Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V22a17c97l26a15v 71H73a71j46e43k 3326489449

Mají disciplinované cestující na rozdíl od ČR.

0/0
18.4.2016 13:40

V88a24c15l71a88v 45H89a68j61e45k 3646799199

No přece po vzoru Ruska také velkoprostorové ;-D;-D;-D (žertuji)

0/0
18.4.2016 13:38

L55u82c87i18a25n 86P35a19p86a33z38i91a42n 5914877491695

Ve vlaku, kde není kupé, nerad cestují delší vzdálenosti. Podle mne dělají české dráhy chybu, pokud nechtějí mít také kupé.

+2/0
16.4.2016 23:26

D77a26v44i95d 36V13i45k14t68o18r10a 9854764525287

Nebudou kupé? O důvod méně jezdit pravidelně vlakem. Nejlepší kupátka, která znám, jsou ta ve vozech řady A (zelené z Bautzenu), která mi svými stěnami laděnými do tmavého dřeva, otevíracími okny a širokými rozkládacími seslemi přijdou útulná a poskytující dostatek soukromí. Moderní velkoprostory si prosím nechte od cesty: nedostatek soukromí, strašlivě přesvícené interiéry jak na operačním sále, nepohodlné sedačky, hluk od ostatních spolucestujících a mnohdy neútulný interiér, kde si připadám jak v akváriu. Raději budu jezdit svou staromódní amerikou, nákladově to vyjde skoro nastejno a pohodlí nesrovnatelné.

+2/−5
14.4.2016 21:43

R17a59d87e85k 62J30a56n95a38t57a 9645856234382

Nicméně nejvíce se jezdí vlakem ve Švýcarsku, kde (viz článek) vozy s kupé nepotkáte (vyjma nočních vlaků).

0/0
16.4.2016 0:54

P96e57t49r 97Z83a28s29k83o81č52i46l 2835482178869

Jezdíval jsem vlakem, protože se tam dalo otevřít okno, člověk tam měl svěží vzduch a nemusel řídit. Dneska se tam člověk dusí v klimatizaci, třeští mě z těch chemikálií hlava, a ještě tam něco chytím od pokašlávajícího open space. Tak jsem se jim na to vyprdnul a radši smrdím s autem, kde mám své "kupé" a můžu si otevřít větrání bez klimatizace, nebo i to okno. Strčte si ty super nové klimatizované vagony...

+3/−5
14.4.2016 21:23

O48l41d43ř15i30c42h 53J16a35n28e23č80e87k 8869406503881

hlavně že tam nemáte ty chemikálie a cestou si odpočinete.

pokašlávajícímu open space se dá celkem snadno vyhnout - většinou stačí přestoupit do 1. třídy.

+1/−2
15.4.2016 11:38

M17i16r21o67s12l12a58v 32H44a34š16p51l 9111249235689

Já s kupéčky nemám problém a pokud jsme jezdili s partou lidí nebo rodinou, tak je mi kupé výrazně příjemnější. Nevidím problém, aby část vlaku byla "letadlová" a část s kupé. Když kdysi začínaly EC a SC, tak tam byly i kombinované vagony.Třeba v RJ, když jedu sám, tak preferuju tiché kupé.

Já nemám ani problém s úplně starými zelenými vagony, pokud jsou čisté. Nakupování stále nových vozů mi přijde jako slušné plýtvání.

+10/−1
14.4.2016 15:42

O56l95d24ř59i64c80h 84J90a31n30e83č12e39k 8429536413631

souhlas, ale ne s posledním odstavcem. na řadě tratí dodnes jezdí 30 a více let staré koženky, které jsou dávno za svou životností, jak technicky, tak hlavně morálně. vozový park ČD je stále ještě dost zastaralý na to, aby mělo smysl nové vozy nakupovat.

