Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D53a77l66i87b44o32r 50C64h12l68u95p 5707222693464

základní problém je chybějící návaznost na železniční dopravu. Nové závody se staví na zelené louce, nemají sklady, kamion si naporoučení na určité hodiny a druhý třetí den stojí zboží u zákazníka v DE, NL, F atd.. S tímto může železnice těžko soupeřit, chybí překladiště na nádražích, technika, lidé a především fakt že to musí zas nějaký kamion na nádraží přivést, tam přeložit a podobně na konci hovoří jasně proti požadované rychlosti. Železnice by měla jasně dominovat v přepravě uhlí, kontejnerů, dřeva. Systém Ro-La by byl zajímavý nicméně jde jen o částečné převedení kamionů na železnici a nikoli o překlopení dopravy zboží jako takové

0/0
6.4.2016 8:41
Foto

M11i74c77h56a83e82l 59D49o91s24t15a83l 8453341407275

No vzhledem k tomu,že kolová nákladní doprava je velice pružná a operativní lze ji zařadit před dopravu po kolejích.Kdyby byla udělaná koncepce,tak jako má Rakousko.Pokud by se udělal terminál na Rozvadově a v oblasti Břeclavi či Ostravy.Pro tranzitní dopravu by bylo výhodné jak pro dopravce tak pro řidiče.Řidič si udělá pauzu,odpočne si a když bude cena stejná jako kdyby kamion projel na naftě přes republiku.Mohly by se tu i rozvinout i skladovací,překladové terminály a mohutné parkoviště se zázemím pro řidiče.Tím by případně mohli v těchto lokalitách najít práci mnoho lidí.Nemuseli by kamiony poskakovat v kolonách na D1.Je nyní ale otázka za jak dlouho by byli schopna dráha dopravit kamion z jednoho terminálu na druhý a hlavně také za kolik.Tímto by mohla vzniknout symbioza dopravy nákladní po ose a po kolejích.Ministerstvo by pak mohlo kápnout nějakou dotací v případě,že by si na sebe nevydělali.Není to ale projekt na pár let a vzhledem k tomu že se tu politici mění jako fusakle a každý má svoje pojetí a předešlé koncepce se ruší a dělají se zase jiné podle toho kdo vyhraje koryto daného ministerstva.

+1/0
5.4.2016 15:35

K48a78r70e37l 89K83r32o55u10l14i36k 7839489365974

Úplatky od železničářů politici nedostanou - jasný výsledek!

0/0
3.4.2016 12:13

F60r22a18n79t68i57š14e36k 65P13l84á52š81e59k 1869262347837

Asi hodne lidi zklamu, ale to, ze clanek vysel 1.dubna neznamena, ze jde o april. Pracuji u jednoho z uvedenych dopravcu a vim, ze je to mysleno uplne vazne.

+1/0
3.4.2016 8:39

D30a27v98i83d 78H62a78m28b77á51l56e97k 4202230930624

Bylo by to jenom dobře, nicméně publikovat takovýto článek (pokud je pravdivý) 1. dubna může jen trotl...

0/0
3.4.2016 10:59

M91a75r65e64k 81Š23i21m22o66n 2524477118718

Čistě teoretická otázka: Vlak má normální rozchod 1435mm. Což vychází z původního anglíckého prototypu a ten vychází z původního rozchodu římských cest a ten byl stanoven prostě "na dva koňské zadky". Nyní se ale dost často staví izolované trati. Nebylo by praktičtější stavět koleje na mnohem širší rozchod třeba něco jako 3-4 metry? Pohodlí ve vlaku by se zvětšilo a prřepravit by se dalo mnohem víc rozličného nákladu.

0/−2
2.4.2016 14:31

R68o82b79e52r62t 30P36r23a81ž59á39k 4618906165560

To je dost nesmysl. trať by zabírala o hodně víc místa, totéž nádraží, bourala by se kvůli tomu zástavba a vůbec. Na to už je pozdě.

0/0
2.4.2016 15:34
Foto

D38a54v89i90d 89K88r83á30s60e51n69s19k14ý 7417410417

Tohle mělo v plánu nacistické německo. Třímetrový rozchod, obrovité patrové vagony, monstrózní lokomotivy. Upadlo v zapomnění - stejně jako jiné jejich megalomanské plány. Viz Wikipedie - článek je stručněji i v anglické verzi. https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn_%28Nationalsozialismus%29

+1/0
2.4.2016 19:17

M60i16r58o93s71l14a45v 89Z85i80k80m42u46n13d 6738752657818

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

P66a76v60e56l 22S87o47v32i37č81k53a 4256938805492

Různé rozchody jsou dány různým vývojem z minulosti, ani tak ne bezpečností. Rusko mělo 1524 a až pár desítek let dozadu teprve upravili normu na 1520mm. Ne však z důvodu bezpečnosti,ale kvůli menšímu opotřebení okolků se mi zdá.

