Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektromobily začnou brzy vytlačovat klasická auta, tvrdí analýza

Automobilový průmysl čeká za několik let velký zlom. Elektromobily a hybridní vozy budou levnější než klasická auta na fosilní paliva. Uvedla to agentura Bloomberg. Rozšíření aut na elektřinu by tak mohlo zažehnout další ropnou krizi. Pokud by surovina následně ještě víc zlevnila, na trendu to nic nezmění, boom elektro aut se jen o pár let odloží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F49r21a32n70t26i63š62e25k 28K10a79l54v33o86d49a 5157537593371

No moc tomu nevěřím. OLED budou mnohem levnější a nahradí TFT displeje. Budou se vytvářet na tiskárnách podobných 3D tiskárnám. A skutek utek...Možná tak Tesla by to vyřešil, ale ten vyděsil giganty tím, že chtěl lidem dát elektřinu zdarma.

0/0
11.3.2016 18:44

J96i61ř33í 84H70a27r85t91l 6816670848806

No řekl bych,že u nás to rozšíření zas až tak nehrozí.Pokud bych měl v brzké době pořizovat auto,tak to jistí nějaký bazar nebo inzerát.Na nové auto v žádném případě není a myslím,že se moc nebudu mýlit,když řeknu,že většina lidí v tomhle našem státečku na nové auto taky nemá.Jo to by se nějak muselo hnout s těma našima podprůměrnýma mzdama.Koupil jsem 6 let starého Forda,letos je mu 13 roků a doufám,že s ním brzo překonám republikový průměr stáří vozů u nás. Auta na elektřinu jsou pěkná,taky bych si dal říct,ale pro normální lidi nedostupná.No až takový nějaký bude stát do 150 000Kč,tak tu tyhle články můžete psát do aleluja.Za 550 000Kč tu leda tak můžete dávat fotky bez nějakých popisů a blábolů,jak se tahle auta rozšíří.

+1/0
7.3.2016 13:17

M72a86r16t21i75n 23K63o92u91š58a 6875524254

Eko fanatická analýza je zcela zmatená, postavená na dojmech. Blábol.

0/0
3.3.2016 12:20
Foto

J10a13n 69Č85e83r22m65á85k 4689228795267

zdalipak někdo počítal i s přebudováním mostů aby vydržely mnohem větší hmotnost oněch elektromobilů, které by po nich právě jely?... Vezměme v úvahu, že dobíjení baterií se u pump snadno vyřeší výměnou elektrolytu, ovšem ony baterie jsou stále velmi těžké...

0/0
1.3.2016 21:50

F35i60l53i40p 71N80e57s43p29o17r 6667267748732

Coze? Vzdyt auto na elektrinu je cele z hliniku a je daleko lehci nez obyc auto.

0/0
1.3.2016 22:10
Foto

J90a89n 65Č45e47r73m80á69k 4709238265157

bez akumulátorů možná... Krom toho, celohliníková auta už také nějaká jsou. Jejich cena je však velmi vysoká, což brání masivnějšímu rozšíření...

0/0
2.3.2016 18:25

J96a54n 28N93e13u74m36a93n49n 6615195625295

Co to je za blbost? ;-D

Ony jsou mosty stavěné jen pro osobáky?

+1/0
3.3.2016 9:38

M77i40r18o94s91l45a52v 20S20u30c75h29y 5330739150450

Experti z OPECu se mýlí. Přece nebudou prorokovat konec zlatých časů. Já se na věc dívám z trochu jiného úhlu pohledu. Největší výrobce aut na světě je Čína, vyrábí asi čtvrtinu aut celosvětově. V loňském roce vedení ČLR rozhodlo o rapidním snížení emisí do 5ti let. Silniční dopravu to rozhodnutí nemine. Čína je také zcela dominantním výrobcem baterií. Řešení se nabízí úplně samo. Ty předpoklady OPECu budou jen v Číně překonány do roku 2020.

Článek jasně hovoří o tom, že se očekává výrazný pokles cen elektromobilů. V momentě, co budou cenově srovnatelné s ostatními vozidly, vlastně pro jízdu ve městě nebudou mít konkurenci. Já najezdím denně po městě v průměru 50-60 km, maximálně 100 km. Když budu mít auto s výdrží 120 km, budu spokojen. Přes noc strčit na nabíječku a ráno zase hurá na cesty.

Můj odhad do roku 2040 je, že většina aut v té době bude elektro. Jen polykači dálničních kilometrů budou hybridy s prodlouženým dojezdem.

