Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát zvažuje regulaci vlaků z Prahy do Ostravy. Trať je přeplněná

Ministerstvo dopravy zvažuje, že by začalo regulovat provoz na železnici mezi Prahou a Ostravou. Konkurence tří dopravců sice snížila ceny a zvýšila kvalitu, ale trať je nyní přeplněná vlaky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58o51s17e52f 83Š63e41m39e20l25í33k 7879521600207

Řešení je prosté, milý státe. Zrušt na té trati všechny vlaky ČD, jsou to tvoje vlaky, s těma si můžeš dělat co chceš. A pak se uvidí. Kdyby došlo k dalšímu snížení cen a zvýšení kvality, navrhuju znárodnění, to už se přece jednou osvědčilo.

0/−3
6.2.2016 3:24

A48n21t92o39n37í35n 68S25e36b92e25r27a 7163628330809

Zruste ty spoje uplne, at nam tu ti prazaci porad nelezou. A komu se v Otrave nelibi a utekl do Prahy, ta ten by se tu taky nemel radeji uz ukazovat...

+1/0
5.2.2016 22:02

M93i78c54h75a49l 13G47r29e63g39o44r 8706734440942

A proč nepostaví novou trať?

+4/0
4.2.2016 22:12

R64a65d86i67m 12P31o74l61á89š32e82k 9906263899479

Jel jste někdy vlakem? Viděl jste kolem každého města a v každé vesnici ty baráky a zahrady nalepené těsně na stávající trať?

Jakým způsobem chcete v demokratickém státě bez obrovských výdajů na výkup pozemků a čekání až 20 let, než se podaří vyřešit případné vzdorovité majitele pozemků, získat pozemky na další trať?

Nebo to chcete dělat jako v Číně, že kdo neprodá pozemek developerovi, obestaví to kolem, takže na svůj pozemek nedostanete ani sebe ani vodu, elektřinu, jídlo.....

Nebo jako v sovětském Rusku, kdo těmnto stavbám vzdoroval, šel do gulagu nebo aspoň do pustin pracovat na Sibiři nebo střední Asie.....

+2/−1
5.2.2016 5:55

R24a33d56e90k 51J93a72n15a44t97a 9185546194722

Nová trať samozřejmě ne podél původní, nedává to smysl (jak říkáte, hustá zástavba a také úzká koryta řek). Tou novou tratí by byla VRT, v tomto případě nejlépe přes Brno.

I v demokratickém státě lze vyvlastnit kvůli veřejné stavbě. Ve Francii, pokud prezident vyhlásí stavbu za veřejně prospěšnou (Déclaration d'utilité publique), tak pokud neprodáte pozemek dobrovolně, je vyvlastněn, přičemž váš protest nemá dokladný účinek. Soudní spor lze vést pouze o výši náhrady, klidně už v době, kdy stavba stojí.

Tím ruskem jste mě pobavil. Do gulagu chodili především politicky nepohodlní lidé. Kvůli blbé silnici nebo železnici by nikdo takto neriskoval.

+1/0
5.2.2016 16:32

M94a33t54ě62j 58V30o62n50d75ř65i77č72k14a 4924850278296

"Jakým způsobem chcete v demokratickém státě bez obrovských výdajů na výkup pozemků a čekání až 20 let, než se podaří vyřešit případné vzdorovité majitele pozemků, získat pozemky na další trať?"

Jako dálnici? :-)

0/0
5.2.2016 16:59

L55u13d73ě90k 30M47u26s52e52l70í91k 3806339

To tam stojí kolony?Či co?

+1/−1
4.2.2016 21:35

M13a22r29e51k 26Š36i58m46o63n 2404277608818

Ne, ale grafikon je tak našlapaný, že jeden incident zpozdí vlaky během celého zbytku dne.

+2/0
4.2.2016 21:43

V80l35a73s31t68a 22V58r80á87n97o16v97á 7148133165457

v nemecku ani japonsku tento problem nemaji

0/−1
4.2.2016 22:24

J16a76n 91Č58e93r42n74ý 8590830504681

Ano, britský model je přesně to, co potřebujeme. Dopravce zaplatí za koncesi, proto potřebuje urvat co nejvíc. Protože nemá konkurenci, může napálit ceny. Protože nemá konkurenci, nic ho netlačí ke zlepšování služeb. Ve výsledku máte železnici na úrovni lepších souprav ČD, ale s cenami letenky do Istanbulu za místní pojezd. Tak to dík.

