Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P30e76t68r 13K98l76a62u64d34a 5368160734140

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

+7/0
17.5.2016 15:03

O10l14d90ř53i32c29h 28J35a53n72e68č63e63k 8819816653631

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

+3/−2
17.5.2016 15:44
Foto

D32a85v46i97d 98H60o78m37o94l19a 4232942509933

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0/−1
17.5.2016 14:41

J37i46ř59í 59E50r18b78e23n 1283794246127

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

+2/0
17.5.2016 19:04

M51a24r40t39i22n 98K82a52r70á52s51e28k 9628163918918

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

+2/−2
17.5.2016 14:21

T53o91m32a25s 40N77o27v69o36t44n31y 1151224246165

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

+1/−4
17.5.2016 14:24
Foto

J33a79n 28V46a76l85a80l78í82k 6816519200836

jedná se též aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem kvůli slevě...

0/−1
17.5.2016 14:48

O74l16d18ř32i54c72h 30J35a36n31e79č35e82k 8619216523711

Vy pořád máte v hlavě Praha - Ostrava.

až budou všechny tratě konkurenčně vysoutěžené a Vy pojedete z Úštěka do Jičína, tak Vám to stejně pojede jednou za 2 hodiny a dopravce si nebudete moci vybírat, v každé části trasy bude jen jeden.

+2/−1
17.5.2016 15:51
Foto

J47a30n 65V39a37l21a39l35í72k 6546769150516

proč bych měl mít v hlavě trať ph - ov tam jezdím minimálně...

ale beru to že budou soutěže na vlaky a dejme tomu každý kraj by měl jiného dopravce tudíž si nechci na každeho dopravce kupovat zvlášť jízdenky hlídat jaký dopravce má zrovna slevu atd... chci si koupit jízdenku třeba z Aše do Třince a nemusí mě zajímat že tam jezdí třeba 10 dopravců...

+1/−1
17.5.2016 16:03

O45l56d94ř75i58c51h 69J24a95n88e68č42e12k 8539916243951

melete tu páté přes deváté. nejprve píšete "aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem" - to se jednoznačně týká přímé konkurence na trati, kde jezdí více dopravců. čili Praha - Ostrava, možná k tomu v budoucnu přibude několik málo dalších. anebo denního dojíždění na traťovou časovou jízdenku, když na 'Vaší trati' provozuje rychlíky jiný dopravce než couráky. ale to není ani tak otázka pro celostátní tarif, ale pro integraci rychlíků do regionálního tarifu.

"chci si koupit jízdenku z Aše do Třince" je právě o tom koupit si jednu jízdenku, o nic víc se nestarat a moci případně reklamovat ujetý přípoj - ale ne o flexibilitě volby mezi dopravci, když v každém úseku Vaší cesty rychlíky provozuje vždy jen jeden dopravce.

0/0
17.5.2016 17:08
Foto

J96a26n 71V39a78l72a62l18í75k 6806219240476

vy víte kolik zde bude dopravců... tou jízdenkou mám na mysli že když pak budu přestupovat tak mě nazajíma jaký zrovna jede dopravce vlezu do vlaku mým směrem a jedu tedy pokud nebudu potřebovat si dokoupit místenku... když vám ujede přípoj kvůli zpoždění ale mezitím pojede jiný dopravce proč bych nemohl jet pak s ním... prostě je jedno jestli jede ČD nebo Radim ,Leoš popřípadě nějaký Lojza nebo Franta...

+1/−1
17.5.2016 17:25
Foto

J80a59n 26V38a89l35a66l45í92k 6306779150686

tou flexibilitou mám namysli že mohu jet jakýmkoliv vlakem a ne že si koupím jízdenku ve slevě na určitý vlak...

0/−1
17.5.2016 17:28

O50l67d77ř37i80c80h 40J79a55n53e28č84e64k 8959856873601

na drtivé většině tratí - konkrétně na všech, které si na sebe nevydělají - nikdy nebude rychlíky provozovat více než jeden dopravce. a pokud Vám ujede jeden rychlík, tak si většinou moc nepomůžete, když zvolíte jinou variantu, než čekání na další rychlík za 2 hodiny (např. cestu courákem po stejné trati). to jen na okraj jako ilustrace, že o flexibilitu volby mezi různými dopravci v univerzálním tarifu většinou moc nepůjde. jistě samozřejmě existují úseky, kde může - nejen Praha - Ostrava... např. i mezi Hradcem Králové a Jaroměří mohou v budoucnu jezdit červené rychlíky Pardubice - Liberec, bílé spěšné vlaky HK - Trutnov a fialové couráky Pardubice - Jaroměř.