+2/0
1.3.2016 11:49

J65a89n 39D23u66d82e12k 2240342137913

Váš odhad je pravděpodobně správný. Sranda je, že v dřív se strašilo, že dojde ropa. Ona nedojde. Prostě ji lidi už nebudou používat.

0/0
2.3.2016 20:03

M89i80r33o39s79l13a25v 68S43u71c73h77y 5770729930850

Ropa je nepostradatelná v chemickém průmyslu, téměř veškeré plasty jsou dnes na bázi ropy (i když se intenzivně pracuje na její náhradě). A kdyby nic jiného, její spalování je nesrovnatelně ekologičtější než pálení hnědého uhlí.

0/0
3.3.2016 13:18

V34o52j74t79ě10c30h 58R83o71u79b49a61l 9930373932693

Pro větší rozšíření elektromobilů bude nutné nejen jejich technologické zlepšení ale především důkladná rekonstrukce stávajících rozvodných sítí elektrické energie. Stačí si přepočíst současnou spotřebu benzínu na Joule. Další problém budou nabíjecí místa, tohle se ze zásuvky běžné domovní instalace zařídit opravdu nedá.

+2/0
1.3.2016 8:45

M88a53r61t39i86n 90K94a26r17á15s70e73k 9908223618498

Na Joule to nema smysl prepocitavat, je treba porovnavat realnou spotrebu aut a dojdete cca k pomeru 1 litr na 3 kWh (pocitano u nafty, u benzinu to bude trochu horsi pro benzin). Pak zjistite, ze kdyby cela republika jezdila osobaky elektromobily miste spalovaku, tak nebude nijak zasani narust spotreby (ani ne tolik co rocne vyvazime...

+3/0
1.3.2016 8:56

P72a95v77e70l 59O32b90d68r32ž48á66l10e63k 6626734168772

Počítám, že původní autor narážel hlavně na transfery a skladování té energie.

U benzínu/nafty naložíte těch 90 MWh do cisterny a odvezete kam je potřeba (čerpací stanice), tam složíte do nádrže a může to tam čekat klidně měsíc, než přijede zákazník - tak elektřinu musíte dostat v reálném čase do místa, kde si chce zákazník zrovna nabíjet.

+1/0
1.3.2016 11:07

M13a87r33t20i63n 98K42a56r58á72s94e59k 9838923588278

No to jo, ale i kdyby jezdili vsichni na EV (coz je mimo realitu) tak to nebude nijak zasadne vyssi zatez na sit nez je dnes, jedine s cim by byl vyraznejsi problem jsou verejne rychlonabijecky, ale tam jde spise o lokalni cast site aby byla dostatecne dimenzovana....

0/0
1.3.2016 11:28

P98a88v96e59l 32O20b65d62r92ž17á47l33e94k 6626534418642

Vliv bych tam viděl - když i průkopníci elektroaut razí systém - přes den jezdit, v noci nabíjet. Takže se nám bude vytvářet celkem výrazná špička v domácnostech a to v objemech, se kterými se nepočítá. Zvlášť na sídlištích nejsou sítě stavěné tak, aby každý byt v paneláku měl 5-6 hodin v kuse trvalý odběr 11 kW.

Zvlášť, když typický panelák má do bytů 1fázové přípojky s 20A hlavním jističem.

0/0
2.3.2016 11:33

J95a86n 33F37r38o18l96í44k 6236110585944

Socialistům pro rozšíření bude stačit zvýšit spotřební daň na benzín a naftu o 10000 %, zavést euro 15, zavést silniční daň 100000 ročně a Ťok nechá upravit pokuty za jízdu ze spalovacím motorem z 5000 na 50000. ;-D

0/0
1.3.2016 11:43

V19í47ť54a 18K81r63u73t75i55š 1540924325707

30.000 USD? Za ty peníze je v USA SUV ve vrcholné motorizaci, automatem a 4x4, v evropském ekvivalentu tak 1M CZK. Takže pokud za to má být nějaké vozítko na úrovni nižší střední se všemi současnými nevýhodami elektromobilu, tak masové rozšíření ještě chvíli potrvá.

+3/0
1.3.2016 7:51

H27o56n61z18a 61K94r29o63u93ž87e15k 3354899698807

Jo analýza tvrdí, tak to bude určitě pravda. Stejně jako tohle:

http://ekonomika.idnes.cz/vyvoj-v-cenach-ropy-0ox-/eko-zahranicni.aspx?c=A150919_025929_eko-zahranicni_rts

+3/0
1.3.2016 6:20

M10i24l18o18š 16D66v82o68ř91á25k 8235977786641

elektromobil je tuze zajimava vec! sam ho pouzivam, ale dojedu s nim maximalne tak na Petriny.