+12/−2
4.2.2016 17:24

F89r70a19n49t43i73š68e64k 45M26a78t49ě32j68č73e31k 7343302453271

Tento týden byl zveřejněn článek, že cesta vlakem z jednoho města v Anglii, do jiného, je dražší než letět do Německa a odtamtud do cílového města v Anglii.

+9/0
4.2.2016 17:33

M32a55t39ě27j 33V50o68n33d86ř92i98č70k83a 4714890908276

A nebylo by to vše řešitelné? Dopravce ve výběrovém řízení nabídne určitý standard - nabídne staré soupravy? -> nevyhraje. Pokud bude vítězný dopravce i přes slíbení nových souprav nasazovat staré, jistě to lze řešit tučnými sankcemi, které si objednavatel předem určí.

A ve výběrovém řízení může nabídnout i cenové rozpětí jízdenek. Nabídne vysoké ceny? -> nevyhraje. A porušování je možné opět řešit sankcemi.

A když bude na trati sám a nebude muset nabízet ultranízké ceny jako 79 apod., ale ceny reálné, bude se moci soustředit na zvalitňování služeb, bude moci lépe řešit přípojové vazby díky volnější kapacitě tratě apod.

+1/0
4.2.2016 18:30

R88a65d64e39k 43J50a10n89a97t51a 9355356674522

Není třeba vymýšlet vymyšlené. Nejvíce lidí jezdí vlakem v Japonsku. Tam jsou ovšem trochu specifické podmínky.

Ale hned potom následuje Švýcarsko. Lidi tam vlakem jezdí 2x více než u nás, přestože je (i na švýcarské poměry, natož oproti cenám PHM) jízdné docela vysoké a rychlost není nikterak závratná (max 200 a to není zdaleka všude).

Klíčem k úspechu je dokonalý jízdní řád s návaznostmi v každé stanici, krátkými intervaly od brzkého rána do pozdní noci a tarifní integrací veškeré veřejné dopravy.

Asi nemusím dodávat, že neregulovaní soukromníci ve švýcarském systému nemají místo (jsou tam, ale svázáni pravidly).

+3/0
4.2.2016 18:53

M35a63t14ě50j 66V25o79n31d19ř32i10č41k57a 4324790778476

No ano, to s vámi souhlasím. Přesně to je model, ke kterému by jsme měli směřovat (nicméně bez investic do VRT se to neobejde, ani u nás, ani ve Švýcarsku - viz VRT Zürich-Olten nebo bázové tunely).

A právě proto jsem odpůrcem "otevřené divočiny", která vládne na Ostravu. Něco takového by ve Švýcarsku neexistovalo. Ziskové spoje na hlavních páteřních tratích (jde až o 167ti vozové dvoupatrové soupravy) mohou zadotovat ty, co jezdí na vedlejších tratích a v okrajové časy. Cestující se pak dostane všude, vždycky a relativně rychle. Celé je to dokonalý fungující systém. Zabraňuje se tak právě tzv. vyzobávání rozinek, kdy máme několik prosperujících hlavních linií a mnohé takové, které mají kousek k uzavření provozu (při systémové švýcarské dopravě by jejich neuzavření nezabránilo dotování z hl. tratí, ale i to, že by po nich lidé jezdili, díky provázanosti s ostatními spoji, i tarifní).

