Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T25o31m20á74š 39V47a96l18n44í33č39e47k 7255186738716

Hmm, no já bych na to šel z druhé strany a zrušil spíš Evropskou komisi.

+6/0
20.4.2016 14:52

L39u32c49i51a57n 74P20a18p86a53z48i88a31n 5304627161575

Zrušme nařízení EU. Nebo si budeme nalhávat, co není? EU je brzdou pokroku. Za našimi zády se paktuje s Ukrajinou a ve všem jde na ruku Spojeným státům a pak trpíme my obyčejní včetně nesmyslných emisních limitů.

+2/0
20.4.2016 14:45

R27a65d50o43s79l97a88v 58M38o89l32á41k 6108773944176

Na otázku emisních limitů je nahlížet trochu jinak. Musíme si uvědomit, že od roku 1960 nám prudce vzrůstá koncentrace CO2. V 18. stol byla 280 ppm, dnes je 400 ppm. Proč, protože naše civilizace funguje na principu spalování fosilních paliv. V Paříži se dohodl strop oteplování planety a aby ho bylo možné dosáhnout, je nutné prakticky okamžitě zastavit rostoucí trend spotřeby (při aproximaci stávajícího trendu, bude v r. 2100 oteplení planety o 6,5 °C (oproti roku 1980)) a jako jeden z nástrojů jsou emisní limity. Pročpak je dnes ropa tak levná? Protože težaři si toto uvědomili a začli fungovat jako zelináři večer na trhu, vyprodají své zboží pod cenou, protože zítra ho už vůbec neprodají.

používaná fosilní paliva tedy budeme muset nahradit el. energií, ale tu musíme začít vyrábet také bez nich. Jde to. Např. v Německu instalují ročně ve fotovoltaice a větných elektrárnách výkon jednoho Temelína. Je to ohromné číslo a zda je to správný směr či ne, nechme na jinou debatu, protože jako absolvent VUT, obor elektroenergetika mám poměrně jasno o skladbě výroben el. energie a jejich rovnováze pro řízení výroby a výkyvů spotřeby.

Důležité je uvědomit si, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je v současné době nereálné. I kdyby jsme každému dali místo Octavie Teslu, tak i kdyby byla technicky srovnatelná, tak na to finančně prostě lidstvo nemá.

Všechny ty lidi i to zboží, co se přepravuje na vzdálenosti větší než 300 km, budeme muset nahnat do vlaků. Leteckou dopravu nad pevninou nahradit také železnicí a z městské dopravy vyloučit spalovací motory. Proč? Protože železnice je energeticky 4x výhodnější. Automobilová doprava má totiž 3 systémové nevýhody. Vysoký valivý odpor, vysoký aerodynamický odpor (na železnici jsou vagony v zákrytu) a nízkou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru. Pak vychází na jedno sedadlo ve vlaku 4x menší potřeba energie.

+1/−3
20.4.2016 13:54

R20a46d13i50m 18P47o49l21á11š87e84k 9986173859239

Ano. Proto bylo ve středověku tazvané klimatické optimum, kde byla průměrná teplota o cca 2 stupně C vyšší než dnes. ;-D;-D

A za dob římské říše, zvláště za první poloviny její existence, byl oještě tepleji. ;-D;-D;-D

+5/0
20.4.2016 14:41

R69a32d88i97m 52S32v38o59b34o60d92a 9283849876762

tak proc me vlak vyjde 3x draz kdyz chci jit s rodinou treba na slovensko (o nemecku radeji ani nemluvim)

+1/0
20.4.2016 15:00

M85a75r52t81i21n 83N59e64r48m78u26t 9397417908229

Jo, u nás jezdí např. integrovaný příměstský vlak, to máme lokomotivu + 5 vagonů, cca 200 tun, a v něm ve špičce 100 lidí, normálně polovička. Takže to máme 2-4 tuny hmoty na člověka, a na každé zastávce se ta hmota brzdí a zase rozjíždí. Je to sice na elektriku, ale kdyby každý měl třeba nákupní tašku na plyn, možná by to vyšlo na stejno...

0/0
25.4.2016 22:58

P89e51t51r 75P62r18a20c78h52a83ř 9801853772898

V článku se píše cosi o tom, že problém je v tom, že dálnice nejsou všude a proto se pomalu popojíždí v kolonách....

