Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Skutečně čerpáme dotace z EU lépe a radostněji?

Čistá pozice nemusí být tak čistá, jak se z optimistických čísel příjmů z EU může zdát, píše ekonomka Hana Lipovská v komentáři pro iDNES.cz. Pokud k oficiálním číslům ministerstva financí připočítáme například skryté náklady a zmařené příležitosti, výsledky podle ní nejsou zdaleka tak přívětivé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T54o31m56á28š 76D32v85o62ř83á89k 1637902168732

Dle mého názoru jsou dotace prospěšné, pokud se SMYSLUPLNĚ využijí, viz příklad několika staveb v Litomyšli, jde to, jen se musí chtít! ;-)

0/0
14.3.2016 8:44

M26i85l20a51n 83K12a72s39a86l 1158329295195

Ne nemá. My kanalizaci z EU máme.

0/0
23.2.2016 10:32

D81u13š19a97n 92M72o77u12r11e41k 7562577317181

Článek šikovně míchá pravdivé věci s nepravdami, jak se někdy příznivcům V.K. stává :-)

Napsat, že pokud mi někdo věnuje třeba 561 Kč a musím k nim přidat svých 250 Kč, abych si koupil, to co chci, tak mi dal vlastně jen 311 Kč, je naprostá demagogie, jak psal už kolega níže..

Jak mohla tato studentka udělat státnice z matematiky??

0/−1
22.2.2016 16:55

S32t82a76n24i88s79l20a76v 27K11r34e67j21c14a43r 6747586553754

Řečeno slovy klasika, jsou schvalovatelé čerpání dotací a nejen těch z EU opravdu finančně gramotní. Nebo se drží hesla, za funkcí se i neznalost snáze schová.

0/0
20.2.2016 12:48

L77u66b44o81š 52U39l43r82i10c53h 5891380948374

"...interaktivní tabuli...S ní sice na rozdíl od atlasů neumí pracovat žádný člen pedagogického sboru....."

Smutné;-(, až smiešne;-D;-D;-D,to je vzdelanostná úroveň pedagógov českého školstva, ktorá určite nepatrí do EU.

0/0
20.2.2016 12:37

L84u73b75o70s 87K54a52p58l30a42n 6828149921666

Velmi neobjektivni clanek. Autorka jen tendecne pouziva cisla jak se ji to hodi. Pise, ze 25% je v prumeru spolufinancovani a pak ze dalsi vydaje jsou na udrzeni projektu dalsich 5 let pricemz zminuje vedecka centra, kterych je na celkovem objemu dotaci uplne minimum. Napr. u infrastrukturních projektu (silnice, zeleznice) nebo nakupu zarizeni typu interaktivni tabule jsou tyto vydaje v nasledujicich 5 letech minimalni a vznikly by i bez vyuziti dotaci. Stejne tak naklady na vypracovani projektu a publicitu delaji radove jednotky procent. Vubec se nezminuje o positivnim efektu vyvolanim investice pro ekonomiku a nalitim penez z ceske spoluucasti, ktere by jinak vubec nemusely jit na investice, ale spise na spotrebu.

Moje deti chodi do skoly, kde hojne využívají interaktivní tabuli a bez dotaci ny si ji neporidili. Ja jezdim vlakem i autobusem z dotaci a bez nich bych jezdil starym. Opravenych silnic bez dotaci by bylo take vyrazne mene a pri verejnych investicich bez dotaci by se vubec nezkoumala sociekonomicka navratnost.

Dotacni politika Eu sice prinesla vice papírování, ale zase aspon zkouma smysluplnost investice. Samozrejme jsou i odstrasujici priklady. Ale kolik procent z celku to je? A neni to vina Eu, ale spise podvodu na ceske strane.

+5/−6
19.2.2016 16:31

Z34d83e39n32e88k 19S13e55i57d33l 6314485200227

To máte pravdu, ale znám město, které z dotací EU postavilo cyklostezky, po kterých skoro nikdo nejezdí a sportovní areál na takovém místě, že je po většinu roku prázdný. Tomu říkám využití dotací. Nebo se použily dotace na výstavbu rybníka, v místě kde je minimální přítok vody. A takových akcí je mnoho, stačí se jen dívat kolem sebe.

