Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J56a89r20o53m74í56r 46P64r33a94u63s 9437197650246

Až nebude na platy manažerů, oni zase kývnou a pro jistotu přidraží i jízdné, aby bylo co vyplácet na další kvartál.

Jeden musí žasnout, jak pár diletantů, dokáže zlikvidovat takový kolos jako byly České dráhy.

+1/−1
5.2.2016 18:34

R50a52d31e75k 51J16a64n39a37t11a 9795136154892

Jak přesně se ČD "likvidují"? Už skoro 10 let přepravní výkon roste (tj. lidi jezdí více vlakem).

Jinak souvislost mezi mzdami manažerů a cenami produktů hledá jen magor. Podíl odměn vedení na obratu velkých společností je zanedbatelný. Mnohem důležité, než jakou má vedení mzdu, je, jak rozhoduje - každé rozhodnutí má vliv na hospodaření vyšší než je výše mzdy.

Mezi prostým lidem ale panuje přesvědčení, že by měl ředitele dělat nějaký manták za třicítku. Nejlépe dělnického původu. To se komunistům podařilo nacpat do podvědomí hodně pevně.

+1/0
6.2.2016 14:05

L70a81d23i72s57l18a52v 58D59i89b87l60í85k 5588178873810

Co zas vymýšlejí? Nádraží využívají města a obce pro zabezpečení dopravní obslužnosti obyvatel, tedy převést do jejich majetku s dodatkem o zákazu prodeje budov a pozemků třetím osobám. V nádražních budovách je spousta prostoru pro galerie, muzea nebo pro nějaké další volnočasové aktivity.

+2/0
5.2.2016 10:35

B14o92h55u96s84l56a24v 33K27r55á20l17í48k 2831850649506

Nádraží jsou součástí dráhy a tudíž mají a vždycky měly patřit vlastníkovi dráhy. A dopravce taky má platit poplatky za užití dopravní cesty pouze vlastníkovi dopravní cesty, nikoliv kdejakým trafikantům u trati. Pokud některá budova není k provozování dráhy potřeba, tak ať je vyjmuta z příslušenství a pozemku dráhy, ale pak na ni pochopitelně dopravci nebudou nijak přispívat.

+2/0
5.2.2016 15:27

R59o47m55a89n 60J16e33s61c91h45k27e 9438285817345

Na nádraží má být čekárna a záchody. Mnohdy není. Vaše přidané hodnoty by tam měli být až potom.

+1/0
5.2.2016 15:39

R43a55d81e27k 58J75a47n64a67t62a 9505696674722

"Na nádraží má být čekárna a záchody."

Pak je ovšem třeba říct, kdo to tento luxus bude platit. Uvědomte si, že konkurentem (ať už v dálkové, či regionální dorpavě) jsou autobusy, kterým často stačí kůl s cedulí u kraje silnice a za použítí silnic oproti vlaku skoro nic neplatí.

+1/0
6.2.2016 14:20

R93o49m38a22n 40J67e56s80c58h52k10e 9208795517375

Kdo přispívá Praze na metro ? Kdo udržuje nádraží ve velkých městech ? My na lontě nejsme lidé ? Za Rakouska byly dokonce čekárny 1.a 2.třídy a pak čekárny 3 třídy.

Když vidite velkou budovu nádraží, tak snad jedna místnost pro cestující SŽDC nezrujnuje. Chyba byla rozkouskování železnice.

+1/0
7.2.2016 6:36

J42a97n 82J98e37m88e89l18k48a 1105810

Regionální politici někdy nemají příliš pochopení pro dopravu, a co 4 se jejich názory mění podle větru. V některých případech by to fungovalo, jinde ne. Spíš nějaký společná spolupráce obec + sždc.

0/0
5.2.2016 20:20

R96a95d84e31k 87J21a83n33a78t14a 9585856464332

Mnoho nádražních budov se ČD snaží už dlouho prodat. Za všechny např.

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/nemovitost/NB502656/byvala-vypravni-budova-domazlice

Město by si to klidně koupit mohlo, cena není závratná. Ovšem stále je tu ten základní problém. Pokud se nejedná o statisícové město, je provoz velké nádražní budovy ztrátový. Někdo to tudíž musí trvale dotovat. Kdo?

