vedlejší časy" mohou být v určitém okamžiku delší než vlastní doba pobytu letadla ve vzduchu ...

+1/0
3.1.2016 18:19

T13o88m58á69š 62K52n41a68i66f86l 6633550297320

Imho je ten duvod uplne nekde jinde... A to v "kompenzacich" za zpozdeni. Takhle maji mnihem vetsi rezervu na male mimoradnosti....

Na vedlejsim mediu, ktere tenhle clanek prevzalo, z toho delaji aferu (" aerolinky maji novy trik")

I kdyby s tim chteli "manilulovat" ukazatelem zpozdeni... Je to zcela ciste a naprosto ferove.

0/0
29.12.2015 15:29

K85a75r93e68l 35M21o26k58r96y81k 3166698233

no mě čeká let Tokio - Istanbul 9017 km a ukazuje to to dobu letu 12:55 a přitom z Aucklandu do Seoulu to je 9630 km tj o více jak 500 km více a letěl jsem to "jen" 12 hodin

že by to bylo o tolik "uměle natáhlé" ??

0/0
28.12.2015 17:58

T54o80m53á10š 86K14n12a66i45f73l 6213110917510

Tady bude hrat roli jetstream... Tokyo - evropa je proti vetru, ktery let dovede pekne prodlouzit.

+1/0
29.12.2015 15:30

P51a31v24e83l 36V73e36t58e72š52n44í42k 7105658545907

Tak je pravda, že když v pondělí ráno přistanete ve Frankfurtu na terminálu 2, tak vás čeká slušná dopravní zácpa. Pak vás povozí kolem nákladního (cargo) terminálu, projedete se kolem hangárů (Lufthansa technik), objedete letištní budovu a přestoupíte na autobus, kterým se projedete tunely pod budovami a vystoupíte ven.

Pokud odtamtud pokračujete vlakem, pak musíte ujít asi 800m na monorail, který vás převeze do terminálu 1 a odtamtud ujít dalšího půl kilometru na "long distance trains".

No a odlet? Pokud se ozve, že letadlo odlétá z "remote location", tak vás potěš. Po uplynutí "boarding time" vás čeká asi 20 minutová cesta autobusem kamsi za letiště (můžete si cestou prohlížet letadla). Potom budete v letadle čekat na cestující, kteří se zasekli někde v odbavovacím procesu. A nakonec .... se letadlem projedete po letišti (cca 15 minut), počkáte si v dopravní zácpě na volnou runway (10 minut) a konečně si vychutnáte necelou hodinu letu do Prahy.

+4/0
28.12.2015 16:48

M76a62r91e39k 86K86l22u85f75a 3518274654506

Letadla létaly.... OMG Rv;-O

+10/0
28.12.2015 10:22

T12o82m66a42s 69A74u36g82u97s79t94y85n 6947186111650

Není nad to, když mají čas plánovaný příliš optimisticky, kdy je plhodinové zpoždění standard. Pak se to zpozdí o další půl hoďku a uletí vám přípoj. Super.

Letěl někdy pan Sůra letadlem a přestupoval s tím, že měl každou letenku koupenou zvlášť?

0/−1
28.12.2015 9:50

R54a13d45o21s53l96a57v 18K62l63a63u19d37a 5174848564702

Jeden pilot mi tenkrát řekl... Když se někam potřebuju dostat rychle, letím letadlem... Když včas, tak jdu pěšky. Kupovat každou letenku zvlášť je sebevražda... Kor když jí člověk kupuje s tím, že nejde přebookovat.

+2/−1
28.12.2015 9:54

T18o70m68a76s 98A40u90g27u18s77t82y95n 6527916781200

Ono to někdy taky jinak nejde. Nebo jde, ale zrovna svůj nejbližší let bych jako jednu letenku měl za 27 tis., takhle jej mám za 8. Nevím jak pro koho, ale pro mě docela podstatnej rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:03

T30o31m47a81s 53K95o14t35a58l 8797154214273

A jak jinak to asi dělat? Kupuji cca 20 letenek měsíčně a to si prostě přimý nebo navazující lety moc vybírat nemůžete. A co se týká přesnosti, tak cestovat s ČSA je stejný jako ČD - když je zpoždění jen 20 minut, tak to beru jako jejich úspěch..

