Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šrot, nebo držáky? Vlakům v Česku je i přes padesát let, dál jezdí

Průměrné stáří vlaků na české železnici pomalu klesá, někdy ale provoz na tuzemské železnici připomíná muzeum: padesát let staré lokomotivy nejsou výjimkou. Svědčí to nejen o nedostatku peněz na nové vlaky, ale i kvalitě starých strojů. Přinášíme přehled největších „držáků“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R15o16m15a43n 77J41e48s84c87h33k21e 9548525397365

Nové neznamená lepší. Staré pantografy řady 560 je tam místo a teplo. Regiopantery jsou paskvile. Špatné poličky, chybějící koše, chybějící stěny a v zimě průvan. Pouze nízkopodlažní pro kočárky a invalidy je plus. Také elektronika občas zlobí.

0/0
13.4.2016 21:14

M69a32r33t92i80n 22R97u23z63i19c47k62a 1882888826557

Zabotlamy byly i sestivozove - jezdily na trase Praha-Beroun, dnes jsou videt nejcasteji i trivozove...

0/0
12.4.2016 1:53

M70i96r18o66s37l32a40v 38Z26i11k74m22u51n58d 6568952247768

No a co, v Německu jsou stále v provozu vozy, které pamatují atentát na JFK v roce 1963, ve Švýcarsku jezdí lokomotivy staré desítky let. Postupně se vozidla modernizují, takže z toho původního vozu zůstal akorát vozidlový rám, případně bočnice, ostatní je vyměněno ... stejně tak lokomotiva ... rám, plechová kastle a to je všechno ... podvozky už taky nejsou původní, to je vyměnitelná součást ...

+1/0
11.4.2016 14:23
Foto

M10i21c74h71a73l 47N80a22j34m30a79n 7279833746500

Lokomotivy ze 70 -90. let nejsou žádný spotřební materiál. Tak jako průmyslová zařízení z této doby. Životnost byla plánovaná na 20 - 30. let a generálními opravami se nechal prodloužit na 40 - 50. let.

Ale bohužel s příchodem nového tisíciletí přišel fenomén cpát levná levná strojní zařízení úplně všude. Sice je prvotní investice nižší o desítky procent, ale už nikdo nechce vidět, že životnost takových to zařízení je sotva poloviční (spíše třetinová).

+1/0
11.4.2016 7:54

V70l31a65s69t82i65m71i24l 66S65v58o81b69o96d62a 7443358205404

Nebyl bych překvapen, pokud by by potkal lokomotivy stejný osud jako cokoliv jiného, i to, co běžně nakupuje spotřebitel - tj. drasticky nižší životnost koupeného výrobku, než která byla dříve.

0/0
11.4.2016 9:34

R41o85b40e92r96t 95S90t64r58n92a56d13e76l 5538419339745

Krásné. Lepší než si číst pořád jen o uprchlících...

0/0
11.4.2016 7:36

V80l55a53s55t44i50m90i16l 11S32v24o56b74o48d20a 7303308405254

Já už to dávno čtu jen telegraficky - po nadpisech ;-D.

0/0
11.4.2016 9:37

V59l90a33s83t52i71m74i27l 74S10v98o87b22o93d85a 7893928865654

Mohutnost Sergeje nám jako dětem natolik učarovala, že to byla jediná lokomotiva, před kterou jsme jako děti dávali na koleje kameny ;-D.

