Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78o36j28m85í17r 61V70r37t35o66c30h 2140743122942

Lidé by měli pracovat aspon 14 hod. denně . 8 hod. v zaměstnání a 6 hod. na společném v bydlišti. Měl by se zavést přídělový systém , každému podle zásluh, každému podle jeho potřeb. Občané by byli štastní, nezáviděli by si a s radostí by si odpustili pofidérní nakupování a výlety které zatěžují jak matku přírodu, tak její děti zvířátka a lidi samotné.

0/0
25.4.2016 17:09

R79o68m81a98n 95L54i72p67s20k65ý 2739973479

Nebojte se, Vídeňáci, "populista" Hofer vás z toho socializmu už brzy vysvobodí.R^

+1/0
24.4.2016 17:46
Foto

J30a36r71o51m19í29r 23H86l37u26b12e29k 2296380954181

Svého času existovaly v Izraeli tzv. socialistické Kibucy, kde si mohli dobrovolníci žít jak chtějí, být naprosto soběstační a nezávislí na státních strukturách a zřízení. Nevím jestli ještě existují. Jako experiment by takové městečko mohlo být dobré, je spousta pomatenců, kteří by tam chtěli žít, tudíž mají mít tu možnost. JENŽE, nesmělo by být postaveno za peníze daňových poplatníků, ale za jejich vlastní peníze. Pak by mohli soběstačně, energeticky, potravinově, aby se potraviny nemusily vozit auty, bez vnější pomoci, bez jakýchkoliv dotací a vnější infrastruktury, ukázat ostatním jak je ekologický způsob života správný a jak by mohl naplňovat tužby a potřeby ostatních občanů. Tímto by nejlépe prokázali životaschopnost své ideologie.

+3/0
24.4.2016 17:23

T90o98m32á65š 19Z28e96m87a65n 3675268344635

Kibucy stále fungují, ale jen díky svému kapitalstickému základu:

a) jen dobrovolně (z kibucu lze vystoupit zcela svobodně)

b) jen za vlastní prachy - žádné dotace od státu

+ psychologické omezení

c) jen omezený očet obyvatel jednoho kibucu - od vyššího počtu osob než cca 100 lidí prostě komunita nefunguje jako velká rodina.

Ale i tak kibucy postupně ztrácejí členy, protože ne každý mladý v něm chce žít.

+1/0
24.4.2016 21:41

M60i74c50h86a72l 88B15e40n58e61š 8658824811918

Víte co? Podívejte se nejdřív na to, jak to třeba funguje v takovém Curychu. Tam mají něco trochu podobného zavedené snad už deset let - omezený počet aut v centru města, podzemní parkoviště místo parkovišť na povrchu (kde se teď vyjímají pěší zóny), perfektně fungující MHD... Curych je za to obdivován, protože to funguje a zlepšilo to úroveň života. R^:-)

A to další? Copak není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky - namísto obrovských nákupních středisek s obřími parkovišti a neony? Copak není pěkné myslet na životní prostředí?

Co vlastně vy, co si tady stěžujete, jak je to vedení člověka k "ovečkovství" a sluníčkářský sen, co vlastně chcete? Co by se vám líbilo? Co je na tom, proboha, otrokářského či co? Tak žijte ve volné přírodě... Nebo já nevím, co podle vás pak není "ovečkovské". Nepřijde vám spíš trošku hloupý žít ve světě konzumu, který je plný znečištění, aut apod.? Není to náhodou taky trochu "béé-béé-život"? ;-D;-D

Myslíte, že když budete pořád jen pesimističtí, že se něco změní k lepšímu?

Jsem znechucen... Rv:-(

+5/−5
24.4.2016 17:21

G41e64o96r75g 34K43o70m11b74e74r74e80c 9204171736621

to vite, Pepici by chteli zajet domu autem az do patyho patra v panelaku ;-D

+3/−2
24.4.2016 17:23

M53i61c95h62a73l 65B36e78n41e65š 8168134601498

Někteří asi ano... ;-DR^

0/0
24.4.2016 17:24

P70e10t36r 45K14ř56í10ž 1705492982

Konečně v diskusi padl rozumný návrh R^ S větším nákladním výtahem by to nebyl problém. Vyšší paneláky nákladní výtahy mívají.

