Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J53i85ř78í 96N56e88u84m75e97i71s21t91e50r 2162425783391

Ty řady pochodujicich jsou jednoznacne odkaz na Languv Metropolis.

+6/0
7.1.2016 8:10
Foto

K77a22r72e81l 30H40r43u77š40k24a 2831861658837

Já v tom zase vidím odkaz na The Wall...

0/0
7.1.2016 11:09

M94a63r94e27k 36Z41a43h86r16a67d73i93l 6174269205261

Což byl částečně odkaz na Metropolis...

+1/0
7.1.2016 11:41

J19i13ř95í 87N31e79u86m75e72i15s25t35e57r 2502975663571

The Wall, Brazil, Blade Runner - všichni se na Metropolis alespoň podívali, než se do toho pustili. Ale ten pochod tunelama je tam skoro identický. Tzv drone - trubci.

+3/0
7.1.2016 15:32

M37a14r83t31i46n 24J44i59r84o41u47s42e34k 7746135455168

Reklama je kultovní, nicméně realita statistiky je neúprosná. Takto vypadá zastoupení MAC ve vzorku 223 milionů zařízení, které dostávají pravidelné aktualizace Avast. Zároveň tristních 6% pro Windows 10. XP mají stále ještě 13%. :-)

-

http://www.imagebam.com/image/afb1d8456931603

+1/−1
7.1.2016 0:25

P66e75t48r 93J85a60n97d39a 9153607564211

Ano, neúprosná, ale rovněž tak hloupá a nicneříkající. Nezlobte se na mě, ale posuzovat rozšíření platformy nebo OS dle distribuce Avastu ...

Jenom tak od boku, nebylo by mnohem více vypovídající podívat se na statistiku přístupů na nějaký web, server apod.?

+5/0
7.1.2016 2:26

P42a62v58e68l 58K74u22r58f42ü81r97s21t 3658833645529

tak podle přístupů na web microsoft.com budeme mít statistiku, že je windows na téměř 100% zařízení ;-) nejlepší čísla jsou z prodeje, dají se jistě zjistit počty prodaného HW i počet zakoupených licencí..

0/0
7.1.2016 11:46

O14n94d55ř88e81j 74M35i98c28h37l90o21v70s75k38ý 4333108165944

Aha, takže rip-off devatenácetvosumdesátštyry je nej spor všech dob. Takhle se to má. Kreativita je pomalu vulgarismus.

+2/−1
6.1.2016 23:50

O16n91d84ř71e42j 62M49i53c92h77l73o55v75s56k12ý 4583578585844

* spot.

0/0
6.1.2016 23:50

D86a35n44i32e71l 11M32i91l44l61e69r 8914900200430

Super Bowl mě nezajímá, reklamy mě nezajímají, Apple mě nezajímá a tuhle reklamu jsem viděl teď poprvé v sekci ekonomika. A ekonomii jsem na střední vždycky nesnášel. Trochu moc paradoxů na jeden článek. Asi to bude tím Orwellem, ten mě sem přitáhl.

Mimochodem iDnes nesnáším taky, připomíná Velkého Bratra. :-P

0/−4
6.1.2016 23:26

D96a94n97i98e48l96a 95H13i91l45d78e83b97r42a95n29d62t75o97v56á 4470570171974

Trochu masochismus, utrácet svůj cenný čas zrovna tady - a ještě další psaním komentáře... by možná i jeden řekl? :-D

+8/0
7.1.2016 9:21

I45v96a40n76a 51V70e85s38e93l15á 2641213489235

jo nechapu co tu dela kdyz je otravenej z celyho sveta

0/−1
7.1.2016 11:31

P61a89v88e35l 94K35u75r97f39ü55r65s76t 3718583935899

jste to dostal nebo co..?;-)

+2/0
7.1.2016 11:47

P80e31t95r 50S61k90o89k96a67n 3949159113429

Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984. Tehdy to byla svym zpusobem revoluce v uvazovani o osobnich pocitacich (nebo pozdeji chytrych telefonech). Dnes uz je to casto opravdu jen vysledek marketingu a s myslenkou to nema nic spolecneho - krome toho ze mit 1 usb port zaroven jako nabijecku je super cool featura.

+5/0
6.1.2016 23:20
Foto

K36a56r67e35l 56H21r86u17š34k95a 2271191198117

"Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984."

Souhlas. Vynucené upgrady OS, OS, který odesílá neznámá data, sledování uživatelů za pomoci cookies...

