Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha - Ostrava 79 Kč. Cenová válka dostala ceny jízdenek na nové dno

Na trase mezi Prahou a Ostravou se po vánočním zdražování rozjíždí nové kolo cenové války mezi třemi dopravci. Zlevnila cestování pro dospělé až na 79 korun za více než tři sta kilometrů dlouhý úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D78a53v13i92d 60G76a33j98d92a 5780589102471

Jako bývalý zaměstnanec ČD mohu potvrdit,že v této společnosti určitě nefunguje všechno jak má.To ovšem je u tak velké firmy pochopitelné.A hlavně s takovou historií.Prochází neustále velkými změnami a modernizací.Žádná z firem provozující osobní železniční dopravu takto neinvestuje.Je třeba se na to podívat trochu očima státní firmy.Jsou to investice do státního majetku.Tedy našeho.Jezdí mnoho moderních souprav,služby se vylepšují.Se soukromými dopravci jako jedinými není prostě možno vůbec počítat.Jsou založeni na principu generování zisku.Jakmile by neexistovaly pro stát zadní vrátka jak zajistit dopravní obslužnost ,došlo by skutečně na objednávání u soukromých dopravců.A paradoxně k prodražení služeb.Vidíme to u všech firem,které zajiťují služby pro stát.Voda,různé počítačové sítě,systémy.Nevýhodně sepsané smlouvy.Nejhorší výsledky přináší spolupráce soukromého sektoru se státem.To co se děje s cenama za dopravu na této trati mně spíše přijde jako křeč.Jakoby ty firmy hrály vabank.

+1/0
9.1.2016 16:08

O29t33t42o 85N76o13v96a11k 8130258686349

Nemate pravu, jen voda, el a jine monopolni veci, ktere proste obcan nemuze brat od jinud.

Doprava neni monopol, drahy nezajistuji diky sve neschopnosti vubec nic, skoro nic neprepravuje a vse jede pres dalnice a cesty, hlavne zbozi.

CD nic nemodernizuji, modernizace trati probiha tak, ze za stejne penize mohli mit trat rychleji, ale nebude, proze se to udela na 2x za stejnou cenu.

CD tak leda zrusit a postavit znova ;-))

IT je chybou statu, ne firem, spickove IT firmy zde jsou, jsem IT velmoc, dejte zakazku RedHatu a kluci z Brna najdou talenty a ti muzou psat spickovy SW pro statni spravu a dat OS za velmi rozumny pasusal ... jenze korupce s Microsoftem a rodinymi IT firmickami, ktere dodavaji brak za neskutecne penize ... to neni chyba soukromeho sektoru, naopak ten sektor je napojen na stat a jen se tam krade.

Ale je pravda, vodovody, plyn, kanalizace, elektrina nema v soukromych rukou co delat, ale stat nesmi krast. Obcan totiz nema moznost realne zmeny.

Doprava, mame vlaky, autobusy, taxiky, soukroma auta, sdilena auta, Uber, motorky, kola atd. ... ja jsem dojizdeni do prace vyresil tak, ze jsem se prestehoval, taky varianta.

0/−2
9.1.2016 19:22

V77a83c63l35a47v 96H60a25j13e29k 3326159369

Podíl nakladni železniční dopravy v CR je stále výrazně vyšší než v západní Evropě a CD cargo je stale z hlediska přepravovanych objemů stále největším dopravcem. Po přijetí unijni legislativy je celkem logicke,že i CR se tě západní Evropě bude v nákladní přepravě přibližovat.

0/−1
9.1.2016 22:16

J73a15n 90J23e84m69e89l22k31a 1375320

Rychlá železnice je taky monopolní věc. Systémem jeden doprace jedna trať, 15 let. Zejména tam, kde je rychlejší než autobus 100 km/h nebo kde jsou zácpy.) Vlak je navíc často pohodlnější. Navíc proti dotované dopravě lze těžko dělat nedotované např. autobusy. Takže monopol.

