Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a76v49e25l 51S81o89b27o27t86k65a 5630284

NASA dokonce představila prototyp raketoplánu poháněného elektřinou:

http://www.ebay.com/itm/USA-NASA-Space-Shuttle-Discovery-COLUMBIA-8-with-Light-Sound-Diecast-Model-/181553265374

+1/0
3.2.2016 13:34

P71a34v82e52l 25M56a24r37e91š 6545625962719

Místo sedadel budou na palubě rotopedy a všichni šlapat, a dobíjet baterie;-D

+2/0
3.2.2016 13:30

M 81M 1609358621638

Letadlo, které "popojíždí" na ranveji? Správný termín je "pojíždění" a "k" ranveji. Lidi, když už něco chcete psát technického, tak ať je to fakticky a česky správně.

Když vidím, že takovéto články jsou fakticky špatně (a autor nerozumí tomu, o čem píše), jak mám potom věřit, že u ostatních článků (o oblastech, kterým já rozumím méně) také není odvedena šlendriánská práce?

+3/0
3.2.2016 12:53

M27i86l24a20n 29Č76e32r12n95ý 5183599739922

Marylin Manson?8-o

0/0
3.2.2016 15:21

V72á53c22l12a55v 53S45v53o81b77o52d44a 3321859280780

normálnější článek http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3427926/Easyjet-unveils-hybrid-plane-powered-BATTERIES-serve-waste-water-craft-s-fuel-cell-passengers.html

+1/0
3.2.2016 12:52

O10l38d90ř63i33c47h 75J14a61n15e16č30e23k 8609156773271

super, díky, konečně chápu, jak to má fungovat :-)R^

(takže elektromotory na podvozcích pro pojíždění a elektronika na palubě mohou být napájeny jednak z baterií dobíjených při brzdění a ze solárů, druhak elektřinou z vodíkových článků, protože ta rekuperovaná + ze solárů by nejspíš nestačila)

0/0
3.2.2016 13:18

P60a89v52e59l 79S14o80b27o19t45k19a 5700744

Ale ani vodíkový článek není řešení, ten je příliš měkký tak i v experimentálních autech aj. je použit jen pro dobíjení akumulátorů.

0/0
3.2.2016 13:32
Foto

J96i89ř14í 33D94v79o67ř20á68k 5345769180508

Otázka je , jestli není potřeba motory před startem zahřát ? Pak je celý ten systém tak trochu postavený na hlavu .

0/0
3.2.2016 14:52

O50l47d24ř40i31c71h 74J27a70n95e74č29e30k 8349206453241

no, dobrá, tak se ta elektřina z toho vodíkového článku nebude používat přímo, ale půjde nejprv do akumulátoru a pak až ke spotřebiči... není to pitomost?? 8-o:-/

0/0
3.2.2016 15:26

B12e65d42ř86i18c25h 26V89o64t35ý19p17k90a 7641759501388

Po mě FT z mobilu předplatné nechtělo, teď už jo.

Tak co jsem vyčetl:

Nyní je v každém letadle je v ocase pomocná turbína na výrobu elektřiny, když neběží hlavní motory (tu si zhulená autorka asi popletla s tím palivovým článkem). Místo téhle turbíny tam dají baterie. Ty budou plnit funkce současné APU a zároveň budou vozit letadlo po letišti. Baterky se budou budou dobíjet při přistání systémem KERS z formule 1 - letadlo nebrzdí jen motory, ale i hodně výrazně koly podvozku. Dále se budou baterky dobíjet za letu ve dne fotovoltaickými panely. Úspora paliva bude realizovaná tím, že jednotka APU nebude žrát kerosin a při pojíždění po letišti nepoběží hlavní motory. Jinak na letovou fázi to nebude mít absolutně žádný vliv. Je to ale úplně jiný článek ;-O;-D

+4/0
3.2.2016 12:44

V63á42c12l77a23v 47S95v56o35b93o38d13a 3741559560730

ty vodíkové články píšou i jinde, takže tam asi budou také

0/0
3.2.2016 12:48

B54e32d20ř74i63c42h 31V97o50t65ý46p64k20a 7781409971778

Jenže to psala taky ženská :-)

http://edition.cnn.com/2016/02/02/aviation/easyjet-hybrid-plane-hydrogen-fuel-cell/

Podle toho je místo klasických baterií použit opravdu vodíkový článek a odpadním produktem reakce je voda. Jak přesně tenhle vodíkový článek funguje se tam nedozvíme.