0/0
25.4.2016 0:16

J29o89s72e74f 22K97l17a93t 3329837973221

Buďte znechucen,to je vaše svaté právo,ale já bych si chtěl svobodně vybrat jestli chci jet autem do Kauflandu nebo pěšky do obchůdku.Nechci vaší normu,že je pro mě něco lepší nebo horší,to bych si rád rozhodoval sám.

+4/−1
24.4.2016 17:27

G31e84o39r66g 98K69o96m92b76e64r97e24c 9344131806831

a on je nekdo v tom Seestadtu omezuje? 8-o

+1/−2
24.4.2016 17:40

T70o69m16a52s 89N56o63v53o74t63n13y 1281664976185

Jsem taky znechucen. Všelijakými sociálními inženýry, kteří mi chtějí nařizovat a ví lépe než já, jak mám žít, čím mám jezdit, kde mám nakupovat a tak dále.

0/0
25.4.2016 0:33

M37a65r71t86i15n 60N73e89r11m10u52t 9157527348749

Ne, není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky. Člověk pak jako za socialismu musí chodit s taškou, v každém vystát frontu a dohadovat se s prodavačkou. To je potom skutečně béééé-bééé život. Jako ovce nebo soumar

0/0
25.4.2016 10:53

V60í87t 93K36o20u60b24a 6916680404388

Doufám, že až k nám dorazí tento nesmysl, tak už budu stařec nad hrobem a bude mi to fuk, já osobně v takové společnosti, kde se všichni budou mít stejně špatně žít nechci a nebudu. A neříkejte mi, že mačkat se v sociální dopravě s dělníky ze stavby, kteří se po práci ani neomyli je nějaký super zážitek. Stejně tak všechny tyto chytré elektrické sítě mají jednu nevýhodu. Buď je bude někdo dotovat (z čeho), nebo to bude nesmyslně nákladné a ponese s sebou, to že nebudete luxovat a vařit, kdy je to potřeba, ale když Vám to přikáže systém, který bude mít zbytnou energii.

+3/−1
24.4.2016 17:13

G75e22o33r16g 93K73o19m65b88e85r67e41c 9924771206941

1. proc by meli jezdit delnici ze stavby hromadnou dopravou?

2. a i kdyby jezdili tak co vam brani jet svym autem?

0/0
24.4.2016 17:22

M26a51r89t13i57n 11N50e87r52m40u72t 9717977768519

Dělníci ze stavby jedou do šatny dodávkou a po šichtě se obvykle sprchují.

0/0
25.4.2016 10:54

R79o28b73e31r97t 76M76á92s58l40o 1421681857737

No, ve zpravodajství bych spíš očekával něco o tom, že je dnes v Rakousku první kolo prezidentských voleb.

Napište něco o xenofobních, extrémních a ultrapravicových až fašistických kandidátech ať máme přehled co se děje. :-) A pak bych chtěl nějakého experta, který to zhodnotí z hlediska 40 let komunismu a celkové toxicity. ;-D

+2/0
24.4.2016 17:02

R29o62b42e41r49t 28M75á27s50l34o 1271211827277

Chceme žít bez osobních aut.

Ok, když jinak nedáte tak já se holt přizpůsobím a ten autobus si koupím. Ale pochybuju, že to zrovna je vrchol ekologie, vozit sebou pár tun navíc.

+5/0
24.4.2016 16:53

J50i43ř46í 93K89o19c26u60r74e14k 6875964495738

By mě zajímalo, jak řeší zásobování těch obchodů. Metrem a na kole to půjde jen těžko, dopravit paletu pytlů mouky do pekárny.

Servis domů (instalatér, elektřikář) je asi řešen kolektivní smlouvou v rámci "nájemní byt jako služba". A vše zařizuje developer, který si pro najatou firmu povolení k vjezdu vyřídí.

