Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P42e74t22r 24K18l41a42u74d13a 5388510234130

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

+7/0
17.5.2016 15:03

O80l10d11ř78i34c35h 25J51a61n65e60č81e41k 8129476503581

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

+3/−2
17.5.2016 15:44
Foto

D28a24v42i52d 53H83o56m33o69l23a 4662822839403

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0/−1
17.5.2016 14:41

J66i78ř80í 37E68r74b40e82n 1193384946767

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

+2/0
17.5.2016 19:04

M24a40r81t15i93n 91K25a84r23á19s70e58k 9968523768198

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

+2/−2
17.5.2016 14:21

T21o67m42a66s 31N98o80v11o13t43n72y 1201754186855

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

+1/−4
17.5.2016 14:24
Foto

J46a74n 39V53a74l27a75l31í50k 6966699300946

jedná se též aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem kvůli slevě...

0/−1
17.5.2016 14:48

O30l83d84ř90i65c28h 24J76a71n73e77č42e39k 8779716313801

Vy pořád máte v hlavě Praha - Ostrava.

až budou všechny tratě konkurenčně vysoutěžené a Vy pojedete z Úštěka do Jičína, tak Vám to stejně pojede jednou za 2 hodiny a dopravce si nebudete moci vybírat, v každé části trasy bude jen jeden.

+2/−1
17.5.2016 15:51
Foto

J49a75n 37V71a95l28a53l76í58k 6426899260446

proč bych měl mít v hlavě trať ph - ov tam jezdím minimálně...

ale beru to že budou soutěže na vlaky a dejme tomu každý kraj by měl jiného dopravce tudíž si nechci na každeho dopravce kupovat zvlášť jízdenky hlídat jaký dopravce má zrovna slevu atd... chci si koupit jízdenku třeba z Aše do Třince a nemusí mě zajímat že tam jezdí třeba 10 dopravců...

+1/−1
17.5.2016 16:03

O95l10d13ř60i26c28h 52J16a90n60e41č23e72k 8969966243961

melete tu páté přes deváté. nejprve píšete "aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem" - to se jednoznačně týká přímé konkurence na trati, kde jezdí více dopravců. čili Praha - Ostrava, možná k tomu v budoucnu přibude několik málo dalších. anebo denního dojíždění na traťovou časovou jízdenku, když na 'Vaší trati' provozuje rychlíky jiný dopravce než couráky. ale to není ani tak otázka pro celostátní tarif, ale pro integraci rychlíků do regionálního tarifu.

"chci si koupit jízdenku z Aše do Třince" je právě o tom koupit si jednu jízdenku, o nic víc se nestarat a moci případně reklamovat ujetý přípoj - ale ne o flexibilitě volby mezi dopravci, když v každém úseku Vaší cesty rychlíky provozuje vždy jen jeden dopravce.

0/0
17.5.2016 17:08
Foto

J55a54n 49V11a31l42a58l98í11k 6406179410326

vy víte kolik zde bude dopravců... tou jízdenkou mám na mysli že když pak budu přestupovat tak mě nazajíma jaký zrovna jede dopravce vlezu do vlaku mým směrem a jedu tedy pokud nebudu potřebovat si dokoupit místenku... když vám ujede přípoj kvůli zpoždění ale mezitím pojede jiný dopravce proč bych nemohl jet pak s ním... prostě je jedno jestli jede ČD nebo Radim ,Leoš popřípadě nějaký Lojza nebo Franta...

+1/−1
17.5.2016 17:25
Foto

J38a96n 42V75a72l73a81l22í58k 6286249880876

tou flexibilitou mám namysli že mohu jet jakýmkoliv vlakem a ne že si koupím jízdenku ve slevě na určitý vlak...

0/−1
17.5.2016 17:28

O43l24d97ř97i31c39h 79J13a87n50e25č22e63k 8519146583851

na drtivé většině tratí - konkrétně na všech, které si na sebe nevydělají - nikdy nebude rychlíky provozovat více než jeden dopravce. a pokud Vám ujede jeden rychlík, tak si většinou moc nepomůžete, když zvolíte jinou variantu, než čekání na další rychlík za 2 hodiny (např. cestu courákem po stejné trati). to jen na okraj jako ilustrace, že o flexibilitu volby mezi různými dopravci v univerzálním tarifu většinou moc nepůjde. jistě samozřejmě existují úseky, kde může - nejen Praha - Ostrava... např. i mezi Hradcem Králové a Jaroměří mohou v budoucnu jezdit červené rychlíky Pardubice - Liberec, bílé spěšné vlaky HK - Trutnov a fialové couráky Pardubice - Jaroměř.

