Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V94a14c36l26a44v 14H35a54j65e19k 3896509739

Mají disciplinované cestující na rozdíl od ČR.

0/0
18.4.2016 13:40

V96a33c98l20a81v 30H47a65j38e63k 3366809969

No přece po vzoru Ruska také velkoprostorové ;-D;-D;-D (žertuji)

0/0
18.4.2016 13:38

L36u36c55i28a66n 54P56a34p21a68z47i65a27n 5484527191585

Ve vlaku, kde není kupé, nerad cestují delší vzdálenosti. Podle mne dělají české dráhy chybu, pokud nechtějí mít také kupé.

+2/0
16.4.2016 23:26

D91a17v40i44d 73V43i87k51t79o30r12a 9874704155257

Nebudou kupé? O důvod méně jezdit pravidelně vlakem. Nejlepší kupátka, která znám, jsou ta ve vozech řady A (zelené z Bautzenu), která mi svými stěnami laděnými do tmavého dřeva, otevíracími okny a širokými rozkládacími seslemi přijdou útulná a poskytující dostatek soukromí. Moderní velkoprostory si prosím nechte od cesty: nedostatek soukromí, strašlivě přesvícené interiéry jak na operačním sále, nepohodlné sedačky, hluk od ostatních spolucestujících a mnohdy neútulný interiér, kde si připadám jak v akváriu. Raději budu jezdit svou staromódní amerikou, nákladově to vyjde skoro nastejno a pohodlí nesrovnatelné.

+2/−5
14.4.2016 21:43

R44a24d66e68k 26J12a82n19a52t46a 9705776804532

Nicméně nejvíce se jezdí vlakem ve Švýcarsku, kde (viz článek) vozy s kupé nepotkáte (vyjma nočních vlaků).

0/0
16.4.2016 0:54

P36e72t23r 53Z68a25s69k62o57č83i26l 2965352598239

Jezdíval jsem vlakem, protože se tam dalo otevřít okno, člověk tam měl svěží vzduch a nemusel řídit. Dneska se tam člověk dusí v klimatizaci, třeští mě z těch chemikálií hlava, a ještě tam něco chytím od pokašlávajícího open space. Tak jsem se jim na to vyprdnul a radši smrdím s autem, kde mám své "kupé" a můžu si otevřít větrání bez klimatizace, nebo i to okno. Strčte si ty super nové klimatizované vagony...

+3/−5
14.4.2016 21:23

O21l59d76ř79i95c85h 96J46a63n48e53č76e71k 8269776143271

hlavně že tam nemáte ty chemikálie a cestou si odpočinete.

pokašlávajícímu open space se dá celkem snadno vyhnout - většinou stačí přestoupit do 1. třídy.

+1/−2
15.4.2016 11:38

M85i67r70o76s64l27a91v 33H70a17š50p52l 9241569855239

Já s kupéčky nemám problém a pokud jsme jezdili s partou lidí nebo rodinou, tak je mi kupé výrazně příjemnější. Nevidím problém, aby část vlaku byla "letadlová" a část s kupé. Když kdysi začínaly EC a SC, tak tam byly i kombinované vagony.Třeba v RJ, když jedu sám, tak preferuju tiché kupé.

Já nemám ani problém s úplně starými zelenými vagony, pokud jsou čisté. Nakupování stále nových vozů mi přijde jako slušné plýtvání.

+10/−1
14.4.2016 15:42

O55l93d61ř54i80c54h 93J23a60n62e76č88e28k 8839656213291

souhlas, ale ne s posledním odstavcem. na řadě tratí dodnes jezdí 30 a více let staré koženky, které jsou dávno za svou životností, jak technicky, tak hlavně morálně. vozový park ČD je stále ještě dost zastaralý na to, aby mělo smysl nové vozy nakupovat.

