Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a95n 83P14r93o91c51h27á10z63k55a 5356822688317

Tak zrovna Airbus má na A380 objednávky na 5 let dopředu.

+3/0
23.1.2016 23:29

L98u79c97i84a91n 69P12a53p29a74z86i90a41n 5574977411145

Není nad evropského výrobce. A také ruské letadlo má lepší budoucnost než toto Jumbo.

0/−10
23.1.2016 21:41

Z47b97y36n24ě11k 74K51o62ř65í97n69e64k 9294983699772

Jaké ruské letadlo má budoucnost soudruhu? 8-o

+6/−1
23.1.2016 22:25

T22o78m28á16š 87B54u46r38a 4522646384

Pan Papazian má patrně na mysli to éro, co bude v Rusku teprve vyrobeno. Zřejmě dle hesla, že jde o zemi, kde zítra znamená již dnes.

+6/0
23.1.2016 23:26

M17i10c20h68a12l 31M50i86l84l42e17r 9966142559322

i slepi maji narok se vyjadrit jak to vidi;-)

0/0
24.1.2016 4:11

J36o70s41e87f 98R75i26c23h29t77e79r 9356265927603

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly

+1/−1
23.1.2016 18:18

V96á70c46l46a44v 61P54a38v66l43í78k 9212830444144

je možné být více specifický, když už píšete tak dramatický komentář?? díky.

+1/0
23.1.2016 18:56

J80o23s60e65f 28R74i95c64h64t62e89r 9866905907313

Pardon, ono to patřilo níže jako reakce na jeden komentář. Chyba systému.

0/0
23.1.2016 20:23

S95e34i92d34l 44P45e60t67r 1211691805414

Prostě přichází soumrak čtyřmotorových letadel v civilní dopravě.

Jsou dražší na výrobu i údržbu, no a o náklady jde dnes v první řadě ...

Především však technickým vývojem již víceméně pominul hlavní důvod výroby a používání 4motorů - norma ETOPS.

Dnes i dvoumotory mají ETOPS 300+ minut což bohatě i na dálkové linky stačí a není již třeba živit, sebou vozit a servisovat kvůli tomu další dva kousky navíc.

Ostatně A-380 na tom s objednávkami též není nijak "vesele" (posledních 14 měsíců nesehnali jedinou novou objednávku) a již dnes lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba.

+1/−2
23.1.2016 17:42

J74i53ř29í 63K42u77l24í96k 3666737590747

ad "lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba."

To asi máte křišťálovou kouli :-) Je dobré ohlédnout se i do minulosti a zjistíte, že i tomu jumbu trvalo 45 let, než se dostalo na těch 1500 vyrobených kusů a za tu dobu prodělalo čtyři generační obměny.

Ani ty čtyři motory bych šmahem neodsuzoval. Dnešní twins mají sice ETOPS 300, ale při poruše jednoho motoru musí zahájit divert na nejbližší možné letiště, zatímco když vypadne jeden motor ze čtyř, letí se dál až do cílové destinace (pokud zrovna letadlo nehoří ;-)

Výrobně je quad-jet samozřejmě draží, ale taky má větší kapacitu a provozní náklady mohou být stejné jako u twin. viz odkaz:

http://leehamnews.com/2015/12/11/bjorns-corner-twins-or-quads/

Takže ohledně budoucnosti A380 nejsem tak skeptický, pokud nějaká aerolinka v dalších 15-20 letech bude chtít letadlo pro 500+ pasažérů schopné doletu 15000km, tak moc nemá na výběr. :-)

+5/0
24.1.2016 0:11

Z84d11e16n80ě83k 53T74e63s47n45e47r 1546281599103

Ono stačí jeden větší vojenský průšvih a objednávky od americké armády a smluvních dopravců se jen pohrnou...

+1/0
23.1.2016 17:05

J68i30ř54í 49K94u47l42í31k 3206457970577

Plánuje se výroba 2ks 747-8 jako náhrada za současné dvě Air Force One, ale že by měla armáda zájem o 747 docela pochybuji. Na zásobování nebo tankování za letu mají docela jiné typy. A ti "smluvní dopravci", to je kdo? :-)

+1/0
24.1.2016 0:26

Z19d76e93n64ě31k 73W28e48r42n39h78a83r67t 6947265932388

To je už vcelku fuk. Trh se pořád posouvá jinam. To ale nic nezmění na tom, že 747 už nafurt bude naprostá legenda, ikona, dopravní letadlo, které ovlivnilo svět. Stačí se na to podívat. Takových dalších už moc není, možná jen DC-3. Koneckonců, už jen to, že se vyrábí pomalu padesát let... a kdoví, kolik desítek let ještě bude lítat.