0/0
10.4.2016 21:17

J59i39ř86í 47J61o55z10a 3588573690411

Pro fandy zeleznice: v Komoranech u Mostu vedle dolu CSA se nachazi dve soupravy zabotlamu... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova v mistech naproti koksarne... nejblizsi stanice vlaku je Trebesice, nebo zastavka MHD Most linky c. 12: Komorany nebo Ervenice CSA

0/0
10.4.2016 21:03

J55i11ř15í 30J12o53z50a 3408923630211

Oprava: Zastavka vlaku je Trebusice, vlaky tam zastavuji jen ve spickach pracovnich dni

0/0
10.4.2016 21:06

J65a48n 43S35ů14r48a 4555753603962

Hodně žabotlamů je také v Praze v Michli na odstavném nádraží..tedy ještě před pár měsíci tam byly:)

0/0
10.4.2016 22:10

J36i44ř49í 31J71o35z72a 3548643340231

Dva zabotlamy se nachazi v Komoranech u Mostu pobliz dolu CSA... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova naproti koksarne... asi jsou podle jejich stavu urcene na likvidaci...

0/0
10.4.2016 20:57

T71o74m51á51š 27Z79e47m83a84n 3715838214195

Průmyslová zařízení krrerá nejsou určené ke spotřebě (nepř. moderní auta) mají životnost v řádu desítek let.

Navíc vlaky, podobně jako lodě nepracují v nijak nepřítelském agresivním prostředí - žádné otřesy, prudké rozjezdy či brždění, navíc pravidelné údržba.

Navíc se na většině našich železnic stejně nic moc nezměnilo za posledních 50-100 let a cestujícím to může být také jedno - 2 roky stará lokomotiva či vagon by cestovní komfort příliš nenavýšila.

+2/0
10.4.2016 18:08

J97i92ř82í 50K88o60c25u31r65e92k 6105344545338

U lodí bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně u zaoceánských ve vlnách dochází ke značnému namáhání trupu, loď se může prohnout i o desítky centimetrů, trup se různě kroutí a slaná voda je značně agresivní. Občas se objeví i rogue wave a pak to končí v lepším případě takto: http://en.es-static.us/upl/2011/04/wave_destruction.jpeg

0/0
10.4.2016 21:02

T75o18m10á18š 30Z38e47m21a82n 3185228424735

Jistě, ale jsou i jiné případy, třeba první loď s železným trupem si odkroutila skoro 100 let.

A pokud jde o vnitrozemskou plavbu, tam to platí určitě - vemte si stáří parníků na Vltavě, německých jezerech nebo třeba ve Stokholmu.

0/0
10.4.2016 21:29

F14i34l42i26p 88S59m64o59l87a 9237638551707

Nejhezčí je stejně brejlovec a motorové vozy řady 854. :-)

+3/0
10.4.2016 17:38

R51o71m81a23n 36J29e61s86c46h59k40e 9488185127185

Nejhezčí je laminátka. Brejlovec se mne vůbec nelíbí. Poslední pěkný motor Cecula T 478.1-2

+2/0
11.4.2016 19:10

J54i12n77d76ř16i19c32h 28M95o10r21á16v86e57k 45M 4581422245830

Mě se laminátka také dost líbí..A z motorových Hurvínek..Ale každému se může líbit něco jiného..

+2/0
11.4.2016 20:03

S14t46a29n20i38s67l50a58v 28H42o30r53á72č39e39k 5391288225644

Nádherná nostalgie, hlavně pantograf na trati Praha-Pardubice.R^

+1/−1
10.4.2016 16:39

J49o68s72e68f 28V94l40t75a45v57s21k48y 3625135381973

Az vyrobi Cesi maschiny jako z dilny Siemens, pak reknu ze to umi.

0/−14
10.4.2016 16:25

P22e69t80r 54V23e58s93e51l70ý 8105515152766

Možná až vy se naučíte slušně česky a přestanete adorovat němce.

+1/0
12.4.2016 21:17

Z58d65e81ň36k68a 66V49e91s80e78l50á 8659985327620

Je fakt, že to nejsou nejmladší "kousky", ale jednak se v nich dá otevřít okno a zejména v horkém létě pustit dovnitř aspoň nějaký vzduch, a jednak jsou to kousky kolikrát odolné vůči mrazům, takže v zimě jsou schopny provozu. Nemluvě o tom, že mnohé tyto muzejní kousky zachraňovaly v prosinci 2014 - při té obrovské námraze - soupravy uvízlé v polích.

