Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M47o76j28m69í34r 75V80r98t83o88c14h 2320343292572

Lidé by měli pracovat aspon 14 hod. denně . 8 hod. v zaměstnání a 6 hod. na společném v bydlišti. Měl by se zavést přídělový systém , každému podle zásluh, každému podle jeho potřeb. Občané by byli štastní, nezáviděli by si a s radostí by si odpustili pofidérní nakupování a výlety které zatěžují jak matku přírodu, tak její děti zvířátka a lidi samotné.

0/0
25.4.2016 17:09

R87o76m23a90n 91L26i73p19s60k90ý 2249703779

Nebojte se, Vídeňáci, "populista" Hofer vás z toho socializmu už brzy vysvobodí.R^

+1/0
24.4.2016 17:46
Foto

J55a86r49o15m97í28r 89H43l77u70b48e45k 2346630714771

Svého času existovaly v Izraeli tzv. socialistické Kibucy, kde si mohli dobrovolníci žít jak chtějí, být naprosto soběstační a nezávislí na státních strukturách a zřízení. Nevím jestli ještě existují. Jako experiment by takové městečko mohlo být dobré, je spousta pomatenců, kteří by tam chtěli žít, tudíž mají mít tu možnost. JENŽE, nesmělo by být postaveno za peníze daňových poplatníků, ale za jejich vlastní peníze. Pak by mohli soběstačně, energeticky, potravinově, aby se potraviny nemusily vozit auty, bez vnější pomoci, bez jakýchkoliv dotací a vnější infrastruktury, ukázat ostatním jak je ekologický způsob života správný a jak by mohl naplňovat tužby a potřeby ostatních občanů. Tímto by nejlépe prokázali životaschopnost své ideologie.

+3/0
24.4.2016 17:23

T36o80m59á83š 88Z24e35m30a43n 3555268734675

Kibucy stále fungují, ale jen díky svému kapitalstickému základu:

a) jen dobrovolně (z kibucu lze vystoupit zcela svobodně)

b) jen za vlastní prachy - žádné dotace od státu

+ psychologické omezení

c) jen omezený očet obyvatel jednoho kibucu - od vyššího počtu osob než cca 100 lidí prostě komunita nefunguje jako velká rodina.

Ale i tak kibucy postupně ztrácejí členy, protože ne každý mladý v něm chce žít.

+1/0
24.4.2016 21:41

M67i77c19h14a13l 53B96e49n97e33š 8158394231208

Víte co? Podívejte se nejdřív na to, jak to třeba funguje v takovém Curychu. Tam mají něco trochu podobného zavedené snad už deset let - omezený počet aut v centru města, podzemní parkoviště místo parkovišť na povrchu (kde se teď vyjímají pěší zóny), perfektně fungující MHD... Curych je za to obdivován, protože to funguje a zlepšilo to úroveň života. R^:-)

A to další? Copak není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky - namísto obrovských nákupních středisek s obřími parkovišti a neony? Copak není pěkné myslet na životní prostředí?

Co vlastně vy, co si tady stěžujete, jak je to vedení člověka k "ovečkovství" a sluníčkářský sen, co vlastně chcete? Co by se vám líbilo? Co je na tom, proboha, otrokářského či co? Tak žijte ve volné přírodě... Nebo já nevím, co podle vás pak není "ovečkovské". Nepřijde vám spíš trošku hloupý žít ve světě konzumu, který je plný znečištění, aut apod.? Není to náhodou taky trochu "béé-béé-život"? ;-D;-D

Myslíte, že když budete pořád jen pesimističtí, že se něco změní k lepšímu?

Jsem znechucen... Rv:-(

+5/−5
24.4.2016 17:21

G16e74o55r66g 62K11o40m33b19e63r86e88c 9404601286711

to vite, Pepici by chteli zajet domu autem az do patyho patra v panelaku ;-D

+3/−2
24.4.2016 17:23

M36i44c67h55a27l 23B23e45n30e36š 8808134241468

Někteří asi ano... ;-DR^

0/0
24.4.2016 17:24

P10e22t45r 24K45ř52í37ž 1125942622

Konečně v diskusi padl rozumný návrh R^ S větším nákladním výtahem by to nebyl problém. Vyšší paneláky nákladní výtahy mívají.

