Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J13a58r39o82m37í27r 84P40r68a57u77s 9167537520366

Až nebude na platy manažerů, oni zase kývnou a pro jistotu přidraží i jízdné, aby bylo co vyplácet na další kvartál.

Jeden musí žasnout, jak pár diletantů, dokáže zlikvidovat takový kolos jako byly České dráhy.

+1/−1
5.2.2016 18:34

R75a23d28e77k 40J51a28n86a18t69a 9165506304252

Jak přesně se ČD "likvidují"? Už skoro 10 let přepravní výkon roste (tj. lidi jezdí více vlakem).

Jinak souvislost mezi mzdami manažerů a cenami produktů hledá jen magor. Podíl odměn vedení na obratu velkých společností je zanedbatelný. Mnohem důležité, než jakou má vedení mzdu, je, jak rozhoduje - každé rozhodnutí má vliv na hospodaření vyšší než je výše mzdy.

Mezi prostým lidem ale panuje přesvědčení, že by měl ředitele dělat nějaký manták za třicítku. Nejlépe dělnického původu. To se komunistům podařilo nacpat do podvědomí hodně pevně.

+1/0
6.2.2016 14:05

L74a71d94i13s44l34a34v 64D92i69b45l56í49k 5168858713750

Co zas vymýšlejí? Nádraží využívají města a obce pro zabezpečení dopravní obslužnosti obyvatel, tedy převést do jejich majetku s dodatkem o zákazu prodeje budov a pozemků třetím osobám. V nádražních budovách je spousta prostoru pro galerie, muzea nebo pro nějaké další volnočasové aktivity.

+2/0
5.2.2016 10:35

B40o27h35u89s35l83a70v 65K19r84á71l31í23k 2311750649256

Nádraží jsou součástí dráhy a tudíž mají a vždycky měly patřit vlastníkovi dráhy. A dopravce taky má platit poplatky za užití dopravní cesty pouze vlastníkovi dopravní cesty, nikoliv kdejakým trafikantům u trati. Pokud některá budova není k provozování dráhy potřeba, tak ať je vyjmuta z příslušenství a pozemku dráhy, ale pak na ni pochopitelně dopravci nebudou nijak přispívat.

+2/0
5.2.2016 15:27

R93o84m82a13n 18J28e12s20c30h58k41e 9838115217105

Na nádraží má být čekárna a záchody. Mnohdy není. Vaše přidané hodnoty by tam měli být až potom.

+1/0
5.2.2016 15:39

R45a92d74e33k 93J34a48n87a33t46a 9355486624422

"Na nádraží má být čekárna a záchody."

Pak je ovšem třeba říct, kdo to tento luxus bude platit. Uvědomte si, že konkurentem (ať už v dálkové, či regionální dorpavě) jsou autobusy, kterým často stačí kůl s cedulí u kraje silnice a za použítí silnic oproti vlaku skoro nic neplatí.

+1/0
6.2.2016 14:20

R79o47m68a90n 34J22e10s87c72h31k97e 9338795157345

Kdo přispívá Praze na metro ? Kdo udržuje nádraží ve velkých městech ? My na lontě nejsme lidé ? Za Rakouska byly dokonce čekárny 1.a 2.třídy a pak čekárny 3 třídy.

Když vidite velkou budovu nádraží, tak snad jedna místnost pro cestující SŽDC nezrujnuje. Chyba byla rozkouskování železnice.

+1/0
7.2.2016 6:36

J38a81n 17J73e70m84e29l55k52a 1695890

Regionální politici někdy nemají příliš pochopení pro dopravu, a co 4 se jejich názory mění podle větru. V některých případech by to fungovalo, jinde ne. Spíš nějaký společná spolupráce obec + sždc.

0/0
5.2.2016 20:20

R54a96d59e65k 82J78a49n76a50t20a 9715916764972

Mnoho nádražních budov se ČD snaží už dlouho prodat. Za všechny např.

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/nemovitost/NB502656/byvala-vypravni-budova-domazlice

Město by si to klidně koupit mohlo, cena není závratná. Ovšem stále je tu ten základní problém. Pokud se nejedná o statisícové město, je provoz velké nádražní budovy ztrátový. Někdo to tudíž musí trvale dotovat. Kdo?