+2/0
23.1.2016 16:51

M16a74r45t82i77n 55V75a22v34ř63í37k 4522798941452

Je to logický vývoj, Emiráti v této kategorii dominují s A380 a mnoho evropských společností přechází také částečně nebo úplně k Airbusu. Boeing na stagnaci B747-8 zas až tak netratí. Většinou na nové jumbo použil technologie vyvinuté v rámci programu Dreamliner na který se směřuje budoucnost. A prodej typu 777 bude ještě dlouhou dobu dobrý byznys v této kategorii, a nová 737NG také bude ještě dlouho na nebi...

+5/−1
23.1.2016 16:09

J84o94s64e86f 53R79i25c80h10t20e66r 9386505697813

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly.

0/−6
23.1.2016 18:27

M10a30r48t91i14n 70S62e74d41o31n27a 2525956196899

Jako cestujici v economy tride s vyskou cca 2 metry me to nemrzi, A 380 nabizi vice mista pro nohy.

+1/−2
23.1.2016 13:53

L95u62k44a43s 98C71o39d39r 6498582890931

To preci nezalezi na modelu letadla, ale na tom jak konkretni aerolinka nakonfiguruje interier :-)

+21/0
23.1.2016 13:58
Foto

T45o71m20a26s 35C51a52b63a17k 8135875904749

Presne tak. Když si Blue Style cestovka objedna do karibiku jedno levne letadlo u Travel Servisu s tim, ze nezaplati ani vodu, taky nemůžete nadavat personalu Travel Servisu. Ti nemůžou za to, ze mate dve mezipřistání a hladolet, to si urcuje objednavatel, tzn.cestovka.

0/0
23.1.2016 14:06

R32ó30b33e64r36t 37H29e70g19e24d14u93s 6179709195695

Zdá sa , že nástupca 747 nehrozí náklady na vývoj príliš vysoké a odbyt mizerný, v podstate Airbus prevezme trh Boeingu bez toho aby ho to stálo 1euro...škoda, že Obama nechce Air Force One A380 ;-D

+1/−3
23.1.2016 13:48

M89a98r42t23i76n 26H13r30o14u90d10n53ý 5547822914737

4motoráky jsou dražší na údržbu, mají i horší účinnost využití paliva. Obecně platí, že dvojice velkých motorů má společně podstatně vyšší účinnost využití paliva, než "stádečko" 4 menších motorů. To jsou zákony mechaniky strojů.

Navíc opadá zájem o velkouzlovou leteckou dopravu. Čas jsou peníze, takže je dnes zkrátka výhodnější letět z jednoho středního letiště na jiné střední letiště rovnou, než přestupovat ve velkokapacitních uzlech z/do "velkokapacitních vepřínů" typu 747-8 nebo A380.

Navíc co jsem viděl, tak výroba A380 taky není žádná sranda, jsou tam dosti velké logistické problémy s přepravou dílů mezi jednotlivými výrobními závody, často v různých státech. Je to už zkrátka prasácky velké.

Menší letadlo je i bezpečnější investice, protože při krizi se určitě prodá jako ojetina lépe/snadněji než létající "velkokapacitní vepříny", které využije jen pár aerolinek na světě.

