Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R60o52m98a36n 75P97o49l78á24č45e40k 5446469385

Když se budeme hodně hodně pitvat, tak stát přichází o mýtné, protože před reko D1 dost lidí jezdilo i busy, protože jinak si moc reálně vysvětlit nárůst...

0/0
27.1.2016 23:27

T83o11m91a22s 31N58o51v93o26t65n59y 1371694506735

Busů jezdí pořád stejně po D1

0/0
28.1.2016 2:01

R54o88m49a49n 85K49o27r85e34c 9216692342298

Přesně tak. Do vlaku vleze jen málokdo.

0/0
28.1.2016 23:20

L31a47d11i40s94l97a42v 89S50t52a86r60ý 5385117105141

To je mi blbost argumentovat odvodem DPH, pojištěním z mezd nebo dani z přijmu. Jediný relevantní argument je využití dopravní cesty, ale tato částka asi tak závratna nebude.

0/0
27.1.2016 13:13

M20i19l48a21n 19G73a71j85d54á96c88s 8977609734350

Vydělal obcan, který jezdí právě po této jedné trati. Všichni ostatní na to doplácejí.

0/−1
27.1.2016 10:33

L95a47d81i68s96l44a21v 36S39t55a74r21ý 5975977955981

Místo desítek aut jede jeden vlak. To asi smysl ma.

0/0
27.1.2016 13:19

R87o88m84a33n 16P58o25l79á20č38e37k 5686199535

Z pohledu ekonomiky? Vůbec ;-)

0/0
27.1.2016 23:29

R57o19m70a44n 95K46o17r53e29c 9376822682328

Nemá. Tedy, pokud se na to nedíváte očima železničního odboráře. Jinak je to úplně jedno. Resp., lepší by byla ta auta, ale co už, těch pár lidí, co pomohou snížit brutální ztráty neefektivní železnice, není nic podstatného.

0/0
28.1.2016 23:22

M94i90r94e50k 54Z85á19v81o75d97n59ý 7522877220188

2 <<< 60 ... Celkem jasné, jak moc stát "vydělal" :)

0/−1
27.1.2016 9:55

J38a29k66u69b 85Š12a74f97a34n88d98a 7115347391881

Jak vydělal máte napsáno v článku.

0/0
27.1.2016 10:01

M11i84r57e79k 86Z97á19v79o50d10n96ý 7482487370948

Ano, totální demagogie MD i daných firem. Čísla jsou jasná.

0/0
27.1.2016 10:03

P46e46t92r 29P40á20v98e62k 3125610185886

Stát možná přímo nevydělal, ale vydělal občan. Jel jsem před regulací i po ní a jsem si jistý, že mě jízdenky vyšly výrazně levněji (se všemi 3mi dopravci, paradoxně nejvíce s ČD). Asi je netřeba se přít, že celkový objem cestujících na železnici (Pha-Ova) se zvýšil a to mimo jiné ulevilo dopravě na silnicích (pokud budeme předpokládat, že nikdo nejede z Prahy do Ostravy na výlet jen proto, že je to dnes levnější), což státu/občanům taky pomohlo. Rozhodně se zvedla zaměstnanost (samozřejmě lze argumentovat, že by zaměstnanci RJ a LEO jen dělali někde jinde) a koupili se další stroje (údržba - práce), zvedli se poplatky za drážní cestu (=> více peněz do SŽDC),... Neviděl bych to tak černě.

+1/0
27.1.2016 10:09

M30i51r29e96k 19Z79á50v68o69d50n13ý 7632377500318

S něčím souhlasím, s něčím nikoliv.

1) Občan na tom s větší části skutečně vydělal. Jezdí levněji a jezdí toho více (výjimkou jsou okrajové spoje, u kterých se situace zhoršila).

2) Stát na tom nevydělal. Určitě ne finančně. Ale ani jinak, protože díky této deregulaci přestal mít jakýkoliv vliv na dopravní obslužnost. Zvýšení zaměstnanosti tam sice je, ale marginální (těch pár míst nikoho je z makroekonomického pohledu nic).

3) Co se týče zisků pro SŽDC, tak to máte pravdu.

