Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Czechia nikdy, odmítají název někteří vývozci. Jiní jej dávno používají

Portál iDNES.cz oslovil české vývozce s otázkou, jak se staví k nové kratší variantě názvu země Czechia a zda tak hodlají označovat své výrobky prodávané v zahraničí. Výsledek? Nepřevládá ani hlas pro, ani proti. Některé firmy označení Czechia již používají nebo ho vítají, jiným se nelíbí. Ať už proto, že zákazníci jsou zvyklí na „Czech Republic“, nebo kvůli obavám, že si nás v zahraničí budou plést s Čečenskem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81a18r26e88k 33V94y94m40a55z91a70l 5598526282420

Pamatuji si jak mně za pojmenování naší země I'm from Czechia angličtinářka napomínala a opravovala na Czech. Nikdy jsem ji stejně neposlechnul a vždy používám při cestách po světě I'm from Czechia.... Vždy mně v Evropě okamžitě zařadili na správné místo a nechápu ty debaty, proč tento název nepoužívat.... V USA jsem nejdříve nastínil, střední Evropa a přidal Czechia.... Opět žádný problém..... Tak opravdu je to jen o dojmu každého z nás, jak se s tím vyrovnáme.... ale já to používám od vzniku samostatného Česka....

0/0
20.4.2016 19:29

J63a96r10o18s80l11a63v 22R25y52c75h95t66á66ř 2924399649786

Pan David Karásek, mmcité1, výrobce městského mobiliáře, Bílovice citoval pouze část myšlenky Michala Horáčka. Jak to bývá u některých spoluobčanů, vytrhl jen kousek věty a o jejím autorovi vynáší silácké odsudky ve stylu "jde o úplný nesmysl".

Nic nevím o tom, jaké úspěchy dosáhl tento výrobce městského mobiliáře z Bilovic na poli práce s jazykem, v oblasti vytrhávání ze souvislostí to však panu Karáskovi jde velkolepě.

Netuším, kde se ve výrobci městského mobiliáře z Bílovic bere drzost hodnotit výroky respektovaného a úspěšného autora poezie i próz jako "úplný nesmysl".

Snad jediným vysvětlením by mohlo být, že tento podnikatel odněkud z jakéhosi Bílovce je úplný...

Slovo Czechia náš přibližuje slovům jako je Albania, Romania, Sebria a blíží se anglickému označení Čečenska.

Horáčkem navrhovaný Czechland je odvozen z Nederland, Deutschland, England...

+1/−2
18.4.2016 22:20

M30a57r49t46i31n 67H91u95d84e62c56e23k 3313179849803

se obavam, ze pani z Tonaku si plete Czechii s mistni vyslovnosti naseho statu v jinych krajinach kam dodavaji (Asie).

Ale to je sumak hodinky ci holinky.

+2/−1
18.4.2016 18:18

L69a54d16i26s45l75a28v 95T11r45i57s98k37a 4725627620

No, některé jiné země taky požívají různé varianty. Například u takové Číny jsem se setkal se dvěmi možnostmi.

Made in China

Made in P.R.C.

Zvláště ta druhá ovšem u Čechů vyvolává spíše úsměv na rtech. Podobně to bude nejspíš i u cizinců s Czechia.

+1/−2
18.4.2016 18:16

P15a79v32e70l 92S26o75b41o26t84k25a 5110654

A co třeba název Taboulistan??

http://www.csfd.cz/film/333990-hura-na-francii/prehled/

0/0
18.4.2016 18:01

K12a30r67e20l 85D96r47d32a 6474432547

Důležité je nezmizet z povrchu zemského jako Slovensko. Nikdy nevím, zda se myslí Slovensko nebo Slovinsko. A nejhorší je, že i v té slovinštině si hezky počtu, tak mě ani hned netrkne, že nejde o Slováky. ;-D

0/0
18.4.2016 16:42

L38a52d45i84s20l92a67v 21T98r93i17s51k84a 4245877520

No, Slovakia a Slovenia mi zase až tak podobné nepřijde, ale uznávám, že ostatní na to mohou mít jiný názor.

0/0
18.4.2016 18:17

R78o74s10t59i59s27l40a97v 25S88i88k51s75t24a 7392673458

Asi takhle - Tschechien v Německu už teď zní jako Chechnya. Takže Chechia vs. Chechna, určitě ne. Czech Republic - ano, není moc libozvučný, ale technicky proč ne. Čechy a Morava ve stylu Bosna a Hercegovina, to nikdo moc asi používat nebude (možná tak Němci by si vzpomněli na Böhmen und Mähren).

