Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bez auta, kina i dovolené. Chudoba ohrožuje každého desátého Čecha

Příjmy domácností loni rostly nejrychleji od roku 2008. Podíl Čechů ohrožených chudobou se ovšem nezměnil, zůstává na necelých deseti procentech. Týká se tedy přibližně 1,02 milionu lidí. Řada z nich si nemůže dovolit vlastní auto nebo dostatečně vytápět byt. Vyplývá to z šetření Českého statistického úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V17l28a83s31t56i67m81i48l 65H57a42l47b93i31c67h 8813555986438

V kině jsem byl naposledy ještě za totáče a na dovolené taktéž.V zimě spím v koupelně.Je nejmenší na vytápění.Koupu se jednou týdně v létě pak mám pod okapem vanu s dešťovkou.Děkuji těm "demokratům",jaký mi připravili ten zbytek života.

0/0
13.5.2016 14:53

M35i85r81e52k 64G52a49j71e84r 5191876149440

Za totace jste jiste musel chodit do prace. Proto jste se mel lepe. Chodite snad do prace ted?

+1/0
13.5.2016 17:09

P47e70t39r 86H29a40j24d83a 1737391374530

Děkujte jen sobě.

+1/0
14.5.2016 7:07
Foto

P48a30v58e64l 86S13v98i49t64i49l 5234353756292

Narovnejte minimální mzdu (nyní 10 tis Kč) tak, aby byla aspoň na úrovni chudoby (nyní cca 15 tis Kč). ;-(

Je ostuda, když průměrná mzda v ČR je nižší než minimální mzda v okolních státech :-/ Rv

Žádný zaměstnanec, co pracuje poctivě 8 hodin denně 5 dní v týdnu by snad neměl být pod úrovní chudoby, což ?? 8-o

+3/0
13.5.2016 8:37

A78l16a95n 96Ř39e77p53k97a 4105326

Jasně, minimální mzdu zvýšíme, ale aby na ni bylo tak se zvýší i ceny a rázem to bude jako předtím a zase budete remcat :-P

0/−3
13.5.2016 9:53

M91i80r61e25k 84G59a60j55e53r 5971266329900

Centralne se urcuji ceny jen u elektriny, poplatku na uradech a dane. Ostatni urcuje trh nebo dominantni firmy na trhu.

+1/0
13.5.2016 17:12

D17a97v16i87d 64P78e97t57r 7130206100605

Vždy se srovnáváte s ostatními, ale je pravda, že existuje i život ohrožující chudoba (taková by snad v Evropě být neměla).

0/0
12.5.2016 20:59

K18a86r76e10l 59S10l49a29v35í72k 4153504835635

"Bez auta, kina i dovolené." ... Hlavně s mobilem, LCD televizí, domácím kinem a podobným.

Je to o prioritách.

+2/−1
12.5.2016 20:42

V15l87a66s81t77i12m55i24l 88K97o33c88u88r29e11k 4746873690614

Značná část obyvytelstva žije v pásmech, těsně nad uvedenými kritérii, a možná by bylo daleko zajímavější vědět, kolik je to lidí, jakého segmantu se to týká, a co si mohou dovolit. To, že se odepsali důchodci, dnes ví už každý. Podobný článek se slovenskými čísly vyšel dnes na Teraz. sk. Je to ale dost podobné.

0/0
12.5.2016 18:27

P63a76v71e83l 54M92o96r75a12v65e44c 3912649142108

Pokud se za chudobu bere když nemám auto, na kino ani dovolenou, pak je to ještě v cajku;-).

+1/0
12.5.2016 17:25

M73i20r89e30k 41G96a15j92e97r 5771766699210

Ne, to se za chudobu nepovazuje. Znovu si prectete ta kriteria.

+2/0
12.5.2016 18:02

M30i28l59a83n 45R88a29k86u42š13a22n 7874792353534

I kdyby třeba takový Čingischán nebo Alexander Veliký měl milión tun zlata, tak si nikdy nemohl užít třeba dnes takovou obyčejnou věc, jako promluvit si v reálném čase s kýmkoli na světě, na malou kouzelnou krabičku si v barvě zaznamenat jakoukoli událost a hned si prohlédnout, pouhým stisknutím jednoho tlačítka si v kruté zimě vyhřát obydlí a tisíce dalších obyčejných věcí, takže když začnu mít splín, jak jsem na tom špatně, stačí si vzpomenou třeba na tyto dva a můžu se cítit jako král... :-)

