Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha - Ostrava 79 Kč. Cenová válka dostala ceny jízdenek na nové dno

Na trase mezi Prahou a Ostravou se po vánočním zdražování rozjíždí nové kolo cenové války mezi třemi dopravci. Zlevnila cestování pro dospělé až na 79 korun za více než tři sta kilometrů dlouhý úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D52a52v93i50d 90G40a59j24d98a 5340399652381

Jako bývalý zaměstnanec ČD mohu potvrdit,že v této společnosti určitě nefunguje všechno jak má.To ovšem je u tak velké firmy pochopitelné.A hlavně s takovou historií.Prochází neustále velkými změnami a modernizací.Žádná z firem provozující osobní železniční dopravu takto neinvestuje.Je třeba se na to podívat trochu očima státní firmy.Jsou to investice do státního majetku.Tedy našeho.Jezdí mnoho moderních souprav,služby se vylepšují.Se soukromými dopravci jako jedinými není prostě možno vůbec počítat.Jsou založeni na principu generování zisku.Jakmile by neexistovaly pro stát zadní vrátka jak zajistit dopravní obslužnost ,došlo by skutečně na objednávání u soukromých dopravců.A paradoxně k prodražení služeb.Vidíme to u všech firem,které zajiťují služby pro stát.Voda,různé počítačové sítě,systémy.Nevýhodně sepsané smlouvy.Nejhorší výsledky přináší spolupráce soukromého sektoru se státem.To co se děje s cenama za dopravu na této trati mně spíše přijde jako křeč.Jakoby ty firmy hrály vabank.

+1/0
9.1.2016 16:08

O57t80t96o 70N11o25v66a54k 8220418276989

Nemate pravu, jen voda, el a jine monopolni veci, ktere proste obcan nemuze brat od jinud.

Doprava neni monopol, drahy nezajistuji diky sve neschopnosti vubec nic, skoro nic neprepravuje a vse jede pres dalnice a cesty, hlavne zbozi.

CD nic nemodernizuji, modernizace trati probiha tak, ze za stejne penize mohli mit trat rychleji, ale nebude, proze se to udela na 2x za stejnou cenu.

CD tak leda zrusit a postavit znova ;-))

IT je chybou statu, ne firem, spickove IT firmy zde jsou, jsem IT velmoc, dejte zakazku RedHatu a kluci z Brna najdou talenty a ti muzou psat spickovy SW pro statni spravu a dat OS za velmi rozumny pasusal ... jenze korupce s Microsoftem a rodinymi IT firmickami, ktere dodavaji brak za neskutecne penize ... to neni chyba soukromeho sektoru, naopak ten sektor je napojen na stat a jen se tam krade.

Ale je pravda, vodovody, plyn, kanalizace, elektrina nema v soukromych rukou co delat, ale stat nesmi krast. Obcan totiz nema moznost realne zmeny.

Doprava, mame vlaky, autobusy, taxiky, soukroma auta, sdilena auta, Uber, motorky, kola atd. ... ja jsem dojizdeni do prace vyresil tak, ze jsem se prestehoval, taky varianta.

0/−2
9.1.2016 19:22

V17a71c64l59a31v 85H89a28j85e60k 3576139449

Podíl nakladni železniční dopravy v CR je stále výrazně vyšší než v západní Evropě a CD cargo je stale z hlediska přepravovanych objemů stále největším dopravcem. Po přijetí unijni legislativy je celkem logicke,že i CR se tě západní Evropě bude v nákladní přepravě přibližovat.

0/−1
9.1.2016 22:16

J15a93n 53J59e29m67e92l22k76a 1195670

Rychlá železnice je taky monopolní věc. Systémem jeden doprace jedna trať, 15 let. Zejména tam, kde je rychlejší než autobus 100 km/h nebo kde jsou zácpy.) Vlak je navíc často pohodlnější. Navíc proti dotované dopravě lze těžko dělat nedotované např. autobusy. Takže monopol.

