Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky svezly nejvíc lidí za dvacet let, ubývá cestujících v autobusech

I přes nejvyšší počet výluk v historii má tuzemská železnice za sebou rekordní rok, především díky cestujícím na delší vzdálenosti. Ve veřejné dopravě naopak dál ubývají lidé v autobusech. Ukazují to čerstvě zveřejněné statistiky za celý rok, které na svých stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R98a17d81e23k 47J57a86n65a98t94a 9115476924802

"Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu."

To je sice pravda, ale tím, že vlakem se jezdí na delší vzdálenost, železnice naopak na pravidlených linkách vede v přepravním výkonu (8303 vs 6219 mil.oskm), což je pro ekonomiku důležitější ukazatel.

0/0
1.4.2016 17:26

V38l48a70d87i67m57í15r 87S95ý86k29o13r70a 7238606132200

Někdo by se již mohl zamyslet nad vytvářením železničních jízdních řádů kraji.Ve stanicích, které protínají regionální tratě více krajů dochází k nepřípojům a často k minutovému ujetí vlaku a hodinovému čekání na další přípoj.Tím dochází k největšímu úbytku zákazníků.Dobrá návaznost přípojů bývala kdysi výsadou železnice.

0/−1
1.4.2016 15:58

R95a24d53e30k 36J21a39n15a37t18a 9395976804692

Porovnáte-li dnešní jízdní řády a jízdní řády před rokem 1989, zjistíte (pro vás) překvapivou věc. Návaznosti jsou dnes lepší a vlaky jezdí častěji. Ale proč si nostalgicky nezavzpomínat, že ....

Staré jízdní řády, např. zde: http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika

+1/−1
1.4.2016 17:18

V93l26a41d76i13m68í44r 10S94ý45k93o29r85a 7358286542260

Nikdo neporovnává dnešní jízdní řády s těmi před rokem 1989,ale stačí se podíva na ty z let 1990-2009 a prostudovat si tratě,které procházejí více kraji, např.Mladá Boleslav- Stará Paka.

0/0
1.4.2016 22:34

P52a48v90e90l 50Ř78a36p18e21k 7592576629295

Po téměř sto letech epochy nesmyslného masového automobilismu se lidé, alespoň pokud mají rozum, vracejí zpět k dopravnímu prostředku, který odstartoval blahobyt naší civilizace - k vlaku R^

A nutno dodat, že tehdy byly dráhy a vlaky až na výjimky soukromé, včetně infrastruktury. Éra masového automobilismu, posilovaná lidmi jako byl Hitler (výstavba dálnic), představovala v podstatě znárodnění veškeré dopravy a nástup dopravního socialismu, ze kterého se jen obtížně vymaníme.

0/0
31.3.2016 14:25

M95a58r96e16k 58M18a54l80ý 1832988501610

Bavíte, jako obvykle :-)

+1/0
31.3.2016 14:43

J23i57ř83í 41E91r52b79e19n 1623224546427

Uz pred prvni svetovou valkou byla na nasem uzemi drtiva vetsina trati i provozu na nich ve statnich rukach. Vyjimkou byly Bustehradka nebo Ustecko-teplicka, pokud se nepletu, a i ty byly zestatneny kratce po valce. On totiz statni provoz s jednitnym tarifem a synergickym efektem rezijnich cinnosti byl radove efektivnejsi nez desitky malych draznich spolecnosti...

+1/0
31.3.2016 20:37

J78a13n 75V62a49l94o56u83c51h 6422267968700

Jistě, nejprve se státu do stavby něčeho tak pochybného jako jakási "dráha" nechtělo, pak (díky soukromé Ferdinandce) začuchal zisk, tak stavěl (Přerov-Praha-Drážďany), po dvaceti letech při prázdné kase rozprodal co se dalo, pak zase ty hlavní trati koupil a podporoval lokálky (už povětšinou do "končin, kde lišky dávají dobrou noc", protože tam, kde místní "zlí kapitalisté" chtěli uspět, už si přitáhli lokálku z hlavního tahu za svoje peníze předtím)...

