Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93o39j83m28í46r 75V38r46t75o41c20h 2280913312112

Lidé by měli pracovat aspon 14 hod. denně . 8 hod. v zaměstnání a 6 hod. na společném v bydlišti. Měl by se zavést přídělový systém , každému podle zásluh, každému podle jeho potřeb. Občané by byli štastní, nezáviděli by si a s radostí by si odpustili pofidérní nakupování a výlety které zatěžují jak matku přírodu, tak její děti zvířátka a lidi samotné.

0/0
25.4.2016 17:09

R71o25m50a38n 54L69i69p74s96k12ý 2289673269

Nebojte se, Vídeňáci, "populista" Hofer vás z toho socializmu už brzy vysvobodí.R^

+1/0
24.4.2016 17:46
Foto

J81a64r71o72m80í12r 21H50l87u53b92e66k 2496350174191

Svého času existovaly v Izraeli tzv. socialistické Kibucy, kde si mohli dobrovolníci žít jak chtějí, být naprosto soběstační a nezávislí na státních strukturách a zřízení. Nevím jestli ještě existují. Jako experiment by takové městečko mohlo být dobré, je spousta pomatenců, kteří by tam chtěli žít, tudíž mají mít tu možnost. JENŽE, nesmělo by být postaveno za peníze daňových poplatníků, ale za jejich vlastní peníze. Pak by mohli soběstačně, energeticky, potravinově, aby se potraviny nemusily vozit auty, bez vnější pomoci, bez jakýchkoliv dotací a vnější infrastruktury, ukázat ostatním jak je ekologický způsob života správný a jak by mohl naplňovat tužby a potřeby ostatních občanů. Tímto by nejlépe prokázali životaschopnost své ideologie.

+3/0
24.4.2016 17:23

T41o13m26á58š 22Z87e21m82a90n 3845338344645

Kibucy stále fungují, ale jen díky svému kapitalstickému základu:

a) jen dobrovolně (z kibucu lze vystoupit zcela svobodně)

b) jen za vlastní prachy - žádné dotace od státu

+ psychologické omezení

c) jen omezený očet obyvatel jednoho kibucu - od vyššího počtu osob než cca 100 lidí prostě komunita nefunguje jako velká rodina.

Ale i tak kibucy postupně ztrácejí členy, protože ne každý mladý v něm chce žít.

+1/0
24.4.2016 21:41

M85i26c28h18a22l 64B20e68n47e47š 8888204601838

Víte co? Podívejte se nejdřív na to, jak to třeba funguje v takovém Curychu. Tam mají něco trochu podobného zavedené snad už deset let - omezený počet aut v centru města, podzemní parkoviště místo parkovišť na povrchu (kde se teď vyjímají pěší zóny), perfektně fungující MHD... Curych je za to obdivován, protože to funguje a zlepšilo to úroveň života. R^:-)

A to další? Copak není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky - namísto obrovských nákupních středisek s obřími parkovišti a neony? Copak není pěkné myslet na životní prostředí?

Co vlastně vy, co si tady stěžujete, jak je to vedení člověka k "ovečkovství" a sluníčkářský sen, co vlastně chcete? Co by se vám líbilo? Co je na tom, proboha, otrokářského či co? Tak žijte ve volné přírodě... Nebo já nevím, co podle vás pak není "ovečkovské". Nepřijde vám spíš trošku hloupý žít ve světě konzumu, který je plný znečištění, aut apod.? Není to náhodou taky trochu "béé-béé-život"? ;-D;-D

Myslíte, že když budete pořád jen pesimističtí, že se něco změní k lepšímu?

Jsem znechucen... Rv:-(

+5/−5
24.4.2016 17:21

G70e57o70r15g 44K61o65m64b98e11r18e13c 9924531876811

to vite, Pepici by chteli zajet domu autem az do patyho patra v panelaku ;-D

+3/−2
24.4.2016 17:23

M94i78c86h85a11l 37B74e57n36e70š 8958494931648

Někteří asi ano... ;-DR^

0/0
24.4.2016 17:24

P37e48t61r 14K49ř35í29ž 1795882712

Konečně v diskusi padl rozumný návrh R^ S větším nákladním výtahem by to nebyl problém. Vyšší paneláky nákladní výtahy mívají.

