Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14i40ř47í 72N55e75u89m31e34i24s52t56e37r 2922165483231

Ty řady pochodujicich jsou jednoznacne odkaz na Languv Metropolis.

+6/0
7.1.2016 8:10
Foto

K32a92r28e54l 13H22r73u46š33k72a 2591561898947

Já v tom zase vidím odkaz na The Wall...

0/0
7.1.2016 11:09

M52a21r28e53k 56Z40a79h56r17a14d71i38l 6304779515471

Což byl částečně odkaz na Metropolis...

+1/0
7.1.2016 11:41

J15i57ř98í 36N73e71u56m49e11i28s73t35e32r 2132395743431

The Wall, Brazil, Blade Runner - všichni se na Metropolis alespoň podívali, než se do toho pustili. Ale ten pochod tunelama je tam skoro identický. Tzv drone - trubci.

+3/0
7.1.2016 15:32

M29a98r45t18i49n 59J18i43r74o85u24s82e73k 7916945945858

Reklama je kultovní, nicméně realita statistiky je neúprosná. Takto vypadá zastoupení MAC ve vzorku 223 milionů zařízení, které dostávají pravidelné aktualizace Avast. Zároveň tristních 6% pro Windows 10. XP mají stále ještě 13%. :-)

-

http://www.imagebam.com/image/afb1d8456931603

+1/−1
7.1.2016 0:25

P66e12t56r 63J30a80n63d78a 9513387664531

Ano, neúprosná, ale rovněž tak hloupá a nicneříkající. Nezlobte se na mě, ale posuzovat rozšíření platformy nebo OS dle distribuce Avastu ...

Jenom tak od boku, nebylo by mnohem více vypovídající podívat se na statistiku přístupů na nějaký web, server apod.?

+5/0
7.1.2016 2:26

P34a14v73e95l 94K11u78r15f38ü64r97s90t 3918973845429

tak podle přístupů na web microsoft.com budeme mít statistiku, že je windows na téměř 100% zařízení ;-) nejlepší čísla jsou z prodeje, dají se jistě zjistit počty prodaného HW i počet zakoupených licencí..

0/0
7.1.2016 11:46

O66n37d36ř77e40j 45M45i37c28h78l97o27v80s39k97ý 4303518885504

Aha, takže rip-off devatenácetvosumdesátštyry je nej spor všech dob. Takhle se to má. Kreativita je pomalu vulgarismus.

+2/−1
6.1.2016 23:50

O81n49d85ř77e89j 25M88i56c12h13l65o71v31s94k31ý 4223238115874

* spot.

0/0
6.1.2016 23:50

D23a87n68i46e77l 26M12i61l33l98e66r 8764480130570

Super Bowl mě nezajímá, reklamy mě nezajímají, Apple mě nezajímá a tuhle reklamu jsem viděl teď poprvé v sekci ekonomika. A ekonomii jsem na střední vždycky nesnášel. Trochu moc paradoxů na jeden článek. Asi to bude tím Orwellem, ten mě sem přitáhl.

Mimochodem iDnes nesnáším taky, připomíná Velkého Bratra. :-P

0/−4
6.1.2016 23:26

D13a91n79i59e45l62a 50H88i42l33d61e17b75r32a59n26d83t29o62v74á 4620230121174

Trochu masochismus, utrácet svůj cenný čas zrovna tady - a ještě další psaním komentáře... by možná i jeden řekl? :-D

+8/0
7.1.2016 9:21

I60v87a63n65a 56V45e35s26e67l73á 2901383419635

jo nechapu co tu dela kdyz je otravenej z celyho sveta

0/−1
7.1.2016 11:31

P65a35v72e97l 35K22u25r19f36ü38r73s81t 3818573855389

jste to dostal nebo co..?;-)

+2/0
7.1.2016 11:47

P93e89t88r 71S97k57o97k83a42n 3969979453489

Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984. Tehdy to byla svym zpusobem revoluce v uvazovani o osobnich pocitacich (nebo pozdeji chytrych telefonech). Dnes uz je to casto opravdu jen vysledek marketingu a s myslenkou to nema nic spolecneho - krome toho ze mit 1 usb port zaroven jako nabijecku je super cool featura.

+5/0
6.1.2016 23:20
Foto

K12a40r30e84l 29H62r37u11š63k87a 2891911518617

"Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984."

Souhlas. Vynucené upgrady OS, OS, který odesílá neznámá data, sledování uživatelů za pomoci cookies...

