Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18i17ř37í 64K25o90c11u27r14e53k 6785964935108

Je to nové, bude to k ničemu. Posměváčků se najde tolik, že ... jaktože to sami dávno nevymysleli líp a nedali zdarma ke stažení?

Každý je odborník, přece ví, že když je to nové ... a když o tom čte prvně, tak to přece musí být nové. Rozhodně to nebude tak, že by to mohlo už být dávno vyzkoušené, to by se o tom už dávno přece psalo. Jenže odborníci se přece nebudou zabývat ověřováním doměnek, to je pod úroveň odborníka.

Článek z roku 2008:

http://technet.idnes.cz/city-elefant-pantograf-ktery-je-lepsi-nez-pendolino-fhw-/tec_technika.aspx?c=A080406_170731_tec_technika_rja

+1/0
6.1.2016 17:24

M47i29r95o72s51l32a32v 49Z66i86k35m25u26n64d 6538212107358

Co je na tom nového ? Zkušební provoz se dělal na elektrických jednotkách 470.001-004 a lok 136.034 cca před 20 lety na trati Praha - Kolín ... ... především je nutná montáž balíz, které slouží k informování vlakového počítače o poloze vlaku ... a řídící obvody musí být přizpůsobeny k tomu, aby mohly s AVV komunikovat ...

V zásadě je to vymakané a pokud TO strojvedoucí omylem nevypne, jako na té Masaryčce, tak je to bezvadné ...

0/0
7.1.2016 9:07

M97i22r44e75k 91K50r32o42u43p19a 8246959417912

Jen opravim, jinak souhlas: v tomto pripade nejde o balizy ale MIBy

0/0
7.1.2016 20:11

P27e11t35r 41N10o66v10o27t25n68y 1491490381

Tak už to víme skoro všechno :-) Teď jen tedy kolik při té zakázce za 200 M bylo nainstalováno těch MIBů.

0/0
6.1.2016 11:58

P98e74t45r 73N92o53v53o98t80n64y 1711370551

Tak jsem našel tohle - http://www.opd.cz/Modules/OpdProject/Pages/Project.aspx?id=312 jeden MIB cca 70 000,-

0/0
6.1.2016 16:40

J50a19n 87S23ů34r69a 4555433973242

poslední >použít pro ECTS

Spolupráce s ETCSúspěšně odzkoušena na 362.166 a 471/971.042. Ve spojení s ETCS je to ideálnídvojice.

Pod záštitou EU běžípodobný projekt, takže časem to bude i interoperabilní.

Jinak systém jevyužíván už od roku 1991 a celkově má „najeto“ něco mezi 40 a 80 milionykilometrů, takže se dá říci, že dětské i pubertální nemoci už překonal :-)

0/0
6.1.2016 11:48

J38a22n 20S42ů34r80a 4965753353512

3.část >Šikovnýstrojvedoucí to umí bez zpoždění.

Šikovnýstrojvedoucí si omezí tažnou sílu, aby mašina neklouzala. Jinak samozřejmě prokaždé zařízení existují limity jeho použitelnosti. Když bude dálnice samý led,bude sněžit a mlha, tak taky nedojedete z Prahy do Brna za 2 hodiny

>Jsemzvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.

Normálně.Systém je pod několikerým elmg stíněním (Faradayova klec), bouřky mu nevadí.

>vychýlenívagonu do vedlejší koleje

Od toho tamje ten strojvedoucí, který má řešit mimořádnosti, ale nemá se zabývat rutinníregulační činností (kterou křemík zvládá o několik řádů lépe).

> kolik tenklandr mezi koleje může stát

Samotnýklandr stojí pár tisíc, něco stojí jeho náplň (asi taky tak), něco jeho montáž,něco výluka pro montáž, něco vymyšlení, jaký kód do něj "nasypat"(protože to kódování musí splňovat určitá kritéria) a něco stojí i vypapírování.Suma sumárum jsou to desetitisíce

>jestli tok něčemu je.

Je. Šetří tofírům práci, šetří to technická zařízení na mašině a vozech a šetří to energii/ naftu. Změřené úspory na jednom vlaku až okolo 30%.

