Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V15a31c83l73a66v 13H80a73j39e22k 3736639909

Mají disciplinované cestující na rozdíl od ČR.

0/0
18.4.2016 13:40

V93a34c26l50a24v 70H54a34j29e39k 3906129579

No přece po vzoru Ruska také velkoprostorové ;-D;-D;-D (žertuji)

0/0
18.4.2016 13:38

L84u25c40i46a59n 56P31a83p15a21z44i51a70n 5844487201465

Ve vlaku, kde není kupé, nerad cestují delší vzdálenosti. Podle mne dělají české dráhy chybu, pokud nechtějí mít také kupé.

+2/0
16.4.2016 23:26

D84a51v69i51d 90V88i20k95t81o34r53a 9154884795687

Nebudou kupé? O důvod méně jezdit pravidelně vlakem. Nejlepší kupátka, která znám, jsou ta ve vozech řady A (zelené z Bautzenu), která mi svými stěnami laděnými do tmavého dřeva, otevíracími okny a širokými rozkládacími seslemi přijdou útulná a poskytující dostatek soukromí. Moderní velkoprostory si prosím nechte od cesty: nedostatek soukromí, strašlivě přesvícené interiéry jak na operačním sále, nepohodlné sedačky, hluk od ostatních spolucestujících a mnohdy neútulný interiér, kde si připadám jak v akváriu. Raději budu jezdit svou staromódní amerikou, nákladově to vyjde skoro nastejno a pohodlí nesrovnatelné.

+2/−5
14.4.2016 21:43

R12a22d77e61k 43J48a19n26a77t74a 9635876654932

Nicméně nejvíce se jezdí vlakem ve Švýcarsku, kde (viz článek) vozy s kupé nepotkáte (vyjma nočních vlaků).

0/0
16.4.2016 0:54

P49e10t79r 13Z59a88s27k33o84č75i24l 2725632768559

Jezdíval jsem vlakem, protože se tam dalo otevřít okno, člověk tam měl svěží vzduch a nemusel řídit. Dneska se tam člověk dusí v klimatizaci, třeští mě z těch chemikálií hlava, a ještě tam něco chytím od pokašlávajícího open space. Tak jsem se jim na to vyprdnul a radši smrdím s autem, kde mám své "kupé" a můžu si otevřít větrání bez klimatizace, nebo i to okno. Strčte si ty super nové klimatizované vagony...

+3/−5
14.4.2016 21:23

O81l20d26ř87i38c85h 52J38a20n79e67č74e84k 8339266913361

hlavně že tam nemáte ty chemikálie a cestou si odpočinete.

pokašlávajícímu open space se dá celkem snadno vyhnout - většinou stačí přestoupit do 1. třídy.

+1/−2
15.4.2016 11:38

M52i20r47o66s30l19a69v 56H82a37š60p56l 9521849805889

Já s kupéčky nemám problém a pokud jsme jezdili s partou lidí nebo rodinou, tak je mi kupé výrazně příjemnější. Nevidím problém, aby část vlaku byla "letadlová" a část s kupé. Když kdysi začínaly EC a SC, tak tam byly i kombinované vagony.Třeba v RJ, když jedu sám, tak preferuju tiché kupé.

Já nemám ani problém s úplně starými zelenými vagony, pokud jsou čisté. Nakupování stále nových vozů mi přijde jako slušné plýtvání.

+10/−1
14.4.2016 15:42

O24l69d72ř62i19c17h 96J38a73n80e60č48e88k 8679836913501

souhlas, ale ne s posledním odstavcem. na řadě tratí dodnes jezdí 30 a více let staré koženky, které jsou dávno za svou životností, jak technicky, tak hlavně morálně. vozový park ČD je stále ještě dost zastaralý na to, aby mělo smysl nové vozy nakupovat.