0/0
3.4.2016 11:17

M97i32r12o96s43l52a92v 64Z14i19k18m55u47n26d 6868752147368

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

M47i64r79o83s48l28a20v 70Z44i32k90m73u90n98d 6408442247118

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

Železniční doprava má proti silniční tu výhodu, že nákladní vlaky mohou jet i 160 km rychlostí, na rozdíl od kamionu, povinnou bezpečnostní přestávku řidiče nahradí vystřídání strojvedoucího a vícesystémová lokomotiva může vézt nákladní vlak z přístavu v Burgasu / Varně, Constanci přes celou Evropu do Hamburgu nebo až do Norska či Švédska ... Podobně z chorvatské Rijeky nebo slovinského Koperu ...

0/0
3.4.2016 10:24

M75a41r23t88i12n 72N51e47r65m50u30t 9457607778269

Vážení příznivci železnice, nebál bych se, kombinovaná přeprava jednou bude, v budoucnosti. Až bude stát nafta 100Kč/l, nebudou peníze na stavbu dálnic, a do práce budou všichni zase jezdit na kole a pro jídlo na venkov. Předpokládám, že to bude za nějaké další světové války.

+2/−2
2.4.2016 10:58
Foto

I77m39r10i64c58h 13S90u35c98h29a11r90s22k20ý 8776203335251

Milí pane asi nečtete zprávy :-/ nafta nebude stát 100 Kč neboť ropy přebytek a zájem minimální. ;-)

+1/0
2.4.2016 18:22

M20a44r89t46i44n 91N38e45r81m77u88t 9357827548749

Za války bude na lístky, takže na černém trhu ta cena určitě taková bude;-)

0/0
3.4.2016 12:46

D94u61š98a75n 84D20i19t50r41i92c87h 3218596403699

Takže kromě toho že to je apríl, je potřeba srovnávat srovnatelné. To znamená poplatek za dálnice, proti poplatku za kilometr po kolejích. Proti tomu náklady na silnice a náklady na údržbu a výstavbu železnic.

V těchto číslech zjistíte že silnice je na tom výrazně lépe než železnice a bylo by dobré s tím něco udělat.

+2/0
2.4.2016 0:19
Foto

J54i27ř15í 34D25v86o78ř42á46k 5705289760358

DOST DOBRÝ APRÍL .

+1/0
1.4.2016 20:57

F11r98a25n74t35i94š59e20k 12P35l22á15š69e13k 1959582337417

Proc myslite? Je to naprosto pravda (vznik onoho sdruzeni).

0/0
3.4.2016 8:41

J96i75n36d60ř83i10c67h 66L94u61k25e37š 3569184843170

A mohl by někdo napsat kolik platí státu vlaky? Jezdil jsem kamionem a jen co jsem si hrubě spočet podle toho, koli jsem najezdil měsíčně, kolik jsem najel po dálnici, to dělalo za silniční daň, mýto a daň z PHM 800 000 CZK za JEDINÝ kamion za rok. To je málo na opravy dálnic? předpokládám, že výše uvedené platby by měly jít do fondu dopravní infrastruktury...

+1/−5
1.4.2016 19:44

R50a25d28e61k 25J10a30n67a29t14a 9985646224902

Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí vlaky taky.

+8/−1
1.4.2016 19:45

V30á18c14l72a52v 49P73o27u97s57t17k40a 3420441822

No a co?

0/−2
1.4.2016 19:54

P54e26t37r 96N28o86v77o95t18n41y 1761170161

Abyste si nemysleli, že je to za silnice.

+1/0
1.4.2016 20:50

J55i83n45d54ř75i73c52h 20L63u13k67e20š 3899514673200

Mně to nepřekvapuje, dráhy neznám, proto se ptám, co má stát za to, že se zboží přepraví po železnici. Jen jsem psal, že z kamionů je peněz dost na špičkové silnice, obchvaty atd. Jenže tady se to rozkrade... A že dráhy nejsou konkurenceschopné není jen tím, že údajně platí víc státu. Jsou dobré tak akorát na navážení uhlí do elektráren a těžký průmysl. To tu bylo za komunistů. Ale teď, když je tu spousta malých firem, i v odlehlých vesnicích je jednodušší a rychlejší zavolat na spedici a zítra máte zboží na místě...Dnes není vše nalinkované na pětiletky. Je to dané trhem. Objednáte na netu, zítra to chcete mít doma. Vlakem nereálné...

