Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S59t22a72n32i18s83l61a73v 44T47e31s48a24ř 9297194592794

fakt by mě zajímalo, jak se konvoj udrží pohromadě v situaci, když se do povinné mezery mezi kamiony zařadí jiné vozidlo, a pak další a další... Konvoj se těžko udrží pohromadě. Pak povinně převezme řízení živý řidič?

0/0
29.4.2016 17:41
Foto

M38i35r16o56s92l62a40v 41S28t29e21i65n24e80r 1125345258683

Skončí to jednou tím, že se pravý jízdní pruh bude elektrifikovat, jako železnice. Kamiony s elektrickým pohonem budou platit podle spotřeby energie, trolej nahoře je bude udržovat v trase a na odstup k před ním jedoucímu kamionu máme už dnes radar.

Při brzdění se bude energie vracet do troleje a pomůže jinému kamionu do vršku.

K najíždění do trasy a dojezdu k cíli pak stačí i relativně malý akumulátor s dojezdem několika desítek km jenom mírnou rychlostí.

Přinese to mnohem víc, než elektrifikovat osobní vozy.

0/−1
25.4.2016 13:57

K77a40r41e93l 62V60a93c10h19u80t 9823372829193

Pánové, smráká se nad vašim chlapáctvím - už ani jako řidiči kamionů si nebudete moci vylepšovat svou chlapáckou image!!! :-( ... No jo, no, co už včil?!

Co tedy? Zpátky na traktory? - To sotva, i orat lze dnes za pomoci satelitů! ;-D

0/0
25.4.2016 9:07

M83a20r79t76i23n 32N33e16r25m38u54t 9527297558259

Hmm, většina příspěvků je tu o železnici a odborech. Viděl bych to asi takto:

Aby železnice nahradila kamionovou dopravu, to by musela přijít ropná krize, válka nebo jiný krach hospodářství.

Ty kamiony určitě nejdou 100% společnou trasu, začínají třeba v jednom překladišti a na konci to musí řidič stejně vzít do ruky a poslední desítky km dojet ručně. Tím padá alternativa železnice a úbytek pracovních míst.

Pro všechny notorické obhájce železnice: zapátrejte, jak to doopravdy funguje.

+1/0
24.4.2016 20:06

P35e64t33r 42J27a84r43o21š 2594941745627

A nebylo by jednodussi a levnejsi zautomatizovat zeleznici?

0/0
23.4.2016 18:22

V40l12a45d41i18m48í37r 38F41i71b27i23g45e91r 5644171171864

Na tom se pracuje. Není to všude ale třeba v Praze mohou všechny vlaky jezdit s pomocí AUV(automatického řízení vlaků) City Elephanty tak jezdí. Šetří to stroje i provozní náklady. Vlaky jezdí jak mají a zastaví na centimetr přesně.

0/0
23.4.2016 19:15

M46a31r49t57i88n 35Č67a11p27e84k 6510911947424

Ta už to umí, u nás systém AVV - automatické vedení vlaku. Teď je čas zavést nějaké zabezpečení i na silnici, kde doteď žádné není.

+1/0
23.4.2016 19:31

J12a72n 38D41l62o97u52h16ý 7874469760969

Ne

0/0
25.4.2016 7:22

J36i91ř70í 98K70r97u29t94i86l 8669745921798

Po roce 2025 ubude řidičů kamionů ale strmě naroste počet business managerů, psáno i čteno.

No nazdar.

0/0
23.4.2016 8:12

J95o83s29e23f 69Š36o23l85t75e31s 8494588610443

Kdepak, business manažery nahradí chytrý software. Jsou tak trochu nejohroženější skupina zaměstnanců.

0/0
23.4.2016 19:55

P78e55t83r 33N95o50v10o87t90n13y 1901920801

A k cemu to vlastně je? V každém aute stejne bude sedět řidič, firmy nic neušetří. Individualne jedoucí ridic v osobáku to nepredjede. Hodte konvoj na koleje a co stoji tahle blbost dejte na rozvoj terminalu a prekladist kontejnerů.

+4/−2
23.4.2016 0:45

J92o33s43e81f 77Š51o73l86t14e72s 8194148270623

Výrazné snížení spotřeby.