+2/0
6.1.2016 11:46

J22a32n 66J96e45m31e52l87k92a 1455450

30% no.. Zajímalo by mě jaké algoritmy na to používají, s čím počítají. Ale v Dubai na zcela automatické příměstské dráze, která je asi top, je vidět, že to udělalo kus cesty, ale stále je vidět občas nějaká drobná moucha. Zejména třeba u klesání a spol.

0/0
6.1.2016 12:10

J63a14n 54S26ů90r38a 4125433793932

2. část

>průmyslový PC

PC se nepoužívá, jsou to průmyslové systémy na jiné architektuře a bez operačního systému (který jen zdržuje a navíc obsahuje chyby, které sice můžete najít, ale ne už odstranit).

>Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun.

S RFID systémem se uvažovalo, ale není dostatečně zajištěna jeho spolehlivost pro uvažované rychlosti a prostředí např. pod vrstvou sněhu a ledu (útlum vf signálu, dostatečná ostrost křivky síly signálu)

>Ve vlaku pak je potřeba počítač s dětsky jednoduchým prográmkem, který si pomatuje kdy přejel předchozí bod a zná mapu kolejí. A dle nějakého algoritmu dopočítá rychlost.

No a ten "dětsky jednoduchý algoritmus" zas tak jednoduchý není. A nestačí tu rychlost jen spočítat, neméně důležité je i "donutit" mašinu, aby tou rychlostí taky jela. Pokud si myslíte, že když jedete 160 a mašině řeknete "teď jeď 100" a ona vám to za sekundu vyplní, tak jste na poměrně zásadním omylu.

+3/0
6.1.2016 11:44

J93a11n 59S16ů60r81a 4205283273832

Spoluautor systému AVV, který zde nemá profil a nemůže tak přispívat do diskuze, mě požádal o zveřejnění odpovědí na některé dotazy diskutujících, rád tak činím:

soupravysoukromých dopravců: soukromídopravci (zatím) zájem neprojevili.

>kdyžnějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů,

Nestane senic, systém ví, kde má jaký bod očekávat a kódování je zabezpečené. Když vpůlce dálničního tunelu u Plzně nějaký vtipálek namontuje ceduli"Bratislava doleva", tak taky nezabočíte.

>Traťováčást včetně propojení a řídících systémů vyjde na daleko víc než pár milionů.

Traťová částse nikam nepropojuje, mobilní část vychází z toho, že většina zařízení už namašině stejně je. To "navíc" je opravdu za několik málo set tisíckorun.

>Stačítrať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází.

Odpovídačneví, kde se nachází. On jenom dává nějaký kód. Ale vymyslet to kódování tak,aby splňovalo požadavky na určitou spolehlivost a bezpečnost není zas až takovásranda.Polohu kpřijatému kódu doplní mobilní část na základě mapy tratě.

>software,který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu.

Soft sám osobě složitý není, ale je to mnoho různých jednoduchých věcí, které se musejíudělat tak, aby dohromady dělaly to, co dělat mají, a dělaly to správně. Třebaměření rychlosti se zdá být zdánlivě jednoduché, ale když se přidají požadavkyna její derivaci (a kdo jste někdy derivoval číslicový signál, tak víte, o čemmluvím :-), která zároveň ale nesmí být zpracována až za dlouhý čas (což jetřeba už 1 sekunda), tak si myslím, že ten talentovanější žák ZŠ by se museljmenovat třeba Einstein. Řízení vzduchové brzdy je něco podobného. Představtesi, že sedíte v autě, jedete 130, šlápnete na brzdu a 10 sekund se nic neděje,poté začne brzda pozvolna nabíhat.

+2/0
6.1.2016 11:43

J88a45n 84J42e27m52e90l77k13a 1275660

A můžu se zeptat. Počítá s vtipálky, idioty, teroristy, když by někdo značky před zatáčkou ukradl, zneškodnil, zastínil. Srovnává to systém s mapou a stavem km? Když ty značky jsou pasivní..