0/0
25.4.2016 0:16

J19o41s24e36f 41K71l83a63t 3479527483741

Buďte znechucen,to je vaše svaté právo,ale já bych si chtěl svobodně vybrat jestli chci jet autem do Kauflandu nebo pěšky do obchůdku.Nechci vaší normu,že je pro mě něco lepší nebo horší,to bych si rád rozhodoval sám.

+4/−1
24.4.2016 17:27

G34e82o22r17g 94K37o17m11b75e51r40e37c 9134161206721

a on je nekdo v tom Seestadtu omezuje? 8-o

+1/−2
24.4.2016 17:40

T52o20m44a34s 48N15o46v84o98t86n14y 1571524266645

Jsem taky znechucen. Všelijakými sociálními inženýry, kteří mi chtějí nařizovat a ví lépe než já, jak mám žít, čím mám jezdit, kde mám nakupovat a tak dále.

0/0
25.4.2016 0:33

M70a96r34t87i62n 11N37e57r98m93u93t 9867667118859

Ne, není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky. Člověk pak jako za socialismu musí chodit s taškou, v každém vystát frontu a dohadovat se s prodavačkou. To je potom skutečně béééé-bééé život. Jako ovce nebo soumar

0/0
25.4.2016 10:53

V32í34t 61K21o21u36b18a 6246360284468

Doufám, že až k nám dorazí tento nesmysl, tak už budu stařec nad hrobem a bude mi to fuk, já osobně v takové společnosti, kde se všichni budou mít stejně špatně žít nechci a nebudu. A neříkejte mi, že mačkat se v sociální dopravě s dělníky ze stavby, kteří se po práci ani neomyli je nějaký super zážitek. Stejně tak všechny tyto chytré elektrické sítě mají jednu nevýhodu. Buď je bude někdo dotovat (z čeho), nebo to bude nesmyslně nákladné a ponese s sebou, to že nebudete luxovat a vařit, kdy je to potřeba, ale když Vám to přikáže systém, který bude mít zbytnou energii.

+3/−1
24.4.2016 17:13

G37e18o18r32g 58K58o58m85b68e39r77e27c 9574701246621

1. proc by meli jezdit delnici ze stavby hromadnou dopravou?

2. a i kdyby jezdili tak co vam brani jet svym autem?

0/0
24.4.2016 17:22

M44a40r54t27i78n 82N22e63r79m95u40t 9157377618829

Dělníci ze stavby jedou do šatny dodávkou a po šichtě se obvykle sprchují.

0/0
25.4.2016 10:54

R97o69b26e73r28t 48M75á44s44l38o 1791411567537

No, ve zpravodajství bych spíš očekával něco o tom, že je dnes v Rakousku první kolo prezidentských voleb.

Napište něco o xenofobních, extrémních a ultrapravicových až fašistických kandidátech ať máme přehled co se děje. :-) A pak bych chtěl nějakého experta, který to zhodnotí z hlediska 40 let komunismu a celkové toxicity. ;-D

+2/0
24.4.2016 17:02

R16o14b50e95r73t 72M82á80s10l66o 1531951547527

Chceme žít bez osobních aut.

Ok, když jinak nedáte tak já se holt přizpůsobím a ten autobus si koupím. Ale pochybuju, že to zrovna je vrchol ekologie, vozit sebou pár tun navíc.

+5/0
24.4.2016 16:53

J62i27ř53í 58K16o55c78u57r41e95k 6945234685958

By mě zajímalo, jak řeší zásobování těch obchodů. Metrem a na kole to půjde jen těžko, dopravit paletu pytlů mouky do pekárny.

Servis domů (instalatér, elektřikář) je asi řešen kolektivní smlouvou v rámci "nájemní byt jako služba". A vše zařizuje developer, který si pro najatou firmu povolení k vjezdu vyřídí.

