Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcaři losují, kdo pojede vlakem. Nejdelší tunel otevře v červnu

Švýcarskou železnici letos čeká přelomová událost. V červnu poprvé projedou vlaky nejdelším železničním tunelem v Evropě. Zájem o jízdu prvními vlaky Gotthardským tunelem má mnohonásobně více lidí, než kolik bude v soupravách volných míst.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A85l86a28n 92Ř54e93p20k67a 4275266

Jen nechápu, co z toho bude cestující mít, že tam pojede mezi prvními? :D Si počkám a koupím si jízdenku bez problému později, nemám rád počáteční navály :)

+1/−1
13.1.2016 8:42

O46l90d61ř22i58c56h 25J30a58n26e73č81e54k 8679666703961

co z toho kdo má, že jde na premiéru nové epizody Star wars?

+1/0
13.1.2016 12:43
Foto

A54l67a81n 63Ř33e80p25k51a 4335826

To by mě taky zajímalo :)

+1/−1
13.1.2016 14:24

O67l66d89ř96i39c21h 68J96a37n60e19č16e16k 8149276903471

no tak asi tak :-) některým na tom prostě strašně moc záleží...

+1/0
13.1.2016 17:30

P89a40v28e61l 31F57a49r51a 9847627914651

Budou tam první a všem to budou vyprávět a ukazovat jízdenku z první jízdy! ;-)

Lidi už jsou takoví.

0/0
20.1.2016 11:23

R74a20d88e74k 87J57a40n61a85t61a 9225566404152

Oceňuji, že pan Sůra vybral zajímavé téma, kterému se u nás málokterý novinář věnuje.

Jen na konci je chyba. Cestující o vyhlídkovou cestu nepřijdou. Horem samozřejmě i nadále vlaky jezdit budou, ty zastávkové.

+2/0
12.1.2016 21:34

O61l89d48ř63i63c72h 84J89a84n32e71č61e19k 8279476213761

to záleží na tom, jak ten poslední odstavec chcete chápat - podle mě je to v pořádku.

většina cestujících - ti v dálkových vlacích - o tu vyhlídkovou trasu skutečně přijdou. jenže to většinu z nich netrápí, je zajímá, že se rychleji dostanou, kam potřebují.

že zůstane možnost se po té dráze projet regionálním / turistickým vlakem - ano, samozřejmě.

0/0
13.1.2016 12:31

M28a12r31i26e 71V44e27r57n72e65r15o84v76a 5838876565

Srovnej: Blanka - práce 8 let, délka 6,4 km; Gotthard - práce 17 let, délka 57 km (složitější infrastruktura, koleje apod.).

+6/0
12.1.2016 12:32

M68a67r10i87e 30V89e17r74n89e87r26o22v77a 5408926505

Já vím, je zde spousta proměnných, ale teoreticky by se ve Švýcarsku Blanka postavila za 1,9 roku a u nás Gotthard za 71 let :-)

+6/0
12.1.2016 12:35

R18a43d19e35k 23U42r27b71a90n 4909970674987

Viděla jste někdy vlak? Je dost velký rozdíl protáhnout koleje pod horou nebo dálnici pod městskou zástavbou. Víc by se hodilo srovnání s metrem, ale i tak se musí vrtat pod domy, což je mnohonásobně problematičtější.

+2/−1
12.1.2016 13:48

M23a11r44i25e 91V51e27r59n89e86r21o37v41a 5388546315

Vlak jsem ještě neviděla. Můžete mi ho přibližně popsat?

+2/−1
12.1.2016 13:49

R48a26d79e25k 95U51r66b57a73n 4239510944197

Skutečně to tak vypadá, když si dovolíte srovnávat Blanku s Gotthardským tunelem.

0/−2
12.1.2016 13:53

M96a32r31i17e 61V88e52r11n29e36r23o42v59a 5318316815

No, když to berete tak vážně ;-D

+1/0
12.1.2016 14:10

R92a84d86e94k 32U73r20b82a71n 4579550524707

No mě to přide jako docela hloupá kritika.

0/−1
12.1.2016 14:26

R11a50d56e17k 62U67r64b14a74n 4519850534127

Jen pro srovnání, v Gotthardu je vedena každé koleje zvlášť v tubusu, zatím co do Blanky by se vešli troje koleje do každého tubusu.

+2/−1
12.1.2016 13:58

O22l13d46ř64i73c29h 83J64a88n36e56č71e44k 8859486593591

tak v článku se píše, že každý z tubusů Gotthardu má v průměru 10 metrů, čili není o moc užší než Blanka.

ono by to samozřejmě nešlo srovnávat ani kdyby ty tunely byly stejně dlouhé a je asi úplně jedno jestli tím mají jezdit auta nebo vlaky. ano Blanka je mělko pod domy v mnohdy spíše nestabilním podloží, na druhé straně rubat v žule 2 kilometry pod povrchem taky není jako vzít krumpáč a vykopat si na zahrádce základy pro plot.

