Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výroba turbín: Pára v elektrárně je i stokrát hustší než nad hrncem

Stotunové kolosy turbín se v plzeňské hale firmy Doosan Škoda Power rodí několik měsíců. Základy obráběcích strojů v továrně sahají hluboko do země. Části celků o hmotnosti desítek i stovek tun do sebe musí zapadat s přesností na setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V29l16a57d93i41m83í61r 53S52t29r67u60s17k88a 4419604863384

Je to čím dál horší, nejen, že redaktoři neumějí psát česky, pletou si podmět s přísudkem, nečtou po sobě text, takže tam mají dvakrát stejná slova, navíc ani zbla nerozumějí tématu o kterém píší. Navíc jako v tomto případě nerozumějí fyzice viz - turbína je zařízení měnící tepelnou energii páry na pohybovou nebo znalecky zavádějí nové terminy technici - stropní jeřáb, doufám, že ve Škodě mají pevné stropy

0/0
17.2.2016 20:59

P70e34t32r 98S76z55a58p62p85a57n52o91s 8375917404413

Mám s výrobkem Škoda power jako operátor bloku EPRU 2 tu nejlepší zkušenost, jsou to fachmani, kteří mohou ukázat zlaté české ručičky kdekoliv na světě a věřte, že můj názor nemá s reklamou nic společného. :-)

+2/0
17.2.2016 17:59

V93l84a28d50i69s78l87a52v 87B18u27r77y49š66e95k 1689432557834

mě by třeba zajímalo, co je to paroplynový stroj, technika mě zajímá a nikdy jsem nic takového neviděl a nevím, co si pod tím představit, viděl jsem turbiny parní, plynové i turbiny vodní, parní turbiny pohání pára a plynové spaliny a vodní tlak vody, jak ale funguje paroplynová turbina mě jasný neni

0/0
17.2.2016 17:14

J17a28n 89S45a33l70o42m16o16n 4939880421205

Já to tady hlouběji v diskusi popsal :-).

0/0
17.2.2016 17:17

J17a24n 60S49a29l54o44m84o15n 4809380971665

Vlastně v Počeradech to vypadá, jako kdyby na začátku toho procesu byl morot z Boingu 777 :-). Principielně je ta turbína také podobná turbíně leteckého motoru.

0/0
17.2.2016 17:22

J16a74n 77S40a74l52o69m95o71n 4979480111205

http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/paroplynove-elektrarny/jak-funguje-paroplynova-elektrarna.html A samozřejmě je tam i virtuální prohlídka EPC PPC.

0/0
17.2.2016 17:23

M32i79r42o63s80l54a12v 20S82u59c34h84y 5600289930440

Neexistuje paroplynový stroj, ale soustrojí. Plynová turbína svými spalinami ohřívá vodu, ze které vyrobí páru pro turbínu parní. Tím se zvyšuje termodynamická účinnost cyklu.

+1/0
17.2.2016 17:25

V87l73a55d59i27s89l14a17v 48B87u23r64y79š42e71k 1909522577554

soustrojí jsou dva a více strojů, parní a plynová turbina v soustrojí zatím nikde nepracují a Škoda je celkem jistě nevyrábí

0/0
17.2.2016 18:53

K95u83r93t 58P58l64a13t34t30i74g 4294908925455

V roce 1953 jsem videl odejitou 20 tun rotor I s vikem skrze strop haly a pistalo to v chladici vezi 50 - 60 metro vedle haly. co se stalo? delali generalku, no a po par tydnech zacali turbine a generator najizdet./ Regulator reguloval ale kdy pri 3000 ot/min mel zacit skrtit, neskrtilTurina sla az na 9000 otacek apak odesla stropem.. n a kazde srane vika 80 sroubu 36tmmvythnute jk spagety.Srouby v kuplunku mezi turbinou a generatore-na snimcich tady je videt jeden kuplunk- yriznute tak hladce jako by byli zabrousene. Sef mechanic nechal troche zabrusovaci pasty n a hridelce regulatoru. Dostal tenkrat 12 roku.Byli jsme tam naexkursi 2dny pozdeji-uciliste s dvouleto9u prumkou. To byla nejvetsi havarie co jsem videl v tomhle remesle.

