Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76a55v85e70l 39S44o37b14o45t10k51a 5300664

NASA dokonce představila prototyp raketoplánu poháněného elektřinou:

http://www.ebay.com/itm/USA-NASA-Space-Shuttle-Discovery-COLUMBIA-8-with-Light-Sound-Diecast-Model-/181553265374

+1/0
3.2.2016 13:34

P45a51v22e54l 38M54a23r84e65š 6975445472709

Místo sedadel budou na palubě rotopedy a všichni šlapat, a dobíjet baterie;-D

+2/0
3.2.2016 13:30

M 82M 1959588451628

Letadlo, které "popojíždí" na ranveji? Správný termín je "pojíždění" a "k" ranveji. Lidi, když už něco chcete psát technického, tak ať je to fakticky a česky správně.

Když vidím, že takovéto články jsou fakticky špatně (a autor nerozumí tomu, o čem píše), jak mám potom věřit, že u ostatních článků (o oblastech, kterým já rozumím méně) také není odvedena šlendriánská práce?

+3/0
3.2.2016 12:53

M74i30l30a43n 29Č68e47r82n75ý 5573969299932

Marylin Manson?8-o

0/0
3.2.2016 15:21

V23á53c23l68a28v 36S58v39o41b52o68d21a 3561519330670

normálnější článek http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3427926/Easyjet-unveils-hybrid-plane-powered-BATTERIES-serve-waste-water-craft-s-fuel-cell-passengers.html

+1/0
3.2.2016 12:52

O60l40d54ř98i47c76h 10J46a11n31e53č17e54k 8789656863461

super, díky, konečně chápu, jak to má fungovat :-)R^

(takže elektromotory na podvozcích pro pojíždění a elektronika na palubě mohou být napájeny jednak z baterií dobíjených při brzdění a ze solárů, druhak elektřinou z vodíkových článků, protože ta rekuperovaná + ze solárů by nejspíš nestačila)

0/0
3.2.2016 13:18

P14a30v92e57l 24S77o32b85o32t42k77a 5610324

Ale ani vodíkový článek není řešení, ten je příliš měkký tak i v experimentálních autech aj. je použit jen pro dobíjení akumulátorů.

0/0
3.2.2016 13:32

J71i27ř24í 25D24v26o51ř29á56k 5465539760668

Otázka je , jestli není potřeba motory před startem zahřát ? Pak je celý ten systém tak trochu postavený na hlavu .

0/0
3.2.2016 14:52

O95l81d51ř84i62c85h 80J73a52n30e39č19e46k 8629326233241

no, dobrá, tak se ta elektřina z toho vodíkového článku nebude používat přímo, ale půjde nejprv do akumulátoru a pak až ke spotřebiči... není to pitomost?? 8-o:-/

0/0
3.2.2016 15:26

B43e31d83ř77i59c36h 92V38o63t48ý45p27k57a 7831489801568

Po mě FT z mobilu předplatné nechtělo, teď už jo.

Tak co jsem vyčetl:

Nyní je v každém letadle je v ocase pomocná turbína na výrobu elektřiny, když neběží hlavní motory (tu si zhulená autorka asi popletla s tím palivovým článkem). Místo téhle turbíny tam dají baterie. Ty budou plnit funkce současné APU a zároveň budou vozit letadlo po letišti. Baterky se budou budou dobíjet při přistání systémem KERS z formule 1 - letadlo nebrzdí jen motory, ale i hodně výrazně koly podvozku. Dále se budou baterky dobíjet za letu ve dne fotovoltaickými panely. Úspora paliva bude realizovaná tím, že jednotka APU nebude žrát kerosin a při pojíždění po letišti nepoběží hlavní motory. Jinak na letovou fázi to nebude mít absolutně žádný vliv. Je to ale úplně jiný článek ;-O;-D

+4/0
3.2.2016 12:44

V81á49c44l47a79v 90S80v58o29b95o83d15a 3771639290160

ty vodíkové články píšou i jinde, takže tam asi budou také

0/0
3.2.2016 12:48

B42e12d32ř91i88c45h 55V58o55t97ý46p45k56a 7941469901388

Jenže to psala taky ženská :-)

http://edition.cnn.com/2016/02/02/aviation/easyjet-hybrid-plane-hydrogen-fuel-cell/

Podle toho je místo klasických baterií použit opravdu vodíkový článek a odpadním produktem reakce je voda. Jak přesně tenhle vodíkový článek funguje se tam nedozvíme.

