Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šrot, nebo držáky? Vlakům v Česku je i přes padesát let, dál jezdí

Průměrné stáří vlaků na české železnici pomalu klesá, někdy ale provoz na tuzemské železnici připomíná muzeum: padesát let staré lokomotivy nejsou výjimkou. Svědčí to nejen o nedostatku peněz na nové vlaky, ale i kvalitě starých strojů. Přinášíme přehled největších „držáků“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R84o10m13a25n 42J79e61s86c16h26k29e 9148375627105

Nové neznamená lepší. Staré pantografy řady 560 je tam místo a teplo. Regiopantery jsou paskvile. Špatné poličky, chybějící koše, chybějící stěny a v zimě průvan. Pouze nízkopodlažní pro kočárky a invalidy je plus. Také elektronika občas zlobí.

0/0
13.4.2016 21:14

M33a14r98t10i83n 94R58u69z53i97c87k92a 1982808126207

Zabotlamy byly i sestivozove - jezdily na trase Praha-Beroun, dnes jsou videt nejcasteji i trivozove...

0/0
12.4.2016 1:53

M29i12r82o78s14l94a81v 18Z74i25k23m59u86n63d 6738422337588

No a co, v Německu jsou stále v provozu vozy, které pamatují atentát na JFK v roce 1963, ve Švýcarsku jezdí lokomotivy staré desítky let. Postupně se vozidla modernizují, takže z toho původního vozu zůstal akorát vozidlový rám, případně bočnice, ostatní je vyměněno ... stejně tak lokomotiva ... rám, plechová kastle a to je všechno ... podvozky už taky nejsou původní, to je vyměnitelná součást ...

+1/0
11.4.2016 14:23
Foto

M91i90c43h94a82l 80N89a51j42m71a43n 7919683866340

Lokomotivy ze 70 -90. let nejsou žádný spotřební materiál. Tak jako průmyslová zařízení z této doby. Životnost byla plánovaná na 20 - 30. let a generálními opravami se nechal prodloužit na 40 - 50. let.

Ale bohužel s příchodem nového tisíciletí přišel fenomén cpát levná levná strojní zařízení úplně všude. Sice je prvotní investice nižší o desítky procent, ale už nikdo nechce vidět, že životnost takových to zařízení je sotva poloviční (spíše třetinová).

+1/0
11.4.2016 7:54

V23l18a83s35t78i30m29i18l 26S90v18o79b44o20d66a 7443238595754

Nebyl bych překvapen, pokud by by potkal lokomotivy stejný osud jako cokoliv jiného, i to, co běžně nakupuje spotřebitel - tj. drasticky nižší životnost koupeného výrobku, než která byla dříve.

0/0
11.4.2016 9:34

R32o19b29e85r17t 98S97t23r53n48a45d40e32l 5548719619495

Krásné. Lepší než si číst pořád jen o uprchlících...

0/0
11.4.2016 7:36

V65l57a97s78t70i70m34i77l 91S71v19o16b32o15d98a 7773188215124

Já už to dávno čtu jen telegraficky - po nadpisech ;-D.

0/0
11.4.2016 9:37

V13l88a97s28t79i32m15i64l 77S54v77o56b89o47d14a 7933578115764

Mohutnost Sergeje nám jako dětem natolik učarovala, že to byla jediná lokomotiva, před kterou jsme jako děti dávali na koleje kameny ;-D.

