Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P16e38t10r 37K82l87a16u34d52a 5728350194530

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

+7/0
17.5.2016 15:03

O22l31d15ř47i60c44h 73J57a30n89e24č38e37k 8899416753621

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

+3/−2
17.5.2016 15:44
Foto

D53a76v42i59d 92H27o54m50o67l78a 4542302339333

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0/−1
17.5.2016 14:41

J88i70ř22í 88E43r65b91e70n 1933124776857

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

+2/0
17.5.2016 19:04

M47a84r97t55i96n 74K57a89r29á58s76e92k 9298143608958

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

+2/−2
17.5.2016 14:21

T91o64m28a36s 95N66o35v66o25t10n96y 1191694816825

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

+1/−4
17.5.2016 14:24

J39a81n 17V78a68l52a22l80í79k 6716439140406

jedná se též aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem kvůli slevě...

0/−1
17.5.2016 14:48

O93l28d69ř38i15c95h 78J38a83n50e88č80e59k 8409406963761

Vy pořád máte v hlavě Praha - Ostrava.

až budou všechny tratě konkurenčně vysoutěžené a Vy pojedete z Úštěka do Jičína, tak Vám to stejně pojede jednou za 2 hodiny a dopravce si nebudete moci vybírat, v každé části trasy bude jen jeden.

+2/−1
17.5.2016 15:51

J47a29n 46V75a46l21a22l35í90k 6536799820476

proč bych měl mít v hlavě trať ph - ov tam jezdím minimálně...

ale beru to že budou soutěže na vlaky a dejme tomu každý kraj by měl jiného dopravce tudíž si nechci na každeho dopravce kupovat zvlášť jízdenky hlídat jaký dopravce má zrovna slevu atd... chci si koupit jízdenku třeba z Aše do Třince a nemusí mě zajímat že tam jezdí třeba 10 dopravců...

+1/−1
17.5.2016 16:03

O63l62d61ř93i72c95h 40J68a14n73e13č53e55k 8419276973181

melete tu páté přes deváté. nejprve píšete "aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem" - to se jednoznačně týká přímé konkurence na trati, kde jezdí více dopravců. čili Praha - Ostrava, možná k tomu v budoucnu přibude několik málo dalších. anebo denního dojíždění na traťovou časovou jízdenku, když na 'Vaší trati' provozuje rychlíky jiný dopravce než couráky. ale to není ani tak otázka pro celostátní tarif, ale pro integraci rychlíků do regionálního tarifu.

"chci si koupit jízdenku z Aše do Třince" je právě o tom koupit si jednu jízdenku, o nic víc se nestarat a moci případně reklamovat ujetý přípoj - ale ne o flexibilitě volby mezi dopravci, když v každém úseku Vaší cesty rychlíky provozuje vždy jen jeden dopravce.

0/0
17.5.2016 17:08

J21a81n 83V12a34l23a67l64í57k 6166579130236

vy víte kolik zde bude dopravců... tou jízdenkou mám na mysli že když pak budu přestupovat tak mě nazajíma jaký zrovna jede dopravce vlezu do vlaku mým směrem a jedu tedy pokud nebudu potřebovat si dokoupit místenku... když vám ujede přípoj kvůli zpoždění ale mezitím pojede jiný dopravce proč bych nemohl jet pak s ním... prostě je jedno jestli jede ČD nebo Radim ,Leoš popřípadě nějaký Lojza nebo Franta...

+1/−1
17.5.2016 17:25

J52a97n 54V45a85l36a28l64í67k 6436659180436

tou flexibilitou mám namysli že mohu jet jakýmkoliv vlakem a ne že si koupím jízdenku ve slevě na určitý vlak...

0/−1
17.5.2016 17:28

O55l42d31ř89i79c93h 37J82a42n97e98č44e39k 8489936393251

na drtivé většině tratí - konkrétně na všech, které si na sebe nevydělají - nikdy nebude rychlíky provozovat více než jeden dopravce. a pokud Vám ujede jeden rychlík, tak si většinou moc nepomůžete, když zvolíte jinou variantu, než čekání na další rychlík za 2 hodiny (např. cestu courákem po stejné trati). to jen na okraj jako ilustrace, že o flexibilitu volby mezi různými dopravci v univerzálním tarifu většinou moc nepůjde. jistě samozřejmě existují úseky, kde může - nejen Praha - Ostrava... např. i mezi Hradcem Králové a Jaroměří mohou v budoucnu jezdit červené rychlíky Pardubice - Liberec, bílé spěšné vlaky HK - Trutnov a fialové couráky Pardubice - Jaroměř.