Pokud nevidíte, že vozový park ČD, interiéry i úklid se na mnoha tratích zlepšil, tak jste asi slepý.

ČD a stav infrastruktury jsou celkem už 2 samostatné věci. To nerozlišujete. A na tom "virtuální" dopravci pouze jezdící po státní infrastruktuře celkem nic nezmění na zlepšování tratí.

+2/0
10.1.2016 9:34

V21l43a47d14i76m49í87r 33F35i97b48i45g66e40r 5614491311264

Asi si nahrábli zvýšenými cenami před vánoci, tak teď to cestujícím kompenzují;-)

0/0
8.1.2016 13:40

M24a54t65ě48j 49V78o91n73d49ř12i59č59k81a 4154160858276

„Nejsme z podobných akcí nadšeni, prosazujeme stabilně výhodné ceny, ale reagovali jsme na vývoj situace na trhu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zdroj:http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-praha-ostrava-snizila-ceny-na-79-korun-fv9-/eko-doprava.aspx?c=A160107_110716_eko-doprava_suj

Zajímavé, když naprosto totéž udělaly Dráhy PO příchodu Regiojetu, byl to strašný problém. A najednou z toho Ondrůj není nadšený ;-D. Pak se ještě rychle přispěchalo s tvrzením, že snížit ceny nesmí jen dominant. Není náhodou dominantem dnes už Regiojet, když už se chlubí 13-ti vozovými soupravami? :-P

+12/0
7.1.2016 20:04

L92e18o22p66o58l56d 34H90o42r85á19k 4632818929102

Konkurence je prostě přínos pro cestující. Ale bohužel jedna trať nestačí. Co zbytek ČR?

+2/0
7.1.2016 19:26

J50o61s87e64f 25H11o88n22e28š 7251902950843

Jsem zvědav kdo koho bude obvinovat z predátorských cen

+7/0
7.1.2016 19:17

J16o80s30e95f 71D50v18o86ř55á12č87e16k 9902254875595

je super že na konkurenční trati se dá za cca 300km jizdy vlakem zaplatit 79,-kč, kdežto na nekonkurenční tratí (praha-havlíčkuv brod) cca 120km se jezdi jen s čd a za 180,-kč, tak se ptám proč na teto trati jezdí jen čd za plnou cenu nikdy žádna akce zde nebyla to tu trasu jezdím skoro denně, vlakama šílené kvality, někdy kupé smrdí že je lepší zustat v uličce, proč sždc nepustí konkurenci na všechny trati aby se mohla vest cenová válka všude?

+4/−10
7.1.2016 18:05

F87r40a47n76t66i80š64e54k 96V62a24n91ě29k 1107474427657

SŽDC je pustí kohokoliv kdo zaplatí dopravní cestu a je jim to úplně jedno. Takže tam soukromý dopravci klidně můžou jezdit po 10 minutách. Spíše problém bude v tom, že pro soukromníky jste neatraktivní lokace.:-)

+14/0
7.1.2016 18:12

J37i16ř35í 15K88r67e20j51č91a 8624151856

Pokud soukromník dostane na této trati stejné dotace od kraje jako ČD bude i tato trať pro něj atraktivní.:-)

+1/−2
7.1.2016 18:30

F75r19a19n72t34i68š37e60k 57V17a49n10ě64k 1517734877927

To ano (v tomto případě od ministerstva dopravy a nejde o dotace, ale o proplacení objednaných služeb, stejně jako když si kraj objedná obsluhu obcí autobusem) a stane se tam monopolistou jako ČD a bude tam jezdit za podobné ceny. Proč by to neudělal. Soukromník není charita.

+6/0
7.1.2016 18:35

J94a36n 11J49e72m35e86l80k33a 1825500

Ne za podobné, ale většinou vyšší :-)

0/0
7.1.2016 20:42

R79a66d24e87k 12J48a21n85a15t82a 9555746784152

Vidím, že potřebujete vysvětlit hodně věcí.

