Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61i97ř26í 10N20e75u79m37e47i69s26t85e77r 2722895663871

Ty řady pochodujicich jsou jednoznacne odkaz na Languv Metropolis.

+6/0
7.1.2016 8:10
Foto

K65a55r57e92l 50H32r89u61š23k93a 2171231438537

Já v tom zase vidím odkaz na The Wall...

0/0
7.1.2016 11:09

M94a94r34e22k 56Z53a62h17r23a93d55i21l 6364179955781

Což byl částečně odkaz na Metropolis...

+1/0
7.1.2016 11:41

J75i20ř56í 69N67e24u32m86e20i74s35t48e95r 2812725233131

The Wall, Brazil, Blade Runner - všichni se na Metropolis alespoň podívali, než se do toho pustili. Ale ten pochod tunelama je tam skoro identický. Tzv drone - trubci.

+3/0
7.1.2016 15:32

M26a30r90t52i59n 42J23i35r58o41u63s46e39k 7946815655448

Reklama je kultovní, nicméně realita statistiky je neúprosná. Takto vypadá zastoupení MAC ve vzorku 223 milionů zařízení, které dostávají pravidelné aktualizace Avast. Zároveň tristních 6% pro Windows 10. XP mají stále ještě 13%. :-)

-

http://www.imagebam.com/image/afb1d8456931603

+1/−1
7.1.2016 0:25

P28e96t66r 73J85a80n72d47a 9113807274231

Ano, neúprosná, ale rovněž tak hloupá a nicneříkající. Nezlobte se na mě, ale posuzovat rozšíření platformy nebo OS dle distribuce Avastu ...

Jenom tak od boku, nebylo by mnohem více vypovídající podívat se na statistiku přístupů na nějaký web, server apod.?

+5/0
7.1.2016 2:26

P20a41v31e41l 17K20u85r14f35ü25r76s43t 3438193815689

tak podle přístupů na web microsoft.com budeme mít statistiku, že je windows na téměř 100% zařízení ;-) nejlepší čísla jsou z prodeje, dají se jistě zjistit počty prodaného HW i počet zakoupených licencí..

0/0
7.1.2016 11:46

O49n80d78ř52e82j 61M62i74c56h39l40o49v28s15k57ý 4603948215474

Aha, takže rip-off devatenácetvosumdesátštyry je nej spor všech dob. Takhle se to má. Kreativita je pomalu vulgarismus.

+2/−1
6.1.2016 23:50

O10n41d15ř32e84j 95M60i18c13h29l33o40v75s97k14ý 4963308125744

* spot.

0/0
6.1.2016 23:50

D40a58n77i55e83l 77M79i46l85l30e66r 8254470310710

Super Bowl mě nezajímá, reklamy mě nezajímají, Apple mě nezajímá a tuhle reklamu jsem viděl teď poprvé v sekci ekonomika. A ekonomii jsem na střední vždycky nesnášel. Trochu moc paradoxů na jeden článek. Asi to bude tím Orwellem, ten mě sem přitáhl.

Mimochodem iDnes nesnáším taky, připomíná Velkého Bratra. :-P

0/−4
6.1.2016 23:26

D81a36n43i58e93l56a 31H52i59l55d33e97b63r50a24n17d37t58o30v79á 4870310851304

Trochu masochismus, utrácet svůj cenný čas zrovna tady - a ještě další psaním komentáře... by možná i jeden řekl? :-D

+8/0
7.1.2016 9:21

I53v15a58n73a 87V45e13s84e18l14á 2261763639715

jo nechapu co tu dela kdyz je otravenej z celyho sveta

0/−1
7.1.2016 11:31

P17a27v18e16l 27K10u60r78f25ü94r71s22t 3398663275509

jste to dostal nebo co..?;-)

+2/0
7.1.2016 11:47

P82e59t49r 23S14k87o96k57a63n 3249519473899

Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984. Tehdy to byla svym zpusobem revoluce v uvazovani o osobnich pocitacich (nebo pozdeji chytrych telefonech). Dnes uz je to casto opravdu jen vysledek marketingu a s myslenkou to nema nic spolecneho - krome toho ze mit 1 usb port zaroven jako nabijecku je super cool featura.

+5/0
6.1.2016 23:20
Foto

K59a34r46e53l 65H50r12u71š81k14a 2851681748887

"Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984."

Souhlas. Vynucené upgrady OS, OS, který odesílá neznámá data, sledování uživatelů za pomoci cookies...