Za mně: já bych se hrdě přihlásil k CZECHOSLOVAKIA. Ostatně stejně půlka Slováků bydlí v Čechách, takže Československo de facto jsme. Zatímco Slovensko se jasně definovalo jako mírně nacionalistický stát a odtrhlo od Čech, tak jsem přesvědčen o tom, že u nás to tak nikdy nebylo - tady takové nacionalistické tendence nikdy nebyly. Jsme v podstatě mírumilovný, poklidný stát, sestávající z Čechů, Moravanů, Slezanů - a Slováků (dobře, a ještě Ukrajinců a Vietnamců). Z mého pohledu - já bych se tedy vrátil k Československu, nevidím důvod, proč by vedle sebe nemohly být Československo a o kousek dál na východ Slovensko. Někomu to možná přijde přitažené, ale víte o tom, že s Makedonií to je také trochu jinak? Že Makedonie není TA Makedonie, ale kus Řecka, které Makedonii, tj. FYROM, těžko uznává? (FYROM - Former Yugoslavian Republic Of Macedonia).

0/−2
18.4.2016 16:16

V76a41c49l80a90v 31V32a27v13r11a 3707944775827

To údolí kdesi mezi Baltikem a Jadranem nemá vážnost světa. To je opravdu o ničem.

Československo byla kdysi maličká zem s určitou vážností a výrobky měly ve světě váhu. Po rozdělení republiky separatisty zbyly trosky průmyslu, a vesměs všechno dnes drží nad vodou firmy z ciziny nebo cizí majitelé firem.

Těžký průmysl je odrovnán, spotřební je skoro na nule, textilky serovnány se zemí stejně jako sklárny, porcelánky, bižu která šla do celého světa, Skloexport, a stovky dalších co vydělávaly pro stát miliardy. Ani ta Škodovka není česká a stát ji raději prodal než aby si půjčil ne modernizaci.

Zisky takových firem jde do zahraničí a stát z nich má jen tu daň.

Jestliže se kdysi vaší zemi říkalo "Těžkoslovensko", pak dnes se tomu miniúdolí nedá říkat nijak v tom dobrém smyslu života.

Marně hledám už týdny v americkém tisku byť jednu jedinou zprávičku o Czech Republic. Zato ČTK v propagandě proti Americe nestíhá. Kdysi za komunistů byla ovšem objektivnější.

Pan kníže navrh krásný a ušlechtilý název Bohemia. Jsem ostře proti. Tak něžný a výstižný název si dva hlavní hulváti kteří opovrhují českými zákony (premiér a prezident) bnezasluhují.

+1/−1
18.4.2016 16:02

M95o96j54m68í57r 46M83o93t21y22č46k69a 3302135254450

Myslím že "válka" o Czechia úplně zbytečná. Naše Česko nikdo používat nebude a v ostatních státech je to podle jejich jazyka (tedy to, jak si název Česko přeloží). A s tím nic nenaděláme, vždyť angličtina není celosvětově povinná.

0/−2
18.4.2016 15:57

J84o63s49e16f 17M81i47š70k86o52v76s42k55ý 9258681131468

Vývozci budou moci i nadále používat název "Czech republic", který zůstane oficiálním názvem státu. Ale kromě zcela oficiálního názvu se česko rozhoduje zavést pro běžnou komunikaci název Czechia. Vývozci si tedy mohou vybrat. V tuzemsku také už používáme v běžné komunikaci Česko vedle oficiálního Česká republika.

+4/0
18.4.2016 15:50

M16o91j53m30í54r 81M30o61t81y29č36k44a 3312105284110

Výrobci a vývozci si mohou vybrat jakou nálepku tam dají. Ale myslíte že třeba Němce přesvědčíte a bychom místo Tschechien pro ně byli Czechia?

0/0
18.4.2016 23:50
Foto

J67i25ř17í 54D71v74o23ř59á83č80e14k 5694503484953

Vždyť je to úplně jedno, za pravdivý název Kocourkov se stydíme, tak už musíme za miliardu něco vymyslet, byl by v tom čert, aby to za ty prachy nešlo.

