Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcaři losují, kdo pojede vlakem. Nejdelší tunel otevře v červnu

Švýcarskou železnici letos čeká přelomová událost. V červnu poprvé projedou vlaky nejdelším železničním tunelem v Evropě. Zájem o jízdu prvními vlaky Gotthardským tunelem má mnohonásobně více lidí, než kolik bude v soupravách volných míst.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A74l69a89n 47Ř33e28p77k72a 4915536

Jen nechápu, co z toho bude cestující mít, že tam pojede mezi prvními? :D Si počkám a koupím si jízdenku bez problému později, nemám rád počáteční navály :)

+1/−1
13.1.2016 8:42

O12l32d91ř42i53c77h 48J97a27n40e38č51e97k 8369746423881

co z toho kdo má, že jde na premiéru nové epizody Star wars?

+1/0
13.1.2016 12:43

A35l14a74n 23Ř22e85p32k31a 4715656

To by mě taky zajímalo :)

+1/−1
13.1.2016 14:24

O71l60d72ř18i61c55h 90J31a25n43e22č90e64k 8539236723361

no tak asi tak :-) některým na tom prostě strašně moc záleží...

+1/0
13.1.2016 17:30

P21a32v71e62l 71F89a38r52a 9687277394881

Budou tam první a všem to budou vyprávět a ukazovat jízdenku z první jízdy! ;-)

Lidi už jsou takoví.

0/0
20.1.2016 11:23

R46a69d20e80k 21J76a46n54a31t75a 9955166144582

Oceňuji, že pan Sůra vybral zajímavé téma, kterému se u nás málokterý novinář věnuje.

Jen na konci je chyba. Cestující o vyhlídkovou cestu nepřijdou. Horem samozřejmě i nadále vlaky jezdit budou, ty zastávkové.

+2/0
12.1.2016 21:34

O98l76d44ř48i30c10h 48J59a20n98e98č13e98k 8709446653921

to záleží na tom, jak ten poslední odstavec chcete chápat - podle mě je to v pořádku.

většina cestujících - ti v dálkových vlacích - o tu vyhlídkovou trasu skutečně přijdou. jenže to většinu z nich netrápí, je zajímá, že se rychleji dostanou, kam potřebují.

že zůstane možnost se po té dráze projet regionálním / turistickým vlakem - ano, samozřejmě.

0/0
13.1.2016 12:31

M38a60r42i78e 72V11e19r53n75e75r28o15v44a 5368646585

Srovnej: Blanka - práce 8 let, délka 6,4 km; Gotthard - práce 17 let, délka 57 km (složitější infrastruktura, koleje apod.).

+6/0
12.1.2016 12:32

M22a90r61i18e 30V95e39r49n86e59r21o80v18a 5778756195

Já vím, je zde spousta proměnných, ale teoreticky by se ve Švýcarsku Blanka postavila za 1,9 roku a u nás Gotthard za 71 let :-)

+6/0
12.1.2016 12:35

R64a82d67e54k 71U79r35b74a34n 4949540334307

Viděla jste někdy vlak? Je dost velký rozdíl protáhnout koleje pod horou nebo dálnici pod městskou zástavbou. Víc by se hodilo srovnání s metrem, ale i tak se musí vrtat pod domy, což je mnohonásobně problematičtější.

+2/−1
12.1.2016 13:48

M54a74r72i43e 53V85e78r81n57e71r42o31v92a 5918226895

Vlak jsem ještě neviděla. Můžete mi ho přibližně popsat?

+2/−1
12.1.2016 13:49

R38a44d97e10k 18U49r60b68a20n 4859420644857

Skutečně to tak vypadá, když si dovolíte srovnávat Blanku s Gotthardským tunelem.

0/−2
12.1.2016 13:53

M82a34r51i16e 29V41e83r48n46e63r90o96v37a 5178206345

No, když to berete tak vážně ;-D

+1/0
12.1.2016 14:10

R33a78d86e23k 84U95r59b55a33n 4219140234147

No mě to přide jako docela hloupá kritika.

0/−1
12.1.2016 14:26

R33a67d52e23k 95U73r47b90a25n 4739590384517

Jen pro srovnání, v Gotthardu je vedena každé koleje zvlášť v tubusu, zatím co do Blanky by se vešli troje koleje do každého tubusu.

+2/−1
12.1.2016 13:58

O90l80d17ř13i80c41h 50J43a85n17e54č51e11k 8869746943811

tak v článku se píše, že každý z tubusů Gotthardu má v průměru 10 metrů, čili není o moc užší než Blanka.

ono by to samozřejmě nešlo srovnávat ani kdyby ty tunely byly stejně dlouhé a je asi úplně jedno jestli tím mají jezdit auta nebo vlaky. ano Blanka je mělko pod domy v mnohdy spíše nestabilním podloží, na druhé straně rubat v žule 2 kilometry pod povrchem taky není jako vzít krumpáč a vykopat si na zahrádce základy pro plot.