+1/0
7.1.2016 11:11

P63a12v75e16l 46M66a67l30e65č37e49k 1664295307605

Mate tam dvakrat za treti :-)

0/0
6.1.2016 22:17

P51a12v58e23l 88M65a70l35e67č73e25k 1254785117555

To patri jinam. Prosim cele vymazat.

0/0
6.1.2016 22:18

J63a54n 39U98l43r55i87c18h 9149806319394

Chápu, kam to patří. :-) To víte, takové věci se stávají. A když na to přijdete, už to nejde opravit. :-)

0/0
6.1.2016 22:19

M68a18r14t97i31n 81K20o39p11e36c55k85ý 3338927759174

To je ale legrační, ta diskuze níže. Asi jako kdyby vyšel článek o tom, že Kmotr je jedním z nejlepších filmů všech dob a někdo napsal, že se mu to nelíbí. OK, proti vkusu žádný dišputát, říkalo se. Že to není reklama na výrobek? Ani neměla být. Měla to být reklama na to, že přichází revoluce v této oblasti. A ona opravdu přišla. A navíc - o žádné reklamě se v těch letech nepsalo víc, takže miliony čtenářů se o Macintosh dozvěděli následně z novin. Nastartovalo to novou éru. A bylo to inspirací i pro ostatní reklamní tvůrce, kteří pochopili, že reklama někdy o výrobku vůbec být nemusí. Příklad - viděl jsem skvělou reklamu s bubnující gorilou na čokoládu Cadbury. Není to vůbec o té čokoládě. Ale vidělo jí na TV a na netu snad sto milionů lidí. A ti pak ostatním říkají "viděl jsem skvělou reklamu na Cadbury, i když to o té čokoládě vůbec není" - mluví tedy mimoděk i o výrobku, který získal úžasnou popularitu. Je to mimochodem další "kultovní reklama" do tohoto seriálu. https://www.youtube.com/watch?v=Wy52yueBX_s

+4/0
6.1.2016 22:04

J41a31n 51U87l28r19i72c94h 9379306859154

1. V reklamě je jakžtakž vyjádřeno poselství, že s nějakým Macintoshem začíná nová éra, revoluce. To je značně vágní a také fádní. tahle myšlenka je v některém spotu snad v každém reklamním bloku.

2. Macintosh znamenal novou éru, ale z ničeho neplyne, že to bylo v důsledku toho spotu. Vždyť na ty počítače musela běžet masivní reklamní kampaň a ten spot byl jen jedním z mnoha jejích prvků.

3. Reklamy, které propagují jen značku a nikoli výrobek je a vždy bylo hodně. Typické je to třeba v potravinářství, jak píšete. Ale u typově nového výrobku je nutné komunikovat i jeho vlastnosti, ne jen emblém výrobce.

0/−2
6.1.2016 22:18

M62a93r53t41i66n 36K11o26p63e74c93k43ý 3678717549364

ad 1) Pokud máte na mysli, že je reklamním revolučním poselstvím "s touto pastou budou mé zuby konečně bělejší", tak máte pravdu. Nicméně tato reklama byla o revoluci celého segmentu a byla vizionářsky pravdivá jako celý Jobs. Takové "revoluce" se dějí jen jednou za mnoho let.

ad 2) Máte pravdu. Tato reklama byla jenom startér, roznětka atomovky, proto šla jen jednou. Následovala běžná kampaň o vlastnostech výrobku, s tím tvůrci samozřejmě počítali. Ale bez této roznětky by zaujala mnohem méně lidí.

ad 3) Mluvíte o "image reklamách". Kdybyste toho o reklamě věděl více, tak po nich opravdu následují reklamy produktové, racionálnější, faktické. Nelze obojí najednou. V první fázi řeknete "přichází něco obrovského", ve druhé fázi řeknete CO přichází. Ta první obrovsky motivuje k zájmu, ta druhá dokáže, že zájem je oprávněný, protože výrobek má super vlastnosti.

+1/0
6.1.2016 22:38

J97a52n 74U49l78r80i75c82h 9399426209584

ad1) Macintosh byl samozřejmě revoluční produkt a reklama byla v tom směru pravdivá. Ale ten spot byl špatný a neúspěšný. Na úspěchu Macintoshe nemá žádný podíl.

ad 2 a 3) Startovací spot v kampani být může ( i když já osobně jsem k jeho účinkům velmi skeptický ) a tento byl tak zajisté i míněn. Ale nepovedl se a zákazníky nezaujal. Média referovala o hezkém orwellovském motivu, ale ne o počítačích. Nevěřím ani vteřinu, že to mělo vliv na spotřebitele.

