Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jumbo s pěti motory. Náhradní pohon letěl přes oceán přilepený na křídle

Ojedinělou logistickou operaci uskutečnil během svého pravidelného letu ze Sydney do Johannesburgu australský národní dopravce Qantas. Na levém křídle převezl ještě další motor navíc. Cestujícím se tím let kvůli nutnému mezipřistání prodloužil o hodinu a půl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V15i77k91y15r 67B96o69h24u56m52i90l 88S58t13r49a33n51s79k22y 9327888356289

Být to u ČSA, tak je za "to" příplatek.....:-P

+6/0
8.1.2016 8:24

S34t86a94n44i72s21l55a62v 49S57r70b33a 4605814708364

zázrak techniky a u poloviny lidí, včetně samotného autora článku to vyvolá jediné: jestli náhodou nebyli na svých právech nějak kráceni cestující - jak jinak si vysvětlit titulek a jak jinak si vysvětlit polovinu dizkuse pod článkem....místní aerolinky mají podobnou sekeru na 40% letů, mnohem kratších, žádný zázrak techniky nepředstavují a přesto to nikdo neřeší.

+2/0
8.1.2016 8:14

M85i75l37a78n 46Z93e20i90d48l75e32r 2492181346429

Hmm,zazrakem bych to nenazval , spis kuriozitou a pro cestujici asi spise neprijemenost nez mimoradny zazitek .Samozrejme ze nevideli to co zachytili technici Quantasu na videu .

Onen " zazrak" tak mohli spatrit asi jen na letisti pri nastupu/vystupu z letadla nebo pokud sedeli na spravnem miste.

Muze se zdat ze 90 minut zpozdeni je relativne male , ale u skoro 15ti hodinoveho letu jako tento je to docela znat. Sice se to v clanku nepise , ale vzhledem k typu letadla , mezipristani v Perthu probehlo s cestujicimi na palube takze drepeni na zadku a cekani az letadlo dotankuje me nepripadne moc prijemny . Chapu , pro prilezitostne pasazery muze byt cesta letadlem zazitek ale ja to beru s 70-80 mesicne "naletanymi" hodinami spise jako cestovani hlucnejsim komplikovanejsim dalkovym autobusem :-)

0/−1
9.1.2016 22:11

M23i78c58h67a27l 71M61i96l13l10e88r 9516412879782

Par oprav.

1) "technici Quantasu" zadny Quantas neexistuje. Aerolinka se jmenuje QANTAS - zkratka ze jmena daneho pri zakladani spolecnosti v 1920: Queensland and Northern Territory Aerial Services

2) "Sice se to v clanku nepise , ale vzhledem k typu letadla , mezipristani v Perthu probehlo s cestujicimi na palube takze drepeni na zadku a cekani az letadlo dotankuje me nepripadne moc prijemny ."

Omyl. Samozrejme, ze se to v clanku nepise protoze se to nestalo. Bezpecnostni predpisy nedovoluji pasazerum zustat na palube letadla kdyz tankuje. Pasazeri museli jit do budovy letiste, coz jim mohlo dat prilezitost videt paty motor na kridle, samozrejme zalezi na postaveni letadla u gate.

-

Vzhledem k tvemu brblani v diskuzi si myslim, ze bylo dobre, ze jsi nebyl na palube. Asi bys znacne otravil spolucestujici svou negativni naladou.;-)

+1/−1
10.1.2016 4:08

M87i50l80a52n 35Z55e61i56d80l39e76r 2142951956889

Par pripominek

1/Ano moje chyba , za "quantas" se cervenam

2/Kde jste prisel na to , ze pri doplnovani paliva se musi letadlo opustit ? Zalezi na typu paliva ktere letadlo tankuje / doplnuje

Pokud vladnete anglictinou , zde SOP Qantasu : B747 Qantasu pouziva tato paliva Refueling with Kerosene (JET A, JET A1 JP8, TS1, RT, TH or equivalent, as approvedby the approved Aircraft Flight Manual), is allowed when passengers are boarding,on board, or disembarking.

Date-li si tu praci a projette diskuzemi (v AJ) nekterych cestujicich QF 63 zjistite ze refuelling stopover probihal s "belt sign on" a AC/OFF

3/ Samozrejme , ne timto spojem ale se stejnou spolecnosti jsem nedavno na temer identicke trase MEL-JNB letel

Naladu ma povetsinou dobrou , sem spise pozitivne naladeny optimista , ke "zlepseni" nalady si vsak neodpustim trochu jizlivou otazku ": Letel jste nekdy letadlem ? :-)

0/0
10.1.2016 5:58

M16i54c24h24a57l 54M12i24l52l64e34r 9786332789572

FYI: jiste, Zeidlere, letam. A nejen to, jsem australsky obcan uz desitky let, tudiz anglictina mi je prakticky druhou materstinou a pri nasi geograficke pozici a vzdalenostech cestuji letadlem na domacich i zamorskych linkach pravidelne. Qantas znam velmi dobre, muj prvni let s nim byl v 1969.