0/0
6.1.2016 12:03

J50i61ř78í 74K17o65c25u42r52e93k 6425554575278

vtipálek, idot i terorista můžou udělat jednu věc: Před vlak namontovat výkolejku a poslat ho z trati pryč. Je to jednodušší a nemusíte mít nic než kus železa. Vtipálek, idiot i terorista můžou pověsit z mostu cihlu na špagátě. Stejně tak můžou před vlak postavit auto, osobní i nákladní.

+3/0
6.1.2016 17:06

M31i17r90o83s48l41a68v 74Z61i56k27m29u21n98d 6488472347398

Právě jste se dopustil trestného činu návodu ke spáchání trestného činu obecného ohrožení ...

0/0
7.1.2016 9:16

J61a37n 53J48e80m40e53l26k93a 1845740

Tak to snad napadne každého..

0/0
7.1.2016 16:06

M88i55r89o36s24l95a45v 98Z92i64k85m96u74n10d 6318572877538

Ukrást ji může, pokud na to bude mít odpovídající nástroje, zastínit nemůže, to jsou magnety. Když ten bod bude chybět, tak prostřednictvím dalšího bodu si to počítač dopočítá nebo bude požadovat potvrzení od strojvedoucího ...

Zařízení je v zásadě blbuvzdorné ...

0/0
7.1.2016 9:15

J26i93ř14í 69P12r92a30ž73á81k 9350592401312

Nebude nutné před zavedením do "ostrého" provozu 100% eliminovat zloděje kovů (drážních kabelů)?

+1/0
6.1.2016 10:28

P46e83t10r 71N10o36v91o96t12n13y 1471400731

Na traťové části moc kovů není.

0/0
6.1.2016 11:01

J75i39ř77í 48K58o82c64u72r77e90k 6695294525968

No a kabely od vzejdového návěstidla (světelného) nebo dráty z drátovodu od návěstidla (mechanického) ukrást nemůžou?

0/0
6.1.2016 17:10

J16o50s24e19f 49H62o43n49e23š 7741372310303

Jsem zvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.Pokud vypadne,tak je zaděláno na obrovský kolaps,protože tolik strojvůdců nebude k dispozici.Nebo když dojde k vychýlení vagonu do vedlejší koleje,které dispečeři nezazamenají a pustí tam soupravu.Stalo se to v Horaždovicích

0/−4
6.1.2016 8:58

P95e55t24r 90N66o38v38o27t89n94y 1421760751

To jste asi spatne pochopil, strojvedoucí tam porad sedí a ještě dlouho sedět bude.

+9/0
6.1.2016 9:34

J74o57s68e91f 39H52o56n39e84š 7551872920973

Určitě to nedělají kvůli tomu,že strojvůdci zůstanou na svém místě.To by byly vyhozený peníze

0/−2
6.1.2016 11:04

P77e40t36r 26N13o20v36o62t68n26y 1621980131

Někdy možná v hodně vzdálené budoucnosti a po dalších vylepšeních. V článku máte, že to zlepšuje ekonomiku provozu u teď i se strojvedoucím na stanovišti.

+3/0
6.1.2016 11:12

V89l24a79d25i54m80í42r 72F86i84b80i30g44e84r 5744901201104

Stačí když trochu nasněží nebo zafouká a kolaps je skoro jistý. Strojvůdce tam být musí a byl tam i na Masarykově nádraží jak vjel vlak až do vestibulu před pár měsíci akorát to automatické vedení vlaku nebylo zapnuto.

0/−1
6.1.2016 9:37

J35a97k68u60b 96Ř89í73h91a 4325499232161

Tak dávat do souvislosti sníh, nebo vítr se situací na Masarykově nádraží v létě......

Zaprvé. Systém, který pracuje venku bez zastřešení, kde není vyřešena 100% funkčnost i při nepříznivém počasí je tak nějak nanic. To si snad SŽDC pohlídá. To by bylo diletantství, které by 1 člověk asi mohl dopustit. Ale v celém systému se šťourá tolik lidí, že to snad nějakého chytráka napadlo.

