Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky svezly nejvíc lidí za dvacet let, ubývá cestujících v autobusech

I přes nejvyšší počet výluk v historii má tuzemská železnice za sebou rekordní rok, především díky cestujícím na delší vzdálenosti. Ve veřejné dopravě naopak dál ubývají lidé v autobusech. Ukazují to čerstvě zveřejněné statistiky za celý rok, které na svých stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R90a16d23e86k 80J21a90n34a15t39a 9675656224922

"Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu."

To je sice pravda, ale tím, že vlakem se jezdí na delší vzdálenost, železnice naopak na pravidlených linkách vede v přepravním výkonu (8303 vs 6219 mil.oskm), což je pro ekonomiku důležitější ukazatel.

0/0
1.4.2016 17:26

V62l94a40d63i85m17í86r 45S86ý18k39o66r36a 7738406902250

Někdo by se již mohl zamyslet nad vytvářením železničních jízdních řádů kraji.Ve stanicích, které protínají regionální tratě více krajů dochází k nepřípojům a často k minutovému ujetí vlaku a hodinovému čekání na další přípoj.Tím dochází k největšímu úbytku zákazníků.Dobrá návaznost přípojů bývala kdysi výsadou železnice.

0/−1
1.4.2016 15:58

R93a59d85e52k 91J30a34n92a64t54a 9575756704872

Porovnáte-li dnešní jízdní řády a jízdní řády před rokem 1989, zjistíte (pro vás) překvapivou věc. Návaznosti jsou dnes lepší a vlaky jezdí častěji. Ale proč si nostalgicky nezavzpomínat, že ....

Staré jízdní řády, např. zde: http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika

+1/−1
1.4.2016 17:18

V54l44a27d40i67m32í34r 95S75ý59k10o73r33a 7558466962980

Nikdo neporovnává dnešní jízdní řády s těmi před rokem 1989,ale stačí se podíva na ty z let 1990-2009 a prostudovat si tratě,které procházejí více kraji, např.Mladá Boleslav- Stará Paka.

0/0
1.4.2016 22:34

P11a38v47e61l 94Ř39a57p13e18k 7872716649815

Po téměř sto letech epochy nesmyslného masového automobilismu se lidé, alespoň pokud mají rozum, vracejí zpět k dopravnímu prostředku, který odstartoval blahobyt naší civilizace - k vlaku R^

A nutno dodat, že tehdy byly dráhy a vlaky až na výjimky soukromé, včetně infrastruktury. Éra masového automobilismu, posilovaná lidmi jako byl Hitler (výstavba dálnic), představovala v podstatě znárodnění veškeré dopravy a nástup dopravního socialismu, ze kterého se jen obtížně vymaníme.

0/0
31.3.2016 14:25

M93a79r42e60k 62M94a47l29ý 1952738841360

Bavíte, jako obvykle :-)

+1/0
31.3.2016 14:43

J36i61ř56í 26E70r33b28e40n 1973204786717

Uz pred prvni svetovou valkou byla na nasem uzemi drtiva vetsina trati i provozu na nich ve statnich rukach. Vyjimkou byly Bustehradka nebo Ustecko-teplicka, pokud se nepletu, a i ty byly zestatneny kratce po valce. On totiz statni provoz s jednitnym tarifem a synergickym efektem rezijnich cinnosti byl radove efektivnejsi nez desitky malych draznich spolecnosti...

+1/0
31.3.2016 20:37

J86a25n 95V65a45l37o73u31c86h 6872877458910

Jistě, nejprve se státu do stavby něčeho tak pochybného jako jakási "dráha" nechtělo, pak (díky soukromé Ferdinandce) začuchal zisk, tak stavěl (Přerov-Praha-Drážďany), po dvaceti letech při prázdné kase rozprodal co se dalo, pak zase ty hlavní trati koupil a podporoval lokálky (už povětšinou do "končin, kde lišky dávají dobrou noc", protože tam, kde místní "zlí kapitalisté" chtěli uspět, už si přitáhli lokálku z hlavního tahu za svoje peníze předtím)...

