Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69a88r58e41k 26V33y98m94a33z75a79l 5468576162980

Nemyslím si, že pozadu zůstává železnice jako taková...pozadu zůstávají hlavně politici, kteří už před 20 lety mohli změnou zákona vytlačit tranzitní kamionovou dopravu na koleje, jako ve Švýcarsku....

+3/0
1.1.2016 16:14

R44a74d97e82k 41J24a48n73a19t86a 9305106544112

Změna zákona nestačí. Naší železniční síti chybí kapacita. Chybí svě koleje z východu na západ republiky. A chybí dvě koleje do Německa (dnes vede do Německa jediná pro nákladní dopravu použitelná trať a to je málo).

0/0
3.1.2016 23:41

D63a84n24i11e32l 42D45r90n84e60c 6471699386222

Jsou potřeba především terminály pro rychlou překládku intermodálních jednotek (kontejnery ISO, ACTS, ale i návěsy). Kamionová doprava vyhrává hlavně z důvodu vyšší rychlosti a flexibilitě. Právě v rychlosti má železniční doprava potenciálně navrch, vždyť lze vyrobit i nákladní vagony na 160 km/h. Flexibilitou příliš konkurovat nemůže, pokud se ale oba systémy propojí, dostaneme ekologickou, rychlou a flexibilní nákladní dopravu. Za povšimnutí jistě stojí systémy Cargobeamer, Modalohr, Megaswing, BOXmover a Flexiwagon (ten ale asi není běžně použitelný v ČR).

+3/0
1.1.2016 14:02

P50a45u35l 66J17a60r84o74s 2963268110

No a misto zeleznicnich trati,ktere pry nejsou nyni efektivni,udelaji cyklostezky.Vubec jsou na vedoucich mistech lidi,kteri nemysli do budoucnosti.Kdyz,cheji mit pracovni prilezitosti ve mestech a obcich,tak i male lokalni trate jsou pro investory dulezite.Na kole tam asi tezko firma potrebne veci pro vyrobu doveze.

+5/0
31.12.2015 18:14

J48i37ř74í 19E66r17b46e77n 1943784736267

Taky cyklostezky se pokud vím dělaly zatím jen tam, kde byla postavena nová železniční trať a původní stopa opuštěna, například na Moravě. Nevím o tom, že by se jediná trať rušila jen kvůli cyklostezce.

Na to tady jsou jiní kabrňáci, aby z běžné trati dokázali papírově vykouzlit neefektivní smětiště - ať už jde o Horní Slavkov nebo o Kozí dráhu, kde se velmi angažovali ústečtí ODSáci a jejich konfident v ČD, jistý Petr Hinterholzinger, t.č. ve výkonu trestu...

+1/0
31.12.2015 18:18

P60a42u15l 75J12a39r16o97s 2793758770

Ona tu trat vyplavila povoden myslim 2009.Pry by oprava stala vice,nez udelat cyklostezku.O tom sile pochybuji,ale odsouhlasili to jednim hlasem plus pro cyklostezku.

0/0
31.12.2015 19:00

R45o95m46a83n 73J86e93s12c10h49k14e 9168405967625

Na dvou zrušených tratích se postavily cyklostezky. Nezamyslice - Morkovice a Kyjov - Mutěnice. Předtím se to cíleně rušilo. Trať se neopravovala, náhradní doprava nenavazovala a pak se řeklo, že lidé nemají zájem. Na to se trati zrušily. Zrušily se stovky vleček. Špatná dopravní politika státu.

+1/0
1.1.2016 18:57

V20í51t80ě62z91s43l54a66v 61K50l55o27z79í97k 3931869944497

No a ja vim, treba ta streka do Noveho Jicina od Hodslavic.