HMMMMMMM

Když jedu po dálnici 130 km/h tak mám spotřebu 5,7 l/100 (když spěchám tak i 8)

Když mám rychlost 110 km/h, tak spotřeba je cca na 4,5 l/100. (nafta)

Dost pochybuju, že s novými motory to bude při vyšších rychlostech jinak...

Nechci bejt rejpavej, ale nejefektivnější je snížit max rychlost a úspora je zaručena.

Rozhodně ale nechci jezdit autem, ve kterým se při předjíždění budu muset odrážet - prostě chci mít rezervu výkonu.

0/0
20.4.2016 12:10

D25u29š64a33n 34M11o19u55r34e74k 7382197667501

Tam nebyla řeč o rychlosti na dálnici, ale o kolonách..

Pokud vím, tak při popojíždění v koloně sežere motor běžně 8-10 i více litrů..

+3/0
20.4.2016 12:36

M28a35r92t96i67n 22N69e50r76m18u34t 9677757958109

V koloně je spotřeba spíš hodinová, tam bude mít třeba diesel o hodně míň (cca 1l/h), protože posouvání zvládne i na volnoběh

0/0
25.4.2016 22:51

M97a39r97e80k 74J33a59n61e15č16k89a 1127446273761

Trh s monstry typu SUV nevznikl sám od sebe, ale díky automobilkám, které to začaly vyrábět ve velkém a SUV jsou větší a větší a aby to i jelo potřebuje to výkonnější diesel motory a tím mají i problém s emisními limity. Ono by stačilo zakázat vjezd osobním automobilům s diesel motorem do měst, stejně tak všem osobním autům nad 2t a rázem by se zvýšil odbyt menších nákupních tašek a nebo to přimělo výrobce více vyrábět malé MPV nebo Crossovery, místo neekonomických a neekologických mastodontů typu SUV.

+2/−1
20.4.2016 10:31

D47e52n50i69s 60W26i89t83z28k65u 3293731529557

to jako budou politici parkovat limuzíny před Prahou a pak je rozveze třeba citigo?

+2/0
20.4.2016 11:03

J97a65n 34M22a54z35ů44r40e38k 2918264688735

jasně a příště do města jen na kole co?:-). MPV jsou asi nejodpornější auta na světě.

0/0
20.4.2016 11:04

A86l89e76s 19N35o33v98a70k 9812279167455

A do nákladních aut taky dáte benzínové motory? A zakážete dodávky s naftovým motorem? Jak bude asi probíhat zásobování. Na kole?

Pak ještě prosím zkuste vymyslet, jak do Škoda Citigo umístit tři dětské sedačky.

0/0
20.4.2016 21:40

M83a17r54t78i24n 54N58e17r15m17u49t 9657897888909

Třeba u nás v pěší zóně bývají ránov drtivě většině velké diesely (zásobování). Co s tím chcete dělat?

0/0
25.4.2016 22:53

R41i16c23h57a52r91d 52H13o93s50p55o93d50s52k84ý 2250484283753

Elektroauta nepovažuju za řešení. Ohledně emisních norem, rozhodně platíme daní už dost na to, abychom museli platit další za emise, nota bene když ty emise nových aut jsou fantastické i tak. Nechci se cítit vinný kvůli tomu, že moje auto má spotřebu 7 litrů. Sakra, jedna stará Avie toho načoudí za 1000 aut!!! Ale my budeme dělat, že jí nevidíme... Celé je to jenom hra, jak vybrat ještě víc daní pro politiky, rozebrat si je a s vítězným úsměvem jít do důchodu :-/

+7/0
20.4.2016 10:18

P70a28v88e61l 23R47e66z60n67i79c49e21k 3295454414672

uhodil jste hrebicek na hlavicku :)

0/0
20.4.2016 16:41

Z64d67e68n62ě53k 40F14i60b38i67c59h 4187639304900

Předpokládám, že vláda nám pujde příkladem a brzy uvidíme naše volené představitele jezdit ve Škodě Citigo - nejlépe na tužkové baterie.

