Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J56a79r95o24m17í62r 44P66r10a22u57s 9887357190906

Až nebude na platy manažerů, oni zase kývnou a pro jistotu přidraží i jízdné, aby bylo co vyplácet na další kvartál.

Jeden musí žasnout, jak pár diletantů, dokáže zlikvidovat takový kolos jako byly České dráhy.

+1/−1
5.2.2016 18:34

R26a87d40e71k 68J85a52n34a32t45a 9565296324702

Jak přesně se ČD "likvidují"? Už skoro 10 let přepravní výkon roste (tj. lidi jezdí více vlakem).

Jinak souvislost mezi mzdami manažerů a cenami produktů hledá jen magor. Podíl odměn vedení na obratu velkých společností je zanedbatelný. Mnohem důležité, než jakou má vedení mzdu, je, jak rozhoduje - každé rozhodnutí má vliv na hospodaření vyšší než je výše mzdy.

Mezi prostým lidem ale panuje přesvědčení, že by měl ředitele dělat nějaký manták za třicítku. Nejlépe dělnického původu. To se komunistům podařilo nacpat do podvědomí hodně pevně.

+1/0
6.2.2016 14:05

L77a39d59i80s71l29a54v 71D35i27b57l23í12k 8739921875384

Co zas vymýšlejí? Nádraží využívají města a obce pro zabezpečení dopravní obslužnosti obyvatel, tedy převést do jejich majetku s dodatkem o zákazu prodeje budov a pozemků třetím osobám. V nádražních budovách je spousta prostoru pro galerie, muzea nebo pro nějaké další volnočasové aktivity.

+2/0
5.2.2016 10:35

B51o96h53u67s37l60a70v 70K37r70á37l71í91k 2711150259436

Nádraží jsou součástí dráhy a tudíž mají a vždycky měly patřit vlastníkovi dráhy. A dopravce taky má platit poplatky za užití dopravní cesty pouze vlastníkovi dopravní cesty, nikoliv kdejakým trafikantům u trati. Pokud některá budova není k provozování dráhy potřeba, tak ať je vyjmuta z příslušenství a pozemku dráhy, ale pak na ni pochopitelně dopravci nebudou nijak přispívat.

+2/0
5.2.2016 15:27

R38o44m28a38n 54J47e70s70c26h14k53e 9218715497595

Na nádraží má být čekárna a záchody. Mnohdy není. Vaše přidané hodnoty by tam měli být až potom.

+1/0
5.2.2016 15:39

R39a56d27e76k 35J27a20n12a98t20a 9105916834442

"Na nádraží má být čekárna a záchody."

Pak je ovšem třeba říct, kdo to tento luxus bude platit. Uvědomte si, že konkurentem (ať už v dálkové, či regionální dorpavě) jsou autobusy, kterým často stačí kůl s cedulí u kraje silnice a za použítí silnic oproti vlaku skoro nic neplatí.

+1/0
6.2.2016 14:20

R62o35m85a18n 86J40e63s53c20h23k52e 9168955657435

Kdo přispívá Praze na metro ? Kdo udržuje nádraží ve velkých městech ? My na lontě nejsme lidé ? Za Rakouska byly dokonce čekárny 1.a 2.třídy a pak čekárny 3 třídy.

Když vidite velkou budovu nádraží, tak snad jedna místnost pro cestující SŽDC nezrujnuje. Chyba byla rozkouskování železnice.

+1/0
7.2.2016 6:36

J65a26n 26J97e86m22e62l25k86a 1485180

Regionální politici někdy nemají příliš pochopení pro dopravu, a co 4 se jejich názory mění podle větru. V některých případech by to fungovalo, jinde ne. Spíš nějaký společná spolupráce obec + sždc.

0/0
5.2.2016 20:20

R21a34d26e39k 43J46a78n85a81t50a 9285356634612

Mnoho nádražních budov se ČD snaží už dlouho prodat. Za všechny např.

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/nemovitost/NB502656/byvala-vypravni-budova-domazlice

Město by si to klidně koupit mohlo, cena není závratná. Ovšem stále je tu ten základní problém. Pokud se nejedná o statisícové město, je provoz velké nádražní budovy ztrátový. Někdo to tudíž musí trvale dotovat. Kdo?