0/0
24.4.2016 17:04

P19e88t97r 51P65e19t72r 6913892188633

pekárna ne vždycky bývá v centru měst a hlavně, zásobování jezdí v brzkých ranních hodinách a ne ve špičce v 5 odpoledne.

Podívejte se na Švýcarsko, tam to funguje perfektně, rodiny sice auta mají ale odstavená bokem a ve městěch je vůbec nepotřebují.

0/0
24.4.2016 19:21

G88e98o27r68g 58K30o32m93b33e80r27e84c 9314341106741

ca. 1700 hotovejch bytu k bydleni. Z toho je jen cast takzvanych socialnich (pro lidi s prijmem do nejaky hranice. Kazdej nemuze byt doktorem ci projektantem, etc.) k tem ca. 1700 hotvych bytu je ca. 1900 mist v podzemnich parkovistich + mista pro navstevy (na kratkodobe parkovani). Parkovani v ulicich kde jsou obchody je mozne v pracovni den po dobu kdy jsou otevrene obchody. V sobotu zrovna tak. Pro vylozeni nakupu, nabytku, etc. muzete parkovat pred domem/vchodem

2 stanice Metra, 7 autobusovych linek a tramvaj.

Tak nevim co je na tom tak hrozneho???

Zas takovej nejakej zavadejici clanek spichnutej horkou jehlou. Rv

+1/0
24.4.2016 16:40

J57a72n 53V10e59s14e86l70ý 5214673122391

A jedovatý plivanec hned v nadpisu. Přitom podobné "čtvrti bez aut" nejsou v německých zemích žádnou novinkou a obvykle jsou synonymem vyšší kvality bydlení, třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

0/0
24.4.2016 18:12

M44i78r70e36k 44K93o27n56e61č88n81ý 6747725295444

Jižní město.

0/0
24.4.2016 16:03

P24e91t14r 76K26o65u44ř25i29l 9453175147

Už jen z názvu článku Sociální inženýrství se mi dělá kopřivka. O obsahu ani nemluvím. Je neskutečné kam až lze zajít. Více k tomu není co dodat raději, protože bych byl asi sprostý a to nechci.

+5/0
24.4.2016 16:01

J84o22s55e56f 89K28l91a58t 3539207893491

„Chceme žít bez osobních aut...TO ŘÍKÁME MY VŠICHNI A RADOSTNĚ!To jsou krávoviny jak v Severní Korei.Tam už to dotáhli k dokonalosti.Ještě by bylo dobré zakázat do města vstup lidem,stejně dělají jen svinčík

+8/0
24.4.2016 15:51

J36i17ř53í 22K67o89c78u37r39e68k 6725784165908

To už je o krok dál, inspiraci lze najít v Kambodži.

+1/0
24.4.2016 16:52

R85i73c10h63a51r90d 37M89i42k43u15l41e90n56k79a 1709907137124

Jsem cyklista a proto vím, že na kole se 5 měsíců v roce jezdí hodně blbě, a těch zbylých 7 taky není ideální, třeba když prší. A co nákupy? Cyklistika vypadá dobře, když je letní hezký den, ale zkuste si projet 15 km v listopadovém dešti....

+9/−1
24.4.2016 15:42

M64a49t18ú22š 31B56e38n66a78k 9738254482763

Celý rok jazdím do práce na bicykli a nemám s tím problém, najradšej v zime keď je sneh a ešte nieje rozjazdení autami. Aj keď bicykel z toho evidentne nieje nadšený, hlavne z posypovej soli a kamienkov.

0/−1
24.4.2016 18:23

T50o97m42a28s 58N89o68v97o21t46n74y 1191164366975

Ano, takové "experty" je pak radost potkávat na silnicích, zvláště v té zimě. Člověk neví, kdy mu to spadne pod auto. I když v poslední době se pumpičky hromadně přesouvají na chodníky, asi nová móda srážet chodce.

0/0
25.4.2016 0:36

R31i56c68h77a68r76d 51M51i76k61u77l16e22n34k57a 1269267947384

Vy jste z Brna, že? Rád bych vás někdy potkal, na kus řeči....takovýho biba jako jste vy člověk nepozná každý den.