Co se tyce vystupu z letadla pri tankovani: odvolavam se na instrukce prave od Qantasu, kdy nam bylo pri ruznych prilezitostech oznameno, ze v dobe tankovani musi byt pasazeri z letadla venku.

Take doporucuji precist si text dole. Mluvim o tom, ze cestujici mohli paty motor videt behem letu z paluby. Pisi tam snad nekde, ze motor pripevnovali 45minut pred odletem?8-o

+2/0
10.1.2016 6:53

M52i77l13a68n 86Z80e68i64d98l85e60r 2322761376499

"ale z paluby letadla bylo mozne videt prepravovany extra motor"

Pravdepodobne jste tim chtel rici ze cestujici mohli paluby sledovat prepravovany motor . Moje pripominka byla v tom smyslu , ze cestujici nastupuji do letadla nejakych 30-45 min pred odletem . Nezda se mi , ze v dobe kdy probihaji finalni pre-flight a airside kontroly aby v tuto dobu technici provadeli pomerne slozitou operaci . To neni jako nalozit bagaz do nakladoveho prostoru . Ano , mate pravdu v tom , ze z paluby mohl nekdo instalaci spatrit , pravdepodobne to nebyli cestujici , ale to uz si hraju se slovicky a s mozna jsem s pribyvajici hodinou trochu vice jesitny :-)

0/0
10.1.2016 7:12

M66i64c10h23a93l 44M36i26l39l34e85r 9366372879112

PS. 3) cestujici mozna nevideli co zachytili technici na videu, ale z paluby letadla bylo mozne videt prepravovany extra motor, viz clanek a foto

http://www.qantasnewsroom.com.au/roo-tales/that-time-when-we-strapped-an-extra-engine-on-to-a-jumbo/

+2/0
10.1.2016 4:20

M76i37l76a33n 85Z97e11i37d19l18e47r 2882251376959

Asi opet varite z vody , bud z nevedomosti , amaterismu nebo jednoduse lzete.Nepopiram ze nekteri cestujici meli moznost extra motor z paluby letadla videt., to urcite . Ale snad si nemyslite ze takovou , celkem logisticky i technicky narocnou operaci budou provadet zhruba 30-45 minut pred odletem letadla tj pri nastupu cestujicich na palubu ? ;-D

0/−1
10.1.2016 6:20

M31i34r85o12s96l68a77v 20Z83i22k26m61u72n44d 6118532407768

V seriálu o leteckých nehodách byla také rekonstrukce příčin nehody, kdy letadlo B 747 přepravovalo "motor navíc" ....

0/0
8.1.2016 7:42

M96i19c32h54a52l 50M51i65l37l90e15r 9566542209882

extra mezipristani a let trvajici 1 1/2 hodiny navic v ramci celkove vzdalenosti neni velky problem. Kdo z cestujicih prijde o nejake dalsi spoje, tomu je prebookuji, dostanou hotelove ubytovani, prepravu z/na letiste a poukazky na jidlo a piti uplne samozrejme.

+4/−1
8.1.2016 5:03

V14l37a66d15i72m39í41r 49F13i14b86i65g20e15r 5614411801154

Myslím že i kdyby měli lidem něco kompenzovat vyjde ta doprava i tak o dost levněji než kdyby letělo extra dopravní letadlo s motorem.

+1/0
8.1.2016 4:31

T37o43m81á50š 49T42a91t69í69č35e79k 5150742580988

No a co cestující za to zpoždění dostali?

+1/−3
8.1.2016 0:32

A20n22t64o53n63i73n 97B60l67a59z12e34k 4618172677241

slane orisky navic.

0/−1
8.1.2016 3:10

P48a63v55e13l 96V15e63t87e33š23n12í69k 7165688975397

Vsadím se, že o čase příletu věděli už v době, kdy kupovali letenku. Takže žádné zpoždění nebylo.

0/0
10.1.2016 3:51

M38i65c10h92a96l 87M27i41l39l82e23r 9906462189402

ti co kupopvali letenku s predstihem vice nez par dnu to vedet nemohli, protoze Qantas sam nevedel tak dlouho predem, ze dne toho a toho bude potrebovat urgentni doruceni motoru do Johanesburgu. Nekteri pasazeri se o planovanem zpozdeni mohli dozvedet pres esemesky posilane pasazerum behem poslednich 3 dni pred odletem, nekteri az na letisti.

Qantas se samozrejme postara o pasazery zdrzene delsim spojenim, to je v jeho prepravni praxi normalka.

