Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šrot, nebo držáky? Vlakům v Česku je i přes padesát let, dál jezdí

Průměrné stáří vlaků na české železnici pomalu klesá, někdy ale provoz na tuzemské železnici připomíná muzeum: padesát let staré lokomotivy nejsou výjimkou. Svědčí to nejen o nedostatku peněz na nové vlaky, ale i kvalitě starých strojů. Přinášíme přehled největších „držáků“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R67o68m95a29n 84J29e53s62c82h82k46e 9258605617335

Nové neznamená lepší. Staré pantografy řady 560 je tam místo a teplo. Regiopantery jsou paskvile. Špatné poličky, chybějící koše, chybějící stěny a v zimě průvan. Pouze nízkopodlažní pro kočárky a invalidy je plus. Také elektronika občas zlobí.

0/0
13.4.2016 21:14

M45a94r73t64i24n 54R71u79z53i63c31k41a 1832568396877

Zabotlamy byly i sestivozove - jezdily na trase Praha-Beroun, dnes jsou videt nejcasteji i trivozove...

0/0
12.4.2016 1:53

M75i71r77o67s92l36a98v 46Z50i43k60m85u69n16d 6428802957568

No a co, v Německu jsou stále v provozu vozy, které pamatují atentát na JFK v roce 1963, ve Švýcarsku jezdí lokomotivy staré desítky let. Postupně se vozidla modernizují, takže z toho původního vozu zůstal akorát vozidlový rám, případně bočnice, ostatní je vyměněno ... stejně tak lokomotiva ... rám, plechová kastle a to je všechno ... podvozky už taky nejsou původní, to je vyměnitelná součást ...

+1/0
11.4.2016 14:23
Foto

M50i72c62h74a77l 56N94a87j52m64a62n 7879683166530

Lokomotivy ze 70 -90. let nejsou žádný spotřební materiál. Tak jako průmyslová zařízení z této doby. Životnost byla plánovaná na 20 - 30. let a generálními opravami se nechal prodloužit na 40 - 50. let.

Ale bohužel s příchodem nového tisíciletí přišel fenomén cpát levná levná strojní zařízení úplně všude. Sice je prvotní investice nižší o desítky procent, ale už nikdo nechce vidět, že životnost takových to zařízení je sotva poloviční (spíše třetinová).

+1/0
11.4.2016 7:54

V93l69a53s82t92i39m19i94l 36S23v79o92b85o19d47a 7313508445374

Nebyl bych překvapen, pokud by by potkal lokomotivy stejný osud jako cokoliv jiného, i to, co běžně nakupuje spotřebitel - tj. drasticky nižší životnost koupeného výrobku, než která byla dříve.

0/0
11.4.2016 9:34

R16o65b35e10r92t 31S72t14r83n44a83d62e74l 5548419759455

Krásné. Lepší než si číst pořád jen o uprchlících...

0/0
11.4.2016 7:36

V87l97a12s26t40i77m35i61l 97S62v18o78b14o42d21a 7523418105864

Já už to dávno čtu jen telegraficky - po nadpisech ;-D.

0/0
11.4.2016 9:37

V68l69a60s60t30i35m35i60l 52S60v15o48b53o43d12a 7433528415204

Mohutnost Sergeje nám jako dětem natolik učarovala, že to byla jediná lokomotiva, před kterou jsme jako děti dávali na koleje kameny ;-D.

