Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D78o79m91i79n95i76k93a 36L61e66s84o13v61á 5262987179843

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0/−1
27.4.2016 22:38

J82a32n 24C18e43p33e61k 1534416410

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0/0
27.4.2016 13:22

V19a87c55l55a21v 63H58a96j52e14k 3856189359

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

+1/0
27.4.2016 15:47

P61a36v42e33l 21V31l16a27s 4945523900744

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

+1/−10
26.4.2016 20:00

V16a26c63l44a56v 40H35a64j45e83k 3486159219

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

+9/0
26.4.2016 21:00

P73e48t12r 28V55e13s97e73l96ý 8625815112986

Pláčeš na špatném hrobě.

+5/0
27.4.2016 9:17

A50l32e34š 23L24á45n64s80k14ý 7473932626959

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

+2/−3
26.4.2016 19:22

J72o60s52e89f 76H87o36n21e46š 7811132970483

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

+8/−7
26.4.2016 19:12

K48a91r10e19l 63N81e42d56o88p13i39l 7318686129504

Ajznponakum zdar.

0/−4
26.4.2016 22:38

P40a68v11e17l 65V58e39t47e31š17n84í92k 7735878135497

Pane kolego, kdyby byly naše úřady schopné rozhodnout, tak by se provozovatelé nemuseli obracet na Evropskou komisi se žádostí, aby udělala práci za nás.

+2/−1
26.4.2016 22:42

J24o74s95e71f 79H93o82n22e29š 7491832570233

Naše úřady také nechtějí věřit "rovnicím"které jim se snaží vnutit Jančura a LEO,proto to zkouší jinde.Když to nejde silou,tak to půjde větší silou

+1/0
27.4.2016 10:56

J67i18ř84í 85H80o77v79o94r42k88a 8197546782125

Kolik těch jízdenek za 79 Kč dopravce prodává? Ze zkušenosti vím, že zpravidla jednu na vlak (pro prvního cestujícího). Pak jde cena nahoru, takže průměrná cena je mnohem výše.

Naproti tomu ČD zavedly akční jízdenky pro všechny a průměrný výnos tedy výrazně klesl. A teď se řeší ta zásadní otázka, zda ten snížený výnos pokrývá provozní náklady. A významně těm spekulacím přihrávají ČD, které mlží, kde se dá...

0/−1
28.4.2016 9:48

J77o87s68e68f 84H62o18n16e92š 7161782590733

Já bych také mlžil.Jančura také mlčí,takže nevím proč by CD měly zveřejnit cash flow

+1/0
28.4.2016 19:07

Š28t94e45f19a55n 89F17r48i76č18a 7872178353696

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

+10/0
26.4.2016 18:18

T35o81m85á86š 27M11o91r14a33v60č80í97k 3947156603245

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

+4/−10
26.4.2016 18:49

F78r17a30n13t61i10š96e79k 63M63a70t63ě11j79č80e60k 7593912813341

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy

================================

A přesto budou kontrolovat ČD, to mi hlava nebere!

+2/−1
26.4.2016 23:59

P17e28t60r 57N81i23v70n84i38c56k94ý 3112864625387

Dominant prostě nesmí jezdit pod náklady. Tak si to v té hlavě přeber.

+1/−1
27.4.2016 7:48
Foto

J79i85ř31í 18D35v84o16ř32á62k 5405389130538

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

+6/−9
26.4.2016 17:44

J78a29n 48K12o33b36ě16r59s55k71ý 1310486381213

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

+8/0
26.4.2016 17:55
Foto

J50i17ř68í 68D75v48o50ř10á74k 5375839560498

Co se týče pokladních , měl jsem na mysli , že čím míň zaměstnanců , tím je přeprava u ČD pro cestujícího finančně náročnější ,proto asi čím dál tím víc lidí volí jiný druh přepravy .

+3/−1
26.4.2016 18:12

J11a95n 97K27o53b19ě26r15s19k18ý 1910776601553

Naopak, počet lidí ve vlacích stoupá hlavně v dálkovce a v okolí velkých měst (příměsto).

