Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha - Ostrava 79 Kč. Cenová válka dostala ceny jízdenek na nové dno

Na trase mezi Prahou a Ostravou se po vánočním zdražování rozjíždí nové kolo cenové války mezi třemi dopravci. Zlevnila cestování pro dospělé až na 79 korun za více než tři sta kilometrů dlouhý úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D42a52v17i41d 82G75a96j67d10a 5860599442821

Jako bývalý zaměstnanec ČD mohu potvrdit,že v této společnosti určitě nefunguje všechno jak má.To ovšem je u tak velké firmy pochopitelné.A hlavně s takovou historií.Prochází neustále velkými změnami a modernizací.Žádná z firem provozující osobní železniční dopravu takto neinvestuje.Je třeba se na to podívat trochu očima státní firmy.Jsou to investice do státního majetku.Tedy našeho.Jezdí mnoho moderních souprav,služby se vylepšují.Se soukromými dopravci jako jedinými není prostě možno vůbec počítat.Jsou založeni na principu generování zisku.Jakmile by neexistovaly pro stát zadní vrátka jak zajistit dopravní obslužnost ,došlo by skutečně na objednávání u soukromých dopravců.A paradoxně k prodražení služeb.Vidíme to u všech firem,které zajiťují služby pro stát.Voda,různé počítačové sítě,systémy.Nevýhodně sepsané smlouvy.Nejhorší výsledky přináší spolupráce soukromého sektoru se státem.To co se děje s cenama za dopravu na této trati mně spíše přijde jako křeč.Jakoby ty firmy hrály vabank.

+1/0
9.1.2016 16:08

O54t91t90o 65N57o53v93a29k 8200638296819

Nemate pravu, jen voda, el a jine monopolni veci, ktere proste obcan nemuze brat od jinud.

Doprava neni monopol, drahy nezajistuji diky sve neschopnosti vubec nic, skoro nic neprepravuje a vse jede pres dalnice a cesty, hlavne zbozi.

CD nic nemodernizuji, modernizace trati probiha tak, ze za stejne penize mohli mit trat rychleji, ale nebude, proze se to udela na 2x za stejnou cenu.

CD tak leda zrusit a postavit znova ;-))

IT je chybou statu, ne firem, spickove IT firmy zde jsou, jsem IT velmoc, dejte zakazku RedHatu a kluci z Brna najdou talenty a ti muzou psat spickovy SW pro statni spravu a dat OS za velmi rozumny pasusal ... jenze korupce s Microsoftem a rodinymi IT firmickami, ktere dodavaji brak za neskutecne penize ... to neni chyba soukromeho sektoru, naopak ten sektor je napojen na stat a jen se tam krade.

Ale je pravda, vodovody, plyn, kanalizace, elektrina nema v soukromych rukou co delat, ale stat nesmi krast. Obcan totiz nema moznost realne zmeny.

Doprava, mame vlaky, autobusy, taxiky, soukroma auta, sdilena auta, Uber, motorky, kola atd. ... ja jsem dojizdeni do prace vyresil tak, ze jsem se prestehoval, taky varianta.

0/−2
9.1.2016 19:22

V34a66c95l25a18v 29H56a79j34e14k 3966879899

Podíl nakladni železniční dopravy v CR je stále výrazně vyšší než v západní Evropě a CD cargo je stale z hlediska přepravovanych objemů stále největším dopravcem. Po přijetí unijni legislativy je celkem logicke,že i CR se tě západní Evropě bude v nákladní přepravě přibližovat.

0/−1
9.1.2016 22:16

J32a93n 26J23e84m37e29l88k43a 1915880

Rychlá železnice je taky monopolní věc. Systémem jeden doprace jedna trať, 15 let. Zejména tam, kde je rychlejší než autobus 100 km/h nebo kde jsou zácpy.) Vlak je navíc často pohodlnější. Navíc proti dotované dopravě lze těžko dělat nedotované např. autobusy. Takže monopol.