Pokud nevidíte, že vozový park ČD, interiéry i úklid se na mnoha tratích zlepšil, tak jste asi slepý.

ČD a stav infrastruktury jsou celkem už 2 samostatné věci. To nerozlišujete. A na tom "virtuální" dopravci pouze jezdící po státní infrastruktuře celkem nic nezmění na zlepšování tratí.

+2/0
10.1.2016 9:34

V93l86a29d33i30m58í97r 40F61i33b91i33g87e58r 5484121531754

Asi si nahrábli zvýšenými cenami před vánoci, tak teď to cestujícím kompenzují;-)

0/0
8.1.2016 13:40

M20a71t29ě49j 66V65o20n71d10ř62i22č58k15a 4934930558916

„Nejsme z podobných akcí nadšeni, prosazujeme stabilně výhodné ceny, ale reagovali jsme na vývoj situace na trhu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zdroj:http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-praha-ostrava-snizila-ceny-na-79-korun-fv9-/eko-doprava.aspx?c=A160107_110716_eko-doprava_suj

Zajímavé, když naprosto totéž udělaly Dráhy PO příchodu Regiojetu, byl to strašný problém. A najednou z toho Ondrůj není nadšený ;-D. Pak se ještě rychle přispěchalo s tvrzením, že snížit ceny nesmí jen dominant. Není náhodou dominantem dnes už Regiojet, když už se chlubí 13-ti vozovými soupravami? :-P

+12/0
7.1.2016 20:04

L37e98o69p93o64l12d 59H72o82r81á12k 4302718699282

Konkurence je prostě přínos pro cestující. Ale bohužel jedna trať nestačí. Co zbytek ČR?

+2/0
7.1.2016 19:26

J89o67s11e98f 94H73o46n61e67š 7201862960763

Jsem zvědav kdo koho bude obvinovat z predátorských cen

+7/0
7.1.2016 19:17

J48o73s85e38f 92D13v56o74ř54á15č25e16k 9272894925815

je super že na konkurenční trati se dá za cca 300km jizdy vlakem zaplatit 79,-kč, kdežto na nekonkurenční tratí (praha-havlíčkuv brod) cca 120km se jezdi jen s čd a za 180,-kč, tak se ptám proč na teto trati jezdí jen čd za plnou cenu nikdy žádna akce zde nebyla to tu trasu jezdím skoro denně, vlakama šílené kvality, někdy kupé smrdí že je lepší zustat v uličce, proč sždc nepustí konkurenci na všechny trati aby se mohla vest cenová válka všude?

+4/−10
7.1.2016 18:05

F38r68a79n90t51i40š24e35k 91V55a95n62ě61k 1187364547247

SŽDC je pustí kohokoliv kdo zaplatí dopravní cestu a je jim to úplně jedno. Takže tam soukromý dopravci klidně můžou jezdit po 10 minutách. Spíše problém bude v tom, že pro soukromníky jste neatraktivní lokace.:-)

+14/0
7.1.2016 18:12

J94i43ř17í 25K90r77e66j70č25a 8234941826

Pokud soukromník dostane na této trati stejné dotace od kraje jako ČD bude i tato trať pro něj atraktivní.:-)

+1/−2
7.1.2016 18:30

F88r55a56n68t84i81š27e26k 85V95a42n70ě12k 1107564607217

To ano (v tomto případě od ministerstva dopravy a nejde o dotace, ale o proplacení objednaných služeb, stejně jako když si kraj objedná obsluhu obcí autobusem) a stane se tam monopolistou jako ČD a bude tam jezdit za podobné ceny. Proč by to neudělal. Soukromník není charita.

+6/0
7.1.2016 18:35

J92a96n 88J60e12m37e96l48k30a 1525870

Ne za podobné, ale většinou vyšší :-)

0/0
7.1.2016 20:42

R63a85d77e14k 21J33a16n45a35t11a 9825986724352

Vidím, že potřebujete vysvětlit hodně věcí.

