Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P79a48v28e96l 89S31o10b40o39t33k63a 5350154

NASA dokonce představila prototyp raketoplánu poháněného elektřinou:

http://www.ebay.com/itm/USA-NASA-Space-Shuttle-Discovery-COLUMBIA-8-with-Light-Sound-Diecast-Model-/181553265374

+1/0
3.2.2016 13:34

P11a79v86e42l 98M50a89r36e62š 6605445262169

Místo sedadel budou na palubě rotopedy a všichni šlapat, a dobíjet baterie;-D

+2/0
3.2.2016 13:30

M 52M 1939428491648

Letadlo, které "popojíždí" na ranveji? Správný termín je "pojíždění" a "k" ranveji. Lidi, když už něco chcete psát technického, tak ať je to fakticky a česky správně.

Když vidím, že takovéto články jsou fakticky špatně (a autor nerozumí tomu, o čem píše), jak mám potom věřit, že u ostatních článků (o oblastech, kterým já rozumím méně) také není odvedena šlendriánská práce?

+3/0
3.2.2016 12:53

M35i86l68a83n 36Č56e17r89n82ý 5343179499442

Marylin Manson?8-o

0/0
3.2.2016 15:21

V44á45c96l51a67v 17S21v67o59b55o10d61a 3851969490410

normálnější článek http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3427926/Easyjet-unveils-hybrid-plane-powered-BATTERIES-serve-waste-water-craft-s-fuel-cell-passengers.html

+1/0
3.2.2016 12:52

O73l77d78ř87i46c28h 53J57a85n54e92č44e24k 8129666773341

super, díky, konečně chápu, jak to má fungovat :-)R^

(takže elektromotory na podvozcích pro pojíždění a elektronika na palubě mohou být napájeny jednak z baterií dobíjených při brzdění a ze solárů, druhak elektřinou z vodíkových článků, protože ta rekuperovaná + ze solárů by nejspíš nestačila)

0/0
3.2.2016 13:18

P87a18v26e77l 27S85o91b14o29t88k88a 5260264

Ale ani vodíkový článek není řešení, ten je příliš měkký tak i v experimentálních autech aj. je použit jen pro dobíjení akumulátorů.

0/0
3.2.2016 13:32
Foto

J28i45ř49í 39D36v34o55ř62á46k 5945149320738

Otázka je , jestli není potřeba motory před startem zahřát ? Pak je celý ten systém tak trochu postavený na hlavu .

0/0
3.2.2016 14:52

O87l28d73ř49i15c97h 23J16a92n62e34č38e17k 8989546103371

no, dobrá, tak se ta elektřina z toho vodíkového článku nebude používat přímo, ale půjde nejprv do akumulátoru a pak až ke spotřebiči... není to pitomost?? 8-o:-/

0/0
3.2.2016 15:26

B11e75d40ř98i61c87h 24V35o22t50ý60p15k51a 7681859501918

Po mě FT z mobilu předplatné nechtělo, teď už jo.

Tak co jsem vyčetl:

Nyní je v každém letadle je v ocase pomocná turbína na výrobu elektřiny, když neběží hlavní motory (tu si zhulená autorka asi popletla s tím palivovým článkem). Místo téhle turbíny tam dají baterie. Ty budou plnit funkce současné APU a zároveň budou vozit letadlo po letišti. Baterky se budou budou dobíjet při přistání systémem KERS z formule 1 - letadlo nebrzdí jen motory, ale i hodně výrazně koly podvozku. Dále se budou baterky dobíjet za letu ve dne fotovoltaickými panely. Úspora paliva bude realizovaná tím, že jednotka APU nebude žrát kerosin a při pojíždění po letišti nepoběží hlavní motory. Jinak na letovou fázi to nebude mít absolutně žádný vliv. Je to ale úplně jiný článek ;-O;-D

+4/0
3.2.2016 12:44

V39á39c66l34a83v 66S51v38o98b70o98d34a 3381209490690

ty vodíkové články píšou i jinde, takže tam asi budou také

0/0
3.2.2016 12:48

B82e69d75ř25i74c42h 28V46o47t39ý67p23k54a 7141489981258

Jenže to psala taky ženská :-)

http://edition.cnn.com/2016/02/02/aviation/easyjet-hybrid-plane-hydrogen-fuel-cell/

Podle toho je místo klasických baterií použit opravdu vodíkový článek a odpadním produktem reakce je voda. Jak přesně tenhle vodíkový článek funguje se tam nedozvíme.