0/0
3.2.2016 13:00

B88e79d81ř77i75c62h 39V13o29t39ý39p18k32a 7851849251218

Tipnul bych, že vodík získají elektrolýzou vody ;-)

0/0
3.2.2016 13:06

O25l80d25ř88i67c45h 92J85a91n81e54č44e11k 8349586913761

ale ne v letadle ;-) to by totiž bylo poněkud perpetum mobile - elektrolyzovat vodu abych získal vodík a ten následně slučovat s kyslíkem abych získal elektřinu :-P

+1/0
3.2.2016 13:23

B87e82d46ř37i65c49h 91V87o69t15ý26p49k32a 7211619291458

Ten článek je tam právě jen na uskladnění energie. Ohromný příkon při přistání by klasické baterie nedaly. Voda se spotřebuje a při uvolnění elektřiny zase vyrobí. Pitná bude skoro tak dobře jako technická posypová sůl :-P

0/0
4.2.2016 4:26

O78l65d74ř48i31c43h 88J91a83n80e84č67e27k 8159796253551

dík za vysvětlení R^ - zas tak zběhlý v těchhle věcech nejsem.

a možná právě kdyby se do té vody nasypala ta technická posypová sůl, tak by pak pitná byla :-P;-)

0/0
4.2.2016 16:37

V96á11c77l82a58v 41S33v11o96b39o76d45a 3681699920250

jak přesně funguje vodíkový článek si můžete najít jinde a opravdu při tom vzniká jako odpad H2O

0/0
3.2.2016 13:10

T65o54m92á27š 37C66z48a57k44o81j 6671174295510

ale teda demi-vodu bych pasažérům nepodával, leda bych jim chtěl ublížit :D

0/0
3.2.2016 15:03

O52l61d60ř86i97c27h 40J62a30n47e75č72e25k 8809556393401

vodíkový článek tam bude taky, protože elektřina z akumulátoru získaná rekuperací při brzdění a ze solárů na to všechno stačit nebude.

použít se to dá asi i za letu - pro napájení palubní elektroniky. ale určitě ne pro let samotný ;-)

0/0
3.2.2016 13:22

J21i91ř55í 42D73v13o33ř68á74k 5895429440458

Tak turbína nebude žrát kerosin , ale celý ten systém něco váží a tipnul bych , že možná i řádově víc . Ale určitě to mají dobře spočítané .

0/0
3.2.2016 15:02

V88á67c57l25a75v 89S49v58o35b59o82d96a 3291239530600

tak to je článek hodný idnes... na technetu se asi kluci musej válet smíchy nebo rudnout studem, podle toho jak vážně se berou jako idnesáci :-/

+4/0
3.2.2016 12:32

P36a65v77e73l 80S44o32c63h58a 5775578362288

Muze mi nekdo vysvetlit, jak 4% spotreby paliva pripadajici na popojizdeni mohou u jednoho letadla dat usporu 50 tisic tun paliva rocne?

Tech 50 tisic tun ta A320 nespotrebuje ani kdyby 24h/365 stale vzletala - vzdyt to vychazi na prumer 5.7t na hodinu...

Nicmene, kdybychom tedy tech 50000t prijali za nejakou rocni spotrebu, tak na ty 4% je "jen" 2000t...

0/0
3.2.2016 12:08

O32l36d96ř27i84c58h 18J25a98n15e64č89e81k 8859416723451

v tom článku je tolik nesmyslů, že tohle už je jen drobnost (vlastně jde 'jen' o hodně špatnou formulaci) - těch 50 tisíc tun paliva je očividně za celou jejich flotilu, nikoliv za jedno letadlo, těm 50 tis. tun úspory odpovídá i těch 25 až 35 mio USD.

0/0
3.2.2016 12:27

M53i88l79a17n 48M33u64s69i64l 4543451922655

Nerozumim tomu jak muzeme vedet kolik spolecnost usetri kdyz system zatim nefunguje a tudiz nevime kolik bude celkem stat?

0/0
3.2.2016 12:06

B96e41d23ř39i12c32h 85V78o44t64ý44p45k36a 7601229831978

Jde o systém KERS známý z F1. Kromě rekuperace energie při přistání bude baterie dobíjet fotovoltaický panel. Na ten blábol s vodou musel autor hulit fakt dobrej matroš 8-o

https://next.ft.com/content/dc6235ca-c901-11e5-a8ef-ea66e967dd44

+1/0
3.2.2016 12:05

O57l89d90ř22i34c67h 55J21a82n13e42č56e30k 8149726323421

bohužel moc z nás asi předplatné FT nemá :-(

ale dík za info, něco takového jsem si myslel.

jenže - pořád nechápu, jak ledadlo může při brzdění rekuperovat. F1 brzdí mechanicky - není problém poslat to přes dynamo. letadlo standardně brzdí zpětným tahem. jak má prosím vznikat ta elektřina???

