Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V26a98c94l56a30v 87H82a96j57e43k 3346789129

Mají disciplinované cestující na rozdíl od ČR.

0/0
18.4.2016 13:40

V13a24c61l82a30v 88H53a96j27e93k 3396449989

No přece po vzoru Ruska také velkoprostorové ;-D;-D;-D (žertuji)

0/0
18.4.2016 13:38

L76u84c85i38a27n 21P28a58p12a12z23i26a80n 5974447291405

Ve vlaku, kde není kupé, nerad cestují delší vzdálenosti. Podle mne dělají české dráhy chybu, pokud nechtějí mít také kupé.

+2/0
16.4.2016 23:26

D30a48v58i67d 69V36i65k13t49o96r39a 9504294805117

Nebudou kupé? O důvod méně jezdit pravidelně vlakem. Nejlepší kupátka, která znám, jsou ta ve vozech řady A (zelené z Bautzenu), která mi svými stěnami laděnými do tmavého dřeva, otevíracími okny a širokými rozkládacími seslemi přijdou útulná a poskytující dostatek soukromí. Moderní velkoprostory si prosím nechte od cesty: nedostatek soukromí, strašlivě přesvícené interiéry jak na operačním sále, nepohodlné sedačky, hluk od ostatních spolucestujících a mnohdy neútulný interiér, kde si připadám jak v akváriu. Raději budu jezdit svou staromódní amerikou, nákladově to vyjde skoro nastejno a pohodlí nesrovnatelné.

+2/−5
14.4.2016 21:43

R26a84d88e15k 21J71a15n16a67t83a 9535216594682

Nicméně nejvíce se jezdí vlakem ve Švýcarsku, kde (viz článek) vozy s kupé nepotkáte (vyjma nočních vlaků).

0/0
16.4.2016 0:54

P14e17t54r 61Z96a62s18k94o49č19i25l 2585712248719

Jezdíval jsem vlakem, protože se tam dalo otevřít okno, člověk tam měl svěží vzduch a nemusel řídit. Dneska se tam člověk dusí v klimatizaci, třeští mě z těch chemikálií hlava, a ještě tam něco chytím od pokašlávajícího open space. Tak jsem se jim na to vyprdnul a radši smrdím s autem, kde mám své "kupé" a můžu si otevřít větrání bez klimatizace, nebo i to okno. Strčte si ty super nové klimatizované vagony...

+3/−5
14.4.2016 21:23

O30l28d61ř81i42c24h 63J22a54n23e28č58e43k 8519106843811

hlavně že tam nemáte ty chemikálie a cestou si odpočinete.

pokašlávajícímu open space se dá celkem snadno vyhnout - většinou stačí přestoupit do 1. třídy.

+1/−2
15.4.2016 11:38

M53i53r79o92s32l94a66v 83H47a18š88p48l 9951959225429

Já s kupéčky nemám problém a pokud jsme jezdili s partou lidí nebo rodinou, tak je mi kupé výrazně příjemnější. Nevidím problém, aby část vlaku byla "letadlová" a část s kupé. Když kdysi začínaly EC a SC, tak tam byly i kombinované vagony.Třeba v RJ, když jedu sám, tak preferuju tiché kupé.

Já nemám ani problém s úplně starými zelenými vagony, pokud jsou čisté. Nakupování stále nových vozů mi přijde jako slušné plýtvání.

+10/−1
14.4.2016 15:42

O90l94d63ř35i59c76h 36J89a52n42e17č82e44k 8599616973191

souhlas, ale ne s posledním odstavcem. na řadě tratí dodnes jezdí 30 a více let staré koženky, které jsou dávno za svou životností, jak technicky, tak hlavně morálně. vozový park ČD je stále ještě dost zastaralý na to, aby mělo smysl nové vozy nakupovat.

