Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98i63ř68í 32K40o85c85u53r31e33k 6425354265668

Je to nové, bude to k ničemu. Posměváčků se najde tolik, že ... jaktože to sami dávno nevymysleli líp a nedali zdarma ke stažení?

Každý je odborník, přece ví, že když je to nové ... a když o tom čte prvně, tak to přece musí být nové. Rozhodně to nebude tak, že by to mohlo už být dávno vyzkoušené, to by se o tom už dávno přece psalo. Jenže odborníci se přece nebudou zabývat ověřováním doměnek, to je pod úroveň odborníka.

Článek z roku 2008:

http://technet.idnes.cz/city-elefant-pantograf-ktery-je-lepsi-nez-pendolino-fhw-/tec_technika.aspx?c=A080406_170731_tec_technika_rja

+1/0
6.1.2016 17:24

M58i95r83o76s34l12a89v 33Z38i92k40m62u79n34d 6178172507838

Co je na tom nového ? Zkušební provoz se dělal na elektrických jednotkách 470.001-004 a lok 136.034 cca před 20 lety na trati Praha - Kolín ... ... především je nutná montáž balíz, které slouží k informování vlakového počítače o poloze vlaku ... a řídící obvody musí být přizpůsobeny k tomu, aby mohly s AVV komunikovat ...

V zásadě je to vymakané a pokud TO strojvedoucí omylem nevypne, jako na té Masaryčce, tak je to bezvadné ...

0/0
7.1.2016 9:07

M86i60r77e52k 93K15r10o62u48p96a 8436379577912

Jen opravim, jinak souhlas: v tomto pripade nejde o balizy ale MIBy

0/0
7.1.2016 20:11

P43e48t62r 44N74o88v51o88t37n75y 1351750901

Tak už to víme skoro všechno :-) Teď jen tedy kolik při té zakázce za 200 M bylo nainstalováno těch MIBů.

0/0
6.1.2016 11:58

P77e16t61r 46N24o81v58o47t65n87y 1151120781

Tak jsem našel tohle - http://www.opd.cz/Modules/OpdProject/Pages/Project.aspx?id=312 jeden MIB cca 70 000,-

0/0
6.1.2016 16:40

J75a70n 63S91ů89r10a 4455483283402

poslední >použít pro ECTS

Spolupráce s ETCSúspěšně odzkoušena na 362.166 a 471/971.042. Ve spojení s ETCS je to ideálnídvojice.

Pod záštitou EU běžípodobný projekt, takže časem to bude i interoperabilní.

Jinak systém jevyužíván už od roku 1991 a celkově má „najeto“ něco mezi 40 a 80 milionykilometrů, takže se dá říci, že dětské i pubertální nemoci už překonal :-)

0/0
6.1.2016 11:48

J70a71n 41S61ů41r97a 4325123273272

3.část >Šikovnýstrojvedoucí to umí bez zpoždění.

Šikovnýstrojvedoucí si omezí tažnou sílu, aby mašina neklouzala. Jinak samozřejmě prokaždé zařízení existují limity jeho použitelnosti. Když bude dálnice samý led,bude sněžit a mlha, tak taky nedojedete z Prahy do Brna za 2 hodiny

>Jsemzvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.

Normálně.Systém je pod několikerým elmg stíněním (Faradayova klec), bouřky mu nevadí.

>vychýlenívagonu do vedlejší koleje

Od toho tamje ten strojvedoucí, který má řešit mimořádnosti, ale nemá se zabývat rutinníregulační činností (kterou křemík zvládá o několik řádů lépe).

> kolik tenklandr mezi koleje může stát

Samotnýklandr stojí pár tisíc, něco stojí jeho náplň (asi taky tak), něco jeho montáž,něco výluka pro montáž, něco vymyšlení, jaký kód do něj "nasypat"(protože to kódování musí splňovat určitá kritéria) a něco stojí i vypapírování.Suma sumárum jsou to desetitisíce

>jestli tok něčemu je.

Je. Šetří tofírům práci, šetří to technická zařízení na mašině a vozech a šetří to energii/ naftu. Změřené úspory na jednom vlaku až okolo 30%.