+2/0
12.5.2016 16:30

M57o53n15i67k84a 87H55a90b84a66n38o63v58a 7828723167766

Nemusíte chodit ani tak daleko, byla jsem nedávno v Bavorsku kde si jistý bláznivý král Ludvík II. Bavorský v 19. století postavil na ostrově uprostřed jezera kopii Versailles. Viděla jsem nádherné obrazy, zlaté vany ve zlatem obkládané koupelně a přesto, když si představím jak řešil třeba zánět zubu (a že jim zuby s tehdejší ústní hygienou zahnívali za živa) jsem ráda, že žiju o 150 let později. :-)

+2/0
12.5.2016 16:38

M33o85n55i83k16a 59H56a74b83a23n40o16v77a 7428603717606

* zahnívaly

0/0
12.5.2016 16:39

K45a53t72e19ř83i32n74a 36V73a26š16á35k70o13v68á 5961442649935

Tak to jsem asi extremne chuda - auto nemam, barevnou televizi taky ne, do kina nechodim a maso nejim, takze rozhodne ne kazdy druhy den :-P:-P:-P

Divna kriteria.

+4/0
12.5.2016 16:22

O79n68d51ř93e57j 91L11o73š24o83t17h 9340762914962

Asi chudá duchem, když nechápete text.

+3/−5
12.5.2016 16:26

K47a28t42e67ř48i62n80a 56V41a42š50á49k23o20v70á 5191422769665

anebo nekdo nechape nadsazku :-) Jedno z toho. :-P

+6/0
12.5.2016 16:49

O90n90d93ř59e24j 26L81o57š59o51t66h 9910392434722

Za nadsázku bych to považoval, nebýt té poslední věty :-P

+1/−1
12.5.2016 17:34

M65i49r63e75k 25G40a97j22e19r 5601176529870

Asi proto tam je jasne napsano, ze maji byt plnena 4 kriteria z deviti. Take tam jasne pisou, ze nejde o to, jestli to mate, ale jestli si myslite, ze si to muzete financne dovolit. Takze souhlasim s panem Ondrejem.

0/0
12.5.2016 16:43

P52a74v73e56l 20M10o15r52a67v27e51c 3652159302148

Nejde spíš o to, zda si dané věci můžete dovolit anebo ne?

My taky nemáme TV a to vydělávám několikanásobek průměrné mzdy.

0/0
12.5.2016 17:26

M73i50r21e15k 49G53a30j55e66r 5611366929780

Pokud tu mzdu odevzdavate celou manzelce, ktera vam televizi nechce povolit, tak je mozne, ze se stale pocitate mezi ty chude. ;-)

+1/0
12.5.2016 18:01

M83a98r17t73i93n 92P17i76s91á45r 6280432664226

taky odevzdávám, ale tu telku máme :-):-)

0/0
23.6.2016 19:55

V80l45a34d58i35m77í17r 44Z19a95u46š47k20a 5311282177933

Jakou týdenní dovolenou myslí? S dětmi u babičky nebo u Jadranu? Nemít auto je znakem chudoby? Na jedné straně není vždy k životu potřeba, na straně druhé se dá slušná Felicie pořídit i provozovat za pár šupů... Svoje zjištění nějak objektivizovali, nebo je to založeno jen na subjektivních pocitech dotazovaných?(nemít na auto - někdo myslí na nové, někdo na 5-letou ojetonu, někdo na jekékoliv...) Přijde mi ten soubor kritérií nějaký nesourodý, myslím, že sociální odbor statistiků chtěl zase jen nafukovat čísla, aby vypadal důležitě.

Chudí lidé u nás opravdu jsou, a to i pracující, ale hodnotí se podle zcela jiných kritérií.

+2/0
12.5.2016 16:17

M83o16n36i68k68a 20H76a71b21a23n37o80v15a 7918713827406

Materiální deprivace na kterou reagujete je něco jiného než chudoba, která se hodnotí podle daných kritérií. Neříkám, že je nějak stanovena správně, přesně či exaktně, jistý smysl ta kritéria můžou dávat a navíc nestačí jedno z devíti, ale min. čtyři Jinak bude spousty bohatších, co se bude cítit deprimovaných, protože mají volvo a soused má lamborginy a naopak chudých, kteří se derimovaně necití. Ale obecně chodit od rána do večera do práce a mít jenom na bydlení, jezení a vyměšování může být ve středoevropském prostoru z dlouhodobého hlediska jistě deprimující. V jiném prostoru může být deprimující zase jiný sociální/materiální status.

+2/0
12.5.2016 16:27

P49e19t41r 13B10á25č71a 8485896205365

Nemuzou si dovolit kino, protoze kino vs krabicka cigaret je pro vetsinu jasna volba, tak at se pak nedivi.

