Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79a45r73e75k 80V74y86m15a47z64a20l 5728566722490

Nemyslím si, že pozadu zůstává železnice jako taková...pozadu zůstávají hlavně politici, kteří už před 20 lety mohli změnou zákona vytlačit tranzitní kamionovou dopravu na koleje, jako ve Švýcarsku....

+3/0
1.1.2016 16:14

R11a58d95e20k 34J22a19n19a66t37a 9105166714922

Změna zákona nestačí. Naší železniční síti chybí kapacita. Chybí svě koleje z východu na západ republiky. A chybí dvě koleje do Německa (dnes vede do Německa jediná pro nákladní dopravu použitelná trať a to je málo).

0/0
3.1.2016 23:41

D53a22n57i17e10l 76D75r59n59e65c 6531259386202

Jsou potřeba především terminály pro rychlou překládku intermodálních jednotek (kontejnery ISO, ACTS, ale i návěsy). Kamionová doprava vyhrává hlavně z důvodu vyšší rychlosti a flexibilitě. Právě v rychlosti má železniční doprava potenciálně navrch, vždyť lze vyrobit i nákladní vagony na 160 km/h. Flexibilitou příliš konkurovat nemůže, pokud se ale oba systémy propojí, dostaneme ekologickou, rychlou a flexibilní nákladní dopravu. Za povšimnutí jistě stojí systémy Cargobeamer, Modalohr, Megaswing, BOXmover a Flexiwagon (ten ale asi není běžně použitelný v ČR).

+3/0
1.1.2016 14:02

P11a67u19l 97J59a50r15o11s 2383168370

No a misto zeleznicnich trati,ktere pry nejsou nyni efektivni,udelaji cyklostezky.Vubec jsou na vedoucich mistech lidi,kteri nemysli do budoucnosti.Kdyz,cheji mit pracovni prilezitosti ve mestech a obcich,tak i male lokalni trate jsou pro investory dulezite.Na kole tam asi tezko firma potrebne veci pro vyrobu doveze.

+5/0
31.12.2015 18:14

J42i31ř49í 62E50r67b64e77n 1473204636137

Taky cyklostezky se pokud vím dělaly zatím jen tam, kde byla postavena nová železniční trať a původní stopa opuštěna, například na Moravě. Nevím o tom, že by se jediná trať rušila jen kvůli cyklostezce.

Na to tady jsou jiní kabrňáci, aby z běžné trati dokázali papírově vykouzlit neefektivní smětiště - ať už jde o Horní Slavkov nebo o Kozí dráhu, kde se velmi angažovali ústečtí ODSáci a jejich konfident v ČD, jistý Petr Hinterholzinger, t.č. ve výkonu trestu...

+1/0
31.12.2015 18:18

P10a62u28l 37J53a50r94o43s 2583628590

Ona tu trat vyplavila povoden myslim 2009.Pry by oprava stala vice,nez udelat cyklostezku.O tom sile pochybuji,ale odsouhlasili to jednim hlasem plus pro cyklostezku.

0/0
31.12.2015 19:00

R53o23m21a70n 95J70e34s44c23h96k66e 9948745467535

Na dvou zrušených tratích se postavily cyklostezky. Nezamyslice - Morkovice a Kyjov - Mutěnice. Předtím se to cíleně rušilo. Trať se neopravovala, náhradní doprava nenavazovala a pak se řeklo, že lidé nemají zájem. Na to se trati zrušily. Zrušily se stovky vleček. Špatná dopravní politika státu.

+1/0
1.1.2016 18:57
Foto

V31í32t32ě74z75s69l43a13v 41K59l49o85z12í10k 3741869104887

No a ja vim, treba ta streka do Noveho Jicina od Hodslavic.

