Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R81o43m68a74n 39P66o65l72á97č54e12k 5806129315

Když se budeme hodně hodně pitvat, tak stát přichází o mýtné, protože před reko D1 dost lidí jezdilo i busy, protože jinak si moc reálně vysvětlit nárůst...

0/0
27.1.2016 23:27

T75o29m77a55s 41N84o93v63o48t75n24y 1951474856295

Busů jezdí pořád stejně po D1

0/0
28.1.2016 2:01

R22o94m63a19n 71K77o59r59e50c 9296132932138

Přesně tak. Do vlaku vleze jen málokdo.

0/0
28.1.2016 23:20

L87a66d25i22s43l20a64v 22S84t19a34r64ý 5135287935911

To je mi blbost argumentovat odvodem DPH, pojištěním z mezd nebo dani z přijmu. Jediný relevantní argument je využití dopravní cesty, ale tato částka asi tak závratna nebude.

0/0
27.1.2016 13:13

M59i43l28a79n 53G84a59j47d71á39c53s 3256685367362

Vydělal obcan, který jezdí právě po této jedné trati. Všichni ostatní na to doplácejí.

0/−1
27.1.2016 10:33

L37a89d90i75s81l60a12v 61S37t31a16r36ý 5845397535681

Místo desítek aut jede jeden vlak. To asi smysl ma.

0/0
27.1.2016 13:19

R58o64m67a89n 85P84o24l58á12č17e77k 5496139655

Z pohledu ekonomiky? Vůbec ;-)

0/0
27.1.2016 23:29

R48o53m58a82n 95K74o22r52e22c 9406572802908

Nemá. Tedy, pokud se na to nedíváte očima železničního odboráře. Jinak je to úplně jedno. Resp., lepší by byla ta auta, ale co už, těch pár lidí, co pomohou snížit brutální ztráty neefektivní železnice, není nic podstatného.

0/0
28.1.2016 23:22

M57i46r58e73k 17Z27á70v93o59d10n45ý 7492527740418

2 <<< 60 ... Celkem jasné, jak moc stát "vydělal" :)

0/−1
27.1.2016 9:55

J72a73k82u61b 57Š70a81f62a77n11d43a 7785557161521

Jak vydělal máte napsáno v článku.

0/0
27.1.2016 10:01

M37i41r15e93k 65Z22á53v42o69d32n41ý 7712877520228

Ano, totální demagogie MD i daných firem. Čísla jsou jasná.

0/0
27.1.2016 10:03

P43e52t98r 80P78á47v56e95k 3335290745836

Stát možná přímo nevydělal, ale vydělal občan. Jel jsem před regulací i po ní a jsem si jistý, že mě jízdenky vyšly výrazně levněji (se všemi 3mi dopravci, paradoxně nejvíce s ČD). Asi je netřeba se přít, že celkový objem cestujících na železnici (Pha-Ova) se zvýšil a to mimo jiné ulevilo dopravě na silnicích (pokud budeme předpokládat, že nikdo nejede z Prahy do Ostravy na výlet jen proto, že je to dnes levnější), což státu/občanům taky pomohlo. Rozhodně se zvedla zaměstnanost (samozřejmě lze argumentovat, že by zaměstnanci RJ a LEO jen dělali někde jinde) a koupili se další stroje (údržba - práce), zvedli se poplatky za drážní cestu (=> více peněz do SŽDC),... Neviděl bych to tak černě.

+1/0
27.1.2016 10:09

M79i71r73e47k 25Z87á17v72o13d44n58ý 7192287290408

S něčím souhlasím, s něčím nikoliv.

1) Občan na tom s větší části skutečně vydělal. Jezdí levněji a jezdí toho více (výjimkou jsou okrajové spoje, u kterých se situace zhoršila).

2) Stát na tom nevydělal. Určitě ne finančně. Ale ani jinak, protože díky této deregulaci přestal mít jakýkoliv vliv na dopravní obslužnost. Zvýšení zaměstnanosti tam sice je, ale marginální (těch pár míst nikoho je z makroekonomického pohledu nic).

3) Co se týče zisků pro SŽDC, tak to máte pravdu.