Ano, je potřeba vozový park obnovovat, ale i při té obnově je zapotřebí přemýšlet a nepřebírat třeba bezhlavě do všech vagonů a souprav klimatizace a ubírat možnost otevření oken...

+2/−1
10.4.2016 16:15

D87u65š84a95n 60M90a76s36á88r 3241521792865

Nové stroje ještě neznamená lepší, nebo spolehlivější. Čím novější, složitější, vybavené různou elektronikou, tím komplikovanější údržba a oprava.

+8/0
10.4.2016 14:40

J27i55n69d10ř88i15c44h 16M16o70r13á46v56e71k 53M 4121402625420

Doplnil bych novější neznamená vždy pohodlnější..Třeba 810 a Regionova..Ta je hlučná jako pr..e, stejnětak sedačky v 810 byly pohodlnější i když to byly "koženky"..Navíc nové hezké nerez WC, je také super, když funguje..Stejnětak čudlíky na vodu..U 810 byl sice záchod pěkný hegeš, co si budeme povídat (ale našlo se i dost případů, kdy byly skutečně čisté) a voda vždy fungovala. Mýdlo bylo vždy i když ne tekuté..Nebo máte někdo jinou zkušenost? Jezdil jsem převážně na trati 123..

+3/−1
10.4.2016 19:33

V78a52c84l70a76v 87H26a21j72e69k 3306449919

S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Hlučnost určitě není větší než u 810 a u řady 814 je naopak nižší. Vše ostatní je jen k lepšímu.

+1/0
11.4.2016 12:04

J39i59n76d38ř97i63c48h 53M62o62r98á60v50e89k 54M 4291722885420

Já s Vámi bohužel souhlasit nemůžu, mám opačnou zkušenost..Jediné co je dle mě u zelené lepší (pokud fungují WC, tak samozřejmě i ty), je plynulost provozu..Takové to klasické drcnutí po rozjezdu u červené je u 814 opravdu nižší..Třeba u Staedlera je hlučnost ale ještě nižší, ale tam mě iritují malé plastové sedačky..Ale na půlhodinové drncání vyhovující..Horší je to na delší trasy, hodinu bych asi nevydržel.

+1/0
11.4.2016 19:57

J52a97n 76Č56e63k22a89l 7579135434664

Paskvil jménem Regionova bych hlavně nepovažoval za nové vozidlo...

+2/−1
11.4.2016 13:43

R28o88m59a40n 76J35e36s60c72h79k85e 9148805887465

Pro invalidy a maminky s kočárky je to pokrok - je to nízkopodlažní. Na krátký úsek mne to nevadí.

0/0
11.4.2016 19:23

L27u24k34á27š 60K32r79a75u25s 4298501277340

U�soukromn�k��je�t�jezd�jedna�nebo�dv�lokomotivy �ady 121 a�to�je�opravdu�veter�n

0/0
10.4.2016 14:29

D39a30v16i83d 40G72a15j95d26a 5820709642691

Zaplať pánbůh za ty "šroty". Relativně levné opravy a dobrá spolehlivost.Nové lokomotivy nebo repasované, vylepšené elektronikou jsou nespolehlivé, nesnáší prach,horko...Jsou s nimi problémy větší než se šroty.A rozhodně tak poloviční životnost.

