Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S79t86a57n72i75s35l38a10v 21T53e71s72a23ř 9657254882714

České dráhy jezdí tytéž tratě taky stejně dlouho jako v dobách, kdy vlaky tahala parní lokomotiva s třetinovým výkonem a zastávkou pro tankování vody.

Pravda, v nových jízdních řádech se občas objevilo, že na stejné trati jsou stanice vzdálené 21km, přestože předchozích 78 let to bylo 19km. Kvůli ceně jízdenek.

0/0
9.1.2016 18:45

M31i66r43o24s53l10a87v 11Z41i69k37m23u51n32d 6128542337278

Co se míní dobou letu ?

Na silnici nebo železnici je to doba odjezdu vlaku (rozjezdu) do příjezdu (zastavení).

Co je to v letecké dopravě ? Okamžik, kdy se letadlo odlepí od ranveje (skutečný ODlet) do okamžiku kdy letadlo dosedne na ranvej (PŘÍlet) nebo čas od okamžiku zavření dveří letadla nebo dveří vstupního tunelu nebo skončení "check-in" do okamžiku kdy cestující projdou dveřmi letadla nebo dveřmi výstupního tunelu do celního prostoru nebo zavazadlového prostoru či haly ? Ty "vedlejší časy" mohou být v určitém okamžiku delší než vlastní doba pobytu letadla ve vzduchu ...

+1/0
3.1.2016 18:19

T89o14m43á19š 80K91n16a19i97f97l 6723610587330

Imho je ten duvod uplne nekde jinde... A to v "kompenzacich" za zpozdeni. Takhle maji mnihem vetsi rezervu na male mimoradnosti....

Na vedlejsim mediu, ktere tenhle clanek prevzalo, z toho delaji aferu (" aerolinky maji novy trik")

I kdyby s tim chteli "manilulovat" ukazatelem zpozdeni... Je to zcela ciste a naprosto ferove.

0/0
29.12.2015 15:29

K69a70r94e64l 43M57o84k73r93y67k 3716978123

no mě čeká let Tokio - Istanbul 9017 km a ukazuje to to dobu letu 12:55 a přitom z Aucklandu do Seoulu to je 9630 km tj o více jak 500 km více a letěl jsem to "jen" 12 hodin

že by to bylo o tolik "uměle natáhlé" ??

0/0
28.12.2015 17:58

T48o70m68á42š 96K98n66a67i36f34l 6383600347260

Tady bude hrat roli jetstream... Tokyo - evropa je proti vetru, ktery let dovede pekne prodlouzit.

+1/0
29.12.2015 15:30

P54a37v35e52l 17V10e65t28e85š88n54í68k 7585328315417

Tak je pravda, že když v pondělí ráno přistanete ve Frankfurtu na terminálu 2, tak vás čeká slušná dopravní zácpa. Pak vás povozí kolem nákladního (cargo) terminálu, projedete se kolem hangárů (Lufthansa technik), objedete letištní budovu a přestoupíte na autobus, kterým se projedete tunely pod budovami a vystoupíte ven.

Pokud odtamtud pokračujete vlakem, pak musíte ujít asi 800m na monorail, který vás převeze do terminálu 1 a odtamtud ujít dalšího půl kilometru na "long distance trains".

No a odlet? Pokud se ozve, že letadlo odlétá z "remote location", tak vás potěš. Po uplynutí "boarding time" vás čeká asi 20 minutová cesta autobusem kamsi za letiště (můžete si cestou prohlížet letadla). Potom budete v letadle čekat na cestující, kteří se zasekli někde v odbavovacím procesu. A nakonec .... se letadlem projedete po letišti (cca 15 minut), počkáte si v dopravní zácpě na volnou runway (10 minut) a konečně si vychutnáte necelou hodinu letu do Prahy.

+4/0
28.12.2015 16:48

M45a17r42e31k 47K76l10u98f15a 3938314974406

Letadla létaly.... OMG Rv;-O

+10/0
28.12.2015 10:22

T20o69m48a87s 30A58u30g85u66s15t79y25n 6587256981820

Není nad to, když mají čas plánovaný příliš optimisticky, kdy je plhodinové zpoždění standard. Pak se to zpozdí o další půl hoďku a uletí vám přípoj. Super.

Letěl někdy pan Sůra letadlem a přestupoval s tím, že měl každou letenku koupenou zvlášť?

0/−1
28.12.2015 9:50

R74a76d34o32s28l91a17v 22K57l25a55u31d41a 5314198684552

Jeden pilot mi tenkrát řekl... Když se někam potřebuju dostat rychle, letím letadlem... Když včas, tak jdu pěšky. Kupovat každou letenku zvlášť je sebevražda... Kor když jí člověk kupuje s tím, že nejde přebookovat.

