Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výroba turbín: Pára v elektrárně je i stokrát hustší než nad hrncem

Stotunové kolosy turbín se v plzeňské hale firmy Doosan Škoda Power rodí několik měsíců. Základy obráběcích strojů v továrně sahají hluboko do země. Části celků o hmotnosti desítek i stovek tun do sebe musí zapadat s přesností na setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V75l94a68d69i29m86í95r 78S12t83r29u31s12k79a 4569154413824

Je to čím dál horší, nejen, že redaktoři neumějí psát česky, pletou si podmět s přísudkem, nečtou po sobě text, takže tam mají dvakrát stejná slova, navíc ani zbla nerozumějí tématu o kterém píší. Navíc jako v tomto případě nerozumějí fyzice viz - turbína je zařízení měnící tepelnou energii páry na pohybovou nebo znalecky zavádějí nové terminy technici - stropní jeřáb, doufám, že ve Škodě mají pevné stropy

0/0
17.2.2016 20:59

P17e27t51r 29S15z91a65p16p61a94n56o94s 8855957694783

Mám s výrobkem Škoda power jako operátor bloku EPRU 2 tu nejlepší zkušenost, jsou to fachmani, kteří mohou ukázat zlaté české ručičky kdekoliv na světě a věřte, že můj názor nemá s reklamou nic společného. :-)

+2/0
17.2.2016 17:59

V66l54a10d81i82s16l87a61v 56B91u73r78y94š25e68k 1139982497514

mě by třeba zajímalo, co je to paroplynový stroj, technika mě zajímá a nikdy jsem nic takového neviděl a nevím, co si pod tím představit, viděl jsem turbiny parní, plynové i turbiny vodní, parní turbiny pohání pára a plynové spaliny a vodní tlak vody, jak ale funguje paroplynová turbina mě jasný neni

0/0
17.2.2016 17:14

J59a10n 11S38a88l71o22m28o86n 4219460361535

Já to tady hlouběji v diskusi popsal :-).

0/0
17.2.2016 17:17

J39a50n 94S49a27l71o12m67o97n 4489490501645

Vlastně v Počeradech to vypadá, jako kdyby na začátku toho procesu byl morot z Boingu 777 :-). Principielně je ta turbína také podobná turbíně leteckého motoru.

0/0
17.2.2016 17:22

J14a83n 76S56a26l11o87m73o77n 4209600791835

http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/paroplynove-elektrarny/jak-funguje-paroplynova-elektrarna.html A samozřejmě je tam i virtuální prohlídka EPC PPC.

0/0
17.2.2016 17:23

M67i54r56o95s13l21a79v 35S87u76c62h68y 5920239600390

Neexistuje paroplynový stroj, ale soustrojí. Plynová turbína svými spalinami ohřívá vodu, ze které vyrobí páru pro turbínu parní. Tím se zvyšuje termodynamická účinnost cyklu.

+1/0
17.2.2016 17:25

V56l62a53d16i33s62l64a76v 72B65u76r56y12š28e69k 1369352967904

soustrojí jsou dva a více strojů, parní a plynová turbina v soustrojí zatím nikde nepracují a Škoda je celkem jistě nevyrábí

0/0
17.2.2016 18:53

K87u57r70t 76P68l31a49t18t70i96g 4744788945765

V roce 1953 jsem videl odejitou 20 tun rotor I s vikem skrze strop haly a pistalo to v chladici vezi 50 - 60 metro vedle haly. co se stalo? delali generalku, no a po par tydnech zacali turbine a generator najizdet./ Regulator reguloval ale kdy pri 3000 ot/min mel zacit skrtit, neskrtilTurina sla az na 9000 otacek apak odesla stropem.. n a kazde srane vika 80 sroubu 36tmmvythnute jk spagety.Srouby v kuplunku mezi turbinou a generatore-na snimcich tady je videt jeden kuplunk- yriznute tak hladce jako by byli zabrousene. Sef mechanic nechal troche zabrusovaci pasty n a hridelce regulatoru. Dostal tenkrat 12 roku.Byli jsme tam naexkursi 2dny pozdeji-uciliste s dvouleto9u prumkou. To byla nejvetsi havarie co jsem videl v tomhle remesle.

