Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a30n 96Č87e93k55a64l 7489185824684

Samozřejmě, že zastánce aut nechce mít konkurenci, znamenalo by to míň dálnic...

0/0
17.7.2016 15:20

J51i38r10k66a 88D93v32o35ř16á21k 4815340493628

Kamenné silnice nejsou pro Rakousko-Uhersko důležité. Chce je Evropa.

;-D

+2/0
8.6.2016 14:12

M56a46r98e32k 52B27e77n85e49s 9913136166

Svycarsko je mensi a zeleznice se stavi, rozsiruje... Rychlovlaky jezdi. Tohle je klasicka CZ. Utrati se rozpocet za studie, takze se nakonec nebude stavet, protoze nebude za co. A rozehravaji se manipulacni hry s fakty: "Nema cenu investovat do neceho, co lide nepouzivaji. Ale proc? Protoze nemuzou pouzivat neco co neexistuje! Aha. To je jedno, stejne napiseme ze to nepouzivaji."

+3/0
8.6.2016 6:09

P73a94v49e41l 47K24o19c51i88a11n 1522980496897

Provozní model RS 1 počítá s rychlou vrstvou (ke 300 km/h) která by dala bez zastavení Praha Brno za 55 minut a s pomalejší vrstvou (dejme tomu 200 km/h), která by obsluhovala mezilehlé zastávky. Podobně to chodí i na německých VRT.

+4/0
2.6.2016 5:53

M52a55r18t81i70n 48R71u48z40i97c28k49a 1852398506737

To je hloupost, VRT v CR smysl ma, predevsim pro spojeni velkych mest a aglomeraci, Praha-Brno - samozrejme bez zastavek, max. jedna mezistanice Jihlava jako regionalni centrum, kde by nezastyavovali vsechny vlaky, Brno-Ostrava, Plzen-Praha a Praha-H.Kralove... a tak jak je v clanku zmineno, jsou mesta pobliz CR v dojezdove vzdalenosti, Viden, Drazdany, Katovice...

Dale se neda moc souhlasit s tim, ze jsou drahe, stavba neni o moc drazsi nez stavba nove zel trati na 200km/h, navic koridory jsou v nekterych relacich uz i pretizene regionalni dopravou a nakladni dopravou - kde naopak nas brzni propustnost takovych trati...

Dalsim poznatkem je rychlost prepravy a cena jizdenek, obecne ceny jizdenek jsou vysoke a u rychlovlaku se mohou blizit i letenkam, pokud konkuruji leteckym linkam, vedle nichz jsou casto i rychlejsi prave vlaky. Rychlost na tratich je vhodne stavet i na 400km/h, to ale neznamena, ze vlaky budou vzdy jezdit touto rychlosti, treba expres Berlin-Praha-Viden-Budapest, muze mit jen jednu zastavku v CR, ale diky navazne doprave tak muzete byt mnohem rychleji v Brne s prestupem ve Vidni, nez po soucasnem koridoru, stavet ji uz predem pouze na 200km/h... to naopak muze jet vlozeny courak se zastavkami v Jihlave a v Brne...

Samozrejme, ze tyto vlaky nebudou vyuzivany k tomu, aby si clovek zajel kazdy tyden na veceri nebo do divadla v Praze, taky nepoletite letadlem nekam jen na veceri... ale dojizdeni za praci na jednani, na dovolene, muze byt velmi atraktivni a muze to byt i levne, i v te cine, japonsku, nemecku, francii jsou pres vysoke ceny vlaky plne... Srovnava se tu nesrovnatelne.

+4/−1
1.6.2016 12:30

M52i59l73o84š 87Ř57e40h65á78k 8446208397215

Problém je, že nemáme tři země, ale 14 krajů. U vysokých rychlostí jsou krajské snahy po sebeuplatnění nevhodné. Tři stanice (Praha, Brno, Ostrava) by byly přiměřené.