0/0
27.1.2016 10:13

P56e89t45r 11N76e58c84h61a13n64i86c46k69ý 7703736588260

1) Pouze Občan jezdící mezi stanicemi, kde soukromníci zastavují a mimo několik výjimek nepotřebuje přestupovat nikam dál a v časech, kdy dopravci jezdí vydělal. V případě okrajové poptávky mu prostě nic nepojede. Občan cestující mezi zastávkami, kde soukromníci nezastavují na tom mohl vydělat pokud jede po koridoru a nemá slevu a pořídí nějakou ČD akční na konkurenční trase jen nastoupí a vystoupí jinde. Zhoršilo se mu však spojení a zpožďují se mu osobní vlaky a rychlíky, okrajové spoje také ubývají. Občan necestující po koridoru akorát přišel o těch 80 mega na obslužnost což se mohlo projevit sníženou objednávkou rychlíků od MD (ale také se to někde nemuselo projevit vůbec). Jestli by modernizace vozů na koridoru (a uvolňování starších vozů pro další tratě) probíhala stejně rychle i bez konkurence je otázka, ale probíhala by.

2 + 3) Souhlasím akorát Stát vliv mít nepřestal, pořád může objednávat rychlíky, ale nedělá to, nesnaží se výpadek v místech a časech, kde se konkurenční boj nevyplatí nějak kompenzovat. Z čehož vyplývá bod 1

0/0
27.1.2016 10:54

M84i45r10e90k 29Z57á76v51o38d56n53ý 7762757510258

Ještě bych rád dodal, že je to neudržitelný stav, kdy všichni dopravci prodělávají (i když se snaží namluvit opak). Jakmile dojde nejslabší odpadne - zvýší se ceny, sníží počet spojů ... A zřejmě dojde i k nižším kompenzacím od státu, nicméně určitě se to nevrátí na původní hodnoty a navíc stát i nadále nebude moci zasahovat na této trati.

+1/0
27.1.2016 10:21

M75i82l57a41n 54G71a72j86d52á92c44s 8447169254620

Stát vydělal prostřednictvím SŽDC o 270 mil Kč ročně více díky poplatkům od soukromníků. Stejný stát vydává ročně o 9 miliard více na dopravní obslužnost ČR než před liberalizací. Mně to vychází na -8,73 miliard.

0/0
27.1.2016 10:40

P31e10t79r 39P14á21v65e84k 3555970255536

Tak za rok 2014 měl RJ tržby 240 mil. a LE 135. Jestli tedy dohromady odebrali ČD z TRŽEB 375 milionů a podle vás to způsobilo ztrátu 9mld, tak to jsou v ČD borci...

Neobjednává si náhodou stát něco úplně jiného než před liberalizací?

0/0
27.1.2016 13:16

M98i17l55a15n 59G86a21j93d53á93c90s 8117839394730

Nikdo nikomu nic neodebral. Počet cestujících na této trati stoupl vzhledem k velmi nízké ceně. Jak došlo ke zvýšení dotací o 9 mld bylo vysvětleno níže.

0/0
27.1.2016 20:46

P37e14t75r 64P42á17v32e40k 3895540755706

Nějak jsem ten článek nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?

Původně - kompenzace za slevy 2 mil.

Dnes - kompenzace za slevy pro 3 dopravce + objednávky Ova-Slovenské hranice (u všech 3 dopravců) 87 milionů.

Má někdo k dispozici rozpad, kolik jsou které částky, tzn. kompenzace RJ, kompenzace LEO, kompenzace ČD a objednávka RJ, objednávka ČD, objednávka LEO?

Protože i kdyby objednávky tvořili polovinu z 82 milionů, stále by se objem studentů, důchodců a invalidů na trati musel zdvacetinásobit... takže mi to pět přijde celé zavádějící...

0/0
27.1.2016 9:51

P85e71t71r 90P56á97v73e56k 3425530855876

čísla jsou uvedena i zde, ale mělo by to být jen za komerčně provozované tratě, takže u ČD jen za Praha-Ova. Protože jinak není možné, aby RJ dostal na kompenzacích víc, než ČD za celou republiku ;-)

http://ekonomika.idnes.cz/prukazkari-jezdi-hlavne-s-jancurovymi-vlaky-a-autobusy-pj3-/eko-doprava.aspx?c=A150303_151459_eko-doprava_rny

0/0
27.1.2016 9:56

J39a55n 37S51ů37r55a 4855483133362

Kompenzace za slevy se týká jen spojů, které nejsou v závazku veřejné služby. U ostatních pod smlouvou je v ceně úhrady.