0/0
25.4.2016 0:16

J98o31s26e27f 10K18l70a66t 3809657513201

Buďte znechucen,to je vaše svaté právo,ale já bych si chtěl svobodně vybrat jestli chci jet autem do Kauflandu nebo pěšky do obchůdku.Nechci vaší normu,že je pro mě něco lepší nebo horší,to bych si rád rozhodoval sám.

+4/−1
24.4.2016 17:27

G32e74o82r43g 81K23o77m72b64e26r69e43c 9734681516881

a on je nekdo v tom Seestadtu omezuje? 8-o

+1/−2
24.4.2016 17:40

T14o61m61a24s 88N24o85v78o20t57n57y 1271984396675

Jsem taky znechucen. Všelijakými sociálními inženýry, kteří mi chtějí nařizovat a ví lépe než já, jak mám žít, čím mám jezdit, kde mám nakupovat a tak dále.

0/0
25.4.2016 0:33

M37a22r26t25i86n 30N15e53r16m11u25t 9177827608829

Ne, není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky. Člověk pak jako za socialismu musí chodit s taškou, v každém vystát frontu a dohadovat se s prodavačkou. To je potom skutečně béééé-bééé život. Jako ovce nebo soumar

0/0
25.4.2016 10:53

V53í40t 66K81o61u28b13a 6376300184878

Doufám, že až k nám dorazí tento nesmysl, tak už budu stařec nad hrobem a bude mi to fuk, já osobně v takové společnosti, kde se všichni budou mít stejně špatně žít nechci a nebudu. A neříkejte mi, že mačkat se v sociální dopravě s dělníky ze stavby, kteří se po práci ani neomyli je nějaký super zážitek. Stejně tak všechny tyto chytré elektrické sítě mají jednu nevýhodu. Buď je bude někdo dotovat (z čeho), nebo to bude nesmyslně nákladné a ponese s sebou, to že nebudete luxovat a vařit, kdy je to potřeba, ale když Vám to přikáže systém, který bude mít zbytnou energii.

+3/−1
24.4.2016 17:13

G14e33o34r65g 60K72o34m57b41e30r56e53c 9644671976181

1. proc by meli jezdit delnici ze stavby hromadnou dopravou?

2. a i kdyby jezdili tak co vam brani jet svym autem?

0/0
24.4.2016 17:22

M55a22r73t17i13n 27N37e13r26m60u27t 9767497348849

Dělníci ze stavby jedou do šatny dodávkou a po šichtě se obvykle sprchují.

0/0
25.4.2016 10:54

R94o17b98e26r80t 28M50á50s51l81o 1341281617957

No, ve zpravodajství bych spíš očekával něco o tom, že je dnes v Rakousku první kolo prezidentských voleb.

Napište něco o xenofobních, extrémních a ultrapravicových až fašistických kandidátech ať máme přehled co se děje. :-) A pak bych chtěl nějakého experta, který to zhodnotí z hlediska 40 let komunismu a celkové toxicity. ;-D

+2/0
24.4.2016 17:02

R86o12b23e63r19t 57M24á56s11l83o 1851951307487

Chceme žít bez osobních aut.

Ok, když jinak nedáte tak já se holt přizpůsobím a ten autobus si koupím. Ale pochybuju, že to zrovna je vrchol ekologie, vozit sebou pár tun navíc.

+5/0
24.4.2016 16:53

J98i55ř56í 18K17o45c61u46r65e51k 6275894155718

By mě zajímalo, jak řeší zásobování těch obchodů. Metrem a na kole to půjde jen těžko, dopravit paletu pytlů mouky do pekárny.

Servis domů (instalatér, elektřikář) je asi řešen kolektivní smlouvou v rámci "nájemní byt jako služba". A vše zařizuje developer, který si pro najatou firmu povolení k vjezdu vyřídí.