+3/0
17.2.2016 15:20

M28a13r22t63i85n 28K69u24č13e25r64a 8549229699202

Zaj

0/0
17.2.2016 16:51

M47a44r86t17i76n 11K60u39č82e65r40a 8469399129102

Zajímavá historka. Bohužel tolik pravopisných chyb, že to téměř nejde přečíst.

+3/0
17.2.2016 16:52

T97o92m36á28š 56C21z36a85k18o69j 6861564735520

https://nolstuijt.wordpress.com/2011/11/27/duvha-powerstation-turbine-blowup-sa/

Nedávno v JAR

0/0
17.2.2016 19:54

J66i93ř95í 10K86o36c43u17r69e63k 6125664735398

A docela se divím, že Škodováci nedodávají turbíny i do Číny, kde se staví elektrárny ve velkém.

0/0
17.2.2016 13:37

P58e78t46r 88N54o86v85o25t70n43y 1451510751

Možná dodali jednu. Zbytek zvládla čínská kopírka. :-)

+2/0
17.2.2016 13:49

V66i89k33y72r 25B88o46h96u87m61i88l 56S43t70r35a94n76s12k86y 9887258836389

A už Doosan montuje pořádná (rozumějte jako dříve) ložiska, nebo ten sajrajt z dovozu co se sype již v garanci?

+4/0
17.2.2016 13:00

B32o73h56u79m87i23r 35M21a44l87ý 6462456377482

Můžete popsat?

+1/0
17.2.2016 13:30

J54a76n 33S60a23l70o26m56o42n 4209250591305

Plynová turbína pro paroplynovou elektrárnu má ještě jedno specifikum a to je to, že musí vydržet obrovské teploty, protože je roztáčena přímo z plynového hořáku. Spaliny prochází celou turbínou a následně jsou směřovány do ohříváku, kde teprve ohřívají vodu a mění ji v páru pro parní cyklus. Tam už je "standardní" parní turbína.

+5/0
17.2.2016 12:42

V93l41a57d62i60s81l60a10v 97B68u18r58y82š61e50k 1549672967354

na první řadě lopatek bývá teplota při základním výkonu až 1300 stupňů, nemyslím si ale, že by Škoda něco takovýho vyráběla, to umí pár firem na světě a u nás jsou na paroplynech pokud vím tak Siemens, ve Vřesové jsme měli cosi francouzkýho a jede to tam myslím pořád

0/0
17.2.2016 16:54

J96a56n 32S34a63l37o11m23o22n 4759410451635

Vřesová stále jede. Byl jsem tam u spouštění a pak před cca šesti lety jsme tam dělali něco na buzení na parním generátoru a komunikaci s centrálním energetickým dispečingem aby to mohl řídit přímo. To samé jsem pak dělal na Tisové.

Na Počeradech jsem projektoval komplet kabelové trasy (tedy Basic design se zbytkem mi už museli pomoct kolegové, protože detail bych sám nedal pro množství práce a krátkost času). Počerady mají standardní paroplynové turbíny Siemens, který je staví pro hodně elektráren.

0/0
17.2.2016 17:17

J37a92n 41S79a85l35o85m62o76n 4479550181245

Ještě taková drobnost. Plynová turbína na Vřesové má přívod pro Zemní plyn, přívod pro "Energetický plyn" (uhelný CO) a vzduch. V podstatě je tedy na dvě paliva, případně směsný plyn. :-) Počerady jsou čistě na Zemní plyn.

0/0
17.2.2016 17:19

V12l39a18d74i12s73l23a89v 62B73u70r16y93š35e58k 1679472347654

já to tam taky znám, kompresor jsme tam čistili skořápkama z ořechů z nedaleké věznice, to byly časy

0/0
17.2.2016 18:50
Foto

Z94d38e23n88ě85k 69S80t49o87d15o44l41a 8117271415646

Stropní jeřáby? Ty jsou nad těmi portálovými?

