Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šrot, nebo držáky? Vlakům v Česku je i přes padesát let, dál jezdí

Průměrné stáří vlaků na české železnici pomalu klesá, někdy ale provoz na tuzemské železnici připomíná muzeum: padesát let staré lokomotivy nejsou výjimkou. Svědčí to nejen o nedostatku peněz na nové vlaky, ale i kvalitě starých strojů. Přinášíme přehled největších „držáků“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R92o63m85a47n 64J19e35s39c28h46k25e 9658515767405

Nové neznamená lepší. Staré pantografy řady 560 je tam místo a teplo. Regiopantery jsou paskvile. Špatné poličky, chybějící koše, chybějící stěny a v zimě průvan. Pouze nízkopodlažní pro kočárky a invalidy je plus. Také elektronika občas zlobí.

0/0
13.4.2016 21:14

M28a22r57t67i77n 17R79u80z18i83c42k16a 1572228116317

Zabotlamy byly i sestivozove - jezdily na trase Praha-Beroun, dnes jsou videt nejcasteji i trivozove...

0/0
12.4.2016 1:53

M27i48r97o55s76l38a68v 69Z11i18k51m83u91n67d 6608442357918

No a co, v Německu jsou stále v provozu vozy, které pamatují atentát na JFK v roce 1963, ve Švýcarsku jezdí lokomotivy staré desítky let. Postupně se vozidla modernizují, takže z toho původního vozu zůstal akorát vozidlový rám, případně bočnice, ostatní je vyměněno ... stejně tak lokomotiva ... rám, plechová kastle a to je všechno ... podvozky už taky nejsou původní, to je vyměnitelná součást ...

+1/0
11.4.2016 14:23
Foto

M73i98c11h25a67l 66N22a82j77m63a32n 7139763276260

Lokomotivy ze 70 -90. let nejsou žádný spotřební materiál. Tak jako průmyslová zařízení z této doby. Životnost byla plánovaná na 20 - 30. let a generálními opravami se nechal prodloužit na 40 - 50. let.

Ale bohužel s příchodem nového tisíciletí přišel fenomén cpát levná levná strojní zařízení úplně všude. Sice je prvotní investice nižší o desítky procent, ale už nikdo nechce vidět, že životnost takových to zařízení je sotva poloviční (spíše třetinová).

+1/0
11.4.2016 7:54

V25l97a26s52t31i62m88i52l 87S65v68o64b95o88d50a 7323978795654

Nebyl bych překvapen, pokud by by potkal lokomotivy stejný osud jako cokoliv jiného, i to, co běžně nakupuje spotřebitel - tj. drasticky nižší životnost koupeného výrobku, než která byla dříve.

0/0
11.4.2016 9:34

R48o12b30e11r79t 40S42t93r60n15a46d97e41l 5348679769695

Krásné. Lepší než si číst pořád jen o uprchlících...

0/0
11.4.2016 7:36

V43l90a14s39t83i55m22i58l 98S11v26o92b36o40d33a 7323218785234

Já už to dávno čtu jen telegraficky - po nadpisech ;-D.

0/0
11.4.2016 9:37

V94l95a45s22t88i68m37i47l 50S67v37o40b38o22d80a 7873178755354

Mohutnost Sergeje nám jako dětem natolik učarovala, že to byla jediná lokomotiva, před kterou jsme jako děti dávali na koleje kameny ;-D.