+6/−1
19.2.2016 16:40

J75o94s73e70f 89V84l21t60a52v45s63k27y 3895135901723

Za to nemuze Brusel , za to muzou domaci neschopni politici.

+6/−1
19.2.2016 16:46

L92u96b86o83s 62K67a69p85l45a37n 6128109441526

A pak se staci kolem sebe rozhlednout kolik stovek kilometru daknic a silnic se rekonstruovalo, kolik zeleznic, kolik cisticek, kanalizaci, kolik studentu vyjelo za penize eu na studia do zahranici, kolik vyuzivanych cyklostezek se postavilo, ....

+2/−1
19.2.2016 17:47

M81a78r51t96i11n 95P20e44c92i80n90a 4391203

No právě. Studenti mohli jet do zahraničí za své a nikoli za peníze nás všech, cyklostezky by se nepostavily neb jsou zbytečné a zbytek Vámi uvedeného by se z našich peněz v pohodě postavil i bez dotací a navíc levněji.

+4/−1
19.2.2016 21:53

L68u42b13o97s 51K12a22p68l14a57n 6168309121116

Pokud jsou z vašeho pohledu zbytečné cyklostezky, potom z pohledu lidí co u nich musí bydlet jsou zybtečné dálnice. Když je na silnici doatce 85%, i když bych přeháněl a připočetl různé vícenáklady spojené s doatcemi, tak min. 50% je z dotace. Takže bysme opravili z vlastního jen polovinu silnic.

+1/−1
19.2.2016 21:59

J75i83n15d32ř52i89c66h 98Š36k24o89p68e47k 4905231550885

1) to je problém města, že se rozhodlo realizovat investici, která není příliš využívaná. Současně to může být ale příprava v předstihu na nějaký rozvoj cyklodopravy. Jen prostě třeba využili možnost v předstihu

2) sportovní areál je vždy prodělečný a chvíli trvá, než si najde uživatele

3) ten rybník může sloužit k zadržování vody v krajině, tak je logické že v sušších obdobích není hladina na max

+2/0
19.2.2016 17:58

V82l65a56s35t91i64m45i72l 89S75v20o77b80o98d93a 7873368165854

"... dlouhodobě spolupracuje... ... Institutem Václava Klause..."

Jak jsem toto přečetl, hned jsem věděl, že článek bude dobrý :-).

+7/−1
19.2.2016 16:12

H86o59n88z37a 43P83u36p80á54k 1617450233429

Takhle trefný článek jsem dlouho nečetl, děkuji! p.s. toto komentuji, jako někdo kdo s čerpáním dotací má osobní zkušenost.. ;-)

+5/−3
19.2.2016 16:09

J88i67n47d82ř20i86c29h 93Š32k66o95p64e74k 4445891510105

a z jaké pozice ?

Protože v dotacích se trochu orientuji, ale tvrzení, že publicita + administrativa seberou řádově podobné prostředky jako je výše samotné dotace, není ani scifi.

Je to kravina

0/−1
19.2.2016 18:08

M92a37r23t42i56n 94M94i39k50o48l15á15š56e44k 7550900833

Dotace zrušit!!

+3/−2
19.2.2016 15:44

J95i35n47d57ř74i92c27h 28Š48k76o77p49e24k 4895141240585

a padne tak víceméně jediná kladná protiváha diktátu EU

0/0
19.2.2016 18:19

S96t69a78n51i46s66l53a54v 95S53r72b97a 4365364548254

hezký rozbor. nabízím pohled z jiného úhlu: ve vztahu k dotacím nic jako stát neexistuje, existují pouze občané, jejich bohatsví a jimi placené daně. a co vidíme jako důsledek dotací? zdanění občanů je stejné, ale bohatství části občanů se díky dotacím krásně navýšilo. což je určitě pozitivní. a pokud tam přece jen někdo chce ten stát vidět, tak platí, že čím bohatší jednotlivec, tím bohatší stát. takže zase pozitivum. cháchá

0/0
19.2.2016 15:31

A69n38t43o17n53i12n 52N26e17m19e46c 8301450331296

Pokud vystoupi Britanie, ktera take patri k malo platicim clenum EU, staci aby vystoupilo z EU Nemecko a potom se nemusime hadat o dotace, proste zadne uz nebudou a konecne budou mit demagogove po zbytecne argumentaci.