0/0
6.2.2016 14:10

S10t57a29n52i35s70l54a43v 63K93r63e27j74c90a57r 6597916263314

Jistě, otázka by se též mohla položit i obráceně! Proč se vůbec železnice stavěla, a proč, když v jejich počátcích za jejím budováním jako klíčový subjekt nestál panovník ale podnikatel, tak proč když jsou dnes přítěží je prostě nezrušit a nezbourat. To platí i o nádražích k těmto komunikacím patřícím. V kronikách měst a obcí se zájemci dočtou, že při budování zastávek a pozdějších nádraží před panovníkem byl podnikatelský subjekt, málokterá stavba a památka v minulosti byla zřizována na záměru panovníka nebo církevního režimu.

0/−4
5.2.2016 9:24

P43e66t12r 38N16i48v28n82i12c63k23ý 3662894405747

Protože tehdy nebyly dotace. ;-D

Dneska se kdejaký podnikatel nechá dotovat (levným odkupen pozemků, dotací pracovních míst, daňovými prázdninami, ...), aby se milostivě rozhodl podnikat. Kdyby dotace nebyly, podnikatelé by stejně podnikali a investice si zaplatili ze svého. Stát (voliči) jsou hloupí, že takto vyhazují SVÉ peníze, díky čemuž bují korupce a křiví se podnikatelský trh (někdo dotace dostane a je nespravedlivě zvýhodněn vůči ostatním).

0/−1
5.2.2016 9:33

M70i37c98h12a26l 98M45a21l43ý 5642124649143

Ale byly dotace, bez nich by nevznikla většina železniční sítě a už vůbec ne zapadlé lokálky, které nebyly výnosné ani v prvních 20 letech 20. století, natož po masivnějším nástupu automobilismu.

+3/0
5.2.2016 10:19

R58o29m89a28n 54J70e43s40c96h29k23e 9148165867525

Tehdy byly dotace a garance příjmů. Zemský výbor přispíval na kilometr slušnou částkou. Šlo především o místní dráhy na podporu venkova. Vydělávaly málo a brali to jako služba pro lid. Nejenom u nás ale i v Sasku a Bavorsku. Také vojáci měli zájem na široké síti železnice.

+1/0
6.2.2016 7:10

O78l49d37ř73i86c98h 30J30a60n88e10č31e96k 8559686733141

železnice se stavěla, protože to ve své době byl bezkonkurenční dopravní prostředek.

a i v dnešní době je za určitých podmínek bezkonkurenční, takže plošně ji likvidovat by byl nesmysl.

tím neříkám, že nemá smysl rušit provoz na některých lokálkách, resp. rušit ty lokálky jako takové, a že nemá smysl bourat drážní budovy, pokud je nikdo nepotřebuje a nechce - stejně jako se bourají staré fabriky.

+2/0
5.2.2016 10:23

M82a24t34ú81š 73B94e22n28a96k 9448724172853

Ja by som začal rušiť cesty, tiež sú pre majiteľa len príťažou z ktorej v podstate nič nemá. Keby boli ziskové tak ich určite vlastný nejaký podnikatel. (aplikovaná logika príspevku nado mnou)

0/−1
7.2.2016 0:43

P97e20t22r 92N42o93v37o37t76n15y 1371980391

Hlavak za 150 M :-D

+4/0
5.2.2016 9:08

J39a54n 48J45e84m37e55l18k31a 1915610

A "nové" Brněnské za min 22 miliard ;-)

+3/0
5.2.2016 9:21
Foto

K69a15m54i24l 54P89e64c56i22n73o90v89s19k14ý 9237741461752

tak 3x prosím,.. ;-D;-D

0/0
5.2.2016 12:06

P15e19t96r 82N44o64v67o79t60n58y 1441610761

10x a vic. Vic tam ted mozna daji taliani za rok jako najem.

0/0
6.2.2016 0:06

J76a28n 59J32e36m48e22l82k86a 1505790

Stále mi není jasná jedna věc? Budou součástí převdou za 3 miliardy i nyní nevyužité cargo plochy vhodné pro parkování aut? (Pro parkování slouží na Slovensku Bratislava Komárno, Itálii a určitě i jinde) Bez toho to totiž nemá smysl dělat. Nebo je necháme někam odklonit, zašantročit, rozprodat za mrzký peníz 3. stranám, které tam pak dělají činnosti nesouvisející s dráhou. Viz "nejhezčí nádraží" v ČR, kde chtěly ČD Cargo areál zpeněžit. Přestože cca 10 zbývajících vyhrazených parkovacích míst před nádražím bylo totálně plných.