0/0
10.4.2016 21:17

J52i48ř57í 60J39o17z35a 3148463250401

Pro fandy zeleznice: v Komoranech u Mostu vedle dolu CSA se nachazi dve soupravy zabotlamu... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova v mistech naproti koksarne... nejblizsi stanice vlaku je Trebesice, nebo zastavka MHD Most linky c. 12: Komorany nebo Ervenice CSA

0/0
10.4.2016 21:03

J41i54ř45í 60J58o46z76a 3598793980481

Oprava: Zastavka vlaku je Trebusice, vlaky tam zastavuji jen ve spickach pracovnich dni

0/0
10.4.2016 21:06

J65a69n 98S46ů93r61a 4265833103142

Hodně žabotlamů je také v Praze v Michli na odstavném nádraží..tedy ještě před pár měsíci tam byly:)

0/0
10.4.2016 22:10

J30i17ř43í 59J64o40z46a 3878713960101

Dva zabotlamy se nachazi v Komoranech u Mostu pobliz dolu CSA... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova naproti koksarne... asi jsou podle jejich stavu urcene na likvidaci...

0/0
10.4.2016 20:57

T27o61m24á45š 12Z53e86m55a57n 3805518964525

Průmyslová zařízení krrerá nejsou určené ke spotřebě (nepř. moderní auta) mají životnost v řádu desítek let.

Navíc vlaky, podobně jako lodě nepracují v nijak nepřítelském agresivním prostředí - žádné otřesy, prudké rozjezdy či brždění, navíc pravidelné údržba.

Navíc se na většině našich železnic stejně nic moc nezměnilo za posledních 50-100 let a cestujícím to může být také jedno - 2 roky stará lokomotiva či vagon by cestovní komfort příliš nenavýšila.

+2/0
10.4.2016 18:08

J98i90ř89í 39K70o40c51u29r40e39k 6375344385268

U lodí bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně u zaoceánských ve vlnách dochází ke značnému namáhání trupu, loď se může prohnout i o desítky centimetrů, trup se různě kroutí a slaná voda je značně agresivní. Občas se objeví i rogue wave a pak to končí v lepším případě takto: http://en.es-static.us/upl/2011/04/wave_destruction.jpeg

0/0
10.4.2016 21:02

T98o80m45á22š 90Z36e51m65a51n 3465318574595

Jistě, ale jsou i jiné případy, třeba první loď s železným trupem si odkroutila skoro 100 let.

A pokud jde o vnitrozemskou plavbu, tam to platí určitě - vemte si stáří parníků na Vltavě, německých jezerech nebo třeba ve Stokholmu.

0/0
10.4.2016 21:29

F72i96l54i55p 49S65m46o16l64a 9487568581117

Nejhezčí je stejně brejlovec a motorové vozy řady 854. :-)

+3/0
10.4.2016 17:38

R65o57m97a31n 83J18e76s25c69h55k75e 9448385157265

Nejhezčí je laminátka. Brejlovec se mne vůbec nelíbí. Poslední pěkný motor Cecula T 478.1-2

+2/0
11.4.2016 19:10

J57i35n47d92ř48i81c91h 56M43o83r80á84v72e79k 91M 4251952655420

Mě se laminátka také dost líbí..A z motorových Hurvínek..Ale každému se může líbit něco jiného..

+2/0
11.4.2016 20:03

S34t85a17n53i25s46l49a81v 57H36o97r79á14č36e40k 5891178235184

Nádherná nostalgie, hlavně pantograf na trati Praha-Pardubice.R^

+1/−1
10.4.2016 16:39

J65o62s82e65f 51V86l98t36a91v52s89k63y 3595485721723

Az vyrobi Cesi maschiny jako z dilny Siemens, pak reknu ze to umi.

0/−14
10.4.2016 16:25

P90e70t28r 93V76e11s42e19l98ý 8165855112796

Možná až vy se naučíte slušně česky a přestanete adorovat němce.

+1/0
12.4.2016 21:17

Z45d48e12ň18k82a 57V75e71s13e50l12á 8379475227890

Je fakt, že to nejsou nejmladší "kousky", ale jednak se v nich dá otevřít okno a zejména v horkém létě pustit dovnitř aspoň nějaký vzduch, a jednak jsou to kousky kolikrát odolné vůči mrazům, takže v zimě jsou schopny provozu. Nemluvě o tom, že mnohé tyto muzejní kousky zachraňovaly v prosinci 2014 - při té obrovské námraze - soupravy uvízlé v polích.