+3/0
14.4.2016 15:55

J39i76n28d70ř90i37c94h 65Š24k58o75p55e33k 4165271310455

technická životnost - souhlasím, morální životnost je nesmysl. Pokud je vnitřek komplet nový a vše funguje (po technické stránce), je nějaká hra na morální životnost blbost

+2/0
14.4.2016 16:14

O10l59d14ř31i56c93h 75J53a12n79e62č59e10k 8139576363501

no, byla tu řeč o 'úplně starém zeleném vagonu', pod čímž si představím koženku s netěsnícím otevíratelným oknem s drncajícím podvozkem, kvílejícími brzdami a to vše při maximální rychlosti 120 km/h.

to je zastaralé jak technicky, tak i morálně.

a pokud to chcete uvézt do stavu hodného 21. století, tak musíte vyměnit snad úplně všechno kromě rámu a skříně a pokud se Vám to povede levněji než koupit nový vagon, tak to určitě už nebude ten 'úplně starý zelený vagon'.

+1/0
14.4.2016 16:24

M86a65t45ě24j 30V13o36n39d92ř61i77č23k95a 4184110658226

Například první generace ICE DB má vozy II. třídy napůl kupé a velkoprostor. Bohužel jsou to asi jediné rychlovlaky s kupé. Přesně pro skupiny, které jste jmenoval, jsou kupé ideální. Jejich zachování v menším rozsahu by bylo rozhodně na místě.

+5/0
14.4.2016 17:02

I23v61a47n14a 18N30e34j93e47d34l25í13k64o57v72á 6968954643393

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo

Hm, zajímavé, to by mě asi nenapadlo

+1/0
14.4.2016 15:19

V65a10c85l39a10v 93H27a10j24e74k 3886829539

To byl nápad týmu pana Šípa už v roce 1994.

0/0
18.4.2016 8:34

V58í43t90ě44z74s13l81a56v 24B88o36c65h 6112235895966

Pět let jsem dojížděl i 2x týdně do Brna a vždycky si systematicky vybíral velkoprostorové vozy a často se rozčiloval, že ČD nedodržují řazení a žádný ve vlaku není, ač tam být má. Teď dojíždím denně do Prahy a mám to stejně, byť s tou výhodou, že nabídka je nyní mnohem širší.

Jednoznačná pozitiva:

* Větší pocit soukromí - zní to paradoxně, ale cítím se lépe, když proti sobě mám opěradlo jiné sedačky, než když na mě civí proti mně sedící lidé, se kterými jsem uzavřen v miniaturním prostoru (akorát nechápu, proč po povedené řadě Bdmpee233, která je co do vybavení a uspořádání podle mě top vagón ČD, přišla řada Bdpee231 se čtyřsedačkama proti sobě, strašným stolkem, o jehož nohu jsem se několikrát praštil do kolena a o jehož skládací mechanismus si natrhnul tričko ;-€ )

* Snadnější usazení - Vlezu do vagónu a v podstatě hned vidím, kde je volné místo. Místo toho abych procházel chodbou, koukal do jednotlivých oddílů (přičemž ti, co je tak zbožňují, je většinou mají rádi proto, že se tam ve dvou zabarikádují, zatáhnou záclony a natáhnou se každý přes jednu řadu sedaček) a spekuloval jestli vlézt do kupé, kde je 5 lidí nebo zkusit štěstí, že v tom dalším budou jen 3....

* větší bezpečí - hlavně u nočního vlaku to vítám

+14/−3
14.4.2016 15:06

J29a50r97o22s45l35a56v 23S74t18u13c23h13l33í79k 7716458412586

Ale pár kupé bez oken a větrání pro bezdomovce aby se ve vlaku cítili doře by zůstat mělo. I s ohledem na ostatní cestující.

