Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84a10r75e26k 91V73y52m88a49z42a18l 5228216932690

Nemyslím si, že pozadu zůstává železnice jako taková...pozadu zůstávají hlavně politici, kteří už před 20 lety mohli změnou zákona vytlačit tranzitní kamionovou dopravu na koleje, jako ve Švýcarsku....

+3/0
1.1.2016 16:14

R19a50d73e79k 53J59a42n42a54t93a 9985286574392

Změna zákona nestačí. Naší železniční síti chybí kapacita. Chybí svě koleje z východu na západ republiky. A chybí dvě koleje do Německa (dnes vede do Německa jediná pro nákladní dopravu použitelná trať a to je málo).

0/0
3.1.2016 23:41

D34a97n18i84e20l 27D22r13n15e89c 6901529796742

Jsou potřeba především terminály pro rychlou překládku intermodálních jednotek (kontejnery ISO, ACTS, ale i návěsy). Kamionová doprava vyhrává hlavně z důvodu vyšší rychlosti a flexibilitě. Právě v rychlosti má železniční doprava potenciálně navrch, vždyť lze vyrobit i nákladní vagony na 160 km/h. Flexibilitou příliš konkurovat nemůže, pokud se ale oba systémy propojí, dostaneme ekologickou, rychlou a flexibilní nákladní dopravu. Za povšimnutí jistě stojí systémy Cargobeamer, Modalohr, Megaswing, BOXmover a Flexiwagon (ten ale asi není běžně použitelný v ČR).

+3/0
1.1.2016 14:02

P95a75u82l 26J36a66r86o96s 2433428210

No a misto zeleznicnich trati,ktere pry nejsou nyni efektivni,udelaji cyklostezky.Vubec jsou na vedoucich mistech lidi,kteri nemysli do budoucnosti.Kdyz,cheji mit pracovni prilezitosti ve mestech a obcich,tak i male lokalni trate jsou pro investory dulezite.Na kole tam asi tezko firma potrebne veci pro vyrobu doveze.

+5/0
31.12.2015 18:14

J37i52ř66í 31E31r91b54e93n 1593244446107

Taky cyklostezky se pokud vím dělaly zatím jen tam, kde byla postavena nová železniční trať a původní stopa opuštěna, například na Moravě. Nevím o tom, že by se jediná trať rušila jen kvůli cyklostezce.

Na to tady jsou jiní kabrňáci, aby z běžné trati dokázali papírově vykouzlit neefektivní smětiště - ať už jde o Horní Slavkov nebo o Kozí dráhu, kde se velmi angažovali ústečtí ODSáci a jejich konfident v ČD, jistý Petr Hinterholzinger, t.č. ve výkonu trestu...

+1/0
31.12.2015 18:18

P37a10u75l 56J16a44r82o88s 2113798660

Ona tu trat vyplavila povoden myslim 2009.Pry by oprava stala vice,nez udelat cyklostezku.O tom sile pochybuji,ale odsouhlasili to jednim hlasem plus pro cyklostezku.

0/0
31.12.2015 19:00

R46o77m20a82n 90J90e52s37c63h74k73e 9828735547815

Na dvou zrušených tratích se postavily cyklostezky. Nezamyslice - Morkovice a Kyjov - Mutěnice. Předtím se to cíleně rušilo. Trať se neopravovala, náhradní doprava nenavazovala a pak se řeklo, že lidé nemají zájem. Na to se trati zrušily. Zrušily se stovky vleček. Špatná dopravní politika státu.

+1/0
1.1.2016 18:57

V82í97t45ě57z29s59l61a75v 55K25l60o19z79í61k 3591539204567

No a ja vim, treba ta streka do Noveho Jicina od Hodslavic.