Ano, je potřeba vozový park obnovovat, ale i při té obnově je zapotřebí přemýšlet a nepřebírat třeba bezhlavě do všech vagonů a souprav klimatizace a ubírat možnost otevření oken...

+2/−1
10.4.2016 16:15

D14u45š44a29n 65M63a67s97á46r 3931241872615

Nové stroje ještě neznamená lepší, nebo spolehlivější. Čím novější, složitější, vybavené různou elektronikou, tím komplikovanější údržba a oprava.

+8/0
10.4.2016 14:40

J49i56n52d80ř23i35c21h 16M50o60r51á64v24e95k 28M 4671772905490

Doplnil bych novější neznamená vždy pohodlnější..Třeba 810 a Regionova..Ta je hlučná jako pr..e, stejnětak sedačky v 810 byly pohodlnější i když to byly "koženky"..Navíc nové hezké nerez WC, je také super, když funguje..Stejnětak čudlíky na vodu..U 810 byl sice záchod pěkný hegeš, co si budeme povídat (ale našlo se i dost případů, kdy byly skutečně čisté) a voda vždy fungovala. Mýdlo bylo vždy i když ne tekuté..Nebo máte někdo jinou zkušenost? Jezdil jsem převážně na trati 123..

+3/−1
10.4.2016 19:33

V63a30c29l93a69v 50H81a24j80e80k 3136709879

S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Hlučnost určitě není větší než u 810 a u řady 814 je naopak nižší. Vše ostatní je jen k lepšímu.

+1/0
11.4.2016 12:04

J43i87n20d62ř92i59c56h 33M85o77r97á94v82e76k 10M 4481702795770

Já s Vámi bohužel souhlasit nemůžu, mám opačnou zkušenost..Jediné co je dle mě u zelené lepší (pokud fungují WC, tak samozřejmě i ty), je plynulost provozu..Takové to klasické drcnutí po rozjezdu u červené je u 814 opravdu nižší..Třeba u Staedlera je hlučnost ale ještě nižší, ale tam mě iritují malé plastové sedačky..Ale na půlhodinové drncání vyhovující..Horší je to na delší trasy, hodinu bych asi nevydržel.

+1/0
11.4.2016 19:57

J26a32n 48Č96e29k36a57l 7209715534964

Paskvil jménem Regionova bych hlavně nepovažoval za nové vozidlo...

+2/−1
11.4.2016 13:43

R35o68m57a79n 76J80e18s17c15h83k41e 9928395437515

Pro invalidy a maminky s kočárky je to pokrok - je to nízkopodlažní. Na krátký úsek mne to nevadí.

0/0
11.4.2016 19:23

L95u74k66á14š 23K41r20a33u92s 4708201487220

U�soukromn�k��je�t�jezd�jedna�nebo�dv�lokomotivy �ady 121 a�to�je�opravdu�veter�n

0/0
10.4.2016 14:29

D42a65v11i45d 60G42a79j71d35a 5350969332671

Zaplať pánbůh za ty "šroty". Relativně levné opravy a dobrá spolehlivost.Nové lokomotivy nebo repasované, vylepšené elektronikou jsou nespolehlivé, nesnáší prach,horko...Jsou s nimi problémy větší než se šroty.A rozhodně tak poloviční životnost.

