Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T79o93m57á48š 80V54a83l32n76í67č33e52k 7595776968146

Hmm, no já bych na to šel z druhé strany a zrušil spíš Evropskou komisi.

+6/0
20.4.2016 14:52

L92u19c47i20a22n 73P46a90p91a12z64i53a13n 5234397921375

Zrušme nařízení EU. Nebo si budeme nalhávat, co není? EU je brzdou pokroku. Za našimi zády se paktuje s Ukrajinou a ve všem jde na ruku Spojeným státům a pak trpíme my obyčejní včetně nesmyslných emisních limitů.

+2/0
20.4.2016 14:45

R74a44d70o15s35l18a50v 65M20o13l81á78k 6378423884506

Na otázku emisních limitů je nahlížet trochu jinak. Musíme si uvědomit, že od roku 1960 nám prudce vzrůstá koncentrace CO2. V 18. stol byla 280 ppm, dnes je 400 ppm. Proč, protože naše civilizace funguje na principu spalování fosilních paliv. V Paříži se dohodl strop oteplování planety a aby ho bylo možné dosáhnout, je nutné prakticky okamžitě zastavit rostoucí trend spotřeby (při aproximaci stávajícího trendu, bude v r. 2100 oteplení planety o 6,5 °C (oproti roku 1980)) a jako jeden z nástrojů jsou emisní limity. Pročpak je dnes ropa tak levná? Protože težaři si toto uvědomili a začli fungovat jako zelináři večer na trhu, vyprodají své zboží pod cenou, protože zítra ho už vůbec neprodají.

používaná fosilní paliva tedy budeme muset nahradit el. energií, ale tu musíme začít vyrábet také bez nich. Jde to. Např. v Německu instalují ročně ve fotovoltaice a větných elektrárnách výkon jednoho Temelína. Je to ohromné číslo a zda je to správný směr či ne, nechme na jinou debatu, protože jako absolvent VUT, obor elektroenergetika mám poměrně jasno o skladbě výroben el. energie a jejich rovnováze pro řízení výroby a výkyvů spotřeby.

Důležité je uvědomit si, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je v současné době nereálné. I kdyby jsme každému dali místo Octavie Teslu, tak i kdyby byla technicky srovnatelná, tak na to finančně prostě lidstvo nemá.

Všechny ty lidi i to zboží, co se přepravuje na vzdálenosti větší než 300 km, budeme muset nahnat do vlaků. Leteckou dopravu nad pevninou nahradit také železnicí a z městské dopravy vyloučit spalovací motory. Proč? Protože železnice je energeticky 4x výhodnější. Automobilová doprava má totiž 3 systémové nevýhody. Vysoký valivý odpor, vysoký aerodynamický odpor (na železnici jsou vagony v zákrytu) a nízkou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru. Pak vychází na jedno sedadlo ve vlaku 4x menší potřeba energie.

+1/−3
20.4.2016 13:54

R22a93d81i66m 31P45o16l57á66š56e78k 9886393299629

Ano. Proto bylo ve středověku tazvané klimatické optimum, kde byla průměrná teplota o cca 2 stupně C vyšší než dnes. ;-D;-D

A za dob římské říše, zvláště za první poloviny její existence, byl oještě tepleji. ;-D;-D;-D

+5/0
20.4.2016 14:41

R37a40d24i83m 43S35v97o67b10o95d53a 9123699646212

tak proc me vlak vyjde 3x draz kdyz chci jit s rodinou treba na slovensko (o nemecku radeji ani nemluvim)

+1/0
20.4.2016 15:00

M63a68r74t13i89n 28N57e35r15m38u38t 9227487788399

Jo, u nás jezdí např. integrovaný příměstský vlak, to máme lokomotivu + 5 vagonů, cca 200 tun, a v něm ve špičce 100 lidí, normálně polovička. Takže to máme 2-4 tuny hmoty na člověka, a na každé zastávce se ta hmota brzdí a zase rozjíždí. Je to sice na elektriku, ale kdyby každý měl třeba nákupní tašku na plyn, možná by to vyšlo na stejno...

0/0
25.4.2016 22:58

P60e35t89r 49P53r47a22c58h55a24ř 9241363812698

V článku se píše cosi o tom, že problém je v tom, že dálnice nejsou všude a proto se pomalu popojíždí v kolonách....