0/0
14.4.2016 14:19

J15i23n81d62ř31i61c56h 18Š84k95o12p44e91k 4135191260555

těšíme se na maďarskou kvalitu pod hlavičkou Siemensu. Nejlepší reference poskytne pražský dopravní podnik ;-D

+3/0
14.4.2016 13:42

M47a83r41t23i18n 43S30l98e93z78á42č21e65k 6559923658805

Jančura je připraven požádat Rakouské šroťáky o dodání nových vagonů během pár měsíců, nebojte ;-D;-D

+6/−4
14.4.2016 13:39

M41a91r15t68i45n 89K82a77r47á38s78e15k 9678313988248

Zase ten vagon z rkaouseho srotaku je porad slusne pohodlny, a jen diky tomu muze jezdit Ostrava-Prhaa skoro zadarmo...

+4/−1
14.4.2016 13:50

M62a26r96t57i26n 91S15l47e42z31á66č77e74k 6729403558515

Asi máme oba jiný pohled na to, co je pohodlné, ale dobrá :-)

Jinak "skoro zadarmo" je blbost, Jančura na tom prodělává (ale dotuje si to z autobusů) - nízká cena je jen důsledek války dopravců, není to z dobroty jeho srdce a nebo kvůli levným vagonům.

+6/−2
14.4.2016 13:52

M36a31r76t34i49n 77K48a50r39á39s95e91k 9308883208218

No mne teda jancurovy vlaky pripadaji dost pohodlne, uz kvuli tomu, ze maji malo sedacek na vagon - velky prostor pro cestujici (rozhodne pohodlneji nez pendolino treba).

Jancura je posledni dobou kolem nuly, takze ty jizdeny kolem 200 -300 kc jsou pedle me docela realna cena (s novymi luxusnimi vaogny s desetinasobnou cenou by to opravdu neslo)

+2/−4
14.4.2016 14:01

M21a50r92t75i67n 33S25l98e10z31á13č68e26k 6109713648485

To je asi věc názoru. Já někde četl, že reálná cena za jízdenku, aby se na tom dalo vydělat, je 500 Kč a více. A takhle by to také zdražilo, pokud by byl jediný dopravce (již mnohokrát odzkoušeno).

+2/0
14.4.2016 14:05

O58l25d93ř76i46c38h 76J28a18n74e62č74e50k 8509116773661

reálná cena za jízdenku se téměř spočítat nedá - jednak náklady na vozokilometr jsou u jednotlivých dopravců asi dost odlišné (RJ s ojetým, za to těžkopádným vozovým parkem, LE s lehkými tramvajemi, ČD s drahými těžkopádnými pendoliny), druhak velmi záleží na tom, jestli by průměrná obsazenost souprav byla 30% nebo 60%.

ohánět se cenou, jaká by tam byla při monopolu, je nesmysl - to je úplně jiný ekonomický model! monopolista může jezdit klidně za dvojnásobek ceny, než jaká by pro něj byla zisková, pokud dospěje k závěru, že na tom vydělá víc.

že RJ s cenami pod 300Kč může vydělávat mu celkem věřím - při 10-vozových dobře zaplněných vlacích, ČD to nevěřím ani náhodou.

+4/−5
14.4.2016 14:16

O63l61d88ř62i75c67h 97J61a34n48e56č45e81k 8239396333361

pan Šlajer bude asi odborář u ČD ;-D nevidím tu jediný jeho názor, ale mínus mi dal - za co?

0/0
14.4.2016 14:26

J80a39n 93M26a43l14i63n97o48v25s49k46ý 9341791622663

Taky k čemu, nežijeme v minulém století R^

+1/−2
14.4.2016 13:23

B47ř42e18t13i58s94l49a36v 78Š83í13m38a 9714711912

Jednu výhodu vlaky bez kupé budou mít, jistí "chlapi" nebudou jiz muset v diskuzích plakat, jaká je to diskriminace vuci muzum, ze na vlaku je jedno celé kupé o 6 (slovy sesti) místech pro zeny!;-D

0/−5
14.4.2016 13:18
Foto

J49a45n 26V23a29l47a71l46í27k 6846989770286

tak to bude celý vagon...

