Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektromobily začnou brzy vytlačovat klasická auta, tvrdí analýza

Automobilový průmysl čeká za několik let velký zlom. Elektromobily a hybridní vozy budou levnější než klasická auta na fosilní paliva. Uvedla to agentura Bloomberg. Rozšíření aut na elektřinu by tak mohlo zažehnout další ropnou krizi. Pokud by surovina následně ještě víc zlevnila, na trendu to nic nezmění, boom elektro aut se jen o pár let odloží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F78r66a33n87t64i82š31e17k 42K94a84l50v80o77d68a 5937527283821

No moc tomu nevěřím. OLED budou mnohem levnější a nahradí TFT displeje. Budou se vytvářet na tiskárnách podobných 3D tiskárnám. A skutek utek...Možná tak Tesla by to vyřešil, ale ten vyděsil giganty tím, že chtěl lidem dát elektřinu zdarma.

0/0
11.3.2016 18:44

J63i63ř38í 86H26a98r81t64l 6586580328666

No řekl bych,že u nás to rozšíření zas až tak nehrozí.Pokud bych měl v brzké době pořizovat auto,tak to jistí nějaký bazar nebo inzerát.Na nové auto v žádném případě není a myslím,že se moc nebudu mýlit,když řeknu,že většina lidí v tomhle našem státečku na nové auto taky nemá.Jo to by se nějak muselo hnout s těma našima podprůměrnýma mzdama.Koupil jsem 6 let starého Forda,letos je mu 13 roků a doufám,že s ním brzo překonám republikový průměr stáří vozů u nás. Auta na elektřinu jsou pěkná,taky bych si dal říct,ale pro normální lidi nedostupná.No až takový nějaký bude stát do 150 000Kč,tak tu tyhle články můžete psát do aleluja.Za 550 000Kč tu leda tak můžete dávat fotky bez nějakých popisů a blábolů,jak se tahle auta rozšíří.

+1/0
7.3.2016 13:17

M18a85r61t29i91n 98K69o62u80š75a 6125424174

Eko fanatická analýza je zcela zmatená, postavená na dojmech. Blábol.

0/0
3.3.2016 12:20
Foto

J78a54n 37Č27e12r58m94á48k 4719728235337

zdalipak někdo počítal i s přebudováním mostů aby vydržely mnohem větší hmotnost oněch elektromobilů, které by po nich právě jely?... Vezměme v úvahu, že dobíjení baterií se u pump snadno vyřeší výměnou elektrolytu, ovšem ony baterie jsou stále velmi těžké...

0/0
1.3.2016 21:50

F81i19l49i34p 42N41e21s82p70o76r 8208204977737

Coze? Vzdyt auto na elektrinu je cele z hliniku a je daleko lehci nez obyc auto.

0/0
1.3.2016 22:10
Foto

J72a79n 85Č50e55r94m83á93k 4449628845717

bez akumulátorů možná... Krom toho, celohliníková auta už také nějaká jsou. Jejich cena je však velmi vysoká, což brání masivnějšímu rozšíření...

0/0
2.3.2016 18:25

J57a35n 48N27e61u79m97a78n32n 6335305125405

Co to je za blbost? ;-D

Ony jsou mosty stavěné jen pro osobáky?

+1/0
3.3.2016 9:38

M60i88r90o54s78l65a74v 35S55u40c34h64y 5590989140660

Experti z OPECu se mýlí. Přece nebudou prorokovat konec zlatých časů. Já se na věc dívám z trochu jiného úhlu pohledu. Největší výrobce aut na světě je Čína, vyrábí asi čtvrtinu aut celosvětově. V loňském roce vedení ČLR rozhodlo o rapidním snížení emisí do 5ti let. Silniční dopravu to rozhodnutí nemine. Čína je také zcela dominantním výrobcem baterií. Řešení se nabízí úplně samo. Ty předpoklady OPECu budou jen v Číně překonány do roku 2020.

Článek jasně hovoří o tom, že se očekává výrazný pokles cen elektromobilů. V momentě, co budou cenově srovnatelné s ostatními vozidly, vlastně pro jízdu ve městě nebudou mít konkurenci. Já najezdím denně po městě v průměru 50-60 km, maximálně 100 km. Když budu mít auto s výdrží 120 km, budu spokojen. Přes noc strčit na nabíječku a ráno zase hurá na cesty.

Můj odhad do roku 2040 je, že většina aut v té době bude elektro. Jen polykači dálničních kilometrů budou hybridy s prodlouženým dojezdem.