HMMMMMMM

Když jedu po dálnici 130 km/h tak mám spotřebu 5,7 l/100 (když spěchám tak i 8)

Když mám rychlost 110 km/h, tak spotřeba je cca na 4,5 l/100. (nafta)

Dost pochybuju, že s novými motory to bude při vyšších rychlostech jinak...

Nechci bejt rejpavej, ale nejefektivnější je snížit max rychlost a úspora je zaručena.

Rozhodně ale nechci jezdit autem, ve kterým se při předjíždění budu muset odrážet - prostě chci mít rezervu výkonu.

0/0
20.4.2016 12:10

D77u43š45a91n 54M91o20u23r36e39k 7442797147181

Tam nebyla řeč o rychlosti na dálnici, ale o kolonách..

Pokud vím, tak při popojíždění v koloně sežere motor běžně 8-10 i více litrů..

+3/0
20.4.2016 12:36

M55a15r22t58i88n 70N44e28r21m30u20t 9737517208299

V koloně je spotřeba spíš hodinová, tam bude mít třeba diesel o hodně míň (cca 1l/h), protože posouvání zvládne i na volnoběh

0/0
25.4.2016 22:51

M87a75r90e74k 65J37a94n91e30č93k85a 1287466973601

Trh s monstry typu SUV nevznikl sám od sebe, ale díky automobilkám, které to začaly vyrábět ve velkém a SUV jsou větší a větší a aby to i jelo potřebuje to výkonnější diesel motory a tím mají i problém s emisními limity. Ono by stačilo zakázat vjezd osobním automobilům s diesel motorem do měst, stejně tak všem osobním autům nad 2t a rázem by se zvýšil odbyt menších nákupních tašek a nebo to přimělo výrobce více vyrábět malé MPV nebo Crossovery, místo neekonomických a neekologických mastodontů typu SUV.

+2/−1
20.4.2016 10:31

D15e73n42i13s 12W49i11t65z47k21u 3343581329247

to jako budou politici parkovat limuzíny před Prahou a pak je rozveze třeba citigo?

+2/0
20.4.2016 11:03

J81a79n 50M10a93z48ů63r52e14k 2488804608225

jasně a příště do města jen na kole co?:-). MPV jsou asi nejodpornější auta na světě.

0/0
20.4.2016 11:04

A91l63e12s 51N96o29v59a25k 9462409477175

A do nákladních aut taky dáte benzínové motory? A zakážete dodávky s naftovým motorem? Jak bude asi probíhat zásobování. Na kole?

Pak ještě prosím zkuste vymyslet, jak do Škoda Citigo umístit tři dětské sedačky.

0/0
20.4.2016 21:40

M79a85r20t53i63n 40N77e71r76m47u23t 9457287528599

Třeba u nás v pěší zóně bývají ránov drtivě většině velké diesely (zásobování). Co s tím chcete dělat?

0/0
25.4.2016 22:53

R96i61c68h92a32r51d 36H19o11s45p68o36d39s71k98ý 2440484123913

Elektroauta nepovažuju za řešení. Ohledně emisních norem, rozhodně platíme daní už dost na to, abychom museli platit další za emise, nota bene když ty emise nových aut jsou fantastické i tak. Nechci se cítit vinný kvůli tomu, že moje auto má spotřebu 7 litrů. Sakra, jedna stará Avie toho načoudí za 1000 aut!!! Ale my budeme dělat, že jí nevidíme... Celé je to jenom hra, jak vybrat ještě víc daní pro politiky, rozebrat si je a s vítězným úsměvem jít do důchodu :-/

+7/0
20.4.2016 10:18

P23a61v52e98l 49R18e12z87n44i53c49e65k 3325544684612

uhodil jste hrebicek na hlavicku :)

0/0
20.4.2016 16:41

Z62d77e47n25ě64k 52F76i18b17i93c13h 4487989774130

Předpokládám, že vláda nám pujde příkladem a brzy uvidíme naše volené představitele jezdit ve Škodě Citigo - nejlépe na tužkové baterie.