0/0
24.4.2016 17:04

P95e54t26r 68P81e12t77r 6203202388653

pekárna ne vždycky bývá v centru měst a hlavně, zásobování jezdí v brzkých ranních hodinách a ne ve špičce v 5 odpoledne.

Podívejte se na Švýcarsko, tam to funguje perfektně, rodiny sice auta mají ale odstavená bokem a ve městěch je vůbec nepotřebují.

0/0
24.4.2016 19:21

G36e32o13r10g 33K95o79m64b93e75r17e96c 9944731946641

ca. 1700 hotovejch bytu k bydleni. Z toho je jen cast takzvanych socialnich (pro lidi s prijmem do nejaky hranice. Kazdej nemuze byt doktorem ci projektantem, etc.) k tem ca. 1700 hotvych bytu je ca. 1900 mist v podzemnich parkovistich + mista pro navstevy (na kratkodobe parkovani). Parkovani v ulicich kde jsou obchody je mozne v pracovni den po dobu kdy jsou otevrene obchody. V sobotu zrovna tak. Pro vylozeni nakupu, nabytku, etc. muzete parkovat pred domem/vchodem

2 stanice Metra, 7 autobusovych linek a tramvaj.

Tak nevim co je na tom tak hrozneho???

Zas takovej nejakej zavadejici clanek spichnutej horkou jehlou. Rv

+1/0
24.4.2016 16:40

J13a11n 66V37e60s31e36l53ý 5534793112521

A jedovatý plivanec hned v nadpisu. Přitom podobné "čtvrti bez aut" nejsou v německých zemích žádnou novinkou a obvykle jsou synonymem vyšší kvality bydlení, třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

0/0
24.4.2016 18:12

M11i25r72e32k 36K64o33n81e92č57n74ý 6797915265834

Jižní město.

0/0
24.4.2016 16:03

P78e30t46r 29K72o17u16ř23i17l 9183715387

Už jen z názvu článku Sociální inženýrství se mi dělá kopřivka. O obsahu ani nemluvím. Je neskutečné kam až lze zajít. Více k tomu není co dodat raději, protože bych byl asi sprostý a to nechci.

+5/0
24.4.2016 16:01

J75o11s76e56f 78K26l78a22t 3929597443741

„Chceme žít bez osobních aut...TO ŘÍKÁME MY VŠICHNI A RADOSTNĚ!To jsou krávoviny jak v Severní Korei.Tam už to dotáhli k dokonalosti.Ještě by bylo dobré zakázat do města vstup lidem,stejně dělají jen svinčík

+8/0
24.4.2016 15:51

J68i18ř70í 82K19o53c91u56r68e14k 6515734335428

To už je o krok dál, inspiraci lze najít v Kambodži.

+1/0
24.4.2016 16:52

R80i78c92h19a58r24d 27M92i94k16u91l79e27n10k74a 1469717857694

Jsem cyklista a proto vím, že na kole se 5 měsíců v roce jezdí hodně blbě, a těch zbylých 7 taky není ideální, třeba když prší. A co nákupy? Cyklistika vypadá dobře, když je letní hezký den, ale zkuste si projet 15 km v listopadovém dešti....

+9/−1
24.4.2016 15:42

M12a54t14ú97š 44B39e97n64a78k 9808164952343

Celý rok jazdím do práce na bicykli a nemám s tím problém, najradšej v zime keď je sneh a ešte nieje rozjazdení autami. Aj keď bicykel z toho evidentne nieje nadšený, hlavne z posypovej soli a kamienkov.

0/−1
24.4.2016 18:23

T82o55m82a96s 42N98o49v84o59t50n25y 1751764276725

Ano, takové "experty" je pak radost potkávat na silnicích, zvláště v té zimě. Člověk neví, kdy mu to spadne pod auto. I když v poslední době se pumpičky hromadně přesouvají na chodníky, asi nová móda srážet chodce.

0/0
25.4.2016 0:36

R73i55c92h66a79r86d 62M40i36k74u94l73e29n26k62a 1239237987944

Vy jste z Brna, že? Rád bych vás někdy potkal, na kus řeči....takovýho biba jako jste vy člověk nepozná každý den.

