Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a95n 88Z19i45e85g96l51e65r 1941876871698

Nejlepší by bylo, kdyby ministerstvo dopravy vypsalo na provozovatele tratě Praha- České Budějovice výběrové řízení. Ať jezdí ten dopravce, který nabídne nejlepší vlaky za nejmenší cenu. A je vymalováno. Mimochodem i podle průzkumů veřejného mínění. 80% cestujících preferuje na trati Praha - Ostrava Regio Jet. Důkazem toho je i fakt, že jeho soupravy mají často i dvanáct vagónů.

0/0
12.5.2016 12:19

M73i80r65o44s36l19a34v 92Z88i84k32m87u94n52d 6988362877328

A co nebo spíše kdo brání "jiným" dopravcům nabídnout MD provozování "objednané" (nikoli dotované) drážní dopravy podle tarifních a přepravních podmínek ČD ... např. zapojení svých vlaků do mezistátního rezervačního systému. Cestující z Berlína by si mohl při nákupu přímé jízdenky v automatu na nástupišti zajistit i rezervací místa ...

0/0
10.5.2016 14:11

J73o56s83e20f 11V24o79l87f11í52k 4548565899293

A s čím tak bude Leo Expres jezdit, když nemá vlaky vhodné pro napájení, které tam je? To si ze dne na den pořídí jiné soupravy?

0/0
7.5.2016 18:10

P27a91v35e62l 96Š64m60í27d74e88k 6479180283448

Jančura je koupí v Rumunsku Astry nebo rakušákům ještě něco zbylo;-D

0/0
7.5.2016 8:21

A63l29a61n 24Ř55e69p94k97a 4845516

Až se uráčí dohodnout se na vzájemném uznávání jídenek, včetně oblbených SONE+ a podobných tak pak ANO konkurenci. Opravdu nechci na železnici to co funguje v autobusech- v každém buse jiný lístek. Rv

0/0
5.5.2016 11:35

J92o69s91e37f 81V46o69l24f37í47k 4778935389283

To máte těžké, nikdo je nemůže k uznání slev nutit už jen z toho důvodu, že je absolutně nezjistitelné, kdo vás kde přepravuje. Kupte si jízdenku dejme tomu z Aše do Mostů u Jablůnkova. Víte, kolik přepravců vystřídáte? Prostě konkurence (tak vychvalovaná) na železnici vše fungující zcela rozbila a nejde to nikdy dát dohromady. I jen ty ČD nadělaly takovou paseku, že se z toho zblázníte. Příklad. Chci jet z Prahy Masarykovo nádraží do Teplic v Čechách. Tedy vlak jede se přes Roudnici a přestup je v Ústí. Cena je 69 korun. Pokud pojedu stejnou trasu, ale jen do Roudnice, pak zaplatím 98 korun. Zkuste si to najít v e-shopu ČD. Kde vidíte logiku? Ten, kdo o této absurditě ví, si logicky koupí v Praze jízdenku do Teplic, v Roudnici vystoupí a ušetří.

0/0
7.5.2016 18:35

J48a85n 78J29e10m93e90l83k31a 1545350

Ať si udělají referendum v Budějovicích, co chtějí. Nejlepší by byl nějaký hybridní model. Stejně jako ve zdravotnictví. Státní sektor ať má nějakou roli, soukromý nějakou. Nejlíp nemíchat.

Buď ať ČD jezdí za nějaké klasické jízdné, příiš nepodlézá s cenou pod tr10 a bere dotace a pokud tam chce někdo jezdit na komerční riziko pár vlaky za den a příliš nezatěžuje infrastrukturu ať jezdí. Kapacitu soukromým postupně přidělovat. Pokud se jim nelíbí podmínky vstupu, ať nevstupují. Žádné zrušení dotací.

Soutěžit. jen pokud bude zajištěna nějaká minimální obslužnost časů ČD pro síťovost a jako pojistku stability cen, i základních služeb - zásilky, kola, vozíčkáři atd. Některé časy, soupravy vlaků třeba vysoutěží pro dalšího soukromého dopravce. Ať si zákazník vybere.

Nejlíp ať soutěží kvalitou, ne podlézáním cen pod tr10 - jízdné a akce, ceny ať řídí statní organizace. Pokud chce soukromý dotace, měl by uznávat státní jízdné, integrované jízdné v celé republice, jako má ČD. Případně ať jsou příplatky za špičku jako v Pendolínu, ve Francii a spol.