0/0
23.4.2016 19:56

J37a98n 77N83o33v49á57k 7695424528877

To sice ano ale tomohle "řidiči" budou moci platit minimální plat, protože tam bude jen pro okrasu.

0/0
24.4.2016 17:32

M28a18r55t10i42n 28N34e77r33m32u92t 9947387258249

Bude míň nehod z nepozornosti, možná budou stačit menší bezp. přestávky, menší nároky na psychiku. Kromě toho tuhle blbost si platí dopravci sami, na rozdíl od investic do terminálu a překladišť.

0/0
24.4.2016 20:09

J79a65n 37D80l96o28u33h40ý 7954699370759

Proc si zakaznik voli kamion misto zeleznice? Je to levnejsi, je to rychlejsi a dojete to az na misto a nemusi se nic slozite domlouvat ( prelozeni nakladu z vlaku ) a v posledni rade se minimalizuje poskozeni nakladu, pac se s nim manipuluje az v cili.

0/0
25.4.2016 7:02

J91i24ř95í 68H83o85r21á44k 6974854673956

Do kopce jezdí náklaďáky pomalu. Jak je budeme předjíždět, když mezi nimi nebude místo? Už dnes je vidět, jaké problémy působí řidiči kteří nedodržují pravidlo o takových odstupech, které by umožnily jiným vozidlům předjetí těch co z nějakého důvodu jedou pomalu a přidat nebo předjíždět nemohou nebo nehodlají !

+1/0
22.4.2016 21:10

J26o19s70e98f 37Š58o75l55t90e38s 8214418550623

Mám dojem, že v plánu je především pohyb po dálničních sítích.

0/0
23.4.2016 19:56

M85a60r47t21i37n 75N12e31r64m50u56t 9407777978689

Tři kamiony jezdí za sebou běžně i dnes.

0/0
24.4.2016 20:07

M41a38r67e31k 38D93o38l32e17ž30a34l 5703986263252

A skláři nebudou mít co žrát!

0/0
22.4.2016 21:06

J68a14n 40P72r53i65c80h22y35s30t84a87l 8431688763

Technologie, ktera umoznuje prepravu kamionu uplne bez ridice (a dokonce bez tahace) a ktera setri jeste vic nafty neni vubec nova a jmenuje se zeleznicni doprava. Kazdy den jsou tisice navesu nalozeny na vlak a prepraveny rychleji, nez kdyby jely po dalnici. Zatim to sice v Cesku nehrozi, ale jinde v Evrope to funguje.

+6/−2
22.4.2016 20:47

P72e18t28r 24M23i39c51h10a26l 2940644311522

Na tranzitní dopravu by to bylo skvělé, bohužel naše železnice na to kapacitně nestačí.

+2/0
22.4.2016 20:51

J81a15n 68P80r96i92c50h40y24s18t92a38l 8671848113

Velke firmy to pouzivaji I pro vnitrostatni dopravu a v mensich zemich nez je Cesko. Napriklad Carlsberg a jejich pivni vlaky Fredericia - Hoeje Taastrup (u Kodane).

0/0
22.4.2016 21:00

J49i26ř68í 18K46o28d86ý65d92e35k 7180960536903

Moje osobni zkusenost Litvinov - sever Danska. Naves po ose 2 - 3 dny, vymenna nastavna naves/vlak cca tyden. Pravidelne poskozene zbozi (pytlovany granulat). Prepravce Hangartner/DB. Zakaznik silne nespokojen.

+3/0
22.4.2016 21:04

J10i31ř52í 48K85o57d14ý77d12e82k 7730860796793

Nejake konkretni pripady z Evropy?

0/0
22.4.2016 20:58

P67e87t10r 14S45i23m42e41k 6921243159824

jo, plech z Košic mi jde kamionem cca 24-48 hodin, po kolejích týden do Hradce Králové

+5/−1
22.4.2016 21:12

J64a12n 37P46r41i61c62h68y64s39t43a44l 8221788233

Nemecko - Dansko

Nemecko - Svedsko

Minuly tyden jsem jeden takovy vlak nekolikrat predjizdel po soubezne dalnici.