1) Prvně, pokus srovnávat akční omezenou nabídku se základním jízdným dostupným kdykoliv, značí váš omezený rozhled v oboru.

2) Za druhé, SŽDC žádnou konkurenci nezakazuje. Už mnoho let může jezdit každý dorpavce, kde chce (vyřídí si licenci, požádá o kapacitu a pokud je, což na Praha-HB je, bude mu vyhověno).

3) Za třetí, měl byste chápat, že na pomalé trati Praha-HB, s paralelní dálnicí, vedoucí navíc nevelkými městy, jsou náklady na oskm mnohem (a tím myslím klidně 5-6x) vyšší, než na trati rychlé, spojující několik krajských měst.

4) No, a z toho za čtvrté vyplývá, že se na této trati komerční provoz nemůže vyplatit. Proto ho tu stát objednává, což se dělá zpravidla pouze u jednoho dopravce. Pravda, nemusel by to objednávat u ČD, ale u jiného dopravce by byla výše jízdného podobná - protože bod 3) a protože se v tendrech soutěží co nejnižší dotace, což je s takto extrémně nízkým jízdným v rozporu.

Pokud chcete extrémně nízké ceny, tak řešením pro Vysočinu je VRT Praha-Brno. Provoz na VRT se totiž zpravidla komerčně vyplatí a proto může vzniknout i neřízená konkurence.

+9/−1
7.1.2016 18:25

M15i79r97o85s14l33a25v 45Z63i97k67m78u83n36d 6458832857528

Provoz na VRT se komerčně vyplatí, pokud tam budou jezdit desítky tisíc cestujících denně, tohle nelze předpokládat mezi Prahou a Brnem, které jsou z hlediska počtu obyvatel celkem malé lokality ... VRT "na západě" byly budovány jako alternativa k přetíženým letištím, ve Francii s tím začali na trase Paris - Lyon ... letadla už nestíhala ... to v případě trasy Praha - Brno nehrozí ...

0/0
8.1.2016 7:47

M45a54r19t77i50n 34N21o62v13o62t11n87ý 3226806351704

A proč by se to nedalo předpokládat? Odhad počtu cestujících mezi Brnem a Prahou je 20 - 30 tisíc za den. A kdyby byla jízdní doba 1 hodina, tak bych do Prahy jezdil častěji. A určitě bych nebyl sám.

0/0
8.1.2016 8:53

R67a29d17e82k 46J77a27n63a30t60a 9895446694362

Ale to právě budou. Po D1 dnes jezdí desítky tisíc vozidel denně. A připočítejte lidi v současných EC, připočítejte lidi ve vlacích na Ostravu (jejich nejvyšší vrstva totiž bude jezdit také tudy, protože to bude rychlejší). A připočítejte lidi, co přibudou kvůli dopravní indukci (zkrácení jízdní doby na polovinu způsobí, že se realizují cesty, které by se jinak nerealizovaly).

+1/0
8.1.2016 13:19

J59i68ř97í 68E32r43b59e95n 1123564616927

A připočtěte lidi, které by VRT přilákala k mezinárodnímu cestování a ulevili by tak kapacitu dnešních mezistátních rychlíků

0/0
8.1.2016 15:54

J70i22ř82í 61E20r54b96e57n 1643774636777

5) no a z toho za páté vyplývá, že kdyby se na tuto jednu trať vpustil jiný dopravce a neuznával by přitom jízdní doklady ČD, šlo by o razantní snížení komfortu cestování a každý by si (stjeně jako u autobusu) musel při každém přestupu kupovat novou jízdenku a v součtu tak zaplatil klidně dvojnásobek dnešních cen.

