Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a22n 37Z42i80e98g67l12e84r 1611676171728

Nejlepší by bylo, kdyby ministerstvo dopravy vypsalo na provozovatele tratě Praha- České Budějovice výběrové řízení. Ať jezdí ten dopravce, který nabídne nejlepší vlaky za nejmenší cenu. A je vymalováno. Mimochodem i podle průzkumů veřejného mínění. 80% cestujících preferuje na trati Praha - Ostrava Regio Jet. Důkazem toho je i fakt, že jeho soupravy mají často i dvanáct vagónů.

0/0
12.5.2016 12:19

M78i69r23o28s86l70a36v 91Z83i11k19m29u18n94d 6548512387178

A co nebo spíše kdo brání "jiným" dopravcům nabídnout MD provozování "objednané" (nikoli dotované) drážní dopravy podle tarifních a přepravních podmínek ČD ... např. zapojení svých vlaků do mezistátního rezervačního systému. Cestující z Berlína by si mohl při nákupu přímé jízdenky v automatu na nástupišti zajistit i rezervací místa ...

0/0
10.5.2016 14:11

J34o31s94e91f 85V43o13l24f71í85k 4508305909713

A s čím tak bude Leo Expres jezdit, když nemá vlaky vhodné pro napájení, které tam je? To si ze dne na den pořídí jiné soupravy?

0/0
7.5.2016 18:10

P61a46v62e24l 88Š55m80í17d46e81k 6889380353338

Jančura je koupí v Rumunsku Astry nebo rakušákům ještě něco zbylo;-D

0/0
7.5.2016 8:21
Foto

A61l90a71n 56Ř43e32p59k81a 4505826

Až se uráčí dohodnout se na vzájemném uznávání jídenek, včetně oblbených SONE+ a podobných tak pak ANO konkurenci. Opravdu nechci na železnici to co funguje v autobusech- v každém buse jiný lístek. Rv

0/0
5.5.2016 11:35

J77o37s84e82f 55V63o16l42f80í28k 4568555589913

To máte těžké, nikdo je nemůže k uznání slev nutit už jen z toho důvodu, že je absolutně nezjistitelné, kdo vás kde přepravuje. Kupte si jízdenku dejme tomu z Aše do Mostů u Jablůnkova. Víte, kolik přepravců vystřídáte? Prostě konkurence (tak vychvalovaná) na železnici vše fungující zcela rozbila a nejde to nikdy dát dohromady. I jen ty ČD nadělaly takovou paseku, že se z toho zblázníte. Příklad. Chci jet z Prahy Masarykovo nádraží do Teplic v Čechách. Tedy vlak jede se přes Roudnici a přestup je v Ústí. Cena je 69 korun. Pokud pojedu stejnou trasu, ale jen do Roudnice, pak zaplatím 98 korun. Zkuste si to najít v e-shopu ČD. Kde vidíte logiku? Ten, kdo o této absurditě ví, si logicky koupí v Praze jízdenku do Teplic, v Roudnici vystoupí a ušetří.

0/0
7.5.2016 18:35

J37a48n 60J53e23m58e19l95k15a 1775900

Ať si udělají referendum v Budějovicích, co chtějí. Nejlepší by byl nějaký hybridní model. Stejně jako ve zdravotnictví. Státní sektor ať má nějakou roli, soukromý nějakou. Nejlíp nemíchat.

Buď ať ČD jezdí za nějaké klasické jízdné, příiš nepodlézá s cenou pod tr10 a bere dotace a pokud tam chce někdo jezdit na komerční riziko pár vlaky za den a příliš nezatěžuje infrastrukturu ať jezdí. Kapacitu soukromým postupně přidělovat. Pokud se jim nelíbí podmínky vstupu, ať nevstupují. Žádné zrušení dotací.

Soutěžit. jen pokud bude zajištěna nějaká minimální obslužnost časů ČD pro síťovost a jako pojistku stability cen, i základních služeb - zásilky, kola, vozíčkáři atd. Některé časy, soupravy vlaků třeba vysoutěží pro dalšího soukromého dopravce. Ať si zákazník vybere.

Nejlíp ať soutěží kvalitou, ne podlézáním cen pod tr10 - jízdné a akce, ceny ať řídí statní organizace. Pokud chce soukromý dotace, měl by uznávat státní jízdné, integrované jízdné v celé republice, jako má ČD. Případně ať jsou příplatky za špičku jako v Pendolínu, ve Francii a spol.

