Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D21a30l73i95b72o89r 27C90h30l71u38p 5467862453104

základní problém je chybějící návaznost na železniční dopravu. Nové závody se staví na zelené louce, nemají sklady, kamion si naporoučení na určité hodiny a druhý třetí den stojí zboží u zákazníka v DE, NL, F atd.. S tímto může železnice těžko soupeřit, chybí překladiště na nádražích, technika, lidé a především fakt že to musí zas nějaký kamion na nádraží přivést, tam přeložit a podobně na konci hovoří jasně proti požadované rychlosti. Železnice by měla jasně dominovat v přepravě uhlí, kontejnerů, dřeva. Systém Ro-La by byl zajímavý nicméně jde jen o částečné převedení kamionů na železnici a nikoli o překlopení dopravy zboží jako takové

0/0
6.4.2016 8:41
Foto

M93i57c62h33a89e48l 67D11o69s78t83a67l 8843831847565

No vzhledem k tomu,že kolová nákladní doprava je velice pružná a operativní lze ji zařadit před dopravu po kolejích.Kdyby byla udělaná koncepce,tak jako má Rakousko.Pokud by se udělal terminál na Rozvadově a v oblasti Břeclavi či Ostravy.Pro tranzitní dopravu by bylo výhodné jak pro dopravce tak pro řidiče.Řidič si udělá pauzu,odpočne si a když bude cena stejná jako kdyby kamion projel na naftě přes republiku.Mohly by se tu i rozvinout i skladovací,překladové terminály a mohutné parkoviště se zázemím pro řidiče.Tím by případně mohli v těchto lokalitách najít práci mnoho lidí.Nemuseli by kamiony poskakovat v kolonách na D1.Je nyní ale otázka za jak dlouho by byli schopna dráha dopravit kamion z jednoho terminálu na druhý a hlavně také za kolik.Tímto by mohla vzniknout symbioza dopravy nákladní po ose a po kolejích.Ministerstvo by pak mohlo kápnout nějakou dotací v případě,že by si na sebe nevydělali.Není to ale projekt na pár let a vzhledem k tomu že se tu politici mění jako fusakle a každý má svoje pojetí a předešlé koncepce se ruší a dělají se zase jiné podle toho kdo vyhraje koryto daného ministerstva.

+1/0
5.4.2016 15:35

K42a85r75e32l 84K95r30o97u79l65i61k 7489719115104

Úplatky od železničářů politici nedostanou - jasný výsledek!

0/0
3.4.2016 12:13

F24r67a70n11t62i19š58e22k 58P58l95á83š57e15k 1889562217457

Asi hodne lidi zklamu, ale to, ze clanek vysel 1.dubna neznamena, ze jde o april. Pracuji u jednoho z uvedenych dopravcu a vim, ze je to mysleno uplne vazne.

+1/0
3.4.2016 8:39

D13a52v61i12d 88H67a18m81b39á48l92e28k 4692300140264

Bylo by to jenom dobře, nicméně publikovat takovýto článek (pokud je pravdivý) 1. dubna může jen trotl...

0/0
3.4.2016 10:59

M45a95r83e82k 70Š87i70m83o22n 2234367838718

Čistě teoretická otázka: Vlak má normální rozchod 1435mm. Což vychází z původního anglíckého prototypu a ten vychází z původního rozchodu římských cest a ten byl stanoven prostě "na dva koňské zadky". Nyní se ale dost často staví izolované trati. Nebylo by praktičtější stavět koleje na mnohem širší rozchod třeba něco jako 3-4 metry? Pohodlí ve vlaku by se zvětšilo a prřepravit by se dalo mnohem víc rozličného nákladu.

0/−2
2.4.2016 14:31

R48o83b81e14r43t 82P53r88a77ž63á27k 4498606295890

To je dost nesmysl. trať by zabírala o hodně víc místa, totéž nádraží, bourala by se kvůli tomu zástavba a vůbec. Na to už je pozdě.

0/0
2.4.2016 15:34
Foto

D14a75v29i56d 89K39r44á67s52e93n10s17k68ý 7777400117

Tohle mělo v plánu nacistické německo. Třímetrový rozchod, obrovité patrové vagony, monstrózní lokomotivy. Upadlo v zapomnění - stejně jako jiné jejich megalomanské plány. Viz Wikipedie - článek je stručněji i v anglické verzi. https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn_%28Nationalsozialismus%29

+1/0
2.4.2016 19:17

M95i33r68o25s22l19a55v 31Z46i32k22m12u23n39d 6938912337538

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

P44a61v92e46l 78S94o28v36i90č74k97a 4246118935762

Různé rozchody jsou dány různým vývojem z minulosti, ani tak ne bezpečností. Rusko mělo 1524 a až pár desítek let dozadu teprve upravili normu na 1520mm. Ne však z důvodu bezpečnosti,ale kvůli menšímu opotřebení okolků se mi zdá.