Ať je tam skutečná soutěž, ne jeden komisí vybraný jeden soukromý dopravce (bez určené ceny pro zákazníka), monopol a ČD povinně pryč. To radši monopol ČD.

+2/−1
5.5.2016 9:39

V13í87t 93J39ů24z40a 8782826161278

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

Úžasný argument - jsem zvědav, jak se to do těch 5% vejde ...!

0/0
5.5.2016 1:04

L43u44k97á12š 28Š28m51a19h42e91l 2707594692854

Ono je to 5 % celkově, ne pro každou trať zvlášť. Podle téže logiky totiž v krajské smlouvě jeden rok jihočeský kraj zcela zrušil dopravu do Netolic (čímž na dané trati snížil počet vlaků o 100 %, ale celkově se do 5 % vešel), další rok hodně omezil osobáky do Veselí (také víc než o 5 %) a další rok zrušil dopravu do Týna nad Vltavou (rovněž zcela).

+1/0
5.5.2016 11:25

O73l33d34ř82i57c14h 24J75a63n18e43č59e90k 8949376533861

"na hranici akceptovatelne doby denni dojizdky" ;-D - no mozna pokud bydlite v CB naproti nadrazi a pracujete v Praze naproti nadrazi. i tak jsou 2 hodiny dojizdeni kazdym smerem 'normalni' mozna na zapade, ale urcite ne v CR.

0/−1
4.5.2016 21:04

R19a16d73e22k 81J90a35n69a78t59a 9145476474172

Tou denní dojížďkou se myslí zřejmě Tábor - odkud to bude do Prahy 78 minut (tolik už lidé jsou ochotni dojíždět denně).

+2/0
5.5.2016 11:59

R69e52n94é 36F94l21á37š73a73r 5344720844

Někdy mám pocit, že pan Jančura je dosazený, dobře placený agent, jehož účelem je vše rozdrbat a zničit. Jeho pojetí dopravy nemá žádnou koncepci, jen "vyzobává jahůdky," ale v konečném důsledku přináší jeho vstup na železnici víc problémů než užitku. A o Leoškovi s jeho vláčkem na hraní pro děti, už raději ani nemluvím...

+18/−7
4.5.2016 15:54

J38i26ř54í 94K27o36c84u87r55e83k 6155764395738

Samozřejmě, že to byl Jančura, který nařídil zrušit výběrová řízení na regionální vlaky v IDSJMK.

+1/−1
4.5.2016 17:24

T42o87m 29J59u37r65e57č44k30a 6765102695665

V Libereckém kraji třeba nikdo nic nerušil a přesto se pan Nejlepší ani nepřihlásil....

+6/0
4.5.2016 19:01
Foto

P74e36t15r 67M36o15o22s 6482395437

Tak ty EC/IC chci na trati 220 vidět. Nesmí se také zapomínat na jeden důležitý fakt - trať je stále v rekonstrukci (jedná se o IV. železniční koridor), zbývá dokončit úseky Sudoměřice u Tábora - Votice, Soběslav - Doubí u Tábora a hlavně Nemanice - Ševětín. První dvě jmenované bohužel nabraly další zpoždění v souvislosti s aférou "EIA outdated" (oba úseky měly posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992, což hodné strýčky v Bruselu velice pobouřilo). U posledního úseku Nemanice - Ševětín zase v Hrdějovicích zapracovala klika místních NIMBů (Not In My Back Yard - ne za mými humny), kteří V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nechtěli trasu železničního koridoru ve stávající stopě přes svoji ves (přitom ji tam mají už od stařičkého mocnáře, tak proč se nebouřili už tenkrát, že..). Varianta 2 tunely vychází velmi špatně z hlediska ekonomické návratnosti (a to i po započtení dotací), takže EC/IC (jestli nakonec budou) se od Ševětína do ČB budou prokodrcávat po staré klikaté trati přes Chotýčany, Hlubokou/Zámostí, Hosín a právě Hrdějovice, které si tak paradoxně vyvzdorovaly....zakonzervování stávajícího stavu.

Proč ale tohle vše píšu? V dohledné době, až se znova aplikuje EIA na první dva mnou jmenované úseky podle nové, jistě o celých 102,3456885% lepší evropské legislativy (třeba způsobem Ctrl-C, Ctrl-V z té původní) a stavební stroje se na jmenovaných úsecích rozjedou, nastane po dobu následujících 3 let řada nepřetržitých výluk. A to si pánové Jančura, Leoš Novotný a nakonec i ČD dvakrát rozmyslí, jestli riskovat v době výluk poměrně značná zpoždění svých spojů a tím pádem i ztrátu cestujících, kteří prchnou zpět na silnici...