Pokud nevidíte, že vozový park ČD, interiéry i úklid se na mnoha tratích zlepšil, tak jste asi slepý.

ČD a stav infrastruktury jsou celkem už 2 samostatné věci. To nerozlišujete. A na tom "virtuální" dopravci pouze jezdící po státní infrastruktuře celkem nic nezmění na zlepšování tratí.

+2/0
10.1.2016 9:34

V81l43a34d86i74m62í31r 87F87i58b57i18g10e51r 5914671131634

Asi si nahrábli zvýšenými cenami před vánoci, tak teď to cestujícím kompenzují;-)

0/0
8.1.2016 13:40

M57a50t94ě13j 74V34o58n77d16ř35i35č98k92a 4904730168436

„Nejsme z podobných akcí nadšeni, prosazujeme stabilně výhodné ceny, ale reagovali jsme na vývoj situace na trhu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zdroj:http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-praha-ostrava-snizila-ceny-na-79-korun-fv9-/eko-doprava.aspx?c=A160107_110716_eko-doprava_suj

Zajímavé, když naprosto totéž udělaly Dráhy PO příchodu Regiojetu, byl to strašný problém. A najednou z toho Ondrůj není nadšený ;-D. Pak se ještě rychle přispěchalo s tvrzením, že snížit ceny nesmí jen dominant. Není náhodou dominantem dnes už Regiojet, když už se chlubí 13-ti vozovými soupravami? :-P

+12/0
7.1.2016 20:04

L73e93o68p15o71l81d 18H10o41r73á85k 4252708929692

Konkurence je prostě přínos pro cestující. Ale bohužel jedna trať nestačí. Co zbytek ČR?

+2/0
7.1.2016 19:26

J26o34s84e51f 93H78o68n10e38š 7961552950623

Jsem zvědav kdo koho bude obvinovat z predátorských cen

+7/0
7.1.2016 19:17

J87o64s66e43f 93D18v27o72ř44á58č84e67k 9862134425595

je super že na konkurenční trati se dá za cca 300km jizdy vlakem zaplatit 79,-kč, kdežto na nekonkurenční tratí (praha-havlíčkuv brod) cca 120km se jezdi jen s čd a za 180,-kč, tak se ptám proč na teto trati jezdí jen čd za plnou cenu nikdy žádna akce zde nebyla to tu trasu jezdím skoro denně, vlakama šílené kvality, někdy kupé smrdí že je lepší zustat v uličce, proč sždc nepustí konkurenci na všechny trati aby se mohla vest cenová válka všude?

+4/−10
7.1.2016 18:05

F72r61a44n41t65i81š68e15k 32V22a64n14ě93k 1397174257857

SŽDC je pustí kohokoliv kdo zaplatí dopravní cestu a je jim to úplně jedno. Takže tam soukromý dopravci klidně můžou jezdit po 10 minutách. Spíše problém bude v tom, že pro soukromníky jste neatraktivní lokace.:-)

+14/0
7.1.2016 18:12

J55i21ř76í 17K51r31e62j75č95a 8814741106

Pokud soukromník dostane na této trati stejné dotace od kraje jako ČD bude i tato trať pro něj atraktivní.:-)

+1/−2
7.1.2016 18:30

F82r17a75n35t50i64š44e21k 64V96a15n95ě60k 1217804537227

To ano (v tomto případě od ministerstva dopravy a nejde o dotace, ale o proplacení objednaných služeb, stejně jako když si kraj objedná obsluhu obcí autobusem) a stane se tam monopolistou jako ČD a bude tam jezdit za podobné ceny. Proč by to neudělal. Soukromník není charita.

+6/0
7.1.2016 18:35

J78a14n 50J68e81m40e90l65k51a 1315400

Ne za podobné, ale většinou vyšší :-)

0/0
7.1.2016 20:42

R81a65d68e10k 92J15a48n15a87t78a 9525746724142

Vidím, že potřebujete vysvětlit hodně věcí.