0/0
10.4.2016 21:17

J63i56ř17í 51J80o38z25a 3108343730231

Pro fandy zeleznice: v Komoranech u Mostu vedle dolu CSA se nachazi dve soupravy zabotlamu... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova v mistech naproti koksarne... nejblizsi stanice vlaku je Trebesice, nebo zastavka MHD Most linky c. 12: Komorany nebo Ervenice CSA

0/0
10.4.2016 21:03

J74i29ř55í 53J80o72z97a 3778253690551

Oprava: Zastavka vlaku je Trebusice, vlaky tam zastavuji jen ve spickach pracovnich dni

0/0
10.4.2016 21:06

J17a70n 90S71ů70r87a 4805553513262

Hodně žabotlamů je také v Praze v Michli na odstavném nádraží..tedy ještě před pár měsíci tam byly:)

0/0
10.4.2016 22:10

J56i84ř24í 66J86o54z64a 3828723680131

Dva zabotlamy se nachazi v Komoranech u Mostu pobliz dolu CSA... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova naproti koksarne... asi jsou podle jejich stavu urcene na likvidaci...

0/0
10.4.2016 20:57

T73o37m91á17š 83Z83e40m17a89n 3385598654175

Průmyslová zařízení krrerá nejsou určené ke spotřebě (nepř. moderní auta) mají životnost v řádu desítek let.

Navíc vlaky, podobně jako lodě nepracují v nijak nepřítelském agresivním prostředí - žádné otřesy, prudké rozjezdy či brždění, navíc pravidelné údržba.

Navíc se na většině našich železnic stejně nic moc nezměnilo za posledních 50-100 let a cestujícím to může být také jedno - 2 roky stará lokomotiva či vagon by cestovní komfort příliš nenavýšila.

+2/0
10.4.2016 18:08

J49i46ř59í 19K67o37c28u77r32e95k 6285434405868

U lodí bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně u zaoceánských ve vlnách dochází ke značnému namáhání trupu, loď se může prohnout i o desítky centimetrů, trup se různě kroutí a slaná voda je značně agresivní. Občas se objeví i rogue wave a pak to končí v lepším případě takto: http://en.es-static.us/upl/2011/04/wave_destruction.jpeg

0/0
10.4.2016 21:02

T93o28m42á94š 51Z10e52m43a42n 3985638854135

Jistě, ale jsou i jiné případy, třeba první loď s železným trupem si odkroutila skoro 100 let.

A pokud jde o vnitrozemskou plavbu, tam to platí určitě - vemte si stáří parníků na Vltavě, německých jezerech nebo třeba ve Stokholmu.

0/0
10.4.2016 21:29

F50i47l60i87p 96S28m17o26l49a 9937558251457

Nejhezčí je stejně brejlovec a motorové vozy řady 854. :-)

+3/0
10.4.2016 17:38

R50o34m51a41n 72J72e53s96c45h88k57e 9428175647635

Nejhezčí je laminátka. Brejlovec se mne vůbec nelíbí. Poslední pěkný motor Cecula T 478.1-2

+2/0
11.4.2016 19:10

J15i13n60d54ř80i33c76h 39M70o18r31á24v33e69k 53M 3335863795166

Mě se laminátka také dost líbí..A z motorových Hurvínek..Ale každému se může líbit něco jiného..

+2/0
11.4.2016 20:03

S59t27a91n11i35s89l42a16v 15H58o13r54á88č63e52k 5211468435104

Nádherná nostalgie, hlavně pantograf na trati Praha-Pardubice.R^

+1/−1
10.4.2016 16:39

J43o21s72e94f 79V32l51t58a30v37s90k64y 3695625101153

Az vyrobi Cesi maschiny jako z dilny Siemens, pak reknu ze to umi.

0/−14
10.4.2016 16:25

P46e23t12r 34V64e47s27e71l80ý 8665625412606

Možná až vy se naučíte slušně česky a přestanete adorovat němce.

+1/0
12.4.2016 21:17

Z79d58e17ň89k86a 45V94e85s32e21l77á 8839415227770

Je fakt, že to nejsou nejmladší "kousky", ale jednak se v nich dá otevřít okno a zejména v horkém létě pustit dovnitř aspoň nějaký vzduch, a jednak jsou to kousky kolikrát odolné vůči mrazům, takže v zimě jsou schopny provozu. Nemluvě o tom, že mnohé tyto muzejní kousky zachraňovaly v prosinci 2014 - při té obrovské námraze - soupravy uvízlé v polích.