Ať je tam skutečná soutěž, ne jeden komisí vybraný jeden soukromý dopravce (bez určené ceny pro zákazníka), monopol a ČD povinně pryč. To radši monopol ČD.

+2/−1
5.5.2016 9:39

V20í93t 77J72ů56z48a 8112646211408

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

Úžasný argument - jsem zvědav, jak se to do těch 5% vejde ...!

0/0
5.5.2016 1:04

L21u28k95á33š 89Š27m82a94h53e15l 2147444232634

Ono je to 5 % celkově, ne pro každou trať zvlášť. Podle téže logiky totiž v krajské smlouvě jeden rok jihočeský kraj zcela zrušil dopravu do Netolic (čímž na dané trati snížil počet vlaků o 100 %, ale celkově se do 5 % vešel), další rok hodně omezil osobáky do Veselí (také víc než o 5 %) a další rok zrušil dopravu do Týna nad Vltavou (rovněž zcela).

+1/0
5.5.2016 11:25

O16l83d98ř37i36c34h 67J41a78n15e64č53e21k 8649186703181

"na hranici akceptovatelne doby denni dojizdky" ;-D - no mozna pokud bydlite v CB naproti nadrazi a pracujete v Praze naproti nadrazi. i tak jsou 2 hodiny dojizdeni kazdym smerem 'normalni' mozna na zapade, ale urcite ne v CR.

0/−1
4.5.2016 21:04

R53a92d80e96k 37J42a56n89a67t91a 9225196334852

Tou denní dojížďkou se myslí zřejmě Tábor - odkud to bude do Prahy 78 minut (tolik už lidé jsou ochotni dojíždět denně).

+2/0
5.5.2016 11:59

R16e59n63é 18F50l64á12š36a83r 5154520854

Někdy mám pocit, že pan Jančura je dosazený, dobře placený agent, jehož účelem je vše rozdrbat a zničit. Jeho pojetí dopravy nemá žádnou koncepci, jen "vyzobává jahůdky," ale v konečném důsledku přináší jeho vstup na železnici víc problémů než užitku. A o Leoškovi s jeho vláčkem na hraní pro děti, už raději ani nemluvím...

+18/−7
4.5.2016 15:54

J26i27ř35í 73K71o39c45u43r94e89k 6305824195558

Samozřejmě, že to byl Jančura, který nařídil zrušit výběrová řízení na regionální vlaky v IDSJMK.

+1/−1
4.5.2016 17:24

T65o79m 46J65u75r28e68č80k77a 6465612105985

V Libereckém kraji třeba nikdo nic nerušil a přesto se pan Nejlepší ani nepřihlásil....

+6/0
4.5.2016 19:01
Foto

P29e53t51r 65M95o90o83s 6552405717

Tak ty EC/IC chci na trati 220 vidět. Nesmí se také zapomínat na jeden důležitý fakt - trať je stále v rekonstrukci (jedná se o IV. železniční koridor), zbývá dokončit úseky Sudoměřice u Tábora - Votice, Soběslav - Doubí u Tábora a hlavně Nemanice - Ševětín. První dvě jmenované bohužel nabraly další zpoždění v souvislosti s aférou "EIA outdated" (oba úseky měly posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992, což hodné strýčky v Bruselu velice pobouřilo). U posledního úseku Nemanice - Ševětín zase v Hrdějovicích zapracovala klika místních NIMBů (Not In My Back Yard - ne za mými humny), kteří V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nechtěli trasu železničního koridoru ve stávající stopě přes svoji ves (přitom ji tam mají už od stařičkého mocnáře, tak proč se nebouřili už tenkrát, že..). Varianta 2 tunely vychází velmi špatně z hlediska ekonomické návratnosti (a to i po započtení dotací), takže EC/IC (jestli nakonec budou) se od Ševětína do ČB budou prokodrcávat po staré klikaté trati přes Chotýčany, Hlubokou/Zámostí, Hosín a právě Hrdějovice, které si tak paradoxně vyvzdorovaly....zakonzervování stávajícího stavu.

Proč ale tohle vše píšu? V dohledné době, až se znova aplikuje EIA na první dva mnou jmenované úseky podle nové, jistě o celých 102,3456885% lepší evropské legislativy (třeba způsobem Ctrl-C, Ctrl-V z té původní) a stavební stroje se na jmenovaných úsecích rozjedou, nastane po dobu následujících 3 let řada nepřetržitých výluk. A to si pánové Jančura, Leoš Novotný a nakonec i ČD dvakrát rozmyslí, jestli riskovat v době výluk poměrně značná zpoždění svých spojů a tím pádem i ztrátu cestujících, kteří prchnou zpět na silnici...