0/0
6.2.2016 14:10

S81t42a45n12i74s30l43a48v 80K68r34e60j79c59a33r 6937676403264

Jistě, otázka by se též mohla položit i obráceně! Proč se vůbec železnice stavěla, a proč, když v jejich počátcích za jejím budováním jako klíčový subjekt nestál panovník ale podnikatel, tak proč když jsou dnes přítěží je prostě nezrušit a nezbourat. To platí i o nádražích k těmto komunikacím patřícím. V kronikách měst a obcí se zájemci dočtou, že při budování zastávek a pozdějších nádraží před panovníkem byl podnikatelský subjekt, málokterá stavba a památka v minulosti byla zřizována na záměru panovníka nebo církevního režimu.

0/−4
5.2.2016 9:24

P54e46t68r 69N73i28v31n15i30c65k89ý 3182254495637

Protože tehdy nebyly dotace. ;-D

Dneska se kdejaký podnikatel nechá dotovat (levným odkupen pozemků, dotací pracovních míst, daňovými prázdninami, ...), aby se milostivě rozhodl podnikat. Kdyby dotace nebyly, podnikatelé by stejně podnikali a investice si zaplatili ze svého. Stát (voliči) jsou hloupí, že takto vyhazují SVÉ peníze, díky čemuž bují korupce a křiví se podnikatelský trh (někdo dotace dostane a je nespravedlivě zvýhodněn vůči ostatním).

0/−1
5.2.2016 9:33

M34i23c68h74a98l 28M23a71l45ý 5152714639273

Ale byly dotace, bez nich by nevznikla většina železniční sítě a už vůbec ne zapadlé lokálky, které nebyly výnosné ani v prvních 20 letech 20. století, natož po masivnějším nástupu automobilismu.

+3/0
5.2.2016 10:19

R26o91m62a58n 22J26e76s58c63h21k39e 9808195407345

Tehdy byly dotace a garance příjmů. Zemský výbor přispíval na kilometr slušnou částkou. Šlo především o místní dráhy na podporu venkova. Vydělávaly málo a brali to jako služba pro lid. Nejenom u nás ale i v Sasku a Bavorsku. Také vojáci měli zájem na široké síti železnice.

+1/0
6.2.2016 7:10

O33l41d14ř98i46c20h 83J33a74n53e68č80e49k 8739156513571

železnice se stavěla, protože to ve své době byl bezkonkurenční dopravní prostředek.

a i v dnešní době je za určitých podmínek bezkonkurenční, takže plošně ji likvidovat by byl nesmysl.

tím neříkám, že nemá smysl rušit provoz na některých lokálkách, resp. rušit ty lokálky jako takové, a že nemá smysl bourat drážní budovy, pokud je nikdo nepotřebuje a nechce - stejně jako se bourají staré fabriky.

+2/0
5.2.2016 10:23

M35a67t56ú18š 48B22e59n61a38k 9338524142373

Ja by som začal rušiť cesty, tiež sú pre majiteľa len príťažou z ktorej v podstate nič nemá. Keby boli ziskové tak ich určite vlastný nejaký podnikatel. (aplikovaná logika príspevku nado mnou)

0/−1
7.2.2016 0:43

P49e75t86r 18N71o97v93o86t39n51y 1711330811

Hlavak za 150 M :-D

+4/0
5.2.2016 9:08

J19a47n 21J35e10m37e53l82k72a 1705270

A "nové" Brněnské za min 22 miliard ;-)

+3/0
5.2.2016 9:21
Foto

K74a71m12i79l 55P42e81c43i57n87o45v95s81k54ý 9857741101852

tak 3x prosím,.. ;-D;-D

0/0
5.2.2016 12:06

P84e46t70r 36N86o58v33o84t50n79y 1431200741

10x a vic. Vic tam ted mozna daji taliani za rok jako najem.

0/0
6.2.2016 0:06

J14a83n 38J25e64m21e53l80k63a 1355370

Stále mi není jasná jedna věc? Budou součástí převdou za 3 miliardy i nyní nevyužité cargo plochy vhodné pro parkování aut? (Pro parkování slouží na Slovensku Bratislava Komárno, Itálii a určitě i jinde) Bez toho to totiž nemá smysl dělat. Nebo je necháme někam odklonit, zašantročit, rozprodat za mrzký peníz 3. stranám, které tam pak dělají činnosti nesouvisející s dráhou. Viz "nejhezčí nádraží" v ČR, kde chtěly ČD Cargo areál zpeněžit. Přestože cca 10 zbývajících vyhrazených parkovacích míst před nádražím bylo totálně plných.

