Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a63v26e88l 94S13o19b22o11t12k48a 5450134

NASA dokonce představila prototyp raketoplánu poháněného elektřinou:

http://www.ebay.com/itm/USA-NASA-Space-Shuttle-Discovery-COLUMBIA-8-with-Light-Sound-Diecast-Model-/181553265374

+1/0
3.2.2016 13:34

P22a43v32e31l 81M11a49r18e45š 6295185892489

Místo sedadel budou na palubě rotopedy a všichni šlapat, a dobíjet baterie;-D

+2/0
3.2.2016 13:30

M 20M 1699978121398

Letadlo, které "popojíždí" na ranveji? Správný termín je "pojíždění" a "k" ranveji. Lidi, když už něco chcete psát technického, tak ať je to fakticky a česky správně.

Když vidím, že takovéto články jsou fakticky špatně (a autor nerozumí tomu, o čem píše), jak mám potom věřit, že u ostatních článků (o oblastech, kterým já rozumím méně) také není odvedena šlendriánská práce?

+3/0
3.2.2016 12:53

M15i96l64a12n 40Č39e34r95n84ý 5733249519192

Marylin Manson?8-o

0/0
3.2.2016 15:21

V46á41c58l91a27v 24S23v84o47b58o92d52a 3421449870540

normálnější článek http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3427926/Easyjet-unveils-hybrid-plane-powered-BATTERIES-serve-waste-water-craft-s-fuel-cell-passengers.html

+1/0
3.2.2016 12:52

O93l72d91ř92i22c10h 35J43a23n41e92č25e83k 8459466773161

super, díky, konečně chápu, jak to má fungovat :-)R^

(takže elektromotory na podvozcích pro pojíždění a elektronika na palubě mohou být napájeny jednak z baterií dobíjených při brzdění a ze solárů, druhak elektřinou z vodíkových článků, protože ta rekuperovaná + ze solárů by nejspíš nestačila)

0/0
3.2.2016 13:18

P94a21v15e73l 94S27o87b64o97t56k14a 5460874

Ale ani vodíkový článek není řešení, ten je příliš měkký tak i v experimentálních autech aj. je použit jen pro dobíjení akumulátorů.

0/0
3.2.2016 13:32
Foto

J27i53ř85í 47D90v31o81ř17á31k 5915469840988

Otázka je , jestli není potřeba motory před startem zahřát ? Pak je celý ten systém tak trochu postavený na hlavu .

0/0
3.2.2016 14:52

O11l23d59ř14i44c60h 59J26a59n51e18č26e66k 8969806173351

no, dobrá, tak se ta elektřina z toho vodíkového článku nebude používat přímo, ale půjde nejprv do akumulátoru a pak až ke spotřebiči... není to pitomost?? 8-o:-/

0/0
3.2.2016 15:26

B34e76d93ř68i79c97h 57V59o61t18ý72p23k52a 7231209661728

Po mě FT z mobilu předplatné nechtělo, teď už jo.

Tak co jsem vyčetl:

Nyní je v každém letadle je v ocase pomocná turbína na výrobu elektřiny, když neběží hlavní motory (tu si zhulená autorka asi popletla s tím palivovým článkem). Místo téhle turbíny tam dají baterie. Ty budou plnit funkce současné APU a zároveň budou vozit letadlo po letišti. Baterky se budou budou dobíjet při přistání systémem KERS z formule 1 - letadlo nebrzdí jen motory, ale i hodně výrazně koly podvozku. Dále se budou baterky dobíjet za letu ve dne fotovoltaickými panely. Úspora paliva bude realizovaná tím, že jednotka APU nebude žrát kerosin a při pojíždění po letišti nepoběží hlavní motory. Jinak na letovou fázi to nebude mít absolutně žádný vliv. Je to ale úplně jiný článek ;-O;-D

+4/0
3.2.2016 12:44

V30á87c19l83a64v 56S79v52o59b65o14d88a 3181929810260

ty vodíkové články píšou i jinde, takže tam asi budou také

0/0
3.2.2016 12:48

B15e67d13ř43i96c74h 85V70o55t68ý35p69k82a 7801589621858

Jenže to psala taky ženská :-)

http://edition.cnn.com/2016/02/02/aviation/easyjet-hybrid-plane-hydrogen-fuel-cell/

Podle toho je místo klasických baterií použit opravdu vodíkový článek a odpadním produktem reakce je voda. Jak přesně tenhle vodíkový článek funguje se tam nedozvíme.