0/0
27.1.2016 10:13

P22e39t25r 98N93e19c64h67a89n79i74c37k14ý 7793456808730

1) Pouze Občan jezdící mezi stanicemi, kde soukromníci zastavují a mimo několik výjimek nepotřebuje přestupovat nikam dál a v časech, kdy dopravci jezdí vydělal. V případě okrajové poptávky mu prostě nic nepojede. Občan cestující mezi zastávkami, kde soukromníci nezastavují na tom mohl vydělat pokud jede po koridoru a nemá slevu a pořídí nějakou ČD akční na konkurenční trase jen nastoupí a vystoupí jinde. Zhoršilo se mu však spojení a zpožďují se mu osobní vlaky a rychlíky, okrajové spoje také ubývají. Občan necestující po koridoru akorát přišel o těch 80 mega na obslužnost což se mohlo projevit sníženou objednávkou rychlíků od MD (ale také se to někde nemuselo projevit vůbec). Jestli by modernizace vozů na koridoru (a uvolňování starších vozů pro další tratě) probíhala stejně rychle i bez konkurence je otázka, ale probíhala by.

2 + 3) Souhlasím akorát Stát vliv mít nepřestal, pořád může objednávat rychlíky, ale nedělá to, nesnaží se výpadek v místech a časech, kde se konkurenční boj nevyplatí nějak kompenzovat. Z čehož vyplývá bod 1

0/0
27.1.2016 10:54

M89i38r72e70k 95Z83á26v82o79d79n18ý 7972937880618

Ještě bych rád dodal, že je to neudržitelný stav, kdy všichni dopravci prodělávají (i když se snaží namluvit opak). Jakmile dojde nejslabší odpadne - zvýší se ceny, sníží počet spojů ... A zřejmě dojde i k nižším kompenzacím od státu, nicméně určitě se to nevrátí na původní hodnoty a navíc stát i nadále nebude moci zasahovat na této trati.

+1/0
27.1.2016 10:21

M58i16l43a65n 17G29a80j73d24á14c82s 3666495597132

Stát vydělal prostřednictvím SŽDC o 270 mil Kč ročně více díky poplatkům od soukromníků. Stejný stát vydává ročně o 9 miliard více na dopravní obslužnost ČR než před liberalizací. Mně to vychází na -8,73 miliard.

0/0
27.1.2016 10:40

P92e67t62r 83P28á88v56e69k 3265540975256

Tak za rok 2014 měl RJ tržby 240 mil. a LE 135. Jestli tedy dohromady odebrali ČD z TRŽEB 375 milionů a podle vás to způsobilo ztrátu 9mld, tak to jsou v ČD borci...

Neobjednává si náhodou stát něco úplně jiného než před liberalizací?

0/0
27.1.2016 13:16

M23i38l55a68n 94G89a22j77d96á45c78s 3736545197642

Nikdo nikomu nic neodebral. Počet cestujících na této trati stoupl vzhledem k velmi nízké ceně. Jak došlo ke zvýšení dotací o 9 mld bylo vysvětleno níže.

0/0
27.1.2016 20:46

P57e65t23r 27P75á33v76e86k 3505450195706

Nějak jsem ten článek nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?

Původně - kompenzace za slevy 2 mil.

Dnes - kompenzace za slevy pro 3 dopravce + objednávky Ova-Slovenské hranice (u všech 3 dopravců) 87 milionů.

Má někdo k dispozici rozpad, kolik jsou které částky, tzn. kompenzace RJ, kompenzace LEO, kompenzace ČD a objednávka RJ, objednávka ČD, objednávka LEO?

Protože i kdyby objednávky tvořili polovinu z 82 milionů, stále by se objem studentů, důchodců a invalidů na trati musel zdvacetinásobit... takže mi to pět přijde celé zavádějící...

0/0
27.1.2016 9:51

P71e12t45r 27P21á18v13e66k 3445670445866

čísla jsou uvedena i zde, ale mělo by to být jen za komerčně provozované tratě, takže u ČD jen za Praha-Ova. Protože jinak není možné, aby RJ dostal na kompenzacích víc, než ČD za celou republiku ;-)

http://ekonomika.idnes.cz/prukazkari-jezdi-hlavne-s-jancurovymi-vlaky-a-autobusy-pj3-/eko-doprava.aspx?c=A150303_151459_eko-doprava_rny

0/0
27.1.2016 9:56

J75a36n 81S15ů56r87a 4875393183342

Kompenzace za slevy se týká jen spojů, které nejsou v závazku veřejné služby. U ostatních pod smlouvou je v ceně úhrady.

