Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61i15ř61í 57K63o16c42u39r33e97k 6695584125588

Je to nové, bude to k ničemu. Posměváčků se najde tolik, že ... jaktože to sami dávno nevymysleli líp a nedali zdarma ke stažení?

Každý je odborník, přece ví, že když je to nové ... a když o tom čte prvně, tak to přece musí být nové. Rozhodně to nebude tak, že by to mohlo už být dávno vyzkoušené, to by se o tom už dávno přece psalo. Jenže odborníci se přece nebudou zabývat ověřováním doměnek, to je pod úroveň odborníka.

Článek z roku 2008:

http://technet.idnes.cz/city-elefant-pantograf-ktery-je-lepsi-nez-pendolino-fhw-/tec_technika.aspx?c=A080406_170731_tec_technika_rja

6.1.2016 17:24

M84i64r79o69s75l87a47v 57Z93i73k59m67u19n61d 6538332837698

Co je na tom nového ? Zkušební provoz se dělal na elektrických jednotkách 470.001-004 a lok 136.034 cca před 20 lety na trati Praha - Kolín ... ... především je nutná montáž balíz, které slouží k informování vlakového počítače o poloze vlaku ... a řídící obvody musí být přizpůsobeny k tomu, aby mohly s AVV komunikovat ...

V zásadě je to vymakané a pokud TO strojvedoucí omylem nevypne, jako na té Masaryčce, tak je to bezvadné ...

7.1.2016 9:07

M31i92r98e69k 18K18r10o28u34p49a 8396799947822

Jen opravim, jinak souhlas: v tomto pripade nejde o balizy ale MIBy

7.1.2016 20:11

P61e87t36r 49N32o51v84o60t62n81y 1441850681

Tak už to víme skoro všechno :-) Teď jen tedy kolik při té zakázce za 200 M bylo nainstalováno těch MIBů.

6.1.2016 11:58

P26e58t48r 65N72o39v59o96t58n34y 1101930581

Tak jsem našel tohle - http://www.opd.cz/Modules/OpdProject/Pages/Project.aspx?id=312 jeden MIB cca 70 000,-

6.1.2016 16:40

J76a76n 28S38ů49r92a 4555343273792

poslední >použít pro ECTS

Spolupráce s ETCSúspěšně odzkoušena na 362.166 a 471/971.042. Ve spojení s ETCS je to ideálnídvojice.

Pod záštitou EU běžípodobný projekt, takže časem to bude i interoperabilní.

Jinak systém jevyužíván už od roku 1991 a celkově má „najeto“ něco mezi 40 a 80 milionykilometrů, takže se dá říci, že dětské i pubertální nemoci už překonal :-)

6.1.2016 11:48

J80a57n 49S31ů81r93a 4535753283332

3.část >Šikovnýstrojvedoucí to umí bez zpoždění.

Šikovnýstrojvedoucí si omezí tažnou sílu, aby mašina neklouzala. Jinak samozřejmě prokaždé zařízení existují limity jeho použitelnosti. Když bude dálnice samý led,bude sněžit a mlha, tak taky nedojedete z Prahy do Brna za 2 hodiny

>Jsemzvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.

Normálně.Systém je pod několikerým elmg stíněním (Faradayova klec), bouřky mu nevadí.

>vychýlenívagonu do vedlejší koleje

Od toho tamje ten strojvedoucí, který má řešit mimořádnosti, ale nemá se zabývat rutinníregulační činností (kterou křemík zvládá o několik řádů lépe).

> kolik tenklandr mezi koleje může stát

Samotnýklandr stojí pár tisíc, něco stojí jeho náplň (asi taky tak), něco jeho montáž,něco výluka pro montáž, něco vymyšlení, jaký kód do něj "nasypat"(protože to kódování musí splňovat určitá kritéria) a něco stojí i vypapírování.Suma sumárum jsou to desetitisíce

>jestli tok něčemu je.

Je. Šetří tofírům práci, šetří to technická zařízení na mašině a vozech a šetří to energii/ naftu. Změřené úspory na jednom vlaku až okolo 30%.