0/0
3.2.2016 12:31

V17á33c76l51a82v 19S86v65o18b34o44d70a 3221729510850

tak kola se točí ne

0/0
3.2.2016 12:33

O65l95d54ř11i53c72h 72J66a28n29e29č52e32k 8249596713231

jenže z toho se u letadla ve srovnání s proudovým motorem dá získat jen zlomek energie?? dost pochybuju, že by na těch 20 minut pojíždění stačila

0/0
3.2.2016 12:36

V92á53c88l17a56v 74S80v14o55b25o43d21a 3491709390890

nevím jak je to udělané, ale jak jinak by při brzdění získali energii než od kol

0/0
3.2.2016 12:38

O70l63d18ř27i30c88h 43J59a19n32e63č88e43k 8439936743721

no právě - to je to, co bych rád, aby mi někdo vysvětlil. jak jinak než od kol mě moc nenapadá a přitom od kol je to u letadla podle mě marginální množství.

0/0
3.2.2016 12:41

V56á29c28l61a77v 19S30v73o95b96o57d39a 3551789570880

tak jsem si to našel jinde. bude to získávat energii při brzdění z kol a zároveň to bude mít vodíkové a fotovoltaické články

+1/0
3.2.2016 12:46

O61l61d60ř51i53c91h 13J20a39n96e33č21e90k 8709226303681

jo, díky za odkaz, teď už je to jasné R^

jen mě teda překvapuje, že letadlo dost výrazně brzdí i koly.

a každopádně s tím podáváním té 'nejčerstvější a nejčistší vody' pasažérům k pití je to dost úlet. pan Davies sice asi skvěle rozumí elektronice nebo leteckým motorům, biofyzice ale už o poznání méně :-P na mytí rukou a splachování záchodu je ta voda samozřejmě zcela o.k.

0/0
3.2.2016 13:29

T47o91m51á21š 37C91z54a86k53o33j 6911844295630

no mám pocit že čistá H20 není vhodná ani na mytí rukou

0/0
3.2.2016 15:06

O53l15d98ř80i81c42h 32J29a64n25e18č32e79k 8849196823351

no, dobrá, ani tam asi není optimální, ale určitě škodí méně než v žaludku a konec konců ruce jistě přicházejí do styku s mnohem většími svinstvy než s destilkou. a pokud spolu s tou destilkou na ty ruce přijde taky mýdlo???

0/0
3.2.2016 15:30

T84o37m70á17š 85C16z77a34k68o15j 6631104675210

Žaludek by byl větší problém, v létě mi říkali, že při kontaktu kůže s demi-vodou kůže zbělá, jak to zní vytáhne soli a minerály

0/0
3.2.2016 17:23

O35l19d43ř78i15c91h 88J39a86n45e28č37e35k 8139156213681

to máte každopádně pravdu, ale otázkou je délka a intenzita expozice. koupat se v ní by určitě dobré nebylo, ale myslím, že při rychlém opláchnutí rukou a následném otření do ručníku by Vám to neublížilo. zvlášť v kombinaci s mýdlem nebo kdyby tu vodu trochu 'přisolili'.

nemám teď po ruce destilku do chladiče, ale dost pochybuju, že na ní jsou varování typu "při kontaktu s pokožkou místo ihned omyjte velkým množstvím vody z kohoutku / potoka / kaluže, při vniknutí do očí okamžitě vyhledejte lékaře".

0/0
4.2.2016 16:42

J76i69ř97í 16M57a58c55e67k 3985315564221

Takže autorka nám chce říci, že cestující budou pít destilovanou vodu? A tu vodu budou cestující lapat za motorem za letu?

0/−1
3.2.2016 11:55

J37o67s28e95f 14R82i23c46h15t14e90r 9456545497343

Ten článek je slátanina. Pokud vím tak jde o to, že to letadlo po zemi bude jezdit na elektromotor. Ten elektromotor je poháněnej "baterkou". A ta "baterka" se dobíjí když letadlo přistane a při brždění se mu "točí kolečka".

