Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektromobily začnou brzy vytlačovat klasická auta, tvrdí analýza

Automobilový průmysl čeká za několik let velký zlom. Elektromobily a hybridní vozy budou levnější než klasická auta na fosilní paliva. Uvedla to agentura Bloomberg. Rozšíření aut na elektřinu by tak mohlo zažehnout další ropnou krizi. Pokud by surovina následně ještě víc zlevnila, na trendu to nic nezmění, boom elektro aut se jen o pár let odloží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F96r52a92n55t25i37š52e83k 45K89a30l53v22o40d57a 5987247203241

No moc tomu nevěřím. OLED budou mnohem levnější a nahradí TFT displeje. Budou se vytvářet na tiskárnách podobných 3D tiskárnám. A skutek utek...Možná tak Tesla by to vyřešil, ale ten vyděsil giganty tím, že chtěl lidem dát elektřinu zdarma.

0/0
11.3.2016 18:44

J83i81ř75í 59H28a11r30t95l 6756660778836

No řekl bych,že u nás to rozšíření zas až tak nehrozí.Pokud bych měl v brzké době pořizovat auto,tak to jistí nějaký bazar nebo inzerát.Na nové auto v žádném případě není a myslím,že se moc nebudu mýlit,když řeknu,že většina lidí v tomhle našem státečku na nové auto taky nemá.Jo to by se nějak muselo hnout s těma našima podprůměrnýma mzdama.Koupil jsem 6 let starého Forda,letos je mu 13 roků a doufám,že s ním brzo překonám republikový průměr stáří vozů u nás. Auta na elektřinu jsou pěkná,taky bych si dal říct,ale pro normální lidi nedostupná.No až takový nějaký bude stát do 150 000Kč,tak tu tyhle články můžete psát do aleluja.Za 550 000Kč tu leda tak můžete dávat fotky bez nějakých popisů a blábolů,jak se tahle auta rozšíří.

+1/0
7.3.2016 13:17

M11a29r23t97i23n 13K10o87u98š72a 6255454434

Eko fanatická analýza je zcela zmatená, postavená na dojmech. Blábol.

0/0
3.3.2016 12:20
Foto

J24a44n 86Č82e87r57m61á21k 4419528715537

zdalipak někdo počítal i s přebudováním mostů aby vydržely mnohem větší hmotnost oněch elektromobilů, které by po nich právě jely?... Vezměme v úvahu, že dobíjení baterií se u pump snadno vyřeší výměnou elektrolytu, ovšem ony baterie jsou stále velmi těžké...

0/0
1.3.2016 21:50

F68i57l64i94p 83N40e53s87p90o15r 6437977558742

Coze? Vzdyt auto na elektrinu je cele z hliniku a je daleko lehci nez obyc auto.

0/0
1.3.2016 22:10
Foto

J32a63n 91Č22e63r85m10á92k 4509268285757

bez akumulátorů možná... Krom toho, celohliníková auta už také nějaká jsou. Jejich cena je však velmi vysoká, což brání masivnějšímu rozšíření...

0/0
2.3.2016 18:25

J62a67n 63N79e11u40m23a35n96n 6675655735645

Co to je za blbost? ;-D

Ony jsou mosty stavěné jen pro osobáky?

+1/0
3.3.2016 9:38

M85i42r56o84s62l32a54v 40S26u14c91h63y 5760569870220

Experti z OPECu se mýlí. Přece nebudou prorokovat konec zlatých časů. Já se na věc dívám z trochu jiného úhlu pohledu. Největší výrobce aut na světě je Čína, vyrábí asi čtvrtinu aut celosvětově. V loňském roce vedení ČLR rozhodlo o rapidním snížení emisí do 5ti let. Silniční dopravu to rozhodnutí nemine. Čína je také zcela dominantním výrobcem baterií. Řešení se nabízí úplně samo. Ty předpoklady OPECu budou jen v Číně překonány do roku 2020.

Článek jasně hovoří o tom, že se očekává výrazný pokles cen elektromobilů. V momentě, co budou cenově srovnatelné s ostatními vozidly, vlastně pro jízdu ve městě nebudou mít konkurenci. Já najezdím denně po městě v průměru 50-60 km, maximálně 100 km. Když budu mít auto s výdrží 120 km, budu spokojen. Přes noc strčit na nabíječku a ráno zase hurá na cesty.

Můj odhad do roku 2040 je, že většina aut v té době bude elektro. Jen polykači dálničních kilometrů budou hybridy s prodlouženým dojezdem.

