Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a69n 29Z41i49e89g10l48e62r 1761886771258

Nejlepší by bylo, kdyby ministerstvo dopravy vypsalo na provozovatele tratě Praha- České Budějovice výběrové řízení. Ať jezdí ten dopravce, který nabídne nejlepší vlaky za nejmenší cenu. A je vymalováno. Mimochodem i podle průzkumů veřejného mínění. 80% cestujících preferuje na trati Praha - Ostrava Regio Jet. Důkazem toho je i fakt, že jeho soupravy mají často i dvanáct vagónů.

0/0
12.5.2016 12:19

M97i73r87o54s49l41a28v 93Z59i87k13m82u77n70d 6688212497378

A co nebo spíše kdo brání "jiným" dopravcům nabídnout MD provozování "objednané" (nikoli dotované) drážní dopravy podle tarifních a přepravních podmínek ČD ... např. zapojení svých vlaků do mezistátního rezervačního systému. Cestující z Berlína by si mohl při nákupu přímé jízdenky v automatu na nástupišti zajistit i rezervací místa ...

0/0
10.5.2016 14:11

J26o34s49e33f 58V53o55l71f83í46k 4178905769113

A s čím tak bude Leo Expres jezdit, když nemá vlaky vhodné pro napájení, které tam je? To si ze dne na den pořídí jiné soupravy?

0/0
7.5.2016 18:10

P30a32v77e32l 72Š21m91í49d13e95k 6599660453628

Jančura je koupí v Rumunsku Astry nebo rakušákům ještě něco zbylo;-D

0/0
7.5.2016 8:21
Foto

A77l31a87n 98Ř35e60p63k38a 4915486

Až se uráčí dohodnout se na vzájemném uznávání jídenek, včetně oblbených SONE+ a podobných tak pak ANO konkurenci. Opravdu nechci na železnici to co funguje v autobusech- v každém buse jiný lístek. Rv

0/0
5.5.2016 11:35

J30o42s81e65f 93V20o12l81f85í81k 4608105489943

To máte těžké, nikdo je nemůže k uznání slev nutit už jen z toho důvodu, že je absolutně nezjistitelné, kdo vás kde přepravuje. Kupte si jízdenku dejme tomu z Aše do Mostů u Jablůnkova. Víte, kolik přepravců vystřídáte? Prostě konkurence (tak vychvalovaná) na železnici vše fungující zcela rozbila a nejde to nikdy dát dohromady. I jen ty ČD nadělaly takovou paseku, že se z toho zblázníte. Příklad. Chci jet z Prahy Masarykovo nádraží do Teplic v Čechách. Tedy vlak jede se přes Roudnici a přestup je v Ústí. Cena je 69 korun. Pokud pojedu stejnou trasu, ale jen do Roudnice, pak zaplatím 98 korun. Zkuste si to najít v e-shopu ČD. Kde vidíte logiku? Ten, kdo o této absurditě ví, si logicky koupí v Praze jízdenku do Teplic, v Roudnici vystoupí a ušetří.

0/0
7.5.2016 18:35

J10a56n 87J22e38m89e65l23k89a 1775500

Ať si udělají referendum v Budějovicích, co chtějí. Nejlepší by byl nějaký hybridní model. Stejně jako ve zdravotnictví. Státní sektor ať má nějakou roli, soukromý nějakou. Nejlíp nemíchat.

Buď ať ČD jezdí za nějaké klasické jízdné, příiš nepodlézá s cenou pod tr10 a bere dotace a pokud tam chce někdo jezdit na komerční riziko pár vlaky za den a příliš nezatěžuje infrastrukturu ať jezdí. Kapacitu soukromým postupně přidělovat. Pokud se jim nelíbí podmínky vstupu, ať nevstupují. Žádné zrušení dotací.

Soutěžit. jen pokud bude zajištěna nějaká minimální obslužnost časů ČD pro síťovost a jako pojistku stability cen, i základních služeb - zásilky, kola, vozíčkáři atd. Některé časy, soupravy vlaků třeba vysoutěží pro dalšího soukromého dopravce. Ať si zákazník vybere.

Nejlíp ať soutěží kvalitou, ne podlézáním cen pod tr10 - jízdné a akce, ceny ať řídí statní organizace. Pokud chce soukromý dotace, měl by uznávat státní jízdné, integrované jízdné v celé republice, jako má ČD. Případně ať jsou příplatky za špičku jako v Pendolínu, ve Francii a spol.

