Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čeští penzisté objevili kouzlo slovenských vlaků zdarma

Bezplatné cestování slovenskými vlaky využilo více než jedenadvacet tisíc turistů. Šlo hlavně o Čechy. Kouzlo jízdného zdarma využili hlavně důchodci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79i16ř30í 28K72u97c64h64t64a 6718275699327

Jak je to vlastně na Slovensku pro seniory ve vlacích Regio Jet ? Mám dojem, že těch se to jízdné zdarma netýká

0/0
8.3.2016 19:15

P36e48t35r 67S74k77o28k41a97n 3749329843399

A ony ty vlaky skutecne jezdi zdarma ? Ja mel pocit ze ta udrzba, personal apod. neco stoji ? Co to je za nadpis?

+1/−2
20.2.2016 18:10

M66a60r77e43k 65V29y54m97a80z96a50l 5618926362580

Jen doufám, že nikdo nebude chtít, podbný populistický krok zavést u nás....Rv

+13/−1
10.2.2016 15:03

R61a65d69e66k 13J33a94n43a79t82a 9825416634842

Lidi nad 65 a pod 15 jezdí zdarma například v Praze. Nepozoruji žádné fatální důsledky ... Je to veřejná služba. Kdysi se platilo mýtné i na pražských mostech. Dneska se nikdo nediví, že je můžete přejit zadarmo.

Jinak čistě pokud se jedná o těch 20000 zahraničních důchodců, co se zdarma povozili po Slovensku. Jídlo ani ubytování zdarma nemají. A pokud by většina z nich jinak nepřijela, je možné, že to pro Slovensko vyšlo jako plus.

+2/0
10.2.2016 21:43

K48a17m54i94l 86S67e96d13l86á38č61e49k 1766379666371

Jaké fatální důsledky byste si představoval? Takže dokud neuvidíte Prahu v plamenech, tak to znamená, že každé opatření je efektivní a smysluplné?

Jízdné zdarma pro turisty znamená, že se jim snížila celková cena výletu. Logicky tak došlo k nárůstu českých turistů zhruba v poměru, v jakém se jim snížila celková cena výletu (a o kolik tedy přišli Slováci na nezaplaceném jízdném). V plusu tedy nebudou.

Koneckonců, kdyby to mělo být tak ekonomicky geniální, tak by měl dát Fico jízdné zdarma pro všechny. To budou ještě víc v plusu. ;-)

0/0
10.2.2016 22:26

R26a22d84e91k 81J45a19n61a28t36a 9435656434622

"Logicky tak došlo k nárůstu českých turistů zhruba v poměru ...".

------

To záleží na tom, jakou cenovou elasticitu poptávky předpokládáte. A uvědomte si, že stačí část něčeho ZADARMO, a už se lidi chytají jako na lep a klidně přitom zaplatí celkově i víc. Prostě marketingová akce.

0/0
11.2.2016 9:25

P81a45v22e44l 94R58a42t16h97o48u90s63k62ý 6820379511

Dneska se mýtné platí, ve formě dálničních známek, silniční daně a především spotřební daně na pohonné hmoty a z toho ještě DPH, úplně všude.

0/−1
11.2.2016 11:01

O82l27d16ř23i54c66h 28J78a92n65e70č45e42k 8689416633471

Vy platíte spotřební daň z benzinu na to, abyste pěšky mohl přejít Karlův (nebo jakýkoliv jiný) most? 8-o

mimochodem je docela rozdíl platit jednorázově za každé použití a platit paušální poplatek - to si piště, že by se čeští řidiči osobních aut chovali o dost jinak, kdyby na dálnicích platili mýtné od kilometru.

+1/0
11.2.2016 11:05

P53a74v78e13l 64R92a71t78h82o16u85s52k90ý 6810559781

Pardon, v příspěvku, na který jsem reagoval, jsem se přehlédl a četl "přejet" místo "přejít". Ale o to nejde. Kdysi se z výnosů mýtného na tom kterém mostě financovala jeho výstavba a údržba. Centrální daňové zatížení bylo podstatně nižší než dnes, takže si každý most na sebe musel vydělat. Dnes platíme takovou spoustu daní a poplatků, že by bylo nehorázné ještě vybírat za přejití mostu, nemyslíte?