+3/−1
18.4.2016 15:46

M53i43r32e24k 21S70á25l 1395801288544

můj názor je následující: hlavním argumentem pro jednoslovný název (ať už jakýkoliv) je to, že i všechny ostatní státy, či velká většina z nich používá nějaký jednoslovný název.

mě osobně se však název česká republika / czech republic líbí a strachu se sebenepatrnější odlišnosti či svéhlavosti příliš nerozumím.

za jediný relevantní argument pro jednoslovný název je to, pokud se někomu skutečně líbí víc než dvouslovný. poměr názorů by však šel zjistit jedině referendem, nebo hodně kvalitně provedeným průzkumem veřejného mínění

+4/−2
18.4.2016 15:28

Z34d61e21n35ě65k 52W57e40r87n98h60a57r74t 6417785932468

Jak chcete provádět celosvětový průzkum? Jde o to, jak nám mají říkat v zahraničí, tedy je relevantní názor všech ostatních. V češtině je to už snad víceméně vyřešeno. Česká Republika, zkráceně Česko.

+6/−1
18.4.2016 15:29

M72i76r60e20k 43S33á81l 1115971858174

o celosvětovém nepíšu, tak je jasné, že asi myslím v čr. ostatně nevim, proč by to mělo někoho v beninu velice zajímat..

0/0
18.4.2016 16:02

J39o52s85e35f 35M27i49š60k47o57v25s61k21ý 9198601951928

Prosím vezměte na vědomí, že oficiální název Czech republic zůstane v platnosti. Jednoslovný název, podobně jako jej má drtivá většina jiných států, slouží ke zjednodušení komunikace. Sami jsme začali používat Česko ze stejných důvodů.

+2/0
18.4.2016 15:46

M84i57r81e41k 75S77á65l 1135671448904

to samozřejmě vedu v patrnosti. myslel jsem to samozřejmě tak, že sám používám dvouslovnou verzi i v běžné komunikaci. nějaké komplikace nepozoruji.

česko jsme určitě nezačali používat všichni a unisono. nějaká média jej prosazují, nějaká ne. ale znovu opakuji, že pokud se někomu jednoslovný název vysloveně líbí, je to relevantní, nikomu to přece neberu..

0/0
18.4.2016 16:06

J38a38k34u67b 65P50r11o45k23e34š 6313578902273

Ten patvar „Česko“ jsem slyšel tak leda od sportovních komentátorů a vždy mi z toho naskakuje kopřivka. Těch státu které historický jednoslovný název nemají je na světě více a myslím, že můžeme v klidu zůstat například ve společnosti U.S.A.

0/0
19.4.2016 11:48

P56e88t57r 25P49a10l82e37č88e25k 3490135744622

Tak vida, co exportér to názor. Přinejmenším to, jak vidno, rozhodně není tak, že by z latiny vycházející výraz Czechia všichni zavrhovali. :-P Já ho rovněž používám už dlouhá léta a většinou s tím nebyl problém. Kdo nevěděl, zeptal se a upřesnil jsem mu to.:-)

+5/0
18.4.2016 15:22

J73o29s31e67f 81M58i32š18k32o56v95s70k18ý 9248821671628

Navíc kdo bude chtít může zůstat u ificiálního Czech republik. Název Czechia se zvádí pro běžnou komunikaci a podobně to má drtivá většina států.

+2/0
18.4.2016 15:52

M10a89r24t29i88n 18H87u28d43e18c10e49k 3183279619743

No praveze, drtiva vetsina pouziva jednoslovny nazev, ale tech par zemi co maji dvouslovny tak nikomu to nevadi. pardon nikomu krom par lidi co si uzmysleli, ze to ted budem delat jinak.

Marketingove je to naprosta blbost ted prejmenovavat neco co se uz vzilo.

To jako by si ted ve GB usmysleli, ze cele ostrovy se od ted budou jmenovat Britain. Hadam se vsichni zeptaji, a proc?

+1/−1
18.4.2016 18:25

R47a70d92o12s63l74a42v 93Š47k65o10l29n78í90k 7678540319623

Dovolím si povedať svoj názor. Nikdy by ma ani len nenapadlo povedať Czechian Airlines, napriklad :) Nedava to ani zmysel, czech ako prídavné meno je plne použiteľne, presne ako pri Slovensku. Slovak girl, Slovakian girl, to iste a oboje správne, aj ked mne sa urobi zle , keď pocujem to "ian"

0/0
18.4.2016 15:19

M49i23l60a43n 84K21l43o48u48č50e31k 9684247399436

Máte ale název země Slovakia

0/0
18.4.2016 16:00

P94a70v53e88l 64D98u35š56e30k 5818320177

Prakticky každý historický stát má jednak oficiální plný název, jednak oficiální zkrácený název (tedy pokud je co zkracovat). Poměrně často přicházím do styku se seznamem různých evropských států, ve kterém jsou jen dva delší názvy. Jeden je Czech Republic, druhý je Former Yugoslav Republic of Macedonia. Makedonce k tomu ale donutili a sami používají zkrácený název.