0/0
18.5.2016 16:28

A47d25a77m 53B94e53r72n42a97u 6671697703590

Koukam, jak nekteri v tom maji jiz predem jasno. ;-D

Akorat, ze v praxi to pak funguje trochu jinak. Jako napr. v IDS, kdy jednou je vyhodnejsi jizdenka podle zony a jindy vyjde vyhodneji podle kilometru od dopravce. ;-)

+3/0
17.5.2016 15:00

O35l45d58ř93i57c48h 35J22a42n86e65č75e49k 8789696833701

při jednorázové cestě bez přestupu asi jo, ale pokud se opravdu časem vysoutěží rychlíky a Vy pak pojedete z Úštěka do Semil se dvěma přestupy se třemi různými dopravci a přitom po tratích, kde žádná přímá konkurence a tudíž ani všemožné akční slevy nejsou, tak to dost možná i bude levnější a každopádně pohodlnější, než si kupovat tři samostatné jízdenky.

+2/0
17.5.2016 15:49
Foto

J49a12n 48V17a41l27a66l53í71k 6236819820186

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

+1/−1
17.5.2016 12:58

O47l41d21ř85i81c68h 59J28a47n90e40č21e21k 8139456663391

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0/0
17.5.2016 13:04
Foto

J77a32n 62V38a82l98a31l57í85k 6386269750896

Na některé vlaky je akční sleva ale ta platí pouze pro ten daný vlak když pojedu dřív nebo později tak ta sleva tam již není a tudíž jsem časově omezen. Když pojedu na výlet tak se kvůli slevě na vlak xy nebudu vracet dřív že je tam zrovna sleva

+1/−1
17.5.2016 13:12

J94i63ř97í 59P13l56a38v18s67k83ý 9120116891829

a opravdu si myslite, ze ten jednotny tarif se bude blizit spise te akcni cene, nez te bezne ? samozrejme, ze nikoliv ...

+3/0
17.5.2016 13:13
Foto

J11a25n 11V16a55l49a35l56í52k 6156849840136

To nebude ale nejste vázán na konkrétní vlak. Čas si přeci určím já kdy pojedu tam a zpět a ne aby mě ho nařizoval dopravce že na vlak xy má zrovna slevu. Já jedu přeci někam když chci já a ne dopravce.

+1/−2
17.5.2016 13:24

J37i85ř60í 21P72l89a30v25s50k25ý 9570146841629

ale ty slevy na konkretni vlak vam muze dopravce dat stejne ... pokud ten vlak pojede v rezimu podnikatelskeho rizika, nikoliv verejne sluzby.

+1/−1
17.5.2016 13:34
Foto

J81a49n 24V94a53l80a97l40í73k 6846229250696

Psal jsem že nechci jet tak jak si určí dopravce že na vlak xy dá zrovna slevu ale chci jet tak jak chci já

0/0
17.5.2016 13:44

J44i54ř37í 51P16l97a71v52s15k39ý 9960506881279

jet klidne muzete, ale to neznamena, ze dopravce vam musi dat slevu.

+3/−1
17.5.2016 13:48
Foto

J91a80n 10V59a89l96a44l49í92k 6706659700886

Co máte pořád s tou slevou?

0/−2
17.5.2016 13:57

R58a56d87e30k 46J87a77n14a54t16a 9695296624782

Prostě Jiří Pavlík chce slevu. Nedokáže si představit, že by někdo upřednostnil o něco dražší jízdenku kvůli flexibilnějším přepravním podmínkám. Nechte ho být.

+4/−1
17.5.2016 14:04

R64a20d95e19k 64J55a39n18a23t81a 9135216644782

Pardon, "Jiří Plavský".

+1/0
17.5.2016 14:05

I46v20a86n 57H45o41l10a62s 5557827198307

Taky jsi nepochopil.

+1/−1
17.5.2016 14:38
Foto

J51a38n 23V75a54l53a29l77í81k 6706389600696

nepochopil jste vy...