+2/0
1.3.2016 11:49

J76a57n 40D78u64d68e68k 2880272767383

Váš odhad je pravděpodobně správný. Sranda je, že v dřív se strašilo, že dojde ropa. Ona nedojde. Prostě ji lidi už nebudou používat.

0/0
2.3.2016 20:03

M80i20r89o81s78l46a54v 55S92u71c65h94y 5480809190370

Ropa je nepostradatelná v chemickém průmyslu, téměř veškeré plasty jsou dnes na bázi ropy (i když se intenzivně pracuje na její náhradě). A kdyby nic jiného, její spalování je nesrovnatelně ekologičtější než pálení hnědého uhlí.

0/0
3.3.2016 13:18

V28o89j84t13ě93c98h 29R45o71u75b46a34l 9770813612793

Pro větší rozšíření elektromobilů bude nutné nejen jejich technologické zlepšení ale především důkladná rekonstrukce stávajících rozvodných sítí elektrické energie. Stačí si přepočíst současnou spotřebu benzínu na Joule. Další problém budou nabíjecí místa, tohle se ze zásuvky běžné domovní instalace zařídit opravdu nedá.

+2/0
1.3.2016 8:45

M33a56r82t79i65n 82K65a13r70á42s23e74k 9398783448368

Na Joule to nema smysl prepocitavat, je treba porovnavat realnou spotrebu aut a dojdete cca k pomeru 1 litr na 3 kWh (pocitano u nafty, u benzinu to bude trochu horsi pro benzin). Pak zjistite, ze kdyby cela republika jezdila osobaky elektromobily miste spalovaku, tak nebude nijak zasani narust spotreby (ani ne tolik co rocne vyvazime...

+3/0
1.3.2016 8:56

P66a98v80e39l 95O59b86d42r17ž18á39l84e91k 6496274748152

Počítám, že původní autor narážel hlavně na transfery a skladování té energie.

U benzínu/nafty naložíte těch 90 MWh do cisterny a odvezete kam je potřeba (čerpací stanice), tam složíte do nádrže a může to tam čekat klidně měsíc, než přijede zákazník - tak elektřinu musíte dostat v reálném čase do místa, kde si chce zákazník zrovna nabíjet.

+1/0
1.3.2016 11:07

M88a31r51t64i56n 44K83a12r38á87s48e84k 9668463418508

No to jo, ale i kdyby jezdili vsichni na EV (coz je mimo realitu) tak to nebude nijak zasadne vyssi zatez na sit nez je dnes, jedine s cim by byl vyraznejsi problem jsou verejne rychlonabijecky, ale tam jde spise o lokalni cast site aby byla dostatecne dimenzovana....

0/0
1.3.2016 11:28

P70a63v21e76l 29O83b30d92r40ž72á35l81e55k 6906134738562

Vliv bych tam viděl - když i průkopníci elektroaut razí systém - přes den jezdit, v noci nabíjet. Takže se nám bude vytvářet celkem výrazná špička v domácnostech a to v objemech, se kterými se nepočítá. Zvlášť na sídlištích nejsou sítě stavěné tak, aby každý byt v paneláku měl 5-6 hodin v kuse trvalý odběr 11 kW.

Zvlášť, když typický panelák má do bytů 1fázové přípojky s 20A hlavním jističem.

0/0
2.3.2016 11:33

J52a57n 89F43r36o52l55í75k 6236220265834

Socialistům pro rozšíření bude stačit zvýšit spotřební daň na benzín a naftu o 10000 %, zavést euro 15, zavést silniční daň 100000 ročně a Ťok nechá upravit pokuty za jízdu ze spalovacím motorem z 5000 na 50000. ;-D

0/0
1.3.2016 11:43

V28í26ť47a 35K50r95u45t29i71š 1420714315487

30.000 USD? Za ty peníze je v USA SUV ve vrcholné motorizaci, automatem a 4x4, v evropském ekvivalentu tak 1M CZK. Takže pokud za to má být nějaké vozítko na úrovni nižší střední se všemi současnými nevýhodami elektromobilu, tak masové rozšíření ještě chvíli potrvá.

+3/0
1.3.2016 7:51

H59o14n85z48a 89K91r93o52u91ž94e38k 3194189728327

Jo analýza tvrdí, tak to bude určitě pravda. Stejně jako tohle:

http://ekonomika.idnes.cz/vyvoj-v-cenach-ropy-0ox-/eko-zahranicni.aspx?c=A150919_025929_eko-zahranicni_rts

+3/0
1.3.2016 6:20

M98i48l18o16š 23D12v32o56ř64á65k 8515247636891

elektromobil je tuze zajimava vec! sam ho pouzivam, ale dojedu s nim maximalne tak na Petriny.