+7/0
20.4.2016 10:01

J28a72n 51M54a10z20ů84r40e83k 2328534398365

já bych jim dal koloběžky :-)

+1/0
20.4.2016 10:06

V57i18k84y30r 57B79o64h32u39m23i38l 32S54t86r58a95n47s87k48y 9737158276689

litrový tříhrnek v "malinké" Octavii to zachrání;-D

0/0
20.4.2016 9:51

J25i19n67d58ř76i22c56h 80Š16k97o41p11e98k 4785981430305

no doufají, že češi poletí jen na cenu, takže se bude prodávat a pomůže jim (díky svým papírově směšným emisím) snížit celkové emise

0/0
20.4.2016 9:59

P81e89t88r 58T23l31o54u32k36a44l 7454445152655

Ale ten motor není nejlevnější v nabídce.

0/0
20.4.2016 10:10

J31i40n48d69ř20i88c31h 86Š20k82o41p31e34k 4235841580275

oni to nějak marketingově vylepší

0/0
20.4.2016 10:20

J47a53n 27M90a24z37ů19r11e87k 2228354508775

četl jsem jednu zajímavou statistku....výroba jednoho kusu Toyoty Prius je ekologicky větší zátěž než jezdit 20 let trabantem

+11/0
20.4.2016 9:46

P20a46v11e42l 19R70i59e19d88l 4534987941799

Zdroj? Opravdu mě to zajímá?

0/0
20.4.2016 12:02

M16a26r90t96i41n 46N76e26r96m89u87t 9747167128389

Prius je sice snobské auto, ale víte jak to je s trabantem: když ho řídíte, čucháte o jeden míň. Trabant opravdu do města nepatří.

0/0
25.4.2016 23:00

B67ě32l76a 94H45o41r71á94k30o90v13á 1248982179580

No tak výrobce aut přikoupí výrobce elektrokol a třeba rikš a hned se průměr zlepší!

+3/0
20.4.2016 9:42

J10a28n 94M44a31z91ů19r90e79k 2888734608225

ten boj proti osobní automobilové přepravě je ujetej už....tato doprava má asi jen 5% podíl na vypouštění plynů, to snižování je jak plivnout do táboráku. Jen další ukázka diletantství v EU

+9/0
20.4.2016 9:39

R55a23d67i13m 67P30o50l65á76š13e58k 9476433319709

Navíc osobní automobilová přeprava umožňuje denně cestovat do práce do vzdálenosti i větší než 100 kilometrů, zatímco například běžnými linkovými autobusy je kvůli ztracenému času problém dojíždět už na větší vzdálenost než takových 30 kilometrů.

Zaměstnavatel na lépe placená pracovní místa tak může hledat zaměstnance až na cca 10x větší plochy - 10x většího souboru lidí. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nalezení vhodného člověka a tím výrazně polepšuje ekonomiku.

+1/0
20.4.2016 13:22

R15a37d31i77m 18S48v89o68b78o70d79a 9453579416952

. trochu matematiky cil je 95g/km. to je spotreba cca 4.1l/100km u benzinu a 3.6l/100km u nafty.

dnes je prumerne auto octavia ale i kdyby bylo prumernym autem citigo tak se stejne s prumernou spotrebou pohybujeme na 5+l/100km.

v globalu byuch rekl, ze evropsky prumer spotreby osobnich aut je 7l(benzin) a 6l(nafta)

takze efektivni snizeni spotreby o nejakych 40% do roku 2021 je proste nerealizovatelne. Fyziku proste neobejdete.

a kdyz se bavime o elektrovozech, je do emisii zapocitana i vyroba baterek?

+12/0
20.4.2016 9:24

J16a71n 80K59o48t17a33s 9109550772666

Ten váš text potvrzuje, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

R92a32d24i46m 96S87v70o48b84o52d66a 9953519736652

az budou vsude auta jezdici na lithiove baterie tak nebudou valky o ropu ale valky o lithium takze valky bych nepocital.

ale porovnal nekdy nekdo kdyz najezdim na auto 200 000km tak pri spotrebe 7l vypustim cca 1700t CO2 a dejme tomu +10% za rezii. takze efektivne do 2000t co2

tesla S spotrebuje energii 147612 MJ resp 40480 kWh

kolik je to CO2 z elektrarny?

kolik vydrzi baterie? ja bych tipnul ze na 200k km budete potrebovat minimalne 2. takze kolik stoji vytezeni 100 kg lithia a vyroba baterie?

ja to nevim, urcite to bude min nez z auta na benzin ale je to snizeni o 5% nebo o 50%

+2/0
20.4.2016 10:18

P53a88v41e87l 83R92i34e79d95l 4864657821829

Jen vám to lehce upřesním )aby vám to sedělo):

- na rafinaci 1 l benzínu je potřeba 1.2kWh elektrické energie

- každý spalovací motor produkuje CO2, ale ne každá elektrárna. (norové jsou na 99% výroby z vodních elektráren). Takže spalovací vozy moc nezlepšíme, u výroby el. energie prostor ještě je.

