Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J45a73n 26P83r28o86c62h37á95z64k44a 5696432568907

Tak zrovna Airbus má na A380 objednávky na 5 let dopředu.

23.1.2016 23:29

L25u70c11i59a33n 40P59a33p76a43z33i67a36n 5294647371415

Není nad evropského výrobce. A také ruské letadlo má lepší budoucnost než toto Jumbo.

23.1.2016 21:41

Z83b13y76n11ě81k 48K52o98ř27í76n15e13k 9164683939802

Jaké ruské letadlo má budoucnost soudruhu? 8-o

23.1.2016 22:25

T55o26m31á23š 24B85u50r85a 1349946

Pan Papazian má patrně na mysli to éro, co bude v Rusku teprve vyrobeno. Zřejmě dle hesla, že jde o zemi, kde zítra znamená již dnes.

23.1.2016 23:26

M19i29c13h38a38l 25M14i15l25l17e59r 9506242889612

i slepi maji narok se vyjadrit jak to vidi;-)

24.1.2016 4:11

J16o33s22e81f 27R72i36c64h72t55e73r 9486155287693

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly

23.1.2016 18:18

V27á36c24l57a53v 42P79a24v48l76í87k 9122620774724

je možné být více specifický, když už píšete tak dramatický komentář?? díky.

23.1.2016 18:56

J94o75s17e33f 61R78i26c72h51t77e46r 9916485647813

Pardon, ono to patřilo níže jako reakce na jeden komentář. Chyba systému.

23.1.2016 20:23

S50e65i98d96l 47P41e24t98r 1411181735534

Prostě přichází soumrak čtyřmotorových letadel v civilní dopravě.

Jsou dražší na výrobu i údržbu, no a o náklady jde dnes v první řadě ...

Především však technickým vývojem již víceméně pominul hlavní důvod výroby a používání 4motorů - norma ETOPS.

Dnes i dvoumotory mají ETOPS 300+ minut což bohatě i na dálkové linky stačí a není již třeba živit, sebou vozit a servisovat kvůli tomu další dva kousky navíc.

Ostatně A-380 na tom s objednávkami též není nijak "vesele" (posledních 14 měsíců nesehnali jedinou novou objednávku) a již dnes lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba.

23.1.2016 17:42

J97i42ř49í 83K34u11l94í81k 3776727970937

ad "lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba."

To asi máte křišťálovou kouli :-) Je dobré ohlédnout se i do minulosti a zjistíte, že i tomu jumbu trvalo 45 let, než se dostalo na těch 1500 vyrobených kusů a za tu dobu prodělalo čtyři generační obměny.

Ani ty čtyři motory bych šmahem neodsuzoval. Dnešní twins mají sice ETOPS 300, ale při poruše jednoho motoru musí zahájit divert na nejbližší možné letiště, zatímco když vypadne jeden motor ze čtyř, letí se dál až do cílové destinace (pokud zrovna letadlo nehoří ;-)

Výrobně je quad-jet samozřejmě draží, ale taky má větší kapacitu a provozní náklady mohou být stejné jako u twin. viz odkaz:

http://leehamnews.com/2015/12/11/bjorns-corner-twins-or-quads/

Takže ohledně budoucnosti A380 nejsem tak skeptický, pokud nějaká aerolinka v dalších 15-20 letech bude chtít letadlo pro 500+ pasažérů schopné doletu 15000km, tak moc nemá na výběr. :-)

24.1.2016 0:11

Z18d48e19n50ě15k 74T95e86s75n83e94r 1476451639803

Ono stačí jeden větší vojenský průšvih a objednávky od americké armády a smluvních dopravců se jen pohrnou...

