Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stavět dům neodborně se prodraží, řekl expert čtenářům iDNES.cz

Dotace z programu Nová zelená úsporám rozhýbaly investice do úsporných opatření. „Postavit energeticky efektivní dům vyžaduje odbornost, jinak se výrazně prodraží,“ říká specialista Michal Zigl. Se čtenáři iDNES.cz diskutoval o tom, na co je třeba dát si pozor a jaká opatření se vyplatí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62i60n92d27ř13i48c63h 10C72o50u55f29a20l 7167119579740

k následnému článku mám několik výhrad:

1. ta hlavní, je, že není nutné zateplovat novostavby, na trhu je dostatečné množství materiálu na kvalitní jednovrstvé zdivo, ruce které to dokážou pokazit je víc než dost.

2.Dnešním cílem je napěchovat dům energeticky závislými kravinami a čekat až se pokazí, revize atd, tudíž je spíše podporovaná umělá zaměstnanost a poruchovost implementovaných technologií a opět zaměřeno na závislost člověka na stroje a zajištění stálých plateb distributorům el. en, státu atd..

3.vytápění domu je dnes rozhodně minimální náklad, spíše se zvyšují náklady na ohřev TUV, vlastní fungování RD - implementované technologie, pořízení pozemku. Cena výstavby RD je stejná at leží kdekoliv, nebo s min. rozdílem.

téma je obsáhlé a k tomu bude i obsáhlá diskuze

+2/−1
6.5.2016 11:56
Foto

M76a81r76t85i98n 41P68o25d70z51e32m14n83ý 9321765398647

k bodu 1.

Jednovrstve zdivo je to nejhorsi, co muzete vymyslet z hlediska naroku na provedeni. Jednolita obalka izolacni hmotou o velikosti 20cm a vice(napr. polystyren) zajisti, ze ruzne tepelne mosty a jine nedokonalosti ve zdivu nemusite resit. Tim padem provedeni vyzdeni neni vubec kriticke.

I ten nejobycejnejsi fasadni EPS70 ma zhruba 3x lepsi koeficient tepelne vodivosti nez ten nej porobeton. Zdivo ma drzet dum pohromade(statika), ma mit solidni akumulaci a tepelnou izolaci resi izolacni hmota. Skladba muze byt napr. 175mm nebo 240mm vapenopiscita cihla a na to 250mm EPS.

k bodu 2.

Dum se solidni izolaci a akumulaci je naprosto nenarocny na technologii vytapeni.

Jinak rizene vetrani prinasi velmi vyznamny komfort a na to vam staci rozvody v podlaze za 20tkc a jednotka za 18tkc.

k bodu 3.

ano, ohrev vody je v dnesnich domech porovnatelne energeticky narocny jako vytapeni.

+3/0
6.5.2016 12:13

J58i44n44d28ř11i66c13h 88C14o18u82f76a23l 7847399819930

bod. č. 1, ten kdo dokáže pokazit zdivo, dokáže pokazit i vašich slavných 20cm polystyrénu. výroba polystyrénu je energeticky náročná, stejně je tomu i ekologická likvidace, tudíž tento typ by měl být zatížen EKo daní a stal by se prakticky nepoužitelný. Nejde jen o porobeton. Podívejte se jak vypadají fasáty z toho nejobyčejnějšího poliše.

bod. 2

proto jsem uvedl, že vytápění dnes je to nejlevnější na celým baráku. Větrání oknem mám zdarma, je to jen otázka pohodlí. Přes zimu klidně otevřu jednou za týden.

bod. 3

nesouhlas, sám jste si odpověděl v bodě 2 ;-)

+1/0
6.5.2016 12:22
Foto

M14a61r56t25i84n 77P25o41d13z16e93m83n11ý 9981325258357

bod 1) provezt kvalitni vyzdeni a nemit zde zadne tepelne mosty (venec, preklady, ruzne detaily napojeni ) je narocnosti uplne nekde jinde nez provedeni kvalitniho zatepleni. Fasada s EPS70 je naprosto plnefunkcni standart. Vyssi tridy fasadniho polystyrenu vzdy jsou pomerove drahzsi o vice, nez je lepsi hodnota tepelneho odporu. Nekde je ovsem vhodne je pouzit kvuli vyssi tvrdosti (spalety, podlahy, XPS k zatepleni padu).

Dale mluvite, ze polystyren by se stal nepouzitelny, pokud by se zatizil nejakou dani. Tak to dnes neni a do budoucna pravdepodobne nebude. Timto jednovrstve zdivo neobhajite.

bod 2) Jen jako priklad. Kdyz se kazde rano i v zime probouzite a mate cerstvy svezi vzduch tak je to opravdu velmi znatelna zmena komfortu.