+4/−2
12.5.2016 15:59

D56a82n84a 57S84m50é44k36a40l53o22v35á 5567866243632

Už jsem vám to psala ke komentáři níže, ale aby to nezapadlo, raději to přidám sem. Srovnávat kino a cigarety je nesmysl. 1) cigareta je droga a tedy se pro závislého zoufalce (jsem jím taky, snažím se patnáct let přestat, podstoupila jsem léčbu Champix, postoupila jsem magnetickou seanci, podstoupila jsem hypnózu, trestala jsem se fyzickým ubližováním za každou zapálenou cigaretu - už nikdy si skrz jizvy nemůžu vzít krátkou sukni nebo plavky, odpírala jsem si jídlo, vylepila jsem si do skříně obrázky hnusných plic - a co myslíte??? Stále 15 - 25 hřebíčků do rakve denně) stává potřebou (což kino není a nikdy nebude).

2) jeden lístek do kina má hodnotu cca dvou krabiček cigaret, když chcete vzít rodinu tak to máte rázem týden bez dostupnosti drogy (což nevydržíte, takže jinými slovy týden radši bez jídla). Ano, je to jasná volba.

+1/−2
12.5.2016 16:14

M79o62n14i14k73a 63H78a81b19a74n90o82v90a 7638293777986

Uff vypadá to, že jste zkusila všechno, pár způsobů, které by ještě mohly zabrat. Zkuste se překouřit, třeba na nachlazený krk tam toho navalit co nejvíc, kouřit jednu za druhou ikdyž vám to bude lézt krkem, dostat klidně z toho angýnu, takovou bolest krku, že na cigaretu pak nebute mít ani pomyšlení. Pak rozhodně neodpírat sjídlo při přestávání kouřit, naopak klidně přibrat krátkodobě, dávat si chuťky, když to na vás přijde plus silná fyzická aktivita, jděte si zaběhat, dělejte kliky, když dostanete chuť. Zkusit to vydržet týden, dva, ta chuť se časem zmenšuje, nikdy to nezmizí uplně, ale pak už to jde koordinovat vůlí.

0/0
12.5.2016 16:21

D50a25n37a 37S78m95é63k56a45l52o85v36á 5837846253852

Děkuji vám za upřímně myšlené rady, opravdu mě to překvapilo, čekala jsem samé záporné reakce R^ Mám teď možnost zkusit to jediné, co jsem ještě neměla možnost - pokořit svou vůli díky absenci stresu a dostatku času na přesměrování chutí třeba na tu fyzickou aktivitu, kterou doporučujete. Na tom to vždy ztroskotalo - nervy v práci, nervy finanční, nervy s bližními... A teď mám po mnoha letech možnost si v klidu odpočinout, myslím že by to mohlo být to pravé a já bych konečně mohla zvítězit. Cítím se odhodlaně! ;-)

0/0
16.5.2016 11:42

P60e91t84r 84B16á62č91a 8135136485195

Ze vy mate malou vuli neni zadne meritko.

Kolegovi v praci rekli pokud chce videt vyrustat sve dite, at prestane kourit, skoncil ze dne na den bez nasledku. Takze s vami nemohu souhlasit.

+2/0
12.5.2016 16:26

H58e61l44e75n34a 43Č35í16ž70k85o36v10á 9661491562378

Přestat s kouřením není (jen) věc vůle. Máte lidi, kteří silou vůle dosáhnou úžasných pracovních, rodinných a dalších životních úspěchů, naučí se cizí jazyky, naučí se techniku, ačkoli jim není milá... Není to ve vůli, nýbrž v motivaci. A ještě spíše v imaginaci.

Mám takovou malou ilustraci: Jeden můj blízký příbuzný se dlouhé roky léčil s těžkými depresemi. Pak se v jeho životě vlivem okolností "rozjasnilo", nepotřeboval už léky, ale... shodou okolností začal po letech kouřit. Ptal se lékaře (jenž je shodou okolností jedním z předních českých odborníků na deprese a úzkosti), co s tím má dělat. Odpověď? Ve zkratce: "Radši kouřit než obden pomýšlet na skok z balkonu".

+1/0
12.5.2016 16:38

D21a91n55a 34S89m74é95k40a71l43o92v91á 5867336333342

Máte naprostou pravdu. Zcela v duchu východní filozofie to beru tak, že mám vlastně štěstí, že jsem ještě neměla tak pádný důvod, abych musela (stejně jako váš známý) ze dne na den přestat.