+2/−1
28.12.2015 9:54

T57o46m11a34s 19A37u46g64u35s64t90y82n 6157486921350

Ono to někdy taky jinak nejde. Nebo jde, ale zrovna svůj nejbližší let bych jako jednu letenku měl za 27 tis., takhle jej mám za 8. Nevím jak pro koho, ale pro mě docela podstatnej rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:03

T32o79m71a12s 15K33o97t22a33l 8427974274983

A jak jinak to asi dělat? Kupuji cca 20 letenek měsíčně a to si prostě přimý nebo navazující lety moc vybírat nemůžete. A co se týká přesnosti, tak cestovat s ČSA je stejný jako ČD - když je zpoždění jen 20 minut, tak to beru jako jejich úspěch..

+3/0
28.12.2015 10:06

L76u96k59a32s 78C57o90d88r 6548372210981

Radoslav ma pravdu. Kdo lita casto, tak vicemene vi, co si v ramci letenek muze nebo nemuze dovolit. Mit kratkej cas na prestup a navazujici letenku, co je nemenna/nevratna je v lepsim pripade stresujici zazitek a v tom horsim poukazka na pekne velkej prusvih. Jasne, cas od casu se spojum na dvou letenkach clovek nevyhne, ale chce to delat s rozmyslem a nehrotit casy prestupu uplne na krev. Koneckoncu od toho jsou tabulky MCT a weby typu flightstats, aby clovek tyhle veci nejak rozumne vychytal...

0/0
28.12.2015 10:23

P66a36v18e11l 73N64e89d32ě50l69a 5286130454561

kdo létá pravidelně, tak ten ví, co si může dovolit. A tudíž nezůstane na letišti. Prostě ví.

0/0
28.12.2015 12:55

L45u23k68a35s 91C37o68d66r 6758422220351

Vetsinou to vyjde, ale problem je v tom stresu kolem a ruznejch nenadalejch okolnostech. Pred casem jsem se treba potreboval celkem rychle dostat z Guamu na Sachalin a i kdyz jsem si dal v Manile na prestup celkem dost casu (kterej jsem pak z vetsi casti prosedel v *G lounge), tak me nechteli agenti z nejakyho bizarniho duvodu typu "nemate tranzitni razitko na boarding passu" nechat naboardovat letadlo do Seoulu. Resil jsem to s nima pul hodiny, ve vzduchu dost realne viselo idb (a tim padem prosvihnuti letu z ICN do UUS, kterej lital jenom trikrat za tejden), ale nakonec dostali rozum a pustili me dal. Ale znova bych to fakt prozivat nechtel...

0/0
28.12.2015 15:36

T24o58m47a96s 20A80u14g74u95s31t33y57n 6427196561560

kolik je podle vás teda potřeba na přestup? 6 se zdá být dostatečná rezerva, přesto jsem letěl do Paříže se zpožděním právě těch 6 hodin, naštěstí jsem tam končil...

0/0
29.12.2015 14:59

J80a72n 60T13a85r65a88b65a 4956276689549

Zpoždění resp. delší doby letu mají značnou měrou na hrbu přeplněná letiště, viz běžné čekací doby na přistání na letištích DXB, LHR, .....

V Dubaji je to kolem půlnoci i hodina resp. desek koleček nad zálivem nebo nad Ománem. LHR pátek večer 50 minut zcela běžně.

Totéž se děje na odletech při čekání na start.

Další vliv má změna dříve kratších tras, nelétá se přes Ukrajinu, Irak, Sýrii, Izrael,.... to jsou další minuty až desítky minut navíc.

Některé společnosti kvůli přeletovým poplatkům raději volí delší trasu přes jeden stát než krátké přelety přes dva další, ostatně palivo je velmi levné, byť dle účtování palivových příplatků se to nezdá.

A zbytek je alibismus některých společností.

+1/0
28.12.2015 10:09

L33u33k24a82s 86C24o26d92r 6228692650521

Jenze pokud pomineme mimoradny zpozdeni typu pocasi nebo technicka zavada, tak ty ostatni duvody jsou vicemene pravidelny. Takze si staci vyjet z flightstats nebo flightaware jak na tom ten muj let posledni mesic byl co se tyce routingu a casu odletu/priletu, a podle toho planovat cas na prestup. Pokud tam u delsich letu vidim rozptyl treba mezi 11-13 hodinama (v zavislosti na trasovani a vetru), tak si k tem deklarovanym 11 hodinam letu automaticky prihodim dalsi dve hodiny rezervy...