+1/0
2.1.2016 15:54

P80a54v29e90l 15Ř15a33p34e97k 7922166399385

Kamionová doprava se tolik rozmohla pouze vinou morálně vadného systému masového automobilismu. Kamiony jsou totiž efektivní hlavně v tom, že náklady přepravy přenášejí na všechny okolo. Privatizace zisků a socializace ztrát. Obce by měly mít pravomoc zpoplatnit průjezdy kamionů, příp. jejich průjezd zcela zakázat. Pak by se terpve věci vrátily do normálu. Místo toho máme nesmylný mýtný systém, který zpoplatňuje ty komunikace, kde kamiony vadí nejméně.

+11/−2
31.12.2015 13:50

J83a23n 55F83r10o67l22í19k 6376300895464

Podle Vašich měřítek je morálním státem snad jen Severní Korea a IS. Všude jinde se prohánějí morálně závadné kamiony.;-D

+2/−6
31.12.2015 13:52

R94a36d37e31k 12J63a57n80a91t73a 9705656314432

A co Švýcarsko, které tranzitní kamionovou dopravu reguluje a hlavní železniční projekty za desítky mld. franků (Lotchberg a Gotthard base tunnel) staví především kvůli zlepšení podmínek pro železniční nákladní dopravu?

+6/0
31.12.2015 14:25

M51i30c55h77a37l 97P18a35v51l91á94t 9703463134859

To nic nemeni na uchylnosti te teze o vine "morálně vadného systému masového automobilismu". Zajimalo by mne, proc pan Rapek tolik nenavidi auta a psy. Racio bych v tom vsak patrne hledal marne..

0/−3
31.12.2015 17:07

J42i96ř53í 61E78r95b76e12n 1433614966797

Když se zamyslíte nad tím, díky čemu je lidstvo tam kde je, pak masový individuální automobilismus je skutečně do jisté míry zvrhlost. Lidstvo bylo úspěšné vždy jen tehdy, pokud lidé spolupracovali, kooperovali, podíleli se na společné práci. Individualisti (od egyptských vojevůdců po Edisona, Teslu nebo i Zuckerberga) uspěli jen tehdy, pokud jejich práce byla prospěšná celku - ale individualismus bez ohledu na potřeby ostatních (tj. "já chci jet autem a ti ostatní pitomci mě nezajímají") není tím, co postrkává lidstvo vpřed. Ale berte to jen jako filozoficko-sociologickou vsuvku.

+5/0
31.12.2015 18:23

P12a16u80l 59J97a12r17o92s 2503528160

Radek.Tady je totiz tolik blbcu ve vedeni statu mest,obci,kteri nemaji vubec sajn o tom do ceho je lepe investovat pro budoucnost a pracovni prilezitosti.Tady kde nyni bydlim,udelali z zeleznicni trate cyklostezku.Prace je tady malo a hledaji investory kteri by tady zacali neco a prineslo to pracovni prilezitosti prostor jiz tady maji.Jenze si asi mysli,ze to co budou potrebovat pro vyrobu,budou vozit na kolech,po cyklostezce.

+2/0
31.12.2015 18:24

J86i48ř25í 48K57o98c33u93r38e15k 6875964135348

Ani všeobecná železniční povinnost nedokáže vyrobit kapacitu trati mezi Kladnem a Pradubicemi. Aniž by opravila pravobřežku. Vozit sýry z Želetavy vlakem do Třebíče je taky nesmysl. Jó vozit věci ze Španělska do ČR vlakem, to by smysl dávalo. Jenže to by ve Španělsku nesměl být široký rozchod a ve Francii stávka. Ten rozchod se dá překopat, ale odboráři...

+1/−1
31.12.2015 13:05

P61a44v10e53l 75Ř93a98p41e30k 7152906899945

...leda nakopat :-P

0/0
31.12.2015 13:51

M24i67c39h31a36l 44P93a46v67l38á52t 9703253934459

Technicka stranka je v pohode, odborare nikdo neumravni ani u nas, natoz ve Francii. Ale nejvetsi zabou na prameni jsou samotne CD. Jejich pristup k nakladni doprave je ostudny i v kontextu celeho tohohle socialistickeho bordelu, ktery tu v Eurosajuzu, v CR obzvlast, bohuzel mame.

