Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a94n 79P20r13o58c45h40á43z31k92a 5326272838437

Tak zrovna Airbus má na A380 objednávky na 5 let dopředu.

+3/0
23.1.2016 23:29

L80u85c14i88a44n 79P70a14p75a72z22i53a80n 5784757721985

Není nad evropského výrobce. A také ruské letadlo má lepší budoucnost než toto Jumbo.

0/−10
23.1.2016 21:41

Z73b97y17n35ě85k 19K91o27ř32í79n69e82k 9514743979472

Jaké ruské letadlo má budoucnost soudruhu? 8-o

+6/−1
23.1.2016 22:25

T56o90m91á41š 17B84u27r17a 4892146474

Pan Papazian má patrně na mysli to éro, co bude v Rusku teprve vyrobeno. Zřejmě dle hesla, že jde o zemi, kde zítra znamená již dnes.

+6/0
23.1.2016 23:26

M89i14c64h61a66l 58M92i57l28l76e18r 9946762219702

i slepi maji narok se vyjadrit jak to vidi;-)

0/0
24.1.2016 4:11

J22o10s10e30f 33R96i24c16h33t86e83r 9406915887803

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly

+1/−1
23.1.2016 18:18

V98á44c80l71a11v 23P67a28v12l34í58k 9262780704484

je možné být více specifický, když už píšete tak dramatický komentář?? díky.

+1/0
23.1.2016 18:56

J94o24s29e45f 72R27i16c69h79t49e74r 9966405737823

Pardon, ono to patřilo níže jako reakce na jeden komentář. Chyba systému.

0/0
23.1.2016 20:23

S27e11i68d47l 76P72e24t15r 1201561545804

Prostě přichází soumrak čtyřmotorových letadel v civilní dopravě.

Jsou dražší na výrobu i údržbu, no a o náklady jde dnes v první řadě ...

Především však technickým vývojem již víceméně pominul hlavní důvod výroby a používání 4motorů - norma ETOPS.

Dnes i dvoumotory mají ETOPS 300+ minut což bohatě i na dálkové linky stačí a není již třeba živit, sebou vozit a servisovat kvůli tomu další dva kousky navíc.

Ostatně A-380 na tom s objednávkami též není nijak "vesele" (posledních 14 měsíců nesehnali jedinou novou objednávku) a již dnes lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba.

+1/−2
23.1.2016 17:42

J96i94ř74í 79K45u44l84í91k 3686207550267

ad "lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba."

To asi máte křišťálovou kouli :-) Je dobré ohlédnout se i do minulosti a zjistíte, že i tomu jumbu trvalo 45 let, než se dostalo na těch 1500 vyrobených kusů a za tu dobu prodělalo čtyři generační obměny.

Ani ty čtyři motory bych šmahem neodsuzoval. Dnešní twins mají sice ETOPS 300, ale při poruše jednoho motoru musí zahájit divert na nejbližší možné letiště, zatímco když vypadne jeden motor ze čtyř, letí se dál až do cílové destinace (pokud zrovna letadlo nehoří ;-)

Výrobně je quad-jet samozřejmě draží, ale taky má větší kapacitu a provozní náklady mohou být stejné jako u twin. viz odkaz:

http://leehamnews.com/2015/12/11/bjorns-corner-twins-or-quads/

Takže ohledně budoucnosti A380 nejsem tak skeptický, pokud nějaká aerolinka v dalších 15-20 letech bude chtít letadlo pro 500+ pasažérů schopné doletu 15000km, tak moc nemá na výběr. :-)

+5/0
24.1.2016 0:11

Z63d91e74n11ě31k 35T25e36s53n28e17r 1566571409923

Ono stačí jeden větší vojenský průšvih a objednávky od americké armády a smluvních dopravců se jen pohrnou...

+1/0
23.1.2016 17:05

J74i80ř19í 19K88u28l45í19k 3736147680397

Plánuje se výroba 2ks 747-8 jako náhrada za současné dvě Air Force One, ale že by měla armáda zájem o 747 docela pochybuji. Na zásobování nebo tankování za letu mají docela jiné typy. A ti "smluvní dopravci", to je kdo? :-)

+1/0
24.1.2016 0:26

Z62d55e81n24ě16k 54W52e82r83n97h22a82r83t 6407275362778

To je už vcelku fuk. Trh se pořád posouvá jinam. To ale nic nezmění na tom, že 747 už nafurt bude naprostá legenda, ikona, dopravní letadlo, které ovlivnilo svět. Stačí se na to podívat. Takových dalších už moc není, možná jen DC-3. Koneckonců, už jen to, že se vyrábí pomalu padesát let... a kdoví, kolik desítek let ještě bude lítat.

