Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švýcaři losují, kdo pojede vlakem. Nejdelší tunel otevře v červnu

Švýcarskou železnici letos čeká přelomová událost. V červnu poprvé projedou vlaky nejdelším železničním tunelem v Evropě. Zájem o jízdu prvními vlaky Gotthardským tunelem má mnohonásobně více lidí, než kolik bude v soupravách volných míst.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A57l49a32n 12Ř35e52p48k88a 4335196

Jen nechápu, co z toho bude cestující mít, že tam pojede mezi prvními? :D Si počkám a koupím si jízdenku bez problému později, nemám rád počáteční navály :)

+1/−1
13.1.2016 8:42

O57l46d57ř15i42c56h 38J14a82n62e33č48e78k 8989266333971

co z toho kdo má, že jde na premiéru nové epizody Star wars?

+1/0
13.1.2016 12:43
Foto

A64l88a47n 25Ř53e82p60k23a 4505126

To by mě taky zajímalo :)

+1/−1
13.1.2016 14:24

O97l58d66ř29i13c39h 41J21a51n96e34č71e53k 8739446583191

no tak asi tak :-) některým na tom prostě strašně moc záleží...

+1/0
13.1.2016 17:30

P78a18v70e32l 85F11a53r83a 9987857924141

Budou tam první a všem to budou vyprávět a ukazovat jízdenku z první jízdy! ;-)

Lidi už jsou takoví.

0/0
20.1.2016 11:23

R63a96d91e91k 53J40a55n25a43t30a 9195466874742

Oceňuji, že pan Sůra vybral zajímavé téma, kterému se u nás málokterý novinář věnuje.

Jen na konci je chyba. Cestující o vyhlídkovou cestu nepřijdou. Horem samozřejmě i nadále vlaky jezdit budou, ty zastávkové.

+2/0
12.1.2016 21:34

O36l73d91ř45i72c80h 94J72a80n15e79č79e21k 8579236443131

to záleží na tom, jak ten poslední odstavec chcete chápat - podle mě je to v pořádku.

většina cestujících - ti v dálkových vlacích - o tu vyhlídkovou trasu skutečně přijdou. jenže to většinu z nich netrápí, je zajímá, že se rychleji dostanou, kam potřebují.

že zůstane možnost se po té dráze projet regionálním / turistickým vlakem - ano, samozřejmě.

0/0
13.1.2016 12:31

M53a47r17i86e 98V41e79r10n43e88r42o75v58a 5978336445

Srovnej: Blanka - práce 8 let, délka 6,4 km; Gotthard - práce 17 let, délka 57 km (složitější infrastruktura, koleje apod.).

+6/0
12.1.2016 12:32

M20a73r79i91e 63V22e22r18n90e25r86o22v73a 5288966125

Já vím, je zde spousta proměnných, ale teoreticky by se ve Švýcarsku Blanka postavila za 1,9 roku a u nás Gotthard za 71 let :-)

+6/0
12.1.2016 12:35

R97a26d65e98k 80U86r37b41a21n 4449390904617

Viděla jste někdy vlak? Je dost velký rozdíl protáhnout koleje pod horou nebo dálnici pod městskou zástavbou. Víc by se hodilo srovnání s metrem, ale i tak se musí vrtat pod domy, což je mnohonásobně problematičtější.

+2/−1
12.1.2016 13:48

M96a32r16i56e 44V10e83r42n52e49r40o34v97a 5958826545

Vlak jsem ještě neviděla. Můžete mi ho přibližně popsat?

+2/−1
12.1.2016 13:49

R67a35d24e90k 40U77r41b42a33n 4639330464477

Skutečně to tak vypadá, když si dovolíte srovnávat Blanku s Gotthardským tunelem.

0/−2
12.1.2016 13:53

M79a29r82i30e 56V93e92r80n64e38r28o23v68a 5548766355

No, když to berete tak vážně ;-D

+1/0
12.1.2016 14:10

R73a82d90e53k 86U53r18b24a10n 4319280894727

No mě to přide jako docela hloupá kritika.

0/−1
12.1.2016 14:26

R32a80d76e47k 94U71r30b57a13n 4509120894737

Jen pro srovnání, v Gotthardu je vedena každé koleje zvlášť v tubusu, zatím co do Blanky by se vešli troje koleje do každého tubusu.

+2/−1
12.1.2016 13:58

O12l95d95ř77i70c32h 64J17a58n80e42č92e60k 8369206673301

tak v článku se píše, že každý z tubusů Gotthardu má v průměru 10 metrů, čili není o moc užší než Blanka.

ono by to samozřejmě nešlo srovnávat ani kdyby ty tunely byly stejně dlouhé a je asi úplně jedno jestli tím mají jezdit auta nebo vlaky. ano Blanka je mělko pod domy v mnohdy spíše nestabilním podloží, na druhé straně rubat v žule 2 kilometry pod povrchem taky není jako vzít krumpáč a vykopat si na zahrádce základy pro plot.

