Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S50t87a61n96i55s38l41a22v 33T30e62s97a58ř 9287794912624

fakt by mě zajímalo, jak se konvoj udrží pohromadě v situaci, když se do povinné mezery mezi kamiony zařadí jiné vozidlo, a pak další a další... Konvoj se těžko udrží pohromadě. Pak povinně převezme řízení živý řidič?

0/0
29.4.2016 17:41
Foto

M10i37r76o57s83l87a62v 88S98t65e66i61n72e61r 6698234573385

Skončí to jednou tím, že se pravý jízdní pruh bude elektrifikovat, jako železnice. Kamiony s elektrickým pohonem budou platit podle spotřeby energie, trolej nahoře je bude udržovat v trase a na odstup k před ním jedoucímu kamionu máme už dnes radar.

Při brzdění se bude energie vracet do troleje a pomůže jinému kamionu do vršku.

K najíždění do trasy a dojezdu k cíli pak stačí i relativně malý akumulátor s dojezdem několika desítek km jenom mírnou rychlostí.

Přinese to mnohem víc, než elektrifikovat osobní vozy.

0/−1
25.4.2016 13:57

K54a24r55e94l 43V98a18c54h55u23t 9603982359593

Pánové, smráká se nad vašim chlapáctvím - už ani jako řidiči kamionů si nebudete moci vylepšovat svou chlapáckou image!!! :-( ... No jo, no, co už včil?!

Co tedy? Zpátky na traktory? - To sotva, i orat lze dnes za pomoci satelitů! ;-D

0/0
25.4.2016 9:07

M98a47r93t87i75n 91N13e73r44m65u38t 9747547718579

Hmm, většina příspěvků je tu o železnici a odborech. Viděl bych to asi takto:

Aby železnice nahradila kamionovou dopravu, to by musela přijít ropná krize, válka nebo jiný krach hospodářství.

Ty kamiony určitě nejdou 100% společnou trasu, začínají třeba v jednom překladišti a na konci to musí řidič stejně vzít do ruky a poslední desítky km dojet ručně. Tím padá alternativa železnice a úbytek pracovních míst.

Pro všechny notorické obhájce železnice: zapátrejte, jak to doopravdy funguje.

+1/0
24.4.2016 20:06

P10e37t45r 70J51a47r47o82š 2144921765497

A nebylo by jednodussi a levnejsi zautomatizovat zeleznici?

0/0
23.4.2016 18:22

V39l42a49d38i10m39í17r 62F34i67b80i47g64e34r 5804791891664

Na tom se pracuje. Není to všude ale třeba v Praze mohou všechny vlaky jezdit s pomocí AUV(automatického řízení vlaků) City Elephanty tak jezdí. Šetří to stroje i provozní náklady. Vlaky jezdí jak mají a zastaví na centimetr přesně.

0/0
23.4.2016 19:15

M67a53r45t95i54n 84Č25a37p82e21k 6600641887944

Ta už to umí, u nás systém AVV - automatické vedení vlaku. Teď je čas zavést nějaké zabezpečení i na silnici, kde doteď žádné není.

+1/0
23.4.2016 19:31

J97a52n 72D40l93o37u37h45ý 7474189330429

Ne

0/0
25.4.2016 7:22

J55i96ř16í 26K66r67u92t47i34l 2330134420868

Po roce 2025 ubude řidičů kamionů ale strmě naroste počet business managerů, psáno i čteno.

No nazdar.

0/0
23.4.2016 8:12

J63o22s72e55f 94Š11o68l77t85e49s 8214618490843

Kdepak, business manažery nahradí chytrý software. Jsou tak trochu nejohroženější skupina zaměstnanců.

0/0
23.4.2016 19:55

P61e39t32r 16N37o72v22o38t28n30y 1661540921

A k cemu to vlastně je? V každém aute stejne bude sedět řidič, firmy nic neušetří. Individualne jedoucí ridic v osobáku to nepredjede. Hodte konvoj na koleje a co stoji tahle blbost dejte na rozvoj terminalu a prekladist kontejnerů.

+4/−2
23.4.2016 0:45

J71o51s69e74f 49Š39o53l39t25e63s 8884528170643

Výrazné snížení spotřeby.