Pak mi dojde prodluzovacka :- (

+2/0
1.3.2016 0:57

P37e81t78r 89P25e81t23r 6833422888353

Je to optimistické ale ne nereálné, v západním světě tomu i věřím. Musíte si taky uvědomit, že spalovací motory jsou teď levné ale nemusí být věčně, on ten hon za ekologií dost prodražuje výrobu, vývoj, údržbu, provoz těch aut, přidávají se nové a nové systémy, složité na výrobu a hlavně poruchové a postupně se auta stávají draží a dražší. Pokud budou postupně polehoučku zdražovat a zároveň se budou elektromobily zlevňovat a zvyšovat se jejich dojezd (za poslední roky se vyvynuly o dost) tak není nereálné aby tvořily významou část prodejů.

Fabii elektromobil asi jen tak nenahradí ovšem u vyšších tříd (třeba nad půl milionu pořizovací ceny) bude brzo výhodnější elektromobil a lidí s takovým rozpočtem na auto není málo (v západní Evropě a USA, na Ukrajině a v Rusku bude samozřejmě ještě 30 let jezdit pořád ta samá Lada)

0/0
29.2.2016 23:10

M67a31r88t76i13n 98K70a39r21á84s71e53k 9758393418948

No ony ty auta "zdrazuji a zdrazuji", ale za cenu fabie combi v holobytu v roce 2001 si dneska koupit auto o tridu vetsi s peknou vybavou (nominalne stejnou cenu, kde je za ty roky inflace)

+2/0
29.2.2016 23:34

P50e45t87r 49J11a46r58o98š 2824691555617

kdyz pominu fakt, ze vetsina lidi v CR by si na elektromobil stejne musela vzit hypoteku, tak mi to zhlediska cen elektriny pripomina 90.leta, kdyz vsem vtloukali do hlavy, at si poridime plynove pripojky, protoze plyn je strasne levnej a provoz domacnosti bude za hubicku. kam se od te doby ceny plynu dostaly vime vsichni. a stejne to bude i s elektrinou po rozmachu elektromobilu.

+2/0
29.2.2016 23:07

J45a60n 10K94r91p19e30c 5846943474442

podle me analyzy k rozvoji elektromobilu nikdy nedojde, protoze napresrok na zemi pristanou hodni ufouni a daji nam jen tak z pleziru teleportacni technologii a nadsvetelny pohon.

+2/0
29.2.2016 23:04

A12n69t28o24n67í38n 53S11c23h47i45n34d36l45e91r 8582719449987

tak masové rozšíření nevím, přecejenom ne každý stát je na tom jako Norsko, kde se na nákup elektromobilu štědře přispívá (paradoxně ze zisku z ropy).

+2/0
29.2.2016 22:54

A68n24t41o53n43í22n 23S49c10h22i89n89d54l66e84r 8222619869807

já tomu věřím, zrychlení na to to má, a ty tresty za vytlačování ze silnice jsou dost nízké...

+1/0
29.2.2016 22:51
Foto

J86i92ř28í 62B24a61b19i41n29s38k59ý 7937789718501

jediná budoucnost je vodík , vodík který se uvolní teprve ve spalovacím prostoru , a potom slunce , ovšem dokud budou energie předmětem komerce nemá nikdo s ničím šanci cena el. energie na burzách klesla o 50% proti loňskému roku a komu z vás zlevnily elektřinu ?

+1/−1
29.2.2016 22:22

J98i18ř61í 51P81r25a87ž18á29k 9230512721432

Připomíná mi to články z učebnice ruštiny z 60tých let. Ty začínaly vždy: Víte že za 10 let bude v SSSR..... a následovala nějaká optimistická chiméra, která není splněna do dnes.

+7/−2
29.2.2016 21:03

R73o62b41e79r46t 78M49r16o57c24z81k38o53w13s96k71i 7188190849454

leckdo považoval za chiméru, solární panely, naftová auta, větrné elektrárny, roboty atp.

nejsme v SSSR pane Pražák, přece jen tyhle předpovědi pocházejí z nějakých analýz a když ty analýzy jsou nezávislé tak často i vyjdou, ovšem nikdo to nikdy zaručit nemůže, je to předpoklad s nějakou pravděpodobností že ta budoucnost vyjde když se splní toho a toto a toto, a nestane se neočekávatelná událost která by to zpomalila nebo zhatila...

+1/−1
29.2.2016 21:17

R76o66b56e87r82t 92M68á47s12l36o 1981391757577

V padesátých letech tyto analýzy předpokládaly prudký rozvoj automobilů na jaderný pohon ...