Ano, je potřeba vozový park obnovovat, ale i při té obnově je zapotřebí přemýšlet a nepřebírat třeba bezhlavě do všech vagonů a souprav klimatizace a ubírat možnost otevření oken...

+2/−1
10.4.2016 16:15

D23u93š43a91n 87M57a15s96á43r 3191451952925

Nové stroje ještě neznamená lepší, nebo spolehlivější. Čím novější, složitější, vybavené různou elektronikou, tím komplikovanější údržba a oprava.

+8/0
10.4.2016 14:40

J11i24n23d69ř19i96c49h 77M82o74r82á26v15e28k 24M 3125333505326

Doplnil bych novější neznamená vždy pohodlnější..Třeba 810 a Regionova..Ta je hlučná jako pr..e, stejnětak sedačky v 810 byly pohodlnější i když to byly "koženky"..Navíc nové hezké nerez WC, je také super, když funguje..Stejnětak čudlíky na vodu..U 810 byl sice záchod pěkný hegeš, co si budeme povídat (ale našlo se i dost případů, kdy byly skutečně čisté) a voda vždy fungovala. Mýdlo bylo vždy i když ne tekuté..Nebo máte někdo jinou zkušenost? Jezdil jsem převážně na trati 123..

+3/−1
10.4.2016 19:33

V34a48c57l85a33v 69H52a13j73e61k 3726809519

S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Hlučnost určitě není větší než u 810 a u řady 814 je naopak nižší. Vše ostatní je jen k lepšímu.

+1/0
11.4.2016 12:04

J49i11n84d17ř97i18c73h 44M72o10r39á28v59e75k 82M 3395903935206

Já s Vámi bohužel souhlasit nemůžu, mám opačnou zkušenost..Jediné co je dle mě u zelené lepší (pokud fungují WC, tak samozřejmě i ty), je plynulost provozu..Takové to klasické drcnutí po rozjezdu u červené je u 814 opravdu nižší..Třeba u Staedlera je hlučnost ale ještě nižší, ale tam mě iritují malé plastové sedačky..Ale na půlhodinové drncání vyhovující..Horší je to na delší trasy, hodinu bych asi nevydržel.

+1/0
11.4.2016 19:57

J68a22n 70Č54e52k37a88l 7989665924754

Paskvil jménem Regionova bych hlavně nepovažoval za nové vozidlo...

+2/−1
11.4.2016 13:43

R26o20m93a40n 75J13e42s16c14h25k75e 9878615487285

Pro invalidy a maminky s kočárky je to pokrok - je to nízkopodlažní. Na krátký úsek mne to nevadí.

0/0
11.4.2016 19:23

L67u72k93á69š 73K82r66a62u22s 4388781567420

U�soukromn�k��je�t�jezd�jedna�nebo�dv�lokomotivy �ady 121 a�to�je�opravdu�veter�n

0/0
10.4.2016 14:29

D79a18v18i17d 50G95a82j29d34a 5280989782951

Zaplať pánbůh za ty "šroty". Relativně levné opravy a dobrá spolehlivost.Nové lokomotivy nebo repasované, vylepšené elektronikou jsou nespolehlivé, nesnáší prach,horko...Jsou s nimi problémy větší než se šroty.A rozhodně tak poloviční životnost.