+1/0
10.1.2016 4:18

J62a11n 20Š40e51s28t55á12k 3158589759294

těch deset tun jim ale nevěřím...

+2/−1
7.1.2016 23:44

M50i70l38a54n 97Š60v71a95g94r17o73v27s60k46ý 9232729245908

Ani já.

0/0
8.1.2016 9:52

M71a50r25t81i49n 67B95ř38e56z20i81n63a 8938445300682

Váhu motoru bych tipoval na 3-4 tuny.

0/0
8.1.2016 15:06

J75a69k11u37b 24Š39a74f21a45n54d36a 7915797141151

Nevím, co to bylo za motor ale A380 - 5,5t, B777 8,2t.

0/0
8.1.2016 15:45

M81i86c24h85a34l 13M67i31l69l58e69r 9136602239402

6 tun, pise se to v clanku, link viz nahore

0/0
10.1.2016 4:21

L22u39k96á90š 69M53a71l85v75i42n75s14k46y 2938404133588

Ony ještě Boeingy 747 někde lítaj? Když se kouknu na flightradar24.com tak to na to moc nevypadá ...

0/−16
7.1.2016 22:22

N31i36k39o54l20a 61Č54e23c63h 9421809116

No vzhldem k tomu, že loni Boeing dodal 18 kusů, tak asi ano. ;-)

+5/0
7.1.2016 22:47

R36o61m14a41n 17K30o16r62e16c 9416612432188

Samozřejmě. A osobně musím říct, že je to mé nejoblíbenější dopravní letadlo.

+4/0
7.1.2016 23:11

V54l90a75d40i14m46í65r 85H22o10l34ý 8434731676837

Co A-380? Vyzkoušel jsem obě, ale A-380 jsem si oblíbil víc. Je pravda, že B-747 je legenda a možná v tom hraje, s jakými společnostmi jsem letěl, ale nejoblíbenější mám A-380. Potom B-777.

+5/0
8.1.2016 1:05

A61n82t56o76n92i27n 46B95l91a89z73e94k 4458492537101

Ja davam prednost Boeingu pred Airbusem.....takze 747!R^

+1/−1
8.1.2016 3:13

D31a86n11i75e63l 69Ř75e91h40á81č85e42k 5937323901627

A já tramvaji...

+6/−1
8.1.2016 3:25

M46i20l40a14n 11K69r97á21l 8763308401291

já pěškobusem

+1/0
8.1.2016 9:10

M78i84c27h27a43l 75M72i81l62l49e14r 9966362369672

letel jsem se vsemi zminenymi nekolikrat

s A380 Qantas a Emirates,

s B777 Emirates a Air New Zealand,

s B747 Qantas, British Airways a Air New Zealand

Davam prednost A380 pred B747, a rozhodne pred B777

+1/0
8.1.2016 4:42

J94o30s59e28f 71N25o60v63a72k 5558772726198

Jaké jsou důvody vašich preferencí?

0/0
8.1.2016 6:05

M44i50c95h42a22l 49M91i89l67l89e91r 9966882379712

tichost letu a extra prostor u A380,

s B747 jsem uz neletel asi 5 let, ale mam k nemu sentimentalni vazby prestoze je hlucny.

B777 je krabicka sardinek, protoze vmestna 10 lidi napres a to je na jeho rozmery moc.

Na 6 hodin mezi Prahou a Dubaji se to da jeste jakz takz snest, (pokud neni zpozdeni s vylozenim v Dubaji, jako jsme meli predloni 1 hodinu, kvuli nefunkcni stojance), ale na delsi cesty ne.

Pred 3 mesici jsem s nim letel ze Singapore do Melbourne (Emirates) , 7hodin 25 minut plus nejakych 45 minut nez jsme odstartovali a dalsich 20 minut, nez jsme se smeli zvednout ze sedadel protoze jsme kvuli zpozdenemu priletu nedostali gate.

+1/0
8.1.2016 6:55

P58a24v53e28l 62V72e89t49e19š53n15í87k 7295308345457

Naprostý souhlas.

A380 je tak tichá a stabilní, že tam dokážu usnout i v běžné turistické třídě. A i když neusnu, tak přiletím odpočatější. V porovnání s jakýmkoliv jiným letadlem (zatím jsem tedy neletěl s B787 ani s A350).

+2/0
10.1.2016 3:54

M59a48r60t74i78n 93Š97n67o82b67r 8410372406669

A350 A B787 to bude jiná.. ;-)

0/0
11.1.2016 22:48

V87á14c58l12a59v 19P45a53v10l85í88k 9162600714684

jen Lufthansa jich má desítky, United další desítky, Cathay Pacific mají flotilu cargo stejně jako dalších 20 asijských aerolinek, British mají asi 20x 747... těch je ještě stovky...