- váš tip na životnost je špatný, reálná data ukazují pokles na 85% kapacity po ujetí 500 000 km (http://www.hybrid.cz/degradace-baterii-v-elektromobilu-tesla-model-s)

- Tesla S má ve svých akumulátorech 40 kg lithia (akumulátor 85 kWh o váze 544 kg). Pokud budete recyklovat, tak získáte lithiovou 'solanku', z které se pak separujete lithium v ceně jednotek dolarů za 1kg

0/0
20.4.2016 12:24

J63a81n 37K75o98t51a55s 9669530422736

Ten váš text potvrzují, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

M90a74r19t55i53n 49T75e38p85l81a62n 9437670675923

Evropská unie poručí větru, dešti a když bude chtít, tak i fyzikálním zákonům.

0/0
20.4.2016 10:02

D72a67v52i28d 59C40e14c87h 6843127240904

No dobre : dajme tomu, ze EU presadi znizenie emisii u aut o 40 % v g/km a potom sa vyrobcom podari vyrobit auta, ktore maju znizene emisie o 40% v g/km a potom si vsetci v EU, ktori maju dnesne auta kupia tie nove... / uz toto je utopia / ale potom aby sa udrzali celkove emisie nizsie o 40 % by vsetci museli najazdit maximalne tolko km, jako predtím a nie o desiatky % km viac. A nepribudal by ani celkovy počet aut.

Ako podstatne znizim emisie, kde som před 20 rokmi jazdil s benzinakom ktory konzumoval 5 l / 100 km a denne som dal 50 km a dnes mam auto, ktore konzumuje 5 l /100 km a denne dam 100 km ?

0/0
20.4.2016 10:09

D95a98v28i98d 98C55e67c95h 6193837770364

..oprava : před 20 rokmi s benzinakom, ktory zral 10 l / 100 km ....

0/0
20.4.2016 10:10

P56e20t37r 96T10l10o47u68k17a16l 7784865242355

Ono se samozřejmě jedná o průměrnou papírovou spotřebu, těžko bude mít Citigo spotřeu přes pět litrů....

0/0
20.4.2016 10:19

R82a42d86i86m 33S53v38o58b78o38d66a 9823639866102

no to je vzdy otazne

citigo ma podle spritmonitoru prumernou spotrebu 5.24l

v katalogu je uvedena spotreba pro mesto od 5l do 5.8l mesto a kombinovana od 4.1l ale kdyz je to auto dizajnovane na mestky provoz, tak bych predpokladal, ze prumerna bude spis bliz k mestskemu provozu a ne mimo mesto. takze kdyz rekknu ze ma prumernou 5l tak budu hodne blizko realite

0/0
20.4.2016 10:30

P71e82t88r 89T25l70o48u13k17a86l 7834635552825

Já se nebavím kolik bude mít v reálu, ale z čeho budou vycházet. Prostě dle nějakého tabulkového měření má 4 litry a tím to hasne. Prostě budou plnit, co si nějaký úředník namyslel. To, že papírových hodnot v praxi nedosáhne žádné auto je věc jiná.

0/0
20.4.2016 10:44

R88i30c40h83a73r72d 35M19i31k59u34l96e97n40k97a 1399267467594

Podíl osobní automobilové dopravy na znečištění ovzduší (2013 ČR): CO 6,9%, NOx 18,4%, PM 15,4%.

0/0
20.4.2016 9:20

J68a45n 32K88o96t97a64s 9439390782986

Tak to by mě teda zajímalo, jak se ty NOx počítají. Tyhle data jsou určitě nějak kalkulovaná, protože jsem si nevšiml, že by za mnou někdo jezdil a měřil mi emise v reálném provozu. Když americká EPA zjistila, že motory Volkswagen mohou vypouštět v reálném provozu až 40x vyšší hodnoty NOx než v laboratorních podmínkách, to pak asi tyhle kalkulovaná data nedávají smysl, nemyslíte?