0/0
24.4.2016 17:04

P32e34t77r 98P75e17t39r 6583132238393

pekárna ne vždycky bývá v centru měst a hlavně, zásobování jezdí v brzkých ranních hodinách a ne ve špičce v 5 odpoledne.

Podívejte se na Švýcarsko, tam to funguje perfektně, rodiny sice auta mají ale odstavená bokem a ve městěch je vůbec nepotřebují.

0/0
24.4.2016 19:21

G75e70o48r15g 24K40o84m96b12e50r94e34c 9264201256441

ca. 1700 hotovejch bytu k bydleni. Z toho je jen cast takzvanych socialnich (pro lidi s prijmem do nejaky hranice. Kazdej nemuze byt doktorem ci projektantem, etc.) k tem ca. 1700 hotvych bytu je ca. 1900 mist v podzemnich parkovistich + mista pro navstevy (na kratkodobe parkovani). Parkovani v ulicich kde jsou obchody je mozne v pracovni den po dobu kdy jsou otevrene obchody. V sobotu zrovna tak. Pro vylozeni nakupu, nabytku, etc. muzete parkovat pred domem/vchodem

2 stanice Metra, 7 autobusovych linek a tramvaj.

Tak nevim co je na tom tak hrozneho???

Zas takovej nejakej zavadejici clanek spichnutej horkou jehlou. Rv

+1/0
24.4.2016 16:40

J50a45n 71V46e29s52e52l33ý 5754153862301

A jedovatý plivanec hned v nadpisu. Přitom podobné "čtvrti bez aut" nejsou v německých zemích žádnou novinkou a obvykle jsou synonymem vyšší kvality bydlení, třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

0/0
24.4.2016 18:12

M23i18r50e52k 43K77o41n73e23č40n50ý 6207415915134

Jižní město.

0/0
24.4.2016 16:03

P30e36t10r 61K87o59u71ř88i22l 9403765207

Už jen z názvu článku Sociální inženýrství se mi dělá kopřivka. O obsahu ani nemluvím. Je neskutečné kam až lze zajít. Více k tomu není co dodat raději, protože bych byl asi sprostý a to nechci.

+5/0
24.4.2016 16:01

J32o28s24e39f 19K53l64a82t 3929107523901

„Chceme žít bez osobních aut...TO ŘÍKÁME MY VŠICHNI A RADOSTNĚ!To jsou krávoviny jak v Severní Korei.Tam už to dotáhli k dokonalosti.Ještě by bylo dobré zakázat do města vstup lidem,stejně dělají jen svinčík

+8/0
24.4.2016 15:51

J48i78ř51í 31K19o94c60u14r36e49k 6325964745538

To už je o krok dál, inspiraci lze najít v Kambodži.

+1/0
24.4.2016 16:52

R97i70c50h29a38r21d 65M66i18k55u97l10e40n66k76a 1189197297834

Jsem cyklista a proto vím, že na kole se 5 měsíců v roce jezdí hodně blbě, a těch zbylých 7 taky není ideální, třeba když prší. A co nákupy? Cyklistika vypadá dobře, když je letní hezký den, ale zkuste si projet 15 km v listopadovém dešti....

+9/−1
24.4.2016 15:42

M19a22t19ú17š 50B78e26n78a72k 9828824952273

Celý rok jazdím do práce na bicykli a nemám s tím problém, najradšej v zime keď je sneh a ešte nieje rozjazdení autami. Aj keď bicykel z toho evidentne nieje nadšený, hlavne z posypovej soli a kamienkov.

0/−1
24.4.2016 18:23

T63o65m54a93s 41N73o71v40o34t80n69y 1941324196645

Ano, takové "experty" je pak radost potkávat na silnicích, zvláště v té zimě. Člověk neví, kdy mu to spadne pod auto. I když v poslední době se pumpičky hromadně přesouvají na chodníky, asi nová móda srážet chodce.

0/0
25.4.2016 0:36

R93i37c27h39a12r22d 65M40i88k62u10l49e21n42k92a 1839347597804

Vy jste z Brna, že? Rád bych vás někdy potkal, na kus řeči....takovýho biba jako jste vy člověk nepozná každý den.