Pak mi dojde prodluzovacka :- (

+2/0
1.3.2016 0:57

P18e50t93r 11P65e21t60r 6453362618153

Je to optimistické ale ne nereálné, v západním světě tomu i věřím. Musíte si taky uvědomit, že spalovací motory jsou teď levné ale nemusí být věčně, on ten hon za ekologií dost prodražuje výrobu, vývoj, údržbu, provoz těch aut, přidávají se nové a nové systémy, složité na výrobu a hlavně poruchové a postupně se auta stávají draží a dražší. Pokud budou postupně polehoučku zdražovat a zároveň se budou elektromobily zlevňovat a zvyšovat se jejich dojezd (za poslední roky se vyvynuly o dost) tak není nereálné aby tvořily významou část prodejů.

Fabii elektromobil asi jen tak nenahradí ovšem u vyšších tříd (třeba nad půl milionu pořizovací ceny) bude brzo výhodnější elektromobil a lidí s takovým rozpočtem na auto není málo (v západní Evropě a USA, na Ukrajině a v Rusku bude samozřejmě ještě 30 let jezdit pořád ta samá Lada)

0/0
29.2.2016 23:10

M39a41r25t58i49n 81K91a93r91á74s41e45k 9838253148448

No ony ty auta "zdrazuji a zdrazuji", ale za cenu fabie combi v holobytu v roce 2001 si dneska koupit auto o tridu vetsi s peknou vybavou (nominalne stejnou cenu, kde je za ty roky inflace)

+2/0
29.2.2016 23:34

P87e68t92r 47J96a49r97o84š 2474211335337

kdyz pominu fakt, ze vetsina lidi v CR by si na elektromobil stejne musela vzit hypoteku, tak mi to zhlediska cen elektriny pripomina 90.leta, kdyz vsem vtloukali do hlavy, at si poridime plynove pripojky, protoze plyn je strasne levnej a provoz domacnosti bude za hubicku. kam se od te doby ceny plynu dostaly vime vsichni. a stejne to bude i s elektrinou po rozmachu elektromobilu.

+2/0
29.2.2016 23:07

J58a29n 64K87r55p13e76c 5346673194522

podle me analyzy k rozvoji elektromobilu nikdy nedojde, protoze napresrok na zemi pristanou hodni ufouni a daji nam jen tak z pleziru teleportacni technologii a nadsvetelny pohon.

+2/0
29.2.2016 23:04

A42n31t13o86n88í76n 14S20c84h61i75n72d75l43e24r 8183887435399

tak masové rozšíření nevím, přecejenom ne každý stát je na tom jako Norsko, kde se na nákup elektromobilu štědře přispívá (paradoxně ze zisku z ropy).

+2/0
29.2.2016 22:54

A21n37t58o67n45í72n 20S53c89h80i48n78d75l77e25r 8593267935629

já tomu věřím, zrychlení na to to má, a ty tresty za vytlačování ze silnice jsou dost nízké...

+1/0
29.2.2016 22:51
Foto

J18i17ř42í 10B47a70b81i56n87s53k41ý 7947869908371

jediná budoucnost je vodík , vodík který se uvolní teprve ve spalovacím prostoru , a potom slunce , ovšem dokud budou energie předmětem komerce nemá nikdo s ničím šanci cena el. energie na burzách klesla o 50% proti loňskému roku a komu z vás zlevnily elektřinu ?

+1/−1
29.2.2016 22:22

J96i24ř83í 62P66r23a78ž33á24k 9390462821982

Připomíná mi to články z učebnice ruštiny z 60tých let. Ty začínaly vždy: Víte že za 10 let bude v SSSR..... a následovala nějaká optimistická chiméra, která není splněna do dnes.

+7/−2
29.2.2016 21:03

R94o60b82e96r23t 36M34r31o78c37z20k96o63w26s31k98i 7578840609864

leckdo považoval za chiméru, solární panely, naftová auta, větrné elektrárny, roboty atp.

nejsme v SSSR pane Pražák, přece jen tyhle předpovědi pocházejí z nějakých analýz a když ty analýzy jsou nezávislé tak často i vyjdou, ovšem nikdo to nikdy zaručit nemůže, je to předpoklad s nějakou pravděpodobností že ta budoucnost vyjde když se splní toho a toto a toto, a nestane se neočekávatelná událost která by to zpomalila nebo zhatila...

+1/−1
29.2.2016 21:17

R48o79b10e74r62t 36M48á39s83l27o 1701111877817

V padesátých letech tyto analýzy předpokládaly prudký rozvoj automobilů na jaderný pohon ...

