Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D33o47m97i55n92i17k33a 23L92e26s68o11v67á 5802877219333

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0/−1
27.4.2016 22:38

J96a53n 83C36e22p21e94k 1154166680

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0/0
27.4.2016 13:22

V71a64c30l75a89v 40H56a42j26e77k 3486649739

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

+1/0
27.4.2016 15:47

P73a24v44e21l 63V73l15a77s 4485453190734

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

+1/−10
26.4.2016 20:00

V69a56c48l20a35v 13H49a86j48e61k 3586729509

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

+9/0
26.4.2016 21:00

P77e70t20r 47V71e43s84e42l79ý 8205215772986

Pláčeš na špatném hrobě.

+5/0
27.4.2016 9:17

A41l40e10š 89L32á29n20s11k29ý 7823172316899

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

+2/−3
26.4.2016 19:22

J74o97s76e35f 22H65o70n70e84š 7131932390763

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

+8/−7
26.4.2016 19:12

K12a33r41e89l 46N36e42d35o70p19i85l 7578386399614

Ajznponakum zdar.

0/−4
26.4.2016 22:38

P48a57v86e12l 26V80e67t86e64š53n96í55k 7165388555377

Pane kolego, kdyby byly naše úřady schopné rozhodnout, tak by se provozovatelé nemuseli obracet na Evropskou komisi se žádostí, aby udělala práci za nás.

+2/−1
26.4.2016 22:42

J16o59s54e27f 85H69o39n46e80š 7881642140883

Naše úřady také nechtějí věřit "rovnicím"které jim se snaží vnutit Jančura a LEO,proto to zkouší jinde.Když to nejde silou,tak to půjde větší silou

+1/0
27.4.2016 10:56

J89i76ř82í 35H19o31v37o25r90k23a 8957436462755

Kolik těch jízdenek za 79 Kč dopravce prodává? Ze zkušenosti vím, že zpravidla jednu na vlak (pro prvního cestujícího). Pak jde cena nahoru, takže průměrná cena je mnohem výše.

Naproti tomu ČD zavedly akční jízdenky pro všechny a průměrný výnos tedy výrazně klesl. A teď se řeší ta zásadní otázka, zda ten snížený výnos pokrývá provozní náklady. A významně těm spekulacím přihrávají ČD, které mlží, kde se dá...

0/−1
28.4.2016 9:48

J46o48s80e35f 95H25o80n79e97š 7821222740773

Já bych také mlžil.Jančura také mlčí,takže nevím proč by CD měly zveřejnit cash flow

+1/0
28.4.2016 19:07

Š28t49e31f37a26n 63F97r73i75č24a 7292958163286

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

+10/0
26.4.2016 18:18

T21o24m45á58š 82M49o93r92a97v10č62í67k 3887176203785

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

+4/−10
26.4.2016 18:49

F10r23a43n52t19i74š68e85k 78M79a48t11ě69j34č60e38k 7883962693641

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy

================================

A přesto budou kontrolovat ČD, to mi hlava nebere!

+2/−1
26.4.2016 23:59

P61e34t39r 35N83i35v51n31i73c58k73ý 3892634965237

Dominant prostě nesmí jezdit pod náklady. Tak si to v té hlavě přeber.

+1/−1
27.4.2016 7:48

J16i62ř63í 18D45v54o59ř78á12k 5105919320728

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

+6/−9
26.4.2016 17:44

J49a33n 77K91o46b55ě27r75s83k18ý 1670836331473

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

+8/0
26.4.2016 17:55

J21i30ř15í 58D47v72o20ř53á75k 5355879330198

Co se týče pokladních , měl jsem na mysli , že čím míň zaměstnanců , tím je přeprava u ČD pro cestujícího finančně náročnější ,proto asi čím dál tím víc lidí volí jiný druh přepravy .

+3/−1
26.4.2016 18:12

J12a54n 36K35o91b12ě77r81s50k80ý 1810526171793

Naopak, počet lidí ve vlacích stoupá hlavně v dálkovce a v okolí velkých měst (příměsto).