Ať je tam skutečná soutěž, ne jeden komisí vybraný jeden soukromý dopravce (bez určené ceny pro zákazníka), monopol a ČD povinně pryč. To radši monopol ČD.

+2/−1
5.5.2016 9:39

V94í47t 80J39ů22z71a 8382826561898

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

Úžasný argument - jsem zvědav, jak se to do těch 5% vejde ...!

0/0
5.5.2016 1:04

L89u54k96á38š 11Š23m72a83h84e62l 2397354872514

Ono je to 5 % celkově, ne pro každou trať zvlášť. Podle téže logiky totiž v krajské smlouvě jeden rok jihočeský kraj zcela zrušil dopravu do Netolic (čímž na dané trati snížil počet vlaků o 100 %, ale celkově se do 5 % vešel), další rok hodně omezil osobáky do Veselí (také víc než o 5 %) a další rok zrušil dopravu do Týna nad Vltavou (rovněž zcela).

+1/0
5.5.2016 11:25

O47l47d35ř47i35c35h 40J63a41n70e56č38e71k 8699246533761

"na hranici akceptovatelne doby denni dojizdky" ;-D - no mozna pokud bydlite v CB naproti nadrazi a pracujete v Praze naproti nadrazi. i tak jsou 2 hodiny dojizdeni kazdym smerem 'normalni' mozna na zapade, ale urcite ne v CR.

0/−1
4.5.2016 21:04

R53a57d14e54k 58J58a21n24a27t81a 9375366474242

Tou denní dojížďkou se myslí zřejmě Tábor - odkud to bude do Prahy 78 minut (tolik už lidé jsou ochotni dojíždět denně).

+2/0
5.5.2016 11:59

R16e94n43é 91F85l34á12š57a25r 5354580824

Někdy mám pocit, že pan Jančura je dosazený, dobře placený agent, jehož účelem je vše rozdrbat a zničit. Jeho pojetí dopravy nemá žádnou koncepci, jen "vyzobává jahůdky," ale v konečném důsledku přináší jeho vstup na železnici víc problémů než užitku. A o Leoškovi s jeho vláčkem na hraní pro děti, už raději ani nemluvím...

+18/−7
4.5.2016 15:54

J50i98ř38í 52K58o39c17u19r80e30k 6425914875368

Samozřejmě, že to byl Jančura, který nařídil zrušit výběrová řízení na regionální vlaky v IDSJMK.

+1/−1
4.5.2016 17:24

T21o29m 53J96u13r26e26č64k61a 6945792835885

V Libereckém kraji třeba nikdo nic nerušil a přesto se pan Nejlepší ani nepřihlásil....

+6/0
4.5.2016 19:01
Foto

P50e29t37r 32M55o71o18s 6582825707

Tak ty EC/IC chci na trati 220 vidět. Nesmí se také zapomínat na jeden důležitý fakt - trať je stále v rekonstrukci (jedná se o IV. železniční koridor), zbývá dokončit úseky Sudoměřice u Tábora - Votice, Soběslav - Doubí u Tábora a hlavně Nemanice - Ševětín. První dvě jmenované bohužel nabraly další zpoždění v souvislosti s aférou "EIA outdated" (oba úseky měly posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992, což hodné strýčky v Bruselu velice pobouřilo). U posledního úseku Nemanice - Ševětín zase v Hrdějovicích zapracovala klika místních NIMBů (Not In My Back Yard - ne za mými humny), kteří V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nechtěli trasu železničního koridoru ve stávající stopě přes svoji ves (přitom ji tam mají už od stařičkého mocnáře, tak proč se nebouřili už tenkrát, že..). Varianta 2 tunely vychází velmi špatně z hlediska ekonomické návratnosti (a to i po započtení dotací), takže EC/IC (jestli nakonec budou) se od Ševětína do ČB budou prokodrcávat po staré klikaté trati přes Chotýčany, Hlubokou/Zámostí, Hosín a právě Hrdějovice, které si tak paradoxně vyvzdorovaly....zakonzervování stávajícího stavu.

Proč ale tohle vše píšu? V dohledné době, až se znova aplikuje EIA na první dva mnou jmenované úseky podle nové, jistě o celých 102,3456885% lepší evropské legislativy (třeba způsobem Ctrl-C, Ctrl-V z té původní) a stavební stroje se na jmenovaných úsecích rozjedou, nastane po dobu následujících 3 let řada nepřetržitých výluk. A to si pánové Jančura, Leoš Novotný a nakonec i ČD dvakrát rozmyslí, jestli riskovat v době výluk poměrně značná zpoždění svých spojů a tím pádem i ztrátu cestujících, kteří prchnou zpět na silnici...

