Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Drobné nechte doma. Autobusů s placením bezkontaktní kartou přibývá

Čím dál častěji nemusí lidé před cestou veřejnou dopravou řešit, zda u sebe mají hotovost. Česko je v zavádění bezkontaktních plateb bankovními kartami v dopravních prostředcích v evropské špičce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H47o27n55z30a 58M17a49r10e67š 7754219258122

Big Brother. Ted uz snad jen seriova cisla utrzku toaletniho papiru.

0/0
2.3.2016 21:31

O62l48d29ř82i16c13h 20J85a52n40e45č66e40k 8659836263911

bohužel, jak se poslední dobou na idnesu stalo zvykem, jde opět o zmatenou slátaninu, z níž není čtenáři jasné, co chtěl vlastně redaktor sdělit Rv

je řeč o bezkontaktních bankovních debetních kartách (Maestro, Visa, ...) nebo o bezkontaktních čipových kartách jednotlivých dopravců nebo regionálních dopravních svazů? patrně je ta první možnost správně, protože druhou spousta dopravců nabízí už dávno, ale čtenář si to může pouze nepřímo dovodit z toho, že tam citují ředitele MasterCard a píší o problémech se signálem při platbě ve vlaku :-(

+2/−1
2.3.2016 9:03

J39a60n 32S47ů51r57a 4555243613492

Zkuste si prosím najít definici platební karty.

+2/0
2.3.2016 9:43

O86l84d23ř14i20c84h 94J95a54n23e49č56e18k 8389706433171

1) Nejsme na odborném serveru, abychom tu takto slovíčkařili.

2) Ani wiki nedává na dotaz 'platební karta' tak jednoznačnou odpověď, jak se tu snažíte tvrdit - první věta: "Platební karty jsou nástroje určené k bezhotovostním platbám" - to jsou elektronické peněženky taky. Navíc dále pod "Druhy" je "elektronická peněženka" explicitně uvedena a jako její příklad uvedena dokonce předplacená telefonní karta!

3) Výraz "platební karta" je v článku všeho všudy jednou, naopak obecné výrazy "bezkontaktní karta", "bezkontaktní platba" apod. tam jsou nejméně osmkrát.

Jsem názoru, že článek by měl být jasně srozumitelný pro průměrného čtenáře, a to bez hledání v dalších zdrojích. Já mám vystudovanou VŠ technického směru a článek pro mě srozumitelný není.

+1/0
2.3.2016 9:54

J68a77n 28S71ů81r69a 4125913933332

Doplnil jsem tam několikrát slovo bankovní, snad už to bude jasné všem.

+4/0
2.3.2016 10:06

K72a12r26e80l 40J58a57n95í34k 9128532605524

Díky za sebereflexi. Bez toho slova "bankovní" bych také netušil, zda je to konečně normální platební karta či dál platební karta onoho dopravce, jakou musím používat dnes.

0/0
2.3.2016 17:41

M35a54r98t31i95n 84K46a81r89á43s28e83k 9808533808188

No to ze neco neni jasne vam, neznamena ze s tim maji problem vsichni...

0/0
2.3.2016 11:18

O65l51d32ř50i81c12h 11J30a50n47e39č36e96k 8229846213441

nikdy nebudou mít problém všichni.

já jsem si to dovodil, o čem je vlastně řeč - však jsem to i napsal viz výše. ale po přečtení titulku a prvních dvou odstavců jsem si myslel, že autor píše o něčem úplně jiném.

že si to přečtením celého článku lze správně dovodit určitě neznamená, že je korektní tak psát. tento server se přeci profiluje jako zpravodajství pro širokou veřejnost, nikoliv jako luštitelský koutek.

asi jako když tu před pár dny byl titulek "elektromobily do 6 let vytlačí klasická auta" - a někde uprostřed článku se psalo (a to ještě nepřímo), že by elektromobily do 6 let mohly mít konkurenceschopné provozní parametry a v roce 2040 tvořit 35% prodejů nových aut...

+2/0
2.3.2016 11:42

K74a74r21e39l 44J56a92n72í36k 9878642435904

Bez doplnění termínu "bankovní" to bylo nejspíše jasné pouze těm, co nikde nepoužívají žádnou čipovou kartu sloužící jako elektronická peněženka. Ta je právě mezi dopravci všeobecně rozšířená a je jedním z typů platebních karet:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Platebn%C3%AD_karta

0/0
2.3.2016 17:46

M96a39r73t24i79n 31K44u93ř11í13t14k26a 6297946638955

V MHD je to reálné, ale v linkové dopravě je to utopie, protože na mnohých vesnicích k tomu chybí to nejpotřebnější - signál toho správného operátora. Resp. signál je, ale na poli za vsí, vesnice v údolí je bez signálu. Ono by to možná fungovalo, ale v každém autobuse by musel mít terminál tři modemy, pro každého operátora jeden.