+1/−6
1.4.2016 21:34

Š31t81e64f47a22n 12F76r12i45č35a 7222348103716

Kamiony způsobují výrazně více škod než užitku. Tomu jevu se říká "záporné externality".

+5/−1
2.4.2016 5:42

M95a45r43e28k 43Š62i12m41o65n 2884337288518

Jak tu někdo napsal, je nutné započítat nepřímé škody, které způsobují kamiony (zábor další půdy, exhalace atd.) Ale jinak samozřejmě železnice má místo tam, kde se veze velký náklad jedním směrem například 1000 osobních auto na patrových vozech do přístavu v Hamburku, nebo 1000 tun ledku nebo potaše do chemičky v Ústí. Zkuste si to představit na kamionech.

0/0
2.4.2016 14:36

J58i26n17d76ř28i66c73h 35L76u39k94e13š 3789814983290

Trochu nechápu pojem zábor další půdy a exhalace. To jako tratě, vlečky, nádraží jsou ve vzduchoprázdnu a diesellokomotivy nesmrdí, a uhelné elektrárny také ne?(elektrifikované tratě). Kdybyste chtěl vozit všechno vlakama, tak na stavbu vleček zaberete víc půdy než na silnice....

0/−2
2.4.2016 23:11

J62i48ř52í 48Š67t67ě34d90r56a 5870652781657

Kdesi jsem četl krásný popis elektrické mašiny: "Elektrická lokomotiva je parní stroj, který jezdí v Praze a smrdí v severních Čechách"

0/0
8.4.2016 11:27

P91e40t28r 70Š53i59m93e68k 2169557606738

Za ničení prostředí, stavění zbytečných dálnic, truck center, šlapek u silnic, poházených pneumatik, blokování dopravy v kopcích v zimě, rozbitých vlaků na přejezdech, zavazení při parkování kdekoliv je to furt ještě málo

+4/0
1.4.2016 20:13

M94a65r50t39i49n 60N62e81r77m26u46t 9847597828349

Ale zboží v obchodech a zaměstnanost ve strojírenství, které nás táhne nahoru, vám nevadí, že?

+1/0
2.4.2016 10:42

J35a60n 87S62ů86r17a 4435453203332

Tak jen poplatek za železniční dopravní cestu za rok 2014 celkem 2,289 miliardy Kč, pak je tu spotřební daň z nafty u dieselů a dph, u elektřiny kromě dph ještě poplatek za OZE. Nejde to ale počítat jen čistě takto, je třeba ohodnotit škodlivost obou dopravních prostředků ve vztahu k bezpečnosti, životnímu prostředí, hluku atd.

+1/0
1.4.2016 23:41

J59i28n86d40ř22i17c87h 77L53u12k27e93š 3519944353820

Za co mínus? Za zeptání? Opravdu nevím, kolik platí vlaky...

0/0
2.4.2016 1:53

M11a48r55t55i68n 86Č28a34p43e79k 6530671527404

Zhruba 100 korun/km. Což je cca 10x více než "těžce daněná" silniční doprava, která v tom má započítanou i spotřební daň a mýtné, které se neplatí všude.

0/0
2.4.2016 17:50

M54i26r79o30s72l32a69v 70Z38i67k41m57u65n39d 6828652627798

Tyhle platby taky hradí činnost dálniční / dopravní policie, spolufinancuje se zdravotnictví jehož užívají účastníci silničních nehod ... Vlastník kamionu dotuje vlastníky vozidel nepodnikatelů osvobozených od silniční daně. Rovněž paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká, činí 4,10 Kč / den, tedy cca tolik co zaplatí kamion za jeden km jízdy ...

Cena za použití železniční dopravní cesty je za 1 km vyšší než to, co zaplatí kamion za shodný km ...

0/0
3.4.2016 10:30

T51o46m40á93š 53K59r68a48i44n47a 7934560114248

Paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká?! Vám se zdá 1500 Kč za 1213 km "dálnic" málo? A k Vašemu srovnání: kamion hmotnost cca. 40 tun. Osobní auto cca. 1,5 tuny. To je 27násobek. A průměrný nájezd po dálnici u osobního auta s dálniční nálepkou bude určitě nižší, než 27 km / den. Navíc, opotřebení vozovky kamionem a osobním vozidlem je diametrálně rozdílné.

0/0
6.4.2016 8:19

J31i31n12d22ř40i20c86h 24L21u30k87e50š 3769274723800

Lidi, co fňukáte a nadáváte na kamiony? To, že jich je tolik je jen naše společná poptávka. Ti řidiči a majitelé dopravních firem nejezdí pro svoji zábavu. Tak nedělejte nájezdy na obchodní centra, nechtějte všechno teď hned, just in time a až na místo, počkejte si třeba týden, zaplaťte včasné neodebrání zboží a zajeďte si pro to na nádraží....