+1/0
5.2.2016 9:06

B85o64h48u64s39l40a71v 62K19r41á25l81í64k 2861690889566

Od toho by možná měl být územní plán obce. Ať si pozemek koupí kdo chce, ale prostě tam musí zřídit P+R parkoviště.

+1/0
5.2.2016 15:32

J74a38n 15J21e59m96e24l70k59a 1815850

Od toho podle mě není územní plán. Od toho má být management v ČD a SŽDC, který by měl za ty peníze chápat, že železníce taky potřebuje zákazníky, nejen dotace, a že dnes dojedou k vlaku lidi často autem, zejména, když busy jezdí někde 3* za den nebo nenavazují a za vlastní nekonkurenceschopné jízdné. A ne že si management dočasně vylepší příjmy a zisk, zalepí díry prodejem plochy za pár .. třetí osobě.

0/−1
5.2.2016 18:29

R35o33m92a28n 68J26e95s78c26h13k49e 9308865817525

Chyba byla rozbít železnici od politiků. Neudržují se nádraží a čekárny se ruší. Čekáme v dešti a na mrazu. To je ten pokrok. Ano je hodně spojů, to je v pořádku. Ale také rozbití na kraje a nenavazování vlakových spojů je špatné. Každý kraj podle sebe. Já pak musím čekat. To pak vyhání lidi z vlaků. I cena není malá.

0/0
6.2.2016 7:17

J44a60r45o93s44l65a59v 64Š18m57e44j68d36a 8672339929790

Kocourkov hadr. To snad není pravda. prodat nádraží. Trafikant prodá trafiku a bude nabízet cigarety vedle na stolečku.....................Důležité je" prý "zboží.

Degenerace podnikání v přímém přenosu..........

+3/−3
5.2.2016 8:32

J58a84n 36Z84e48m95a23n 1486905904716

Je to trochu jinak. Trafikant prodá trafiku, následně si ji pronajme a za rok dá za nájem víc, než za kolik jí prodal ;-D

0/0
5.2.2016 9:37

J53i34n18d27ř39i17c61h 62Š35k64o46p29e74k 4685841690335

ale zase bude in, že nepodniká ve vlastním, ale v drahém nájmu

0/0
5.2.2016 10:35

O57l69d21ř91i19c69h 71J11a54n67e95č63e31k 8559536743871

potřebuje autobusový dopravce pro svou činnost něco kromě autobusu a parkoviště / garáže? nepotřebuje. silnice nevlastní, pouze za jejich užití vlastníkovi platí (silniční daň, mýto), autobusová nádraží také leckdy patří jiným subjektům a dopravce za jejich použití případně platí.

0/0
5.2.2016 10:26

B21o82h49u27s38l28a15v 70K66r24á22l65í61k 2251630369896

Ale označníky zastávek dosud podle zákona o silniční dopravě zřizuje dopravce. A provozuje informační systém na nich. Což ovšem není ideální řešení v případě, kdy zastávku užívají dva, tři nebo i deset dopravců.

+2/0
5.2.2016 15:34

P90e30t78r 78N43i63v46n26i83c48k65ý 3972134195917

Pokud budou nádražní budovy sloužit jako čekárny, bude jejich provoz platit SŽDC - taže žádné náklady pro ČD.

Pokud tam chce ČD prodávat jízdenky, ano pak bude muset platit nájem, ale v 21. století je toto nutné? Lístky si mohou zákazníci koupit přes internet nebo ve vlaku. Stačí ponechat pokladny (spíš informace) jen v největších stanicích, i když ani tam to nevidím nezbytně nutné.