+1/−1
14.4.2016 13:41

B82ř21e87t23i75s82l25a74v 95Š25í33m32a 9444541892

Mne by to nevadilo, ale pochybuji. Pokud nemá vlak jen vagony s kupé, tak ve vlaku dámské kupé nebývá.

A uz jsem videl chlapy, jak se cpou do dámského kupé nebo chlapy bez detí, jak se cpou do kupé pro cestující s detmi.

+2/−1
14.4.2016 13:48

D64a29v59i68d 76V52i56k96t87o63r48a 9464104695717

Já se jim ani nedivím - zejména v případě, kdy je souprava složená ze starých koženek a pro matky s dětmi je řazen nejmodernější vůz řady Bbdgmee236, který jediný v soupravě má například polohovatelné sedačky nebo zásuvky pro notebook. Ať dráhy sestavují soupravy z vozů přiměřeně shodné kvality, pak málokdo poleze do oddílů pro ženy nebo matky.

0/−3
14.4.2016 21:48

B85ř73e95t71i17s95l72a25v 24Š94í88m76a 9744491112

Kecáte, nejsou oddíly pro zeny a matky, na nekterých rychlících je jedno kupé pro zeny, jak uz jsem psal - o sesti místech!Jiz hodne dlouho jsem také nevidel detský vagon nebo oddíl, pouze jedno az dve kupé pro cestující s detmi do deseti let, nikoliv jen s matkami!

Pokud je vlak slozen ze starých vagonu s kozenkami, je tam zarazen jeden vuz s plosinou pro nástup vozíckáru, prostor na kola, jedno kupé pro handicapované, jedno dámské kupé, jedno az dve kupé pro cestující s detmi a dalsí kupé pro vsechny ostatní, a ve vetsine prípadu tam nejsou polohovatelné sedacky!

A dál uz vylozene lzete - existuje dost muzu, kterí zámerne lezou do kupé, kde jsou zeny, i kdyz je vlak slozený z více pekných vagonu a prímo sousední kupé jsou prázdná.

Vím od zen a dívek z príbuzenstva a kolegyn, ze je to muzské obtezování ve vlaku porádne stve, jenze to si ubozí, sobectí mamánkové pri své primitivnosti neuvedomují.... A ze jich podobných je dost i tady, vidím dle mínusu u svého prvního príspevku.;-D

+1/0
14.4.2016 22:55

J89a96n 13K27o55ř62á64n 7487188518396

to jsou cifry

0/0
14.4.2016 13:01

V63a90c34l22a44v 78P73e35r53o46u57t47k82a 6828687564441

opavažte sebou vzít batoh,kufr prostě cestování pouze s papírovými kapesníčky a láhví pramenité vody..hnus velebnosti ..po příšerných Elfantech další pokrok.

+5/−13
14.4.2016 12:46

P54a80v63e79l 32M48a62t58o48u96š52e25k 5330187578624

Přitom Elefanty patří z našich nových vozidel k tomu lepšímu.

+7/−1
14.4.2016 12:51

V65a65c18l34a88v 82P54e97r10o23u57t52k49a 6648437724921

ale jen pro toho kdo je nepoužívá, odkladový prostor nad sebou minimální a tak většina lidi použije vedlejší sedačku,strarej panták tam jste dal skro vše. V uličce pokud jedete ve špičce a stojíte nelze projít,což začívá většina cestujicích co jezdí v ranních špičkách s tí mbojuje pravidelně. Ten vlak se nepovedl,ale holt není s čím srovnávat.