+10/−1
10.4.2016 14:11

J83o89s93e91f 33H18o15n34e69š 7251152950293

Stáří lokomotiv vypadá hrůzostrašně,ale v průběhu 50 let je lokomotiva omlazena náhradními díly-tudíž nynější stav není hrůzostrašny.Strategické bombardéry B52 jsou stejně staré,ale většina součástí je mnohem mladší-a lítají bez připomínek

+6/0
10.4.2016 13:50

J92i59ř56í 81M12a96c56e10k 3365945174681

Díky za ten „šrot“! V něm se dá v letním vedru pootevřít okno a je tam příjemněji. V moderních vagonech to nejde, bývá tam k padnutí, a když člověk řekne průvodčímu, proč není puštěná ventilace či klimatizace, dozví se, že některým lidem (zejména důchodkyním) to vadí, že jim je zima. (Zajímavé, že třebas v Německu bývá v moderních vagonech mnohem příjemněji.)

+5/0
10.4.2016 13:49

M46a64r64t97i42n 53H93r89o76u97d75n68ý 5307152694507

U lokomotiv jde hlavně o "železo", podobně jako u těžkých zbraní. Takže pokud je "železo" OK, tak modernizace má smysl.

+4/0
10.4.2016 13:41

M18a20r92e13k 20Š30i13m33o72n 2524267128328

Proč hned šrot? Proč ne second hand do Vietnamu nebo Barmy?

+1/0
10.4.2016 13:38

J95i57ř94í 86K32o86c52u50r35e36k 6705204155528

Protože Vietnam kupuje nové od Siemense a v Idnii jede výroba licenčních GE/EMD lokomotiv. Krom toho že Čína je vyrábí v velkém a jen přeprava by stála polovinu nové loko.

+1/0
10.4.2016 20:23

J93i83r87k60a 95P36i15v90e25c 3111133589255

Autoru tohoto článku bych doporučil si nejdříve o lokomotivách něco přečíst, protože některé informace jsou v popiscích fotografií uvedeny špatně. Informace, které níže píšu, jsou informace které již vím, protože se o železnici již delší dobu zajímám a nebo z knížky Malý atlas lokomotiv 2013 a internetové stránky atlaslokomotiv.net.

Laminátky jsou i řady 240 vyrobených v letech 68 a 69 v celkovém množství 120 ks s maximální rychlost 120 km/h. V roce 1970 bylo vyrobeno ještě 25 lokomotiv řady S 499.1 s maximální rychlostí 140 km/h, které byly v letech 84-86 v depu Vrútky zpřevodovány na rychlost 120 km/h a přeznačeny na řadu 240.

Brejlovci jsou řady 753 (408 ks) z let 68-77, které společnost ČD a ČDC již nevlastní a 754 (86 ks) z let 79 a 80. Všechny ostatní brejlovci jsou již pouze modernizacemi, ať už prototypovými nebo sériovými, což jsou řady 750, 750.7, 752, 752.6, 753.6, 753.7, 755, a na Slovensku 756 a 757.

,

Řada 751 nejsou brejlovciX, ale bardotky s parním vytápěním, kterých se vyrobilo 230 ks v letech 64-71, ke kterým se přidalo 9 strojů z řady 752 po výměně balastu za parní generátor v letech 73-76. Zbylé lokomotivy řady 752 byli v roce 1995 přeznačeny na řadu 751 s přičtením 300 k původnímu inventárnímu číslu.

Řada 749 je pouze přestavbou v letech 92-96 lokomotiv řad 751 a 752 dosazením elektrického topení a náhradou závěsek pryžokovovými sloupky. Pouze lokomotiva 749.265 dostala inovovaný motor s větším výkonem 1215 kW.

Řada 854 vznikla v letech 1997-2006 a je modernizací motorových vozů řad 852 (vnitrostátní provoz) a 853 (mezinárodní provoz - Vindobona, poté vnitrostátní) z let 68-70.

Prosil bych o opravení těchto informací.

+5/0
10.4.2016 13:13

J60a41n 35S88ů37r91a 4675803493792

Brejlovci jsou běžně řady 750, ostatně číslo je přímo na lokomotive.