A to jsme stále ještě v éře Rakouska-Uherska, takže ohánět se nějakou hospodářskou prozíravostí státu a zestátněním jako nejlepší formou železnice je trochu pošetilé.

+1/−1
1.4.2016 6:58
Foto

D79a15v77i27d 44F14r93a76n70e25k 6673443300638

Ten první odst. jste napsal krásne a pravdive. Silnicní doprava- tedy aspoñ ta na vetsí vzdálenosti- je krokem zpátky.

+2/0
1.4.2016 1:46
Foto

B49r27o51n81i77s86l62a86v 97G70a69b76r26y46š 2602159631

"...přepravní výkon, tedy součet počtu cestujících a ujetých kilometrů..."

Opravdu součet? Nemá to být spíš součin? :-)

Jinak lidé mění své návyky ohledně dopravy, to je pravda, ale velmi pomalu. Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas. ;-D

+5/0
31.3.2016 13:00

M34a45r54e88k 39M92a53l29ý 1852558211920

Lidi nestojí v těch kolonách dobrovolně. Potřebují se někam dopravit a i přes ten fakt, že nějaký čas stráví v koloně, i tak dají přednost autu z mnoha důvodů - časová flexibilita, úspora času, pohodlí, atd...

Nelze paušalizovat, že ten který způsob přepravy je vždy lepší :-)

0/−3
31.3.2016 14:11
Foto

B62r66o44n46i50s31l69a26v 93G69a95b91r52y90š 2292739441

No jo, v koloně jste úžasně flexibilní... ;-D Já se můžu vyčůrat i za jízdy. Dokážete to v autě taky? :-)

O úspoře času ani pohodlí se nedá mluvit. Když jsem jel na služební cestu do Plzně, šéf mě a kolegovi nabízel auto. Odmítli jsme ho, protože během cesty můžeme oba dospávat nebo si číst, nehledě na to, že se během cesty v autě nemůžu ani protáhnout nebo natáhnout nohy. Kolega spěchal zpátky a já jsem chtěl v Plzni ještě zůstat, čili někdo by musel ustoupit - časová flexibilita tedy žádná.

Nechci nic paušalizovat, to jsou prostě moje zkušenosti. A víc si cením času. Držením volantu žádný čas neušetřím.

+5/0
31.3.2016 14:22

M26a59r34e64k 61M79a95l28ý 1152598861570

Flexibilita co se týče času odjezdu, to jste fakt natvrdlý, nebo to jenom děláte? :-)

Do Plzně to mám z Prahy hodinku, teď když je tunel, tak ani nehrozí větší zácpy. Jet mohu kdy chci a vrátit se z Plzně taky kdy chci a ne když právě jede vlak. A to jste vybrat město kam vlak jezdí docela často. Když vyberete něco s horší dostupností vlakem, tak auto vyhraje. Alespoň teda u mně, protože si svého času taky vážím a nehodlám ho trávit ve vlaku déle než v autě nebo čekáním na přestup.

Ale do Ostravy na otočku (pracovní cesta) bych jel taky vlakem, to dává smysl.

0/−2
31.3.2016 14:42
Foto

B37r57o10n17i75s14l17a13v 41G79a94b39r45y47š 2402749581

No ale my právě odjíždíme z Prahy. :-) Natvrdlý jste možná Vy, protože nechápete úsporu času. Ano, přijet a odjet můžete, kdy chcete, o tom žádná. Ale pokud pojedeme dva jedním autem, pak je jeden z nás v nevýhodě, protože ten druhý si pobyt v Plzni nemůže prodloužit nebo zkrátit.