0/0
3.4.2016 11:17

M56i57r70o29s28l92a79v 17Z13i44k80m82u23n31d 6298812977938

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

M38i83r47o76s52l88a16v 32Z75i39k60m12u19n40d 6468132977378

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

Železniční doprava má proti silniční tu výhodu, že nákladní vlaky mohou jet i 160 km rychlostí, na rozdíl od kamionu, povinnou bezpečnostní přestávku řidiče nahradí vystřídání strojvedoucího a vícesystémová lokomotiva může vézt nákladní vlak z přístavu v Burgasu / Varně, Constanci přes celou Evropu do Hamburgu nebo až do Norska či Švédska ... Podobně z chorvatské Rijeky nebo slovinského Koperu ...

0/0
3.4.2016 10:24

M98a25r76t94i72n 42N74e52r97m86u25t 9917207918849

Vážení příznivci železnice, nebál bych se, kombinovaná přeprava jednou bude, v budoucnosti. Až bude stát nafta 100Kč/l, nebudou peníze na stavbu dálnic, a do práce budou všichni zase jezdit na kole a pro jídlo na venkov. Předpokládám, že to bude za nějaké další světové války.

+2/−2
2.4.2016 10:58
Foto

I92m80r22i78c61h 28S86u80c51h50a90r11s80k68ý 8506323205221

Milí pane asi nečtete zprávy :-/ nafta nebude stát 100 Kč neboť ropy přebytek a zájem minimální. ;-)

+1/0
2.4.2016 18:22

M88a45r93t95i11n 83N32e98r56m25u72t 9567327408729

Za války bude na lístky, takže na černém trhu ta cena určitě taková bude;-)

0/0
3.4.2016 12:46

D86u26š29a53n 27D14i56t86r45i25c75h 3858616333129

Takže kromě toho že to je apríl, je potřeba srovnávat srovnatelné. To znamená poplatek za dálnice, proti poplatku za kilometr po kolejích. Proti tomu náklady na silnice a náklady na údržbu a výstavbu železnic.

V těchto číslech zjistíte že silnice je na tom výrazně lépe než železnice a bylo by dobré s tím něco udělat.

+2/0
2.4.2016 0:19
Foto

J17i84ř44í 33D68v69o74ř80á91k 5755839650278

DOST DOBRÝ APRÍL .

+1/0
1.4.2016 20:57

F13r57a51n92t74i38š33e45k 20P58l33á94š68e90k 1759902547957

Proc myslite? Je to naprosto pravda (vznik onoho sdruzeni).

0/0
3.4.2016 8:41

J86i82n79d39ř21i33c30h 33L86u52k92e60š 3839524333630

A mohl by někdo napsat kolik platí státu vlaky? Jezdil jsem kamionem a jen co jsem si hrubě spočet podle toho, koli jsem najezdil měsíčně, kolik jsem najel po dálnici, to dělalo za silniční daň, mýto a daň z PHM 800 000 CZK za JEDINÝ kamion za rok. To je málo na opravy dálnic? předpokládám, že výše uvedené platby by měly jít do fondu dopravní infrastruktury...

+1/−5
1.4.2016 19:44

R20a60d59e58k 82J13a80n19a41t56a 9205866584202

Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí vlaky taky.

+8/−1
1.4.2016 19:45

V50á85c32l84a17v 73P72o16u70s67t22k45a 3260101252

No a co?

0/−2
1.4.2016 19:54

P86e70t80r 11N18o16v33o66t89n84y 1351330311

Abyste si nemysleli, že je to za silnice.

+1/0
1.4.2016 20:50

J56i18n51d20ř90i39c41h 15L12u72k12e47š 3419354523840

Mně to nepřekvapuje, dráhy neznám, proto se ptám, co má stát za to, že se zboží přepraví po železnici. Jen jsem psal, že z kamionů je peněz dost na špičkové silnice, obchvaty atd. Jenže tady se to rozkrade... A že dráhy nejsou konkurenceschopné není jen tím, že údajně platí víc státu. Jsou dobré tak akorát na navážení uhlí do elektráren a těžký průmysl. To tu bylo za komunistů. Ale teď, když je tu spousta malých firem, i v odlehlých vesnicích je jednodušší a rychlejší zavolat na spedici a zítra máte zboží na místě...Dnes není vše nalinkované na pětiletky. Je to dané trhem. Objednáte na netu, zítra to chcete mít doma. Vlakem nereálné...

