Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D47o60m68i53n12i38k22a 40L60e96s46o22v48á 5252517579543

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0/−1
27.4.2016 22:38

J41a46n 65C47e69p82e78k 1844176860

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0/0
27.4.2016 13:22

V57a20c85l75a67v 58H67a40j34e77k 3856129689

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

+1/0
27.4.2016 15:47

P56a15v93e13l 87V61l93a14s 4945283960424

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

+1/−10
26.4.2016 20:00

V47a73c88l94a13v 23H21a64j71e73k 3696779279

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

+9/0
26.4.2016 21:00

P60e14t61r 67V41e70s78e73l87ý 8975165452146

Pláčeš na špatném hrobě.

+5/0
27.4.2016 9:17

A91l82e47š 39L51á26n82s87k15ý 7633622456159

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

+2/−3
26.4.2016 19:22

J79o53s64e93f 66H19o89n88e75š 7951312400353

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

+8/−7
26.4.2016 19:12

K50a79r80e42l 22N31e63d42o44p46i76l 7738666349724

Ajznponakum zdar.

0/−4
26.4.2016 22:38

P35a77v66e31l 25V24e86t89e67š33n44í70k 7395348485277

Pane kolego, kdyby byly naše úřady schopné rozhodnout, tak by se provozovatelé nemuseli obracet na Evropskou komisi se žádostí, aby udělala práci za nás.

+2/−1
26.4.2016 22:42

J52o71s42e35f 93H21o19n42e32š 7191642100723

Naše úřady také nechtějí věřit "rovnicím"které jim se snaží vnutit Jančura a LEO,proto to zkouší jinde.Když to nejde silou,tak to půjde větší silou

+1/0
27.4.2016 10:56

J31i81ř45í 54H57o53v39o29r57k72a 8117766532125

Kolik těch jízdenek za 79 Kč dopravce prodává? Ze zkušenosti vím, že zpravidla jednu na vlak (pro prvního cestujícího). Pak jde cena nahoru, takže průměrná cena je mnohem výše.

Naproti tomu ČD zavedly akční jízdenky pro všechny a průměrný výnos tedy výrazně klesl. A teď se řeší ta zásadní otázka, zda ten snížený výnos pokrývá provozní náklady. A významně těm spekulacím přihrávají ČD, které mlží, kde se dá...

0/−1
28.4.2016 9:48

J75o90s16e48f 54H53o77n52e38š 7951932480853

Já bych také mlžil.Jančura také mlčí,takže nevím proč by CD měly zveřejnit cash flow

+1/0
28.4.2016 19:07

Š60t23e58f81a88n 92F78r58i90č22a 7612738333756

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

+10/0
26.4.2016 18:18

T94o70m36á86š 77M50o81r89a83v59č18í87k 3557696553895

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

+4/−10
26.4.2016 18:49

F38r16a13n98t60i75š29e75k 16M37a67t51ě61j42č33e59k 7613742293601

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy

================================

A přesto budou kontrolovat ČD, to mi hlava nebere!

+2/−1
26.4.2016 23:59

P26e44t30r 24N20i64v51n31i94c21k52ý 3962674175617

Dominant prostě nesmí jezdit pod náklady. Tak si to v té hlavě přeber.

+1/−1
27.4.2016 7:48
Foto

J53i84ř77í 15D49v80o97ř80á73k 5505309230648

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

+6/−9
26.4.2016 17:44

J82a11n 60K87o28b92ě57r14s55k51ý 1340416251123

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

+8/0
26.4.2016 17:55
Foto

J41i84ř22í 56D85v20o20ř38á48k 5195769600538

Co se týče pokladních , měl jsem na mysli , že čím míň zaměstnanců , tím je přeprava u ČD pro cestujícího finančně náročnější ,proto asi čím dál tím víc lidí volí jiný druh přepravy .

+3/−1
26.4.2016 18:12

J63a89n 44K46o14b24ě70r33s24k46ý 1110766531513

Naopak, počet lidí ve vlacích stoupá hlavně v dálkovce a v okolí velkých měst (příměsto).