+5/0
26.4.2016 18:15
Foto

J78i34ř24í 10D68v95o72ř64á25k 5935709610638

Co si vcelku dobře pamatuji , tak u podobného vlaku z odjezdem v 15,03 byl člověk rád , že si pohodlně stoupnul . Nyní odjezd asi 14,36 . Nebyl problém si vybrat liduprázdný vagón .

+3/−1
26.4.2016 18:26

J13i78ř53í 20P27r75ů86š15a 7635562535779

Nebude to tím že dnes vlak jede jednou za hodinu a před dvaceti lety jel občas a v průměru jednou za dvě až tři hodiny? Navíc všichni končili u píchaček v podobný čas.

+3/0
26.4.2016 19:45
Foto

J38i21ř15í 40D97v75o89ř25á92k 5705749590378

Ne . Počet spojů se nezměnil , jenom tento posunuli o půl hodiny .

+1/−1
26.4.2016 19:48

M24i59r75o45s79l14a56v 90G55r23o36s64s96m74a11n72n 8502259774

Regionální doprava u malých měst klesá. Celkově roste. Pokladní ve Velkém Meziříčí prodala už před 20 lety tak málo jízdenek, že byla neobhajitelná. Jízdenky se prodávají ve vlaku. Obvykle Spidery, takže žádná špína a slušná rychlost => jízdní doby slušně i přes ten nákup ve vlaku. Velké Meziříčí má velkou konkurenci v D1, která byla ještě v 90. letech podpořena rozvojem automobilismu. Dokud nepůjde přes Vysočinu VRT, která oživí dálkovou dopravu, nelze čekat výrazný růst počtu cestujících.

+2/0
26.4.2016 21:20
Foto

J69i31ř40í 84D66v34o26ř27á79k 5455709410138

Tak třeba ta část D1 ve směru na Žďár nad Sázavou je vcelku frekventovaná .

+1/0
26.4.2016 21:22

K93a81r13e26l 20Ř68e83h52á95č85e82k 9962780751102

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

+16/−4
26.4.2016 17:00

J11a88n 51K51o55b96ě89r15s83k73ý 1190216621853

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

+2/0
26.4.2016 17:12

L76u54k84á80š 32S70l25á71n84s62k81ý 4411343727456

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

+12/−7
26.4.2016 17:00

J57i86ř86í 57P25r26ů90š93a 7285852165139

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

+7/0
26.4.2016 17:20

J76a28n 51K10o56b30ě65r29s40k97ý 1260566141843

A to se vyplatí :-)

+3/0
26.4.2016 17:29

J39i13ř87í 69S24c71h26m69i36d86t 5310623464695

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

+6/0
26.4.2016 16:52

J85a60n 65K94o26b66ě48r52s42k62ý 1340206681533

;-D;-DR^

+2/0
26.4.2016 17:00
Foto

B14á59r70a 40T53u40č86k86o15v57á 2704435866162

Typický příklad uvažování úředníků a politiků, v tomto případě nejen EU, ale i našich. Východiska:

- Je v zájmu státu podporovat železniční dopravu. Protože ČD ji nejsou schopny zajistit ani za nákladové ceny (natož se ziskem), dáme jim dotace.

- Vtom přichází kontrola z EU zkoumající, zda ČD náhodou nejezdí pod nákladovými cenami. Pokud ano, jde o porušení regulí.

- Ti, kteří dokáží jezdit i bez dotací, jsou podezřelí.

- Ti, kteří dostávají dotace, nesmějí snížit cenu jízdného pod náklady (jakkoli vysoké).

Nač jsou tedy dotace, když nesmějí být použity ve prospěch ceny přepravy? ;-)

troufám si načrtnout ideální stav podle úřednického a politického aparátu: dotace jsou nezbytné, ale nesmějí se používat ve prospěch cestujících. Dotace mohou být přiděleny pouze státním firmám a budou sloužit jen jako zdroj pro odměny členů představenstva, kteří budou vybíráni na základě svých stranických zásluh.

+2/−2
26.4.2016 16:40

J91i64ř78í 92P83r94ů43š78a 7415302405469

Jaké dotace dostávají ČD? Myslí ty samé platby za objednanou službu co dostávají všichni dopravci v ČR za státem objednané spoje?