1) Prvně, pokus srovnávat akční omezenou nabídku se základním jízdným dostupným kdykoliv, značí váš omezený rozhled v oboru.

2) Za druhé, SŽDC žádnou konkurenci nezakazuje. Už mnoho let může jezdit každý dorpavce, kde chce (vyřídí si licenci, požádá o kapacitu a pokud je, což na Praha-HB je, bude mu vyhověno).

3) Za třetí, měl byste chápat, že na pomalé trati Praha-HB, s paralelní dálnicí, vedoucí navíc nevelkými městy, jsou náklady na oskm mnohem (a tím myslím klidně 5-6x) vyšší, než na trati rychlé, spojující několik krajských měst.

4) No, a z toho za čtvrté vyplývá, že se na této trati komerční provoz nemůže vyplatit. Proto ho tu stát objednává, což se dělá zpravidla pouze u jednoho dopravce. Pravda, nemusel by to objednávat u ČD, ale u jiného dopravce by byla výše jízdného podobná - protože bod 3) a protože se v tendrech soutěží co nejnižší dotace, což je s takto extrémně nízkým jízdným v rozporu.

Pokud chcete extrémně nízké ceny, tak řešením pro Vysočinu je VRT Praha-Brno. Provoz na VRT se totiž zpravidla komerčně vyplatí a proto může vzniknout i neřízená konkurence.

+9/−1
7.1.2016 18:25

M30i57r16o80s55l40a49v 18Z62i27k77m34u40n11d 6758832697978

Provoz na VRT se komerčně vyplatí, pokud tam budou jezdit desítky tisíc cestujících denně, tohle nelze předpokládat mezi Prahou a Brnem, které jsou z hlediska počtu obyvatel celkem malé lokality ... VRT "na západě" byly budovány jako alternativa k přetíženým letištím, ve Francii s tím začali na trase Paris - Lyon ... letadla už nestíhala ... to v případě trasy Praha - Brno nehrozí ...

0/0
8.1.2016 7:47

M43a14r38t97i37n 15N12o55v71o75t64n43ý 3356386771634

A proč by se to nedalo předpokládat? Odhad počtu cestujících mezi Brnem a Prahou je 20 - 30 tisíc za den. A kdyby byla jízdní doba 1 hodina, tak bych do Prahy jezdil častěji. A určitě bych nebyl sám.

0/0
8.1.2016 8:53

R60a81d84e84k 95J90a89n73a12t51a 9325686744472

Ale to právě budou. Po D1 dnes jezdí desítky tisíc vozidel denně. A připočítejte lidi v současných EC, připočítejte lidi ve vlacích na Ostravu (jejich nejvyšší vrstva totiž bude jezdit také tudy, protože to bude rychlejší). A připočítejte lidi, co přibudou kvůli dopravní indukci (zkrácení jízdní doby na polovinu způsobí, že se realizují cesty, které by se jinak nerealizovaly).

+1/0
8.1.2016 13:19

J38i14ř18í 54E41r67b75e32n 1303114776107

A připočtěte lidi, které by VRT přilákala k mezinárodnímu cestování a ulevili by tak kapacitu dnešních mezistátních rychlíků

0/0
8.1.2016 15:54

J67i73ř52í 28E90r48b55e75n 1493924986847

5) no a z toho za páté vyplývá, že kdyby se na tuto jednu trať vpustil jiný dopravce a neuznával by přitom jízdní doklady ČD, šlo by o razantní snížení komfortu cestování a každý by si (stjeně jako u autobusu) musel při každém přestupu kupovat novou jízdenku a v součtu tak zaplatil klidně dvojnásobek dnešních cen.