Co takhle, kdyby pan ministr Babiš v rámci zavádění EET donutil operátory ke vzájemnému sdílení sítě tam, kde nemá pokrytí? U 3G internetu to šlo.

0/0
2.3.2016 7:49

M44a59r16t31i71n 94V42o46t43a90v39a 6918168351185

Vzájemné pokrytí moc nepomůže, když se všichni oprátoři primárně zaměřují na místa, kde se vyskytují větší skupiny lidí. Navíc O2 a T-Mobile, pokud vím, své datové sítě sdílí (k velké nelibosti Vodafonu ...)

0/0
2.3.2016 8:05

M37a93r62t81i94n 45K10u81ř20í95t63k53a 6397276388405

Co vím, tak sdílí pouze 3G.

0/0
2.3.2016 8:14

K51a76r53e41l 33J67a97n40í90k 9188122285464

v článku je uvedeno, že systém může ověřovat offline. A s ohledem na to, že jde o nízké částky v kombinaci se službou, jež má spíše fixní náklady, klidně to může fungovat i na vesnici. Případný fraud by měl pro podvodníka daleko větší následky než těch pár maximálně desítek korun za převoz. A pro dopravce představoval ušlý zisk ale nulové náklady navíc.

0/0
2.3.2016 17:49

J84a10r12o70m20í97r 89K20a67p69l43a62n 7638704312884

Článek dělá z VÝJIMEČNÝCH případů pravidlo. Ve skutečnosti SKORO NIKDE u nás v autobuse s platební kartou neuspějete - až na v článku vyjmenované výjimky. V Praze se třeba jedná o plné DVĚ tramvajové soupravy a jednu příměstskou autobusovou linku do Kutné Hory ;-D

0/0
2.3.2016 7:49

J83o46s81e88f 60J22ů63z74a 1828418823617

S bankovní. Ale pokud započítáme placení elektronickou peněženkou docela rozšířených dopravních karet, je situace jiná. Přijde mi, že článek trochu směšuje - spojí rozšířenost bezhotovostních plateb dopravními kartami, které ale nejsou novinkou, s nově zaváděným použitím bankovních karet, a vidíme výsledek.

+3/0
2.3.2016 7:55

J38a23n 96S14ů19r72a 4185763263682

Článek nesměšuje nic, píšu pouze o bankovních kartách, o elektronických peněženkách jednotlivých dopravních systémů ne.

0/−1
2.3.2016 8:17

J39o25s66e29f 53J85ů43z73a 1638348453757

Jsem rád, že na rozdíl od jiných autorů neděláte mrtvého brouka a funguje u Vás zpětná vazba. Ale: nadpis a úvod se hodí právě tak na bankovní, jako na dopravní karty. Že máte na mysli jen bankovní karty, nevidím v článku uvedeno ani jednou. To se dá hádat jen z kontextu. V něm mnohé napovídá, že myslíte jen ty bankovní, ale na placení bankovními kartami se zase moc nehodí to hodnocení o evropské špičce. Ostatně třeba v PID můžete bankovní kartou platit jen v několika vozidlech, zatímco elektronickou peněženkou na dopravní kartě u mírně nadpoloviční většiny dopravců, mezi kterými ale není ten největší, DP hl.m. Prahy.

+2/0
2.3.2016 8:44

O29l86d22ř43i10c12h 21J50a58n56e33č16e77k 8839176143481

milý pane Sůra, pan Jůza má naprostou pravdu! článek je tak příšerně napsaný, že to, že se jedná o bankovní karty, si čtenář může dovodit pouze z kontextu, resp. z toho, že tam citujete ředitele MasterCard a píšete o problémech s online autorizací ve vlacích. přímá zmínka, že by šlo o bankovní karty, tam není ani jednou, titulek přímo vybízí k interpretaci, že jsou myšleny 'elektronické peněženky', po přečtení prvních dvou odstavců jsem se smál, co že to má být za novinku, vždyť zrovna BusLine (resp. jeho předchůdce ČSAD Jablonec) nabízí bezhotovostní platby 'bezkontaktní kartou' (elektronickou peněženkou) už asi 15 let.

nezlobte se na mě, ale pod 'bezkontaktní platební kartou' si mnoho z nás nepředstaví automaticky bankovní kartu s PayWave - to může stejně dobře znamenat i obyčejnou offline elektronickou peněženku.

