Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R36o39m80a54n 61P63o17l69á23č33e50k 5366649545

Když se budeme hodně hodně pitvat, tak stát přichází o mýtné, protože před reko D1 dost lidí jezdilo i busy, protože jinak si moc reálně vysvětlit nárůst...

0/0
27.1.2016 23:27

T79o84m32a49s 51N19o42v91o83t70n94y 1931334856405

Busů jezdí pořád stejně po D1

0/0
28.1.2016 2:01

R14o92m21a71n 55K39o53r75e12c 9346612772848

Přesně tak. Do vlaku vleze jen málokdo.

0/0
28.1.2016 23:20

L13a65d80i94s19l31a45v 80S79t64a70r40ý 5725447545201

To je mi blbost argumentovat odvodem DPH, pojištěním z mezd nebo dani z přijmu. Jediný relevantní argument je využití dopravní cesty, ale tato částka asi tak závratna nebude.

0/0
27.1.2016 13:13

M58i67l39a31n 39G18a39j38d63á18c24s 3356195297252

Vydělal obcan, který jezdí právě po této jedné trati. Všichni ostatní na to doplácejí.

0/−1
27.1.2016 10:33

L88a40d56i88s28l89a98v 83S12t50a58r34ý 5375507415821

Místo desítek aut jede jeden vlak. To asi smysl ma.

0/0
27.1.2016 13:19

R94o98m64a52n 65P31o56l54á93č35e51k 5416119165

Z pohledu ekonomiky? Vůbec ;-)

0/0
27.1.2016 23:29

R19o70m59a49n 80K10o25r55e35c 9296582832378

Nemá. Tedy, pokud se na to nedíváte očima železničního odboráře. Jinak je to úplně jedno. Resp., lepší by byla ta auta, ale co už, těch pár lidí, co pomohou snížit brutální ztráty neefektivní železnice, není nic podstatného.

0/0
28.1.2016 23:22

M80i79r82e11k 87Z32á35v29o35d53n75ý 7582677820128

2 <<< 60 ... Celkem jasné, jak moc stát "vydělal" :)

0/−1
27.1.2016 9:55

J93a91k48u67b 81Š94a40f87a74n87d69a 7415667491721

Jak vydělal máte napsáno v článku.

0/0
27.1.2016 10:01

M44i92r81e93k 75Z73á20v34o63d19n75ý 7862837260838

Ano, totální demagogie MD i daných firem. Čísla jsou jasná.

0/0
27.1.2016 10:03

P89e23t26r 23P60á43v80e90k 3115410495916

Stát možná přímo nevydělal, ale vydělal občan. Jel jsem před regulací i po ní a jsem si jistý, že mě jízdenky vyšly výrazně levněji (se všemi 3mi dopravci, paradoxně nejvíce s ČD). Asi je netřeba se přít, že celkový objem cestujících na železnici (Pha-Ova) se zvýšil a to mimo jiné ulevilo dopravě na silnicích (pokud budeme předpokládat, že nikdo nejede z Prahy do Ostravy na výlet jen proto, že je to dnes levnější), což státu/občanům taky pomohlo. Rozhodně se zvedla zaměstnanost (samozřejmě lze argumentovat, že by zaměstnanci RJ a LEO jen dělali někde jinde) a koupili se další stroje (údržba - práce), zvedli se poplatky za drážní cestu (=> více peněz do SŽDC),... Neviděl bych to tak černě.

+1/0
27.1.2016 10:09

M18i22r27e90k 67Z79á61v18o81d75n72ý 7172377820678

S něčím souhlasím, s něčím nikoliv.

1) Občan na tom s větší části skutečně vydělal. Jezdí levněji a jezdí toho více (výjimkou jsou okrajové spoje, u kterých se situace zhoršila).

2) Stát na tom nevydělal. Určitě ne finančně. Ale ani jinak, protože díky této deregulaci přestal mít jakýkoliv vliv na dopravní obslužnost. Zvýšení zaměstnanosti tam sice je, ale marginální (těch pár míst nikoho je z makroekonomického pohledu nic).

3) Co se týče zisků pro SŽDC, tak to máte pravdu.