+3/0
14.4.2016 15:55

J76i53n58d86ř95i43c54h 59Š92k38o24p29e80k 4465551290155

technická životnost - souhlasím, morální životnost je nesmysl. Pokud je vnitřek komplet nový a vše funguje (po technické stránce), je nějaká hra na morální životnost blbost

+2/0
14.4.2016 16:14

O63l74d35ř88i70c98h 54J24a81n12e72č21e78k 8769936893891

no, byla tu řeč o 'úplně starém zeleném vagonu', pod čímž si představím koženku s netěsnícím otevíratelným oknem s drncajícím podvozkem, kvílejícími brzdami a to vše při maximální rychlosti 120 km/h.

to je zastaralé jak technicky, tak i morálně.

a pokud to chcete uvézt do stavu hodného 21. století, tak musíte vyměnit snad úplně všechno kromě rámu a skříně a pokud se Vám to povede levněji než koupit nový vagon, tak to určitě už nebude ten 'úplně starý zelený vagon'.

+1/0
14.4.2016 16:24

M47a66t66ě39j 89V82o42n76d37ř94i16č26k27a 4174260948896

Například první generace ICE DB má vozy II. třídy napůl kupé a velkoprostor. Bohužel jsou to asi jediné rychlovlaky s kupé. Přesně pro skupiny, které jste jmenoval, jsou kupé ideální. Jejich zachování v menším rozsahu by bylo rozhodně na místě.

+5/0
14.4.2016 17:02

I68v45a39n82a 30N33e53j33e30d17l65í88k92o83v10á 6478774733443

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo

Hm, zajímavé, to by mě asi nenapadlo

+1/0
14.4.2016 15:19

V50a37c69l84a45v 50H13a42j24e33k 3986699949

To byl nápad týmu pana Šípa už v roce 1994.

0/0
18.4.2016 8:34

V83í82t69ě76z71s81l31a70v 76B69o53c52h 6582555135516

Pět let jsem dojížděl i 2x týdně do Brna a vždycky si systematicky vybíral velkoprostorové vozy a často se rozčiloval, že ČD nedodržují řazení a žádný ve vlaku není, ač tam být má. Teď dojíždím denně do Prahy a mám to stejně, byť s tou výhodou, že nabídka je nyní mnohem širší.

Jednoznačná pozitiva:

* Větší pocit soukromí - zní to paradoxně, ale cítím se lépe, když proti sobě mám opěradlo jiné sedačky, než když na mě civí proti mně sedící lidé, se kterými jsem uzavřen v miniaturním prostoru (akorát nechápu, proč po povedené řadě Bdmpee233, která je co do vybavení a uspořádání podle mě top vagón ČD, přišla řada Bdpee231 se čtyřsedačkama proti sobě, strašným stolkem, o jehož nohu jsem se několikrát praštil do kolena a o jehož skládací mechanismus si natrhnul tričko ;-€ )

* Snadnější usazení - Vlezu do vagónu a v podstatě hned vidím, kde je volné místo. Místo toho abych procházel chodbou, koukal do jednotlivých oddílů (přičemž ti, co je tak zbožňují, je většinou mají rádi proto, že se tam ve dvou zabarikádují, zatáhnou záclony a natáhnou se každý přes jednu řadu sedaček) a spekuloval jestli vlézt do kupé, kde je 5 lidí nebo zkusit štěstí, že v tom dalším budou jen 3....

* větší bezpečí - hlavně u nočního vlaku to vítám

+14/−3
14.4.2016 15:06

J82a94r19o51s37l12a16v 67S97t60u18c85h82l25í63k 7446718242846

Ale pár kupé bez oken a větrání pro bezdomovce aby se ve vlaku cítili doře by zůstat mělo. I s ohledem na ostatní cestující.