+1/0
7.1.2016 11:11

P34a91v73e62l 76M39a38l78e11č49e68k 1654185367875

Mate tam dvakrat za treti :-)

0/0
6.1.2016 22:17

P65a37v24e78l 69M33a97l52e96č62e94k 1574375397125

To patri jinam. Prosim cele vymazat.

0/0
6.1.2016 22:18

J98a79n 55U95l73r91i67c44h 9319156209324

Chápu, kam to patří. :-) To víte, takové věci se stávají. A když na to přijdete, už to nejde opravit. :-)

0/0
6.1.2016 22:19

M38a80r25t63i53n 10K22o97p59e75c22k81ý 3378357499764

To je ale legrační, ta diskuze níže. Asi jako kdyby vyšel článek o tom, že Kmotr je jedním z nejlepších filmů všech dob a někdo napsal, že se mu to nelíbí. OK, proti vkusu žádný dišputát, říkalo se. Že to není reklama na výrobek? Ani neměla být. Měla to být reklama na to, že přichází revoluce v této oblasti. A ona opravdu přišla. A navíc - o žádné reklamě se v těch letech nepsalo víc, takže miliony čtenářů se o Macintosh dozvěděli následně z novin. Nastartovalo to novou éru. A bylo to inspirací i pro ostatní reklamní tvůrce, kteří pochopili, že reklama někdy o výrobku vůbec být nemusí. Příklad - viděl jsem skvělou reklamu s bubnující gorilou na čokoládu Cadbury. Není to vůbec o té čokoládě. Ale vidělo jí na TV a na netu snad sto milionů lidí. A ti pak ostatním říkají "viděl jsem skvělou reklamu na Cadbury, i když to o té čokoládě vůbec není" - mluví tedy mimoděk i o výrobku, který získal úžasnou popularitu. Je to mimochodem další "kultovní reklama" do tohoto seriálu. https://www.youtube.com/watch?v=Wy52yueBX_s

+4/0
6.1.2016 22:04

J10a80n 81U11l48r98i49c88h 9199226629954

1. V reklamě je jakžtakž vyjádřeno poselství, že s nějakým Macintoshem začíná nová éra, revoluce. To je značně vágní a také fádní. tahle myšlenka je v některém spotu snad v každém reklamním bloku.

2. Macintosh znamenal novou éru, ale z ničeho neplyne, že to bylo v důsledku toho spotu. Vždyť na ty počítače musela běžet masivní reklamní kampaň a ten spot byl jen jedním z mnoha jejích prvků.

3. Reklamy, které propagují jen značku a nikoli výrobek je a vždy bylo hodně. Typické je to třeba v potravinářství, jak píšete. Ale u typově nového výrobku je nutné komunikovat i jeho vlastnosti, ne jen emblém výrobce.

0/−2
6.1.2016 22:18

M97a92r91t72i59n 11K69o70p80e97c50k57ý 3248417519334

ad 1) Pokud máte na mysli, že je reklamním revolučním poselstvím "s touto pastou budou mé zuby konečně bělejší", tak máte pravdu. Nicméně tato reklama byla o revoluci celého segmentu a byla vizionářsky pravdivá jako celý Jobs. Takové "revoluce" se dějí jen jednou za mnoho let.

ad 2) Máte pravdu. Tato reklama byla jenom startér, roznětka atomovky, proto šla jen jednou. Následovala běžná kampaň o vlastnostech výrobku, s tím tvůrci samozřejmě počítali. Ale bez této roznětky by zaujala mnohem méně lidí.

ad 3) Mluvíte o "image reklamách". Kdybyste toho o reklamě věděl více, tak po nich opravdu následují reklamy produktové, racionálnější, faktické. Nelze obojí najednou. V první fázi řeknete "přichází něco obrovského", ve druhé fázi řeknete CO přichází. Ta první obrovsky motivuje k zájmu, ta druhá dokáže, že zájem je oprávněný, protože výrobek má super vlastnosti.

+1/0
6.1.2016 22:38

J67a73n 67U47l52r90i43c49h 9339186829384

ad1) Macintosh byl samozřejmě revoluční produkt a reklama byla v tom směru pravdivá. Ale ten spot byl špatný a neúspěšný. Na úspěchu Macintoshe nemá žádný podíl.

ad 2 a 3) Startovací spot v kampani být může ( i když já osobně jsem k jeho účinkům velmi skeptický ) a tento byl tak zajisté i míněn. Ale nepovedl se a zákazníky nezaujal. Média referovala o hezkém orwellovském motivu, ale ne o počítačích. Nevěřím ani vteřinu, že to mělo vliv na spotřebitele.

