Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První soukromá dálnice v Česku dostala stopku, Slováci je přitom staví

Plány na první dálnici v Česku, která by vznikla zapojením soukromého kapitálu, dostávají další zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr na firmu, která měla ministerstvu dopravy radit s dostavbou dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stát má zapojení soukromníků vyjít levněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a63r44t30i46n 53M24u34r21c83i27n76a 5338226856255

Ono by taky bylo dobre napsat proc je Slovaci stavi.

Na Slovensku je vystavba a nasledni provoz rychlostni komunikace (doposud usek R1) jednim ze zpusobu jak dostat penize ze statni kasy na ucty firem patricich lidem, co platili soudruhu Ficovi predvolebni kampan pred tim, jak se poprve stal premierem.

Jednoduse receno je to tunel podobne jako system vyberu dalnicnich poplatku provozovany soukromou firmou (v SR).

0/−1
24.5.2016 13:13

L80u27b56o70š 98U69l70r80i91c34h 5521460888864

No pán Marcina, teda vy ste rozum sám o sebe.

R1 začala stavať Radičovej vláda, Fico nastúpil do vlády tesne pred kolaudáciou stavby;-D;-D;-D

0/0
24.5.2016 14:47

M22a31r61t27i90n 79M45u73r28c73i76n74a 5858926576535

Citace z www.pr1bina.sk:

"Uznesením č. 704 z 15. augusta 2007 Vláda SR stanovila urýchlenú výstavbu vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry, kam patrí i projekt R1. O financovaní projektu R1 formou verejno - súkromného partnerstva rozhodla Vláda SR svojím uznesením č.753 z 5. septembra 2007. Na základe tohto rozhodnutia Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR, ako verejný obstarávateľ, vyhlásilo ešte v decembri 2007 verejné obstarávanie koncesie na projektovanie, výstavbu a financovanie prác týkajúcich sa rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce, Banská Bystrica - severný obchvat. Proces verejného obstarávania trval rok a jeho výsledkom bolo vyhlásenie konzorcia vedeného spoločnosťou VINCI Concessions za vybraného uchádzača (preferred bidder). Koncesná zmluva bola uzatvorená 23. marca 2009 medzi Slovenskou republikou zastúpenou Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a víťazným konzorciom GRANVIA, a.s., ktorého akcionármi sú VINCI Concessions a Meridiam."

Rozhodnuti o vystavbe a provozu cesty R1 formou PPP (5. zari 2007) i podpis koncesionarske smlouvy (23. brezna 2009) ucinila prvni vlada Roberta Fica.

Radičovej vláda byla v urade od 8. července 2010 do 4. dubna 2012.

Patrne si na to uz nepamatujete. Neni divu, protoze levicovy volic si obvykle pamatuje jenom do pulnoci predchazejiciho dne.

0/0
30.5.2016 15:12

Š93t15e37f43a14n 37B13u23k65o88v91a62n 6371210119763

No Radičovej vláda naopak dva pripravené PPP projekty na výstavbu diaľnic zrušilo, čo jej mimochodom Fico po opoätovnom nástupe k moci v roku 2012 tvrdo vyčítal a vypočítal že zrušením týchto projektov sa spomaliva výstavba diaľnic o 4 roky. R1 Pribina bola v čase zmeny vlády v takom štádiu, že sa zataviť už nedala.... Napriek tomu ale práve táto vláda tiež uvažovala o výstavbe diaľnic cez PPP - len cez iné (na iné strany napojené) firmy - čo ale zhatili predčasné voľby....

0/0
31.5.2016 21:25

R44o33m71a94n 24S15m30a16t79a17n97a 6825922337838

To je ale nezmysel. PPP výstavba v Bratislave je kvôli tomu, že ide o 5. najbohatší región v EU a eurofondy tam nemôžu byť čerpané. A potom preto, že ten obchvat je potreba postaviť čo najskôr, pretože sa Bratislava rozvíja takým rýchlym tempom, že to štát nestíha ani staviať, ani financovať. Len za posledných 5 rokov sa na Slovensku postavilo a dalo do užívania vyše 130 km diaľníc a rýchlostných ciest. A to pekne drahých a geologicky komplikovaných. PPP je jediná možnosť, ako dobehnúť ten ekonomický a infraštruktúrny deficit zo socializmu, aby sme sa konečne priblížili Rakúsku a iným vyspelým krajinám.

+1/0
24.5.2016 16:05

L77u32c48i39a46n 18P55a81p83a28z48i60a12n 5864817451165

Zkušenosti ze zahraničí jsou jasné, soukromá dálnice vyjde vždy dráž než když to financuje stát rovnou a přímo. Jen se vytváří kouřová clona a iluze, která následující generaci přijde velmi draho.