+3/0
14.4.2016 15:55

J16i84n93d83ř79i30c80h 50Š86k62o81p77e56k 4235911160655

technická životnost - souhlasím, morální životnost je nesmysl. Pokud je vnitřek komplet nový a vše funguje (po technické stránce), je nějaká hra na morální životnost blbost

+2/0
14.4.2016 16:14

O37l75d90ř22i16c61h 44J79a86n38e45č63e42k 8439486693641

no, byla tu řeč o 'úplně starém zeleném vagonu', pod čímž si představím koženku s netěsnícím otevíratelným oknem s drncajícím podvozkem, kvílejícími brzdami a to vše při maximální rychlosti 120 km/h.

to je zastaralé jak technicky, tak i morálně.

a pokud to chcete uvézt do stavu hodného 21. století, tak musíte vyměnit snad úplně všechno kromě rámu a skříně a pokud se Vám to povede levněji než koupit nový vagon, tak to určitě už nebude ten 'úplně starý zelený vagon'.

+1/0
14.4.2016 16:24

M74a27t77ě25j 89V61o23n64d74ř44i58č75k47a 4644920578666

Například první generace ICE DB má vozy II. třídy napůl kupé a velkoprostor. Bohužel jsou to asi jediné rychlovlaky s kupé. Přesně pro skupiny, které jste jmenoval, jsou kupé ideální. Jejich zachování v menším rozsahu by bylo rozhodně na místě.

+5/0
14.4.2016 17:02

I94v34a79n23a 36N73e10j70e49d31l20í63k53o13v63á 6618254723593

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo

Hm, zajímavé, to by mě asi nenapadlo

+1/0
14.4.2016 15:19

V63a23c63l13a79v 86H62a18j85e91k 3396869279

To byl nápad týmu pana Šípa už v roce 1994.

0/0
18.4.2016 8:34

V26í16t34ě36z85s95l78a27v 32B93o29c38h 6592285775346

Pět let jsem dojížděl i 2x týdně do Brna a vždycky si systematicky vybíral velkoprostorové vozy a často se rozčiloval, že ČD nedodržují řazení a žádný ve vlaku není, ač tam být má. Teď dojíždím denně do Prahy a mám to stejně, byť s tou výhodou, že nabídka je nyní mnohem širší.

Jednoznačná pozitiva:

* Větší pocit soukromí - zní to paradoxně, ale cítím se lépe, když proti sobě mám opěradlo jiné sedačky, než když na mě civí proti mně sedící lidé, se kterými jsem uzavřen v miniaturním prostoru (akorát nechápu, proč po povedené řadě Bdmpee233, která je co do vybavení a uspořádání podle mě top vagón ČD, přišla řada Bdpee231 se čtyřsedačkama proti sobě, strašným stolkem, o jehož nohu jsem se několikrát praštil do kolena a o jehož skládací mechanismus si natrhnul tričko ;-€ )

* Snadnější usazení - Vlezu do vagónu a v podstatě hned vidím, kde je volné místo. Místo toho abych procházel chodbou, koukal do jednotlivých oddílů (přičemž ti, co je tak zbožňují, je většinou mají rádi proto, že se tam ve dvou zabarikádují, zatáhnou záclony a natáhnou se každý přes jednu řadu sedaček) a spekuloval jestli vlézt do kupé, kde je 5 lidí nebo zkusit štěstí, že v tom dalším budou jen 3....

* větší bezpečí - hlavně u nočního vlaku to vítám

+14/−3
14.4.2016 15:06

J56a69r32o64s96l31a40v 24S92t85u94c55h24l83í22k 7176558362856

Ale pár kupé bez oken a větrání pro bezdomovce aby se ve vlaku cítili doře by zůstat mělo. I s ohledem na ostatní cestující.

