Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i50ř62í 84N44e61u69m34e32i37s76t24e55r 2842975863731

Ty řady pochodujicich jsou jednoznacne odkaz na Languv Metropolis.

+6/0
7.1.2016 8:10
Foto

K61a72r13e33l 12H42r28u67š77k81a 2671621518557

Já v tom zase vidím odkaz na The Wall...

0/0
7.1.2016 11:09

M52a68r15e62k 32Z65a70h46r18a11d63i64l 6364959775651

Což byl částečně odkaz na Metropolis...

+1/0
7.1.2016 11:41

J97i91ř12í 51N30e56u38m35e52i26s60t51e25r 2922915513641

The Wall, Brazil, Blade Runner - všichni se na Metropolis alespoň podívali, než se do toho pustili. Ale ten pochod tunelama je tam skoro identický. Tzv drone - trubci.

+3/0
7.1.2016 15:32

M74a34r68t13i25n 91J34i50r95o12u65s24e10k 7776625415818

Reklama je kultovní, nicméně realita statistiky je neúprosná. Takto vypadá zastoupení MAC ve vzorku 223 milionů zařízení, které dostávají pravidelné aktualizace Avast. Zároveň tristních 6% pro Windows 10. XP mají stále ještě 13%. :-)

-

http://www.imagebam.com/image/afb1d8456931603

+1/−1
7.1.2016 0:25

P14e11t63r 59J52a10n48d58a 9333957234531

Ano, neúprosná, ale rovněž tak hloupá a nicneříkající. Nezlobte se na mě, ale posuzovat rozšíření platformy nebo OS dle distribuce Avastu ...

Jenom tak od boku, nebylo by mnohem více vypovídající podívat se na statistiku přístupů na nějaký web, server apod.?

+5/0
7.1.2016 2:26

P85a66v84e69l 72K83u41r12f40ü39r87s86t 3598943165429

tak podle přístupů na web microsoft.com budeme mít statistiku, že je windows na téměř 100% zařízení ;-) nejlepší čísla jsou z prodeje, dají se jistě zjistit počty prodaného HW i počet zakoupených licencí..

0/0
7.1.2016 11:46

O33n85d11ř60e72j 62M61i19c46h62l20o73v25s12k75ý 4433108535814

Aha, takže rip-off devatenácetvosumdesátštyry je nej spor všech dob. Takhle se to má. Kreativita je pomalu vulgarismus.

+2/−1
6.1.2016 23:50

O58n79d57ř24e17j 89M56i50c11h70l33o71v65s50k53ý 4523908725374

* spot.

0/0
6.1.2016 23:50

D51a35n92i32e18l 62M47i78l90l65e24r 8844200250930

Super Bowl mě nezajímá, reklamy mě nezajímají, Apple mě nezajímá a tuhle reklamu jsem viděl teď poprvé v sekci ekonomika. A ekonomii jsem na střední vždycky nesnášel. Trochu moc paradoxů na jeden článek. Asi to bude tím Orwellem, ten mě sem přitáhl.

Mimochodem iDnes nesnáším taky, připomíná Velkého Bratra. :-P

0/−4
6.1.2016 23:26

D61a59n74i16e53l45a 64H71i14l68d44e90b86r12a58n61d32t90o19v80á 4540160531634

Trochu masochismus, utrácet svůj cenný čas zrovna tady - a ještě další psaním komentáře... by možná i jeden řekl? :-D

+8/0
7.1.2016 9:21

I91v98a36n19a 70V19e14s19e85l54á 2341583899405

jo nechapu co tu dela kdyz je otravenej z celyho sveta

0/−1
7.1.2016 11:31

P97a30v97e88l 38K59u13r93f12ü86r14s62t 3648333875349

jste to dostal nebo co..?;-)

+2/0
7.1.2016 11:47

P84e80t14r 67S61k88o53k64a45n 3949969353859

Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984. Tehdy to byla svym zpusobem revoluce v uvazovani o osobnich pocitacich (nebo pozdeji chytrych telefonech). Dnes uz je to casto opravdu jen vysledek marketingu a s myslenkou to nema nic spolecneho - krome toho ze mit 1 usb port zaroven jako nabijecku je super cool featura.

+5/0
6.1.2016 23:20
Foto

K77a26r13e37l 73H10r77u81š33k18a 2631341418947

"Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984."

Souhlas. Vynucené upgrady OS, OS, který odesílá neznámá data, sledování uživatelů za pomoci cookies...