+9/0
4.5.2016 14:16
Foto

O82n47d76r73e72j 81V96a66l66o20u49s26e19k 4470881467261

Tak výluk by IMO nemuselo být mnoho protože oba úseky nevedou ve stávající stopě. Blbé je, že se to kvůli EIA zdrží no. Docela by mě zajímalo jestli letos na tom začnou aspoň dělat

+2/0
4.5.2016 14:58
Foto

P10e32t48r 25M30o83o47s 6642385277

Tak letos stihnou maximálně to Ctrl-C, Ctrl-V a za oba úseky to podat a dá-li Bůh, možná bude u prvních dvou úseků ještě letos EIA a příští rok se začne stavět. Za letošek to vidím max. na dovykoupení pozemků plus nějaké přípravné práce. Je pravda, že jak Sudo-Vo, tak So-Do jdou z velké části po přeložkách, takže výluky si vyžádají snad jen napojení na stávající již hotové úseky (koleje, zabzař). Ale třeba hned za Voticemi je zářez mezi obcemi Nazdice a Střelítov, tam se bohužel bude muset odstřílet skála, aby se tam vešla 2. traťová kolej. Čili speciálně zde si to nějakou nepřetržitou výluku vyžádá.

+2/0
4.5.2016 15:40
Foto

O28n56d42r18e95j 42V27a61l84o11u59s89e17k 4250631617401

Njn, uvidíme. Faktem je, že až se tyto dva úseky dodělají, tak vlaky pojedou po novým dvojkolejně z Prahy až do Nemanic. To už dává slušnou úsporu času. Dál pak uvidíme jestli bude hotov dřív úsek Nemanice-Ševětín nebo Praha-Smíchov-Beroun. Jak to tak vidím, tak ani jednoho se nedožiju :-/

0/0
4.5.2016 16:35
Foto

P32e90t87r 37M92o62o33s 6252805717

Oprava: z Prahy až do Ševětína. Zbylých asi 15 km do Nemanic pojede po staré trati (byť bude částečně rekonstruována a budou na ni provedeny úpravy pro ETCS, aby rakouské lokomotivy nemusely v ČB přepřahat na esa), která je jednokolejná a klikatí se mimo jiné přes "hrdé" Hrdějovice.

0/0
5.5.2016 9:21

L33u42k31á66š 36Š83m45a79h66e44l 2707344942354

No já osobně bych to propagoval v zahraničí u Rakušáků jako IC s vyhlídkovou šoto-vložkou, trochu prokácel ten les kolem zastávky Hosín a zastavoval s IC ve stanicích Praha, Tábor, (možná Veselí), Zámostí, Hosín a ČB. A to myslím naprosto vážně, pokud se někdo nevzpamatuje a konečně ten tunel neudělá. Protože dojet za 1 hodinu a 26 minut 144 km do Ševětína, což je reálné již 2021, a pak se kodrcat posledních 14 km vzdušnou čarou bratru 17 minut, se jinak omluvit nedá.

0/0
5.5.2016 11:31

M98i33r17o97s81l74a15v 16Z33i50k29m12u52n26d 6678662347928

Prchnou zpět k silnici ... loni jsem se dostal do situace, kdy z Veselí nad Lužnicí zrovínka vlak nejel (dvouhodinová díra mezi R > ???? ) a jako na potforu jsem potřeboval být v Praze do nejdříve. Tak jsem šel obhlédnout BUS ... výsledek z Veselí nulový, akorát spojení do Tábora ... Tak jsem to zkusil do Tábora. Bohužel z Tábora skvělá nabídka BUS, jedoucího sice asi o 20 minut dříve, ale "jen" na Roztyly, takže vlakem to bylo v konečném důsledku časově lepší asi o 10 minut ... a s odřenými ušima jsem po hodině pokračoval jiným vlakem směr Budapešť ....

0/0
10.5.2016 14:19

T41o80m86á39š 92V22e32s96e54l90ý 5484793673989

Leo nemá ani lokomotivy, co by tam jezdily a Jančura nemá vlaky, co by tam jezdily. Ale co je mi po nějakém konci světa. JČ byly vždycky vrakoviště vlaků, tak ať to tak zůstane díky soukromníkům. Mě je to putna a jediný, kdo na tom ztratí, tak jsou cestující. Ale Leošek a Radimek budou za hrdiny, jak to nandali zlovolnému státu a jejich ČD. Co na tom, že by rakouské dráhy nejspíš nespolupracovaly s jedním z obou soukromníků. Ale navrhuji akci Jižní Čechy 2020 Regio+Leo společně za srdcem:)

+2/−6
4.5.2016 14:14

J57i66ř70í 65K77o87c44u24r37e61k 6185354415378

Jistě. Ten dvousystémový Traxx, co jezdí Blava-Košice totiž neumí 25 kV napětí. Protože v Blavě je úplně jiných 25 kV.