+2/0
4.2.2016 19:26

J95a83n 40J16e41m78e62l91k21a 1875270

Jenže oni mají core linku uprostřed Švýcarska, tam kde ji opravdu potřebují. A proveditelně a postupně. A vrt - 200 km/h. Nové tunely dělají samozřejmě na vyšší rychlost 250 (ale v tom mají 100 letou tradici). Jejich trasování moderní tratě (povrchové tunely) a provázaní staré tratě linky (přes menší města) je zdá se naprosto příkladné. Nové rychlé tratě mají do tvaru T uprostřed + další páteřní. A to, že jezdí na malých tratích, jednokolejných s průměrem 52 km/h (ZentralBahn), maximum 100 km/h, a k tomu mají geniální 3 vozový Stadler SPATZ se 70 tunami, je prostě chytré. Ideální propojení tramvaje a vlaku. V jejich případě jezdí defakto zadarmo, na nějaké EU dotované bateriové nesmysly se mohou..

0/0
4.2.2016 22:27

M51a26t97ě61j 35V56o44n30d66ř48i33č11k18a 4434550168436

A přesně taková "core linka" by ale mohla být naše vrt Praha-Brno. Jsem si jistý, že tam ji opradu potřebujeme i my. Kromě odbočky na jižní Čechy, která byse využívala dálkovými vlaky ještě před jejím kompletním dokončením, by se za Brnem vlaky rozjížděly ve směru Olomouc, Ostrava, Zlín, Slovensko (Žilina / Bratislava), Wien, Budapešť (příp. dál). A také by trať byla obrovským přínosem pro Vysočinu - vlaky od Prahy by tam mohly sjížďet na Jihlavu, Třebíč, Žďár. Samozřejmě, že by byla o něco delší, než ta švýcarká, ale to odpovídá naší rozloze. A pak je tu samozřejmě otázka rychlosti - SBB VRT je skutečně "jen" na 200, ale osobně jsem toho názoru, když v našich podmínkách, když stavíme trať v uplně nové stopě navíc pro dalších 100 let, bylo by výhodnější na 350. Ale ve všem ostatním, co jste napsal, s vámi souhlasím a tvrdím, že je třeba podporovat. Třeba právě ten nízkokapacitní Stadler mají dokonce i dvouvozový, který by se hodil i u nás - vyřešil by nasazení vozu 810 přïp. 814 na zadrátované tratě.

0/0
5.2.2016 16:54

R19a51d66i28m 73P86o38l82á21š28e31k 9356873749139

Jenže ve Švýcarech je mnohem levnější jezdit autem než vlakem. Vlaky tam jsou pro vyšší střední třídu a pro turisty. Běžní řadoví zaměstnanci, co musí šetřit, místo vlakem jezdí auty.

U nás jsme dokázali, že aspoň na některých tratích je to opačně, běžní řadoví zaměstnqanci jezdí víc vlaky než souběžnou trasou silnicí auty.

0/0
5.2.2016 5:48

J91a14n 74J80e82m43e95l96k32a 1435260

Já myslím, že ve Švýcarsku používá železnici hodně lidí. Různých tříd.

+1/0
5.2.2016 8:16

M39a45t17ě15j 33V44o16n84d77ř77i75č75k33a 4524200328516

Také si myslím. Existují různé slevové karty, jako např. Halbtax , která dá 50% slevu na vlaky, busy i MHD.

+1/0
5.2.2016 17:01
Foto

M45i25l98o41s60l57a97v 26Z39í79t35k59a 8750544697940

Trať není přeplněná celá. Nejhorší situace je mezi Prahou a Kolínem, kde měl stát dávno vybudovat další koleje a oddělit příměstskou a dálkovou dopravu

+3/−1
4.2.2016 16:20

V39l69a97d47i13m23í97r 89D80i88a35t23k37a 1983567391334

A když něco funguje, tak to zregulujeme :)

+9/−3
4.2.2016 16:07

M72i54c86h27a27l 96V83e59r16n16e15r 8367596277124

Právě, že funguje jen ta dálková část na úkor regionální dopravy. Já na té trase Praha- Ostrava jezdím denně do práce osobním vlakem, ale často také na delší cestu rychlíky, takže mohu posoudit oboje. Kvalita dálkové dopravy se neuvěřitelně zlepšila, a ceny přitom snad oproti minulosti ještě klesly (což samozřejmě nemusí trvat věčně, pokud konkurenční boj trochu ochladne). V regionální dopravě ale teď není výjimkou zpoždění na dojezdu do Prahy až 20 minut, protože osobáky stojí a čekají, až projede několik rychlíků za sebou. Bohužel ani tato nejfrekventovanější trať nebyla na takovou hustotu dopravy připravena.

