Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R11o34m95a89n 25P75o63l45á82č91e64k 5716939555

Když se budeme hodně hodně pitvat, tak stát přichází o mýtné, protože před reko D1 dost lidí jezdilo i busy, protože jinak si moc reálně vysvětlit nárůst...

0/0
27.1.2016 23:27

T51o45m60a25s 85N29o13v55o37t87n78y 1291254726725

Busů jezdí pořád stejně po D1

0/0
28.1.2016 2:01

R44o50m78a90n 69K63o22r47e80c 9856192672678

Přesně tak. Do vlaku vleze jen málokdo.

0/0
28.1.2016 23:20

L63a54d63i43s88l88a20v 89S85t60a48r43ý 5575257155921

To je mi blbost argumentovat odvodem DPH, pojištěním z mezd nebo dani z přijmu. Jediný relevantní argument je využití dopravní cesty, ale tato částka asi tak závratna nebude.

0/0
27.1.2016 13:13

M44i87l87a83n 26G66a28j91d37á52c75s 3606755967132

Vydělal obcan, který jezdí právě po této jedné trati. Všichni ostatní na to doplácejí.

0/−1
27.1.2016 10:33

L47a47d26i45s68l29a25v 73S61t38a82r54ý 5405887145181

Místo desítek aut jede jeden vlak. To asi smysl ma.

0/0
27.1.2016 13:19

R25o77m89a64n 79P25o33l79á75č69e47k 5756709965

Z pohledu ekonomiky? Vůbec ;-)

0/0
27.1.2016 23:29

R81o47m20a10n 72K46o53r77e66c 9756982282678

Nemá. Tedy, pokud se na to nedíváte očima železničního odboráře. Jinak je to úplně jedno. Resp., lepší by byla ta auta, ale co už, těch pár lidí, co pomohou snížit brutální ztráty neefektivní železnice, není nic podstatného.

0/0
28.1.2016 23:22

M68i51r15e88k 18Z82á22v86o55d66n81ý 7342577820468

2 <<< 60 ... Celkem jasné, jak moc stát "vydělal" :)

0/−1
27.1.2016 9:55

J29a45k49u48b 13Š24a61f22a56n57d51a 7935187511411

Jak vydělal máte napsáno v článku.

0/0
27.1.2016 10:01

M45i86r22e49k 34Z60á17v11o95d70n80ý 7882987340338

Ano, totální demagogie MD i daných firem. Čísla jsou jasná.

0/0
27.1.2016 10:03

P54e16t64r 29P30á83v39e78k 3825280295476

Stát možná přímo nevydělal, ale vydělal občan. Jel jsem před regulací i po ní a jsem si jistý, že mě jízdenky vyšly výrazně levněji (se všemi 3mi dopravci, paradoxně nejvíce s ČD). Asi je netřeba se přít, že celkový objem cestujících na železnici (Pha-Ova) se zvýšil a to mimo jiné ulevilo dopravě na silnicích (pokud budeme předpokládat, že nikdo nejede z Prahy do Ostravy na výlet jen proto, že je to dnes levnější), což státu/občanům taky pomohlo. Rozhodně se zvedla zaměstnanost (samozřejmě lze argumentovat, že by zaměstnanci RJ a LEO jen dělali někde jinde) a koupili se další stroje (údržba - práce), zvedli se poplatky za drážní cestu (=> více peněz do SŽDC),... Neviděl bych to tak černě.

+1/0
27.1.2016 10:09

M90i36r94e35k 64Z45á61v57o39d92n21ý 7942347790218

S něčím souhlasím, s něčím nikoliv.

1) Občan na tom s větší části skutečně vydělal. Jezdí levněji a jezdí toho více (výjimkou jsou okrajové spoje, u kterých se situace zhoršila).

2) Stát na tom nevydělal. Určitě ne finančně. Ale ani jinak, protože díky této deregulaci přestal mít jakýkoliv vliv na dopravní obslužnost. Zvýšení zaměstnanosti tam sice je, ale marginální (těch pár míst nikoho je z makroekonomického pohledu nic).

3) Co se týče zisků pro SŽDC, tak to máte pravdu.