0/0
27.1.2016 10:13

P83e58t16r 18N56e70c89h97a56n24i52c87k39ý 7633126808620

1) Pouze Občan jezdící mezi stanicemi, kde soukromníci zastavují a mimo několik výjimek nepotřebuje přestupovat nikam dál a v časech, kdy dopravci jezdí vydělal. V případě okrajové poptávky mu prostě nic nepojede. Občan cestující mezi zastávkami, kde soukromníci nezastavují na tom mohl vydělat pokud jede po koridoru a nemá slevu a pořídí nějakou ČD akční na konkurenční trase jen nastoupí a vystoupí jinde. Zhoršilo se mu však spojení a zpožďují se mu osobní vlaky a rychlíky, okrajové spoje také ubývají. Občan necestující po koridoru akorát přišel o těch 80 mega na obslužnost což se mohlo projevit sníženou objednávkou rychlíků od MD (ale také se to někde nemuselo projevit vůbec). Jestli by modernizace vozů na koridoru (a uvolňování starších vozů pro další tratě) probíhala stejně rychle i bez konkurence je otázka, ale probíhala by.

2 + 3) Souhlasím akorát Stát vliv mít nepřestal, pořád může objednávat rychlíky, ale nedělá to, nesnaží se výpadek v místech a časech, kde se konkurenční boj nevyplatí nějak kompenzovat. Z čehož vyplývá bod 1

0/0
27.1.2016 10:54

M35i81r12e21k 45Z27á17v17o31d17n11ý 7232497190848

Ještě bych rád dodal, že je to neudržitelný stav, kdy všichni dopravci prodělávají (i když se snaží namluvit opak). Jakmile dojde nejslabší odpadne - zvýší se ceny, sníží počet spojů ... A zřejmě dojde i k nižším kompenzacím od státu, nicméně určitě se to nevrátí na původní hodnoty a navíc stát i nadále nebude moci zasahovat na této trati.

+1/0
27.1.2016 10:21

M77i75l95a41n 93G33a92j30d27á24c70s 3756255907322

Stát vydělal prostřednictvím SŽDC o 270 mil Kč ročně více díky poplatkům od soukromníků. Stejný stát vydává ročně o 9 miliard více na dopravní obslužnost ČR než před liberalizací. Mně to vychází na -8,73 miliard.

0/0
27.1.2016 10:40

P54e79t94r 20P80á55v80e55k 3485400975106

Tak za rok 2014 měl RJ tržby 240 mil. a LE 135. Jestli tedy dohromady odebrali ČD z TRŽEB 375 milionů a podle vás to způsobilo ztrátu 9mld, tak to jsou v ČD borci...

Neobjednává si náhodou stát něco úplně jiného než před liberalizací?

0/0
27.1.2016 13:16

M35i63l88a83n 16G14a66j19d63á66c69s 3856385417602

Nikdo nikomu nic neodebral. Počet cestujících na této trati stoupl vzhledem k velmi nízké ceně. Jak došlo ke zvýšení dotací o 9 mld bylo vysvětleno níže.

0/0
27.1.2016 20:46

P83e95t73r 51P91á25v97e62k 3305280395386

Nějak jsem ten článek nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?

Původně - kompenzace za slevy 2 mil.

Dnes - kompenzace za slevy pro 3 dopravce + objednávky Ova-Slovenské hranice (u všech 3 dopravců) 87 milionů.

Má někdo k dispozici rozpad, kolik jsou které částky, tzn. kompenzace RJ, kompenzace LEO, kompenzace ČD a objednávka RJ, objednávka ČD, objednávka LEO?

Protože i kdyby objednávky tvořili polovinu z 82 milionů, stále by se objem studentů, důchodců a invalidů na trati musel zdvacetinásobit... takže mi to pět přijde celé zavádějící...

0/0
27.1.2016 9:51

P39e96t29r 57P11á95v32e67k 3665370405646

čísla jsou uvedena i zde, ale mělo by to být jen za komerčně provozované tratě, takže u ČD jen za Praha-Ova. Protože jinak není možné, aby RJ dostal na kompenzacích víc, než ČD za celou republiku ;-)

ekonomika.idnes.cz

0/0
27.1.2016 9:56

J70a57n 81S68ů87r19a 4185803483932

Kompenzace za slevy se týká jen spojů, které nejsou v závazku veřejné služby. U ostatních pod smlouvou je v ceně úhrady.