+2/0
7.1.2016 23:26

M41i29r24o41s23l56a17v 35Z23i97k68m66u33n27d 6598782747468

A co třeba Air Force ONE ...

0/0
8.1.2016 7:40

J75a43n 28C84h24o19b38o88t 5722514768701

Air Force One je putovní titul, podle toho, v čem zrovna sedí prezident.

+1/0
9.1.2016 22:03

J65o30s38e75f 91V52l38t92a80v91s34k88y 3115255451353

Samozrejme, z Londyna do USA jich je dost. jeden za druhym......

0/0
8.1.2016 14:43

P65a26v17e14l 84B92e75r32a90n 9565157150

Jinými slovy, z každého Jumba lze "snadno a rychle" vytvořit levný dálkový bombardér... ;-D

+1/0
7.1.2016 21:33

M13a34r83t64i58n 51B42a47r38t57e35k 5167501811643

ASi bych netvrdil že zrovna levný :)

+6/0
7.1.2016 21:41

J83a18k38u83b 97Š73a12f32a56n43d72a 7845717531151

Proč ne levný? Tu misi zaplatí cestující. :-)

+1/0
8.1.2016 15:48

M11i36r31o85s66l70a93v 32M72e89r68e27ď91a 7171754485970

Podla titulku to vyzera ze Jumbo ma motorov sest.

0/−13
7.1.2016 21:10

R35a26d75e16k 24V66o43n19d82r43u62š90k31a 1721404919888

Trochu mimo téma. Ale od 1. května každý den v Praze A380 Emirates.

+21/−2
7.1.2016 20:37

M54i91c21h13a73l 44M10i41l45l19e30r 9256742639462

bude zajimave zda skutecne budou letat do Prahy s A380 kazdodenne, nebo nektere dny nakonec ponechaji /znovuzavedou B777.

Samozrejme bych dal prednost kazdodennimu provozu, protoze se do Prahy chystam na navstevu nekdy v druhe puli roku a poletim pres Dubaj.

0/0
8.1.2016 4:45

P89e64t93r 85K69o87l75á82ř 2368417414501

"Piloti jsou na lety tohoto typu vycvičeni." Nikdo necvičí piloty na let s motorem navíc ... Na náhodnou stranovou disbalanci samozřejmě ano ...

+2/−19
7.1.2016 20:32
Foto

V26á37c34l13a61v 93Ř10e52h43á14k 8727410782658

Pane Koláři cvičí, budete se divit, ale cvičí. To totiž doopravdy není neobvyklý postup při přepravě motoru k dalšímu letadlu. A mimochodem, Qantas, jsou jedničky v letecké přepravě. Žil jsem v AUS a létal s nimi.

+21/−1
7.1.2016 20:47

M11i72l72a23n 46K25l67o36u50č37e94k 9684217599776

Jedničky jsou prý podle bezpečnosti, v jiných žebříčcích být jedničky nemusí.

+1/−7
7.1.2016 20:57

M18i83c71h41a93l 82M13i20l16l67e31r 9736202129842

podle svetove pasazerske ankety Skytrax, ktera se soustreduje predevsim na pohodli letu, sluzby a ochotu personalu, Qantas se zase jednou dostal do prvni svetove desitky, na 10. miste.

FYI: piloti Qantasu maji skvelou povest jako odbornici ve svem fochu.

Najdi si treba pripad letu QF32, listopad 2010 kdyz jim vybouchl motor na A380 po startu ze Singapore ( Trent 900, vyroba Rolls Royce, chyba vyrobce, nasledovalo docasne odstaveni vsech A380 s temito motory - Qantas, Singapore , Lufthansa), kapitan Richard de Crespigny

http://www.news.com.au/travel/travel-updates/how-pilot-captain-richard-de-crespigny-and-his-crew-saved-qf32-from-aviation-disaster/story-fnizu68q-1226860221061

+1/0
8.1.2016 4:53

P90e61t17r 13K85r13e20j23z93e26k 7829896

letecké katastrofy-13-10,letící titanik,jsou fakt machřiR^

+1/0
8.1.2016 12:38

M86i96l17a91n 81Z49e74i35d30l11e10r 2842811976619

Pokud to byl primy let dostali cestujici nejakou kompenzaci ? Nebo se aerolinky jako obvykle vymluvily na "provozni duvody" . Ono travit nejakych 13-14 hodin v letadle je spise za trest , to je kazda minuta navic utrpenim , tedy pokud neletite v prvni nebo business tride

+7/−5
7.1.2016 20:17

L65i54b24o50r 56F33i64l45á42k 3610175733743

Nemuseli si připlatit za to, že byli déle ve vzduchu.;-)

+7/0
7.1.2016 20:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.