Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S81t56a46n90i78s50l95a42v 26T54e90s98a22ř 9127534152974

fakt by mě zajímalo, jak se konvoj udrží pohromadě v situaci, když se do povinné mezery mezi kamiony zařadí jiné vozidlo, a pak další a další... Konvoj se těžko udrží pohromadě. Pak povinně převezme řízení živý řidič?

0/0
29.4.2016 17:41
Foto

M60i54r24o74s18l43a63v 63S87t83e66i94n65e92r 6958644213135

Skončí to jednou tím, že se pravý jízdní pruh bude elektrifikovat, jako železnice. Kamiony s elektrickým pohonem budou platit podle spotřeby energie, trolej nahoře je bude udržovat v trase a na odstup k před ním jedoucímu kamionu máme už dnes radar.

Při brzdění se bude energie vracet do troleje a pomůže jinému kamionu do vršku.

K najíždění do trasy a dojezdu k cíli pak stačí i relativně malý akumulátor s dojezdem několika desítek km jenom mírnou rychlostí.

Přinese to mnohem víc, než elektrifikovat osobní vozy.

0/−1
25.4.2016 13:57

K74a74r12e35l 86V38a54c94h73u31t 9823302729573

Pánové, smráká se nad vašim chlapáctvím - už ani jako řidiči kamionů si nebudete moci vylepšovat svou chlapáckou image!!! :-( ... No jo, no, co už včil?!

Co tedy? Zpátky na traktory? - To sotva, i orat lze dnes za pomoci satelitů! ;-D

0/0
25.4.2016 9:07

M39a95r39t14i78n 16N47e13r37m25u62t 9227747308879

Hmm, většina příspěvků je tu o železnici a odborech. Viděl bych to asi takto:

Aby železnice nahradila kamionovou dopravu, to by musela přijít ropná krize, válka nebo jiný krach hospodářství.

Ty kamiony určitě nejdou 100% společnou trasu, začínají třeba v jednom překladišti a na konci to musí řidič stejně vzít do ruky a poslední desítky km dojet ručně. Tím padá alternativa železnice a úbytek pracovních míst.

Pro všechny notorické obhájce železnice: zapátrejte, jak to doopravdy funguje.

+1/0
24.4.2016 20:06

P97e12t56r 89J50a40r33o36š 2344661855307

A nebylo by jednodussi a levnejsi zautomatizovat zeleznici?

0/0
23.4.2016 18:22

V22l69a42d79i66m20í19r 65F69i63b91i85g14e65r 5714471861724

Na tom se pracuje. Není to všude ale třeba v Praze mohou všechny vlaky jezdit s pomocí AUV(automatického řízení vlaků) City Elephanty tak jezdí. Šetří to stroje i provozní náklady. Vlaky jezdí jak mají a zastaví na centimetr přesně.

0/0
23.4.2016 19:15

M74a62r33t17i75n 28Č36a39p32e27k 6160681147464

Ta už to umí, u nás systém AVV - automatické vedení vlaku. Teď je čas zavést nějaké zabezpečení i na silnici, kde doteď žádné není.

+1/0
23.4.2016 19:31

J92a85n 34D43l93o45u94h11ý 7654639280449

Ne

0/0
25.4.2016 7:22

J20i70ř85í 84K67r84u49t61i90l 2320954150938

Po roce 2025 ubude řidičů kamionů ale strmě naroste počet business managerů, psáno i čteno.

No nazdar.

0/0
23.4.2016 8:12

J24o52s37e86f 90Š58o10l58t54e92s 8284408380533

Kdepak, business manažery nahradí chytrý software. Jsou tak trochu nejohroženější skupina zaměstnanců.

0/0
23.4.2016 19:55

P50e76t73r 95N69o88v40o17t64n53y 1471590311

A k cemu to vlastně je? V každém aute stejne bude sedět řidič, firmy nic neušetří. Individualne jedoucí ridic v osobáku to nepredjede. Hodte konvoj na koleje a co stoji tahle blbost dejte na rozvoj terminalu a prekladist kontejnerů.

+4/−2
23.4.2016 0:45

J29o51s55e69f 89Š29o49l79t91e67s 8234748140273

Výrazné snížení spotřeby.