+1/0
8.1.2016 15:53

P69a97v76e90l 23Š30m72í31d27e42k 6359500283238

SouhlasR^

0/0
9.1.2016 10:07
Foto

J21a13n 36V17a33l15a35l83í83k 6556519470986

praha-havlíčkuv brod 129 Kč

+1/0
7.1.2016 19:41

M79a88t71ě77j 93V90o44n90d61ř44i82č14k88a 4364870718536

Ty vlaky šílené kvality bych rád viděl. A stejně ta zapáchající kupé. Jezdím vlakem už hodně dlouho, ale narazil jsem na minimum kupé s odérem. Vlaků šílené kvality, jak říkáte, si však troufám tvrdit, je v ČR již po skrovnu. A kor u rychlíků Praha - HB - Brno, kde sice jezdí také vozy s koženkovými kupé, ale v menšině. Zbytek soupravy tvoří vozy rekonstruované v 90. letech, nejde sice o žádný luxus, ale nabídnou dle mého mínění kulturní cestování, navíc si lze vybrat mezi kupé a velkoprostorem. Pokud však považujete za šílenou kvalitu absenci zásuvek, klimatizace, tak to pak ano.

+4/0
7.1.2016 19:43

O78n56d20ř90e41j 85P54l37í69v39a 9720435241913

vězte, že látkový potah, který má ale už také odžito, jinak prosezelé sedačky a celkově zašlý a špinavý interiér nijak nezachrání - o těch zásuvkách a klimě nemluvím, stačilo by, aby těsnila okna, v zimě a dešti nepříjemné, záchody kapitola sama pro sebe. Nejezdím trasu Praha - Havl. Brod, jezdím po nejvytíženějším koridoru u nás, bohužel ale do města, kde nestaví vlaky vašších kategorií, ano, za cenu jedině obyčejného jízdného, je ta kvalita ŠÍLENÁ

0/0
10.1.2016 11:09

M44a70t81ě73j 51V37o70n56d55ř37i77č30k50a 4914340288266

No to je ale něco jiného, vy patrně jezdíte po trati 010 Praha - Česká Třebová a jste odkázán na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno, případně Praha - Luhačovice. A tady máte pravdu, co jezdí na těchto rychlících patří k tomu nejhoršímu, co ČD mají. Do Havlíčkova Brodu jezdí oproti této lince zlaté kočáry. Pravdou však je, že již brzy by měly být soupravy první jmenované linky (Praha-Brno) za zbrusu nové jednotky Interpanter :-)

0/0
11.1.2016 5:31

A98n95t22o12n71i89n 87B87l56a84z33e66k 4308142277281

Tak proc ti spartane vsude po republice jezdi a na Banik jich jezdi jak do mariase.....kdyz to maji tak levne?!;-)

0/−1
7.1.2016 17:53

J30i89ř68í 27D53o23š30l25í18k 7985648633629

To chce mit zazite. Ja jezdim trasu Praha Morava casto a tak uz vim, ze Leos ma ty uterky fakt levny. Naopak ve spickove dny, tj. patek, nebo nedele se vyplati jed Pendolinem. Regiojetem nejezdim, ze vsech dopravcu je nejpomalejsi.

+9/0
7.1.2016 15:16

K65r13y45š45t20o56f 44L27a78n42í97k 1919850625805

az na ten "jed" souhlas.

+2/0
7.1.2016 15:41

A84n33t88o16n73i12n 32B71l43a59z97e54k 4818912867631

Praha Morava a co Slezsko? protoze zastavka Ostrava Svinov je treba ve Slezsku.;-)

0/0
7.1.2016 17:54

J89i32ř34í 93D29o30š30l84í92k 7705838123209

To se me uz netyka, ja jezdim jen Moravu.

0/0
8.1.2016 14:10

P36e28t61r 37N66o43v32o75t74n56ý 9881639790725

Když jsem jel naposledy do Ostravy, tak jsem se s celou rodinou u Jančury dostal pod litr za zpáteční jízdenku. Vyznat se v system slev ČD, to chce fištrón, nechápu např., proč musím svému čtyřletému synovi kupovat jízdenku pro dítě nad 6 let, když jede víc dětí, služby nula, s tím můžou ČD jít někam. Když nemusím, tak s nimi nejedu.