+1/0
5.2.2016 9:06

B98o63h61u46s34l24a35v 67K45r11á43l40í25k 2471270399756

Od toho by možná měl být územní plán obce. Ať si pozemek koupí kdo chce, ale prostě tam musí zřídit P+R parkoviště.

+1/0
5.2.2016 15:32

J98a71n 68J53e13m17e79l26k43a 1425920

Od toho podle mě není územní plán. Od toho má být management v ČD a SŽDC, který by měl za ty peníze chápat, že železníce taky potřebuje zákazníky, nejen dotace, a že dnes dojedou k vlaku lidi často autem, zejména, když busy jezdí někde 3* za den nebo nenavazují a za vlastní nekonkurenceschopné jízdné. A ne že si management dočasně vylepší příjmy a zisk, zalepí díry prodejem plochy za pár .. třetí osobě.

0/−1
5.2.2016 18:29

R45o59m73a85n 82J18e89s61c44h96k26e 9148785987795

Chyba byla rozbít železnici od politiků. Neudržují se nádraží a čekárny se ruší. Čekáme v dešti a na mrazu. To je ten pokrok. Ano je hodně spojů, to je v pořádku. Ale také rozbití na kraje a nenavazování vlakových spojů je špatné. Každý kraj podle sebe. Já pak musím čekat. To pak vyhání lidi z vlaků. I cena není malá.

0/0
6.2.2016 7:17

J59a65r65o98s49l65a48v 84Š37m60e28j56d81a 8302289529880

Kocourkov hadr. To snad není pravda. prodat nádraží. Trafikant prodá trafiku a bude nabízet cigarety vedle na stolečku.....................Důležité je" prý "zboží.

Degenerace podnikání v přímém přenosu..........

+3/−3
5.2.2016 8:32

J63a60n 80Z62e92m53a77n 1806495114346

Je to trochu jinak. Trafikant prodá trafiku, následně si ji pronajme a za rok dá za nájem víc, než za kolik jí prodal ;-D

0/0
5.2.2016 9:37

J95i10n91d18ř87i46c18h 40Š60k93o57p65e84k 4415271130625

ale zase bude in, že nepodniká ve vlastním, ale v drahém nájmu

0/0
5.2.2016 10:35

O88l46d72ř79i46c45h 51J84a54n11e77č25e64k 8739526653561

potřebuje autobusový dopravce pro svou činnost něco kromě autobusu a parkoviště / garáže? nepotřebuje. silnice nevlastní, pouze za jejich užití vlastníkovi platí (silniční daň, mýto), autobusová nádraží také leckdy patří jiným subjektům a dopravce za jejich použití případně platí.

0/0
5.2.2016 10:26

B75o49h23u20s25l31a35v 70K86r14á32l42í77k 2981130169156

Ale označníky zastávek dosud podle zákona o silniční dopravě zřizuje dopravce. A provozuje informační systém na nich. Což ovšem není ideální řešení v případě, kdy zastávku užívají dva, tři nebo i deset dopravců.

+2/0
5.2.2016 15:34

P10e13t64r 81N21i54v89n40i71c80k43ý 3862934475817

Pokud budou nádražní budovy sloužit jako čekárny, bude jejich provoz platit SŽDC - taže žádné náklady pro ČD.

Pokud tam chce ČD prodávat jízdenky, ano pak bude muset platit nájem, ale v 21. století je toto nutné? Lístky si mohou zákazníci koupit přes internet nebo ve vlaku. Stačí ponechat pokladny (spíš informace) jen v největších stanicích, i když ani tam to nevidím nezbytně nutné.

