Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D43o10m70i40n31i44k13a 39L63e42s45o37v86á 5182117199233

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0/−1
27.4.2016 22:38

J17a93n 36C75e90p78e88k 1174886780

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0/0
27.4.2016 13:22

V62a11c54l21a70v 59H91a34j22e25k 3406529899

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

+1/0
27.4.2016 15:47

P83a47v58e55l 45V41l33a41s 4695233650874

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

+1/−10
26.4.2016 20:00

V71a96c47l52a31v 80H32a42j65e50k 3386189309

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

+9/0
26.4.2016 21:00

P73e76t93r 83V88e92s82e64l13ý 8515375422336

Pláčeš na špatném hrobě.

+5/0
27.4.2016 9:17

A52l75e64š 46L92á86n87s33k98ý 7623542816899

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

+2/−3
26.4.2016 19:22

J43o17s19e34f 43H19o49n34e71š 7631392570793

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

+8/−7
26.4.2016 19:12

K29a82r33e67l 55N20e19d97o38p56i76l 7288566509294

Ajznponakum zdar.

0/−4
26.4.2016 22:38

P96a73v24e48l 11V97e59t75e54š77n18í27k 7915978795227

Pane kolego, kdyby byly naše úřady schopné rozhodnout, tak by se provozovatelé nemuseli obracet na Evropskou komisi se žádostí, aby udělala práci za nás.

+2/−1
26.4.2016 22:42

J35o88s22e66f 15H98o41n17e44š 7711912150603

Naše úřady také nechtějí věřit "rovnicím"které jim se snaží vnutit Jančura a LEO,proto to zkouší jinde.Když to nejde silou,tak to půjde větší silou

+1/0
27.4.2016 10:56

J41i15ř85í 67H29o36v97o49r89k55a 8817696172775

Kolik těch jízdenek za 79 Kč dopravce prodává? Ze zkušenosti vím, že zpravidla jednu na vlak (pro prvního cestujícího). Pak jde cena nahoru, takže průměrná cena je mnohem výše.

Naproti tomu ČD zavedly akční jízdenky pro všechny a průměrný výnos tedy výrazně klesl. A teď se řeší ta zásadní otázka, zda ten snížený výnos pokrývá provozní náklady. A významně těm spekulacím přihrávají ČD, které mlží, kde se dá...

0/−1
28.4.2016 9:48

J88o46s91e27f 98H57o43n51e39š 7431832240963

Já bych také mlžil.Jančura také mlčí,takže nevím proč by CD měly zveřejnit cash flow

+1/0
28.4.2016 19:07

Š41t17e14f38a16n 53F25r22i71č31a 7592718713816

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

+10/0
26.4.2016 18:18

T72o44m42á40š 95M96o30r51a69v52č54í91k 3567266893755

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

+4/−10
26.4.2016 18:49

F52r83a14n38t65i41š85e27k 75M26a91t65ě26j24č41e54k 7373752703161

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy

================================

A přesto budou kontrolovat ČD, to mi hlava nebere!

+2/−1
26.4.2016 23:59

P95e13t87r 27N75i89v46n60i83c23k95ý 3972324955787

Dominant prostě nesmí jezdit pod náklady. Tak si to v té hlavě přeber.

+1/−1
27.4.2016 7:48
Foto

J75i67ř43í 25D40v58o25ř63á78k 5145649340548

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

+6/−9
26.4.2016 17:44

J20a10n 64K80o55b82ě78r48s94k86ý 1610756931343

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

+8/0
26.4.2016 17:55
Foto

J42i61ř29í 93D42v30o45ř65á86k 5935599390578

Co se týče pokladních , měl jsem na mysli , že čím míň zaměstnanců , tím je přeprava u ČD pro cestujícího finančně náročnější ,proto asi čím dál tím víc lidí volí jiný druh přepravy .

+3/−1
26.4.2016 18:12

J80a48n 18K22o21b64ě91r50s82k58ý 1250526481263

Naopak, počet lidí ve vlacích stoupá hlavně v dálkovce a v okolí velkých měst (příměsto).