0/0
23.4.2016 19:56

J84a65n 77N66o53v39á40k 7985844278367

To sice ano ale tomohle "řidiči" budou moci platit minimální plat, protože tam bude jen pro okrasu.

0/0
24.4.2016 17:32

M36a25r62t16i86n 82N49e41r37m80u16t 9977327378209

Bude míň nehod z nepozornosti, možná budou stačit menší bezp. přestávky, menší nároky na psychiku. Kromě toho tuhle blbost si platí dopravci sami, na rozdíl od investic do terminálu a překladišť.

0/0
24.4.2016 20:09

J88a73n 58D19l59o31u64h70ý 7554519860859

Proc si zakaznik voli kamion misto zeleznice? Je to levnejsi, je to rychlejsi a dojete to az na misto a nemusi se nic slozite domlouvat ( prelozeni nakladu z vlaku ) a v posledni rade se minimalizuje poskozeni nakladu, pac se s nim manipuluje az v cili.

0/0
25.4.2016 7:02

J92i29ř89í 29H66o38r43á62k 6144854723146

Do kopce jezdí náklaďáky pomalu. Jak je budeme předjíždět, když mezi nimi nebude místo? Už dnes je vidět, jaké problémy působí řidiči kteří nedodržují pravidlo o takových odstupech, které by umožnily jiným vozidlům předjetí těch co z nějakého důvodu jedou pomalu a přidat nebo předjíždět nemohou nebo nehodlají !

+1/0
22.4.2016 21:10

J83o72s43e76f 46Š77o66l54t39e43s 8504668490743

Mám dojem, že v plánu je především pohyb po dálničních sítích.

0/0
23.4.2016 19:56

M67a14r71t53i16n 64N10e95r56m21u47t 9607487698889

Tři kamiony jezdí za sebou běžně i dnes.

0/0
24.4.2016 20:07

M73a16r12e10k 53D34o85l87e86ž34a76l 5833426563592

A skláři nebudou mít co žrát!

0/0
22.4.2016 21:06

J78a32n 79P90r70i38c90h59y78s18t14a87l 8261318383

Technologie, ktera umoznuje prepravu kamionu uplne bez ridice (a dokonce bez tahace) a ktera setri jeste vic nafty neni vubec nova a jmenuje se zeleznicni doprava. Kazdy den jsou tisice navesu nalozeny na vlak a prepraveny rychleji, nez kdyby jely po dalnici. Zatim to sice v Cesku nehrozi, ale jinde v Evrope to funguje.

+6/−2
22.4.2016 20:47

P85e38t96r 65M64i36c47h65a95l 2500804261832

Na tranzitní dopravu by to bylo skvělé, bohužel naše železnice na to kapacitně nestačí.

+2/0
22.4.2016 20:51

J29a39n 79P67r49i96c41h24y80s57t98a59l 8821568323

Velke firmy to pouzivaji I pro vnitrostatni dopravu a v mensich zemich nez je Cesko. Napriklad Carlsberg a jejich pivni vlaky Fredericia - Hoeje Taastrup (u Kodane).

0/0
22.4.2016 21:00

J91i49ř46í 69K65o58d48ý47d86e75k 7910320406653

Moje osobni zkusenost Litvinov - sever Danska. Naves po ose 2 - 3 dny, vymenna nastavna naves/vlak cca tyden. Pravidelne poskozene zbozi (pytlovany granulat). Prepravce Hangartner/DB. Zakaznik silne nespokojen.

+3/0
22.4.2016 21:04

J82i50ř88í 22K17o40d49ý37d46e47k 7280880246143

Nejake konkretni pripady z Evropy?

0/0
22.4.2016 20:58

P80e97t15r 80S79i25m73e55k 6141213599354

jo, plech z Košic mi jde kamionem cca 24-48 hodin, po kolejích týden do Hradce Králové

+5/−1
22.4.2016 21:12

J79a90n 92P90r56i74c11h57y96s16t19a47l 8751258813

Nemecko - Dansko

Nemecko - Svedsko

Minuly tyden jsem jeden takovy vlak nekolikrat predjizdel po soubezne dalnici.