A to jsme stále ještě v éře Rakouska-Uherska, takže ohánět se nějakou hospodářskou prozíravostí státu a zestátněním jako nejlepší formou železnice je trochu pošetilé.

+1/−1
1.4.2016 6:58
Foto

D39a74v13i46d 46F15r89a27n65e31k 6543313750568

Ten první odst. jste napsal krásne a pravdive. Silnicní doprava- tedy aspoñ ta na vetsí vzdálenosti- je krokem zpátky.

+2/0
1.4.2016 1:46

B40r54o92n58i75s49l43a49v 83G33a60b13r98y18š 6485984620

"...přepravní výkon, tedy součet počtu cestujících a ujetých kilometrů..."

Opravdu součet? Nemá to být spíš součin? :-)

Jinak lidé mění své návyky ohledně dopravy, to je pravda, ale velmi pomalu. Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas. ;-D

+5/0
31.3.2016 13:00

M40a68r38e82k 87M36a11l33ý 1172428341810

Lidi nestojí v těch kolonách dobrovolně. Potřebují se někam dopravit a i přes ten fakt, že nějaký čas stráví v koloně, i tak dají přednost autu z mnoha důvodů - časová flexibilita, úspora času, pohodlí, atd...

Nelze paušalizovat, že ten který způsob přepravy je vždy lepší :-)

0/−3
31.3.2016 14:11

B35r77o98n24i81s52l55a40v 56G42a51b42r63y35š 6685964610

No jo, v koloně jste úžasně flexibilní... ;-D Já se můžu vyčůrat i za jízdy. Dokážete to v autě taky? :-)

O úspoře času ani pohodlí se nedá mluvit. Když jsem jel na služební cestu do Plzně, šéf mě a kolegovi nabízel auto. Odmítli jsme ho, protože během cesty můžeme oba dospávat nebo si číst, nehledě na to, že se během cesty v autě nemůžu ani protáhnout nebo natáhnout nohy. Kolega spěchal zpátky a já jsem chtěl v Plzni ještě zůstat, čili někdo by musel ustoupit - časová flexibilita tedy žádná.

Nechci nic paušalizovat, to jsou prostě moje zkušenosti. A víc si cením času. Držením volantu žádný čas neušetřím.

+5/0
31.3.2016 14:22

M80a39r24e65k 22M16a31l22ý 1262718261200

Flexibilita co se týče času odjezdu, to jste fakt natvrdlý, nebo to jenom děláte? :-)

Do Plzně to mám z Prahy hodinku, teď když je tunel, tak ani nehrozí větší zácpy. Jet mohu kdy chci a vrátit se z Plzně taky kdy chci a ne když právě jede vlak. A to jste vybrat město kam vlak jezdí docela často. Když vyberete něco s horší dostupností vlakem, tak auto vyhraje. Alespoň teda u mně, protože si svého času taky vážím a nehodlám ho trávit ve vlaku déle než v autě nebo čekáním na přestup.

Ale do Ostravy na otočku (pracovní cesta) bych jel taky vlakem, to dává smysl.

0/−2
31.3.2016 14:42

B69r48o47n20i41s50l97a77v 77G30a18b33r26y19š 6835384800

No ale my právě odjíždíme z Prahy. :-) Natvrdlý jste možná Vy, protože nechápete úsporu času. Ano, přijet a odjet můžete, kdy chcete, o tom žádná. Ale pokud pojedeme dva jedním autem, pak je jeden z nás v nevýhodě, protože ten druhý si pobyt v Plzni nemůže prodloužit nebo zkrátit.