+3/−1
5.2.2016 8:21

O53l86d57ř11i30c16h 28J50a16n31e52č55e58k 8459926513411

ponechat pokladny / informace s omezenou provozní dobou alespoň v některých větších stanicích vidím jako rozumné, je to tak i v Rakousku nebo Německu, kde se jinak drtivá část jízdenek prodává v automatech (a v poslední době online) - kvůli prodeji měsíčních kuponů, pro složitější případy (mezinárodní jízdenky apod.), poradenství.

problém ale je stav české společnosti, resp. její nezanedbatelné části - jak ta nádraží (čekárny) budou vypadat, když je necháte přístupná a neobsazená? ;-(

+2/0
5.2.2016 8:28

P37e41t63r 32N95i18v76n29i13c10k54ý 3792494715637

Nainstalovat tam kamerový systém vyjde levněji, než tam živit nádražáka.

0/−3
5.2.2016 9:00

J15a29n 22K73l67i62m16a 7820723790722

Tenhle názor už je přežitej. Když se opuštela nádraží z důvodu dálkového řízení tratí první co bylo tak chmaták ukradl kamerový systém a pak nastala totalní demolice. Na nádraží už totiž ani nikdo nebydlí nájem je tak neskutečně drahý že mnoho podnájemníků si raději pořídilo vlastní bydlení. Vše je to učelově řízeno aby v privatizaci měl majetek minimální cenu. Hadejte kdo si ho potom koupí

+2/0
5.2.2016 9:28

O57l90d18ř86i80c89h 95J33a70n70e54č68e57k 8789796803261

ale moc to nepomůže

0/0
5.2.2016 10:19

R15o72m70a65n 58J88e50s39c33h29k83e 9788315577905

Spoustu čekáren dráhy zrušily. Obyčejní lidé nemají šanci na nápravu.

0/0
5.2.2016 15:42

P52a33v59e85l 20B26l29a63ž82e25k 6111911596591

Z hlediska budoucí konkurence na železnici je potřeba, aby žádný dopravce nevlastnil žádnou náádražní budovu. To by pak mohlo vypadat jako dnes na některých nádražích, že majitel nechce pronajout konkurenci ani kousek místa na prodej jízdenek...

+11/−1
5.2.2016 8:09

O63l93d87ř80i88c77h 98J19a16n97e12č67e56k 8579706223541

ale v soutěžích pak brečí, že se narozdíl od soukromníků musí starat o nádraží a mají tudíž vyšší náklady 8-o

nechat při dělení původních ČD na dopravce a SŽDC byl těžko pochopitelný omyl - je přeci jasné, že nádraží patří ke kolejím, nikoliv k vlakům...

+14/0
5.2.2016 8:09

J48a23n 63J26e33m28e93l70k10a 1845180

A není to snad pravda? Že v těch 13 miliardách je vlastně i částečně platba za infastrukturu? Vytápění čekáren, pokladny, ne automaty, dohled..

0/0
5.2.2016 9:24

M86a50r57t96i89n 78K68l34i95m96e41š 6796905437260

Tak teď mají možnost se nádraží zbavit a ještě vydělat na režijky, tak směle do toho :-)

0/0
5.2.2016 9:32

P61a83v52e68l 71N92a69v70r61á78t94i43l 4402754929204

Správné by bylo, kdyby nádražní budovy dostaly kraje nebo města. Ty je pak mohou nabízet k pronájmu službám (restaurace, kiosky apod.) a dopravcům (prodejny jízdenek). SŽDC si může nechat pro údržbu jiné budovy (depa, dílny a pod.), případně si může kancelář v hlavní budově pronajmout. Takto by byl zajištěny férové podmínky pro všechny dopravce. ČD došlo, že budovy jsou business, o který teď přijdou. Dají se totiž čerpat různé dotace na jejich údržbu a provoz a tyto peníze se pak dají zajímavě utrácet. Tyto boční příjmy teď budou ČD chybět.

+3/−2
5.2.2016 8:02

O88l91d89ř31i65c50h 15J76a77n88e45č26e56k 8179426723811

u nádraží, kde nesedí nikdo z SŽDC, by to jistě bývalo bylo nejlepší řešení. u větších nádraží, která jsou intenzívně využívána více subjekty, si nejsem úplně jistý, nicméně nemusí přeci mít všechna nádraží v republice stejného vlastníka.

kdyby nádraží byla ve vlastnictví státu, otevřelo by to i cestu ke zvelebení jich samotných i jejich okolí a ke stavbě v ČR tolik chybějících 'P+R' parkovišť - ČD mají spoustu jiných starostí a na takovéhle věci nemají peníze, ale pokud pozemky patří jim, obec s tím těžko může něco dělat, i když by třeba chtěla.