0/0
25.4.2016 21:27
Foto

J46a74r22o81m75í45r 57H52l83u41b48e22k 2276690614841

"Snaží se dělat vše pro to, aby jeho obyvatelé potřebovali auta co nejméně. Nejlépe nikdy." O totéž se snažili i komunisté v trochu obměněné podobě, aby na auto měl málokdo, nejlépe nikdo. Zažil jsem to v 60. a 70. letech a bylo to fakt super. Brambory ze zahrádky v těžkých taškách, dvojkočárek, ba i menší nábytek a materiál, jako desky, obkládačky, písek a cement, všechno jsem tahal tramvajemi a autobusy. Vůbec mám pocit, že současní neomarxisté v mnohém kopírují komunisty jen to schovávají za rádoby líbivá hesla, což vlastně komunisté dělali taky.

+14/0
24.4.2016 15:41

M44a64r52t92i14n 97M34a65r41š41á33l 5591973417964

Velmi přesně napsáno.

Místo promyšlení vhodného řešení (dostatečně dimenzované zpoplatněné parkovací plochy, záchytná parkoviště, dobudovaná infrastruktura, aj.) jen a pouze zákazy a omezení. :-/

+3/0
24.4.2016 15:43

B44e44n 51P71a88v81k54a 1517933537681

Prostě takové české sídliště.

+2/0
24.4.2016 15:39

P80e98t49r 49M81a79r58e56č57e28k 1813661759488

Aha :-) tak už víme kam Erste cpe zisky ze Spořitelny. Do projektů s regulovaným nájemným. Proto milé české ovce dál mějte účty u rakušáků !

+2/−1
24.4.2016 15:29

A49l55e50š 44V21í97t54e52k 2435132767751

Sdílení aut, chacha, jeden ho zašpiní, druhý škrtne, třetí třeba odvaří brzdy nebo spojku a pak se budou hádat, kdo to zaplatí..

+7/−1
24.4.2016 15:25

M96a71r13t89i23n 57M48a44r26š35á26l 5901583537104

Není to pro každého, nicméně pro řadu lidí je to cesta. Odsuzovat projekt jenom proto, že se zrovna vám nehodí / nelíbí, je omezené. Znám hned dvě skupiny lidí, kteří takto normálně fungují, jednou za pět, šest let se složí na ojeté auto v ceně kolem sto tisíc korun a funguje jim to (samozřejmě, se všemi omezeními, na druhou stranu velmi levně). Úspora prostředků i úspora ekologická je více než zjevná, za cenu (pro ně) akceptovatelných omezení.

+2/−2
24.4.2016 15:33

P50e82t77r 62J77a74n33s49a 8358134174825

Boha jeho! Ekologické...to ojeté bude fakt bezva....

Jak se ldé chovají ke společnému neni o tom jestli se to někomu líbí a nebo ne. To je otázkou psychologie, sociologie... A pro příklady nemusíme chodit daleko... Rozdíl mezi veřejným a soukromým prostorem no a socialistické vlastnictví taky vedlo ke krachu.... Ale připouštím, že vyjímečně a kratkodobě to může fungovat.

+3/−2
24.4.2016 15:44

M55a23r38t64i45n 71M16a81r86š53á67l 5151333277404

Co vy připouštíte nebo nepřipouštíte, není vůbec podstatné. Na konkrétním příkladu jsem popsal, že to funguje.

Ale dobře, ještě jednou pro vás: Není to pro každého. Už?

A ano, ekologické.

Provozovat jedno starší auto (aktuálně ve jmenovaném případě sedmileté) čtyřmi lidmi je z hlediska ekologické zátěže nepoměrně ekologicky i vynaloženými prostředky výhodnější než provozovat čtyři auta čtyřmi lidmi (byť by byla zcela nová), o tom snad spor nepovedeme.

Jak se k tomu chovají lidi, je věcí těch lidí, s někým, kdo by auto opakovaně vracel špinavé / nedotankované / omlácené, do toho ostatní příště prostě nepůjdou. Jak jednoduché, že?