0/0
25.4.2016 21:27
Foto

J90a91r24o61m22í10r 44H13l52u13b43e13k 2256300394441

"Snaží se dělat vše pro to, aby jeho obyvatelé potřebovali auta co nejméně. Nejlépe nikdy." O totéž se snažili i komunisté v trochu obměněné podobě, aby na auto měl málokdo, nejlépe nikdo. Zažil jsem to v 60. a 70. letech a bylo to fakt super. Brambory ze zahrádky v těžkých taškách, dvojkočárek, ba i menší nábytek a materiál, jako desky, obkládačky, písek a cement, všechno jsem tahal tramvajemi a autobusy. Vůbec mám pocit, že současní neomarxisté v mnohém kopírují komunisty jen to schovávají za rádoby líbivá hesla, což vlastně komunisté dělali taky.

+14/0
24.4.2016 15:41

M32a15r47t78i10n 98M56a64r65š79á83l 5551733637294

Velmi přesně napsáno.

Místo promyšlení vhodného řešení (dostatečně dimenzované zpoplatněné parkovací plochy, záchytná parkoviště, dobudovaná infrastruktura, aj.) jen a pouze zákazy a omezení. :-/

+3/0
24.4.2016 15:43

B58e23n 77P44a15v17k94a 1557773347731

Prostě takové české sídliště.

+2/0
24.4.2016 15:39

P97e48t43r 58M62a85r81e88č35e21k 1773251389918

Aha :-) tak už víme kam Erste cpe zisky ze Spořitelny. Do projektů s regulovaným nájemným. Proto milé české ovce dál mějte účty u rakušáků !

+2/−1
24.4.2016 15:29

A45l59e95š 41V26í88t38e88k 2825832887461

Sdílení aut, chacha, jeden ho zašpiní, druhý škrtne, třetí třeba odvaří brzdy nebo spojku a pak se budou hádat, kdo to zaplatí..

+7/−1
24.4.2016 15:25

M84a34r37t37i58n 69M54a35r10š18á30l 5171273977724

Není to pro každého, nicméně pro řadu lidí je to cesta. Odsuzovat projekt jenom proto, že se zrovna vám nehodí / nelíbí, je omezené. Znám hned dvě skupiny lidí, kteří takto normálně fungují, jednou za pět, šest let se složí na ojeté auto v ceně kolem sto tisíc korun a funguje jim to (samozřejmě, se všemi omezeními, na druhou stranu velmi levně). Úspora prostředků i úspora ekologická je více než zjevná, za cenu (pro ně) akceptovatelných omezení.

+2/−2
24.4.2016 15:33

P84e37t18r 79J96a48n52s69a 8578974234615

Boha jeho! Ekologické...to ojeté bude fakt bezva....

Jak se ldé chovají ke společnému neni o tom jestli se to někomu líbí a nebo ne. To je otázkou psychologie, sociologie... A pro příklady nemusíme chodit daleko... Rozdíl mezi veřejným a soukromým prostorem no a socialistické vlastnictví taky vedlo ke krachu.... Ale připouštím, že vyjímečně a kratkodobě to může fungovat.

+3/−2
24.4.2016 15:44

M45a45r19t64i58n 68M25a10r57š60á97l 5611183707124

Co vy připouštíte nebo nepřipouštíte, není vůbec podstatné. Na konkrétním příkladu jsem popsal, že to funguje.

Ale dobře, ještě jednou pro vás: Není to pro každého. Už?

A ano, ekologické.

Provozovat jedno starší auto (aktuálně ve jmenovaném případě sedmileté) čtyřmi lidmi je z hlediska ekologické zátěže nepoměrně ekologicky i vynaloženými prostředky výhodnější než provozovat čtyři auta čtyřmi lidmi (byť by byla zcela nová), o tom snad spor nepovedeme.

Jak se k tomu chovají lidi, je věcí těch lidí, s někým, kdo by auto opakovaně vracel špinavé / nedotankované / omlácené, do toho ostatní příště prostě nepůjdou. Jak jednoduché, že?