+3/0
14.4.2016 15:55

J39i76n36d48ř84i46c82h 20Š70k95o35p12e14k 4205151540335

technická životnost - souhlasím, morální životnost je nesmysl. Pokud je vnitřek komplet nový a vše funguje (po technické stránce), je nějaká hra na morální životnost blbost

+2/0
14.4.2016 16:14

O90l71d79ř84i18c32h 25J89a46n27e98č28e89k 8899926523211

no, byla tu řeč o 'úplně starém zeleném vagonu', pod čímž si představím koženku s netěsnícím otevíratelným oknem s drncajícím podvozkem, kvílejícími brzdami a to vše při maximální rychlosti 120 km/h.

to je zastaralé jak technicky, tak i morálně.

a pokud to chcete uvézt do stavu hodného 21. století, tak musíte vyměnit snad úplně všechno kromě rámu a skříně a pokud se Vám to povede levněji než koupit nový vagon, tak to určitě už nebude ten 'úplně starý zelený vagon'.

+1/0
14.4.2016 16:24

M34a86t73ě83j 20V23o13n88d68ř54i81č85k20a 4254390788476

Například první generace ICE DB má vozy II. třídy napůl kupé a velkoprostor. Bohužel jsou to asi jediné rychlovlaky s kupé. Přesně pro skupiny, které jste jmenoval, jsou kupé ideální. Jejich zachování v menším rozsahu by bylo rozhodně na místě.

+5/0
14.4.2016 17:02

I69v72a55n54a 17N60e46j11e66d47l63í30k79o12v82á 6898784333403

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo

Hm, zajímavé, to by mě asi nenapadlo

+1/0
14.4.2016 15:19

V69a23c77l68a90v 26H62a49j39e78k 3316879309

To byl nápad týmu pana Šípa už v roce 1994.

0/0
18.4.2016 8:34

V79í29t27ě47z96s14l73a50v 72B26o71c59h 6812195665706

Pět let jsem dojížděl i 2x týdně do Brna a vždycky si systematicky vybíral velkoprostorové vozy a často se rozčiloval, že ČD nedodržují řazení a žádný ve vlaku není, ač tam být má. Teď dojíždím denně do Prahy a mám to stejně, byť s tou výhodou, že nabídka je nyní mnohem širší.

Jednoznačná pozitiva:

* Větší pocit soukromí - zní to paradoxně, ale cítím se lépe, když proti sobě mám opěradlo jiné sedačky, než když na mě civí proti mně sedící lidé, se kterými jsem uzavřen v miniaturním prostoru (akorát nechápu, proč po povedené řadě Bdmpee233, která je co do vybavení a uspořádání podle mě top vagón ČD, přišla řada Bdpee231 se čtyřsedačkama proti sobě, strašným stolkem, o jehož nohu jsem se několikrát praštil do kolena a o jehož skládací mechanismus si natrhnul tričko ;-€ )

* Snadnější usazení - Vlezu do vagónu a v podstatě hned vidím, kde je volné místo. Místo toho abych procházel chodbou, koukal do jednotlivých oddílů (přičemž ti, co je tak zbožňují, je většinou mají rádi proto, že se tam ve dvou zabarikádují, zatáhnou záclony a natáhnou se každý přes jednu řadu sedaček) a spekuloval jestli vlézt do kupé, kde je 5 lidí nebo zkusit štěstí, že v tom dalším budou jen 3....

* větší bezpečí - hlavně u nočního vlaku to vítám

+14/−3
14.4.2016 15:06

J91a17r86o83s68l64a69v 11S81t39u90c67h31l67í79k 7786278822106

Ale pár kupé bez oken a větrání pro bezdomovce aby se ve vlaku cítili doře by zůstat mělo. I s ohledem na ostatní cestující.