Mimochodem - víte, že se závislými na nikotinu stane jen 65% kuřáků? Znám několik lidí, co přestali ze dne na den i z mnohem banálnějších důvodů, než váš známý. Prostě si jednoho dne řekli dost - a už si nezapálili. Já si řeknu dost a za pár dní jsem schopná i prodat vlastní ledvinu, jen aby mi někdo dal potáhnout ze smradlavého vajgla (a jelikož mám svou hrdost a to uvedené štěstí, že ještě nepřišel vážný důvod, radši to v tomto okamžiku vzdávám a kupuju cigarety, což samozřejmě vím, že je chyba).

Přeji pěkný den a pokud možno bez závislostí.

0/0
16.5.2016 11:49

H40e85l15e94n11a 75Č61í91ž58k77o54v10á 9331901282448

Asi Vám to bude houbeles platné, ale přesto se nemohu udržet a musím vám vyjádřit porozumění a zejména pak obdiv za to, s jakou upřímností, bez obezliček zde veřejně píšete o svých potížích.

Mně naštěstí (nebo -- ze zdravotního hlediska -- možná naneštěstí?) cigára moc nelezou do peněz. Také chci přestat, protože je mi jasné, že si tím škodím, ale pořád mám ten pocit, že bez cigára mezi prsty nic nevymyslím, nenapíšu (což je moje práce); je to jakýsi tik.

Když jsem celý den venku, když mám pochůzky, srazy s kamarády apod., na kouření ani nepomyslím. Ale jak sednu k práci, už to jede...

Jo, občas se překouřím, je mi zle, pak se dva dny cigára nedotknu... jenže sotva mi "otrne", jede to nanovo. Hrůza... Zatím spíše prohrávám, ale věřím, že jednou do toho "praštím" a bude šmytec.

0/0
12.5.2016 16:31

D59a34n79a 21S56m23é29k82a64l13o13v90á 5507426283472

Díky, nápodobně ;-) R^

Beru to jako terapii a říkám si, že možná až budu číst ty hnusné komentáře, které mi sem lidi napíšou, konečně to se mnou pohne a zvládnu to překonat. U mě je problém, že mi to chutná... Když jsem nemocná, tak přestávám jíst, ale kouřím dvakrát tolik, protože mi to dodává sílu (a uvolňuje průdušky). Když jsem vystresovaná, zajdu si ven, koukám okolo, zapálím si a uklidním se. Když je mi zima, aspoň o ten malý ohýnek si ohřeju ruce. Prostě se mi to líbí, mám kouření ráda (šmarja to zní dvojsmyslně - stále se bavíme o cigaretách! ;-);-)) a jediné, co mi vadí, je finanční výdaj a samozřejmě i přístup veřejnosti. Nedávno mi u výlezu z metra, vedle zastávky autobusu (procházím tamtudy do zaměstnání) vynadala paní s holčičkou (tak 5-6 let), že jsem si dovolila kolem nich PROJÍT se zapálenou cigaretou (a to jsem ji schválně držela ve výšce; to dítě tam pobíhalo a bála jsem se, aby se nespálilo) a že její dítě musí kvůli mně dýchat JEDY. A v tu chvíli přijely dva autobusy a oba pořádně turbovaly své silné diesely, až bylo na zaslávce úplně šedo. To mě tak rozesmálo, že jsem musela odejít, snad i bez mé odpovědi paní pochopila absurditu situace.

0/0
16.5.2016 11:58

M61a12r69t80i44n 60U36r45b40á63n75e21k 1304954171801

Auto, kino - luxus. Kino uz davno nestoji 2 kc.

+2/−1
12.5.2016 15:54

M24i58r42e62k 52G22a76j26e65r 5311406969720

Auto uz luxus davno neni, zato kino uz davno je.

+4/0
12.5.2016 15:55

H69e50l25e59n16a 47Č31í31ž46k10o97v96á 9441801922468

Tak to by mě zajímalo, kdy naposled kino stálo 2 koruny. Vůbec nechci rýpat, ale samostatně jsem začala chodit do kina, když mi bylo asi 15 let. To bylo koncem 80. let. A lístek stál (v Praze, nevím, jak jinde) nějakých 16 korun.

0/0
12.5.2016 15:58

J18a61r67o95s32l75a91v 98H65o93r49á35k 6523247225304

Taky uz nebereme 1250 korun ceskoslovenskych na vyplatu.

+3/0
12.5.2016 15:58

L38i72b69o22r 60N60á23b58ě85l58e76k 3575443642182

Děda měl 2+2 děti(60 léta). Oblečení se kupovalo staršímu o číslo větší, pak to donosil mladší sourozenec. Nekupovaly se hovadiny, žilo střídmě. Přesto otec nikdy neřekl, že byla chudoba nebo že by něco scházelo. Dnes pokud nemám auto, značkový mobil s neomezeným paušálem, kabelovku s 200 programy a nelítám po světě 2x ročně, tak su za socku.