+1/0
2.3.2016 9:09

Z66d65e21n25ě75k 68W64o30l31f 9951950547395

A na poště pořád nic ;-D

+4/−1
2.3.2016 7:12

P54e49t87r 74V88i60n37t88r85l95í43k 3266654271

Můžete si tam za to koupit sázenky a kódy, to jinde také nemají :D

+3/0
2.3.2016 7:34
Foto

K73a17r72e30l 78H64r89u55š30k96a 2191631748957

A taky pojištění a kdybyste měl málo peněz, tak se můžete ještě zadlužit nějakým výhodným úvěrem ;-D

+1/0
2.3.2016 7:41

P67e40t46r 89V28i61n60t77r76l33í43k 3296394591

Sázenky a losy *

0/0
2.3.2016 7:35

P16e38t32r 39N79e35c48h64a13n31i87c81k19ý 7743846978280

V Polsku už to má dost sítí MHD a některé vlaky

0/0
2.3.2016 7:11
Foto

K68a62r28e35l 20H98r74u85š28k37a 2551551218517

Jojo, Plzeň to má udělaný výborně - ať už jde o platby běžnými kartami, nebo rozsahem využití Plzeňské karty. S jednou kartou mít možnost zaplatit tramvaj PMDP, autobus ČSAD, parkování na Rychtářce i v ulicích a ještě k tomu vstupné do divadla je nádhera. Pražáci, učte se ;-)

+2/0
2.3.2016 7:03

R12a40d55o36s89l47a12v 34K52l66a87u14d97a 5344248394712

A kolik z tý vaší karty dostali VIP nadlidi? Nic. Plzeňáci, učte se:-P

+4/0
2.3.2016 7:09
Foto

R94a66d57e57k 30K20o90n53e19č96n28ý 8795593621458

V Brně jezdí některé autobusy s platebním terminálem už víc jak půl roku, bohužel umí jen označovat papírové jízdenky :-/ A s tou evropskou špičkou bych byl opatrný, patříme na špici v mnoha věcech ale určitě ne v zavádění bezkontaktních plateb kdekoliv... 8-o

+1/−1
2.3.2016 6:31

R75o75m42a69n 67P71o53l51á91č77e24k 5256109675

Patříme ke špičce v počtu transakcí. Což je pravda. Zkuste na západ od nás platit kartou třeba jedno euro kartou :-D. Budete za trotla. U nás běžná věc.

0/0
2.3.2016 7:03
Foto

M42a86r80t30i12n 40P25o49d55z45e82m96n15ý 9781565588247

V některých zemích na západ od nás si koupíte bezkontaktní kartou i párek rohlíku ve stánku a hotovost se používá naprosto vyjímečně. Já osobně u nás používám hotovost dost sporadicky.

0/0
2.3.2016 7:12

R54a47d17o53s45l87a48v 63K38l35a98u84d14a 5774288224382

Možná tak ve Švédsku. U ostatních zemích objemy transakcí v hotovosti říkají něco jiného.

0/0
2.3.2016 7:15
Foto

M93a95r60t47i72n 80P25o72d44z27e30m21n36ý 9701535858977

Tak například Švédsko a Island není možná, ale je to tak. V dalších zemích to není úplně pravidlem, ale nikde s kartou za exota nebudete.Při cestách na západ už beru většinou minimální hotovost a to jen na sezení někde v tradiční hospodě :-)

0/0
2.3.2016 7:32

J67a65r84o22m93í79r 37K83a23p91l60a20n 7308464972924

Zkuste si koupit pralinky v nějakém malém krámku v Bruselu pod 10 EUR - s kartou fakt neuspějete.

0/0
2.3.2016 7:46

M36a59r43t30i30n 57K86u68ř80í63t72k74a 6287216148865

Vaše banka Vám touto cestou děkuje, že ji štědře sponzorujete - procenta z plateb.