0/0
14.4.2016 14:19

J60i68n75d47ř17i77c60h 66Š67k91o23p62e29k 4415641540785

těšíme se na maďarskou kvalitu pod hlavičkou Siemensu. Nejlepší reference poskytne pražský dopravní podnik ;-D

+3/0
14.4.2016 13:42

M55a20r48t79i40n 86S80l61e40z92á68č69e11k 6559903508695

Jančura je připraven požádat Rakouské šroťáky o dodání nových vagonů během pár měsíců, nebojte ;-D;-D

+6/−4
14.4.2016 13:39

M30a36r28t60i46n 37K51a50r47á91s59e53k 9398353258578

Zase ten vagon z rkaouseho srotaku je porad slusne pohodlny, a jen diky tomu muze jezdit Ostrava-Prhaa skoro zadarmo...

+4/−1
14.4.2016 13:50

M71a31r19t93i53n 94S24l95e91z96á39č79e36k 6799203608325

Asi máme oba jiný pohled na to, co je pohodlné, ale dobrá :-)

Jinak "skoro zadarmo" je blbost, Jančura na tom prodělává (ale dotuje si to z autobusů) - nízká cena je jen důsledek války dopravců, není to z dobroty jeho srdce a nebo kvůli levným vagonům.

+6/−2
14.4.2016 13:52

M36a71r93t52i33n 63K69a78r59á14s67e30k 9248123518288

No mne teda jancurovy vlaky pripadaji dost pohodlne, uz kvuli tomu, ze maji malo sedacek na vagon - velky prostor pro cestujici (rozhodne pohodlneji nez pendolino treba).

Jancura je posledni dobou kolem nuly, takze ty jizdeny kolem 200 -300 kc jsou pedle me docela realna cena (s novymi luxusnimi vaogny s desetinasobnou cenou by to opravdu neslo)

+2/−4
14.4.2016 14:01

M32a19r94t47i20n 44S14l78e56z38á37č42e97k 6549323948665

To je asi věc názoru. Já někde četl, že reálná cena za jízdenku, aby se na tom dalo vydělat, je 500 Kč a více. A takhle by to také zdražilo, pokud by byl jediný dopravce (již mnohokrát odzkoušeno).

+2/0
14.4.2016 14:05

O55l10d54ř88i76c60h 70J85a67n80e10č70e72k 8389366593301

reálná cena za jízdenku se téměř spočítat nedá - jednak náklady na vozokilometr jsou u jednotlivých dopravců asi dost odlišné (RJ s ojetým, za to těžkopádným vozovým parkem, LE s lehkými tramvajemi, ČD s drahými těžkopádnými pendoliny), druhak velmi záleží na tom, jestli by průměrná obsazenost souprav byla 30% nebo 60%.

ohánět se cenou, jaká by tam byla při monopolu, je nesmysl - to je úplně jiný ekonomický model! monopolista může jezdit klidně za dvojnásobek ceny, než jaká by pro něj byla zisková, pokud dospěje k závěru, že na tom vydělá víc.

že RJ s cenami pod 300Kč může vydělávat mu celkem věřím - při 10-vozových dobře zaplněných vlacích, ČD to nevěřím ani náhodou.

+4/−5
14.4.2016 14:16

O31l22d89ř45i29c84h 53J70a42n37e25č59e44k 8549356203911

pan Šlajer bude asi odborář u ČD ;-D nevidím tu jediný jeho názor, ale mínus mi dal - za co?

0/0
14.4.2016 14:26

J86a69n 52M72a10l23i38n90o19v88s25k11ý 9951671502743

Taky k čemu, nežijeme v minulém století R^

+1/−2
14.4.2016 13:23

B26ř53e61t32i38s29l49a34v 66Š64í70m34a 9664821372

Jednu výhodu vlaky bez kupé budou mít, jistí "chlapi" nebudou jiz muset v diskuzích plakat, jaká je to diskriminace vuci muzum, ze na vlaku je jedno celé kupé o 6 (slovy sesti) místech pro zeny!;-D

0/−5
14.4.2016 13:18

J38a38n 44V22a75l25a74l95í11k 6976589590416

tak to bude celý vagon...