+2/0
6.1.2016 11:46

J23a32n 56J85e60m28e55l98k53a 1775590

30% no.. Zajímalo by mě jaké algoritmy na to používají, s čím počítají. Ale v Dubai na zcela automatické příměstské dráze, která je asi top, je vidět, že to udělalo kus cesty, ale stále je vidět občas nějaká drobná moucha. Zejména třeba u klesání a spol.

0/0
6.1.2016 12:10

J56a41n 94S22ů79r35a 4455853353392

2. část

>průmyslový PC

PC se nepoužívá, jsou to průmyslové systémy na jiné architektuře a bez operačního systému (který jen zdržuje a navíc obsahuje chyby, které sice můžete najít, ale ne už odstranit).

>Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun.

S RFID systémem se uvažovalo, ale není dostatečně zajištěna jeho spolehlivost pro uvažované rychlosti a prostředí např. pod vrstvou sněhu a ledu (útlum vf signálu, dostatečná ostrost křivky síly signálu)

>Ve vlaku pak je potřeba počítač s dětsky jednoduchým prográmkem, který si pomatuje kdy přejel předchozí bod a zná mapu kolejí. A dle nějakého algoritmu dopočítá rychlost.

No a ten "dětsky jednoduchý algoritmus" zas tak jednoduchý není. A nestačí tu rychlost jen spočítat, neméně důležité je i "donutit" mašinu, aby tou rychlostí taky jela. Pokud si myslíte, že když jedete 160 a mašině řeknete "teď jeď 100" a ona vám to za sekundu vyplní, tak jste na poměrně zásadním omylu.

+3/0
6.1.2016 11:44

J52a58n 74S90ů73r81a 4305263493432

Spoluautor systému AVV, který zde nemá profil a nemůže tak přispívat do diskuze, mě požádal o zveřejnění odpovědí na některé dotazy diskutujících, rád tak činím:

soupravysoukromých dopravců: soukromídopravci (zatím) zájem neprojevili.

>kdyžnějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů,

Nestane senic, systém ví, kde má jaký bod očekávat a kódování je zabezpečené. Když vpůlce dálničního tunelu u Plzně nějaký vtipálek namontuje ceduli"Bratislava doleva", tak taky nezabočíte.

>Traťováčást včetně propojení a řídících systémů vyjde na daleko víc než pár milionů.

Traťová částse nikam nepropojuje, mobilní část vychází z toho, že většina zařízení už namašině stejně je. To "navíc" je opravdu za několik málo set tisíckorun.

>Stačítrať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází.

Odpovídačneví, kde se nachází. On jenom dává nějaký kód. Ale vymyslet to kódování tak,aby splňovalo požadavky na určitou spolehlivost a bezpečnost není zas až takovásranda.Polohu kpřijatému kódu doplní mobilní část na základě mapy tratě.

>software,který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu.

Soft sám osobě složitý není, ale je to mnoho různých jednoduchých věcí, které se musejíudělat tak, aby dohromady dělaly to, co dělat mají, a dělaly to správně. Třebaměření rychlosti se zdá být zdánlivě jednoduché, ale když se přidají požadavkyna její derivaci (a kdo jste někdy derivoval číslicový signál, tak víte, o čemmluvím :-), která zároveň ale nesmí být zpracována až za dlouhý čas (což jetřeba už 1 sekunda), tak si myslím, že ten talentovanější žák ZŠ by se museljmenovat třeba Einstein. Řízení vzduchové brzdy je něco podobného. Představtesi, že sedíte v autě, jedete 130, šlápnete na brzdu a 10 sekund se nic neděje,poté začne brzda pozvolna nabíhat.

+2/0
6.1.2016 11:43

J85a87n 83J64e53m24e76l40k70a 1545460

A můžu se zeptat. Počítá s vtipálky, idioty, teroristy, když by někdo značky před zatáčkou ukradl, zneškodnil, zastínil. Srovnává to systém s mapou a stavem km? Když ty značky jsou pasivní..