+2/0
1.3.2016 11:49

J25a69n 72D88u49d42e96k 2220682507503

Váš odhad je pravděpodobně správný. Sranda je, že v dřív se strašilo, že dojde ropa. Ona nedojde. Prostě ji lidi už nebudou používat.

0/0
2.3.2016 20:03

M84i91r88o31s70l51a95v 44S19u46c34h85y 5450269440490

Ropa je nepostradatelná v chemickém průmyslu, téměř veškeré plasty jsou dnes na bázi ropy (i když se intenzivně pracuje na její náhradě). A kdyby nic jiného, její spalování je nesrovnatelně ekologičtější než pálení hnědého uhlí.

0/0
3.3.2016 13:18

V42o66j22t44ě66c58h 48R64o20u79b20a41l 9410123402803

Pro větší rozšíření elektromobilů bude nutné nejen jejich technologické zlepšení ale především důkladná rekonstrukce stávajících rozvodných sítí elektrické energie. Stačí si přepočíst současnou spotřebu benzínu na Joule. Další problém budou nabíjecí místa, tohle se ze zásuvky běžné domovní instalace zařídit opravdu nedá.

+2/0
1.3.2016 8:45

M69a68r76t82i37n 90K76a92r14á67s47e79k 9278563138478

Na Joule to nema smysl prepocitavat, je treba porovnavat realnou spotrebu aut a dojdete cca k pomeru 1 litr na 3 kWh (pocitano u nafty, u benzinu to bude trochu horsi pro benzin). Pak zjistite, ze kdyby cela republika jezdila osobaky elektromobily miste spalovaku, tak nebude nijak zasani narust spotreby (ani ne tolik co rocne vyvazime...

+3/0
1.3.2016 8:56

P98a57v14e33l 46O78b98d87r56ž78á84l46e65k 6596274748962

Počítám, že původní autor narážel hlavně na transfery a skladování té energie.

U benzínu/nafty naložíte těch 90 MWh do cisterny a odvezete kam je potřeba (čerpací stanice), tam složíte do nádrže a může to tam čekat klidně měsíc, než přijede zákazník - tak elektřinu musíte dostat v reálném čase do místa, kde si chce zákazník zrovna nabíjet.

+1/0
1.3.2016 11:07

M90a28r32t81i77n 89K93a11r12á63s55e26k 9168623798988

No to jo, ale i kdyby jezdili vsichni na EV (coz je mimo realitu) tak to nebude nijak zasadne vyssi zatez na sit nez je dnes, jedine s cim by byl vyraznejsi problem jsou verejne rychlonabijecky, ale tam jde spise o lokalni cast site aby byla dostatecne dimenzovana....

0/0
1.3.2016 11:28

P50a72v64e29l 12O88b92d74r71ž24á89l21e58k 6466114298482

Vliv bych tam viděl - když i průkopníci elektroaut razí systém - přes den jezdit, v noci nabíjet. Takže se nám bude vytvářet celkem výrazná špička v domácnostech a to v objemech, se kterými se nepočítá. Zvlášť na sídlištích nejsou sítě stavěné tak, aby každý byt v paneláku měl 5-6 hodin v kuse trvalý odběr 11 kW.

Zvlášť, když typický panelák má do bytů 1fázové přípojky s 20A hlavním jističem.

0/0
2.3.2016 11:33

J31a22n 32F65r67o98l68í56k 6546610425434

Socialistům pro rozšíření bude stačit zvýšit spotřební daň na benzín a naftu o 10000 %, zavést euro 15, zavést silniční daň 100000 ročně a Ťok nechá upravit pokuty za jízdu ze spalovacím motorem z 5000 na 50000. ;-D

0/0
1.3.2016 11:43

V37í39ť14a 86K54r46u37t45i95š 1160964275307

30.000 USD? Za ty peníze je v USA SUV ve vrcholné motorizaci, automatem a 4x4, v evropském ekvivalentu tak 1M CZK. Takže pokud za to má být nějaké vozítko na úrovni nižší střední se všemi současnými nevýhodami elektromobilu, tak masové rozšíření ještě chvíli potrvá.

+3/0
1.3.2016 7:51

H27o31n72z86a 48K31r64o15u53ž51e43k 3764209568967

Jo analýza tvrdí, tak to bude určitě pravda. Stejně jako tohle:

http://ekonomika.idnes.cz/vyvoj-v-cenach-ropy-0ox-/eko-zahranicni.aspx?c=A150919_025929_eko-zahranicni_rts

+3/0
1.3.2016 6:20

M91i14l22o76š 43D38v70o94ř51á89k 8455237446601

elektromobil je tuze zajimava vec! sam ho pouzivam, ale dojedu s nim maximalne tak na Petriny.