+1/−1
14.4.2016 13:41

B79ř70e28t98i33s50l54a39v 33Š24í33m45a 9934361292

Mne by to nevadilo, ale pochybuji. Pokud nemá vlak jen vagony s kupé, tak ve vlaku dámské kupé nebývá.

A uz jsem videl chlapy, jak se cpou do dámského kupé nebo chlapy bez detí, jak se cpou do kupé pro cestující s detmi.

+2/−1
14.4.2016 13:48

D48a90v98i71d 68V64i58k46t35o42r83a 9914884245327

Já se jim ani nedivím - zejména v případě, kdy je souprava složená ze starých koženek a pro matky s dětmi je řazen nejmodernější vůz řady Bbdgmee236, který jediný v soupravě má například polohovatelné sedačky nebo zásuvky pro notebook. Ať dráhy sestavují soupravy z vozů přiměřeně shodné kvality, pak málokdo poleze do oddílů pro ženy nebo matky.

0/−3
14.4.2016 21:48

B86ř26e52t33i58s69l63a72v 75Š17í50m56a 9674191452

Kecáte, nejsou oddíly pro zeny a matky, na nekterých rychlících je jedno kupé pro zeny, jak uz jsem psal - o sesti místech!Jiz hodne dlouho jsem také nevidel detský vagon nebo oddíl, pouze jedno az dve kupé pro cestující s detmi do deseti let, nikoliv jen s matkami!

Pokud je vlak slozen ze starých vagonu s kozenkami, je tam zarazen jeden vuz s plosinou pro nástup vozíckáru, prostor na kola, jedno kupé pro handicapované, jedno dámské kupé, jedno az dve kupé pro cestující s detmi a dalsí kupé pro vsechny ostatní, a ve vetsine prípadu tam nejsou polohovatelné sedacky!

A dál uz vylozene lzete - existuje dost muzu, kterí zámerne lezou do kupé, kde jsou zeny, i kdyz je vlak slozený z více pekných vagonu a prímo sousední kupé jsou prázdná.

Vím od zen a dívek z príbuzenstva a kolegyn, ze je to muzské obtezování ve vlaku porádne stve, jenze to si ubozí, sobectí mamánkové pri své primitivnosti neuvedomují.... A ze jich podobných je dost i tady, vidím dle mínusu u svého prvního príspevku.;-D

+1/0
14.4.2016 22:55

J87a35n 70K45o71ř85á73n 7227648148606

to jsou cifry

0/0
14.4.2016 13:01

V32a37c10l61a80v 89P80e86r88o89u61t12k46a 6148257134811

opavažte sebou vzít batoh,kufr prostě cestování pouze s papírovými kapesníčky a láhví pramenité vody..hnus velebnosti ..po příšerných Elfantech další pokrok.

+5/−13
14.4.2016 12:46

P28a45v16e87l 82M61a66t75o50u42š56e23k 5510387268624

Přitom Elefanty patří z našich nových vozidel k tomu lepšímu.

+7/−1
14.4.2016 12:51

V23a97c76l97a62v 51P46e94r44o80u44t35k54a 6798647844961

ale jen pro toho kdo je nepoužívá, odkladový prostor nad sebou minimální a tak většina lidi použije vedlejší sedačku,strarej panták tam jste dal skro vše. V uličce pokud jedete ve špičce a stojíte nelze projít,což začívá většina cestujicích co jezdí v ranních špičkách s tí mbojuje pravidelně. Ten vlak se nepovedl,ale holt není s čím srovnávat.