+9/0
4.5.2016 14:16
Foto

O68n51d29r27e65j 92V72a12l54o64u74s14e58k 4590211187411

Tak výluk by IMO nemuselo být mnoho protože oba úseky nevedou ve stávající stopě. Blbé je, že se to kvůli EIA zdrží no. Docela by mě zajímalo jestli letos na tom začnou aspoň dělat

+2/0
4.5.2016 14:58
Foto

P28e88t14r 57M68o68o87s 6872805577

Tak letos stihnou maximálně to Ctrl-C, Ctrl-V a za oba úseky to podat a dá-li Bůh, možná bude u prvních dvou úseků ještě letos EIA a příští rok se začne stavět. Za letošek to vidím max. na dovykoupení pozemků plus nějaké přípravné práce. Je pravda, že jak Sudo-Vo, tak So-Do jdou z velké části po přeložkách, takže výluky si vyžádají snad jen napojení na stávající již hotové úseky (koleje, zabzař). Ale třeba hned za Voticemi je zářez mezi obcemi Nazdice a Střelítov, tam se bohužel bude muset odstřílet skála, aby se tam vešla 2. traťová kolej. Čili speciálně zde si to nějakou nepřetržitou výluku vyžádá.

+2/0
4.5.2016 15:40
Foto

O74n70d83r39e53j 49V60a12l76o85u60s33e90k 4580491257191

Njn, uvidíme. Faktem je, že až se tyto dva úseky dodělají, tak vlaky pojedou po novým dvojkolejně z Prahy až do Nemanic. To už dává slušnou úsporu času. Dál pak uvidíme jestli bude hotov dřív úsek Nemanice-Ševětín nebo Praha-Smíchov-Beroun. Jak to tak vidím, tak ani jednoho se nedožiju :-/

0/0
4.5.2016 16:35
Foto

P83e91t69r 25M24o24o52s 6292545347

Oprava: z Prahy až do Ševětína. Zbylých asi 15 km do Nemanic pojede po staré trati (byť bude částečně rekonstruována a budou na ni provedeny úpravy pro ETCS, aby rakouské lokomotivy nemusely v ČB přepřahat na esa), která je jednokolejná a klikatí se mimo jiné přes "hrdé" Hrdějovice.

0/0
5.5.2016 9:21

L12u98k62á41š 45Š17m28a12h28e25l 2217344522564

No já osobně bych to propagoval v zahraničí u Rakušáků jako IC s vyhlídkovou šoto-vložkou, trochu prokácel ten les kolem zastávky Hosín a zastavoval s IC ve stanicích Praha, Tábor, (možná Veselí), Zámostí, Hosín a ČB. A to myslím naprosto vážně, pokud se někdo nevzpamatuje a konečně ten tunel neudělá. Protože dojet za 1 hodinu a 26 minut 144 km do Ševětína, což je reálné již 2021, a pak se kodrcat posledních 14 km vzdušnou čarou bratru 17 minut, se jinak omluvit nedá.

0/0
5.5.2016 11:31

M81i35r57o18s37l39a63v 42Z59i83k95m27u64n43d 6608282637848

Prchnou zpět k silnici ... loni jsem se dostal do situace, kdy z Veselí nad Lužnicí zrovínka vlak nejel (dvouhodinová díra mezi R > ???? ) a jako na potforu jsem potřeboval být v Praze do nejdříve. Tak jsem šel obhlédnout BUS ... výsledek z Veselí nulový, akorát spojení do Tábora ... Tak jsem to zkusil do Tábora. Bohužel z Tábora skvělá nabídka BUS, jedoucího sice asi o 20 minut dříve, ale "jen" na Roztyly, takže vlakem to bylo v konečném důsledku časově lepší asi o 10 minut ... a s odřenými ušima jsem po hodině pokračoval jiným vlakem směr Budapešť ....

0/0
10.5.2016 14:19

T28o47m60á48š 45V49e52s14e87l40ý 5344143833409

Leo nemá ani lokomotivy, co by tam jezdily a Jančura nemá vlaky, co by tam jezdily. Ale co je mi po nějakém konci světa. JČ byly vždycky vrakoviště vlaků, tak ať to tak zůstane díky soukromníkům. Mě je to putna a jediný, kdo na tom ztratí, tak jsou cestující. Ale Leošek a Radimek budou za hrdiny, jak to nandali zlovolnému státu a jejich ČD. Co na tom, že by rakouské dráhy nejspíš nespolupracovaly s jedním z obou soukromníků. Ale navrhuji akci Jižní Čechy 2020 Regio+Leo společně za srdcem:)

+2/−6
4.5.2016 14:14

J45i86ř89í 66K15o24c88u89r91e51k 6255664235808

Jistě. Ten dvousystémový Traxx, co jezdí Blava-Košice totiž neumí 25 kV napětí. Protože v Blavě je úplně jiných 25 kV.