+1/0
7.1.2016 11:11

P41a17v83e15l 51M53a61l66e98č72e19k 1354395687185

Mate tam dvakrat za treti :-)

0/0
6.1.2016 22:17

P45a72v24e18l 95M76a10l36e46č60e95k 1234345167975

To patri jinam. Prosim cele vymazat.

0/0
6.1.2016 22:18

J80a59n 96U63l22r68i13c87h 9239296449334

Chápu, kam to patří. :-) To víte, takové věci se stávají. A když na to přijdete, už to nejde opravit. :-)

0/0
6.1.2016 22:19

M63a46r37t10i89n 52K52o64p98e28c61k26ý 3868457399824

To je ale legrační, ta diskuze níže. Asi jako kdyby vyšel článek o tom, že Kmotr je jedním z nejlepších filmů všech dob a někdo napsal, že se mu to nelíbí. OK, proti vkusu žádný dišputát, říkalo se. Že to není reklama na výrobek? Ani neměla být. Měla to být reklama na to, že přichází revoluce v této oblasti. A ona opravdu přišla. A navíc - o žádné reklamě se v těch letech nepsalo víc, takže miliony čtenářů se o Macintosh dozvěděli následně z novin. Nastartovalo to novou éru. A bylo to inspirací i pro ostatní reklamní tvůrce, kteří pochopili, že reklama někdy o výrobku vůbec být nemusí. Příklad - viděl jsem skvělou reklamu s bubnující gorilou na čokoládu Cadbury. Není to vůbec o té čokoládě. Ale vidělo jí na TV a na netu snad sto milionů lidí. A ti pak ostatním říkají "viděl jsem skvělou reklamu na Cadbury, i když to o té čokoládě vůbec není" - mluví tedy mimoděk i o výrobku, který získal úžasnou popularitu. Je to mimochodem další "kultovní reklama" do tohoto seriálu. https://www.youtube.com/watch?v=Wy52yueBX_s

+4/0
6.1.2016 22:04

J78a14n 91U65l53r73i66c21h 9549786709534

1. V reklamě je jakžtakž vyjádřeno poselství, že s nějakým Macintoshem začíná nová éra, revoluce. To je značně vágní a také fádní. tahle myšlenka je v některém spotu snad v každém reklamním bloku.

2. Macintosh znamenal novou éru, ale z ničeho neplyne, že to bylo v důsledku toho spotu. Vždyť na ty počítače musela běžet masivní reklamní kampaň a ten spot byl jen jedním z mnoha jejích prvků.

3. Reklamy, které propagují jen značku a nikoli výrobek je a vždy bylo hodně. Typické je to třeba v potravinářství, jak píšete. Ale u typově nového výrobku je nutné komunikovat i jeho vlastnosti, ne jen emblém výrobce.

0/−2
6.1.2016 22:18

M33a13r20t29i82n 56K64o12p81e24c67k23ý 3448637549264

ad 1) Pokud máte na mysli, že je reklamním revolučním poselstvím "s touto pastou budou mé zuby konečně bělejší", tak máte pravdu. Nicméně tato reklama byla o revoluci celého segmentu a byla vizionářsky pravdivá jako celý Jobs. Takové "revoluce" se dějí jen jednou za mnoho let.

ad 2) Máte pravdu. Tato reklama byla jenom startér, roznětka atomovky, proto šla jen jednou. Následovala běžná kampaň o vlastnostech výrobku, s tím tvůrci samozřejmě počítali. Ale bez této roznětky by zaujala mnohem méně lidí.

ad 3) Mluvíte o "image reklamách". Kdybyste toho o reklamě věděl více, tak po nich opravdu následují reklamy produktové, racionálnější, faktické. Nelze obojí najednou. V první fázi řeknete "přichází něco obrovského", ve druhé fázi řeknete CO přichází. Ta první obrovsky motivuje k zájmu, ta druhá dokáže, že zájem je oprávněný, protože výrobek má super vlastnosti.

+1/0
6.1.2016 22:38

J60a78n 12U94l81r67i57c39h 9509406419974

ad1) Macintosh byl samozřejmě revoluční produkt a reklama byla v tom směru pravdivá. Ale ten spot byl špatný a neúspěšný. Na úspěchu Macintoshe nemá žádný podíl.

ad 2 a 3) Startovací spot v kampani být může ( i když já osobně jsem k jeho účinkům velmi skeptický ) a tento byl tak zajisté i míněn. Ale nepovedl se a zákazníky nezaujal. Média referovala o hezkém orwellovském motivu, ale ne o počítačích. Nevěřím ani vteřinu, že to mělo vliv na spotřebitele.

