Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výroba turbín: Pára v elektrárně je i stokrát hustší než nad hrncem

Stotunové kolosy turbín se v plzeňské hale firmy Doosan Škoda Power rodí několik měsíců. Základy obráběcích strojů v továrně sahají hluboko do země. Části celků o hmotnosti desítek i stovek tun do sebe musí zapadat s přesností na setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l17a31d93i62m54í15r 44S27t28r54u59s91k54a 4119534833894

Je to čím dál horší, nejen, že redaktoři neumějí psát česky, pletou si podmět s přísudkem, nečtou po sobě text, takže tam mají dvakrát stejná slova, navíc ani zbla nerozumějí tématu o kterém píší. Navíc jako v tomto případě nerozumějí fyzice viz - turbína je zařízení měnící tepelnou energii páry na pohybovou nebo znalecky zavádějí nové terminy technici - stropní jeřáb, doufám, že ve Škodě mají pevné stropy

0/0
17.2.2016 20:59

P85e89t23r 49S27z35a35p18p35a95n22o52s 8375737814373

Mám s výrobkem Škoda power jako operátor bloku EPRU 2 tu nejlepší zkušenost, jsou to fachmani, kteří mohou ukázat zlaté české ručičky kdekoliv na světě a věřte, že můj názor nemá s reklamou nic společného. :-)

+2/0
17.2.2016 17:59

V13l56a93d26i19s36l95a26v 22B44u56r37y21š55e67k 1909282407894

mě by třeba zajímalo, co je to paroplynový stroj, technika mě zajímá a nikdy jsem nic takového neviděl a nevím, co si pod tím představit, viděl jsem turbiny parní, plynové i turbiny vodní, parní turbiny pohání pára a plynové spaliny a vodní tlak vody, jak ale funguje paroplynová turbina mě jasný neni

0/0
17.2.2016 17:14

J71a43n 41S89a95l67o54m28o18n 4319740901795

Já to tady hlouběji v diskusi popsal :-).

0/0
17.2.2016 17:17

J76a64n 50S54a58l67o79m59o92n 4969360821775

Vlastně v Počeradech to vypadá, jako kdyby na začátku toho procesu byl morot z Boingu 777 :-). Principielně je ta turbína také podobná turbíně leteckého motoru.

0/0
17.2.2016 17:22

J97a96n 79S38a30l34o95m82o20n 4939710661965

http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/paroplynove-elektrarny/jak-funguje-paroplynova-elektrarna.html A samozřejmě je tam i virtuální prohlídka EPC PPC.

0/0
17.2.2016 17:23

M57i64r17o87s93l47a53v 75S60u55c14h23y 5420599600400

Neexistuje paroplynový stroj, ale soustrojí. Plynová turbína svými spalinami ohřívá vodu, ze které vyrobí páru pro turbínu parní. Tím se zvyšuje termodynamická účinnost cyklu.

+1/0
17.2.2016 17:25

V77l46a14d16i28s69l57a48v 79B11u50r93y96š65e70k 1789862607204

soustrojí jsou dva a více strojů, parní a plynová turbina v soustrojí zatím nikde nepracují a Škoda je celkem jistě nevyrábí

0/0
17.2.2016 18:53

K25u51r15t 12P88l38a12t46t50i74g 4244878735455

V roce 1953 jsem videl odejitou 20 tun rotor I s vikem skrze strop haly a pistalo to v chladici vezi 50 - 60 metro vedle haly. co se stalo? delali generalku, no a po par tydnech zacali turbine a generator najizdet./ Regulator reguloval ale kdy pri 3000 ot/min mel zacit skrtit, neskrtilTurina sla az na 9000 otacek apak odesla stropem.. n a kazde srane vika 80 sroubu 36tmmvythnute jk spagety.Srouby v kuplunku mezi turbinou a generatore-na snimcich tady je videt jeden kuplunk- yriznute tak hladce jako by byli zabrousene. Sef mechanic nechal troche zabrusovaci pasty n a hridelce regulatoru. Dostal tenkrat 12 roku.Byli jsme tam naexkursi 2dny pozdeji-uciliste s dvouleto9u prumkou. To byla nejvetsi havarie co jsem videl v tomhle remesle.