+5/0
26.4.2016 18:15
Foto

J78i51ř34í 89D86v56o32ř92á34k 5325259870978

Co si vcelku dobře pamatuji , tak u podobného vlaku z odjezdem v 15,03 byl člověk rád , že si pohodlně stoupnul . Nyní odjezd asi 14,36 . Nebyl problém si vybrat liduprázdný vagón .

+3/−1
26.4.2016 18:26

J61i50ř25í 47P40r41ů82š47a 7755172415569

Nebude to tím že dnes vlak jede jednou za hodinu a před dvaceti lety jel občas a v průměru jednou za dvě až tři hodiny? Navíc všichni končili u píchaček v podobný čas.

+3/0
26.4.2016 19:45
Foto

J79i71ř48í 50D50v75o52ř71á48k 5865239120178

Ne . Počet spojů se nezměnil , jenom tento posunuli o půl hodiny .

+1/−1
26.4.2016 19:48

M10i17r11o83s48l20a56v 27G67r47o40s88s23m84a87n54n 8882389354

Regionální doprava u malých měst klesá. Celkově roste. Pokladní ve Velkém Meziříčí prodala už před 20 lety tak málo jízdenek, že byla neobhajitelná. Jízdenky se prodávají ve vlaku. Obvykle Spidery, takže žádná špína a slušná rychlost => jízdní doby slušně i přes ten nákup ve vlaku. Velké Meziříčí má velkou konkurenci v D1, která byla ještě v 90. letech podpořena rozvojem automobilismu. Dokud nepůjde přes Vysočinu VRT, která oživí dálkovou dopravu, nelze čekat výrazný růst počtu cestujících.

+2/0
26.4.2016 21:20
Foto

J85i58ř54í 72D84v26o27ř89á68k 5175369230988

Tak třeba ta část D1 ve směru na Žďár nad Sázavou je vcelku frekventovaná .

+1/0
26.4.2016 21:22

K74a71r87e69l 43Ř60e62h15á34č55e72k 9692630121392

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

+16/−4
26.4.2016 17:00

J28a34n 13K10o55b33ě87r31s22k61ý 1220556221333

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

+2/0
26.4.2016 17:12

L93u62k23á71š 32S26l79á28n75s38k59ý 4241703847386

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

+12/−7
26.4.2016 17:00

J17i88ř16í 31P61r19ů46š42a 7615642145419

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

+7/0
26.4.2016 17:20

J43a46n 27K61o18b35ě86r64s38k59ý 1590666141453

A to se vyplatí :-)

+3/0
26.4.2016 17:29

J60i26ř41í 25S71c17h29m94i30d34t 5940623774335

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

+6/0
26.4.2016 16:52

J19a51n 17K38o31b11ě56r95s71k76ý 1610966121763

;-D;-DR^

+2/0
26.4.2016 17:00
Foto

B20á89r36a 96T94u74č53k18o81v11á 2974105956812

Typický příklad uvažování úředníků a politiků, v tomto případě nejen EU, ale i našich. Východiska:

- Je v zájmu státu podporovat železniční dopravu. Protože ČD ji nejsou schopny zajistit ani za nákladové ceny (natož se ziskem), dáme jim dotace.

- Vtom přichází kontrola z EU zkoumající, zda ČD náhodou nejezdí pod nákladovými cenami. Pokud ano, jde o porušení regulí.

- Ti, kteří dokáží jezdit i bez dotací, jsou podezřelí.

- Ti, kteří dostávají dotace, nesmějí snížit cenu jízdného pod náklady (jakkoli vysoké).

Nač jsou tedy dotace, když nesmějí být použity ve prospěch ceny přepravy? ;-)

troufám si načrtnout ideální stav podle úřednického a politického aparátu: dotace jsou nezbytné, ale nesmějí se používat ve prospěch cestujících. Dotace mohou být přiděleny pouze státním firmám a budou sloužit jen jako zdroj pro odměny členů představenstva, kteří budou vybíráni na základě svých stranických zásluh.

+2/−2
26.4.2016 16:40

J30i84ř46í 46P27r66ů69š17a 7345642135369

Jaké dotace dostávají ČD? Myslí ty samé platby za objednanou službu co dostávají všichni dopravci v ČR za státem objednané spoje?