Na různých olympiádách je vidět, pod jakými názvy pochodují jednotlivé výpravy. Kromě dvojitých názvů (Bosna a Hercegovina), názvů víceslovných, ale už zkrácených (Spojené státy, Jižní Afrika), názvů podle svatých (např. San Marino, Svatá Lucie) zbývá už jen pár kuriozit: Středoafrická republika (není co ubrat), Dominikánská republika (pletlo by se s Dominikou), dál hlavně ideologicky motivované názvy (KLDR - ta navíc potřebuje odlišit), Laoská LDR, dříve i Libyjská atd., Islámská republika Írán, Ruská federace - a Česká republika. Zajímavá to parta.8-o

+5/0
18.4.2016 15:18

M68i49c51h49a55l 27P55a77u48l24í13č85e81k 2683255355915

Ještě si tam přidejte Jihoafrickou Republiku (zkracuje se jako RSA = Republic of South Africa) a Spojené Arabské Emiráty (to se snad ani nezkracuje, maximálně se říká jen "Emiráty", ale to je jen lidové, asi jako "States" místo USA...)

+1/0
18.4.2016 15:57

L71a77d51i70s84l82a30v 24T64r65i63s23k65a 4395617620

Zkracuje se to na UAE :), tedy ty Emiráty.

0/0
18.4.2016 18:21

J14a74k97u95b 10P75r50o68k60e94š 6803668662163

Česká republika se zkracuje ČR, ti co jsou líní to slovo navíc vyslovit můžou použít to.

0/0
19.4.2016 11:54

J95a82n 98K64a58n13t 9801458828663

Nejrozumnejsi nazor : David Karasek z Bilovic (Czechia) !

+3/0
18.4.2016 15:12

M31i35r89e61k 91Z64á82v83o51d33n77ý 7932267380918

"Co se ostatních navrhovaných variant týče, Bohemia je označení regionálního území Čech bez Moravy a Slezska" // No pokud jsem tak nějak měl možnost tuto kauzu sledovat, tak Czechia = Bohemia. Takže si moc nepomůžeme :))

0/−1
18.4.2016 15:16

M95i37r81a 20L89o11v62e 3564580698794

zmutovana Czechia;-D

0/0
18.4.2016 15:10

R23a11d80e57k 80N67e91u40m74a74n84n 5882762958215

ano, každý podnik si může napsat, co chce

Ale pokud používáme Czech republic, tak je zbytečné dělat zkráceninu

"Přejmenovávají" se státy typu Šrí Lanka, Myanmar a podobně

+1/−3
18.4.2016 15:00

Z95d24e43n38ě11k 65W70e71r61n75h97a35r91t 6647675772418

Nikdo nic nepřejmenovává, jen je k dispozici další "oficiální tvar". Pokud někdo chce nadále používat Czech Republic, nikdo mu v tom nijak nemůže a ani nechce bránit.

+6/0
18.4.2016 15:03

R90a21d50i81m 13S93i51m19u12n84e63k 2260200476154

však se nikdo nepřejmenovává, česká republika zůstává oficiálním názvem země

+3/0
18.4.2016 15:03

M24a77r15t48i22n 29N67o23v52o38t28n81ý 3816426981754

Název Czechia byl v angličtině poprvé použit už v roce 1841. Všem, vřele doporučuji přeíst si "

Anglický název českého státu

v mýtech a faktech"

http://www.go-czechia.cz/

+8/−3
18.4.2016 14:57

J16a95k52u96b 64P54r39o92k30e91š 6283988802163

A přesto se nevžil, historie je plná slepých uliček, rozlučme se a zapomeňme.

0/0
19.4.2016 11:56

R55o51m37a92n 21J23e59s29c65h21k33e 9978975527835

Čechia byla před válkou značka motorek z Krásné Lípy se druhým slovem Bo"hmerland. Je mne líto, že takovou motorku nevlastním. Je nádherná a veliká.