0/0
10.4.2016 21:17

J74i87ř10í 48J94o67z63a 3358783110711

Pro fandy zeleznice: v Komoranech u Mostu vedle dolu CSA se nachazi dve soupravy zabotlamu... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova v mistech naproti koksarne... nejblizsi stanice vlaku je Trebesice, nebo zastavka MHD Most linky c. 12: Komorany nebo Ervenice CSA

0/0
10.4.2016 21:03

J19i43ř53í 54J17o75z37a 3468813900151

Oprava: Zastavka vlaku je Trebusice, vlaky tam zastavuji jen ve spickach pracovnich dni

0/0
10.4.2016 21:06

J26a81n 11S92ů24r63a 4445123983682

Hodně žabotlamů je také v Praze v Michli na odstavném nádraží..tedy ještě před pár měsíci tam byly:)

0/0
10.4.2016 22:10

J20i30ř35í 98J67o30z65a 3918663980551

Dva zabotlamy se nachazi v Komoranech u Mostu pobliz dolu CSA... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova naproti koksarne... asi jsou podle jejich stavu urcene na likvidaci...

0/0
10.4.2016 20:57

T58o80m50á70š 93Z98e36m35a16n 3155598284685

Průmyslová zařízení krrerá nejsou určené ke spotřebě (nepř. moderní auta) mají životnost v řádu desítek let.

Navíc vlaky, podobně jako lodě nepracují v nijak nepřítelském agresivním prostředí - žádné otřesy, prudké rozjezdy či brždění, navíc pravidelné údržba.

Navíc se na většině našich železnic stejně nic moc nezměnilo za posledních 50-100 let a cestujícím to může být také jedno - 2 roky stará lokomotiva či vagon by cestovní komfort příliš nenavýšila.

+2/0
10.4.2016 18:08

J70i27ř47í 12K53o98c89u76r12e12k 6985224285548

U lodí bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně u zaoceánských ve vlnách dochází ke značnému namáhání trupu, loď se může prohnout i o desítky centimetrů, trup se různě kroutí a slaná voda je značně agresivní. Občas se objeví i rogue wave a pak to končí v lepším případě takto: http://en.es-static.us/upl/2011/04/wave_destruction.jpeg

0/0
10.4.2016 21:02

T48o54m70á53š 25Z90e59m67a11n 3605318294635

Jistě, ale jsou i jiné případy, třeba první loď s železným trupem si odkroutila skoro 100 let.

A pokud jde o vnitrozemskou plavbu, tam to platí určitě - vemte si stáří parníků na Vltavě, německých jezerech nebo třeba ve Stokholmu.

0/0
10.4.2016 21:29

F18i75l92i62p 60S12m65o37l50a 9827638481667

Nejhezčí je stejně brejlovec a motorové vozy řady 854. :-)

+3/0
10.4.2016 17:38

R18o78m56a77n 50J58e75s54c87h80k44e 9608445367195

Nejhezčí je laminátka. Brejlovec se mne vůbec nelíbí. Poslední pěkný motor Cecula T 478.1-2

+2/0
11.4.2016 19:10

J13i26n86d79ř34i44c81h 10M18o49r47á20v62e27k 97M 4711172155570

Mě se laminátka také dost líbí..A z motorových Hurvínek..Ale každému se může líbit něco jiného..

+2/0
11.4.2016 20:03

S82t79a20n32i19s72l52a19v 30H94o58r11á26č74e55k 5341338945824

Nádherná nostalgie, hlavně pantograf na trati Praha-Pardubice.R^

+1/−1
10.4.2016 16:39

J23o31s36e78f 47V38l13t47a22v37s88k18y 3365555851533

Az vyrobi Cesi maschiny jako z dilny Siemens, pak reknu ze to umi.

0/−14
10.4.2016 16:25

P38e91t92r 77V17e80s34e61l14ý 8595475302446

Možná až vy se naučíte slušně česky a přestanete adorovat němce.

+1/0
12.4.2016 21:17

Z16d91e73ň75k34a 91V36e55s11e72l93á 8159345397810

Je fakt, že to nejsou nejmladší "kousky", ale jednak se v nich dá otevřít okno a zejména v horkém létě pustit dovnitř aspoň nějaký vzduch, a jednak jsou to kousky kolikrát odolné vůči mrazům, takže v zimě jsou schopny provozu. Nemluvě o tom, že mnohé tyto muzejní kousky zachraňovaly v prosinci 2014 - při té obrovské námraze - soupravy uvízlé v polích.