1) Prvně, pokus srovnávat akční omezenou nabídku se základním jízdným dostupným kdykoliv, značí váš omezený rozhled v oboru.

2) Za druhé, SŽDC žádnou konkurenci nezakazuje. Už mnoho let může jezdit každý dorpavce, kde chce (vyřídí si licenci, požádá o kapacitu a pokud je, což na Praha-HB je, bude mu vyhověno).

3) Za třetí, měl byste chápat, že na pomalé trati Praha-HB, s paralelní dálnicí, vedoucí navíc nevelkými městy, jsou náklady na oskm mnohem (a tím myslím klidně 5-6x) vyšší, než na trati rychlé, spojující několik krajských měst.

4) No, a z toho za čtvrté vyplývá, že se na této trati komerční provoz nemůže vyplatit. Proto ho tu stát objednává, což se dělá zpravidla pouze u jednoho dopravce. Pravda, nemusel by to objednávat u ČD, ale u jiného dopravce by byla výše jízdného podobná - protože bod 3) a protože se v tendrech soutěží co nejnižší dotace, což je s takto extrémně nízkým jízdným v rozporu.

Pokud chcete extrémně nízké ceny, tak řešením pro Vysočinu je VRT Praha-Brno. Provoz na VRT se totiž zpravidla komerčně vyplatí a proto může vzniknout i neřízená konkurence.

+9/−1
7.1.2016 18:25

M64i98r42o50s56l49a48v 36Z81i44k15m74u39n37d 6458232747968

Provoz na VRT se komerčně vyplatí, pokud tam budou jezdit desítky tisíc cestujících denně, tohle nelze předpokládat mezi Prahou a Brnem, které jsou z hlediska počtu obyvatel celkem malé lokality ... VRT "na západě" byly budovány jako alternativa k přetíženým letištím, ve Francii s tím začali na trase Paris - Lyon ... letadla už nestíhala ... to v případě trasy Praha - Brno nehrozí ...

0/0
8.1.2016 7:47

M96a74r85t51i14n 58N52o69v12o77t46n47ý 3166136821314

A proč by se to nedalo předpokládat? Odhad počtu cestujících mezi Brnem a Prahou je 20 - 30 tisíc za den. A kdyby byla jízdní doba 1 hodina, tak bych do Prahy jezdil častěji. A určitě bych nebyl sám.

0/0
8.1.2016 8:53

R84a39d88e49k 73J96a85n87a36t57a 9135346564542

Ale to právě budou. Po D1 dnes jezdí desítky tisíc vozidel denně. A připočítejte lidi v současných EC, připočítejte lidi ve vlacích na Ostravu (jejich nejvyšší vrstva totiž bude jezdit také tudy, protože to bude rychlejší). A připočítejte lidi, co přibudou kvůli dopravní indukci (zkrácení jízdní doby na polovinu způsobí, že se realizují cesty, které by se jinak nerealizovaly).

+1/0
8.1.2016 13:19

J88i43ř39í 91E95r77b26e70n 1193244416217

A připočtěte lidi, které by VRT přilákala k mezinárodnímu cestování a ulevili by tak kapacitu dnešních mezistátních rychlíků

0/0
8.1.2016 15:54

J21i28ř32í 89E58r63b79e71n 1813664226847

5) no a z toho za páté vyplývá, že kdyby se na tuto jednu trať vpustil jiný dopravce a neuznával by přitom jízdní doklady ČD, šlo by o razantní snížení komfortu cestování a každý by si (stjeně jako u autobusu) musel při každém přestupu kupovat novou jízdenku a v součtu tak zaplatil klidně dvojnásobek dnešních cen.