+2/0
12.1.2016 14:41

R15a46d81e98k 78J78a15n79a91t65a 9275176504982

V žule se rube velice snadno. V Norsku ani mnohé tunely nemusí být vyzděné, drží to samo. Hlavní problémy u Gotthardu souvisely s délkou. musely se stavět 2 pomocné štoly, razilo se ze tak vlastně ze 6 stran, aby se to vůbec za tech 17 let stihlo ...

0/0
12.1.2016 21:37

O43l92d20ř69i72c28h 96J37a70n86e81č74e92k 8849726753281

žula sice výborně drží pohromadě, ale zas je hrozně tvrdá, takže z tohohle pohledu se v ní rube těžko. myslím si, že je rychlejší provrtat vápenec a tunel obezdít, než provrtat žulu a nechat ji holou.

0/0
13.1.2016 12:34

J14á53n 69K15o13t53ú32č 2436974668726

Z dopravného hľadiska je to obrovský krok vpred, ale dúfam, že zostanú nejaké spoje aj na starej trati, tam by som sa previezol omnoho radšej. Kukať na tmu môžem kdekoľvek v metre. :)

+4/0
12.1.2016 12:11

M17i12r76o23s89l92a63v 61Z73i22k30m62u32n43d 6588102347848

Bez obav, ráno jede z Airola zastávkový osobní vlak, jednotka 524, stejně tak vlaky IR obsluhující Airolo, Faido, Biascu jistě zůstanou, resp. počet osobních vlaků se může paradoxně zvýšit. Zastávkové osobníky byly kolem roku 1992 nahrazeny autobusy právě kvůli vysokému zatížení trati. Když budou nákladníky jezdit dírou, tak se uvolní kapacita pro osobníky ...

K dovršení efektu zkrácení cestovní doby musí být dokončen ještě tunel Ceneri mezi Belinzonou a Luganem ...

+4/0
12.1.2016 12:23

O93l42d13ř72i61c72h 46J45a94n88e69č75e71k 8169546883341

ono je otázka kolik nákladníků bude novým tunelem moci jezdit, aby tam nepřekážely osobním expresům, ale část určitě, přinejmenším v noci.

asi se dá očekávat, že to bude něco jako na Lötschbergu, kde IC jezdí Basistunnelem, nákladníky přes den spíš po původní trati víc přes kopce kratším tunelem, tím novým dlouhým můžou hlavně v noci, ale i tak je na původní trati dost prostoru pro zastávkové osobníky, a to ještě tím horním kratším tunelem pendluje autovlak, protože tam nikde není žádná silnice přes / skrz hory, což na Gotthardu nebude potřeba, resp. kamiony nebudou vozit z jednoho konce tunelu na druhý, ale přes celé Švýcarsko až do Itálie.

0/0
12.1.2016 14:49

M92i73r91o81s39l32a97v 63Z97i51k31m35u55n13d 6288462487648

Basistunel Lötschberg je částečně jednokolejný, proto je tam omezená propustnost, ve dne se honí náklady kopcem, v noci dolem ... nicméně se horem "honí" polonoční IC 1093/1095 ze Spiezu ve 23,05 protože se nevejde do díry.

Na Gotthardu jede co hodinu ICN z/do Chiassa nebo Lugana, k tomu 8 EC z/do Milana ... čili v jednom směru v současné době maximálně dva vlaky za hodinu ... ve svazkovém GVD mohou jet na blok za "osobní" dopravou aby dojely na konec tunelu "na blok" před dalším "osobním" EC/ICN ...

Z obrázků jsem nevyčetl, že by se počítalo s nějakou dopravnou jako s předjížděcím místem, stanice jsou Sedrun ( > přestupy na MGB) ... a Faido. Zda tam budou "předjížděcí" koleje pro předjetí nákladníku nelze vyčíst (tedy alespoň se mi to nepodařilo) ---

+1/0
12.1.2016 16:41

O62l98d55ř38i40c76h 93J13a92n84e11č15e74k 8729966493841

že není Basis-Lötschberg plně dvojkolejný jsem nevěděl, dík za info. to samozřejmě zřetelně kapacitu snižuje. navíc tam ty vlaky částečně jezdí v půlhodinovém intervalu (60/30/30) a to už pak fakt moc prostoru pro pomalejší náklady nezbývá.

na druhou stranu, pokud na Gotthardu v tunelu nebude možné předjíždět, tak při odstupu mezi dvěma IC/EC 30 minut taky takřka žádný prostor pro náklad nezbyde: osobník bude s malou rezervou potřebovat 20 minut, nákladník 40, čili by ten nákladník do tunelu musel hned za osobníkem a na konci tunelu by ho už téměř dojížděl ten další osobník. takže nákladníky se tam rozumně vejdou jen při hodinovém odstupu mezi osobníky a pak je pochopitelně optimální jich tam poslat co nejvíce rychle za sebou.