+1/−3
31.12.2015 17:09

J57i31ř13í 82E85r31b91e23n 1203884256897

CD neprovozují nákladní dopravu už řadu let.

+5/0
31.12.2015 18:01

M70a85r93t48i54n 58Č66a12p88e46k 6240921817454

Ve Španělsku je na normální rozchod připojená Barcelona a přes VRT i další města. A vytvořit VR jednotku pro nákladní dopravu není problém. Už se zkoušelo využití poštovního TGV pro nahrazení nákladních letadel mezi Paříží a Londýnem. A u přeprav kontejnerů není změna rozchodu problém, což dokazují přepravy z Číny s dvojí změnou rozchodu.

0/0
10.1.2016 11:03

P93e39t18r 65Č59e39r36v70e88n59ý 3896959547469

Náklaďáky je potřeba pořádně zdanit. Pak by jich tolik na silnicích nebylo. A že to zaplatí spotřebitel? Kecy. 40ti tunové kolosy devastují dálnice. Ty se pak musí opravovat. Vznikají tam kolony, zdržení a stát to stojí nemalé prostředky. Když se to sečte, to jsou obrovské náklady. Kdo to nakonec zaplatil? Každý daňový poplatník. Železnice je nevytížená. Rezervy tam jsou. Ale dopravce k přechodu na koleje nic nemotivuje. Tranzitní kamiony by po silnicích v takové míře jezdit nemuseli.

+4/−1
31.12.2015 12:55

J92i64ř56í 45K15o51c79u35r77e22k 6615984385108

Rezervy tam jsou. Určitě. Musí. Když to řekli, tak stopro jsou. Stačí udělat ETCS a bude to pravda.

Kontejnery k volbám nechodí. Takže vláček vezoucí 55 sedaček, z toho 30 obsazených, má přednost před 40 vagony nákladního vlaku. Protože v tom osobáčkou jedou voliči.

Pak by jich tolik na silnicích nebylo. ... a díky tomu by bylo méně zboží. A třeba Škodovka by z Vrchlabí předstala vozit převodovky do Bratislavy. Protože to vlastně není potřeba, obyčejný člověk si kupuje auto, takže vožení převodovek ho nezajímá.

0/−2
31.12.2015 13:09

R96o13m72a45n 79J96e83s77c30h37k53e 9318595627305

Nemáte pravdu. SŽDC pouští nákladní vlaky NEX před osobáky. Dle předpisu. A nám občas ujede přípoj v Brně Židenicích. NEX totiž platí více peněz.

0/0
1.1.2016 19:03

J44a18n 28F87r76o52l97í50k 6696550885794

Státní Cargo také nic nemotivuje poskytovat konkurenceschopné služby. Když chybí peníze natáhnou jen ruku ke státu. Kdyby SŽDC a Cargo řídil nějaký Jančura vypadalo by to jinak než když tam sedí zpřátelené osoby s ANO a ČSSD.

+1/−5
31.12.2015 13:51

J46i93ř12í 23K78o13c57u57r37e59k 6605954565438

Státní kargo jde pomalu a jistě ke dnu. Pomalu... Naštěstí je tu nemálo soukromníků, kteří vozí. Ale narážejí na odpor, neboť na ně si stát vzpomene jen prostřednictvím FÚ. :-/

0/−2
31.12.2015 13:53

J29a28n 76F47r31o73l58í97k 6346900115464

Neschopnost státní dráhy vidím na praktickém příkladu. Mezi Děčínem a Saskem jezdily kdysi kamiony po železnici. Na vypůjčených německých vagonech a za dotace EU. Až oboje skončilo padla i tato přeprava.

+2/0
31.12.2015 13:57

R18a64d88e84k 84J68a37n98a42t18a 9745486724832

Nevím, co myslíte "státní drahou", ale vozit celé kamiony na vagonech je obecně nesmysl, který má smysl leda někde pod alpským průsmykem.