+1/0
27.1.2016 10:21

P35e20t28r 93N48e87c66h98a33n73i68c41k44ý 7333676328280

No vtip je v tom, že šlo podobný rozsah objednat levněji třeba i u těch dvou dalších dopravců, ale to by stát musel naplánovat, připravit, projednat se všemi, vysoutěžit, vybrat, promyslet tarify, návaznosti, vliv na kapacitu a to by bylo moc práce. "Dělejte si co chcete, my vám to doplatíme" je jednodušší

+1/0
27.1.2016 10:06
Foto

V20í37t40ě10z79s70l32a78v 54K76l75o13z47í27k 3291849464687

Jančura vymyslel první drážní perpetum mobile, on je vlastně charita. Vše co dostane jde státu zpět. Tak se má podnikat. To je mluvčí, ten to umí podat!!!Rv

+3/−1
27.1.2016 9:37

J44a64n 45V79a78l18a53l86í85k 6646659860956

RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

To jako chce říci že by zdravotní a sociální + daně jinak neplatili?

0/0
27.1.2016 9:10

M17a13r87e63k 29M91a98r93t20i47n 8339264196210

Tak samozřejmě, že to je od Ondrůje demagogická věta. Ty on využívá velmi často a velmi rád.

+2/0
27.1.2016 9:37

M32i56r70o30s23l24a47v 30Z63i83k54m90u60n30d 6718262457928

Ondrůj je demagog ... když byl mluvčím ČD tak o témže technickém problému mluvil jinak než když se stal mluvčím žlutého dopravce ... přitom nemá žádné technické vzdělání příslušného směru ... jeho vyjádření byla tak průhledně nekompetentní, že si mezi "šotouši" vysloužil přezdívku HLÁSNÝ TROUBA ...

Udivuje mne, že ještě nezmínil, kolik peněz odvedl žlutý dopravce v rámci spotřební daně v cenách PHM pro autobusy nebo žlutou posunovací lokomotivu na Smíchově ...

0/0
27.1.2016 9:43

R88o21m88a16n 40K24o41r31e27c 9756452692348

Argumentovat šotouškou sektou je opravdu úsměvné. :-)

0/0
28.1.2016 23:24

J42a54k90u44b 74Š62a18f93a66n81d91a 7645667981451

Tak je to samozřejmě překroucené. Ale je pravda, že kdyby RJ (a spol) nebyly, nebyly by tyto příjmy a pod. Je to obdobné jako investiční pobídky. Berte to z pohledu státu jako investici.

0/0
27.1.2016 10:04

J47o18s43e89f 74B17a79l26o32u20n 4670636885981

Firmy pana Jančury jsou jedním z největších distributorů mf dnes a významný inzerent,takže kdo vyhraje "anonymní průzkum průzkumníka Sůry"?;-D;-D

+1/−4
27.1.2016 9:00

P81e26t13r 87N47e83c65h28a74n79i81c70k39ý 7803266318340

2011: 29 párů - 2 miliony

2014: 44 párů - 87 milionů + osekání okrajových spojů. Chápu, že ministerstvo i pan Sůra budou obhajovat jak se to vyplatilo, ale chtělo by to trochu lépe

+1/0
27.1.2016 8:42

J47a58n 74S31ů80r37a 4375363443662

K osekání okrajových spojů a zhoršení dostupnosti: zkuste porovnat počet přímých vlaků do Prahy například pro obyvatele Zábřehu, Hranic, Přerova, Studénky před a po...

0/0
27.1.2016 8:44

P47e21t27r 51N51e49c40h76a82n19i47c62k21ý 7963626518250

Myslíte třeba zrušený Ostravan, který mohl v půl deváté večer z Prahy odvést lidi do Studénky a Suchdola, kde měli přípoje na všechny strany?

+2/0
27.1.2016 8:47

M24i94r35e19k 86Z50á93v45o39d51n50ý 7172947310598

Mně je třeba jako obyvatel Zábřehu celkový počet spojů ukradený, když nejezdí přes den dostatečně rozloženě :)

+1/0
27.1.2016 10:03

M19i57l30a60n 37G68a63j28d86á40c85s 8547509374200

V Německu se poučili že špatných zkušeností z Británie, kde jezdí na jedné trase Londýn-Birmingham 7 dopravců a stát prodělává miliardy. Proto v Německu nic takového neexistuje. Když privatizace, tak jedině celou trať. U nás dva soukromníci jezdí a ČD platí že svých údržbu nádražních budov, vytápění. To jsou nerovné podmínky pokřiveného trhu.

+5/−3
27.1.2016 8:36

R21o19m83a73n 84S21t30o71n22e11k 1409113579141

ČD nádražní budovy převádí na SŽDC :-)

0/0
27.1.2016 8:41

M10i35l42a12n 52G40a61j86d15á30c63s 8867359704900

Ano. Převádí už několik let. Nemělo se náhodou toto udělat jako první ještě před spuštěním celé akce?