Pak mi dojde prodluzovacka :- (

+2/0
1.3.2016 0:57

P48e61t65r 77P14e35t65r 6413272508733

Je to optimistické ale ne nereálné, v západním světě tomu i věřím. Musíte si taky uvědomit, že spalovací motory jsou teď levné ale nemusí být věčně, on ten hon za ekologií dost prodražuje výrobu, vývoj, údržbu, provoz těch aut, přidávají se nové a nové systémy, složité na výrobu a hlavně poruchové a postupně se auta stávají draží a dražší. Pokud budou postupně polehoučku zdražovat a zároveň se budou elektromobily zlevňovat a zvyšovat se jejich dojezd (za poslední roky se vyvynuly o dost) tak není nereálné aby tvořily významou část prodejů.

Fabii elektromobil asi jen tak nenahradí ovšem u vyšších tříd (třeba nad půl milionu pořizovací ceny) bude brzo výhodnější elektromobil a lidí s takovým rozpočtem na auto není málo (v západní Evropě a USA, na Ukrajině a v Rusku bude samozřejmě ještě 30 let jezdit pořád ta samá Lada)

0/0
29.2.2016 23:10

M86a96r10t92i17n 80K57a28r16á28s73e43k 9198773988628

No ony ty auta "zdrazuji a zdrazuji", ale za cenu fabie combi v holobytu v roce 2001 si dneska koupit auto o tridu vetsi s peknou vybavou (nominalne stejnou cenu, kde je za ty roky inflace)

+2/0
29.2.2016 23:34

P26e29t45r 15J53a54r57o55š 2584381645427

kdyz pominu fakt, ze vetsina lidi v CR by si na elektromobil stejne musela vzit hypoteku, tak mi to zhlediska cen elektriny pripomina 90.leta, kdyz vsem vtloukali do hlavy, at si poridime plynove pripojky, protoze plyn je strasne levnej a provoz domacnosti bude za hubicku. kam se od te doby ceny plynu dostaly vime vsichni. a stejne to bude i s elektrinou po rozmachu elektromobilu.

+2/0
29.2.2016 23:07

J23a68n 30K19r69p86e96c 5246353434132

podle me analyzy k rozvoji elektromobilu nikdy nedojde, protoze napresrok na zemi pristanou hodni ufouni a daji nam jen tak z pleziru teleportacni technologii a nadsvetelny pohon.

+2/0
29.2.2016 23:04

A37n79t45o40n34í81n 30S47c36h39i48n68d40l34e43r 8923387775939

tak masové rozšíření nevím, přecejenom ne každý stát je na tom jako Norsko, kde se na nákup elektromobilu štědře přispívá (paradoxně ze zisku z ropy).

+2/0
29.2.2016 22:54

A73n42t46o48n50í17n 65S57c24h72i72n54d18l68e72r 8853757885219

já tomu věřím, zrychlení na to to má, a ty tresty za vytlačování ze silnice jsou dost nízké...

+1/0
29.2.2016 22:51
Foto

J43i85ř38í 29B94a54b25i54n93s74k66ý 7587269788941

jediná budoucnost je vodík , vodík který se uvolní teprve ve spalovacím prostoru , a potom slunce , ovšem dokud budou energie předmětem komerce nemá nikdo s ničím šanci cena el. energie na burzách klesla o 50% proti loňskému roku a komu z vás zlevnily elektřinu ?

+1/−1
29.2.2016 22:22

J19i30ř17í 42P18r10a85ž23á88k 9220922461192

Připomíná mi to články z učebnice ruštiny z 60tých let. Ty začínaly vždy: Víte že za 10 let bude v SSSR..... a následovala nějaká optimistická chiméra, která není splněna do dnes.

+7/−2
29.2.2016 21:03

R89o46b59e10r55t 89M36r86o18c84z32k74o77w62s57k87i 7508850959644

leckdo považoval za chiméru, solární panely, naftová auta, větrné elektrárny, roboty atp.

nejsme v SSSR pane Pražák, přece jen tyhle předpovědi pocházejí z nějakých analýz a když ty analýzy jsou nezávislé tak často i vyjdou, ovšem nikdo to nikdy zaručit nemůže, je to předpoklad s nějakou pravděpodobností že ta budoucnost vyjde když se splní toho a toto a toto, a nestane se neočekávatelná událost která by to zpomalila nebo zhatila...

+1/−1
29.2.2016 21:17

R95o34b85e57r56t 93M65á28s41l43o 1541371957987

V padesátých letech tyto analýzy předpokládaly prudký rozvoj automobilů na jaderný pohon ...

