Diskuze

Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tak zrovna Airbus má na A380 objednávky na 5 let dopředu.

3 0
možnosti

Není nad evropského výrobce. A také ruské letadlo má lepší budoucnost než toto Jumbo.

0 10
možnosti

Jaké ruské letadlo má budoucnost soudruhu? 8-o

6 1
možnosti

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly

1 1
možnosti

je možné být více specifický, když už píšete tak dramatický komentář?? díky.

1 0
možnosti

S39e83i57d83l 68P37e56t49r

23. 1. 2016 17:42

Prostě přichází soumrak čtyřmotorových letadel v civilní dopravě.

Jsou dražší na výrobu i údržbu, no a o náklady jde dnes v první řadě ...

Především však technickým vývojem již víceméně pominul hlavní důvod výroby a používání 4motorů - norma ETOPS.

Dnes i dvoumotory mají ETOPS 300+ minut což bohatě i na dálkové linky stačí a není již třeba živit, sebou vozit a servisovat kvůli tomu další dva kousky navíc.

Ostatně A-380 na tom s objednávkami též není nijak "vesele" (posledních 14 měsíců nesehnali jedinou novou objednávku) a již dnes lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba.

1 2
možnosti

ad "lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba."

To asi máte křišťálovou kouli :-) Je dobré ohlédnout se i do minulosti a zjistíte, že i tomu jumbu trvalo 45 let, než se dostalo na těch 1500 vyrobených kusů a za tu dobu prodělalo čtyři generační obměny.

Ani ty čtyři motory bych šmahem neodsuzoval. Dnešní twins mají sice ETOPS 300, ale při poruše jednoho motoru musí zahájit divert na nejbližší možné letiště, zatímco když vypadne jeden motor ze čtyř, letí se dál až do cílové destinace (pokud zrovna letadlo nehoří ;-)

Výrobně je quad-jet samozřejmě draží, ale taky má větší kapacitu a provozní náklady mohou být stejné jako u twin. viz odkaz:

http://leehamnews.com/2015/12/11/bjorns-corner-twins-or-quads/

Takže ohledně budoucnosti A380 nejsem tak skeptický, pokud nějaká aerolinka v dalších 15-20 letech bude chtít letadlo pro 500+ pasažérů schopné doletu 15000km, tak moc nemá na výběr. :-)

5 0
možnosti

Ono stačí jeden větší vojenský průšvih a objednávky od americké armády a smluvních dopravců se jen pohrnou...

1 0
možnosti

Plánuje se výroba 2ks 747-8 jako náhrada za současné dvě Air Force One, ale že by měla armáda zájem o 747 docela pochybuji. Na zásobování nebo tankování za letu mají docela jiné typy. A ti "smluvní dopravci", to je kdo? :-)

1 0
možnosti

To je už vcelku fuk. Trh se pořád posouvá jinam. To ale nic nezmění na tom, že 747 už nafurt bude naprostá legenda, ikona, dopravní letadlo, které ovlivnilo svět. Stačí se na to podívat. Takových dalších už moc není, možná jen DC-3. Koneckonců, už jen to, že se vyrábí pomalu padesát let... a kdoví, kolik desítek let ještě bude lítat.

2 0
možnosti

Je to logický vývoj, Emiráti v této kategorii dominují s A380 a mnoho evropských společností přechází také částečně nebo úplně k Airbusu. Boeing na stagnaci B747-8 zas až tak netratí. Většinou na nové jumbo použil technologie vyvinuté v rámci programu Dreamliner na který se směřuje budoucnost. A prodej typu 777 bude ještě dlouhou dobu dobrý byznys v této kategorii, a nová 737NG také bude ještě dlouho na nebi...

5 1
možnosti

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly.

0 6
možnosti

Jako cestujici v economy tride s vyskou cca 2 metry me to nemrzi, A 380 nabizi vice mista pro nohy.

1 2
možnosti

L52u90k97a21s 62C12o12d58r

23. 1. 2016 13:58

To preci nezalezi na modelu letadla, ale na tom jak konkretni aerolinka nakonfiguruje interier :-)

21 0
možnosti

Zdá sa , že nástupca 747 nehrozí náklady na vývoj príliš vysoké a odbyt mizerný, v podstate Airbus prevezme trh Boeingu bez toho aby ho to stálo 1euro...škoda, že Obama nechce Air Force One A380 ;-D

1 3
možnosti

4motoráky jsou dražší na údržbu, mají i horší účinnost využití paliva. Obecně platí, že dvojice velkých motorů má společně podstatně vyšší účinnost využití paliva, než "stádečko" 4 menších motorů. To jsou zákony mechaniky strojů.

Navíc opadá zájem o velkouzlovou leteckou dopravu. Čas jsou peníze, takže je dnes zkrátka výhodnější letět z jednoho středního letiště na jiné střední letiště rovnou, než přestupovat ve velkokapacitních uzlech z/do "velkokapacitních vepřínů" typu 747-8 nebo A380.

Navíc co jsem viděl, tak výroba A380 taky není žádná sranda, jsou tam dosti velké logistické problémy s přepravou dílů mezi jednotlivými výrobními závody, často v různých státech. Je to už zkrátka prasácky velké.

Menší letadlo je i bezpečnější investice, protože při krizi se určitě prodá jako ojetina lépe/snadněji než létající "velkokapacitní vepříny", které využije jen pár aerolinek na světě.

1 2
možnosti

L79u81k11a98s 51C88o35d13r

23. 1. 2016 13:57

S tim vyuzitim paliva to neni tak jednoznacne, je potreba vzit v uvahu nekolik dalsich faktoru:

- vetsi motor je obvykle efektivnejsi nez mensi motor (tj. bod pro dvoumotoraky, ktere maji na stejnou hmotnost vetsi motory)

- motor pracujici na vyssim procentu vykonu je efektivnejsi nez motor, ktery jde vetsinu doby "na pul plynu" (tj. bod pro ctyrmotoraky, jejichz motory nepotrebuji tak velkou rezervu vykonu)

- modernejsi motor je vetsinou efektivnejsi nez starsi model (bod jak pro koho)

2 0
možnosti