0/0
18.5.2016 16:28

A89d82a64m 89B31e15r97n19a54u 6901787533520

Koukam, jak nekteri v tom maji jiz predem jasno. ;-D

Akorat, ze v praxi to pak funguje trochu jinak. Jako napr. v IDS, kdy jednou je vyhodnejsi jizdenka podle zony a jindy vyjde vyhodneji podle kilometru od dopravce. ;-)

+3/0
17.5.2016 15:00

O48l27d93ř89i67c34h 42J66a36n62e75č40e19k 8109556113551

při jednorázové cestě bez přestupu asi jo, ale pokud se opravdu časem vysoutěží rychlíky a Vy pak pojedete z Úštěka do Semil se dvěma přestupy se třemi různými dopravci a přitom po tratích, kde žádná přímá konkurence a tudíž ani všemožné akční slevy nejsou, tak to dost možná i bude levnější a každopádně pohodlnější, než si kupovat tři samostatné jízdenky.

+2/0
17.5.2016 15:49

J86a33n 35V52a52l82a52l52í34k 6376339800346

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

+1/−1
17.5.2016 12:58

O13l57d39ř88i58c80h 50J49a80n69e95č58e62k 8309876593211

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0/0
17.5.2016 13:04

J14a51n 18V98a13l54a27l10í94k 6446509460436

Na některé vlaky je akční sleva ale ta platí pouze pro ten daný vlak když pojedu dřív nebo později tak ta sleva tam již není a tudíž jsem časově omezen. Když pojedu na výlet tak se kvůli slevě na vlak xy nebudu vracet dřív že je tam zrovna sleva

+1/−1
17.5.2016 13:12

J96i19ř84í 12P58l28a11v30s50k74ý 9600166161639

a opravdu si myslite, ze ten jednotny tarif se bude blizit spise te akcni cene, nez te bezne ? samozrejme, ze nikoliv ...

+3/0
17.5.2016 13:13

J38a93n 89V62a64l92a23l32í80k 6726349980126

To nebude ale nejste vázán na konkrétní vlak. Čas si přeci určím já kdy pojedu tam a zpět a ne aby mě ho nařizoval dopravce že na vlak xy má zrovna slevu. Já jedu přeci někam když chci já a ne dopravce.

+1/−2
17.5.2016 13:24

J21i88ř63í 45P98l12a47v71s86k72ý 9600706691579

ale ty slevy na konkretni vlak vam muze dopravce dat stejne ... pokud ten vlak pojede v rezimu podnikatelskeho rizika, nikoliv verejne sluzby.

+1/−1
17.5.2016 13:34

J89a63n 76V57a92l96a89l88í16k 6156819850526

Psal jsem že nechci jet tak jak si určí dopravce že na vlak xy dá zrovna slevu ale chci jet tak jak chci já

0/0
17.5.2016 13:44

J30i73ř38í 22P76l59a25v89s41k86ý 9380606131689

jet klidne muzete, ale to neznamena, ze dopravce vam musi dat slevu.

+3/−1
17.5.2016 13:48

J91a50n 30V38a91l93a45l32í68k 6136259410126

Co máte pořád s tou slevou?

0/−2
17.5.2016 13:57

R22a31d81e58k 63J23a58n26a97t57a 9605836204542

Prostě Jiří Pavlík chce slevu. Nedokáže si představit, že by někdo upřednostnil o něco dražší jízdenku kvůli flexibilnějším přepravním podmínkám. Nechte ho být.

+4/−1
17.5.2016 14:04

R67a58d75e47k 95J88a38n97a47t84a 9755886914172

Pardon, "Jiří Plavský".

+1/0
17.5.2016 14:05

I96v15a34n 96H44o57l13a67s 5587387738477

Taky jsi nepochopil.

+1/−1
17.5.2016 14:38

J53a51n 93V92a69l54a80l49í76k 6726919640286

nepochopil jste vy...

