Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před sametovou revolucí lépe nebylo. Čísla statistiků hovoří jasně

Životní úroveň a možnosti Čechů se za čtvrtstoletí od pádu minulého režimu výrazně zlepšily. Ceny sice vzrostly pětinásobně, avšak průměrná mzda se zvýšila téměř osmkrát. Dá se tak říct, že se máme o polovinu lépe než za komunistů. Vyplývá to z čísel Českého statistického úřadu. Právě před 25 lety došlo ke skokové cenové liberalizaci, která upravila dosud státem určované ceny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V20a74c55l85a27v 90V45a26v91r22a 3807374835767

Máme se lépe o DPH kkterá za totality neexistovala, za mýtné, dálniční známky, technické prohlídky na vaše náklady, na mnoho jiných poplatků které za totáče neexistovaly, za mnohem menší výstavbu bytů, od čokoládových kolekcí na vánoční stromečky podle počtu dětí, ...až po pooplatky ze psů,koček...

Domovní daň byla symbolická, dodnes musí školní mládež platit za dopravu do a ze škol, a zdanění hrubých platů narostlo přímo neuvěřitelně. Důchodce pamatuju za totality většinou už po ránu v cukrárnách a po té na dopoledních představení kin. Tak se měli špatně. Kde je potkáme ráno dnes?

Inu článek má za úkol vymývat vaše mozky a iDnes to dělá naprosto dokonale.

O cenách by se diskutovat mohlo ale autorce se nehodilo do plánu. Jisté skupiny obyvatelstva jsou na tom velmi uboze. Každopádně děkuji ČSSZ za to že mi přidá letos jeden celý dolar k mému nepatrnému až titěrnému důchodu za 23 let práce za totality. To Americká Social Security se za 25 let práce "projevil" jinak.

Ke koňovi si zacinkat klíčema nepůjdu. Není co slavit.

0/0
7.1.2016 23:43

P13e16t11r 24Č17e18r17n35ý 8482372802267

To je přesně článek, který nic neříká. Mám pocit, že autorce článku někdo řekl, že obyvatelstvo tohoto státu je dementní a že jej nemá zatěžovat čísly, ať je do článku nedává, nebo by si mohli myslet, že je to jinak. Takže nám třeba ani není schopná nebo ochotná říci čísly , jak velkou část z příjmu vydáváme za bydlení a nájem.

+3/0
5.1.2016 19:22

P68e35t64r 41Č65e75r81v79e52n81ý 3296209397469

No, nějaká čísla tam jsou. Tedy násobky čehosi. Jako problém vidím, že autorka vychází z průměrné mzdy, která je hodně nahoře díky extrémním příjmům nedostatkových odborníků a manažerů. Na průměrnou mzdu tak dosáhne mnohem menší procento populace než za Socialismu. Pokud budu vycházet z průměrné mzdy, tak je zřejmé, že si mohu koupit více věcí např. televizí, ale pokud bych se zaměřil např. na ceny vstupenek na kulturní akce, alkohol a cigarety zjistil bych, že společenský život byl tehdy výrazně levnější. Zejména pro důchodce a další nízkopříjmové skupiny daleko dostupnější než dnes. Také je potřeba přihlédnout k tomu, že výrazně vyšší položkou jsou náklady na bydlení. Pokud někdo splácí drahou hypotéku, což za socialismu neexistovalo, tak jeho životní úroveň to výrazně poznamená.8-o Vychovávat děti je výrazně dražší, proto vymíráme. A také proto ty děti tráví tolik času u počítačů místo toho, aby rozvíjely své dovednosti ve sportovním oddíle.

0/0
7.1.2016 15:01

V30l53a88d70i59m76í44r 57K57ú68n 5575806480444

Takže podle článku náklady na bydlení a energie se zvýšily jpouze o dvě pětiny, tj, ani ne na dvojnásobek. Pěkná pitomost. Jen cena vody a stočného stoupla cca stokrát a takových nepoměrů je víc. Např. městská doprava. V Praze stál lístek korunu, dnes 32 (!). Nebo kultura, lístky do kina nebo do divadla, knihy, noviny... A léky! Ty byly bezplatné, dnes za ně dám tisíc korun měsíčně. Nebo nové byty a rodinné domy. stavební parcely.... Atd. ;-€

+6/−1
4.1.2016 18:54

P92e51t89r 11Č54e22r84v57e84n71ý 3926519437659

Máte naprostou pravdu s tou kulturou. Pokud jde o vodu, tak ta zdražila ne stokrát, ale tisíckrát.