0/−1
4.5.2016 17:26

M60a37t80ú83š 68B65e27n70a83k 9788304642813

Žiadny dvojsystémový Traxx jazdiaci Bratislava - Košice nieje....

0/0
4.5.2016 22:46
Foto

J24a18n 79V23a91l68a42l72í59k 6136459690796

ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

proč ti soukromníci chtějí jezdit za dotace... at začnou tedy nejdřív jezdit na nějakých lokálních tratích ale to se jim asi nechce že....

+5/−9
4.5.2016 14:12

J11i92ř10í 29V40o44s55e60č40e76k 8130149650401

Lokální tratě jsou jeste asi 6 let zabetonované smlouvou mezi kraji a ČD, které tam jezdi to co si kraj objedná a zaplatí. Proti tomu nejde jezdit komerčně.

+6/−1
4.5.2016 14:26

R46a49d41e38k 38N26o59v62o39t68n95ý 5898632566585

Ale na lokálních tratích jezdí "za dotace" (rozuměj na základě objednávky od státu/kraje) i ČD, tak proč by ty dotace neměli chtít i soukromníci? Jinak by byla ta doprava naprosto nerentabilní.

+6/−1
4.5.2016 14:28
Foto

J40a72n 98V69a59l85a14l78í24k 6466569140776

no proč by je chtít měli vždyt nějaký dopravce se stále chlubí že od státu nic nechce... tak at se ukáže na nějaké lokální trati a se stejnou obslužností jak mu to bude vydělávat...

+1/−6
4.5.2016 16:20

T77o47m 10J21u97r68e22č42k24a 6575832385125

Ale je fajn, že soukromníci se o tuhle trasu začnou zajímat "náhodou" až v okamžiku, kdy je celá trasa zrekonstruovaná a výluky téměř u konce. Můžou začít jezdit a kasat se, jak oni jezdí bez výluk a rychle a na jak předtím ČD...

+19/−7
4.5.2016 13:57

J96i87ř43í 88K92o94c23u31r12e59k 6535514365718

To máte jak s dálnicí do Liberce. Také po ní začali jezdit soukromníci až se postavila. Předtím po okreskách by je to ani nenapadlo. Neměl by se jim přístup na dálnici odepřív ve prospěch jediného správného dopravce?

+3/−2
4.5.2016 17:31

T50o58m 77J81u78r85e86č62k69a 6185202855835

Nepochopil...

+1/0
4.5.2016 19:01

J21i82ř67í 30V90o21s84e91č80e55k 8330249890301

ČD tam nejezdí protože se pro to rozhodly, ale protože je za to MD (stát, tedy my) platíme a coby majoritní vlastník stát rozhodl, že ČD budou chtít tyhle trasy jezdit. ČD není žádný dobročinný spolek, ale firma jenž dostává dotace od státu.

+1/−1
4.5.2016 23:33

T93o19m 96J24u20r34e33č48k29a 6435612365525

Což nic nemění na tom co jsem napsal...

0/0
5.5.2016 12:41

Š53t46ě17p26á52n 45R45y49b32á72ř 9655875652638

Teda to vynechání Veselí nad Lužnicí mrzí. Vynechat křižovatku železnic... Chápu Obrataň, Čerčany jsou zas moc blízko a často obsloužené. Ale Veselí...

+5/−1
4.5.2016 13:47

O40n71d93ř49e66j 13P28u42n77d95a 8342938134859

Obratan na trati uplne nelezi,ale presne,ve Veseli ceka na vlak do Prahy vzdy nekolik desitek lidi, kteri prijeli ze smeru J.Hradec nebo Trebon,C.Velenice. Prijde mi to hloupost kvuli uspore par minut.

0/0
4.5.2016 20:01

Š87t67ě76p10á95n 12R87y77b69á31ř 9985745702858

Ne Obrataň, ale Olbramovice jsem myslel.

0/0
4.5.2016 20:13

R41a81d53e69k 73J26a16n95a82t97a 9215146794862

Však ve Veselí žádné vlaky neubudou. Ty nové expresy jsou NAVÍC.