0/0
6.1.2016 12:03

J94i50ř79í 23K40o46c48u61r71e86k 6265904875708

vtipálek, idot i terorista můžou udělat jednu věc: Před vlak namontovat výkolejku a poslat ho z trati pryč. Je to jednodušší a nemusíte mít nic než kus železa. Vtipálek, idiot i terorista můžou pověsit z mostu cihlu na špagátě. Stejně tak můžou před vlak postavit auto, osobní i nákladní.

+3/0
6.1.2016 17:06

M72i80r94o86s46l34a81v 13Z43i73k68m56u39n68d 6648582147248

Právě jste se dopustil trestného činu návodu ke spáchání trestného činu obecného ohrožení ...

0/0
7.1.2016 9:16

J80a92n 56J18e93m76e43l45k81a 1645770

Tak to snad napadne každého..

0/0
7.1.2016 16:06

M55i69r95o95s93l79a42v 80Z53i34k29m63u91n16d 6168542827168

Ukrást ji může, pokud na to bude mít odpovídající nástroje, zastínit nemůže, to jsou magnety. Když ten bod bude chybět, tak prostřednictvím dalšího bodu si to počítač dopočítá nebo bude požadovat potvrzení od strojvedoucího ...

Zařízení je v zásadě blbuvzdorné ...

0/0
7.1.2016 9:15

J79i95ř23í 81P11r20a93ž23á64k 9850282531102

Nebude nutné před zavedením do "ostrého" provozu 100% eliminovat zloděje kovů (drážních kabelů)?

+1/0
6.1.2016 10:28

P52e26t34r 86N14o71v60o44t87n32y 1761600891

Na traťové části moc kovů není.

0/0
6.1.2016 11:01

J60i39ř64í 11K87o31c59u38r12e68k 6635734675858

No a kabely od vzejdového návěstidla (světelného) nebo dráty z drátovodu od návěstidla (mechanického) ukrást nemůžou?

0/0
6.1.2016 17:10

J12o80s25e56f 62H98o33n76e46š 7661282120823

Jsem zvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.Pokud vypadne,tak je zaděláno na obrovský kolaps,protože tolik strojvůdců nebude k dispozici.Nebo když dojde k vychýlení vagonu do vedlejší koleje,které dispečeři nezazamenají a pustí tam soupravu.Stalo se to v Horaždovicích

0/−4
6.1.2016 8:58

P32e71t90r 73N46o31v21o59t63n57y 1631970951

To jste asi spatne pochopil, strojvedoucí tam porad sedí a ještě dlouho sedět bude.

+9/0
6.1.2016 9:34

J92o71s50e57f 70H23o45n84e57š 7631722740233

Určitě to nedělají kvůli tomu,že strojvůdci zůstanou na svém místě.To by byly vyhozený peníze

0/−2
6.1.2016 11:04

P60e65t83r 91N97o81v85o48t37n66y 1201930271

Někdy možná v hodně vzdálené budoucnosti a po dalších vylepšeních. V článku máte, že to zlepšuje ekonomiku provozu u teď i se strojvedoucím na stanovišti.

+3/0
6.1.2016 11:12

V51l56a35d47i33m61í57r 66F16i61b35i87g95e14r 5654961731174

Stačí když trochu nasněží nebo zafouká a kolaps je skoro jistý. Strojvůdce tam být musí a byl tam i na Masarykově nádraží jak vjel vlak až do vestibulu před pár měsíci akorát to automatické vedení vlaku nebylo zapnuto.

0/−1
6.1.2016 9:37

J27a97k32u70b 54Ř75í71h58a 4805229562641

Tak dávat do souvislosti sníh, nebo vítr se situací na Masarykově nádraží v létě......

Zaprvé. Systém, který pracuje venku bez zastřešení, kde není vyřešena 100% funkčnost i při nepříznivém počasí je tak nějak nanic. To si snad SŽDC pohlídá. To by bylo diletantství, které by 1 člověk asi mohl dopustit. Ale v celém systému se šťourá tolik lidí, že to snad nějakého chytráka napadlo.