Take bude jasne, ze kazdy stat muze vystoupit z EU a neni nutno trvale nadavat.

+2/0
19.2.2016 15:12

A65n38t77o93n40i11n 79N81e76m49e87c 8941510791616

Ta dama je prvotridni demagog, vsak take spolupracuje s jakymsi Klausem a to je co rict.

Pokud tedy dotac nejsou vyhodne, proc o ne Cesko zada - je mozne zit i bez dotaci.

Polaci a jini si je radi vezmou. Proc vsak nezada Ceska republika o smysluplne dotace, za vsechno mohou ti Nemci, ze nam davaji penize.

+5/−8
19.2.2016 15:03

J93i31ř81í 94R50o90d 7764868130800

Moje řeč. Moc hezky napsáno!

+7/−2
19.2.2016 15:02

J10i49n18d38ř22i51c12h 78Š46k63o60p16e90k 4315941130105

akorát je to nesmysl vytvořený na základě nesmyslů a polopravd

+2/−1
19.2.2016 18:07

M64a23r23t10i72n 44P39e68c58i34n93a 4521673

To měl být mínus

0/0
19.2.2016 21:46

M70a17r95t97i89n 19P12e94c72i68n86a 4551423

Není to kravina, bylo to zde velmi hezky spočítáno.

https://web.svobodni.cz/clanky/mach-evropska-unie-nas-stoji-rocne-asi-200-miliard

+1/0
19.2.2016 21:49

P51a48v52e28l 12Š58e86v39č69í95k 6800855959490

Jakákoliv dotace je jen způsob sofistikované zlodějny.

+21/−2
19.2.2016 14:28

P52a25v98e50l 38K44u16n93c 9112819968788

"Český pohled" charakterizuje už to, že většina mluví o čerpání dotací. Ty by se přece měly využívat!

Úvaha, že vyspělejší země by z peněz ušetřených na dotacích platily za naše "tvrdé zboží", je úplně mimo. To přece dělají, pokud takové zboží ovšem vůbec máme. Dotační peníze jsou něco, co mohou postrádat.

+4/−2
19.2.2016 14:19

T36o42m92á68š 24B32a90l69v49í65n 1100715772602

No to je velmi odvážná myšlenka se kterou by tak 95% voličů oněch zemí rozhodně nesouhlasilo.

Na druhou stranu i tvrzení paní autory je hodně odvážné, takže jste z mého pohledu jen srovnal skóre.

0/0
19.2.2016 15:02

J11i29n28d87ř93i49c12h 79Š41k97o91p81e89k 4165891350485

bože to je slátanina.

Jinak pro představu: Pokud budou uznatelné náklady na projekt 100 mil, z EU jde 85 mil, 5 mil ze státního rozpočtu ČR, 10 mil přidá město.

Náklady na povinnou publicitu max. řádově desítky tis. Kč.

Pokud si někdo myslí, že desítky mil jsou menší než desítky tisíc, vymlouvat mu to nebudu

+7/−8
19.2.2016 14:19

M11a89r66t51i92n 37P87e97t12r 6583632568829

Na úvod musím říct, že s dotacemi nesouhlasím, často se vyplýtvají na naprosto nesmyslné či nepotřebné projekty. I když tato neúčelnost investic už je hlavně vnitřní problém v ČR, to je pravda. Ovšem zpět ke komentáři. Napsat, že pokud mi někdo věnuje třeba 561 Kč a musím k nim přidat svých 250 Kč, abych si koupil, to co chci, tak mi dal vlastně jen 311 Kč, to už hraničí s nějakou vážnou poruchou uvažování. Toto je naprostá demagogie a to ještě jen pro ty nepříliš logicky myslící.

+10/−5
19.2.2016 13:48

T10o76m59á67š 94B49a93l39v13í45n 1770175232142

Obávám se že s Vámi musím nesouhlasit. Otázka nezní kolik jsem dostal ta částka je zřejmá. Ale kolik jsem musel vynaložit na to, abych tyto dotace dostal. A zde je odečet výdajů 250 mld. Kč zcela správně.