+10/−1
10.4.2016 14:11

J61o71s72e42f 90H54o66n85e84š 7611442150493

Stáří lokomotiv vypadá hrůzostrašně,ale v průběhu 50 let je lokomotiva omlazena náhradními díly-tudíž nynější stav není hrůzostrašny.Strategické bombardéry B52 jsou stejně staré,ale většina součástí je mnohem mladší-a lítají bez připomínek

+6/0
10.4.2016 13:50

J82i92ř58í 33M86a16c69e68k 3945715274391

Díky za ten „šrot“! V něm se dá v letním vedru pootevřít okno a je tam příjemněji. V moderních vagonech to nejde, bývá tam k padnutí, a když člověk řekne průvodčímu, proč není puštěná ventilace či klimatizace, dozví se, že některým lidem (zejména důchodkyním) to vadí, že jim je zima. (Zajímavé, že třebas v Německu bývá v moderních vagonech mnohem příjemněji.)

+5/0
10.4.2016 13:49

M56a78r10t70i33n 49H41r17o89u73d57n60ý 5307372294927

U lokomotiv jde hlavně o "železo", podobně jako u těžkých zbraní. Takže pokud je "železo" OK, tak modernizace má smysl.

+4/0
10.4.2016 13:41

M55a56r80e48k 10Š55i92m96o78n 2764117198268

Proč hned šrot? Proč ne second hand do Vietnamu nebo Barmy?

+1/0
10.4.2016 13:38

J96i92ř76í 10K25o60c97u87r85e24k 6385944725428

Protože Vietnam kupuje nové od Siemense a v Idnii jede výroba licenčních GE/EMD lokomotiv. Krom toho že Čína je vyrábí v velkém a jen přeprava by stála polovinu nové loko.

+1/0
10.4.2016 20:23

J91i29r10k72a 66P77i50v74e48c 3251453899555

Autoru tohoto článku bych doporučil si nejdříve o lokomotivách něco přečíst, protože některé informace jsou v popiscích fotografií uvedeny špatně. Informace, které níže píšu, jsou informace které již vím, protože se o železnici již delší dobu zajímám a nebo z knížky Malý atlas lokomotiv 2013 a internetové stránky atlaslokomotiv.net.

Laminátky jsou i řady 240 vyrobených v letech 68 a 69 v celkovém množství 120 ks s maximální rychlost 120 km/h. V roce 1970 bylo vyrobeno ještě 25 lokomotiv řady S 499.1 s maximální rychlostí 140 km/h, které byly v letech 84-86 v depu Vrútky zpřevodovány na rychlost 120 km/h a přeznačeny na řadu 240.

Brejlovci jsou řady 753 (408 ks) z let 68-77, které společnost ČD a ČDC již nevlastní a 754 (86 ks) z let 79 a 80. Všechny ostatní brejlovci jsou již pouze modernizacemi, ať už prototypovými nebo sériovými, což jsou řady 750, 750.7, 752, 752.6, 753.6, 753.7, 755, a na Slovensku 756 a 757.

,

Řada 751 nejsou brejlovciX, ale bardotky s parním vytápěním, kterých se vyrobilo 230 ks v letech 64-71, ke kterým se přidalo 9 strojů z řady 752 po výměně balastu za parní generátor v letech 73-76. Zbylé lokomotivy řady 752 byli v roce 1995 přeznačeny na řadu 751 s přičtením 300 k původnímu inventárnímu číslu.

Řada 749 je pouze přestavbou v letech 92-96 lokomotiv řad 751 a 752 dosazením elektrického topení a náhradou závěsek pryžokovovými sloupky. Pouze lokomotiva 749.265 dostala inovovaný motor s větším výkonem 1215 kW.

Řada 854 vznikla v letech 1997-2006 a je modernizací motorových vozů řad 852 (vnitrostátní provoz) a 853 (mezinárodní provoz - Vindobona, poté vnitrostátní) z let 68-70.

Prosil bych o opravení těchto informací.

+5/0
10.4.2016 13:13

J33a17n 72S53ů71r39a 4965723753642

Brejlovci jsou běžně řady 750, ostatně číslo je přímo na lokomotive.