+7/0
4.2.2016 16:17

V31l16a37d22i49m34í14r 42D12i10a51t79k68a 1723127111804

Výborně. A chytrej úředník to vyřeší moudrým lejstrem :)

0/−2
4.2.2016 16:43

O78n30d52ř80e25j 17B22u51r10s63a 6531163906837

Reseni ovsem neni pristavet dalsi tratovou kolem ke stavajici trati, ale postavit novou dvoukolejnou trat v nove stavajici stope s lepsim trasovanim a parametry. Pak se nabizi jedina prijatelna a ekonomickáy obhajitelna vysokorychlostni trat, ktera by svedla nejrychlejsi vrstvu dalkovych vlaku a uvolnila misto osobe regionalni a nakladni. Pozor, postavit rychlou trat (min. 300km/h) nemusi nutne znamenat, ze to bude drahe (jak stavba, tak provoz, tak i jizdne), to pak uz zalezi jak si projektanti poradi s trasovanim. V sazce je trat s parametry vyhovujicimi pouze velmi rychle osobni doprave, a trat s parametry vhodnymi i pro nakladni vlaky (za ceny pomalejsi rychlosti, nebo ceny). A kdyz se podivame jak kopcovitost krajiny na vychod od prahy, jedina ekonomicky obhajitelna varianta je trat s rychlosti 300km/h+. Takova trat dokaze lepe kopirovat teren coz znamena mensi pocet mostu a tunelu, ale nemoznost nakladni dopravy (ktera by prave mohla vyuzit zvysene kapacity na trati stavajici).

+1/0
4.2.2016 15:41

J53i39ř17í 20E16r91b28e26n 1823484496547

"postavit novou dvoukolejnou trat v nove stavajici stope s lepsim trasovanim a parametry" - neodporujete si trochu v té větě? Ve stávající stopě sotva postavíte lepší trasování, a naopak lepším trasováním nezachováte stopu ;-)

+1/0
4.2.2016 15:50

O24n27d55ř13e89j 43B14u13r55s80a 6961593496897

Preklep, v nove samozrejme, diky za upozorneni ;)

0/0
4.2.2016 15:53

O30l10d96ř33i50c87h 94J18a66n36e39č64e90k 8949876593131

to stávající problém moc neřeší - není totiž jisté, že by ze stávající trati odvedla alespoň stávající nejvyšší vrstvu (pendolina ano, ale že by ze stávající trati zcela zmizely EC / RJ na Břeclav?? uvažuji VRT Praha - Brno s odbočkou na Ostravu nebo tak něco), drtivá většina by tam zůstala.

řešení je spíše a la rakouská Westbahn mezi Vídní a Welsem - tj. postavit v blízkosti stávající trati v úseku Praha - Česká Třebová nové dvě vysokorychlostní koleje, které by 'tu a tam' byly se stávajícími propojeny a byly napojeny na nejvýznamnější nádraží na trase. 'blízkost' může znamenat jak těsné sousedství, tak několikakilometrovou vzdálenost, podle místní situace. takovou trať by pak mohly využít všechny Ex / IC / EC / SC / RJ / konkurence. výhodou je i to, že by se dala stavět a zprovozňovat po částech.