23.1.2016 17:05

J35i63ř60í 18K90u52l15í72k 3746197370617

Plánuje se výroba 2ks 747-8 jako náhrada za současné dvě Air Force One, ale že by měla armáda zájem o 747 docela pochybuji. Na zásobování nebo tankování za letu mají docela jiné typy. A ti "smluvní dopravci", to je kdo? :-)

24.1.2016 0:26

Z67d46e69n98ě72k 92W11e13r38n92h15a57r36t 6427775662328

To je už vcelku fuk. Trh se pořád posouvá jinam. To ale nic nezmění na tom, že 747 už nafurt bude naprostá legenda, ikona, dopravní letadlo, které ovlivnilo svět. Stačí se na to podívat. Takových dalších už moc není, možná jen DC-3. Koneckonců, už jen to, že se vyrábí pomalu padesát let... a kdoví, kolik desítek let ještě bude lítat.

23.1.2016 16:51

M58a54r46t88i47n 24V55a24v21ř89í12k 4642438461752

Je to logický vývoj, Emiráti v této kategorii dominují s A380 a mnoho evropských společností přechází také částečně nebo úplně k Airbusu. Boeing na stagnaci B747-8 zas až tak netratí. Většinou na nové jumbo použil technologie vyvinuté v rámci programu Dreamliner na který se směřuje budoucnost. A prodej typu 777 bude ještě dlouhou dobu dobrý byznys v této kategorii, a nová 737NG také bude ještě dlouho na nebi...

23.1.2016 16:09

J95o47s43e29f 38R24i94c73h51t62e76r 9956695557593

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly.

23.1.2016 18:27

M64a19r37t16i52n 59S82e25d77o98n55a 5537583810209

Jako cestujici v economy tride s vyskou cca 2 metry me to nemrzi, A 380 nabizi vice mista pro nohy.

23.1.2016 13:53

L10u73k59a68s 81C40o94d43r 6468922440581

To preci nezalezi na modelu letadla, ale na tom jak konkretni aerolinka nakonfiguruje interier :-)

23.1.2016 13:58
Foto

T71o47m84a46s 58C54a65b39a47k 8545155394339

Presne tak. Když si Blue Style cestovka objedna do karibiku jedno levne letadlo u Travel Servisu s tim, ze nezaplati ani vodu, taky nemůžete nadavat personalu Travel Servisu. Ti nemůžou za to, ze mate dve mezipřistání a hladolet, to si urcuje objednavatel, tzn.cestovka.

23.1.2016 14:06

R45ó63b28e51r39t 67H51e25g68e51d76u32s 6199859775335

Zdá sa , že nástupca 747 nehrozí náklady na vývoj príliš vysoké a odbyt mizerný, v podstate Airbus prevezme trh Boeingu bez toho aby ho to stálo 1euro...škoda, že Obama nechce Air Force One A380 ;-D

23.1.2016 13:48

M24a92r68t58i25n 33H52r40o23u18d93n13ý 5267802614297

4motoráky jsou dražší na údržbu, mají i horší účinnost využití paliva. Obecně platí, že dvojice velkých motorů má společně podstatně vyšší účinnost využití paliva, než "stádečko" 4 menších motorů. To jsou zákony mechaniky strojů.

Navíc opadá zájem o velkouzlovou leteckou dopravu. Čas jsou peníze, takže je dnes zkrátka výhodnější letět z jednoho středního letiště na jiné střední letiště rovnou, než přestupovat ve velkokapacitních uzlech z/do "velkokapacitních vepřínů" typu 747-8 nebo A380.

Navíc co jsem viděl, tak výroba A380 taky není žádná sranda, jsou tam dosti velké logistické problémy s přepravou dílů mezi jednotlivými výrobními závody, často v různých státech. Je to už zkrátka prasácky velké.

Menší letadlo je i bezpečnější investice, protože při krizi se určitě prodá jako ojetina lépe/snadněji než létající "velkokapacitní vepříny", které využije jen pár aerolinek na světě.