0/−1
17.5.2016 14:50

O51l72d23ř82i96c81h 74J30a51n29e92č33e63k 8489626513981

pokud se bavíme o modelu Praha - Ostrava, kde vedle sebe jezdí více dopravců, tak si buďto koupíte 'akční' lístek na jeden konkrétní spoj, nebo univerzální lístek za (dražší) univerzální tarif (ke kterému stejně budete potřebovat místenku).

pokud se bavíme o situaci, kdy by na dané trati jezdil jediný dopravce na objednávku MD, který by na určité (mimošpičkové) spoje dával slevy - tak je situace úplně stejná.

Vy o současné slevy nepřijdete, pouze získáte více možností, jakou jízdenku koupit (flexibilita vs. cena - podobně jako u letadel).

0/0
17.5.2016 13:49

J10a47n 73V58a45l85a14l54í25k 6316189520406

No ale to mám na mysli, koupím jízdenku a k ní si případně koupím místenku a je jedno jaký zrovna jede dopravce.

0/0
17.5.2016 13:55

O34l22d68ř77i92c83h 88J83a61n55e98č26e12k 8329116683161

však v pořádku. a co máte proti tomu, aby si ostatní mohli koupit levnější jízdenku vázanou na jeden konkrétní spoj konkrétního dopravce anebo pro cestu se dvěma přestupy tři jízdenky - když to vyjde levněji?

+1/0
17.5.2016 14:01

J16a28n 96V77a71l53a90l69í16k 6856199380806

Proti tomu nemám nic ale jsou tu tací kteří nechápou jednotné jízdné.

0/−1
17.5.2016 14:13

R60a65d77e21k 93J79a63n84a55t77a 9615246484912

Důvod, proč toto téma a tento článek vznikl, nejsou nějaké podnákladové ceny na trati praha-ostrava (které jsou jen dočasný jev), ale potřeba definovat jednotný tarif pro vlaky v závazku veřejné služby. Což je nutná podmínka pro to, aby vyhlášení soutěží na objednávanou dorpavu nevedlo k bordelu ala Polsko.

Dlouhodobě udržitelná cena na trase Praha-Ostrava je 300-350 Kč, což zhruba odpovídá základnímu jízdnému ČD s IN25. Pak váš problém nenastane, protože koupí 1 jízdenky místo 3 se především zbavíte konstantní složky, která je v každé jízdence. To je, kromě zjednodušení pro cestující, hlavní výhoda jakéhokoliv přestupního tarifu.

+1/0
17.5.2016 13:29

J74i41ř43í 63P13l84a19v24s88k54ý 9610626671779

pokud soukromy subjekt, provozujici dopravu na vlastni podnikatelske riziko, dokaze nabidnout trasu pha - ova za dve stovky, proc by mel nabizet jizdenku nejmene za tri sta ? jenom kvuli tomu, aby si ceske drahy mohly vydrzovat tlupu zdivocelych odboraru s rezijkou v tlame ?

0/−1
17.5.2016 13:36

R18a86d96e79k 55J79a94n42a47t90a 9375306154302

Jenže on nedokáže. Ne dlouhodobě. Tak to je jen dnes a to

a) pouze na pár spojů, pouze omezený počet míst

b) pouze proto, že tu je jeden umanutý podnikatel, kterého více, než vlastní zisk, zajímá, jak zničit ostatní

c) existuje nepřímé dotace (skrze proplácení slev a uměle nízkou cenu osobní dopravní cesty, doplácenou nákladními dopravci)

+2/0
17.5.2016 13:41

J60i49ř45í 62P32l61a26v37s71k32ý 9160526701459

fajn, pokud na par spoju a na omezeny pocet mist, vinou jednoho ci dvou umanutych podnikatelu, to nizsi jizdne nabidnout lze, proc by tedy dopravci meli POVINNE nabizet to jizdne vyssi ? vcelku chapu, ze pro ceske drahy je konkurence sproste slovo na deset pismen, ale z hlediska zakaznika je stavajici situace lepsi, nez kdyby na trase pha - ova platilo nejake jednotne stanovene jizdne.

0/−2
17.5.2016 13:52

R75a33d58e41k 22J85a75n68a80t81a 9675686954412

a) nikde se nepíše, že by dopravce měl zakázáno nabízet jiné jízdné

b) celý systém se týká především objednávaných spojů

+3/0
17.5.2016 13:57

V93a52c35l81a79v 87H63a49j18e98k 3396159609

On ji nabízet nakonec ani nemusí, ale měl by umožnit na takovouto jízdenku koupenou u ČD cestovat svým vlakem.