+7/0
20.4.2016 10:01

J74a42n 35M38a97z53ů62r28e84k 2308634918645

já bych jim dal koloběžky :-)

+1/0
20.4.2016 10:06

V60i78k46y81r 70B20o46h65u11m86i37l 70S83t44r90a55n15s63k87y 9667508746339

litrový tříhrnek v "malinké" Octavii to zachrání;-D

0/0
20.4.2016 9:51

J95i25n69d18ř10i58c61h 93Š11k60o22p57e38k 4575301760885

no doufají, že češi poletí jen na cenu, takže se bude prodávat a pomůže jim (díky svým papírově směšným emisím) snížit celkové emise

0/0
20.4.2016 9:59

P40e46t72r 54T97l66o24u19k70a72l 7794665742345

Ale ten motor není nejlevnější v nabídce.

0/0
20.4.2016 10:10

J24i85n54d49ř65i11c11h 46Š17k48o91p35e20k 4705851620965

oni to nějak marketingově vylepší

0/0
20.4.2016 10:20

J83a85n 98M35a13z11ů77r96e57k 2558974388855

četl jsem jednu zajímavou statistku....výroba jednoho kusu Toyoty Prius je ekologicky větší zátěž než jezdit 20 let trabantem

+11/0
20.4.2016 9:46

P81a37v36e35l 97R71i82e17d63l 4754867931399

Zdroj? Opravdu mě to zajímá?

0/0
20.4.2016 12:02

M34a61r71t56i52n 32N18e74r94m79u74t 9977217838769

Prius je sice snobské auto, ale víte jak to je s trabantem: když ho řídíte, čucháte o jeden míň. Trabant opravdu do města nepatří.

0/0
25.4.2016 23:00

B52ě18l55a 13H17o30r66á64k98o84v72á 1248782899290

No tak výrobce aut přikoupí výrobce elektrokol a třeba rikš a hned se průměr zlepší!

+3/0
20.4.2016 9:42

J20a21n 40M72a76z25ů34r11e12k 2748294208855

ten boj proti osobní automobilové přepravě je ujetej už....tato doprava má asi jen 5% podíl na vypouštění plynů, to snižování je jak plivnout do táboráku. Jen další ukázka diletantství v EU

+9/0
20.4.2016 9:39

R57a60d37i86m 86P16o64l55á30š83e86k 9186663969729

Navíc osobní automobilová přeprava umožňuje denně cestovat do práce do vzdálenosti i větší než 100 kilometrů, zatímco například běžnými linkovými autobusy je kvůli ztracenému času problém dojíždět už na větší vzdálenost než takových 30 kilometrů.

Zaměstnavatel na lépe placená pracovní místa tak může hledat zaměstnance až na cca 10x větší plochy - 10x většího souboru lidí. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nalezení vhodného člověka a tím výrazně polepšuje ekonomiku.

+1/0
20.4.2016 13:22

R71a78d18i39m 84S75v68o63b66o47d16a 9603279166522

. trochu matematiky cil je 95g/km. to je spotreba cca 4.1l/100km u benzinu a 3.6l/100km u nafty.

dnes je prumerne auto octavia ale i kdyby bylo prumernym autem citigo tak se stejne s prumernou spotrebou pohybujeme na 5+l/100km.

v globalu byuch rekl, ze evropsky prumer spotreby osobnich aut je 7l(benzin) a 6l(nafta)

takze efektivni snizeni spotreby o nejakych 40% do roku 2021 je proste nerealizovatelne. Fyziku proste neobejdete.

a kdyz se bavime o elektrovozech, je do emisii zapocitana i vyroba baterek?

+12/0
20.4.2016 9:24

J38a87n 20K79o16t48a56s 9859360722346

Ten váš text potvrzuje, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

R72a89d37i53m 64S19v28o61b39o32d66a 9883349206872

az budou vsude auta jezdici na lithiove baterie tak nebudou valky o ropu ale valky o lithium takze valky bych nepocital.

ale porovnal nekdy nekdo kdyz najezdim na auto 200 000km tak pri spotrebe 7l vypustim cca 1700t CO2 a dejme tomu +10% za rezii. takze efektivne do 2000t co2

tesla S spotrebuje energii 147612 MJ resp 40480 kWh

kolik je to CO2 z elektrarny?

kolik vydrzi baterie? ja bych tipnul ze na 200k km budete potrebovat minimalne 2. takze kolik stoji vytezeni 100 kg lithia a vyroba baterie?

ja to nevim, urcite to bude min nez z auta na benzin ale je to snizeni o 5% nebo o 50%

+2/0
20.4.2016 10:18

P96a69v48e80l 54R47i49e76d54l 4974967861899

Jen vám to lehce upřesním )aby vám to sedělo):

- na rafinaci 1 l benzínu je potřeba 1.2kWh elektrické energie

- každý spalovací motor produkuje CO2, ale ne každá elektrárna. (norové jsou na 99% výroby z vodních elektráren). Takže spalovací vozy moc nezlepšíme, u výroby el. energie prostor ještě je.