Tady mate konkretni priklad, kdy vlak tahly stare motorove lokomotivy kvuli vyluce: https://youtu.be/48KaKQpRn1Y

Jiny vlak https://youtu.be/utM4wJ6fjAQ?t=1m57s

+1/0
22.4.2016 21:19

J55i49ř18í 53K86o63d17ý20d17e92k 7420970936383

Vyse jsem psal jak je tohle reseni "rychle a flexibilni"

0/0
22.4.2016 21:21

J25i34ř91í 48K79o52d65ý82d49e43k 7840950986403

Jeste poznamka, tohle reseni ma samozrejme zakaznika, ale kamionovou prepravu jako celku to pri soucasnych podminkach neresi.

+1/0
22.4.2016 21:23

J60a45n 28D43l33o15u81h61ý 7844689810189

Az na to ze zeleznice zacina v bode y konci v bode x. Zatimco kamion dojede na start a putuje to az do cile. Je to levnejsi ( plati se za vozidlo + ridic ) a nedochazi k poskozeni nakladu pri prekladu. U vlaku platim 2x preklad a nekolik lidi, kteri to musi osefovat. Logicky to musi byt drazsi a pomalejsi !!! Vlak je minuly stoleti a nebo se vyplati napriklad pro prepravu nadmerneho poctu zbozi. Naposled jsem takto videl prepravu 50 vagonu nalozenych autama VW passat pres CR ;-)

0/0
25.4.2016 7:08

D87a85n74a 74K96o52c69i46á29n31o23v17á 2613808619758

Řidiči budou nutní minimálně k odhánění nelegálů v Calais.

+3/0
22.4.2016 20:30
Foto

P93e90t29r 20N85o94v83o83t73ň38á28k 1225671773858

Nutná rekvalifikace: řidič -> ostraha:-)

+1/0
22.4.2016 20:41

J90a20n 62N97o27v84á92k 4749209926840

Kamiónové vlaky duchů.

0/0
22.4.2016 20:27

J64a50n 77W53a16l17t46e17r 7539137697216

Potom vyloučí i řídiče,pojede jen jeden v prvním kamionu,ušetří na daních sociálce zdravotním.pak přijdou na řadu tramvajáci,autobusáci,strojvedoucí metra,vlaků...

A řidiči nebudou mít co žrát , půjdou se pást.

Potom nacpou roboty i k linkám do škodovky a půlku lidí vyhodí.

Co tady pak budou dělat ti migranti,které tak strašně potřebujeme?

+4/−1
22.4.2016 20:00

P38e68t75r 87F79o22l68t95ý18n 9114196557386

Jste se zde zjevil z 18 století, kdy se rozbíjely parní stroje, co? Aby pracovaly stroje, tak to je správná cesta. Lidé nebudou muset pracovat. Už ted v některých zemích se uvažuje o tom, že se každý měsíc vyplatí každému člověku nějaká částka a je jen na něm, jestli bude pracovat nebo ne. Ale vám se bude líbit, když se rozbijí kombajny a traktory a bude se kosit kosou a mlátit taky ručně. Bude 100% zaměstnanost a lidi budou dřít jak koně, aby měli co žrát..

+3/−2
22.4.2016 20:20

J75a89n 51W23a94l72t43e26r 7219837897986

Ano to máte pravdu že se uvažuje o výplatě minimální mzdy každému.

Hezká myšlenka.A vy věříte že to bude důstojná částka rovnající se platu pracujícího člověka?To jste bláhový,korporace ovládající politiky to nedovolí.

Bude to žebrácká almužna za kterou člověk tak tak vyžije,jako dnes podpora.

Auta bez řidičů budou ať se mi to líbí nebo ne.Ale kdo si myslí že to společnosti dělají pro blaho lidí tak se mýlí,jde jim jen o to vyloučit člověka z výrobního procesu aby se zlevnil.

Něvěřte tomu že bude díky tomu líp,méně nehod,ano potáhneme se tupě v koloně řízené roboty,sportovní auta budou zbytečná,vymyzí.