Takže ještě jednou: jaký čas ušetřím držením volantu, když ve vlaku si můžu něco prostudovat nebo se i vyspat? Vy jste řízením ztratil dejme tomu dvě hodiny jízdy. Já jsem sice jel dohromady 3 hodiny, ale tu dobu ve vlaku dokážu na rozdíl od Vás efektivně zužitkovat. Takže jsem ztratil snad necelou hodinu přesunem na nádraží a zpět a přesunem z plzeňského nádraží někam a zpět.

+3/0
31.3.2016 14:53

M96a86r12e34k 55M51a38l60ý 1682978151630

Rozumím vašemu pohledu, chápu to. Ale to neznamená, že je jediný správný. Každý má jiné požadavky na přepravu, někdo chce rychlost a flexibilitu a netouží ve vlaku číst nebo spát, radši řídí a je doma o hodinu-dvě dřív.

Jezdím do práce přes 500 km a představte si, jezdím to autem, i když kolikrát jsou kolony, prší, v zimě bývá i dálnice zamrzlá, je to riziko. Ale zvládnu to za 5-6 hodin, někdy i dřív. Hromadnou dopravou bych to jel půl dne, letadlem zhruba tolik co autem, ale jak se dostanu na/z letiště a co pak v týdnu bez auta...

Chci tím říct, že ne vždy je ten váš/můj pohled aplikovatelný pro každého a nelze paušálně a posměšně říct:

"Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas."

Hezký den.

0/0
31.3.2016 15:03
Foto

B50r32o25n20i38s45l41a47v 91G44a24b25r65y40š 2832799381

Když nejsou schopni najít jinou alternativu, pak mám prostě pocit, že si to užívají. A v mém případě takové dlouhé dojíždění by znamenalo už i možnost ubytování. Jasně, že toto opatření nemůžu aplikovat všude, ale kolik času si užijete s rodinou, když jezdíte do práce 5 - 6 hodin a 8 hodin jste v práci? Sotva se stačíte vyspat.

Ještě by bylo dobré se zeptat, zda jezdíte takhle každý den nebo zda jste v práci pokaždé 8 hodin.

V každém případě za 5 - 6 hodin udělám spoustu práce a nehodlám jej trávit držením volantu a zíráním před sebe.

+1/0
31.3.2016 15:15

M35a25r42e64k 52M56a62l98ý 1552138111570

Pracuji v zahraničí a samozřejmě tam v týdnu bydlím :-) Jezdím Po-Pá nebo Po-Čt.

Ano, těch 5-6 hodin je ztráta času. Jenomže opakuji, jiná rozumná alternativa v tomto případě jednoduše není, tak co chcete vymýšlet. A pracovat nehodlám ani kdybych jel vlakem nebo busem (půl dne ztráta času), za to mě neplatí :-)

Prostě někdy alternativa k autu je a někdy není, smiřte se s tím že někdy je auto lepší.

0/−1
31.3.2016 15:25
Foto

B78r24o44n18i96s77l39a71v 23G34a18b93r43y21š 2152529861

Já přece nepopírám výhody auta, sám u nás na vsi řídím. Ale ve městě nebo mezi velkými městy to už pro mě nemá smysl. Auto by mi akorát hnilo na parkovišti. A na to, abych s ním jel dvakrát týdně, je to mrhání penězi.

+1/0
31.3.2016 15:49

J18a88r20m53i79l40a 72F88i31a84l79o68v57á 2399895370455

Jasně,že vlaky svezly víc lidí,když většina autobusů nejezdí o :-(víkendech

0/0
31.3.2016 12:25

J43i65r98k80a 57D43v16o50ř65á21k 4905330703198

Jde o srovnání s předchozím rokem.