0/0
3.2.2016 13:00

B90e69d77ř42i45c87h 28V46o39t81ý31p86k85a 7891799621428

Tipnul bych, že vodík získají elektrolýzou vody ;-)

0/0
3.2.2016 13:06

O46l41d64ř74i74c31h 20J14a37n57e11č41e46k 8559626403351

ale ne v letadle ;-) to by totiž bylo poněkud perpetum mobile - elektrolyzovat vodu abych získal vodík a ten následně slučovat s kyslíkem abych získal elektřinu :-P

+1/0
3.2.2016 13:23

B82e84d78ř41i19c44h 90V38o33t59ý10p21k64a 7751659121768

Ten článek je tam právě jen na uskladnění energie. Ohromný příkon při přistání by klasické baterie nedaly. Voda se spotřebuje a při uvolnění elektřiny zase vyrobí. Pitná bude skoro tak dobře jako technická posypová sůl :-P

0/0
4.2.2016 4:26

O42l97d42ř12i25c48h 66J38a18n40e27č14e91k 8369686553591

dík za vysvětlení R^ - zas tak zběhlý v těchhle věcech nejsem.

a možná právě kdyby se do té vody nasypala ta technická posypová sůl, tak by pak pitná byla :-P;-)

0/0
4.2.2016 16:37

V17á94c82l11a36v 96S72v45o50b70o20d91a 3711809440380

jak přesně funguje vodíkový článek si můžete najít jinde a opravdu při tom vzniká jako odpad H2O

0/0
3.2.2016 13:10

T68o22m63á96š 32C66z45a21k12o11j 6131734335400

ale teda demi-vodu bych pasažérům nepodával, leda bych jim chtěl ublížit :D

0/0
3.2.2016 15:03

O32l40d64ř14i68c70h 28J75a16n11e68č65e74k 8769556453451

vodíkový článek tam bude taky, protože elektřina z akumulátoru získaná rekuperací při brzdění a ze solárů na to všechno stačit nebude.

použít se to dá asi i za letu - pro napájení palubní elektroniky. ale určitě ne pro let samotný ;-)

0/0
3.2.2016 13:22
Foto

J58i82ř75í 33D23v15o58ř37á49k 5585709970358

Tak turbína nebude žrát kerosin , ale celý ten systém něco váží a tipnul bych , že možná i řádově víc . Ale určitě to mají dobře spočítané .

0/0
3.2.2016 15:02

V92á98c22l19a48v 79S37v67o22b72o20d91a 3161629370650

tak to je článek hodný idnes... na technetu se asi kluci musej válet smíchy nebo rudnout studem, podle toho jak vážně se berou jako idnesáci :-/

+4/0
3.2.2016 12:32

P91a67v65e65l 64S54o90c57h17a 5195358162768

Muze mi nekdo vysvetlit, jak 4% spotreby paliva pripadajici na popojizdeni mohou u jednoho letadla dat usporu 50 tisic tun paliva rocne?

Tech 50 tisic tun ta A320 nespotrebuje ani kdyby 24h/365 stale vzletala - vzdyt to vychazi na prumer 5.7t na hodinu...

Nicmene, kdybychom tedy tech 50000t prijali za nejakou rocni spotrebu, tak na ty 4% je "jen" 2000t...

0/0
3.2.2016 12:08

O28l21d56ř77i79c17h 69J53a64n38e75č18e77k 8459196643401

v tom článku je tolik nesmyslů, že tohle už je jen drobnost (vlastně jde 'jen' o hodně špatnou formulaci) - těch 50 tisíc tun paliva je očividně za celou jejich flotilu, nikoliv za jedno letadlo, těm 50 tis. tun úspory odpovídá i těch 25 až 35 mio USD.

0/0
3.2.2016 12:27

M17i51l30a71n 57M89u15s41i69l 4483181632125

Nerozumim tomu jak muzeme vedet kolik spolecnost usetri kdyz system zatim nefunguje a tudiz nevime kolik bude celkem stat?

0/0
3.2.2016 12:06

B39e53d30ř90i93c60h 62V23o35t54ý67p21k37a 7391889571868

Jde o systém KERS známý z F1. Kromě rekuperace energie při přistání bude baterie dobíjet fotovoltaický panel. Na ten blábol s vodou musel autor hulit fakt dobrej matroš 8-o

https://next.ft.com/content/dc6235ca-c901-11e5-a8ef-ea66e967dd44

+1/0
3.2.2016 12:05

O18l80d92ř75i11c82h 84J14a70n30e50č46e19k 8679606893611

bohužel moc z nás asi předplatné FT nemá :-(

ale dík za info, něco takového jsem si myslel.

jenže - pořád nechápu, jak ledadlo může při brzdění rekuperovat. F1 brzdí mechanicky - není problém poslat to přes dynamo. letadlo standardně brzdí zpětným tahem. jak má prosím vznikat ta elektřina???