6.1.2016 11:46

J56a47n 46J89e63m69e63l46k44a 1955240

30% no.. Zajímalo by mě jaké algoritmy na to používají, s čím počítají. Ale v Dubai na zcela automatické příměstské dráze, která je asi top, je vidět, že to udělalo kus cesty, ale stále je vidět občas nějaká drobná moucha. Zejména třeba u klesání a spol.

6.1.2016 12:10

J35a92n 59S59ů67r32a 4665193503862

2. část

>průmyslový PC

PC se nepoužívá, jsou to průmyslové systémy na jiné architektuře a bez operačního systému (který jen zdržuje a navíc obsahuje chyby, které sice můžete najít, ale ne už odstranit).

>Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun.

S RFID systémem se uvažovalo, ale není dostatečně zajištěna jeho spolehlivost pro uvažované rychlosti a prostředí např. pod vrstvou sněhu a ledu (útlum vf signálu, dostatečná ostrost křivky síly signálu)

>Ve vlaku pak je potřeba počítač s dětsky jednoduchým prográmkem, který si pomatuje kdy přejel předchozí bod a zná mapu kolejí. A dle nějakého algoritmu dopočítá rychlost.

No a ten "dětsky jednoduchý algoritmus" zas tak jednoduchý není. A nestačí tu rychlost jen spočítat, neméně důležité je i "donutit" mašinu, aby tou rychlostí taky jela. Pokud si myslíte, že když jedete 160 a mašině řeknete "teď jeď 100" a ona vám to za sekundu vyplní, tak jste na poměrně zásadním omylu.

6.1.2016 11:44

J54a19n 48S21ů79r25a 4105843773212

Spoluautor systému AVV, který zde nemá profil a nemůže tak přispívat do diskuze, mě požádal o zveřejnění odpovědí na některé dotazy diskutujících, rád tak činím:

soupravysoukromých dopravců: soukromídopravci (zatím) zájem neprojevili.

>kdyžnějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů,

Nestane senic, systém ví, kde má jaký bod očekávat a kódování je zabezpečené. Když vpůlce dálničního tunelu u Plzně nějaký vtipálek namontuje ceduli"Bratislava doleva", tak taky nezabočíte.

>Traťováčást včetně propojení a řídících systémů vyjde na daleko víc než pár milionů.

Traťová částse nikam nepropojuje, mobilní část vychází z toho, že většina zařízení už namašině stejně je. To "navíc" je opravdu za několik málo set tisíckorun.

>Stačítrať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází.

Odpovídačneví, kde se nachází. On jenom dává nějaký kód. Ale vymyslet to kódování tak,aby splňovalo požadavky na určitou spolehlivost a bezpečnost není zas až takovásranda.Polohu kpřijatému kódu doplní mobilní část na základě mapy tratě.

>software,který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu.

Soft sám osobě složitý není, ale je to mnoho různých jednoduchých věcí, které se musejíudělat tak, aby dohromady dělaly to, co dělat mají, a dělaly to správně. Třebaměření rychlosti se zdá být zdánlivě jednoduché, ale když se přidají požadavkyna její derivaci (a kdo jste někdy derivoval číslicový signál, tak víte, o čemmluvím :-), která zároveň ale nesmí být zpracována až za dlouhý čas (což jetřeba už 1 sekunda), tak si myslím, že ten talentovanější žák ZŠ by se museljmenovat třeba Einstein. Řízení vzduchové brzdy je něco podobného. Představtesi, že sedíte v autě, jedete 130, šlápnete na brzdu a 10 sekund se nic neděje,poté začne brzda pozvolna nabíhat.

6.1.2016 11:43

J64a33n 10J10e15m91e55l18k44a 1635190

A můžu se zeptat. Počítá s vtipálky, idioty, teroristy, když by někdo značky před zatáčkou ukradl, zneškodnil, zastínil. Srovnává to systém s mapou a stavem km? Když ty značky jsou pasivní..