+3/0
17.2.2016 15:20

M52a41r57t66i59n 78K86u16č68e18r91a 8969599789932

Zaj

0/0
17.2.2016 16:51

M84a34r36t80i48n 45K87u72č43e25r77a 8269329179722

Zajímavá historka. Bohužel tolik pravopisných chyb, že to téměř nejde přečíst.

+3/0
17.2.2016 16:52

T64o23m75á57š 54C33z23a22k36o80j 6331184825950

https://nolstuijt.wordpress.com/2011/11/27/duvha-powerstation-turbine-blowup-sa/

Nedávno v JAR

0/0
17.2.2016 19:54

J19i90ř78í 32K52o64c50u87r16e34k 6105634685238

A docela se divím, že Škodováci nedodávají turbíny i do Číny, kde se staví elektrárny ve velkém.

0/0
17.2.2016 13:37

P50e81t62r 63N98o94v53o78t31n11y 1341700711

Možná dodali jednu. Zbytek zvládla čínská kopírka. :-)

+2/0
17.2.2016 13:49

V22i98k98y25r 36B14o75h33u34m97i92l 79S51t32r75a16n50s57k89y 9647988706539

A už Doosan montuje pořádná (rozumějte jako dříve) ložiska, nebo ten sajrajt z dovozu co se sype již v garanci?

+4/0
17.2.2016 13:00

B28o68h18u87m52i40r 69M76a97l80ý 6922376887172

Můžete popsat?

+1/0
17.2.2016 13:30

J19a72n 59S92a89l25o83m69o82n 4579710761725

Plynová turbína pro paroplynovou elektrárnu má ještě jedno specifikum a to je to, že musí vydržet obrovské teploty, protože je roztáčena přímo z plynového hořáku. Spaliny prochází celou turbínou a následně jsou směřovány do ohříváku, kde teprve ohřívají vodu a mění ji v páru pro parní cyklus. Tam už je "standardní" parní turbína.

+5/0
17.2.2016 12:42

V79l53a44d16i72s50l54a80v 56B27u26r32y92š64e30k 1939982587934

na první řadě lopatek bývá teplota při základním výkonu až 1300 stupňů, nemyslím si ale, že by Škoda něco takovýho vyráběla, to umí pár firem na světě a u nás jsou na paroplynech pokud vím tak Siemens, ve Vřesové jsme měli cosi francouzkýho a jede to tam myslím pořád

0/0
17.2.2016 16:54

J86a97n 41S83a39l70o18m54o69n 4579840601255

Vřesová stále jede. Byl jsem tam u spouštění a pak před cca šesti lety jsme tam dělali něco na buzení na parním generátoru a komunikaci s centrálním energetickým dispečingem aby to mohl řídit přímo. To samé jsem pak dělal na Tisové.

Na Počeradech jsem projektoval komplet kabelové trasy (tedy Basic design se zbytkem mi už museli pomoct kolegové, protože detail bych sám nedal pro množství práce a krátkost času). Počerady mají standardní paroplynové turbíny Siemens, který je staví pro hodně elektráren.

0/0
17.2.2016 17:17

J75a66n 88S32a63l74o30m85o43n 4369610551435

Ještě taková drobnost. Plynová turbína na Vřesové má přívod pro Zemní plyn, přívod pro "Energetický plyn" (uhelný CO) a vzduch. V podstatě je tedy na dvě paliva, případně směsný plyn. :-) Počerady jsou čistě na Zemní plyn.

0/0
17.2.2016 17:19

V69l96a60d62i75s83l98a76v 89B73u48r69y14š44e63k 1949832327704

já to tam taky znám, kompresor jsme tam čistili skořápkama z ořechů z nedaleké věznice, to byly časy

0/0
17.2.2016 18:50

Z66d10e56n35ě74k 96S39t33o38d18o52l71a 8787371955116

Stropní jeřáby? Ty jsou nad těmi portálovými?

