Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

ANALÝZA: Šance za 700 miliard. Jak Česko změnily dotace

Ta situace se nebude opakovat. Od ledna 2007 do loňského prosince mohlo Česko čerpat z evropských fondů téměř 700 miliard korun. Tolik už na dohánění nejvyspělejších zemí západní Evropy nikdy nedostaneme. Jak tato suma změnila Česko? MF DNES zhodnotila 65 tisíc projektů, které v období 2007 až 2013 spolufinancovala EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A23n73t65o83n89i91n 14K44a31d41l24c26e77k 9982599761386

Vsechno spatne. Dotace, nastaveni statu, centralizace, umele loutkove kraje... Pak se divte, ze to u nas tak nejak nejde.

0/0
7.3.2016 20:00

M93a19r33t67i91n 18P21e41c77i91n52a 4371723

Hezká agitka:-P

0/0
6.3.2016 8:45

P21e56t15r 88N68o91v26o73t72ň95á24k 4720478133100

Někomu se ty peníze musí nejprve sebrat a aby se mohly přerozdělit, je potřeba zaměstnat obří aparát... tak se dělá zaměstnanost.

+4/0
5.3.2016 19:12

L61u36b33o52š 14U50l97r91i80c79h 5711660398874

Presne tak tie peniaze sa musia zobrať iným členom EU, najviac Nemecku.

Nemci nie sú nadšení zo zaostalých členov EU, keď im posielajú peniaze na rozvoj, a oni ich nevedia použiť na účel ktorý by im pomohol, ale žobrú dotácie na cyklostezky, rozhľadne...

ČR nedostala od EU príkaz poberať dotácie na žiadne projekty, a to už vôbec nie na hlúposti o ktoré žobre od EU!

Dotácie od EU nemusí žiadať (žobrať).

0/0
5.3.2016 20:57

J85i52n65d52ř54i86c69h 23Š94k50o30p22e18k 4935531140215

tak ať je seberou

Většina peněz z EU je z Německa, a když má Německo mld na vyhazování na politiku Merkelové, nevidím žádný problém, když nám přispěje na užitečné věci.

Beztak Němci na EU vydělávají nejvíce

0/0
6.3.2016 11:55

K69a96t22e90ř10i49n68a 52S64l89a75v21í46k11o15v66á 6353855940473

Dotace jsou úplatky .

+3/−2
5.3.2016 18:07

J57i27n92d18ř48i41c81h 31Š90k41o14p48e75k 4685121680265

fakt ?

Nešla by tato divná myšlenka trochu rozvést ?

+2/0
5.3.2016 18:12

M96a84r13t96i98n 88F95r93e12i58b49e24r55g 5822171586662

60 % jsme tam dali.

20% nejméně rozkradeno

15% na úředníka aby ten nesmysl rozdělil.

5% jakoby zisk "možná". Zisk za kterej musíme držet kalapačku když nám z unie

něco nařizujou.Jsem rád že tady v diskuzi je hodně lidí který to dokážou správně pojmenovat .Je taky zajímaví jak se článek dlouho na titulní straně idnes neohřál.

+4/−2
5.3.2016 16:59

J62o51s14e14f 51K68o67p46e60c32k85y 9364442765

za 2004 - 2014 je 397 mld vydaju a 798 prijmu. dali jsme tam tedy 50%, naklady na vyrizeni /uredniky/ jsou tusim 1 mld rocne, jedna se tedy cca o 1% z prijmu. zbytek nema cenu komentovat ;-)

+2/0
5.3.2016 17:41

J98a46n 50H38e11l90l49e57r 9378955246

ale to nepočítáte, že dotace nekryjí 100% projektu ... na každý nesmyslný projekt, který stojí 1 miliardu, nedá EU celou miliardu, velkou část musíme dovalit ze svého. a často na nesmysly. takže to pálí naše peníze nad rámec toho, co jsme odvedli

+1/0
5.3.2016 19:36

J46o81s41e16f 44K58o95p89e19c16k59y 9644212545

Ano, na stavbu dalnic, zeleznic, protipovodnovych opatreni, opravu historickych pamatek, center mest, nakup vybaveni do skol a nemocnic atd potrebujeme dovalit v prumeru 50% ze sveho. Tak budme radi, ze si tyhle "nesmysly" nemusime platit ze sveho cele ;-)

+2/0
5.3.2016 19:47

M26a45r59t48i66n 19P66e66c80i50n77a 4151533

Pokud započítáte ještě vícenáklady, tak jsme si to opravdu zaplatili celé a víc než to.