0/0
27.1.2016 10:13

P87e41t12r 28N90e41c67h57a26n69i63c45k75ý 7253666378190

1) Pouze Občan jezdící mezi stanicemi, kde soukromníci zastavují a mimo několik výjimek nepotřebuje přestupovat nikam dál a v časech, kdy dopravci jezdí vydělal. V případě okrajové poptávky mu prostě nic nepojede. Občan cestující mezi zastávkami, kde soukromníci nezastavují na tom mohl vydělat pokud jede po koridoru a nemá slevu a pořídí nějakou ČD akční na konkurenční trase jen nastoupí a vystoupí jinde. Zhoršilo se mu však spojení a zpožďují se mu osobní vlaky a rychlíky, okrajové spoje také ubývají. Občan necestující po koridoru akorát přišel o těch 80 mega na obslužnost což se mohlo projevit sníženou objednávkou rychlíků od MD (ale také se to někde nemuselo projevit vůbec). Jestli by modernizace vozů na koridoru (a uvolňování starších vozů pro další tratě) probíhala stejně rychle i bez konkurence je otázka, ale probíhala by.

2 + 3) Souhlasím akorát Stát vliv mít nepřestal, pořád může objednávat rychlíky, ale nedělá to, nesnaží se výpadek v místech a časech, kde se konkurenční boj nevyplatí nějak kompenzovat. Z čehož vyplývá bod 1

0/0
27.1.2016 10:54

M54i76r88e80k 57Z79á53v92o73d69n87ý 7912577340368

Ještě bych rád dodal, že je to neudržitelný stav, kdy všichni dopravci prodělávají (i když se snaží namluvit opak). Jakmile dojde nejslabší odpadne - zvýší se ceny, sníží počet spojů ... A zřejmě dojde i k nižším kompenzacím od státu, nicméně určitě se to nevrátí na původní hodnoty a navíc stát i nadále nebude moci zasahovat na této trati.

+1/0
27.1.2016 10:21

M18i87l15a98n 71G39a87j44d72á45c63s 3666175287902

Stát vydělal prostřednictvím SŽDC o 270 mil Kč ročně více díky poplatkům od soukromníků. Stejný stát vydává ročně o 9 miliard více na dopravní obslužnost ČR než před liberalizací. Mně to vychází na -8,73 miliard.

0/0
27.1.2016 10:40

P93e92t26r 94P38á95v69e65k 3215510315696

Tak za rok 2014 měl RJ tržby 240 mil. a LE 135. Jestli tedy dohromady odebrali ČD z TRŽEB 375 milionů a podle vás to způsobilo ztrátu 9mld, tak to jsou v ČD borci...

Neobjednává si náhodou stát něco úplně jiného než před liberalizací?

0/0
27.1.2016 13:16

M21i86l74a82n 56G81a70j87d50á88c57s 3486145557142

Nikdo nikomu nic neodebral. Počet cestujících na této trati stoupl vzhledem k velmi nízké ceně. Jak došlo ke zvýšení dotací o 9 mld bylo vysvětleno níže.

0/0
27.1.2016 20:46

P59e91t23r 16P18á38v17e61k 3685110635416

Nějak jsem ten článek nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?

Původně - kompenzace za slevy 2 mil.

Dnes - kompenzace za slevy pro 3 dopravce + objednávky Ova-Slovenské hranice (u všech 3 dopravců) 87 milionů.

Má někdo k dispozici rozpad, kolik jsou které částky, tzn. kompenzace RJ, kompenzace LEO, kompenzace ČD a objednávka RJ, objednávka ČD, objednávka LEO?

Protože i kdyby objednávky tvořili polovinu z 82 milionů, stále by se objem studentů, důchodců a invalidů na trati musel zdvacetinásobit... takže mi to pět přijde celé zavádějící...

0/0
27.1.2016 9:51

P20e22t58r 18P38á16v27e46k 3225130335766

čísla jsou uvedena i zde, ale mělo by to být jen za komerčně provozované tratě, takže u ČD jen za Praha-Ova. Protože jinak není možné, aby RJ dostal na kompenzacích víc, než ČD za celou republiku ;-)

http://ekonomika.idnes.cz/prukazkari-jezdi-hlavne-s-jancurovymi-vlaky-a-autobusy-pj3-/eko-doprava.aspx?c=A150303_151459_eko-doprava_rny

0/0
27.1.2016 9:56

J91a33n 70S18ů32r15a 4745163793562

Kompenzace za slevy se týká jen spojů, které nejsou v závazku veřejné služby. U ostatních pod smlouvou je v ceně úhrady.