Smysl železniční prpravy jsou celé kontejnery resp. ucelené vlaky mezi logistickými centry na dlouhou vzdálenost, tj. zde např. Hamburg-Uhříněves, ne Sasko-Lovosice (ne, Děčín to nebyl)o.

+2/0
31.12.2015 14:31

V65i59k17t64o14r 69N39á49r91o47ž54n22ý 3229682608

Tato RoLa vznikla a byla udržována při životě jenom proto , protože s kamiony na Cínovci byly neskutečné problémy...

0/0
31.12.2015 14:37

R69o56m80a49n 30J15e33s66c36h23k52e 9408675587445

Nikdo nechce vozit jednotlivé vagóny ani ČD CARGO. Je to totiž ztrátové.

Kdo za to může ? Naši politici - hodně věcí pokazili. Proč zrušili stovky vleček ? To jsou věci, které mělo ministerstvo dopravy řešit.

0/0
1.1.2016 19:11

M59a49r48t87i64n 83Č58a60p16e44k 6850111107834

Protože stát zaplatí stavbu a údržbu silnice panu podnikateli až před vrata, kdežto tu vlečku si musí platit ze svého. Dokud bude stát tolik dotovat silniční dopravu, ke změně nedojde. Dnes platí kamion ze spotřebí daně z paliv cca 6 korun za kilometr jízdy.

+1/0
10.1.2016 11:16

R24o54m29a44n 60J87e94s62c78h21k23e 9198785667445

ČD Cargo si tvrdě musí na sebe vydělat. Udělal se kompromis a zvýšily se mzdy pouze o 1 %. Pouze nechce vozit ztrátové jednotlivé vagóny. Ty nechce totiž vozit nikdo. Kdo za to může ?

0/0
1.1.2016 19:07

V97l46a71s22t78i94m23i54l 62F34i11a30l17a 1922831454

Idealni by bylo logisticke centrum, ktere zajisti nalozeni celeho kamionu na vlak a tento potom pres republiku do dalsiho kde sjede z vlaku a dorazi do skladu firmy.

Problemem tu bude rychlost prepravy.

+1/−2
31.12.2015 12:23

J56a71r59d90a 37H50o40f83m44a88n40n 4140865984

problém je v celém systému železnice a začíná u odborářů této firmy

+1/−9
31.12.2015 12:44

J69i31n79d48ř92i35c16h 43Š64k84o76p82e16k 4655651740495

a odboráři jsou problém proč ? Protože nechtějí dělat 12 h soboty, neděle za minimální mzdu ?

+4/−1
31.12.2015 12:46

J98a54r20d92a 11H85o82f97m51a73n21n 4300505534

ne ....protože jsou brzdou všech změn a pletou se tam kde nemají

+2/−6
31.12.2015 12:48

J81i70n28d44ř70i25c29h 92Š23k24o75p33e66k 4655301170745

a jakých změn ? Změn pracovních podnínek na úroveň pomalu nevolnictví třeba v hyper/super krámech ?

+4/0
31.12.2015 13:26

J97a66r16d33a 47H30o34f29m32a34n37n 4980335304

hyper/super krám = železnice ?? 8-o

0/0
31.12.2015 13:48

J59i66ř42í 12E70r84b24e22n 1913784796207

V hyper/superkrámech nemají odbory a dělá se tam od nevidím do nevidím za minimální mzdu. Vy nevidíte tu obrovskou fluktuaci a zároveň laxnost tamních nijak nemotivovaných pracovníků?

+2/0
31.12.2015 18:03

R49o76m81a91n 69J83e74s49c53h64k30e 9468175717615

Mnoho let chodím do jednohou Kauflandu. A fluktuaci tam nevidím. Vidím stejné tváře.

Asi to nebude tak hrozné jak píšete. Dcera tam byla na brigádě a v pohodě. Dokonce zvyšovali mzdy.

0/0
1.1.2016 19:18

J37a46n 76F97r68o93l91í51k 6956660415984

Začíná to u managorů. Ti odboráři jsou jako brzda až na posledním vagonu.;-D

+1/0
31.12.2015 13:54

R56o18m64a63n 45J47e33s18c41h50k51e 9248875327515

Problém je v ministerstvu dopravy, které nekoná nebo koná špatně. Změny odhlasovali poslanci. Kdo rozbil ČD ? Za to můžou odboráři ?