+1/0
6.5.2016 12:38

J83i34n27d20ř28i47c42h 67C97o74u65f36a66l 7427499369690

nic nehájím, jen si říkám, že jednovrstvé zdivo je tu hodně dlouho, máme moderní materiály a zateplit můžu vždycky dodatečně. Co se týče detailů, kterých je cca 5 tak jsou dnes hezky vyřešené od výrobce, jsou jen náročnější na provedení, s tím s vámi souhlasím.

bod.2 komfort určitě ano, je to jen otázka za jakou cenu.

za sebe říkám JEDNOVRSTVÉ V

0/0
6.5.2016 12:46

B46o46h56u69m53i81l 86P12e26s87e86k 6575117113884

Za prvé bych si srovnal tloušťku zdiva a tloušťku izolace se stejným tepelným odporem. Pak bych se zamyslel nad poměrem zastavěné plochy a užitné plochy. A nakonec bych se znovu zamyslel nad detaily - styk krovu a vnější zdi, styk spodni stavby a vnější zdi.

A taky by bylo dobré se popřemýšlet jestli vypálit cihelny střep nebo výroba cementu (betonové tvárnice) je méně energeticky náročná než výroba izolace ( a to nutně nemusí byt polystyren nebo minerální vlákno).

0/0
6.5.2016 12:41

J91i21n84d17ř66i68c30h 37C38o14u65f40a82l 7727159419380

obestavěná prostor 300+200 = 500 je to samé jako 500. detaily souhlas viz příspěvěk výše.

0/0
6.5.2016 12:50

P57e44t66r 82J87a64r46o87š 2704501735657

Kdyz se na vas nekdo smeje timto zpusobem, jako pan fotce, muzete si byt temer jisti, ze to bude velmi drahe.

+8/0
6.5.2016 11:37

J55a64n 80B86u78r77i64a40n 2603449584600

Tak po letošní již několikáté "arktické zimě" v řadě budu muset koupit uhlí. Vždy kupuji cca 50q. Vydrží mi různě dlouho - nyní mi vydrželo 3 roky.

Myslíte, že mám střechu pokrýt fotovoltaikou a sklep zaplnit bateriemi? Návratnost sice bude nějakých 500 let, ale průměrný věk dožití se přece prodlužuje a takový Metuzalém by se dožil i úspor.

PS: lidi, neblbněte s tepelnými čerpadly - abyste nedopadli jako v 90. letech s přímotopy. Je to jenom o tom, jestli dostanete dotovanou cenu elektřiny či nikoli.

+3/0
6.5.2016 11:36

Z38d89e11n33ě53k 57S97t59r57n13a83d 1945690596449

Efektivní především není kvůli úspoře tisíc korun ročně proinvestovat na radu nějakého poradce milion. (částky berte prosím obrazně, nikoli doslovně)

+8/0
6.5.2016 11:22

J75i28n34d77ř13i82c49h 67C63o90u73f37a17l 7337539589780

souhlasím, návratnost neexistuje, protože se vám to mezitím pokazí. Každá dotace snižuje hodnotu naspořených peněz.

+2/0
6.5.2016 12:10

J79a35n 32S53t16e85h58l79i48k 9505227966661

V současné době nejsou největší položkou vydaje za energie domu , ale spíše náklady na dopravu - auto , benzín .

0/0
6.5.2016 10:41

J31a39n 74N93á69d70v10o98r81n41í14k 7213968505137

A to vše je směšné vůči nákladům na jídlo...

+4/0
6.5.2016 11:10

P88e43t67r 82T75y75č70k25a 6115642959922

Dotace zrušit!

+6/−1
6.5.2016 10:31

M12a34r96t96i89n 86Z24a50c61h 5394500122242

Co jao má být ten účinný kotel??? Kupříkladu plynový kotel, který je stále zdaleka nejůspornějším systémem vytápění, jelikož investice do alternativních zdrojů se Vám stejně nikdy nevrátí, ať si říkají prodejci co chtějí, pracuje v rozsahu 3-12 kW. Tedy před zateplením pracuje na vyšší výkon, po zateplení na nižší, ale ten kotel to umí, takže o čem je řeč?

+4/0
6.5.2016 10:13

J82i84n19d64ř32i53c34h 53Š54k68o50p98e18k 4175321620555

taky mě ten termín zaujal.

