Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T43o91m36á26š 14V83a25l94n15í84č70e98k 7875276878136

Hmm, no já bych na to šel z druhé strany a zrušil spíš Evropskou komisi.

+6/0
20.4.2016 14:52

L12u71c89i29a16n 61P44a67p43a77z87i69a55n 5134247191105

Zrušme nařízení EU. Nebo si budeme nalhávat, co není? EU je brzdou pokroku. Za našimi zády se paktuje s Ukrajinou a ve všem jde na ruku Spojeným státům a pak trpíme my obyčejní včetně nesmyslných emisních limitů.

+2/0
20.4.2016 14:45

R15a49d10o54s44l72a71v 96M24o19l98á84k 6398823504756

Na otázku emisních limitů je nahlížet trochu jinak. Musíme si uvědomit, že od roku 1960 nám prudce vzrůstá koncentrace CO2. V 18. stol byla 280 ppm, dnes je 400 ppm. Proč, protože naše civilizace funguje na principu spalování fosilních paliv. V Paříži se dohodl strop oteplování planety a aby ho bylo možné dosáhnout, je nutné prakticky okamžitě zastavit rostoucí trend spotřeby (při aproximaci stávajícího trendu, bude v r. 2100 oteplení planety o 6,5 °C (oproti roku 1980)) a jako jeden z nástrojů jsou emisní limity. Pročpak je dnes ropa tak levná? Protože težaři si toto uvědomili a začli fungovat jako zelináři večer na trhu, vyprodají své zboží pod cenou, protože zítra ho už vůbec neprodají.

používaná fosilní paliva tedy budeme muset nahradit el. energií, ale tu musíme začít vyrábet také bez nich. Jde to. Např. v Německu instalují ročně ve fotovoltaice a větných elektrárnách výkon jednoho Temelína. Je to ohromné číslo a zda je to správný směr či ne, nechme na jinou debatu, protože jako absolvent VUT, obor elektroenergetika mám poměrně jasno o skladbě výroben el. energie a jejich rovnováze pro řízení výroby a výkyvů spotřeby.

Důležité je uvědomit si, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je v současné době nereálné. I kdyby jsme každému dali místo Octavie Teslu, tak i kdyby byla technicky srovnatelná, tak na to finančně prostě lidstvo nemá.

Všechny ty lidi i to zboží, co se přepravuje na vzdálenosti větší než 300 km, budeme muset nahnat do vlaků. Leteckou dopravu nad pevninou nahradit také železnicí a z městské dopravy vyloučit spalovací motory. Proč? Protože železnice je energeticky 4x výhodnější. Automobilová doprava má totiž 3 systémové nevýhody. Vysoký valivý odpor, vysoký aerodynamický odpor (na železnici jsou vagony v zákrytu) a nízkou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru. Pak vychází na jedno sedadlo ve vlaku 4x menší potřeba energie.

+1/−3
20.4.2016 13:54

R94a34d68i39m 76P90o81l57á68š82e36k 9956553499129

Ano. Proto bylo ve středověku tazvané klimatické optimum, kde byla průměrná teplota o cca 2 stupně C vyšší než dnes. ;-D;-D

A za dob římské říše, zvláště za první poloviny její existence, byl oještě tepleji. ;-D;-D;-D

+5/0
20.4.2016 14:41

R70a61d98i82m 77S86v57o67b97o27d31a 9913519446812

tak proc me vlak vyjde 3x draz kdyz chci jit s rodinou treba na slovensko (o nemecku radeji ani nemluvim)

+1/0
20.4.2016 15:00

M14a94r47t93i60n 77N54e79r33m23u66t 9517857618469

Jo, u nás jezdí např. integrovaný příměstský vlak, to máme lokomotivu + 5 vagonů, cca 200 tun, a v něm ve špičce 100 lidí, normálně polovička. Takže to máme 2-4 tuny hmoty na člověka, a na každé zastávce se ta hmota brzdí a zase rozjíždí. Je to sice na elektriku, ale kdyby každý měl třeba nákupní tašku na plyn, možná by to vyšlo na stejno...

0/0
25.4.2016 22:58

P75e51t74r 16P37r33a39c98h72a87ř 9461663702218

V článku se píše cosi o tom, že problém je v tom, že dálnice nejsou všude a proto se pomalu popojíždí v kolonách....