6.1.2016 12:03

J27i21ř15í 34K66o96c63u50r35e72k 6955784245328

vtipálek, idot i terorista můžou udělat jednu věc: Před vlak namontovat výkolejku a poslat ho z trati pryč. Je to jednodušší a nemusíte mít nic než kus železa. Vtipálek, idiot i terorista můžou pověsit z mostu cihlu na špagátě. Stejně tak můžou před vlak postavit auto, osobní i nákladní.

6.1.2016 17:06

M54i29r75o36s88l85a75v 84Z18i19k91m74u80n55d 6678432187508

Právě jste se dopustil trestného činu návodu ke spáchání trestného činu obecného ohrožení ...

7.1.2016 9:16

J81a27n 98J11e13m57e69l97k88a 1785530

Tak to snad napadne každého..

7.1.2016 16:06

M54i67r68o58s74l41a94v 76Z93i22k18m89u50n83d 6268472907218

Ukrást ji může, pokud na to bude mít odpovídající nástroje, zastínit nemůže, to jsou magnety. Když ten bod bude chybět, tak prostřednictvím dalšího bodu si to počítač dopočítá nebo bude požadovat potvrzení od strojvedoucího ...

Zařízení je v zásadě blbuvzdorné ...

7.1.2016 9:15

J54i41ř42í 97P24r32a56ž88á45k 9770922191892

Nebude nutné před zavedením do "ostrého" provozu 100% eliminovat zloděje kovů (drážních kabelů)?

6.1.2016 10:28

P84e72t36r 48N21o12v95o37t11n98y 1731590741

Na traťové části moc kovů není.

6.1.2016 11:01

J50i31ř32í 16K90o48c78u56r15e62k 6155624555238

No a kabely od vzejdového návěstidla (světelného) nebo dráty z drátovodu od návěstidla (mechanického) ukrást nemůžou?

6.1.2016 17:10

J26o41s43e80f 53H47o32n72e21š 7561732360623

Jsem zvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.Pokud vypadne,tak je zaděláno na obrovský kolaps,protože tolik strojvůdců nebude k dispozici.Nebo když dojde k vychýlení vagonu do vedlejší koleje,které dispečeři nezazamenají a pustí tam soupravu.Stalo se to v Horaždovicích

6.1.2016 8:58

P28e83t16r 30N40o12v85o30t56n24y 1851130521

To jste asi spatne pochopil, strojvedoucí tam porad sedí a ještě dlouho sedět bude.

6.1.2016 9:34

J87o66s78e80f 87H68o63n96e43š 7321482530593

Určitě to nedělají kvůli tomu,že strojvůdci zůstanou na svém místě.To by byly vyhozený peníze

6.1.2016 11:04

P42e43t17r 50N77o67v67o75t66n98y 1401350521

Někdy možná v hodně vzdálené budoucnosti a po dalších vylepšeních. V článku máte, že to zlepšuje ekonomiku provozu u teď i se strojvedoucím na stanovišti.

6.1.2016 11:12

V44l70a17d95i11m40í93r 32F90i18b85i18g14e85r 5684821461954

Stačí když trochu nasněží nebo zafouká a kolaps je skoro jistý. Strojvůdce tam být musí a byl tam i na Masarykově nádraží jak vjel vlak až do vestibulu před pár měsíci akorát to automatické vedení vlaku nebylo zapnuto.

6.1.2016 9:37

J46a66k42u68b 63Ř81í12h64a 4525689442471

Tak dávat do souvislosti sníh, nebo vítr se situací na Masarykově nádraží v létě......

Zaprvé. Systém, který pracuje venku bez zastřešení, kde není vyřešena 100% funkčnost i při nepříznivém počasí je tak nějak nanic. To si snad SŽDC pohlídá. To by bylo diletantství, které by 1 člověk asi mohl dopustit. Ale v celém systému se šťourá tolik lidí, že to snad nějakého chytráka napadlo.