0/0
6.1.2016 23:02

M45a18r69t11i94n 15K75o16p82e23c28k96ý 3908587529654

Inu dobrá, tvrdohlavče, snad se shodneme aspoň na tom, že vy ani já nejsme Steve Jobs. :-) Ale zatímco já ho alespoň dobře chápu, vy sedíte na druhé straně stolu s těmi všemi členy představenstva firmy, kteří byli touto reklamou zhrozeni a nechtěli ji pustit. A snad se shodneme i na tom, že tu značku udělal Steve a nikoliv ti členové představenstva. :-)

+1/0
6.1.2016 23:09

M36a17r30t56i63n 45K95o83p54e46c35k81ý 3278707129344

A ještě dodatek - o kolika reklamách se takhle diskutuje ještě více než 30 let po jejich vzniku? A neuvědomujete si, že i tyto vášnivé diskuze o kvalitě nějaké reklamy na nějakou značku dělají té značce po mnoha letech reklamu jen tím, že o té značce diskutujeme? :-)

+3/0
6.1.2016 23:13

J25a52n 80U55l15r91i47c62h 9949476539834

Hmmmm... Na tom něco je.

0/0
6.1.2016 23:46

P34a77v58e29l 37D20r55o31t22á63r 7943984219844

Diskutuje??

Nevýznamný server IDNES.cz vytahuje staré reklamy, aby před ně mohl dát reklamy, do nich mohl dát reklamy a za ně mohl dát reklamy.

Tomu neříkám DISKUZE.

0/0
7.1.2016 9:05

L55u58k78á93š 88H21l21a93v80i48č77k96a 1601449694

Pane Ulrichu..já myslím, že jste mimo!

0/0
6.1.2016 22:50

J66a60n 25S91i22m59o75n 4866155539

Osobně si myslím, že ze Steva žijí ještě dnes. Reklama má nádech Another brick in the wall od Pink floyd. Mě se líbí.

+5/0
6.1.2016 21:43

P17a25v80e21l 60D57o81m43i29n46i88k 8828105583418

Reklama skvělá. Perfektní. A ad výtka diskutéra Králíčka k "sportovnímu kladivu". Vůbec jste to nepochopil - jedná se o jeden ze symbolů bolševického (srp a kladivo),resp. totalitního režimu, takže přesné v detailu.

+21/−3
6.1.2016 20:10

M72a39r95t20i51n 40K58r21á61l55í12č78e16k 5987359790701

Eeeeee? Symbol komunismu (delnicke tridy) je uplne neco jineho. Sportovni kladivo, kterym se hazi vypada uuuplne jinak: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hod_kladivem :-P

+2/−4
6.1.2016 20:27

J72a50n 81P95a40v82e29l 8903952628416

Jenže ono nejde o nějaké sportovní kladivo. Na něj každý kašle. Jde o nějaký symbol, který pozná průměrných americký chlápek či žena z tehdejších let. Jde o reklamu, o symboly. Ne o nějakou technickou věrnost.

+4/−4
6.1.2016 20:56

P97e79t82r 59H66u59b48á29č78e76k 8635220574136

Jenže ... Jde o autora článku, který neviděl sportovní kladivo. Četl jste vůbec ten článek?

+3/0
6.1.2016 22:32

K28a65r58e78l 74A44d92a65m27e19c 1592751451427

Myslím, že pan Králíček nekritizuje samotnou reklamu, ale chybu autora článku, který popisoval tu herečku jako "hrdinku se sportovním kladivem". Jinak s Vámi souhlasím :)

+2/0
6.1.2016 21:46

M56a76r28t54i76n 26K23r80á71l51í21č56e59k 5157109930191

Ano, presne tak. Reagoval jsem na souslovi "hrdinku se sportovním kladivem". Nebo mi nekdo vysvetli, co je na tom perliku sportovniho?

+3/0
6.1.2016 21:59

J37i33ř91í 21J26u70ř22i31c28a 2478413611

To, že ta herečka byla sportovní kladivářka, tuším.

0/−1
6.1.2016 22:28

P72e98t89r 24H16u71b12á57č19e44k 8405890474926

;-D;-D;-D

+2/0
6.1.2016 22:40

P16e66t27r 83H87u65b33á10č32e52k 8525300394156

Tak že cokoliv vezme kladivářka do ruky, stává se sportovním kladivem. Chápu to dobře?