0/0
23.4.2016 19:56

J63a69n 57N94o64v27á81k 7405184128267

To sice ano ale tomohle "řidiči" budou moci platit minimální plat, protože tam bude jen pro okrasu.

0/0
24.4.2016 17:32

M74a69r74t35i92n 52N88e49r18m95u35t 9267747708319

Bude míň nehod z nepozornosti, možná budou stačit menší bezp. přestávky, menší nároky na psychiku. Kromě toho tuhle blbost si platí dopravci sami, na rozdíl od investic do terminálu a překladišť.

0/0
24.4.2016 20:09

J95a54n 46D74l43o63u30h18ý 7574689690359

Proc si zakaznik voli kamion misto zeleznice? Je to levnejsi, je to rychlejsi a dojete to az na misto a nemusi se nic slozite domlouvat ( prelozeni nakladu z vlaku ) a v posledni rade se minimalizuje poskozeni nakladu, pac se s nim manipuluje az v cili.

0/0
25.4.2016 7:02

J11i37ř20í 41H43o67r57á73k 6694784143316

Do kopce jezdí náklaďáky pomalu. Jak je budeme předjíždět, když mezi nimi nebude místo? Už dnes je vidět, jaké problémy působí řidiči kteří nedodržují pravidlo o takových odstupech, které by umožnily jiným vozidlům předjetí těch co z nějakého důvodu jedou pomalu a přidat nebo předjíždět nemohou nebo nehodlají !

+1/0
22.4.2016 21:10

J21o98s12e98f 67Š38o53l82t33e42s 8304378920423

Mám dojem, že v plánu je především pohyb po dálničních sítích.

0/0
23.4.2016 19:56

M67a62r54t61i26n 66N32e26r87m22u96t 9637917578269

Tři kamiony jezdí za sebou běžně i dnes.

0/0
24.4.2016 20:07

M95a61r27e49k 25D62o43l61e30ž49a29l 5243866113672

A skláři nebudou mít co žrát!

0/0
22.4.2016 21:06

J16a81n 48P10r98i94c28h17y61s47t97a93l 8211888113

Technologie, ktera umoznuje prepravu kamionu uplne bez ridice (a dokonce bez tahace) a ktera setri jeste vic nafty neni vubec nova a jmenuje se zeleznicni doprava. Kazdy den jsou tisice navesu nalozeny na vlak a prepraveny rychleji, nez kdyby jely po dalnici. Zatim to sice v Cesku nehrozi, ale jinde v Evrope to funguje.

+6/−2
22.4.2016 20:47

P13e45t94r 65M37i80c13h86a77l 2790344101332

Na tranzitní dopravu by to bylo skvělé, bohužel naše železnice na to kapacitně nestačí.

+2/0
22.4.2016 20:51

J21a96n 51P45r25i29c16h24y25s90t58a31l 8761538643

Velke firmy to pouzivaji I pro vnitrostatni dopravu a v mensich zemich nez je Cesko. Napriklad Carlsberg a jejich pivni vlaky Fredericia - Hoeje Taastrup (u Kodane).

0/0
22.4.2016 21:00

J12i27ř67í 32K71o29d46ý82d29e30k 7730860126943

Moje osobni zkusenost Litvinov - sever Danska. Naves po ose 2 - 3 dny, vymenna nastavna naves/vlak cca tyden. Pravidelne poskozene zbozi (pytlovany granulat). Prepravce Hangartner/DB. Zakaznik silne nespokojen.

+3/0
22.4.2016 21:04

J70i30ř74í 93K94o95d63ý95d61e78k 7900810866863

Nejake konkretni pripady z Evropy?

0/0
22.4.2016 20:58

P53e46t44r 59S36i48m84e59k 6211123389144

jo, plech z Košic mi jde kamionem cca 24-48 hodin, po kolejích týden do Hradce Králové

+5/−1
22.4.2016 21:12

J73a23n 31P24r51i42c14h29y54s70t83a36l 8811578103

Nemecko - Dansko

Nemecko - Svedsko

Minuly tyden jsem jeden takovy vlak nekolikrat predjizdel po soubezne dalnici.