0/0
6.2.2016 14:10

S29t74a13n17i63s81l21a23v 45K64r53e83j74c85a56r 6507726693304

Jistě, otázka by se též mohla položit i obráceně! Proč se vůbec železnice stavěla, a proč, když v jejich počátcích za jejím budováním jako klíčový subjekt nestál panovník ale podnikatel, tak proč když jsou dnes přítěží je prostě nezrušit a nezbourat. To platí i o nádražích k těmto komunikacím patřícím. V kronikách měst a obcí se zájemci dočtou, že při budování zastávek a pozdějších nádraží před panovníkem byl podnikatelský subjekt, málokterá stavba a památka v minulosti byla zřizována na záměru panovníka nebo církevního režimu.

0/−4
5.2.2016 9:24

P47e31t52r 29N92i82v18n68i26c78k61ý 3252974905437

Protože tehdy nebyly dotace. ;-D

Dneska se kdejaký podnikatel nechá dotovat (levným odkupen pozemků, dotací pracovních míst, daňovými prázdninami, ...), aby se milostivě rozhodl podnikat. Kdyby dotace nebyly, podnikatelé by stejně podnikali a investice si zaplatili ze svého. Stát (voliči) jsou hloupí, že takto vyhazují SVÉ peníze, díky čemuž bují korupce a křiví se podnikatelský trh (někdo dotace dostane a je nespravedlivě zvýhodněn vůči ostatním).

0/−1
5.2.2016 9:33

M92i86c22h78a84l 35M98a20l80ý 5732894619133

Ale byly dotace, bez nich by nevznikla většina železniční sítě a už vůbec ne zapadlé lokálky, které nebyly výnosné ani v prvních 20 letech 20. století, natož po masivnějším nástupu automobilismu.

+3/0
5.2.2016 10:19

R10o34m98a55n 64J42e24s96c32h82k24e 9798725517965

Tehdy byly dotace a garance příjmů. Zemský výbor přispíval na kilometr slušnou částkou. Šlo především o místní dráhy na podporu venkova. Vydělávaly málo a brali to jako služba pro lid. Nejenom u nás ale i v Sasku a Bavorsku. Také vojáci měli zájem na široké síti železnice.

+1/0
6.2.2016 7:10

O65l12d38ř85i83c51h 31J57a84n57e51č62e94k 8539186223181

železnice se stavěla, protože to ve své době byl bezkonkurenční dopravní prostředek.

a i v dnešní době je za určitých podmínek bezkonkurenční, takže plošně ji likvidovat by byl nesmysl.

tím neříkám, že nemá smysl rušit provoz na některých lokálkách, resp. rušit ty lokálky jako takové, a že nemá smysl bourat drážní budovy, pokud je nikdo nepotřebuje a nechce - stejně jako se bourají staré fabriky.

+2/0
5.2.2016 10:23

M28a17t23ú78š 37B25e51n35a10k 9208944642383

Ja by som začal rušiť cesty, tiež sú pre majiteľa len príťažou z ktorej v podstate nič nemá. Keby boli ziskové tak ich určite vlastný nejaký podnikatel. (aplikovaná logika príspevku nado mnou)

0/−1
7.2.2016 0:43

P62e56t23r 24N71o61v75o28t57n12y 1511690161

Hlavak za 150 M :-D

+4/0
5.2.2016 9:08

J60a11n 78J74e11m70e54l44k83a 1855740

A "nové" Brněnské za min 22 miliard ;-)

+3/0
5.2.2016 9:21
Foto

K22a43m57i50l 21P61e30c29i85n57o42v95s94k96ý 9467661401932

tak 3x prosím,.. ;-D;-D

0/0
5.2.2016 12:06

P31e34t73r 81N29o19v58o92t84n63y 1631430171

10x a vic. Vic tam ted mozna daji taliani za rok jako najem.

0/0
6.2.2016 0:06

J22a39n 37J95e48m42e70l16k90a 1885480

Stále mi není jasná jedna věc? Budou součástí převdou za 3 miliardy i nyní nevyužité cargo plochy vhodné pro parkování aut? (Pro parkování slouží na Slovensku Bratislava Komárno, Itálii a určitě i jinde) Bez toho to totiž nemá smysl dělat. Nebo je necháme někam odklonit, zašantročit, rozprodat za mrzký peníz 3. stranám, které tam pak dělají činnosti nesouvisející s dráhou. Viz "nejhezčí nádraží" v ČR, kde chtěly ČD Cargo areál zpeněžit. Přestože cca 10 zbývajících vyhrazených parkovacích míst před nádražím bylo totálně plných.