0/0
7.1.2016 15:04

L82u97c81i60a77n 89P43a60p42a13z56i52a74n 5564627571965

To je samozřejmě téma do diskuze. Statistika vše neprokáže, zvláště když průměr dnes se většiny lidí ani netýká. A také proto, že mnoho lidí je bez práce nebo sice práci má, ale za podřadných podmínek. A tehdy sice byli nižší platy, ale zase bylo bezplatné zdravotnictví, školství, fungovala ochrana soukromého majetku, takže vloupaček bylo méně a nebylo se třeba ochraňovat tak draze jako dnes. Často na venkově byl klíč pod rohožkou a nikdo nemovitost nevykradl. Vše toto čísla nedovedou pojmout, proto závěry statistiků je třeba brát v zajetí omezení, která statistika má. Ze studií statistiky si velmi dobře pamatuji, že u statistiky oproti matematice se dá manipulovat s osami x a y tak,aby výsledek byl podle přání, buď velká prsa nebo menší...

+5/−1
4.1.2016 18:08

J49i84r61i 95Z54u72z36a68ň67á96k 4708670833806

Čísla statistiků jsou lživá jako řeči ministru vlády a dá se říct od převratu,až po dnešek.V době mé pracovní činnosti jsem měl plat 4 tisíce,tak dnes 8x více to je utopije jedině,tak politici a ti z mnoha moudrých co nic nedělají,ale mnoho zkazí.;-D

+5/−1
4.1.2016 16:22

P47e75t73r 16V95o58ž54e10n72í25l20e41k 1728730455

je načase si přiznat že ekonomický tlak kapitalismu je na svobodu jednotlivce nezřídka stejně zhoubný jako byl politický útlak za komančů. Disidenti v kotelně byli s nivelizovaným platem v tehdejší ČSSR stejně ekonomicky svobodní jako kdyby tehdy učili na univerzitě. Ale jakou prostor pro svobodu má člověk s příjmem blízkým minimální mzdě při dnešních sociálních jistotách zvlášř kdy má nějaké závazky jako třeba děti? Moc nechápu smysl toho článku, za komančů měla strana potřebu přesvědčovat lid jak se má vlastně fajn. Teď už snad tak lhát selektivním zdůraňováním jen některých faktorů nedává smysl....

+1/−1
4.1.2016 14:41

S75t85a28n76i81s50l93a71v 28D27o13p92i75t14a 4936611854107

Ještě pár podobných článkú a KSČM nebude voli 15 ale 30% lidí.

+4/−7
1.1.2016 10:49

M43a74r74t95i61n 76N46o43v37o69t58n90ý 3916316301144

? A důvod? Kdo komunisty nevolil dřív, tak je nebude volit ani v budoucnu. A naopak.

+3/0
1.1.2016 16:07

L45a75d25i53s82l97a68v 83H16n13y21k 6560532570226

A víte, že nemáte pravdu.Já jsem po revoluci volil ODS, protože jsem ji věřil.Když jsem zjistil jací to jsou zloději, volil jsem ČSSD.Ale zjistil jsem, že to jsou stejní zloději a tak nyní troje volby už volím KSČM.A také z toho důvodu, abych naštval ostatní strany když nechtějí uznat, že za komunistů bylo méně zlodějů a měli jsme se lépe.

A ještě na druhou stranu.V minulém zaměstnání se tam začala formovat strana KSČ(m),..to malé "m" je jako mladých.Ze začátku jich bylo kolem deseti.Když jsem se ptal minulý měsíc, tak jich tam už je třicet.A jsou to mladí lidé do třiceti let, protože pochopili, že ne všechno za komunistů bylo špatné a jak říkají, mají hodně příznivců.

