Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jaderné elektrárny nakupují palivo. Chtějí zásoby, kdyby přišel konflikt

ČEZ se dohodl s ruským výrobcem palivových článků na předzásobení Dukovan. Pokud by v případě vyostření vztahů s Ruskem, nebo dokonce vypuknutí válečného konfliktu došlo k ­přerušení dodávek jaderného paliva, bude mít elektrárna dostatečnou zásobu na tři roky provozu. V Temelíně by se naopak do role dodavatele mohl vrátit Westinghouse.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19a28n 47M45a23l21o84u37š97e46k 3747750808552

Souhlasím s nakoupením větších zásob paliva, to je krok správným směrem, ale i v případě zhoršených vztahu z Ruskem to nebude tak horké. Koukněme se na Ukrajinu, která je s Ruskem téměř ve válce a přitom dodávky paliva pokračují bez problémů jak bylo dojednáno, a ukrajinské podniky zase dodávají do Ruska komponenty pro jejich jaderné elektrárny. Ono jaderný průmysl je na tohle hodně citlivý a Rusové jsou si toho velmi dobře vědomi, takže si nedovolí dělat problémy. A když vezmu v potaz kvalitu paliva od TVELu a Westinghouse, tak myslím, že dodávky od TVELu jsou rozhodně tou rozumnější volbou.

0/0
26.3.2016 17:47

D69a66l47i74b63o63r 42R63o75z70s25y35p31a68l 7350893346749

Pokud by v případě vyostření vztahů s Ruskem, nebo dokonce vypuknutí válečného konfliktu došlo k ­přerušení dodávek, bude mít elektrárna dostatečnou zásobu na tři roky provozu.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/jaderne-elektrarny-nakupuji-palivo-chteji-zasoby-kdyby-prisel-konflikt-1oa-/ekonomika.aspx?c=A160317_201316_ekonomika_rts

Pokud by vypukla válka, asi první co se zastaví je jaderná elektrárna. Nedovedu si představit, že běží, když může být cílem útoku.

+1/0
18.3.2016 21:42

M76i97r47o95s52l36a36v 91S35u36c27h71y 5840509330900

A protože jsou zkonstruované tak, aby ani pád letadla plně naloženého výbušninami je nepoškodil (alespoň tak nám to tvrdili), tak je nikdo nezastaví.

+1/−1
19.3.2016 12:38

M52a48r23t34i24n 98K17o55ž52í75n 1295876881260

Tloušťka kopule reaktoru 1,1m. Průbojnost nejsilnější známé konvenční protibunkrové bomby GBU-57: 60m železobetonu (pevnost 35MPa), 8m železobetonu (pevnost 69MPa), 40m středně tvrdého kamene, hmotnost nálože 2.7t, hmotnost celé bomby 13.6t. Tolik k odolnosti reaktoru, pokud by se stal úmyslným cílem leteckého útoku.

+1/0
19.3.2016 15:49

S12t18a21n10i98s81l18a72v 24H20r47o71u38z16e45k 6130854741

Pokud by někdo chtěl tímto způsobem odstavit jaderku, tak by nejjednodušší bylo zrušit trafa nebo nádrž s chladící vodou. Trvalo by několik let než by se postavily nové.

0/0
19.3.2016 17:21

M11a40r26t85i75n 98K60o76ž90í90n 1535756171480

Reagoval jsem na "odolnost" JE. Zrušení nádrže s chladící vodou by byla taky solidní katastrofa (asi větší než únik radioaktivity) - v případě Dukovan je to vodní nádrž Dalešice - tuším naše nejhlubší přehrada, v případě Temelína vodní nádrž Hněvkovice.

0/0
19.3.2016 19:04

J12i19ř34í 19E59r84b50e50n 1813784346137

V tom případě by se s vypuknutím války měly zastavit všechny řádově nebezpečnější provozy - zejména rafinérie a muničky. A pak už nebude žádná válka potřeba, s nulovými zdroji se nebudeme bránit...