0/0
6.1.2016 23:02

M40a36r54t41i46n 26K10o65p82e48c32k35ý 3658777949124

Inu dobrá, tvrdohlavče, snad se shodneme aspoň na tom, že vy ani já nejsme Steve Jobs. :-) Ale zatímco já ho alespoň dobře chápu, vy sedíte na druhé straně stolu s těmi všemi členy představenstva firmy, kteří byli touto reklamou zhrozeni a nechtěli ji pustit. A snad se shodneme i na tom, že tu značku udělal Steve a nikoliv ti členové představenstva. :-)

+1/0
6.1.2016 23:09

M40a33r85t17i57n 26K30o44p53e25c52k16ý 3598527489504

A ještě dodatek - o kolika reklamách se takhle diskutuje ještě více než 30 let po jejich vzniku? A neuvědomujete si, že i tyto vášnivé diskuze o kvalitě nějaké reklamy na nějakou značku dělají té značce po mnoha letech reklamu jen tím, že o té značce diskutujeme? :-)

+3/0
6.1.2016 23:13

J28a40n 39U54l53r19i20c97h 9419846499284

Hmmmm... Na tom něco je.

0/0
6.1.2016 23:46

P51a42v80e74l 94D41r18o10t31á75r 7803244159194

Diskutuje??

Nevýznamný server IDNES.cz vytahuje staré reklamy, aby před ně mohl dát reklamy, do nich mohl dát reklamy a za ně mohl dát reklamy.

Tomu neříkám DISKUZE.

0/0
7.1.2016 9:05

L86u30k73á92š 16H39l98a81v17i35č48k50a 1571309224

Pane Ulrichu..já myslím, že jste mimo!

0/0
6.1.2016 22:50

J87a75n 71S75i12m92o21n 4446775219

Osobně si myslím, že ze Steva žijí ještě dnes. Reklama má nádech Another brick in the wall od Pink floyd. Mě se líbí.

+5/0
6.1.2016 21:43

P27a43v48e28l 52D58o25m48i43n31i89k 8348475783208

Reklama skvělá. Perfektní. A ad výtka diskutéra Králíčka k "sportovnímu kladivu". Vůbec jste to nepochopil - jedná se o jeden ze symbolů bolševického (srp a kladivo),resp. totalitního režimu, takže přesné v detailu.

+21/−3
6.1.2016 20:10

M29a69r34t55i35n 54K82r87á86l43í98č19e47k 5137269750851

Eeeeee? Symbol komunismu (delnicke tridy) je uplne neco jineho. Sportovni kladivo, kterym se hazi vypada uuuplne jinak: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hod_kladivem :-P

+2/−4
6.1.2016 20:27

J94a81n 87P94a59v62e64l 8753322118246

Jenže ono nejde o nějaké sportovní kladivo. Na něj každý kašle. Jde o nějaký symbol, který pozná průměrných americký chlápek či žena z tehdejších let. Jde o reklamu, o symboly. Ne o nějakou technickou věrnost.

+4/−4
6.1.2016 20:56

P98e32t63r 37H91u65b82á32č85e88k 8515650444556

Jenže ... Jde o autora článku, který neviděl sportovní kladivo. Četl jste vůbec ten článek?

+3/0
6.1.2016 22:32

K61a84r52e48l 77A44d27a54m13e38c 1652891241687

Myslím, že pan Králíček nekritizuje samotnou reklamu, ale chybu autora článku, který popisoval tu herečku jako "hrdinku se sportovním kladivem". Jinak s Vámi souhlasím :)

+2/0
6.1.2016 21:46

M16a69r78t13i53n 68K87r63á78l71í27č80e30k 5927899960531

Ano, presne tak. Reagoval jsem na souslovi "hrdinku se sportovním kladivem". Nebo mi nekdo vysvetli, co je na tom perliku sportovniho?

+3/0
6.1.2016 21:59

J26i53ř49í 97J77u21ř37i54c65a 2968533291

To, že ta herečka byla sportovní kladivářka, tuším.

0/−1
6.1.2016 22:28

P35e70t12r 51H23u26b25á20č48e22k 8745660964156

;-D;-D;-D

+2/0
6.1.2016 22:40

P79e31t96r 24H33u64b16á83č49e45k 8735690374576

Tak že cokoliv vezme kladivářka do ruky, stává se sportovním kladivem. Chápu to dobře?