0/0
3.2.2016 13:00

B65e47d48ř57i67c25h 34V47o69t32ý30p88k50a 7551989321158

Tipnul bych, že vodík získají elektrolýzou vody ;-)

0/0
3.2.2016 13:06

O80l69d61ř22i81c89h 68J83a64n18e50č75e94k 8809336613931

ale ne v letadle ;-) to by totiž bylo poněkud perpetum mobile - elektrolyzovat vodu abych získal vodík a ten následně slučovat s kyslíkem abych získal elektřinu :-P

+1/0
3.2.2016 13:23

B70e95d94ř65i44c70h 59V59o37t92ý69p77k32a 7151309531318

Ten článek je tam právě jen na uskladnění energie. Ohromný příkon při přistání by klasické baterie nedaly. Voda se spotřebuje a při uvolnění elektřiny zase vyrobí. Pitná bude skoro tak dobře jako technická posypová sůl :-P

0/0
4.2.2016 4:26

O82l58d57ř69i65c24h 43J76a97n62e21č64e79k 8629466343421

dík za vysvětlení R^ - zas tak zběhlý v těchhle věcech nejsem.

a možná právě kdyby se do té vody nasypala ta technická posypová sůl, tak by pak pitná byla :-P;-)

0/0
4.2.2016 16:37

V15á32c37l34a56v 17S66v51o84b94o12d48a 3931589890480

jak přesně funguje vodíkový článek si můžete najít jinde a opravdu při tom vzniká jako odpad H2O

0/0
3.2.2016 13:10

T11o20m55á38š 88C50z52a72k82o84j 6221894925220

ale teda demi-vodu bych pasažérům nepodával, leda bych jim chtěl ublížit :D

0/0
3.2.2016 15:03

O92l79d68ř92i64c73h 67J45a34n24e63č43e86k 8189296893941

vodíkový článek tam bude taky, protože elektřina z akumulátoru získaná rekuperací při brzdění a ze solárů na to všechno stačit nebude.

použít se to dá asi i za letu - pro napájení palubní elektroniky. ale určitě ne pro let samotný ;-)

0/0
3.2.2016 13:22
Foto

J69i79ř84í 60D96v40o83ř24á83k 5355239110788

Tak turbína nebude žrát kerosin , ale celý ten systém něco váží a tipnul bych , že možná i řádově víc . Ale určitě to mají dobře spočítané .

0/0
3.2.2016 15:02

V77á11c42l31a29v 63S80v68o96b36o50d27a 3741699940840

tak to je článek hodný idnes... na technetu se asi kluci musej válet smíchy nebo rudnout studem, podle toho jak vážně se berou jako idnesáci :-/

+4/0
3.2.2016 12:32

P78a14v46e60l 97S35o59c34h51a 5725888722338

Muze mi nekdo vysvetlit, jak 4% spotreby paliva pripadajici na popojizdeni mohou u jednoho letadla dat usporu 50 tisic tun paliva rocne?

Tech 50 tisic tun ta A320 nespotrebuje ani kdyby 24h/365 stale vzletala - vzdyt to vychazi na prumer 5.7t na hodinu...

Nicmene, kdybychom tedy tech 50000t prijali za nejakou rocni spotrebu, tak na ty 4% je "jen" 2000t...

0/0
3.2.2016 12:08

O84l87d17ř47i93c40h 48J59a61n93e28č21e27k 8689466623401

v tom článku je tolik nesmyslů, že tohle už je jen drobnost (vlastně jde 'jen' o hodně špatnou formulaci) - těch 50 tisíc tun paliva je očividně za celou jejich flotilu, nikoliv za jedno letadlo, těm 50 tis. tun úspory odpovídá i těch 25 až 35 mio USD.

0/0
3.2.2016 12:27

M43i58l25a27n 56M84u95s35i19l 4813251632265

Nerozumim tomu jak muzeme vedet kolik spolecnost usetri kdyz system zatim nefunguje a tudiz nevime kolik bude celkem stat?

0/0
3.2.2016 12:06

B81e12d82ř42i47c11h 98V53o85t95ý71p10k89a 7961979661668

Jde o systém KERS známý z F1. Kromě rekuperace energie při přistání bude baterie dobíjet fotovoltaický panel. Na ten blábol s vodou musel autor hulit fakt dobrej matroš 8-o

https://next.ft.com/content/dc6235ca-c901-11e5-a8ef-ea66e967dd44

+1/0
3.2.2016 12:05

O86l98d72ř56i54c76h 55J63a47n35e75č14e44k 8259306123761

bohužel moc z nás asi předplatné FT nemá :-(

ale dík za info, něco takového jsem si myslel.

jenže - pořád nechápu, jak ledadlo může při brzdění rekuperovat. F1 brzdí mechanicky - není problém poslat to přes dynamo. letadlo standardně brzdí zpětným tahem. jak má prosím vznikat ta elektřina???