Takže ještě jednou: jaký čas ušetřím držením volantu, když ve vlaku si můžu něco prostudovat nebo se i vyspat? Vy jste řízením ztratil dejme tomu dvě hodiny jízdy. Já jsem sice jel dohromady 3 hodiny, ale tu dobu ve vlaku dokážu na rozdíl od Vás efektivně zužitkovat. Takže jsem ztratil snad necelou hodinu přesunem na nádraží a zpět a přesunem z plzeňského nádraží někam a zpět.

+3/0
31.3.2016 14:53

M50a46r92e47k 97M47a45l71ý 1102948631430

Rozumím vašemu pohledu, chápu to. Ale to neznamená, že je jediný správný. Každý má jiné požadavky na přepravu, někdo chce rychlost a flexibilitu a netouží ve vlaku číst nebo spát, radši řídí a je doma o hodinu-dvě dřív.

Jezdím do práce přes 500 km a představte si, jezdím to autem, i když kolikrát jsou kolony, prší, v zimě bývá i dálnice zamrzlá, je to riziko. Ale zvládnu to za 5-6 hodin, někdy i dřív. Hromadnou dopravou bych to jel půl dne, letadlem zhruba tolik co autem, ale jak se dostanu na/z letiště a co pak v týdnu bez auta...

Chci tím říct, že ne vždy je ten váš/můj pohled aplikovatelný pro každého a nelze paušálně a posměšně říct:

"Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas."

Hezký den.

0/0
31.3.2016 15:03

B11r75o31n42i23s84l26a41v 71G24a86b58r64y21š 6815604460

Když nejsou schopni najít jinou alternativu, pak mám prostě pocit, že si to užívají. A v mém případě takové dlouhé dojíždění by znamenalo už i možnost ubytování. Jasně, že toto opatření nemůžu aplikovat všude, ale kolik času si užijete s rodinou, když jezdíte do práce 5 - 6 hodin a 8 hodin jste v práci? Sotva se stačíte vyspat.

Ještě by bylo dobré se zeptat, zda jezdíte takhle každý den nebo zda jste v práci pokaždé 8 hodin.

V každém případě za 5 - 6 hodin udělám spoustu práce a nehodlám jej trávit držením volantu a zíráním před sebe.

+1/0
31.3.2016 15:15

M44a14r81e15k 13M41a42l44ý 1682338551100

Pracuji v zahraničí a samozřejmě tam v týdnu bydlím :-) Jezdím Po-Pá nebo Po-Čt.

Ano, těch 5-6 hodin je ztráta času. Jenomže opakuji, jiná rozumná alternativa v tomto případě jednoduše není, tak co chcete vymýšlet. A pracovat nehodlám ani kdybych jel vlakem nebo busem (půl dne ztráta času), za to mě neplatí :-)

Prostě někdy alternativa k autu je a někdy není, smiřte se s tím že někdy je auto lepší.

0/−1
31.3.2016 15:25

B21r93o15n35i77s81l66a73v 32G50a87b51r24y95š 6345154300

Já přece nepopírám výhody auta, sám u nás na vsi řídím. Ale ve městě nebo mezi velkými městy to už pro mě nemá smysl. Auto by mi akorát hnilo na parkovišti. A na to, abych s ním jel dvakrát týdně, je to mrhání penězi.

+1/0
31.3.2016 15:49

J32a21r88m79i60l28a 44F27i97a95l93o25v38á 2819515800715

Jasně,že vlaky svezly víc lidí,když většina autobusů nejezdí o :-(víkendech

0/0
31.3.2016 12:25

J48i68r85k46a 70D15v55o82ř63á77k 4395580643258

Jde o srovnání s předchozím rokem.

