Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky svezly nejvíc lidí za dvacet let, ubývá cestujících v autobusech

I přes nejvyšší počet výluk v historii má tuzemská železnice za sebou rekordní rok, především díky cestujícím na delší vzdálenosti. Ve veřejné dopravě naopak dál ubývají lidé v autobusech. Ukazují to čerstvě zveřejněné statistiky za celý rok, které na svých stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R79a44d39e74k 54J29a91n38a66t26a 9225856334502

"Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu."

To je sice pravda, ale tím, že vlakem se jezdí na delší vzdálenost, železnice naopak na pravidlených linkách vede v přepravním výkonu (8303 vs 6219 mil.oskm), což je pro ekonomiku důležitější ukazatel.

0/0
1.4.2016 17:26

V37l70a49d80i58m43í64r 60S98ý22k81o67r30a 7688746852330

Někdo by se již mohl zamyslet nad vytvářením železničních jízdních řádů kraji.Ve stanicích, které protínají regionální tratě více krajů dochází k nepřípojům a často k minutovému ujetí vlaku a hodinovému čekání na další přípoj.Tím dochází k největšímu úbytku zákazníků.Dobrá návaznost přípojů bývala kdysi výsadou železnice.

0/−1
1.4.2016 15:58

R24a86d85e58k 32J48a45n80a68t68a 9335356254102

Porovnáte-li dnešní jízdní řády a jízdní řády před rokem 1989, zjistíte (pro vás) překvapivou věc. Návaznosti jsou dnes lepší a vlaky jezdí častěji. Ale proč si nostalgicky nezavzpomínat, že ....

Staré jízdní řády, např. zde: http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika

+1/−1
1.4.2016 17:18

V66l67a14d88i23m12í30r 31S14ý19k20o21r14a 7598536612330

Nikdo neporovnává dnešní jízdní řády s těmi před rokem 1989,ale stačí se podíva na ty z let 1990-2009 a prostudovat si tratě,které procházejí více kraji, např.Mladá Boleslav- Stará Paka.

0/0
1.4.2016 22:34

P33a76v13e20l 64Ř11a46p27e60k 7382756979895

Po téměř sto letech epochy nesmyslného masového automobilismu se lidé, alespoň pokud mají rozum, vracejí zpět k dopravnímu prostředku, který odstartoval blahobyt naší civilizace - k vlaku R^

A nutno dodat, že tehdy byly dráhy a vlaky až na výjimky soukromé, včetně infrastruktury. Éra masového automobilismu, posilovaná lidmi jako byl Hitler (výstavba dálnic), představovala v podstatě znárodnění veškeré dopravy a nástup dopravního socialismu, ze kterého se jen obtížně vymaníme.

0/0
31.3.2016 14:25

M12a36r74e44k 78M56a64l66ý 1382678721850

Bavíte, jako obvykle :-)

+1/0
31.3.2016 14:43

J21i86ř68í 29E22r69b46e88n 1213674686857

Uz pred prvni svetovou valkou byla na nasem uzemi drtiva vetsina trati i provozu na nich ve statnich rukach. Vyjimkou byly Bustehradka nebo Ustecko-teplicka, pokud se nepletu, a i ty byly zestatneny kratce po valce. On totiz statni provoz s jednitnym tarifem a synergickym efektem rezijnich cinnosti byl radove efektivnejsi nez desitky malych draznich spolecnosti...

+1/0
31.3.2016 20:37

J42a93n 80V92a12l54o81u18c60h 6672297978520

Jistě, nejprve se státu do stavby něčeho tak pochybného jako jakási "dráha" nechtělo, pak (díky soukromé Ferdinandce) začuchal zisk, tak stavěl (Přerov-Praha-Drážďany), po dvaceti letech při prázdné kase rozprodal co se dalo, pak zase ty hlavní trati koupil a podporoval lokálky (už povětšinou do "končin, kde lišky dávají dobrou noc", protože tam, kde místní "zlí kapitalisté" chtěli uspět, už si přitáhli lokálku z hlavního tahu za svoje peníze předtím)...

