Diskuze

Dálnice v rukou soukromníků. Vláda zkusí píseckou D4 dostavět modelem PPP

Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem mají dostavět soukromníci. Stát zjistil, že ho tzv. PPP model financování vyjde levněji. O spojnici mezi Středočeským a Jihočeským krajem se bude i po dokončení desítky let starat právě stavební firma, která tepnu vystavěla. Státu ji předá až po čtvrt století.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P61e63t57r 35K21u68n37e93š

13. 1. 2016 21:10

1) je nesmysl, ze PPP je v principu levnejsi, to muze tak byt jen za predpokladu, ze celek bude efektivnejsi p, cimz usetri stat a jeste soukroma firma vygeneruje 30-ti lety zisk, takze naopak o ten 30-ti lety zisk te firmy je to v principu drazsi.

2) zaruky, ze po 30-ti letech stat prevezme dalnici v bezvadnem stavu jsou smesne a maximalne jen na papiru. stat je samozrejme stabilnejsi nez kazda jedna firma v nem a ani na nej bych si na 30 let nevsadil.

sumasumarum, jestli chce stat konecne opravdu zacit stavet dalnice, je potreba zakonem protlacit stavajici trasy a zajistit majetkove vyrovnani. to vse musi byt schopne pripravit projekt ke stavbe v horizontu roku ci dvou a pak neni o cem. jeste by to chtelo nejakou ucelenou strategii priorit staveb - podivejte se na d48 - ano, soucasny ctyrpoud smerove nerozdeleny je potreba do budoucna prestavet, ale: nejprve bych asi mel mit hotovou d35 mezi hradcem a olomouci, tam je situace horsi. na d48 stoji za prioritu momentalne pouze obchvat frydku mistku. a tak by se dalo pokracovat, protoze soucasna salamova metoda, kdy d7 ma poruznu pulprofily a nejake minikousky, nebo d3, ktera ma 40 km kolem tabora a prestavuje se rekativne nejmene problematicky usek severne od budejovic, zatimco obchvat budejovic nic, napojeni na prazsky okruh nic a napojeni na rakouskou dalnici rovnez nic. atd.

2 2
možnosti

Hmmm...opravdu kšeft století;-€ Ovšem ne pro stát a jeho daňového poplatníka, ale pro stavební firmu, které bude stát platit po třicet let stamiliony ročně prakticky za nic. Kvalitně udělaná silnice by totiž těch třicet let měla vydržet téměř bez oprav.

A japato, že studie počítá s úrokem 5% ročně? Není snad jejím autorům známo, že stát si dnes půjčuje peníze často pod 1%?! Stejně tak inflace je prakticky nulová. Je zřejmé, že při zcela nerealistických vstupních parametrech, může "výhodně" vyjít úplně cokoliv. I takovýhle tunel. Jasně, že i dneska jsou dálnice předražený, ale jásat nad tím, že tyto tunely na veřejné peníze tak nějak ohladím pěkně znějícím termínem "PPP projekt", rozhodně nemíním. PPP projekty je v situaci téměř nulových úrokových sazeb, kdy není velký problém sehnat finance, drahý špás a ekonomický nonsens, zřetelně šitý na míru stavebním firmám!!

2 1
možnosti

To se tedy ti, co zde budou jezdit, pěkně prohnou. Dnes pro stát levná stavba, v budoucnu pro všechny příliš drahý provoz.

1 2
možnosti

platiť budú tak ako za ostatné dialnice. Akurát túto bude štát postupne "splácať".

0 0
možnosti
Foto

Jasne, PPP, to slychavam od konce 90. let pokazde, kdyz se nekde neco nestiha stavet. Krome toho, ze je to ekonomicky nesmysl, tak je zde velke nebezpeci, ze pokud se o tom ted rozhodne, tak bude stavet a provozovat Kapsch :-)

2 1
možnosti

Kapsch je stavební firma? Proč je to ekonomický nesmysl?

0 0
možnosti

Že sa nehambíte uvádzať Slovensko. Cesta ktorá mala stáť niečo okolo 750 milionov euro a viac ako polovicu sa malo financovať z Eurofondov, stála nakoniec 1,3 miliardy a celkový účet bude niekde okolo 4 miliard euro. Uroky sú momentálne nastavené tak,že sú asi dva krát vyžšie než za čo si je ashopný Slovenský štát teraz požičať a samozrejme v prípade večšej inflácie alebo nárastu úrokovej miery sa i úrok platený SR bude zvyšovať. PPP na slovensku bola čistá zlodejina a obchvat Bratislavy dettto. Stavba,ktorá doprave v hlavnom meste nepomože má rozpočet na udržbu 16 kilometrov ciest ročne na urovni všetkých komunikácii v Košiciach. Toto je čo za novinarina?Prečo to nieje označené ako komerčná správa?

7 0
možnosti

V tom případě je ten redaktor úplně mimo. Rv

1 0
možnosti

No, stát to možná vyjde levněji, ale daňovýho poplatníka - řidiče určitě ne. Provozovatel není filantrop - bude chtít, aby se mu vrátila investice a ještě k tomu mít zisk!

A s tím "levnější pro stát" - to taky uvidíme, protože u těchto miliardových podniků nikdy nebyly smlouvy výhodnější pro stát..!

A hlavně se divím, proč metodou PPP?!

Ze strukturálních fondů ministerstvo dopravy není schopné vyčerpat několik desítek miliard korun, takže o nedostatku peněz to fakt není!!!

1 2
možnosti

Bude levnější, než dnes, kdy je 1 km předražený o 500 milionů, ale v budoucnosti to bude jen o 490 milionů a budeme tomu říkat honosně PPP projekt;-D

1 1
možnosti

Aha, takže výstavba nebude levnější, ale předpokládá se, že v horizontu 30 let se na tom ušetří. Jasně. V horizontu 30 let budou všichni, kteří se na tom podíleli, někde na Bahamách a nebude ani dálnice, ani peníze, ani koho postihnout.

0 0
možnosti

A už se zase vytahují korýtka, to bude mlaskání...

0 0
možnosti

PPP je ZLODĚJINA a PODVOD:

- žádná firma si nedokáže půjčit výhodněji než stát ve kterém sídlí/investuje/podniká

- závazky z PPP se nepočítají do deficitu a státního dluhu, takže to je ŘECKO jak vyšité

6 3
možnosti

J62a87k89u82b 95K17o83r44e21c

13. 1. 2016 15:46

levněji si sice nepůjčí, ale časem je možné půjčku refinancovat, navíc soukromý subjekt by měl mít zájem se o celý projekt velmi dobře starat, jen tak tam totiž přiláká platiče (řidiče) a stát mu za to bude platit. Proto PPP projekt může být oboustranně výhodný. Pokud ovšem nedopadne jako pilotní PPP projekty u nás (např. v článku zmíněná střešovická nemocnice)

1 1
možnosti