+2/−13
7.1.2016 15:09

F11r60a57n88t45i86š54e44k 11V62a37n86ě65k 1127674317797

Protože je to dle vyhlášky ministerstva financí. Ministerstvo proplácí max. dvě děti, když požadují jedno místo k sezení.

+10/0
7.1.2016 15:20

M40a48r68t33i32n 78Š91p54á34d 4522419241576

To si užijte, máte to i s čajíčkem.

+1/0
7.1.2016 16:06

R77a14d65e50k 57J83a41n22a93t66a 9335816834592

V "systemu slev ČD" se vyznávat nemusíte. Stačí zadat požadavek do e-shopu a ten vám slevu vybere. Není to optimální vždy, ale na tak jednoduchý dotaz, jako je Praha-Ostrava, to optimální je.,

+7/0
7.1.2016 17:11

P73e38t56r 66N73e16c34h18a32n41i13c76k38ý 7783956898610

S ČD o víkendu 2 dospělí + 3 děti za 700 na celý den

+3/0
8.1.2016 9:35

J11i13ř86í 15E59r81b10e61n 1203474486277

Tak to vás natáh, matko.

Víkendová celodenní celosíťová skupinová jízdenka Českých drah stojí 679 Kč a můžete s tím jezdit po celé republice, ne jen na jedné trati.

+4/0
8.1.2016 15:58

J53i12ř10í 49R93y42s 3794947956734

To není normální stav,i když to je výhodné,ale jít pod cenu je nefér a všude ve světě je to trestáno,jako"dumping".Naočkovat konkurenci na dráhu,je nesmysl a Rakousko Uhersko na to přišlo již před sto lety a proto dráhy zestátnilo..Je to stejné jako s očkováním demokracie a je to dogmatismus,tentokrát "liberalistický"

+9/−2
7.1.2016 14:29

J50i52ř94í 42K18r53e16j13č43a 8964751706

Dříve byly i letecké společnosti státní a dnes jsou vesměs soukromé. Když dnes nabízí letecká společnost akční ceny za lety po Evropě už od 10 EUR tak to také už cestujícím nepřijde divné. Konkurence má být samozřejmě i na dráze - díky ní se i ČD změnila k lepšímu. Nakonec to samé platí i o poště.

+2/−3
7.1.2016 14:48

M80a80t72ě68j 78V74o66n21d94ř86i69č15k86a 4114760878836

S leteckou dopravou se ale železniční, alespoň ta česká vnitrostátní, nedá srovnávat. Když cestujete z Prahy do Barcelony, Londýna, Istanbulu a nechcete maximálně šetřit (-> autobus), vyberete si automaticky letadlo, protože je nepoměrně rychlejší. Navíc je cestující většinou ochotný jet v jakoukoli denní dobu, třeba i noční, protože i tak člověk ztráví na cestě méně času. To ale u nevysokorychlostního vlaku neplatí. Jízdní doba není většinou nesrovnatelně rychlejší oproti autu ani proti autobusu. Proto vlak by mel nabídnout, aby nalákal lidi k hromadné dopravě obecně, pravidelné intervaly, v rámci možnosti co nejkratší -> flexibilita (podmínkou je nepovinná rezervace), uznavani jízdenek různých dopravců apod. Nicméně za současného stavu k uznávání jízdenek jen těžko dojde, ale to i k ostatním mnou jmenovaným věcem. Každý si může jezdit jak chce, což podle méně není pro cestujícího úplně ideální. Osobně jsem zastancem koncesi, kdy by si dopravce vysoutěžil dopravu tam a tam, musel by jezdit od rána do večera v daných intervalech za takové a takové ceny s takovou a takovou kapacitu. Do vypršení koncese by mel garanci toho, že bude jezdit na trati sam a bude se muset snažit generovat zisk (šlo by o systém bez dotaci, proč taky Praha-Ostrava) -> snažit se přilákat co nejvíc cestujících -> zlepšovat služby.