+1/−2
23.1.2016 13:34

L53u68k75a51s 16C73o22d30r 6708322350561

S tim vyuzitim paliva to neni tak jednoznacne, je potreba vzit v uvahu nekolik dalsich faktoru:

- vetsi motor je obvykle efektivnejsi nez mensi motor (tj. bod pro dvoumotoraky, ktere maji na stejnou hmotnost vetsi motory)

- motor pracujici na vyssim procentu vykonu je efektivnejsi nez motor, ktery jde vetsinu doby "na pul plynu" (tj. bod pro ctyrmotoraky, jejichz motory nepotrebuji tak velkou rezervu vykonu)

- modernejsi motor je vetsinou efektivnejsi nez starsi model (bod jak pro koho)

+2/0
23.1.2016 13:57

L15u32k28a80s 42C93o26d14r 6548762970151

Jinak koho zajima spotreba paliva u modernich letadel, ma tady par zajimavych prikladu (vesmes to potvrzuje to, co jsem napsal v predchozim prispevku)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Example_Values

+1/0
23.1.2016 14:03

J26a12n 60P44r37o74c25h36á31z39k50a 5476932678637

Zajímavé. To vysvětluje, proč jsou u Delta Airlines tak oblíbené 767 i u Long haul letů.

0/0
24.1.2016 11:32

M25a85r21e51k 53K90l56u24f80a 3728284204606

Když ti vysadí jeden motor u čtyřmotorového letadla, nedostaneš se do tak vážné situace z hlediska bezpečnosti posádky, jako když ti ten jeden motor vysadí u letadla dvoumotorového (= přijdeš o 50% výkonu a velmi výrazně klesne manévrovatelnost a ovladatelnost stroje).

0/−1
23.1.2016 15:53

A65l87e29š 75P70e69c34h13á23č77e92k 1942172987347

proto bych dělal osmi motoráky..... to by byla paráda.... ale to asi neklapne :-)

+3/−1
23.1.2016 16:06

M75a81r79e86k 74K39l10u27f42a 3348534244696

:-)

0/0
23.1.2016 16:07

P86e78t70r 18Š64i63l69h43a20n 7738762337433

A já bych dělal šestnáctimotoráky ;-D

+2/0
23.1.2016 16:42

A59l12e18š 28L56i46n91h31a48r98t 7928410454307

Jako u Hindenburgu.....

0/0
23.1.2016 16:45

R65o70m85a50n 26K55o63r25e44c 9166832402528

... minulý týden letěl například tento typ letadla naposledy u Air France ...

______________

U žabožroutů docela logické. V čem jiném by měli létat, než v tom původně francouzském Airbusu, co se dnes vyrábí v Číně?

B747 je ikona mezi letadly a pro mne jedno z nejpohodlnějších a hlavně nejpohodovějších letadel. A pokud by se i teď přestaly tyto letouny vyrábět, mám jistotu, že se s nimi budu setkávat ještě minimálně desítky let. Naštěstí.

+1/−14
23.1.2016 13:30

J38i90ř64í 17P12o62s40p78í97š18i24l 5778175316485

Airbus (a to ho nemusím) se vyrábí v Číně? Na čem jedete? Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus zaměstnává kolem 50 000 lidí ve čtyřech evropských zemích: ve Francii, Německu, Velké Britániia Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo).

+15/0
23.1.2016 13:37

L48u78k77a76s 29C43o14d71r 6348332600761

A od roku 2009 i v Cine v Tianjinu, ale jenom pro lokalni trh...

0/0
23.1.2016 13:44

M78i44c67h12a43l 26M93i62l40l83e91r 9896772149502

nastesti....

0/0
23.1.2016 14:22

A66n61t71o72n19i33n 25B76l64a37z16e21k 4198342297401

Tohle letadlo mi bude chybet. :-( Krasavec budici respekt narozdil od A-380.

+13/−3
23.1.2016 13:15

D83a51n84i61e44l 40K16r79o61n23e68r 7184634866877

Take se mi libi vic nez A380...je to takova elegance

+2/0
23.1.2016 13:44

P97e24t91r 46Š19i61l60h51a53n 7638672127743

Souhlas. Akorát ta zkrácená verze... Vypadá to jako z lega :-)

0/0
23.1.2016 16:44

A37l15e84š 38L20i52n17h47a92r52t 7168360554917

Je to krásný stroj, a ikona.Stejně jako Concorde, i když se to nedá srovnávat.

+1/0
23.1.2016 13:13

L21u94k64a17s 22C76o48d18r 6958262860191

Jumbo bylo pravem nekolik desitek let legendou leteckeho nebe, ale uz je opravdu cas posunout se dal a predat stafetu modernejsim strojum. Osobne me trochu mrzi, ze se tim padem uz asi nikdy nedockame velkeho letadla vyrobeneho specificky pro japonsky trh (jakym byly po dlouha leta prave specialni verze 747 s kratkym doletem) - sledovat, jak se behem necelych 20 minut zvladne do jumba naboardovat pres 560 lidi, aniz by se vevnitr citili jak sardinky, byl hodne zajimavy zazitek a velka lekce z efektivity leteckeho provozu.