+1/0
5.2.2016 9:06

B86o15h13u68s81l78a13v 33K86r14á89l64í50k 2481600389416

Od toho by možná měl být územní plán obce. Ať si pozemek koupí kdo chce, ale prostě tam musí zřídit P+R parkoviště.

+1/0
5.2.2016 15:32

J61a67n 44J65e32m24e34l83k65a 1685500

Od toho podle mě není územní plán. Od toho má být management v ČD a SŽDC, který by měl za ty peníze chápat, že železníce taky potřebuje zákazníky, nejen dotace, a že dnes dojedou k vlaku lidi často autem, zejména, když busy jezdí někde 3* za den nebo nenavazují a za vlastní nekonkurenceschopné jízdné. A ne že si management dočasně vylepší příjmy a zisk, zalepí díry prodejem plochy za pár .. třetí osobě.

0/−1
5.2.2016 18:29

R28o96m32a24n 42J83e43s41c14h55k34e 9138835597195

Chyba byla rozbít železnici od politiků. Neudržují se nádraží a čekárny se ruší. Čekáme v dešti a na mrazu. To je ten pokrok. Ano je hodně spojů, to je v pořádku. Ale také rozbití na kraje a nenavazování vlakových spojů je špatné. Každý kraj podle sebe. Já pak musím čekat. To pak vyhání lidi z vlaků. I cena není malá.

0/0
6.2.2016 7:17

J29a17r48o72s55l98a80v 41Š74m39e30j13d31a 8822879439970

Kocourkov hadr. To snad není pravda. prodat nádraží. Trafikant prodá trafiku a bude nabízet cigarety vedle na stolečku.....................Důležité je" prý "zboží.

Degenerace podnikání v přímém přenosu..........

+3/−3
5.2.2016 8:32

J43a82n 68Z16e66m50a17n 1646275964376

Je to trochu jinak. Trafikant prodá trafiku, následně si ji pronajme a za rok dá za nájem víc, než za kolik jí prodal ;-D

0/0
5.2.2016 9:37

J15i43n41d80ř71i14c14h 75Š26k95o93p29e25k 4905491130625

ale zase bude in, že nepodniká ve vlastním, ale v drahém nájmu

0/0
5.2.2016 10:35

O39l20d30ř66i90c14h 71J25a35n60e10č81e31k 8479436633441

potřebuje autobusový dopravce pro svou činnost něco kromě autobusu a parkoviště / garáže? nepotřebuje. silnice nevlastní, pouze za jejich užití vlastníkovi platí (silniční daň, mýto), autobusová nádraží také leckdy patří jiným subjektům a dopravce za jejich použití případně platí.

0/0
5.2.2016 10:26

B46o34h86u70s49l20a82v 38K32r94á46l87í49k 2901740119146

Ale označníky zastávek dosud podle zákona o silniční dopravě zřizuje dopravce. A provozuje informační systém na nich. Což ovšem není ideální řešení v případě, kdy zastávku užívají dva, tři nebo i deset dopravců.

+2/0
5.2.2016 15:34

P11e87t85r 16N47i52v37n18i55c78k53ý 3742444745567

Pokud budou nádražní budovy sloužit jako čekárny, bude jejich provoz platit SŽDC - taže žádné náklady pro ČD.

Pokud tam chce ČD prodávat jízdenky, ano pak bude muset platit nájem, ale v 21. století je toto nutné? Lístky si mohou zákazníci koupit přes internet nebo ve vlaku. Stačí ponechat pokladny (spíš informace) jen v největších stanicích, i když ani tam to nevidím nezbytně nutné.