0/0
14.4.2016 14:19

J61i63n84d85ř15i81c67h 53Š51k28o85p80e58k 4905571310905

těšíme se na maďarskou kvalitu pod hlavičkou Siemensu. Nejlepší reference poskytne pražský dopravní podnik ;-D

+3/0
14.4.2016 13:42

M46a28r65t20i28n 45S18l15e46z52á82č91e47k 6549753818575

Jančura je připraven požádat Rakouské šroťáky o dodání nových vagonů během pár měsíců, nebojte ;-D;-D

+6/−4
14.4.2016 13:39

M12a85r15t12i15n 26K25a22r51á25s10e79k 9988193988768

Zase ten vagon z rkaouseho srotaku je porad slusne pohodlny, a jen diky tomu muze jezdit Ostrava-Prhaa skoro zadarmo...

+4/−1
14.4.2016 13:50

M42a59r61t72i81n 26S55l78e49z61á98č74e15k 6969513148335

Asi máme oba jiný pohled na to, co je pohodlné, ale dobrá :-)

Jinak "skoro zadarmo" je blbost, Jančura na tom prodělává (ale dotuje si to z autobusů) - nízká cena je jen důsledek války dopravců, není to z dobroty jeho srdce a nebo kvůli levným vagonům.

+6/−2
14.4.2016 13:52

M56a15r51t29i85n 30K13a52r67á13s44e38k 9168363538158

No mne teda jancurovy vlaky pripadaji dost pohodlne, uz kvuli tomu, ze maji malo sedacek na vagon - velky prostor pro cestujici (rozhodne pohodlneji nez pendolino treba).

Jancura je posledni dobou kolem nuly, takze ty jizdeny kolem 200 -300 kc jsou pedle me docela realna cena (s novymi luxusnimi vaogny s desetinasobnou cenou by to opravdu neslo)

+2/−4
14.4.2016 14:01

M59a86r91t13i98n 40S56l16e65z49á15č50e19k 6259103208765

To je asi věc názoru. Já někde četl, že reálná cena za jízdenku, aby se na tom dalo vydělat, je 500 Kč a více. A takhle by to také zdražilo, pokud by byl jediný dopravce (již mnohokrát odzkoušeno).

+2/0
14.4.2016 14:05

O32l93d67ř78i90c21h 56J19a14n78e81č27e72k 8239186923241

reálná cena za jízdenku se téměř spočítat nedá - jednak náklady na vozokilometr jsou u jednotlivých dopravců asi dost odlišné (RJ s ojetým, za to těžkopádným vozovým parkem, LE s lehkými tramvajemi, ČD s drahými těžkopádnými pendoliny), druhak velmi záleží na tom, jestli by průměrná obsazenost souprav byla 30% nebo 60%.

ohánět se cenou, jaká by tam byla při monopolu, je nesmysl - to je úplně jiný ekonomický model! monopolista může jezdit klidně za dvojnásobek ceny, než jaká by pro něj byla zisková, pokud dospěje k závěru, že na tom vydělá víc.

že RJ s cenami pod 300Kč může vydělávat mu celkem věřím - při 10-vozových dobře zaplněných vlacích, ČD to nevěřím ani náhodou.

+4/−5
14.4.2016 14:16

O28l14d47ř15i91c10h 98J85a79n79e79č92e36k 8679916663151

pan Šlajer bude asi odborář u ČD ;-D nevidím tu jediný jeho názor, ale mínus mi dal - za co?

0/0
14.4.2016 14:26

J22a67n 74M24a48l39i82n98o29v58s38k42ý 9511401212353

Taky k čemu, nežijeme v minulém století R^

+1/−2
14.4.2016 13:23

B89ř21e61t15i83s32l93a81v 97Š20í41m63a 9814451862

Jednu výhodu vlaky bez kupé budou mít, jistí "chlapi" nebudou jiz muset v diskuzích plakat, jaká je to diskriminace vuci muzum, ze na vlaku je jedno celé kupé o 6 (slovy sesti) místech pro zeny!;-D

0/−5
14.4.2016 13:18
Foto

J24a21n 60V54a43l77a75l88í30k 6486849420706

tak to bude celý vagon...