Po revoluci říkali, že KSČ vymře a nebude ji už mít kdo volit.Jak je ale možné, že sice staří lidé umírají ale KSČM se drží stále mezi 12 - 14%?

zde http://volby.idnes.cz/poslanecka-snemovna-2013.aspx

+8/−11
1.1.2016 16:47

E38d54u78a28r36d 32B21l23a91z40e17k 1473810515975

jak jsME se meli lepe? Kdo MY??? Pis jen za sebe! ty "MY"... Ja!!! se mam mnohem! lepe! Navic mqm konecne zaladni lidske svobody i prava!!! A i kdybych se mel hure, stale bych si cenil nejvic tch svobod a prav!!!!!

+8/−3
2.1.2016 9:26

L38a58d35i13s87l65a41v 79H27n29y47k 6940132110906

MY beru jako dělnická třída, která VYTVÁŘELA HODNOTY, čili ve fabrikách pracovala na tři směny a vyráběla výrobky.A tím také beru lidi od 55 let věku výše, protože jako dělník (nebo dělníci jak si to přeberete) jsme ve fabrice měli více svobody než dnes.Ano, možná za politické názory (ale to pochybuju, protože znáte nějakého horníka, hutníka, traktoristu, dojičku, či tkadlenu co dělala na tři směny, že by byli za své názory perzekuováni?) lidi mohli být perzekuováni.Já teda nevím o žádném.A to jsem byl u králíkářů, hasičů, pejskařů a NIKDY NIKDO Z NICH za své názory neseděl.

A ve fabrikách přes ROH jsme prosadili hromadu věcí, co nám usnadňovaly život v práci.DNESKA NESMÍTE NIC ŘÍCI.Jediná reakce je:"Pokud se vám tu nelíbí, můžete jít, za bránou čekají jiní, kterým to nebude vadit."A kam máme jít když nám je 55 a více NIKDE NÁS NECHTĚJÍ.Jsem 2 roky nezaměstnaný a jediná reakce je, když jdu hledat práci (je mi 62 let):"PRO NAŠI FIRMU JSTE NEPERSPEKTIVNÍ!!!!"

Tohle by se mně za komunsitů nestalo, abych NENAŠEL PRÁCI.

Za komunistů jsem neprostál tolik času ve frontách na nedostatkové zboží a neprojezdil tolik km při schánění tohoto jako dnes při schánění práce.Jen za předloňský rok (2014) 2500 km na kole (na benzín nejsou peníze a na telefonování také ne), loni 2015, 2000km na kole.Po celém okrese Trutnov, Náchod jako starý NESEŽENU PRÁCI.

A TOTO MÁM CHVÁLIT?

Komunisti tady vládli 40 let a odchody do důchodu nezvedali.Tihle vládli 20 let a UŽ ZVEDLI ODCHODY DO DŮCHODU.A neříkejte, že se zvedl rok dožití.Za 40 let vlády komunistů se TAKÉ ZVEDALI ROKY DOŽITÍ a nepotřebovali zvedat roky do důchodu.

Když by vládli oni tak touto dobou si užívám důchodu A NEMÁM STAROSTI O PRÁCI.

A pokud beru Vaši svobodu dnešní kapialistickým (rozuměj materialistickým) příměrem, TAK CO SI ZA TU SVOBODU KOUPÍM?

Tenkrát jsem svobodu neměl a měl jsem více svobody než dnes.

+13/−9
2.1.2016 11:09

M38i12c31h26a46l 22M88i69l57l54e60r 9146902279692

komunisty ovlivnene a zfosilizovane mysleniRv

Ted ve stari uz nejen veris na komousske pohadky, ale navic s presvedcenim pomahas jejich lzi sirit Rv

+7/−3
2.1.2016 11:17

R68o37m29a62n 53J28e12s80c54h16k56e 9168865857585

Komunisty jsem rád neměl. Přesto pro normální lidi dělali mnoho sociálních věcí. Tolik bídy jako dneska nebylo. Kolik je lidí bez vlastní střechy nad hlavou. Ani církev moc nepomáhá. Dnes vládnou peníze.