+2/0
23.1.2016 16:51

M87a27r32t14i50n 19V20a58v11ř65í97k 4282828111952

Je to logický vývoj, Emiráti v této kategorii dominují s A380 a mnoho evropských společností přechází také částečně nebo úplně k Airbusu. Boeing na stagnaci B747-8 zas až tak netratí. Většinou na nové jumbo použil technologie vyvinuté v rámci programu Dreamliner na který se směřuje budoucnost. A prodej typu 777 bude ještě dlouhou dobu dobrý byznys v této kategorii, a nová 737NG také bude ještě dlouho na nebi...

+5/−1
23.1.2016 16:09

J62o95s62e80f 71R14i10c11h15t56e19r 9766675367343

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly.

0/−6
23.1.2016 18:27

M57a10r18t40i84n 85S45e34d21o45n70a 2655156886549

Jako cestujici v economy tride s vyskou cca 2 metry me to nemrzi, A 380 nabizi vice mista pro nohy.

+1/−2
23.1.2016 13:53

L64u11k96a26s 29C87o77d45r 6648732870261

To preci nezalezi na modelu letadla, ale na tom jak konkretni aerolinka nakonfiguruje interier :-)

+21/0
23.1.2016 13:58
Foto

T27o56m41a42s 51C32a75b17a96k 8195525254199

Presne tak. Když si Blue Style cestovka objedna do karibiku jedno levne letadlo u Travel Servisu s tim, ze nezaplati ani vodu, taky nemůžete nadavat personalu Travel Servisu. Ti nemůžou za to, ze mate dve mezipřistání a hladolet, to si urcuje objednavatel, tzn.cestovka.

0/0
23.1.2016 14:06

R26ó70b51e45r10t 47H93e22g60e91d17u78s 6519169465795

Zdá sa , že nástupca 747 nehrozí náklady na vývoj príliš vysoké a odbyt mizerný, v podstate Airbus prevezme trh Boeingu bez toho aby ho to stálo 1euro...škoda, že Obama nechce Air Force One A380 ;-D

+1/−3
23.1.2016 13:48

M63a52r65t96i69n 28H76r78o12u28d42n39ý 5807562544587

4motoráky jsou dražší na údržbu, mají i horší účinnost využití paliva. Obecně platí, že dvojice velkých motorů má společně podstatně vyšší účinnost využití paliva, než "stádečko" 4 menších motorů. To jsou zákony mechaniky strojů.

Navíc opadá zájem o velkouzlovou leteckou dopravu. Čas jsou peníze, takže je dnes zkrátka výhodnější letět z jednoho středního letiště na jiné střední letiště rovnou, než přestupovat ve velkokapacitních uzlech z/do "velkokapacitních vepřínů" typu 747-8 nebo A380.

Navíc co jsem viděl, tak výroba A380 taky není žádná sranda, jsou tam dosti velké logistické problémy s přepravou dílů mezi jednotlivými výrobními závody, často v různých státech. Je to už zkrátka prasácky velké.

Menší letadlo je i bezpečnější investice, protože při krizi se určitě prodá jako ojetina lépe/snadněji než létající "velkokapacitní vepříny", které využije jen pár aerolinek na světě.

