Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D67a57l41i40b65o65r 48C15h21l89u66p 5457372943594

základní problém je chybějící návaznost na železniční dopravu. Nové závody se staví na zelené louce, nemají sklady, kamion si naporoučení na určité hodiny a druhý třetí den stojí zboží u zákazníka v DE, NL, F atd.. S tímto může železnice těžko soupeřit, chybí překladiště na nádražích, technika, lidé a především fakt že to musí zas nějaký kamion na nádraží přivést, tam přeložit a podobně na konci hovoří jasně proti požadované rychlosti. Železnice by měla jasně dominovat v přepravě uhlí, kontejnerů, dřeva. Systém Ro-La by byl zajímavý nicméně jde jen o částečné převedení kamionů na železnici a nikoli o překlopení dopravy zboží jako takové

0/0
6.4.2016 8:41
Foto

M27i92c85h87a36e91l 31D31o86s43t94a52l 8733581187705

No vzhledem k tomu,že kolová nákladní doprava je velice pružná a operativní lze ji zařadit před dopravu po kolejích.Kdyby byla udělaná koncepce,tak jako má Rakousko.Pokud by se udělal terminál na Rozvadově a v oblasti Břeclavi či Ostravy.Pro tranzitní dopravu by bylo výhodné jak pro dopravce tak pro řidiče.Řidič si udělá pauzu,odpočne si a když bude cena stejná jako kdyby kamion projel na naftě přes republiku.Mohly by se tu i rozvinout i skladovací,překladové terminály a mohutné parkoviště se zázemím pro řidiče.Tím by případně mohli v těchto lokalitách najít práci mnoho lidí.Nemuseli by kamiony poskakovat v kolonách na D1.Je nyní ale otázka za jak dlouho by byli schopna dráha dopravit kamion z jednoho terminálu na druhý a hlavně také za kolik.Tímto by mohla vzniknout symbioza dopravy nákladní po ose a po kolejích.Ministerstvo by pak mohlo kápnout nějakou dotací v případě,že by si na sebe nevydělali.Není to ale projekt na pár let a vzhledem k tomu že se tu politici mění jako fusakle a každý má svoje pojetí a předešlé koncepce se ruší a dělají se zase jiné podle toho kdo vyhraje koryto daného ministerstva.

+1/0
5.4.2016 15:35

K58a59r89e49l 96K60r93o86u72l54i95k 7409169835244

Úplatky od železničářů politici nedostanou - jasný výsledek!

0/0
3.4.2016 12:13

F70r98a24n49t95i20š82e70k 81P41l64á19š19e78k 1319532617467

Asi hodne lidi zklamu, ale to, ze clanek vysel 1.dubna neznamena, ze jde o april. Pracuji u jednoho z uvedenych dopravcu a vim, ze je to mysleno uplne vazne.

+1/0
3.4.2016 8:39

D40a57v74i78d 44H69a76m94b35á93l48e29k 4752340550364

Bylo by to jenom dobře, nicméně publikovat takovýto článek (pokud je pravdivý) 1. dubna může jen trotl...

0/0
3.4.2016 10:59

M20a37r13e59k 92Š30i61m49o16n 2784257288398

Čistě teoretická otázka: Vlak má normální rozchod 1435mm. Což vychází z původního anglíckého prototypu a ten vychází z původního rozchodu římských cest a ten byl stanoven prostě "na dva koňské zadky". Nyní se ale dost často staví izolované trati. Nebylo by praktičtější stavět koleje na mnohem širší rozchod třeba něco jako 3-4 metry? Pohodlí ve vlaku by se zvětšilo a prřepravit by se dalo mnohem víc rozličného nákladu.

0/−2
2.4.2016 14:31

R76o63b75e74r86t 54P46r83a22ž34á45k 4158356435870

To je dost nesmysl. trať by zabírala o hodně víc místa, totéž nádraží, bourala by se kvůli tomu zástavba a vůbec. Na to už je pozdě.

0/0
2.4.2016 15:34
Foto

D45a86v91i44d 43K83r32á93s42e33n43s80k64ý 7537260937

Tohle mělo v plánu nacistické německo. Třímetrový rozchod, obrovité patrové vagony, monstrózní lokomotivy. Upadlo v zapomnění - stejně jako jiné jejich megalomanské plány. Viz Wikipedie - článek je stručněji i v anglické verzi. https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn_%28Nationalsozialismus%29

+1/0
2.4.2016 19:17

M63i97r78o16s63l71a65v 10Z59i68k81m72u53n89d 6348572257358

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

P16a28v42e37l 35S93o43v78i52č79k53a 4306138125572

Různé rozchody jsou dány různým vývojem z minulosti, ani tak ne bezpečností. Rusko mělo 1524 a až pár desítek let dozadu teprve upravili normu na 1520mm. Ne však z důvodu bezpečnosti,ale kvůli menšímu opotřebení okolků se mi zdá.