0/0
11.2.2016 12:26

O89l83d59ř47i36c49h 37J78a93n64e12č91e70k 8699646793591

tak samozřejmě - alespoň na těch 'běžných', jako jsou všechny v Praze a celé ČR.

však pan Janata tím chtěl říci, že doba se změnila - co byl dříve 'luxus' a platilo se za to, je dnes považováno za standardní veřejnou službu poskytovanou zdarma.

ve středověku byl každý most přes větší řeku klíčovou infrastrukturní stavbou zbudovanou za na tehdejší poměry obrovské prostředky - a tak bylo logické za jeho použití vybírat. dnes jsou mosty délky těch pražských naprostým standardem, nicméně přes celé to vysoké daňové zatížení jednorázové zpoplatnění využití klíčových (a draze postavených) infrastrukturních staveb nezmizelo - pouze se změnila měřítka co je klíčovou drahou infrastrukturní stavbou. viz např. dlouhé tunely na alpských dálnicích a i za některé mosty se platí - např. v Lisabonu za ty dva přes Tejo nebo za ten přes Öresund (Dánsko - Švédsko).

0/0
12.2.2016 11:48

V98i24l39i61a71m 78N62o22v50a74k 7824227910509

Fico zavedl vlaky zdarma pro studenty a duchodce. Zaroven zrusil vlaky IC na trati Bratislava - Kosice a nechal tam pusobit Jancuru, ktery udelal z cestujicich rukojmi. Slovaci, co plati dane a delaji financuji tuhle Ficovou kampan a zeleznice jsou v katastrofalnim stavu. To je ekonomicka politika zidobolseviku.

+8/−3
10.2.2016 14:04

R74o88m88a63n 77S56t14o10n26e35k 1519343709371

Jezdit se ZSSK taky neni kdovi jake terno

0/0
10.2.2016 18:39

V68ě86r21a 45B31e71n40o81v41á 7487380215799

Já to nechápu, důchodci si vyjedou na Slovensko, když mají vlak zdarma a spoustě diskutujících jim to závidí.Na ten důchod si vydělali, že jim to vláda "roztočila" za to přece nemohou, a nyní jim závidět necelých 10 tis, důchodu z doby, kdy pracovali až 40 let non stop bez pracáku, s tříměsíční mateřskou dovolenou a třídenním paragrafem na nemoc dítěte, opravdu není co závidět.

+4/−4
10.2.2016 13:58

V83i24k97t61o94r 80N72á60r27o81ž79n10ý 3119122938

Tady to není o žádné závisti , ale o nevkusném levičáckém experimentu. Podívejte se na vlaky u nás a na skupiny obyvatelstva , které vozí. Pokud ty vlaky(cca 80%) někdo drží při životě , jsou to skupiny obyvatelstva jedoucí za plné jízdné. Tak , teď zavedete bezplatné jízdné pro studenty a penzisty...a co se stane. Studentů a penzistů bude více...vlaky plnější a ta jediná skupina , která jezdí za plné jízdné bude díky plným vlakům motivována se železnici vyhnout. Poté nastane situace , že nikdo nebude platit a Fico na tom prodělá kalhoty. Ale jemu to je vcelku jedno. On se potřebuje udržet další volební období a jestli si vezme půjčku , aby tyto dluhy zamazal... jeho dluhy to nebudou. Budou to zase jenom dluhy lidí-nepenzistů.

+8/−1
10.2.2016 15:05

A24l23e36n30a 54F91u84s81z87t70e75i69o77v43á 1179577259493

Nemají vlak zdarma, platí jako každý.

To mají pouze / asi / zaměstnanci ČD.

0/−2
10.2.2016 18:39

R44a34d26e12k 37J88a38n88a64t17a 9685396654312

Jak máte v článku, jízdné na Slovensku může mít zdarma každý EU důchodce. Stačí když si v první slovenské stanici vyřídí ten průkaz.