0/0
24.4.2016 15:56

A91l36e38š 87Z24e27l25i52n60k73a 1144902966

vlastně závěrem připouštíte proč to nejde. Právě kvůli asociálům, kteří by neměli úctu ke společně vlastněnému. Ano z maléskupinky ho vyšoupnete, ale ve společnosti zůstane.

0/0
26.4.2016 0:55

R42a63d79i38m 44P18o18l89á89š52e70k 9476113969259

Já myslím, že při troše ohleduplnosti není ve sdílení aut žádný větší problém.

Zvláště když dneska má pomalu každý v mobilu foťák nebo kameru a v dnešních autech není problém nainstalovat zapisovače všech možných dat, provozních dat auta i polohy auta....

+1/−1
24.4.2016 15:36

J33i39ř55í 71P36l46a60v42s28k20ý 9980436301919

kdo chce, at si klidne auta sdili ... ja uz z principu nesdilim naprosto nic.

+3/0
24.4.2016 15:42

J58a89n 54V77o27j66t92í80š69e27k 6102621215126

Vlastníků čehokoli by měl být lichý počet a tři už jsou moc. ;-D

0/0
24.4.2016 23:53

J83o66s49e22f 30K10l28a31t 3279427643601

Jasně a stát bude opět vědět víc.Vy nejezdíte třeba za mil....?Nebo tramvají?

0/−1
24.4.2016 15:54

M81a31r60t27i45n 74M87a97r40š62á26l 5691833397314

Jakej stát, proboha? Víte vůbec, o čem píšete?

0/0
24.4.2016 15:57

T52o68m38a70s 73N34o57v58o61t69n85y 1221294736365

Zkoumal jsem nedávno podmínky jedné větší společnosti na sdílení aut. To podepíše jen šílenec.

+1/0
24.4.2016 15:54

M71a22r23t65i84n 71M29a52r81š35á73l 5231703317504

Netřeba sdílet auto přes jakoukoli společnosti, sdílení aut je především věcí dohody dvou, tří, čtyř sousedů, známých, přátel.

0/0
24.4.2016 15:58

T79o38m89a78s 74N61o88v70o90t36n33y 1711974566585

Jo, to je nejlepší cesta jak při případném problému si udělat ze známých nepřátele. Rád někoho svezu nebo mu něco zařídím, když mám cestu tím směrem, ale řešit takhle auto a při případném problému se pak po mě bude někdo vozit, že něco jsem neměl v pořádku atd., to je cesta do pekla zvláště v dnešní době. Maximálně tak v rodině si půjčit auto.

0/−1
24.4.2016 16:02

M61a67r33t13i89n 13M56a27r54š58á32l 5261563457984

V pořádku, pro vás by to nebylo.

V mém okolí fungují takto sdílená auta hned dvě (skupina tří studentů VŠ a tři rodiny v bytovém domě) a zatím bez potíží. Vzájemně se znají, vedou si o provozu auta nějakou sdílenou aplikaci, o náklady se dělí.

A světe div se, když jsem potřeboval převézt dva kusy nábytku (jedno auto je octa combi), půjčili ji i mně, ačkoliv s nimi nesdílím...

0/0
24.4.2016 16:10

T20o86m37a21s 89N57o32v50o97t74n82y 1511324396605

Ale jo, v malém to fungovat může, ale utopie např. vedení Brna ve stylu, že sdílení vyřeší všechny problémy v dopravě je prostě nesmysl.

0/0
24.4.2016 16:16

M98a31r94t32i73n 16M88a66r40š46á32l 5201443297524

Souhlas, jedná se o soukromé řešení a není pro každého.

0/0
24.4.2016 16:22

T45o41m34a90s 25N45o44v86o66t11n38y 1271354386165

A nechcete sdílet vaši manželku/přítelkyni? Není důvod aby byla celý den vaše, když ji nevyužíváte a při troše ohleduplnosti by to nemusel být žádný větší problém, ne?

0/−1
24.4.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.