Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63e34t55r 94K40l71a93u12d23a 5238500354790

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

+7/0
17.5.2016 15:03

O65l77d23ř34i64c56h 80J70a17n11e90č46e74k 8939696613631

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

+3/−2
17.5.2016 15:44
Foto

D85a20v16i35d 18H70o30m59o90l70a 4902392799353

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0/−1
17.5.2016 14:41

J69i98ř24í 69E64r91b21e75n 1483554656287

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

+2/0
17.5.2016 19:04

M97a78r67t17i97n 56K85a59r21á26s40e98k 9178933688218

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

+2/−2
17.5.2016 14:21

T81o70m89a31s 11N71o38v81o81t30n31y 1701764686255

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

+1/−4
17.5.2016 14:24

J42a46n 13V53a49l32a85l65í10k 6306419390226

jedná se též aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem kvůli slevě...

0/−1
17.5.2016 14:48

O22l63d57ř48i60c21h 67J53a85n54e45č37e87k 8459156363271

Vy pořád máte v hlavě Praha - Ostrava.

až budou všechny tratě konkurenčně vysoutěžené a Vy pojedete z Úštěka do Jičína, tak Vám to stejně pojede jednou za 2 hodiny a dopravce si nebudete moci vybírat, v každé části trasy bude jen jeden.

+2/−1
17.5.2016 15:51

J14a77n 89V94a68l31a47l78í36k 6736789260506

proč bych měl mít v hlavě trať ph - ov tam jezdím minimálně...

ale beru to že budou soutěže na vlaky a dejme tomu každý kraj by měl jiného dopravce tudíž si nechci na každeho dopravce kupovat zvlášť jízdenky hlídat jaký dopravce má zrovna slevu atd... chci si koupit jízdenku třeba z Aše do Třince a nemusí mě zajímat že tam jezdí třeba 10 dopravců...

+1/−1
17.5.2016 16:03

O98l25d15ř37i60c50h 89J18a58n22e21č76e80k 8349446103621

melete tu páté přes deváté. nejprve píšete "aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem" - to se jednoznačně týká přímé konkurence na trati, kde jezdí více dopravců. čili Praha - Ostrava, možná k tomu v budoucnu přibude několik málo dalších. anebo denního dojíždění na traťovou časovou jízdenku, když na 'Vaší trati' provozuje rychlíky jiný dopravce než couráky. ale to není ani tak otázka pro celostátní tarif, ale pro integraci rychlíků do regionálního tarifu.

"chci si koupit jízdenku z Aše do Třince" je právě o tom koupit si jednu jízdenku, o nic víc se nestarat a moci případně reklamovat ujetý přípoj - ale ne o flexibilitě volby mezi dopravci, když v každém úseku Vaší cesty rychlíky provozuje vždy jen jeden dopravce.

0/0
17.5.2016 17:08

J30a89n 53V36a98l86a20l18í36k 6126549480436

vy víte kolik zde bude dopravců... tou jízdenkou mám na mysli že když pak budu přestupovat tak mě nazajíma jaký zrovna jede dopravce vlezu do vlaku mým směrem a jedu tedy pokud nebudu potřebovat si dokoupit místenku... když vám ujede přípoj kvůli zpoždění ale mezitím pojede jiný dopravce proč bych nemohl jet pak s ním... prostě je jedno jestli jede ČD nebo Radim ,Leoš popřípadě nějaký Lojza nebo Franta...

+1/−1
17.5.2016 17:25

J86a30n 75V76a25l74a24l86í23k 6496369520336

tou flexibilitou mám namysli že mohu jet jakýmkoliv vlakem a ne že si koupím jízdenku ve slevě na určitý vlak...

0/−1
17.5.2016 17:28

O88l44d24ř36i13c96h 81J27a73n48e46č81e14k 8649586673651

na drtivé většině tratí - konkrétně na všech, které si na sebe nevydělají - nikdy nebude rychlíky provozovat více než jeden dopravce. a pokud Vám ujede jeden rychlík, tak si většinou moc nepomůžete, když zvolíte jinou variantu, než čekání na další rychlík za 2 hodiny (např. cestu courákem po stejné trati). to jen na okraj jako ilustrace, že o flexibilitu volby mezi různými dopravci v univerzálním tarifu většinou moc nepůjde. jistě samozřejmě existují úseky, kde může - nejen Praha - Ostrava... např. i mezi Hradcem Králové a Jaroměří mohou v budoucnu jezdit červené rychlíky Pardubice - Liberec, bílé spěšné vlaky HK - Trutnov a fialové couráky Pardubice - Jaroměř.