0/0
24.4.2016 15:56

A32l24e39š 59Z84e66l96i14n69k65a 1504982106

vlastně závěrem připouštíte proč to nejde. Právě kvůli asociálům, kteří by neměli úctu ke společně vlastněnému. Ano z maléskupinky ho vyšoupnete, ale ve společnosti zůstane.

0/0
26.4.2016 0:55

R73a32d76i85m 16P73o92l30á87š69e79k 9286523719239

Já myslím, že při troše ohleduplnosti není ve sdílení aut žádný větší problém.

Zvláště když dneska má pomalu každý v mobilu foťák nebo kameru a v dnešních autech není problém nainstalovat zapisovače všech možných dat, provozních dat auta i polohy auta....

+1/−1
24.4.2016 15:36

J95i24ř72í 38P60l43a11v34s95k53ý 9310266581199

kdo chce, at si klidne auta sdili ... ja uz z principu nesdilim naprosto nic.

+3/0
24.4.2016 15:42

J67a98n 94V72o15j17t63í75š81e97k 6582331205436

Vlastníků čehokoli by měl být lichý počet a tři už jsou moc. ;-D

0/0
24.4.2016 23:53

J54o59s40e41f 93K82l18a54t 3919217473651

Jasně a stát bude opět vědět víc.Vy nejezdíte třeba za mil....?Nebo tramvají?

0/−1
24.4.2016 15:54

M72a96r80t41i83n 57M44a21r29š69á83l 5541463647584

Jakej stát, proboha? Víte vůbec, o čem píšete?

0/0
24.4.2016 15:57

T29o41m74a78s 37N33o66v79o46t23n89y 1321744116225

Zkoumal jsem nedávno podmínky jedné větší společnosti na sdílení aut. To podepíše jen šílenec.

+1/0
24.4.2016 15:54

M17a82r35t49i44n 66M94a50r24š11á88l 5971243847744

Netřeba sdílet auto přes jakoukoli společnosti, sdílení aut je především věcí dohody dvou, tří, čtyř sousedů, známých, přátel.

0/0
24.4.2016 15:58

T84o93m39a34s 87N23o27v41o20t41n16y 1261444286935

Jo, to je nejlepší cesta jak při případném problému si udělat ze známých nepřátele. Rád někoho svezu nebo mu něco zařídím, když mám cestu tím směrem, ale řešit takhle auto a při případném problému se pak po mě bude někdo vozit, že něco jsem neměl v pořádku atd., to je cesta do pekla zvláště v dnešní době. Maximálně tak v rodině si půjčit auto.

0/−1
24.4.2016 16:02

M34a69r20t16i61n 11M29a96r29š91á34l 5901603777484

V pořádku, pro vás by to nebylo.

V mém okolí fungují takto sdílená auta hned dvě (skupina tří studentů VŠ a tři rodiny v bytovém domě) a zatím bez potíží. Vzájemně se znají, vedou si o provozu auta nějakou sdílenou aplikaci, o náklady se dělí.

A světe div se, když jsem potřeboval převézt dva kusy nábytku (jedno auto je octa combi), půjčili ji i mně, ačkoliv s nimi nesdílím...

0/0
24.4.2016 16:10

T34o51m94a70s 37N94o92v49o22t98n89y 1511254176385

Ale jo, v malém to fungovat může, ale utopie např. vedení Brna ve stylu, že sdílení vyřeší všechny problémy v dopravě je prostě nesmysl.

0/0
24.4.2016 16:16

M49a60r31t30i75n 28M87a17r32š73á65l 5961193417624

Souhlas, jedná se o soukromé řešení a není pro každého.

0/0
24.4.2016 16:22

T31o66m63a71s 16N63o31v72o89t97n41y 1291964176705

A nechcete sdílet vaši manželku/přítelkyni? Není důvod aby byla celý den vaše, když ji nevyužíváte a při troše ohleduplnosti by to nemusel být žádný větší problém, ne?

0/−1
24.4.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.