+4/0
5.2.2016 8:16

O16l66d20ř27i40c23h 25J26a78n94e27č94e44k 8379576123861

sorry teď vidím, že jsem napsal něco jiného, než co jsem chtěl ;-)

druhý odstavec měl začínat "kdyby nádraží byla ve vlastnictví OBCÍ" ;-)

+1/0
5.2.2016 8:29
Foto

D52a87v10i21d 60H20o78m74o90l82a 4562532249543

Měl jsem stránku otevřenou od včera, tak jsem tento doplněk neviděl...ale v intencích předchozího...kde by na to vzaly ty obce?

Leda snad, že by to obec od ČD koupila a obratem to pronajala někomu za tržní nájem a do smlouvy zakotvila, že do tehdy a tehdy musí zvelebit nebo přistavět a tak...to by ale podle mě skončilo mnoha průšvihy....

0/0
5.2.2016 8:45

O45l32d61ř33i19c82h 91J58a77n74e15č85e54k 8869806423601

na obce se to mělo převést už při dělení původní firmy, nebo prodat za symbolickou cenu, to by se mohlo i teď - v případě malých nádraží bez komerčního potenciálu.

obce (případně kraje) na opravu / zvelebení svého jednoho nádraží resp. na přístavbu infrastruktury (parkoviště) najdou peníze mnohem snáz než ČD / SŽDC / ministerstvo, které těch nádraží ve správě mají / měly by stovky až tisíce a navíc se starají primárně o dopravu.

a především těm obcím velmi záleží na tom, aby to jedno jejich nádraží vypadalo co k čemu a bylo pro místní použitelné - úředníkovi v Praze je maloměstské nádraží někde v pohraničí naprosto ukradené Rv

0/0
5.2.2016 10:34
Foto

D87a24v68i63d 53H71o69m55o55l41a 4512482399673

Stát je obvykle ten nejhorší hospodář, takže bych si nedělal iluze,, nemluvě o tom, že by mě zajímalo, kde by asi bral na to budování těch parkovišť apod., zvlášť, pokud by musel od ČD ta nádraží koupit.

+1/0
5.2.2016 8:42

J71i64ř50í 81J72o82z14a 3488283930921

Klidne bych jedno koupil a bydlel bych v nem...

0/0
5.2.2016 8:00

M19i34c16h73a64l 90B93o58k32l68a39ž54u89k 9913598902777

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/

+1/0
5.2.2016 9:07

M62a51r50e19k 48Š16v42e31c 8144152186

Já tedy vůbec nechápu, proč ČD ty nádraží vůbec vlastní.Jestliže je ČD dopravce a SŽDC provozuje infrastrukturu, patří nádraží a železnice z logiky věci i pod SŽDC. Je to hybrid. Jako kdyby ČSA vlastnilo letiště anebo autobusoví dopravci vlastnili autobusová nádraží. Stejně tak je to nesmyslné vůči ostatním dopravcům - proč tedy nějaká nádraží nevlastní třeba Regiojet? A taky nechápu, proč by jim SŽDC měli vůbec platit, je to jen převod zjedné státní firmy do druhé, ekonomicky to nedává smysl. Navíc, většina nádraží je v otřesném stavu, pokud se správa železnic bude o ně lépe starat (snad), jecině dobře.

+14/0
5.2.2016 7:57

J58i56ř48í 94J74o69z44a 3468633800891

Autobusova nadrazi nekteri dopravci vlastni... napr. CSAD JIHOTRANS Ceske Budejovice

+3/0
5.2.2016 8:02

P49a57v89e17l 98N42a19v59r88á22t91i35l 4842764539834

Logicky máte pravdu, jenže ČD je špatně řízena a proto potřebuje všechny dostupné peníze, které může urvat. Přes SŽDC se tam ty peníze dají dostat. ČD je v konkurenčním prostředí, SŽDC nikoliv. Stát peníze narve do SŽDC a ty pak do ČD formou odkupu budov. Jednoduché, těžko napadnutelné. Skrytá nezákonná pomoc státu.

+6/0
5.2.2016 8:05

O70l27d73ř52i60c85h 84J98a75n29e44č79e29k 8579236373961

'skrytá' ani moc ne ;-)

+1/0
5.2.2016 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.