+1/0
2.1.2016 15:54

P57a97v41e31l 21Ř10a93p30e90k 7782236599925

Kamionová doprava se tolik rozmohla pouze vinou morálně vadného systému masového automobilismu. Kamiony jsou totiž efektivní hlavně v tom, že náklady přepravy přenášejí na všechny okolo. Privatizace zisků a socializace ztrát. Obce by měly mít pravomoc zpoplatnit průjezdy kamionů, příp. jejich průjezd zcela zakázat. Pak by se terpve věci vrátily do normálu. Místo toho máme nesmylný mýtný systém, který zpoplatňuje ty komunikace, kde kamiony vadí nejméně.

+11/−2
31.12.2015 13:50

J11a69n 70F42r52o86l38í94k 6256530615904

Podle Vašich měřítek je morálním státem snad jen Severní Korea a IS. Všude jinde se prohánějí morálně závadné kamiony.;-D

+2/−6
31.12.2015 13:52

R27a22d46e47k 83J30a50n19a28t45a 9565156224202

A co Švýcarsko, které tranzitní kamionovou dopravu reguluje a hlavní železniční projekty za desítky mld. franků (Lotchberg a Gotthard base tunnel) staví především kvůli zlepšení podmínek pro železniční nákladní dopravu?

+6/0
31.12.2015 14:25

M59i51c90h49a34l 75P81a36v95l34á78t 9383323544519

To nic nemeni na uchylnosti te teze o vine "morálně vadného systému masového automobilismu". Zajimalo by mne, proc pan Rapek tolik nenavidi auta a psy. Racio bych v tom vsak patrne hledal marne..

0/−3
31.12.2015 17:07

J61i29ř12í 25E76r58b18e76n 1173534416387

Když se zamyslíte nad tím, díky čemu je lidstvo tam kde je, pak masový individuální automobilismus je skutečně do jisté míry zvrhlost. Lidstvo bylo úspěšné vždy jen tehdy, pokud lidé spolupracovali, kooperovali, podíleli se na společné práci. Individualisti (od egyptských vojevůdců po Edisona, Teslu nebo i Zuckerberga) uspěli jen tehdy, pokud jejich práce byla prospěšná celku - ale individualismus bez ohledu na potřeby ostatních (tj. "já chci jet autem a ti ostatní pitomci mě nezajímají") není tím, co postrkává lidstvo vpřed. Ale berte to jen jako filozoficko-sociologickou vsuvku.

+5/0
31.12.2015 18:23

P39a52u90l 50J34a84r47o74s 2283458730

Radek.Tady je totiz tolik blbcu ve vedeni statu mest,obci,kteri nemaji vubec sajn o tom do ceho je lepe investovat pro budoucnost a pracovni prilezitosti.Tady kde nyni bydlim,udelali z zeleznicni trate cyklostezku.Prace je tady malo a hledaji investory kteri by tady zacali neco a prineslo to pracovni prilezitosti prostor jiz tady maji.Jenze si asi mysli,ze to co budou potrebovat pro vyrobu,budou vozit na kolech,po cyklostezce.

+2/0
31.12.2015 18:24

J61i21ř66í 51K39o20c51u59r51e22k 6855734935938

Ani všeobecná železniční povinnost nedokáže vyrobit kapacitu trati mezi Kladnem a Pradubicemi. Aniž by opravila pravobřežku. Vozit sýry z Želetavy vlakem do Třebíče je taky nesmysl. Jó vozit věci ze Španělska do ČR vlakem, to by smysl dávalo. Jenže to by ve Španělsku nesměl být široký rozchod a ve Francii stávka. Ten rozchod se dá překopat, ale odboráři...

+1/−1
31.12.2015 13:05

P84a19v93e81l 91Ř82a72p26e31k 7502966659815

...leda nakopat :-P

0/0
31.12.2015 13:51

M86i86c96h68a13l 86P11a66v51l25á46t 9513343774429

Technicka stranka je v pohode, odborare nikdo neumravni ani u nas, natoz ve Francii. Ale nejvetsi zabou na prameni jsou samotne CD. Jejich pristup k nakladni doprave je ostudny i v kontextu celeho tohohle socialistickeho bordelu, ktery tu v Eurosajuzu, v CR obzvlast, bohuzel mame.