+6/−4
1.4.2016 19:27

M66a55r57t10i74n 40Č26a51p52e76k 6410941667604

To není problém, jelikož dnes je řetězec výrobce - spotřebitel doplněn o množství meziskladů. Takže není problém to od výrobce do skladu dovézt vlakem a z nejbližšího skladu k zákazníkovi to dovézt autem.

+1/0
2.4.2016 18:07

J34i53ř31í 75Š94t12ě39d22r18a 5260662771207

tím problémem je, mimo jiné, chybějící infrastruktura. Kolik výrobců má vlastní vlečku?

0/0
6.4.2016 2:39

P65e72t88r 43Š66i16m35e35k 2529937726628

Vlak platí za km všude. kamion by měl taky. Pěkně přes GPS a za každý km.

+10/0
1.4.2016 19:06

J95i81ř51í 40K14o63c42u35r21e56k 6425494655418

Žesnad jo? ;-D Tak ten se povedl.

+1/−1
1.4.2016 18:07

L30a54d47i40s42l96a29v 59S77a63u42e74r 8887411343514

Pry jenom za část silniční sítě. A ta silniční daň je teda tady proč? Když kamion bude jezdit jenom po dálnici a placeném úseku stejně za něj tu silniční daň bude nutné odvézt. Další zaplacený promo článek.

+3/−8
1.4.2016 16:48

R40a80d68e78k 23J59a98n17a54t83a 9415656634322

Silniční daň není výkonová, je konstantní. Výkonové zpoplatnění se nazývá mýto a je jen na části silničních komunikací. Kdežto železniční dopravci musí zaplatit i za jízdu po té poslední lokálce a to navíc více, než dopravci silniční za dálnici.

+7/0
1.4.2016 19:44

V33á33c12l46a61v 87P94o19u96s52t12k27a 3280191652

Což je také docela logické a naprosto v pořádku.

0/−6
1.4.2016 19:55

R25a31d18e82k 80J74a73n69a52t80a 9315466914562

Mně to logické nepřijde. Zpoplatnil bych všechny druhy dopravní cest, jsou-li používány k podnikání.

A s příhlednutím ke snaze, aby Evropa byla co nejméně závislá na dovozu energie (tz. energetická bezpečnost), bych naopak vybíral za koleje méně než za asfalt, protože se tím energie šetří. Ale ono je to naopak.

+7/0
1.4.2016 20:06

M11a40r64t37i54n 39N40e37r37m53u39t 9427437378659

Zkuste si jednorázově přepravit něco po železnici, uvidíte, kolik vám to sebere energie

+1/−1
2.4.2016 10:44

S60a93m50u43e90l 32R75o58b84e87r57t62s80o30n 4258243942

To co kamionem převezu za 5 hodin, vlakem trvá 3-5 dní a je to jen o trošku dražší, a je u toho asi jen třikrát tolik papírování. Ten název "Že Snad" je trefný:)

+5/−7
1.4.2016 15:48

V48i17k65t86o74r 72N87á77r37o87ž77n77ý 3499472478

Papírování v tom více není... a to , aby to bylo po kolejích levnější a rychlejší...to je jeden z důvodů , proč tato organizace vznikla.

+4/0
1.4.2016 16:13

V18á18c57l39a87v 54P69o79u52s55t76k79a 3900581192

Tak to aby sebou mrskli.

+2/0
1.4.2016 16:58
Foto

I22m22r58i89c34h 76S49u90c87h16a72r15s13k54ý 8966183475501

Já jsem pro všemi deseti už před 15 lety jsem se hádal z řidiči kamionů, že jsou levnějši jen proto, že mi řidiči osobních aut jim dotujeme dopravní infrastuktůru, kterou oni využívají ke svému podníkání. ;-)!!!!!!

+11/−2
1.4.2016 14:58

M49i53r32o90s37l68a34v 67G64r20o20s94s80m39a67n25n 8742289874

Proč jen řidiči osobních aut? Dopravní infrastruktura je budována a udržována z veřejných rozpočtů, takže z peněž všech daňových poplatníků.

+4/0
1.4.2016 16:42
Foto

I25m69r96i27c30h 51S66u81c51h25a81r44s17k35ý 8406463355281

Jenže, né všichni do ní přispívají stejně a né všichni ji využívají stejným způsobem ? jinak řečeno firmy s kamiony platí na údržbu a výstavbu silnic minimum, ale využívají maximum :-PRvRvRv

0/0
1.4.2016 17:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.