Zadruhé. Možnost vypnutí AVV musí být. Strojvedoucí musí mít možnost zasáhnout do řízení. Ale jde o nastavení pravidel, kdy\ tak může nastat. Například nerozumím tomu, proč to bylo dovolené právě v prostoru nádraží. Možná předpisy vycházely z technického stavu z dřívějška. Je to blbé přirovnání, ale dost systémů se vylepšuje za provozu. Typický příklad je letectví. Může být tisíce předpisů, ale vždy jednou za čas se najde nějaká situace, na kterou není předpis, checklist, nebo je, ale zastaralý. Po vyšetřováí nejdůležitější závěr je vždy úprava předpisů, aby se do budoucna podobné situaci zabránilo.

0/0
6.1.2016 13:38

V40l15a92d36i61m41í59r 68F11i17b60i34g89e55r 5554951671344

AVV m§že být vypnuto i u nádraží, jen se na to nesmí zapomenout:-). Osobně si myslím, že to je skvělá věc. Vlaky zastaví přesně kde mají, jezdí efektivněji a šetrněji než strojvůdce ale stále to není ono. Velkým problémem může být údržba. V těch balízách kde jsou magnety na AVV jsou hodně citlivé na správné usazení (kdyby se to přehodilo mohl by to být slušný prů....)

0/0
6.1.2016 16:26

P61e71t57r 26N37o11v43o38t27n88y 1511610581

Proč prů ...?

0/0
6.1.2016 16:41

J91i59ř80í 53K74o36c18u33r42e40k 6505974285468

Protože odborníci neví, že vlak ví, kde která balíza má asi tak být. A jelikož odborníci neznají zdrojové kódy, tak zcela špatně předpokládají, že programátor byl idiot.

+1/0
6.1.2016 17:14

V43l70a50d44i77m33í96r 87F51i58b24i77g91e91r 5324231691264

Protože pak by to nezastavilo tam kde má, buď brzo nebo pozdě

0/0
12.1.2016 11:57

M48a58t67ú73š 18E11l79i68a59š 3110286404165

už ste videli vlak bez strojvodcu? :)

0/0
6.1.2016 12:39
Foto

B27r18o63n10i67s75l53a73v 38G60a14b18r32y39š 2962449251

Ovšem, v automatickém metru. :-)

0/0
6.1.2016 14:44

J10o29s70e34f 59V69l77t68a61v49s64k18y 3735945681213

Parizske metro jezdi bez strojvedoucich a na pneumatikach.

0/0
6.1.2016 15:14

V51á95c68l38a91v 64H46o25l52a20j 1961634

Nesmí ale pršet, sněžit, být mlha a vůbec nějak vlhko, protože se city elefant prokluzuje a dokáže na 10km při třech zastaveních udělat i čtyři minuty zpoždění. Šikovný strojvedoucí to umí bez zpoždění.

+5/−1
6.1.2016 8:42

J65i85ř71í 81K34o44c11u98r68e81k 6675484845408

Ani nejšikovnější strojvedoucí neodkáže nahradit pískovač, který na kěkterých CityElefantech není nainstalován. Což, ale určitě víte.

+1/0
6.1.2016 17:12

L36i88b64o63r 64V44e96s79e42l38ý 2159336442812

K čemu se tedy např. na 471.049 montovalo měření spotřeby písku? :-)

0/0
6.1.2016 19:56

J54a80n 48J71e24m13e74l76k81a 1835380

Když to není povinné.. Když už to tam je, tak se divím, že to povinně nehlídá překročení rychlosti a přejetí červené. Zejména, když jsou soukromí dopravci osobní i nákladní.

0/−2
6.1.2016 8:31
Foto

J68a51n 69V37o30l52f 1617587206

K tomuto slouží povinný VZ... Není-li VZ, musí být na stanovišti dva strojvedoucí...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakový_zabezpečovač

0/0
6.1.2016 10:18

J36a86n 55J42e28m68e16l38k53a 1285210

https://cs.wikipedia.org/wiki/MIREL nevypadá, že by to bylo zas tak super.

0/0
6.1.2016 10:46
Foto

M65a27r24t10i29n 75P70i37š40t58o17r80a 8358708746549

A když nějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů, může se stát, že se vlak otočí a jede zpět, protože si myslí, že přejel?