0/0
17.5.2016 13:52

V79a24c74l73a13v 18H58a65j23e42k 3956189289

A navíc by měl a už nyní umožnit odbavení zákazníka z kteréhokoliv tarifního bodu v ČR do kteréhokoliv tarifního bodu jedním jízdním dokladem.

+1/−1
17.5.2016 13:54

O53l91d68ř63i93c63h 65J83a43n29e95č33e71k 8829816363251

jaká akční sleva?

'Včasná jízdenka' ČD není vázaná na konkrétní spoj, pouze na určité datum. tzn. 2 týdny dopředu si ji koupíte a můžete se rozhodnout na poslední chvíli, kterým spojem pojedete. pokud nejsou povinně místenkové.

např. Ostrava - Beroun Včasná bez In-Karty 379 až 479, Ostrava - Praha 199 až 279, Karviná - Beroun Včasná jízdenka neexistuje, základní jízdné činí 570. rozděleno na 3 jízdenky 306 až 386.

+1/0
17.5.2016 13:29

J58a11n 16V34a94l53a15l17í63k 6596469750796

I ta včasna je sleva a tu asi neziskam když si koupím lístek zítra neb si chci udělat výlet já si výlety na 2 týdny dopředu neplánují. Na delší vzdálenosti si kupují celodenní jízdenku za 575 a případně si dokoupím pouze místenku na konkrétní vlak a proč by nemohla existovat taková jízdenka pro všechny dopravce.

0/−2
17.5.2016 13:40

O20l38d73ř61i44c71h 80J54a14n74e49č75e46k 8939776503411

poslední věta - to se ptejne na MD, jestli takovou celodenní jízdenku do svého univerzálního tarifu zabuduje.

a ten zbytek - to je přeci Váš problém, jestli preferujete nižší cenu anebo flexibilitu. tak to přeci funguje běžně. buďte rád, že máte k dispozici jak akční jízdné na konkrétní spoje, tak dražší flexibilní. a pokud Vy využíváte jen to dražší flexibilní, jiní rádi sahnou po tom levnějším akčním, protože dlouho dopředu vědí, kdy pojedou.

+2/0
17.5.2016 13:59

J35i76ř39í 97P82l94a12v93s57k47ý 9620556391149

ale ten jednotny tarif bude mnohe drazsi, nez jizdne na trase pha - ova ... takze vy si bude koupite jizdenku do prahy, a pak za nejakou akcni cenu dal do ostravy, nebo si koupite jizdenku az do ostravy za jednotny tarif, ale bude vas to stat treba dvakrat tolik penez.

+1/0
17.5.2016 13:05

J28a18n 63V19a66l59a20l48í19k 6556699530366

jestli vy jezdíte jen PH - OV tak jsou i cestující kteří jezdí i jinde...

0/−1
17.5.2016 14:57

P65a57v58e59l 36K66o32l34a68c46e80k 7361434718679

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

+1/0
17.5.2016 12:31

R85a34d27e97k 74J70a30n67a82t83a 9215896314862

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0/0
17.5.2016 12:41

O67l82d37ř38i67c45h 45J98a86n35e87č17e79k 8589716813821

to pochopitelně záleží na frekvenci spojů a třeba taky na tom, jestli je to poslední vlak ten den. ano vlaky v Zürichu na sebe opravdu nemohou a nemusí čekat, když to jede každou půl hodinu do všech směrů. stejně tak S-Bahn. a IC nemůže (většinou) čekat na opožděný regional. ale předpokládám, že na regionálních tratích s nízkou frekvencí spojů na sebe vlaky čekají.

0/0
17.5.2016 12:50

P32e86t51r 61N84e37c71h78a65n45i89c74k75ý 7253756108460

Další zajímavostí je, že celodenní jízdné v koupených zónách se rovná dvojnásobku jednosměrného

0/0
18.5.2016 11:00

M11i62c53h97a75l 35P31a85s47t91o20r66e90k 4714940118118

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

+2/−4
17.5.2016 12:02

J87i13ř78í 34P82l55a65v58s12k10ý 9550336211199

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

+2/0
17.5.2016 12:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.