+2/−1
29.2.2016 21:25

R60o37b70e43r80t 60M66r16o28c86z73k65o13w96s57k33i 7658530859944

kdo ty analýzy dělal? jak říkám jsou objektivní a neobjektivní a navíc ani všechny seriózní analýzy vyjdou, to je prostě nemožné

+1/−1
29.2.2016 21:26

R60o24b59e18r43t 86M86á94s46l60o 1651181187807

Googlete třeba Ford Nucleon...

+1/0
29.2.2016 21:29

R64o92b38e23r14t 98M30r41o60c23z11k96o32w50s80k59i 7608270259914

ten pohon nikdy neexistoval, to nebyla žádná analýza ale scifi

Projekt nikdy nepřekročil stádium makety, postavené v měřítku 3:8.

0/−1
29.2.2016 21:30

R30o46b77e61r98t 92M73á70s68l67o 1301641567317

Ale všichni věřili tomu, že je to budoucnost. Dělali na tom ve spoustě automobilek. Protože ropa měla dojít. Už 1914 vyhlásili, že je jí na max 10 let.

+3/0
29.2.2016 21:33

R42o63b94e52r48t 85M74r29o62c45z16k46o64w45s23k85i 7988480929254

jistě, snažili se stvořit něco co neexistuje, to je ok, ale není to analýza, ale pokus o nový vynález inspirovaný ze scifi

řekl bych že elektromobily jsou mnohem reálnější než byl vůz nucleon a analýza jejich získávání podílu na trhu a v provozu vychází z realistických údajů jako pokles ceny baterií a zvyšování jejich výkonu či kapacity o reálná procenta...

0/−1
29.2.2016 21:36

R60o28b25e75r24t 21M35á58s72l92o 1911461497107

Mě osobně by se také elektromobily líbily. Minimum pohyblivých součástí, jen čtyři elektromotory, žádná převodovka, spojka ani šíleně složitý spalovací motor. Nemá se na tom vpodstatě co rozbít, takové auto by mohlo vydržet desetiletí. Problém ovšem je, že taková auta výrobci nechtějí, co by pak ty další desetiletí vyráběly, že? Vývoj jde naopak opačným směrem, lehké přeplňované motory, které vydrží sotva pět let, a pokud to náhodou přežije tak to pro jistotu odpráskne elektronika.

Mě osobně by se dokonce líbily i ta auta na jaderný pohon, realizovatelné to samozřejmě je - koneckonců jedno už jezdí po Marsu.

Ale právě analytici často neberou v úvahu politická rozhodnutí, boj společností, ovlivnění veřejného mínění a dokonce velmi často nerozumí technické části a nejčastěji je výsledek analýzy prostě předem zadán. Proto mám apriori nedůvěru ke všem analýzám, které si hrají na to, že budoucnost vidí naprosto jasně. Analýzy se nedělají, aby se něco zjistilo, analýzy se dělají na objednávku toho kdo jí zaplatí.

PS: Jsem programátor-analytik.

+6/0
29.2.2016 22:02

M18a27r64t18i77n 38V27a11n82ě41k 9554627382373

Nic si z toho nedělejte. Jsou i horší povolání.

+1/0
29.2.2016 23:58

R57o81b67e81r70t 41M70á24s47l28o 1371371597257

Já si nestěžuji :-), jen jsem chtěl vysvětlit, že ne vše je třeba analytikům věřit.

0/0
1.3.2016 1:21

J55i69ř53í 69P96r63a37ž94á31k 9890692631962

Uvedl jsem analogii, která platí i pro dnešní snílky. Takže pro ty méně chápavé: v diskusi zde někdo vypočítává, kolik by vážila baterie pro dojezd jako auto se spalovacím motorem. Užitečné zatížení dnešního vozu by bylo záporné, nezbylo by ani na hodně lehkého řidiče. K tomu připočtěte, že tu těžkou baterii musíte celou dobu vozit a celý vůz musíte nadimenzovat na ty daleko větší váhy, tedy masivnější, těžší a celou tu váhu musíte vozit...

Tudy zatím cesta nevede. takže čeká dlouhá cesta R and D.

+1/0
29.2.2016 21:34

M58a45r83t29i60n 81K97a11r90á35s19e74k 9178393938798

Ale aby elektromobily mely uspech, tak nemusi mit na jendo nabiti dojezd jako auto na bezin, v tom je ten vtip.

Pokud by bylo za dobrou cenu, tak muze mit velky uspech i auto s realnym dojezdem 100 km....