0/0
6.1.2016 23:02

M92a62r43t78i96n 73K92o55p93e57c15k67ý 3618827279754

Inu dobrá, tvrdohlavče, snad se shodneme aspoň na tom, že vy ani já nejsme Steve Jobs. :-) Ale zatímco já ho alespoň dobře chápu, vy sedíte na druhé straně stolu s těmi všemi členy představenstva firmy, kteří byli touto reklamou zhrozeni a nechtěli ji pustit. A snad se shodneme i na tom, že tu značku udělal Steve a nikoliv ti členové představenstva. :-)

+1/0
6.1.2016 23:09

M32a77r97t39i39n 12K65o38p28e91c51k38ý 3318527719534

A ještě dodatek - o kolika reklamách se takhle diskutuje ještě více než 30 let po jejich vzniku? A neuvědomujete si, že i tyto vášnivé diskuze o kvalitě nějaké reklamy na nějakou značku dělají té značce po mnoha letech reklamu jen tím, že o té značce diskutujeme? :-)

+3/0
6.1.2016 23:13

J16a34n 70U83l31r14i78c65h 9669806329154

Hmmmm... Na tom něco je.

0/0
6.1.2016 23:46

P83a53v88e23l 16D74r21o73t17á62r 7103624329414

Diskutuje??

Nevýznamný server IDNES.cz vytahuje staré reklamy, aby před ně mohl dát reklamy, do nich mohl dát reklamy a za ně mohl dát reklamy.

Tomu neříkám DISKUZE.

0/0
7.1.2016 9:05

L22u68k54á10š 13H65l35a62v95i18č75k91a 1151479554

Pane Ulrichu..já myslím, že jste mimo!

0/0
6.1.2016 22:50

J92a60n 73S45i84m15o23n 4176965489

Osobně si myslím, že ze Steva žijí ještě dnes. Reklama má nádech Another brick in the wall od Pink floyd. Mě se líbí.

+5/0
6.1.2016 21:43

P46a95v41e41l 27D17o83m68i80n47i52k 8968355313118

Reklama skvělá. Perfektní. A ad výtka diskutéra Králíčka k "sportovnímu kladivu". Vůbec jste to nepochopil - jedná se o jeden ze symbolů bolševického (srp a kladivo),resp. totalitního režimu, takže přesné v detailu.

+21/−3
6.1.2016 20:10

M28a28r35t27i97n 97K29r67á68l17í16č11e58k 4943363625415

Eeeeee? Symbol komunismu (delnicke tridy) je uplne neco jineho. Sportovni kladivo, kterym se hazi vypada uuuplne jinak: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hod_kladivem :-P

+2/−4
6.1.2016 20:27

J92a16n 26P28a26v98e75l 8443742978636

Jenže ono nejde o nějaké sportovní kladivo. Na něj každý kašle. Jde o nějaký symbol, který pozná průměrných americký chlápek či žena z tehdejších let. Jde o reklamu, o symboly. Ne o nějakou technickou věrnost.

+4/−4
6.1.2016 20:56

P86e21t23r 30H47u58b82á22č88e77k 8235890484966

Jenže ... Jde o autora článku, který neviděl sportovní kladivo. Četl jste vůbec ten článek?

+3/0
6.1.2016 22:32

K22a73r57e98l 76A66d32a51m26e44c 1922381931127

Myslím, že pan Králíček nekritizuje samotnou reklamu, ale chybu autora článku, který popisoval tu herečku jako "hrdinku se sportovním kladivem". Jinak s Vámi souhlasím :)

+2/0
6.1.2016 21:46

M10a19r27t31i63n 53K69r15á29l94í87č37e57k 4763783295145

Ano, presne tak. Reagoval jsem na souslovi "hrdinku se sportovním kladivem". Nebo mi nekdo vysvetli, co je na tom perliku sportovniho?

+3/0
6.1.2016 21:59

J37i13ř37í 76J12u63ř70i27c97a 2858293871

To, že ta herečka byla sportovní kladivářka, tuším.

0/−1
6.1.2016 22:28

P14e12t64r 54H27u85b77á13č71e26k 8435670144516

;-D;-D;-D

+2/0
6.1.2016 22:40

P78e81t78r 94H92u48b65á73č34e65k 8975710414256

Tak že cokoliv vezme kladivářka do ruky, stává se sportovním kladivem. Chápu to dobře?