+3/0
28.12.2015 10:06

L55u89k93a48s 24C86o47d41r 6878552710531

Radoslav ma pravdu. Kdo lita casto, tak vicemene vi, co si v ramci letenek muze nebo nemuze dovolit. Mit kratkej cas na prestup a navazujici letenku, co je nemenna/nevratna je v lepsim pripade stresujici zazitek a v tom horsim poukazka na pekne velkej prusvih. Jasne, cas od casu se spojum na dvou letenkach clovek nevyhne, ale chce to delat s rozmyslem a nehrotit casy prestupu uplne na krev. Koneckoncu od toho jsou tabulky MCT a weby typu flightstats, aby clovek tyhle veci nejak rozumne vychytal...

0/0
28.12.2015 10:23

P93a45v28e73l 21N19e71d84ě97l16a 5856460734271

kdo létá pravidelně, tak ten ví, co si může dovolit. A tudíž nezůstane na letišti. Prostě ví.

0/0
28.12.2015 12:55

L21u65k43a28s 29C35o78d10r 6628872870571

Vetsinou to vyjde, ale problem je v tom stresu kolem a ruznejch nenadalejch okolnostech. Pred casem jsem se treba potreboval celkem rychle dostat z Guamu na Sachalin a i kdyz jsem si dal v Manile na prestup celkem dost casu (kterej jsem pak z vetsi casti prosedel v *G lounge), tak me nechteli agenti z nejakyho bizarniho duvodu typu "nemate tranzitni razitko na boarding passu" nechat naboardovat letadlo do Seoulu. Resil jsem to s nima pul hodiny, ve vzduchu dost realne viselo idb (a tim padem prosvihnuti letu z ICN do UUS, kterej lital jenom trikrat za tejden), ale nakonec dostali rozum a pustili me dal. Ale znova bych to fakt prozivat nechtel...

0/0
28.12.2015 15:36

T37o15m40a78s 42A75u74g37u59s60t85y60n 6467696421360

kolik je podle vás teda potřeba na přestup? 6 se zdá být dostatečná rezerva, přesto jsem letěl do Paříže se zpožděním právě těch 6 hodin, naštěstí jsem tam končil...

0/0
29.12.2015 14:59

J29a48n 14T57a73r96a74b81a 4976696359469

Zpoždění resp. delší doby letu mají značnou měrou na hrbu přeplněná letiště, viz běžné čekací doby na přistání na letištích DXB, LHR, .....

V Dubaji je to kolem půlnoci i hodina resp. desek koleček nad zálivem nebo nad Ománem. LHR pátek večer 50 minut zcela běžně.

Totéž se děje na odletech při čekání na start.

Další vliv má změna dříve kratších tras, nelétá se přes Ukrajinu, Irak, Sýrii, Izrael,.... to jsou další minuty až desítky minut navíc.

Některé společnosti kvůli přeletovým poplatkům raději volí delší trasu přes jeden stát než krátké přelety přes dva další, ostatně palivo je velmi levné, byť dle účtování palivových příplatků se to nezdá.

A zbytek je alibismus některých společností.

+1/0
28.12.2015 10:09

L73u92k81a39s 84C63o80d66r 6538292730191

Jenze pokud pomineme mimoradny zpozdeni typu pocasi nebo technicka zavada, tak ty ostatni duvody jsou vicemene pravidelny. Takze si staci vyjet z flightstats nebo flightaware jak na tom ten muj let posledni mesic byl co se tyce routingu a casu odletu/priletu, a podle toho planovat cas na prestup. Pokud tam u delsich letu vidim rozptyl treba mezi 11-13 hodinama (v zavislosti na trasovani a vetru), tak si k tem deklarovanym 11 hodinam letu automaticky prihodim dalsi dve hodiny rezervy...

0/0
28.12.2015 10:28
Foto

P70a46v66e59l 78P81o80k58o91r52n80ý 2236834400822

České dráhy či co to bylo před rokem 1989 měly tehdy opakovaně zpoždění. Tak jsem se průvodčího ptali, proč o to zpoždění neopraví jízdní řád. S úsměvem nám řekl, že to již několikrát udělali. Tedy aerolinky využívají "české zkušenosti".:-)

0/0
28.12.2015 9:33

R40a39d57o80s72l49a38v 62K65l78a55u75d81a 5884758814102

Aerolinky se především brání proti stěžovatelům, kteří mají touhu se neustále soudit. Třeba kvůli zpoždění. Normální člověk ví, že třeba let přes Atlantik může být klidně o hodinu delší, nebo také pomalejší.