+1/0
7.1.2016 11:11

P14a11v53e41l 39M71a26l43e15č27e57k 1424395927475

Mate tam dvakrat za treti :-)

0/0
6.1.2016 22:17

P73a14v44e77l 39M43a49l63e44č44e12k 1354645337195

To patri jinam. Prosim cele vymazat.

0/0
6.1.2016 22:18

J19a43n 37U94l72r87i57c92h 9109106879944

Chápu, kam to patří. :-) To víte, takové věci se stávají. A když na to přijdete, už to nejde opravit. :-)

0/0
6.1.2016 22:19

M26a95r18t23i15n 69K59o90p65e33c70k44ý 3968687329234

To je ale legrační, ta diskuze níže. Asi jako kdyby vyšel článek o tom, že Kmotr je jedním z nejlepších filmů všech dob a někdo napsal, že se mu to nelíbí. OK, proti vkusu žádný dišputát, říkalo se. Že to není reklama na výrobek? Ani neměla být. Měla to být reklama na to, že přichází revoluce v této oblasti. A ona opravdu přišla. A navíc - o žádné reklamě se v těch letech nepsalo víc, takže miliony čtenářů se o Macintosh dozvěděli následně z novin. Nastartovalo to novou éru. A bylo to inspirací i pro ostatní reklamní tvůrce, kteří pochopili, že reklama někdy o výrobku vůbec být nemusí. Příklad - viděl jsem skvělou reklamu s bubnující gorilou na čokoládu Cadbury. Není to vůbec o té čokoládě. Ale vidělo jí na TV a na netu snad sto milionů lidí. A ti pak ostatním říkají "viděl jsem skvělou reklamu na Cadbury, i když to o té čokoládě vůbec není" - mluví tedy mimoděk i o výrobku, který získal úžasnou popularitu. Je to mimochodem další "kultovní reklama" do tohoto seriálu. https://www.youtube.com/watch?v=Wy52yueBX_s

+4/0
6.1.2016 22:04

J96a89n 17U81l97r13i90c92h 9199296829144

1. V reklamě je jakžtakž vyjádřeno poselství, že s nějakým Macintoshem začíná nová éra, revoluce. To je značně vágní a také fádní. tahle myšlenka je v některém spotu snad v každém reklamním bloku.

2. Macintosh znamenal novou éru, ale z ničeho neplyne, že to bylo v důsledku toho spotu. Vždyť na ty počítače musela běžet masivní reklamní kampaň a ten spot byl jen jedním z mnoha jejích prvků.

3. Reklamy, které propagují jen značku a nikoli výrobek je a vždy bylo hodně. Typické je to třeba v potravinářství, jak píšete. Ale u typově nového výrobku je nutné komunikovat i jeho vlastnosti, ne jen emblém výrobce.

0/−2
6.1.2016 22:18

M46a18r71t88i81n 50K48o63p55e49c84k39ý 3558197139494

ad 1) Pokud máte na mysli, že je reklamním revolučním poselstvím "s touto pastou budou mé zuby konečně bělejší", tak máte pravdu. Nicméně tato reklama byla o revoluci celého segmentu a byla vizionářsky pravdivá jako celý Jobs. Takové "revoluce" se dějí jen jednou za mnoho let.

ad 2) Máte pravdu. Tato reklama byla jenom startér, roznětka atomovky, proto šla jen jednou. Následovala běžná kampaň o vlastnostech výrobku, s tím tvůrci samozřejmě počítali. Ale bez této roznětky by zaujala mnohem méně lidí.

ad 3) Mluvíte o "image reklamách". Kdybyste toho o reklamě věděl více, tak po nich opravdu následují reklamy produktové, racionálnější, faktické. Nelze obojí najednou. V první fázi řeknete "přichází něco obrovského", ve druhé fázi řeknete CO přichází. Ta první obrovsky motivuje k zájmu, ta druhá dokáže, že zájem je oprávněný, protože výrobek má super vlastnosti.

+1/0
6.1.2016 22:38

J82a45n 39U48l26r23i94c41h 9779746979364

ad1) Macintosh byl samozřejmě revoluční produkt a reklama byla v tom směru pravdivá. Ale ten spot byl špatný a neúspěšný. Na úspěchu Macintoshe nemá žádný podíl.

ad 2 a 3) Startovací spot v kampani být může ( i když já osobně jsem k jeho účinkům velmi skeptický ) a tento byl tak zajisté i míněn. Ale nepovedl se a zákazníky nezaujal. Média referovala o hezkém orwellovském motivu, ale ne o počítačích. Nevěřím ani vteřinu, že to mělo vliv na spotřebitele.