0/−1
2.3.2016 7:50

P58a43v34e42l 23M69a37r21e47š 6525915532409

Moje banka po mně žádná procenta z platby kartou nechce, naopak mně procento z každé platby vrací na účet

0/0
2.3.2016 8:29
Foto

R58a52d66e19k 90K88o72n60e58č48n33ý 8455643631178

Zkusil jsem. Bez problémů :-P

+1/0
2.3.2016 7:20

R20a55d29o50s27l41a98v 25K58l48a59u12d27a 5294598914462

"například Praha chce automaty umístit do některých tramvají." To je chytrý. Takže kdo vleze do tramvaje kde ten automat nebude jen s kartou, ten bude mít smůlu.

+9/0
2.3.2016 5:17

M48a26r87e20k 41Z25a75h54r93a95d68i70l 6734829745451

To je snad logické...

0/0
2.3.2016 7:08

R90a56d82o44s81l96a20v 18K34l34a20u74d40a 5334108554302

Co je logické? 8-o Snad musí být jednotná pravidla. Nemůže mít každá tramvaj jiný systém odbavení. Do nějaké musím nastoupit s předem zakoupenou jízdenkou, do jiné ne?

+4/0
2.3.2016 7:11

M13a84r71e27k 67Z93a67h19r18a11d64i54l 6314629795881

Vy jste dlouho nejel MHD mimo Prahu, že? V autobusech (meziměsto) můžete mít klidně 3 druhy placení a nikdo se nad tím nepozastavuje jako vy...

0/−2
2.3.2016 7:59

R38a43d54o23s10l89a65v 80K16l23a30u17d50a 5294828304382

?8-o

0/0
2.3.2016 8:02

M46a72r36e54k 41Z16a84h65r75a86d39i11l 6984339685651

Já vám to někdy vysvětlím...

0/0
2.3.2016 8:17

O53l76d52ř21i27c86h 58J70a70n36e12č23e61k 8959876923241

tady se pana Klaudy musím zastat. jaký to má smysl, že terminál pro bankovní karty bude v "některých tramvajích", když ve většině nebude? to mi jako cestujícímu vůbec nic nepřinese, protože musím vždy počítat s tím, že tam nebude a tedy že musím mít s sebou drobné nebo papírovou jízdenku.

ledaže by DPP oněmi "některými tramvajemi" kompletně pokryl určitou linku a garantoval, že na dané lince daná služba je dostupná.

v tomto případě zkrátka nejde o to, že je nějaká služba možná k dispozici, ale o spolehnutí se, že k dispozici je. protože jestli mohu daným vozem legálně cestovat s tím, co mám po kapsách, musím vědět již před tím, než do něj nastoupím.

+1/0
2.3.2016 9:18

M34i47r41o51s51l65a16v 10Z80i93k15m10u14n28d 6828282187278

Problém by měl mít dopravce ... ve Švýcarsku je jízdenkový automat na každé zastávce MHD (na těch méně frekventovaných alespoň u jednoho označníku, zpravidla směrem "centrum"), lze platit hotově nebo kartou ...

0/0
2.3.2016 7:52

O60l27d76ř60i93c61h 19J67a82n44e23č38e73k 8739776153211

to v Č(SS)R taky kdysi bývalo - a jak to dopadlo? :-(

mimochodem, úplně všude ty automaty nejsou ani ve Švýcarsku - jednou jsem tam musel jet vlakem načerno, protože na mé nástupní zastávce žádný automat nebyl, nebyl ani ve vlaku a ani tam nebyl průvodčí, u něhož by jízdenka šla koupit.

0/0
2.3.2016 9:20

M40i54c41h16a45l 10T68o61m79i58n89s75k31ý 9111185427224

někdo to zaplatit musí. Kartové společnosti to nedělají zadarmo.

0/0
2.3.2016 5:10

K68r84y96š73t29o63f 90L57a14n95í42k 1979590905715

některé náklady se ale zase sníží, třeba tisk a distribuce jízdenek.

+4/0
2.3.2016 6:51

P39a54v15e23l 96M85a16r85e70š 6255925912579

Což mně jako zákazníka zajímat nemusí, já to neplatím

0/0
2.3.2016 8:30

O86l33d54ř47i16c71h 64J44a92n51e54č57e66k 8859806193211

no, to není tak jednoznačné - neplatíte sice nic přímo bance, ale pokud by to pro poskytovatele služeb či obchodníka bylo dražší než dosavadní způsoby, musel by zdražit a Vy byste to stejně zaplatil.

ale je fakt, že zrovna v autobusové dopravě, kde se tím odbourají náklady na tisk a distribuci jízdenek a navíc urychlí odbavení, se to asi vyplatí.

0/0
2.3.2016 9:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.