0/0
12.1.2016 16:53

R17a52d54e70k 43J49a73n19a51t21a 9885906694322

Lötschberg je částečně jednokolejý jen dočasně, plánují ho dodělat.

Uprostřed Gotthardu je podzemní stanice. Jestli se v ní ale dá předjet nákladní vlak osobním, si nejsem jist.

0/0
12.1.2016 21:32

O17l53d54ř43i95c62h 95J96a77n46e47č95e57k 8329776343841

ano v dlouhých tunelech se stanice staví (např. pod Semmeringem se s ní taky počítá), ale myslím, že hlavně jako nouzové odstávky, pochybuju, že tam plánovaně osobní rychlíky budou předjíždět nákladní vlaky. už jen proto, že jak jsme se shodli s p. Zikmundem, dává smysl posílat do takovéhoto tunelu vždy několik nákladních vlaků za sebou - a odstavit v podzemí 5 náklaďáků, aby je mohl předjet osobní rychlík, to už by asi bylo fakt náročné. tak prostorná ta stanice nejspíš nebude.

0/0
13.1.2016 12:39
Foto

B70r94o75n91i77s30l22a34v 45G86a28b87r13y42š 2692569931

Koukat na rozvoj švýcarské dopravy je opravdu radost. :-) A když k tomu připočtu jejich zdravý rozum...

+5/0
12.1.2016 10:07

J61i29ř39í 11M86a87c20e73k 3185325474911

Jet tunelem je pro toho, kdo se rád kochá krajinou, pěkná otrava. Jednou jsem jel rychlovlakem z Říma do Milána, těšil jsem se na Apeniny mezi Florencií a Boloňou, a místo toho celý asi 100km úsek byl v tunelu, jen občas na pár vteřin vlak vyjel z tunelu, aby hned zajel do dalšího.

+3/0
12.1.2016 9:20

O51l40d26ř35i27c94h 93J40a59n85e40č29e96k 8189436183931

viz níže - ta stará trať nezanikne, můžete se po ní svézt courákem. ale hold si musíte vybrat jestli romantiku nebo rychlé spojení, obojí najednou většinou nejde

+4/0
12.1.2016 9:55

O45l75d89ř12i94c13h 48J33a97n82e84č12e82k 8549826303821

jinak teda mně na těch moderních tuneloidních tratích spíš než absence krajiny za oknem vadí absence internetu - když nefunguje ani můj USB modem pro mobilní síť, ani vlaková Wifi - to vyřeší až pokrytí tunelů signálem mobilních operátorů podobně jako v metru

0/0
12.1.2016 11:57

R15o69m92a69n 17J48e38s96c18h31k98e 9428915527785

U Bolzana na Brennerbahnu je také tunel 13 km, také ubyl pěkný úsek krajinou.

0/0
12.1.2016 19:42

J44a95r47e91k 92K36a44l20i90v57o14d12a 7196463901486

Škoda, že se nedozvíme, jestli je tunel nejdelší na světě nebo v Evropě. Je tam obojí....

+1/0
12.1.2016 7:49

M75a65r34e96k 56M80a91l15ý 1212628501520

Tak když je nejdelší na světě, bude i v Evropě :-) Ale jo, je to zmatené, to je na iDnes normální.

0/0
20.1.2016 11:26

J11a39n 39J40e93m49e50l32k44a 1855610

Zase smekám, rozhodovat o nákladech v referendu :-) U nás by se donedávna losovalo, kdo postaví. After party by byla jasná.

+4/0
12.1.2016 7:12

M80i39r51o27s16l91a63v 84Z11i78k72m84u23n88d 6498652987878

O nákladech se rozhodovalo v referendu = ve filmovém komentáři jsou použita slova "švýcarský lid rozhodl" > navozuje to nehezkou formulku "diktatura proletariátu" (ve druhém pádě) a lidem volení politici se podrobili ...

To ovšem nemá nic společného s tím, kdo díru dlabe, na tohle byla samozřejmě taky výběrová řízení (soutěže) a vzhledem k délce tunelu se na tom podílelo více zhotovitelů. Nehledě na to, že souběžně se ve Švýcarsku dlabala řada dalších tunelů, např. přímo v Zürichu "durchmesserlinie" mezi Oerlikonem a Zürichem HB ...