0/0
6.3.2016 8:36

J16o66s26e14f 23K18o88p15e85c35k40y 9254722895

To jsou ale jen vase legracni predstavy ;-)

0/0
6.3.2016 9:41

J78i10n90d37ř39i15c88h 32Š91k11o46p55e32k 4485391190295

vícenáklady (vícepráce) nejsou problémem dotací, ale nekvalitních projektů

0/0
6.3.2016 11:54

J32i93n29d30ř41i20c11h 95Š75k69o31p21e36k 4945521310425

1) Za poslední 4 roky získala ČR od 73 do 151 mld ročně (po letech 73 84 75 151) od EU oproti částce, kterou tam ČR odvedla.

2) k tomu, že jsme tam 60 % dali si něco laskavě zjisti. V průměru dostáváme od EU 3 - 4x více než tam každý rok odvedem

3) 15 % na administrativu úřadů je možná tvůj sen, ale jinak je to kravina. Navíc na správu fondů EU taky prachy dává (nejde to 100 % za náma)

P.S.. Hubu musíme držet, protože se při referendu našlo dost najivů, co tam hodilo ano vstupu. Hubu musíme držet at dostáváme nebo ne.

+1/0
5.3.2016 17:49

M21a64r16t92i33n 89P22e53c75i26n46a 4351283

Plus ještě další nevyčíslitelné škody, které tyto "dotace" napáchaly v tržní ekonomice.

0/0
6.3.2016 8:46

L90u68k53á13š 75F16o21k66t 5344282869503

Za období 2008-2014 pokleslo HDP ČR asi o 12% (v dolarovém vyjádření), tak o jakém dohánění se tu bavíme??

0/−7
5.3.2016 11:30

J56o64s98e37f 24K51o66p77e64c90k42y 9424972525

Za obdobi 2008 - 2014 stouplo HDP CR o 2,8% ;-)

+1/0
5.3.2016 11:44

J47o97s35e48f 60K22o27p60e97c11k49y 9154242385

a HDP EU 28 za stejne obdobi stouplo o 1,1 %... ;-)

0/0
5.3.2016 11:45

V86l40a91s49t95i82m10i66l 55S85v87o43b48o52d32a 7103358205154

Nechápu, jak duo Vlková & Petříček může na tom socialistickým nesmyslu vidět něco pozitivního.

Vůbec nemá smysl zabývat se konkrétními případy, stačí se podívat na princip dotací v nějaké ekonomické knížce a pak je lze jen odmítnout.

Ale když chcete, dám příklad:

V jedné malé vesnici na kraji pole přestavěl za dotace jeden "podnikatel" starou "stodolu" na "školící středisko". Nikdy se tam neškolila ani noha. Tak to tam tak stojí a bude stát anebo, je-li podmínka, že to může být školící středisko jen nějakou dobu, tak to pak lehce upraví na byty a bude je pronajímat / prodávat. Tak jsme mu takhle všichni zasponzorovali jeho "podnikání".

+8/−1
5.3.2016 11:22

J67a23n 41F85r66o73l33í95k 6656960875184

Průměrná výše roční dotace je 50 miliard kč což v rozpočtu ČR, který přesahuje bilion kč je nevýznamná částka. Navíc jsou tyto peníze použity často i na nesmyslné a předražené projekty typu park s lavičkami v ceně stotisíc za kus, rozhledny v údolí nebo cyklostezky.

+3/−1
5.3.2016 11:35

J36i38n89d33ř97i92c46h 24Š51k80o51p48e60k 4265731730375

no jestli je 50 mld zanedbatelná částka, tak ti nevím, proč nemůže být rozpočet vyrovnaný ? (schodek je nějakých 70 mld, což dle tvého není skoro nic a není tak problém 70 mld někde najít a hospodařit vyrovnaně)

+3/0
5.3.2016 13:31

J97a75n 38H10e91l69l72e98r 9168815316

a víte, že ty dotace nikdy nekryjí 100% investice? tech schodek máme právě i proto, že se musí z rozpočtu hledat další peníze na "spoluúčast" v dotacích Rv

0/−2
5.3.2016 19:34

J59i14n10d57ř97i78c16h 20Š61k98o11p42e73k 4895791860715

no to by opravdu nikoho nenapadlo, že dotace na investice nejsou 100 % (logicky)

Konkrétní příklad: OBec potřebuje novou kanalizaci a ČOV. Pokud si vezme dotaci, bude muset ze svého vzít cca 40 % (cel. náklady třeba 50 mil Kč).