0/0
31.3.2016 17:51

R45o56b56e67r94t 22S46t34a44n14i44s18l55a53v 1917545764785

JJ, to je super, už bych Olomouc - Praha na školení nedal autem jak za "mlada" , je to prostě super vlakem, kafíčko oplatek :-) :-):-):-)

+4/0
31.3.2016 12:23

L14u15k74á71š 85Č86i37p41e76r46a 4393738616974

Je opravdu fajn vidět, že železniční doprava znovu ožívá. Díky tomu, že dojíždím do škol už 5 let, tak musím říct, že železniční doprava je mnohem pohodlnější. Autobusy jsou věčně přeplněné a v létě je autobus pomalu jako pařník. Jinak by to chtělo začít modernizovat tratě. Vozový park je slušný, ale pořádně se nedokáže využít plný potenciál, když vlak na většině trati jede malou rychlostí.

+8/0
31.3.2016 12:02

T96o23m70á33š 10M82o31r42a33v95č40í64k 3757226343605

To je jen čistě váš subjektivní pocit? Tak tedy z mého subjektivního pohledu mají autobusy klimatizaci již 16 let, rezervaci na místo a přeplněné být nemůžou. Vlaky využívám proto, že už jsou taky klimatizované, využívám rezervaci na místo a díky konkurenci jsou levnější než autobus. Navíc pořád věřím, že mám větší jistotu dojet v čas.

+2/−3
31.3.2016 12:11

L95u73k65á23š 54Č65i14p69e84r69a 4793668806694

Není to můj subjektivní pocit. Vy to berete z pohledu dálkových spojů, já zase z pohledu regionální. A opravdu mi věřte, že stát v přeplněném autobuse tělo na tělo při 30° vedrech není fajn. Ve vlaku se dají aspoň otevřít okna a je tam více místa jak pro osoby, tak osobní zavazadla.

+7/0
31.3.2016 12:16

T86o14m40á82š 20M57o40r31a31v75č94í81k 3717516743545

Když to tedy vezmu z regionálního hlediska, tak přecpané autobusy tady moc nevidím, ale bohužel ani žádnou železniční trať, takže stejně musím zvolit tu autobusovou dopravu :)

0/−1
31.3.2016 12:19

T31o60m28á51š 85M42o98r94a83v52č56í66k 3627256223505

Ale abych nebyl nefér, tak z nejbližšíhé města jezdí do krajského vlak, ale je dražší, není klimatizovaný a výrazně pomalejší s tím, že někdy musíte dvakrát přestupovat. Autobus je vždy levnější, rychlejší a dopravní zácpy tu nejsou.

0/−3
31.3.2016 12:23

T75o51m35á53š 60M45o39r24a12v65č52í43k 3467586833415

Mínusovat fakta je tak trošku zbytečné, ne?

0/0
31.3.2016 13:58

R19a24d58e15k 61J27a10n71a40t86a 9355156824632

Autobus "vždy levnější" je pod vás fakt? Možná pro toho, kdo neumí počítat a kupuje na každou cestu novou jízdenku v pokladně.

Vždyť si stačí uvědomit, že na železnici existují časové jízdnenky a/nebo internet a jezdíte i více než 2x levněji.

0/0
1.4.2016 17:22

L68u60k81á40š 94Š98m48a11h70e25l 2887374832764

Někde možná ano... v mém případě měsíční dojíždění vlakem 294 Kč (i se započítáním pořizovacích nákladů na In-Kartu, kterou ale používám i jinam, to je pod 400 Kč), autobusem 840 Kč (20 pracovních dní * 2 cesty * 21 Kč). Vlak jízdní doba 13 minut, bus 14-16 minut. Vlak jezdí každou hodinu a mimo špičku a o víkendech 1x za 2 hodiny, bus jezdí metodou náhodných výstřelů, o víkendu dva spoje za den.

+2/0
31.3.2016 13:58

M56i61c46h92a72l 34N44o15v97á91k 7690899187524

Protože se neustále staví příměstské terminály, autobusy budou na přepravě oslabovat.

Cestující se bude stále víc rozhodovat, jestli je pro něj pohodlnější vlak, nebo autobus. Docela hodně vlakových stanic má ve větších městech lepší infrastrukturu, než nově zřízené terminály.