0/−1
29.2.2016 23:38

J45i79ř50í 78P12r54a22ž86á85k 9650732101612

Zatím elektroauto stojí násobně víc. A hlavně když započítáte do ekologické stopy i životní cyklus baterie, tak jsou škody značné. Najděte si něco o těžbě lithia,.....

Při masovém rozšíření ještě problémy s nabíjením - dimenzování a stabilita sítě,... Znamenalo by to úplné přestavění.

0/0
1.3.2016 5:53

M60a76r21t16i43n 21K78o62u98š76a 6545604244

To by znamenalo vlastnit dvě auta, jeden elektrický krám na objíždění baráku a druhé auto, když potřebuju někam dojet.

0/0
3.3.2016 12:17

J64a44n 43F93r88o34l43í25k 6846190295844

Četl jsem ve VTM (věda a technika mládeži) někdy v roce 1970, že v roce 2000 budou všechny automobily i létat. No mají16 let zpoždění.;-D

0/0
1.3.2016 11:46

R94o13b32e95r43t 94M18r97o48c39z57k96o68w73s27k24i 7268460139944

Toto je dokonalý příklad neobjektivní "analýzy" ;-D

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) ale předpovídá, že elektrovozybudou v roce 2040 tvořit jen jedno procento aut.

Že v roce 2040! budou elektrovozy tvořit jen jedno procento je naprostý vtip a s analýzou to nemá nic společného. Je to jen propaganda aby lidi eletromobily nekupovali...

0/−2
29.2.2016 21:25

J27i86ř89í 77P52r91a75ž49á66k 9450742661902

Tak jděte s dobou, pokrokáři, a kupte si sám elektroautomobil.;-D;-D

+1/0
29.2.2016 22:06
Foto

P31e48t17r 55N66o64v80o46t62ň75á34k 1865451353248

Elektromobily jsou budoucností, ovšem jen pro vyspělé země, takže i když jich ve vyspělých zemích bude za deset dvacet let jezdit desítky procent, tak v poměru k celému světu to budou sotva jednotky procent.

+2/−1
29.2.2016 20:46

T16o28m98á47š 16R34e66k18t23o53r 1528514287679

Mimochodem elektromobily jsou řešitelné i s dnešními bateriemi, jejich množstvím a el. sítí. Ale nesměly by to být auta s motorem 100kw. akové minivozítko jako cityel (co šlo bohužel do kytek) s malou váhou pro jednoho člověka aa 4kw motorem by fungovat mohlo... Jen by nesmělo nové stát jako normální auto!

+1/0
29.2.2016 20:24

P41a13v64e89l 16O46b34d19r68ž59á80l32e58k 6636214648902

4 kW má nějaký lepší skútr. To opravdu není auto.

0/0
2.3.2016 7:15

M17i65r60o 42M48o45r36i60c 5665644402933

Dnes stojí 90kWh aku 20-22 tis. EUR a váži asi 900kg. Do dvoch rokov bude 900kg obsahovať 120 kWh energie a bude stáť 12-13 tis. EUR.

Dnes na tú batériu Tesla prejde 400km. Pri 120kWh to bude 530km.

Áno, elektrika v aute má budúcnosť. Do 5 rokov bude elektrické auto dostupné rovnako, ako bežný diesel.

Ak by bolo v CZ 2mil áut, kde priemerný nábeh je 6000km/rok tak ročný nábeh 2mil áut by bol 12mld km. Spotreba e-auta je 0,15 kWh/km... tj 1800 GWh na 12mld km

Každý blok JE vyrobí ročne ca 4000GWh elektriky... Keďže JE beží vo dne v noci v rovnakom výkone, tak nočný prúd je často jalový, neminie sa....

Takže inak povedané, milión áut by spotrebovalo 40% elektrickej energie, ktorá sa vyrobí v jedinom bloku JE. Pre elektriku je dostupná infraštruktúra aj kapacitne aj prenosovou sústavou. Akumulátory sa rýchlo zlepšujú a podstatne rýchlešie zlacňujú. Sú jednoznačnou budúcnosťou.

Bežne sa vodík vyrába z CH4, teda zo zemného plynu.

Skomprimovať H2 na použiteľnú hodnotu je drahšie, ako nabiť batériu.

Ukladanie energie pri elektrine je podstatne jednoduchšie, ako pri multi-tlakovej nádrži.

0/−2
29.2.2016 20:23

T23o23m61á78š 31R71e69k95t39o87r 1888964587499

A proč by ty baterie měli jako zlevnit když je jich nedostatek?

+2/0
29.2.2016 20:25

M66i82r75o 12M95o57r62i45c 5845664342923

masovou produkciou - bežný jav.

0/−1
29.2.2016 20:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.