0/0
3.2.2016 12:31

V97á92c12l44a53v 82S45v57o40b75o81d79a 3541849510480

tak kola se točí ne

0/0
3.2.2016 12:33

O22l20d24ř73i29c83h 45J25a55n47e38č51e98k 8189496183621

jenže z toho se u letadla ve srovnání s proudovým motorem dá získat jen zlomek energie?? dost pochybuju, že by na těch 20 minut pojíždění stačila

0/0
3.2.2016 12:36

V63á30c93l32a50v 65S96v95o58b60o73d21a 3201639880280

nevím jak je to udělané, ale jak jinak by při brzdění získali energii než od kol

0/0
3.2.2016 12:38

O72l67d42ř50i56c90h 55J53a88n34e38č19e26k 8739946603361

no právě - to je to, co bych rád, aby mi někdo vysvětlil. jak jinak než od kol mě moc nenapadá a přitom od kol je to u letadla podle mě marginální množství.

0/0
3.2.2016 12:41

V42á26c43l51a39v 72S12v61o19b98o88d23a 3731899490420

tak jsem si to našel jinde. bude to získávat energii při brzdění z kol a zároveň to bude mít vodíkové a fotovoltaické články

+1/0
3.2.2016 12:46

O91l47d44ř37i96c97h 74J11a31n64e17č24e50k 8149136173841

jo, díky za odkaz, teď už je to jasné R^

jen mě teda překvapuje, že letadlo dost výrazně brzdí i koly.

a každopádně s tím podáváním té 'nejčerstvější a nejčistší vody' pasažérům k pití je to dost úlet. pan Davies sice asi skvěle rozumí elektronice nebo leteckým motorům, biofyzice ale už o poznání méně :-P na mytí rukou a splachování záchodu je ta voda samozřejmě zcela o.k.

0/0
3.2.2016 13:29

T86o80m54á72š 53C77z17a16k17o40j 6561134235260

no mám pocit že čistá H20 není vhodná ani na mytí rukou

0/0
3.2.2016 15:06

O32l76d98ř26i84c81h 85J45a92n82e51č14e94k 8449146623441

no, dobrá, ani tam asi není optimální, ale určitě škodí méně než v žaludku a konec konců ruce jistě přicházejí do styku s mnohem většími svinstvy než s destilkou. a pokud spolu s tou destilkou na ty ruce přijde taky mýdlo???

0/0
3.2.2016 15:30

T96o67m58á65š 74C98z37a87k40o58j 6501264525120

Žaludek by byl větší problém, v létě mi říkali, že při kontaktu kůže s demi-vodou kůže zbělá, jak to zní vytáhne soli a minerály

0/0
3.2.2016 17:23

O57l52d56ř11i17c20h 57J10a93n68e64č13e54k 8559676953301

to máte každopádně pravdu, ale otázkou je délka a intenzita expozice. koupat se v ní by určitě dobré nebylo, ale myslím, že při rychlém opláchnutí rukou a následném otření do ručníku by Vám to neublížilo. zvlášť v kombinaci s mýdlem nebo kdyby tu vodu trochu 'přisolili'.

nemám teď po ruce destilku do chladiče, ale dost pochybuju, že na ní jsou varování typu "při kontaktu s pokožkou místo ihned omyjte velkým množstvím vody z kohoutku / potoka / kaluže, při vniknutí do očí okamžitě vyhledejte lékaře".

0/0
4.2.2016 16:42

J69i24ř56í 14M98a27c80e28k 3245645284271

Takže autorka nám chce říci, že cestující budou pít destilovanou vodu? A tu vodu budou cestující lapat za motorem za letu?

0/−1
3.2.2016 11:55

J32o29s70e92f 54R62i73c45h93t86e19r 9416495247113

Ten článek je slátanina. Pokud vím tak jde o to, že to letadlo po zemi bude jezdit na elektromotor. Ten elektromotor je poháněnej "baterkou". A ta "baterka" se dobíjí když letadlo přistane a při brždění se mu "točí kolečka".