+2/−1
14.4.2016 17:42

O82l60d62ř67i56c17h 34J27a42n44e82č92e13k 8369336843601

příměstská jednotka jaksi není úplně stavěná na to, aby v ní každý druhý cestoval s velkým batohem nebo kufrem. kdyby tam byly odkládací police na zavazadla jako např. v railjetu, tak byste brečel, že se v plném vlaku stojí v uličce, zatímco police na zavazadla zejí prázdnotou a místo nich měly být další sedačky. ten malý odkládací prostor je daný dvoupatrovým řešením.

ono ve švýcarských 'IC 2000' to není o moc lepší - a to se přitom jedná o dálkové vlaky! do poličky nad hlavou toho moc nedostanete - opět kvůli dvoupatrovosti. tam je dobré řešení, že opěradla sedadel nejsou svislá, ale šikmá a prostor na zavazadla je tak mezi sedadly. ale větší batoh tam stejně nedostanete.

+2/0
15.4.2016 11:44

M14i57r11e60k 53Z11á81v92o88d15n62ý 7142347140468

Nechápu, co to má společného s batohem. Místa pro něj bude stejně nebo i více. Nebo jste sobecky batohem zabíral celé kupé?

+6/0
14.4.2016 13:33

V22a42c17l12a71v 81P57e22r79o25u11t88k78a 6488367564261

cestujete vlakem? pravidelný problém na trase např Praha Olomouc ,kde lidé např. kufry s kolečky což dnes hojně používají ženy jsou nuceny stavět do uličky ..a sobecký batoh 40l. tak ten tam nedáte.

+2/0
14.4.2016 17:46

V92í19t96ě71z80s69l59a74v 11B62o98c16h 6722735405626

České dráhy v roce 2016 kupují vlaky pro 21. století. Sláva!

+2/−9
14.4.2016 12:46

M89i13r97e72k 28Z60á56v67o44d67n53ý 7502397980448

To už dělají dávno...

+7/0
14.4.2016 13:33

K76a35r47e12l 44Ř35e96h84á84č89e19k 9612840851412

Jste zaspal dobu, toto se děje již hodně dlouho.

+3/0
14.4.2016 13:45

P19a65v35e86l 25M49a29t82o52u61š56e16k 5670827958404

Myslím, že v případě zmíněného Švýcarska jsou velkoprostorové vozy to poslední, co bychom museli následovat. Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku, pak bude situace samozřejmě jiná. Dokonce se domnívám, že právě kupé jsou v ČR to, co mnohé lidi táhne do vlaku místo do autobusu (který je a bohužel ještě dlouho bude ve většině relací rychlejší). A mohu-li si dovolit ještě jednu poznámku, tak bych rád apeloval na kohokoli, kdo bude příště objednávat nová žel. vozidla pro ČR, aby se napříště vyvaroval objednávání takových paskvilů, jako jsou nové jednotky InterPanter. To snad má být pomsta cestujícím. Bezdůvodně úzká skříň (skoro bych si tipl, že mohla být původně určena pro nějakou úzkorozchodnou železnici) a z toho plynoucí stísněnost interiéru (zkuste si soupravu projít byť jen s malým batohem nebo s větším kufrem!), schody všude kam se podívám, nedostatek dveří (vyhlédnu si zvenčí místo, načež nastane problém, jak se k němu dostat - i bez zavazadla, natož pak s ním), šílené jízdní vlastnosti i na relativně slušných tratích (mnohem horší než u všech vozidel, která jsem kdy poznal, včetně parních lokomotiv a starých el. jednotek řad 451 a 452), hlučnost. Možná bych ještě na něco přišel, ale myslím, že i tak je toho až dost. Prostě děs a hrůza. Takto si nová vozidla na našich tratích opravdu nepředstavuji. Pokud toto skutečně ovládne rychlíky, budou cestující ještě oprávněně v dobrém vzpomínat na staré vozy z NDR!

+10/0
14.4.2016 12:45

J24i54ř94í 63K47o28c32u11r63e55k 6365714355268

Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku,

Jo, ze Svatého Mořice do Davosu za dvě hodiny vlakem. To žeru!