Jak se budou takové kolony předjíždět?Nijak,bude to zakázané,pro naše blaho a bezpečnost.Jsem rád že jsem zažil dobu kdy jsem mohl řídit svobodně svoje auto bez toho aby o tom všemocný velký bratr rozhodoval a všechno věděl.

+1/0
22.4.2016 20:47

J18o86s50e67f 60Š69á48t82a65v58a 2384161566349

Ale pokud budou lidi dostávat minimální částku,tak nebudou mít na utrácení.Tím pádem nebude třeba tolik vyrábět.A nastane kolotoč,krize podobná té ve dvacátých letech v Americe.

0/0
22.4.2016 21:45
Foto

J98a32n 23T71o95k54o68š 5518952616179

V 18 století měla populace 1 miliardu lidí, dnes je to 7,5 miliardy.

Tak zkuste uvažovat. :-P

0/0
23.4.2016 8:50

J41o62s61e55f 25Š64o34l59t75e94s 8324698860303

Ano, teď má populace 7,5 miliardy lidí, pracují ženy, které dříve nepracovali a přesto třeba v ČR máme práci pro největší množství lidí v historii. Nebojím se, že by práce nebyla. Prostě jen bude jiná.

0/0
23.4.2016 19:59

J59i50ř93í 68H36o17r84á63k 6654664863906

Pane Walter: ti migranti potom půjdou dělat politiky. A zvolíme je do čela EU ! To bude, co !

+1/0
22.4.2016 21:12

V22l61a76d36i22m42í80r 25F63i17b40i50g13e96r 5814891901104

Migranty nepotřebujeme. Díky automatizaci není ve vyspělém světě jako je EU potřeba tolik lidí na práci. A řidiči budou potřeba ona ta technologie bude zpočátku drahá, tak se jí budou vykrývat hlavně akutní situace a tak jako tak řidičů ubývá.

0/0
23.4.2016 19:18

J48a55n 27S49k36ý66p47a91l55a 7677482142551

Za pět deset let už bude řidič v kamionu zapotřebí jen kvůli odborům, kvůli ničemu jinému.

+2/0
22.4.2016 19:45

F75e91l58i97x 47M67e63d43e54k 3423742862784

Absolutní nesmysl. Vlakem by se ušetřila nejen nafta, ale i uvolnila dálnice. Rv

+8/−6
22.4.2016 19:39

J34a39n 60M94a65j81z66n83e75r 1946907726152

zase vlak nevede ke každému skladu apod, kam vede silnice

+3/0
22.4.2016 19:53

R58o86m84a74n 42S33t18o49n91e45k 1569313899411

sice by byla dalnice volna ale železnice by zas byla pro změnu ucpana

0/0
22.4.2016 19:55

V92l62a79d90i82m93í93r 91F59i22b30i37g87e19r 5884921351744

železnice je ucpaná už dnes. Kdyby šlo závat fotografie nasdílím denní grafikon dopravy je dost obtížné tam něco narvat. Víc dopravy železnice pojme automatizací, ale není to mnoho, jsme tak daleko, že jediné co by zvýšilo kapacitu je přidat další koleje. Hlavně na koridorech je plno.

0/0
23.4.2016 19:21

J32a51n 76D90l38o95u55h88ý 7224459110319

Vlak je minuly stoleti.

0/0
25.4.2016 7:13
Foto

P20e13t29r 34N44o92v44o12t38ň91á23k 1755911903818

A umí to na cyklostezce protáhnout tu kolonu přes mostek?

+3/0
22.4.2016 19:39

P81e20t87r 22M14i36c67h37a64l 2650704211132

To jako že první auto bude řídit řidič a zbytek podle něj automat? No potěš koště. Ten první to v koloně nedobrzdí a zbytek se do toho nasáčkuje.

0/0
22.4.2016 19:32

P10a54v97l47a 13H47r76a29d16i76l16o68v67a 3897801861484

Nenasackuje. Ty automaty taky zabrzdi. To ostatne delaji uz dneska chytrejsi osobaky, ze dobrzduji podle auta pred sebou.

0/0
22.4.2016 19:53

P48e98t24r 29M62i97c39h62a89l 2420974971922

Problém je slovo taky. Když nezačne brzdit ten první, tak ti ostatní taky ne.

0/0
22.4.2016 20:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.