+3/0
17.2.2016 15:20

M20a20r78t53i66n 32K57u33č81e46r90a 8509939719942

Zaj

0/0
17.2.2016 16:51

M45a68r14t27i56n 13K90u39č27e59r75a 8329409549522

Zajímavá historka. Bohužel tolik pravopisných chyb, že to téměř nejde přečíst.

+3/0
17.2.2016 16:52

T45o62m92á88š 60C51z78a54k41o46j 6751514275700

https://nolstuijt.wordpress.com/2011/11/27/duvha-powerstation-turbine-blowup-sa/

Nedávno v JAR

0/0
17.2.2016 19:54

J10i34ř81í 66K43o78c80u56r95e56k 6755164915328

A docela se divím, že Škodováci nedodávají turbíny i do Číny, kde se staví elektrárny ve velkém.

0/0
17.2.2016 13:37

P49e74t92r 40N73o16v23o59t94n51y 1361410511

Možná dodali jednu. Zbytek zvládla čínská kopírka. :-)

+2/0
17.2.2016 13:49

V78i53k75y77r 57B58o92h50u17m57i61l 40S29t69r77a29n23s18k13y 9557318776359

A už Doosan montuje pořádná (rozumějte jako dříve) ložiska, nebo ten sajrajt z dovozu co se sype již v garanci?

+4/0
17.2.2016 13:00

B53o53h12u51m77i69r 60M75a53l82ý 6832396307632

Můžete popsat?

+1/0
17.2.2016 13:30

J15a96n 61S26a54l90o26m10o88n 4659570611295

Plynová turbína pro paroplynovou elektrárnu má ještě jedno specifikum a to je to, že musí vydržet obrovské teploty, protože je roztáčena přímo z plynového hořáku. Spaliny prochází celou turbínou a následně jsou směřovány do ohříváku, kde teprve ohřívají vodu a mění ji v páru pro parní cyklus. Tam už je "standardní" parní turbína.

+5/0
17.2.2016 12:42

V74l80a57d21i38s69l50a30v 56B78u32r48y96š15e16k 1829692687934

na první řadě lopatek bývá teplota při základním výkonu až 1300 stupňů, nemyslím si ale, že by Škoda něco takovýho vyráběla, to umí pár firem na světě a u nás jsou na paroplynech pokud vím tak Siemens, ve Vřesové jsme měli cosi francouzkýho a jede to tam myslím pořád

0/0
17.2.2016 16:54

J34a45n 39S78a81l90o26m80o72n 4379970201355

Vřesová stále jede. Byl jsem tam u spouštění a pak před cca šesti lety jsme tam dělali něco na buzení na parním generátoru a komunikaci s centrálním energetickým dispečingem aby to mohl řídit přímo. To samé jsem pak dělal na Tisové.

Na Počeradech jsem projektoval komplet kabelové trasy (tedy Basic design se zbytkem mi už museli pomoct kolegové, protože detail bych sám nedal pro množství práce a krátkost času). Počerady mají standardní paroplynové turbíny Siemens, který je staví pro hodně elektráren.

0/0
17.2.2016 17:17

J77a79n 93S27a91l62o18m57o72n 4529750361215

Ještě taková drobnost. Plynová turbína na Vřesové má přívod pro Zemní plyn, přívod pro "Energetický plyn" (uhelný CO) a vzduch. V podstatě je tedy na dvě paliva, případně směsný plyn. :-) Počerady jsou čistě na Zemní plyn.

0/0
17.2.2016 17:19

V94l97a21d92i60s91l60a51v 77B58u16r86y32š74e97k 1909672397404

já to tam taky znám, kompresor jsme tam čistili skořápkama z ořechů z nedaleké věznice, to byly časy

0/0
17.2.2016 18:50

Z97d59e20n97ě93k 79S14t89o74d75o42l81a 8317301195486

Stropní jeřáby? Ty jsou nad těmi portálovými?