+1/−1
14.4.2016 13:41

B65ř43e49t67i53s12l25a15v 85Š81í81m27a 9854751142

Mne by to nevadilo, ale pochybuji. Pokud nemá vlak jen vagony s kupé, tak ve vlaku dámské kupé nebývá.

A uz jsem videl chlapy, jak se cpou do dámského kupé nebo chlapy bez detí, jak se cpou do kupé pro cestující s detmi.

+2/−1
14.4.2016 13:48

D16a74v11i62d 42V44i26k81t96o96r43a 9584114895237

Já se jim ani nedivím - zejména v případě, kdy je souprava složená ze starých koženek a pro matky s dětmi je řazen nejmodernější vůz řady Bbdgmee236, který jediný v soupravě má například polohovatelné sedačky nebo zásuvky pro notebook. Ať dráhy sestavují soupravy z vozů přiměřeně shodné kvality, pak málokdo poleze do oddílů pro ženy nebo matky.

0/−3
14.4.2016 21:48

B29ř51e60t38i47s58l51a86v 60Š66í40m10a 9414391432

Kecáte, nejsou oddíly pro zeny a matky, na nekterých rychlících je jedno kupé pro zeny, jak uz jsem psal - o sesti místech!Jiz hodne dlouho jsem také nevidel detský vagon nebo oddíl, pouze jedno az dve kupé pro cestující s detmi do deseti let, nikoliv jen s matkami!

Pokud je vlak slozen ze starých vagonu s kozenkami, je tam zarazen jeden vuz s plosinou pro nástup vozíckáru, prostor na kola, jedno kupé pro handicapované, jedno dámské kupé, jedno az dve kupé pro cestující s detmi a dalsí kupé pro vsechny ostatní, a ve vetsine prípadu tam nejsou polohovatelné sedacky!

A dál uz vylozene lzete - existuje dost muzu, kterí zámerne lezou do kupé, kde jsou zeny, i kdyz je vlak slozený z více pekných vagonu a prímo sousední kupé jsou prázdná.

Vím od zen a dívek z príbuzenstva a kolegyn, ze je to muzské obtezování ve vlaku porádne stve, jenze to si ubozí, sobectí mamánkové pri své primitivnosti neuvedomují.... A ze jich podobných je dost i tady, vidím dle mínusu u svého prvního príspevku.;-D

+1/0
14.4.2016 22:55

J67a66n 73K69o23ř29á84n 7527978538826

to jsou cifry

0/0
14.4.2016 13:01

V46a51c34l93a11v 34P91e66r40o30u88t48k27a 6618287244431

opavažte sebou vzít batoh,kufr prostě cestování pouze s papírovými kapesníčky a láhví pramenité vody..hnus velebnosti ..po příšerných Elfantech další pokrok.

+5/−13
14.4.2016 12:46

P32a41v12e86l 48M38a39t68o88u87š69e38k 5760527178544

Přitom Elefanty patří z našich nových vozidel k tomu lepšímu.

+7/−1
14.4.2016 12:51

V11a16c26l91a59v 41P48e43r10o18u54t29k49a 6218507984841

ale jen pro toho kdo je nepoužívá, odkladový prostor nad sebou minimální a tak většina lidi použije vedlejší sedačku,strarej panták tam jste dal skro vše. V uličce pokud jedete ve špičce a stojíte nelze projít,což začívá většina cestujicích co jezdí v ranních špičkách s tí mbojuje pravidelně. Ten vlak se nepovedl,ale holt není s čím srovnávat.