+2/−1
14.4.2016 17:42

O18l14d62ř69i75c83h 67J85a59n85e39č75e82k 8379236483891

příměstská jednotka jaksi není úplně stavěná na to, aby v ní každý druhý cestoval s velkým batohem nebo kufrem. kdyby tam byly odkládací police na zavazadla jako např. v railjetu, tak byste brečel, že se v plném vlaku stojí v uličce, zatímco police na zavazadla zejí prázdnotou a místo nich měly být další sedačky. ten malý odkládací prostor je daný dvoupatrovým řešením.

ono ve švýcarských 'IC 2000' to není o moc lepší - a to se přitom jedná o dálkové vlaky! do poličky nad hlavou toho moc nedostanete - opět kvůli dvoupatrovosti. tam je dobré řešení, že opěradla sedadel nejsou svislá, ale šikmá a prostor na zavazadla je tak mezi sedadly. ale větší batoh tam stejně nedostanete.

+2/0
15.4.2016 11:44

M29i26r12e48k 20Z64á97v19o81d31n35ý 7142157980418

Nechápu, co to má společného s batohem. Místa pro něj bude stejně nebo i více. Nebo jste sobecky batohem zabíral celé kupé?

+6/0
14.4.2016 13:33

V18a52c39l10a52v 98P94e88r33o65u13t32k68a 6678337404291

cestujete vlakem? pravidelný problém na trase např Praha Olomouc ,kde lidé např. kufry s kolečky což dnes hojně používají ženy jsou nuceny stavět do uličky ..a sobecký batoh 40l. tak ten tam nedáte.

+2/0
14.4.2016 17:46

V38í10t74ě24z55s90l69a92v 97B71o66c11h 6462595545796

České dráhy v roce 2016 kupují vlaky pro 21. století. Sláva!

+2/−9
14.4.2016 12:46

M39i43r73e83k 83Z48á46v29o30d23n24ý 7532617740498

To už dělají dávno...

+7/0
14.4.2016 13:33

K24a96r94e84l 75Ř97e66h93á96č48e39k 9582110331322

Jste zaspal dobu, toto se děje již hodně dlouho.

+3/0
14.4.2016 13:45

P32a28v52e77l 87M37a88t65o45u54š61e37k 5930347778554

Myslím, že v případě zmíněného Švýcarska jsou velkoprostorové vozy to poslední, co bychom museli následovat. Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku, pak bude situace samozřejmě jiná. Dokonce se domnívám, že právě kupé jsou v ČR to, co mnohé lidi táhne do vlaku místo do autobusu (který je a bohužel ještě dlouho bude ve většině relací rychlejší). A mohu-li si dovolit ještě jednu poznámku, tak bych rád apeloval na kohokoli, kdo bude příště objednávat nová žel. vozidla pro ČR, aby se napříště vyvaroval objednávání takových paskvilů, jako jsou nové jednotky InterPanter. To snad má být pomsta cestujícím. Bezdůvodně úzká skříň (skoro bych si tipl, že mohla být původně určena pro nějakou úzkorozchodnou železnici) a z toho plynoucí stísněnost interiéru (zkuste si soupravu projít byť jen s malým batohem nebo s větším kufrem!), schody všude kam se podívám, nedostatek dveří (vyhlédnu si zvenčí místo, načež nastane problém, jak se k němu dostat - i bez zavazadla, natož pak s ním), šílené jízdní vlastnosti i na relativně slušných tratích (mnohem horší než u všech vozidel, která jsem kdy poznal, včetně parních lokomotiv a starých el. jednotek řad 451 a 452), hlučnost. Možná bych ještě na něco přišel, ale myslím, že i tak je toho až dost. Prostě děs a hrůza. Takto si nová vozidla na našich tratích opravdu nepředstavuji. Pokud toto skutečně ovládne rychlíky, budou cestující ještě oprávněně v dobrém vzpomínat na staré vozy z NDR!

+10/0
14.4.2016 12:45

J49i45ř95í 26K86o49c64u69r13e40k 6765794865458

Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku,

Jo, ze Svatého Mořice do Davosu za dvě hodiny vlakem. To žeru!