0/0
19.4.2016 16:30

J22o68s75e12f 19T56r30n66k50a 9509682487229

A není to jedno? Všechno ve státě asi už běží na 100%...žádná korupce, spravedlnost pro všechny..HDP 100k USD na obyvatele, zdravotnictví lepší než v Rakousku, silnice opravené, dálnice dostavené, důchody 50k CZK/měsíc....vlaky jezdí 300km/h....teď už jen dořešit ten název....

+9/−2
18.4.2016 14:52

R27a30d10i67m 42S45i82m76u53n88e31k 2850260856404

ježiši, vy děláte, jak kdyby to byla výstavba kosmodromu... nikdy nebude nic úplně v pořádku

+4/0
18.4.2016 14:55

R41o73b65e56r85t 18Č17e32r52n96o70u59š34e83k 7867522511

Czechia se mi nelibi... A ani nesouhlasim s nazorem p. Alese Krejciho (viz drivejsi komentar), ze je to anglicky spravne po vzoru Austria, Slovenia, India, atd., protoze pak by se melo rikat Czechian a ne Czech, po vzoru Austrian, Slovenian, Indian, atd. Navic vsechny tyhle zeme maji oficialni nazev Republic of Austria, of Slovenia, of India, atd., a pokud je to tedy Czechia, tak by bylo spravne Republic of Czechia a ne Czech Republic... Osobne bych zvolil Czechland (kdyz se drive rikalo Zeme Ceska a je to i v hymne), ale nekamenujte me za to :-P:-)

+5/−5
18.4.2016 14:48

L74e47o11š 45E20x64n65e61r 6696178683797

I'm a Czechian from the Czechlands. [>-] ;-)

0/0
18.4.2016 14:51

R54o25b92e69r88t 35Č76e83r21n61o13u20š96e57k 7707702851

;-D;-D;-D R^R^R^R^

0/0
18.4.2016 17:01

P57a91v65l46a 78H21r77a84d94i30l18o98v93a 3267101481524

Vzdyt tohle je tak nepravidelny, Slovak by mel byt dle Vasi logiky Slovakian, ne ?

+3/0
18.4.2016 14:52

R96o81b77e88r45t 57Č20e67r40n23o43u90š47e62k 7937932751

Za 1.: napsal jsem, ze nesouhlasim, ze je to po vzoru, Austria atd. Kdyby napsal, ze je to vyjimka po vzoru Slovakia/Slovak, tak bych nic nenamital (argumentu, ne nazvu). Za 2.: myslim, ze by melo byt Republic of Slovakia, ale nejspis kvuli nazvu Czechoslovak Republic, tak to zustalo... Ale ve finale, kazdy stat si muze zvolit, jaky nazev chce. A tedy, kdyz Cesko zvoli Czechia, tak proc ne; ja jen rikam, ze se mi to nelibi. A kdyz se o tom diskutuje, tak jen rikam svuj nazor. Proste Czechia mi zni divne :-) ...

+3/−1
18.4.2016 15:51

P22a24v12e43l 74D14u24š84e93k 5158670837

Jenže Země česká byly jenom Čechy, pak už byla např. Země Moravskoslezská. Pokud jde o Rakousko, německy se jmenují Republik Österreich, takže zachovali pořadí. My pokud vím nejsme Republika Česko.

0/−1
18.4.2016 15:23

R26o45b12e70r53t 59Č87e92r96n22o44u55š77e48k 7977442921

Skoro bych rekl, ze mate nase krajany z Moravskoslezska za lhare, kdyz zpivaji hymnu, protoze podle Vas tedy neni to jejich domov ;-D;-D;-D ... Republika Cesko?!! Ja nenapsal Republic Czechia ;-)

0/0
18.4.2016 16:07

J56a67k24u14b 28P13r85o46k19e32š 6773628132503

Země koruny české jsou tři Čechy, Morava a Slezsko.

0/0
19.4.2016 12:00

J52a52n 82H23o77r41s30k92ý 2126150117775

Myslím, že se nám bratia Slováci jenom tlemí. Oprávněně.

+2/−1
18.4.2016 14:46

M10a79r56t64i35n 15N79o91v46o47t52n79ý 3976416261344

Slovákům je to úplně fuk. Stejně jako většině Čechů.

+6/−1
18.4.2016 14:47

L44e37o20š 40E93x70n91e12r 6946358303137

Bratia? 8-o8-o8-o Jsme snad s nimi nějak krvelačně spřízněni? :-/

0/−5
18.4.2016 14:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.