0/0
3.2.2016 12:31

V98á31c86l85a51v 57S11v26o80b96o62d59a 3291609250830

tak kola se točí ne

0/0
3.2.2016 12:33

O81l39d37ř69i35c37h 69J45a85n32e40č21e76k 8259856163301

jenže z toho se u letadla ve srovnání s proudovým motorem dá získat jen zlomek energie?? dost pochybuju, že by na těch 20 minut pojíždění stačila

0/0
3.2.2016 12:36

V74á39c67l69a11v 66S32v90o58b30o85d31a 3531509690350

nevím jak je to udělané, ale jak jinak by při brzdění získali energii než od kol

0/0
3.2.2016 12:38

O62l37d38ř33i29c36h 70J60a51n10e28č27e88k 8499646203551

no právě - to je to, co bych rád, aby mi někdo vysvětlil. jak jinak než od kol mě moc nenapadá a přitom od kol je to u letadla podle mě marginální množství.

0/0
3.2.2016 12:41

V39á54c30l57a24v 80S72v14o78b75o17d83a 3231419810700

tak jsem si to našel jinde. bude to získávat energii při brzdění z kol a zároveň to bude mít vodíkové a fotovoltaické články

+1/0
3.2.2016 12:46

O85l24d87ř57i82c10h 48J68a16n28e10č47e15k 8119196643751

jo, díky za odkaz, teď už je to jasné R^

jen mě teda překvapuje, že letadlo dost výrazně brzdí i koly.

a každopádně s tím podáváním té 'nejčerstvější a nejčistší vody' pasažérům k pití je to dost úlet. pan Davies sice asi skvěle rozumí elektronice nebo leteckým motorům, biofyzice ale už o poznání méně :-P na mytí rukou a splachování záchodu je ta voda samozřejmě zcela o.k.

0/0
3.2.2016 13:29

T75o24m95á48š 76C48z55a65k29o50j 6591634765370

no mám pocit že čistá H20 není vhodná ani na mytí rukou

0/0
3.2.2016 15:06

O67l46d56ř13i35c75h 61J72a38n16e61č51e95k 8809346973771

no, dobrá, ani tam asi není optimální, ale určitě škodí méně než v žaludku a konec konců ruce jistě přicházejí do styku s mnohem většími svinstvy než s destilkou. a pokud spolu s tou destilkou na ty ruce přijde taky mýdlo???

0/0
3.2.2016 15:30

T66o51m18á47š 27C85z31a19k75o42j 6911624595870

Žaludek by byl větší problém, v létě mi říkali, že při kontaktu kůže s demi-vodou kůže zbělá, jak to zní vytáhne soli a minerály

0/0
3.2.2016 17:23

O14l38d89ř42i11c57h 97J83a87n23e12č85e88k 8859346513741

to máte každopádně pravdu, ale otázkou je délka a intenzita expozice. koupat se v ní by určitě dobré nebylo, ale myslím, že při rychlém opláchnutí rukou a následném otření do ručníku by Vám to neublížilo. zvlášť v kombinaci s mýdlem nebo kdyby tu vodu trochu 'přisolili'.

nemám teď po ruce destilku do chladiče, ale dost pochybuju, že na ní jsou varování typu "při kontaktu s pokožkou místo ihned omyjte velkým množstvím vody z kohoutku / potoka / kaluže, při vniknutí do očí okamžitě vyhledejte lékaře".

0/0
4.2.2016 16:42

J40i30ř72í 92M21a68c88e50k 3605345924581

Takže autorka nám chce říci, že cestující budou pít destilovanou vodu? A tu vodu budou cestující lapat za motorem za letu?

0/−1
3.2.2016 11:55

J43o69s19e77f 28R57i22c15h47t33e49r 9786825627933

Ten článek je slátanina. Pokud vím tak jde o to, že to letadlo po zemi bude jezdit na elektromotor. Ten elektromotor je poháněnej "baterkou". A ta "baterka" se dobíjí když letadlo přistane a při brždění se mu "točí kolečka".