+1/0
19.3.2016 14:00

K86r51i70s10t19ý48n89a 54Z85a58k98l25o42v22á 2490329906

Musím souhlasit s názorem, že válku s Ruskempřivolávají pouze USA a EU. Vždyť česko-ruská spolupráce funguje již několikdesítek let. Naše firmy mají potenciál, východ o nás stojí víc než západnízemě. Připomeňme si například spolupráci korporace Rosatom a české společnostiEGP INVEST, s. r. o., na vývoji výzkumného rychlého reaktoru MBIR, který budepo svém spuštění nejvýkonnějším reaktorem svého druhu na světě. V našichčeských elektrárnách fungují spolehlivě reaktory VVER, ruský Rosatom stavísvoje zakázky včas a v rámci rozpočtu, což se o společnostech Westinghouse aAreva říci nedá. V případě volby reaktorů jiného typu by bylo třeba přeorientovatse na jinou technologii, což se mi zdá zbytečné. Z uvedených důvodů bych vsadila opět na ruské VVER.

+3/−7
18.3.2016 13:13

J12i97ř69í 28K81o36c53u11r33e59k 6575464615718

Já bych šel do thoriového rekatoru. https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor

+1/0
18.3.2016 15:53

A22n18t16o89n81í14n 84S61á61d52l19í18k 7758479443283

Tak Američanům věřím rozhodně méně,než Rusku. Měli například zájem,že když vybaví naši jadernou elektrárnu,že ji budou dálkově ovládat. Nepřijatelná podmínka! Rusko od nás bralo po celá léta uran,tak by mělo dodávkou palivových článků svůj "dluh" alespoň částečně "splatit" - řečeno obrazně.Dnes už nám zadarmo nikdo nic nedá,tak Rusko možná s malou slevou!

0/−1
18.3.2016 21:00

E59r64i58k 85L11e87v81i51n28s82k94ý 8881304353105

Nechapu, proc se ve clanku pise, ze VVER-1000 maji na vyber dodavatele paliva na rozdil od VVER-440. Westinghouse ma vyvinute a otestovane i palivo pro VVER-440, jen ho nikdo nechce. A nejen Westinghouse, na Paksi se testovalo i palivo z BNFL. Vyvinute a neotestovane ma palivo pro VVER-440 i Siemens.

0/0
18.3.2016 12:09

L62u63k70á10š 41A25d10a44m24e61c 3497453260197

"společnost TVEL, kterou vlastní Kremlu podřízený jaderný moloch Rosatom"

Pan redaktor už koukám nedovde bez patřičného ideologického zabarvení napsat ani obyčejnou faktickou větu, že společnost TVEL patří do ruského státního koncernu Rosatom.

+7/−1
18.3.2016 10:18

O72n60d15ř65e15j 10Š92r87u74b70a33ř 1355631715986

met neco proti slovum kreml, podrizeny nebo moloch? :-)

+1/0
18.3.2016 10:36

E19r95i41k 36L52e56v54i15n47s13k12ý 8581294443345

Ani ne, ale je to jako psat, ze palivo kupuje nas Hradu podrizeny jaderny moloch CEZ.

+4/−1
18.3.2016 12:06

S60t51a65n42i55s31l88a33v 24H35r16o73u87z98e75k 6150614381

Naprostý nesmysl. Zeman může o ČEZu žvanit desetkrát denně. Ale neřídí ho.

Naopak dnešní vládce Kremlu řídí i to, kdo z jeho podřízených umře kvůli selhání srdce na dovolené.

0/0
19.3.2016 17:25

O45n14d65ř18e19j 72Š62r27u54b67a61ř 1135501735526

pred prvni svetovou se taky tak dlouho mluvilo o valce, az byla :-P

0/0
18.3.2016 10:02

K50a20t80e69ř31i26n76a 30S72l26a10v45í81k66o15v70á 6963505300833

Kdyby vypukl válečný konflikt s Ruskem, tak už to jaderné palivo Temelín nebude potřebovat.

+5/0
18.3.2016 9:40

J39a68n 52B41u91r79i37a76n 2303709214830

Ukrajina je de-facto ve válce s Ruskem a kupodivu elektrárny fungují.

+4/0
18.3.2016 10:09

E42r31i46k 88L94e45v39i22n67s82k91ý 8901194373795

A to nejen s palivem, ale s veskerymi systemy z Ruska, vcetne jejich udrzby. Ono kdyz jde o prachy, tak jde nejaka valka stranou.