+1/0
27.1.2016 10:21

P65e20t16r 90N38e55c14h78a45n75i93c22k68ý 7333196788450

No vtip je v tom, že šlo podobný rozsah objednat levněji třeba i u těch dvou dalších dopravců, ale to by stát musel naplánovat, připravit, projednat se všemi, vysoutěžit, vybrat, promyslet tarify, návaznosti, vliv na kapacitu a to by bylo moc práce. "Dělejte si co chcete, my vám to doplatíme" je jednodušší

+1/0
27.1.2016 10:06

V89í94t26ě97z41s55l10a13v 83K61l25o38z97í91k 3401359444167

Jančura vymyslel první drážní perpetum mobile, on je vlastně charita. Vše co dostane jde státu zpět. Tak se má podnikat. To je mluvčí, ten to umí podat!!!Rv

+3/−1
27.1.2016 9:37
Foto

J78a61n 72V94a21l54a83l56í28k 6966559560766

RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

To jako chce říci že by zdravotní a sociální + daně jinak neplatili?

0/0
27.1.2016 9:10

M95a62r80e64k 37M44a66r69t92i17n 8599824546110

Tak samozřejmě, že to je od Ondrůje demagogická věta. Ty on využívá velmi často a velmi rád.

+2/0
27.1.2016 9:37

M93i82r60o64s24l76a91v 83Z43i39k20m43u53n12d 6298112267558

Ondrůj je demagog ... když byl mluvčím ČD tak o témže technickém problému mluvil jinak než když se stal mluvčím žlutého dopravce ... přitom nemá žádné technické vzdělání příslušného směru ... jeho vyjádření byla tak průhledně nekompetentní, že si mezi "šotouši" vysloužil přezdívku HLÁSNÝ TROUBA ...

Udivuje mne, že ještě nezmínil, kolik peněz odvedl žlutý dopravce v rámci spotřební daně v cenách PHM pro autobusy nebo žlutou posunovací lokomotivu na Smíchově ...

0/0
27.1.2016 9:43

R64o63m68a80n 31K95o77r53e79c 9786432942128

Argumentovat šotouškou sektou je opravdu úsměvné. :-)

0/0
28.1.2016 23:24

J12a14k93u10b 11Š27a13f71a95n21d81a 7855887801921

Tak je to samozřejmě překroucené. Ale je pravda, že kdyby RJ (a spol) nebyly, nebyly by tyto příjmy a pod. Je to obdobné jako investiční pobídky. Berte to z pohledu státu jako investici.

0/0
27.1.2016 10:04

J15o55s36e48f 14B39a80l38o54u38n 4280906825921

Firmy pana Jančury jsou jedním z největších distributorů mf dnes a významný inzerent,takže kdo vyhraje "anonymní průzkum průzkumníka Sůry"?;-D;-D

+1/−4
27.1.2016 9:00

P80e24t39r 63N59e76c47h51a10n25i16c26k53ý 7473606958840

2011: 29 párů - 2 miliony

2014: 44 párů - 87 milionů + osekání okrajových spojů. Chápu, že ministerstvo i pan Sůra budou obhajovat jak se to vyplatilo, ale chtělo by to trochu lépe

+1/0
27.1.2016 8:42

J19a24n 91S64ů97r84a 4375483753622

K osekání okrajových spojů a zhoršení dostupnosti: zkuste porovnat počet přímých vlaků do Prahy například pro obyvatele Zábřehu, Hranic, Přerova, Studénky před a po...

0/0
27.1.2016 8:44

P98e64t28r 72N71e74c53h15a37n87i15c74k51ý 7393546778870

Myslíte třeba zrušený Ostravan, který mohl v půl deváté večer z Prahy odvést lidi do Studénky a Suchdola, kde měli přípoje na všechny strany?

+2/0
27.1.2016 8:47

M96i13r24e74k 22Z10á89v67o93d97n82ý 7652327730648

Mně je třeba jako obyvatel Zábřehu celkový počet spojů ukradený, když nejezdí přes den dostatečně rozloženě :)

+1/0
27.1.2016 10:03

M74i48l98a74n 46G25a51j96d80á75c84s 3526795817352

V Německu se poučili že špatných zkušeností z Británie, kde jezdí na jedné trase Londýn-Birmingham 7 dopravců a stát prodělává miliardy. Proto v Německu nic takového neexistuje. Když privatizace, tak jedině celou trať. U nás dva soukromníci jezdí a ČD platí že svých údržbu nádražních budov, vytápění. To jsou nerovné podmínky pokřiveného trhu.

+5/−3
27.1.2016 8:36

R85o89m56a55n 81S70t86o65n94e50k 1539603709831

ČD nádražní budovy převádí na SŽDC :-)

0/0
27.1.2016 8:41

M84i20l38a15n 48G51a76j73d79á38c88s 3316665977332

Ano. Převádí už několik let. Nemělo se náhodou toto udělat jako první ještě před spuštěním celé akce?