+2/0
12.1.2016 14:41

R17a37d69e44k 22J94a47n82a41t42a 9725436184152

V žule se rube velice snadno. V Norsku ani mnohé tunely nemusí být vyzděné, drží to samo. Hlavní problémy u Gotthardu souvisely s délkou. musely se stavět 2 pomocné štoly, razilo se ze tak vlastně ze 6 stran, aby se to vůbec za tech 17 let stihlo ...

0/0
12.1.2016 21:37

O37l83d43ř15i77c48h 29J40a72n72e69č47e59k 8979706933861

žula sice výborně drží pohromadě, ale zas je hrozně tvrdá, takže z tohohle pohledu se v ní rube těžko. myslím si, že je rychlejší provrtat vápenec a tunel obezdít, než provrtat žulu a nechat ji holou.

0/0
13.1.2016 12:34

J72á94n 42K65o32t67ú16č 2776844688296

Z dopravného hľadiska je to obrovský krok vpred, ale dúfam, že zostanú nejaké spoje aj na starej trati, tam by som sa previezol omnoho radšej. Kukať na tmu môžem kdekoľvek v metre. :)

+4/0
12.1.2016 12:11

M49i97r76o98s77l12a27v 67Z66i81k95m55u62n76d 6638962737748

Bez obav, ráno jede z Airola zastávkový osobní vlak, jednotka 524, stejně tak vlaky IR obsluhující Airolo, Faido, Biascu jistě zůstanou, resp. počet osobních vlaků se může paradoxně zvýšit. Zastávkové osobníky byly kolem roku 1992 nahrazeny autobusy právě kvůli vysokému zatížení trati. Když budou nákladníky jezdit dírou, tak se uvolní kapacita pro osobníky ...

K dovršení efektu zkrácení cestovní doby musí být dokončen ještě tunel Ceneri mezi Belinzonou a Luganem ...

+4/0
12.1.2016 12:23

O45l49d22ř46i55c10h 48J75a48n14e26č36e36k 8919796103901

ono je otázka kolik nákladníků bude novým tunelem moci jezdit, aby tam nepřekážely osobním expresům, ale část určitě, přinejmenším v noci.

asi se dá očekávat, že to bude něco jako na Lötschbergu, kde IC jezdí Basistunnelem, nákladníky přes den spíš po původní trati víc přes kopce kratším tunelem, tím novým dlouhým můžou hlavně v noci, ale i tak je na původní trati dost prostoru pro zastávkové osobníky, a to ještě tím horním kratším tunelem pendluje autovlak, protože tam nikde není žádná silnice přes / skrz hory, což na Gotthardu nebude potřeba, resp. kamiony nebudou vozit z jednoho konce tunelu na druhý, ale přes celé Švýcarsko až do Itálie.

0/0
12.1.2016 14:49

M73i94r70o68s56l79a13v 37Z14i75k48m79u88n67d 6708422127498

Basistunel Lötschberg je částečně jednokolejný, proto je tam omezená propustnost, ve dne se honí náklady kopcem, v noci dolem ... nicméně se horem "honí" polonoční IC 1093/1095 ze Spiezu ve 23,05 protože se nevejde do díry.

Na Gotthardu jede co hodinu ICN z/do Chiassa nebo Lugana, k tomu 8 EC z/do Milana ... čili v jednom směru v současné době maximálně dva vlaky za hodinu ... ve svazkovém GVD mohou jet na blok za "osobní" dopravou aby dojely na konec tunelu "na blok" před dalším "osobním" EC/ICN ...

Z obrázků jsem nevyčetl, že by se počítalo s nějakou dopravnou jako s předjížděcím místem, stanice jsou Sedrun ( > přestupy na MGB) ... a Faido. Zda tam budou "předjížděcí" koleje pro předjetí nákladníku nelze vyčíst (tedy alespoň se mi to nepodařilo) ---

+1/0
12.1.2016 16:41

O28l17d12ř52i76c59h 12J63a22n50e40č54e13k 8759616843891

že není Basis-Lötschberg plně dvojkolejný jsem nevěděl, dík za info. to samozřejmě zřetelně kapacitu snižuje. navíc tam ty vlaky částečně jezdí v půlhodinovém intervalu (60/30/30) a to už pak fakt moc prostoru pro pomalejší náklady nezbývá.

na druhou stranu, pokud na Gotthardu v tunelu nebude možné předjíždět, tak při odstupu mezi dvěma IC/EC 30 minut taky takřka žádný prostor pro náklad nezbyde: osobník bude s malou rezervou potřebovat 20 minut, nákladník 40, čili by ten nákladník do tunelu musel hned za osobníkem a na konci tunelu by ho už téměř dojížděl ten další osobník. takže nákladníky se tam rozumně vejdou jen při hodinovém odstupu mezi osobníky a pak je pochopitelně optimální jich tam poslat co nejvíce rychle za sebou.