HMMMMMMM

Když jedu po dálnici 130 km/h tak mám spotřebu 5,7 l/100 (když spěchám tak i 8)

Když mám rychlost 110 km/h, tak spotřeba je cca na 4,5 l/100. (nafta)

Dost pochybuju, že s novými motory to bude při vyšších rychlostech jinak...

Nechci bejt rejpavej, ale nejefektivnější je snížit max rychlost a úspora je zaručena.

Rozhodně ale nechci jezdit autem, ve kterým se při předjíždění budu muset odrážet - prostě chci mít rezervu výkonu.

0/0
20.4.2016 12:10

D54u98š39a23n 85M78o40u57r60e87k 7332267807751

Tam nebyla řeč o rychlosti na dálnici, ale o kolonách..

Pokud vím, tak při popojíždění v koloně sežere motor běžně 8-10 i více litrů..

+3/0
20.4.2016 12:36

M69a20r44t70i15n 61N50e79r27m45u16t 9587737958749

V koloně je spotřeba spíš hodinová, tam bude mít třeba diesel o hodně míň (cca 1l/h), protože posouvání zvládne i na volnoběh

0/0
25.4.2016 22:51

M15a23r21e83k 68J78a24n36e38č10k82a 1157286893851

Trh s monstry typu SUV nevznikl sám od sebe, ale díky automobilkám, které to začaly vyrábět ve velkém a SUV jsou větší a větší a aby to i jelo potřebuje to výkonnější diesel motory a tím mají i problém s emisními limity. Ono by stačilo zakázat vjezd osobním automobilům s diesel motorem do měst, stejně tak všem osobním autům nad 2t a rázem by se zvýšil odbyt menších nákupních tašek a nebo to přimělo výrobce více vyrábět malé MPV nebo Crossovery, místo neekonomických a neekologických mastodontů typu SUV.

+2/−1
20.4.2016 10:31

D82e21n51i63s 39W61i53t74z60k18u 3693731819937

to jako budou politici parkovat limuzíny před Prahou a pak je rozveze třeba citigo?

+2/0
20.4.2016 11:03

J16a36n 14M44a81z55ů73r22e41k 2228964558825

jasně a příště do města jen na kole co?:-). MPV jsou asi nejodpornější auta na světě.

0/0
20.4.2016 11:04

A15l69e32s 55N32o89v40a61k 9932169207665

A do nákladních aut taky dáte benzínové motory? A zakážete dodávky s naftovým motorem? Jak bude asi probíhat zásobování. Na kole?

Pak ještě prosím zkuste vymyslet, jak do Škoda Citigo umístit tři dětské sedačky.

0/0
20.4.2016 21:40

M23a61r48t60i74n 97N14e41r42m32u73t 9777707458439

Třeba u nás v pěší zóně bývají ránov drtivě většině velké diesely (zásobování). Co s tím chcete dělat?

0/0
25.4.2016 22:53

R21i70c78h39a65r82d 77H47o14s37p62o47d82s50k41ý 2210294933773

Elektroauta nepovažuju za řešení. Ohledně emisních norem, rozhodně platíme daní už dost na to, abychom museli platit další za emise, nota bene když ty emise nových aut jsou fantastické i tak. Nechci se cítit vinný kvůli tomu, že moje auto má spotřebu 7 litrů. Sakra, jedna stará Avie toho načoudí za 1000 aut!!! Ale my budeme dělat, že jí nevidíme... Celé je to jenom hra, jak vybrat ještě víc daní pro politiky, rozebrat si je a s vítězným úsměvem jít do důchodu :-/

+7/0
20.4.2016 10:18

P68a93v35e60l 66R24e91z23n50i82c95e54k 3845854554292

uhodil jste hrebicek na hlavicku :)

0/0
20.4.2016 16:41

Z90d24e76n53ě82k 44F23i43b32i22c59h 4317899104200

Předpokládám, že vláda nám pujde příkladem a brzy uvidíme naše volené představitele jezdit ve Škodě Citigo - nejlépe na tužkové baterie.