+1/0
8.1.2016 15:53

P90a92v88e55l 59Š21m74í40d68e68k 6219720783308

SouhlasR^

0/0
9.1.2016 10:07

J68a83n 68V68a79l34a42l85í96k 6766189340236

praha-havlíčkuv brod 129 Kč

+1/0
7.1.2016 19:41

M75a91t73ě26j 61V71o79n20d86ř32i80č62k63a 4294460578516

Ty vlaky šílené kvality bych rád viděl. A stejně ta zapáchající kupé. Jezdím vlakem už hodně dlouho, ale narazil jsem na minimum kupé s odérem. Vlaků šílené kvality, jak říkáte, si však troufám tvrdit, je v ČR již po skrovnu. A kor u rychlíků Praha - HB - Brno, kde sice jezdí také vozy s koženkovými kupé, ale v menšině. Zbytek soupravy tvoří vozy rekonstruované v 90. letech, nejde sice o žádný luxus, ale nabídnou dle mého mínění kulturní cestování, navíc si lze vybrat mezi kupé a velkoprostorem. Pokud však považujete za šílenou kvalitu absenci zásuvek, klimatizace, tak to pak ano.

+4/0
7.1.2016 19:43

O59n21d26ř78e42j 21P87l22í97v41a 9600585171903

vězte, že látkový potah, který má ale už také odžito, jinak prosezelé sedačky a celkově zašlý a špinavý interiér nijak nezachrání - o těch zásuvkách a klimě nemluvím, stačilo by, aby těsnila okna, v zimě a dešti nepříjemné, záchody kapitola sama pro sebe. Nejezdím trasu Praha - Havl. Brod, jezdím po nejvytíženějším koridoru u nás, bohužel ale do města, kde nestaví vlaky vašších kategorií, ano, za cenu jedině obyčejného jízdného, je ta kvalita ŠÍLENÁ

0/0
10.1.2016 11:09

M78a51t85ě60j 63V75o93n93d21ř17i50č58k95a 4464860268706

No to je ale něco jiného, vy patrně jezdíte po trati 010 Praha - Česká Třebová a jste odkázán na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno, případně Praha - Luhačovice. A tady máte pravdu, co jezdí na těchto rychlících patří k tomu nejhoršímu, co ČD mají. Do Havlíčkova Brodu jezdí oproti této lince zlaté kočáry. Pravdou však je, že již brzy by měly být soupravy první jmenované linky (Praha-Brno) za zbrusu nové jednotky Interpanter :-)

0/0
11.1.2016 5:31

A22n49t49o34n57i23n 96B96l59a62z38e48k 4738472597381

Tak proc ti spartane vsude po republice jezdi a na Banik jich jezdi jak do mariase.....kdyz to maji tak levne?!;-)

0/−1
7.1.2016 17:53

J25i89ř83í 22D43o84š93l75í64k 7265148713919

To chce mit zazite. Ja jezdim trasu Praha Morava casto a tak uz vim, ze Leos ma ty uterky fakt levny. Naopak ve spickove dny, tj. patek, nebo nedele se vyplati jed Pendolinem. Regiojetem nejezdim, ze vsech dopravcu je nejpomalejsi.

+9/0
7.1.2016 15:16

K61r90y75š20t25o88f 45L67a51n53í92k 1729620655265

az na ten "jed" souhlas.

+2/0
7.1.2016 15:41

A40n65t71o42n12i98n 67B30l96a42z58e78k 4638542577921

Praha Morava a co Slezsko? protoze zastavka Ostrava Svinov je treba ve Slezsku.;-)

0/0
7.1.2016 17:54

J95i91ř35í 66D10o46š72l62í32k 7695918573479

To se me uz netyka, ja jezdim jen Moravu.

0/0
8.1.2016 14:10

P39e28t69r 32N37o58v33o60t42n38ý 9881629330545

Když jsem jel naposledy do Ostravy, tak jsem se s celou rodinou u Jančury dostal pod litr za zpáteční jízdenku. Vyznat se v system slev ČD, to chce fištrón, nechápu např., proč musím svému čtyřletému synovi kupovat jízdenku pro dítě nad 6 let, když jede víc dětí, služby nula, s tím můžou ČD jít někam. Když nemusím, tak s nimi nejedu.