+3/−1
5.2.2016 8:21

O84l61d56ř12i77c75h 67J69a20n82e61č81e75k 8779466203191

ponechat pokladny / informace s omezenou provozní dobou alespoň v některých větších stanicích vidím jako rozumné, je to tak i v Rakousku nebo Německu, kde se jinak drtivá část jízdenek prodává v automatech (a v poslední době online) - kvůli prodeji měsíčních kuponů, pro složitější případy (mezinárodní jízdenky apod.), poradenství.

problém ale je stav české společnosti, resp. její nezanedbatelné části - jak ta nádraží (čekárny) budou vypadat, když je necháte přístupná a neobsazená? ;-(

+2/0
5.2.2016 8:28

P17e30t43r 42N75i57v39n85i44c42k40ý 3632144845567

Nainstalovat tam kamerový systém vyjde levněji, než tam živit nádražáka.

0/−3
5.2.2016 9:00

J60a71n 41K64l38i28m97a 7350353290252

Tenhle názor už je přežitej. Když se opuštela nádraží z důvodu dálkového řízení tratí první co bylo tak chmaták ukradl kamerový systém a pak nastala totalní demolice. Na nádraží už totiž ani nikdo nebydlí nájem je tak neskutečně drahý že mnoho podnájemníků si raději pořídilo vlastní bydlení. Vše je to učelově řízeno aby v privatizaci měl majetek minimální cenu. Hadejte kdo si ho potom koupí

+2/0
5.2.2016 9:28

O95l63d89ř55i41c76h 41J42a64n36e53č22e52k 8859976723901

ale moc to nepomůže

0/0
5.2.2016 10:19

R40o35m38a55n 78J75e34s25c16h15k55e 9808875327175

Spoustu čekáren dráhy zrušily. Obyčejní lidé nemají šanci na nápravu.

0/0
5.2.2016 15:42

P16a56v42e43l 32B53l86a97ž86e72k 6511911336271

Z hlediska budoucí konkurence na železnici je potřeba, aby žádný dopravce nevlastnil žádnou náádražní budovu. To by pak mohlo vypadat jako dnes na některých nádražích, že majitel nechce pronajout konkurenci ani kousek místa na prodej jízdenek...

+11/−1
5.2.2016 8:09

O28l21d52ř30i35c43h 94J93a85n50e84č24e31k 8269706363861

ale v soutěžích pak brečí, že se narozdíl od soukromníků musí starat o nádraží a mají tudíž vyšší náklady 8-o

nechat při dělení původních ČD na dopravce a SŽDC byl těžko pochopitelný omyl - je přeci jasné, že nádraží patří ke kolejím, nikoliv k vlakům...

+14/0
5.2.2016 8:09

J83a48n 31J15e46m38e64l38k68a 1855470

A není to snad pravda? Že v těch 13 miliardách je vlastně i částečně platba za infastrukturu? Vytápění čekáren, pokladny, ne automaty, dohled..

0/0
5.2.2016 9:24

M39a68r16t34i41n 90K87l85i43m37e66š 6966725217620

Tak teď mají možnost se nádraží zbavit a ještě vydělat na režijky, tak směle do toho :-)

0/0
5.2.2016 9:32

P65a81v25e46l 64N18a84v95r23á74t23i64l 4952744189554

Správné by bylo, kdyby nádražní budovy dostaly kraje nebo města. Ty je pak mohou nabízet k pronájmu službám (restaurace, kiosky apod.) a dopravcům (prodejny jízdenek). SŽDC si může nechat pro údržbu jiné budovy (depa, dílny a pod.), případně si může kancelář v hlavní budově pronajmout. Takto by byl zajištěny férové podmínky pro všechny dopravce. ČD došlo, že budovy jsou business, o který teď přijdou. Dají se totiž čerpat různé dotace na jejich údržbu a provoz a tyto peníze se pak dají zajímavě utrácet. Tyto boční příjmy teď budou ČD chybět.

+3/−2
5.2.2016 8:02

O55l81d78ř88i88c35h 81J49a52n55e80č34e41k 8349756193461

u nádraží, kde nesedí nikdo z SŽDC, by to jistě bývalo bylo nejlepší řešení. u větších nádraží, která jsou intenzívně využívána více subjekty, si nejsem úplně jistý, nicméně nemusí přeci mít všechna nádraží v republice stejného vlastníka.

kdyby nádraží byla ve vlastnictví státu, otevřelo by to i cestu ke zvelebení jich samotných i jejich okolí a ke stavbě v ČR tolik chybějících 'P+R' parkovišť - ČD mají spoustu jiných starostí a na takovéhle věci nemají peníze, ale pokud pozemky patří jim, obec s tím těžko může něco dělat, i když by třeba chtěla.