- váš tip na životnost je špatný, reálná data ukazují pokles na 85% kapacity po ujetí 500 000 km (http://www.hybrid.cz/degradace-baterii-v-elektromobilu-tesla-model-s)

- Tesla S má ve svých akumulátorech 40 kg lithia (akumulátor 85 kWh o váze 544 kg). Pokud budete recyklovat, tak získáte lithiovou 'solanku', z které se pak separujete lithium v ceně jednotek dolarů za 1kg

0/0
20.4.2016 12:24

J33a24n 92K80o66t60a12s 9789350222816

Ten váš text potvrzují, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

M95a42r64t76i29n 71T97e85p68l28a51n 9867460555273

Evropská unie poručí větru, dešti a když bude chtít, tak i fyzikálním zákonům.

0/0
20.4.2016 10:02

D86a33v22i81d 55C66e31c37h 6383257390844

No dobre : dajme tomu, ze EU presadi znizenie emisii u aut o 40 % v g/km a potom sa vyrobcom podari vyrobit auta, ktore maju znizene emisie o 40% v g/km a potom si vsetci v EU, ktori maju dnesne auta kupia tie nove... / uz toto je utopia / ale potom aby sa udrzali celkove emisie nizsie o 40 % by vsetci museli najazdit maximalne tolko km, jako predtím a nie o desiatky % km viac. A nepribudal by ani celkovy počet aut.

Ako podstatne znizim emisie, kde som před 20 rokmi jazdil s benzinakom ktory konzumoval 5 l / 100 km a denne som dal 50 km a dnes mam auto, ktore konzumuje 5 l /100 km a denne dam 100 km ?

0/0
20.4.2016 10:09

D32a73v18i18d 70C56e66c83h 6223817720564

..oprava : před 20 rokmi s benzinakom, ktory zral 10 l / 100 km ....

0/0
20.4.2016 10:10

P82e10t21r 28T71l80o36u56k34a49l 7724775652525

Ono se samozřejmě jedná o průměrnou papírovou spotřebu, těžko bude mít Citigo spotřeu přes pět litrů....

0/0
20.4.2016 10:19

R66a25d73i14m 36S60v89o85b74o22d59a 9193799396792

no to je vzdy otazne

citigo ma podle spritmonitoru prumernou spotrebu 5.24l

v katalogu je uvedena spotreba pro mesto od 5l do 5.8l mesto a kombinovana od 4.1l ale kdyz je to auto dizajnovane na mestky provoz, tak bych predpokladal, ze prumerna bude spis bliz k mestskemu provozu a ne mimo mesto. takze kdyz rekknu ze ma prumernou 5l tak budu hodne blizko realite

0/0
20.4.2016 10:30

P71e14t15r 60T64l97o55u54k13a65l 7564875822605

Já se nebavím kolik bude mít v reálu, ale z čeho budou vycházet. Prostě dle nějakého tabulkového měření má 4 litry a tím to hasne. Prostě budou plnit, co si nějaký úředník namyslel. To, že papírových hodnot v praxi nedosáhne žádné auto je věc jiná.

0/0
20.4.2016 10:44

R82i10c40h52a28r89d 50M19i18k54u21l65e96n34k98a 1689627107964

Podíl osobní automobilové dopravy na znečištění ovzduší (2013 ČR): CO 6,9%, NOx 18,4%, PM 15,4%.

0/0
20.4.2016 9:20

J75a62n 44K67o27t11a53s 9219690702486

Tak to by mě teda zajímalo, jak se ty NOx počítají. Tyhle data jsou určitě nějak kalkulovaná, protože jsem si nevšiml, že by za mnou někdo jezdil a měřil mi emise v reálném provozu. Když americká EPA zjistila, že motory Volkswagen mohou vypouštět v reálném provozu až 40x vyšší hodnoty NOx než v laboratorních podmínkách, to pak asi tyhle kalkulovaná data nedávají smysl, nemyslíte?