+2/0
10.2.2016 21:45

J69i38ř86í 26K35u11c90h34t90a 6388265739347

A nemusí to být důchodce. Stačí senior od 62 roku. Pokud by to byl důchodce a měl méně, potřebuje k tomu další papíry které by ten nárok potvrzovaly.!!!!!!!!

0/0
8.3.2016 17:41

J15a12n 82S83k74ř31i84v61á67n69e97k 3216976416

Ti penzisté celý život dřely pro Československo a teď dostávají mizerný důchod. A tady spoustě lidí vadí, že můžou jezdit vlakem po Slovensku zadarmo? ;-D

+5/−8
10.2.2016 13:52

J25a13n 30N73o28v41ý 5203485189152

Tak přesně těmto penzistům je dnes cca. 85+, těch tam asi moc jezdit nebude... PS: "Penzisté dřely"? Nice one.R^

+6/0
10.2.2016 14:03

A29n40t89o47n53i98n 34B72l21a24z14e82k 4618342847641

Soudruh Krivanek je asi delnickeho vzdelani a tudiz ve skole moc nepobyl.....;-D

+1/0
11.2.2016 7:07

M43a46r18t69i27n 28K23u12b58í19k 9867189516553

Hlavně,že se chlubí jak jezdí zdarma, ale že od roku 2003 zlikvidovali vlaky na 24 tratích, 6 želzničních přechodech do Maďarska, 2 do Polska a 1 do Česka se nemluví, na některých tratích jezdí jen rychlíky a obce nejsou obsluhovány a to itakové, kde žije 2300 obyvatel viz např.Rimavská Seč. Nejvíce jsou rušením postiženy tratě ležící v krajích s převážně maďarským a romským obyvatelstvem, v oblasti Košice-Rožňava-Jesenské jsou všechny odbočné tratě zlikvidovány včetně přechodů do Maďarska. Slovensko je po Polsku největším likvidátorem želznice ve střední Evropě. Začal to Dzurinda a Fico to možná dorazí jízdou zdarma. kdyby to myslel levicově "upřímně" obnoví venkovské tratě.

+8/−1
10.2.2016 13:48

M92a94r63i73e 78V54a89ř94e23k24o69v72á 3487869264211

Nic proti důchodcům, ale měla jsem to "štěstí" několikrát jet vlakem se skupinkou penzistů. Řev na celé kolo, asi se moc neslyší, horší snad než na školním výletě. Při představě, že takto by byly plné vlaky každý den, těmi co jezdí gratis, mi stávají vlasy na hlavě. Tím by u nás dráhy vyhnaly i ten zbytek platících pasažérů.

+6/−4
10.2.2016 13:44

T29o67m48á43š 75Z75a11h98r44á12d22k75a 3441934899467

Tak asi nějaká dobrá párty.

0/0
10.2.2016 13:50

M63a68r68i21e 87V96a59ř16e20k52o51v93á 3557569554741

Jo, věkem již nahluchlých:-)

+1/0
10.2.2016 13:53

O25l42d97ř66i49c13h 21J26a28n62e74č43e52k 8779286783291

já si pamatuju, kterak jsem jednou na VŠ jel vlakem domů a seděl v kupé se dvěmi důchodkyněmi, minimálně jedna z nich byla od železnice - a celou dobu nadávaly na poměry. chtěl jsem se cestou učit, ale pochopitelně jsem nepřečetl ani stránku. v poslední době jezdím 1. třídou, tam je zpravidla klid, bohužel ne všechny vlaky (dokonce ani ne všechny rychlíky) tu 1. třídu mají. kdyby se mi něco takového stávalo opakovaně, asi bych si to cestování vlakem rozmyslel.

+1/0
10.2.2016 14:26

M79a35r83o28s 56V98r41a70b87e37l 3651332595155

asi jinej gang

0/0
20.2.2016 23:26

M88a54r65t10i29n 61N91i78t23r64i56a93n68s44k84y 2715673738322

Já len že... NIČ nie je ZADARMO. Niekto to zaplati musí. A v tomto prípade to platíme na SVK my všetci daňoví poplatníci.