+1/0
12.1.2016 12:29

P61e50t64r 87V53i73n38t42r56l71í96k 3126104361

Gratuluji Švýcarům. Jde to i bez "tunelování", korupce atd a užitek z toho mají všichni, rozdíl? Oni si to uvědomují a dělají vše proto, aby to tak bylo

+10/0
12.1.2016 0:22

J23i83ř93í 54H38o74v10o51r36k61a 8717796262265

Však "romantika" nezanikne. Akorát nebudou jezdit 4 páry osobních vlaků do hodiny, ale pouze jeden.

+13/0
11.1.2016 23:28

O49l90d37ř49i62c69h 93J31a73n37e65č22e84k 8589296663821

tak tak - viz Lötschberg ve Švýcarsku anebo třeba Semmering v Rakousku, pokud se tam ten Basistunnel jednou dostaví

+1/0
12.1.2016 9:52

J10a52n 58E10m28m44e20r 2904988453343

Pro romantiku to bude lepší, protože (aspoň doufám), budou ty couráky stíhat zastavovat v zastávkách, což teď nečiní, protože už by to stará trať v tom zběsilém provozu nepobrala. No ale pendolíno nad Wassenem si už nevyfotíme.

+1/0
12.1.2016 12:20

O87l92d17ř36i57c88h 50J29a32n43e41č16e14k 8489566383421

jasněže pro romantiku to bude lepší, na to pendolíno máte ještě skoro celý rok čas ;-)

kde couráky nestíhají zastavovat? na stávající trati přes Gotthard? to bohužel nevím, v těch končinách jsem byl jen jednou autem. na Lötschbergu i na Semmeringu zastavovat stíhají.

0/0
12.1.2016 14:51

J53a25n 79K84o53b60ě28r30s26k96ý 1150796451493

No jo šotouši ;-D:-)VR^

+2/−10
11.1.2016 22:11

P27a45v15e37l 65N10o18v33o43t38n95ý 4320502931477

fajn, už jsem se zaregistroval, tak uvidíme, zdali to vyjde. Když je to 1:320, tak by to mohlo vyjít :-)

+1/−1
11.1.2016 21:55

M19a53r89e11k 66T74ů29m60a 4802378736862

Pokud jste občan Švýcarska, nebo tam máte povolení k pobytu, tak hodně štěstí... Pokud ne, tak se obávám, že máte smůlu...

+8/0
11.1.2016 22:31

O20l59d82ř70i82c82h 26J95a10n76e82č55e30k 8199206863821

proč by tu nemohl být nikdo s povolením k pobytu ve Švýcarsku? já mám taky pobyt mimo ČR, byť tedy ne ve Švýcarsku

0/0
12.1.2016 10:13

V61l12a65s80t21i72m17i13l 23S69v30o66b63o76d63a 7783888575494

"Tak, milé děti, a co z toho plyne? Ano? Pepíček se hlásí?"

"Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU."

"Správně Pepíčku!"

+29/−7
11.1.2016 21:45

J72a54n 23V16a54l92a69l36í96k 6696919550876

až na to že Švýcarsko není v EU tak proto nemá ty dotace ;-D

+9/−16
11.1.2016 22:02

J45a97n 77V71a91l75a47l52í79k 6566239610596

děkuji za mínusi a od kdy je prosím Švýcarsko v EU??

+1/−7
11.1.2016 22:05

J41i33ř22í 13K65o71c69u47r41e68k 6555574715208

Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU.

+5/0
11.1.2016 22:12

J83a75n 46V21a66l81a84l67í85k 6156709130516

a víte jestli jim nedala nějaké dotace státní kasa???

0/−7
11.1.2016 22:17

J14a69n 25V41a61l55a22l69í57k 6326409960326

Stavba tunelu vyšla na 303 miliard korun, Švýcaři o ní rozhodovali v referendu. Náklady země platí hlavně z výnosů mýta od kamionů, spotřební daně a daně z přidané hodnoty.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/nejdelsi-zeleznicni-tunel-je-ve-svycarsku-fjp-/eko-doprava.aspx?c=A160111_170651_eko-doprava_suj

tak přeci jen dotace ;-D

+2/−4
11.1.2016 22:18

J18a56k75u51b 29K98o80s 3906712150674

Z toho plyne, že si to Švýcarsko, jako stát, postavilo za své.Nikoli z peněz EU, Norských fondů nebo čert ví koho. Ale to bude asi nad vaše chápání.

+6/−1
11.1.2016 23:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.