+1/0
2.1.2016 15:54

P84a30v52e21l 18Ř63a13p17e86k 7792346639265

Kamionová doprava se tolik rozmohla pouze vinou morálně vadného systému masového automobilismu. Kamiony jsou totiž efektivní hlavně v tom, že náklady přepravy přenášejí na všechny okolo. Privatizace zisků a socializace ztrát. Obce by měly mít pravomoc zpoplatnit průjezdy kamionů, příp. jejich průjezd zcela zakázat. Pak by se terpve věci vrátily do normálu. Místo toho máme nesmylný mýtný systém, který zpoplatňuje ty komunikace, kde kamiony vadí nejméně.

+11/−2
31.12.2015 13:50

J11a11n 33F60r84o52l52í59k 6176830125634

Podle Vašich měřítek je morálním státem snad jen Severní Korea a IS. Všude jinde se prohánějí morálně závadné kamiony.;-D

+2/−6
31.12.2015 13:52

R66a40d80e71k 74J13a30n62a35t87a 9345386714882

A co Švýcarsko, které tranzitní kamionovou dopravu reguluje a hlavní železniční projekty za desítky mld. franků (Lotchberg a Gotthard base tunnel) staví především kvůli zlepšení podmínek pro železniční nákladní dopravu?

+6/0
31.12.2015 14:25

M81i53c22h71a80l 50P91a98v58l18á55t 9103743114669

To nic nemeni na uchylnosti te teze o vine "morálně vadného systému masového automobilismu". Zajimalo by mne, proc pan Rapek tolik nenavidi auta a psy. Racio bych v tom vsak patrne hledal marne..

0/−3
31.12.2015 17:07

J95i77ř45í 50E56r50b32e31n 1443214766147

Když se zamyslíte nad tím, díky čemu je lidstvo tam kde je, pak masový individuální automobilismus je skutečně do jisté míry zvrhlost. Lidstvo bylo úspěšné vždy jen tehdy, pokud lidé spolupracovali, kooperovali, podíleli se na společné práci. Individualisti (od egyptských vojevůdců po Edisona, Teslu nebo i Zuckerberga) uspěli jen tehdy, pokud jejich práce byla prospěšná celku - ale individualismus bez ohledu na potřeby ostatních (tj. "já chci jet autem a ti ostatní pitomci mě nezajímají") není tím, co postrkává lidstvo vpřed. Ale berte to jen jako filozoficko-sociologickou vsuvku.

+5/0
31.12.2015 18:23

P10a89u23l 76J94a88r94o70s 2983478440

Radek.Tady je totiz tolik blbcu ve vedeni statu mest,obci,kteri nemaji vubec sajn o tom do ceho je lepe investovat pro budoucnost a pracovni prilezitosti.Tady kde nyni bydlim,udelali z zeleznicni trate cyklostezku.Prace je tady malo a hledaji investory kteri by tady zacali neco a prineslo to pracovni prilezitosti prostor jiz tady maji.Jenze si asi mysli,ze to co budou potrebovat pro vyrobu,budou vozit na kolech,po cyklostezce.

+2/0
31.12.2015 18:24

J13i60ř71í 67K81o72c25u73r38e29k 6955394205878

Ani všeobecná železniční povinnost nedokáže vyrobit kapacitu trati mezi Kladnem a Pradubicemi. Aniž by opravila pravobřežku. Vozit sýry z Želetavy vlakem do Třebíče je taky nesmysl. Jó vozit věci ze Španělska do ČR vlakem, to by smysl dávalo. Jenže to by ve Španělsku nesměl být široký rozchod a ve Francii stávka. Ten rozchod se dá překopat, ale odboráři...

+1/−1
31.12.2015 13:05

P87a25v48e58l 32Ř76a60p14e46k 7912186459405

...leda nakopat :-P

0/0
31.12.2015 13:51

M60i21c78h39a67l 58P42a42v88l83á81t 9503573294469

Technicka stranka je v pohode, odborare nikdo neumravni ani u nas, natoz ve Francii. Ale nejvetsi zabou na prameni jsou samotne CD. Jejich pristup k nakladni doprave je ostudny i v kontextu celeho tohohle socialistickeho bordelu, ktery tu v Eurosajuzu, v CR obzvlast, bohuzel mame.