0/0
31.3.2016 17:51

R89o27b47e44r28t 34S77t10a14n34i74s58l46a49v 1757355554715

JJ, to je super, už bych Olomouc - Praha na školení nedal autem jak za "mlada" , je to prostě super vlakem, kafíčko oplatek :-) :-):-):-)

+4/0
31.3.2016 12:23

L22u42k54á52š 42Č81i63p34e51r19a 4543718606624

Je opravdu fajn vidět, že železniční doprava znovu ožívá. Díky tomu, že dojíždím do škol už 5 let, tak musím říct, že železniční doprava je mnohem pohodlnější. Autobusy jsou věčně přeplněné a v létě je autobus pomalu jako pařník. Jinak by to chtělo začít modernizovat tratě. Vozový park je slušný, ale pořádně se nedokáže využít plný potenciál, když vlak na většině trati jede malou rychlostí.

+8/0
31.3.2016 12:02

T30o66m44á60š 23M91o33r43a36v29č43í18k 3457656803805

To je jen čistě váš subjektivní pocit? Tak tedy z mého subjektivního pohledu mají autobusy klimatizaci již 16 let, rezervaci na místo a přeplněné být nemůžou. Vlaky využívám proto, že už jsou taky klimatizované, využívám rezervaci na místo a díky konkurenci jsou levnější než autobus. Navíc pořád věřím, že mám větší jistotu dojet v čas.

+2/−3
31.3.2016 12:11

L33u26k38á63š 33Č18i52p76e84r91a 4903858526234

Není to můj subjektivní pocit. Vy to berete z pohledu dálkových spojů, já zase z pohledu regionální. A opravdu mi věřte, že stát v přeplněném autobuse tělo na tělo při 30° vedrech není fajn. Ve vlaku se dají aspoň otevřít okna a je tam více místa jak pro osoby, tak osobní zavazadla.

+7/0
31.3.2016 12:16

T75o62m25á29š 86M84o85r54a68v21č20í97k 3507316193165

Když to tedy vezmu z regionálního hlediska, tak přecpané autobusy tady moc nevidím, ale bohužel ani žádnou železniční trať, takže stejně musím zvolit tu autobusovou dopravu :)

0/−1
31.3.2016 12:19

T62o30m26á15š 52M73o89r37a45v91č12í21k 3527706243485

Ale abych nebyl nefér, tak z nejbližšíhé města jezdí do krajského vlak, ale je dražší, není klimatizovaný a výrazně pomalejší s tím, že někdy musíte dvakrát přestupovat. Autobus je vždy levnější, rychlejší a dopravní zácpy tu nejsou.

0/−3
31.3.2016 12:23

T50o44m43á90š 93M69o13r65a60v46č41í51k 3187636963415

Mínusovat fakta je tak trošku zbytečné, ne?

0/0
31.3.2016 13:58

R77a43d70e81k 78J88a92n58a56t71a 9555956574492

Autobus "vždy levnější" je pod vás fakt? Možná pro toho, kdo neumí počítat a kupuje na každou cestu novou jízdenku v pokladně.

Vždyť si stačí uvědomit, že na železnici existují časové jízdnenky a/nebo internet a jezdíte i více než 2x levněji.

0/0
1.4.2016 17:22

L62u65k98á67š 37Š35m82a67h70e29l 2397314452494

Někde možná ano... v mém případě měsíční dojíždění vlakem 294 Kč (i se započítáním pořizovacích nákladů na In-Kartu, kterou ale používám i jinam, to je pod 400 Kč), autobusem 840 Kč (20 pracovních dní * 2 cesty * 21 Kč). Vlak jízdní doba 13 minut, bus 14-16 minut. Vlak jezdí každou hodinu a mimo špičku a o víkendech 1x za 2 hodiny, bus jezdí metodou náhodných výstřelů, o víkendu dva spoje za den.

+2/0
31.3.2016 13:58

M17i38c90h14a50l 92N56o55v38á46k 7140799627634

Protože se neustále staví příměstské terminály, autobusy budou na přepravě oslabovat.

Cestující se bude stále víc rozhodovat, jestli je pro něj pohodlnější vlak, nebo autobus. Docela hodně vlakových stanic má ve větších městech lepší infrastrukturu, než nově zřízené terminály.