+2/0
18.3.2016 12:04

J60a49n 96D64r62á30b88e22k 6818677488760

jo jo, to jsme viděl, když Sověti posílali ještě den před invazí nacistům vlaky s uhlím...

+1/0
18.3.2016 14:55
Foto

P51a87v10e98l 12B15o26r12u60s29í25k 7749614200187

Co to je za informaci ?? Skoro na hraně s trestným činem o šíření poplašné zprávy. Nechcete se už vážení v tomto deníku nad úrovní své práce konečně zamyslet ? Prospělo by to nejenom Vám, ale všem, kteří jsou i ochotni Vašim zprávám uvěřit.

+13/−2
18.3.2016 9:20

L25u55k75á60š 32A64d98a75m37e33c 6160589630537

Oni nemohou napsat, pravdu, tedy, že se ČEZ bojí EU a jejich šílených nápadů a sankcí.

+9/0
18.3.2016 9:23

J18a64n 31B55u68r86i33a67n 2833899854910

EU či USA zakazuje z Ruska něco dovážet?

0/0
18.3.2016 9:40

L34u29k41á33š 31A13d51a21m72e65c 6150169250227

TO jsou věci co. Jistě že zakazuje, v USA je například již jen telefonát do ruské firmy IZHMASH trestným činem s horní sazbou 20let basy

0/0
18.3.2016 9:50

J52a22n 72B75u95r55i61a58n 2513649934280

No jo, když někdo volá obchodníkovi se zbraněmi, tak se nedivte.

Ne, teď vážně - co je zakázáno kupovat z Ruské federace aniž by to nebylo zakázáno všeobecně z jakéhokoli státu světa?

0/0
18.3.2016 10:01
Foto

V91o32j83t57ě71c84h 74P39a39v78l44í13k 5114131164518

Kromě zbraní (tam je obchod zakázán oběma směry) a úplně všeho z Krymu a Sevastopolu (také kompletní obousměrný zákaz) už nic dalšího EU ani USA neblokují.

+1/0
18.3.2016 10:12

L79u51k58á24š 40A55d44a21m94e17c 6930399390747

Prozradím vám tajemství jaderné palivo, obecně jaderné materiály jsou podstatně více sledovanou a regulovanou komoditou než zbraně.

Pokud jste americký výrobce zbraní , jako například americká firma RWC tak většinou spolupracujete s jinými výrobci zbraní, třeba tím, že máte nakupené licence , jako je to mu v případě již uvedené RWC, která drží licenci, kterou si koupila od ruského IZHMASH a nyní je v řiti.

Pokud to chcete na úrovni občana, tak jak občan USA tak ČR si ještě předloni mohl zcela legálně a bez problémů u toho ruského IZHMASH nebo nějakého jeho prodejce objednat třeba pažbu na AK-47 (není to sledovaná součástka zbraně, to je v ČR jen hlaveň a tělo závěru). Občan ČR to zatím může udělat stále , občan USA se tím dopustí trestného činu s saznou až 20 let.

Pokud chcete vyloženě nevojenský materiál, tak do USA je dnes například zakázáno dovážet extrémně přesné ruské oscilátory (časové základny), které dokáží vyrábět snad jen 3-4 firmy na světě a Rusové o dělají nejlevněji a z řady pohledů nejlépe

+3/0
18.3.2016 10:26

P77e75t39r 12B20e28r36á25n93e30k 2414841820729

Plně s Vámi souhlasím... Kdo chce válku s Ruskem? Kdo s ní pořád straší? Pár válečnických primitivů z EU a USA, kteří touží vnášet chaos všude a vždy. Je více než zřetelné, že pokud někdo chce vyvolat konflikt, není to Ruská federace, ale senilní strejcové z NATO s americkými zbrojaři v zádech. Tohle už je myslím zřejmé i pro méně bystré občany, kteří občas sledují světové dění. Strašení Ruskem už je trochu vyčpělé.... Ona samotná EU začíná být mnohem tragičtější / hrozivější útvar, než byl bývalý východní blok v čele se SSSR.... Ten měl alespoň nějakou strategii, něco hájil, něčemu věřil..... Unie je jako hejno hus, které se nechá podřezat od našich pracovitých opálených kamarádů z jihu, kteří nám přicházejí pomoci s naším vzděláváním, hodnotovým systémem, našimi manželkami, přítelkyněmi a dětmi..... ;-D;-( ...Už je to více než trapné a bohužel začínám věřit, že k válce skutečně dojde. Nebude to ovšem válka s Ruskem, bude to válka domácích vůči zmiňované jižní elitě. Držím nám palce[>-].