+10/−1
10.4.2016 14:11

J41o22s17e26f 47H14o76n77e18š 7181672660263

Stáří lokomotiv vypadá hrůzostrašně,ale v průběhu 50 let je lokomotiva omlazena náhradními díly-tudíž nynější stav není hrůzostrašny.Strategické bombardéry B52 jsou stejně staré,ale většina součástí je mnohem mladší-a lítají bez připomínek

+6/0
10.4.2016 13:50

J52i92ř71í 98M17a96c59e20k 3415315624601

Díky za ten „šrot“! V něm se dá v letním vedru pootevřít okno a je tam příjemněji. V moderních vagonech to nejde, bývá tam k padnutí, a když člověk řekne průvodčímu, proč není puštěná ventilace či klimatizace, dozví se, že některým lidem (zejména důchodkyním) to vadí, že jim je zima. (Zajímavé, že třebas v Německu bývá v moderních vagonech mnohem příjemněji.)

+5/0
10.4.2016 13:49

M74a60r82t61i85n 50H29r31o44u48d18n20ý 5547862374207

U lokomotiv jde hlavně o "železo", podobně jako u těžkých zbraní. Takže pokud je "železo" OK, tak modernizace má smysl.

+4/0
10.4.2016 13:41

M18a90r25e39k 16Š31i63m46o38n 2984407778928

Proč hned šrot? Proč ne second hand do Vietnamu nebo Barmy?

+1/0
10.4.2016 13:38

J70i34ř25í 56K15o16c81u23r26e43k 6575844155398

Protože Vietnam kupuje nové od Siemense a v Idnii jede výroba licenčních GE/EMD lokomotiv. Krom toho že Čína je vyrábí v velkém a jen přeprava by stála polovinu nové loko.

+1/0
10.4.2016 20:23

J11i72r50k64a 68P88i49v65e53c 3931513529825

Autoru tohoto článku bych doporučil si nejdříve o lokomotivách něco přečíst, protože některé informace jsou v popiscích fotografií uvedeny špatně. Informace, které níže píšu, jsou informace které již vím, protože se o železnici již delší dobu zajímám a nebo z knížky Malý atlas lokomotiv 2013 a internetové stránky atlaslokomotiv.net.

Laminátky jsou i řady 240 vyrobených v letech 68 a 69 v celkovém množství 120 ks s maximální rychlost 120 km/h. V roce 1970 bylo vyrobeno ještě 25 lokomotiv řady S 499.1 s maximální rychlostí 140 km/h, které byly v letech 84-86 v depu Vrútky zpřevodovány na rychlost 120 km/h a přeznačeny na řadu 240.

Brejlovci jsou řady 753 (408 ks) z let 68-77, které společnost ČD a ČDC již nevlastní a 754 (86 ks) z let 79 a 80. Všechny ostatní brejlovci jsou již pouze modernizacemi, ať už prototypovými nebo sériovými, což jsou řady 750, 750.7, 752, 752.6, 753.6, 753.7, 755, a na Slovensku 756 a 757.

,

Řada 751 nejsou brejlovciX, ale bardotky s parním vytápěním, kterých se vyrobilo 230 ks v letech 64-71, ke kterým se přidalo 9 strojů z řady 752 po výměně balastu za parní generátor v letech 73-76. Zbylé lokomotivy řady 752 byli v roce 1995 přeznačeny na řadu 751 s přičtením 300 k původnímu inventárnímu číslu.

Řada 749 je pouze přestavbou v letech 92-96 lokomotiv řad 751 a 752 dosazením elektrického topení a náhradou závěsek pryžokovovými sloupky. Pouze lokomotiva 749.265 dostala inovovaný motor s větším výkonem 1215 kW.

Řada 854 vznikla v letech 1997-2006 a je modernizací motorových vozů řad 852 (vnitrostátní provoz) a 853 (mezinárodní provoz - Vindobona, poté vnitrostátní) z let 68-70.

Prosil bych o opravení těchto informací.

+5/0
10.4.2016 13:13

J44a52n 54S64ů86r82a 4915443183392

Brejlovci jsou běžně řady 750, ostatně číslo je přímo na lokomotive.