+1/−3
31.12.2015 17:09

J47i83ř13í 60E12r87b16e72n 1563214756697

CD neprovozují nákladní dopravu už řadu let.

+5/0
31.12.2015 18:01

M83a98r24t78i59n 46Č41a63p61e59k 6880381797764

Ve Španělsku je na normální rozchod připojená Barcelona a přes VRT i další města. A vytvořit VR jednotku pro nákladní dopravu není problém. Už se zkoušelo využití poštovního TGV pro nahrazení nákladních letadel mezi Paříží a Londýnem. A u přeprav kontejnerů není změna rozchodu problém, což dokazují přepravy z Číny s dvojí změnou rozchodu.

0/0
10.1.2016 11:03

P55e98t40r 65Č18e73r57v23e66n61ý 3876569427519

Náklaďáky je potřeba pořádně zdanit. Pak by jich tolik na silnicích nebylo. A že to zaplatí spotřebitel? Kecy. 40ti tunové kolosy devastují dálnice. Ty se pak musí opravovat. Vznikají tam kolony, zdržení a stát to stojí nemalé prostředky. Když se to sečte, to jsou obrovské náklady. Kdo to nakonec zaplatil? Každý daňový poplatník. Železnice je nevytížená. Rezervy tam jsou. Ale dopravce k přechodu na koleje nic nemotivuje. Tranzitní kamiony by po silnicích v takové míře jezdit nemuseli.

+4/−1
31.12.2015 12:55

J54i48ř31í 28K90o88c58u43r73e15k 6325144265648

Rezervy tam jsou. Určitě. Musí. Když to řekli, tak stopro jsou. Stačí udělat ETCS a bude to pravda.

Kontejnery k volbám nechodí. Takže vláček vezoucí 55 sedaček, z toho 30 obsazených, má přednost před 40 vagony nákladního vlaku. Protože v tom osobáčkou jedou voliči.

Pak by jich tolik na silnicích nebylo. ... a díky tomu by bylo méně zboží. A třeba Škodovka by z Vrchlabí předstala vozit převodovky do Bratislavy. Protože to vlastně není potřeba, obyčejný člověk si kupuje auto, takže vožení převodovek ho nezajímá.

0/−2
31.12.2015 13:09

R84o86m93a74n 80J35e42s17c41h90k13e 9128225697425

Nemáte pravdu. SŽDC pouští nákladní vlaky NEX před osobáky. Dle předpisu. A nám občas ujede přípoj v Brně Židenicích. NEX totiž platí více peněz.

0/0
1.1.2016 19:03

J61a90n 12F13r88o19l23í38k 6706470905274

Státní Cargo také nic nemotivuje poskytovat konkurenceschopné služby. Když chybí peníze natáhnou jen ruku ke státu. Kdyby SŽDC a Cargo řídil nějaký Jančura vypadalo by to jinak než když tam sedí zpřátelené osoby s ANO a ČSSD.

+1/−5
31.12.2015 13:51

J21i34ř35í 42K13o57c91u38r78e67k 6225754175188

Státní kargo jde pomalu a jistě ke dnu. Pomalu... Naštěstí je tu nemálo soukromníků, kteří vozí. Ale narážejí na odpor, neboť na ně si stát vzpomene jen prostřednictvím FÚ. :-/

0/−2
31.12.2015 13:53

J46a16n 39F25r87o75l87í11k 6226240305104

Neschopnost státní dráhy vidím na praktickém příkladu. Mezi Děčínem a Saskem jezdily kdysi kamiony po železnici. Na vypůjčených německých vagonech a za dotace EU. Až oboje skončilo padla i tato přeprava.

+2/0
31.12.2015 13:57

R36a55d70e58k 33J37a88n17a31t81a 9165586984542

Nevím, co myslíte "státní drahou", ale vozit celé kamiony na vagonech je obecně nesmysl, který má smysl leda někde pod alpským průsmykem.