0/−1
23.5.2016 22:18

R72o98m40a61n 30S62m38a88t84a31n62a 6965392307308

Ide o čas. Východné Slovensko sa potrebuje spojiť so Západom. Ukrajina ten región nepotiahne tak, ako Čechy Nemecko.

0/0
24.5.2016 16:07

Š41t14e24f39a88n 80B63u68k87o50v87a76n 6751530289283

Z ktorého zahraničia sú tie skúsenosti?

Pokiaľ štát nemá peniaze a nemôže si dovoliť zobrať pôžičku kvôli pravidlám EÚ (povolený deficit), alebo mu investori nedôverujú, tak je PPP pre štát výhodnejší. Naviac ten štát počas celej doby splácania nerieši starostlivosť o diaľnicu - takže ak firm aniečo pri stavbe pokazí, tak si to musí opraviť hoci aj o 10 rokov... Čo pri financovaní štátom nehrozí, nakoľko záručná doba je DVA roky, takže všetky opravy hradí štát.

0/0
31.5.2016 21:28

L97u70b90o20š 92U92l32r57i69c19h 5501610858914

Čo má na súkromnej diaľnici robiť polícia? Vyberať pokuty za rýchlosť a posielať ich súkromnej firme, a následne zaslať faktúra za výjazd a časovú mzdu?;-D;-D

Štátny hasiči si za každý výjazd učtujú poplatok podľa zásahu, buď štátu, alebo právnickej resp. súkromnej osobe.

Súkromná firma, ktorá má vzťah so štátom vrámci PPP si všetko platí!

0/−1
23.5.2016 15:09

M84i53r96o27s29l96a72v 51Z56i35k18m40u51n20d 6428852627448

Nicméně na "soukromé" dálnici bude fungovat "státní" dopravní policie a "státní" hasiči. V rámci tržní ekonomiky by za tyto služby měl soukromník platit a to z vybraného mýtného. Žádné "šedé" mýtné ... tedy jakýsi státem poskytovaný paušál ...

0/0
23.5.2016 14:49

V65á13c64l35a47v 19K36o48p81t66a 4694783402

no pak bude mýtné vyšší, je to jednoduché anebo stát dojde ke zjištění že kapacity hasičů a policie na to stačí a radši bude platit menší mýtné. Ve státech to taky tak funguje a nejsou žádné problémy.

0/0
23.5.2016 15:40

M11i81r95o64s43l78a57v 34V30e54r55n23e65r 3126626507210

Tak vime, jak to bude u nas, po 25 letech stat odkoupi znicenou dalnici za vic, nez kdyby ji znova postavil...zadny iluze.

+2/−1
23.5.2016 12:23

L25u83b56o16š 94U82l36r58i16c87h 5901800258164

PPP projekt je špecifický tým, že 25 sa diaľnica spláca, vlastník ju po celú dobu udržuje v 100% stave za vlastné, a po 25 rokoch ju prevedie bezplatne štátu v 100% stave so zárukou na 2 roky.

0/0
23.5.2016 13:59

L81u77b94o16š 57U55l54r97i17c15h 5201450578184

PPP R1 z Nitry do B.Bystrici musí vlastník dohliadať aj na nehodovosť, ak nehodovosť presiahne dohodnutú hranicu, vláda za ten rok nezaplatí ani cent. Takže tá údržba je pre vlastníka nevyhnutná.

+1/0
23.5.2016 14:04

J22a81n 17B72u96b69i51k 9852321342167

jest třeba si uvědomit, že tenhle stát vlastně ani dálnice v poslední době stavět nechce a že tohle, stejně tak jako lamentace nad propadlým hodnocením EIA jsou jen tanečky pro voliče. Je to totiž moc odborné práce kterou neumí a ani nechce umět.

Hlasy voličů se dají lépe získat rozdáváním peněz v dotacích a jakýchkoliv dávkách.......Rv

+1/−1
23.5.2016 11:44

K98a68t16e37ř89i65n53a 14S48l73a45v70í94k14o94v65á 6263755510943

Nakonec to dopadne tak, že stát bude pravidelně platit a řidiči budou jezdit 20 let po tankodromu. Než se udělá nějaká analýza stavu, prožene se to soudem tak uběhne 20 let a firma už nebude dávno existovat.

+1/−1
23.5.2016 11:43

J59a34n 28B46u33b80i27k 9822551642947

to je otázka kvalit příslušných ustanovení smlouvy. Jenže......

0/0
23.5.2016 11:45

P55e69t10r 58N86i48v70n26i48c66k41ý 3192444755207

Ťok neumí ani vysoutěžit nové mýto, které už stojí a funguje, přičemž měl DOST času od jeho nástupu na ministerstvo to udělat. Teď chce stavět nové dálnice, což je nesrovnatelně náročnější projekt. Fakt si myslíte, že na to má schopnosti?