+6/−4
12.5.2016 15:50

M41i82l79a57n 69K71l11o49u93č58e26k 9934227969946

Co to znamená 2+2 děti, 4? Proč jste nenapsal rovnou 4?

0/0
12.5.2016 15:54

L78i32b86o76r 67N71á20b80ě85l56e47k 3195203732972

dvě holky dva kluci. Sukně po ségře fakt brácha nenosil.

+1/0
12.5.2016 15:55

M43i64r10e84k 18G52a71j66e52r 5571376329750

Asi proto, ze kluci nenosili sukne po starsich sestrach. Kdyby to bylo 3+1, tak by to meli komplikovanejsi. A drive byly jen dve ruzna pohlavi, jestli je to to, co vas zmatlo.

0/0
12.5.2016 15:56

M62i44l66a11n 60K89l79o54u70č66e95k 9464307119936

Zmátlo mě jen to 2+2, obvykle říkám že mám jedno dítě, né 1+0

+1/0
12.5.2016 15:57

M11i31r62e90k 75G94a25j60e92r 5361886529160

Nula se vynechava (i s plusem). Alespon jste se tu necemu priucil. ;-)

0/−1
12.5.2016 16:01

D64a44n29a 40S48m44é27k50a88l46o57v29á 5927526713972

Třeba to měl se dvěmi různými partnerkami ;-)

0/0
12.5.2016 16:03

J13a48n 86P50r77o65c31h94a46z56k79a 1477825729747

„Je to vlastnictví barevné televize, telefonu, pračky, auta. Jestli si rodina může dovolit zaplatit alespoň týdenní dovolenou všem členům domácnosti mimo domov, zaplatit neočekávaný výdaj ve výši 9 700 korun, dostatečně vytápět byt, jíst jídlo s masem každý druhý den. Posledním faktorem je, zda měla domácnost problémy s placením nájemného a splácením půjček,“

Když čtu podobná kritéria pro "materiální deprivaci" (že my vždycky dokážeme pro chudobu najít nějaký nový, vznešený výraz a použít ho v článku 7x), vzpomínám na své dětství. My jsme v 50. letech byli v pražských, dělnických Vysočanech, v bytech III.kategorie 1+ nic "materiálně deprimovaní" prakticky všichni. To byl zřejmě ještě dopad vyspělého kapitalismu.

+4/−1
12.5.2016 15:50

L71i47b73o88r 35N47á65b97ě84l83e52k 3215833152702

Děda měl 2+2 děti(60 léta). Oblečení se kupovalo staršímu o číslo větší, pak to donosil mladší sourozenec. Nekupovaly se hovadiny, žilo střídmě. Přesto otec nikdy neřekl, že byla chudoba nebo že by něco scházelo. Dnes pokud nemám auto, značkový mobil s neomezeným paušálem, kabelovku s 200 programy a nelítám po světě 2x ročně, tak su za socku.

+5/−1
12.5.2016 15:46

J81a51r52o62s89l86a11v 12H38o98r23á34k 6933917645794

Nemuzete srovnavat s dobou minulou. Jeste pred necelymi 100 lety vydal clovek za jedno obleceni (mysleno kabat, sako, kosili, kalhoty, boty) i vice nez tretinu rocniho (!!!) platu. To se s dneskem neda vubec srovnat.

+4/−1
12.5.2016 15:50

L67i25b70o85r 81N29á63b46ě60l47e50k 3125663342532

Ano, ale definice chudoby je poněkud pokřivená. Pokud bydlím, nehladovím a mám vše POTŘEBNÉ, tak nejsem chudák.

+1/0
12.5.2016 15:54

M46i88r74e73k 37G93a29j82e86r 5691446459890

Ono se prave meni to, co se povazuje na POTŘEBNÉ.

+2/0
12.5.2016 15:58

H22e22l71e16n30a 13Č84í94ž23k28o88v62á 9871161122528

A není ta definice "potřebného" do velké míry subjektivní? Pro mne (zdaleka nejsem seniorkou, jsem ročník 73) je subjetiivně "potřebné" slušné bydlení, kvalitní jídlo, možnost pořídit si, co je nutné k mé práci, možnost koupit sobě a rodině hezké, kvalitní oblečení (ten poslední bod přitom už pro někoho může být v kategorii věcí "nepotřebných"). Zatímco mimo kategorii "potřebného" se pro mě ocitá např. chytrý mobil, auto, dovolená u moře...

+2/0
12.5.2016 16:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.