+9/0
4.5.2016 14:16
Foto

O42n28d50r79e87j 51V20a68l43o34u41s18e46k 4550471497761

Tak výluk by IMO nemuselo být mnoho protože oba úseky nevedou ve stávající stopě. Blbé je, že se to kvůli EIA zdrží no. Docela by mě zajímalo jestli letos na tom začnou aspoň dělat

+2/0
4.5.2016 14:58
Foto

P67e56t45r 56M36o20o39s 6452235517

Tak letos stihnou maximálně to Ctrl-C, Ctrl-V a za oba úseky to podat a dá-li Bůh, možná bude u prvních dvou úseků ještě letos EIA a příští rok se začne stavět. Za letošek to vidím max. na dovykoupení pozemků plus nějaké přípravné práce. Je pravda, že jak Sudo-Vo, tak So-Do jdou z velké části po přeložkách, takže výluky si vyžádají snad jen napojení na stávající již hotové úseky (koleje, zabzař). Ale třeba hned za Voticemi je zářez mezi obcemi Nazdice a Střelítov, tam se bohužel bude muset odstřílet skála, aby se tam vešla 2. traťová kolej. Čili speciálně zde si to nějakou nepřetržitou výluku vyžádá.

+2/0
4.5.2016 15:40
Foto

O48n63d86r27e71j 19V49a73l33o57u77s88e92k 4360361917651

Njn, uvidíme. Faktem je, že až se tyto dva úseky dodělají, tak vlaky pojedou po novým dvojkolejně z Prahy až do Nemanic. To už dává slušnou úsporu času. Dál pak uvidíme jestli bude hotov dřív úsek Nemanice-Ševětín nebo Praha-Smíchov-Beroun. Jak to tak vidím, tak ani jednoho se nedožiju :-/

0/0
4.5.2016 16:35
Foto

P73e87t44r 14M20o57o51s 6162875827

Oprava: z Prahy až do Ševětína. Zbylých asi 15 km do Nemanic pojede po staré trati (byť bude částečně rekonstruována a budou na ni provedeny úpravy pro ETCS, aby rakouské lokomotivy nemusely v ČB přepřahat na esa), která je jednokolejná a klikatí se mimo jiné přes "hrdé" Hrdějovice.

0/0
5.5.2016 9:21

L35u84k90á39š 49Š51m37a68h29e79l 2477234452364

No já osobně bych to propagoval v zahraničí u Rakušáků jako IC s vyhlídkovou šoto-vložkou, trochu prokácel ten les kolem zastávky Hosín a zastavoval s IC ve stanicích Praha, Tábor, (možná Veselí), Zámostí, Hosín a ČB. A to myslím naprosto vážně, pokud se někdo nevzpamatuje a konečně ten tunel neudělá. Protože dojet za 1 hodinu a 26 minut 144 km do Ševětína, což je reálné již 2021, a pak se kodrcat posledních 14 km vzdušnou čarou bratru 17 minut, se jinak omluvit nedá.

0/0
5.5.2016 11:31

M16i73r25o29s88l67a52v 30Z10i27k72m71u35n16d 6448532397758

Prchnou zpět k silnici ... loni jsem se dostal do situace, kdy z Veselí nad Lužnicí zrovínka vlak nejel (dvouhodinová díra mezi R > ???? ) a jako na potforu jsem potřeboval být v Praze do nejdříve. Tak jsem šel obhlédnout BUS ... výsledek z Veselí nulový, akorát spojení do Tábora ... Tak jsem to zkusil do Tábora. Bohužel z Tábora skvělá nabídka BUS, jedoucího sice asi o 20 minut dříve, ale "jen" na Roztyly, takže vlakem to bylo v konečném důsledku časově lepší asi o 10 minut ... a s odřenými ušima jsem po hodině pokračoval jiným vlakem směr Budapešť ....

0/0
10.5.2016 14:19

T65o31m66á47š 47V65e48s48e51l97ý 5664723853369

Leo nemá ani lokomotivy, co by tam jezdily a Jančura nemá vlaky, co by tam jezdily. Ale co je mi po nějakém konci světa. JČ byly vždycky vrakoviště vlaků, tak ať to tak zůstane díky soukromníkům. Mě je to putna a jediný, kdo na tom ztratí, tak jsou cestující. Ale Leošek a Radimek budou za hrdiny, jak to nandali zlovolnému státu a jejich ČD. Co na tom, že by rakouské dráhy nejspíš nespolupracovaly s jedním z obou soukromníků. Ale navrhuji akci Jižní Čechy 2020 Regio+Leo společně za srdcem:)

+2/−6
4.5.2016 14:14

J74i97ř76í 13K83o35c86u98r24e82k 6645904225768

Jistě. Ten dvousystémový Traxx, co jezdí Blava-Košice totiž neumí 25 kV napětí. Protože v Blavě je úplně jiných 25 kV.