+3/0
6.1.2016 22:42

J51i57ř86í 70J44u44ř53i10c25a 2388163761

Pokud má sexy cervene sportovni trenky tak samozrejme ano. :-P

+4/0
6.1.2016 23:47

P74e86t15r 14H78u81b10á72č41e15k 8575510724886

;-D R^

0/0
7.1.2016 3:50

P22e50t31r 65H76u53b87á66č68e89k 8345140324626

On to pochopil, ale umí i číst, (Ještě že tě máme.)

+1/0
6.1.2016 22:27

J61i79r16i 67K17u56c89e29r78a 5457660916682

to se mi nelíbí :-/

+8/−3
6.1.2016 19:44

J64o26s45e10f 44Z97d54r32á12h78a58l 2600620871178

Nejsem odbornikem na marketing nicmene tato reklama na me pusobi spise odpudive. Sice je v tom kus vizionarstvi a dvojsmyslu ale I tak nic moc. Snad jen to ze to Apple nastartovalo mezi obycejne lidi.

Co takhle vanocni kamion coca coly? Ten uz jede po dekady a ty prachy co jim to vydelava po celem svete musi byt neskutecne...

+3/−2
6.1.2016 19:43

M27a24r78t73i58n 47K21o61p97e88c44k25ý 3988917719854

Já odborník na marketing jsem, takže vím, že ze dne na den o tehdy celkem neznámé značce začaly mluvit miliony lidí. To se podaří zcela výjimečně, je to vrchol toho, co může reklama dosáhnout. Pokud jde o "kamion Coca Coly", ano, to je také kultovní reklama. V USA. Ale u nás (a nejen u nás, týká se to značné části Evropy) ji museli stáhnout, protože působila výrazně negativně, téměř pobuřovala - jako že santa nám krade ježíška. :-)

0/−4
6.1.2016 22:10

J98a84k83u32b 50K32o89s 3886152760394

Nevím jaký jste odborník, ale kamion Coca Coly jsem viděl v televizi před pár dny.

+5/0
6.1.2016 22:38

J58o10s57e16f 53Z67d81r11á64h65a91l 2420310531648

Tak ted sis nabehl-jaky odbornik kdyz nevis ze ta reklama normalne jede a kazdy rok jela jak u nas tak ve zbytku evropy!?! Ta fama o ukradeni jeziska vznikla na trapnem facebooku a nijak neovlivnila pocet vysilani teto reklamy. Kamion v realu jezdil krizem krazem po vetsine evropskych zemi (vcetne cr). Toz tak ty experte. Tebe musi mit sef rad kdyz se vydavas za odbornika a vis o tom mene nez laik...

0/0
7.1.2016 6:09

J46a20k10u81b 55Š39a40f91a59n75d78a 7645667941341

Když vystrčím na kameru holou pr..l a NOVA to pustí do vysílání večer před sportem tak o tom druhý den bude mluvit taky půlka ČR. Na to nepotřebuji být nějaký genius.

0/0
7.1.2016 12:32

J88a67n 81U17l61r60i50c82h 9899566269904

1. Myšlenka zajímavá, ale celkový divácký dojem spíše nepříjemný, což je u reklamy jasná chyba.

2. Spot snad dopře propaguje značku, ale není v něm vůbec nic o tom, co je to Macintosh. Přitom to měla být reklama na nový výrobek, který veřejnost neznala. V to směru je spot nefunkční a absurdní.

3. Celkově tedy nic moc.

3. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Ale Blade Runner nestojí za nic. Nejlepší jeho filmy jsou jednoznačně Black hawk down a Gladiator.

+7/−17
6.1.2016 19:37

J17i29n16d51ř62i78c84h 84Č78í88ž33e30k 9100282186979

Hodnotíš 32 let starou reklamu. Macintosh byl první v domácnosti použitelný počítat. Žádná konkurence. Když v čase, kdy na televizi čučelo půl Ameriky něco, nač nebyli zvyklí, účinek to mělo obrovský. A 44 cen také o něčem hovoří. Celkově tedy Něco Moc.

+9/0
6.1.2016 19:50

J39a74n 13U25l16r39i76c33h 9609236909144

Ale v té reklamě přece není ani slovo o tom, že Macintosh je domácí počítač. Nač pak taková reklama? Co se zní divák dozvěděl? Nic. Jak na něj zapůsobila? Depresivně.

+3/−2
6.1.2016 19:55
Foto

R94a37d19o34m39í47r 32Š72r52á33m26e85k 4808190546104

Domnívám se že to v roce 2016 nemůžete objektivně posoudit. Nicméně tuto reklamu prověřila historie, která váš názor spolehlivě vyvrací. Nic si z toho dělejte. Mne také reklamy příliš nebaví.. :-)

+9/0
6.1.2016 20:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.