Pokud by projekt realizovala bez dotace, musela by si vzít úvěr na 50 mil, s dotací stačí 20 mil úvěr.

Opravdu si nadále myslíš, že dotace zadlužení zvyšují ?

0/0
6.3.2016 11:53

J91o35s49e10f 58K67o66p31e58c18k44y 9674262345

No, provozovat ztratove skolici stredisko 5-10 let, abych ho pak mohl predelat na byty nedava zadny ekonomicky smysl ;-) Takze byste se mel na ty knizky ekonomie podivat jeste jednou...

+1/−3
5.3.2016 11:52

K91a20m24i64l 47Ř80e92z50n80í19č63e21k 6377960437641

A ještě jedna věc, je až paradoxní že i na výstavbu solárních a bioelektráren je poskytována dotace z EU. Takže člověk pošle peníze do EU ta podpoří soukromou osobu aby vystavěla na své jméno něco co má účinnost do 5% nebo zabere obrovské množství půdy. Bioelektrárna která v první fázi zničí ta nejlepší pole protože nedošlo k výstavbě elektráren na zpracování zemědělských přebytků, travních produktů a bioodpadů ale na zpracování kukuřice která vytlačila obilniny z těch nejlepších ploch. Takže touto cestou došlo k navýšení ceny obilnin. A druhá strana mince je ta že ne že by z těch dotací došlo k pomoci těm co to vlastně platí, ale došlo k tomu že na tuto cestu výroby energie ještě zase doplácíme aby se to vůbec rentovalo. Takže výsledkem je to, že obyčejný člověk pošle daně, za ty se někomu postavena elektrárna, zisk jde mu a ještě zase obyčejný člověk musí platit vyšší cenu energie protože ta elektrárna stojí a stát chce aby jela. Takže kde je smysl dotací? Pomoc člověku nebo dané skupině lidí?

+5/−1
5.3.2016 10:46

J82i11n16d79ř41i30c10h 45Š42k36o49p69e71k 4515451740185

ceny obilí nevzrostly - pokud ano, tak by totiž zemědělci místo obilí nepěstovali nic jiného

+2/0
5.3.2016 13:32

K31a58m35i42l 15Ř78e50z53n39í46č47e40k 6697870927981

Proč řešíte čerpání, nečerpání a kdo je dostal? Proč se nepodíváte kolem sebe co toto podporování ekonomiky přineslo? Kdo z vás si šáhnul na ty peníze které jsme tam dali na daních? Ono totiž nejde tak ani o podporu ČR, ale o to aby ti kteří mají známé nemuseli sami tvořit hodnoty. Ono je těžké vydělat peníze a pomalu je investovat, na pár věcech to projet a na dalších vydělat. Takto i člověk neúspěšný který vyplní formulář, předá to úředníkovi tak peníze dostane a co pak udělá? Přidá na mzdách těm co mu ty peníze poslali nebo se začne chovat jako velký podnikatel? Takže kde je ta podpora? Někde tu byl článek o tom jak probíhá krize, tak tady máte tu cestu jak došlo k zadlužení států a kam ty peníze jdou. A co teda bylo přínosem? No to že opravdu spousta podniků má stále postkomunistické vedení sedumdesáti a více letých staříků protože i tito přestárlí, senilní vedoucí si nechají někým vypsat dotační tituly a sami pak peníze za velké slávy ukazují. A pak tu máme ještě podporu velkých firem a jejich zachraňování z peněz státu. Proto říkám, dotace zabily český průmysl, české zemědělství a celou generaci lidí kteří se z důvodu toho že nedocházelo ke krachům uměle držených firem nemohli ukázat že to jde i bez peněz. A bude v generaci z porevoluční doby z koho vybírat? Budou tam praxí zušlechtění vedoucí nebo ředitelé? Nebo to bude jako za komunistů že to bude o tom že se na teplé místo nasadí synáček nebo dcerka a naučí se vypisovat formulář? Takže dotacím říkám ne, dokud nebude unií podporován koncový spotřebitel tím že stejně jako v tom otřesném, naftou prosáklém světě ničeném islámem ( emiráty ) dostane státní peníze obyčejný člověk a ten je utratí za to co sám uzná za vhodné tak je vše naruby. To on ty peníze utratí za to co sám uzná za vhodné, odvede z nich daň a tím státu vrátí část toho co dostal. On určí kdo vyrábí dobrou věc a kdo patří do krachu.

+7/−2
5.3.2016 10:36

T32o84m25á27š 21P78a92k 5632117479

mimochodem naše logika je:

...za to, že se krade může ten kdo dává ze svých na dotace a ne ten, kdo krade....