+4/0
5.2.2016 8:16

O31l56d81ř57i52c68h 68J33a16n91e72č68e24k 8129116973121

sorry teď vidím, že jsem napsal něco jiného, než co jsem chtěl ;-)

druhý odstavec měl začínat "kdyby nádraží byla ve vlastnictví OBCÍ" ;-)

+1/0
5.2.2016 8:29
Foto

D16a98v20i67d 49H75o55m42o95l22a 4612132709803

Měl jsem stránku otevřenou od včera, tak jsem tento doplněk neviděl...ale v intencích předchozího...kde by na to vzaly ty obce?

Leda snad, že by to obec od ČD koupila a obratem to pronajala někomu za tržní nájem a do smlouvy zakotvila, že do tehdy a tehdy musí zvelebit nebo přistavět a tak...to by ale podle mě skončilo mnoha průšvihy....

0/0
5.2.2016 8:45

O49l46d55ř59i52c60h 72J97a38n19e30č64e28k 8899766823411

na obce se to mělo převést už při dělení původní firmy, nebo prodat za symbolickou cenu, to by se mohlo i teď - v případě malých nádraží bez komerčního potenciálu.

obce (případně kraje) na opravu / zvelebení svého jednoho nádraží resp. na přístavbu infrastruktury (parkoviště) najdou peníze mnohem snáz než ČD / SŽDC / ministerstvo, které těch nádraží ve správě mají / měly by stovky až tisíce a navíc se starají primárně o dopravu.

a především těm obcím velmi záleží na tom, aby to jedno jejich nádraží vypadalo co k čemu a bylo pro místní použitelné - úředníkovi v Praze je maloměstské nádraží někde v pohraničí naprosto ukradené Rv

0/0
5.2.2016 10:34
Foto

D78a33v43i31d 69H19o35m62o16l15a 4112192729563

Stát je obvykle ten nejhorší hospodář, takže bych si nedělal iluze,, nemluvě o tom, že by mě zajímalo, kde by asi bral na to budování těch parkovišť apod., zvlášť, pokud by musel od ČD ta nádraží koupit.

+1/0
5.2.2016 8:42

J70i12ř31í 91J28o76z55a 3518553510421

Klidne bych jedno koupil a bydlel bych v nem...

0/0
5.2.2016 8:00

M58i29c21h36a52l 29B38o30k33l47a47ž27u76k 9453338882537

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/

+1/0
5.2.2016 9:07

M95a28r45e72k 92Š26v68e83c 8644632326

Já tedy vůbec nechápu, proč ČD ty nádraží vůbec vlastní.Jestliže je ČD dopravce a SŽDC provozuje infrastrukturu, patří nádraží a železnice z logiky věci i pod SŽDC. Je to hybrid. Jako kdyby ČSA vlastnilo letiště anebo autobusoví dopravci vlastnili autobusová nádraží. Stejně tak je to nesmyslné vůči ostatním dopravcům - proč tedy nějaká nádraží nevlastní třeba Regiojet? A taky nechápu, proč by jim SŽDC měli vůbec platit, je to jen převod zjedné státní firmy do druhé, ekonomicky to nedává smysl. Navíc, většina nádraží je v otřesném stavu, pokud se správa železnic bude o ně lépe starat (snad), jecině dobře.

+14/0
5.2.2016 7:57

J81i87ř79í 36J18o53z14a 3868933730661

Autobusova nadrazi nekteri dopravci vlastni... napr. CSAD JIHOTRANS Ceske Budejovice

+3/0
5.2.2016 8:02

P52a27v50e77l 82N53a10v10r20á27t65i96l 4742144629224

Logicky máte pravdu, jenže ČD je špatně řízena a proto potřebuje všechny dostupné peníze, které může urvat. Přes SŽDC se tam ty peníze dají dostat. ČD je v konkurenčním prostředí, SŽDC nikoliv. Stát peníze narve do SŽDC a ty pak do ČD formou odkupu budov. Jednoduché, těžko napadnutelné. Skrytá nezákonná pomoc státu.

+6/0
5.2.2016 8:05

O55l27d20ř82i44c72h 66J11a64n59e47č50e36k 8789846663721

'skrytá' ani moc ne ;-)

+1/0
5.2.2016 8:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.