A to jsme stále ještě v éře Rakouska-Uherska, takže ohánět se nějakou hospodářskou prozíravostí státu a zestátněním jako nejlepší formou železnice je trochu pošetilé.

+1/−1
1.4.2016 6:58
Foto

D44a72v21i67d 52F39r74a57n37e56k 6503773960618

Ten první odst. jste napsal krásne a pravdive. Silnicní doprava- tedy aspoñ ta na vetsí vzdálenosti- je krokem zpátky.

+2/0
1.4.2016 1:46
Foto

B84r40o35n77i44s83l45a68v 30G29a18b25r60y70š 2202119791

"...přepravní výkon, tedy součet počtu cestujících a ujetých kilometrů..."

Opravdu součet? Nemá to být spíš součin? :-)

Jinak lidé mění své návyky ohledně dopravy, to je pravda, ale velmi pomalu. Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas. ;-D

+5/0
31.3.2016 13:00

M61a89r84e38k 34M76a68l91ý 1592528351700

Lidi nestojí v těch kolonách dobrovolně. Potřebují se někam dopravit a i přes ten fakt, že nějaký čas stráví v koloně, i tak dají přednost autu z mnoha důvodů - časová flexibilita, úspora času, pohodlí, atd...

Nelze paušalizovat, že ten který způsob přepravy je vždy lepší :-)

0/−3
31.3.2016 14:11
Foto

B82r79o23n50i63s95l78a35v 89G60a16b92r91y47š 2492849721

No jo, v koloně jste úžasně flexibilní... ;-D Já se můžu vyčůrat i za jízdy. Dokážete to v autě taky? :-)

O úspoře času ani pohodlí se nedá mluvit. Když jsem jel na služební cestu do Plzně, šéf mě a kolegovi nabízel auto. Odmítli jsme ho, protože během cesty můžeme oba dospávat nebo si číst, nehledě na to, že se během cesty v autě nemůžu ani protáhnout nebo natáhnout nohy. Kolega spěchal zpátky a já jsem chtěl v Plzni ještě zůstat, čili někdo by musel ustoupit - časová flexibilita tedy žádná.

Nechci nic paušalizovat, to jsou prostě moje zkušenosti. A víc si cením času. Držením volantu žádný čas neušetřím.

+5/0
31.3.2016 14:22

M26a34r92e41k 76M24a86l45ý 1552918481860

Flexibilita co se týče času odjezdu, to jste fakt natvrdlý, nebo to jenom děláte? :-)

Do Plzně to mám z Prahy hodinku, teď když je tunel, tak ani nehrozí větší zácpy. Jet mohu kdy chci a vrátit se z Plzně taky kdy chci a ne když právě jede vlak. A to jste vybrat město kam vlak jezdí docela často. Když vyberete něco s horší dostupností vlakem, tak auto vyhraje. Alespoň teda u mně, protože si svého času taky vážím a nehodlám ho trávit ve vlaku déle než v autě nebo čekáním na přestup.

Ale do Ostravy na otočku (pracovní cesta) bych jel taky vlakem, to dává smysl.

0/−2
31.3.2016 14:42
Foto

B38r58o20n28i44s36l86a40v 10G72a34b64r19y40š 2732619351

No ale my právě odjíždíme z Prahy. :-) Natvrdlý jste možná Vy, protože nechápete úsporu času. Ano, přijet a odjet můžete, kdy chcete, o tom žádná. Ale pokud pojedeme dva jedním autem, pak je jeden z nás v nevýhodě, protože ten druhý si pobyt v Plzni nemůže prodloužit nebo zkrátit.