+2/−1
29.2.2016 21:25

R29o83b88e68r16t 55M21r72o61c68z62k20o29w84s15k61i 7878730119594

kdo ty analýzy dělal? jak říkám jsou objektivní a neobjektivní a navíc ani všechny seriózní analýzy vyjdou, to je prostě nemožné

+1/−1
29.2.2016 21:26

R85o10b30e52r70t 32M92á56s39l92o 1411661827947

Googlete třeba Ford Nucleon...

+1/0
29.2.2016 21:29

R62o32b90e93r87t 73M34r26o80c42z38k71o34w13s94k24i 7368950369234

ten pohon nikdy neexistoval, to nebyla žádná analýza ale scifi

Projekt nikdy nepřekročil stádium makety, postavené v měřítku 3:8.

0/−1
29.2.2016 21:30

R95o37b50e87r60t 53M70á58s28l66o 1371771307427

Ale všichni věřili tomu, že je to budoucnost. Dělali na tom ve spoustě automobilek. Protože ropa měla dojít. Už 1914 vyhlásili, že je jí na max 10 let.

+3/0
29.2.2016 21:33

R65o27b42e45r98t 79M85r30o98c84z73k64o38w83s36k41i 7388140179664

jistě, snažili se stvořit něco co neexistuje, to je ok, ale není to analýza, ale pokus o nový vynález inspirovaný ze scifi

řekl bych že elektromobily jsou mnohem reálnější než byl vůz nucleon a analýza jejich získávání podílu na trhu a v provozu vychází z realistických údajů jako pokles ceny baterií a zvyšování jejich výkonu či kapacity o reálná procenta...

0/−1
29.2.2016 21:36

R89o81b72e92r85t 79M70á41s18l78o 1561541557767

Mě osobně by se také elektromobily líbily. Minimum pohyblivých součástí, jen čtyři elektromotory, žádná převodovka, spojka ani šíleně složitý spalovací motor. Nemá se na tom vpodstatě co rozbít, takové auto by mohlo vydržet desetiletí. Problém ovšem je, že taková auta výrobci nechtějí, co by pak ty další desetiletí vyráběly, že? Vývoj jde naopak opačným směrem, lehké přeplňované motory, které vydrží sotva pět let, a pokud to náhodou přežije tak to pro jistotu odpráskne elektronika.

Mě osobně by se dokonce líbily i ta auta na jaderný pohon, realizovatelné to samozřejmě je - koneckonců jedno už jezdí po Marsu.

Ale právě analytici často neberou v úvahu politická rozhodnutí, boj společností, ovlivnění veřejného mínění a dokonce velmi často nerozumí technické části a nejčastěji je výsledek analýzy prostě předem zadán. Proto mám apriori nedůvěru ke všem analýzám, které si hrají na to, že budoucnost vidí naprosto jasně. Analýzy se nedělají, aby se něco zjistilo, analýzy se dělají na objednávku toho kdo jí zaplatí.

PS: Jsem programátor-analytik.

+6/0
29.2.2016 22:02

M87a59r41t74i48n 53V42a22n81ě16k 9514757502103

Nic si z toho nedělejte. Jsou i horší povolání.

+1/0
29.2.2016 23:58

R43o76b37e45r86t 17M11á65s83l17o 1721421457137

Já si nestěžuji :-), jen jsem chtěl vysvětlit, že ne vše je třeba analytikům věřit.

0/0
1.3.2016 1:21

J85i56ř79í 58P42r82a53ž25á30k 9440222311112

Uvedl jsem analogii, která platí i pro dnešní snílky. Takže pro ty méně chápavé: v diskusi zde někdo vypočítává, kolik by vážila baterie pro dojezd jako auto se spalovacím motorem. Užitečné zatížení dnešního vozu by bylo záporné, nezbylo by ani na hodně lehkého řidiče. K tomu připočtěte, že tu těžkou baterii musíte celou dobu vozit a celý vůz musíte nadimenzovat na ty daleko větší váhy, tedy masivnější, těžší a celou tu váhu musíte vozit...

Tudy zatím cesta nevede. takže čeká dlouhá cesta R and D.

+1/0
29.2.2016 21:34

M10a79r49t96i92n 48K33a15r54á85s20e68k 9338293878478

Ale aby elektromobily mely uspech, tak nemusi mit na jendo nabiti dojezd jako auto na bezin, v tom je ten vtip.

Pokud by bylo za dobrou cenu, tak muze mit velky uspech i auto s realnym dojezdem 100 km....