0/−1
4.2.2016 16:06

O68n41d74ř62e96j 34B54u59r62s71a 6861803966587

Je treba o tom uvazovat jeste trochu jinak, a spis se podivat na jinou trat (nejlepsi srovnani je s NBS Frankfurt - Koln, podobna vzdalenost, podobna krajina, podobne dopravni proudy). Zde neni treba presouvat urcite svazky dopravy z jedne trati na druhou, ale vytvorit zcela nove. Zkusim trochu priblizit svoji myslenku. V prvni rade je treba zjistit, jakymi vlaky kam kdo cestuje. Tzn. veskere prepravni proudy smer ostrava, brno, viden, zlin a budapest by nyni mohli jet po nove postavene trati s vyrazne kratsi cestovni dobou. Na stavaji trati by zustala rychlejsi vrstva zastavujici ve vetsich mestech (pardubice, olomouc, pripade kolin, ceska trebova) a zde vytvorit navazujici vrstvu zastavkovych vlaku. V celem useku by najednou mohli byt 2 pary dalkovych vlaku v kazdem smeru + vlaky zastavkove. To vam vytvori dostatecnou kapacitu pro nakladni dopravu. Nicmene, neznamena to, ze by se se soucasnou trati nemelo nic delat. 4 koleje do porican jsou nutnosti stejne tak 3 kolej do kolina (predevsim kvuli vlakum jednoucich smer havlickuv brod). A Pendolino by pak mohlo jezdit napr. v relaci praha - budejovice a praha - cheb nebo kralovy vary pres usti, a konecne by vyuzilove sve naklapeci technologie :)

+2/0
4.2.2016 16:29

L20u60c65i12e 97S26m85o25l98í65k29o18v87á 9761604783223

jojo a ústí praha je stále počmáraná koženka, poškrábaná okna a nevysypávané koše, přitom tímto spojem jezdí každodenně také mraky lidí

+1/−2
4.2.2016 15:41

M18i67r30o93s90l18a24v 66P12r72o78c90h35á32z31k85a 4386805544400

Nene, nedávno byla vláda vlakem v UL na výjezdním zasedání a jela vlakem, krásný čisťonký vlak ;-D

0/0
4.2.2016 15:57

M38a84t60ě85j 82V25o75n95d77ř25i65č81k12a 4924740718396

Jestliže jezdíte Praha-Ústí, můžete jezdit poměrně komfotními a rychlými EC, do kterých se nyní dosazuje i wifi připojení. Od nového jízdního řádu, kdy většina z nich začíná/končí v Praze, bývají i velmi přesná.

S rychlíky Praha-UL-Cheb je to už o něco horší, mívají alespoň poměrně často repasovaný interiér. Rychlíky Praha-UL-Děčín, které nejspíš zmiňujete, jsou opravdu nepěkné. Aspoň o víkendech jsou na ně nasazovány jednotky Cityelefant.

Ale obě tyto rychlíkové linky chce ministerstvo dopravy soutěžit jako jedny z prvních. Že se to stále odsouvá je tristní. A že ČD tam jezdí s tím, s čím jezdí, není sice chválihodné, ale celkem očekávatelné. Co si obijednavatel objedná - zde ministerstvo dopravy - to má.

0/0
4.2.2016 18:21

E37v25a 68E57m 9863418237228

Stat opet premysli, jak by se na tom napakoval...

+1/−2
4.2.2016 15:29

P46e18t40r 95B86e12r48á79n33e80k 9787812697177

Government's view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.

R.Reagan

Některé věci se prostě nezmění.

+2/−1
4.2.2016 15:28

M17i91r48e69k 34Z56á22v18o33d39n55ý 7232977530388

No, ale to by nejprve muselo fungovat. Což v tomto případě nefunguje

+2/0
4.2.2016 15:30

J70a79n 96H29l71a69h78ů67l65e80k 2383636422323

Hledal jsem ceny,

London Euston [EUS] to Edinburgh [EDB vlakem cca 5000kč vzdálenost řekněme dvojnásobek cesty olomouc praha

Londýn Gatwick do Edinburgh letecky 3300kč

Kdo se to chce přiblížit británii? kdo bude ty nesmysly platit? prosím o doplnění do článku docela podstatný rozdíl kolik stojí britský model cesty vlakem.

+6/−2
4.2.2016 15:15

J69a93n 92J56e66m18e61l65k48a 1705880

U nás jezdí novým Railjetem za 178 Kč Brno Praha. A ještě brblají. A po nástupu koncesí to určitě bude pro zákazníka lepší:-P Navíc z Anglie opravdu zcela zmizela flexibilita cestování vlakem. Na poslední chvíli, výběr času, 16 Kč/km. A zajimavé, že autobus tam jezdí za normální ceny 2kč/km. Žeby úspěšný vlakový model?;-)

+4/0
4.2.2016 15:25

V65i34k98t16o66r 40N87á49r35o93ž19n97ý 3849492458

Určitě se nikdo nechce přibližovat Anglii z hlediska cen.