+4/−1
26.4.2016 17:43

P22e51t73r34a 85M49a16l72a97k58o57v42a 1648750550984

jednou se čachruje se základním kapitálem za 8 miliard, pak od nich sždc "odkoupí" koleje za 12 miliard..pořád se do nich lejou miliardy, akorát se tomu neříká dotace...

+2/−1
26.4.2016 18:15

J60i79ř40í 35S35c12h86m88i75d63t 5960163944885

Když se do toho vložila EK, tak to mě uklidnilo a určitě to dobře dopadne;-D

Oni asi v tom Bruselu nemají fakt co dělat. EU i schengen je v troskách a tu se na mezinárodní úrovni řeší ceny vlaků mezi Ostravou a Prahou8-oRv

+5/−1
26.4.2016 16:37

K14a89r60e76l 17V83o11l56n45ý 5932737835401

pokud konečně někdo naučí ČD slušnému chování tak ať je klidně i EU

0/−5
26.4.2016 16:38

J55i60ř59í 95S20c93h70m58i76d31t 5470593654515

učitel slušného chování EU8-o;-D;-D tak to jste mě fakt dostal;-D

+6/0
26.4.2016 16:45

J22a53n 55P23r80i69c21h68y81s78t67a69l 8591198563

Podle hesla "kozel zahradnikem"?

+1/0
26.4.2016 16:55

R89a79d58e27k 28N85o41v39o68t33n31ý 5648432536395

To má stejnou logiku jako stěžovat si, že zatímco se u nás rozpadají silnice, stát přispívá na oslavy Karla IV. Prostě existují různé odbory, které řeší různé věci.

+1/0
26.4.2016 16:41

J63i65ř23í 22S51c79h24m56i23d27t 5870423164145

Ano hromady různých odborů pro různé věci s hromady úředníků, to je právě to, na co to celé jednou dojede. Nevím proč by měl do každé blbosti kecat Brusel:-/

0/0
26.4.2016 16:49

K81a39t33e59ř88i93n52a 79K89o16z41á65k63o75v64á 2628511345378

Jestli ČD na rychlících Praha - Ostrava neprodělávají, tak bych jim krouhla dotace.

+3/−9
26.4.2016 16:35

K52a20r43e47l 93V75o13l60n25ý 5912137165441

tento moloch na který doplácí uplně všichni by měl být zkrouhnut úplně celý

+1/−6
26.4.2016 16:37
Foto

B60á25r22a 20T14u76č10k46o34v80á 2364895616612

jak vidno, jste s tímto názorem v menšině :-D

+3/0
26.4.2016 16:42

J84i70ř75í 32S21t55r76a52k38a 9278756812348

Na trať Praha - Ostrava ČD peníze od státu nedostávají. Jen na státem nařízené slevy, stejně jako RJ a LE, přičemž RJ jich dostává nejvíc.

+7/0
26.4.2016 17:44

P61e51t41r 46V52e21s65e62l12ý 8595715592456

Madam, když o tom nic nevíte, tak se radši neztrapňujte. ČD dráhy jezdi s rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, vlaky vyšších kategorií na vlastní riziko.

+1/0
27.4.2016 9:13

L89u75k36á96š 32Š42l27e74h65o35f44e65r 1233539815749

Závodný, Mrhal, asi máte každý jiné noty... Jeden tvrdí, že ČD jsou dominantní, druhý že ne. Tak se chlapci dohodněte ;-)

+2/0
26.4.2016 16:34

M53i45r86e92k 30Z33á92v95o63d59n18ý 7362107430398

Já se nemám s kým domlouvat, já tu mluvím za sebe. Jen ty s Volným zřejmě potřebuješ noty od Jančury :))

+1/0
26.4.2016 16:35

M39i79r98o89s24l49a77v 55Z26i46k44m84u24n44d 6238192927898

Trasa Praha - Ostrava zahrnuje i osobní vlaky jedoucí z Masarykova nádraží do Kolína, například cestující z Českého Brodu ..., vlaky z Brna do Bohumína ... apod. Vypočítat nákladovost nebo ziskovost je úkol hodný černokněžníka Zababy vědoucího, že v kasičce je i pár knoflíků .... jak do tržeb zahrnout cestující s jízdenkou IN100 ... "Brusel" jistě poradí ...

+8/0
26.4.2016 16:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.