Tady mate konkretni priklad, kdy vlak tahly stare motorove lokomotivy kvuli vyluce: https://youtu.be/48KaKQpRn1Y

Jiny vlak https://youtu.be/utM4wJ6fjAQ?t=1m57s

+1/0
22.4.2016 21:19

J64i13ř97í 50K75o43d43ý66d88e70k 7200520256913

Vyse jsem psal jak je tohle reseni "rychle a flexibilni"

0/0
22.4.2016 21:21

J37i46ř76í 61K81o59d58ý43d54e90k 7530870656173

Jeste poznamka, tohle reseni ma samozrejme zakaznika, ale kamionovou prepravu jako celku to pri soucasnych podminkach neresi.

+1/0
22.4.2016 21:23

J73a87n 66D15l63o42u19h52ý 7154709830909

Az na to ze zeleznice zacina v bode y konci v bode x. Zatimco kamion dojede na start a putuje to az do cile. Je to levnejsi ( plati se za vozidlo + ridic ) a nedochazi k poskozeni nakladu pri prekladu. U vlaku platim 2x preklad a nekolik lidi, kteri to musi osefovat. Logicky to musi byt drazsi a pomalejsi !!! Vlak je minuly stoleti a nebo se vyplati napriklad pro prepravu nadmerneho poctu zbozi. Naposled jsem takto videl prepravu 50 vagonu nalozenych autama VW passat pres CR ;-)

0/0
25.4.2016 7:08

D46a34n14a 29K45o32c85i65á69n69o42v85á 2923648339308

Řidiči budou nutní minimálně k odhánění nelegálů v Calais.

+3/0
22.4.2016 20:30
Foto

P57e16t95r 87N77o35v91o11t14ň15á87k 1815821833408

Nutná rekvalifikace: řidič -> ostraha:-)

+1/0
22.4.2016 20:41

J16a77n 89N23o33v39á35k 4549319126100

Kamiónové vlaky duchů.

0/0
22.4.2016 20:27

J14a54n 80W21a98l18t87e93r 7989737947236

Potom vyloučí i řídiče,pojede jen jeden v prvním kamionu,ušetří na daních sociálce zdravotním.pak přijdou na řadu tramvajáci,autobusáci,strojvedoucí metra,vlaků...

A řidiči nebudou mít co žrát , půjdou se pást.

Potom nacpou roboty i k linkám do škodovky a půlku lidí vyhodí.

Co tady pak budou dělat ti migranti,které tak strašně potřebujeme?

+4/−1
22.4.2016 20:00

P25e40t44r 13F82o84l39t35ý17n 9134516107906

Jste se zde zjevil z 18 století, kdy se rozbíjely parní stroje, co? Aby pracovaly stroje, tak to je správná cesta. Lidé nebudou muset pracovat. Už ted v některých zemích se uvažuje o tom, že se každý měsíc vyplatí každému člověku nějaká částka a je jen na něm, jestli bude pracovat nebo ne. Ale vám se bude líbit, když se rozbijí kombajny a traktory a bude se kosit kosou a mlátit taky ručně. Bude 100% zaměstnanost a lidi budou dřít jak koně, aby měli co žrát..

+3/−2
22.4.2016 20:20

J19a24n 86W98a27l62t73e28r 7729187567186

Ano to máte pravdu že se uvažuje o výplatě minimální mzdy každému.

Hezká myšlenka.A vy věříte že to bude důstojná částka rovnající se platu pracujícího člověka?To jste bláhový,korporace ovládající politiky to nedovolí.

Bude to žebrácká almužna za kterou člověk tak tak vyžije,jako dnes podpora.

Auta bez řidičů budou ať se mi to líbí nebo ne.Ale kdo si myslí že to společnosti dělají pro blaho lidí tak se mýlí,jde jim jen o to vyloučit člověka z výrobního procesu aby se zlevnil.

Něvěřte tomu že bude díky tomu líp,méně nehod,ano potáhneme se tupě v koloně řízené roboty,sportovní auta budou zbytečná,vymyzí.