0/0
18.5.2016 16:28

A81d80a92m 70B15e41r33n93a59u 6251227533730

Koukam, jak nekteri v tom maji jiz predem jasno. ;-D

Akorat, ze v praxi to pak funguje trochu jinak. Jako napr. v IDS, kdy jednou je vyhodnejsi jizdenka podle zony a jindy vyjde vyhodneji podle kilometru od dopravce. ;-)

+3/0
17.5.2016 15:00

O77l22d21ř72i69c81h 82J78a65n14e29č88e83k 8339936583501

při jednorázové cestě bez přestupu asi jo, ale pokud se opravdu časem vysoutěží rychlíky a Vy pak pojedete z Úštěka do Semil se dvěma přestupy se třemi různými dopravci a přitom po tratích, kde žádná přímá konkurence a tudíž ani všemožné akční slevy nejsou, tak to dost možná i bude levnější a každopádně pohodlnější, než si kupovat tři samostatné jízdenky.

+2/0
17.5.2016 15:49

J36a76n 15V18a84l76a83l66í17k 6636309640976

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

+1/−1
17.5.2016 12:58

O64l58d33ř24i32c34h 38J39a85n46e56č91e21k 8979196913491

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0/0
17.5.2016 13:04

J37a14n 14V75a91l28a93l33í51k 6456159640846

Na některé vlaky je akční sleva ale ta platí pouze pro ten daný vlak když pojedu dřív nebo později tak ta sleva tam již není a tudíž jsem časově omezen. Když pojedu na výlet tak se kvůli slevě na vlak xy nebudu vracet dřív že je tam zrovna sleva

+1/−1
17.5.2016 13:12

J15i98ř21í 57P49l97a34v84s67k45ý 9350366131529

a opravdu si myslite, ze ten jednotny tarif se bude blizit spise te akcni cene, nez te bezne ? samozrejme, ze nikoliv ...

+3/0
17.5.2016 13:13

J76a78n 97V40a37l73a94l64í20k 6716589370536

To nebude ale nejste vázán na konkrétní vlak. Čas si přeci určím já kdy pojedu tam a zpět a ne aby mě ho nařizoval dopravce že na vlak xy má zrovna slevu. Já jedu přeci někam když chci já a ne dopravce.

+1/−2
17.5.2016 13:24

J28i47ř40í 15P43l16a44v10s50k37ý 9360926201799

ale ty slevy na konkretni vlak vam muze dopravce dat stejne ... pokud ten vlak pojede v rezimu podnikatelskeho rizika, nikoliv verejne sluzby.

+1/−1
17.5.2016 13:34

J90a86n 15V79a89l33a82l67í95k 6476929380846

Psal jsem že nechci jet tak jak si určí dopravce že na vlak xy dá zrovna slevu ale chci jet tak jak chci já

0/0
17.5.2016 13:44

J85i74ř70í 46P61l83a86v61s36k40ý 9900176871729

jet klidne muzete, ale to neznamena, ze dopravce vam musi dat slevu.

+3/−1
17.5.2016 13:48

J46a42n 71V63a39l86a46l68í71k 6106919660496

Co máte pořád s tou slevou?

0/−2
17.5.2016 13:57

R48a48d56e16k 32J75a19n96a16t21a 9515506274482

Prostě Jiří Pavlík chce slevu. Nedokáže si představit, že by někdo upřednostnil o něco dražší jízdenku kvůli flexibilnějším přepravním podmínkám. Nechte ho být.

+4/−1
17.5.2016 14:04

R42a38d12e28k 27J63a92n91a60t17a 9735566944232

Pardon, "Jiří Plavský".

+1/0
17.5.2016 14:05

I32v44a83n 10H92o22l86a69s 5687897518677

Taky jsi nepochopil.

+1/−1
17.5.2016 14:38

J41a65n 24V66a61l65a32l74í93k 6286539600586

nepochopil jste vy...