0/0
18.5.2016 16:28

A21d20a83m 62B62e98r47n10a32u 6241117473360

Koukam, jak nekteri v tom maji jiz predem jasno. ;-D

Akorat, ze v praxi to pak funguje trochu jinak. Jako napr. v IDS, kdy jednou je vyhodnejsi jizdenka podle zony a jindy vyjde vyhodneji podle kilometru od dopravce. ;-)

+3/0
17.5.2016 15:00

O39l59d23ř86i27c59h 11J78a11n36e37č43e86k 8819296223311

při jednorázové cestě bez přestupu asi jo, ale pokud se opravdu časem vysoutěží rychlíky a Vy pak pojedete z Úštěka do Semil se dvěma přestupy se třemi různými dopravci a přitom po tratích, kde žádná přímá konkurence a tudíž ani všemožné akční slevy nejsou, tak to dost možná i bude levnější a každopádně pohodlnější, než si kupovat tři samostatné jízdenky.

+2/0
17.5.2016 15:49
Foto

J69a32n 35V47a17l39a36l34í44k 6766979740166

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

+1/−1
17.5.2016 12:58

O37l42d75ř57i89c11h 34J45a90n12e78č84e83k 8829496743801

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0/0
17.5.2016 13:04
Foto

J79a34n 78V62a91l75a98l28í10k 6326879520506

Na některé vlaky je akční sleva ale ta platí pouze pro ten daný vlak když pojedu dřív nebo později tak ta sleva tam již není a tudíž jsem časově omezen. Když pojedu na výlet tak se kvůli slevě na vlak xy nebudu vracet dřív že je tam zrovna sleva

+1/−1
17.5.2016 13:12

J61i35ř72í 72P93l61a84v96s80k93ý 9760396661529

a opravdu si myslite, ze ten jednotny tarif se bude blizit spise te akcni cene, nez te bezne ? samozrejme, ze nikoliv ...

+3/0
17.5.2016 13:13
Foto

J50a63n 34V88a60l53a64l51í28k 6226249610426

To nebude ale nejste vázán na konkrétní vlak. Čas si přeci určím já kdy pojedu tam a zpět a ne aby mě ho nařizoval dopravce že na vlak xy má zrovna slevu. Já jedu přeci někam když chci já a ne dopravce.

+1/−2
17.5.2016 13:24

J57i57ř66í 22P80l93a38v76s16k21ý 9880306641779

ale ty slevy na konkretni vlak vam muze dopravce dat stejne ... pokud ten vlak pojede v rezimu podnikatelskeho rizika, nikoliv verejne sluzby.

+1/−1
17.5.2016 13:34
Foto

J98a84n 57V48a94l49a34l45í92k 6206719440876

Psal jsem že nechci jet tak jak si určí dopravce že na vlak xy dá zrovna slevu ale chci jet tak jak chci já

0/0
17.5.2016 13:44

J98i43ř23í 58P21l60a14v37s39k67ý 9220816111899

jet klidne muzete, ale to neznamena, ze dopravce vam musi dat slevu.

+3/−1
17.5.2016 13:48
Foto

J45a38n 73V13a34l82a53l78í92k 6796269740366

Co máte pořád s tou slevou?

0/−2
17.5.2016 13:57

R96a63d47e94k 77J92a94n94a62t57a 9985386264362

Prostě Jiří Pavlík chce slevu. Nedokáže si představit, že by někdo upřednostnil o něco dražší jízdenku kvůli flexibilnějším přepravním podmínkám. Nechte ho být.

+4/−1
17.5.2016 14:04

R48a41d71e74k 47J14a13n95a70t89a 9845876894182

Pardon, "Jiří Plavský".

+1/0
17.5.2016 14:05

I15v62a96n 83H84o63l49a89s 5437897298867

Taky jsi nepochopil.

+1/−1
17.5.2016 14:38
Foto

J15a37n 87V38a45l85a97l43í22k 6176279410216

nepochopil jste vy...