0/0
6.1.2016 23:02

M87a36r25t12i77n 65K81o45p50e66c96k87ý 3958427419554

Inu dobrá, tvrdohlavče, snad se shodneme aspoň na tom, že vy ani já nejsme Steve Jobs. :-) Ale zatímco já ho alespoň dobře chápu, vy sedíte na druhé straně stolu s těmi všemi členy představenstva firmy, kteří byli touto reklamou zhrozeni a nechtěli ji pustit. A snad se shodneme i na tom, že tu značku udělal Steve a nikoliv ti členové představenstva. :-)

+1/0
6.1.2016 23:09

M50a53r35t57i28n 60K47o10p25e43c30k11ý 3788337719684

A ještě dodatek - o kolika reklamách se takhle diskutuje ještě více než 30 let po jejich vzniku? A neuvědomujete si, že i tyto vášnivé diskuze o kvalitě nějaké reklamy na nějakou značku dělají té značce po mnoha letech reklamu jen tím, že o té značce diskutujeme? :-)

+3/0
6.1.2016 23:13

J54a17n 85U80l51r58i51c28h 9929116709274

Hmmmm... Na tom něco je.

0/0
6.1.2016 23:46

P63a92v97e59l 25D16r44o44t43á51r 7843444109664

Diskutuje??

Nevýznamný server IDNES.cz vytahuje staré reklamy, aby před ně mohl dát reklamy, do nich mohl dát reklamy a za ně mohl dát reklamy.

Tomu neříkám DISKUZE.

0/0
7.1.2016 9:05

L83u26k28á81š 29H16l46a95v19i72č70k72a 1111439674

Pane Ulrichu..já myslím, že jste mimo!

0/0
6.1.2016 22:50

J54a16n 69S19i28m16o24n 4716135479

Osobně si myslím, že ze Steva žijí ještě dnes. Reklama má nádech Another brick in the wall od Pink floyd. Mě se líbí.

+5/0
6.1.2016 21:43

P85a35v22e52l 48D72o50m46i10n72i17k 8288355263538

Reklama skvělá. Perfektní. A ad výtka diskutéra Králíčka k "sportovnímu kladivu". Vůbec jste to nepochopil - jedná se o jeden ze symbolů bolševického (srp a kladivo),resp. totalitního režimu, takže přesné v detailu.

+21/−3
6.1.2016 20:10

M97a80r72t90i22n 29K96r70á73l70í50č51e75k 5557599240171

Eeeeee? Symbol komunismu (delnicke tridy) je uplne neco jineho. Sportovni kladivo, kterym se hazi vypada uuuplne jinak: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hod_kladivem :-P

+2/−4
6.1.2016 20:27

J10a74n 15P43a43v58e33l 8463572298616

Jenže ono nejde o nějaké sportovní kladivo. Na něj každý kašle. Jde o nějaký symbol, který pozná průměrných americký chlápek či žena z tehdejších let. Jde o reklamu, o symboly. Ne o nějakou technickou věrnost.

+4/−4
6.1.2016 20:56

P69e26t17r 16H95u12b10á79č96e28k 8155650224446

Jenže ... Jde o autora článku, který neviděl sportovní kladivo. Četl jste vůbec ten článek?

+3/0
6.1.2016 22:32

K98a33r50e11l 76A75d58a31m40e71c 1752121461967

Myslím, že pan Králíček nekritizuje samotnou reklamu, ale chybu autora článku, který popisoval tu herečku jako "hrdinku se sportovním kladivem". Jinak s Vámi souhlasím :)

+2/0
6.1.2016 21:46

M16a67r56t78i70n 72K34r25á50l87í80č59e47k 5537279140101

Ano, presne tak. Reagoval jsem na souslovi "hrdinku se sportovním kladivem". Nebo mi nekdo vysvetli, co je na tom perliku sportovniho?

+3/0
6.1.2016 21:59

J94i17ř25í 38J91u21ř12i58c95a 2218683481

To, že ta herečka byla sportovní kladivářka, tuším.

0/−1
6.1.2016 22:28

P41e56t74r 71H37u14b94á80č17e59k 8535860294616

;-D;-D;-D

+2/0
6.1.2016 22:40

P76e76t61r 34H70u49b79á34č31e83k 8415960204606

Tak že cokoliv vezme kladivářka do ruky, stává se sportovním kladivem. Chápu to dobře?