Lebo FICO... ;-ORv

+16/−1
10.2.2016 13:30

O25n35d76ř29e90j 95P84a97n35z78a25r 3838605947125

bohajeho.. to mi pripomnelo jeden vtip jak delali pruzkum, zda vadi studentum na ceskych vysokych skolach zahranicni studenti. 20% lidi odpovedelo "ANO" a zbylych 80% "NIE"

+13/0
10.2.2016 13:44

T68o54m96á22š 28Z58a67h87r55á69d62k10a 3141714359127

Fico se zhlídl v Jánošíkovi.

+4/0
10.2.2016 13:50
Foto

T64o97m58á36š 89M63i77h46a18l33i76k 1929534443495

Padaj si diskutovat a hladkat ego na sme, tu take hluposti co dristas nikoho nezaujimaju !

0/−12
10.2.2016 13:57

A72l43e73n41a 26F27u69s61z13t65e66i88o72v30á 1429847929623

A co důchodci nad 60 let ?

Oni snad mají jiné důchody než ti 65 ti letí ?

Proč tedy nejsou i oni zvýhodněni ?

0/0
10.2.2016 13:18

P53e22t29r 61N45i75v78n89i28c75k20ý 3352904935127

Na to ti (rád) odpoví Fico.

0/0
10.2.2016 13:22

P35e23t37r 69B97e92z85s47t37a96r32o33s96t88i 2729866893911

A třeba na východě Čech mají autobus i vlak za polovic až od sedmdesáti...

+1/−1
10.2.2016 13:26

D10u89š90a37n 52R80a37j65n46i36n51e85c 4924402753941

Asi aj preto , že do dôchodku sa chodí od 62 rokov , napríklad. A naozaj toto nie je nejaký silný socialny balíček . Penzisti to majú aj v susednom Maďarsku a nikto nepadá do mrákot. A iných štátoch majú tiež brutálne zľavy aj 80-90% . Lebo čo je zadarmo je podozrivé , vždy nasleduje nejaké , ale!

+1/0
10.2.2016 13:29

O70l94d29ř57i32c64h 59J36a80n34e48č52e54k 8929386123321

možná na východě - v německy mluvících zemích naopak důchodci často nemají vůbec žádnou slevu, musí platit plné jízdné / vstupné.

0/0
10.2.2016 14:28

J44a97r92o21m44í85r 83P88o70p37l48e20r 4853211391924

a to je náš cíl? Vodu drahou jako v New Yorku, elektriku jako v Německu, plyn jak v Anglii a důchody 8000,- Kč

+1/−1
10.2.2016 14:48

O30l93d12ř90i70c44h 76J35a40n10e71č56e87k 8229916433221

To jsem neřekl, jen jsem oponoval jeho konstatování "A v iných štátoch majú tiež brutálne zľavy". Nemají, na západ od Aše určitě ne.

Mimochodem, i kdyby důchodci na české železnici platili plné jízdné, pořád by měli to nejlevnější na západ od Čierne nad Tisou, tak nevím, co se tu hned oháníte cenami služeb jako 'na západě'.

0/0
10.2.2016 15:31

J82a70r94o76m11í58r 60P42o72p43l92e32r 4863691481374

No když už platíme toto, tak ty vlaky jako ve Švýcarsku taky utáhnem. To nechápete, že ty lidi nikam nepojedou. Sedí doma platí topení, vodu, elektriku už jste slyšel? NTS důchodcům zdraží tak o 30-50% elektrika, takže ty už nevylezou jen pro rohlíky do Kaufu za 1,-Kč

0/0
11.2.2016 10:05

O23l61d71ř43i10c40h 72J63a26n85e13č84e21k 8419816243561

A abyste mě špatně nepochopil - já netvrdím, že důchodci nemají mít slevy, klidně ať je to třeba 80%, pokud to stát shledá za odůvodněné a zafinancuje to (z čeho...??) - ale jsem proti tomu, aby jezdili zadarmo, jakékoliv 'zadarmo' totiž vede k nadužívání / plýtvání.