0/0
3.4.2016 11:17

M80i28r21o71s44l18a38v 33Z30i78k42m34u63n22d 6688782527568

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

M16i38r90o87s44l64a51v 80Z69i38k85m56u79n24d 6608692517428

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

Železniční doprava má proti silniční tu výhodu, že nákladní vlaky mohou jet i 160 km rychlostí, na rozdíl od kamionu, povinnou bezpečnostní přestávku řidiče nahradí vystřídání strojvedoucího a vícesystémová lokomotiva může vézt nákladní vlak z přístavu v Burgasu / Varně, Constanci přes celou Evropu do Hamburgu nebo až do Norska či Švédska ... Podobně z chorvatské Rijeky nebo slovinského Koperu ...

0/0
3.4.2016 10:24

M53a38r13t62i70n 20N13e14r15m24u10t 9537887668849

Vážení příznivci železnice, nebál bych se, kombinovaná přeprava jednou bude, v budoucnosti. Až bude stát nafta 100Kč/l, nebudou peníze na stavbu dálnic, a do práce budou všichni zase jezdit na kole a pro jídlo na venkov. Předpokládám, že to bude za nějaké další světové války.

+2/−2
2.4.2016 10:58
Foto

I50m59r55i50c52h 36S32u37c79h65a57r62s90k91ý 8846543485601

Milí pane asi nečtete zprávy :-/ nafta nebude stát 100 Kč neboť ropy přebytek a zájem minimální. ;-)

+1/0
2.4.2016 18:22

M97a37r20t13i76n 34N38e26r33m60u47t 9747547388429

Za války bude na lístky, takže na černém trhu ta cena určitě taková bude;-)

0/0
3.4.2016 12:46

D67u22š39a19n 20D95i90t10r12i80c35h 3908536553509

Takže kromě toho že to je apríl, je potřeba srovnávat srovnatelné. To znamená poplatek za dálnice, proti poplatku za kilometr po kolejích. Proti tomu náklady na silnice a náklady na údržbu a výstavbu železnic.

V těchto číslech zjistíte že silnice je na tom výrazně lépe než železnice a bylo by dobré s tím něco udělat.

+2/0
2.4.2016 0:19
Foto

J23i32ř24í 98D50v15o85ř23á48k 5515739270978

DOST DOBRÝ APRÍL .

+1/0
1.4.2016 20:57

F15r13a28n28t81i18š62e59k 27P41l18á51š87e40k 1299122747537

Proc myslite? Je to naprosto pravda (vznik onoho sdruzeni).

0/0
3.4.2016 8:41

J13i35n78d15ř95i61c32h 23L42u27k16e53š 3959704533270

A mohl by někdo napsat kolik platí státu vlaky? Jezdil jsem kamionem a jen co jsem si hrubě spočet podle toho, koli jsem najezdil měsíčně, kolik jsem najel po dálnici, to dělalo za silniční daň, mýto a daň z PHM 800 000 CZK za JEDINÝ kamion za rok. To je málo na opravy dálnic? předpokládám, že výše uvedené platby by měly jít do fondu dopravní infrastruktury...

+1/−5
1.4.2016 19:44

R82a13d74e31k 72J35a72n42a59t71a 9955666414632

Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí vlaky taky.

+8/−1
1.4.2016 19:45

V96á82c29l49a97v 73P94o79u33s22t32k30a 3840481272

No a co?

0/−2
1.4.2016 19:54

P10e35t64r 54N26o86v11o29t70n77y 1801620531

Abyste si nemysleli, že je to za silnice.

+1/0
1.4.2016 20:50

J42i62n11d60ř26i74c84h 51L56u23k51e13š 3289184183940

Mně to nepřekvapuje, dráhy neznám, proto se ptám, co má stát za to, že se zboží přepraví po železnici. Jen jsem psal, že z kamionů je peněz dost na špičkové silnice, obchvaty atd. Jenže tady se to rozkrade... A že dráhy nejsou konkurenceschopné není jen tím, že údajně platí víc státu. Jsou dobré tak akorát na navážení uhlí do elektráren a těžký průmysl. To tu bylo za komunistů. Ale teď, když je tu spousta malých firem, i v odlehlých vesnicích je jednodušší a rychlejší zavolat na spedici a zítra máte zboží na místě...Dnes není vše nalinkované na pětiletky. Je to dané trhem. Objednáte na netu, zítra to chcete mít doma. Vlakem nereálné...