+2/0
12.1.2016 14:41

R34a74d12e17k 42J57a50n75a73t81a 9565766704412

V žule se rube velice snadno. V Norsku ani mnohé tunely nemusí být vyzděné, drží to samo. Hlavní problémy u Gotthardu souvisely s délkou. musely se stavět 2 pomocné štoly, razilo se ze tak vlastně ze 6 stran, aby se to vůbec za tech 17 let stihlo ...

0/0
12.1.2016 21:37

O87l62d22ř50i21c28h 32J60a95n35e65č72e10k 8449536443451

žula sice výborně drží pohromadě, ale zas je hrozně tvrdá, takže z tohohle pohledu se v ní rube těžko. myslím si, že je rychlejší provrtat vápenec a tunel obezdít, než provrtat žulu a nechat ji holou.

0/0
13.1.2016 12:34

J19á88n 82K26o37t87ú66č 2696484548116

Z dopravného hľadiska je to obrovský krok vpred, ale dúfam, že zostanú nejaké spoje aj na starej trati, tam by som sa previezol omnoho radšej. Kukať na tmu môžem kdekoľvek v metre. :)

+4/0
12.1.2016 12:11

M96i49r18o39s87l49a53v 39Z47i85k97m49u97n73d 6788762517688

Bez obav, ráno jede z Airola zastávkový osobní vlak, jednotka 524, stejně tak vlaky IR obsluhující Airolo, Faido, Biascu jistě zůstanou, resp. počet osobních vlaků se může paradoxně zvýšit. Zastávkové osobníky byly kolem roku 1992 nahrazeny autobusy právě kvůli vysokému zatížení trati. Když budou nákladníky jezdit dírou, tak se uvolní kapacita pro osobníky ...

K dovršení efektu zkrácení cestovní doby musí být dokončen ještě tunel Ceneri mezi Belinzonou a Luganem ...

+4/0
12.1.2016 12:23

O57l16d31ř38i46c46h 87J86a25n60e74č55e80k 8729726303621

ono je otázka kolik nákladníků bude novým tunelem moci jezdit, aby tam nepřekážely osobním expresům, ale část určitě, přinejmenším v noci.

asi se dá očekávat, že to bude něco jako na Lötschbergu, kde IC jezdí Basistunnelem, nákladníky přes den spíš po původní trati víc přes kopce kratším tunelem, tím novým dlouhým můžou hlavně v noci, ale i tak je na původní trati dost prostoru pro zastávkové osobníky, a to ještě tím horním kratším tunelem pendluje autovlak, protože tam nikde není žádná silnice přes / skrz hory, což na Gotthardu nebude potřeba, resp. kamiony nebudou vozit z jednoho konce tunelu na druhý, ale přes celé Švýcarsko až do Itálie.

0/0
12.1.2016 14:49

M55i27r35o84s60l90a23v 96Z59i21k49m84u51n57d 6208242107898

Basistunel Lötschberg je částečně jednokolejný, proto je tam omezená propustnost, ve dne se honí náklady kopcem, v noci dolem ... nicméně se horem "honí" polonoční IC 1093/1095 ze Spiezu ve 23,05 protože se nevejde do díry.

Na Gotthardu jede co hodinu ICN z/do Chiassa nebo Lugana, k tomu 8 EC z/do Milana ... čili v jednom směru v současné době maximálně dva vlaky za hodinu ... ve svazkovém GVD mohou jet na blok za "osobní" dopravou aby dojely na konec tunelu "na blok" před dalším "osobním" EC/ICN ...

Z obrázků jsem nevyčetl, že by se počítalo s nějakou dopravnou jako s předjížděcím místem, stanice jsou Sedrun ( > přestupy na MGB) ... a Faido. Zda tam budou "předjížděcí" koleje pro předjetí nákladníku nelze vyčíst (tedy alespoň se mi to nepodařilo) ---

+1/0
12.1.2016 16:41

O48l79d67ř12i70c50h 10J33a91n64e90č14e34k 8759776213321

že není Basis-Lötschberg plně dvojkolejný jsem nevěděl, dík za info. to samozřejmě zřetelně kapacitu snižuje. navíc tam ty vlaky částečně jezdí v půlhodinovém intervalu (60/30/30) a to už pak fakt moc prostoru pro pomalejší náklady nezbývá.

na druhou stranu, pokud na Gotthardu v tunelu nebude možné předjíždět, tak při odstupu mezi dvěma IC/EC 30 minut taky takřka žádný prostor pro náklad nezbyde: osobník bude s malou rezervou potřebovat 20 minut, nákladník 40, čili by ten nákladník do tunelu musel hned za osobníkem a na konci tunelu by ho už téměř dojížděl ten další osobník. takže nákladníky se tam rozumně vejdou jen při hodinovém odstupu mezi osobníky a pak je pochopitelně optimální jich tam poslat co nejvíce rychle za sebou.