+1/0
10.2.2016 15:33

K76a72m38i68l 96S53e92d52l40á37č70e42k 1416179226111

80% dotace má podobný efekt, jako 100%. Jenom o něco menší.

Nemělo by mnohem větší smysl těm důchodcům prostě přidat odpovídající částku na důchodech (co by stát zadotoval za jejich jízdenky)? Vtip je v tom, že takováto dotační politika snižuje celkovou životní úroveň vlastního obyvatelstva. Někteří z těch důchodců by totiž ty peníze použili na něco jiného, než na jízdenku.

0/0
10.2.2016 18:50

R17a60d98e39k 70J78a81n39a31t22a 9835726574572

"Nemělo by mnohem větší smysl těm důchodcům prostě přidat odpovídající částku na důchodech"

Nemělo. Dát to jako cash by totiž bylo mnohem dražší. Železnice má víceméně fixní náklady. Důchodci zpravidla nejezdí ve špičce. Tj. kvůli té akci ZSSK nevznikají žádné enormní náklady, protože jak je známo, počet vozů a zaměstnanců, který musí dorpavce mít, je dán potřebami špičky. Zároveň jsou citliví na cenu a řada z nich za peníze nikam nejela nebo jezdial jen velmi zřídka.

Tj. pro Fica to byl za dané peníze nejefektivnější krok.

+2/0
10.2.2016 21:51

K61a12m21i18l 40S92e75d98l54á64č28e50k 1566109456921

Máte tak jednoznačnou odpověď, ale na základě dojmů ("víceméně", "zpravidla", "žádné enormní").

Důchodci zpravidla nejezdí ve špičce: tzn. že někteří nejezdí a někteří ano. Mimo špičku stejně asi dochází k napojování více vagonů, než tomu bylo dříve (důsledek zvýšení počtu cestujících). Důležitější ukazatel než počet zaměstnanců jsou mzdové náklady. Ty jsou variabilní.

Pořád nechápete, že tímto krokem vznikají slovenské železnici příjmy z dotací, které by jinak byly příjmem z tržby v jiných oblastech ekonomiky. Jaká je pravděpodobnost, že pokud by ti důchodci s těmi penězi mohli nakládat libovolně, že by je VŠECHNY dali železničnímu dopravci? Prakticky nulová.

Slovenská vláda prostě vytvořila jinou strukturu spotřeby, než jakou by si ti lidé sami zvolili (někdo by si koupil třeba radši pivo, ale dostal místo toho jízdenku).

0/0
10.2.2016 22:18

O82l53d94ř71i20c33h 31J24a26n15e92č55e38k 8749406183791

pokud vím, tak ŽSSK si kvůli jízdnému zdarma musely pronajmout o ČD staré koženky a Jančurovi musel stát navýšit dotace na posílení jeho vlaků, protože jimi oproti původním předpokladům jezdí mnohem více lidí, kteří přitom ale nic neplatí.

víte, my se tu bavíme o důchodcích - ale jízdné zdarma dostali i žáci a studenti. ti narozdíl od důchodců jezdí spíše ve špičkách. bylo by zajímavé vědět, jakou část z těch cestujících zdarma skutečně tvoří důchodci. dost možná se tu bavíme jen o marginalitě.