+1/0
6.5.2016 10:17

M98a27r98t54i97n 44T84e48s12a86ř 2109533233113

My máme tepelnou ztrátu po většinu zimy 2kW a celý barák (500m3) dokážou vytopit kamna na dřevo o výkonu 1,5-4,5kW. Ovšem stavěli jsme ho jako nový.

Ale to je jedno, pointa článku je, že kotlem se prostě nemá začínat, protože to je až třešnička na dortu. Investice do kotle se vám taky nevrátí. Vrátí se investice do zateplení. Pokud si to nenecháte celé udělat od předražené certifikované firmy, jak se radí v článku. Klíčový počáteční krok je kontaktovat nějakého rozumného projektanta nízkoenergetických domů a poté nějakou rozumně kvalitní zateplovací firmu v okolí. A zajímat se o provedení (nenechat to plně na nich) nebo si na to aspoň někoho najmout (takový člověk stojí stále míň než nějaká certifikace).

0/0
6.5.2016 10:28

P29a27v31e45l 35K68a10l27a78n86d37r78a 3794727529458

Proc by mela byt certifikovana firma predrazena? Certifikace se na skolenich rozdavaji jako na bezicim pase gratis a registrace do programu zelena usporam taky nic nestoji. Takze nevidim cenovy rozdil mezi certifikovanou a necertifikovanou firmou. Tedy rozdil tam mozna bude, ale jiste ne kvuli te certifikaci.

0/0
6.5.2016 10:41

J28i72n50d53ř32i27c48h 68Š83k67o20p19e33k 4195481140515

neplatí to automaticky, ale některé certifikované jsou opravdu dražší, protože si myslí, že by měl zákazník něco příplatit, když mají ten extra papír

0/0
6.5.2016 11:00

J81i50n55d94ř15i13c45h 34Š63k90o39p53e80k 4645971200325

čím začínat záleží na tom, co je nutné na baráku udělat, co spěchá a na co jsou peníze.

Pokud potřebuji vyměnit kotel a zateplovat se nechystám (z různých důvodů), tak prostě vyměním kotel. Nebudu přece roky klepat kosu do doby, než mě to přesvědčí o zateplení.

Zateplení není automaticky přínosem ani pro barák, ani pro člověka (existují běžně varianty, že náklady na zateplení se v úspoře tepla za životnost zateplení nevrátí)

0/0
6.5.2016 11:02

M16a37r10t76i82n 55T75e76s23a17ř 2299413433213

Ale pak existují jedinci, kteří staví nový barák a všude roztrubují, jak si nechcou obalit barák igelitem (tak totiž říkají EPS). O fyzice difúze vodních par nemají ani páru. A nebo řeknou "projektant povídal, že to tak podle normy stačí". Že to sotva splní povinné limity a od doporučených je to na míle daleko, jim už jejich "odborník" neprozradí.

0/0
6.5.2016 15:07

J75i27n55d70ř33i48c92h 46Š32k94o58p26e24k 4135441290755

ano, jsou oba extrémy. Stejně jako např. u tepelných čerpadel výrobce tvrdí, jak málo bude stát vytápění objektu, ale fakt, že tč má životnost 15 let a tudíž do nákladů na vytápění by bylo fér připočítat 1/15 pořizovací ceny, radši taktně zamlčí

0/0
7.5.2016 18:11

P79e65t52r 53T50y92č29k74a 6225552279322

Expert má na mysli, že nemá cenu kupovat výkonější než právě těch 12kW. Pokud ti stačí 12kW i při nezatepleném domě tak je expert bez práce. Ale rozhodně nesouhlasím s tím, že plynový kotel je zdaleka nejúspornějším systémem vytápění. Zdaleka nejúspornější je uhlí. Plyn je tak srovnatelný s elektřinou.

+3/0
6.5.2016 10:34

L56i69b56o49r 82M20o22u46č53k31a 1928757445142

myslite tim dotovanou elektrinu, ze? pokud by byla cena elektriny stanovena rovne , u vsech odberatelu, tak se nevyplati nic, zvlast tepelne cerpadlo by bylo totoalne mimo. aby bylo rentabilni musi mit superextra tarif na 22 hodin provozu .. Rv

0/0
6.5.2016 11:01

P61e82t45r 32T79y28č96k92a 6265952239442

No kdyby se nedotovala zelená elektřina tak je elektřina ještě levnější.

+1/0
6.5.2016 12:07

J95a61n 13N27á81d54v73o71r20n49í40k 7923668425867

Mně se investice do tepelného čerpadla vrátila velmi rychle. Než dotáhnout k baráku plyn tak radši připlatit 100 tisíc a mít čerpadlo.

0/0
6.5.2016 11:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.