+1/−6
1.4.2016 21:34

Š84t75e41f22a95n 95F40r20i71č70a 7492698833246

Kamiony způsobují výrazně více škod než užitku. Tomu jevu se říká "záporné externality".

+5/−1
2.4.2016 5:42

M77a83r16e82k 30Š44i43m90o87n 2174577148948

Jak tu někdo napsal, je nutné započítat nepřímé škody, které způsobují kamiony (zábor další půdy, exhalace atd.) Ale jinak samozřejmě železnice má místo tam, kde se veze velký náklad jedním směrem například 1000 osobních auto na patrových vozech do přístavu v Hamburku, nebo 1000 tun ledku nebo potaše do chemičky v Ústí. Zkuste si to představit na kamionech.

0/0
2.4.2016 14:36

J40i48n94d16ř42i30c29h 57L59u82k48e45š 3799754383240

Trochu nechápu pojem zábor další půdy a exhalace. To jako tratě, vlečky, nádraží jsou ve vzduchoprázdnu a diesellokomotivy nesmrdí, a uhelné elektrárny také ne?(elektrifikované tratě). Kdybyste chtěl vozit všechno vlakama, tak na stavbu vleček zaberete víc půdy než na silnice....

0/−2
2.4.2016 23:11

J94i98ř31í 43Š40t33ě42d63r27a 5560672771127

Kdesi jsem četl krásný popis elektrické mašiny: "Elektrická lokomotiva je parní stroj, který jezdí v Praze a smrdí v severních Čechách"

0/0
8.4.2016 11:27

P54e96t77r 14Š18i32m61e66k 2759187306878

Za ničení prostředí, stavění zbytečných dálnic, truck center, šlapek u silnic, poházených pneumatik, blokování dopravy v kopcích v zimě, rozbitých vlaků na přejezdech, zavazení při parkování kdekoliv je to furt ještě málo

+4/0
1.4.2016 20:13

M17a44r62t86i34n 70N61e94r55m17u41t 9287887108419

Ale zboží v obchodech a zaměstnanost ve strojírenství, které nás táhne nahoru, vám nevadí, že?

+1/0
2.4.2016 10:42

J26a60n 75S19ů87r65a 4405123243702

Tak jen poplatek za železniční dopravní cestu za rok 2014 celkem 2,289 miliardy Kč, pak je tu spotřební daň z nafty u dieselů a dph, u elektřiny kromě dph ještě poplatek za OZE. Nejde to ale počítat jen čistě takto, je třeba ohodnotit škodlivost obou dopravních prostředků ve vztahu k bezpečnosti, životnímu prostředí, hluku atd.

+1/0
1.4.2016 23:41

J43i35n78d59ř20i85c75h 69L76u64k25e21š 3749194213150

Za co mínus? Za zeptání? Opravdu nevím, kolik platí vlaky...

0/0
2.4.2016 1:53

M89a76r83t44i82n 58Č10a90p42e76k 6740751137364

Zhruba 100 korun/km. Což je cca 10x více než "těžce daněná" silniční doprava, která v tom má započítanou i spotřební daň a mýtné, které se neplatí všude.

0/0
2.4.2016 17:50

M41i35r73o31s92l67a47v 33Z21i81k61m67u78n23d 6648562837208

Tyhle platby taky hradí činnost dálniční / dopravní policie, spolufinancuje se zdravotnictví jehož užívají účastníci silničních nehod ... Vlastník kamionu dotuje vlastníky vozidel nepodnikatelů osvobozených od silniční daně. Rovněž paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká, činí 4,10 Kč / den, tedy cca tolik co zaplatí kamion za jeden km jízdy ...

Cena za použití železniční dopravní cesty je za 1 km vyšší než to, co zaplatí kamion za shodný km ...

0/0
3.4.2016 10:30

T92o76m89á31š 89K19r79a65i50n43a 7764610854848

Paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká?! Vám se zdá 1500 Kč za 1213 km "dálnic" málo? A k Vašemu srovnání: kamion hmotnost cca. 40 tun. Osobní auto cca. 1,5 tuny. To je 27násobek. A průměrný nájezd po dálnici u osobního auta s dálniční nálepkou bude určitě nižší, než 27 km / den. Navíc, opotřebení vozovky kamionem a osobním vozidlem je diametrálně rozdílné.

0/0
6.4.2016 8:19

J36i98n88d48ř17i47c76h 84L40u68k82e26š 3969594463280

Lidi, co fňukáte a nadáváte na kamiony? To, že jich je tolik je jen naše společná poptávka. Ti řidiči a majitelé dopravních firem nejezdí pro svoji zábavu. Tak nedělejte nájezdy na obchodní centra, nechtějte všechno teď hned, just in time a až na místo, počkejte si třeba týden, zaplaťte včasné neodebrání zboží a zajeďte si pro to na nádraží....