+1/0
8.1.2016 15:53

P12a51v23e64l 94Š85m81í43d80e34k 6469600353808

SouhlasR^

0/0
9.1.2016 10:07

J96a19n 87V38a61l83a17l94í33k 6266309830596

praha-havlíčkuv brod 129 Kč

+1/0
7.1.2016 19:41

M83a22t97ě96j 45V14o33n52d88ř53i20č36k43a 4284430298426

Ty vlaky šílené kvality bych rád viděl. A stejně ta zapáchající kupé. Jezdím vlakem už hodně dlouho, ale narazil jsem na minimum kupé s odérem. Vlaků šílené kvality, jak říkáte, si však troufám tvrdit, je v ČR již po skrovnu. A kor u rychlíků Praha - HB - Brno, kde sice jezdí také vozy s koženkovými kupé, ale v menšině. Zbytek soupravy tvoří vozy rekonstruované v 90. letech, nejde sice o žádný luxus, ale nabídnou dle mého mínění kulturní cestování, navíc si lze vybrat mezi kupé a velkoprostorem. Pokud však považujete za šílenou kvalitu absenci zásuvek, klimatizace, tak to pak ano.

+4/0
7.1.2016 19:43

O36n91d92ř20e50j 46P87l21í40v25a 9770165281963

vězte, že látkový potah, který má ale už také odžito, jinak prosezelé sedačky a celkově zašlý a špinavý interiér nijak nezachrání - o těch zásuvkách a klimě nemluvím, stačilo by, aby těsnila okna, v zimě a dešti nepříjemné, záchody kapitola sama pro sebe. Nejezdím trasu Praha - Havl. Brod, jezdím po nejvytíženějším koridoru u nás, bohužel ale do města, kde nestaví vlaky vašších kategorií, ano, za cenu jedině obyčejného jízdného, je ta kvalita ŠÍLENÁ

0/0
10.1.2016 11:09

M44a21t36ě97j 31V81o37n11d55ř11i37č18k64a 4774110288646

No to je ale něco jiného, vy patrně jezdíte po trati 010 Praha - Česká Třebová a jste odkázán na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno, případně Praha - Luhačovice. A tady máte pravdu, co jezdí na těchto rychlících patří k tomu nejhoršímu, co ČD mají. Do Havlíčkova Brodu jezdí oproti této lince zlaté kočáry. Pravdou však je, že již brzy by měly být soupravy první jmenované linky (Praha-Brno) za zbrusu nové jednotky Interpanter :-)

0/0
11.1.2016 5:31

A72n74t89o88n37i89n 49B42l74a19z84e15k 4888552457691

Tak proc ti spartane vsude po republice jezdi a na Banik jich jezdi jak do mariase.....kdyz to maji tak levne?!;-)

0/−1
7.1.2016 17:53

J56i74ř24í 16D29o21š46l14í35k 7455908813419

To chce mit zazite. Ja jezdim trasu Praha Morava casto a tak uz vim, ze Leos ma ty uterky fakt levny. Naopak ve spickove dny, tj. patek, nebo nedele se vyplati jed Pendolinem. Regiojetem nejezdim, ze vsech dopravcu je nejpomalejsi.

+9/0
7.1.2016 15:16

K80r20y19š21t59o14f 40L38a18n16í31k 1859640555715

az na ten "jed" souhlas.

+2/0
7.1.2016 15:41

A51n95t66o55n91i48n 18B12l86a21z44e60k 4388842637911

Praha Morava a co Slezsko? protoze zastavka Ostrava Svinov je treba ve Slezsku.;-)

0/0
7.1.2016 17:54

J97i67ř10í 92D98o75š92l38í50k 7145418483689

To se me uz netyka, ja jezdim jen Moravu.

0/0
8.1.2016 14:10

P92e30t64r 65N73o62v39o77t44n89ý 9921729170325

Když jsem jel naposledy do Ostravy, tak jsem se s celou rodinou u Jančury dostal pod litr za zpáteční jízdenku. Vyznat se v system slev ČD, to chce fištrón, nechápu např., proč musím svému čtyřletému synovi kupovat jízdenku pro dítě nad 6 let, když jede víc dětí, služby nula, s tím můžou ČD jít někam. Když nemusím, tak s nimi nejedu.