0/0
14.4.2016 14:19

J39i50n55d64ř78i81c27h 90Š77k13o94p59e84k 4735881740555

těšíme se na maďarskou kvalitu pod hlavičkou Siemensu. Nejlepší reference poskytne pražský dopravní podnik ;-D

+3/0
14.4.2016 13:42

M48a51r26t39i88n 41S52l43e63z10á11č26e40k 6219943178165

Jančura je připraven požádat Rakouské šroťáky o dodání nových vagonů během pár měsíců, nebojte ;-D;-D

+6/−4
14.4.2016 13:39

M95a20r48t23i94n 78K66a79r84á58s23e14k 9778643468808

Zase ten vagon z rkaouseho srotaku je porad slusne pohodlny, a jen diky tomu muze jezdit Ostrava-Prhaa skoro zadarmo...

+4/−1
14.4.2016 13:50

M26a56r70t62i95n 64S94l16e23z62á51č38e59k 6359683418595

Asi máme oba jiný pohled na to, co je pohodlné, ale dobrá :-)

Jinak "skoro zadarmo" je blbost, Jančura na tom prodělává (ale dotuje si to z autobusů) - nízká cena je jen důsledek války dopravců, není to z dobroty jeho srdce a nebo kvůli levným vagonům.

+6/−2
14.4.2016 13:52

M83a57r57t63i60n 40K45a29r28á49s28e56k 9638953298258

No mne teda jancurovy vlaky pripadaji dost pohodlne, uz kvuli tomu, ze maji malo sedacek na vagon - velky prostor pro cestujici (rozhodne pohodlneji nez pendolino treba).

Jancura je posledni dobou kolem nuly, takze ty jizdeny kolem 200 -300 kc jsou pedle me docela realna cena (s novymi luxusnimi vaogny s desetinasobnou cenou by to opravdu neslo)

+2/−4
14.4.2016 14:01

M66a27r17t27i52n 69S25l92e90z52á42č82e12k 6849773458605

To je asi věc názoru. Já někde četl, že reálná cena za jízdenku, aby se na tom dalo vydělat, je 500 Kč a více. A takhle by to také zdražilo, pokud by byl jediný dopravce (již mnohokrát odzkoušeno).

+2/0
14.4.2016 14:05

O61l49d15ř21i21c84h 96J85a14n47e10č44e75k 8779426323871

reálná cena za jízdenku se téměř spočítat nedá - jednak náklady na vozokilometr jsou u jednotlivých dopravců asi dost odlišné (RJ s ojetým, za to těžkopádným vozovým parkem, LE s lehkými tramvajemi, ČD s drahými těžkopádnými pendoliny), druhak velmi záleží na tom, jestli by průměrná obsazenost souprav byla 30% nebo 60%.

ohánět se cenou, jaká by tam byla při monopolu, je nesmysl - to je úplně jiný ekonomický model! monopolista může jezdit klidně za dvojnásobek ceny, než jaká by pro něj byla zisková, pokud dospěje k závěru, že na tom vydělá víc.

že RJ s cenami pod 300Kč může vydělávat mu celkem věřím - při 10-vozových dobře zaplněných vlacích, ČD to nevěřím ani náhodou.

+4/−5
14.4.2016 14:16

O41l77d14ř44i39c68h 89J40a55n43e86č74e13k 8359576753241

pan Šlajer bude asi odborář u ČD ;-D nevidím tu jediný jeho názor, ale mínus mi dal - za co?

0/0
14.4.2016 14:26

J80a92n 44M47a30l66i54n76o47v58s13k18ý 9931651372443

Taky k čemu, nežijeme v minulém století R^

+1/−2
14.4.2016 13:23

B11ř50e12t67i27s39l60a72v 42Š16í49m66a 9274231162

Jednu výhodu vlaky bez kupé budou mít, jistí "chlapi" nebudou jiz muset v diskuzích plakat, jaká je to diskriminace vuci muzum, ze na vlaku je jedno celé kupé o 6 (slovy sesti) místech pro zeny!;-D

0/−5
14.4.2016 13:18

J11a87n 12V38a96l39a64l62í33k 6516949300686

tak to bude celý vagon...