0/0
1.1.2016 19:15

P38e89t82r 66Č62e26r30v93e75n83ý 3166289817129

Všechno jde, když se chce. Tranzitní kamiony bych automaticky překládal na železnicici.

+2/0
31.12.2015 12:59

R98a82d32e75k 90J33a53n85a33t30a 9885986164962

Nechápete, že hlavní problém je v nedostatečné kapacitě našich tratí. Této republice zoufale chybí dvě koleje z východu na západ ČR a dvě koleje do Německa.

Přístup ministerstva, popsaný v článku (cit. "neexistuje racionální důvod pro rozšíření") je otřesný.

+5/0
31.12.2015 14:27

J91o97s53e89f 37J52ů49z37a 1178448883707

Z deseti tras do Německa se využívají asi 4 nebo 5. Kdyby opravdu zoufale chyběly koleje do Německa, oživila by se nákladní doprava třeba přes Vojtanov.

+1/−1
31.12.2015 16:11

V66i34k97t11o28r 27N38á42r56o43ž32n41ý 3849332688

Tak zrovna na tuto stranu není třeba nic otevírat. Potřebujete trasu na Bavorsko...

+2/0
31.12.2015 17:23

R16a24d90e43k 18J40a95n73a85t84a 9985316894142

Myslíte tu neeletrifikovanou, málo únosnou, jednokolejku?

My potřebujeme únostnost, kapacitu a efektivitu - tj. trať co vydrží nejvyšší nápravový tlak, je dvojkolejná a elektrifikovaná.

+3/0
1.1.2016 1:41

J54i91ř94í 32K50o95c46u51r44e58k 6325734185958

Proč proboha strkat kontejner s návěsem i tahačem na vagon, když stačí na vagon přeložit jen ten kontejner? Naložení tahače na vagon trvá 5 minut. Nejsou to vejce a není možné jich naložit 40 na 40 vagonů za pět minut. Zabare to asi dvě až čtyři hodiny, podle toho, kolik jich nakládáte. Samotný kontejner se dá přeložit za minutu.

A jedno logistické centrum pro ČR nestačí. Kupodivu, je jich potřeba víc a pak to z něj rozvozit po okolí. Jenže to logistické centrum stojí nemalé peníze a musí si na sebe samo vydělat. Plus je třeba, aby mělo napojení na silniční síť lepší než místní komunikací přes náves okolo kostela, jak je tomu v Brně.

+1/−1
31.12.2015 13:15

V30l64a51s43t64i92m87i31l 63F55i70a43l11a 1512801784

Však jo já se nehádám, jestli tak nebo tak, hlavně nějak.

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody

0/0
31.12.2015 15:24

P75a21v91e49l 46Š71e87v61č24í63k 6210905349260

Je to jednoduché, pokud bude ten socialistický moloch dražší než kamionová doprava, tak kalkulačka rozhodne kde dopravu objednat. Ekologie neekologie. A k tomu ještě nutné připočítat větší pružnost kamionu.

Nedávno jsem řešil dopravu kontejneru ze Slovenska a náklaďákem až k baráku bylo o polovinu levnější než u ČD Cargo.

+3/−3
31.12.2015 11:12

V33á38c44l24a22v 33P10o23u40s24t93k79a 3400531122

Pořád to říkám. Drahé, neefektivní a pomalé. Zbytek jsou jen kdyby, naprosto zbytečná kdyby.

+1/−2
31.12.2015 11:34

J85i58n61d12ř18i74c25h 53Š50k41o53p52e59k 4925271310985

hm jenže železnice je dražší, protože vlaky platí všechny náklady za použití kolejí.

Kamiony platí jen na zpoplatněných úsecích, jsou tak uměle levnější než vlaky

+6/−1
31.12.2015 12:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.