+7/0
20.4.2016 10:01

J53a83n 92M75a49z84ů19r22e25k 2728694368635

já bych jim dal koloběžky :-)

+1/0
20.4.2016 10:06

V18i82k76y60r 36B31o50h95u52m49i93l 33S79t91r38a54n63s70k32y 9507728516699

litrový tříhrnek v "malinké" Octavii to zachrání;-D

0/0
20.4.2016 9:51

J91i20n15d43ř81i12c60h 79Š23k18o59p35e49k 4445981930685

no doufají, že češi poletí jen na cenu, takže se bude prodávat a pomůže jim (díky svým papírově směšným emisím) snížit celkové emise

0/0
20.4.2016 9:59

P58e23t11r 44T97l51o69u92k79a67l 7614125462845

Ale ten motor není nejlevnější v nabídce.

0/0
20.4.2016 10:10

J90i66n22d84ř50i30c86h 68Š93k90o68p80e25k 4305661880195

oni to nějak marketingově vylepší

0/0
20.4.2016 10:20

J64a76n 63M90a58z49ů35r92e67k 2458504118435

četl jsem jednu zajímavou statistku....výroba jednoho kusu Toyoty Prius je ekologicky větší zátěž než jezdit 20 let trabantem

+11/0
20.4.2016 9:46

P98a77v75e32l 67R68i36e58d57l 4724807891299

Zdroj? Opravdu mě to zajímá?

0/0
20.4.2016 12:02

M20a74r26t36i49n 35N90e57r95m34u81t 9927427268869

Prius je sice snobské auto, ale víte jak to je s trabantem: když ho řídíte, čucháte o jeden míň. Trabant opravdu do města nepatří.

0/0
25.4.2016 23:00

B91ě82l84a 46H66o59r90á89k15o91v61á 1978622599160

No tak výrobce aut přikoupí výrobce elektrokol a třeba rikš a hned se průměr zlepší!

+3/0
20.4.2016 9:42

J14a82n 10M38a39z59ů76r41e95k 2248194848125

ten boj proti osobní automobilové přepravě je ujetej už....tato doprava má asi jen 5% podíl na vypouštění plynů, to snižování je jak plivnout do táboráku. Jen další ukázka diletantství v EU

+9/0
20.4.2016 9:39

R52a92d38i35m 51P48o66l73á86š43e33k 9696283839219

Navíc osobní automobilová přeprava umožňuje denně cestovat do práce do vzdálenosti i větší než 100 kilometrů, zatímco například běžnými linkovými autobusy je kvůli ztracenému času problém dojíždět už na větší vzdálenost než takových 30 kilometrů.

Zaměstnavatel na lépe placená pracovní místa tak může hledat zaměstnance až na cca 10x větší plochy - 10x většího souboru lidí. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nalezení vhodného člověka a tím výrazně polepšuje ekonomiku.

+1/0
20.4.2016 13:22

R43a87d37i38m 97S88v30o98b91o13d85a 9363249516882

. trochu matematiky cil je 95g/km. to je spotreba cca 4.1l/100km u benzinu a 3.6l/100km u nafty.

dnes je prumerne auto octavia ale i kdyby bylo prumernym autem citigo tak se stejne s prumernou spotrebou pohybujeme na 5+l/100km.

v globalu byuch rekl, ze evropsky prumer spotreby osobnich aut je 7l(benzin) a 6l(nafta)

takze efektivni snizeni spotreby o nejakych 40% do roku 2021 je proste nerealizovatelne. Fyziku proste neobejdete.

a kdyz se bavime o elektrovozech, je do emisii zapocitana i vyroba baterek?

+12/0
20.4.2016 9:24

J32a56n 73K87o46t21a63s 9359550232926

Ten váš text potvrzuje, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

R42a26d48i76m 68S20v75o64b96o17d85a 9803869226322

az budou vsude auta jezdici na lithiove baterie tak nebudou valky o ropu ale valky o lithium takze valky bych nepocital.

ale porovnal nekdy nekdo kdyz najezdim na auto 200 000km tak pri spotrebe 7l vypustim cca 1700t CO2 a dejme tomu +10% za rezii. takze efektivne do 2000t co2

tesla S spotrebuje energii 147612 MJ resp 40480 kWh

kolik je to CO2 z elektrarny?

kolik vydrzi baterie? ja bych tipnul ze na 200k km budete potrebovat minimalne 2. takze kolik stoji vytezeni 100 kg lithia a vyroba baterie?

ja to nevim, urcite to bude min nez z auta na benzin ale je to snizeni o 5% nebo o 50%

+2/0
20.4.2016 10:18

P93a45v31e64l 22R51i32e97d21l 4754957391469

Jen vám to lehce upřesním )aby vám to sedělo):

- na rafinaci 1 l benzínu je potřeba 1.2kWh elektrické energie

- každý spalovací motor produkuje CO2, ale ne každá elektrárna. (norové jsou na 99% výroby z vodních elektráren). Takže spalovací vozy moc nezlepšíme, u výroby el. energie prostor ještě je.