+4/−4
3.1.2016 19:10

M63a13r57t60i91n 39P57e33c32i62n81a 4471963

Hm... a tito lidé mají volební právo:-P

+3/−4
3.1.2016 10:36

M22i38c33h93a65l 41M93i96l95l68e29r 9726662229402

vymazane mozky nebo priznak stari?

:-P

+1/−5
2.1.2016 9:39

J83a34r83o83m55í55r 88P37o83p63l98e42r 4653171191594

ono na vás taky dojde

+1/0
4.1.2016 17:53

J87a15n 56L60i54b95i88c29h 9452388155153

Opět je tu nesmyslné porovnávání průměrných platů. Když ředitel či podnikatel má měsíční příjmy 1 000 000 Kč a otročí mu 100 lidí za 10 000 Kč měsíčně, průměrná mzda je pak 19 802 Kč, takže vychází skoro dvojnásobná než medián, které více vypovídá o skutečné situaci lidí a navíc je třeba porovnávat čisté mzdy a ne ty hrubé.

+11/−3
1.1.2016 10:34

J55a64k54u89b 43S71u28c65h10ý 2974437552

nominalni rozdil prumerneho platu a medianu neni tak vysoky jako ve Vasem prikladu. Nechce se mi to dohledavat, ale jen cca 2000Kč.

+1/−2
1.1.2016 12:39

E40d77u85a35r74d 78B31l96a45z78e88k 1183300765485

podnikatel nema plat... ale zisk! Ten kdyz by jste podelil 12-ti stale nejde srovnat s platem zamestnance... Neb jednak odvadi dan z teho zisku a navic soc a zdrv je tzv pojisteni ale vpravde jde o dalsi dan % ze zisku! A navic musi zisk znovuinvestovat a neprozrat jak zamestnanec celou mzdu...

+1/−3
2.1.2016 9:29

J20a65n 11L44i42b38i51c27h 9242968145563

O platu podnikatele tam nic nepíšu, píšu tam o příjmu.

+1/0
2.1.2016 18:14

E67d63u67a38r83d 36B60l38a55z47e93k 1363780185285

napr Skodovka uvadela prumerny plat pres 39.000,-kc bez!!! manazerskych platu. tak tady nebrecte ;-€ A mnohy zivnostnici suce vydelaj 100k/mes ale musi reinvestovat a jsou radi ze prezivaj a na malych obcich musi vyjit i jen se 10k/mes!;-O Ale nestezuji si:-) I koje sboboda je nadevse i kdybych musel zebrat! Ale tak neschopny nejsu a lenosi a neschopove at mlci a jsou radi i jen za 10l/mes;-O Takovych znam uodne malo. I moji kluci po skole nasli ihned a za mnohem vice pracuvl ve Zjojme!!! - oblast s nejvyssi nezam. po Ostravsku a Brintalsku.

+2/−1
2.1.2016 9:34

V55l46a36d29a 57S43i23m73o13n14i90k 3179853363395

Když se máte dobře, tak si kupte aspoň nějaký záchranný kurz českého jazyka, až nevypadáte pořád jako pologramotný nádeník.

+5/0
2.1.2016 17:50

M67i83c97h19a19l 67M27i84l31l79e35r 9846842129582

FYI: pokud se jedna o osobu zijici mimo Cesko pres 40 let a pohybujici se neustale v cizojazycne spolecnosti, zvolil bych vetsi toleranci k jeho cestine. Ne vsichni jsme meli moznost si znalost materstiny zachovat a ne vsichni mame jazykovy talent.

Ja ziji v anglicky mluvici spolecnosti pres 45let a priznam, ze jsem mel kolem roku 2000 problemy s cestinou. Diky nasledujicim navstevam Ceska a aktivni ucasti na ceskych forech se mi podarilo znalosti cestiny obnovit do te miry, ze kdyz tam ted prijedu na navstevu, lide kteri me neznaji, by neuhodli ze ziji v cizine tak dlouho.

Pritom nepromluvim cesky vic jak 1% casu jak je rok dlouhy.