+2/0
27.1.2016 8:57

M24a29r24i81a50n 28K10e40c45h83l18i29b66a38r 3870803299

To je jen část pravdy. Největší konkurencí pro Deutsche Bahn nejsou jiné železniční podniky, ale FlixBus, MyFernBus a kdejaká další busová společnost, která začala po liberalizaci trhu jezdit cca 4x levněji než matka dráha.

+1/0
27.1.2016 8:54

M11i53l29a14n 11G67a68j53d29á47c47s 3786805127412

Ano souhlasím. Konkurence busů a vlaků je všude na světě a je v pořádku. Vzpomeňme slevy jízdného na trase Praha-Brno kde je právě silná konkurence busů. Tady máme ovšem jednu trať a nerovné podmínky pro tři dopravce.

0/0
27.1.2016 9:04

J97a43n 38J51e30m45e50l68k12a 1685200

A čím jsou nerovné?

0/0
27.1.2016 9:50

M15i17l16a92n 65G60a71j60d43á84c78s 3316705987202

Provoz a.údržbu nádražních budov má na svých bedrech dosud ČD. Zákazníci ostatních dopravců tyto budovy používají také ale neplatí za ně.

0/0
27.1.2016 9:53

T80o82m58a56s 20N96o45v38o47t64n95y 1881474896585

Chudinky dráhy. A že jim nevadí, když v těch budovách vybírají nájem třeba od obchodníků, na který jim přispívají i ti cestující zlé konkurence. Nebo se pak dráhy o tržby z nájmů budou dělit s Leo a RJ, když je jejich cestující také používají?

+1/0
28.1.2016 2:05

P32e82t62r 41P64á98v43e24k 3405410855246

Tak taky si oba soukromníci musí své pobočky od majitele budovy (ČD/SŽDC) pronajmout, takže na provoz budovy takto přispívají nepřímo. Minimálně na pražském hlavním nádraží to bude docela pálka, vzhledem k obchodům kolem.

+1/0
27.1.2016 9:43

J50a68n 47J10e53m72e97l74k50a 1585310

To si právě nemyslím. Když privatizace a jeden dopravce na trati, tak monopol a astronomické ceny a konec snažení. Těch pár desítek milionů by u Sobotky rázem zahučelo jinde a dřív než by se ušetřilo. Takže mě to neštve. Navíc sždc má vyšší příjem z dopravní cesty.

0/0
27.1.2016 9:49

M85i60l58a95n 18G56a37j22d17á63c53s 3466875727472

Už to tady bylo řečeno. Astronomická cena je nesmysl, poněvadž existuje konkurence autobus, automobil atd.

0/0
27.1.2016 10:32

J26a56n 48J27e59m22e95l66k14a 1515330

Není nesmysl. Dejte si srovnání času toho vašeho London Birmigham. Vlak 1:24 auto 2:23 + zácpy+parkování. Bus na tom bude ještě hůř. Tedy částečný monopol. Vlak je navíc z podstaty pohodlnější a bezpečnější.

0/0
27.1.2016 10:53

J23a37n 51J47e46m85e34l18k21a 1815430

A jak my vysvětlíte tu cenu 15Kč/km London Birmigham za 2. třídu. Není to astronomická cena?

0/0
27.1.2016 10:56

J22a81n 65J43e33m39e85l37k61a 1835550

Já tam vidím hlavně Virgin Trains. Jací jsou ti další. Na opravdu stejných kolejích?

0/0
27.1.2016 10:03

J16a84k35u36b 34Š11a81f68a11n45d10a 7505527841881

A co myslíte pojmem "trať"? Pokud bude jezdit někdo do HK tak pak musí jezdit i vše do Ostravy, Brna, Slovensko... Protože z Prahy to jede po stejných kolejích..

0/0
27.1.2016 10:10

J92a36n 12J98e51m86e23l17k45a 1655830

Zajimavé, že zákazník tam opět platí za volný výběr času jízdné 15 Kč / km. Když prodělává stát miliardy, tak kde ty peníze jsou;-D

0/0
27.1.2016 10:13

M46i39l39a33n 80G22a46j85d74á66c90s 3396105987812

Provozování osobní dopravy je prodělečné na celém světě. Existují úseky, které mohou být výdělečné. To byla trasa Praha-Ostrava před liberalizací.

0/0
27.1.2016 20:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.