+1/−2
23.1.2016 13:34

L80u16k12a26s 35C10o63d35r 6928132660641

S tim vyuzitim paliva to neni tak jednoznacne, je potreba vzit v uvahu nekolik dalsich faktoru:

- vetsi motor je obvykle efektivnejsi nez mensi motor (tj. bod pro dvoumotoraky, ktere maji na stejnou hmotnost vetsi motory)

- motor pracujici na vyssim procentu vykonu je efektivnejsi nez motor, ktery jde vetsinu doby "na pul plynu" (tj. bod pro ctyrmotoraky, jejichz motory nepotrebuji tak velkou rezervu vykonu)

- modernejsi motor je vetsinou efektivnejsi nez starsi model (bod jak pro koho)

+2/0
23.1.2016 13:57

L33u62k10a25s 38C37o42d65r 6858272490971

Jinak koho zajima spotreba paliva u modernich letadel, ma tady par zajimavych prikladu (vesmes to potvrzuje to, co jsem napsal v predchozim prispevku)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Example_Values

+1/0
23.1.2016 14:03

J93a71n 42P80r14o64c41h13á46z58k96a 5446132308547

Zajímavé. To vysvětluje, proč jsou u Delta Airlines tak oblíbené 767 i u Long haul letů.

0/0
24.1.2016 11:32

M63a88r39e14k 66K61l22u54f48a 3288274104526

Když ti vysadí jeden motor u čtyřmotorového letadla, nedostaneš se do tak vážné situace z hlediska bezpečnosti posádky, jako když ti ten jeden motor vysadí u letadla dvoumotorového (= přijdeš o 50% výkonu a velmi výrazně klesne manévrovatelnost a ovladatelnost stroje).

0/−1
23.1.2016 15:53

A24l87e71š 63P66e14c32h63á67č81e31k 1372702627287

proto bych dělal osmi motoráky..... to by byla paráda.... ale to asi neklapne :-)

+3/−1
23.1.2016 16:06

M74a65r64e22k 18K82l78u76f56a 3238814454816

:-)

0/0
23.1.2016 16:07

P26e92t62r 86Š63i87l88h57a86n 7438772987973

A já bych dělal šestnáctimotoráky ;-D

+2/0
23.1.2016 16:42

A89l94e16š 18L76i94n98h93a79r82t 7628150914697

Jako u Hindenburgu.....

0/0
23.1.2016 16:45

R44o21m24a50n 83K67o50r46e74c 9296432732818

... minulý týden letěl například tento typ letadla naposledy u Air France ...

______________

U žabožroutů docela logické. V čem jiném by měli létat, než v tom původně francouzském Airbusu, co se dnes vyrábí v Číně?

B747 je ikona mezi letadly a pro mne jedno z nejpohodlnějších a hlavně nejpohodovějších letadel. A pokud by se i teď přestaly tyto letouny vyrábět, mám jistotu, že se s nimi budu setkávat ještě minimálně desítky let. Naštěstí.

+1/−14
23.1.2016 13:30

J73i69ř86í 31P85o22s20p91í82š69i47l 5468855466875

Airbus (a to ho nemusím) se vyrábí v Číně? Na čem jedete? Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus zaměstnává kolem 50 000 lidí ve čtyřech evropských zemích: ve Francii, Německu, Velké Britániia Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo).

+15/0
23.1.2016 13:37

L46u19k98a81s 70C28o53d46r 6718922920401

A od roku 2009 i v Cine v Tianjinu, ale jenom pro lokalni trh...

0/0
23.1.2016 13:44

M57i53c30h86a73l 12M23i35l33l91e61r 9766912819772

nastesti....

0/0
23.1.2016 14:22

A60n50t76o13n96i30n 61B98l65a29z61e12k 4638292327251

Tohle letadlo mi bude chybet. :-( Krasavec budici respekt narozdil od A-380.

+13/−3
23.1.2016 13:15

D38a91n81i62e47l 62K82r72o43n72e21r 7634534576327

Take se mi libi vic nez A380...je to takova elegance

+2/0
23.1.2016 13:44

P88e88t49r 91Š94i94l88h94a19n 7948532647663

Souhlas. Akorát ta zkrácená verze... Vypadá to jako z lega :-)

0/0
23.1.2016 16:44

A22l10e58š 15L11i76n33h83a20r29t 7398970674137

Je to krásný stroj, a ikona.Stejně jako Concorde, i když se to nedá srovnávat.

+1/0
23.1.2016 13:13

L69u34k19a97s 54C17o96d71r 6238232360361

Jumbo bylo pravem nekolik desitek let legendou leteckeho nebe, ale uz je opravdu cas posunout se dal a predat stafetu modernejsim strojum. Osobne me trochu mrzi, ze se tim padem uz asi nikdy nedockame velkeho letadla vyrobeneho specificky pro japonsky trh (jakym byly po dlouha leta prave specialni verze 747 s kratkym doletem) - sledovat, jak se behem necelych 20 minut zvladne do jumba naboardovat pres 560 lidi, aniz by se vevnitr citili jak sardinky, byl hodne zajimavy zazitek a velka lekce z efektivity leteckeho provozu.