+2/−2
18.3.2016 9:49

J76a68n 74B91u49r20i78a98n 2153789874460

Spíš bych to vnímal tak, že ekonomický krach Ruska je stále pravděpodobnější. A po ekonomickém krachu se může stát cokoli.

A v ČEZu se rozhodli, že vsadí na jistotu.

+7/−2
18.3.2016 9:10

L87u72k61á64š 90A45d10a63m11e67c 6730979910867

Ano země která v roce 2014 dosáhla přebytku zahraničního obchodu 211 miliard $, má dlouhá léta přebytkové rozpočty a dluh na hlavu 3x menší dluh než ČR je před krachem. Kdežto ČR s 20 lety úpadkového, tedy deficitního finacování a EU s největšími dluhy v dějinách jen vzkvétá. ;-D

+3/−4
18.3.2016 9:20

M24i63c57h38a82l 54P72l71e43š35t42i11l 2895291955

Ano, v roce 2014... za kolik byla v té době ropa ? :-) Pokud ceny ropy vydrží na současných úrovních ještě dva tři roky, bude Rusko na mizině. Přebytkové rozpočty mívalo, v současnosti rozhodně ne, i přes brutální škrty ve všech oblastech. Totální závislost na surovinách, to je Putinova ekonomika. Nebýt několikanásobnému zvýšení jejich cen po roce 2000, nevyhrabali by se z bankrotu.

+5/0
18.3.2016 10:46

M77i70r59o24s73l40a63v 63S38u38c95h84y 5280709190930

Ta zpráva je možná závažnější, než si dokážeme přiznat. Myslím tu podprahovou informaci. Uvědomuje si někdo, že se tady hovoří o potenciálním válečném konfliktu s Ruskem? Že opatření činí lidé, kteří zpravidla bývají "v obraze"? Běhá mi z toho mráz po zádech.

+5/0
18.3.2016 8:59

J75a10n 61Č94e25k50a76l 7949435724264

To mi běhá už delší dobu, ale na druhou stranu, divíte se? Rusko za posledních 15 let neudělalo jediný krok, který by nebyl agresivní, právě naopak. Systematicky zvyšuje konfrontaci (zatímco utrácí šílené peníze na propagandistické házení viny na Západ, tak jako za studené války), buduje konvenční i raketové síly, a hraje s námi obrovský poker, ve kterém zatím pořád mrkáme jako první... A právě tohle je nenásilná informace, kterou moc dobře pochopí i oni, že překročili čáru a že by fakt mohlo dojít k nejhoršímu... I když, co si budeme nalhávat, kdyby došlo na střílení, a nemuselo by jít vůbec o jaderné, tak budou elektrárny mezi prvními cíli a palivo do nich nám bude stejně k ničemu...

+2/−5
18.3.2016 9:05

O38n35d32ř88e54j 79Š66r32u96b23a83ř 1285561605106

Prestete si neco o ruskych intervencich po rozpadu SSSR a zjistite, ze to neni tak cernobile, jak by se mohlo zdat podle medialniho obrazu

+1/0
18.3.2016 10:18

K29a98t86e68ř53i10n34a 40V66ý11b38o34r80n36á 6920649809

Kremlu podřízený jaderný moloch Rosatom kšeftuje se Strakovce podřízeným molochem ČEZem. Jak romantické :)

+6/0
18.3.2016 8:43

J10a24r34o37s16l48a50v 15K60o47m21o79s90n80ý 6146431243314

Kremlu podřízený Rosatom? Pěkná pitomina! Že bychom taky uváděli hradu , nebo strakovce podřízený ČEZ? Holt je zapotřebi na čtenáře politicky působit, neustále vychovávat

+6/−9
18.3.2016 8:41
Foto

V76o17j73t28ě26c14h 93P65a87v26l55í85k 5954131584138

V Rusku je vliv nejvyššího vedení na státní podniky řádově silnější, než u nás, jejich vedení musí splnit politická zadání a nemůže se ohlížet primárně na ziskovost podniku, takže text je vcelku realistický.