0/0
8.6.2016 7:11

R67a44d55e32k 12N36o35v39a40k 9204423669120

Když podle autora budeme dostavovat koridory na 200km/h, doprava se nezryhlí.

Na koleje se nevejde víc vlaků jako na dálnici a pomalejší budou stejně brzdit ty rychlejší.

VRT je potřeba nejen pro mezinárodní spojení, pro vnitrostátní také, ale lze na novou trať poslat i rychlíky do 160km/h, které tak uvolní místo na koridorech pro pomalou, ale levnou nákladní dopravu, která dne téměř nemůže po přetížených koridorových tratích přes den jezdit, neboť by ji svou pomalostí blokovala.

+2/0
1.6.2016 9:48

J55i19ř43í 28Z74a33t21l48o37u10k49a74l 3158649961766

Je to rozšířený omyl, že vysokorychlostní trať při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měla smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená.

+1/0
1.6.2016 8:08

M26a90r14t61i18n 28R40u82z92i62c36k23a 1482228296637

I pomalejsi vlaky by nemeli mit tolik zastavek v malo zabydlenych regionech,... to nedava smysl, ale navazna doprava musi byt rychla a opravdu navazna...

+1/0
1.6.2016 12:33

J52i30ř55í 84Z56a45t25l44o16u10k28a17l 3558829371316

Koukám, článek plný nesmyslů. Jeden příklad za všechny: "A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti."

Doufám, že příště navrhnete zrušit také všechny zastávky na trati z Prahy do Pardubic. K čemu jsou přece zastávky na trase rychlíků a IC/EC vlaků?

+1/0
1.6.2016 8:04

J69o41s62e93f 50H62á50j46e89k 6138450809692

Kdepák my nepotřebujeme kvalitní a rychlé spojení se zbytkem Evropy... my jezdíme vlakem jen do Bíteše... Achjo:-P

0/0
31.5.2016 20:19

I83v34a88n 86D29o21l61e44ž51e91l 5682555879263

Glosa autíčkářského autora?! To je jako kdybych já začal rozdávat moudra o autech,kterým nerozumím.

K těm jizdenkám:

Milán - Řím FR 29€ (2tř.)/39€ (1.tř)

Mylhúzy - Lucemburk TGV (20/25€)

Hranice CZ/D - Kolín n.R. ICE (19 €, 14,75 € s Bahncard 25)

Hranice CZ/D - Kodaň (39€, 29€ s Bahncard 25)

Údaje které autor glosy uvádí jsou ceny systémem přijdu/jedu

Ano potom jsou jízdenky drahé,takto ale cestuje minimum cestujících.

+4/0
31.5.2016 10:49
Foto

M12i28c21h74a47l 79G98a90n77d79a65l69o11v66i15č 7478659411780

Naprosto s autorem souhlasím. Rychlovlaky v ČR nepotřebujeme, jsou mnohem důležitější věci.

+2/−12
31.5.2016 1:15

P62e45t25r 92S28p67o62r25e68r 6353893696342

Jistě! Kanál Dunaj-Odra -Labe. Od Palackého mostu bude jezdit rychloloď do Blavy. ;-D

+6/0
31.5.2016 8:34

M93i73c33h43a71l 90B69e43n88e83š 6429208172626

Je opravdu trapné, když se úvahy o VRT v Česku zúží na diskuzi na téma, jestli má smysl, aby vlak jezdil z Prahy do Brna 300km/h. Jak už napsali dole jiní diskutující, tady vůbec nejde o spojení Prahy a Brna, ale napojení této země na evropskou síť VRT.

Nechápu, proč pořád někdo řeší spojení Prahy a Brna. Občas si říkám, že je to zakuklený pragocentrismus, kdy mnozí Pražáci na vše pořád koukají, jako že každý se potřebuje dostat do Prahy, ale neberou v potaz, že sami chtějí taky do Mnichova, Berlína či Vídně.