0/0
4.1.2016 8:57

V23l49a44d89a 93S79i92m62o16n23i10k 3549903563145

Také žiji v zahraničí, i když ne tak dlouho. Pokládám za výraz respektu k ostatním psát v nějaké akceptovatelné úrovni. A ten příspěvek, o němž je řeč, nesplňuje ani základní kriterium a je skutečně hrozný. V tom se snad shodneme.

0/0
4.1.2016 15:56

J61a43r84o44m44í63r 36P90o94p41l36e55r 4943631321294

pak, ale nechápu, proč přispívá do diskuze, jak se v Česku žije, když je 40 let za vodou.

+1/−1
4.1.2016 17:52

V11l40a57d49a 46S14i74m54o79n52i72k 3189413503905

Také žiji v zahraničí, i když ne tak dlouho. Pokládám za výraz respektu k ostatním psát v nějaké akceptovatelné úrovni. A ten příspěvek, o němž je řeč, nesplňuje ani základní kriterium a je skutečně hrozný. V tom se snad shodneme.

0/0
5.1.2016 18:44

V40á79c38l77a43v 86Š80u33b51r45t 9307213218227

Nechci se příliš pouštět do srovnávání, nejen proto, že jsem minulý režim v dospělosti nezažil. Myslím, že pokud je někdo "člověk politický" měl by vždy být více či méně kritický ke společenskému uspořádání, ve kterém žije a neměl by se přitom řídit jen svou vlastní zkušeností. To mi v této diskuzi chybí. Pokud lidem, kteří se zajímají o veřejné dění, tento šťouravý přístup schází, je to aspoň pro mě vždy trochu podezřelé. (Kladu si otázku, jestli nejsou zainteresovaní na tom, aby daný status quo chválili.)

Říci si prostě, že tehdy i teď slunce svítilo a hřálo, je naopak zcela apolitické, ale také čestné.

+1/0
1.1.2016 2:03

H25e31d17v76i90k89a 95P31r70a79c27h65a14ř97o14v78á 3335801216458

Vážení a milí diskutující, kteří tu chválíte nynější dobu. Jedná se zřejmě o vás, kteří jste nežili jako dospělí před revolucí, tudíž nyní nemůžete porovnávat, protože jako děti před revolucí budete těžko soudní v nynější době. Samozřejmě, že ti, co mají práci, co umí podvádět-brát z cizího, se mají dobře. Ale představte si, že tu žije mnoho dětí pouze s jedním rodičem,mnoho zneužívaných dětí, sociální systém vládám nic neříká, ale je přeci normální, že co jiného se může státu vyplatit, než řádné zaopatření dětí a rodin s dětmi?Jak je možné, že existují lidé bez domova, to by to dříve každý bez domova schytal, mnoho lidí přespává i v mrazech venku, v lepším případě různě v kanálech? Nechť si to každý z vás, co tu chválíte nynější časy, zkusí. Já jsem se měla dobře před revolucí a mámse dobře i po revoluci, to štěstí v nynější době ale zdaleka každý nemá. Prosím vám všechny, co zde vychvalujete dnešní dobu, existuje tzv. solidarita, ta vám ale bohužel zřejmě nic neříká. I ti všichni lidé bez domova mají přeci nárok být v mrazech v teple a v parném letě pobývat v chládku domů a bytů. Nebo snad ne? A to byla jedna z vymožeností doby před revolucí, všichni museli mít normální bydliště, všichni museli mít práci. Samozřejmě, že se dalo tyto vymoženosti obcházet, ale bohužel, takoví lidé-vynalézaví-byli dříve a jsou i dnes. A že jich nyní sakra je. O dalších nešvarech v dnešní době, např. miliardové tunely, milionové úplatky,neplacení daní a různých odvodů, nefungující justice - můj soused byl 3 roky popotahován po soudech za to, že snědl někde v OC rohlík bez zaplacení - tak si snad můžete každý z vás - vychvalujících - udělat sami obrázek o naší slavné justici.

+8/−10
31.12.2015 20:21
Foto

I97v46a66n 32K89o77p37t56a 5577622301337

Za snedeeny rohlík Vás nikdo po soudech popotahovat nebude. Max prestupkove řízeni. Takže teď tu o karkulce.