+8/0
23.1.2016 12:49

M29i48c95h71a66l 92H97o25r60á42k 7239164629764

Souhlasím. Jen bych přidal, že B 747 má něco, co A 380 schází - charisma. Nemohu si pomoci, ale 747 má něco, co bych jen nerad nazval "duší", ale je tam prostě nějaká část, co jiným, současným a moderním letounům schází. Vyzkoušel jsem 747 jako cestující u mnoha společností a po fůzi s Northwest i u Delty a vždy mě to letadlo baví. Vím, že není nejmodernější (byť současně produkované 747-8 je konkurenceschopné), ale má něco navíc...

+7/−1
23.1.2016 13:05

R34o48m78a68n 20K93o37r91e28c 9706102952978

DOKONALE řečeno. Nikdy jsem se v ničem necítil lépe a to už jsem letěl z velkých dopravních letadel v podstatě ve všem.

+2/0
23.1.2016 13:33

L56u69k50a86s 44C78o73d56r 6838862470611

Ja jsem teda ve vsem neletel (z tech nejbeznejsich modelu mi chybi 707, DC-8 a Concorde), ale nejlip jsem se citil v DC-10, to byla spravna klasika :-)

0/0
23.1.2016 13:41

M45i98c51h51a37l 21H13o45r77á82k 7579914539134

Nejsem si jist, zda B 707 ještě někde létá. Neměl jste na mysli B 717?

0/0
23.1.2016 19:22

L42u97k37a29s 35C71o70d94r 6518552190541

707 donedavna letal v Iranu :-) 717 je nuda (jde o prejmenovany MD-95), tim uz jsem samozrejme letel :-)

0/0
24.1.2016 4:07

L77u36k88a29s 49C61o41d17r 6738932850491

Presne tak, 747 ma charisma. Kdyz jsem byl na slavnostnim poslednim letu 747 u Singapore Airlines, tak jsme se s par lidma bavili s kapitanem, co bude delat dal. Nasadil ten nejvic znudeny vyraz v obliceji a odpovedel, ze bude litat s A380 :-)

+2/0
23.1.2016 13:38

V90á59c96l60a30v 72P21a58v43l41í45k 9742290634604

nutno dodat že Boeing 747-8 je výrazně modernizovaná verze jak elektronicky, tak třeba aerodynamikou/úsporou paliva, nebo zvýšením kapacity počtu cestujících.

Já čekal mnohem více objednávek a větší zájem a konkurenceschopnost k A380...

Nojo, jenže B777-300ER je v tomto skoro stejný a efektivita ještě větší...

+3/0
23.1.2016 13:07

M75i90c50h57a95l 42H81o42r75á56k 7589434959604

Většina společností preferuje dvoumotorová letadla s ETOPS :(

0/0
23.1.2016 13:08

A45l39e47š 22L87i38n75h74a19r74t 7778430604217

Co znamená ETOPS?

0/0
23.1.2016 16:48

M46i89c23h98a84l 11H65o26r33á45k 7899174189264

ETOPS je zkratka předpisu, kterým se upravují podmínky, podle nichž mohou letět dvoumotorová letadla být ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min od pevniny, respektive úplně přesně od nejbližšího letiště. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že zkratka znamená Engines Turns Or Passengers Swim :)

0/0
23.1.2016 16:58

A30l14e70š 39L25i97n96h12a97r61t 7418350834107

Aha děkuji.

0/0
23.1.2016 17:02

J80o75s79e61f 80R70i95c84h42t59e57r 9946945297163

60 minut? S tím by se asi oceán přeletět nedal, nemyslíš? ;-)

0/0
23.1.2016 18:26

M11i32c79h29a59l 53H15o13r47á28k 7629234449914

Vždyť píšu "ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min". Ještě odbočím - oceán se nelétá nejkratší spojnicí dvou bodů, ale trasy vedou

právě s ohledem na vzdálenost od pevniny

+1/0
23.1.2016 18:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.