Tady mate konkretni priklad, kdy vlak tahly stare motorove lokomotivy kvuli vyluce: https://youtu.be/48KaKQpRn1Y

Jiny vlak https://youtu.be/utM4wJ6fjAQ?t=1m57s

+1/0
22.4.2016 21:19

J16i64ř88í 40K88o42d58ý38d82e85k 7230590636193

Vyse jsem psal jak je tohle reseni "rychle a flexibilni"

0/0
22.4.2016 21:21

J20i18ř72í 65K89o31d50ý73d47e36k 7580770666413

Jeste poznamka, tohle reseni ma samozrejme zakaznika, ale kamionovou prepravu jako celku to pri soucasnych podminkach neresi.

+1/0
22.4.2016 21:23

J82a61n 17D76l78o47u77h94ý 7314709480719

Az na to ze zeleznice zacina v bode y konci v bode x. Zatimco kamion dojede na start a putuje to az do cile. Je to levnejsi ( plati se za vozidlo + ridic ) a nedochazi k poskozeni nakladu pri prekladu. U vlaku platim 2x preklad a nekolik lidi, kteri to musi osefovat. Logicky to musi byt drazsi a pomalejsi !!! Vlak je minuly stoleti a nebo se vyplati napriklad pro prepravu nadmerneho poctu zbozi. Naposled jsem takto videl prepravu 50 vagonu nalozenych autama VW passat pres CR ;-)

0/0
25.4.2016 7:08

D25a84n48a 38K38o81c49i19á44n62o21v70á 2913358599428

Řidiči budou nutní minimálně k odhánění nelegálů v Calais.

+3/0
22.4.2016 20:30
Foto

P26e62t81r 21N74o26v55o30t77ň45á80k 1265401243858

Nutná rekvalifikace: řidič -> ostraha:-)

+1/0
22.4.2016 20:41

J11a27n 27N16o64v34á19k 4979759376560

Kamiónové vlaky duchů.

0/0
22.4.2016 20:27

J96a30n 50W46a84l52t86e45r 7779687887376

Potom vyloučí i řídiče,pojede jen jeden v prvním kamionu,ušetří na daních sociálce zdravotním.pak přijdou na řadu tramvajáci,autobusáci,strojvedoucí metra,vlaků...

A řidiči nebudou mít co žrát , půjdou se pást.

Potom nacpou roboty i k linkám do škodovky a půlku lidí vyhodí.

Co tady pak budou dělat ti migranti,které tak strašně potřebujeme?

+4/−1
22.4.2016 20:00

P96e97t38r 28F60o91l11t33ý77n 9304756197536

Jste se zde zjevil z 18 století, kdy se rozbíjely parní stroje, co? Aby pracovaly stroje, tak to je správná cesta. Lidé nebudou muset pracovat. Už ted v některých zemích se uvažuje o tom, že se každý měsíc vyplatí každému člověku nějaká částka a je jen na něm, jestli bude pracovat nebo ne. Ale vám se bude líbit, když se rozbijí kombajny a traktory a bude se kosit kosou a mlátit taky ručně. Bude 100% zaměstnanost a lidi budou dřít jak koně, aby měli co žrát..

+3/−2
22.4.2016 20:20

J73a29n 93W17a17l64t15e82r 7279297357786

Ano to máte pravdu že se uvažuje o výplatě minimální mzdy každému.

Hezká myšlenka.A vy věříte že to bude důstojná částka rovnající se platu pracujícího člověka?To jste bláhový,korporace ovládající politiky to nedovolí.

Bude to žebrácká almužna za kterou člověk tak tak vyžije,jako dnes podpora.

Auta bez řidičů budou ať se mi to líbí nebo ne.Ale kdo si myslí že to společnosti dělají pro blaho lidí tak se mýlí,jde jim jen o to vyloučit člověka z výrobního procesu aby se zlevnil.

Něvěřte tomu že bude díky tomu líp,méně nehod,ano potáhneme se tupě v koloně řízené roboty,sportovní auta budou zbytečná,vymyzí.