+3/−1
5.2.2016 8:21

O25l70d30ř11i81c36h 28J59a67n57e13č67e52k 8819486953771

ponechat pokladny / informace s omezenou provozní dobou alespoň v některých větších stanicích vidím jako rozumné, je to tak i v Rakousku nebo Německu, kde se jinak drtivá část jízdenek prodává v automatech (a v poslední době online) - kvůli prodeji měsíčních kuponů, pro složitější případy (mezinárodní jízdenky apod.), poradenství.

problém ale je stav české společnosti, resp. její nezanedbatelné části - jak ta nádraží (čekárny) budou vypadat, když je necháte přístupná a neobsazená? ;-(

+2/0
5.2.2016 8:28

P22e98t91r 41N21i65v44n76i42c76k38ý 3362874885707

Nainstalovat tam kamerový systém vyjde levněji, než tam živit nádražáka.

0/−3
5.2.2016 9:00

J43a11n 41K94l71i84m56a 7460513100962

Tenhle názor už je přežitej. Když se opuštela nádraží z důvodu dálkového řízení tratí první co bylo tak chmaták ukradl kamerový systém a pak nastala totalní demolice. Na nádraží už totiž ani nikdo nebydlí nájem je tak neskutečně drahý že mnoho podnájemníků si raději pořídilo vlastní bydlení. Vše je to učelově řízeno aby v privatizaci měl majetek minimální cenu. Hadejte kdo si ho potom koupí

+2/0
5.2.2016 9:28

O39l38d16ř93i62c59h 80J50a55n82e80č46e48k 8379526723541

ale moc to nepomůže

0/0
5.2.2016 10:19

R48o38m87a34n 55J71e71s79c96h90k58e 9358215127625

Spoustu čekáren dráhy zrušily. Obyčejní lidé nemají šanci na nápravu.

0/0
5.2.2016 15:42

P12a15v70e81l 27B60l35a82ž53e16k 6521321156571

Z hlediska budoucí konkurence na železnici je potřeba, aby žádný dopravce nevlastnil žádnou náádražní budovu. To by pak mohlo vypadat jako dnes na některých nádražích, že majitel nechce pronajout konkurenci ani kousek místa na prodej jízdenek...

+11/−1
5.2.2016 8:09

O67l50d33ř55i68c22h 95J38a35n58e41č24e45k 8369476783871

ale v soutěžích pak brečí, že se narozdíl od soukromníků musí starat o nádraží a mají tudíž vyšší náklady 8-o

nechat při dělení původních ČD na dopravce a SŽDC byl těžko pochopitelný omyl - je přeci jasné, že nádraží patří ke kolejím, nikoliv k vlakům...

+14/0
5.2.2016 8:09

J52a76n 20J63e30m76e27l88k11a 1425850

A není to snad pravda? Že v těch 13 miliardách je vlastně i částečně platba za infastrukturu? Vytápění čekáren, pokladny, ne automaty, dohled..

0/0
5.2.2016 9:24

M64a28r96t13i31n 56K50l31i46m39e82š 6756135707890

Tak teď mají možnost se nádraží zbavit a ještě vydělat na režijky, tak směle do toho :-)

0/0
5.2.2016 9:32

P35a55v78e80l 47N40a75v95r88á12t37i40l 4772494899694

Správné by bylo, kdyby nádražní budovy dostaly kraje nebo města. Ty je pak mohou nabízet k pronájmu službám (restaurace, kiosky apod.) a dopravcům (prodejny jízdenek). SŽDC si může nechat pro údržbu jiné budovy (depa, dílny a pod.), případně si může kancelář v hlavní budově pronajmout. Takto by byl zajištěny férové podmínky pro všechny dopravce. ČD došlo, že budovy jsou business, o který teď přijdou. Dají se totiž čerpat různé dotace na jejich údržbu a provoz a tyto peníze se pak dají zajímavě utrácet. Tyto boční příjmy teď budou ČD chybět.

+3/−2
5.2.2016 8:02

O13l92d97ř34i14c12h 90J92a97n96e64č13e83k 8809866833171

u nádraží, kde nesedí nikdo z SŽDC, by to jistě bývalo bylo nejlepší řešení. u větších nádraží, která jsou intenzívně využívána více subjekty, si nejsem úplně jistý, nicméně nemusí přeci mít všechna nádraží v republice stejného vlastníka.

kdyby nádraží byla ve vlastnictví státu, otevřelo by to i cestu ke zvelebení jich samotných i jejich okolí a ke stavbě v ČR tolik chybějících 'P+R' parkovišť - ČD mají spoustu jiných starostí a na takovéhle věci nemají peníze, ale pokud pozemky patří jim, obec s tím těžko může něco dělat, i když by třeba chtěla.