Ano, je potřeba vozový park obnovovat, ale i při té obnově je zapotřebí přemýšlet a nepřebírat třeba bezhlavě do všech vagonů a souprav klimatizace a ubírat možnost otevření oken...

+2/−1
10.4.2016 16:15

D40u85š31a55n 40M30a26s41á40r 3271751412955

Nové stroje ještě neznamená lepší, nebo spolehlivější. Čím novější, složitější, vybavené různou elektronikou, tím komplikovanější údržba a oprava.

+8/0
10.4.2016 14:40

J74i73n86d90ř81i12c15h 44M25o41r12á62v58e96k 36M 4281982715820

Doplnil bych novější neznamená vždy pohodlnější..Třeba 810 a Regionova..Ta je hlučná jako pr..e, stejnětak sedačky v 810 byly pohodlnější i když to byly "koženky"..Navíc nové hezké nerez WC, je také super, když funguje..Stejnětak čudlíky na vodu..U 810 byl sice záchod pěkný hegeš, co si budeme povídat (ale našlo se i dost případů, kdy byly skutečně čisté) a voda vždy fungovala. Mýdlo bylo vždy i když ne tekuté..Nebo máte někdo jinou zkušenost? Jezdil jsem převážně na trati 123..

+3/−1
10.4.2016 19:33

V51a52c30l27a37v 90H89a24j89e60k 3426589589

S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Hlučnost určitě není větší než u 810 a u řady 814 je naopak nižší. Vše ostatní je jen k lepšímu.

+1/0
11.4.2016 12:04

J59i39n80d37ř85i13c33h 31M33o47r24á54v29e91k 80M 4321892225400

Já s Vámi bohužel souhlasit nemůžu, mám opačnou zkušenost..Jediné co je dle mě u zelené lepší (pokud fungují WC, tak samozřejmě i ty), je plynulost provozu..Takové to klasické drcnutí po rozjezdu u červené je u 814 opravdu nižší..Třeba u Staedlera je hlučnost ale ještě nižší, ale tam mě iritují malé plastové sedačky..Ale na půlhodinové drncání vyhovující..Horší je to na delší trasy, hodinu bych asi nevydržel.

+1/0
11.4.2016 19:57

J54a92n 89Č53e53k55a58l 7989915874254

Paskvil jménem Regionova bych hlavně nepovažoval za nové vozidlo...

+2/−1
11.4.2016 13:43

R82o81m82a52n 13J29e26s98c42h95k48e 9608275147165

Pro invalidy a maminky s kočárky je to pokrok - je to nízkopodlažní. Na krátký úsek mne to nevadí.

0/0
11.4.2016 19:23

L72u18k98á19š 90K98r47a12u14s 4658691857370

U�soukromn�k��je�t�jezd�jedna�nebo�dv�lokomotivy �ady 121 a�to�je�opravdu�veter�n

0/0
10.4.2016 14:29

D80a36v13i41d 42G17a63j41d71a 5750889612161

Zaplať pánbůh za ty "šroty". Relativně levné opravy a dobrá spolehlivost.Nové lokomotivy nebo repasované, vylepšené elektronikou jsou nespolehlivé, nesnáší prach,horko...Jsou s nimi problémy větší než se šroty.A rozhodně tak poloviční životnost.