+1/−1
10.4.2016 13:37

J81a96n 28H26o10r82a 6827311916

Přečtěte si mistře ještě jednou, co Vám pan Pivec píše.....;-)

0/0
10.4.2016 17:49

R14o77m19a49n 83J90e29s74c26h14k41e 9928825727705

Že v tom číslování je bordel to také asi nevíte. Že je duplicitní číslování lokomotiv ? Například řada 210 na našem území. Vím o 4 různých typech.

I inventární čísla byla shodná. Všichni machrujete, všichni jste odborníci.

Já pouze sbírám staré fotografie a i v cizině mne vyhledávají - například v Rakousku. Vím mnoho a mnoho také nevím. Rád se nechám poradit.

Bohužel na některé věci neznám žádné odborníky. Mnoho našich knížek o železnici je nepřesných.

0/0
11.4.2016 19:21

F90r19a98n46t43i28š47e70k 54P13l16á63š77e20k 1159182417797

Opravdu by jste si měl pane Sůro nejdříve přečíst popisky fotografií a pak teprve oponovat.

+1/−1
10.4.2016 22:08

F21r54a47n51t90i50s97e17k 26M51r75z17e85n97a 3345565348909

Me to prislo dobry. Ale od vas si klidne taky rad neco prectu, neco zajimavejsiho, nez jen opis tabulek s hromadou cisel.

+1/0
10.4.2016 17:54

F82r46a86n73t66i16š64e45k 77P37l50á64š21e94k 1109232717287

Co bylo prosím na těch informacích špatně?

0/0
10.4.2016 22:10

R32o49m27a57n 48J36e11s94c94h46k27e 9178385317845

Odborníku nechcete napsat zrovna atlas ? Na to čekám už 40 let a pořád jsou to pohádky o mašinkách. Nepřesné informace.

0/0
11.4.2016 19:29

J24i35n94d91ř47i87c40h 86Š55k72o69p65e61k 4405791170715

šrot budou za 20 - 30 let současně vyráběné lokomotivy, šrot proto, že už nebudou v provozu, ale v hutích či na cestě do nich

+4/0
10.4.2016 13:09

J36i16ř34í 84E73r34b97e60n 1713704216277

Podobne reci slychame uz desitky let a podle nich uz do srotu patri i esa a pershingy, zatimco by vetsinu vykonu zajistovaly starsi a "spolehlivejsi" bobiny...

+2/0
10.4.2016 15:54

J28a70n 98B29a78r95t69á14č30e33k 6405915610709

Jinak ještě k tomuto, tuší někdo,kdo se víc zajímá o železnici, zda-li krom naší nejnovější elektrické lokomotivy 380 ze Škodovky jsou u nás vyvíjeny i jiné typy lokomotiv včetně diseselových, které by nahradili ty staré?

0/0
10.4.2016 13:06

M84a77r70t49i64n 24Č38a54p79e32k 6950101507104

CZ Loko má vyvinutou řadu motorových lokomotiv, dokonce má od nejmenší z nich postavený prototyp, ale jako rovnocená konkurence Vectronů a TRAXXů to není.

+1/0
10.4.2016 13:12

J41i75n26d29ř68i37c11h 70M45o81r43á20v13e51k 12M 3755413325126

Teda musel jsem se podívat, jaké vyrábí mašiny. Měl jsem zafixované, že vyrábí jen posunovací a na malé vzdálenosti. Byl jsem ale překvapený 2M62U nebo 753.6, o kterých vůbec nevím..Díky za tip!R^

0/0
11.4.2016 20:15

J49i29ř89í 32K15o95c88u72r89e75k 6335784555698

Kdysi se říkalo, že elektrická lokomotiva nikdy nedosáhne takového výkonu jako lokomotivy parní. To proto, že výkon elektrické lokomotivy je přesně dán, zatímco tlak páry se může zvyšovat do nekonečna.

0/−1
10.4.2016 20:39

J17i88ř57í 23K72o91c43u83r17e34k 6665314145348

Pardon, patřilo Škopkovi.

0/0
10.4.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.