Smysl železniční prpravy jsou celé kontejnery resp. ucelené vlaky mezi logistickými centry na dlouhou vzdálenost, tj. zde např. Hamburg-Uhříněves, ne Sasko-Lovosice (ne, Děčín to nebyl)o.

+2/0
31.12.2015 14:31

V29i41k62t93o77r 35N95á79r71o16ž97n55ý 3589242398

Tato RoLa vznikla a byla udržována při životě jenom proto , protože s kamiony na Cínovci byly neskutečné problémy...

0/0
31.12.2015 14:37

R20o22m21a21n 12J30e46s66c29h44k84e 9868985867645

Nikdo nechce vozit jednotlivé vagóny ani ČD CARGO. Je to totiž ztrátové.

Kdo za to může ? Naši politici - hodně věcí pokazili. Proč zrušili stovky vleček ? To jsou věci, které mělo ministerstvo dopravy řešit.

0/0
1.1.2016 19:11

M10a80r25t43i56n 55Č47a27p45e94k 6140551827634

Protože stát zaplatí stavbu a údržbu silnice panu podnikateli až před vrata, kdežto tu vlečku si musí platit ze svého. Dokud bude stát tolik dotovat silniční dopravu, ke změně nedojde. Dnes platí kamion ze spotřebí daně z paliv cca 6 korun za kilometr jízdy.

+1/0
10.1.2016 11:16

R59o76m78a74n 77J20e69s94c46h95k33e 9818745437595

ČD Cargo si tvrdě musí na sebe vydělat. Udělal se kompromis a zvýšily se mzdy pouze o 1 %. Pouze nechce vozit ztrátové jednotlivé vagóny. Ty nechce totiž vozit nikdo. Kdo za to může ?

0/0
1.1.2016 19:07

V92l48a95s91t17i16m26i40l 25F67i82a72l93a 1742261974

Idealni by bylo logisticke centrum, ktere zajisti nalozeni celeho kamionu na vlak a tento potom pres republiku do dalsiho kde sjede z vlaku a dorazi do skladu firmy.

Problemem tu bude rychlost prepravy.

+1/−2
31.12.2015 12:23

J74a63r12d68a 66H15o21f31m76a93n15n 4440285194

problém je v celém systému železnice a začíná u odborářů této firmy

+1/−9
31.12.2015 12:44

J73i80n13d67ř52i55c17h 62Š75k57o42p46e62k 4165941460745

a odboráři jsou problém proč ? Protože nechtějí dělat 12 h soboty, neděle za minimální mzdu ?

+4/−1
31.12.2015 12:46

J29a29r97d58a 28H71o73f91m86a36n74n 4250225104

ne ....protože jsou brzdou všech změn a pletou se tam kde nemají

+2/−6
31.12.2015 12:48

J81i21n16d92ř11i69c35h 31Š70k90o21p87e53k 4355291520145

a jakých změn ? Změn pracovních podnínek na úroveň pomalu nevolnictví třeba v hyper/super krámech ?

+4/0
31.12.2015 13:26

J35a40r29d84a 25H29o59f54m18a39n75n 4650295414

hyper/super krám = železnice ?? 8-o

0/0
31.12.2015 13:48

J47i62ř56í 60E35r56b23e92n 1763484966577

V hyper/superkrámech nemají odbory a dělá se tam od nevidím do nevidím za minimální mzdu. Vy nevidíte tu obrovskou fluktuaci a zároveň laxnost tamních nijak nemotivovaných pracovníků?

+2/0
31.12.2015 18:03

R17o47m40a27n 47J71e44s31c48h84k92e 9258655907555

Mnoho let chodím do jednohou Kauflandu. A fluktuaci tam nevidím. Vidím stejné tváře.

Asi to nebude tak hrozné jak píšete. Dcera tam byla na brigádě a v pohodě. Dokonce zvyšovali mzdy.

0/0
1.1.2016 19:18

J47a91n 39F59r65o51l58í73k 6346950745934

Začíná to u managorů. Ti odboráři jsou jako brzda až na posledním vagonu.;-D

+1/0
31.12.2015 13:54

R94o90m41a62n 79J87e66s22c22h24k90e 9908135317965

Problém je v ministerstvu dopravy, které nekoná nebo koná špatně. Změny odhlasovali poslanci. Kdo rozbil ČD ? Za to můžou odboráři ?