0/−1
17.5.2016 14:50

O38l46d30ř31i92c22h 39J24a11n32e59č25e38k 8279826643421

pokud se bavíme o modelu Praha - Ostrava, kde vedle sebe jezdí více dopravců, tak si buďto koupíte 'akční' lístek na jeden konkrétní spoj, nebo univerzální lístek za (dražší) univerzální tarif (ke kterému stejně budete potřebovat místenku).

pokud se bavíme o situaci, kdy by na dané trati jezdil jediný dopravce na objednávku MD, který by na určité (mimošpičkové) spoje dával slevy - tak je situace úplně stejná.

Vy o současné slevy nepřijdete, pouze získáte více možností, jakou jízdenku koupit (flexibilita vs. cena - podobně jako u letadel).

0/0
17.5.2016 13:49

J45a89n 40V56a93l13a49l91í75k 6186419380606

No ale to mám na mysli, koupím jízdenku a k ní si případně koupím místenku a je jedno jaký zrovna jede dopravce.

0/0
17.5.2016 13:55

O65l21d19ř16i73c67h 35J20a40n52e31č46e47k 8539836513591

však v pořádku. a co máte proti tomu, aby si ostatní mohli koupit levnější jízdenku vázanou na jeden konkrétní spoj konkrétního dopravce anebo pro cestu se dvěma přestupy tři jízdenky - když to vyjde levněji?

+1/0
17.5.2016 14:01

J43a72n 58V65a10l69a95l26í92k 6556889730976

Proti tomu nemám nic ale jsou tu tací kteří nechápou jednotné jízdné.

0/−1
17.5.2016 14:13

R19a89d32e35k 24J27a86n76a61t71a 9545356704322

Důvod, proč toto téma a tento článek vznikl, nejsou nějaké podnákladové ceny na trati praha-ostrava (které jsou jen dočasný jev), ale potřeba definovat jednotný tarif pro vlaky v závazku veřejné služby. Což je nutná podmínka pro to, aby vyhlášení soutěží na objednávanou dorpavu nevedlo k bordelu ala Polsko.

Dlouhodobě udržitelná cena na trase Praha-Ostrava je 300-350 Kč, což zhruba odpovídá základnímu jízdnému ČD s IN25. Pak váš problém nenastane, protože koupí 1 jízdenky místo 3 se především zbavíte konstantní složky, která je v každé jízdence. To je, kromě zjednodušení pro cestující, hlavní výhoda jakéhokoliv přestupního tarifu.

+1/0
17.5.2016 13:29

J15i46ř63í 59P27l55a37v64s57k86ý 9100326481599

pokud soukromy subjekt, provozujici dopravu na vlastni podnikatelske riziko, dokaze nabidnout trasu pha - ova za dve stovky, proc by mel nabizet jizdenku nejmene za tri sta ? jenom kvuli tomu, aby si ceske drahy mohly vydrzovat tlupu zdivocelych odboraru s rezijkou v tlame ?

0/−1
17.5.2016 13:36

R49a73d96e39k 92J46a96n42a72t49a 9435936294342

Jenže on nedokáže. Ne dlouhodobě. Tak to je jen dnes a to

a) pouze na pár spojů, pouze omezený počet míst

b) pouze proto, že tu je jeden umanutý podnikatel, kterého více, než vlastní zisk, zajímá, jak zničit ostatní

c) existuje nepřímé dotace (skrze proplácení slev a uměle nízkou cenu osobní dopravní cesty, doplácenou nákladními dopravci)

+2/0
17.5.2016 13:41

J28i54ř71í 87P48l97a50v89s32k33ý 9830366441599

fajn, pokud na par spoju a na omezeny pocet mist, vinou jednoho ci dvou umanutych podnikatelu, to nizsi jizdne nabidnout lze, proc by tedy dopravci meli POVINNE nabizet to jizdne vyssi ? vcelku chapu, ze pro ceske drahy je konkurence sproste slovo na deset pismen, ale z hlediska zakaznika je stavajici situace lepsi, nez kdyby na trase pha - ova platilo nejake jednotne stanovene jizdne.

0/−2
17.5.2016 13:52

R71a75d96e59k 69J98a75n38a33t93a 9845966354752

a) nikde se nepíše, že by dopravce měl zakázáno nabízet jiné jízdné

b) celý systém se týká především objednávaných spojů

+3/0
17.5.2016 13:57

V52a26c62l84a82v 87H30a63j67e74k 3136929879

On ji nabízet nakonec ani nemusí, ale měl by umožnit na takovouto jízdenku koupenou u ČD cestovat svým vlakem.