+1/0
3.2.2016 11:48

O64l67d88ř79i87c46h 89J85a22n96e55č88e56k 8369406913621

ano na ty nesmysly v článku už tu upozornili jiní.

ale ještě jedno bych tady vypíchl: ze článku vůbec nechápu, jestli letadlo má vodík spalovat a tedy z něj energii opravdu získávat, anebo jestli má jít jen o jakousi rekuperaci energie, kdy by se při 'brzdění' nějakým způsobem dobíjely baterie a ty se pak používaly třeba na to pojíždění po letišti? (odhlédněme od toho, že u bicyklu, auta, tramvaje, vlaku si člověk brzdnou rekuperaci představí snadno - jak by letadlo mělo z přebytečné kinetické energie dobíjet baterie mi moc jasné není)

možná autor mohl dát k dispozici odkaz na zdroj, abychom si to mohli přečíst v originále, místo abychom tu spekulovali nad bláboly.

+1/−1
3.2.2016 11:27
Foto

J52i11ř75í 86D46v88o89ř37á50k 5725119980308

Hinderburg ?

+1/0
3.2.2016 11:16

P11a51v34e81l 86S40o14b32o78t13k31a 5630134

No to je ovšem taková hloupost, že k tomu nemá smysl ani technicky argumentovat.

Autorka článku nemůže mít gymnázium nebo jinou střední školu kde se bere fyzika... Že by SOU kuchař/číšník?

+1/0
3.2.2016 11:12

P14e74t74r 37V54i17n73t21r85l59í66k 3746344741

Budu pít vodu, kterou vyrobí letadlo ve kterém letím? No to jsem si vždycky přál...

+1/0
3.2.2016 11:11
Foto

L35u37b86o69m13í49r 33J17a28n48o83t34a 5406704616115

:-/ voda z palivového systému, pomazánka z hydraulického zařízení, dezert z recyklovaného gufera a k tomu nějaké to zkopírované počteníčko z mediální skupiny MAFRA. R^

+3/0
3.2.2016 11:09

R75a92d10e15k 84N66o57v47a50k 9474953269360

všechno už je realita. Stačí si přečíst složení výrobků neburešovo firem

0/0
3.2.2016 11:28

L75u96k36a78s 66C91o46d28r 6458562380371

Mozna by bylo fajn nechat psat podobne technicke clanky nekoho z Technetu. Z tohohle textu se neda dozvedet prakticky nic. Na nektere zjevne nesmysly uz dostatecne upozornili dalsi lide v diskuzi.

+9/0
3.2.2016 10:53

R77a46d87e66k 51Č67o50s 3146676218828

Uf. To je zase blábol. K využití vodíku v letectví máme zhruba stejně daleko jako k solární 737.

+2/0
3.2.2016 10:52

J49o93s13e73f 36P20i76š12v43e48j49c 5696106428869

To je zase článek o technice, který určitě psal někdo s humanitním (tedy většinou nepotřebným) vzděláním. Tedy článek ze kterého se nelze dozvědět prakticky nic.

+10/0
3.2.2016 10:42

P44e54t35r 34S77u66c31h48ý 1918309394126

Produktem bude "nejčistější a nejčerstvější voda" ...... no z fyzikálních zákonů je to pravda, ale taková voda se nazývá destilovaná (dá se koupit na benzínce) a k pití je naprosto nevhodná a nebezpečná.

+12/0
3.2.2016 10:39

P93e18t67r 47K88a86r40a83s 3207253877

Přesně tak :-) Navíc jako dopravce bych si rozhodně nedovolil servírovat vodu "z motoru", protože ten psychologický negativní efekt na spotřebitele může být značný. Další věcí jsou i rizika kontaminace takové chemickou reakcí vyrobené vody jinými látkami, které se v motoru mohou nacházet. Přeci jen je zde řeč o hybridním pohonu, tedy není to jen vodík a kyslík, který se při spalování / řízené explozi slučuje ve vodu, ale i další látky, které s ní nutně přijdou do styku.

Osobně bych si takovou vodu rozhodně nedal a to nejen s poukázáním na to, že je de facto destilovaná a tedy zdraví škodlivá sama o sobě.

0/0
3.2.2016 10:47

P77e17t62r 16N44o34v14o20t77n89y 1481330121

V palivovém článku nic neexploduje. :-) Ale i tak je to asi blbost, konzumovat čistou H2O. Možná na vaření čaje nebo kávy.

+1/−2
3.2.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.