+5/−3
19.2.2016 13:54

M74a74r30t21i37n 50P73e27t80r 6713692748809

Ne, to je příspěvek na financování projektu. Když uvedu na příkladu rodiny. Syn si chce koupit nový počítač za 20 000 Kč. Vy mu řeknete, ok 15 000 Kč ti přidám, ale aspoň těch 5 000 Kč si musíš vydělat třeba roznášením letáků. Když si pak ten počítač koupí, je jeho čistá pozice stále 15 000 Kč, nebo jen 10 000 Kč jak si myslí autorka a vy? ;-)

+3/−1
19.2.2016 13:59

T26o96m36á96š 19B51a53l98v88í33n 1350595162352

Nikoliv. Také vynecháváte ten první krok.

+1/−2
19.2.2016 14:03

M71a51r31t71i11n 98P96e84t62r 6343502508519

Jistě, zjednodušil jsem to. Dobře, tak uvedu příklad jiný a celý. Syn přispívá do rozpočtu, ze kterého rodina platí třeba své zbytné (ale pro jednotlivé členy podstatné) výdaje. Za dobu, kdy se takto podílí, do něj vložil třeba 120 000 Kč. Teď si chce koupit auto za 300 000 Kč. My mu řekneme, ať si jej koupí, že z rozpočtu mu na něj přispějeme 250 000 Kč a 50 000 Kč si musí zajistit sám jinde. A teď, když si jej koupí, je v čisté pozici 130 000 Kč, nebo jen 80 000 Kč? ;-)

0/0
19.2.2016 14:12

T18o34m55á48š 40B53a74l75v57í40n 1750125362952

A to je právě onen háček...čistá pozice poměřuje kolik jsem dostal od EU s tím kolik na tento příjem musel vynaložit peněz a nikoliv hodnotu toho co jsme za to pořídil. Vy to vztahujete na celkový objem realizovaných projektů a pak máte samozřejmě pravdu a čistá pozice ve vašem případě 130 tis. Kč.. Jenže toto není správná definice čisté pozice právě kvůli nutnosti spoluinvestovat, při které vznikají náklady ušlé příležitosti, nehledě na to že tam autorka zapomněla zahrnout náklady financování, protože EU projekty proplácí se značným zpožděním.

+3/−1
19.2.2016 14:42

K16a48r77e20l 68J83e50d84l92i54č22k62a 9496197748755

Jenže odečítat to musíte od 811 a ne od 561, to pak máte odečteno dvakrát. Když dostanete 561 tisíc příspěvek na auto v hodnotě 811 tisíc, takže za něj doplatíte jen 250 tisíc, tak jste pořád 561 tisíc v plusu oproti tomu, kdybyste si ho musel koupit jen za své. ;-)

+1/0
19.2.2016 13:59

K63a94r20e53l 67J46e64d82l84i18č97k10a 9256127908275

Ano, to máte pravdu. Jakkoli se dá souhlasit s obecným závěrem článku, tak prezentace takového výpočtu studovanou ekonomkou je zarážející. Její logika je, že když babička přispěje vnukovi 1000 korun, aby si koupil svetr za 2000, tak mu vlastně nedala nic - dala mu tisíc, ale tisíc doplatil ze svého, takže je na nule :-).

+5/−2
19.2.2016 13:57

T35o32m49á53š 85B31a24l53v44í69n 1560445782552

Vy jste udělal zkratku vy výpočtu stejně jako váš kolega předtím.

Zapoměl jste na první peněžní krok, pokud vezmu Váš příklad tak je to takto.

Vnuk je vzorný a babičce přispívá 1000 Kč na její provoz. Babička je ale také hodná a tak když si chce vnuk koupit svetr za 2000 Kč tak mu slíbí, že když si dá 1000 Kč ze svého tak mu mu 1000 Kč přispěje. Vnuk si tedy koupí svetr za 2000 Kč který ho stál právě 2000 Kč . Jeden 1000Kč ve formě pravidelného příspěvku babičce a druhý ve formě vyžádané spolu investice.

Přesto má autorka ve svém výpočtu drobnou chybu ale jinou než uvádíte vy.

+2/−2
19.2.2016 14:02

M13i89r81o13s28l22a62v 27R31e40z83a81n10i25n25a 3138299202691

A co to vzit takhle: Vnuk prispiva babicce tisic korun na jeji vydaje. Pak si chce koupit svetr za dva tisice. Ale protoze je chytry a vi ze ma hodnou babicku, tak misto aby zaplatil 2000, tak pozada babicku o prispevek na svetr. Dostane 1000 korun. Usetril tedy tisic korun. Takze je jak uvadite na 0. Podle autorky je ale v hodnote -1000, protoze musel tu tisicovku doplatit ze sveho.