+5/0
26.4.2016 18:15

J47i32ř53í 94D34v22o17ř47á58k 5955519530598

Co si vcelku dobře pamatuji , tak u podobného vlaku z odjezdem v 15,03 byl člověk rád , že si pohodlně stoupnul . Nyní odjezd asi 14,36 . Nebyl problém si vybrat liduprázdný vagón .

+3/−1
26.4.2016 18:26

J62i94ř56í 51P13r22ů46š24a 7305562815759

Nebude to tím že dnes vlak jede jednou za hodinu a před dvaceti lety jel občas a v průměru jednou za dvě až tři hodiny? Navíc všichni končili u píchaček v podobný čas.

+3/0
26.4.2016 19:45

J80i54ř64í 70D49v33o15ř39á91k 5715319320408

Ne . Počet spojů se nezměnil , jenom tento posunuli o půl hodiny .

+1/−1
26.4.2016 19:48

M62i21r11o64s94l39a83v 47G51r25o86s92s38m77a40n70n 8642279744

Regionální doprava u malých měst klesá. Celkově roste. Pokladní ve Velkém Meziříčí prodala už před 20 lety tak málo jízdenek, že byla neobhajitelná. Jízdenky se prodávají ve vlaku. Obvykle Spidery, takže žádná špína a slušná rychlost => jízdní doby slušně i přes ten nákup ve vlaku. Velké Meziříčí má velkou konkurenci v D1, která byla ještě v 90. letech podpořena rozvojem automobilismu. Dokud nepůjde přes Vysočinu VRT, která oživí dálkovou dopravu, nelze čekat výrazný růst počtu cestujících.

+2/0
26.4.2016 21:20

J70i28ř52í 66D51v75o18ř72á46k 5245669890728

Tak třeba ta část D1 ve směru na Žďár nad Sázavou je vcelku frekventovaná .

+1/0
26.4.2016 21:22

K34a20r49e11l 44Ř59e34h27á97č37e39k 9392770761202

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

+16/−4
26.4.2016 17:00

J54a74n 68K37o54b56ě60r22s20k53ý 1590876861663

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

+2/0
26.4.2016 17:12

L46u33k84á34š 23S68l28á37n38s35k15ý 4911563727896

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

+12/−7
26.4.2016 17:00

J23i37ř72í 98P97r28ů71š54a 7395452265739

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

+7/0
26.4.2016 17:20

J97a39n 56K84o70b47ě60r60s14k54ý 1140646171913

A to se vyplatí :-)

+3/0
26.4.2016 17:29

J26i45ř42í 32S62c98h86m31i96d26t 5850883874475

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

+6/0
26.4.2016 16:52

J74a78n 54K87o95b94ě29r97s81k50ý 1430536951213

;-D;-DR^

+2/0
26.4.2016 17:00
Foto

B85á68r33a 18T90u15č11k35o21v16á 2824265856762

Typický příklad uvažování úředníků a politiků, v tomto případě nejen EU, ale i našich. Východiska:

- Je v zájmu státu podporovat železniční dopravu. Protože ČD ji nejsou schopny zajistit ani za nákladové ceny (natož se ziskem), dáme jim dotace.

- Vtom přichází kontrola z EU zkoumající, zda ČD náhodou nejezdí pod nákladovými cenami. Pokud ano, jde o porušení regulí.

- Ti, kteří dokáží jezdit i bez dotací, jsou podezřelí.

- Ti, kteří dostávají dotace, nesmějí snížit cenu jízdného pod náklady (jakkoli vysoké).

Nač jsou tedy dotace, když nesmějí být použity ve prospěch ceny přepravy? ;-)

troufám si načrtnout ideální stav podle úřednického a politického aparátu: dotace jsou nezbytné, ale nesmějí se používat ve prospěch cestujících. Dotace mohou být přiděleny pouze státním firmám a budou sloužit jen jako zdroj pro odměny členů představenstva, kteří budou vybíráni na základě svých stranických zásluh.

+2/−2
26.4.2016 16:40

J42i40ř97í 81P58r22ů85š35a 7985252675229

Jaké dotace dostávají ČD? Myslí ty samé platby za objednanou službu co dostávají všichni dopravci v ČR za státem objednané spoje?