0/0
12.1.2016 16:53

R59a25d83e96k 25J17a41n86a35t48a 9125726124632

Lötschberg je částečně jednokolejý jen dočasně, plánují ho dodělat.

Uprostřed Gotthardu je podzemní stanice. Jestli se v ní ale dá předjet nákladní vlak osobním, si nejsem jist.

0/0
12.1.2016 21:32

O40l79d82ř33i49c93h 52J55a83n83e36č97e57k 8159546853721

ano v dlouhých tunelech se stanice staví (např. pod Semmeringem se s ní taky počítá), ale myslím, že hlavně jako nouzové odstávky, pochybuju, že tam plánovaně osobní rychlíky budou předjíždět nákladní vlaky. už jen proto, že jak jsme se shodli s p. Zikmundem, dává smysl posílat do takovéhoto tunelu vždy několik nákladních vlaků za sebou - a odstavit v podzemí 5 náklaďáků, aby je mohl předjet osobní rychlík, to už by asi bylo fakt náročné. tak prostorná ta stanice nejspíš nebude.

0/0
13.1.2016 12:39
Foto

B17r40o35n60i98s26l91a33v 71G36a25b45r12y97š 6605884110

Koukat na rozvoj švýcarské dopravy je opravdu radost. :-) A když k tomu připočtu jejich zdravý rozum...

+5/0
12.1.2016 10:07

J59i34ř51í 51M37a26c78e14k 3405105704261

Jet tunelem je pro toho, kdo se rád kochá krajinou, pěkná otrava. Jednou jsem jel rychlovlakem z Říma do Milána, těšil jsem se na Apeniny mezi Florencií a Boloňou, a místo toho celý asi 100km úsek byl v tunelu, jen občas na pár vteřin vlak vyjel z tunelu, aby hned zajel do dalšího.

+3/0
12.1.2016 9:20

O59l35d42ř48i74c94h 42J76a12n41e63č89e10k 8779666373191

viz níže - ta stará trať nezanikne, můžete se po ní svézt courákem. ale hold si musíte vybrat jestli romantiku nebo rychlé spojení, obojí najednou většinou nejde

+4/0
12.1.2016 9:55

O81l84d75ř18i56c54h 29J44a30n79e23č55e56k 8689256313161

jinak teda mně na těch moderních tuneloidních tratích spíš než absence krajiny za oknem vadí absence internetu - když nefunguje ani můj USB modem pro mobilní síť, ani vlaková Wifi - to vyřeší až pokrytí tunelů signálem mobilních operátorů podobně jako v metru

0/0
12.1.2016 11:57

R22o10m81a96n 36J12e27s22c98h28k69e 9618515587585

U Bolzana na Brennerbahnu je také tunel 13 km, také ubyl pěkný úsek krajinou.

0/0
12.1.2016 19:42

J51a93r58e24k 94K18a12l80i23v14o54d25a 7296303541726

Škoda, že se nedozvíme, jestli je tunel nejdelší na světě nebo v Evropě. Je tam obojí....

+1/0
12.1.2016 7:49

M47a67r92e65k 66M55a22l54ý 1822578941570

Tak když je nejdelší na světě, bude i v Evropě :-) Ale jo, je to zmatené, to je na iDnes normální.

0/0
20.1.2016 11:26

J35a58n 81J77e30m63e14l62k19a 1115360

Zase smekám, rozhodovat o nákladech v referendu :-) U nás by se donedávna losovalo, kdo postaví. After party by byla jasná.

+4/0
12.1.2016 7:12

M97i19r29o68s92l81a86v 96Z90i53k55m31u92n58d 6928912947818

O nákladech se rozhodovalo v referendu = ve filmovém komentáři jsou použita slova "švýcarský lid rozhodl" > navozuje to nehezkou formulku "diktatura proletariátu" (ve druhém pádě) a lidem volení politici se podrobili ...

To ovšem nemá nic společného s tím, kdo díru dlabe, na tohle byla samozřejmě taky výběrová řízení (soutěže) a vzhledem k délce tunelu se na tom podílelo více zhotovitelů. Nehledě na to, že souběžně se ve Švýcarsku dlabala řada dalších tunelů, např. přímo v Zürichu "durchmesserlinie" mezi Oerlikonem a Zürichem HB ...