+2/−13
7.1.2016 15:09

F98r24a52n12t52i53š24e32k 28V63a61n72ě75k 1127384147867

Protože je to dle vyhlášky ministerstva financí. Ministerstvo proplácí max. dvě děti, když požadují jedno místo k sezení.

+10/0
7.1.2016 15:20

M16a69r43t92i90n 79Š94p63á32d 4342239631776

To si užijte, máte to i s čajíčkem.

+1/0
7.1.2016 16:06

R16a30d90e52k 92J23a96n12a88t93a 9535706124102

V "systemu slev ČD" se vyznávat nemusíte. Stačí zadat požadavek do e-shopu a ten vám slevu vybere. Není to optimální vždy, ale na tak jednoduchý dotaz, jako je Praha-Ostrava, to optimální je.,

+7/0
7.1.2016 17:11

P13e11t85r 36N49e39c12h86a12n73i38c18k43ý 7573486298290

S ČD o víkendu 2 dospělí + 3 děti za 700 na celý den

+3/0
8.1.2016 9:35

J11i68ř49í 56E40r80b32e19n 1243164836277

Tak to vás natáh, matko.

Víkendová celodenní celosíťová skupinová jízdenka Českých drah stojí 679 Kč a můžete s tím jezdit po celé republice, ne jen na jedné trati.

+4/0
8.1.2016 15:58

J75i88ř32í 88R79y91s 3614457966734

To není normální stav,i když to je výhodné,ale jít pod cenu je nefér a všude ve světě je to trestáno,jako"dumping".Naočkovat konkurenci na dráhu,je nesmysl a Rakousko Uhersko na to přišlo již před sto lety a proto dráhy zestátnilo..Je to stejné jako s očkováním demokracie a je to dogmatismus,tentokrát "liberalistický"

+9/−2
7.1.2016 14:29

J33i74ř29í 28K27r24e84j78č49a 8624681736

Dříve byly i letecké společnosti státní a dnes jsou vesměs soukromé. Když dnes nabízí letecká společnost akční ceny za lety po Evropě už od 10 EUR tak to také už cestujícím nepřijde divné. Konkurence má být samozřejmě i na dráze - díky ní se i ČD změnila k lepšímu. Nakonec to samé platí i o poště.

+2/−3
7.1.2016 14:48

M52a12t61ě52j 71V30o62n27d34ř32i27č69k35a 4844160288636

S leteckou dopravou se ale železniční, alespoň ta česká vnitrostátní, nedá srovnávat. Když cestujete z Prahy do Barcelony, Londýna, Istanbulu a nechcete maximálně šetřit (-> autobus), vyberete si automaticky letadlo, protože je nepoměrně rychlejší. Navíc je cestující většinou ochotný jet v jakoukoli denní dobu, třeba i noční, protože i tak člověk ztráví na cestě méně času. To ale u nevysokorychlostního vlaku neplatí. Jízdní doba není většinou nesrovnatelně rychlejší oproti autu ani proti autobusu. Proto vlak by mel nabídnout, aby nalákal lidi k hromadné dopravě obecně, pravidelné intervaly, v rámci možnosti co nejkratší -> flexibilita (podmínkou je nepovinná rezervace), uznavani jízdenek různých dopravců apod. Nicméně za současného stavu k uznávání jízdenek jen těžko dojde, ale to i k ostatním mnou jmenovaným věcem. Každý si může jezdit jak chce, což podle méně není pro cestujícího úplně ideální. Osobně jsem zastancem koncesi, kdy by si dopravce vysoutěžil dopravu tam a tam, musel by jezdit od rána do večera v daných intervalech za takové a takové ceny s takovou a takovou kapacitu. Do vypršení koncese by mel garanci toho, že bude jezdit na trati sam a bude se muset snažit generovat zisk (šlo by o systém bez dotaci, proč taky Praha-Ostrava) -> snažit se přilákat co nejvíc cestujících -> zlepšovat služby.