0/0
22.2.2016 6:47

V14l64a48s92t72i84m45i69l 86H14a24l60a43š67t41a 8728371536794

Ne, to je známé téma zmařené příležitosti. Dostudovat, až pak diskutovat.

0/−1
19.2.2016 13:59

V33l44a24s44t49i45m35i72l 67H96a32l14a85š73t44a 8638391106694

To platí i pro tebe, Zdendo.

0/0
19.2.2016 15:08

J71o43s24e57f 24V33l57t54a47v22s22k20y 3115525851523

Kdejaky nedostudovanec postkomunistickych skol je v Cechach hned expertem. Mentora ji dela Klaus :))))))

+4/−10
19.2.2016 13:36

J37o40s36e93f 22V48o49s31i34c47k67y 4883867746693

Za 10 let jsme od EU na dotacich obdrzeli pres 560 mld korun. Tenhle fakt se proste okecat neda, i kdyz se o to autorka uporne snazi. Odecita, odecita i tabule 2x2m, ktere stoji pred projekty, a nakonec se dostane na sifru 100 mld. . . .Tohle mi pripomina, jak kdysi Petr Mach, ze strany Svobodnych, na jednom blogu iDnes pripocitaval a pridaval az dosel k zaveru, ze nas clenstvi v EU nas stoji rocne 300 mld kc.

+4/−3
19.2.2016 13:27

K19a68r51e79l 45J68e14d23l74i77č12k20a 9256537738735

A těch 560 mld. jsme obdrželi bez dalších podmínek a nákladů na dřevo? Nejsou žádné administrativní náklady, nemusíte platit jak na straně firem, tak na straně státu "dotační projektové manažery" a úředníky, kontrolory, nemusíte tisknout ty šílené billboardy nad každou sebemenší stavbičku, na kterou EU přispěla? Na ty dotace nemusíte platit určité procento jako spoluúčast?

+7/−1
19.2.2016 13:49

J58i47n61d31ř52i38c57h 83Š28k15o82p30e29k 4205191150255

administrativu (kontrolu) zajišťují jednak stávající úředníci, jednak částečně noví. Na tento provoz jsou peníze z EU, jmenuje se to technická pomoc

+1/0
19.2.2016 17:39

J87o74s52e21f 64V20l81t28a70v83s24k76y 3785445181593

Doporucuji vsem si precist zivotni drahu autorky. Predevsim tu posledni vetu.

0/−3
19.2.2016 13:25

J68o64s77e70f 31V95l45t20a13v27s24k26y 3755655891583

Virus sovinismu napadl uz i verejne mineni ohledne dotaci. Bravo.

0/−2
19.2.2016 13:21
Foto

L96u37d93e33k 62R64a52u32e72r 5555988268917

Konecne zadna Palatovska slatanina,ale pohled zdraveho rozumu na situaci ve ktere se nachazime.

+18/−3
19.2.2016 13:21

J72i46n86d21ř45i14c43h 39Š69k17o38p16e86k 4435921870845

tak to teda ani náhodou

0/0
19.2.2016 18:25

F81r60a80n95t61i62š68e51k 68V19e67s50e75l96ý 5432803660800

Z vlastní zkušenosti. Náklady ne pořízení tepelného čerpadla byly bratru 200 000 bez dotací. Pokud bych chtěl 50 % dotaci, tak bylo potřeba mít na práci firmu s patřičným papírem, projekt naprosto dokonalý po formální (nikoliv věcné) stránce a pár dalších vícenákladů. Odhad, kolik by to stálo, byl jenom o něco málo míň než 400 000. To vše s rizikem, že někdo udělá po dvou letech audit, zjistí vám formální chybu a Vy dotaci budete muset vrátit. Děkuji nechci

+19/−1
19.2.2016 13:20

J54i68n26d58ř73i27c22h 19Š25k58o29p28e34k 4825241440485

po dvou letech udělá audit ? 8-o

Dotace se před proplacením kontroluje, jesti to nevíš

0/−1
19.2.2016 16:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.