+5/−3
1.1.2016 23:54

E48d14u35a93r90d 55B37l86a40z55e22k 1443810735655

hajite i socky lekply a neschopy... ja pomahak i jaoo kapitalista po r 89 bezdomovcum i poradal pro deti akce a se zoou jsem se potykal a dobre mi tak... Mnozi nepotrebuji pokoc ale maly dcur a velky bic!;-€ A nepomaha stat ale prave ti co maj praci ale i ti co dle vas "kradou a podvadi"... A socialninsit je dne mnohem hustsi az skoda a mnohem vic proti zneuzivana neb socani nepomahajza nase dane! ale jen lovi hlasy volicu i tech neschopu a lenochu;-€

+1/−2
2.1.2016 9:40

J33a40r44o83m62í43r 89P66o51p50l68e90r 4703311741214

vy se máte asi dobře, vaše příspěvky odpovídají vyššímu úředníkovi aspoň na magistrátu za 40k.

0/0
4.1.2016 17:57

M83i35c52h47a47l 64M42i96l72l60e74r 9896632639262

soudruzce uz evidentne neslouzi pamet

+3/−4
2.1.2016 9:41

P27a14v27e34l 20F90a84r70a 9747987884511

Vaší soudružce? ;-)

0/0
4.1.2016 7:32
Foto

P82a43v21e64l 85M36i83l14i70á74n 4666251657223

Lépe není i dnes, je to nastejno a lidi jsou víc ekonomicky rozděleni. Není už beztřídní společnost a svoboda je jen, když jsou peníze.Hůř je víc procentuálně lidem dnes. To co bylo zadarmo a dotované se do statistiky dnes nevede, protože jediný kapitalista před rokem 89 mohl být stát.Vše se odsouvá na další budoucí generace a státní dluh stále roste. Jak se žije s pocitem na dluh v kapitalistickém systému, kdy se do statistiky nezahrnují nezaměstnaní z nulovým platem? Komunisté nedělali aspoň 40 let dluhy a zisk byl u státu. Všichni byli zaměstnaní a zisk nebyl v rukou zahraničních vlastníků. Bude hůř s globální ekonomikou. Smetanu budou vždy vyžírat silnější a větší země, protože mají víc investic. Viz: jak EU funguje. Statistici jsou de...men...ti...Extrémně....To je stastisticky jak jeden pracuje a vyváží výrobu má 100 000 kč a jinak všichni jsou nezaměstnaní a výrobky a jídlo vezou z Polska. Průměrný plat je 100 000 Kč podle tohoto pracanta. Nebo kuře pro dva: Jeden snědl kuře a druhému nezůstalo nic. Statisticky snědli oba půl kuřete.

+10/−2
31.12.2015 13:56

D59a60n90i72e97l 51S54v23o13b98o46d81a 6725282821619

Trapné kecy bez znalosti skutečných čísel a faktů.

+1/−2
3.1.2016 15:43

Z53d79e12n67ě72k 20K98o50s73c31h34i36n 1671792737466

Mám za to, že ani ta statistika není úplně přesná. Pokud si vzpomínám, tak za bolševika průměrný plat nedosahoval Kč 2.500,00, kdežto nyní je Kč 26.000,00. Ten údaj o osminásobném zvýšení platů je tedy poněkud podceněný. Na druhou stranu nejsem bez celkových údajů a plošného rozvržení cen schopen hodnotit správnost o jejich pětinásobném zvýšení. Opticky ovšem, pokud bych na straně vycházel z výrobků a jejich kvality, které bylo možné zakoupit v roce 1989 a na straně druhé z těch dnešních, domnívám se, že to pětinásobné zvýšení je na zase silně nadnesené.

+1/0
31.12.2015 11:44

J56a82r35o95m11í59r 78K94r65á81l 4620339864459

Pro srovnání příklady platů v 1987:

uklízečka v ZŠ - 1.080,- Kčs

učitelka v MŠ - 1.470,- Kčs

kuchařka ve škole - 1.720,- Kčs

učitel ZŠ - 1.810,- Kčs

úřednice ONV - 2.110,- Kčs

strojvedoucí ČSD - 4.400,- Kčs

ředitel st. podniku - 5.700,- Kčs

horník v uranových dolech - 12.600,- Kčs

Vycházím z výkazů "příjmy rodičů" na přihlášce do pionýrského tábora.