+2/−1
14.4.2016 17:42

O61l20d94ř66i44c17h 22J64a15n23e64č62e88k 8879236433461

příměstská jednotka jaksi není úplně stavěná na to, aby v ní každý druhý cestoval s velkým batohem nebo kufrem. kdyby tam byly odkládací police na zavazadla jako např. v railjetu, tak byste brečel, že se v plném vlaku stojí v uličce, zatímco police na zavazadla zejí prázdnotou a místo nich měly být další sedačky. ten malý odkládací prostor je daný dvoupatrovým řešením.

ono ve švýcarských 'IC 2000' to není o moc lepší - a to se přitom jedná o dálkové vlaky! do poličky nad hlavou toho moc nedostanete - opět kvůli dvoupatrovosti. tam je dobré řešení, že opěradla sedadel nejsou svislá, ale šikmá a prostor na zavazadla je tak mezi sedadly. ale větší batoh tam stejně nedostanete.

+2/0
15.4.2016 11:44

M20i44r35e63k 12Z83á97v12o78d93n18ý 7882577470878

Nechápu, co to má společného s batohem. Místa pro něj bude stejně nebo i více. Nebo jste sobecky batohem zabíral celé kupé?

+6/0
14.4.2016 13:33

V84a75c66l57a49v 20P92e93r61o86u46t75k84a 6538227934201

cestujete vlakem? pravidelný problém na trase např Praha Olomouc ,kde lidé např. kufry s kolečky což dnes hojně používají ženy jsou nuceny stavět do uličky ..a sobecký batoh 40l. tak ten tam nedáte.

+2/0
14.4.2016 17:46

V82í38t75ě24z44s81l77a21v 92B86o49c98h 6322175665346

České dráhy v roce 2016 kupují vlaky pro 21. století. Sláva!

+2/−9
14.4.2016 12:46

M79i86r32e40k 72Z33á52v26o82d48n26ý 7352987530888

To už dělají dávno...

+7/0
14.4.2016 13:33

K83a82r35e59l 81Ř33e52h12á97č54e63k 9622690931702

Jste zaspal dobu, toto se děje již hodně dlouho.

+3/0
14.4.2016 13:45

P53a29v22e95l 96M31a81t30o86u39š22e91k 5750287568784

Myslím, že v případě zmíněného Švýcarska jsou velkoprostorové vozy to poslední, co bychom museli následovat. Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku, pak bude situace samozřejmě jiná. Dokonce se domnívám, že právě kupé jsou v ČR to, co mnohé lidi táhne do vlaku místo do autobusu (který je a bohužel ještě dlouho bude ve většině relací rychlejší). A mohu-li si dovolit ještě jednu poznámku, tak bych rád apeloval na kohokoli, kdo bude příště objednávat nová žel. vozidla pro ČR, aby se napříště vyvaroval objednávání takových paskvilů, jako jsou nové jednotky InterPanter. To snad má být pomsta cestujícím. Bezdůvodně úzká skříň (skoro bych si tipl, že mohla být původně určena pro nějakou úzkorozchodnou železnici) a z toho plynoucí stísněnost interiéru (zkuste si soupravu projít byť jen s malým batohem nebo s větším kufrem!), schody všude kam se podívám, nedostatek dveří (vyhlédnu si zvenčí místo, načež nastane problém, jak se k němu dostat - i bez zavazadla, natož pak s ním), šílené jízdní vlastnosti i na relativně slušných tratích (mnohem horší než u všech vozidel, která jsem kdy poznal, včetně parních lokomotiv a starých el. jednotek řad 451 a 452), hlučnost. Možná bych ještě na něco přišel, ale myslím, že i tak je toho až dost. Prostě děs a hrůza. Takto si nová vozidla na našich tratích opravdu nepředstavuji. Pokud toto skutečně ovládne rychlíky, budou cestující ještě oprávněně v dobrém vzpomínat na staré vozy z NDR!

+10/0
14.4.2016 12:45

J66i14ř13í 65K73o72c35u43r80e77k 6885774755208

Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku,

Jo, ze Svatého Mořice do Davosu za dvě hodiny vlakem. To žeru!