+12/−1
17.2.2016 12:14

J49a53r60o42s10l97a41v 26J86o42s75e23f 5142120700504

Ano, správně. Stropní jeřáb je ten u stropu, pod ním na portálech jezdí portálový. Ale ten tam asi nemají, jen ten stropní. Je mi jasné, že článek psal EXPERT, patrně mladý novinář - ti znají úplně vše. Jen jim unikají občas odborné termity a trochu gramatika. To však dohánějí sebevědomím a drzostí plácat (psát) takovéto bláboly.

+6/−1
17.2.2016 12:29

J76i76ř44í 53K65o67c23u43r50e92k 6655704725678

Nejsou to mostové jeřáby, ty pod stropem? Portálový jsem na fotkách nezahlédl a termín stropní jeřáb čtu prvně.

+5/0
17.2.2016 13:47

J88a91r76o70s58l90a89v 53J97o77s97e95f 5482860130414

Jasně mostový. Omlouvám se psal jsem to v rychlosti.

0/0
17.2.2016 18:14

R10o29m77a29n 59S68t70r71a19j17t 8756428845974

Ten jeřáb je mostový.

0/0
17.2.2016 17:37

J75a92r75o14s49l45a70v 59J60o83s98e73f 5942740760684

To ty soustruhy pohání stlačený zemní plyn (CNG)? To je pro mne nová zkušenost! Myslím, že by to stálo za poučný článek! Nejlépe od stejného autora! Já znám jen CNC soustruhy, tak se rád poučím!

+10/0
17.2.2016 12:06

J45a71r94o69s32l85a64v 97J20o69s24e57f 5202880290274

A korunu tomu dává CNG program. Ten asi spoří to CNG! ;-D

0/0
17.2.2016 12:10

P44a89v11e64l 20V49o21j19á65č94e78k 6422576980170

Prosím redakci, aby podobné články nechávala zpracovat Technetem. Takhle akorát zkazíte velmi zajímavé téma. Děkuji.

+21/0
17.2.2016 11:54

J86a71r44o21s11l64a25v 61J14o96s15e81f 5632790710484

Moje řeč, zlatá slova!!

+4/0
17.2.2016 12:35

M90a69r51t62i15n 54T58e34s54a69ř 2409593813743

Co by psali kluci na ekonomickém? Moudra o krizích se nerodí každý den! Tady jim to opraví čtenáři.

0/0
17.2.2016 15:32

J55o42s25e89f 80V10o21s81i41c55k98y 4783107986933

Kazdy kilogram turbiny ma cenu mezi 1000 az 1500 Kc . . .Co je to proti 1kg prvni turbiny na modernim leteckem motoru ! Ta turbina ma vyssi cenu, nez je cena zlata ! Na kazdem letounu, aspon za 4 000 000 US$ turbin !

0/0
17.2.2016 11:49

M87a16r21t59i23n 25D61i84v60i26š 3275307803169

kus poctivé strojařiny....od návrhu až po výrobu. well done

+1/0
17.2.2016 10:56

V75i69k40y64r 93B67o44h82u11m74i29l 24S59t64r24a34n27s71k52y 9927138796729

jen ta ložiska, bohužel dnes již z asijského? dovozu....kdyby nemršila jméno tradičního výrobce

+1/0
17.2.2016 13:02

B53o13h23u35m37i55r 37M25a38l78ý 6392826437122

Máte představu jak taková ložiska vypadají?

0/0
17.2.2016 13:28

J41a72n 35S90a15l31o88m56o31n 4359680361915

Pro rozjezd turbíny kluzná, následně v otáčkách turbína "plave" na vrstvičce tlakového oleje. Alespoň u těch elektráren které znám. :-)

0/0
17.2.2016 16:31

B67o97h78u16m13i26r 47M60a24l93ý 6892786877482

To souhlasí. Do ložiskového pouzdra je spodem tlačen olej který turbinu nadzvedne a ona skutečně plave. V těch ložiskách jsou pouzdra z měké slitiny asi hliníku, (kompozice). Ten olej tam musí být dříve než se turbína hne jinak by ložisko vydřela. I několik desítek tun těžkou turbinou se dá lehce otáčet.

0/0
17.2.2016 17:22

J90a67n 32S48a84l54o87m88o19n 4899470481985

Já vím, zažil jsem co se stalo když se omylem vypnula tamazací čerpadla a nezafungovali ochrany...