Ale řešení koncesí a jednoho dopravce na jedné lince fungovat může.

Pokud by dopravce , který by jediný provozoval expresní linku Praha-Ostrava přemršťoval ceny , jsou i jiné možnosti jak se dostat z Prahy do Ostravy vlakem. Třeba IC/EC vlakem ČD. Takže nějakého předraženého jízdného bych se v žádném případu nebál..

+1/−4
4.2.2016 15:37

J47a23n 80J14e52m27e58l75k11a 1685610

A) No otázka, zda nějaké ČD po těchto nápadech bude.

B) Co je horší než monopol státního dopravce, monopol soukromého.

(resp. každé má své pro a proti)

C) Mají li možnost si určovat cenu + dobrá státní infrastruktura na 200km/h a naopak zácpy, dvojnásobný čas, parkování a další nevýhody pro auto a autobus - monopol, Anglie..

+1/0
4.2.2016 15:44

O30l51d85ř30i19c24h 58J58a81n13e54č67e58k 8249966743911

ano ČD s pendoliny vyhrají koncesi na monopol na expresní lince Pha-Ova (nasadí dumpingové ceny) a vrátí se ke svému ceníku z dob před nástupem konkurence, a to jak u pendolin, tak u IC/EC - to si cestující opravdu přejí 8-o

0/−1
4.2.2016 15:56

P95a74v83e93l 71Š27ť72a23s51t67n65ý 6464478744338

Proč to tam mají tak drahé?

0/0
4.2.2016 16:19

R15a96d77e67k 97J49a72n98a83t35a 9905626434682

Protože rezignovali na funkci železnice coby veřejné služby. Je to jen komerce zaměřená na tvorbu zisku. Ono se dá vydělat, když jezdí hodně lidí za málo, nebo málo lidí za hodně. Ovšem veřejná služba je jen to první.

+3/0
4.2.2016 18:14

P22e55t37r 29M83a82r14š93á76l36e78k 9675572954729

No problém je, že směrem na Moravu je tohle prakticky jediná dálková trať. Na které navíc funguje příměstský provoz.

+2/−1
4.2.2016 15:10

P89e92t45r 64N78o43v52o27t28n17y 1931550111

Je fajn, že si toho problému konečně někdo všimnul. ;-D

0/0
4.2.2016 15:14

O84l20d45ř36i20c79h 82J54a20n18e27č90e50k 8109136113401

psal jsem to tu už v 11:07 a pak ještě několikrát ;-)

0/0
4.2.2016 15:58

I28v80o 25K13v21ě45t97o26ň 3778886776127

ne mínus, mělo být plus...pročtu sakra není možnost jak to změnit, když se překlepnu... :(

0/0
4.2.2016 15:10

M20a11r75t87i58n 91M91i26k43o41l47á26š88e44k 7810370473

Podle některých nápadů ze Strakovky a z poslanecké sněmovny tady virus Zika řádí už hezkých pár let.

+5/0
4.2.2016 15:04

M87i92r51o24s27l75a75v 73P85r80o98c10h37á92z11k93a 4766175964260

To by bylo aby nebyla regulace, omezení, nebo něco takového, stát se přece musí postarat o blaho všech a když to náhodou nepřijde z Brusele, tak tak si to tu zregulujem sami.

+1/−1
4.2.2016 15:02

P24a61v51e20l 18B24ř83e48z76i86n31a 3109258871403

Funguje to? Výýýýborně. Tak to začneme regulovat.

+4/−3
4.2.2016 15:01

M11a84r59t95i82n 98N22e84v16r20l27a 2437141534247

"Funguje" to s problémy? Výborně. Tak ty problémy v žádném případě nebudeme řešit. Cokoli regulovat je přece tááák sosocialistické.

+4/−1
4.2.2016 15:06

M93i67r73o39s30l72a41v 10P13r19o61c90h34á18z93k76a 4986225144690

Jak jednoduche že? Zregulujem to, zdaníme to, omezíme to.....takové krásně levičácké.

0/0
4.2.2016 15:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.