+12/−1
17.2.2016 12:14

J93a89r55o10s86l62a10v 60J98o10s79e55f 5702590950754

Ano, správně. Stropní jeřáb je ten u stropu, pod ním na portálech jezdí portálový. Ale ten tam asi nemají, jen ten stropní. Je mi jasné, že článek psal EXPERT, patrně mladý novinář - ti znají úplně vše. Jen jim unikají občas odborné termity a trochu gramatika. To však dohánějí sebevědomím a drzostí plácat (psát) takovéto bláboly.

+6/−1
17.2.2016 12:29

J74i83ř45í 98K48o41c38u61r89e85k 6895354785378

Nejsou to mostové jeřáby, ty pod stropem? Portálový jsem na fotkách nezahlédl a termín stropní jeřáb čtu prvně.

+5/0
17.2.2016 13:47

J18a68r98o26s49l50a69v 17J59o76s56e65f 5452680320734

Jasně mostový. Omlouvám se psal jsem to v rychlosti.

0/0
17.2.2016 18:14

R78o33m22a16n 83S22t39r42a44j44t 8626428965534

Ten jeřáb je mostový.

0/0
17.2.2016 17:37

J82a94r68o39s25l16a65v 22J72o52s94e39f 5662800140864

To ty soustruhy pohání stlačený zemní plyn (CNG)? To je pro mne nová zkušenost! Myslím, že by to stálo za poučný článek! Nejlépe od stejného autora! Já znám jen CNC soustruhy, tak se rád poučím!

+10/0
17.2.2016 12:06

J37a20r15o87s38l22a56v 44J63o49s74e26f 5292220260874

A korunu tomu dává CNG program. Ten asi spoří to CNG! ;-D

0/0
17.2.2016 12:10

P69a89v61e49l 92V13o81j47á31č15e79k 6452376390670

Prosím redakci, aby podobné články nechávala zpracovat Technetem. Takhle akorát zkazíte velmi zajímavé téma. Děkuji.

+21/0
17.2.2016 11:54

J31a11r14o65s57l28a79v 23J69o48s34e74f 5742410490914

Moje řeč, zlatá slova!!

+4/0
17.2.2016 12:35

M60a36r16t68i75n 29T64e93s34a38ř 2679653323423

Co by psali kluci na ekonomickém? Moudra o krizích se nerodí každý den! Tady jim to opraví čtenáři.

0/0
17.2.2016 15:32

J20o17s33e80f 52V24o25s55i67c68k89y 4753907106683

Kazdy kilogram turbiny ma cenu mezi 1000 az 1500 Kc . . .Co je to proti 1kg prvni turbiny na modernim leteckem motoru ! Ta turbina ma vyssi cenu, nez je cena zlata ! Na kazdem letounu, aspon za 4 000 000 US$ turbin !

0/0
17.2.2016 11:49

M37a16r16t81i22n 29D18i30v70i91š 3125467203419

kus poctivé strojařiny....od návrhu až po výrobu. well done

+1/0
17.2.2016 10:56

V29i60k23y89r 37B38o26h51u93m87i34l 76S14t67r47a78n98s38k64y 9347968326619

jen ta ložiska, bohužel dnes již z asijského? dovozu....kdyby nemršila jméno tradičního výrobce

+1/0
17.2.2016 13:02

B83o20h23u11m85i62r 88M50a77l14ý 6242486187752

Máte představu jak taková ložiska vypadají?

0/0
17.2.2016 13:28

J84a62n 70S51a84l21o27m56o45n 4249490821905

Pro rozjezd turbíny kluzná, následně v otáčkách turbína "plave" na vrstvičce tlakového oleje. Alespoň u těch elektráren které znám. :-)

0/0
17.2.2016 16:31

B91o72h80u84m43i96r 98M39a79l24ý 6362406887152

To souhlasí. Do ložiskového pouzdra je spodem tlačen olej který turbinu nadzvedne a ona skutečně plave. V těch ložiskách jsou pouzdra z měké slitiny asi hliníku, (kompozice). Ten olej tam musí být dříve než se turbína hne jinak by ložisko vydřela. I několik desítek tun těžkou turbinou se dá lehce otáčet.

0/0
17.2.2016 17:22

J46a56n 72S89a29l38o13m23o75n 4929820221205

Já vím, zažil jsem co se stalo když se omylem vypnula tamazací čerpadla a nezafungovali ochrany...