Zadruhé. Možnost vypnutí AVV musí být. Strojvedoucí musí mít možnost zasáhnout do řízení. Ale jde o nastavení pravidel, kdy\ tak může nastat. Například nerozumím tomu, proč to bylo dovolené právě v prostoru nádraží. Možná předpisy vycházely z technického stavu z dřívějška. Je to blbé přirovnání, ale dost systémů se vylepšuje za provozu. Typický příklad je letectví. Může být tisíce předpisů, ale vždy jednou za čas se najde nějaká situace, na kterou není předpis, checklist, nebo je, ale zastaralý. Po vyšetřováí nejdůležitější závěr je vždy úprava předpisů, aby se do budoucna podobné situaci zabránilo.

6.1.2016 13:38

V88l20a23d22i12m63í66r 17F79i14b82i52g45e42r 5754551541764

AVV m§že být vypnuto i u nádraží, jen se na to nesmí zapomenout:-). Osobně si myslím, že to je skvělá věc. Vlaky zastaví přesně kde mají, jezdí efektivněji a šetrněji než strojvůdce ale stále to není ono. Velkým problémem může být údržba. V těch balízách kde jsou magnety na AVV jsou hodně citlivé na správné usazení (kdyby se to přehodilo mohl by to být slušný prů....)

6.1.2016 16:26

P59e88t57r 94N53o66v68o96t73n69y 1391670711

Proč prů ...?

6.1.2016 16:41

J39i50ř88í 52K42o49c68u48r78e71k 6325834445128

Protože odborníci neví, že vlak ví, kde která balíza má asi tak být. A jelikož odborníci neznají zdrojové kódy, tak zcela špatně předpokládají, že programátor byl idiot.

6.1.2016 17:14

V75l60a83d77i28m21í16r 36F68i90b43i43g63e32r 5534681221494

Protože pak by to nezastavilo tam kde má, buď brzo nebo pozdě

12.1.2016 11:57

M86a96t73ú89š 35E36l91i20a55š 3720696414355

už ste videli vlak bez strojvodcu? :)

6.1.2016 12:39
Foto

B22r10o57n44i37s67l61a89v 43G62a21b72r70y20š 6395104620

Ovšem, v automatickém metru. :-)

6.1.2016 14:44

J64o73s40e55f 57V75l44t43a17v61s23k41y 3285555791813

Parizske metro jezdi bez strojvedoucich a na pneumatikach.

6.1.2016 15:14

V91á69c40l27a73v 30H94o34l56a52j 1681164

Nesmí ale pršet, sněžit, být mlha a vůbec nějak vlhko, protože se city elefant prokluzuje a dokáže na 10km při třech zastaveních udělat i čtyři minuty zpoždění. Šikovný strojvedoucí to umí bez zpoždění.

6.1.2016 8:42

J38i45ř92í 38K98o81c12u59r12e35k 6595454825148

Ani nejšikovnější strojvedoucí neodkáže nahradit pískovač, který na kěkterých CityElefantech není nainstalován. Což, ale určitě víte.

6.1.2016 17:12

L81i19b84o54r 10V55e58s59e38l90ý 2829306792712

K čemu se tedy např. na 471.049 montovalo měření spotřeby písku? :-)

6.1.2016 19:56

J14a98n 38J82e54m48e18l60k19a 1545350

Když to není povinné.. Když už to tam je, tak se divím, že to povinně nehlídá překročení rychlosti a přejetí červené. Zejména, když jsou soukromí dopravci osobní i nákladní.

6.1.2016 8:31

J88a20n 86V52o92l86f 1387677716

K tomuto slouží povinný VZ... Není-li VZ, musí být na stanovišti dva strojvedoucí...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakový_zabezpečovač

6.1.2016 10:18

J93a45n 88J72e47m85e95l52k89a 1915820

https://cs.wikipedia.org/wiki/MIREL nevypadá, že by to bylo zas tak super.

6.1.2016 10:46

M49a32r72t67i28n 15P78i72š78t14o52r35a 8398168906939

A když nějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů, může se stát, že se vlak otočí a jede zpět, protože si myslí, že přejel?