0/−1
17.5.2016 14:50

O70l40d35ř73i61c16h 86J83a88n41e65č73e24k 8739766463141

pokud se bavíme o modelu Praha - Ostrava, kde vedle sebe jezdí více dopravců, tak si buďto koupíte 'akční' lístek na jeden konkrétní spoj, nebo univerzální lístek za (dražší) univerzální tarif (ke kterému stejně budete potřebovat místenku).

pokud se bavíme o situaci, kdy by na dané trati jezdil jediný dopravce na objednávku MD, který by na určité (mimošpičkové) spoje dával slevy - tak je situace úplně stejná.

Vy o současné slevy nepřijdete, pouze získáte více možností, jakou jízdenku koupit (flexibilita vs. cena - podobně jako u letadel).

0/0
17.5.2016 13:49
Foto

J51a52n 87V41a76l25a66l35í13k 6866539770116

No ale to mám na mysli, koupím jízdenku a k ní si případně koupím místenku a je jedno jaký zrovna jede dopravce.

0/0
17.5.2016 13:55

O86l31d84ř22i54c38h 75J37a36n13e44č96e73k 8709236243701

však v pořádku. a co máte proti tomu, aby si ostatní mohli koupit levnější jízdenku vázanou na jeden konkrétní spoj konkrétního dopravce anebo pro cestu se dvěma přestupy tři jízdenky - když to vyjde levněji?

+1/0
17.5.2016 14:01
Foto

J19a60n 39V70a64l39a10l44í55k 6736989690746

Proti tomu nemám nic ale jsou tu tací kteří nechápou jednotné jízdné.

0/−1
17.5.2016 14:13

R62a18d82e12k 20J80a61n69a45t10a 9195776484172

Důvod, proč toto téma a tento článek vznikl, nejsou nějaké podnákladové ceny na trati praha-ostrava (které jsou jen dočasný jev), ale potřeba definovat jednotný tarif pro vlaky v závazku veřejné služby. Což je nutná podmínka pro to, aby vyhlášení soutěží na objednávanou dorpavu nevedlo k bordelu ala Polsko.

Dlouhodobě udržitelná cena na trase Praha-Ostrava je 300-350 Kč, což zhruba odpovídá základnímu jízdnému ČD s IN25. Pak váš problém nenastane, protože koupí 1 jízdenky místo 3 se především zbavíte konstantní složky, která je v každé jízdence. To je, kromě zjednodušení pro cestující, hlavní výhoda jakéhokoliv přestupního tarifu.

+1/0
17.5.2016 13:29

J89i67ř15í 11P51l64a92v35s24k17ý 9460566301499

pokud soukromy subjekt, provozujici dopravu na vlastni podnikatelske riziko, dokaze nabidnout trasu pha - ova za dve stovky, proc by mel nabizet jizdenku nejmene za tri sta ? jenom kvuli tomu, aby si ceske drahy mohly vydrzovat tlupu zdivocelych odboraru s rezijkou v tlame ?

0/−1
17.5.2016 13:36

R65a80d38e16k 62J73a93n61a94t62a 9895616544342

Jenže on nedokáže. Ne dlouhodobě. Tak to je jen dnes a to

a) pouze na pár spojů, pouze omezený počet míst

b) pouze proto, že tu je jeden umanutý podnikatel, kterého více, než vlastní zisk, zajímá, jak zničit ostatní

c) existuje nepřímé dotace (skrze proplácení slev a uměle nízkou cenu osobní dopravní cesty, doplácenou nákladními dopravci)

+2/0
17.5.2016 13:41

J19i51ř60í 32P56l49a42v38s54k31ý 9440766481479

fajn, pokud na par spoju a na omezeny pocet mist, vinou jednoho ci dvou umanutych podnikatelu, to nizsi jizdne nabidnout lze, proc by tedy dopravci meli POVINNE nabizet to jizdne vyssi ? vcelku chapu, ze pro ceske drahy je konkurence sproste slovo na deset pismen, ale z hlediska zakaznika je stavajici situace lepsi, nez kdyby na trase pha - ova platilo nejake jednotne stanovene jizdne.

0/−2
17.5.2016 13:52

R11a46d54e88k 40J94a88n17a93t55a 9145536554932

a) nikde se nepíše, že by dopravce měl zakázáno nabízet jiné jízdné

b) celý systém se týká především objednávaných spojů

+3/0
17.5.2016 13:57

V14a25c49l96a39v 83H83a63j84e88k 3176879219

On ji nabízet nakonec ani nemusí, ale měl by umožnit na takovouto jízdenku koupenou u ČD cestovat svým vlakem.