0/−1
4.5.2016 17:26

M72a67t83ú63š 40B91e86n91a17k 9468844142133

Žiadny dvojsystémový Traxx jazdiaci Bratislava - Košice nieje....

0/0
4.5.2016 22:46

J49a98n 39V38a74l52a59l40í74k 6766549130736

ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

proč ti soukromníci chtějí jezdit za dotace... at začnou tedy nejdřív jezdit na nějakých lokálních tratích ale to se jim asi nechce že....

+5/−9
4.5.2016 14:12

J94i36ř94í 45V81o31s68e78č45e14k 8750939210961

Lokální tratě jsou jeste asi 6 let zabetonované smlouvou mezi kraji a ČD, které tam jezdi to co si kraj objedná a zaplatí. Proti tomu nejde jezdit komerčně.

+6/−1
4.5.2016 14:26

R48a37d50e14k 61N11o74v89o59t62n76ý 5718162826165

Ale na lokálních tratích jezdí "za dotace" (rozuměj na základě objednávky od státu/kraje) i ČD, tak proč by ty dotace neměli chtít i soukromníci? Jinak by byla ta doprava naprosto nerentabilní.

+6/−1
4.5.2016 14:28

J22a79n 88V44a64l91a55l34í24k 6266349660456

no proč by je chtít měli vždyt nějaký dopravce se stále chlubí že od státu nic nechce... tak at se ukáže na nějaké lokální trati a se stejnou obslužností jak mu to bude vydělávat...

+1/−6
4.5.2016 16:20

T33o45m 26J77u13r31e88č69k24a 6525382835445

Ale je fajn, že soukromníci se o tuhle trasu začnou zajímat "náhodou" až v okamžiku, kdy je celá trasa zrekonstruovaná a výluky téměř u konce. Můžou začít jezdit a kasat se, jak oni jezdí bez výluk a rychle a na jak předtím ČD...

+19/−7
4.5.2016 13:57

J50i80ř40í 64K38o14c41u97r73e15k 6585124185808

To máte jak s dálnicí do Liberce. Také po ní začali jezdit soukromníci až se postavila. Předtím po okreskách by je to ani nenapadlo. Neměl by se jim přístup na dálnici odepřív ve prospěch jediného správného dopravce?

+3/−2
4.5.2016 17:31

T28o43m 38J59u69r66e49č23k46a 6575272625115

Nepochopil...

+1/0
4.5.2016 19:01

J26i76ř63í 59V62o49s50e17č64e40k 8120619650721

ČD tam nejezdí protože se pro to rozhodly, ale protože je za to MD (stát, tedy my) platíme a coby majoritní vlastník stát rozhodl, že ČD budou chtít tyhle trasy jezdit. ČD není žádný dobročinný spolek, ale firma jenž dostává dotace od státu.

+1/−1
4.5.2016 23:33

T15o68m 13J86u49r60e27č17k51a 6935212865415

Což nic nemění na tom co jsem napsal...

0/0
5.5.2016 12:41

Š94t91ě41p62á46n 33R26y15b74á97ř 9195195582228

Teda to vynechání Veselí nad Lužnicí mrzí. Vynechat křižovatku železnic... Chápu Obrataň, Čerčany jsou zas moc blízko a často obsloužené. Ale Veselí...

+5/−1
4.5.2016 13:47

O62n11d54ř66e93j 33P97u90n60d50a 8592648744209

Obratan na trati uplne nelezi,ale presne,ve Veseli ceka na vlak do Prahy vzdy nekolik desitek lidi, kteri prijeli ze smeru J.Hradec nebo Trebon,C.Velenice. Prijde mi to hloupost kvuli uspore par minut.

0/0
4.5.2016 20:01

Š22t33ě84p59á95n 56R12y17b83á10ř 9855615322128

Ne Obrataň, ale Olbramovice jsem myslel.

0/0
4.5.2016 20:13

R16a58d93e38k 37J96a25n62a84t10a 9875886504432

Však ve Veselí žádné vlaky neubudou. Ty nové expresy jsou NAVÍC.