0/0
3.2.2016 13:00

B88e40d52ř12i69c91h 26V72o93t92ý54p16k17a 7761369321638

Tipnul bych, že vodík získají elektrolýzou vody ;-)

0/0
3.2.2016 13:06

O23l22d43ř10i15c14h 81J51a80n31e58č14e66k 8879196453631

ale ne v letadle ;-) to by totiž bylo poněkud perpetum mobile - elektrolyzovat vodu abych získal vodík a ten následně slučovat s kyslíkem abych získal elektřinu :-P

+1/0
3.2.2016 13:23

B47e19d11ř66i51c80h 24V13o54t72ý25p78k39a 7941409761378

Ten článek je tam právě jen na uskladnění energie. Ohromný příkon při přistání by klasické baterie nedaly. Voda se spotřebuje a při uvolnění elektřiny zase vyrobí. Pitná bude skoro tak dobře jako technická posypová sůl :-P

0/0
4.2.2016 4:26

O74l50d85ř59i65c75h 38J88a35n90e20č68e22k 8509736843571

dík za vysvětlení R^ - zas tak zběhlý v těchhle věcech nejsem.

a možná právě kdyby se do té vody nasypala ta technická posypová sůl, tak by pak pitná byla :-P;-)

0/0
4.2.2016 16:37

V71á69c44l53a77v 58S95v89o14b46o39d69a 3661289140410

jak přesně funguje vodíkový článek si můžete najít jinde a opravdu při tom vzniká jako odpad H2O

0/0
3.2.2016 13:10

T51o19m79á49š 32C69z81a35k26o64j 6311574365250

ale teda demi-vodu bych pasažérům nepodával, leda bych jim chtěl ublížit :D

0/0
3.2.2016 15:03

O82l88d86ř28i36c28h 35J63a89n92e24č89e31k 8319606403381

vodíkový článek tam bude taky, protože elektřina z akumulátoru získaná rekuperací při brzdění a ze solárů na to všechno stačit nebude.

použít se to dá asi i za letu - pro napájení palubní elektroniky. ale určitě ne pro let samotný ;-)

0/0
3.2.2016 13:22
Foto

J11i16ř32í 81D80v17o66ř52á40k 5275349730388

Tak turbína nebude žrát kerosin , ale celý ten systém něco váží a tipnul bych , že možná i řádově víc . Ale určitě to mají dobře spočítané .

0/0
3.2.2016 15:02

V35á36c18l77a30v 74S48v18o90b87o57d61a 3321609230130

tak to je článek hodný idnes... na technetu se asi kluci musej válet smíchy nebo rudnout studem, podle toho jak vážně se berou jako idnesáci :-/

+4/0
3.2.2016 12:32

P43a28v45e32l 50S40o35c14h64a 5525598842218

Muze mi nekdo vysvetlit, jak 4% spotreby paliva pripadajici na popojizdeni mohou u jednoho letadla dat usporu 50 tisic tun paliva rocne?

Tech 50 tisic tun ta A320 nespotrebuje ani kdyby 24h/365 stale vzletala - vzdyt to vychazi na prumer 5.7t na hodinu...

Nicmene, kdybychom tedy tech 50000t prijali za nejakou rocni spotrebu, tak na ty 4% je "jen" 2000t...

0/0
3.2.2016 12:08

O13l46d54ř55i33c49h 83J71a96n57e32č14e12k 8919386123161

v tom článku je tolik nesmyslů, že tohle už je jen drobnost (vlastně jde 'jen' o hodně špatnou formulaci) - těch 50 tisíc tun paliva je očividně za celou jejich flotilu, nikoliv za jedno letadlo, těm 50 tis. tun úspory odpovídá i těch 25 až 35 mio USD.

0/0
3.2.2016 12:27

M74i63l81a65n 12M22u24s32i91l 4893421962345

Nerozumim tomu jak muzeme vedet kolik spolecnost usetri kdyz system zatim nefunguje a tudiz nevime kolik bude celkem stat?

0/0
3.2.2016 12:06

B17e82d85ř33i15c11h 46V48o19t66ý88p71k22a 7821669681388

Jde o systém KERS známý z F1. Kromě rekuperace energie při přistání bude baterie dobíjet fotovoltaický panel. Na ten blábol s vodou musel autor hulit fakt dobrej matroš 8-o

https://next.ft.com/content/dc6235ca-c901-11e5-a8ef-ea66e967dd44

+1/0
3.2.2016 12:05

O56l42d47ř57i91c82h 11J39a22n56e57č84e11k 8159946453171

bohužel moc z nás asi předplatné FT nemá :-(

ale dík za info, něco takového jsem si myslel.

jenže - pořád nechápu, jak ledadlo může při brzdění rekuperovat. F1 brzdí mechanicky - není problém poslat to přes dynamo. letadlo standardně brzdí zpětným tahem. jak má prosím vznikat ta elektřina???