+2/−1
29.2.2016 21:25

R74o98b65e46r51t 83M70r93o32c16z27k29o24w63s75k32i 7528610929894

kdo ty analýzy dělal? jak říkám jsou objektivní a neobjektivní a navíc ani všechny seriózní analýzy vyjdou, to je prostě nemožné

+1/−1
29.2.2016 21:26

R29o63b59e51r25t 32M24á58s33l59o 1951811877817

Googlete třeba Ford Nucleon...

+1/0
29.2.2016 21:29

R96o60b63e63r38t 48M70r39o16c54z24k11o65w69s28k66i 7438880899534

ten pohon nikdy neexistoval, to nebyla žádná analýza ale scifi

Projekt nikdy nepřekročil stádium makety, postavené v měřítku 3:8.

0/−1
29.2.2016 21:30

R25o14b15e42r39t 34M63á55s40l55o 1831731677317

Ale všichni věřili tomu, že je to budoucnost. Dělali na tom ve spoustě automobilek. Protože ropa měla dojít. Už 1914 vyhlásili, že je jí na max 10 let.

+3/0
29.2.2016 21:33

R56o68b92e20r76t 67M14r14o35c90z28k50o35w76s36k97i 7418270599424

jistě, snažili se stvořit něco co neexistuje, to je ok, ale není to analýza, ale pokus o nový vynález inspirovaný ze scifi

řekl bych že elektromobily jsou mnohem reálnější než byl vůz nucleon a analýza jejich získávání podílu na trhu a v provozu vychází z realistických údajů jako pokles ceny baterií a zvyšování jejich výkonu či kapacity o reálná procenta...

0/−1
29.2.2016 21:36

R35o31b57e19r23t 47M14á69s86l87o 1801221757267

Mě osobně by se také elektromobily líbily. Minimum pohyblivých součástí, jen čtyři elektromotory, žádná převodovka, spojka ani šíleně složitý spalovací motor. Nemá se na tom vpodstatě co rozbít, takové auto by mohlo vydržet desetiletí. Problém ovšem je, že taková auta výrobci nechtějí, co by pak ty další desetiletí vyráběly, že? Vývoj jde naopak opačným směrem, lehké přeplňované motory, které vydrží sotva pět let, a pokud to náhodou přežije tak to pro jistotu odpráskne elektronika.

Mě osobně by se dokonce líbily i ta auta na jaderný pohon, realizovatelné to samozřejmě je - koneckonců jedno už jezdí po Marsu.

Ale právě analytici často neberou v úvahu politická rozhodnutí, boj společností, ovlivnění veřejného mínění a dokonce velmi často nerozumí technické části a nejčastěji je výsledek analýzy prostě předem zadán. Proto mám apriori nedůvěru ke všem analýzám, které si hrají na to, že budoucnost vidí naprosto jasně. Analýzy se nedělají, aby se něco zjistilo, analýzy se dělají na objednávku toho kdo jí zaplatí.

PS: Jsem programátor-analytik.

+6/0
29.2.2016 22:02

M13a61r38t56i60n 28V61a57n74ě85k 9554607942343

Nic si z toho nedělejte. Jsou i horší povolání.

+1/0
29.2.2016 23:58

R66o97b24e79r56t 53M15á52s63l67o 1281581267777

Já si nestěžuji :-), jen jsem chtěl vysvětlit, že ne vše je třeba analytikům věřit.

0/0
1.3.2016 1:21

J91i86ř32í 75P44r10a76ž83á18k 9450932301602

Uvedl jsem analogii, která platí i pro dnešní snílky. Takže pro ty méně chápavé: v diskusi zde někdo vypočítává, kolik by vážila baterie pro dojezd jako auto se spalovacím motorem. Užitečné zatížení dnešního vozu by bylo záporné, nezbylo by ani na hodně lehkého řidiče. K tomu připočtěte, že tu těžkou baterii musíte celou dobu vozit a celý vůz musíte nadimenzovat na ty daleko větší váhy, tedy masivnější, těžší a celou tu váhu musíte vozit...

Tudy zatím cesta nevede. takže čeká dlouhá cesta R and D.

+1/0
29.2.2016 21:34

M70a31r42t35i38n 53K82a35r51á65s25e96k 9518143638698

Ale aby elektromobily mely uspech, tak nemusi mit na jendo nabiti dojezd jako auto na bezin, v tom je ten vtip.

Pokud by bylo za dobrou cenu, tak muze mit velky uspech i auto s realnym dojezdem 100 km....