0/−1
29.2.2016 23:38

J52i44ř79í 46P29r82a77ž49á40k 9270402761532

Zatím elektroauto stojí násobně víc. A hlavně když započítáte do ekologické stopy i životní cyklus baterie, tak jsou škody značné. Najděte si něco o těžbě lithia,.....

Při masovém rozšíření ještě problémy s nabíjením - dimenzování a stabilita sítě,... Znamenalo by to úplné přestavění.

0/0
1.3.2016 5:53

M98a75r65t83i57n 81K68o19u36š37a 6205444124

To by znamenalo vlastnit dvě auta, jeden elektrický krám na objíždění baráku a druhé auto, když potřebuju někam dojet.

0/0
3.3.2016 12:17

J19a60n 12F43r15o32l61í28k 6296840645874

Četl jsem ve VTM (věda a technika mládeži) někdy v roce 1970, že v roce 2000 budou všechny automobily i létat. No mají16 let zpoždění.;-D

0/0
1.3.2016 11:46

R43o86b97e59r54t 36M28r11o89c75z89k60o56w33s57k92i 7508270109554

Toto je dokonalý příklad neobjektivní "analýzy" ;-D

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) ale předpovídá, že elektrovozybudou v roce 2040 tvořit jen jedno procento aut.

Že v roce 2040! budou elektrovozy tvořit jen jedno procento je naprostý vtip a s analýzou to nemá nic společného. Je to jen propaganda aby lidi eletromobily nekupovali...

0/−2
29.2.2016 21:25

J40i21ř61í 49P12r24a38ž29á46k 9160602241282

Tak jděte s dobou, pokrokáři, a kupte si sám elektroautomobil.;-D;-D

+1/0
29.2.2016 22:06
Foto

P55e72t52r 58N56o10v31o69t16ň19á62k 1145391463248

Elektromobily jsou budoucností, ovšem jen pro vyspělé země, takže i když jich ve vyspělých zemích bude za deset dvacet let jezdit desítky procent, tak v poměru k celému světu to budou sotva jednotky procent.

+2/−1
29.2.2016 20:46

T17o26m38á75š 67R29e64k89t12o79r 1168624407389

Mimochodem elektromobily jsou řešitelné i s dnešními bateriemi, jejich množstvím a el. sítí. Ale nesměly by to být auta s motorem 100kw. akové minivozítko jako cityel (co šlo bohužel do kytek) s malou váhou pro jednoho člověka aa 4kw motorem by fungovat mohlo... Jen by nesmělo nové stát jako normální auto!

+1/0
29.2.2016 20:24

P30a23v66e50l 60O50b60d64r97ž55á50l11e50k 6926954318922

4 kW má nějaký lepší skútr. To opravdu není auto.

0/0
2.3.2016 7:15

M31i45r71o 96M86o61r87i84c 5905154532423

Dnes stojí 90kWh aku 20-22 tis. EUR a váži asi 900kg. Do dvoch rokov bude 900kg obsahovať 120 kWh energie a bude stáť 12-13 tis. EUR.

Dnes na tú batériu Tesla prejde 400km. Pri 120kWh to bude 530km.

Áno, elektrika v aute má budúcnosť. Do 5 rokov bude elektrické auto dostupné rovnako, ako bežný diesel.

Ak by bolo v CZ 2mil áut, kde priemerný nábeh je 6000km/rok tak ročný nábeh 2mil áut by bol 12mld km. Spotreba e-auta je 0,15 kWh/km... tj 1800 GWh na 12mld km

Každý blok JE vyrobí ročne ca 4000GWh elektriky... Keďže JE beží vo dne v noci v rovnakom výkone, tak nočný prúd je často jalový, neminie sa....

Takže inak povedané, milión áut by spotrebovalo 40% elektrickej energie, ktorá sa vyrobí v jedinom bloku JE. Pre elektriku je dostupná infraštruktúra aj kapacitne aj prenosovou sústavou. Akumulátory sa rýchlo zlepšujú a podstatne rýchlešie zlacňujú. Sú jednoznačnou budúcnosťou.

Bežne sa vodík vyrába z CH4, teda zo zemného plynu.

Skomprimovať H2 na použiteľnú hodnotu je drahšie, ako nabiť batériu.

Ukladanie energie pri elektrine je podstatne jednoduchšie, ako pri multi-tlakovej nádrži.

0/−2
29.2.2016 20:23

T82o33m91á10š 21R84e77k61t98o91r 1368294787519

A proč by ty baterie měli jako zlevnit když je jich nedostatek?

+2/0
29.2.2016 20:25

M13i28r49o 76M10o67r91i55c 5925594322763

masovou produkciou - bežný jav.

0/−1
29.2.2016 20:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.