Co se týče automobilů, tady také může získat vlaková doprava zákazníky, neboť se v budoucnu může stát, že budou do větších měst zakazovat vjezd aut s nižším emisním plněním.:-)

+4/0
31.3.2016 11:55

P11e11t21r 56V93i15n49a82ř 6113553963967

Další PR ČD o tom, jak údajně modernizovaly..

A věta o tom, jak lidi nebaví čekat v kolonách, mě také pobavila.. Ono totiž čekat ve vlaku ČD, ve kterém se v zimě netopí, je opravdu komfort a nadstandard.. ;-D

0/−15
31.3.2016 11:51

R73o49b17e87r23t 18H69o63m37o21l31k47a 4663668450222

Za to by měl být extra příplatek

0/0
31.3.2016 11:55

M72i52r22e98k 88Z77á87v18o64d37n30ý 7332927230338

Jo, PR ČD o tom, jak soukromníci táhnou, jo? Vy musíte být skutečně světový unikát :))

+6/0
31.3.2016 12:23

L50i30b48o46r 58Z57a63v95ř95e91l 8489546401472

Jezdím vlakem denně a ještě se mi vámi popisovaný stav nestal. Jste jen jeden z několika neznalých co vlakem jel tak před 20 lety nebo vůbec!!

0/0
1.4.2016 10:14

P83e45t71r 67V81i26n65a43ř 6343533613507

Jezdim co týden, Praha, Liberec, Brno, Ostrava, Olomouc. Nějaká další ne moc chytrá poznámka?

0/0
1.4.2016 10:45

D27u19š35a10n 14M35o16u86r38e33k 7432257247721

Cestujících by bylo ještě mnohem víc, kdyby se tu stavěly pořádné tratě v nové stopě(nemusí být hned VRT..), místo nesmyslného lití desítek miliard do modernizace tratí ve stopě koridorů postavených před 160-170 lety !

Ono se stále mluví o koridorech na "160 km/h", ale REÁLNÁ rychlost je dnes v celé trase např. Brno-Česká Třebová 90 km/h. Prostě to tam jede hodinu.....

Pak se nelze divit, že Brno-Praha vlakem přes velké zlepšení letos už prakticky nejde stlačit níže, pod 2:20-2:30.

Po D1 je to rychlejší i s dnešními uzavírkami, natož bez nich. A jakákoli VRT by přitom ty města spojila za hodinu..

+7/−1
31.3.2016 11:28

P35e93t63r 44S92c81h95w68a20r95z 7818499573511

Ano, ale zásadní problém je opravdu to, že by se to (alespoň zčásti) vést v nové stopě, protože se taky musí vejít lokálky a náklady. Jen výkup pozemků by se táhl roky (desítky let).

0/−3
31.3.2016 11:50

M65a68t14ě82j 13V33o13n12d55ř77i81č23k54a 4364210768586

Když jsme dokázali vybudovat dálnice, dokážeme i VRT. Je to uplně stejné.

+5/0
31.3.2016 12:22

P42e43t47r 11S50c70h98w59a96r15z 7348379383401

No, a že se ty dálnice staví přímo raketovým tempem a problémy s výkupem pozemků nejsou :-P.

+1/0
31.3.2016 13:17

M93i39r33o46s80l81a77v 55G20r89o32s69s59m41a46n13n 8232559644

Přesto za posledních 25 let byly postaveny stovky kilometrů dálnic. Železnic jen několik kilometrů.

+1/0
31.3.2016 18:05

P69e70t72r 98N18o31v30o13t42n41y 1341530151

Brno - Česká Třebová rozhodně není "na 160 km/h", tam je na pár kouscích možná 120.

0/0
31.3.2016 11:54

T50o53m54á83š 23M41o81r52a21v61č60í69k 3547406803755

Maximálka je tam 140, ale průměr maximálky je bohužel cca 90 km/h....a to je ten nejdůležitější údaj, pokud chcete cestovat po železnici.