+1/−3
31.12.2015 17:09

J88i78ř87í 39E14r75b40e90n 1623654336637

CD neprovozují nákladní dopravu už řadu let.

+5/0
31.12.2015 18:01

M80a77r48t49i29n 87Č23a84p77e63k 6340871157894

Ve Španělsku je na normální rozchod připojená Barcelona a přes VRT i další města. A vytvořit VR jednotku pro nákladní dopravu není problém. Už se zkoušelo využití poštovního TGV pro nahrazení nákladních letadel mezi Paříží a Londýnem. A u přeprav kontejnerů není změna rozchodu problém, což dokazují přepravy z Číny s dvojí změnou rozchodu.

0/0
10.1.2016 11:03

P17e83t52r 52Č65e54r40v47e48n87ý 3606279767519

Náklaďáky je potřeba pořádně zdanit. Pak by jich tolik na silnicích nebylo. A že to zaplatí spotřebitel? Kecy. 40ti tunové kolosy devastují dálnice. Ty se pak musí opravovat. Vznikají tam kolony, zdržení a stát to stojí nemalé prostředky. Když se to sečte, to jsou obrovské náklady. Kdo to nakonec zaplatil? Každý daňový poplatník. Železnice je nevytížená. Rezervy tam jsou. Ale dopravce k přechodu na koleje nic nemotivuje. Tranzitní kamiony by po silnicích v takové míře jezdit nemuseli.

+4/−1
31.12.2015 12:55

J82i20ř66í 77K50o30c76u13r69e46k 6975114155888

Rezervy tam jsou. Určitě. Musí. Když to řekli, tak stopro jsou. Stačí udělat ETCS a bude to pravda.

Kontejnery k volbám nechodí. Takže vláček vezoucí 55 sedaček, z toho 30 obsazených, má přednost před 40 vagony nákladního vlaku. Protože v tom osobáčkou jedou voliči.

Pak by jich tolik na silnicích nebylo. ... a díky tomu by bylo méně zboží. A třeba Škodovka by z Vrchlabí předstala vozit převodovky do Bratislavy. Protože to vlastně není potřeba, obyčejný člověk si kupuje auto, takže vožení převodovek ho nezajímá.

0/−2
31.12.2015 13:09

R29o13m11a34n 14J25e70s50c82h77k23e 9808965357475

Nemáte pravdu. SŽDC pouští nákladní vlaky NEX před osobáky. Dle předpisu. A nám občas ujede přípoj v Brně Židenicích. NEX totiž platí více peněz.

0/0
1.1.2016 19:03

J10a11n 40F37r94o18l35í79k 6246310365484

Státní Cargo také nic nemotivuje poskytovat konkurenceschopné služby. Když chybí peníze natáhnou jen ruku ke státu. Kdyby SŽDC a Cargo řídil nějaký Jančura vypadalo by to jinak než když tam sedí zpřátelené osoby s ANO a ČSSD.

+1/−5
31.12.2015 13:51

J85i16ř49í 82K28o56c38u42r58e67k 6575264525468

Státní kargo jde pomalu a jistě ke dnu. Pomalu... Naštěstí je tu nemálo soukromníků, kteří vozí. Ale narážejí na odpor, neboť na ně si stát vzpomene jen prostřednictvím FÚ. :-/

0/−2
31.12.2015 13:53

J66a48n 25F93r71o17l95í15k 6436980965104

Neschopnost státní dráhy vidím na praktickém příkladu. Mezi Děčínem a Saskem jezdily kdysi kamiony po železnici. Na vypůjčených německých vagonech a za dotace EU. Až oboje skončilo padla i tato přeprava.

+2/0
31.12.2015 13:57

R73a61d34e94k 74J53a89n93a43t11a 9955716734962

Nevím, co myslíte "státní drahou", ale vozit celé kamiony na vagonech je obecně nesmysl, který má smysl leda někde pod alpským průsmykem.