Zadruhé. Možnost vypnutí AVV musí být. Strojvedoucí musí mít možnost zasáhnout do řízení. Ale jde o nastavení pravidel, kdy\ tak může nastat. Například nerozumím tomu, proč to bylo dovolené právě v prostoru nádraží. Možná předpisy vycházely z technického stavu z dřívějška. Je to blbé přirovnání, ale dost systémů se vylepšuje za provozu. Typický příklad je letectví. Může být tisíce předpisů, ale vždy jednou za čas se najde nějaká situace, na kterou není předpis, checklist, nebo je, ale zastaralý. Po vyšetřováí nejdůležitější závěr je vždy úprava předpisů, aby se do budoucna podobné situaci zabránilo.

0/0
6.1.2016 13:38

V15l39a62d52i71m88í58r 20F40i21b27i56g53e14r 5574131121764

AVV m§že být vypnuto i u nádraží, jen se na to nesmí zapomenout:-). Osobně si myslím, že to je skvělá věc. Vlaky zastaví přesně kde mají, jezdí efektivněji a šetrněji než strojvůdce ale stále to není ono. Velkým problémem může být údržba. V těch balízách kde jsou magnety na AVV jsou hodně citlivé na správné usazení (kdyby se to přehodilo mohl by to být slušný prů....)

0/0
6.1.2016 16:26

P29e50t63r 58N92o95v94o79t11n59y 1751730791

Proč prů ...?

0/0
6.1.2016 16:41

J45i19ř50í 56K95o35c52u42r76e47k 6635764165808

Protože odborníci neví, že vlak ví, kde která balíza má asi tak být. A jelikož odborníci neznají zdrojové kódy, tak zcela špatně předpokládají, že programátor byl idiot.

+1/0
6.1.2016 17:14

V75l26a50d28i67m56í14r 92F15i11b55i46g66e57r 5904871981444

Protože pak by to nezastavilo tam kde má, buď brzo nebo pozdě

0/0
12.1.2016 11:57

M65a41t80ú47š 12E57l60i77a58š 3440516134985

už ste videli vlak bez strojvodcu? :)

0/0
6.1.2016 12:39
Foto

B80r85o25n29i62s59l41a17v 26G75a52b13r49y10š 2582679941

Ovšem, v automatickém metru. :-)

0/0
6.1.2016 14:44

J50o88s48e29f 20V74l98t37a24v91s66k89y 3975685501123

Parizske metro jezdi bez strojvedoucich a na pneumatikach.

0/0
6.1.2016 15:14

V11á73c59l50a38v 38H37o66l37a49j 1641384

Nesmí ale pršet, sněžit, být mlha a vůbec nějak vlhko, protože se city elefant prokluzuje a dokáže na 10km při třech zastaveních udělat i čtyři minuty zpoždění. Šikovný strojvedoucí to umí bez zpoždění.

+5/−1
6.1.2016 8:42

J43i62ř57í 11K19o63c92u62r64e79k 6695214255908

Ani nejšikovnější strojvedoucí neodkáže nahradit pískovač, který na kěkterých CityElefantech není nainstalován. Což, ale určitě víte.

+1/0
6.1.2016 17:12

L48i67b73o26r 28V16e12s10e48l35ý 2989266662222

K čemu se tedy např. na 471.049 montovalo měření spotřeby písku? :-)

0/0
6.1.2016 19:56

J61a80n 91J70e19m69e92l61k44a 1655790

Když to není povinné.. Když už to tam je, tak se divím, že to povinně nehlídá překročení rychlosti a přejetí červené. Zejména, když jsou soukromí dopravci osobní i nákladní.

0/−2
6.1.2016 8:31
Foto

J44a75n 86V47o30l13f 1487347476

K tomuto slouží povinný VZ... Není-li VZ, musí být na stanovišti dva strojvedoucí...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakový_zabezpečovač

0/0
6.1.2016 10:18

J88a68n 92J20e31m58e36l43k23a 1315120

https://cs.wikipedia.org/wiki/MIREL nevypadá, že by to bylo zas tak super.

0/0
6.1.2016 10:46
Foto

M95a80r11t83i87n 98P11i54š96t86o32r18a 8458838406249

A když nějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů, může se stát, že se vlak otočí a jede zpět, protože si myslí, že přejel?