+1/0
3.2.2016 11:48

O88l57d79ř74i28c57h 46J86a39n69e14č76e59k 8869216153691

ano na ty nesmysly v článku už tu upozornili jiní.

ale ještě jedno bych tady vypíchl: ze článku vůbec nechápu, jestli letadlo má vodík spalovat a tedy z něj energii opravdu získávat, anebo jestli má jít jen o jakousi rekuperaci energie, kdy by se při 'brzdění' nějakým způsobem dobíjely baterie a ty se pak používaly třeba na to pojíždění po letišti? (odhlédněme od toho, že u bicyklu, auta, tramvaje, vlaku si člověk brzdnou rekuperaci představí snadno - jak by letadlo mělo z přebytečné kinetické energie dobíjet baterie mi moc jasné není)

možná autor mohl dát k dispozici odkaz na zdroj, abychom si to mohli přečíst v originále, místo abychom tu spekulovali nad bláboly.

+1/−1
3.2.2016 11:27

J42i27ř59í 76D98v41o31ř30á91k 5735629720788

Hinderburg ?

+1/0
3.2.2016 11:16

P61a61v17e34l 66S19o29b55o37t63k89a 5800884

No to je ovšem taková hloupost, že k tomu nemá smysl ani technicky argumentovat.

Autorka článku nemůže mít gymnázium nebo jinou střední školu kde se bere fyzika... Že by SOU kuchař/číšník?

+1/0
3.2.2016 11:12

P35e98t15r 62V59i93n97t30r13l37í88k 3566884261

Budu pít vodu, kterou vyrobí letadlo ve kterém letím? No to jsem si vždycky přál...

+1/0
3.2.2016 11:11
Foto

L58u54b36o82m82í23r 59J18a51n68o35t29a 5126854236145

:-/ voda z palivového systému, pomazánka z hydraulického zařízení, dezert z recyklovaného gufera a k tomu nějaké to zkopírované počteníčko z mediální skupiny MAFRA. R^

+3/0
3.2.2016 11:09

R62a69d94e20k 16N31o24v38a24k 9684733589570

všechno už je realita. Stačí si přečíst složení výrobků neburešovo firem

0/0
3.2.2016 11:28

L34u28k76a76s 92C70o11d10r 6798162660381

Mozna by bylo fajn nechat psat podobne technicke clanky nekoho z Technetu. Z tohohle textu se neda dozvedet prakticky nic. Na nektere zjevne nesmysly uz dostatecne upozornili dalsi lide v diskuzi.

+9/0
3.2.2016 10:53

R26a57d45e37k 39Č90o22s 3166976738298

Uf. To je zase blábol. K využití vodíku v letectví máme zhruba stejně daleko jako k solární 737.

+2/0
3.2.2016 10:52

J61o78s20e36f 39P97i68š24v49e10j59c 5276506578529

To je zase článek o technice, který určitě psal někdo s humanitním (tedy většinou nepotřebným) vzděláním. Tedy článek ze kterého se nelze dozvědět prakticky nic.

+10/0
3.2.2016 10:42

P19e25t22r 14S81u62c38h80ý 1888739784116

Produktem bude "nejčistější a nejčerstvější voda" ...... no z fyzikálních zákonů je to pravda, ale taková voda se nazývá destilovaná (dá se koupit na benzínce) a k pití je naprosto nevhodná a nebezpečná.

+12/0
3.2.2016 10:39

P83e76t60r 52K59a59r98a25s 3967813437

Přesně tak :-) Navíc jako dopravce bych si rozhodně nedovolil servírovat vodu "z motoru", protože ten psychologický negativní efekt na spotřebitele může být značný. Další věcí jsou i rizika kontaminace takové chemickou reakcí vyrobené vody jinými látkami, které se v motoru mohou nacházet. Přeci jen je zde řeč o hybridním pohonu, tedy není to jen vodík a kyslík, který se při spalování / řízené explozi slučuje ve vodu, ale i další látky, které s ní nutně přijdou do styku.

Osobně bych si takovou vodu rozhodně nedal a to nejen s poukázáním na to, že je de facto destilovaná a tedy zdraví škodlivá sama o sobě.

0/0
3.2.2016 10:47

P71e12t21r 91N27o37v65o39t94n78y 1861810961

V palivovém článku nic neexploduje. :-) Ale i tak je to asi blbost, konzumovat čistou H2O. Možná na vaření čaje nebo kávy.

+1/−2
3.2.2016 10:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.