0/0
25.4.2016 21:27
Foto

J54a44r54o91m49í38r 86H30l26u93b62e81k 2676620804901

"Snaží se dělat vše pro to, aby jeho obyvatelé potřebovali auta co nejméně. Nejlépe nikdy." O totéž se snažili i komunisté v trochu obměněné podobě, aby na auto měl málokdo, nejlépe nikdo. Zažil jsem to v 60. a 70. letech a bylo to fakt super. Brambory ze zahrádky v těžkých taškách, dvojkočárek, ba i menší nábytek a materiál, jako desky, obkládačky, písek a cement, všechno jsem tahal tramvajemi a autobusy. Vůbec mám pocit, že současní neomarxisté v mnohém kopírují komunisty jen to schovávají za rádoby líbivá hesla, což vlastně komunisté dělali taky.

+14/0
24.4.2016 15:41

M14a35r22t39i54n 94M91a52r70š66á13l 5751653437864

Velmi přesně napsáno.

Místo promyšlení vhodného řešení (dostatečně dimenzované zpoplatněné parkovací plochy, záchytná parkoviště, dobudovaná infrastruktura, aj.) jen a pouze zákazy a omezení. :-/

+3/0
24.4.2016 15:43

B11e62n 76P32a27v39k11a 1117273507101

Prostě takové české sídliště.

+2/0
24.4.2016 15:39

P42e23t41r 22M22a15r65e45č71e19k 1873851649108

Aha :-) tak už víme kam Erste cpe zisky ze Spořitelny. Do projektů s regulovaným nájemným. Proto milé české ovce dál mějte účty u rakušáků !

+2/−1
24.4.2016 15:29

A49l61e48š 78V71í82t53e60k 2605752807151

Sdílení aut, chacha, jeden ho zašpiní, druhý škrtne, třetí třeba odvaří brzdy nebo spojku a pak se budou hádat, kdo to zaplatí..

+7/−1
24.4.2016 15:25

M85a58r72t74i34n 21M21a13r94š59á39l 5381543907694

Není to pro každého, nicméně pro řadu lidí je to cesta. Odsuzovat projekt jenom proto, že se zrovna vám nehodí / nelíbí, je omezené. Znám hned dvě skupiny lidí, kteří takto normálně fungují, jednou za pět, šest let se složí na ojeté auto v ceně kolem sto tisíc korun a funguje jim to (samozřejmě, se všemi omezeními, na druhou stranu velmi levně). Úspora prostředků i úspora ekologická je více než zjevná, za cenu (pro ně) akceptovatelných omezení.

+2/−2
24.4.2016 15:33

P98e96t24r 91J74a89n66s27a 8898484624485

Boha jeho! Ekologické...to ojeté bude fakt bezva....

Jak se ldé chovají ke společnému neni o tom jestli se to někomu líbí a nebo ne. To je otázkou psychologie, sociologie... A pro příklady nemusíme chodit daleko... Rozdíl mezi veřejným a soukromým prostorem no a socialistické vlastnictví taky vedlo ke krachu.... Ale připouštím, že vyjímečně a kratkodobě to může fungovat.

+3/−2
24.4.2016 15:44

M78a26r87t62i80n 46M41a10r79š86á98l 5431623747534

Co vy připouštíte nebo nepřipouštíte, není vůbec podstatné. Na konkrétním příkladu jsem popsal, že to funguje.

Ale dobře, ještě jednou pro vás: Není to pro každého. Už?

A ano, ekologické.

Provozovat jedno starší auto (aktuálně ve jmenovaném případě sedmileté) čtyřmi lidmi je z hlediska ekologické zátěže nepoměrně ekologicky i vynaloženými prostředky výhodnější než provozovat čtyři auta čtyřmi lidmi (byť by byla zcela nová), o tom snad spor nepovedeme.

Jak se k tomu chovají lidi, je věcí těch lidí, s někým, kdo by auto opakovaně vracel špinavé / nedotankované / omlácené, do toho ostatní příště prostě nepůjdou. Jak jednoduché, že?