+1/0
27.1.2016 10:21

P97e13t13r 37N32e91c46h51a15n33i85c29k50ý 7753606288670

No vtip je v tom, že šlo podobný rozsah objednat levněji třeba i u těch dvou dalších dopravců, ale to by stát musel naplánovat, připravit, projednat se všemi, vysoutěžit, vybrat, promyslet tarify, návaznosti, vliv na kapacitu a to by bylo moc práce. "Dělejte si co chcete, my vám to doplatíme" je jednodušší

+1/0
27.1.2016 10:06

V64í50t52ě29z88s31l35a50v 48K50l71o40z62í56k 3791619474137

Jančura vymyslel první drážní perpetum mobile, on je vlastně charita. Vše co dostane jde státu zpět. Tak se má podnikat. To je mluvčí, ten to umí podat!!!Rv

+3/−1
27.1.2016 9:37

J41a24n 83V85a20l30a92l62í21k 6116569850156

RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

To jako chce říci že by zdravotní a sociální + daně jinak neplatili?

0/0
27.1.2016 9:10

M53a38r30e33k 87M65a15r18t81i77n 8859824506730

Tak samozřejmě, že to je od Ondrůje demagogická věta. Ty on využívá velmi často a velmi rád.

+2/0
27.1.2016 9:37

M21i51r75o15s66l13a71v 28Z13i82k78m39u31n35d 6358202337938

Ondrůj je demagog ... když byl mluvčím ČD tak o témže technickém problému mluvil jinak než když se stal mluvčím žlutého dopravce ... přitom nemá žádné technické vzdělání příslušného směru ... jeho vyjádření byla tak průhledně nekompetentní, že si mezi "šotouši" vysloužil přezdívku HLÁSNÝ TROUBA ...

Udivuje mne, že ještě nezmínil, kolik peněz odvedl žlutý dopravce v rámci spotřební daně v cenách PHM pro autobusy nebo žlutou posunovací lokomotivu na Smíchově ...

0/0
27.1.2016 9:43

R62o44m27a11n 42K33o90r95e41c 9936592462968

Argumentovat šotouškou sektou je opravdu úsměvné. :-)

0/0
28.1.2016 23:24

J13a69k55u81b 20Š44a95f88a82n43d34a 7345467531581

Tak je to samozřejmě překroucené. Ale je pravda, že kdyby RJ (a spol) nebyly, nebyly by tyto příjmy a pod. Je to obdobné jako investiční pobídky. Berte to z pohledu státu jako investici.

0/0
27.1.2016 10:04

J43o79s81e71f 53B91a29l15o56u19n 4190526245701

Firmy pana Jančury jsou jedním z největších distributorů mf dnes a významný inzerent,takže kdo vyhraje "anonymní průzkum průzkumníka Sůry"?;-D;-D

+1/−4
27.1.2016 9:00

P70e76t68r 66N85e74c69h75a53n25i75c37k14ý 7783116918760

2011: 29 párů - 2 miliony

2014: 44 párů - 87 milionů + osekání okrajových spojů. Chápu, že ministerstvo i pan Sůra budou obhajovat jak se to vyplatilo, ale chtělo by to trochu lépe

+1/0
27.1.2016 8:42

J95a78n 42S61ů61r21a 4875913153822

K osekání okrajových spojů a zhoršení dostupnosti: zkuste porovnat počet přímých vlaků do Prahy například pro obyvatele Zábřehu, Hranic, Přerova, Studénky před a po...

0/0
27.1.2016 8:44

P63e97t71r 11N90e80c28h21a66n65i66c59k78ý 7873676358660

Myslíte třeba zrušený Ostravan, který mohl v půl deváté večer z Prahy odvést lidi do Studénky a Suchdola, kde měli přípoje na všechny strany?

+2/0
27.1.2016 8:47

M94i26r87e50k 14Z63á41v23o73d81n19ý 7192647800748

Mně je třeba jako obyvatel Zábřehu celkový počet spojů ukradený, když nejezdí přes den dostatečně rozloženě :)

+1/0
27.1.2016 10:03

M80i91l16a76n 80G24a83j55d85á66c44s 3366205457102

V Německu se poučili že špatných zkušeností z Británie, kde jezdí na jedné trase Londýn-Birmingham 7 dopravců a stát prodělává miliardy. Proto v Německu nic takového neexistuje. Když privatizace, tak jedině celou trať. U nás dva soukromníci jezdí a ČD platí že svých údržbu nádražních budov, vytápění. To jsou nerovné podmínky pokřiveného trhu.

+5/−3
27.1.2016 8:36

R53o93m35a54n 91S74t26o41n58e44k 1399863279981

ČD nádražní budovy převádí na SŽDC :-)

0/0
27.1.2016 8:41

M19i12l11a84n 90G78a85j80d89á54c52s 3216695117822

Ano. Převádí už několik let. Nemělo se náhodou toto udělat jako první ještě před spuštěním celé akce?