"pro Fica to byl za dané peníze nejefektivnější krok" - nesmysl! on ty peníze přeci vůbec vydávat nemusel! a je rozdíl slevy zrušit a místo toho dát peníze lidem a nechat je platit plné jízdné - nebo slevy zavést. kdyby je nezaváděl, tarif nechal při starém a peníze dal lidem přímo, určitě by na tom neprodělal ;-)

0/0
11.2.2016 10:58

O82l79d18ř40i30c98h 81J17a41n61e53č74e52k 8389346393851

nikoliv, 80% a 90% dotace mají podobný efekt, se 100% = dát 'to' zadarmo je to jinak. když něco dostáváte zadarmo, tak si to prostě berete a zpravidla nijak zvlášť nepřemýšlíte o smysluplnosti využití. kdežto pokud za 'to' musíte platit, byť nízkou částku, už přemýšlíte, zda to opravdu potřebujete.

pokud by např. 'tramvajenka' neumožňovala neomezené cestování v dané síti MHD, ale fungovala pouze jako slevová karta - opravňovala by k nákupu jednotlivých jízdenek á 5 Kč - tak by jistě cestujících v MHD zřetelně ubylo, většina z nich by jezdila jen delší trasy, místo aby jednu zastávku do Kauflandu jeli busem, tak by šli pěšky.

jestli by nebylo lepší peníze na dotace jízdného pro seniory dát radši těm seniorům přímo - to je zajímavá otázka, na první pohled by člověk řekl, že ano, ale už na druhý ne: jak správně říkáte, oni by ty peníze nepoužili jen na dražší jízdné, takže dopravce by vybral méně peněz než nyní a pokud se bavíme o základní dopravní obslužnosti, vykázal by vyšší ztrátu, kterou by stát / kraj stejně musel zaplatit. navíc by řada důchodců nejspíš rychle "zapomněla", že o slevy přišly výměnou za vyšší důchody a za pár let by brečeli, že oni chudáci musí platit plné jízdné - a levicoví politici by jim jistě ochotně šli na ruku...

0/0
11.2.2016 10:50

J29a11r28o61m85í51r 77P89o92p24l87e81r 4523261881864

pane až vám bude 70 let, tak nebudete asi nadměrně cestovat vlakem, to vám garantuju.

+1/0
11.2.2016 10:06

O41l76d27ř64i83c52h 33J95a89n12e91č68e69k 8519616643301

tím bych si nebyl tak jistý - když si vezmete, kolik seniorů jezdí na výletní předváděcí akce, kde za účast dokonce platí.

vlakem senioři možná nadměrně nejezdí ani když je to zdarma - v MHD už může být situace jiná - když jedou zadarmo, tak místo aby šly do samoobsluhy za domem, jedou přes celé město do své oblíbené, kdyby za to měli zaplatit třeba i jen 5Kč, dost možná by si to rozmysleli.

ALE - my se tady bavíme o důchodcích, jenže jízdné zdarma nemají na Slovensku jen oni - ale taky žáci a studenti. bylo by zajímavé vědět, kolik z těch cestujících zdarma jsou důchodci a kolik mladí - u mladých je ta obava, že když je to zdarma, tak to nadužívají, dost reálná!

0/0
11.2.2016 11:03

K97a88r21e17l 60M30a93r66t62i39n15e67c 6298598186374

Keď vidievam tých penzístov vo štvrtok pred Kauflandom, tak sa ani něpodivujem.

Trebárs, že sa im něustálo pridáva a rastú ich penzíje ták, ák idě o dačo čo je v sľave, akciách či dokoncá zadármo, ták sá tý tunajší penzistovjá strhnúť móžú...

0/−10
10.2.2016 13:17

D85u65š95a57n 22R30a44j57n94i64n94e48c 4844302323711

To je fakt "pravda" . Teraz začiatkom roka dostali neuveriteľných 1,9€ na hlavu a mesiac . To zase vybrakujú Kaufland.

+6/0
10.2.2016 13:31

F35r26a32n27t10i74š33e25k 95V70a26n88ě92k 1897324817417

Osoby na 65 let můžou léta jezdit v Maďarsku vlakem zdarma a přitom se o tom žádné články nepíší. Já myslím, že je to věc každého státu.

+13/0
10.2.2016 13:12

P60e42t65r 95N67i71v85n67i75c58k64ý 3652974275767

Souhlas, Když na to stát má a připadá mu to jako úžasný sociální program, proč ne? :-P Jaké politiky si lidi zvolili, takovou politiku dělají.

+3/0
10.2.2016 13:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.