0/0
24.4.2016 15:56

A96l53e12š 19Z49e26l91i83n60k62a 1604882406

vlastně závěrem připouštíte proč to nejde. Právě kvůli asociálům, kteří by neměli úctu ke společně vlastněnému. Ano z maléskupinky ho vyšoupnete, ale ve společnosti zůstane.

0/0
26.4.2016 0:55

R94a90d55i84m 84P58o71l34á77š70e76k 9576183599699

Já myslím, že při troše ohleduplnosti není ve sdílení aut žádný větší problém.

Zvláště když dneska má pomalu každý v mobilu foťák nebo kameru a v dnešních autech není problém nainstalovat zapisovače všech možných dat, provozních dat auta i polohy auta....

+1/−1
24.4.2016 15:36

J29i20ř25í 57P21l25a22v29s45k46ý 9520976611349

kdo chce, at si klidne auta sdili ... ja uz z principu nesdilim naprosto nic.

+3/0
24.4.2016 15:42

J14a11n 27V84o52j68t84í94š53e58k 6772261805726

Vlastníků čehokoli by měl být lichý počet a tři už jsou moc. ;-D

0/0
24.4.2016 23:53

J75o40s42e91f 18K41l24a41t 3519447403291

Jasně a stát bude opět vědět víc.Vy nejezdíte třeba za mil....?Nebo tramvají?

0/−1
24.4.2016 15:54

M79a77r35t48i48n 15M73a71r52š66á74l 5391323177104

Jakej stát, proboha? Víte vůbec, o čem píšete?

0/0
24.4.2016 15:57

T44o25m71a98s 43N97o41v56o68t15n20y 1151524926885

Zkoumal jsem nedávno podmínky jedné větší společnosti na sdílení aut. To podepíše jen šílenec.

+1/0
24.4.2016 15:54

M69a74r49t21i49n 14M26a27r19š38á21l 5171103337724

Netřeba sdílet auto přes jakoukoli společnosti, sdílení aut je především věcí dohody dvou, tří, čtyř sousedů, známých, přátel.

0/0
24.4.2016 15:58

T66o62m84a34s 23N95o36v72o40t85n80y 1461784786435

Jo, to je nejlepší cesta jak při případném problému si udělat ze známých nepřátele. Rád někoho svezu nebo mu něco zařídím, když mám cestu tím směrem, ale řešit takhle auto a při případném problému se pak po mě bude někdo vozit, že něco jsem neměl v pořádku atd., to je cesta do pekla zvláště v dnešní době. Maximálně tak v rodině si půjčit auto.

0/−1
24.4.2016 16:02

M94a67r28t59i77n 15M64a81r94š60á39l 5981533887144

V pořádku, pro vás by to nebylo.

V mém okolí fungují takto sdílená auta hned dvě (skupina tří studentů VŠ a tři rodiny v bytovém domě) a zatím bez potíží. Vzájemně se znají, vedou si o provozu auta nějakou sdílenou aplikaci, o náklady se dělí.

A světe div se, když jsem potřeboval převézt dva kusy nábytku (jedno auto je octa combi), půjčili ji i mně, ačkoliv s nimi nesdílím...

0/0
24.4.2016 16:10

T86o34m55a45s 41N52o52v66o67t74n72y 1481764796625

Ale jo, v malém to fungovat může, ale utopie např. vedení Brna ve stylu, že sdílení vyřeší všechny problémy v dopravě je prostě nesmysl.

0/0
24.4.2016 16:16

M32a78r48t39i94n 25M49a80r72š94á61l 5961133397624

Souhlas, jedná se o soukromé řešení a není pro každého.

0/0
24.4.2016 16:22

T66o36m29a51s 80N93o22v32o42t11n52y 1241604906125

A nechcete sdílet vaši manželku/přítelkyni? Není důvod aby byla celý den vaše, když ji nevyužíváte a při troše ohleduplnosti by to nemusel být žádný větší problém, ne?

0/−1
24.4.2016 16:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.