+6/−4
1.4.2016 19:27

M38a73r97t60i21n 56Č51a30p42e96k 6400711767374

To není problém, jelikož dnes je řetězec výrobce - spotřebitel doplněn o množství meziskladů. Takže není problém to od výrobce do skladu dovézt vlakem a z nejbližšího skladu k zákazníkovi to dovézt autem.

+1/0
2.4.2016 18:07

J52i54ř41í 27Š90t27ě37d79r29a 5840312531687

tím problémem je, mimo jiné, chybějící infrastruktura. Kolik výrobců má vlastní vlečku?

0/0
6.4.2016 2:39

P52e54t14r 77Š21i82m34e46k 2279247676558

Vlak platí za km všude. kamion by měl taky. Pěkně přes GPS a za každý km.

+10/0
1.4.2016 19:06

J62i10ř37í 37K60o94c55u52r43e37k 6215484685168

Žesnad jo? ;-D Tak ten se povedl.

+1/−1
1.4.2016 18:07

L90a86d20i81s80l33a41v 36S66a98u87e37r 8877261713594

Pry jenom za část silniční sítě. A ta silniční daň je teda tady proč? Když kamion bude jezdit jenom po dálnici a placeném úseku stejně za něj tu silniční daň bude nutné odvézt. Další zaplacený promo článek.

+3/−8
1.4.2016 16:48

R40a71d17e80k 73J12a68n33a66t83a 9925266184562

Silniční daň není výkonová, je konstantní. Výkonové zpoplatnění se nazývá mýto a je jen na části silničních komunikací. Kdežto železniční dopravci musí zaplatit i za jízdu po té poslední lokálce a to navíc více, než dopravci silniční za dálnici.

+7/0
1.4.2016 19:44

V98á61c44l83a70v 84P76o20u32s80t44k79a 3290141952

Což je také docela logické a naprosto v pořádku.

0/−6
1.4.2016 19:55

R34a38d55e64k 15J49a93n76a19t74a 9295786394182

Mně to logické nepřijde. Zpoplatnil bych všechny druhy dopravní cest, jsou-li používány k podnikání.

A s příhlednutím ke snaze, aby Evropa byla co nejméně závislá na dovozu energie (tz. energetická bezpečnost), bych naopak vybíral za koleje méně než za asfalt, protože se tím energie šetří. Ale ono je to naopak.

+7/0
1.4.2016 20:06

M77a63r17t68i81n 16N71e29r40m27u20t 9247567118319

Zkuste si jednorázově přepravit něco po železnici, uvidíte, kolik vám to sebere energie

+1/−1
2.4.2016 10:44

S13a63m79u87e87l 86R64o88b30e82r28t52s96o39n 4448753172

To co kamionem převezu za 5 hodin, vlakem trvá 3-5 dní a je to jen o trošku dražší, a je u toho asi jen třikrát tolik papírování. Ten název "Že Snad" je trefný:)

+5/−7
1.4.2016 15:48

V67i45k13t11o15r 71N51á49r87o65ž55n49ý 3929842198

Papírování v tom více není... a to , aby to bylo po kolejích levnější a rychlejší...to je jeden z důvodů , proč tato organizace vznikla.

+4/0
1.4.2016 16:13

V76á66c94l27a27v 57P35o54u96s74t29k80a 3260261502

Tak to aby sebou mrskli.

+2/0
1.4.2016 16:58
Foto

I46m21r74i23c83h 22S34u23c45h27a75r86s81k25ý 8226483415271

Já jsem pro všemi deseti už před 15 lety jsem se hádal z řidiči kamionů, že jsou levnějši jen proto, že mi řidiči osobních aut jim dotujeme dopravní infrastuktůru, kterou oni využívají ke svému podníkání. ;-)!!!!!!

+11/−2
1.4.2016 14:58

M71i13r13o53s34l98a50v 71G27r84o53s78s27m53a73n67n 8832389324

Proč jen řidiči osobních aut? Dopravní infrastruktura je budována a udržována z veřejných rozpočtů, takže z peněž všech daňových poplatníků.

+4/0
1.4.2016 16:42
Foto

I51m48r96i12c53h 20S15u91c43h89a36r31s87k46ý 8656143775191

Jenže, né všichni do ní přispívají stejně a né všichni ji využívají stejným způsobem ? jinak řečeno firmy s kamiony platí na údržbu a výstavbu silnic minimum, ale využívají maximum :-PRvRvRv

0/0
1.4.2016 17:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.