Takže ještě jednou: jaký čas ušetřím držením volantu, když ve vlaku si můžu něco prostudovat nebo se i vyspat? Vy jste řízením ztratil dejme tomu dvě hodiny jízdy. Já jsem sice jel dohromady 3 hodiny, ale tu dobu ve vlaku dokážu na rozdíl od Vás efektivně zužitkovat. Takže jsem ztratil snad necelou hodinu přesunem na nádraží a zpět a přesunem z plzeňského nádraží někam a zpět.

+3/0
31.3.2016 14:53

M27a15r42e41k 14M29a51l62ý 1462278691810

Rozumím vašemu pohledu, chápu to. Ale to neznamená, že je jediný správný. Každý má jiné požadavky na přepravu, někdo chce rychlost a flexibilitu a netouží ve vlaku číst nebo spát, radši řídí a je doma o hodinu-dvě dřív.

Jezdím do práce přes 500 km a představte si, jezdím to autem, i když kolikrát jsou kolony, prší, v zimě bývá i dálnice zamrzlá, je to riziko. Ale zvládnu to za 5-6 hodin, někdy i dřív. Hromadnou dopravou bych to jel půl dne, letadlem zhruba tolik co autem, ale jak se dostanu na/z letiště a co pak v týdnu bez auta...

Chci tím říct, že ne vždy je ten váš/můj pohled aplikovatelný pro každého a nelze paušálně a posměšně říct:

"Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas."

Hezký den.

0/0
31.3.2016 15:03
Foto

B75r12o70n61i29s57l29a11v 73G49a84b12r66y12š 2432589901

Když nejsou schopni najít jinou alternativu, pak mám prostě pocit, že si to užívají. A v mém případě takové dlouhé dojíždění by znamenalo už i možnost ubytování. Jasně, že toto opatření nemůžu aplikovat všude, ale kolik času si užijete s rodinou, když jezdíte do práce 5 - 6 hodin a 8 hodin jste v práci? Sotva se stačíte vyspat.

Ještě by bylo dobré se zeptat, zda jezdíte takhle každý den nebo zda jste v práci pokaždé 8 hodin.

V každém případě za 5 - 6 hodin udělám spoustu práce a nehodlám jej trávit držením volantu a zíráním před sebe.

+1/0
31.3.2016 15:15

M69a25r94e39k 26M54a28l97ý 1122358911180

Pracuji v zahraničí a samozřejmě tam v týdnu bydlím :-) Jezdím Po-Pá nebo Po-Čt.

Ano, těch 5-6 hodin je ztráta času. Jenomže opakuji, jiná rozumná alternativa v tomto případě jednoduše není, tak co chcete vymýšlet. A pracovat nehodlám ani kdybych jel vlakem nebo busem (půl dne ztráta času), za to mě neplatí :-)

Prostě někdy alternativa k autu je a někdy není, smiřte se s tím že někdy je auto lepší.

0/−1
31.3.2016 15:25
Foto

B84r84o45n26i24s15l43a17v 20G90a41b70r35y43š 2192309561

Já přece nepopírám výhody auta, sám u nás na vsi řídím. Ale ve městě nebo mezi velkými městy to už pro mě nemá smysl. Auto by mi akorát hnilo na parkovišti. A na to, abych s ním jel dvakrát týdně, je to mrhání penězi.

+1/0
31.3.2016 15:49

J94a86r14m45i28l38a 17F78i50a14l76o36v52á 2989105330235

Jasně,že vlaky svezly víc lidí,když většina autobusů nejezdí o :-(víkendech

0/0
31.3.2016 12:25

J14i65r72k59a 33D92v53o24ř43á72k 4945380913408

Jde o srovnání s předchozím rokem.