+5/0
23.5.2016 11:03

P21a67v12e13l 34M19o79r38a56v73e50c 3682139182478

Co taky čekat od ministerstva řízeného Ťokem, který nechal ze Skansky odtéct hezké milionky bokem a na MD je nejlepším jeho počinem zrušení nesmyslné vodácké vyhlášky kteoru sám prosadil.. (ještě čekám kdy zruší změnu pravidel silnič. provozu kvůli nesmyslu s předností na kruháči..)

+3/−1
23.5.2016 10:52

V69i58k83t77o89r 10N94á55r17o27ž54n58ý 3129382288

Nevím. Jednou jsem se bavil s kolegy z Polska , kde s tímto jsou velké zkušenosti a všichni mi říkali , že očekávání bylo úplně jiné. Tyto dálnice se v Polsku vyznačují tím, že je na nich super drahé mýto. Respektive každý soukromý subjekt , který do toho půjde na tom bude chtít vydělat ...narozdíl od státu..

0/−2
23.5.2016 10:51

L25u82b69o23š 69U59l80r51i39c85h 5741410538834

To čo píšete nie je PPP projekt ale súkromná diaľnica, a to je podstatný rozdiel.

Ak sa jedná o PPP projekt nikto si to nevšimne, zaplatíte diaľničnú známku a jazdíte.

+1/0
23.5.2016 14:10
Foto

J46i79ř67í 18B10a95b81i34n65s85k20ý 7267229938851

jsem rodák z Teplic a když jsem šel do první třídy začínala se plánovat silnice z Teplic do Prahy , potom už to měla být dálnice no a dnes je mi 61 let a dálnice z Teplic do Prahy pořád není dokončená ;-D

+3/0
23.5.2016 10:44
Foto

J79i59ř77í 10B38a58b66i98n88s48k87ý 7877179538911

důležité je že se nestaví , neustále se plánuje a jedná , stavba kilometru dálnice za miliardu a pokud možno ten kilometr stavět cca 40 let to je naše spicializace :-) není důležitá ta silnice , důležití jsou lidé kteří neustále jednají a jednají a jednají a až to projednají najde tam nějaký ochránce vzácného brouka nebo čolka a vše začne od začátku :-)

0/0
23.5.2016 10:40

A24d68a50m 70W70e47i86s50s 2123417459891

...nedívejme se na východ,zejména ne na Slovensko...

...už by to mělo navždy skončit...

...1000 let jsme s nimi neměli nic společného,posledních pár desítek let s nimi byly pouze starosti...

0/−8
23.5.2016 10:38

J26á82n 13K52o46t86ú64č 2596354968416

Odveci. Slovensko bol len príklad. Na Slovensku sme PPP nevymysleli.

+3/0
23.5.2016 10:46

M25a35r78t80i77n 68N21i17t74r80i73a71n50s74k50y 2335483918192

Dobrý deň pán Weiss, kľudne sa pozerajte LEN na západ. Práve teraz je vidieť ako to s nami (V4) západ myslí "dobre".

Veľa šťastia...

+4/−2
23.5.2016 10:51

A74d67a91m 67W49e25i85s94s 2503117529931

...V4 je k ničemu...pouze Poláci za něco stojí...

0/−2
23.5.2016 12:14

P66e27t37r 35U45l90l65m18a81n89n 2337708197522

Další zrušená soutěž tohoto ministerstva. Myslím, že kdyby se zrušilo ministerstvo, nikdo by si toho ani nevšiml.

+4/0
23.5.2016 10:16

M21i61c77h95a63l 25D66i26v31i72š 3321678393641

No nevim no, staci mi soukrome dalnice v Italii, kde za prujezd do stredu italie clovek zaplati necelych 5tis Kč je na mytnem za jednu cestu.

+1/−2
23.5.2016 10:13

J90á72n 70K15o31t85ú16č 2546234488146

Z vášho príspevku je jasné, že netušíte o čom je PPP. Talianske diaľnice nie sú PPP, sú súkromné. Ďalej, PPP je len všeobecný pojem, nehovorí nič o tom, ako sa bude vyberať mýto. To všetko musí byť stanovené v zmluve. Na slovenskej PPP diaľnici sa žiadne extra mýto nevyberá, ale jej vlastník dostáva podiel z mýtneho pre kamióny a z tržieb za diaľničné známky.