+3/0
6.1.2016 22:42

J16i32ř58í 78J81u28ř98i52c30a 2418533421

Pokud má sexy cervene sportovni trenky tak samozrejme ano. :-P

+4/0
6.1.2016 23:47

P96e45t10r 91H91u12b73á33č64e54k 8135440594746

;-D R^

0/0
7.1.2016 3:50

P38e71t76r 47H70u84b42á96č50e85k 8855610184286

On to pochopil, ale umí i číst, (Ještě že tě máme.)

+1/0
6.1.2016 22:27

J93i63r45i 84K40u54c68e87r10a 5407600496562

to se mi nelíbí :-/

+8/−3
6.1.2016 19:44

J16o50s61e29f 23Z28d17r89á36h74a82l 2690670101108

Nejsem odbornikem na marketing nicmene tato reklama na me pusobi spise odpudive. Sice je v tom kus vizionarstvi a dvojsmyslu ale I tak nic moc. Snad jen to ze to Apple nastartovalo mezi obycejne lidi.

Co takhle vanocni kamion coca coly? Ten uz jede po dekady a ty prachy co jim to vydelava po celem svete musi byt neskutecne...

+3/−2
6.1.2016 19:43

M93a23r15t39i93n 54K39o11p18e27c14k15ý 3158497719464

Já odborník na marketing jsem, takže vím, že ze dne na den o tehdy celkem neznámé značce začaly mluvit miliony lidí. To se podaří zcela výjimečně, je to vrchol toho, co může reklama dosáhnout. Pokud jde o "kamion Coca Coly", ano, to je také kultovní reklama. V USA. Ale u nás (a nejen u nás, týká se to značné části Evropy) ji museli stáhnout, protože působila výrazně negativně, téměř pobuřovala - jako že santa nám krade ježíška. :-)

0/−4
6.1.2016 22:10

J86a31k38u36b 55K88o65s 3726432110374

Nevím jaký jste odborník, ale kamion Coca Coly jsem viděl v televizi před pár dny.

+5/0
6.1.2016 22:38

J66o87s62e24f 71Z53d68r92á85h34a30l 2550110751498

Tak ted sis nabehl-jaky odbornik kdyz nevis ze ta reklama normalne jede a kazdy rok jela jak u nas tak ve zbytku evropy!?! Ta fama o ukradeni jeziska vznikla na trapnem facebooku a nijak neovlivnila pocet vysilani teto reklamy. Kamion v realu jezdil krizem krazem po vetsine evropskych zemi (vcetne cr). Toz tak ty experte. Tebe musi mit sef rad kdyz se vydavas za odbornika a vis o tom mene nez laik...

0/0
7.1.2016 6:09

J52a11k19u23b 11Š49a64f38a94n48d38a 7735537151561

Když vystrčím na kameru holou pr..l a NOVA to pustí do vysílání večer před sportem tak o tom druhý den bude mluvit taky půlka ČR. Na to nepotřebuji být nějaký genius.

0/0
7.1.2016 12:32

J41a95n 92U26l72r22i54c12h 9419606469554

1. Myšlenka zajímavá, ale celkový divácký dojem spíše nepříjemný, což je u reklamy jasná chyba.

2. Spot snad dopře propaguje značku, ale není v něm vůbec nic o tom, co je to Macintosh. Přitom to měla být reklama na nový výrobek, který veřejnost neznala. V to směru je spot nefunkční a absurdní.

3. Celkově tedy nic moc.

3. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Ale Blade Runner nestojí za nic. Nejlepší jeho filmy jsou jednoznačně Black hawk down a Gladiator.

+7/−17
6.1.2016 19:37

J84i21n66d74ř36i59c16h 45Č64í63ž29e98k 9870122586669

Hodnotíš 32 let starou reklamu. Macintosh byl první v domácnosti použitelný počítat. Žádná konkurence. Když v čase, kdy na televizi čučelo půl Ameriky něco, nač nebyli zvyklí, účinek to mělo obrovský. A 44 cen také o něčem hovoří. Celkově tedy Něco Moc.

+9/0
6.1.2016 19:50

J75a42n 79U24l87r38i91c33h 9629846139364

Ale v té reklamě přece není ani slovo o tom, že Macintosh je domácí počítač. Nač pak taková reklama? Co se zní divák dozvěděl? Nic. Jak na něj zapůsobila? Depresivně.

+3/−2
6.1.2016 19:55
Foto

R97a97d76o61m63í93r 78Š27r38á73m12e23k 4468680916774

Domnívám se že to v roce 2016 nemůžete objektivně posoudit. Nicméně tuto reklamu prověřila historie, která váš názor spolehlivě vyvrací. Nic si z toho dělejte. Mne také reklamy příliš nebaví.. :-)

+9/0
6.1.2016 20:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.