+1/−6
1.4.2016 21:34

Š97t59e13f51a57n 20F54r95i41č75a 7182798943276

Kamiony způsobují výrazně více škod než užitku. Tomu jevu se říká "záporné externality".

+5/−1
2.4.2016 5:42

M30a36r95e23k 26Š78i78m68o29n 2344327518248

Jak tu někdo napsal, je nutné započítat nepřímé škody, které způsobují kamiony (zábor další půdy, exhalace atd.) Ale jinak samozřejmě železnice má místo tam, kde se veze velký náklad jedním směrem například 1000 osobních auto na patrových vozech do přístavu v Hamburku, nebo 1000 tun ledku nebo potaše do chemičky v Ústí. Zkuste si to představit na kamionech.

0/0
2.4.2016 14:36

J82i18n41d74ř82i81c20h 62L82u82k12e50š 3909154893160

Trochu nechápu pojem zábor další půdy a exhalace. To jako tratě, vlečky, nádraží jsou ve vzduchoprázdnu a diesellokomotivy nesmrdí, a uhelné elektrárny také ne?(elektrifikované tratě). Kdybyste chtěl vozit všechno vlakama, tak na stavbu vleček zaberete víc půdy než na silnice....

0/−2
2.4.2016 23:11

J30i42ř19í 42Š75t27ě33d81r91a 5210942771287

Kdesi jsem četl krásný popis elektrické mašiny: "Elektrická lokomotiva je parní stroj, který jezdí v Praze a smrdí v severních Čechách"

0/0
8.4.2016 11:27

P80e44t31r 32Š87i12m80e58k 2679767146228

Za ničení prostředí, stavění zbytečných dálnic, truck center, šlapek u silnic, poházených pneumatik, blokování dopravy v kopcích v zimě, rozbitých vlaků na přejezdech, zavazení při parkování kdekoliv je to furt ještě málo

+4/0
1.4.2016 20:13

M44a19r73t22i40n 23N38e86r62m39u27t 9117197158499

Ale zboží v obchodech a zaměstnanost ve strojírenství, které nás táhne nahoru, vám nevadí, že?

+1/0
2.4.2016 10:42

J41a24n 51S10ů89r98a 4675143643312

Tak jen poplatek za železniční dopravní cestu za rok 2014 celkem 2,289 miliardy Kč, pak je tu spotřební daň z nafty u dieselů a dph, u elektřiny kromě dph ještě poplatek za OZE. Nejde to ale počítat jen čistě takto, je třeba ohodnotit škodlivost obou dopravních prostředků ve vztahu k bezpečnosti, životnímu prostředí, hluku atd.

+1/0
1.4.2016 23:41

J16i68n82d11ř13i49c83h 50L65u70k14e87š 3729274983640

Za co mínus? Za zeptání? Opravdu nevím, kolik platí vlaky...

0/0
2.4.2016 1:53

M63a88r92t80i91n 14Č86a92p74e18k 6360611627214

Zhruba 100 korun/km. Což je cca 10x více než "těžce daněná" silniční doprava, která v tom má započítanou i spotřební daň a mýtné, které se neplatí všude.

0/0
2.4.2016 17:50

M54i20r16o17s74l91a32v 27Z79i38k24m60u34n64d 6838692197628

Tyhle platby taky hradí činnost dálniční / dopravní policie, spolufinancuje se zdravotnictví jehož užívají účastníci silničních nehod ... Vlastník kamionu dotuje vlastníky vozidel nepodnikatelů osvobozených od silniční daně. Rovněž paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká, činí 4,10 Kč / den, tedy cca tolik co zaplatí kamion za jeden km jízdy ...

Cena za použití železniční dopravní cesty je za 1 km vyšší než to, co zaplatí kamion za shodný km ...

0/0
3.4.2016 10:30

T37o71m10á13š 50K74r38a34i76n77a 7234200734758

Paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká?! Vám se zdá 1500 Kč za 1213 km "dálnic" málo? A k Vašemu srovnání: kamion hmotnost cca. 40 tun. Osobní auto cca. 1,5 tuny. To je 27násobek. A průměrný nájezd po dálnici u osobního auta s dálniční nálepkou bude určitě nižší, než 27 km / den. Navíc, opotřebení vozovky kamionem a osobním vozidlem je diametrálně rozdílné.

0/0
6.4.2016 8:19

J24i14n18d92ř43i61c21h 90L88u71k66e74š 3119624893360

Lidi, co fňukáte a nadáváte na kamiony? To, že jich je tolik je jen naše společná poptávka. Ti řidiči a majitelé dopravních firem nejezdí pro svoji zábavu. Tak nedělejte nájezdy na obchodní centra, nechtějte všechno teď hned, just in time a až na místo, počkejte si třeba týden, zaplaťte včasné neodebrání zboží a zajeďte si pro to na nádraží....