0/0
20.4.2016 9:28

M48a88r81t74i89n 17N36e97r88m24u74t 9627607388659

Kouzelné slůvko až... Běžné auto má při rozjezdu až 10x větší spotřebu na 100km. Takže to může být jen 4x.

0/0
25.4.2016 23:05

V28i71l17é14m 76B69a47r13á86k 4476657409436

Prostě je třeba tyto nesmysly odmítnout Auta podle Bruselu, Hospodářské noviny 13.5.2015, str. 10-11 je věta: "Navíc evropská auta na celkových globálních emisích CO2 se podlí ani tisícinou". Jestliže v roce 2021 mají auta vykazovat emise 95 gramů CO2 na 1 km, při dnešní hodnotě 123,4 gramů CO2 na 1 km, potom snížení bude o 23 % (samozřejmě ne v roce 2021, protože budou v provozu i starší auta s vyššími emisemi). Cena technických "kejklů" odhadují výrobci na 700 eur na jedno auto. Takže podíl na celkových emisích ve výši 0,001 procenta se sníží na 0,00077 procenta, tzn. podíl emisí evropských aut klesne o 0,00023 v poměru k celkovým emisím CO2. Z toho také plyne, že miliardy a miliardy eur vrážené do vývoje technických nesmyslů typu hybridních hybridů jsou vynakládány naprosto nesmyslně. Nedávno byl v TV díl Simpsonů ukazující elektromobil, který volal "nejezdím rychle ani daleko a kdo mě řídí, toho ostatní považují za homosexuála", a to je asi jediný pořad v TV, kterému se dá věřit.

Řekněme ekologistům dost http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463886

+6/0
20.4.2016 9:19

P85e19t39r 94H39o32r20á44k 1249333509894

Nejdříve bych pro diesely nastavil stejnou normu jako pro benzin a ony by ty diesely vymizely samy jako v USA. A současně bych srovnal zdanění nafty a benzinu a přestal tak okrádat majitele benzinových aut o 2 Kč na litru.

+10/−3
20.4.2016 9:16

J13i27n56d45ř92i81c70h 59Š41k79o91p36e34k 4125381110845

no to je překvapení, že elektromobily jdou na odbyt v Holadnsku. Země, jejíž nejvyšší hora má pár stovek metrů výšky, je víceméně placka a pro elektroauta vhodná.

Vemte elektroauta do hor nebo našeho terénu a sami pochopíte, proč se sem nehodí

+2/−1
20.4.2016 8:52

R94o36m33a75n 91P22o79l83á78č32e38k 5286309135

Spíš jde o dotování ze strany státu... Tam kde se mohutně dotuje, tak se auta kupují...

+1/0
20.4.2016 8:54

J48i65n23d73ř51i90c67h 92Š64k94o80p12e16k 4275121690375

to možná taky, ale když elektromobil udělá za běžných podmínek třeba 200 km (po rovině v průměru), tak si ho nekoupím, abych s ním jezdil po horách denně a musel se bát, jestli dojedu či nikoli (protože v kopcích a navíc v zimě bude dojezd někde úplně jinde)

0/0
20.4.2016 9:36

V92l19a59d29i95m27í24r 21Z15a76u60š24k58a 5421412207753

Ono jde spíš o dotace, movitost a styl užití. Mít elektromobil jako druhé auto do rodiny pro denní dojíždění do práce a na nákupy je fajn, ale pokud máte peníze jen na jedno auto a to vás musí zavést jak do práce, tak s dětmi 400km k babičce v zimě, tak je elektromobil nepoužitelný.

+2/0
20.4.2016 9:07

J52i69n21d37ř85i20c27h 11Š71k38o94p88e16k 4625811180945

ano, styl užití. Na rovinu je elektro ideál (při současných kapacitách aku), do kopců a hor trochu již méně

0/0
20.4.2016 9:37

T45o19m70á83š 52K47u98c61h46a24ř 3167781158611

Když má EU koule zakázat neekologické žárovky, proč nemá koule zakázat velká neekologická auta? ;-) ;-D

+2/−2
20.4.2016 8:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.