- váš tip na životnost je špatný, reálná data ukazují pokles na 85% kapacity po ujetí 500 000 km (http://www.hybrid.cz/degradace-baterii-v-elektromobilu-tesla-model-s)

- Tesla S má ve svých akumulátorech 40 kg lithia (akumulátor 85 kWh o váze 544 kg). Pokud budete recyklovat, tak získáte lithiovou 'solanku', z které se pak separujete lithium v ceně jednotek dolarů za 1kg

0/0
20.4.2016 12:24

J98a79n 61K80o25t15a56s 9139600252446

Ten váš text potvrzují, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

M75a59r58t53i80n 45T75e85p74l24a27n 9277140905103

Evropská unie poručí větru, dešti a když bude chtít, tak i fyzikálním zákonům.

0/0
20.4.2016 10:02

D50a19v28i36d 11C72e80c38h 6653277550144

No dobre : dajme tomu, ze EU presadi znizenie emisii u aut o 40 % v g/km a potom sa vyrobcom podari vyrobit auta, ktore maju znizene emisie o 40% v g/km a potom si vsetci v EU, ktori maju dnesne auta kupia tie nove... / uz toto je utopia / ale potom aby sa udrzali celkove emisie nizsie o 40 % by vsetci museli najazdit maximalne tolko km, jako predtím a nie o desiatky % km viac. A nepribudal by ani celkovy počet aut.

Ako podstatne znizim emisie, kde som před 20 rokmi jazdil s benzinakom ktory konzumoval 5 l / 100 km a denne som dal 50 km a dnes mam auto, ktore konzumuje 5 l /100 km a denne dam 100 km ?

0/0
20.4.2016 10:09

D65a81v65i29d 42C30e86c88h 6613917780264

..oprava : před 20 rokmi s benzinakom, ktory zral 10 l / 100 km ....

0/0
20.4.2016 10:10

P75e98t19r 63T32l81o61u57k89a24l 7634475832335

Ono se samozřejmě jedná o průměrnou papírovou spotřebu, těžko bude mít Citigo spotřeu přes pět litrů....

0/0
20.4.2016 10:19

R23a71d94i31m 92S35v35o40b20o13d19a 9933839956262

no to je vzdy otazne

citigo ma podle spritmonitoru prumernou spotrebu 5.24l

v katalogu je uvedena spotreba pro mesto od 5l do 5.8l mesto a kombinovana od 4.1l ale kdyz je to auto dizajnovane na mestky provoz, tak bych predpokladal, ze prumerna bude spis bliz k mestskemu provozu a ne mimo mesto. takze kdyz rekknu ze ma prumernou 5l tak budu hodne blizko realite

0/0
20.4.2016 10:30

P11e47t57r 40T12l60o11u62k26a16l 7824655972245

Já se nebavím kolik bude mít v reálu, ale z čeho budou vycházet. Prostě dle nějakého tabulkového měření má 4 litry a tím to hasne. Prostě budou plnit, co si nějaký úředník namyslel. To, že papírových hodnot v praxi nedosáhne žádné auto je věc jiná.

0/0
20.4.2016 10:44

R50i27c28h45a19r16d 24M93i40k98u52l90e45n88k15a 1549387967644

Podíl osobní automobilové dopravy na znečištění ovzduší (2013 ČR): CO 6,9%, NOx 18,4%, PM 15,4%.

0/0
20.4.2016 9:20

J40a88n 75K16o16t81a71s 9229190772246

Tak to by mě teda zajímalo, jak se ty NOx počítají. Tyhle data jsou určitě nějak kalkulovaná, protože jsem si nevšiml, že by za mnou někdo jezdil a měřil mi emise v reálném provozu. Když americká EPA zjistila, že motory Volkswagen mohou vypouštět v reálném provozu až 40x vyšší hodnoty NOx než v laboratorních podmínkách, to pak asi tyhle kalkulovaná data nedávají smysl, nemyslíte?