+1/−1
10.4.2016 13:37

J26a82n 62H22o62r13a 6847431256

Přečtěte si mistře ještě jednou, co Vám pan Pivec píše.....;-)

0/0
10.4.2016 17:49

R88o87m15a61n 33J68e38s15c51h16k65e 9358175487615

Že v tom číslování je bordel to také asi nevíte. Že je duplicitní číslování lokomotiv ? Například řada 210 na našem území. Vím o 4 různých typech.

I inventární čísla byla shodná. Všichni machrujete, všichni jste odborníci.

Já pouze sbírám staré fotografie a i v cizině mne vyhledávají - například v Rakousku. Vím mnoho a mnoho také nevím. Rád se nechám poradit.

Bohužel na některé věci neznám žádné odborníky. Mnoho našich knížek o železnici je nepřesných.

0/0
11.4.2016 19:21

F87r71a73n60t23i41š59e74k 24P89l58á29š59e58k 1329812897807

Opravdu by jste si měl pane Sůro nejdříve přečíst popisky fotografií a pak teprve oponovat.

+1/−1
10.4.2016 22:08

F87r49a96n11t36i64s75e80k 31M67r74z78e34n73a 3765965868559

Me to prislo dobry. Ale od vas si klidne taky rad neco prectu, neco zajimavejsiho, nez jen opis tabulek s hromadou cisel.

+1/0
10.4.2016 17:54

F63r32a54n53t25i37š91e29k 73P93l24á25š92e85k 1159762837667

Co bylo prosím na těch informacích špatně?

0/0
10.4.2016 22:10

R70o17m82a33n 62J22e14s93c97h42k68e 9898545797345

Odborníku nechcete napsat zrovna atlas ? Na to čekám už 40 let a pořád jsou to pohádky o mašinkách. Nepřesné informace.

0/0
11.4.2016 19:29

J57i15n92d93ř42i85c73h 55Š82k49o48p88e11k 4935801640185

šrot budou za 20 - 30 let současně vyráběné lokomotivy, šrot proto, že už nebudou v provozu, ale v hutích či na cestě do nich

+4/0
10.4.2016 13:09

J79i89ř90í 19E71r96b61e47n 1703904736787

Podobne reci slychame uz desitky let a podle nich uz do srotu patri i esa a pershingy, zatimco by vetsinu vykonu zajistovaly starsi a "spolehlivejsi" bobiny...

+2/0
10.4.2016 15:54

J24a79n 94B81a56r13t41á35č51e35k 6605775230499

Jinak ještě k tomuto, tuší někdo,kdo se víc zajímá o železnici, zda-li krom naší nejnovější elektrické lokomotivy 380 ze Škodovky jsou u nás vyvíjeny i jiné typy lokomotiv včetně diseselových, které by nahradili ty staré?

0/0
10.4.2016 13:06

M47a87r66t31i53n 58Č53a66p95e73k 6250251767244

CZ Loko má vyvinutou řadu motorových lokomotiv, dokonce má od nejmenší z nich postavený prototyp, ale jako rovnocená konkurence Vectronů a TRAXXů to není.

+1/0
10.4.2016 13:12

J11i83n69d87ř22i18c22h 57M74o19r85á23v84e82k 61M 4761572655670

Teda musel jsem se podívat, jaké vyrábí mašiny. Měl jsem zafixované, že vyrábí jen posunovací a na malé vzdálenosti. Byl jsem ale překvapený 2M62U nebo 753.6, o kterých vůbec nevím..Díky za tip!R^

0/0
11.4.2016 20:15

J45i45ř82í 33K30o52c84u22r92e35k 6455374885168

Kdysi se říkalo, že elektrická lokomotiva nikdy nedosáhne takového výkonu jako lokomotivy parní. To proto, že výkon elektrické lokomotivy je přesně dán, zatímco tlak páry se může zvyšovat do nekonečna.

0/−1
10.4.2016 20:39

J67i19ř35í 58K46o76c38u78r58e75k 6575194955838

Pardon, patřilo Škopkovi.

0/0
10.4.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.