0/0
17.5.2016 13:52

V21a58c92l38a24v 36H92a24j50e72k 3586669659

A navíc by měl a už nyní umožnit odbavení zákazníka z kteréhokoliv tarifního bodu v ČR do kteréhokoliv tarifního bodu jedním jízdním dokladem.

+1/−1
17.5.2016 13:54

O27l25d94ř56i77c11h 54J37a23n15e33č15e92k 8639826263571

jaká akční sleva?

'Včasná jízdenka' ČD není vázaná na konkrétní spoj, pouze na určité datum. tzn. 2 týdny dopředu si ji koupíte a můžete se rozhodnout na poslední chvíli, kterým spojem pojedete. pokud nejsou povinně místenkové.

např. Ostrava - Beroun Včasná bez In-Karty 379 až 479, Ostrava - Praha 199 až 279, Karviná - Beroun Včasná jízdenka neexistuje, základní jízdné činí 570. rozděleno na 3 jízdenky 306 až 386.

+1/0
17.5.2016 13:29
Foto

J47a11n 29V82a39l24a64l41í77k 6606409530406

I ta včasna je sleva a tu asi neziskam když si koupím lístek zítra neb si chci udělat výlet já si výlety na 2 týdny dopředu neplánují. Na delší vzdálenosti si kupují celodenní jízdenku za 575 a případně si dokoupím pouze místenku na konkrétní vlak a proč by nemohla existovat taková jízdenka pro všechny dopravce.

0/−2
17.5.2016 13:40

O65l81d41ř21i67c87h 17J16a86n61e59č97e16k 8359866453591

poslední věta - to se ptejne na MD, jestli takovou celodenní jízdenku do svého univerzálního tarifu zabuduje.

a ten zbytek - to je přeci Váš problém, jestli preferujete nižší cenu anebo flexibilitu. tak to přeci funguje běžně. buďte rád, že máte k dispozici jak akční jízdné na konkrétní spoje, tak dražší flexibilní. a pokud Vy využíváte jen to dražší flexibilní, jiní rádi sahnou po tom levnějším akčním, protože dlouho dopředu vědí, kdy pojedou.

+2/0
17.5.2016 13:59

J52i76ř66í 13P71l39a82v36s13k60ý 9630786271699

ale ten jednotny tarif bude mnohe drazsi, nez jizdne na trase pha - ova ... takze vy si bude koupite jizdenku do prahy, a pak za nejakou akcni cenu dal do ostravy, nebo si koupite jizdenku az do ostravy za jednotny tarif, ale bude vas to stat treba dvakrat tolik penez.

+1/0
17.5.2016 13:05
Foto

J11a95n 56V32a91l92a34l74í75k 6196699840506

jestli vy jezdíte jen PH - OV tak jsou i cestující kteří jezdí i jinde...

0/−1
17.5.2016 14:57

P31a75v14e36l 28K81o35l83a73c50e68k 7361984158189

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

+1/0
17.5.2016 12:31

R17a34d37e88k 26J60a62n50a83t42a 9935216834752

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0/0
17.5.2016 12:41

O66l95d27ř30i18c16h 31J75a41n80e52č42e95k 8599376303331

to pochopitelně záleží na frekvenci spojů a třeba taky na tom, jestli je to poslední vlak ten den. ano vlaky v Zürichu na sebe opravdu nemohou a nemusí čekat, když to jede každou půl hodinu do všech směrů. stejně tak S-Bahn. a IC nemůže (většinou) čekat na opožděný regional. ale předpokládám, že na regionálních tratích s nízkou frekvencí spojů na sebe vlaky čekají.

0/0
17.5.2016 12:50

P86e83t27r 49N48e29c52h34a86n79i91c70k41ý 7173966598260

Další zajímavostí je, že celodenní jízdné v koupených zónách se rovná dvojnásobku jednosměrného

0/0
18.5.2016 11:00

M76i32c47h27a91l 82P41a74s52t84o55r30e10k 4354300608558

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

+2/−4
17.5.2016 12:02

J19i92ř43í 36P46l53a92v43s38k24ý 9600446341839

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

+2/0
17.5.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.