Jak se budou takové kolony předjíždět?Nijak,bude to zakázané,pro naše blaho a bezpečnost.Jsem rád že jsem zažil dobu kdy jsem mohl řídit svobodně svoje auto bez toho aby o tom všemocný velký bratr rozhodoval a všechno věděl.

+1/0
22.4.2016 20:47

J96o70s47e97f 20Š45á32t54a57v91a 2464551406879

Ale pokud budou lidi dostávat minimální částku,tak nebudou mít na utrácení.Tím pádem nebude třeba tolik vyrábět.A nastane kolotoč,krize podobná té ve dvacátých letech v Americe.

0/0
22.4.2016 21:45
Foto

J93a97n 92T35o35k49o18š 5648222466879

V 18 století měla populace 1 miliardu lidí, dnes je to 7,5 miliardy.

Tak zkuste uvažovat. :-P

0/0
23.4.2016 8:50

J85o59s34e23f 36Š59o83l41t63e96s 8284928430703

Ano, teď má populace 7,5 miliardy lidí, pracují ženy, které dříve nepracovali a přesto třeba v ČR máme práci pro největší množství lidí v historii. Nebojím se, že by práce nebyla. Prostě jen bude jiná.

0/0
23.4.2016 19:59

J40i78ř46í 77H27o76r41á67k 6384674753346

Pane Walter: ti migranti potom půjdou dělat politiky. A zvolíme je do čela EU ! To bude, co !

+1/0
22.4.2016 21:12

V46l81a16d10i41m58í10r 20F34i85b97i40g30e41r 5624231751904

Migranty nepotřebujeme. Díky automatizaci není ve vyspělém světě jako je EU potřeba tolik lidí na práci. A řidiči budou potřeba ona ta technologie bude zpočátku drahá, tak se jí budou vykrývat hlavně akutní situace a tak jako tak řidičů ubývá.

0/0
23.4.2016 19:18

J75a14n 59S63k94ý70p70a86l94a 7687552272301

Za pět deset let už bude řidič v kamionu zapotřebí jen kvůli odborům, kvůli ničemu jinému.

+2/0
22.4.2016 19:45

F66e46l11i23x 11M34e63d64e69k 7925324460547

Absolutní nesmysl. Vlakem by se ušetřila nejen nafta, ale i uvolnila dálnice. Rv

+8/−6
22.4.2016 19:39

J80a15n 56M85a24j27z91n47e90r 1706747826862

zase vlak nevede ke každému skladu apod, kam vede silnice

+3/0
22.4.2016 19:53

R45o39m54a62n 40S63t16o64n40e93k 1289273609871

sice by byla dalnice volna ale železnice by zas byla pro změnu ucpana

0/0
22.4.2016 19:55

V22l35a16d21i37m26í49r 88F64i39b19i54g38e34r 5824741751364

železnice je ucpaná už dnes. Kdyby šlo závat fotografie nasdílím denní grafikon dopravy je dost obtížné tam něco narvat. Víc dopravy železnice pojme automatizací, ale není to mnoho, jsme tak daleko, že jediné co by zvýšilo kapacitu je přidat další koleje. Hlavně na koridorech je plno.

0/0
23.4.2016 19:21

J40a24n 87D33l20o16u61h67ý 7404899490219

Vlak je minuly stoleti.

0/0
25.4.2016 7:13
Foto

P38e67t63r 38N79o21v84o59t46ň65á47k 1555731243538

A umí to na cyklostezce protáhnout tu kolonu přes mostek?

+3/0
22.4.2016 19:39

P85e35t80r 80M65i28c90h86a46l 2980874251982

To jako že první auto bude řídit řidič a zbytek podle něj automat? No potěš koště. Ten první to v koloně nedobrzdí a zbytek se do toho nasáčkuje.

0/0
22.4.2016 19:32

P58a68v85l58a 49H52r11a50d90i98l54o70v88a 3257891741754

Nenasackuje. Ty automaty taky zabrzdi. To ostatne delaji uz dneska chytrejsi osobaky, ze dobrzduji podle auta pred sebou.

0/0
22.4.2016 19:53

P42e58t94r 62M74i42c58h18a82l 2920464791262

Problém je slovo taky. Když nezačne brzdit ten první, tak ti ostatní taky ne.

0/0
22.4.2016 20:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.