0/−1
17.5.2016 14:50

O61l34d13ř26i79c16h 64J83a65n49e74č68e59k 8419156423321

pokud se bavíme o modelu Praha - Ostrava, kde vedle sebe jezdí více dopravců, tak si buďto koupíte 'akční' lístek na jeden konkrétní spoj, nebo univerzální lístek za (dražší) univerzální tarif (ke kterému stejně budete potřebovat místenku).

pokud se bavíme o situaci, kdy by na dané trati jezdil jediný dopravce na objednávku MD, který by na určité (mimošpičkové) spoje dával slevy - tak je situace úplně stejná.

Vy o současné slevy nepřijdete, pouze získáte více možností, jakou jízdenku koupit (flexibilita vs. cena - podobně jako u letadel).

0/0
17.5.2016 13:49
Foto

J19a42n 62V81a46l18a65l83í68k 6366669200586

No ale to mám na mysli, koupím jízdenku a k ní si případně koupím místenku a je jedno jaký zrovna jede dopravce.

0/0
17.5.2016 13:55

O68l37d26ř28i84c71h 48J38a52n65e39č23e86k 8549566363781

však v pořádku. a co máte proti tomu, aby si ostatní mohli koupit levnější jízdenku vázanou na jeden konkrétní spoj konkrétního dopravce anebo pro cestu se dvěma přestupy tři jízdenky - když to vyjde levněji?

+1/0
17.5.2016 14:01
Foto

J84a69n 45V75a38l16a50l36í97k 6516659170236

Proti tomu nemám nic ale jsou tu tací kteří nechápou jednotné jízdné.

0/−1
17.5.2016 14:13

R32a94d56e98k 38J25a10n31a25t85a 9565596704132

Důvod, proč toto téma a tento článek vznikl, nejsou nějaké podnákladové ceny na trati praha-ostrava (které jsou jen dočasný jev), ale potřeba definovat jednotný tarif pro vlaky v závazku veřejné služby. Což je nutná podmínka pro to, aby vyhlášení soutěží na objednávanou dorpavu nevedlo k bordelu ala Polsko.

Dlouhodobě udržitelná cena na trase Praha-Ostrava je 300-350 Kč, což zhruba odpovídá základnímu jízdnému ČD s IN25. Pak váš problém nenastane, protože koupí 1 jízdenky místo 3 se především zbavíte konstantní složky, která je v každé jízdence. To je, kromě zjednodušení pro cestující, hlavní výhoda jakéhokoliv přestupního tarifu.

+1/0
17.5.2016 13:29

J20i25ř17í 94P78l39a21v10s86k35ý 9880326611869

pokud soukromy subjekt, provozujici dopravu na vlastni podnikatelske riziko, dokaze nabidnout trasu pha - ova za dve stovky, proc by mel nabizet jizdenku nejmene za tri sta ? jenom kvuli tomu, aby si ceske drahy mohly vydrzovat tlupu zdivocelych odboraru s rezijkou v tlame ?

0/−1
17.5.2016 13:36

R22a44d45e49k 85J85a58n25a90t90a 9965576974622

Jenže on nedokáže. Ne dlouhodobě. Tak to je jen dnes a to

a) pouze na pár spojů, pouze omezený počet míst

b) pouze proto, že tu je jeden umanutý podnikatel, kterého více, než vlastní zisk, zajímá, jak zničit ostatní

c) existuje nepřímé dotace (skrze proplácení slev a uměle nízkou cenu osobní dopravní cesty, doplácenou nákladními dopravci)

+2/0
17.5.2016 13:41

J84i47ř30í 88P81l55a79v32s86k36ý 9570226431919

fajn, pokud na par spoju a na omezeny pocet mist, vinou jednoho ci dvou umanutych podnikatelu, to nizsi jizdne nabidnout lze, proc by tedy dopravci meli POVINNE nabizet to jizdne vyssi ? vcelku chapu, ze pro ceske drahy je konkurence sproste slovo na deset pismen, ale z hlediska zakaznika je stavajici situace lepsi, nez kdyby na trase pha - ova platilo nejake jednotne stanovene jizdne.

0/−2
17.5.2016 13:52

R83a56d22e12k 36J76a69n38a73t22a 9245306274342

a) nikde se nepíše, že by dopravce měl zakázáno nabízet jiné jízdné

b) celý systém se týká především objednávaných spojů

+3/0
17.5.2016 13:57

V66a90c13l86a42v 62H12a33j50e50k 3126719159

On ji nabízet nakonec ani nemusí, ale měl by umožnit na takovouto jízdenku koupenou u ČD cestovat svým vlakem.