Jak se budou takové kolony předjíždět?Nijak,bude to zakázané,pro naše blaho a bezpečnost.Jsem rád že jsem zažil dobu kdy jsem mohl řídit svobodně svoje auto bez toho aby o tom všemocný velký bratr rozhodoval a všechno věděl.

+1/0
22.4.2016 20:47

J40o60s37e38f 94Š45á27t21a89v30a 2174361166589

Ale pokud budou lidi dostávat minimální částku,tak nebudou mít na utrácení.Tím pádem nebude třeba tolik vyrábět.A nastane kolotoč,krize podobná té ve dvacátých letech v Americe.

0/0
22.4.2016 21:45
Foto

J15a74n 14T78o76k53o41š 5928212336919

V 18 století měla populace 1 miliardu lidí, dnes je to 7,5 miliardy.

Tak zkuste uvažovat. :-P

0/0
23.4.2016 8:50

J37o70s13e83f 53Š78o78l13t48e29s 8414738940823

Ano, teď má populace 7,5 miliardy lidí, pracují ženy, které dříve nepracovali a přesto třeba v ČR máme práci pro největší množství lidí v historii. Nebojím se, že by práce nebyla. Prostě jen bude jiná.

0/0
23.4.2016 19:59

J83i57ř97í 62H52o21r67á11k 6584584403786

Pane Walter: ti migranti potom půjdou dělat politiky. A zvolíme je do čela EU ! To bude, co !

+1/0
22.4.2016 21:12

V48l52a80d47i47m48í13r 46F66i74b23i37g45e50r 5384321661384

Migranty nepotřebujeme. Díky automatizaci není ve vyspělém světě jako je EU potřeba tolik lidí na práci. A řidiči budou potřeba ona ta technologie bude zpočátku drahá, tak se jí budou vykrývat hlavně akutní situace a tak jako tak řidičů ubývá.

0/0
23.4.2016 19:18

J72a10n 18S94k91ý95p42a39l67a 7227332362211

Za pět deset let už bude řidič v kamionu zapotřebí jen kvůli odborům, kvůli ničemu jinému.

+2/0
22.4.2016 19:45

F53e52l74i40x 36M32e11d81e91k 7695584250197

Absolutní nesmysl. Vlakem by se ušetřila nejen nafta, ale i uvolnila dálnice. Rv

+8/−6
22.4.2016 19:39

J44a69n 27M12a81j45z44n29e85r 1396697526592

zase vlak nevede ke každému skladu apod, kam vede silnice

+3/0
22.4.2016 19:53

R84o14m17a80n 89S22t40o62n68e83k 1699203129101

sice by byla dalnice volna ale železnice by zas byla pro změnu ucpana

0/0
22.4.2016 19:55

V64l56a80d40i59m78í81r 61F72i21b64i40g87e91r 5904671231154

železnice je ucpaná už dnes. Kdyby šlo závat fotografie nasdílím denní grafikon dopravy je dost obtížné tam něco narvat. Víc dopravy železnice pojme automatizací, ale není to mnoho, jsme tak daleko, že jediné co by zvýšilo kapacitu je přidat další koleje. Hlavně na koridorech je plno.

0/0
23.4.2016 19:21

J86a75n 47D95l73o20u78h45ý 7844569740849

Vlak je minuly stoleti.

0/0
25.4.2016 7:13
Foto

P57e90t79r 44N78o72v15o98t20ň72á77k 1325411943258

A umí to na cyklostezce protáhnout tu kolonu přes mostek?

+3/0
22.4.2016 19:39

P59e34t48r 70M10i70c64h32a36l 2620684821692

To jako že první auto bude řídit řidič a zbytek podle něj automat? No potěš koště. Ten první to v koloně nedobrzdí a zbytek se do toho nasáčkuje.

0/0
22.4.2016 19:32

P60a23v93l35a 85H86r63a73d59i52l22o28v62a 3237941241964

Nenasackuje. Ty automaty taky zabrzdi. To ostatne delaji uz dneska chytrejsi osobaky, ze dobrzduji podle auta pred sebou.

0/0
22.4.2016 19:53

P24e64t77r 93M28i21c45h84a73l 2230924681522

Problém je slovo taky. Když nezačne brzdit ten první, tak ti ostatní taky ne.

0/0
22.4.2016 20:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.