+1/0
27.1.2016 10:21

P95e59t73r 88N16e84c36h11a68n64i76c75k37ý 7223436198680

No vtip je v tom, že šlo podobný rozsah objednat levněji třeba i u těch dvou dalších dopravců, ale to by stát musel naplánovat, připravit, projednat se všemi, vysoutěžit, vybrat, promyslet tarify, návaznosti, vliv na kapacitu a to by bylo moc práce. "Dělejte si co chcete, my vám to doplatíme" je jednodušší

+1/0
27.1.2016 10:06

V89í16t73ě93z55s64l19a79v 43K43l39o74z20í19k 3571889444107

Jančura vymyslel první drážní perpetum mobile, on je vlastně charita. Vše co dostane jde státu zpět. Tak se má podnikat. To je mluvčí, ten to umí podat!!!Rv

+3/−1
27.1.2016 9:37
Foto

J68a82n 21V88a46l41a65l68í74k 6876949290686

RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

To jako chce říci že by zdravotní a sociální + daně jinak neplatili?

0/0
27.1.2016 9:10

M34a77r50e28k 74M74a98r50t93i64n 8199714516960

Tak samozřejmě, že to je od Ondrůje demagogická věta. Ty on využívá velmi často a velmi rád.

+2/0
27.1.2016 9:37

M36i57r55o28s86l91a21v 73Z36i57k10m68u41n38d 6858892317838

Ondrůj je demagog ... když byl mluvčím ČD tak o témže technickém problému mluvil jinak než když se stal mluvčím žlutého dopravce ... přitom nemá žádné technické vzdělání příslušného směru ... jeho vyjádření byla tak průhledně nekompetentní, že si mezi "šotouši" vysloužil přezdívku HLÁSNÝ TROUBA ...

Udivuje mne, že ještě nezmínil, kolik peněz odvedl žlutý dopravce v rámci spotřební daně v cenách PHM pro autobusy nebo žlutou posunovací lokomotivu na Smíchově ...

0/0
27.1.2016 9:43

R24o73m14a95n 69K89o81r24e45c 9596742272118

Argumentovat šotouškou sektou je opravdu úsměvné. :-)

0/0
28.1.2016 23:24

J27a94k44u39b 21Š29a68f18a37n56d59a 7515927281161

Tak je to samozřejmě překroucené. Ale je pravda, že kdyby RJ (a spol) nebyly, nebyly by tyto příjmy a pod. Je to obdobné jako investiční pobídky. Berte to z pohledu státu jako investici.

0/0
27.1.2016 10:04

J42o70s63e14f 43B34a57l76o91u39n 4860646465711

Firmy pana Jančury jsou jedním z největších distributorů mf dnes a významný inzerent,takže kdo vyhraje "anonymní průzkum průzkumníka Sůry"?;-D;-D

+1/−4
27.1.2016 9:00

P56e61t98r 18N55e82c73h96a98n73i69c61k75ý 7853276538530

2011: 29 párů - 2 miliony

2014: 44 párů - 87 milionů + osekání okrajových spojů. Chápu, že ministerstvo i pan Sůra budou obhajovat jak se to vyplatilo, ale chtělo by to trochu lépe

+1/0
27.1.2016 8:42

J76a71n 75S80ů73r94a 4695833753682

K osekání okrajových spojů a zhoršení dostupnosti: zkuste porovnat počet přímých vlaků do Prahy například pro obyvatele Zábřehu, Hranic, Přerova, Studénky před a po...

0/0
27.1.2016 8:44

P27e51t98r 33N64e32c45h79a94n60i43c46k45ý 7423446718880

Myslíte třeba zrušený Ostravan, který mohl v půl deváté večer z Prahy odvést lidi do Studénky a Suchdola, kde měli přípoje na všechny strany?

+2/0
27.1.2016 8:47

M44i80r58e70k 59Z48á85v20o91d70n90ý 7812657390338

Mně je třeba jako obyvatel Zábřehu celkový počet spojů ukradený, když nejezdí přes den dostatečně rozloženě :)

+1/0
27.1.2016 10:03

M78i23l55a55n 98G50a14j39d40á16c31s 3926205397362

V Německu se poučili že špatných zkušeností z Británie, kde jezdí na jedné trase Londýn-Birmingham 7 dopravců a stát prodělává miliardy. Proto v Německu nic takového neexistuje. Když privatizace, tak jedině celou trať. U nás dva soukromníci jezdí a ČD platí že svých údržbu nádražních budov, vytápění. To jsou nerovné podmínky pokřiveného trhu.

+5/−3
27.1.2016 8:36

R42o46m12a15n 34S12t27o96n66e12k 1239233729611

ČD nádražní budovy převádí na SŽDC :-)

0/0
27.1.2016 8:41

M54i96l38a30n 19G67a31j85d87á72c48s 3406505287642

Ano. Převádí už několik let. Nemělo se náhodou toto udělat jako první ještě před spuštěním celé akce?