+2/0
27.1.2016 8:57

M69a36r31i77a72n 37K25e82c20h87l98i63b59a56r 3420503369

To je jen část pravdy. Největší konkurencí pro Deutsche Bahn nejsou jiné železniční podniky, ale FlixBus, MyFernBus a kdejaká další busová společnost, která začala po liberalizaci trhu jezdit cca 4x levněji než matka dráha.

+1/0
27.1.2016 8:54

M65i56l76a64n 42G51a28j65d23á71c13s 3806115797152

Ano souhlasím. Konkurence busů a vlaků je všude na světě a je v pořádku. Vzpomeňme slevy jízdného na trase Praha-Brno kde je právě silná konkurence busů. Tady máme ovšem jednu trať a nerovné podmínky pro tři dopravce.

0/0
27.1.2016 9:04

J25a58n 88J17e18m19e53l70k92a 1285900

A čím jsou nerovné?

0/0
27.1.2016 9:50

M95i91l25a36n 34G57a13j26d54á23c34s 3286375847122

Provoz a.údržbu nádražních budov má na svých bedrech dosud ČD. Zákazníci ostatních dopravců tyto budovy používají také ale neplatí za ně.

0/0
27.1.2016 9:53

T22o59m64a21s 12N18o17v93o47t11n67y 1341424276225

Chudinky dráhy. A že jim nevadí, když v těch budovách vybírají nájem třeba od obchodníků, na který jim přispívají i ti cestující zlé konkurence. Nebo se pak dráhy o tržby z nájmů budou dělit s Leo a RJ, když je jejich cestující také používají?

+1/0
28.1.2016 2:05

P84e82t45r 51P54á36v49e86k 3475540765846

Tak taky si oba soukromníci musí své pobočky od majitele budovy (ČD/SŽDC) pronajmout, takže na provoz budovy takto přispívají nepřímo. Minimálně na pražském hlavním nádraží to bude docela pálka, vzhledem k obchodům kolem.

+1/0
27.1.2016 9:43

J35a91n 89J39e61m32e15l95k93a 1165810

To si právě nemyslím. Když privatizace a jeden dopravce na trati, tak monopol a astronomické ceny a konec snažení. Těch pár desítek milionů by u Sobotky rázem zahučelo jinde a dřív než by se ušetřilo. Takže mě to neštve. Navíc sždc má vyšší příjem z dopravní cesty.

0/0
27.1.2016 9:49

M26i81l88a96n 76G34a65j33d70á97c42s 3376515827852

Už to tady bylo řečeno. Astronomická cena je nesmysl, poněvadž existuje konkurence autobus, automobil atd.

0/0
27.1.2016 10:32

J39a75n 71J71e26m65e34l33k81a 1125570

Není nesmysl. Dejte si srovnání času toho vašeho London Birmigham. Vlak 1:24 auto 2:23 + zácpy+parkování. Bus na tom bude ještě hůř. Tedy částečný monopol. Vlak je navíc z podstaty pohodlnější a bezpečnější.

0/0
27.1.2016 10:53

J70a16n 12J36e30m27e78l11k29a 1685650

A jak my vysvětlíte tu cenu 15Kč/km London Birmigham za 2. třídu. Není to astronomická cena?

0/0
27.1.2016 10:56

J39a72n 62J81e31m16e85l91k63a 1485560

Já tam vidím hlavně Virgin Trains. Jací jsou ti další. Na opravdu stejných kolejích?

0/0
27.1.2016 10:03

J75a91k39u34b 32Š88a25f90a57n16d94a 7295627581311

A co myslíte pojmem "trať"? Pokud bude jezdit někdo do HK tak pak musí jezdit i vše do Ostravy, Brna, Slovensko... Protože z Prahy to jede po stejných kolejích..

0/0
27.1.2016 10:10

J44a77n 24J58e49m62e26l73k45a 1985190

Zajimavé, že zákazník tam opět platí za volný výběr času jízdné 15 Kč / km. Když prodělává stát miliardy, tak kde ty peníze jsou;-D

0/0
27.1.2016 10:13

M44i43l28a47n 88G48a18j24d40á19c95s 3956945887842

Provozování osobní dopravy je prodělečné na celém světě. Existují úseky, které mohou být výdělečné. To byla trasa Praha-Ostrava před liberalizací.

0/0
27.1.2016 20:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.