0/0
28.12.2015 10:28
Foto

P16a24v32e87l 79P58o77k45o56r94n15ý 2726554560462

České dráhy či co to bylo před rokem 1989 měly tehdy opakovaně zpoždění. Tak jsem se průvodčího ptali, proč o to zpoždění neopraví jízdní řád. S úsměvem nám řekl, že to již několikrát udělali. Tedy aerolinky využívají "české zkušenosti".:-)

0/0
28.12.2015 9:33

R60a65d26o96s13l91a76v 15K56l44a84u49d74a 5154458734662

Aerolinky se především brání proti stěžovatelům, kteří mají touhu se neustále soudit. Třeba kvůli zpoždění. Normální člověk ví, že třeba let přes Atlantik může být klidně o hodinu delší, nebo také pomalejší.

+1/0
28.12.2015 9:40

P65a50v54e76l 95V16a50n43ě79č67e29k 4954383671601

nebo?

0/0
28.12.2015 9:49

R45a97d39o24s81l98a25v 73K66l22a54u22d26a 5484828644112

kratší:-P

+1/0
28.12.2015 9:52

J36a17n 26T40a73r94a19b31a 4466396829949

True Air Speed vs Ground Speed je jádro pudla. Mít na 4000km letu protivítr 200km/h nebo opačně, je dost rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:13

R48a46d95m98i85l20a 59S33i45m58č92á98k37o98v63á 5795663665785

lítám celkem často a poslední dobou se už několikrát stalo, že jsme vyletěli o 10-15 minut dříve... teď už chápu proč, aby neměli zpoždění :-)

+1/0
28.12.2015 8:29

R78a40d21o79s97l93a64v 35K75l92a84u97d13a 5754378704222

To je normální. Letadlo není tramvaj. Jakmile je palivo doplněné, cestující na svých místech a jejich zavazadla v zavazadlovém prostoru, není na co čekat. Pokud je na nebi volno, vzhůru do oblak.

+15/0
28.12.2015 8:37

J67a12n 65T24a47r15a17b36a 4786266759929

Jistě, pokud ovšem následně nedoplňují dvě hodiny cargo na maximální vzletovou hmotnost, jak se to běžně děje na PVG.

0/0
28.12.2015 10:14

R37a52d52e67k 97Č71o25s 3506516408738

Ono to určitě není tak, že by si pilot určil, že radši odletí o chvilku dřív. On má určený tzv. slot (okno), ve kterém musí odstartovat, protože na něj má naplánovanou i trať. Kromě toho i letiště velmi přesně plánuje pohyb letadel a odbavení. Vzhledem k tomu, že řízení provozu je mnohem víc automatizované, stává se že dispečer velmi operativně zjistí volný slot i trať a pokud do okna má letadlo připravené ke startu, pošle ho tam.

+12/0
28.12.2015 8:43

T20o27m73á35š 42K81n65a38i25f40l 6613240527290

Na "slot" nepada ani zdaleka kazdy let...

0/0
29.12.2015 15:33

J72o70s13e42f 62R31i11c37h81t33e34r 9866355877353

Vzlétli nebo odletěli. Vyletět můžete leda tak z práce za to že v pracovní době píšete na idnes ptákoviny ;-)

+1/−1
28.12.2015 9:30

R84a39d48o57s84l90a88v 15K33l51a97u63d85a 5244788834332

A není to jedno? Důležité je, že všichni vědí o čem je řeč. Taky vím že na železnici nejsou zatáčky. Ale vím co tím pisatel myslí.

0/−1
28.12.2015 9:34

J78o95s93e39f 61R28i50c12h90t85e91r 9866985537553

Když malý dítě řekne "mám dvě roky", tak ho taky opravíte, i když mu každej rozumí.

+2/0
28.12.2015 10:05

R79a97d75m81i75l32a 63S23i49m28č15á77k76o17v31á 5525583535385

:-) to bych musela vyhodit sama sebe :-) ale jinak, děkuji za upozornění, zasloužím exemplární trest !

0/0
28.12.2015 18:46
Foto

J91a95k35u17b 43V37a57š71k92o 1138884602763

Tak to je snad v pořádku. Je mi milejší letět 2 hodiny bez zpoždění, než 2 hodiny se zpožděním pul hodiny. Už jen kvůli plánování návaznosti dalších spojů.

+17/−2
28.12.2015 7:53

R70a10d87o13s47l56a30v 19K39l77a88u60d84a 5214288594412

Asi tak... Taky jsem tenkrát zažil běh letištní halou (tedy tranzitem). Připadal jsem si jak McCallistři.

+6/0
28.12.2015 8:43

J41i63r94i 12D27o48b46r69ý 9278209823

Souhlas. V jednom z pripadu jsem mel s sebou 2 kufry. Jeden prestoupit stihnul druhy ne. ;-D(cca hodina zpozdeni diky nejakym technickym problemum)

0/0
28.12.2015 9:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.