23.1.2016 13:34

L53u38k58a94s 41C25o94d63r 6758172550771

S tim vyuzitim paliva to neni tak jednoznacne, je potreba vzit v uvahu nekolik dalsich faktoru:

- vetsi motor je obvykle efektivnejsi nez mensi motor (tj. bod pro dvoumotoraky, ktere maji na stejnou hmotnost vetsi motory)

- motor pracujici na vyssim procentu vykonu je efektivnejsi nez motor, ktery jde vetsinu doby "na pul plynu" (tj. bod pro ctyrmotoraky, jejichz motory nepotrebuji tak velkou rezervu vykonu)

- modernejsi motor je vetsinou efektivnejsi nez starsi model (bod jak pro koho)

23.1.2016 13:57

L36u44k78a60s 23C40o22d70r 6748292390741

Jinak koho zajima spotreba paliva u modernich letadel, ma tady par zajimavych prikladu (vesmes to potvrzuje to, co jsem napsal v predchozim prispevku)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Example_Values

23.1.2016 14:03

J25a58n 56P21r52o69c24h13á64z57k29a 5386812778737

Zajímavé. To vysvětluje, proč jsou u Delta Airlines tak oblíbené 767 i u Long haul letů.

24.1.2016 11:32

M93a49r25e95k 62K79l49u67f68a 3468294474876

Když ti vysadí jeden motor u čtyřmotorového letadla, nedostaneš se do tak vážné situace z hlediska bezpečnosti posádky, jako když ti ten jeden motor vysadí u letadla dvoumotorového (= přijdeš o 50% výkonu a velmi výrazně klesne manévrovatelnost a ovladatelnost stroje).

23.1.2016 15:53

A41l67e82š 74P11e49c83h47á26č60e43k 1342722537337

proto bych dělal osmi motoráky..... to by byla paráda.... ale to asi neklapne :-)

23.1.2016 16:06

M78a30r41e84k 57K44l95u79f79a 3238774574456

:-)

23.1.2016 16:07

P19e88t52r 15Š50i76l24h33a89n 7458622807373

A já bych dělal šestnáctimotoráky ;-D

23.1.2016 16:42

A88l56e32š 64L62i37n17h94a43r88t 7268870624407

Jako u Hindenburgu.....

23.1.2016 16:45

R96o70m13a94n 87K71o36r12e16c 9706902282328

... minulý týden letěl například tento typ letadla naposledy u Air France ...

______________

U žabožroutů docela logické. V čem jiném by měli létat, než v tom původně francouzském Airbusu, co se dnes vyrábí v Číně?

B747 je ikona mezi letadly a pro mne jedno z nejpohodlnějších a hlavně nejpohodovějších letadel. A pokud by se i teď přestaly tyto letouny vyrábět, mám jistotu, že se s nimi budu setkávat ještě minimálně desítky let. Naštěstí.

23.1.2016 13:30

J76i18ř55í 40P94o31s76p16í17š32i56l 5578255296385

Airbus (a to ho nemusím) se vyrábí v Číně? Na čem jedete? Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus zaměstnává kolem 50 000 lidí ve čtyřech evropských zemích: ve Francii, Německu, Velké Britániia Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo).

23.1.2016 13:37

L54u62k88a61s 24C82o35d28r 6418672920651

A od roku 2009 i v Cine v Tianjinu, ale jenom pro lokalni trh...

23.1.2016 13:44

M61i54c25h93a70l 18M83i28l35l43e84r 9916402639892

nastesti....

23.1.2016 14:22

A63n79t47o39n55i17n 72B91l26a38z39e69k 4628342297211

Tohle letadlo mi bude chybet. :-( Krasavec budici respekt narozdil od A-380.

23.1.2016 13:15

D63a63n83i50e54l 77K40r63o54n20e53r 7944294296137

Take se mi libi vic nez A380...je to takova elegance

23.1.2016 13:44

P69e82t29r 45Š64i61l29h62a19n 7548802337763

Souhlas. Akorát ta zkrácená verze... Vypadá to jako z lega :-)

23.1.2016 16:44

A42l78e24š 65L10i23n73h38a76r79t 7498190114177

Je to krásný stroj, a ikona.Stejně jako Concorde, i když se to nedá srovnávat.

23.1.2016 13:13

L74u11k95a29s 96C95o18d35r 6988782150831

Jumbo bylo pravem nekolik desitek let legendou leteckeho nebe, ale uz je opravdu cas posunout se dal a predat stafetu modernejsim strojum. Osobne me trochu mrzi, ze se tim padem uz asi nikdy nedockame velkeho letadla vyrobeneho specificky pro japonsky trh (jakym byly po dlouha leta prave specialni verze 747 s kratkym doletem) - sledovat, jak se behem necelych 20 minut zvladne do jumba naboardovat pres 560 lidi, aniz by se vevnitr citili jak sardinky, byl hodne zajimavy zazitek a velka lekce z efektivity leteckeho provozu.