+2/0
27.1.2016 8:57

M98a19r18i90a87n 23K39e94c85h47l84i34b46a10r 3880243679

To je jen část pravdy. Největší konkurencí pro Deutsche Bahn nejsou jiné železniční podniky, ale FlixBus, MyFernBus a kdejaká další busová společnost, která začala po liberalizaci trhu jezdit cca 4x levněji než matka dráha.

+1/0
27.1.2016 8:54

M32i27l39a36n 84G29a18j35d67á80c56s 8957679634560

Ano souhlasím. Konkurence busů a vlaků je všude na světě a je v pořádku. Vzpomeňme slevy jízdného na trase Praha-Brno kde je právě silná konkurence busů. Tady máme ovšem jednu trať a nerovné podmínky pro tři dopravce.

0/0
27.1.2016 9:04

J32a70n 78J86e71m24e38l51k27a 1695880

A čím jsou nerovné?

0/0
27.1.2016 9:50

M66i52l72a57n 90G36a88j23d72á17c16s 8287119874800

Provoz a.údržbu nádražních budov má na svých bedrech dosud ČD. Zákazníci ostatních dopravců tyto budovy používají také ale neplatí za ně.

0/0
27.1.2016 9:53

T42o98m43a81s 70N77o13v45o70t17n26y 1501424336405

Chudinky dráhy. A že jim nevadí, když v těch budovách vybírají nájem třeba od obchodníků, na který jim přispívají i ti cestující zlé konkurence. Nebo se pak dráhy o tržby z nájmů budou dělit s Leo a RJ, když je jejich cestující také používají?

+1/0
28.1.2016 2:05

P91e37t50r 58P92á78v63e31k 3975200555476

Tak taky si oba soukromníci musí své pobočky od majitele budovy (ČD/SŽDC) pronajmout, takže na provoz budovy takto přispívají nepřímo. Minimálně na pražském hlavním nádraží to bude docela pálka, vzhledem k obchodům kolem.

+1/0
27.1.2016 9:43

J79a68n 59J63e72m68e70l35k57a 1185270

To si právě nemyslím. Když privatizace a jeden dopravce na trati, tak monopol a astronomické ceny a konec snažení. Těch pár desítek milionů by u Sobotky rázem zahučelo jinde a dřív než by se ušetřilo. Takže mě to neštve. Navíc sždc má vyšší příjem z dopravní cesty.

0/0
27.1.2016 9:49

M35i17l94a73n 69G21a30j28d72á71c39s 8827759354720

Už to tady bylo řečeno. Astronomická cena je nesmysl, poněvadž existuje konkurence autobus, automobil atd.

0/0
27.1.2016 10:32

J46a31n 48J29e79m59e72l67k56a 1975890

Není nesmysl. Dejte si srovnání času toho vašeho London Birmigham. Vlak 1:24 auto 2:23 + zácpy+parkování. Bus na tom bude ještě hůř. Tedy částečný monopol. Vlak je navíc z podstaty pohodlnější a bezpečnější.

0/0
27.1.2016 10:53

J48a66n 86J68e64m68e66l79k41a 1405670

A jak my vysvětlíte tu cenu 15Kč/km London Birmigham za 2. třídu. Není to astronomická cena?

0/0
27.1.2016 10:56

J71a67n 56J38e97m35e28l17k95a 1295800

Já tam vidím hlavně Virgin Trains. Jací jsou ti další. Na opravdu stejných kolejích?

0/0
27.1.2016 10:03

J96a43k96u87b 35Š68a97f55a56n32d16a 7235227391781

A co myslíte pojmem "trať"? Pokud bude jezdit někdo do HK tak pak musí jezdit i vše do Ostravy, Brna, Slovensko... Protože z Prahy to jede po stejných kolejích..

0/0
27.1.2016 10:10

J16a84n 69J27e16m68e91l14k90a 1805560

Zajimavé, že zákazník tam opět platí za volný výběr času jízdné 15 Kč / km. Když prodělává stát miliardy, tak kde ty peníze jsou;-D

0/0
27.1.2016 10:13

M21i13l43a68n 31G78a82j52d46á15c71s 8317709774540

Provozování osobní dopravy je prodělečné na celém světě. Existují úseky, které mohou být výdělečné. To byla trasa Praha-Ostrava před liberalizací.

0/0
27.1.2016 20:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.