0/0
17.5.2016 13:52

V61a34c97l87a13v 24H73a58j45e15k 3836319529

A navíc by měl a už nyní umožnit odbavení zákazníka z kteréhokoliv tarifního bodu v ČR do kteréhokoliv tarifního bodu jedním jízdním dokladem.

+1/−1
17.5.2016 13:54

O37l68d83ř71i21c20h 73J55a14n34e96č17e83k 8279956863921

jaká akční sleva?

'Včasná jízdenka' ČD není vázaná na konkrétní spoj, pouze na určité datum. tzn. 2 týdny dopředu si ji koupíte a můžete se rozhodnout na poslední chvíli, kterým spojem pojedete. pokud nejsou povinně místenkové.

např. Ostrava - Beroun Včasná bez In-Karty 379 až 479, Ostrava - Praha 199 až 279, Karviná - Beroun Včasná jízdenka neexistuje, základní jízdné činí 570. rozděleno na 3 jízdenky 306 až 386.

+1/0
17.5.2016 13:29

J18a38n 16V41a10l34a39l16í33k 6716369860496

I ta včasna je sleva a tu asi neziskam když si koupím lístek zítra neb si chci udělat výlet já si výlety na 2 týdny dopředu neplánují. Na delší vzdálenosti si kupují celodenní jízdenku za 575 a případně si dokoupím pouze místenku na konkrétní vlak a proč by nemohla existovat taková jízdenka pro všechny dopravce.

0/−2
17.5.2016 13:40

O12l88d36ř46i82c46h 41J24a47n44e19č25e49k 8249346413971

poslední věta - to se ptejne na MD, jestli takovou celodenní jízdenku do svého univerzálního tarifu zabuduje.

a ten zbytek - to je přeci Váš problém, jestli preferujete nižší cenu anebo flexibilitu. tak to přeci funguje běžně. buďte rád, že máte k dispozici jak akční jízdné na konkrétní spoje, tak dražší flexibilní. a pokud Vy využíváte jen to dražší flexibilní, jiní rádi sahnou po tom levnějším akčním, protože dlouho dopředu vědí, kdy pojedou.

+2/0
17.5.2016 13:59

J88i75ř50í 60P86l86a44v59s28k39ý 9770406211849

ale ten jednotny tarif bude mnohe drazsi, nez jizdne na trase pha - ova ... takze vy si bude koupite jizdenku do prahy, a pak za nejakou akcni cenu dal do ostravy, nebo si koupite jizdenku az do ostravy za jednotny tarif, ale bude vas to stat treba dvakrat tolik penez.

+1/0
17.5.2016 13:05

J43a49n 80V61a69l30a44l25í17k 6606559350916

jestli vy jezdíte jen PH - OV tak jsou i cestující kteří jezdí i jinde...

0/−1
17.5.2016 14:57

P73a27v62e88l 30K89o83l57a12c55e51k 7221224848859

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

+1/0
17.5.2016 12:31

R94a58d96e64k 28J15a41n84a38t38a 9895906264362

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0/0
17.5.2016 12:41

O15l30d26ř71i79c83h 14J92a47n13e23č57e94k 8239596953141

to pochopitelně záleží na frekvenci spojů a třeba taky na tom, jestli je to poslední vlak ten den. ano vlaky v Zürichu na sebe opravdu nemohou a nemusí čekat, když to jede každou půl hodinu do všech směrů. stejně tak S-Bahn. a IC nemůže (většinou) čekat na opožděný regional. ale předpokládám, že na regionálních tratích s nízkou frekvencí spojů na sebe vlaky čekají.

0/0
17.5.2016 12:50

P67e73t92r 12N93e74c69h39a42n76i61c43k83ý 7883146558290

Další zajímavostí je, že celodenní jízdné v koupených zónách se rovná dvojnásobku jednosměrného

0/0
18.5.2016 11:00

M21i63c34h84a17l 64P68a33s78t23o60r35e66k 4374710798428

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

+2/−4
17.5.2016 12:02

J76i41ř30í 32P46l55a33v68s84k18ý 9430626141369

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

+2/0
17.5.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.