0/0
7.1.2016 19:59

J64a85n 82J32e36m44e74l37k22a 1635180

Já rozhodně zastáncem koncesí nejsem. V GB stojí lístek na poslední chvíli třeba 16Kč/km 2 třída, 1třída 25 kč/km. DB jsem se koukal 4-5kč/km. A db mají lepší vozy.

0/0
7.1.2016 22:04

M57a11t46ě30j 37V37o30n41d82ř79i49č10k56a 4594910418176

Už jsem slyšel takovouhle kritiku koncesí. Nemůže však snad objednavatel cenu v určitých mezích předurčit? Myslím si zkrátka, že divoký konkurenční boj na železnici není ideální - když má dopravce dočasný monopol, může se soustředit lépe na zvyšování služeb a také, díky tomu, že všichni cestující jedou s ním a on má tak vysoké příjmy, může jezdit i v sedlové ranní, poledni a večerní (nocni) časy, neboť je ziskovější spoje zadotují (a aby je skutečně jezdil a neškudlil peníze v kapse mu nakáže opět objednavatel).

0/0
8.1.2016 7:07

J65a25n 84J75e85m51e25l66k86a 1245580

Já nemám rád omezování podnikání. Pak jsme u korupce, klientelismu, což je mnohem horší. Jistě může asi vymezit, kde co v soutěži. Otázka zda to udělá nebo bude chtít dělat, zvláště zkorumpovatelný regionální politik, na kterého není vidět. Teď nemá co vytunelovat, protože musí dodržet standard ČD, ČD mu to vyúčtuje. Není prostor. Jen objednává.

Ceny v rozmezí.. no to už je toto. Když dostane infrastrukturu, která je rychlejší než bus - zácpy, příměstská, 200 km/h infrastruktura a výš např. na Brno, bude zneužívat uděleného monopolu. A to je Anglie.

0/0
8.1.2016 9:36

M66a54t93ě88j 65V95o21n33d47ř85i90č35k44a 4544100528866

To máte pravdu, vesměs s vámi souhlasím. Ale máme tu také Švýcarsko, kde jezdí vlakem nejvíce lidí v Evropě a nějaký volný trh na železnici, kde by si každý jezdil, jak chce, neexistuje. Všechno ma pevně dany standard, všechno v pravidelných intervalech, od kuropeni po noc.

+1/0
8.1.2016 11:42

R44o27m76a29n 31M10e66i29d81l 2549719597306

Až to bude za dvacku tak se svezu...

+3/−2
7.1.2016 14:13

K49r22y70š74t38o85f 60L43a59n47í67k 1939310745885

vydrzte, třeba to budete mit v duchodu zadarmo

+1/0
7.1.2016 15:43

J49a30n 84C98o38n31s68t46a39n44t53i36n 1682831513490

co nic nestojí, za nic nestojí - takže pendolino ever (páč čas jsou peníze) ;-D

+5/−3
7.1.2016 13:56

T73o26m32á51š 23M72o79r71a66v35č11í66k 3397606363775

Leoexpress je výrazně pomalejší?

+2/0
7.1.2016 14:06

J91a40n 41K33o85b60ě91r41s79k74ý 1410396831583

Od nového jízdního řádu ano .Ze zrychlených spojů udělal pomalé co staví všude (Studénka, Suchdol nad Odrou) a přidal ještě zastavování v Kolíně a v Zábřehu na Moravě.

+4/0
7.1.2016 14:13

T90o58m18á97š 93M76o98r33a75v75č50í23k 3427126303125

No jo, máte pravdu. Nejrychlejší je IC Opava, pak Pendolino a o něco rychlejší než 160 km/h Leo je i Jančura.

+1/0
7.1.2016 14:35

K17a77r18e74l 44Ř38e52h27á62č22e34k 9902700471412

Pendolino je o 5 minut rychlejší než IC Opava

+1/0
7.1.2016 14:46

K50r86y17š44t51o58f 40L65a59n78í68k 1649640825725

nektere je dle JR na minutu stejne rychle, nektere o 3 minuty rychlejsi, ale o 5 minut zadne.

0/0
7.1.2016 15:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.