+3/0
6.1.2016 22:42

J41i50ř77í 61J32u66ř54i75c22a 2208153951

Pokud má sexy cervene sportovni trenky tak samozrejme ano. :-P

+4/0
6.1.2016 23:47

P52e42t71r 90H22u43b30á42č66e24k 8385430434906

;-D R^

0/0
7.1.2016 3:50

P86e17t84r 35H90u13b81á20č49e19k 8485920554786

On to pochopil, ale umí i číst, (Ještě že tě máme.)

+1/0
6.1.2016 22:27

J83i25r54i 94K78u93c36e69r29a 5357410986342

to se mi nelíbí :-/

+8/−3
6.1.2016 19:44

J29o48s96e29f 44Z94d17r37á21h42a30l 2320960201278

Nejsem odbornikem na marketing nicmene tato reklama na me pusobi spise odpudive. Sice je v tom kus vizionarstvi a dvojsmyslu ale I tak nic moc. Snad jen to ze to Apple nastartovalo mezi obycejne lidi.

Co takhle vanocni kamion coca coly? Ten uz jede po dekady a ty prachy co jim to vydelava po celem svete musi byt neskutecne...

+3/−2
6.1.2016 19:43

M50a68r18t11i93n 20K93o73p68e59c58k28ý 3468917389894

Já odborník na marketing jsem, takže vím, že ze dne na den o tehdy celkem neznámé značce začaly mluvit miliony lidí. To se podaří zcela výjimečně, je to vrchol toho, co může reklama dosáhnout. Pokud jde o "kamion Coca Coly", ano, to je také kultovní reklama. V USA. Ale u nás (a nejen u nás, týká se to značné části Evropy) ji museli stáhnout, protože působila výrazně negativně, téměř pobuřovala - jako že santa nám krade ježíška. :-)

0/−4
6.1.2016 22:10

J97a30k82u56b 78K49o84s 3296542570584

Nevím jaký jste odborník, ale kamion Coca Coly jsem viděl v televizi před pár dny.

+5/0
6.1.2016 22:38

J48o30s47e66f 66Z61d15r47á31h24a23l 2570640201468

Tak ted sis nabehl-jaky odbornik kdyz nevis ze ta reklama normalne jede a kazdy rok jela jak u nas tak ve zbytku evropy!?! Ta fama o ukradeni jeziska vznikla na trapnem facebooku a nijak neovlivnila pocet vysilani teto reklamy. Kamion v realu jezdil krizem krazem po vetsine evropskych zemi (vcetne cr). Toz tak ty experte. Tebe musi mit sef rad kdyz se vydavas za odbornika a vis o tom mene nez laik...

0/0
7.1.2016 6:09

J13a19k50u30b 47Š77a61f24a83n40d68a 7295287301841

Když vystrčím na kameru holou pr..l a NOVA to pustí do vysílání večer před sportem tak o tom druhý den bude mluvit taky půlka ČR. Na to nepotřebuji být nějaký genius.

0/0
7.1.2016 12:32

J61a31n 53U35l74r29i21c11h 9199976989354

1. Myšlenka zajímavá, ale celkový divácký dojem spíše nepříjemný, což je u reklamy jasná chyba.

2. Spot snad dopře propaguje značku, ale není v něm vůbec nic o tom, co je to Macintosh. Přitom to měla být reklama na nový výrobek, který veřejnost neznala. V to směru je spot nefunkční a absurdní.

3. Celkově tedy nic moc.

3. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Ale Blade Runner nestojí za nic. Nejlepší jeho filmy jsou jednoznačně Black hawk down a Gladiator.

+7/−17
6.1.2016 19:37

J70i38n91d82ř61i41c65h 91Č29í18ž17e54k 9490972986109

Hodnotíš 32 let starou reklamu. Macintosh byl první v domácnosti použitelný počítat. Žádná konkurence. Když v čase, kdy na televizi čučelo půl Ameriky něco, nač nebyli zvyklí, účinek to mělo obrovský. A 44 cen také o něčem hovoří. Celkově tedy Něco Moc.

+9/0
6.1.2016 19:50

J87a15n 46U31l16r61i93c93h 9379796589254

Ale v té reklamě přece není ani slovo o tom, že Macintosh je domácí počítač. Nač pak taková reklama? Co se zní divák dozvěděl? Nic. Jak na něj zapůsobila? Depresivně.

+3/−2
6.1.2016 19:55
Foto

R58a82d75o11m35í76r 51Š26r84á14m97e90k 4368460326294

Domnívám se že to v roce 2016 nemůžete objektivně posoudit. Nicméně tuto reklamu prověřila historie, která váš názor spolehlivě vyvrací. Nic si z toho dělejte. Mne také reklamy příliš nebaví.. :-)

+9/0
6.1.2016 20:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.