+2/−1
31.12.2015 12:55

A92n39n81a 73T59v63a29r52ů34ž60k72o47v21á 4151796825838

Jak to, že ředitel podniku 5 700? To musíte obrovsky lhát. Podle demokratů přece měli obrovské příjmy. Kolik by podle toho měli dostávat ti, kteří berou statisícové platy a milionové odměny?

+2/−2
31.12.2015 14:11

J42a79r50o28m82í11r 18K93r24á42l 4670209964469

To byl základní plat bez refundací, mimořádných odměn a podobně. Ale on je spíše zarážející ten nepoměr kantor vs kuchařka, nebo úřednice s dvouletou ekonomkou.

+1/0
31.12.2015 14:28

Z90d73e50n90ě71k 94K59o41s13c58h74i32n 1621472737256

Jako absolvent VŠ jsem měl v roce 1978 nástupní plat Kč 1.800,00. Zhruba po jedenáctileté praxi jsem měl v roce 1989 základní plat, bez prémií a ročních podílů, ve výši Kč 3.200,00; logicky v té době nad průměrem. Předseda výrobního družstva, který v té době byl mým nadřízeným měl v té době v základu zhruba ve výši Kč 5.700,00, jak uvádí výše pan Král. Vzpomínám si na to, neboť při jeho pláči, že musí platit vysokou částku na stranické známky, jsem se mu poškleboval, že v té partaji být nemusí. Na druhou stranu ovšem i to, co pan Král dále uvádí, je naprosto přesné. A právě z toho vzniká ten průměr necelých Kč 2.500,00.

+4/0
31.12.2015 16:29

J82a97n 72L35i53b64i51c21h 9972728515693

Platy učitelů jsou pozůstatek z Rakouska Uherska, tehdá stačilo udělat obecní školu a dvouletou nástavbu a mohl jste učit, nebyla na to potřeba ani maturita, od té doby se však požadavky zvedly mnohonásobně a platy učitelů už nikdy nevzrostly na vysokoškolskou úroveň, kam ve skutečnosti patří.

+1/0
1.1.2016 10:37

V14á20c65l49a75v 10Š30u40b38r90t 9217933478117

Já myslím, že vyšší kádry ani moc vysoké platy v Kčs nepotřebovali, protože si za ně stejně neměli, co koupit. Počítala se spíš tvrdá měna a možnost nakoupit zboží západní provenience...

0/0
1.1.2016 1:16

A76n91n52a 60T47v69a29r98ů58ž69k47o70v91á 4361326385928

Jak je potom možné, že když si otevřete porovnání spotřeby, tak téměř ve všech položkách byla spotřeba vyšší?

U průmyslového zboží to tak není Vezměte však v úvahu, že jeho životnost byla 20 a vice let v současné době pár roků po záruce. Jediné, v čem byl rozdíl, byl design. I ten se začal velmi zlepšovat,

+1/−1
3.1.2016 17:58

M98i52c89h36a92l 91P34l56e61š27t42i85l 2905861775

Ona třeba životnost pračky Tatramatky byla z důvodu nemožnosti koupě nové zoufale prodlužována neustálými domácími opravami. V mnoha domácnostech měly trvale odšroubované krycí plechy, protože nestálo za to to neustále skládat a rozebírat. Dnes ta věc nestojí pětiměsíční plat, ale týdenní či dvoutýdenní, takže si člověk prostě koupí novou, jakmile začne trochu zlobit, nebo je prostě už zastaralá. To samé se vším.