+1/−1
14.4.2016 13:41

B98ř26e63t19i85s46l91a93v 45Š62í48m25a 9264731262

Mne by to nevadilo, ale pochybuji. Pokud nemá vlak jen vagony s kupé, tak ve vlaku dámské kupé nebývá.

A uz jsem videl chlapy, jak se cpou do dámského kupé nebo chlapy bez detí, jak se cpou do kupé pro cestující s detmi.

+2/−1
14.4.2016 13:48

D95a67v36i48d 23V37i56k48t23o64r87a 9414314185787

Já se jim ani nedivím - zejména v případě, kdy je souprava složená ze starých koženek a pro matky s dětmi je řazen nejmodernější vůz řady Bbdgmee236, který jediný v soupravě má například polohovatelné sedačky nebo zásuvky pro notebook. Ať dráhy sestavují soupravy z vozů přiměřeně shodné kvality, pak málokdo poleze do oddílů pro ženy nebo matky.

0/−3
14.4.2016 21:48

B82ř97e71t95i53s42l52a45v 48Š86í38m79a 9744551752

Kecáte, nejsou oddíly pro zeny a matky, na nekterých rychlících je jedno kupé pro zeny, jak uz jsem psal - o sesti místech!Jiz hodne dlouho jsem také nevidel detský vagon nebo oddíl, pouze jedno az dve kupé pro cestující s detmi do deseti let, nikoliv jen s matkami!

Pokud je vlak slozen ze starých vagonu s kozenkami, je tam zarazen jeden vuz s plosinou pro nástup vozíckáru, prostor na kola, jedno kupé pro handicapované, jedno dámské kupé, jedno az dve kupé pro cestující s detmi a dalsí kupé pro vsechny ostatní, a ve vetsine prípadu tam nejsou polohovatelné sedacky!

A dál uz vylozene lzete - existuje dost muzu, kterí zámerne lezou do kupé, kde jsou zeny, i kdyz je vlak slozený z více pekných vagonu a prímo sousední kupé jsou prázdná.

Vím od zen a dívek z príbuzenstva a kolegyn, ze je to muzské obtezování ve vlaku porádne stve, jenze to si ubozí, sobectí mamánkové pri své primitivnosti neuvedomují.... A ze jich podobných je dost i tady, vidím dle mínusu u svého prvního príspevku.;-D

+1/0
14.4.2016 22:55

J85a58n 11K84o16ř35á85n 7487748988126

to jsou cifry

0/0
14.4.2016 13:01

V58a37c69l72a18v 44P54e31r96o59u82t94k65a 6468237684631

opavažte sebou vzít batoh,kufr prostě cestování pouze s papírovými kapesníčky a láhví pramenité vody..hnus velebnosti ..po příšerných Elfantech další pokrok.

+5/−13
14.4.2016 12:46

P52a68v94e14l 13M74a77t58o61u55š61e12k 5950487708204

Přitom Elefanty patří z našich nových vozidel k tomu lepšímu.

+7/−1
14.4.2016 12:51

V47a17c66l95a72v 86P35e31r46o84u13t77k24a 6568637194741

ale jen pro toho kdo je nepoužívá, odkladový prostor nad sebou minimální a tak většina lidi použije vedlejší sedačku,strarej panták tam jste dal skro vše. V uličce pokud jedete ve špičce a stojíte nelze projít,což začívá většina cestujicích co jezdí v ranních špičkách s tí mbojuje pravidelně. Ten vlak se nepovedl,ale holt není s čím srovnávat.