+5/0
5.3.2016 10:36

A65l11e20š 47J22a75v62ů88r21e15k 2832789760310

myslím si že většina dotací, nebo podstatná část, se využila smysluplně. Bohužel, i kdyby jen 15-20% bylo rozkradeno poplitiky, úředníky a jejich kamarády, tak je to hezká suma. A určitá část se utratila za nesmysly ... .

+2/−2
5.3.2016 10:35

T65o36m11á83š 62P15a72k 5482557709

Češi nadávají Bruselu, že se u nás rozkradly dotace a používaly k obohacení "vlivných"... To je vážně k smíchu.

Připomenu vám, že nebýt kontroly Bruselu, rozkradlo se ještě mnohem víc, právě a jen hrozba "že se na to přijde" tu zlodějinu alespoň trochu mírnila. Každopádně to je ale naše administrativa, která rozhodovala kam peníze půjdou a kontrolovala jejich využití.

Česko si tak polepšilo na "velmi pěkné" sedmé nejhorší místo v EU co se korupce týče.

A jaká je na to reakce čecháčků? No zanadávají Bruselu a nejoblíbenějším politikem je Babiš, agent STB, který z eurodotací vybudoval své království, a co je u vlády 10x vzrostly dotace, které jeho firmy dostaly (ačkoli je měli dostat drobní podnikatelé), nemluvě o státních zakázkách, a který právě vyhodil šéfa kontroly použití dotací za to, že podává "něpěkná hlášení" a na jeho místo dosadil svého zaměstnance.... a místo aby se řešil zjevný podvod s Čapím hnízdem, zase se nadává Bruselu...

Mimochodem dalším "vzorem lidu" je Zeman, který se jezdí učit do Číny (103 nejhorší ze 177 států v korupci) "jak organizovat společnost" a čínské firmy známé okopírováním mnoha českých výrobků - o světě nemluvě - kde je duševní vlastnictví neznámý pojem, tahá k nám a s tím samozřejmě i jejich morálku a úplatky..

ale jistě, nejhorší je Brusel....

Škoda, že nejsou tabulky "blbosti národa".. Ovládli bychom čelo pelotonu... A to vážení jedině díky neuvěřitelné a ničím nepodložené nadutosti tohoto národa...

+4/−4
5.3.2016 10:35

J48i65n29d56ř95i52c64h 70Š41k67o22p49e42k 4915331710765

koukám další z lidí, co závidí úspěch druhým

Že se kradlo za Nečase, Topolánka atd. evidentně nevadí, ale když je ve vládě člověk, kterýho nelze uplatit, to je trn v oku, co ;-D

+2/−1
5.3.2016 13:33

T80o75m87á24š 53P18a93k 5612847769

Chapu, ze delat ted Babisovi na webu PR je ted tezka prace, ale, ze byste musel psat az takove pitominy... to snad ne...

Nyni prosta logicka smycka.

Kdo uplaci? Podnikatele... Proc placi? Aby jim politici co maji moznost rozhodovat pridelili lukrativni zakazky a ti politici co maji povinnost kontrolovat primhourili oci. Musi Babis politik, ktery rozhoduje o dotacnich programech a kontroluje jejich dodrzovani dostava uplatky od reditelu svych firem aby tak cinil?.. Opravdu nemusi... Ma snad konkurence sanci vyrovnat uz tak nefer prostredi tim, ze take da Babisovi uplatek, aby treba z 9mld na bioplaiva neslo Babisovu agrofertu vse ale cast na biopaliva 2generace? Ne nema, Babis samozrejme konkurenci sejme...

Je tedy Babis uplatny? Proc by mel byt? Bere si primo ze statni pokladny a sam sebe kontroluje, "jestli nepodvadi"...

+1/−1
5.3.2016 14:23

J19i11n94d74ř27i54c49h 98Š55k55o16p92e68k 4495221460185

víceméně celý je to nesmysl ala Blesk či Nova. Jen krátce

- Babiš rozhoduje max. tak o dotačních programech, které vyhlašuje jeho ministestvo. Na rozhodování o dotacích z EU (ať nárokových či nenárových) opravdu vliv nemá a ani mít nemůže

- ad biopaliva - převzal jsi Kalouskův nesmysl. Celý obrat biopaliv je v ČR cca mezi 4 a 5 mld, takže určitě nemá Agrofert z biopaliv 4,5,9 mld zisku, tak tvrdí chudák Kalousek. A kdybys nevěděl, obrat se nerovná zisk

0/−1
5.3.2016 15:46

M18i25c92h19a59l 90M38a91j71e67r 6554939560356

Ako tak čítam reakcie,tak väčším problémom ako "zlé zlé eurodotácie" je veľká amorálna skupina miestnych zlodejíčkov,ktorí si na nich spravili kšeft.Od politikov až po podnikateľov.A tam to už nevidím na zásadný problém existencie eurofondov ako takých,ale na problém morálne prehnitej krajinky v strede Európy,ktorá sa k ich čerpaniu nevie postaviť zodpovedne.Ako u nás...