0/0
17.2.2016 17:29

Z43b36y74n97ě60k 12K70o95ř77í95n29e79k 9514183469142

Není to spíš naopak?

Při "nulových" otáčkách je turbína nadzvedávána tlakovým olejem a při otáčkách stačí prakticky "beztlaký" olej, který maže kluzné ložisko.

0/0
17.2.2016 18:39

J48a44n 21S94a16l79o10m71o34n 4309530871775

Ne, je to jak říkám, plave to až od nějakých otáček.

0/0
17.2.2016 22:18

J96a86n 12S31a85l65o12m15o25n 4749370281185

Totiž ono je to tak, že při roztáčení se ta turbína, i když je skvěle vyvážená, trochu vlní. To je v pořádku, protože s určitým kmitáním je počítáno a je v toleranci. Když se pak roztočí na optimální otáčky prakticky se "vznese", ale myslím že nějaký strojař to vysvětlí lépe :-)

0/0
17.2.2016 22:23

V68l59a53d19i77s30l65a19v 36B58u71r26y14š62e35k 1129732407584

no, ten olej je do ložiska přiváděn tlakově z boku tak, aby po směru otáček byl mazací otvor 90 stupňů před spodní částí ložiska, po roztočení turbiny natáčecím zařízením rotor nabere olej pod spodní část, takže k tření kov na kov dojde jen poměrně krátkou dobu, těžké rotory však mají zvedací olej, tam by to takhle nefungovalo

0/0
17.2.2016 22:40

V81l28a80d19i27s57l64a52v 43B98u33r68y82š76e96k 1219502287244

větší turbiny mají olej mazací a zvedací, rotor je při nízkých otáčkách mazán zespoda a zboku, ve vyšších otáčkách se zvedací čerpadlo vypne a k mazání postačí čerpadlo mazací, rozhodně nesmí dojít k styku rotoru s ložiskem, menší turbiny s lehčím rotorem mají jen čerpadlo mazací

0/0
17.2.2016 22:28

R52o33b32e68r69t 38P39e15l81n12á75ř 3138501444

nadhera, takovej monstrozni kus oceli... Mozna by stalo zato uvest ze pocitace se uplatnuji take pri navrhu turbiny, coz je jeden z duvodu proc jsou nove turbiny efektivnejsi nez ty starsi. Na CNG jezdi autobusy.

A jaky sou teda ty tlaky? Jak rychle se takova turbina toci?

+1/0
17.2.2016 10:48

K78u46r89t 87P50l35a61t22t76i32g 4194138885875

3000 az 3500. podle site. bud 50 Hz. nebo 60 Hz.. Tlaky ruzne. Od vysokotlakove casti turbiny- ty mensi kola s lopatkami - az po kola s nejvetsim prumerem je nizkotlakova cast. Meli jsme v elektrarne napr. svycarskou Brown-Boweri a ta jela na prehratou paru-200 az 250 celsia- tlak si uz ne[amatuji / Bylo to 1955.

+2/0
17.2.2016 11:20

K48u16r51t 84P82l59a87t34t59i58g 4204798865525

PS- 3000 az 3500 ot. za minute.

0/0
17.2.2016 11:22

J82a50n 66S94a81l34o14m40o17n 4339100911625

Páru máte správně, rychlosti také :-). Jinak teď se také postavila turbína na nadkritickou páru a ta má 350°C, ale tlaky si taky nepamatuju. :-)

0/0
17.2.2016 12:34

J40i55ř98í 58K65o49c50u65r75e60k 6905304905558

Není kritický bod vodní páry až při 374 °C? Přičemž nad touto teplotou může být tlak páry naprosto libovolný, nezkapalní.

+1/−1
17.2.2016 13:19

J54a85n 40H76r69u48š18k38a 9364647247310

tak dnes se staví nadkritické bloky s párou přes 600°C...350 neni ani kriticka teplota...

+1/0
17.2.2016 14:56

J63a83n 18S97a28l83o89m96o56n 4779590981535

oj, to jsem se ustřelil :-).

0/0
17.2.2016 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.