+10/−1
10.4.2016 14:11

J90o79s44e16f 41H72o48n46e82š 7501102820953

Stáří lokomotiv vypadá hrůzostrašně,ale v průběhu 50 let je lokomotiva omlazena náhradními díly-tudíž nynější stav není hrůzostrašny.Strategické bombardéry B52 jsou stejně staré,ale většina součástí je mnohem mladší-a lítají bez připomínek

+6/0
10.4.2016 13:50

J25i45ř79í 78M86a42c43e87k 3275155914171

Díky za ten „šrot“! V něm se dá v letním vedru pootevřít okno a je tam příjemněji. V moderních vagonech to nejde, bývá tam k padnutí, a když člověk řekne průvodčímu, proč není puštěná ventilace či klimatizace, dozví se, že některým lidem (zejména důchodkyním) to vadí, že jim je zima. (Zajímavé, že třebas v Německu bývá v moderních vagonech mnohem příjemněji.)

+5/0
10.4.2016 13:49

M28a19r49t73i11n 41H19r56o84u18d67n66ý 5967332964467

U lokomotiv jde hlavně o "železo", podobně jako u těžkých zbraní. Takže pokud je "železo" OK, tak modernizace má smysl.

+4/0
10.4.2016 13:41

M89a97r85e13k 58Š46i91m28o61n 2924877568278

Proč hned šrot? Proč ne second hand do Vietnamu nebo Barmy?

+1/0
10.4.2016 13:38

J27i72ř73í 51K97o22c62u98r72e81k 6185894355208

Protože Vietnam kupuje nové od Siemense a v Idnii jede výroba licenčních GE/EMD lokomotiv. Krom toho že Čína je vyrábí v velkém a jen přeprava by stála polovinu nové loko.

+1/0
10.4.2016 20:23

J16i76r22k80a 62P45i96v96e28c 3291873589805

Autoru tohoto článku bych doporučil si nejdříve o lokomotivách něco přečíst, protože některé informace jsou v popiscích fotografií uvedeny špatně. Informace, které níže píšu, jsou informace které již vím, protože se o železnici již delší dobu zajímám a nebo z knížky Malý atlas lokomotiv 2013 a internetové stránky atlaslokomotiv.net.

Laminátky jsou i řady 240 vyrobených v letech 68 a 69 v celkovém množství 120 ks s maximální rychlost 120 km/h. V roce 1970 bylo vyrobeno ještě 25 lokomotiv řady S 499.1 s maximální rychlostí 140 km/h, které byly v letech 84-86 v depu Vrútky zpřevodovány na rychlost 120 km/h a přeznačeny na řadu 240.

Brejlovci jsou řady 753 (408 ks) z let 68-77, které společnost ČD a ČDC již nevlastní a 754 (86 ks) z let 79 a 80. Všechny ostatní brejlovci jsou již pouze modernizacemi, ať už prototypovými nebo sériovými, což jsou řady 750, 750.7, 752, 752.6, 753.6, 753.7, 755, a na Slovensku 756 a 757.

,

Řada 751 nejsou brejlovciX, ale bardotky s parním vytápěním, kterých se vyrobilo 230 ks v letech 64-71, ke kterým se přidalo 9 strojů z řady 752 po výměně balastu za parní generátor v letech 73-76. Zbylé lokomotivy řady 752 byli v roce 1995 přeznačeny na řadu 751 s přičtením 300 k původnímu inventárnímu číslu.

Řada 749 je pouze přestavbou v letech 92-96 lokomotiv řad 751 a 752 dosazením elektrického topení a náhradou závěsek pryžokovovými sloupky. Pouze lokomotiva 749.265 dostala inovovaný motor s větším výkonem 1215 kW.

Řada 854 vznikla v letech 1997-2006 a je modernizací motorových vozů řad 852 (vnitrostátní provoz) a 853 (mezinárodní provoz - Vindobona, poté vnitrostátní) z let 68-70.

Prosil bych o opravení těchto informací.

+5/0
10.4.2016 13:13

J27a31n 22S18ů52r62a 4395663453932

Brejlovci jsou běžně řady 750, ostatně číslo je přímo na lokomotive.