0/−1
29.2.2016 23:38

J14i67ř65í 32P17r86a41ž79á48k 9790612551592

Zatím elektroauto stojí násobně víc. A hlavně když započítáte do ekologické stopy i životní cyklus baterie, tak jsou škody značné. Najděte si něco o těžbě lithia,.....

Při masovém rozšíření ještě problémy s nabíjením - dimenzování a stabilita sítě,... Znamenalo by to úplné přestavění.

0/0
1.3.2016 5:53

M22a38r94t87i73n 36K68o36u70š93a 6115924974

To by znamenalo vlastnit dvě auta, jeden elektrický krám na objíždění baráku a druhé auto, když potřebuju někam dojet.

0/0
3.3.2016 12:17

J24a12n 24F40r49o78l26í22k 6866120685914

Četl jsem ve VTM (věda a technika mládeži) někdy v roce 1970, že v roce 2000 budou všechny automobily i létat. No mají16 let zpoždění.;-D

0/0
1.3.2016 11:46

R17o86b94e89r69t 23M55r41o31c87z94k20o38w85s80k55i 7818720879274

Toto je dokonalý příklad neobjektivní "analýzy" ;-D

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) ale předpovídá, že elektrovozybudou v roce 2040 tvořit jen jedno procento aut.

Že v roce 2040! budou elektrovozy tvořit jen jedno procento je naprostý vtip a s analýzou to nemá nic společného. Je to jen propaganda aby lidi eletromobily nekupovali...

0/−2
29.2.2016 21:25

J52i55ř41í 80P66r20a84ž72á80k 9320532111332

Tak jděte s dobou, pokrokáři, a kupte si sám elektroautomobil.;-D;-D

+1/0
29.2.2016 22:06
Foto

P93e71t43r 69N21o68v78o70t53ň28á97k 1895371373798

Elektromobily jsou budoucností, ovšem jen pro vyspělé země, takže i když jich ve vyspělých zemích bude za deset dvacet let jezdit desítky procent, tak v poměru k celému světu to budou sotva jednotky procent.

+2/−1
29.2.2016 20:46

T86o18m35á90š 21R98e77k60t55o73r 1128734137279

Mimochodem elektromobily jsou řešitelné i s dnešními bateriemi, jejich množstvím a el. sítí. Ale nesměly by to být auta s motorem 100kw. akové minivozítko jako cityel (co šlo bohužel do kytek) s malou váhou pro jednoho člověka aa 4kw motorem by fungovat mohlo... Jen by nesmělo nové stát jako normální auto!

+1/0
29.2.2016 20:24

P55a49v42e22l 47O49b67d38r98ž50á90l31e17k 6666814598572

4 kW má nějaký lepší skútr. To opravdu není auto.

0/0
2.3.2016 7:15

M22i18r61o 78M18o88r82i89c 5645244112893

Dnes stojí 90kWh aku 20-22 tis. EUR a váži asi 900kg. Do dvoch rokov bude 900kg obsahovať 120 kWh energie a bude stáť 12-13 tis. EUR.

Dnes na tú batériu Tesla prejde 400km. Pri 120kWh to bude 530km.

Áno, elektrika v aute má budúcnosť. Do 5 rokov bude elektrické auto dostupné rovnako, ako bežný diesel.

Ak by bolo v CZ 2mil áut, kde priemerný nábeh je 6000km/rok tak ročný nábeh 2mil áut by bol 12mld km. Spotreba e-auta je 0,15 kWh/km... tj 1800 GWh na 12mld km

Každý blok JE vyrobí ročne ca 4000GWh elektriky... Keďže JE beží vo dne v noci v rovnakom výkone, tak nočný prúd je často jalový, neminie sa....

Takže inak povedané, milión áut by spotrebovalo 40% elektrickej energie, ktorá sa vyrobí v jedinom bloku JE. Pre elektriku je dostupná infraštruktúra aj kapacitne aj prenosovou sústavou. Akumulátory sa rýchlo zlepšujú a podstatne rýchlešie zlacňujú. Sú jednoznačnou budúcnosťou.

Bežne sa vodík vyrába z CH4, teda zo zemného plynu.

Skomprimovať H2 na použiteľnú hodnotu je drahšie, ako nabiť batériu.

Ukladanie energie pri elektrine je podstatne jednoduchšie, ako pri multi-tlakovej nádrži.

0/−2
29.2.2016 20:23

T51o22m78á51š 43R72e41k89t63o45r 1258794187569

A proč by ty baterie měli jako zlevnit když je jich nedostatek?

+2/0
29.2.2016 20:25

M79i26r19o 35M74o43r98i33c 5685604642763

masovou produkciou - bežný jav.

0/−1
29.2.2016 20:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.