Co se týče automobilů, tady také může získat vlaková doprava zákazníky, neboť se v budoucnu může stát, že budou do větších měst zakazovat vjezd aut s nižším emisním plněním.:-)

+4/0
31.3.2016 11:55

P88e15t51r 88V96i82n87a74ř 6843753523467

Další PR ČD o tom, jak údajně modernizovaly..

A věta o tom, jak lidi nebaví čekat v kolonách, mě také pobavila.. Ono totiž čekat ve vlaku ČD, ve kterém se v zimě netopí, je opravdu komfort a nadstandard.. ;-D

0/−15
31.3.2016 11:51

R28o69b22e86r89t 71H88o26m93o83l35k87a 4223198390332

Za to by měl být extra příplatek

0/0
31.3.2016 11:55

M55i83r48e34k 18Z40á58v81o20d47n48ý 7862927670858

Jo, PR ČD o tom, jak soukromníci táhnou, jo? Vy musíte být skutečně světový unikát :))

+6/0
31.3.2016 12:23

L60i26b30o87r 26Z44a84v15ř79e27l 8289356931312

Jezdím vlakem denně a ještě se mi vámi popisovaný stav nestal. Jste jen jeden z několika neznalých co vlakem jel tak před 20 lety nebo vůbec!!

0/0
1.4.2016 10:14

P25e10t83r 73V57i51n39a91ř 6133213193397

Jezdim co týden, Praha, Liberec, Brno, Ostrava, Olomouc. Nějaká další ne moc chytrá poznámka?

0/0
1.4.2016 10:45

D63u14š79a34n 50M39o10u25r49e36k 7942877517171

Cestujících by bylo ještě mnohem víc, kdyby se tu stavěly pořádné tratě v nové stopě(nemusí být hned VRT..), místo nesmyslného lití desítek miliard do modernizace tratí ve stopě koridorů postavených před 160-170 lety !

Ono se stále mluví o koridorech na "160 km/h", ale REÁLNÁ rychlost je dnes v celé trase např. Brno-Česká Třebová 90 km/h. Prostě to tam jede hodinu.....

Pak se nelze divit, že Brno-Praha vlakem přes velké zlepšení letos už prakticky nejde stlačit níže, pod 2:20-2:30.

Po D1 je to rychlejší i s dnešními uzavírkami, natož bez nich. A jakákoli VRT by přitom ty města spojila za hodinu..

+7/−1
31.3.2016 11:28

P20e98t43r 53S90c21h32w87a88r31z 7478129293201

Ano, ale zásadní problém je opravdu to, že by se to (alespoň zčásti) vést v nové stopě, protože se taky musí vejít lokálky a náklady. Jen výkup pozemků by se táhl roky (desítky let).

0/−3
31.3.2016 11:50

M43a31t33ě26j 75V16o15n30d10ř10i92č76k95a 4924150758736

Když jsme dokázali vybudovat dálnice, dokážeme i VRT. Je to uplně stejné.

+5/0
31.3.2016 12:22

P87e84t16r 44S28c92h69w66a28r27z 7418269893131

No, a že se ty dálnice staví přímo raketovým tempem a problémy s výkupem pozemků nejsou :-P.

+1/0
31.3.2016 13:17

M13i37r80o14s15l15a70v 71G74r10o15s77s42m53a96n43n 8362949824

Přesto za posledních 25 let byly postaveny stovky kilometrů dálnic. Železnic jen několik kilometrů.

+1/0
31.3.2016 18:05

P54e73t23r 44N13o98v12o40t55n19y 1861860881

Brno - Česká Třebová rozhodně není "na 160 km/h", tam je na pár kouscích možná 120.

0/0
31.3.2016 11:54

T83o19m89á73š 67M22o11r69a67v27č22í41k 3437226243365

Maximálka je tam 140, ale průměr maximálky je bohužel cca 90 km/h....a to je ten nejdůležitější údaj, pokud chcete cestovat po železnici.