0/0
20.4.2016 9:28

M79a72r17t35i91n 21N29e66r61m48u39t 9627947598489

Kouzelné slůvko až... Běžné auto má při rozjezdu až 10x větší spotřebu na 100km. Takže to může být jen 4x.

0/0
25.4.2016 23:05

V97i11l30é55m 43B13a55r89á16k 4976477419226

Prostě je třeba tyto nesmysly odmítnout Auta podle Bruselu, Hospodářské noviny 13.5.2015, str. 10-11 je věta: "Navíc evropská auta na celkových globálních emisích CO2 se podlí ani tisícinou". Jestliže v roce 2021 mají auta vykazovat emise 95 gramů CO2 na 1 km, při dnešní hodnotě 123,4 gramů CO2 na 1 km, potom snížení bude o 23 % (samozřejmě ne v roce 2021, protože budou v provozu i starší auta s vyššími emisemi). Cena technických "kejklů" odhadují výrobci na 700 eur na jedno auto. Takže podíl na celkových emisích ve výši 0,001 procenta se sníží na 0,00077 procenta, tzn. podíl emisí evropských aut klesne o 0,00023 v poměru k celkovým emisím CO2. Z toho také plyne, že miliardy a miliardy eur vrážené do vývoje technických nesmyslů typu hybridních hybridů jsou vynakládány naprosto nesmyslně. Nedávno byl v TV díl Simpsonů ukazující elektromobil, který volal "nejezdím rychle ani daleko a kdo mě řídí, toho ostatní považují za homosexuála", a to je asi jediný pořad v TV, kterému se dá věřit.

Řekněme ekologistům dost http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463886

+6/0
20.4.2016 9:19

P50e73t78r 79H47o69r74á47k 1589713429864

Nejdříve bych pro diesely nastavil stejnou normu jako pro benzin a ony by ty diesely vymizely samy jako v USA. A současně bych srovnal zdanění nafty a benzinu a přestal tak okrádat majitele benzinových aut o 2 Kč na litru.

+10/−3
20.4.2016 9:16

J48i94n48d57ř46i98c49h 17Š77k12o52p89e24k 4365451330825

no to je překvapení, že elektromobily jdou na odbyt v Holadnsku. Země, jejíž nejvyšší hora má pár stovek metrů výšky, je víceméně placka a pro elektroauta vhodná.

Vemte elektroauta do hor nebo našeho terénu a sami pochopíte, proč se sem nehodí

+2/−1
20.4.2016 8:52

R11o37m53a78n 16P25o86l69á58č24e35k 5846119495

Spíš jde o dotování ze strany státu... Tam kde se mohutně dotuje, tak se auta kupují...

+1/0
20.4.2016 8:54

J39i87n67d94ř17i17c41h 69Š97k97o34p44e48k 4315871640205

to možná taky, ale když elektromobil udělá za běžných podmínek třeba 200 km (po rovině v průměru), tak si ho nekoupím, abych s ním jezdil po horách denně a musel se bát, jestli dojedu či nikoli (protože v kopcích a navíc v zimě bude dojezd někde úplně jinde)

0/0
20.4.2016 9:36

V34l50a64d57i43m87í17r 42Z79a60u87š86k83a 5231322767613

Ono jde spíš o dotace, movitost a styl užití. Mít elektromobil jako druhé auto do rodiny pro denní dojíždění do práce a na nákupy je fajn, ale pokud máte peníze jen na jedno auto a to vás musí zavést jak do práce, tak s dětmi 400km k babičce v zimě, tak je elektromobil nepoužitelný.

+2/0
20.4.2016 9:07

J23i11n56d41ř37i26c50h 41Š38k54o54p71e75k 4655801920145

ano, styl užití. Na rovinu je elektro ideál (při současných kapacitách aku), do kopců a hor trochu již méně

0/0
20.4.2016 9:37

T10o43m45á91š 94K10u59c61h36a55ř 3537811238841

Když má EU koule zakázat neekologické žárovky, proč nemá koule zakázat velká neekologická auta? ;-) ;-D

+2/−2
20.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.