0/0
3.2.2016 12:31

V81á20c12l95a15v 81S34v25o87b40o76d64a 3641729140640

tak kola se točí ne

0/0
3.2.2016 12:33

O13l27d29ř24i67c47h 54J39a90n66e53č53e64k 8189366753251

jenže z toho se u letadla ve srovnání s proudovým motorem dá získat jen zlomek energie?? dost pochybuju, že by na těch 20 minut pojíždění stačila

0/0
3.2.2016 12:36

V63á96c64l62a42v 21S34v65o46b89o86d95a 3561869400680

nevím jak je to udělané, ale jak jinak by při brzdění získali energii než od kol

0/0
3.2.2016 12:38

O54l33d49ř39i71c13h 26J17a83n75e90č24e85k 8709586493201

no právě - to je to, co bych rád, aby mi někdo vysvětlil. jak jinak než od kol mě moc nenapadá a přitom od kol je to u letadla podle mě marginální množství.

0/0
3.2.2016 12:41

V21á21c17l95a38v 36S12v64o26b12o84d21a 3281659100160

tak jsem si to našel jinde. bude to získávat energii při brzdění z kol a zároveň to bude mít vodíkové a fotovoltaické články

+1/0
3.2.2016 12:46

O63l77d22ř78i88c83h 94J52a41n22e13č48e31k 8499386153211

jo, díky za odkaz, teď už je to jasné R^

jen mě teda překvapuje, že letadlo dost výrazně brzdí i koly.

a každopádně s tím podáváním té 'nejčerstvější a nejčistší vody' pasažérům k pití je to dost úlet. pan Davies sice asi skvěle rozumí elektronice nebo leteckým motorům, biofyzice ale už o poznání méně :-P na mytí rukou a splachování záchodu je ta voda samozřejmě zcela o.k.

0/0
3.2.2016 13:29

T14o42m10á68š 20C14z23a38k28o63j 6161874805810

no mám pocit že čistá H20 není vhodná ani na mytí rukou

0/0
3.2.2016 15:06

O20l73d22ř11i59c39h 82J19a14n57e39č82e58k 8479276693721

no, dobrá, ani tam asi není optimální, ale určitě škodí méně než v žaludku a konec konců ruce jistě přicházejí do styku s mnohem většími svinstvy než s destilkou. a pokud spolu s tou destilkou na ty ruce přijde taky mýdlo???

0/0
3.2.2016 15:30

T69o71m18á78š 44C60z76a57k65o17j 6461874245830

Žaludek by byl větší problém, v létě mi říkali, že při kontaktu kůže s demi-vodou kůže zbělá, jak to zní vytáhne soli a minerály

0/0
3.2.2016 17:23

O47l27d83ř83i84c24h 61J57a32n10e40č29e98k 8199796313141

to máte každopádně pravdu, ale otázkou je délka a intenzita expozice. koupat se v ní by určitě dobré nebylo, ale myslím, že při rychlém opláchnutí rukou a následném otření do ručníku by Vám to neublížilo. zvlášť v kombinaci s mýdlem nebo kdyby tu vodu trochu 'přisolili'.

nemám teď po ruce destilku do chladiče, ale dost pochybuju, že na ní jsou varování typu "při kontaktu s pokožkou místo ihned omyjte velkým množstvím vody z kohoutku / potoka / kaluže, při vniknutí do očí okamžitě vyhledejte lékaře".

0/0
4.2.2016 16:42

J33i70ř34í 33M38a43c64e50k 3115515394511

Takže autorka nám chce říci, že cestující budou pít destilovanou vodu? A tu vodu budou cestující lapat za motorem za letu?

0/−1
3.2.2016 11:55

J60o47s57e36f 98R72i74c21h58t12e84r 9346525867333

Ten článek je slátanina. Pokud vím tak jde o to, že to letadlo po zemi bude jezdit na elektromotor. Ten elektromotor je poháněnej "baterkou". A ta "baterka" se dobíjí když letadlo přistane a při brždění se mu "točí kolečka".