+1/−1
14.4.2016 13:28

J18i86ř27í 95K89o90c35u18r95e61k 6855174395488

A z Ženevy do Curichu je to 2:46. A to jsem se k Bodamskému jezeru nedostal, Kdybych totiž chtěl až do Kostnice, tak je to 4:16. Což časově odpovídá relaci Plzeň-Praha-Brno

+6/0
14.4.2016 13:36

P31a46v38e98l 71M69a83t19o65u37š15e45k 5780867188834

Fajn, neměl jsem u ruky jízdní řád, ale např. z Chebu do Třince je to málokdy pod 8 hodin, z Rumburka do Horního Dvořiště cca totéž. chápete, co jsem tím chtěl říci?

+2/0
14.4.2016 15:29
Foto

M95i22c84h58a18l 52S50m75í38t86k63a 8244374983646

Jenže Ženeva - Kostnice je 350 km (4:50 hod) a Cheb - Třinec 622 km (8 hod). Cestovní rychlost je velmi podobná. Jinak srovnávat Ženevu a Rumburk a Kostnici s Horním Dvořištěm je mimo mísu.

0/0
16.4.2016 10:49

O11l41d35ř30i81c92h 48J80a25n74e33č76e61k 8689846553551

plus, ale jen za druhou půlku příspěvku. InterPanterem jsem ještě nejel, RegioPanter každopádně fakt nic moc.

jak už uvedli jiní, Švýcarsko za 2 hodiny vlakem rozhodně nepřejedete, možná severojižním směrem po otevření Gotthardu, ale to z Bohumína do Břeclavi zvládnete taky. mně to před 3 týdny trvalo skoro 5,5 hodiny a to jsem přestupy ztratil dohromady 25 minut (Buchs - Zürich - Lausanne - Le Chatelard). zpět z Zermattu do Buchsu to nejrychlejším spojem jsou 4,5 hodiny.

nehledě na to, že Švýcarsko je co do plochy cca. poloviční oproti ČR, takže v ČR nemůžete očekávat stejné jízdní doby.

+1/−1
14.4.2016 14:09

P31a87v76e88l 94M53a89t23o93u86š33e43k 5820307948374

Dobrá, 2 hodiny jsou málo, například Chur - Ženeva vychází něco přes 4 h, ale pořád je to cca polovina cesty po naší republice ze západu na východ. Jistě že je to dáno i velikostí země, nicméně vlaky by měly být přizpůsobeny mj. právě i velikosti země a běžným cestovním vzdálenostem.

+2/0
14.4.2016 15:35

O37l50d44ř47i60c86h 12J12a73n14e43č42e28k 8739236683111

pendolino jede z Ostravy do Chebu 6 hodin, to rozhodně není dvojnásobek 4h. a pokud budete hledat relace, kde se nejprve musíte lokálkami dostat na hlavní trať (např. Ostravice - Kraslice), tak takové ve Švýcarsku najdete taky - např. St. Moritz - Le Chatelard máte 7,5 hodiny.

pokud vím, tak Rakousko má ještě rychlejší železnice než Švýcarsko (Wien - Innsbruck až 230 km/h, Švýcaři jezdí pokud vím do 200) a přesto na přejetí ze západu na východ potřebujete dobrých 8 hodin. a pojedete railjetem bez kupé. zkrátka nemůžete tak jednoduše porovnávat.

tím nechci říct, že by vlaky v ČR neměly být rychlejší - to určitě ano, páteřní tratě na 200 - 230 km/h by se určitě užily. ale politika tomu nikdy nebyla nakloněna ;-(

+2/0
14.4.2016 16:04

D17a67n15i21e86l 21R46e81i40c68h98e60l 8579809903

Ještě zde nebyla zmíněna jedna z neoddiskutovatelných výhod velkoprostoru - a tou je větší bezpečnost.

+6/−1
14.4.2016 12:43
Foto

M13a80r33t40i43n 21P18i69š11t74o85r30a 8498558796749

To je snad jediná, proto se nezmiňuje.

0/−2
14.4.2016 13:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.