0/0
1.1.2016 19:15

P91e62t69r 41Č93e43r10v74e11n46ý 3886419167579

Všechno jde, když se chce. Tranzitní kamiony bych automaticky překládal na železnicici.

+2/0
31.12.2015 12:59

R73a15d30e72k 77J48a40n16a31t22a 9375976774432

Nechápete, že hlavní problém je v nedostatečné kapacitě našich tratí. Této republice zoufale chybí dvě koleje z východu na západ ČR a dvě koleje do Německa.

Přístup ministerstva, popsaný v článku (cit. "neexistuje racionální důvod pro rozšíření") je otřesný.

+5/0
31.12.2015 14:27

J33o11s48e56f 44J53ů65z21a 1648648793607

Z deseti tras do Německa se využívají asi 4 nebo 5. Kdyby opravdu zoufale chyběly koleje do Německa, oživila by se nákladní doprava třeba přes Vojtanov.

+1/−1
31.12.2015 16:11

V93i25k40t25o90r 56N60á64r48o18ž69n27ý 3359812668

Tak zrovna na tuto stranu není třeba nic otevírat. Potřebujete trasu na Bavorsko...

+2/0
31.12.2015 17:23

R84a40d56e14k 94J64a66n51a98t97a 9415956614902

Myslíte tu neeletrifikovanou, málo únosnou, jednokolejku?

My potřebujeme únostnost, kapacitu a efektivitu - tj. trať co vydrží nejvyšší nápravový tlak, je dvojkolejná a elektrifikovaná.

+3/0
1.1.2016 1:41

J62i50ř65í 92K26o53c24u75r15e31k 6805474235938

Proč proboha strkat kontejner s návěsem i tahačem na vagon, když stačí na vagon přeložit jen ten kontejner? Naložení tahače na vagon trvá 5 minut. Nejsou to vejce a není možné jich naložit 40 na 40 vagonů za pět minut. Zabare to asi dvě až čtyři hodiny, podle toho, kolik jich nakládáte. Samotný kontejner se dá přeložit za minutu.

A jedno logistické centrum pro ČR nestačí. Kupodivu, je jich potřeba víc a pak to z něj rozvozit po okolí. Jenže to logistické centrum stojí nemalé peníze a musí si na sebe samo vydělat. Plus je třeba, aby mělo napojení na silniční síť lepší než místní komunikací přes náves okolo kostela, jak je tomu v Brně.

+1/−1
31.12.2015 13:15

V24l41a30s31t61i86m79i79l 17F59i83a95l36a 1732401274

Však jo já se nehádám, jestli tak nebo tak, hlavně nějak.

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody

0/0
31.12.2015 15:24

P58a59v98e72l 85Š67e13v34č18í38k 6520195349350

Je to jednoduché, pokud bude ten socialistický moloch dražší než kamionová doprava, tak kalkulačka rozhodne kde dopravu objednat. Ekologie neekologie. A k tomu ještě nutné připočítat větší pružnost kamionu.

Nedávno jsem řešil dopravu kontejneru ze Slovenska a náklaďákem až k baráku bylo o polovinu levnější než u ČD Cargo.

+3/−3
31.12.2015 11:12

V33á57c50l72a36v 67P76o20u43s73t20k81a 3420161182

Pořád to říkám. Drahé, neefektivní a pomalé. Zbytek jsou jen kdyby, naprosto zbytečná kdyby.

+1/−2
31.12.2015 11:34

J30i26n49d44ř86i71c30h 48Š49k18o56p38e94k 4235331440705

hm jenže železnice je dražší, protože vlaky platí všechny náklady za použití kolejí.

Kamiony platí jen na zpoplatněných úsecích, jsou tak uměle levnější než vlaky

+6/−1
31.12.2015 12:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.