+2/0
31.3.2016 12:06

O23n30d83ř15e31j 17P57l38í23v45a 9110165121403

Nic jako průměr maximálky se nurčuje (pokud máte maximálku 140, tak průměr je logicky 70, taková informace je ale k ničemu), nazývejme to třeba maximální rychlost x skutečná nebo teda průměrná cestovní rychlost, ta je vždy menší, vlaky zastavují, je to logické. U aut je to ale podobné, jen to lidi bagatelizují. Nemůžete si představovat, že když máme maximální povolenou rychlost 50/90/130, že tím taky po celou dobu pojedete - křižovatky, odpočívadla, ostatní řidiči, dopravní omezení, dočasné snižování rychlosti, zatáčky, které prostě 90kou neprojedete.... To, že někteří pak honí čas překračováním rychlosti je věc zcela jiná a na železnici by si to NIKDO nedovolil!

+2/0
31.3.2016 15:33

R25o64m23a28n 88N58o43v17a69k 6679821812836

rychlejsi autem ano, autobusem rozhodne ne. Ovsem musite pripocitat kazdotydenni totalni blokady na D1, ktere cestu velmi casto prodluzuji

+1/0
31.3.2016 20:56

J15a95n 31T71i65c88h26ý 8290952650128

Praha a Brno ještě nejsou tak velké, aby uživily VRT

0/0
3.4.2016 9:34
Foto

D83a62v12i41d 44F53r75a98n63e65k 6853963750308

Konecne to lidem zacíná docházet, ze je vlak tou nejrychlejsí, nejbezpecnejsí a nejekologictejsí pozemní dopravou. Hlavní dopravní investice bych smeroval práve sem a nebál bych se ani výstavby zcela nových tratí i tam, kam vede pouze silnice. Doprava po silnicích by mela být jen doplñkovou, predevsím ta individuální, a nikoliv preferovanou, jak se bohuzel stále deje. Ale treba se blýská na lepsí casy.

+5/−1
31.3.2016 11:26

M93a35r77e78k 23M23a46l47ý 1352728331270

Každý člověk si dokáže vyhodnotit jaký druh dopravy je pro jeho potřeby nejlepší. A nevidím důvod pro tvrzení:

"Doprava po silnicích by mela být jen doplňkovou, predevsím ta individuální"

Taky záleží kam se jede. Kdybych potřeboval na jeden den otočit Praha-Ostrava, jedu pravděpodobně vlakem. Pokud kamkoliv jinak, jsem si skoro jistý, že použiju auto :-)

+1/−4
31.3.2016 11:31

M23a38r49e22k 24M95a68l56ý 1252158951410

Nechápu co je na tom k mínusování. To, že hlásám názor, že způsob dopravy si každý dovede svobodně vybrat sám dle svých preferencí? Nevím, no...

0/−1
31.3.2016 14:46

L74i34b23o16r 81Z29a48v19ř34e95l 8459946891512

ne pane, kdyby jste se obtěžoval použít tu kouli na krku, došlo by vám za jisté, že nesouhlas je s posledním odstavcem a poslední větou!!

0/0
1.4.2016 10:20

M27a52r88e46k 24M75a68l21ý 1362618701240

A odkud to asi mám vědět, milý pane, že s kterou konkrétní větou je nesouhlas? Kouli na krku mám, ale není věštecká, tak opravdu nevím, s čím ti lidi co mínusují nesouhlasí. Takže u vás je to ta poslední věta... OK, děkuji za váš názor.

A to je opravdu na mínusování můj názor a moje preference dopravy, když řeknu, že PRO MOJE POTŔEBY je téměř vždy lepší auto než vlak? Někdo to může mít opačně a preferuje skoro vždy vlak a je to v pořádku. Tak nevím proč mínusovat to, že někdo má jiné požadavky na přepravu a že tedy používá auto. Je to divné :-)

0/0
1.4.2016 10:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.