+8/0
23.1.2016 12:49

M77i32c10h41a97l 76H37o40r52á55k 7389394969214

Souhlasím. Jen bych přidal, že B 747 má něco, co A 380 schází - charisma. Nemohu si pomoci, ale 747 má něco, co bych jen nerad nazval "duší", ale je tam prostě nějaká část, co jiným, současným a moderním letounům schází. Vyzkoušel jsem 747 jako cestující u mnoha společností a po fůzi s Northwest i u Delty a vždy mě to letadlo baví. Vím, že není nejmodernější (byť současně produkované 747-8 je konkurenceschopné), ale má něco navíc...

+7/−1
23.1.2016 13:05

R78o49m15a71n 84K20o62r69e49c 9556872552558

DOKONALE řečeno. Nikdy jsem se v ničem necítil lépe a to už jsem letěl z velkých dopravních letadel v podstatě ve všem.

+2/0
23.1.2016 13:33

L35u35k29a18s 67C51o11d74r 6848462610531

Ja jsem teda ve vsem neletel (z tech nejbeznejsich modelu mi chybi 707, DC-8 a Concorde), ale nejlip jsem se citil v DC-10, to byla spravna klasika :-)

0/0
23.1.2016 13:41

M39i97c24h49a64l 66H35o20r11á96k 7979124349414

Nejsem si jist, zda B 707 ještě někde létá. Neměl jste na mysli B 717?

0/0
23.1.2016 19:22

L76u55k18a82s 54C53o51d31r 6128152330461

707 donedavna letal v Iranu :-) 717 je nuda (jde o prejmenovany MD-95), tim uz jsem samozrejme letel :-)

0/0
24.1.2016 4:07

L69u87k94a46s 93C12o53d27r 6558212470301

Presne tak, 747 ma charisma. Kdyz jsem byl na slavnostnim poslednim letu 747 u Singapore Airlines, tak jsme se s par lidma bavili s kapitanem, co bude delat dal. Nasadil ten nejvic znudeny vyraz v obliceji a odpovedel, ze bude litat s A380 :-)

+2/0
23.1.2016 13:38

V83á87c62l45a53v 37P36a26v83l36í74k 9552650114914

nutno dodat že Boeing 747-8 je výrazně modernizovaná verze jak elektronicky, tak třeba aerodynamikou/úsporou paliva, nebo zvýšením kapacity počtu cestujících.

Já čekal mnohem více objednávek a větší zájem a konkurenceschopnost k A380...

Nojo, jenže B777-300ER je v tomto skoro stejný a efektivita ještě větší...

+3/0
23.1.2016 13:07

M18i12c18h95a19l 25H27o95r46á24k 7649124959584

Většina společností preferuje dvoumotorová letadla s ETOPS :(

0/0
23.1.2016 13:08

A16l84e64š 17L86i97n65h89a16r76t 7738780164627

Co znamená ETOPS?

0/0
23.1.2016 16:48

M43i23c49h79a92l 20H44o25r46á24k 7389144669904

ETOPS je zkratka předpisu, kterým se upravují podmínky, podle nichž mohou letět dvoumotorová letadla být ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min od pevniny, respektive úplně přesně od nejbližšího letiště. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že zkratka znamená Engines Turns Or Passengers Swim :)

0/0
23.1.2016 16:58

A25l30e88š 34L40i66n77h50a19r47t 7788120364277

Aha děkuji.

0/0
23.1.2016 17:02

J94o41s31e39f 19R64i61c33h74t84e19r 9846235907483

60 minut? S tím by se asi oceán přeletět nedal, nemyslíš? ;-)

0/0
23.1.2016 18:26

M49i77c81h41a73l 74H84o86r49á47k 7499834929134

Vždyť píšu "ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min". Ještě odbočím - oceán se nelétá nejkratší spojnicí dvou bodů, ale trasy vedou

právě s ohledem na vzdálenost od pevniny

+1/0
23.1.2016 18:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.