+5/−1
18.3.2016 8:43

K28a41t36e71ř22i59n46a 63V92ý61b23o60r74n30á 6330899659

A jaká politická zadání plní Rosatom? O ČEZu víme, že z politických důvodů utápí peníze v rozvojových zemích.

0/0
18.3.2016 8:45

J15a26r56o16s80l97a30v 42K50o60m33o58s74n51ý 6186311873614

Stačí Bulharsko, Rumunsko, a rozvojová Albánie

+1/0
18.3.2016 8:49
Foto

V71o17j52t18ě26c69h 20P35a64v90l43í89k 5664911654298

Rosatom jsem prozatím moc nesledoval, nicméně vemte si třeba vyjednávání Gazpromu s Ukrajinou ... tam šlo o politku především a o obchod až v druhé řadě.

+5/0
18.3.2016 8:53

J90a85r12o95s46l43a15v 39K71o98m23o14s27n19ý 6146381853674

to co píšete je čirá pitomina. To my jsme se od Rusů vzdali všeho strategického pro stát (plyn, voda), Kolik vydává RWE,Veolia? Všechno si odveze Němec.Je vidět že pan Pavlík byl naposledy v Rusku před revolucí.

0/−4
18.3.2016 8:48
Foto

V60o81j23t95ě10c85h 95P55a43v39l97í59k 5934401924548

Naposledy za Medveděva, teď pod Putinem podruhé už se mi tam jezdit nechce, i když by se důvod našel.

Dle Vašeho komentáře usuzuji, že větší vliv státu na firmy základní infrastruktury byste ocenil. To se chápat dá. Ale nečiní to nesmysl z tvrzení, že ruská vláda takový vliv na své státní firmy má.

+2/0
18.3.2016 8:56

J28u90r25a38j 12V22á46c27l56a15v17í54k 9859140145976

Blbost na entou. Politická zadání - nadiktovaná z USA musí plnit EU.

0/−2
18.3.2016 10:44
Foto

V82o15j93t85ě25c10h 89P10a75v40l21í15k 5814211714578

Co to má společného se státními podniky?

0/0
18.3.2016 10:55

V82i20k93y52r 32B79o10h58u81m38i89l 48S87t52r92a55n94s98k19y 9487658446129

Trochu mě "rozveseluje" představa, jak v případě válečného konfliktu se "nám všechno vyhne" (že by Mnichov 2?) a naše atomky pojedou, bombardování a válce navzdory v klidu na jádro ze zásoby....:-P

+9/−1
18.3.2016 8:10
Foto

V90o34j38t35ě81c34h 22P74a93v44l96í12k 5934191554188

On ten konflikt může "hořet" klidně někde jinde, jako v Iránu, nebo i třeba té dnešní Sýrii, ale může vyeskalovat do stavu, kdy Rusko uvalí i na ČR (jako člena NATO) vývozní sankce na jaderné palivo.

+8/0
18.3.2016 8:33

P13e14t45r 14B86o19ž51e21k 1323462653202

Už by měli dotáhnout do konce technologie na využití jadrného odpadu jako paliva.

Ať mě nikdo netvrdí, že se vědci za tu dobu co se to stoplo nedostali dál.

0/0
18.3.2016 8:08
Foto

V81o11j33t91ě47c17h 13P27a93v53l28í33k 5694621954138

Ono se to bez potíží umí, ale ta elektřina pak není až tak levná jako z čerstvého paliva a tak se to nedělá.

+2/0
18.3.2016 8:34

J90i49ř98í 45K48o89c15u44r30e40k 6255804815268

Když se naposled někdo v Evropě snažil o pořádný rekator pro přepracování, tak došlo na střelbu z RPG z řad ekoteroristů.

0/0
18.3.2016 15:59

M12i44l68o12s91l91a21v 15U63r86b16a37n 4248589850213

To by mě zajímalo, co se děje, když proudí velké investice do předzásobení JE z důvodu vyostření mezinárodní situace. Neměla by nám naše vláda, potažmo "kamarádi" z Bruselu a USA něco říci?

+1/0
18.3.2016 7:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.