+5/0
26.4.2016 18:15
Foto

J39i79ř79í 80D49v45o33ř81á11k 5595209320148

Co si vcelku dobře pamatuji , tak u podobného vlaku z odjezdem v 15,03 byl člověk rád , že si pohodlně stoupnul . Nyní odjezd asi 14,36 . Nebyl problém si vybrat liduprázdný vagón .

+3/−1
26.4.2016 18:26

J19i54ř23í 70P30r25ů35š97a 7105862745509

Nebude to tím že dnes vlak jede jednou za hodinu a před dvaceti lety jel občas a v průměru jednou za dvě až tři hodiny? Navíc všichni končili u píchaček v podobný čas.

+3/0
26.4.2016 19:45
Foto

J20i12ř83í 59D13v14o50ř93á13k 5155859160228

Ne . Počet spojů se nezměnil , jenom tento posunuli o půl hodiny .

+1/−1
26.4.2016 19:48

M20i93r33o97s46l58a11v 87G60r81o94s69s87m94a37n22n 8282399914

Regionální doprava u malých měst klesá. Celkově roste. Pokladní ve Velkém Meziříčí prodala už před 20 lety tak málo jízdenek, že byla neobhajitelná. Jízdenky se prodávají ve vlaku. Obvykle Spidery, takže žádná špína a slušná rychlost => jízdní doby slušně i přes ten nákup ve vlaku. Velké Meziříčí má velkou konkurenci v D1, která byla ještě v 90. letech podpořena rozvojem automobilismu. Dokud nepůjde přes Vysočinu VRT, která oživí dálkovou dopravu, nelze čekat výrazný růst počtu cestujících.

+2/0
26.4.2016 21:20
Foto

J15i40ř38í 42D49v32o97ř54á69k 5375109130688

Tak třeba ta část D1 ve směru na Žďár nad Sázavou je vcelku frekventovaná .

+1/0
26.4.2016 21:22

K16a57r19e31l 12Ř98e62h38á72č61e59k 9302870881242

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

+16/−4
26.4.2016 17:00

J19a23n 80K84o75b92ě11r81s81k60ý 1830756481133

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

+2/0
26.4.2016 17:12

L41u60k59á77š 36S62l39á84n16s20k29ý 4761633417776

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

+12/−7
26.4.2016 17:00

J78i22ř60í 42P82r45ů56š55a 7255372745159

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

+7/0
26.4.2016 17:20

J75a37n 69K27o33b24ě35r41s11k98ý 1510606361843

A to se vyplatí :-)

+3/0
26.4.2016 17:29

J33i17ř70í 65S97c38h68m13i12d48t 5320423644665

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

+6/0
26.4.2016 16:52

J83a14n 44K50o60b56ě63r56s45k91ý 1950616381983

;-D;-DR^

+2/0
26.4.2016 17:00
Foto

B76á79r69a 98T16u97č21k48o84v59á 2384455466712

Typický příklad uvažování úředníků a politiků, v tomto případě nejen EU, ale i našich. Východiska:

- Je v zájmu státu podporovat železniční dopravu. Protože ČD ji nejsou schopny zajistit ani za nákladové ceny (natož se ziskem), dáme jim dotace.

- Vtom přichází kontrola z EU zkoumající, zda ČD náhodou nejezdí pod nákladovými cenami. Pokud ano, jde o porušení regulí.

- Ti, kteří dokáží jezdit i bez dotací, jsou podezřelí.

- Ti, kteří dostávají dotace, nesmějí snížit cenu jízdného pod náklady (jakkoli vysoké).

Nač jsou tedy dotace, když nesmějí být použity ve prospěch ceny přepravy? ;-)

troufám si načrtnout ideální stav podle úřednického a politického aparátu: dotace jsou nezbytné, ale nesmějí se používat ve prospěch cestujících. Dotace mohou být přiděleny pouze státním firmám a budou sloužit jen jako zdroj pro odměny členů představenstva, kteří budou vybíráni na základě svých stranických zásluh.

+2/−2
26.4.2016 16:40

J34i31ř94í 89P58r67ů56š95a 7635112985789

Jaké dotace dostávají ČD? Myslí ty samé platby za objednanou službu co dostávají všichni dopravci v ČR za státem objednané spoje?