+1/−1
14.4.2016 13:28

J25i30ř69í 58K82o63c41u77r23e57k 6445264815758

A z Ženevy do Curichu je to 2:46. A to jsem se k Bodamskému jezeru nedostal, Kdybych totiž chtěl až do Kostnice, tak je to 4:16. Což časově odpovídá relaci Plzeň-Praha-Brno

+6/0
14.4.2016 13:36

P56a19v57e64l 11M46a57t15o78u28š58e22k 5340217428304

Fajn, neměl jsem u ruky jízdní řád, ale např. z Chebu do Třince je to málokdy pod 8 hodin, z Rumburka do Horního Dvořiště cca totéž. chápete, co jsem tím chtěl říci?

+2/0
14.4.2016 15:29
Foto

M85i81c63h29a60l 91S59m41í20t70k23a 8974334353146

Jenže Ženeva - Kostnice je 350 km (4:50 hod) a Cheb - Třinec 622 km (8 hod). Cestovní rychlost je velmi podobná. Jinak srovnávat Ženevu a Rumburk a Kostnici s Horním Dvořištěm je mimo mísu.

0/0
16.4.2016 10:49

O64l64d90ř32i49c97h 90J55a52n50e68č21e21k 8939806263831

plus, ale jen za druhou půlku příspěvku. InterPanterem jsem ještě nejel, RegioPanter každopádně fakt nic moc.

jak už uvedli jiní, Švýcarsko za 2 hodiny vlakem rozhodně nepřejedete, možná severojižním směrem po otevření Gotthardu, ale to z Bohumína do Břeclavi zvládnete taky. mně to před 3 týdny trvalo skoro 5,5 hodiny a to jsem přestupy ztratil dohromady 25 minut (Buchs - Zürich - Lausanne - Le Chatelard). zpět z Zermattu do Buchsu to nejrychlejším spojem jsou 4,5 hodiny.

nehledě na to, že Švýcarsko je co do plochy cca. poloviční oproti ČR, takže v ČR nemůžete očekávat stejné jízdní doby.

+1/−1
14.4.2016 14:09

P72a44v39e85l 13M56a63t24o88u71š82e47k 5270967228294

Dobrá, 2 hodiny jsou málo, například Chur - Ženeva vychází něco přes 4 h, ale pořád je to cca polovina cesty po naší republice ze západu na východ. Jistě že je to dáno i velikostí země, nicméně vlaky by měly být přizpůsobeny mj. právě i velikosti země a běžným cestovním vzdálenostem.

+2/0
14.4.2016 15:35

O85l47d51ř20i22c18h 94J80a26n98e38č37e52k 8619506643271

pendolino jede z Ostravy do Chebu 6 hodin, to rozhodně není dvojnásobek 4h. a pokud budete hledat relace, kde se nejprve musíte lokálkami dostat na hlavní trať (např. Ostravice - Kraslice), tak takové ve Švýcarsku najdete taky - např. St. Moritz - Le Chatelard máte 7,5 hodiny.

pokud vím, tak Rakousko má ještě rychlejší železnice než Švýcarsko (Wien - Innsbruck až 230 km/h, Švýcaři jezdí pokud vím do 200) a přesto na přejetí ze západu na východ potřebujete dobrých 8 hodin. a pojedete railjetem bez kupé. zkrátka nemůžete tak jednoduše porovnávat.

tím nechci říct, že by vlaky v ČR neměly být rychlejší - to určitě ano, páteřní tratě na 200 - 230 km/h by se určitě užily. ale politika tomu nikdy nebyla nakloněna ;-(

+2/0
14.4.2016 16:04

D72a39n22i23e20l 83R48e17i59c15h68e14l 8519959853

Ještě zde nebyla zmíněna jedna z neoddiskutovatelných výhod velkoprostoru - a tou je větší bezpečnost.

+6/−1
14.4.2016 12:43
Foto

M54a31r49t20i43n 97P86i59š24t52o48r61a 8468518156939

To je snad jediná, proto se nezmiňuje.

0/−2
14.4.2016 13:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.