+2/−1
14.4.2016 17:42

O12l53d18ř62i88c88h 73J27a13n22e39č50e56k 8289106303481

příměstská jednotka jaksi není úplně stavěná na to, aby v ní každý druhý cestoval s velkým batohem nebo kufrem. kdyby tam byly odkládací police na zavazadla jako např. v railjetu, tak byste brečel, že se v plném vlaku stojí v uličce, zatímco police na zavazadla zejí prázdnotou a místo nich měly být další sedačky. ten malý odkládací prostor je daný dvoupatrovým řešením.

ono ve švýcarských 'IC 2000' to není o moc lepší - a to se přitom jedná o dálkové vlaky! do poličky nad hlavou toho moc nedostanete - opět kvůli dvoupatrovosti. tam je dobré řešení, že opěradla sedadel nejsou svislá, ale šikmá a prostor na zavazadla je tak mezi sedadly. ale větší batoh tam stejně nedostanete.

+2/0
15.4.2016 11:44

M14i43r26e30k 92Z42á31v87o47d17n11ý 7902327390188

Nechápu, co to má společného s batohem. Místa pro něj bude stejně nebo i více. Nebo jste sobecky batohem zabíral celé kupé?

+6/0
14.4.2016 13:33

V75a98c28l34a23v 56P37e41r63o51u64t34k46a 6428727674101

cestujete vlakem? pravidelný problém na trase např Praha Olomouc ,kde lidé např. kufry s kolečky což dnes hojně používají ženy jsou nuceny stavět do uličky ..a sobecký batoh 40l. tak ten tam nedáte.

+2/0
14.4.2016 17:46

V64í83t16ě16z89s73l80a15v 14B28o72c68h 6792845805346

České dráhy v roce 2016 kupují vlaky pro 21. století. Sláva!

+2/−9
14.4.2016 12:46

M91i42r55e36k 76Z90á39v37o44d96n95ý 7782857920558

To už dělají dávno...

+7/0
14.4.2016 13:33

K82a65r46e66l 85Ř96e44h17á97č62e49k 9172490471672

Jste zaspal dobu, toto se děje již hodně dlouho.

+3/0
14.4.2016 13:45

P81a45v59e16l 72M73a92t82o28u40š90e72k 5600627958894

Myslím, že v případě zmíněného Švýcarska jsou velkoprostorové vozy to poslední, co bychom museli následovat. Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku, pak bude situace samozřejmě jiná. Dokonce se domnívám, že právě kupé jsou v ČR to, co mnohé lidi táhne do vlaku místo do autobusu (který je a bohužel ještě dlouho bude ve většině relací rychlejší). A mohu-li si dovolit ještě jednu poznámku, tak bych rád apeloval na kohokoli, kdo bude příště objednávat nová žel. vozidla pro ČR, aby se napříště vyvaroval objednávání takových paskvilů, jako jsou nové jednotky InterPanter. To snad má být pomsta cestujícím. Bezdůvodně úzká skříň (skoro bych si tipl, že mohla být původně určena pro nějakou úzkorozchodnou železnici) a z toho plynoucí stísněnost interiéru (zkuste si soupravu projít byť jen s malým batohem nebo s větším kufrem!), schody všude kam se podívám, nedostatek dveří (vyhlédnu si zvenčí místo, načež nastane problém, jak se k němu dostat - i bez zavazadla, natož pak s ním), šílené jízdní vlastnosti i na relativně slušných tratích (mnohem horší než u všech vozidel, která jsem kdy poznal, včetně parních lokomotiv a starých el. jednotek řad 451 a 452), hlučnost. Možná bych ještě na něco přišel, ale myslím, že i tak je toho až dost. Prostě děs a hrůza. Takto si nová vozidla na našich tratích opravdu nepředstavuji. Pokud toto skutečně ovládne rychlíky, budou cestující ještě oprávněně v dobrém vzpomínat na staré vozy z NDR!

+10/0
14.4.2016 12:45

J74i75ř82í 75K71o10c98u87r78e19k 6765194695908

Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku,

Jo, ze Svatého Mořice do Davosu za dvě hodiny vlakem. To žeru!