0/0
31.3.2016 17:51

R58o93b46e61r42t 83S91t41a31n82i51s20l14a25v 1797425474345

JJ, to je super, už bych Olomouc - Praha na školení nedal autem jak za "mlada" , je to prostě super vlakem, kafíčko oplatek :-) :-):-):-)

+4/0
31.3.2016 12:23

L72u11k34á37š 24Č73i13p61e35r24a 4233368466124

Je opravdu fajn vidět, že železniční doprava znovu ožívá. Díky tomu, že dojíždím do škol už 5 let, tak musím říct, že železniční doprava je mnohem pohodlnější. Autobusy jsou věčně přeplněné a v létě je autobus pomalu jako pařník. Jinak by to chtělo začít modernizovat tratě. Vozový park je slušný, ale pořádně se nedokáže využít plný potenciál, když vlak na většině trati jede malou rychlostí.

+8/0
31.3.2016 12:02

T79o13m35á28š 71M85o58r19a17v77č51í59k 3327866893725

To je jen čistě váš subjektivní pocit? Tak tedy z mého subjektivního pohledu mají autobusy klimatizaci již 16 let, rezervaci na místo a přeplněné být nemůžou. Vlaky využívám proto, že už jsou taky klimatizované, využívám rezervaci na místo a díky konkurenci jsou levnější než autobus. Navíc pořád věřím, že mám větší jistotu dojet v čas.

+2/−3
31.3.2016 12:11

L20u17k54á33š 52Č42i30p51e25r94a 4123198966124

Není to můj subjektivní pocit. Vy to berete z pohledu dálkových spojů, já zase z pohledu regionální. A opravdu mi věřte, že stát v přeplněném autobuse tělo na tělo při 30° vedrech není fajn. Ve vlaku se dají aspoň otevřít okna a je tam více místa jak pro osoby, tak osobní zavazadla.

+7/0
31.3.2016 12:16

T67o20m75á96š 86M61o81r58a90v31č38í70k 3907366343565

Když to tedy vezmu z regionálního hlediska, tak přecpané autobusy tady moc nevidím, ale bohužel ani žádnou železniční trať, takže stejně musím zvolit tu autobusovou dopravu :)

0/−1
31.3.2016 12:19

T63o37m63á47š 61M40o77r55a80v50č42í44k 3907466393945

Ale abych nebyl nefér, tak z nejbližšíhé města jezdí do krajského vlak, ale je dražší, není klimatizovaný a výrazně pomalejší s tím, že někdy musíte dvakrát přestupovat. Autobus je vždy levnější, rychlejší a dopravní zácpy tu nejsou.

0/−3
31.3.2016 12:23

T81o52m40á88š 29M53o41r18a32v77č71í62k 3857236463485

Mínusovat fakta je tak trošku zbytečné, ne?

0/0
31.3.2016 13:58

R97a84d15e82k 65J65a93n45a41t13a 9435116484442

Autobus "vždy levnější" je pod vás fakt? Možná pro toho, kdo neumí počítat a kupuje na každou cestu novou jízdenku v pokladně.

Vždyť si stačí uvědomit, že na železnici existují časové jízdnenky a/nebo internet a jezdíte i více než 2x levněji.

0/0
1.4.2016 17:22

L19u91k45á33š 86Š35m70a40h20e31l 2337304462224

Někde možná ano... v mém případě měsíční dojíždění vlakem 294 Kč (i se započítáním pořizovacích nákladů na In-Kartu, kterou ale používám i jinam, to je pod 400 Kč), autobusem 840 Kč (20 pracovních dní * 2 cesty * 21 Kč). Vlak jízdní doba 13 minut, bus 14-16 minut. Vlak jezdí každou hodinu a mimo špičku a o víkendech 1x za 2 hodiny, bus jezdí metodou náhodných výstřelů, o víkendu dva spoje za den.

+2/0
31.3.2016 13:58

M68i62c45h27a54l 19N30o16v28á73k 7570329927754

Protože se neustále staví příměstské terminály, autobusy budou na přepravě oslabovat.

Cestující se bude stále víc rozhodovat, jestli je pro něj pohodlnější vlak, nebo autobus. Docela hodně vlakových stanic má ve větších městech lepší infrastrukturu, než nově zřízené terminály.