0/0
12.1.2016 16:53

R11a12d15e87k 68J18a19n50a33t98a 9945586464542

Lötschberg je částečně jednokolejý jen dočasně, plánují ho dodělat.

Uprostřed Gotthardu je podzemní stanice. Jestli se v ní ale dá předjet nákladní vlak osobním, si nejsem jist.

0/0
12.1.2016 21:32

O92l33d52ř60i91c87h 31J28a20n66e92č66e61k 8969596723711

ano v dlouhých tunelech se stanice staví (např. pod Semmeringem se s ní taky počítá), ale myslím, že hlavně jako nouzové odstávky, pochybuju, že tam plánovaně osobní rychlíky budou předjíždět nákladní vlaky. už jen proto, že jak jsme se shodli s p. Zikmundem, dává smysl posílat do takovéhoto tunelu vždy několik nákladních vlaků za sebou - a odstavit v podzemí 5 náklaďáků, aby je mohl předjet osobní rychlík, to už by asi bylo fakt náročné. tak prostorná ta stanice nejspíš nebude.

0/0
13.1.2016 12:39
Foto

B27r13o76n69i40s96l60a59v 98G92a11b53r60y16š 2142759951

Koukat na rozvoj švýcarské dopravy je opravdu radost. :-) A když k tomu připočtu jejich zdravý rozum...

+5/0
12.1.2016 10:07

J46i30ř60í 25M68a96c68e81k 3905475944121

Jet tunelem je pro toho, kdo se rád kochá krajinou, pěkná otrava. Jednou jsem jel rychlovlakem z Říma do Milána, těšil jsem se na Apeniny mezi Florencií a Boloňou, a místo toho celý asi 100km úsek byl v tunelu, jen občas na pár vteřin vlak vyjel z tunelu, aby hned zajel do dalšího.

+3/0
12.1.2016 9:20

O55l21d90ř60i37c77h 55J68a84n62e36č90e10k 8929936303731

viz níže - ta stará trať nezanikne, můžete se po ní svézt courákem. ale hold si musíte vybrat jestli romantiku nebo rychlé spojení, obojí najednou většinou nejde

+4/0
12.1.2016 9:55

O59l60d87ř89i65c60h 38J22a55n57e16č18e86k 8489586653561

jinak teda mně na těch moderních tuneloidních tratích spíš než absence krajiny za oknem vadí absence internetu - když nefunguje ani můj USB modem pro mobilní síť, ani vlaková Wifi - to vyřeší až pokrytí tunelů signálem mobilních operátorů podobně jako v metru

0/0
12.1.2016 11:57

R52o80m19a92n 32J37e58s17c20h82k93e 9688245747125

U Bolzana na Brennerbahnu je také tunel 13 km, také ubyl pěkný úsek krajinou.

0/0
12.1.2016 19:42

J48a17r41e86k 16K21a89l60i62v48o80d29a 7486593971246

Škoda, že se nedozvíme, jestli je tunel nejdelší na světě nebo v Evropě. Je tam obojí....

+1/0
12.1.2016 7:49

M77a35r53e50k 22M20a80l36ý 1322398821540

Tak když je nejdelší na světě, bude i v Evropě :-) Ale jo, je to zmatené, to je na iDnes normální.

0/0
20.1.2016 11:26

J76a43n 52J40e81m13e69l78k16a 1705580

Zase smekám, rozhodovat o nákladech v referendu :-) U nás by se donedávna losovalo, kdo postaví. After party by byla jasná.

+4/0
12.1.2016 7:12

M45i62r30o55s53l51a18v 19Z56i22k67m25u42n70d 6348882377368

O nákladech se rozhodovalo v referendu = ve filmovém komentáři jsou použita slova "švýcarský lid rozhodl" > navozuje to nehezkou formulku "diktatura proletariátu" (ve druhém pádě) a lidem volení politici se podrobili ...

To ovšem nemá nic společného s tím, kdo díru dlabe, na tohle byla samozřejmě taky výběrová řízení (soutěže) a vzhledem k délce tunelu se na tom podílelo více zhotovitelů. Nehledě na to, že souběžně se ve Švýcarsku dlabala řada dalších tunelů, např. přímo v Zürichu "durchmesserlinie" mezi Oerlikonem a Zürichem HB ...