0/−23
6.1.2016 6:41
Foto

P19e15t18r 62P70r85o70c28h93á91z39k94a 3432686482384

To je asi tak stejně snadné jako kdybyste řekl, že nějaký vtipálek převezme část řízení letového provozu a bude posílat letadla na jiná letiště.:-(Rv

+16/0
6.1.2016 7:24

P65e27t37r 51N36o68v18o53t81n33y 1281600281

Tak rozhodne bude jednodussi nekam na trat mezi koleje nainstalovat svuj vlastni odpovidaci prvek, nez prevzit rizeni letoveho provozu :-) Ale vlak se da zastavit mnohem jednodušeji.

0/−4
6.1.2016 9:47

T16o30m 70J52u23r95e32č44k65a 6495792565945

Pokud ho tam někdo dá, tak jej vlak stejně bude ignorovat, protože ho nenajde v databázi instalovaných bodů. ;-)

+1/0
6.1.2016 11:21
Foto

M16a36r46t75i92n 71P19i77š24t17o42r33a 8288508966649

Jen jsem se chtěl ujistit, zda je to odolné proti fyzickému přesunu bodu i se stavbou, krádeži certifikátů z nestřeženého zařízení apod.

0/0
6.1.2016 16:11

K79a46r66e19l 98Ř86e71h67á51č29e71k 9252920101772

Jsou tím vybaveny i lokomotivy a soupravy soukromých dopravců?

+1/0
6.1.2016 6:13

T56o94m40a62s 80A16u15g40u56s51t49y90n 6237376291940

nejsou, jinak by JS nezpomněl napsat nějaký chvalozpěv

+8/0
6.1.2016 6:21

K55a35r79e84l 12Ř22e46h95á28č64e77k 9332720981932

Možná by tedy měli investovat spíše do bezpečnosti než do kávy zdarma. Ale české ovečky utáhnout spíše na kávu zdarma než na vyšší bezpečnost. Překvapuje mě, že tím nejsou vybaveny ani soupravy Leo expresu, přece jen jsou to nové soupravy.

+3/0
6.1.2016 7:54

J84o24s39e84f 38N86a86v25r57á73t16i20l 9674582958570

V čem je podle vás bezpečnost nedostatečná?

0/0
6.1.2016 9:52

J39i32ř34í 26K89o22c24u74r44e57k 6445434265388

No jste evidentně odborník, takže informace o tom, že AVV není zabezpečovač, ale optimalizátor jízdy, je pro vás asi zcela zbytečná.

Povinné bude až ETCS. Ale to vy, jakožto odborník, zcela jistě víte a také víte, kteří soukromníci a na kterých lokomotivách ho (ne)mají. Takže říkat, že soukromníci raději budou investovat rovnou do ETCS je také zbytečné. Nač ztrácet čas fatky, když můžeme rozdávat knížecí rady.

+1/0
6.1.2016 17:18

Z81d66e56n56e64k 76B82e51d90n17a67r 7207326207949

Kolik může stát pokrytí celé sítě podobnými body? V nejhorším pár miliónů. Je nepochopitelné jak amatersky a pomalu se podobné věci zavádějí.

+1/−7
6.1.2016 5:33
Foto

K11a77r46e32l 16Š47n11a48j82d13á72r10e63k 7508794524525

Zdravim, pohybuju se v oblasti drazni techniky a mohu Vas ujistit ze "par milionu" to stat nebude. Oni si to firmi hodne cenni od how-know po splneni prisnich draznich podminek a jeste do toho musite zapocitat certifikaci pro zeleznici. Par milionu mozna stoji vybaveni vlaku jednotkou AVV.

+3/0
6.1.2016 5:56

Z29d91e49n63e20k 93B29e73d86n40a26r 7577796897149

Co je na tom složitého. Ano firmy si na tom pakují kapsy za spolupráce se zkorumpovanými pracovníky SŽDC, ale celá ta věc je strašně jednoduchá. Stačí trať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází. Vše ostatní dopočítá software, který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu. Dobře, když teda koupíme pro jistotu průmyslový PC a naprogramovat to necháme externí firmu, pořád není nejmenší důvod se dostat na víc než desítky miliónů pro kompletní území.

Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun. To, že se občas nějaký porouchá nemůže nijak moc vadit, protože není problém jích osadit násobek potřebného množství.

+1/−2
6.1.2016 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.