+1/−1
10.4.2016 13:37

J24a98n 21H43o47r27a 6267761226

Přečtěte si mistře ještě jednou, co Vám pan Pivec píše.....;-)

0/0
10.4.2016 17:49

R32o35m84a50n 48J22e34s20c30h30k53e 9538625497415

Že v tom číslování je bordel to také asi nevíte. Že je duplicitní číslování lokomotiv ? Například řada 210 na našem území. Vím o 4 různých typech.

I inventární čísla byla shodná. Všichni machrujete, všichni jste odborníci.

Já pouze sbírám staré fotografie a i v cizině mne vyhledávají - například v Rakousku. Vím mnoho a mnoho také nevím. Rád se nechám poradit.

Bohužel na některé věci neznám žádné odborníky. Mnoho našich knížek o železnici je nepřesných.

0/0
11.4.2016 19:21

F45r76a60n73t65i37š94e53k 70P82l96á80š51e11k 1599792127527

Opravdu by jste si měl pane Sůro nejdříve přečíst popisky fotografií a pak teprve oponovat.

+1/−1
10.4.2016 22:08

F75r35a55n42t79i72s95e27k 51M18r46z90e49n60a 3595795978699

Me to prislo dobry. Ale od vas si klidne taky rad neco prectu, neco zajimavejsiho, nez jen opis tabulek s hromadou cisel.

+1/0
10.4.2016 17:54

F66r52a20n84t36i80š23e66k 50P40l82á19š70e50k 1519112867237

Co bylo prosím na těch informacích špatně?

0/0
10.4.2016 22:10

R84o13m96a86n 77J48e84s86c17h79k43e 9458315717135

Odborníku nechcete napsat zrovna atlas ? Na to čekám už 40 let a pořád jsou to pohádky o mašinkách. Nepřesné informace.

0/0
11.4.2016 19:29

J89i22n59d41ř89i97c73h 28Š22k32o64p44e42k 4475951490485

šrot budou za 20 - 30 let současně vyráběné lokomotivy, šrot proto, že už nebudou v provozu, ale v hutích či na cestě do nich

+4/0
10.4.2016 13:09

J73i45ř93í 94E71r78b73e71n 1103494736437

Podobne reci slychame uz desitky let a podle nich uz do srotu patri i esa a pershingy, zatimco by vetsinu vykonu zajistovaly starsi a "spolehlivejsi" bobiny...

+2/0
10.4.2016 15:54

J33a14n 18B20a15r80t37á90č68e96k 6255205830839

Jinak ještě k tomuto, tuší někdo,kdo se víc zajímá o železnici, zda-li krom naší nejnovější elektrické lokomotivy 380 ze Škodovky jsou u nás vyvíjeny i jiné typy lokomotiv včetně diseselových, které by nahradili ty staré?

0/0
10.4.2016 13:06

M64a22r13t51i49n 21Č40a94p71e85k 6770171277434

CZ Loko má vyvinutou řadu motorových lokomotiv, dokonce má od nejmenší z nich postavený prototyp, ale jako rovnocená konkurence Vectronů a TRAXXů to není.

+1/0
10.4.2016 13:12

J84i68n89d57ř98i84c88h 27M56o34r36á65v67e57k 78M 4751302835210

Teda musel jsem se podívat, jaké vyrábí mašiny. Měl jsem zafixované, že vyrábí jen posunovací a na malé vzdálenosti. Byl jsem ale překvapený 2M62U nebo 753.6, o kterých vůbec nevím..Díky za tip!R^

0/0
11.4.2016 20:15

J87i24ř61í 67K57o10c62u13r38e41k 6325414975638

Kdysi se říkalo, že elektrická lokomotiva nikdy nedosáhne takového výkonu jako lokomotivy parní. To proto, že výkon elektrické lokomotivy je přesně dán, zatímco tlak páry se může zvyšovat do nekonečna.

0/−1
10.4.2016 20:39

J93i15ř98í 17K66o20c97u94r46e65k 6785254825528

Pardon, patřilo Škopkovi.

0/0
10.4.2016 20:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.