+4/−1
26.4.2016 17:43

P46e85t70r35a 45M14a13l72a64k76o26v90a 1198160820974

jednou se čachruje se základním kapitálem za 8 miliard, pak od nich sždc "odkoupí" koleje za 12 miliard..pořád se do nich lejou miliardy, akorát se tomu neříká dotace...

+2/−1
26.4.2016 18:15

J55i17ř34í 82S79c41h60m76i83d40t 5360723204355

Když se do toho vložila EK, tak to mě uklidnilo a určitě to dobře dopadne;-D

Oni asi v tom Bruselu nemají fakt co dělat. EU i schengen je v troskách a tu se na mezinárodní úrovni řeší ceny vlaků mezi Ostravou a Prahou8-oRv

+5/−1
26.4.2016 16:37

K27a49r10e16l 92V10o25l78n22ý 5662397245511

pokud konečně někdo naučí ČD slušnému chování tak ať je klidně i EU

0/−5
26.4.2016 16:38

J24i48ř87í 83S76c22h44m33i33d95t 5560663154355

učitel slušného chování EU8-o;-D;-D tak to jste mě fakt dostal;-D

+6/0
26.4.2016 16:45

J92a51n 14P77r40i62c39h58y75s89t12a22l 8821818753

Podle hesla "kozel zahradnikem"?

+1/0
26.4.2016 16:55

R94a67d52e64k 88N45o37v94o55t58n59ý 5748112936535

To má stejnou logiku jako stěžovat si, že zatímco se u nás rozpadají silnice, stát přispívá na oslavy Karla IV. Prostě existují různé odbory, které řeší různé věci.

+1/0
26.4.2016 16:41

J52i48ř87í 74S32c36h17m87i97d61t 5220653724965

Ano hromady různých odborů pro různé věci s hromady úředníků, to je právě to, na co to celé jednou dojede. Nevím proč by měl do každé blbosti kecat Brusel:-/

0/0
26.4.2016 16:49

K81a64t39e61ř56i38n37a 14K12o25z88á64k55o58v29á 2798861375648

Jestli ČD na rychlících Praha - Ostrava neprodělávají, tak bych jim krouhla dotace.

+3/−9
26.4.2016 16:35

K31a47r62e34l 17V59o49l87n78ý 5532137765791

tento moloch na který doplácí uplně všichni by měl být zkrouhnut úplně celý

+1/−6
26.4.2016 16:37
Foto

B64á97r73a 92T30u22č54k65o25v48á 2464715846662

jak vidno, jste s tímto názorem v menšině :-D

+3/0
26.4.2016 16:42

J80i58ř68í 28S73t84r10a50k59a 9288396312128

Na trať Praha - Ostrava ČD peníze od státu nedostávají. Jen na státem nařízené slevy, stejně jako RJ a LE, přičemž RJ jich dostává nejvíc.

+7/0
26.4.2016 17:44

P17e49t58r 59V98e48s19e10l57ý 8835355582746

Madam, když o tom nic nevíte, tak se radši neztrapňujte. ČD dráhy jezdi s rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, vlaky vyšších kategorií na vlastní riziko.

+1/0
27.4.2016 9:13

L81u98k15á97š 26Š61l32e92h67o38f19e35r 1383909785239

Závodný, Mrhal, asi máte každý jiné noty... Jeden tvrdí, že ČD jsou dominantní, druhý že ne. Tak se chlapci dohodněte ;-)

+2/0
26.4.2016 16:34

M48i55r62e98k 20Z47á25v66o87d47n33ý 7752657330738

Já se nemám s kým domlouvat, já tu mluvím za sebe. Jen ty s Volným zřejmě potřebuješ noty od Jančury :))

+1/0
26.4.2016 16:35

M43i68r98o13s11l45a60v 11Z77i98k18m48u21n48d 6338702567398

Trasa Praha - Ostrava zahrnuje i osobní vlaky jedoucí z Masarykova nádraží do Kolína, například cestující z Českého Brodu ..., vlaky z Brna do Bohumína ... apod. Vypočítat nákladovost nebo ziskovost je úkol hodný černokněžníka Zababy vědoucího, že v kasičce je i pár knoflíků .... jak do tržeb zahrnout cestující s jízdenkou IN100 ... "Brusel" jistě poradí ...

+8/0
26.4.2016 16:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.