+1/−1
10.4.2016 13:37

J83a29n 22H67o94r66a 6707651196

Přečtěte si mistře ještě jednou, co Vám pan Pivec píše.....;-)

0/0
10.4.2016 17:49

R14o81m60a14n 59J75e38s52c48h56k27e 9378845787695

Že v tom číslování je bordel to také asi nevíte. Že je duplicitní číslování lokomotiv ? Například řada 210 na našem území. Vím o 4 různých typech.

I inventární čísla byla shodná. Všichni machrujete, všichni jste odborníci.

Já pouze sbírám staré fotografie a i v cizině mne vyhledávají - například v Rakousku. Vím mnoho a mnoho také nevím. Rád se nechám poradit.

Bohužel na některé věci neznám žádné odborníky. Mnoho našich knížek o železnici je nepřesných.

0/0
11.4.2016 19:21

F51r63a77n50t84i33š43e45k 28P52l44á87š47e65k 1819792807547

Opravdu by jste si měl pane Sůro nejdříve přečíst popisky fotografií a pak teprve oponovat.

+1/−1
10.4.2016 22:08

F79r80a51n50t56i68s93e95k 11M53r34z28e47n56a 3435425968539

Me to prislo dobry. Ale od vas si klidne taky rad neco prectu, neco zajimavejsiho, nez jen opis tabulek s hromadou cisel.

+1/0
10.4.2016 17:54

F13r91a25n34t80i48š24e84k 16P40l50á15š82e74k 1479552407987

Co bylo prosím na těch informacích špatně?

0/0
10.4.2016 22:10

R88o10m23a31n 81J89e36s42c91h93k34e 9968415137325

Odborníku nechcete napsat zrovna atlas ? Na to čekám už 40 let a pořád jsou to pohádky o mašinkách. Nepřesné informace.

0/0
11.4.2016 19:29

J84i35n77d61ř63i55c69h 12Š41k82o86p64e59k 4475511530105

šrot budou za 20 - 30 let současně vyráběné lokomotivy, šrot proto, že už nebudou v provozu, ale v hutích či na cestě do nich

+4/0
10.4.2016 13:09

J10i12ř43í 17E53r89b69e43n 1433534166327

Podobne reci slychame uz desitky let a podle nich uz do srotu patri i esa a pershingy, zatimco by vetsinu vykonu zajistovaly starsi a "spolehlivejsi" bobiny...

+2/0
10.4.2016 15:54

J90a81n 43B19a11r59t88á21č76e78k 6445435390209

Jinak ještě k tomuto, tuší někdo,kdo se víc zajímá o železnici, zda-li krom naší nejnovější elektrické lokomotivy 380 ze Škodovky jsou u nás vyvíjeny i jiné typy lokomotiv včetně diseselových, které by nahradili ty staré?

0/0
10.4.2016 13:06

M88a97r13t71i81n 53Č51a79p95e40k 6110871767814

CZ Loko má vyvinutou řadu motorových lokomotiv, dokonce má od nejmenší z nich postavený prototyp, ale jako rovnocená konkurence Vectronů a TRAXXů to není.

+1/0
10.4.2016 13:12

J87i90n30d21ř25i95c18h 90M15o30r50á45v90e63k 88M 4331332985730

Teda musel jsem se podívat, jaké vyrábí mašiny. Měl jsem zafixované, že vyrábí jen posunovací a na malé vzdálenosti. Byl jsem ale překvapený 2M62U nebo 753.6, o kterých vůbec nevím..Díky za tip!R^

0/0
11.4.2016 20:15

J23i78ř80í 44K40o81c33u78r49e12k 6475774105718

Kdysi se říkalo, že elektrická lokomotiva nikdy nedosáhne takového výkonu jako lokomotivy parní. To proto, že výkon elektrické lokomotivy je přesně dán, zatímco tlak páry se může zvyšovat do nekonečna.

0/−1
10.4.2016 20:39

J22i38ř87í 86K23o31c23u24r80e16k 6965504405178

Pardon, patřilo Škopkovi.

0/0
10.4.2016 20:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.