+1/−1
14.4.2016 13:28

J62i58ř55í 39K28o14c39u11r32e16k 6625954945478

A z Ženevy do Curichu je to 2:46. A to jsem se k Bodamskému jezeru nedostal, Kdybych totiž chtěl až do Kostnice, tak je to 4:16. Což časově odpovídá relaci Plzeň-Praha-Brno

+6/0
14.4.2016 13:36

P88a56v34e55l 28M86a59t58o13u30š97e28k 5850407288184

Fajn, neměl jsem u ruky jízdní řád, ale např. z Chebu do Třince je to málokdy pod 8 hodin, z Rumburka do Horního Dvořiště cca totéž. chápete, co jsem tím chtěl říci?

+2/0
14.4.2016 15:29
Foto

M53i16c20h33a79l 66S62m56í24t26k76a 8444964493696

Jenže Ženeva - Kostnice je 350 km (4:50 hod) a Cheb - Třinec 622 km (8 hod). Cestovní rychlost je velmi podobná. Jinak srovnávat Ženevu a Rumburk a Kostnici s Horním Dvořištěm je mimo mísu.

0/0
16.4.2016 10:49

O77l34d45ř85i55c32h 69J89a25n60e59č38e57k 8209426723201

plus, ale jen za druhou půlku příspěvku. InterPanterem jsem ještě nejel, RegioPanter každopádně fakt nic moc.

jak už uvedli jiní, Švýcarsko za 2 hodiny vlakem rozhodně nepřejedete, možná severojižním směrem po otevření Gotthardu, ale to z Bohumína do Břeclavi zvládnete taky. mně to před 3 týdny trvalo skoro 5,5 hodiny a to jsem přestupy ztratil dohromady 25 minut (Buchs - Zürich - Lausanne - Le Chatelard). zpět z Zermattu do Buchsu to nejrychlejším spojem jsou 4,5 hodiny.

nehledě na to, že Švýcarsko je co do plochy cca. poloviční oproti ČR, takže v ČR nemůžete očekávat stejné jízdní doby.

+1/−1
14.4.2016 14:09

P91a78v10e52l 72M25a80t35o10u20š38e51k 5510617198434

Dobrá, 2 hodiny jsou málo, například Chur - Ženeva vychází něco přes 4 h, ale pořád je to cca polovina cesty po naší republice ze západu na východ. Jistě že je to dáno i velikostí země, nicméně vlaky by měly být přizpůsobeny mj. právě i velikosti země a běžným cestovním vzdálenostem.

+2/0
14.4.2016 15:35

O51l72d81ř98i83c95h 48J62a89n58e72č50e18k 8529236503161

pendolino jede z Ostravy do Chebu 6 hodin, to rozhodně není dvojnásobek 4h. a pokud budete hledat relace, kde se nejprve musíte lokálkami dostat na hlavní trať (např. Ostravice - Kraslice), tak takové ve Švýcarsku najdete taky - např. St. Moritz - Le Chatelard máte 7,5 hodiny.

pokud vím, tak Rakousko má ještě rychlejší železnice než Švýcarsko (Wien - Innsbruck až 230 km/h, Švýcaři jezdí pokud vím do 200) a přesto na přejetí ze západu na východ potřebujete dobrých 8 hodin. a pojedete railjetem bez kupé. zkrátka nemůžete tak jednoduše porovnávat.

tím nechci říct, že by vlaky v ČR neměly být rychlejší - to určitě ano, páteřní tratě na 200 - 230 km/h by se určitě užily. ale politika tomu nikdy nebyla nakloněna ;-(

+2/0
14.4.2016 16:04

D83a64n96i96e95l 62R53e20i84c45h92e27l 8479639513

Ještě zde nebyla zmíněna jedna z neoddiskutovatelných výhod velkoprostoru - a tou je větší bezpečnost.

+6/−1
14.4.2016 12:43
Foto

M26a86r83t38i43n 87P24i53š26t20o92r98a 8738718826869

To je snad jediná, proto se nezmiňuje.

0/−2
14.4.2016 13:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.