0/0
17.2.2016 17:29

Z27b22y18n14ě47k 98K16o89ř69í52n47e24k 9454333589372

Není to spíš naopak?

Při "nulových" otáčkách je turbína nadzvedávána tlakovým olejem a při otáčkách stačí prakticky "beztlaký" olej, který maže kluzné ložisko.

0/0
17.2.2016 18:39

J55a87n 39S90a36l98o77m42o85n 4769670691285

Ne, je to jak říkám, plave to až od nějakých otáček.

0/0
17.2.2016 22:18

J22a33n 28S24a17l56o23m74o94n 4719650781445

Totiž ono je to tak, že při roztáčení se ta turbína, i když je skvěle vyvážená, trochu vlní. To je v pořádku, protože s určitým kmitáním je počítáno a je v toleranci. Když se pak roztočí na optimální otáčky prakticky se "vznese", ale myslím že nějaký strojař to vysvětlí lépe :-)

0/0
17.2.2016 22:23

V52l68a25d57i25s12l50a74v 73B66u87r20y52š39e82k 1279762487304

no, ten olej je do ložiska přiváděn tlakově z boku tak, aby po směru otáček byl mazací otvor 90 stupňů před spodní částí ložiska, po roztočení turbiny natáčecím zařízením rotor nabere olej pod spodní část, takže k tření kov na kov dojde jen poměrně krátkou dobu, těžké rotory však mají zvedací olej, tam by to takhle nefungovalo

0/0
17.2.2016 22:40

V72l14a91d83i77s94l32a10v 40B23u48r41y25š25e41k 1379222637504

větší turbiny mají olej mazací a zvedací, rotor je při nízkých otáčkách mazán zespoda a zboku, ve vyšších otáčkách se zvedací čerpadlo vypne a k mazání postačí čerpadlo mazací, rozhodně nesmí dojít k styku rotoru s ložiskem, menší turbiny s lehčím rotorem mají jen čerpadlo mazací

0/0
17.2.2016 22:28

R34o97b53e69r96t 30P76e48l42n89á35ř 3648511424

nadhera, takovej monstrozni kus oceli... Mozna by stalo zato uvest ze pocitace se uplatnuji take pri navrhu turbiny, coz je jeden z duvodu proc jsou nove turbiny efektivnejsi nez ty starsi. Na CNG jezdi autobusy.

A jaky sou teda ty tlaky? Jak rychle se takova turbina toci?

+1/0
17.2.2016 10:48

K81u61r66t 14P48l52a53t32t27i71g 4784508655565

3000 az 3500. podle site. bud 50 Hz. nebo 60 Hz.. Tlaky ruzne. Od vysokotlakove casti turbiny- ty mensi kola s lopatkami - az po kola s nejvetsim prumerem je nizkotlakova cast. Meli jsme v elektrarne napr. svycarskou Brown-Boweri a ta jela na prehratou paru-200 az 250 celsia- tlak si uz ne[amatuji / Bylo to 1955.

+2/0
17.2.2016 11:20

K96u14r96t 66P12l45a20t18t19i62g 4674848335345

PS- 3000 az 3500 ot. za minute.

0/0
17.2.2016 11:22

J35a78n 62S73a16l50o89m60o89n 4949390121825

Páru máte správně, rychlosti také :-). Jinak teď se také postavila turbína na nadkritickou páru a ta má 350°C, ale tlaky si taky nepamatuju. :-)

0/0
17.2.2016 12:34

J29i59ř11í 26K73o12c14u69r90e33k 6785664475448

Není kritický bod vodní páry až při 374 °C? Přičemž nad touto teplotou může být tlak páry naprosto libovolný, nezkapalní.

+1/−1
17.2.2016 13:19

J25a58n 31H92r39u43š89k64a 9414487547250

tak dnes se staví nadkritické bloky s párou přes 600°C...350 neni ani kriticka teplota...

+1/0
17.2.2016 14:56

J86a92n 32S96a56l75o51m54o25n 4789170781475

oj, to jsem se ustřelil :-).

0/0
17.2.2016 16:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.