+1/0
3.1.2016 20:28

A87n52n86a 58T67v46a34r81ů49ž15k60o95v11á 4141186935188

Proč by si měl někdo kupovat novou pračku, když šla za pár korun opravit? Protože měly dlouhou životnost, hodně namáhané části části se opotřebovaly. Tenkrát se však musely prodávat náhradní díly 10 let po skončení výroby. Já mám robot ETA ještě před rokem 89. Už tenkrát nebyl nejnovější. Přestože se často používá, musely se měnit jen umělohmotné části. Prozřetelně jsem si je nakoupila hned po začátku toho svinského režimu, tak ho pořád používám.

A viděl jste někdy cenu té nejlevnější pračky? Nebo si myslíte, že máme takové platy? Nechápu, proč bych měla vyhazovat funkční věci, protože jsou zastaralé.

+1/−1
3.1.2016 20:53

L10a97d21i50s56l74a83v 10H27n14y84k 6510862220676

pro Jaromír Král

Za komunistů jsem si za 4 roky jako dělník vydělal na Š120 (já 2500 Kčs..se směnovým příplatkem, manželka 1800 Kčs a přídavky na tři děti 660 Kčs, vše v čistém).Tenkrát týdenka do práce (5 km) 2 Kčs, manželce komunisti vozili práci domů (kapesníky Mileta Vrchlabí).

Dneska si jako dělník na Fabii nevydělám (já 10000 i se směnovým příplatkem a za cestu do práce dám 3000 a to je jen za benzín, nepočítám další položky,manželka 8500 a za autobus dá 1200).

Tenkrát se ZA CELÉ ČTYŘI ROKY NEZVEDLY CENY ZÁKLADNÍCH VĚCÍ což je voda, elektřina, odpady, domovní daň ..tenkrát 30 Kčs, dnes 570 a každým rokem to o 3 - 4 Kč stoupá, chleba, másla, masa.Tenkrát jsem NEMUSEL mít rezervu na doktora, léky, na to, že budu nezaměstnaný.Zrovna tak, když jsem byl nemocný, PLACENÉ VŠECHNY DNY nemocenské.Dneska 3 dny!!! zadarmo.

Ukažte mně v tomto režimu KDY SE TYTO CENY ZA 4 ROKY NEZVEDALY!!! Ano, ceny ledničky, pračky, televize atd. byly větší, ale položme si otázku POTŘEBUJU TYTO VĚCI K ŽIVOTU víc než potraviny, elekřinu, vodu atd.?

A na druhou stranu, tyto věci mně vydržely 25 a více let.Dneska to je tak 6-7 let,takže za 25 let si jich musím kupit více, čili SE MNĚ PRODRAŽUJÍ.

Mým rodičům vydržela lednička Calex 30 let, mně 25, ale přišla revoluce já koupil ledničku s mražákem, ale nyní již mám třetí!!!!!, protože všechny nevydržely tak dlouho.Televizi TESLA COLOR 416 jsem měl též 26 let, přišel digitál a musel jsem koupit novou.Dcera má od revoluce také třetí!!! televizi , nevydržely tak dlouho.

Zkrátka tento režim je ještě horší k životnímu prostředí, protože ten nás nutí kupovat si stále nové věci, čili více surovin, více energie, než dřív.Pokud jste ekonom spočítejte si kolik jsou náklady domácnosti na 25 let jedné ledničky (pračky, televize atd.) za starou cenu a kolik stojí dneska náklady na pořízení tří těchto spotřebičů (počítám jeden spotřebič na 8 let).

+9/−4
31.12.2015 16:23

J48a72r70o55m74í70r 49K30r41á95l 4330529534339

Pokud jste měl 2500 čistého a manželka 1800, pak jste byl výrazně nad průměrem. Takže dnes byste za 4 roky našetřil možná i na Passata. A ža dnes máte podprůměrný plat je do velké míry Váš problém. Šikovný dělník dnes opravdu 10 tisíc nemá.

+6/−4
31.12.2015 23:00

V34á85c91l74a36v 40Š77u13b58r49t 9427483398627

O to nejde...jde o to, zda máte pocit, že je ten dělnický plat adekvátní? On totiž tu práci vždy někdo dělat bude muset a já si nemyslím, že by ČR na tom byla tak zle, aby tu lidé ve fabrikách museli pobírat mzdu pod hranicí materiální chudoby.

+3/−1
1.1.2016 1:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.