Co se týče automobilů, tady také může získat vlaková doprava zákazníky, neboť se v budoucnu může stát, že budou do větších měst zakazovat vjezd aut s nižším emisním plněním.:-)

+4/0
31.3.2016 11:55

P33e84t77r 72V14i32n62a42ř 6783933723897

Další PR ČD o tom, jak údajně modernizovaly..

A věta o tom, jak lidi nebaví čekat v kolonách, mě také pobavila.. Ono totiž čekat ve vlaku ČD, ve kterém se v zimě netopí, je opravdu komfort a nadstandard.. ;-D

0/−15
31.3.2016 11:51

R75o91b38e58r79t 86H31o40m19o49l11k31a 4533718280252

Za to by měl být extra příplatek

0/0
31.3.2016 11:55

M53i93r37e54k 82Z18á78v22o82d28n25ý 7682337490478

Jo, PR ČD o tom, jak soukromníci táhnou, jo? Vy musíte být skutečně světový unikát :))

+6/0
31.3.2016 12:23

L91i33b26o63r 46Z96a48v60ř74e13l 8779176101442

Jezdím vlakem denně a ještě se mi vámi popisovaný stav nestal. Jste jen jeden z několika neznalých co vlakem jel tak před 20 lety nebo vůbec!!

0/0
1.4.2016 10:14

P39e79t80r 16V98i94n80a55ř 6213253723237

Jezdim co týden, Praha, Liberec, Brno, Ostrava, Olomouc. Nějaká další ne moc chytrá poznámka?

0/0
1.4.2016 10:45

D31u58š45a57n 50M58o12u50r15e49k 7972597127511

Cestujících by bylo ještě mnohem víc, kdyby se tu stavěly pořádné tratě v nové stopě(nemusí být hned VRT..), místo nesmyslného lití desítek miliard do modernizace tratí ve stopě koridorů postavených před 160-170 lety !

Ono se stále mluví o koridorech na "160 km/h", ale REÁLNÁ rychlost je dnes v celé trase např. Brno-Česká Třebová 90 km/h. Prostě to tam jede hodinu.....

Pak se nelze divit, že Brno-Praha vlakem přes velké zlepšení letos už prakticky nejde stlačit níže, pod 2:20-2:30.

Po D1 je to rychlejší i s dnešními uzavírkami, natož bez nich. A jakákoli VRT by přitom ty města spojila za hodinu..

+7/−1
31.3.2016 11:28

P39e72t78r 18S35c67h30w19a42r22z 7748699723461

Ano, ale zásadní problém je opravdu to, že by se to (alespoň zčásti) vést v nové stopě, protože se taky musí vejít lokálky a náklady. Jen výkup pozemků by se táhl roky (desítky let).

0/−3
31.3.2016 11:50

M94a61t60ě47j 54V21o39n28d51ř42i89č13k46a 4364960438286

Když jsme dokázali vybudovat dálnice, dokážeme i VRT. Je to uplně stejné.

+5/0
31.3.2016 12:22

P30e68t53r 82S51c36h69w82a81r20z 7838329483231

No, a že se ty dálnice staví přímo raketovým tempem a problémy s výkupem pozemků nejsou :-P.

+1/0
31.3.2016 13:17

M32i38r43o95s31l97a70v 89G29r69o28s87s56m69a21n45n 8902749454

Přesto za posledních 25 let byly postaveny stovky kilometrů dálnic. Železnic jen několik kilometrů.

+1/0
31.3.2016 18:05

P89e75t97r 82N27o35v43o71t89n83y 1101930361

Brno - Česká Třebová rozhodně není "na 160 km/h", tam je na pár kouscích možná 120.

0/0
31.3.2016 11:54

T76o95m98á36š 48M53o78r17a83v58č77í69k 3827576103915

Maximálka je tam 140, ale průměr maximálky je bohužel cca 90 km/h....a to je ten nejdůležitější údaj, pokud chcete cestovat po železnici.