+6/−4
1.4.2016 19:27

M67a20r33t65i51n 10Č82a81p20e13k 6660101627964

To není problém, jelikož dnes je řetězec výrobce - spotřebitel doplněn o množství meziskladů. Takže není problém to od výrobce do skladu dovézt vlakem a z nejbližšího skladu k zákazníkovi to dovézt autem.

+1/0
2.4.2016 18:07

J50i12ř24í 13Š85t57ě50d79r61a 5260282751597

tím problémem je, mimo jiné, chybějící infrastruktura. Kolik výrobců má vlastní vlečku?

0/0
6.4.2016 2:39

P18e23t77r 18Š63i33m24e86k 2869517636518

Vlak platí za km všude. kamion by měl taky. Pěkně přes GPS a za každý km.

+10/0
1.4.2016 19:06

J57i61ř18í 19K61o50c18u33r88e18k 6685344985478

Žesnad jo? ;-D Tak ten se povedl.

+1/−1
1.4.2016 18:07

L86a49d20i69s53l14a35v 80S17a31u11e88r 8887901983734

Pry jenom za část silniční sítě. A ta silniční daň je teda tady proč? Když kamion bude jezdit jenom po dálnici a placeném úseku stejně za něj tu silniční daň bude nutné odvézt. Další zaplacený promo článek.

+3/−8
1.4.2016 16:48

R35a24d37e60k 32J16a91n27a52t17a 9665346514842

Silniční daň není výkonová, je konstantní. Výkonové zpoplatnění se nazývá mýto a je jen na části silničních komunikací. Kdežto železniční dopravci musí zaplatit i za jízdu po té poslední lokálce a to navíc více, než dopravci silniční za dálnici.

+7/0
1.4.2016 19:44

V34á68c48l38a33v 75P10o46u41s92t96k53a 3360361112

Což je také docela logické a naprosto v pořádku.

0/−6
1.4.2016 19:55

R39a49d29e44k 96J19a93n97a83t19a 9355266144762

Mně to logické nepřijde. Zpoplatnil bych všechny druhy dopravní cest, jsou-li používány k podnikání.

A s příhlednutím ke snaze, aby Evropa byla co nejméně závislá na dovozu energie (tz. energetická bezpečnost), bych naopak vybíral za koleje méně než za asfalt, protože se tím energie šetří. Ale ono je to naopak.

+7/0
1.4.2016 20:06

M36a60r27t24i82n 79N26e63r29m52u69t 9507597248909

Zkuste si jednorázově přepravit něco po železnici, uvidíte, kolik vám to sebere energie

+1/−1
2.4.2016 10:44

S28a38m18u48e89l 25R15o36b84e31r50t37s59o54n 4408483652

To co kamionem převezu za 5 hodin, vlakem trvá 3-5 dní a je to jen o trošku dražší, a je u toho asi jen třikrát tolik papírování. Ten název "Že Snad" je trefný:)

+5/−7
1.4.2016 15:48

V73i29k37t26o70r 91N18á22r28o59ž33n64ý 3249542488

Papírování v tom více není... a to , aby to bylo po kolejích levnější a rychlejší...to je jeden z důvodů , proč tato organizace vznikla.

+4/0
1.4.2016 16:13

V53á48c69l28a16v 87P94o38u45s44t22k87a 3960571742

Tak to aby sebou mrskli.

+2/0
1.4.2016 16:58
Foto

I36m69r96i39c11h 92S49u70c90h22a46r55s81k13ý 8856753615661

Já jsem pro všemi deseti už před 15 lety jsem se hádal z řidiči kamionů, že jsou levnějši jen proto, že mi řidiči osobních aut jim dotujeme dopravní infrastuktůru, kterou oni využívají ke svému podníkání. ;-)!!!!!!

+11/−2
1.4.2016 14:58

M35i82r20o10s91l78a47v 66G41r41o86s34s56m94a33n30n 8122579374

Proč jen řidiči osobních aut? Dopravní infrastruktura je budována a udržována z veřejných rozpočtů, takže z peněž všech daňových poplatníků.

+4/0
1.4.2016 16:42
Foto

I54m56r19i52c54h 29S57u25c75h58a81r63s40k35ý 8226453895491

Jenže, né všichni do ní přispívají stejně a né všichni ji využívají stejným způsobem ? jinak řečeno firmy s kamiony platí na údržbu a výstavbu silnic minimum, ale využívají maximum :-PRvRvRv

0/0
1.4.2016 17:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.