23.1.2016 12:49

M56i11c43h30a41l 98H96o17r85á21k 7419394399294

Souhlasím. Jen bych přidal, že B 747 má něco, co A 380 schází - charisma. Nemohu si pomoci, ale 747 má něco, co bych jen nerad nazval "duší", ale je tam prostě nějaká část, co jiným, současným a moderním letounům schází. Vyzkoušel jsem 747 jako cestující u mnoha společností a po fůzi s Northwest i u Delty a vždy mě to letadlo baví. Vím, že není nejmodernější (byť současně produkované 747-8 je konkurenceschopné), ale má něco navíc...

23.1.2016 13:05

R15o39m41a16n 49K94o55r59e22c 9876172572618

DOKONALE řečeno. Nikdy jsem se v ničem necítil lépe a to už jsem letěl z velkých dopravních letadel v podstatě ve všem.

23.1.2016 13:33

L35u80k33a52s 24C85o93d39r 6278362420581

Ja jsem teda ve vsem neletel (z tech nejbeznejsich modelu mi chybi 707, DC-8 a Concorde), ale nejlip jsem se citil v DC-10, to byla spravna klasika :-)

23.1.2016 13:41

M18i19c14h98a87l 89H64o88r66á75k 7139954669724

Nejsem si jist, zda B 707 ještě někde létá. Neměl jste na mysli B 717?

23.1.2016 19:22

L65u87k11a51s 30C42o33d51r 6448802150871

707 donedavna letal v Iranu :-) 717 je nuda (jde o prejmenovany MD-95), tim uz jsem samozrejme letel :-)

24.1.2016 4:07

L87u25k52a34s 74C22o15d72r 6898862450541

Presne tak, 747 ma charisma. Kdyz jsem byl na slavnostnim poslednim letu 747 u Singapore Airlines, tak jsme se s par lidma bavili s kapitanem, co bude delat dal. Nasadil ten nejvic znudeny vyraz v obliceji a odpovedel, ze bude litat s A380 :-)

23.1.2016 13:38

V23á98c27l91a72v 68P14a30v55l56í23k 9382500254834

nutno dodat že Boeing 747-8 je výrazně modernizovaná verze jak elektronicky, tak třeba aerodynamikou/úsporou paliva, nebo zvýšením kapacity počtu cestujících.

Já čekal mnohem více objednávek a větší zájem a konkurenceschopnost k A380...

Nojo, jenže B777-300ER je v tomto skoro stejný a efektivita ještě větší...

23.1.2016 13:07

M22i26c83h67a68l 27H82o11r75á73k 7239514379834

Většina společností preferuje dvoumotorová letadla s ETOPS :(

23.1.2016 13:08

A61l10e74š 11L64i96n17h42a16r58t 7718220104677

Co znamená ETOPS?

23.1.2016 16:48

M42i67c39h94a34l 95H30o60r72á12k 7779844949254

ETOPS je zkratka předpisu, kterým se upravují podmínky, podle nichž mohou letět dvoumotorová letadla být ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min od pevniny, respektive úplně přesně od nejbližšího letiště. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že zkratka znamená Engines Turns Or Passengers Swim :)

23.1.2016 16:58

A25l25e97š 54L62i91n71h94a23r63t 7498600864147

Aha děkuji.

23.1.2016 17:02

J82o77s18e96f 14R82i43c43h15t83e56r 9136875407493

60 minut? S tím by se asi oceán přeletět nedal, nemyslíš? ;-)

23.1.2016 18:26

M12i98c85h21a21l 27H89o42r72á67k 7479744699724

Vždyť píšu "ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min". Ještě odbočím - oceán se nelétá nejkratší spojnicí dvou bodů, ale trasy vedou

právě s ohledem na vzdálenost od pevniny

23.1.2016 18:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.