Smysl železniční prpravy jsou celé kontejnery resp. ucelené vlaky mezi logistickými centry na dlouhou vzdálenost, tj. zde např. Hamburg-Uhříněves, ne Sasko-Lovosice (ne, Děčín to nebyl)o.

+2/0
31.12.2015 14:31

V78i78k18t67o51r 72N78á77r64o88ž23n74ý 3159422758

Tato RoLa vznikla a byla udržována při životě jenom proto , protože s kamiony na Cínovci byly neskutečné problémy...

0/0
31.12.2015 14:37

R77o19m43a49n 28J59e38s67c96h43k61e 9508985567725

Nikdo nechce vozit jednotlivé vagóny ani ČD CARGO. Je to totiž ztrátové.

Kdo za to může ? Naši politici - hodně věcí pokazili. Proč zrušili stovky vleček ? To jsou věci, které mělo ministerstvo dopravy řešit.

0/0
1.1.2016 19:11

M15a23r96t10i43n 98Č36a63p90e38k 6580111817554

Protože stát zaplatí stavbu a údržbu silnice panu podnikateli až před vrata, kdežto tu vlečku si musí platit ze svého. Dokud bude stát tolik dotovat silniční dopravu, ke změně nedojde. Dnes platí kamion ze spotřebí daně z paliv cca 6 korun za kilometr jízdy.

+1/0
10.1.2016 11:16

R85o39m24a87n 11J35e27s62c39h57k59e 9298785987535

ČD Cargo si tvrdě musí na sebe vydělat. Udělal se kompromis a zvýšily se mzdy pouze o 1 %. Pouze nechce vozit ztrátové jednotlivé vagóny. Ty nechce totiž vozit nikdo. Kdo za to může ?

0/0
1.1.2016 19:07

V38l27a37s65t41i50m69i91l 44F75i44a20l17a 1842371304

Idealni by bylo logisticke centrum, ktere zajisti nalozeni celeho kamionu na vlak a tento potom pres republiku do dalsiho kde sjede z vlaku a dorazi do skladu firmy.

Problemem tu bude rychlost prepravy.

+1/−2
31.12.2015 12:23

J79a66r25d86a 31H63o68f41m84a13n87n 4780465144

problém je v celém systému železnice a začíná u odborářů této firmy

+1/−9
31.12.2015 12:44

J50i76n44d22ř39i14c71h 63Š28k73o54p88e54k 4955661580825

a odboráři jsou problém proč ? Protože nechtějí dělat 12 h soboty, neděle za minimální mzdu ?

+4/−1
31.12.2015 12:46

J52a31r71d32a 97H98o42f38m51a94n72n 4960105644

ne ....protože jsou brzdou všech změn a pletou se tam kde nemají

+2/−6
31.12.2015 12:48

J65i13n64d39ř39i68c40h 49Š24k90o75p93e60k 4685561190785

a jakých změn ? Změn pracovních podnínek na úroveň pomalu nevolnictví třeba v hyper/super krámech ?

+4/0
31.12.2015 13:26

J85a88r46d39a 95H93o81f78m54a45n23n 4950755304

hyper/super krám = železnice ?? 8-o

0/0
31.12.2015 13:48

J68i54ř76í 53E34r88b91e11n 1293524836907

V hyper/superkrámech nemají odbory a dělá se tam od nevidím do nevidím za minimální mzdu. Vy nevidíte tu obrovskou fluktuaci a zároveň laxnost tamních nijak nemotivovaných pracovníků?

+2/0
31.12.2015 18:03

R31o17m17a33n 47J76e81s47c63h27k23e 9758285737685

Mnoho let chodím do jednohou Kauflandu. A fluktuaci tam nevidím. Vidím stejné tváře.

Asi to nebude tak hrozné jak píšete. Dcera tam byla na brigádě a v pohodě. Dokonce zvyšovali mzdy.

0/0
1.1.2016 19:18

J45a57n 88F85r14o11l93í98k 6736910245794

Začíná to u managorů. Ti odboráři jsou jako brzda až na posledním vagonu.;-D

+1/0
31.12.2015 13:54

R65o54m96a95n 45J19e52s19c90h56k46e 9378885577975

Problém je v ministerstvu dopravy, které nekoná nebo koná špatně. Změny odhlasovali poslanci. Kdo rozbil ČD ? Za to můžou odboráři ?