0/0
17.5.2016 13:52

V65a63c22l61a59v 38H45a81j97e17k 3496459949

A navíc by měl a už nyní umožnit odbavení zákazníka z kteréhokoliv tarifního bodu v ČR do kteréhokoliv tarifního bodu jedním jízdním dokladem.

+1/−1
17.5.2016 13:54

O36l17d77ř91i25c68h 41J58a15n62e69č65e18k 8569596303541

jaká akční sleva?

'Včasná jízdenka' ČD není vázaná na konkrétní spoj, pouze na určité datum. tzn. 2 týdny dopředu si ji koupíte a můžete se rozhodnout na poslední chvíli, kterým spojem pojedete. pokud nejsou povinně místenkové.

např. Ostrava - Beroun Včasná bez In-Karty 379 až 479, Ostrava - Praha 199 až 279, Karviná - Beroun Včasná jízdenka neexistuje, základní jízdné činí 570. rozděleno na 3 jízdenky 306 až 386.

+1/0
17.5.2016 13:29
Foto

J87a61n 84V74a96l32a17l57í11k 6676679940306

I ta včasna je sleva a tu asi neziskam když si koupím lístek zítra neb si chci udělat výlet já si výlety na 2 týdny dopředu neplánují. Na delší vzdálenosti si kupují celodenní jízdenku za 575 a případně si dokoupím pouze místenku na konkrétní vlak a proč by nemohla existovat taková jízdenka pro všechny dopravce.

0/−2
17.5.2016 13:40

O19l14d79ř91i27c16h 96J42a72n20e56č45e34k 8149176973881

poslední věta - to se ptejne na MD, jestli takovou celodenní jízdenku do svého univerzálního tarifu zabuduje.

a ten zbytek - to je přeci Váš problém, jestli preferujete nižší cenu anebo flexibilitu. tak to přeci funguje běžně. buďte rád, že máte k dispozici jak akční jízdné na konkrétní spoje, tak dražší flexibilní. a pokud Vy využíváte jen to dražší flexibilní, jiní rádi sahnou po tom levnějším akčním, protože dlouho dopředu vědí, kdy pojedou.

+2/0
17.5.2016 13:59

J71i37ř34í 47P85l94a56v42s50k41ý 9790686181209

ale ten jednotny tarif bude mnohe drazsi, nez jizdne na trase pha - ova ... takze vy si bude koupite jizdenku do prahy, a pak za nejakou akcni cenu dal do ostravy, nebo si koupite jizdenku az do ostravy za jednotny tarif, ale bude vas to stat treba dvakrat tolik penez.

+1/0
17.5.2016 13:05
Foto

J39a90n 47V66a49l56a14l76í67k 6126479900286

jestli vy jezdíte jen PH - OV tak jsou i cestující kteří jezdí i jinde...

0/−1
17.5.2016 14:57

P22a64v50e85l 81K53o93l68a77c33e92k 7831654928969

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

+1/0
17.5.2016 12:31

R70a73d55e10k 91J50a48n34a94t23a 9685416494242

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0/0
17.5.2016 12:41

O32l57d79ř82i56c65h 23J38a76n39e81č35e66k 8449316683431

to pochopitelně záleží na frekvenci spojů a třeba taky na tom, jestli je to poslední vlak ten den. ano vlaky v Zürichu na sebe opravdu nemohou a nemusí čekat, když to jede každou půl hodinu do všech směrů. stejně tak S-Bahn. a IC nemůže (většinou) čekat na opožděný regional. ale předpokládám, že na regionálních tratích s nízkou frekvencí spojů na sebe vlaky čekají.

0/0
17.5.2016 12:50

P56e71t47r 82N70e41c73h45a27n29i23c12k61ý 7863396358370

Další zajímavostí je, že celodenní jízdné v koupených zónách se rovná dvojnásobku jednosměrného

0/0
18.5.2016 11:00

M37i18c69h35a85l 19P49a14s59t26o33r61e68k 4224660598908

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

+2/−4
17.5.2016 12:02

J98i96ř92í 52P84l74a19v51s82k30ý 9940186631379

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

+2/0
17.5.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.