0/0
7.1.2016 19:59

J20a65n 15J38e46m63e17l85k66a 1525660

Já rozhodně zastáncem koncesí nejsem. V GB stojí lístek na poslední chvíli třeba 16Kč/km 2 třída, 1třída 25 kč/km. DB jsem se koukal 4-5kč/km. A db mají lepší vozy.

0/0
7.1.2016 22:04

M40a44t82ě55j 35V38o68n23d68ř20i26č30k17a 4384540648356

Už jsem slyšel takovouhle kritiku koncesí. Nemůže však snad objednavatel cenu v určitých mezích předurčit? Myslím si zkrátka, že divoký konkurenční boj na železnici není ideální - když má dopravce dočasný monopol, může se soustředit lépe na zvyšování služeb a také, díky tomu, že všichni cestující jedou s ním a on má tak vysoké příjmy, může jezdit i v sedlové ranní, poledni a večerní (nocni) časy, neboť je ziskovější spoje zadotují (a aby je skutečně jezdil a neškudlil peníze v kapse mu nakáže opět objednavatel).

0/0
8.1.2016 7:07

J37a30n 51J38e24m58e43l64k14a 1745520

Já nemám rád omezování podnikání. Pak jsme u korupce, klientelismu, což je mnohem horší. Jistě může asi vymezit, kde co v soutěži. Otázka zda to udělá nebo bude chtít dělat, zvláště zkorumpovatelný regionální politik, na kterého není vidět. Teď nemá co vytunelovat, protože musí dodržet standard ČD, ČD mu to vyúčtuje. Není prostor. Jen objednává.

Ceny v rozmezí.. no to už je toto. Když dostane infrastrukturu, která je rychlejší než bus - zácpy, příměstská, 200 km/h infrastruktura a výš např. na Brno, bude zneužívat uděleného monopolu. A to je Anglie.

0/0
8.1.2016 9:36

M35a15t71ě87j 98V67o38n55d34ř31i41č74k47a 4284700938106

To máte pravdu, vesměs s vámi souhlasím. Ale máme tu také Švýcarsko, kde jezdí vlakem nejvíce lidí v Evropě a nějaký volný trh na železnici, kde by si každý jezdil, jak chce, neexistuje. Všechno ma pevně dany standard, všechno v pravidelných intervalech, od kuropeni po noc.

+1/0
8.1.2016 11:42

R49o83m30a18n 18M51e60i39d32l 2249129297346

Až to bude za dvacku tak se svezu...

+3/−2
7.1.2016 14:13

K22r70y33š93t69o43f 15L54a42n17í69k 1269180105155

vydrzte, třeba to budete mit v duchodu zadarmo

+1/0
7.1.2016 15:43

J88a76n 89C95o86n48s64t64a90n31t27i95n 1302361693450

co nic nestojí, za nic nestojí - takže pendolino ever (páč čas jsou peníze) ;-D

+5/−3
7.1.2016 13:56

T23o53m14á96š 28M14o24r34a10v60č93í94k 3507226473915

Leoexpress je výrazně pomalejší?

+2/0
7.1.2016 14:06

J42a60n 33K42o47b21ě33r46s73k15ý 1680136481253

Od nového jízdního řádu ano .Ze zrychlených spojů udělal pomalé co staví všude (Studénka, Suchdol nad Odrou) a přidal ještě zastavování v Kolíně a v Zábřehu na Moravě.

+4/0
7.1.2016 14:13

T18o34m16á47š 34M12o64r94a18v69č71í75k 3717866863695

No jo, máte pravdu. Nejrychlejší je IC Opava, pak Pendolino a o něco rychlejší než 160 km/h Leo je i Jančura.

+1/0
7.1.2016 14:35

K69a49r18e79l 14Ř86e74h45á12č75e41k 9802600541982

Pendolino je o 5 minut rychlejší než IC Opava

+1/0
7.1.2016 14:46

K54r31y61š45t85o69f 44L73a22n88í77k 1659250725755

nektere je dle JR na minutu stejne rychle, nektere o 3 minuty rychlejsi, ale o 5 minut zadne.

0/0
7.1.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.