0/0
20.4.2016 9:28

M19a69r36t26i68n 84N90e58r73m89u12t 9177177588869

Kouzelné slůvko až... Běžné auto má při rozjezdu až 10x větší spotřebu na 100km. Takže to může být jen 4x.

0/0
25.4.2016 23:05

V20i25l22é56m 71B77a85r10á66k 4346737219216

Prostě je třeba tyto nesmysly odmítnout Auta podle Bruselu, Hospodářské noviny 13.5.2015, str. 10-11 je věta: "Navíc evropská auta na celkových globálních emisích CO2 se podlí ani tisícinou". Jestliže v roce 2021 mají auta vykazovat emise 95 gramů CO2 na 1 km, při dnešní hodnotě 123,4 gramů CO2 na 1 km, potom snížení bude o 23 % (samozřejmě ne v roce 2021, protože budou v provozu i starší auta s vyššími emisemi). Cena technických "kejklů" odhadují výrobci na 700 eur na jedno auto. Takže podíl na celkových emisích ve výši 0,001 procenta se sníží na 0,00077 procenta, tzn. podíl emisí evropských aut klesne o 0,00023 v poměru k celkovým emisím CO2. Z toho také plyne, že miliardy a miliardy eur vrážené do vývoje technických nesmyslů typu hybridních hybridů jsou vynakládány naprosto nesmyslně. Nedávno byl v TV díl Simpsonů ukazující elektromobil, který volal "nejezdím rychle ani daleko a kdo mě řídí, toho ostatní považují za homosexuála", a to je asi jediný pořad v TV, kterému se dá věřit.

Řekněme ekologistům dost http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463886

+6/0
20.4.2016 9:19

P62e46t93r 15H25o25r88á82k 1639283299304

Nejdříve bych pro diesely nastavil stejnou normu jako pro benzin a ony by ty diesely vymizely samy jako v USA. A současně bych srovnal zdanění nafty a benzinu a přestal tak okrádat majitele benzinových aut o 2 Kč na litru.

+10/−3
20.4.2016 9:16

J62i78n33d74ř38i81c68h 57Š29k71o56p98e61k 4165461330695

no to je překvapení, že elektromobily jdou na odbyt v Holadnsku. Země, jejíž nejvyšší hora má pár stovek metrů výšky, je víceméně placka a pro elektroauta vhodná.

Vemte elektroauta do hor nebo našeho terénu a sami pochopíte, proč se sem nehodí

+2/−1
20.4.2016 8:52

R69o90m94a73n 79P94o36l95á95č91e90k 5696139555

Spíš jde o dotování ze strany státu... Tam kde se mohutně dotuje, tak se auta kupují...

+1/0
20.4.2016 8:54

J95i91n36d18ř97i61c34h 38Š52k14o62p90e90k 4895931520185

to možná taky, ale když elektromobil udělá za běžných podmínek třeba 200 km (po rovině v průměru), tak si ho nekoupím, abych s ním jezdil po horách denně a musel se bát, jestli dojedu či nikoli (protože v kopcích a navíc v zimě bude dojezd někde úplně jinde)

0/0
20.4.2016 9:36

V78l64a23d93i37m34í55r 81Z83a95u78š41k89a 5771872257253

Ono jde spíš o dotace, movitost a styl užití. Mít elektromobil jako druhé auto do rodiny pro denní dojíždění do práce a na nákupy je fajn, ale pokud máte peníze jen na jedno auto a to vás musí zavést jak do práce, tak s dětmi 400km k babičce v zimě, tak je elektromobil nepoužitelný.

+2/0
20.4.2016 9:07

J60i16n35d96ř48i71c44h 41Š47k89o20p87e13k 4465111520825

ano, styl užití. Na rovinu je elektro ideál (při současných kapacitách aku), do kopců a hor trochu již méně

0/0
20.4.2016 9:37

T22o14m89á61š 67K67u80c35h23a65ř 3547951628361

Když má EU koule zakázat neekologické žárovky, proč nemá koule zakázat velká neekologická auta? ;-) ;-D

+2/−2
20.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.