+1/0
12.1.2016 12:29

P14e64t76r 38V44i82n29t94r49l46í44k 3896284181

Gratuluji Švýcarům. Jde to i bez "tunelování", korupce atd a užitek z toho mají všichni, rozdíl? Oni si to uvědomují a dělají vše proto, aby to tak bylo

+10/0
12.1.2016 0:22

J16i76ř17í 87H91o64v37o84r24k29a 8357426192275

Však "romantika" nezanikne. Akorát nebudou jezdit 4 páry osobních vlaků do hodiny, ale pouze jeden.

+13/0
11.1.2016 23:28

O20l69d57ř24i41c52h 11J16a81n17e28č47e36k 8589116703731

tak tak - viz Lötschberg ve Švýcarsku anebo třeba Semmering v Rakousku, pokud se tam ten Basistunnel jednou dostaví

+1/0
12.1.2016 9:52

J66a92n 59E19m65m62e46r 2964728983293

Pro romantiku to bude lepší, protože (aspoň doufám), budou ty couráky stíhat zastavovat v zastávkách, což teď nečiní, protože už by to stará trať v tom zběsilém provozu nepobrala. No ale pendolíno nad Wassenem si už nevyfotíme.

+1/0
12.1.2016 12:20

O50l56d12ř11i73c11h 83J79a88n30e58č75e16k 8109936103681

jasněže pro romantiku to bude lepší, na to pendolíno máte ještě skoro celý rok čas ;-)

kde couráky nestíhají zastavovat? na stávající trati přes Gotthard? to bohužel nevím, v těch končinách jsem byl jen jednou autem. na Lötschbergu i na Semmeringu zastavovat stíhají.

0/0
12.1.2016 14:51

J54a38n 77K82o52b55ě68r48s58k18ý 1540166211273

No jo šotouši ;-D:-)VR^

+2/−10
11.1.2016 22:11

P68a53v81e65l 35N14o26v72o35t74n31ý 4810532171277

fajn, už jsem se zaregistroval, tak uvidíme, zdali to vyjde. Když je to 1:320, tak by to mohlo vyjít :-)

+1/−1
11.1.2016 21:55

M53a19r70e61k 76T51ů43m30a 4462968106432

Pokud jste občan Švýcarska, nebo tam máte povolení k pobytu, tak hodně štěstí... Pokud ne, tak se obávám, že máte smůlu...

+8/0
11.1.2016 22:31

O62l24d91ř39i73c76h 13J88a32n33e43č67e95k 8529806123121

proč by tu nemohl být nikdo s povolením k pobytu ve Švýcarsku? já mám taky pobyt mimo ČR, byť tedy ne ve Švýcarsku

0/0
12.1.2016 10:13

V60l69a12s60t30i15m98i82l 53S43v74o34b32o44d67a 7343708625584

"Tak, milé děti, a co z toho plyne? Ano? Pepíček se hlásí?"

"Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU."

"Správně Pepíčku!"

+29/−7
11.1.2016 21:45
Foto

J45a57n 14V50a28l94a29l74í12k 6656339700416

až na to že Švýcarsko není v EU tak proto nemá ty dotace ;-D

+9/−16
11.1.2016 22:02
Foto

J27a84n 37V97a81l41a19l91í55k 6296429370636

děkuji za mínusi a od kdy je prosím Švýcarsko v EU??

+1/−7
11.1.2016 22:05

J98i88ř74í 43K35o88c32u69r66e13k 6645614425358

Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU.

+5/0
11.1.2016 22:12
Foto

J84a34n 79V87a20l14a92l14í58k 6406359870316

a víte jestli jim nedala nějaké dotace státní kasa???

0/−7
11.1.2016 22:17
Foto

J49a49n 88V37a71l22a63l94í39k 6986689400436

Stavba tunelu vyšla na 303 miliard korun, Švýcaři o ní rozhodovali v referendu. Náklady země platí hlavně z výnosů mýta od kamionů, spotřební daně a daně z přidané hodnoty.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/nejdelsi-zeleznicni-tunel-je-ve-svycarsku-fjp-/eko-doprava.aspx?c=A160111_170651_eko-doprava_suj

tak přeci jen dotace ;-D

+2/−4
11.1.2016 22:18

J47a71k59u81b 71K46o49s 3156332670754

Z toho plyne, že si to Švýcarsko, jako stát, postavilo za své.Nikoli z peněz EU, Norských fondů nebo čert ví koho. Ale to bude asi nad vaše chápání.

+6/−1
11.1.2016 23:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.