+3/0
23.5.2016 10:49

M41i81c82h37a84l 44D31i58v95i14š 3341278543471

Aha, dekuji za vysvetleni :)

0/0
23.5.2016 11:36

M36i36l49o94s63l13a77v 61D11v27o18r29a27k 4486328467662

I pres obecne spatny stav ceske infrastruktury zastavam nazor, ze infrastruktura by nemela byt privatni

+2/−1
23.5.2016 10:08

J47á38n 90K31o42t82ú88č 2466384118196

Toto je síce privátny model, ale s jasne stanovenými pravidlami, a navyše po 25 rokoch pripadne štátu. Nevidím v tom problém. Mne sa to zdá lepšie ako zvlnená diaľnica do Ostravy. Tam zhotoviteľ dostal prachy a viac už ho netrápi

+1/0
23.5.2016 10:45

J42o60s66e54f 26K67a94r58f65í58k 7582455366790

Nebylo by od věci podívat se kdo v ÚOHS sedí. Tedy kdo tam z předchozích vládních stran dostal teplé místečko:-P

+1/−1
23.5.2016 9:57

A80n65t28o65n26í81n 35N59á46d85v88o62r26n92í53k 1607582352124

nemám nic proti PPP ale jedna věta mě zaujala: "Po 25 letech firma tepnu předá v bezvadném stavu státu." Na ten bezvadný stav a hlavně na to jak se to bude posuzovat jsem docela zvědavý

+4/0
23.5.2016 9:45

J28o49s59e62f 13K59a53r72f79í17k 7872925636510

Si jako myslíte, že tak dlouhé garance někdo bude držet? To alespoň 10x změní majitele či rovnou zkrachuje;-)

+3/0
23.5.2016 9:59

M69a79r21t28i82n 82K23r80a65l 7623500113157

Naši socani by se měli jezdit učit k chorvatským socanum. Ti za par let vystrihli dálnice ze Zagrebu do Splitu a z Karlovace do Rijeky jednim z nejobtížnějších terénů v Evropě.

+1/0
23.5.2016 9:32

P15e98t33r 42N67i60v40n16i65c61k65ý 3382614795397

Naopak, jedním z nejsnažších terénů - homogenní vápenec.

0/0
23.5.2016 9:34

M64a59r95t90i30n 21K14r27a55l 7883310123837

Hm, tak to se omlouvám, nejsem stavař. Mosty,tunely a ražení trasy v kameni je snazší, než vést dálnici českou loukou?

0/0
23.5.2016 9:39

J83o70s64e75f 68K78a23r31f19í59k 7822245146370

Tak když vám neujíždí podloží a při ražbě na vás nepadá nadloží...

0/0
23.5.2016 10:00

J68á22n 56K86o93t15ú31č 2416454118826

Ale to chorvátske mýto už také úžasné nie je :)

0/0
23.5.2016 10:44

F46r22a54n37t53i80š82e11k 76M41o25s15s 8342833319139

A v čem je ten terén jako obtížný? Že tam je občas tunel?

Naopak, postavili rovnou dálnici v homogenním terénu, kde okolo nejsou žádné vesnice a nikdo s dálnicí neměl problém. To se to pak staví ...

0/0
23.5.2016 13:26

R47a65d53e96k 91N58o64v98a65k 9474493939770

Tak neměli problém s pozemky, se zvířátky a přísunem peněz.

Teď mají sice dálnice ale neopravují je, protože jejich ŘSD je v krachu, nedokážou totiž ani údržbu ani novou výstavbu utáhnout.

Za deset let budou mít sice dálnice napříč Chorvatskem, ale ve stavu D1 před modernizací

0/0
23.5.2016 13:29

J25o81s25e94f 79T12r88n35k98a 9189602257539

Proč by někdo chtěl z vlastních peněz stavět veřejnou dálnici? (no určitě to nebude kvůli zisku:-))

+1/−9
23.5.2016 8:53

V46á60c23l43a85v 59K14o58p82t43a 4804783922

no a kvůli čemu teda?

0/0
23.5.2016 9:43

J28o32s83e28f 29K29a95r25f35í72k 7422715686490

No přece k láce k vlasti ne? ;-D;-)

+1/0
23.5.2016 10:05

D91o22m66i45n46i76k 15A27d47l51e14r 4620434731222

Slovenské PPP není nic jiného než tunel na státní kasu. Okradení státu ve stovkách mil. €. Toho si je vědom každý, kdo se k tomu přiblížil. Jen SK prokuratuře a policii je to jedno. Buďme rádi za "obyčejné" kartely.

+7/−4
23.5.2016 8:33

V41á47c43l25a86v 82K65o51p79t88a 4404283372

nevím jak na slovensku, ale tohle funguje ve světě dost dobře. méně korupce, menší byrokracie a menší zadlužení.

+5/0
23.5.2016 8:39

J21o87s79e70f 27T19r21n45k25a 9979442127869

Nefunguje to dost dobře - je to nejkrajnější nouzové řešení, které pouze odhaluje neschopnost a neefektivitu ministerstva dopravy.

0/−6
23.5.2016 8:55

P11e84t41r 24N65i84v32n12i92c34k98ý 3562804665357

Co přesně mysíš tím "dost dobře"? Prosím detaily a ekonomická čísla + srovnání s klasickým modelem.

0/0
23.5.2016 9:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.