+1/0
3.2.2016 11:48

O44l40d95ř45i83c33h 67J60a42n86e94č91e69k 8109906493331

ano na ty nesmysly v článku už tu upozornili jiní.

ale ještě jedno bych tady vypíchl: ze článku vůbec nechápu, jestli letadlo má vodík spalovat a tedy z něj energii opravdu získávat, anebo jestli má jít jen o jakousi rekuperaci energie, kdy by se při 'brzdění' nějakým způsobem dobíjely baterie a ty se pak používaly třeba na to pojíždění po letišti? (odhlédněme od toho, že u bicyklu, auta, tramvaje, vlaku si člověk brzdnou rekuperaci představí snadno - jak by letadlo mělo z přebytečné kinetické energie dobíjet baterie mi moc jasné není)

možná autor mohl dát k dispozici odkaz na zdroj, abychom si to mohli přečíst v originále, místo abychom tu spekulovali nad bláboly.

+1/−1
3.2.2016 11:27
Foto

J14i34ř54í 53D92v17o70ř38á22k 5465369170798

Hinderburg ?

+1/0
3.2.2016 11:16

P92a20v57e73l 54S19o63b88o19t35k74a 5190764

No to je ovšem taková hloupost, že k tomu nemá smysl ani technicky argumentovat.

Autorka článku nemůže mít gymnázium nebo jinou střední školu kde se bere fyzika... Že by SOU kuchař/číšník?

+1/0
3.2.2016 11:12

P90e33t64r 52V14i56n82t26r74l57í18k 3506514331

Budu pít vodu, kterou vyrobí letadlo ve kterém letím? No to jsem si vždycky přál...

+1/0
3.2.2016 11:11
Foto

L35u16b71o85m41í53r 61J93a83n44o94t55a 5816844436935

:-/ voda z palivového systému, pomazánka z hydraulického zařízení, dezert z recyklovaného gufera a k tomu nějaké to zkopírované počteníčko z mediální skupiny MAFRA. R^

+3/0
3.2.2016 11:09

R98a78d43e25k 26N47o73v68a42k 9784333639270

všechno už je realita. Stačí si přečíst složení výrobků neburešovo firem

0/0
3.2.2016 11:28

L61u49k33a12s 84C38o82d47r 6488432640241

Mozna by bylo fajn nechat psat podobne technicke clanky nekoho z Technetu. Z tohohle textu se neda dozvedet prakticky nic. Na nektere zjevne nesmysly uz dostatecne upozornili dalsi lide v diskuzi.

+9/0
3.2.2016 10:53

R95a48d29e56k 57Č74o96s 3826796588388

Uf. To je zase blábol. K využití vodíku v letectví máme zhruba stejně daleko jako k solární 737.

+2/0
3.2.2016 10:52

J16o35s17e86f 41P12i53š61v30e97j75c 5326936718539

To je zase článek o technice, který určitě psal někdo s humanitním (tedy většinou nepotřebným) vzděláním. Tedy článek ze kterého se nelze dozvědět prakticky nic.

+10/0
3.2.2016 10:42

P95e56t60r 56S59u45c78h10ý 1298989534226

Produktem bude "nejčistější a nejčerstvější voda" ...... no z fyzikálních zákonů je to pravda, ale taková voda se nazývá destilovaná (dá se koupit na benzínce) a k pití je naprosto nevhodná a nebezpečná.

+12/0
3.2.2016 10:39

P83e14t35r 80K46a12r21a26s 3757773507

Přesně tak :-) Navíc jako dopravce bych si rozhodně nedovolil servírovat vodu "z motoru", protože ten psychologický negativní efekt na spotřebitele může být značný. Další věcí jsou i rizika kontaminace takové chemickou reakcí vyrobené vody jinými látkami, které se v motoru mohou nacházet. Přeci jen je zde řeč o hybridním pohonu, tedy není to jen vodík a kyslík, který se při spalování / řízené explozi slučuje ve vodu, ale i další látky, které s ní nutně přijdou do styku.

Osobně bych si takovou vodu rozhodně nedal a to nejen s poukázáním na to, že je de facto destilovaná a tedy zdraví škodlivá sama o sobě.

0/0
3.2.2016 10:47

P50e44t94r 80N44o26v29o25t35n83y 1141780501

V palivovém článku nic neexploduje. :-) Ale i tak je to asi blbost, konzumovat čistou H2O. Možná na vaření čaje nebo kávy.

+1/−2
3.2.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.