+3/0
6.1.2016 22:42

J92i35ř70í 28J10u16ř26i32c54a 2218343111

Pokud má sexy cervene sportovni trenky tak samozrejme ano. :-P

+4/0
6.1.2016 23:47

P27e59t98r 65H60u67b94á66č74e28k 8145490924776

;-D R^

0/0
7.1.2016 3:50

P65e46t90r 29H61u86b16á70č55e58k 8495420424336

On to pochopil, ale umí i číst, (Ještě že tě máme.)

+1/0
6.1.2016 22:27

J78i74r62i 71K47u36c41e72r17a 5167980156802

to se mi nelíbí :-/

+8/−3
6.1.2016 19:44

J56o71s36e59f 51Z23d59r23á47h66a18l 2300140481398

Nejsem odbornikem na marketing nicmene tato reklama na me pusobi spise odpudive. Sice je v tom kus vizionarstvi a dvojsmyslu ale I tak nic moc. Snad jen to ze to Apple nastartovalo mezi obycejne lidi.

Co takhle vanocni kamion coca coly? Ten uz jede po dekady a ty prachy co jim to vydelava po celem svete musi byt neskutecne...

+3/−2
6.1.2016 19:43

M52a38r20t11i28n 62K33o51p49e39c86k31ý 3398397149284

Já odborník na marketing jsem, takže vím, že ze dne na den o tehdy celkem neznámé značce začaly mluvit miliony lidí. To se podaří zcela výjimečně, je to vrchol toho, co může reklama dosáhnout. Pokud jde o "kamion Coca Coly", ano, to je také kultovní reklama. V USA. Ale u nás (a nejen u nás, týká se to značné části Evropy) ji museli stáhnout, protože působila výrazně negativně, téměř pobuřovala - jako že santa nám krade ježíška. :-)

0/−4
6.1.2016 22:10

J22a55k87u11b 89K97o85s 3236812890194

Nevím jaký jste odborník, ale kamion Coca Coly jsem viděl v televizi před pár dny.

+5/0
6.1.2016 22:38

J28o60s24e14f 39Z15d36r33á77h62a69l 2930780381198

Tak ted sis nabehl-jaky odbornik kdyz nevis ze ta reklama normalne jede a kazdy rok jela jak u nas tak ve zbytku evropy!?! Ta fama o ukradeni jeziska vznikla na trapnem facebooku a nijak neovlivnila pocet vysilani teto reklamy. Kamion v realu jezdil krizem krazem po vetsine evropskych zemi (vcetne cr). Toz tak ty experte. Tebe musi mit sef rad kdyz se vydavas za odbornika a vis o tom mene nez laik...

0/0
7.1.2016 6:09

J13a18k12u82b 72Š90a17f37a13n12d91a 7925507511481

Když vystrčím na kameru holou pr..l a NOVA to pustí do vysílání večer před sportem tak o tom druhý den bude mluvit taky půlka ČR. Na to nepotřebuji být nějaký genius.

0/0
7.1.2016 12:32

J22a25n 15U79l42r42i30c77h 9719266109334

1. Myšlenka zajímavá, ale celkový divácký dojem spíše nepříjemný, což je u reklamy jasná chyba.

2. Spot snad dopře propaguje značku, ale není v něm vůbec nic o tom, co je to Macintosh. Přitom to měla být reklama na nový výrobek, který veřejnost neznala. V to směru je spot nefunkční a absurdní.

3. Celkově tedy nic moc.

3. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Ale Blade Runner nestojí za nic. Nejlepší jeho filmy jsou jednoznačně Black hawk down a Gladiator.

+7/−17
6.1.2016 19:37

J77i94n44d92ř27i16c20h 68Č76í19ž73e87k 9350552696179

Hodnotíš 32 let starou reklamu. Macintosh byl první v domácnosti použitelný počítat. Žádná konkurence. Když v čase, kdy na televizi čučelo půl Ameriky něco, nač nebyli zvyklí, účinek to mělo obrovský. A 44 cen také o něčem hovoří. Celkově tedy Něco Moc.

+9/0
6.1.2016 19:50

J76a35n 13U44l40r36i21c31h 9819636339384

Ale v té reklamě přece není ani slovo o tom, že Macintosh je domácí počítač. Nač pak taková reklama? Co se zní divák dozvěděl? Nic. Jak na něj zapůsobila? Depresivně.

+3/−2
6.1.2016 19:55
Foto

R69a74d81o14m11í74r 17Š14r35á16m56e10k 4328450376524

Domnívám se že to v roce 2016 nemůžete objektivně posoudit. Nicméně tuto reklamu prověřila historie, která váš názor spolehlivě vyvrací. Nic si z toho dělejte. Mne také reklamy příliš nebaví.. :-)

+9/0
6.1.2016 20:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.