+6/0
5.3.2016 9:37

J94a20n 74H55l68a45v92á94č 4931929913

Hlavním problémem je, že eurodotace připomínají socializmus, a ten socialističtí podnikatelé dojit uměli lépe než západ Evropy.

+2/0
5.3.2016 9:40

J87o16s47e11f 17K98o84p45e91c66k58y 9204652825

V cem pripominaji socialismus? ;-)

0/0
5.3.2016 9:41

J55a86r92o15m98í30r 20K81r92á93l 4530109254239

Třeba v tom, že se musejí vyčerpat, i kdyby čert na koze jezdil. :-/

+3/0
5.3.2016 9:43

J30o98s26e81f 74K67o13p64e29c53k86y 9574492585

jak je napsano i v clanku, tak se nakonec nevycerpaji, takze pointa je jaka? ;-)

0/0
5.3.2016 9:45

J28a18n 95M58a79c20h 8487176108865

Tak dotace jsou socialistický nástroj, pravý kapitalista by ztrátový provoz nikdy nefinancoval. Takže ano máme blíže k socíku, je to špatně?

+2/0
5.3.2016 9:46

J53o57s16e83f 70K25o91p50e75c44k97y 9784892675

Dotuji vsechny vyspele staty sveta. Nevim co je na tom presne socialistickeho? A kde se dotuje nejaky ztratovy provoz? ;-)

+1/0
5.3.2016 9:48

J48a27n 50M79a61c63h 8847966938305

Děláte si srandu? Napíšete dotují a ptáte se co je na tom socialistického? Třeba zemědělství, obnovitelná energie...

+2/0
5.3.2016 9:52

J15o73s23e97f 38K13o80p18e97c51k74y 9954792725

Nedelam si srandu. jsou tedy vsechny staty sveta podle vas socialisticke? ;-)

+1/0
5.3.2016 9:53

J78a42n 35M66a30c23h 8807416588485

Ano, co je na tom špatného?

0/0
5.3.2016 9:55

J61o68s36e23f 96K51o37p56e62c84k78y 9954122935

Vubec nic, jen ze je to pro mnoho zemi asi pomerne prekvapiva informace ;-)

0/0
5.3.2016 9:56

J21a71n 63M89a79c47h 8917526478775

V hodně zemích západního světa vládne obdoba sociální demokracie, takže to až taková novinka není. Kolik znáte stran které jsou rize kapitalistické?

+1/0
5.3.2016 9:59

J11o28s38e27f 75K80o48p72e25c73k46y 9684752675

A jaky je rozdil mezi vladnutim socialni demokracie a kohokoliv jineho kdyz system dotaci funguje vsude? ;-D

+1/0
5.3.2016 10:01

J20a56n 24M28a42c93h 8937826408415

Stát je společenství lidí a vyhovuje mu z jeho podstaty spíše socialismus než kapitalismus. Dotuje nezaměstnané, protože nechceme aby umřeli hlady, nezabíjíme nemocné ale dáme jim nemocenskou a o náklady na jejich nemoc se podělíme pokud je vážná. Chápete? Na tom není nic špatného, ale nemůžete to nazývat kapitalismus, protože to prostě není.

0/0
5.3.2016 10:11

J55o57s59e90f 60K21o56p18e31c58k21y 9784222195

"Kapitalismus je ekonomický systém, v němž jsou výrobní prostředky v soukromém vlastnictví a jsou provozovány v prostředí tržní ekonomiky za účelem dosažení zisku" s podivnymi vyklady kapitalismu tady sermujete zatim jen vy ;-)

0/0
5.3.2016 10:14

J79a81n 46M15a80c37h 8567516948955

Ano a teď mi tam najděte slova "dotace, podpora v nezaměstnanosti". To tam prostě není, protože to neexistuje v tomto ekonomickém systému.;-D Ale když kouknete...ale to je jedno. Vy si prostě myslíte, že socík je to největší zlo.

0/0
5.3.2016 10:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.