+1/0
3.2.2016 11:48

O93l30d98ř29i34c65h 76J26a87n15e14č26e23k 8599226593891

ano na ty nesmysly v článku už tu upozornili jiní.

ale ještě jedno bych tady vypíchl: ze článku vůbec nechápu, jestli letadlo má vodík spalovat a tedy z něj energii opravdu získávat, anebo jestli má jít jen o jakousi rekuperaci energie, kdy by se při 'brzdění' nějakým způsobem dobíjely baterie a ty se pak používaly třeba na to pojíždění po letišti? (odhlédněme od toho, že u bicyklu, auta, tramvaje, vlaku si člověk brzdnou rekuperaci představí snadno - jak by letadlo mělo z přebytečné kinetické energie dobíjet baterie mi moc jasné není)

možná autor mohl dát k dispozici odkaz na zdroj, abychom si to mohli přečíst v originále, místo abychom tu spekulovali nad bláboly.

+1/−1
3.2.2016 11:27
Foto

J32i24ř67í 59D38v77o68ř67á29k 5835559950708

Hinderburg ?

+1/0
3.2.2016 11:16

P60a57v26e83l 61S64o75b98o51t27k66a 5270574

No to je ovšem taková hloupost, že k tomu nemá smysl ani technicky argumentovat.

Autorka článku nemůže mít gymnázium nebo jinou střední školu kde se bere fyzika... Že by SOU kuchař/číšník?

+1/0
3.2.2016 11:12

P17e74t17r 97V93i70n96t80r18l38í37k 3206434391

Budu pít vodu, kterou vyrobí letadlo ve kterém letím? No to jsem si vždycky přál...

+1/0
3.2.2016 11:11
Foto

L76u14b65o16m47í48r 29J47a84n42o66t62a 5506974426155

:-/ voda z palivového systému, pomazánka z hydraulického zařízení, dezert z recyklovaného gufera a k tomu nějaké to zkopírované počteníčko z mediální skupiny MAFRA. R^

+3/0
3.2.2016 11:09

R16a93d61e77k 26N49o61v65a97k 9884953539590

všechno už je realita. Stačí si přečíst složení výrobků neburešovo firem

0/0
3.2.2016 11:28

L31u23k64a83s 67C69o24d16r 6328872800121

Mozna by bylo fajn nechat psat podobne technicke clanky nekoho z Technetu. Z tohohle textu se neda dozvedet prakticky nic. Na nektere zjevne nesmysly uz dostatecne upozornili dalsi lide v diskuzi.

+9/0
3.2.2016 10:53

R18a10d59e55k 50Č59o94s 3756716738688

Uf. To je zase blábol. K využití vodíku v letectví máme zhruba stejně daleko jako k solární 737.

+2/0
3.2.2016 10:52

J44o96s70e73f 59P22i85š70v12e96j32c 5756686738549

To je zase článek o technice, který určitě psal někdo s humanitním (tedy většinou nepotřebným) vzděláním. Tedy článek ze kterého se nelze dozvědět prakticky nic.

+10/0
3.2.2016 10:42

P54e81t82r 26S51u19c93h17ý 1128429394776

Produktem bude "nejčistější a nejčerstvější voda" ...... no z fyzikálních zákonů je to pravda, ale taková voda se nazývá destilovaná (dá se koupit na benzínce) a k pití je naprosto nevhodná a nebezpečná.

+12/0
3.2.2016 10:39

P26e85t87r 53K10a75r71a14s 3877903977

Přesně tak :-) Navíc jako dopravce bych si rozhodně nedovolil servírovat vodu "z motoru", protože ten psychologický negativní efekt na spotřebitele může být značný. Další věcí jsou i rizika kontaminace takové chemickou reakcí vyrobené vody jinými látkami, které se v motoru mohou nacházet. Přeci jen je zde řeč o hybridním pohonu, tedy není to jen vodík a kyslík, který se při spalování / řízené explozi slučuje ve vodu, ale i další látky, které s ní nutně přijdou do styku.

Osobně bych si takovou vodu rozhodně nedal a to nejen s poukázáním na to, že je de facto destilovaná a tedy zdraví škodlivá sama o sobě.

0/0
3.2.2016 10:47

P49e47t86r 90N19o37v57o87t73n83y 1481610721

V palivovém článku nic neexploduje. :-) Ale i tak je to asi blbost, konzumovat čistou H2O. Možná na vaření čaje nebo kávy.

+1/−2
3.2.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.