+12/−1
17.2.2016 12:14

J21a93r17o81s10l61a47v 84J92o49s62e59f 5402650890584

Ano, správně. Stropní jeřáb je ten u stropu, pod ním na portálech jezdí portálový. Ale ten tam asi nemají, jen ten stropní. Je mi jasné, že článek psal EXPERT, patrně mladý novinář - ti znají úplně vše. Jen jim unikají občas odborné termity a trochu gramatika. To však dohánějí sebevědomím a drzostí plácat (psát) takovéto bláboly.

+6/−1
17.2.2016 12:29

J13i90ř88í 43K23o71c84u64r45e60k 6705684465118

Nejsou to mostové jeřáby, ty pod stropem? Portálový jsem na fotkách nezahlédl a termín stropní jeřáb čtu prvně.

+5/0
17.2.2016 13:47

J69a41r18o43s52l11a76v 49J69o14s61e70f 5412340440794

Jasně mostový. Omlouvám se psal jsem to v rychlosti.

0/0
17.2.2016 18:14

R91o71m27a92n 67S87t48r62a86j48t 8186528465494

Ten jeřáb je mostový.

0/0
17.2.2016 17:37

J90a77r48o90s79l30a50v 95J23o88s81e62f 5302830800514

To ty soustruhy pohání stlačený zemní plyn (CNG)? To je pro mne nová zkušenost! Myslím, že by to stálo za poučný článek! Nejlépe od stejného autora! Já znám jen CNC soustruhy, tak se rád poučím!

+10/0
17.2.2016 12:06

J39a60r29o64s67l97a51v 52J42o81s92e55f 5552130920334

A korunu tomu dává CNG program. Ten asi spoří to CNG! ;-D

0/0
17.2.2016 12:10

P13a30v22e82l 32V50o53j24á38č94e57k 6382216150660

Prosím redakci, aby podobné články nechávala zpracovat Technetem. Takhle akorát zkazíte velmi zajímavé téma. Děkuji.

+21/0
17.2.2016 11:54

J63a80r44o19s57l32a80v 80J91o36s94e57f 5972360940504

Moje řeč, zlatá slova!!

+4/0
17.2.2016 12:35

M20a94r57t58i10n 70T96e29s88a16ř 2159363713503

Co by psali kluci na ekonomickém? Moudra o krizích se nerodí každý den! Tady jim to opraví čtenáři.

0/0
17.2.2016 15:32

J23o41s37e24f 38V73o20s93i44c11k32y 4483307566363

Kazdy kilogram turbiny ma cenu mezi 1000 az 1500 Kc . . .Co je to proti 1kg prvni turbiny na modernim leteckem motoru ! Ta turbina ma vyssi cenu, nez je cena zlata ! Na kazdem letounu, aspon za 4 000 000 US$ turbin !

0/0
17.2.2016 11:49

M91a55r86t42i54n 47D42i62v55i65š 3915837253299

kus poctivé strojařiny....od návrhu až po výrobu. well done

+1/0
17.2.2016 10:56

V51i26k53y19r 51B23o62h29u83m96i31l 39S25t60r56a36n61s50k50y 9917958606289

jen ta ložiska, bohužel dnes již z asijského? dovozu....kdyby nemršila jméno tradičního výrobce

+1/0
17.2.2016 13:02

B92o27h12u79m78i81r 57M46a89l94ý 6732926837772

Máte představu jak taková ložiska vypadají?

0/0
17.2.2016 13:28

J39a77n 42S73a72l70o88m21o25n 4319810161285

Pro rozjezd turbíny kluzná, následně v otáčkách turbína "plave" na vrstvičce tlakového oleje. Alespoň u těch elektráren které znám. :-)

0/0
17.2.2016 16:31

B14o50h42u32m33i90r 97M60a90l48ý 6422836467352

To souhlasí. Do ložiskového pouzdra je spodem tlačen olej který turbinu nadzvedne a ona skutečně plave. V těch ložiskách jsou pouzdra z měké slitiny asi hliníku, (kompozice). Ten olej tam musí být dříve než se turbína hne jinak by ložisko vydřela. I několik desítek tun těžkou turbinou se dá lehce otáčet.

0/0
17.2.2016 17:22

J60a41n 43S51a66l71o57m31o71n 4189280331885

Já vím, zažil jsem co se stalo když se omylem vypnula tamazací čerpadla a nezafungovali ochrany...