6.1.2016 6:41
Foto

P49e14t12r 12P71r43o36c77h26á70z70k21a 3602136292864

To je asi tak stejně snadné jako kdybyste řekl, že nějaký vtipálek převezme část řízení letového provozu a bude posílat letadla na jiná letiště.:-(Rv

6.1.2016 7:24

P71e67t39r 46N30o93v69o52t64n64y 1981520881

Tak rozhodne bude jednodussi nekam na trat mezi koleje nainstalovat svuj vlastni odpovidaci prvek, nez prevzit rizeni letoveho provozu :-) Ale vlak se da zastavit mnohem jednodušeji.

6.1.2016 9:47

T65o25m 93J42u43r69e22č82k11a 6875102275695

Pokud ho tam někdo dá, tak jej vlak stejně bude ignorovat, protože ho nenajde v databázi instalovaných bodů. ;-)

6.1.2016 11:21

M65a56r71t52i93n 62P43i80š24t78o12r71a 8168768466729

Jen jsem se chtěl ujistit, zda je to odolné proti fyzickému přesunu bodu i se stavbou, krádeži certifikátů z nestřeženého zařízení apod.

6.1.2016 16:11

K65a51r48e66l 34Ř61e15h70á67č70e46k 9132920381332

Jsou tím vybaveny i lokomotivy a soupravy soukromých dopravců?

6.1.2016 6:13

T68o33m46a92s 80A52u46g93u43s95t26y23n 6317406971610

nejsou, jinak by JS nezpomněl napsat nějaký chvalozpěv

6.1.2016 6:21

K54a43r80e38l 80Ř32e79h95á10č14e32k 9842680111372

Možná by tedy měli investovat spíše do bezpečnosti než do kávy zdarma. Ale české ovečky utáhnout spíše na kávu zdarma než na vyšší bezpečnost. Překvapuje mě, že tím nejsou vybaveny ani soupravy Leo expresu, přece jen jsou to nové soupravy.

6.1.2016 7:54

J20o55s17e64f 67N23a47v22r13á41t14i55l 9844812248210

V čem je podle vás bezpečnost nedostatečná?

6.1.2016 9:52

J37i70ř53í 33K81o61c39u71r23e88k 6655634105298

No jste evidentně odborník, takže informace o tom, že AVV není zabezpečovač, ale optimalizátor jízdy, je pro vás asi zcela zbytečná.

Povinné bude až ETCS. Ale to vy, jakožto odborník, zcela jistě víte a také víte, kteří soukromníci a na kterých lokomotivách ho (ne)mají. Takže říkat, že soukromníci raději budou investovat rovnou do ETCS je také zbytečné. Nač ztrácet čas fatky, když můžeme rozdávat knížecí rady.

6.1.2016 17:18

Z65d97e43n90e93k 37B61e39d70n51a97r 7357256707679

Kolik může stát pokrytí celé sítě podobnými body? V nejhorším pár miliónů. Je nepochopitelné jak amatersky a pomalu se podobné věci zavádějí.

6.1.2016 5:33
Foto

K83a67r92e67l 98Š76n10a86j85d26á81r83e62k 7418844604175

Zdravim, pohybuju se v oblasti drazni techniky a mohu Vas ujistit ze "par milionu" to stat nebude. Oni si to firmi hodne cenni od how-know po splneni prisnich draznich podminek a jeste do toho musite zapocitat certifikaci pro zeleznici. Par milionu mozna stoji vybaveni vlaku jednotkou AVV.

6.1.2016 5:56

Z50d88e52n48e90k 83B61e57d23n92a79r 7597946307329

Co je na tom složitého. Ano firmy si na tom pakují kapsy za spolupráce se zkorumpovanými pracovníky SŽDC, ale celá ta věc je strašně jednoduchá. Stačí trať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází. Vše ostatní dopočítá software, který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu. Dobře, když teda koupíme pro jistotu průmyslový PC a naprogramovat to necháme externí firmu, pořád není nejmenší důvod se dostat na víc než desítky miliónů pro kompletní území.

Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun. To, že se občas nějaký porouchá nemůže nijak moc vadit, protože není problém jích osadit násobek potřebného množství.

6.1.2016 8:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.