0/−1
4.5.2016 17:26

M78a12t61ú84š 36B18e47n79a15k 9488354772623

Žiadny dvojsystémový Traxx jazdiaci Bratislava - Košice nieje....

0/0
4.5.2016 22:46
Foto

J50a28n 10V31a42l54a85l44í60k 6186669490556

ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

proč ti soukromníci chtějí jezdit za dotace... at začnou tedy nejdřív jezdit na nějakých lokálních tratích ale to se jim asi nechce že....

+5/−9
4.5.2016 14:12

J49i77ř31í 51V63o81s74e35č70e71k 8940159860591

Lokální tratě jsou jeste asi 6 let zabetonované smlouvou mezi kraji a ČD, které tam jezdi to co si kraj objedná a zaplatí. Proti tomu nejde jezdit komerčně.

+6/−1
4.5.2016 14:26

R28a36d27e71k 64N57o56v33o57t95n81ý 5428572666905

Ale na lokálních tratích jezdí "za dotace" (rozuměj na základě objednávky od státu/kraje) i ČD, tak proč by ty dotace neměli chtít i soukromníci? Jinak by byla ta doprava naprosto nerentabilní.

+6/−1
4.5.2016 14:28
Foto

J44a51n 53V28a85l61a96l11í82k 6956709950876

no proč by je chtít měli vždyt nějaký dopravce se stále chlubí že od státu nic nechce... tak at se ukáže na nějaké lokální trati a se stejnou obslužností jak mu to bude vydělávat...

+1/−6
4.5.2016 16:20

T24o56m 38J36u37r66e36č26k33a 6895932835965

Ale je fajn, že soukromníci se o tuhle trasu začnou zajímat "náhodou" až v okamžiku, kdy je celá trasa zrekonstruovaná a výluky téměř u konce. Můžou začít jezdit a kasat se, jak oni jezdí bez výluk a rychle a na jak předtím ČD...

+19/−7
4.5.2016 13:57

J54i73ř55í 81K48o26c68u79r37e53k 6615684725658

To máte jak s dálnicí do Liberce. Také po ní začali jezdit soukromníci až se postavila. Předtím po okreskách by je to ani nenapadlo. Neměl by se jim přístup na dálnici odepřív ve prospěch jediného správného dopravce?

+3/−2
4.5.2016 17:31

T39o26m 87J67u85r60e45č43k48a 6535162305105

Nepochopil...

+1/0
4.5.2016 19:01

J63i27ř27í 62V33o12s64e14č56e19k 8500889560701

ČD tam nejezdí protože se pro to rozhodly, ale protože je za to MD (stát, tedy my) platíme a coby majoritní vlastník stát rozhodl, že ČD budou chtít tyhle trasy jezdit. ČD není žádný dobročinný spolek, ale firma jenž dostává dotace od státu.

+1/−1
4.5.2016 23:33

T55o76m 10J81u74r97e62č59k92a 6735162255215

Což nic nemění na tom co jsem napsal...

0/0
5.5.2016 12:41

Š41t18ě39p17á37n 41R95y68b25á19ř 9355975442708

Teda to vynechání Veselí nad Lužnicí mrzí. Vynechat křižovatku železnic... Chápu Obrataň, Čerčany jsou zas moc blízko a často obsloužené. Ale Veselí...

+5/−1
4.5.2016 13:47

O11n35d68ř77e27j 95P14u74n87d71a 8522348544119

Obratan na trati uplne nelezi,ale presne,ve Veseli ceka na vlak do Prahy vzdy nekolik desitek lidi, kteri prijeli ze smeru J.Hradec nebo Trebon,C.Velenice. Prijde mi to hloupost kvuli uspore par minut.

0/0
4.5.2016 20:01

Š11t67ě34p88á27n 85R52y71b47á79ř 9425615242738

Ne Obrataň, ale Olbramovice jsem myslel.

0/0
4.5.2016 20:13

R85a60d90e55k 76J62a91n58a67t14a 9375976254372

Však ve Veselí žádné vlaky neubudou. Ty nové expresy jsou NAVÍC.