0/0
17.2.2016 17:29

Z38b80y11n80ě97k 72K62o53ř94í56n72e49k 9124853279472

Není to spíš naopak?

Při "nulových" otáčkách je turbína nadzvedávána tlakovým olejem a při otáčkách stačí prakticky "beztlaký" olej, který maže kluzné ložisko.

0/0
17.2.2016 18:39

J39a98n 89S35a45l38o79m80o78n 4259440701815

Ne, je to jak říkám, plave to až od nějakých otáček.

0/0
17.2.2016 22:18

J77a34n 13S10a11l69o78m89o67n 4449210821805

Totiž ono je to tak, že při roztáčení se ta turbína, i když je skvěle vyvážená, trochu vlní. To je v pořádku, protože s určitým kmitáním je počítáno a je v toleranci. Když se pak roztočí na optimální otáčky prakticky se "vznese", ale myslím že nějaký strojař to vysvětlí lépe :-)

0/0
17.2.2016 22:23

V64l84a69d11i63s84l40a83v 42B18u38r96y52š10e11k 1299112827374

no, ten olej je do ložiska přiváděn tlakově z boku tak, aby po směru otáček byl mazací otvor 90 stupňů před spodní částí ložiska, po roztočení turbiny natáčecím zařízením rotor nabere olej pod spodní část, takže k tření kov na kov dojde jen poměrně krátkou dobu, těžké rotory však mají zvedací olej, tam by to takhle nefungovalo

0/0
17.2.2016 22:40

V91l70a26d31i68s49l10a26v 47B57u70r63y77š51e63k 1729932217774

větší turbiny mají olej mazací a zvedací, rotor je při nízkých otáčkách mazán zespoda a zboku, ve vyšších otáčkách se zvedací čerpadlo vypne a k mazání postačí čerpadlo mazací, rozhodně nesmí dojít k styku rotoru s ložiskem, menší turbiny s lehčím rotorem mají jen čerpadlo mazací

0/0
17.2.2016 22:28

R60o58b39e97r45t 25P74e12l58n68á76ř 3698651614

nadhera, takovej monstrozni kus oceli... Mozna by stalo zato uvest ze pocitace se uplatnuji take pri navrhu turbiny, coz je jeden z duvodu proc jsou nove turbiny efektivnejsi nez ty starsi. Na CNG jezdi autobusy.

A jaky sou teda ty tlaky? Jak rychle se takova turbina toci?

+1/0
17.2.2016 10:48

K82u90r20t 48P62l10a61t62t68i92g 4354718535595

3000 az 3500. podle site. bud 50 Hz. nebo 60 Hz.. Tlaky ruzne. Od vysokotlakove casti turbiny- ty mensi kola s lopatkami - az po kola s nejvetsim prumerem je nizkotlakova cast. Meli jsme v elektrarne napr. svycarskou Brown-Boweri a ta jela na prehratou paru-200 az 250 celsia- tlak si uz ne[amatuji / Bylo to 1955.

+2/0
17.2.2016 11:20

K55u87r37t 16P18l33a31t78t61i71g 4804158935465

PS- 3000 az 3500 ot. za minute.

0/0
17.2.2016 11:22

J51a56n 69S87a14l12o94m59o53n 4339410201255

Páru máte správně, rychlosti také :-). Jinak teď se také postavila turbína na nadkritickou páru a ta má 350°C, ale tlaky si taky nepamatuju. :-)

0/0
17.2.2016 12:34

J96i89ř46í 71K72o71c24u56r69e41k 6705604425398

Není kritický bod vodní páry až při 374 °C? Přičemž nad touto teplotou může být tlak páry naprosto libovolný, nezkapalní.

+1/−1
17.2.2016 13:19

J13a38n 47H66r57u16š24k20a 9214327477660

tak dnes se staví nadkritické bloky s párou přes 600°C...350 neni ani kriticka teplota...

+1/0
17.2.2016 14:56

J51a64n 94S44a13l74o97m17o34n 4889240101175

oj, to jsem se ustřelil :-).

0/0
17.2.2016 16:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.