0/0
5.5.2016 12:03

J51a80k97u70b 22K14o81r88e48c 6234610561153

Myslím že tam Leoš stejně nechce jezdit, jen vidí příležitost v tom, že bude moci podat žalobu na náhradu škody a zviditelnění se.

+14/−3
4.5.2016 13:46

J78i11ř67í 14K71o31c90u41r66e21k 6325664595578

Jistě že Leoš Praha-Budějovice nechce jezdit. Důkazem budiž přímé autobusy, které v té relaci provozuje. Nebo je třeba ty busy nepovažovat za veřejnou dopravu?

0/0
4.5.2016 17:32

J36a33k96u69b 54K22o59r35e85c 6384720571493

jezdit po železnici, provozovat busy asi není tak náročné

+1/−1
4.5.2016 18:02

P22e67p45a 41B80r31a28t24r94š80o37v65s96k18ý 9765396589401

Myslíte ten jeden pár denně, který je poloprázdný?

0/0
8.5.2016 8:23

J21a64n 76P58r91i77c67h49y95s78t91a71l 8931568313

Zase titulek z Blesku? Proc?

Dal v clanku uz mate nazev mesta spravne - České Budějovice. Takze to neni neznalosti, ale jen lajdactvim? Vynechavani poloviny jmena v psanem textu pusobi buransky. Vzdyt "Budějovice" se tomu nerika ani hovorove! Kdyz uz, tak "Budějice".

+1/−6
4.5.2016 13:46

F19r33a95n35t39i10š47e45k 62V55a94n40ě72k 1467454307767

Soutěž může být. Otázka je jestli rakouské dráhy (ÖBB) by spolupracovaly s někým jiným, než s ČD. proč by si (ÖBB) pouštělo na své území konkurenci. Navíc by muselo uzavřít s výhercem smlouvy o tarifu, oběhu vozidel a kdo ví co všechno.

+20/−1
4.5.2016 13:44

P55e27t18r 79P90e29t88r 6763902848513

„Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“

To jo, každý z cestujících a daňových poplatníků se těší, aby tam jezdili dopravci jen ve špičce, kdy naplní vlaky, a nebyla žádná možnost využít celorepublikových slev či nabídky síťové jízdenky.

Stačí se podívat na trasu Praha-Ostrava, vlaků sice jezdí víc ale jenom v exponovaných časech a ty ranní a noční se v podstatě zrušily. Jestli si takhle LE a RJ představují pokrok a hospodářskou soutěž tak ať se vůbec do soutěžení nehrnou. Snížit cenu jednorázového jízdného je sice hezké ale budou to hlavně měsíční jízdenky, které zatíží peněženku cestujících, protože tam ta změna dopravce bude mnohem více bolet.

+25/−3
4.5.2016 13:40

J36a51k10u33b 15K56o73r21e51c 6984570911743

myslím, že to, o čem píšete se netýká případu, kdy vlaky objednává stát, a dopravce zajišťuje pouze samotnou dopravu, neurčuje ale jízdní řády, ceny atd.

+4/0
4.5.2016 13:44

M12i31r62e61k 15Z31á14v75o12d46n54ý 7852767400888

No aby to na truc nedopadlo neslavně jako na výše zmíněné tratě. Tam to začalo také celkem nevinně.

0/0
4.5.2016 13:55

J43i29ř43í 54K57o21c92u61r31e88k 6825974345928

Ano, začalo to nevinně. Teď tam jezdí asi 5x tolik lidí než za jednotných drah. Je to špatně?

0/−1
4.5.2016 17:34

J30a28n 62K51o16b57ě37r67s83k54ý 1860196491883

Špatné je to že poslední vlak z Olomouce odjíždí ve 20:16 (a to je ještě dotovaný Ex2). Co je mi platná konkurence když nejede kdy potřebuji.

+2/0
4.5.2016 18:19

P96e24t56r 74U67l39l90m18a54n98n 2797818507102

Stát soutěžit nechce, protože ví, že není schopen vypsat soutěž tak, aby nebyla zrušena. Ministerstvo dopravy je v posledních letech absolutně zbytečné ministerstvo. Ale odpovědnost konkrétních lidí stále žádná, tak se jede dál, nedělá se nic a je pohoda.

+16/−2
4.5.2016 13:31

M73i77c16h96a20e54l 82Z82e12l78e28n13k31a 3596742552451

Však je to jasné, je v platnosti smlouva do roku 2019, na základě které to mají stále ČR, tak o jaké soutěži tu má být řeč? :-)

+4/−2
4.5.2016 13:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.