+4/−1
26.4.2016 17:43

P30e76t70r78a 68M45a10l69a36k32o77v33a 1358650540454

jednou se čachruje se základním kapitálem za 8 miliard, pak od nich sždc "odkoupí" koleje za 12 miliard..pořád se do nich lejou miliardy, akorát se tomu neříká dotace...

+2/−1
26.4.2016 18:15

J29i84ř21í 25S20c91h32m24i96d15t 5130693514795

Když se do toho vložila EK, tak to mě uklidnilo a určitě to dobře dopadne;-D

Oni asi v tom Bruselu nemají fakt co dělat. EU i schengen je v troskách a tu se na mezinárodní úrovni řeší ceny vlaků mezi Ostravou a Prahou8-oRv

+5/−1
26.4.2016 16:37

K25a68r98e37l 77V44o77l15n89ý 5912447765441

pokud konečně někdo naučí ČD slušnému chování tak ať je klidně i EU

0/−5
26.4.2016 16:38

J12i53ř70í 63S92c22h21m76i77d89t 5830673374535

učitel slušného chování EU8-o;-D;-D tak to jste mě fakt dostal;-D

+6/0
26.4.2016 16:45

J56a81n 63P42r40i27c56h16y18s33t97a87l 8201668233

Podle hesla "kozel zahradnikem"?

+1/0
26.4.2016 16:55

R94a28d79e43k 57N29o69v35o50t19n56ý 5398122466785

To má stejnou logiku jako stěžovat si, že zatímco se u nás rozpadají silnice, stát přispívá na oslavy Karla IV. Prostě existují různé odbory, které řeší různé věci.

+1/0
26.4.2016 16:41

J25i68ř49í 89S31c33h35m59i14d58t 5870943444475

Ano hromady různých odborů pro různé věci s hromady úředníků, to je právě to, na co to celé jednou dojede. Nevím proč by měl do každé blbosti kecat Brusel:-/

0/0
26.4.2016 16:49

K64a14t12e54ř63i82n70a 14K34o79z33á85k55o22v32á 2828861535698

Jestli ČD na rychlících Praha - Ostrava neprodělávají, tak bych jim krouhla dotace.

+3/−9
26.4.2016 16:35

K39a18r39e48l 29V45o88l68n68ý 5742837685341

tento moloch na který doplácí uplně všichni by měl být zkrouhnut úplně celý

+1/−6
26.4.2016 16:37
Foto

B35á86r84a 15T54u84č48k63o17v20á 2434685656442

jak vidno, jste s tímto názorem v menšině :-D

+3/0
26.4.2016 16:42

J77i23ř36í 30S70t44r35a15k39a 9358656812188

Na trať Praha - Ostrava ČD peníze od státu nedostávají. Jen na státem nařízené slevy, stejně jako RJ a LE, přičemž RJ jich dostává nejvíc.

+7/0
26.4.2016 17:44

P74e24t12r 38V49e20s98e60l68ý 8365275382126

Madam, když o tom nic nevíte, tak se radši neztrapňujte. ČD dráhy jezdi s rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, vlaky vyšších kategorií na vlastní riziko.

+1/0
27.4.2016 9:13

L14u15k31á96š 94Š78l62e11h21o55f42e54r 1223349985309

Závodný, Mrhal, asi máte každý jiné noty... Jeden tvrdí, že ČD jsou dominantní, druhý že ne. Tak se chlapci dohodněte ;-)

+2/0
26.4.2016 16:34

M56i59r49e71k 76Z73á48v15o81d93n58ý 7662837180858

Já se nemám s kým domlouvat, já tu mluvím za sebe. Jen ty s Volným zřejmě potřebuješ noty od Jančury :))

+1/0
26.4.2016 16:35

M18i90r68o39s29l82a42v 39Z85i29k17m62u67n68d 6828362857108

Trasa Praha - Ostrava zahrnuje i osobní vlaky jedoucí z Masarykova nádraží do Kolína, například cestující z Českého Brodu ..., vlaky z Brna do Bohumína ... apod. Vypočítat nákladovost nebo ziskovost je úkol hodný černokněžníka Zababy vědoucího, že v kasičce je i pár knoflíků .... jak do tržeb zahrnout cestující s jízdenkou IN100 ... "Brusel" jistě poradí ...

+8/0
26.4.2016 16:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.