+2/−13
7.1.2016 15:09

F23r81a40n66t13i95š94e10k 75V69a40n58ě40k 1287974787797

Protože je to dle vyhlášky ministerstva financí. Ministerstvo proplácí max. dvě děti, když požadují jedno místo k sezení.

+10/0
7.1.2016 15:20

M38a74r72t58i12n 39Š18p41á27d 4982689451596

To si užijte, máte to i s čajíčkem.

+1/0
7.1.2016 16:06

R96a77d47e22k 27J49a49n38a35t53a 9505436284932

V "systemu slev ČD" se vyznávat nemusíte. Stačí zadat požadavek do e-shopu a ten vám slevu vybere. Není to optimální vždy, ale na tak jednoduchý dotaz, jako je Praha-Ostrava, to optimální je.,

+7/0
7.1.2016 17:11

P61e96t98r 92N42e43c58h18a33n58i81c63k79ý 7113586718780

S ČD o víkendu 2 dospělí + 3 děti za 700 na celý den

+3/0
8.1.2016 9:35

J95i40ř39í 19E43r80b91e15n 1793394406107

Tak to vás natáh, matko.

Víkendová celodenní celosíťová skupinová jízdenka Českých drah stojí 679 Kč a můžete s tím jezdit po celé republice, ne jen na jedné trati.

+4/0
8.1.2016 15:58

J49i28ř17í 67R20y23s 3784297986754

To není normální stav,i když to je výhodné,ale jít pod cenu je nefér a všude ve světě je to trestáno,jako"dumping".Naočkovat konkurenci na dráhu,je nesmysl a Rakousko Uhersko na to přišlo již před sto lety a proto dráhy zestátnilo..Je to stejné jako s očkováním demokracie a je to dogmatismus,tentokrát "liberalistický"

+9/−2
7.1.2016 14:29

J13i26ř47í 68K23r63e45j85č68a 8374751806

Dříve byly i letecké společnosti státní a dnes jsou vesměs soukromé. Když dnes nabízí letecká společnost akční ceny za lety po Evropě už od 10 EUR tak to také už cestujícím nepřijde divné. Konkurence má být samozřejmě i na dráze - díky ní se i ČD změnila k lepšímu. Nakonec to samé platí i o poště.

+2/−3
7.1.2016 14:48

M70a46t87ě63j 51V62o28n10d36ř62i29č77k33a 4184620558226

S leteckou dopravou se ale železniční, alespoň ta česká vnitrostátní, nedá srovnávat. Když cestujete z Prahy do Barcelony, Londýna, Istanbulu a nechcete maximálně šetřit (-> autobus), vyberete si automaticky letadlo, protože je nepoměrně rychlejší. Navíc je cestující většinou ochotný jet v jakoukoli denní dobu, třeba i noční, protože i tak člověk ztráví na cestě méně času. To ale u nevysokorychlostního vlaku neplatí. Jízdní doba není většinou nesrovnatelně rychlejší oproti autu ani proti autobusu. Proto vlak by mel nabídnout, aby nalákal lidi k hromadné dopravě obecně, pravidelné intervaly, v rámci možnosti co nejkratší -> flexibilita (podmínkou je nepovinná rezervace), uznavani jízdenek různých dopravců apod. Nicméně za současného stavu k uznávání jízdenek jen těžko dojde, ale to i k ostatním mnou jmenovaným věcem. Každý si může jezdit jak chce, což podle méně není pro cestujícího úplně ideální. Osobně jsem zastancem koncesi, kdy by si dopravce vysoutěžil dopravu tam a tam, musel by jezdit od rána do večera v daných intervalech za takové a takové ceny s takovou a takovou kapacitu. Do vypršení koncese by mel garanci toho, že bude jezdit na trati sam a bude se muset snažit generovat zisk (šlo by o systém bez dotaci, proč taky Praha-Ostrava) -> snažit se přilákat co nejvíc cestujících -> zlepšovat služby.