+2/0
31.3.2016 12:06

O89n46d72ř87e34j 24P84l38í68v62a 9720815721553

Nic jako průměr maximálky se nurčuje (pokud máte maximálku 140, tak průměr je logicky 70, taková informace je ale k ničemu), nazývejme to třeba maximální rychlost x skutečná nebo teda průměrná cestovní rychlost, ta je vždy menší, vlaky zastavují, je to logické. U aut je to ale podobné, jen to lidi bagatelizují. Nemůžete si představovat, že když máme maximální povolenou rychlost 50/90/130, že tím taky po celou dobu pojedete - křižovatky, odpočívadla, ostatní řidiči, dopravní omezení, dočasné snižování rychlosti, zatáčky, které prostě 90kou neprojedete.... To, že někteří pak honí čas překračováním rychlosti je věc zcela jiná a na železnici by si to NIKDO nedovolil!

+2/0
31.3.2016 15:33

R34o17m57a89n 44N16o36v95a58k 6679701502376

rychlejsi autem ano, autobusem rozhodne ne. Ovsem musite pripocitat kazdotydenni totalni blokady na D1, ktere cestu velmi casto prodluzuji

+1/0
31.3.2016 20:56

J87a30n 86T56i70c60h57ý 8110602570638

Praha a Brno ještě nejsou tak velké, aby uživily VRT

0/0
3.4.2016 9:34
Foto

D23a87v40i73d 51F94r26a84n72e58k 6553383860528

Konecne to lidem zacíná docházet, ze je vlak tou nejrychlejsí, nejbezpecnejsí a nejekologictejsí pozemní dopravou. Hlavní dopravní investice bych smeroval práve sem a nebál bych se ani výstavby zcela nových tratí i tam, kam vede pouze silnice. Doprava po silnicích by mela být jen doplñkovou, predevsím ta individuální, a nikoliv preferovanou, jak se bohuzel stále deje. Ale treba se blýská na lepsí casy.

+5/−1
31.3.2016 11:26

M67a29r92e47k 11M22a34l75ý 1402478761820

Každý člověk si dokáže vyhodnotit jaký druh dopravy je pro jeho potřeby nejlepší. A nevidím důvod pro tvrzení:

"Doprava po silnicích by mela být jen doplňkovou, predevsím ta individuální"

Taky záleží kam se jede. Kdybych potřeboval na jeden den otočit Praha-Ostrava, jedu pravděpodobně vlakem. Pokud kamkoliv jinak, jsem si skoro jistý, že použiju auto :-)

+1/−4
31.3.2016 11:31

M47a37r78e37k 71M18a37l39ý 1732558231240

Nechápu co je na tom k mínusování. To, že hlásám názor, že způsob dopravy si každý dovede svobodně vybrat sám dle svých preferencí? Nevím, no...

0/−1
31.3.2016 14:46

L24i81b25o95r 83Z70a37v56ř72e76l 8569676861772

ne pane, kdyby jste se obtěžoval použít tu kouli na krku, došlo by vám za jisté, že nesouhlas je s posledním odstavcem a poslední větou!!

0/0
1.4.2016 10:20

M71a80r18e22k 74M15a97l21ý 1562498121350

A odkud to asi mám vědět, milý pane, že s kterou konkrétní větou je nesouhlas? Kouli na krku mám, ale není věštecká, tak opravdu nevím, s čím ti lidi co mínusují nesouhlasí. Takže u vás je to ta poslední věta... OK, děkuji za váš názor.

A to je opravdu na mínusování můj názor a moje preference dopravy, když řeknu, že PRO MOJE POTŔEBY je téměř vždy lepší auto než vlak? Někdo to může mít opačně a preferuje skoro vždy vlak a je to v pořádku. Tak nevím proč mínusovat to, že někdo má jiné požadavky na přepravu a že tedy používá auto. Je to divné :-)

0/0
1.4.2016 10:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.