+1/0
28.12.2015 9:40

P74a93v85e37l 39V24a12n25ě87č76e54k 4314223681551

nebo?

0/0
28.12.2015 9:49

R54a80d50o36s95l47a10v 69K42l82a10u80d33a 5164978694252

kratší:-P

+1/0
28.12.2015 9:52

J69a80n 48T88a54r54a10b25a 4546646839729

True Air Speed vs Ground Speed je jádro pudla. Mít na 4000km letu protivítr 200km/h nebo opačně, je dost rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:13

R83a41d53m19i98l30a 11S47i49m85č61á73k33o52v54á 5395433785185

lítám celkem často a poslední dobou se už několikrát stalo, že jsme vyletěli o 10-15 minut dříve... teď už chápu proč, aby neměli zpoždění :-)

+1/0
28.12.2015 8:29

R89a17d38o60s40l29a66v 10K36l50a21u50d82a 5264968584512

To je normální. Letadlo není tramvaj. Jakmile je palivo doplněné, cestující na svých místech a jejich zavazadla v zavazadlovém prostoru, není na co čekat. Pokud je na nebi volno, vzhůru do oblak.

+15/0
28.12.2015 8:37

J56a70n 33T84a96r31a75b83a 4286736649119

Jistě, pokud ovšem následně nedoplňují dvě hodiny cargo na maximální vzletovou hmotnost, jak se to běžně děje na PVG.

0/0
28.12.2015 10:14

R10a70d81e75k 56Č93o64s 3546796228898

Ono to určitě není tak, že by si pilot určil, že radši odletí o chvilku dřív. On má určený tzv. slot (okno), ve kterém musí odstartovat, protože na něj má naplánovanou i trať. Kromě toho i letiště velmi přesně plánuje pohyb letadel a odbavení. Vzhledem k tomu, že řízení provozu je mnohem víc automatizované, stává se že dispečer velmi operativně zjistí volný slot i trať a pokud do okna má letadlo připravené ke startu, pošle ho tam.

+12/0
28.12.2015 8:43

T42o30m74á96š 38K45n78a57i36f92l 6123810717550

Na "slot" nepada ani zdaleka kazdy let...

0/0
29.12.2015 15:33

J32o91s84e62f 76R21i55c11h97t35e78r 9396745357323

Vzlétli nebo odletěli. Vyletět můžete leda tak z práce za to že v pracovní době píšete na idnes ptákoviny ;-)

+1/−1
28.12.2015 9:30

R41a14d71o43s80l89a64v 31K33l46a48u49d26a 5384178974872

A není to jedno? Důležité je, že všichni vědí o čem je řeč. Taky vím že na železnici nejsou zatáčky. Ale vím co tím pisatel myslí.

0/−1
28.12.2015 9:34

J19o29s33e11f 78R91i13c10h43t41e32r 9486275977703

Když malý dítě řekne "mám dvě roky", tak ho taky opravíte, i když mu každej rozumí.

+2/0
28.12.2015 10:05

R52a35d93m88i40l48a 89S64i67m70č61á25k38o70v39á 5715903375905

:-) to bych musela vyhodit sama sebe :-) ale jinak, děkuji za upozornění, zasloužím exemplární trest !

0/0
28.12.2015 18:46
Foto

J29a54k12u30b 61V22a67š42k47o 1588424812153

Tak to je snad v pořádku. Je mi milejší letět 2 hodiny bez zpoždění, než 2 hodiny se zpožděním pul hodiny. Už jen kvůli plánování návaznosti dalších spojů.

+17/−2
28.12.2015 7:53

R48a76d96o90s43l27a66v 48K29l64a65u40d27a 5754748394142

Asi tak... Taky jsem tenkrát zažil běh letištní halou (tedy tranzitem). Připadal jsem si jak McCallistři.

+6/0
28.12.2015 8:43

J69i40r21i 36D78o25b50r14ý 9428769713

Souhlas. V jednom z pripadu jsem mel s sebou 2 kufry. Jeden prestoupit stihnul druhy ne. ;-D(cca hodina zpozdeni diky nejakym technickym problemum)

0/0
28.12.2015 9:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.