0/0
5.5.2016 12:03

J57a50k62u21b 72K51o10r64e68c 6464550861663

Myslím že tam Leoš stejně nechce jezdit, jen vidí příležitost v tom, že bude moci podat žalobu na náhradu škody a zviditelnění se.

+14/−3
4.5.2016 13:46

J15i77ř90í 63K78o44c51u41r81e92k 6465264425638

Jistě že Leoš Praha-Budějovice nechce jezdit. Důkazem budiž přímé autobusy, které v té relaci provozuje. Nebo je třeba ty busy nepovažovat za veřejnou dopravu?

0/0
4.5.2016 17:32

J88a92k16u24b 64K30o43r17e95c 6144910771863

jezdit po železnici, provozovat busy asi není tak náročné

+1/−1
4.5.2016 18:02

P86e30p77a 73B81r25a74t53r83š20o56v21s48k20ý 9505126629941

Myslíte ten jeden pár denně, který je poloprázdný?

0/0
8.5.2016 8:23

J16a93n 59P45r85i33c94h23y15s73t68a61l 8571988893

Zase titulek z Blesku? Proc?

Dal v clanku uz mate nazev mesta spravne - České Budějovice. Takze to neni neznalosti, ale jen lajdactvim? Vynechavani poloviny jmena v psanem textu pusobi buransky. Vzdyt "Budějovice" se tomu nerika ani hovorove! Kdyz uz, tak "Budějice".

+1/−6
4.5.2016 13:46

F44r27a27n71t12i18š46e58k 95V25a29n36ě43k 1527694347797

Soutěž může být. Otázka je jestli rakouské dráhy (ÖBB) by spolupracovaly s někým jiným, než s ČD. proč by si (ÖBB) pouštělo na své území konkurenci. Navíc by muselo uzavřít s výhercem smlouvy o tarifu, oběhu vozidel a kdo ví co všechno.

+20/−1
4.5.2016 13:44

P39e48t92r 75P40e18t38r 6623412238213

„Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“

To jo, každý z cestujících a daňových poplatníků se těší, aby tam jezdili dopravci jen ve špičce, kdy naplní vlaky, a nebyla žádná možnost využít celorepublikových slev či nabídky síťové jízdenky.

Stačí se podívat na trasu Praha-Ostrava, vlaků sice jezdí víc ale jenom v exponovaných časech a ty ranní a noční se v podstatě zrušily. Jestli si takhle LE a RJ představují pokrok a hospodářskou soutěž tak ať se vůbec do soutěžení nehrnou. Snížit cenu jednorázového jízdného je sice hezké ale budou to hlavně měsíční jízdenky, které zatíží peněženku cestujících, protože tam ta změna dopravce bude mnohem více bolet.

+25/−3
4.5.2016 13:40

J57a77k25u95b 75K62o86r54e87c 6564310461423

myslím, že to, o čem píšete se netýká případu, kdy vlaky objednává stát, a dopravce zajišťuje pouze samotnou dopravu, neurčuje ale jízdní řády, ceny atd.

+4/0
4.5.2016 13:44

M11i45r94e81k 60Z94á87v11o65d52n21ý 7502927360248

No aby to na truc nedopadlo neslavně jako na výše zmíněné tratě. Tam to začalo také celkem nevinně.

0/0
4.5.2016 13:55

J90i82ř29í 42K82o65c29u57r31e52k 6945354245168

Ano, začalo to nevinně. Teď tam jezdí asi 5x tolik lidí než za jednotných drah. Je to špatně?

0/−1
4.5.2016 17:34

J92a65n 27K90o25b60ě44r42s74k74ý 1850346641363

Špatné je to že poslední vlak z Olomouce odjíždí ve 20:16 (a to je ještě dotovaný Ex2). Co je mi platná konkurence když nejede kdy potřebuji.

+2/0
4.5.2016 18:19

P41e81t93r 39U67l14l93m92a68n29n 2807898897942

Stát soutěžit nechce, protože ví, že není schopen vypsat soutěž tak, aby nebyla zrušena. Ministerstvo dopravy je v posledních letech absolutně zbytečné ministerstvo. Ale odpovědnost konkrétních lidí stále žádná, tak se jede dál, nedělá se nic a je pohoda.

+16/−2
4.5.2016 13:31

M11i55c45h14a15e81l 32Z68e54l30e45n15k70a 3946562152351

Však je to jasné, je v platnosti smlouva do roku 2019, na základě které to mají stále ČR, tak o jaké soutěži tu má být řeč? :-)

+4/−2
4.5.2016 13:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.