+4/0
5.2.2016 8:16

O50l94d78ř58i34c46h 95J62a89n65e34č81e65k 8799276523401

sorry teď vidím, že jsem napsal něco jiného, než co jsem chtěl ;-)

druhý odstavec měl začínat "kdyby nádraží byla ve vlastnictví OBCÍ" ;-)

+1/0
5.2.2016 8:29
Foto

D57a71v10i79d 96H36o57m24o77l62a 4582882229803

Měl jsem stránku otevřenou od včera, tak jsem tento doplněk neviděl...ale v intencích předchozího...kde by na to vzaly ty obce?

Leda snad, že by to obec od ČD koupila a obratem to pronajala někomu za tržní nájem a do smlouvy zakotvila, že do tehdy a tehdy musí zvelebit nebo přistavět a tak...to by ale podle mě skončilo mnoha průšvihy....

0/0
5.2.2016 8:45

O60l42d61ř29i24c53h 72J50a12n41e10č32e45k 8209746553651

na obce se to mělo převést už při dělení původní firmy, nebo prodat za symbolickou cenu, to by se mohlo i teď - v případě malých nádraží bez komerčního potenciálu.

obce (případně kraje) na opravu / zvelebení svého jednoho nádraží resp. na přístavbu infrastruktury (parkoviště) najdou peníze mnohem snáz než ČD / SŽDC / ministerstvo, které těch nádraží ve správě mají / měly by stovky až tisíce a navíc se starají primárně o dopravu.

a především těm obcím velmi záleží na tom, aby to jedno jejich nádraží vypadalo co k čemu a bylo pro místní použitelné - úředníkovi v Praze je maloměstské nádraží někde v pohraničí naprosto ukradené Rv

0/0
5.2.2016 10:34
Foto

D16a41v83i11d 89H56o59m36o26l26a 4102442339253

Stát je obvykle ten nejhorší hospodář, takže bych si nedělal iluze,, nemluvě o tom, že by mě zajímalo, kde by asi bral na to budování těch parkovišť apod., zvlášť, pokud by musel od ČD ta nádraží koupit.

+1/0
5.2.2016 8:42

J12i57ř14í 15J66o21z16a 3768493970571

Klidne bych jedno koupil a bydlel bych v nem...

0/0
5.2.2016 8:00

M48i63c68h31a80l 90B18o46k78l56a98ž64u31k 9343258442287

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/

+1/0
5.2.2016 9:07

M79a29r57e48k 54Š36v93e65c 8334132976

Já tedy vůbec nechápu, proč ČD ty nádraží vůbec vlastní.Jestliže je ČD dopravce a SŽDC provozuje infrastrukturu, patří nádraží a železnice z logiky věci i pod SŽDC. Je to hybrid. Jako kdyby ČSA vlastnilo letiště anebo autobusoví dopravci vlastnili autobusová nádraží. Stejně tak je to nesmyslné vůči ostatním dopravcům - proč tedy nějaká nádraží nevlastní třeba Regiojet? A taky nechápu, proč by jim SŽDC měli vůbec platit, je to jen převod zjedné státní firmy do druhé, ekonomicky to nedává smysl. Navíc, většina nádraží je v otřesném stavu, pokud se správa železnic bude o ně lépe starat (snad), jecině dobře.

+14/0
5.2.2016 7:57

J15i67ř57í 91J29o42z67a 3758673270791

Autobusova nadrazi nekteri dopravci vlastni... napr. CSAD JIHOTRANS Ceske Budejovice

+3/0
5.2.2016 8:02

P46a53v45e68l 93N76a41v68r85á86t91i58l 4372944709624

Logicky máte pravdu, jenže ČD je špatně řízena a proto potřebuje všechny dostupné peníze, které může urvat. Přes SŽDC se tam ty peníze dají dostat. ČD je v konkurenčním prostředí, SŽDC nikoliv. Stát peníze narve do SŽDC a ty pak do ČD formou odkupu budov. Jednoduché, těžko napadnutelné. Skrytá nezákonná pomoc státu.

+6/0
5.2.2016 8:05

O82l39d64ř33i74c33h 60J53a59n24e41č88e62k 8169456973741

'skrytá' ani moc ne ;-)

+1/0
5.2.2016 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.