+1/0
12.1.2016 12:29

P13e41t46r 22V54i54n63t31r75l93í64k 3266914621

Gratuluji Švýcarům. Jde to i bez "tunelování", korupce atd a užitek z toho mají všichni, rozdíl? Oni si to uvědomují a dělají vše proto, aby to tak bylo

+10/0
12.1.2016 0:22

J46i41ř93í 55H46o85v28o72r94k60a 8147136792365

Však "romantika" nezanikne. Akorát nebudou jezdit 4 páry osobních vlaků do hodiny, ale pouze jeden.

+13/0
11.1.2016 23:28

O88l29d37ř71i18c79h 16J68a88n85e63č74e15k 8709156913421

tak tak - viz Lötschberg ve Švýcarsku anebo třeba Semmering v Rakousku, pokud se tam ten Basistunnel jednou dostaví

+1/0
12.1.2016 9:52

J74a60n 92E84m60m63e46r 2544188623393

Pro romantiku to bude lepší, protože (aspoň doufám), budou ty couráky stíhat zastavovat v zastávkách, což teď nečiní, protože už by to stará trať v tom zběsilém provozu nepobrala. No ale pendolíno nad Wassenem si už nevyfotíme.

+1/0
12.1.2016 12:20

O45l85d18ř50i74c36h 42J55a66n92e17č21e55k 8769526183901

jasněže pro romantiku to bude lepší, na to pendolíno máte ještě skoro celý rok čas ;-)

kde couráky nestíhají zastavovat? na stávající trati přes Gotthard? to bohužel nevím, v těch končinách jsem byl jen jednou autem. na Lötschbergu i na Semmeringu zastavovat stíhají.

0/0
12.1.2016 14:51

J71a80n 57K66o13b28ě38r52s85k51ý 1370646891263

No jo šotouši ;-D:-)VR^

+2/−10
11.1.2016 22:11

P98a27v75e33l 13N76o22v10o77t38n58ý 4350482661487

fajn, už jsem se zaregistroval, tak uvidíme, zdali to vyjde. Když je to 1:320, tak by to mohlo vyjít :-)

+1/−1
11.1.2016 21:55

M46a17r18e55k 54T81ů37m15a 4712428676782

Pokud jste občan Švýcarska, nebo tam máte povolení k pobytu, tak hodně štěstí... Pokud ne, tak se obávám, že máte smůlu...

+8/0
11.1.2016 22:31

O97l87d83ř14i90c75h 75J18a93n78e53č48e40k 8789716123281

proč by tu nemohl být nikdo s povolením k pobytu ve Švýcarsku? já mám taky pobyt mimo ČR, byť tedy ne ve Švýcarsku

0/0
12.1.2016 10:13

V17l77a78s71t14i48m44i28l 19S45v44o71b22o14d90a 7453978245214

"Tak, milé děti, a co z toho plyne? Ano? Pepíček se hlásí?"

"Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU."

"Správně Pepíčku!"

+29/−7
11.1.2016 21:45

J93a33n 67V58a72l58a54l67í62k 6686249750206

až na to že Švýcarsko není v EU tak proto nemá ty dotace ;-D

+9/−16
11.1.2016 22:02

J34a85n 64V63a87l17a93l48í48k 6856809400416

děkuji za mínusi a od kdy je prosím Švýcarsko v EU??

+1/−7
11.1.2016 22:05

J45i81ř74í 62K13o42c63u59r18e94k 6485284155238

Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU.

+5/0
11.1.2016 22:12

J59a80n 80V58a94l68a34l47í35k 6486369560906

a víte jestli jim nedala nějaké dotace státní kasa???

0/−7
11.1.2016 22:17

J29a72n 54V47a86l27a40l22í72k 6916109640816

Stavba tunelu vyšla na 303 miliard korun, Švýcaři o ní rozhodovali v referendu. Náklady země platí hlavně z výnosů mýta od kamionů, spotřební daně a daně z přidané hodnoty.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/nejdelsi-zeleznicni-tunel-je-ve-svycarsku-fjp-/eko-doprava.aspx?c=A160111_170651_eko-doprava_suj

tak přeci jen dotace ;-D

+2/−4
11.1.2016 22:18

J21a59k25u90b 25K45o82s 3926442660674

Z toho plyne, že si to Švýcarsko, jako stát, postavilo za své.Nikoli z peněz EU, Norských fondů nebo čert ví koho. Ale to bude asi nad vaše chápání.

+6/−1
11.1.2016 23:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.