+1/−1
14.4.2016 13:28

J92i93ř30í 45K44o55c71u45r55e87k 6115294855608

A z Ženevy do Curichu je to 2:46. A to jsem se k Bodamskému jezeru nedostal, Kdybych totiž chtěl až do Kostnice, tak je to 4:16. Což časově odpovídá relaci Plzeň-Praha-Brno

+6/0
14.4.2016 13:36

P61a81v95e50l 92M15a96t79o55u46š40e26k 5380627418894

Fajn, neměl jsem u ruky jízdní řád, ale např. z Chebu do Třince je to málokdy pod 8 hodin, z Rumburka do Horního Dvořiště cca totéž. chápete, co jsem tím chtěl říci?

+2/0
14.4.2016 15:29
Foto

M17i56c32h19a76l 68S52m95í65t22k97a 8374564713266

Jenže Ženeva - Kostnice je 350 km (4:50 hod) a Cheb - Třinec 622 km (8 hod). Cestovní rychlost je velmi podobná. Jinak srovnávat Ženevu a Rumburk a Kostnici s Horním Dvořištěm je mimo mísu.

0/0
16.4.2016 10:49

O37l26d32ř59i49c49h 69J74a47n47e90č65e92k 8899376843651

plus, ale jen za druhou půlku příspěvku. InterPanterem jsem ještě nejel, RegioPanter každopádně fakt nic moc.

jak už uvedli jiní, Švýcarsko za 2 hodiny vlakem rozhodně nepřejedete, možná severojižním směrem po otevření Gotthardu, ale to z Bohumína do Břeclavi zvládnete taky. mně to před 3 týdny trvalo skoro 5,5 hodiny a to jsem přestupy ztratil dohromady 25 minut (Buchs - Zürich - Lausanne - Le Chatelard). zpět z Zermattu do Buchsu to nejrychlejším spojem jsou 4,5 hodiny.

nehledě na to, že Švýcarsko je co do plochy cca. poloviční oproti ČR, takže v ČR nemůžete očekávat stejné jízdní doby.

+1/−1
14.4.2016 14:09

P83a62v31e96l 70M74a48t28o82u37š38e37k 5580807288284

Dobrá, 2 hodiny jsou málo, například Chur - Ženeva vychází něco přes 4 h, ale pořád je to cca polovina cesty po naší republice ze západu na východ. Jistě že je to dáno i velikostí země, nicméně vlaky by měly být přizpůsobeny mj. právě i velikosti země a běžným cestovním vzdálenostem.

+2/0
14.4.2016 15:35

O11l15d69ř73i96c97h 30J80a59n45e91č56e25k 8519326883191

pendolino jede z Ostravy do Chebu 6 hodin, to rozhodně není dvojnásobek 4h. a pokud budete hledat relace, kde se nejprve musíte lokálkami dostat na hlavní trať (např. Ostravice - Kraslice), tak takové ve Švýcarsku najdete taky - např. St. Moritz - Le Chatelard máte 7,5 hodiny.

pokud vím, tak Rakousko má ještě rychlejší železnice než Švýcarsko (Wien - Innsbruck až 230 km/h, Švýcaři jezdí pokud vím do 200) a přesto na přejetí ze západu na východ potřebujete dobrých 8 hodin. a pojedete railjetem bez kupé. zkrátka nemůžete tak jednoduše porovnávat.

tím nechci říct, že by vlaky v ČR neměly být rychlejší - to určitě ano, páteřní tratě na 200 - 230 km/h by se určitě užily. ale politika tomu nikdy nebyla nakloněna ;-(

+2/0
14.4.2016 16:04

D80a60n26i67e73l 51R60e47i95c28h52e98l 8109979293

Ještě zde nebyla zmíněna jedna z neoddiskutovatelných výhod velkoprostoru - a tou je větší bezpečnost.

+6/−1
14.4.2016 12:43

M17a37r64t61i78n 14P46i65š60t25o37r96a 8768508966119

To je snad jediná, proto se nezmiňuje.

0/−2
14.4.2016 13:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.