0/0
5.5.2016 12:03

J43a51k45u83b 17K50o66r24e51c 6114180261843

Myslím že tam Leoš stejně nechce jezdit, jen vidí příležitost v tom, že bude moci podat žalobu na náhradu škody a zviditelnění se.

+14/−3
4.5.2016 13:46

J57i62ř30í 97K84o43c88u10r11e20k 6615784765478

Jistě že Leoš Praha-Budějovice nechce jezdit. Důkazem budiž přímé autobusy, které v té relaci provozuje. Nebo je třeba ty busy nepovažovat za veřejnou dopravu?

0/0
4.5.2016 17:32

J18a18k65u83b 89K87o37r44e14c 6374960771163

jezdit po železnici, provozovat busy asi není tak náročné

+1/−1
4.5.2016 18:02

P32e29p45a 48B53r67a45t17r10š14o83v38s23k80ý 9475426499341

Myslíte ten jeden pár denně, který je poloprázdný?

0/0
8.5.2016 8:23

J31a38n 72P28r16i42c45h33y36s96t30a28l 8251698863

Zase titulek z Blesku? Proc?

Dal v clanku uz mate nazev mesta spravne - České Budějovice. Takze to neni neznalosti, ale jen lajdactvim? Vynechavani poloviny jmena v psanem textu pusobi buransky. Vzdyt "Budějovice" se tomu nerika ani hovorove! Kdyz uz, tak "Budějice".

+1/−6
4.5.2016 13:46

F65r81a77n81t74i22š34e19k 11V11a17n61ě10k 1607744567957

Soutěž může být. Otázka je jestli rakouské dráhy (ÖBB) by spolupracovaly s někým jiným, než s ČD. proč by si (ÖBB) pouštělo na své území konkurenci. Navíc by muselo uzavřít s výhercem smlouvy o tarifu, oběhu vozidel a kdo ví co všechno.

+20/−1
4.5.2016 13:44

P71e86t72r 55P77e58t10r 6393162188443

„Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“

To jo, každý z cestujících a daňových poplatníků se těší, aby tam jezdili dopravci jen ve špičce, kdy naplní vlaky, a nebyla žádná možnost využít celorepublikových slev či nabídky síťové jízdenky.

Stačí se podívat na trasu Praha-Ostrava, vlaků sice jezdí víc ale jenom v exponovaných časech a ty ranní a noční se v podstatě zrušily. Jestli si takhle LE a RJ představují pokrok a hospodářskou soutěž tak ať se vůbec do soutěžení nehrnou. Snížit cenu jednorázového jízdného je sice hezké ale budou to hlavně měsíční jízdenky, které zatíží peněženku cestujících, protože tam ta změna dopravce bude mnohem více bolet.

+25/−3
4.5.2016 13:40

J19a20k79u84b 67K68o35r25e64c 6644670581183

myslím, že to, o čem píšete se netýká případu, kdy vlaky objednává stát, a dopravce zajišťuje pouze samotnou dopravu, neurčuje ale jízdní řády, ceny atd.

+4/0
4.5.2016 13:44

M13i63r27e14k 34Z82á33v75o31d73n32ý 7532817240198

No aby to na truc nedopadlo neslavně jako na výše zmíněné tratě. Tam to začalo také celkem nevinně.

0/0
4.5.2016 13:55

J14i28ř80í 45K16o26c74u91r90e37k 6765414905488

Ano, začalo to nevinně. Teď tam jezdí asi 5x tolik lidí než za jednotných drah. Je to špatně?

0/−1
4.5.2016 17:34

J29a23n 46K73o93b81ě34r80s34k20ý 1420876161623

Špatné je to že poslední vlak z Olomouce odjíždí ve 20:16 (a to je ještě dotovaný Ex2). Co je mi platná konkurence když nejede kdy potřebuji.

+2/0
4.5.2016 18:19

P23e85t21r 15U60l46l85m23a12n86n 2887348237962

Stát soutěžit nechce, protože ví, že není schopen vypsat soutěž tak, aby nebyla zrušena. Ministerstvo dopravy je v posledních letech absolutně zbytečné ministerstvo. Ale odpovědnost konkrétních lidí stále žádná, tak se jede dál, nedělá se nic a je pohoda.

+16/−2
4.5.2016 13:31

M16i90c84h82a41e90l 46Z62e10l71e39n33k97a 3206342902631

Však je to jasné, je v platnosti smlouva do roku 2019, na základě které to mají stále ČR, tak o jaké soutěži tu má být řeč? :-)

+4/−2
4.5.2016 13:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.