+2/0
27.1.2016 8:57

M37a55r74i80a64n 37K54e79c60h14l30i61b25a88r 3530843379

To je jen část pravdy. Největší konkurencí pro Deutsche Bahn nejsou jiné železniční podniky, ale FlixBus, MyFernBus a kdejaká další busová společnost, která začala po liberalizaci trhu jezdit cca 4x levněji než matka dráha.

+1/0
27.1.2016 8:54

M41i77l85a18n 92G71a10j70d15á56c57s 3396665937602

Ano souhlasím. Konkurence busů a vlaků je všude na světě a je v pořádku. Vzpomeňme slevy jízdného na trase Praha-Brno kde je právě silná konkurence busů. Tady máme ovšem jednu trať a nerovné podmínky pro tři dopravce.

0/0
27.1.2016 9:04

J97a42n 38J56e47m41e17l33k98a 1265770

A čím jsou nerovné?

0/0
27.1.2016 9:50

M25i87l15a15n 95G44a86j21d98á72c42s 3556445827742

Provoz a.údržbu nádražních budov má na svých bedrech dosud ČD. Zákazníci ostatních dopravců tyto budovy používají také ale neplatí za ně.

0/0
27.1.2016 9:53

T19o59m79a96s 50N92o20v68o62t82n60y 1961474946335

Chudinky dráhy. A že jim nevadí, když v těch budovách vybírají nájem třeba od obchodníků, na který jim přispívají i ti cestující zlé konkurence. Nebo se pak dráhy o tržby z nájmů budou dělit s Leo a RJ, když je jejich cestující také používají?

+1/0
28.1.2016 2:05

P53e85t90r 25P56á21v64e98k 3595220515546

Tak taky si oba soukromníci musí své pobočky od majitele budovy (ČD/SŽDC) pronajmout, takže na provoz budovy takto přispívají nepřímo. Minimálně na pražském hlavním nádraží to bude docela pálka, vzhledem k obchodům kolem.

+1/0
27.1.2016 9:43

J94a87n 65J85e93m72e72l31k56a 1535120

To si právě nemyslím. Když privatizace a jeden dopravce na trati, tak monopol a astronomické ceny a konec snažení. Těch pár desítek milionů by u Sobotky rázem zahučelo jinde a dřív než by se ušetřilo. Takže mě to neštve. Navíc sždc má vyšší příjem z dopravní cesty.

0/0
27.1.2016 9:49

M75i83l15a28n 52G32a45j47d49á25c74s 3296555637282

Už to tady bylo řečeno. Astronomická cena je nesmysl, poněvadž existuje konkurence autobus, automobil atd.

0/0
27.1.2016 10:32

J35a62n 53J60e30m83e97l48k24a 1805950

Není nesmysl. Dejte si srovnání času toho vašeho London Birmigham. Vlak 1:24 auto 2:23 + zácpy+parkování. Bus na tom bude ještě hůř. Tedy částečný monopol. Vlak je navíc z podstaty pohodlnější a bezpečnější.

0/0
27.1.2016 10:53

J95a66n 33J73e73m75e10l82k25a 1415510

A jak my vysvětlíte tu cenu 15Kč/km London Birmigham za 2. třídu. Není to astronomická cena?

0/0
27.1.2016 10:56

J92a22n 76J24e74m12e38l30k68a 1205310

Já tam vidím hlavně Virgin Trains. Jací jsou ti další. Na opravdu stejných kolejích?

0/0
27.1.2016 10:03

J74a47k19u76b 95Š33a28f76a45n89d47a 7555367771241

A co myslíte pojmem "trať"? Pokud bude jezdit někdo do HK tak pak musí jezdit i vše do Ostravy, Brna, Slovensko... Protože z Prahy to jede po stejných kolejích..

0/0
27.1.2016 10:10

J74a51n 97J28e71m48e86l83k69a 1415830

Zajimavé, že zákazník tam opět platí za volný výběr času jízdné 15 Kč / km. Když prodělává stát miliardy, tak kde ty peníze jsou;-D

0/0
27.1.2016 10:13

M15i18l94a19n 93G22a85j73d90á85c63s 3956785767642

Provozování osobní dopravy je prodělečné na celém světě. Existují úseky, které mohou být výdělečné. To byla trasa Praha-Ostrava před liberalizací.

0/0
27.1.2016 20:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.