0/0
1.1.2016 19:15

P47e30t89r 58Č39e57r69v28e42n83ý 3946939147279

Všechno jde, když se chce. Tranzitní kamiony bych automaticky překládal na železnicici.

+2/0
31.12.2015 12:59

R15a23d33e72k 84J67a67n97a72t26a 9785826634252

Nechápete, že hlavní problém je v nedostatečné kapacitě našich tratí. Této republice zoufale chybí dvě koleje z východu na západ ČR a dvě koleje do Německa.

Přístup ministerstva, popsaný v článku (cit. "neexistuje racionální důvod pro rozšíření") je otřesný.

+5/0
31.12.2015 14:27

J35o65s42e48f 75J21ů45z11a 1368718333307

Z deseti tras do Německa se využívají asi 4 nebo 5. Kdyby opravdu zoufale chyběly koleje do Německa, oživila by se nákladní doprava třeba přes Vojtanov.

+1/−1
31.12.2015 16:11

V35i95k36t76o12r 35N57á25r85o38ž41n24ý 3659832228

Tak zrovna na tuto stranu není třeba nic otevírat. Potřebujete trasu na Bavorsko...

+2/0
31.12.2015 17:23

R79a61d91e85k 22J77a86n64a27t58a 9385606654512

Myslíte tu neeletrifikovanou, málo únosnou, jednokolejku?

My potřebujeme únostnost, kapacitu a efektivitu - tj. trať co vydrží nejvyšší nápravový tlak, je dvojkolejná a elektrifikovaná.

+3/0
1.1.2016 1:41

J92i76ř31í 46K23o43c47u71r75e89k 6115794385678

Proč proboha strkat kontejner s návěsem i tahačem na vagon, když stačí na vagon přeložit jen ten kontejner? Naložení tahače na vagon trvá 5 minut. Nejsou to vejce a není možné jich naložit 40 na 40 vagonů za pět minut. Zabare to asi dvě až čtyři hodiny, podle toho, kolik jich nakládáte. Samotný kontejner se dá přeložit za minutu.

A jedno logistické centrum pro ČR nestačí. Kupodivu, je jich potřeba víc a pak to z něj rozvozit po okolí. Jenže to logistické centrum stojí nemalé peníze a musí si na sebe samo vydělat. Plus je třeba, aby mělo napojení na silniční síť lepší než místní komunikací přes náves okolo kostela, jak je tomu v Brně.

+1/−1
31.12.2015 13:15

V20l78a14s16t60i55m60i87l 55F19i40a43l22a 1272491224

Však jo já se nehádám, jestli tak nebo tak, hlavně nějak.

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody

0/0
31.12.2015 15:24

P84a76v28e63l 30Š86e48v46č44í47k 6980455249300

Je to jednoduché, pokud bude ten socialistický moloch dražší než kamionová doprava, tak kalkulačka rozhodne kde dopravu objednat. Ekologie neekologie. A k tomu ještě nutné připočítat větší pružnost kamionu.

Nedávno jsem řešil dopravu kontejneru ze Slovenska a náklaďákem až k baráku bylo o polovinu levnější než u ČD Cargo.

+3/−3
31.12.2015 11:12

V20á32c75l16a35v 58P47o59u56s58t89k46a 3250421902

Pořád to říkám. Drahé, neefektivní a pomalé. Zbytek jsou jen kdyby, naprosto zbytečná kdyby.

+1/−2
31.12.2015 11:34

J13i12n13d58ř57i50c88h 94Š61k48o56p57e26k 4675241210235

hm jenže železnice je dražší, protože vlaky platí všechny náklady za použití kolejí.

Kamiony platí jen na zpoplatněných úsecích, jsou tak uměle levnější než vlaky

+6/−1
31.12.2015 12:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.