+2/0
31.3.2016 12:06

O85n81d83ř45e77j 68P16l47í78v65a 9360485491703

Nic jako průměr maximálky se nurčuje (pokud máte maximálku 140, tak průměr je logicky 70, taková informace je ale k ničemu), nazývejme to třeba maximální rychlost x skutečná nebo teda průměrná cestovní rychlost, ta je vždy menší, vlaky zastavují, je to logické. U aut je to ale podobné, jen to lidi bagatelizují. Nemůžete si představovat, že když máme maximální povolenou rychlost 50/90/130, že tím taky po celou dobu pojedete - křižovatky, odpočívadla, ostatní řidiči, dopravní omezení, dočasné snižování rychlosti, zatáčky, které prostě 90kou neprojedete.... To, že někteří pak honí čas překračováním rychlosti je věc zcela jiná a na železnici by si to NIKDO nedovolil!

+2/0
31.3.2016 15:33

R96o42m86a43n 52N77o11v15a96k 6229181182516

rychlejsi autem ano, autobusem rozhodne ne. Ovsem musite pripocitat kazdotydenni totalni blokady na D1, ktere cestu velmi casto prodluzuji

+1/0
31.3.2016 20:56

J36a37n 84T84i48c98h28ý 8220812940958

Praha a Brno ještě nejsou tak velké, aby uživily VRT

0/0
3.4.2016 9:34
Foto

D24a67v86i57d 10F20r67a93n68e84k 6403653860868

Konecne to lidem zacíná docházet, ze je vlak tou nejrychlejsí, nejbezpecnejsí a nejekologictejsí pozemní dopravou. Hlavní dopravní investice bych smeroval práve sem a nebál bych se ani výstavby zcela nových tratí i tam, kam vede pouze silnice. Doprava po silnicích by mela být jen doplñkovou, predevsím ta individuální, a nikoliv preferovanou, jak se bohuzel stále deje. Ale treba se blýská na lepsí casy.

+5/−1
31.3.2016 11:26

M61a84r34e98k 33M83a34l20ý 1732468621480

Každý člověk si dokáže vyhodnotit jaký druh dopravy je pro jeho potřeby nejlepší. A nevidím důvod pro tvrzení:

"Doprava po silnicích by mela být jen doplňkovou, predevsím ta individuální"

Taky záleží kam se jede. Kdybych potřeboval na jeden den otočit Praha-Ostrava, jedu pravděpodobně vlakem. Pokud kamkoliv jinak, jsem si skoro jistý, že použiju auto :-)

+1/−4
31.3.2016 11:31

M10a49r60e87k 84M71a43l62ý 1592288671370

Nechápu co je na tom k mínusování. To, že hlásám názor, že způsob dopravy si každý dovede svobodně vybrat sám dle svých preferencí? Nevím, no...

0/−1
31.3.2016 14:46

L67i44b72o18r 68Z89a47v51ř23e50l 8849486981542

ne pane, kdyby jste se obtěžoval použít tu kouli na krku, došlo by vám za jisté, že nesouhlas je s posledním odstavcem a poslední větou!!

0/0
1.4.2016 10:20

M54a36r60e50k 58M28a67l61ý 1682548521820

A odkud to asi mám vědět, milý pane, že s kterou konkrétní větou je nesouhlas? Kouli na krku mám, ale není věštecká, tak opravdu nevím, s čím ti lidi co mínusují nesouhlasí. Takže u vás je to ta poslední věta... OK, děkuji za váš názor.

A to je opravdu na mínusování můj názor a moje preference dopravy, když řeknu, že PRO MOJE POTŔEBY je téměř vždy lepší auto než vlak? Někdo to může mít opačně a preferuje skoro vždy vlak a je to v pořádku. Tak nevím proč mínusovat to, že někdo má jiné požadavky na přepravu a že tedy používá auto. Je to divné :-)

0/0
1.4.2016 10:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.