+4/−1
26.4.2016 17:43

P71e27t62r91a 87M18a12l75a44k38o91v77a 1978820460484

jednou se čachruje se základním kapitálem za 8 miliard, pak od nich sždc "odkoupí" koleje za 12 miliard..pořád se do nich lejou miliardy, akorát se tomu neříká dotace...

+2/−1
26.4.2016 18:15

J66i47ř15í 78S19c52h65m50i51d60t 5930833354605

Když se do toho vložila EK, tak to mě uklidnilo a určitě to dobře dopadne;-D

Oni asi v tom Bruselu nemají fakt co dělat. EU i schengen je v troskách a tu se na mezinárodní úrovni řeší ceny vlaků mezi Ostravou a Prahou8-oRv

+5/−1
26.4.2016 16:37

K68a17r49e77l 43V82o72l29n27ý 5732247195411

pokud konečně někdo naučí ČD slušnému chování tak ať je klidně i EU

0/−5
26.4.2016 16:38

J13i47ř30í 83S75c74h46m68i60d20t 5870133284615

učitel slušného chování EU8-o;-D;-D tak to jste mě fakt dostal;-D

+6/0
26.4.2016 16:45

J21a49n 37P24r28i50c83h68y84s37t29a48l 8621758463

Podle hesla "kozel zahradnikem"?

+1/0
26.4.2016 16:55

R29a41d64e98k 21N61o13v30o76t28n18ý 5888912176955

To má stejnou logiku jako stěžovat si, že zatímco se u nás rozpadají silnice, stát přispívá na oslavy Karla IV. Prostě existují různé odbory, které řeší různé věci.

+1/0
26.4.2016 16:41

J61i74ř24í 31S60c78h89m59i95d68t 5560443614925

Ano hromady různých odborů pro různé věci s hromady úředníků, to je právě to, na co to celé jednou dojede. Nevím proč by měl do každé blbosti kecat Brusel:-/

0/0
26.4.2016 16:49

K63a36t22e69ř31i40n78a 32K13o17z98á18k28o59v95á 2198611915608

Jestli ČD na rychlících Praha - Ostrava neprodělávají, tak bych jim krouhla dotace.

+3/−9
26.4.2016 16:35

K87a75r54e34l 40V25o66l38n80ý 5682407635271

tento moloch na který doplácí uplně všichni by měl být zkrouhnut úplně celý

+1/−6
26.4.2016 16:37
Foto

B50á37r22a 90T95u28č69k76o27v38á 2704165316512

jak vidno, jste s tímto názorem v menšině :-D

+3/0
26.4.2016 16:42

J60i40ř63í 85S17t64r82a73k26a 9198126802548

Na trať Praha - Ostrava ČD peníze od státu nedostávají. Jen na státem nařízené slevy, stejně jako RJ a LE, přičemž RJ jich dostává nejvíc.

+7/0
26.4.2016 17:44

P63e11t96r 63V72e53s81e67l89ý 8465155222426

Madam, když o tom nic nevíte, tak se radši neztrapňujte. ČD dráhy jezdi s rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, vlaky vyšších kategorií na vlastní riziko.

+1/0
27.4.2016 9:13

L31u83k69á47š 82Š27l19e72h16o97f27e81r 1323989435769

Závodný, Mrhal, asi máte každý jiné noty... Jeden tvrdí, že ČD jsou dominantní, druhý že ne. Tak se chlapci dohodněte ;-)

+2/0
26.4.2016 16:34

M21i13r87e24k 73Z16á74v30o74d96n62ý 7492837690928

Já se nemám s kým domlouvat, já tu mluvím za sebe. Jen ty s Volným zřejmě potřebuješ noty od Jančury :))

+1/0
26.4.2016 16:35

M57i73r73o42s98l13a78v 36Z83i71k80m56u13n78d 6808502537478

Trasa Praha - Ostrava zahrnuje i osobní vlaky jedoucí z Masarykova nádraží do Kolína, například cestující z Českého Brodu ..., vlaky z Brna do Bohumína ... apod. Vypočítat nákladovost nebo ziskovost je úkol hodný černokněžníka Zababy vědoucího, že v kasičce je i pár knoflíků .... jak do tržeb zahrnout cestující s jízdenkou IN100 ... "Brusel" jistě poradí ...

+8/0
26.4.2016 16:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.