0/−23
6.1.2016 6:41
Foto

P62e27t31r 59P90r29o32c91h87á80z49k60a 3432596472234

To je asi tak stejně snadné jako kdybyste řekl, že nějaký vtipálek převezme část řízení letového provozu a bude posílat letadla na jiná letiště.:-(Rv

+16/0
6.1.2016 7:24

P87e47t93r 85N63o42v14o46t79n49y 1111460831

Tak rozhodne bude jednodussi nekam na trat mezi koleje nainstalovat svuj vlastni odpovidaci prvek, nez prevzit rizeni letoveho provozu :-) Ale vlak se da zastavit mnohem jednodušeji.

0/−4
6.1.2016 9:47

T73o47m 27J22u79r95e98č51k10a 6765572185945

Pokud ho tam někdo dá, tak jej vlak stejně bude ignorovat, protože ho nenajde v databázi instalovaných bodů. ;-)

+1/0
6.1.2016 11:21
Foto

M16a59r50t21i46n 49P19i55š57t45o46r37a 8988838276239

Jen jsem se chtěl ujistit, zda je to odolné proti fyzickému přesunu bodu i se stavbou, krádeži certifikátů z nestřeženého zařízení apod.

0/0
6.1.2016 16:11

K21a78r30e55l 13Ř17e12h42á31č79e50k 9232200861692

Jsou tím vybaveny i lokomotivy a soupravy soukromých dopravců?

+1/0
6.1.2016 6:13

T45o76m67a36s 53A95u67g12u61s36t38y26n 6117806831800

nejsou, jinak by JS nezpomněl napsat nějaký chvalozpěv

+8/0
6.1.2016 6:21

K22a80r38e88l 97Ř36e62h91á98č57e17k 9882660981942

Možná by tedy měli investovat spíše do bezpečnosti než do kávy zdarma. Ale české ovečky utáhnout spíše na kávu zdarma než na vyšší bezpečnost. Překvapuje mě, že tím nejsou vybaveny ani soupravy Leo expresu, přece jen jsou to nové soupravy.

+3/0
6.1.2016 7:54

J44o70s75e10f 60N41a56v72r26á53t75i68l 9284742898100

V čem je podle vás bezpečnost nedostatečná?

0/0
6.1.2016 9:52

J60i47ř98í 38K41o80c97u71r18e23k 6745374955878

No jste evidentně odborník, takže informace o tom, že AVV není zabezpečovač, ale optimalizátor jízdy, je pro vás asi zcela zbytečná.

Povinné bude až ETCS. Ale to vy, jakožto odborník, zcela jistě víte a také víte, kteří soukromníci a na kterých lokomotivách ho (ne)mají. Takže říkat, že soukromníci raději budou investovat rovnou do ETCS je také zbytečné. Nač ztrácet čas fatky, když můžeme rozdávat knížecí rady.

+1/0
6.1.2016 17:18

Z77d45e62n40e92k 54B34e80d33n48a64r 7187216447319

Kolik může stát pokrytí celé sítě podobnými body? V nejhorším pár miliónů. Je nepochopitelné jak amatersky a pomalu se podobné věci zavádějí.

+1/−7
6.1.2016 5:33
Foto

K67a43r26e18l 56Š55n51a67j69d63á62r72e14k 7908464654295

Zdravim, pohybuju se v oblasti drazni techniky a mohu Vas ujistit ze "par milionu" to stat nebude. Oni si to firmi hodne cenni od how-know po splneni prisnich draznich podminek a jeste do toho musite zapocitat certifikaci pro zeleznici. Par milionu mozna stoji vybaveni vlaku jednotkou AVV.

+3/0
6.1.2016 5:56

Z75d38e74n40e15k 87B80e44d74n79a23r 7597726337699

Co je na tom složitého. Ano firmy si na tom pakují kapsy za spolupráce se zkorumpovanými pracovníky SŽDC, ale celá ta věc je strašně jednoduchá. Stačí trať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází. Vše ostatní dopočítá software, který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu. Dobře, když teda koupíme pro jistotu průmyslový PC a naprogramovat to necháme externí firmu, pořád není nejmenší důvod se dostat na víc než desítky miliónů pro kompletní území.

Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun. To, že se občas nějaký porouchá nemůže nijak moc vadit, protože není problém jích osadit násobek potřebného množství.

+1/−2
6.1.2016 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.