0/0
7.1.2016 19:59

J90a44n 92J58e96m64e36l92k94a 1225780

Já rozhodně zastáncem koncesí nejsem. V GB stojí lístek na poslední chvíli třeba 16Kč/km 2 třída, 1třída 25 kč/km. DB jsem se koukal 4-5kč/km. A db mají lepší vozy.

0/0
7.1.2016 22:04

M50a44t52ě70j 72V72o47n46d30ř32i58č37k66a 4794740758636

Už jsem slyšel takovouhle kritiku koncesí. Nemůže však snad objednavatel cenu v určitých mezích předurčit? Myslím si zkrátka, že divoký konkurenční boj na železnici není ideální - když má dopravce dočasný monopol, může se soustředit lépe na zvyšování služeb a také, díky tomu, že všichni cestující jedou s ním a on má tak vysoké příjmy, může jezdit i v sedlové ranní, poledni a večerní (nocni) časy, neboť je ziskovější spoje zadotují (a aby je skutečně jezdil a neškudlil peníze v kapse mu nakáže opět objednavatel).

0/0
8.1.2016 7:07

J28a89n 88J54e82m39e56l45k41a 1875210

Já nemám rád omezování podnikání. Pak jsme u korupce, klientelismu, což je mnohem horší. Jistě může asi vymezit, kde co v soutěži. Otázka zda to udělá nebo bude chtít dělat, zvláště zkorumpovatelný regionální politik, na kterého není vidět. Teď nemá co vytunelovat, protože musí dodržet standard ČD, ČD mu to vyúčtuje. Není prostor. Jen objednává.

Ceny v rozmezí.. no to už je toto. Když dostane infrastrukturu, která je rychlejší než bus - zácpy, příměstská, 200 km/h infrastruktura a výš např. na Brno, bude zneužívat uděleného monopolu. A to je Anglie.

0/0
8.1.2016 9:36

M49a32t37ě58j 66V16o31n84d27ř75i17č60k45a 4254190908676

To máte pravdu, vesměs s vámi souhlasím. Ale máme tu také Švýcarsko, kde jezdí vlakem nejvíce lidí v Evropě a nějaký volný trh na železnici, kde by si každý jezdil, jak chce, neexistuje. Všechno ma pevně dany standard, všechno v pravidelných intervalech, od kuropeni po noc.

+1/0
8.1.2016 11:42

R84o65m91a26n 88M59e38i76d31l 2889959617236

Až to bude za dvacku tak se svezu...

+3/−2
7.1.2016 14:13

K23r36y41š58t34o80f 98L31a77n98í73k 1539900455515

vydrzte, třeba to budete mit v duchodu zadarmo

+1/0
7.1.2016 15:43

J82a38n 19C66o30n64s76t55a32n29t32i42n 1762291883830

co nic nestojí, za nic nestojí - takže pendolino ever (páč čas jsou peníze) ;-D

+5/−3
7.1.2016 13:56

T41o88m65á62š 92M33o14r65a84v20č68í62k 3867926523455

Leoexpress je výrazně pomalejší?

+2/0
7.1.2016 14:06

J68a91n 35K48o60b85ě93r91s58k58ý 1840366151573

Od nového jízdního řádu ano .Ze zrychlených spojů udělal pomalé co staví všude (Studénka, Suchdol nad Odrou) a přidal ještě zastavování v Kolíně a v Zábřehu na Moravě.

+4/0
7.1.2016 14:13

T65o54m57á19š 88M22o11r79a87v88č14í15k 3117456543185

No jo, máte pravdu. Nejrychlejší je IC Opava, pak Pendolino a o něco rychlejší než 160 km/h Leo je i Jančura.

+1/0
7.1.2016 14:35

K91a44r35e78l 96Ř17e37h63á45č80e12k 9702690441742

Pendolino je o 5 minut rychlejší než IC Opava

+1/0
7.1.2016 14:46

K28r39y78š61t13o18f 38L82a63n33í66k 1229460585555

nektere je dle JR na minutu stejne rychle, nektere o 3 minuty rychlejsi, ale o 5 minut zadne.

0/0
7.1.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.