Hlavně si uvědomme, že pokud tohle nezvládneme, tedy napojit se na evropskou síť, dáme si sami ránu do zad, protože tohle je už druhé selhání, pokud jde o dopravní obslužnost Česka. Tím prvním byl totálně nezvládnutý rozvoj pražského letiště ruku v ruce s ČSA, kdy jsme promrhali šanci mít doma významný letecký hub. Dnes je tak v Praze de facto regionální letiště, kde nyní oslavují "už" pátou linku na jiný kontinent, zatímco v Mnichově nebo Vídni jich mají, že se toho ani nejde dopočítat. A pak podporujme turistický ruch v Česku a velký byznys v Česku, když tato země je odříznutá od zbytku světa.

+12/−1
30.5.2016 23:25

M50i60r76o45s54l13a23v 19G62r66o12s27s56m79a27n83n 8322529894

Cestuje se z Prahy více do Brna, nebo do Mnichova? Z Kölnu do Frankfurtu, nebo do Paříže?

0/0
31.5.2016 0:42

M95i45c16h91a80l 13B93e50n18e29š 6559408602176

Cestuje se po D1 z Prahy více do Průhonic nebo do Brna. A má smysl mít silnici na rychlost 130 km/h pro cestu z Prahy do Průhonic? Kolik času se tím ušetří? Nestačila by tam silnice na 90 km/h?

Ano, chápu, co naznačujete. Ale je potřeba se dívat i trochu dále. Napadlo by někoho před 50 lety, že se bude běžně dojíždět za prací denně autem třeba 50 i více kilometrů? Navíc nepodceňujme faktor dostupnosti našich měst pro zahraniční turisty a byznysmeny. Zpravidla až osobní zkušenost člověku ukáže, jak strašně jsme znevýhodněni tím, že jsme takto odříznuti.

+7/0
31.5.2016 1:37

M59i98r74o18s57l53a25v 30G80r64o70s76s68m73a23n63n 8712109204

Jelikož více lidí jezdí mezi Prahou a Brnem, než Prahou a Mnichovem, jsou pro nás důležitější vnitrostátní rychlá spojení, stejně jako v Německu. Když postavíte VRT do Mnichova, větší frekvence bude z Prahy do Plzně než do Mnichova. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+2/0
31.5.2016 7:45

D67u27š66a15n 53M84o64u51r18e72k 7102427207711

Ano, v Čechách raději vylijeme s vaničkou vždy i dítě..

Jasně že 300km/h je u nás celkem na nic, ale už 200km/h je v Evropě téměř standardní rychlost a pro spojení Prahy s Moravou nebo jihem Čech by byla zlatá.

Ono jde totiž o to, jaká je reálná průměrná rychlost vlaku.. Na VRT by se těch 200 jelo všude a z Phy v Brně bychom byli za hodinu.

Jenže u nás se už dvacet let slabomyslně lijí desítky miliard do koridorů ve stopě z 19. století a mlží se léta tím, že prý jsou "až"na 160 km/h. Reálná rychlost např. celého úseku Brno-Česká Třebová je přitom 90 km/h !!

S takovýmhle myšlením budeme jednou nohou v 19. století napořád.

+4/0
30.5.2016 22:33

R66a49d29e27k 19J23a93n45a79t24a 9355366194352

Ovšem postavit v terénu ČR novou trať na 200 km/h je nákladově zhruba stejné jako postavit novou trať na 300 km/h. To mnoho lidí odmítá pochopit.

Staré tratě přestavět na 200 km/h nejde. Jsou klikaté. Jsou v údolích řek. Jsou těsně kolem nich města a vesnice. Ostatně proto po koridarizaci není všude ta 160 a mnohde zůstalo 100 či dokonce 80.

+10/−1
30.5.2016 22:37

R35o75m94a65n 83J40e49s48c42h42k68e 9638725887735

Nemám pocit, že nejstarší tratě Břeclav - Brno a Choceň - Praha by byly klikaté. Také Břeclav - Ostrava je směrově i výškově na 200 km dobrá.

0/0
31.5.2016 20:18

J22o17s63e37f 65H95á17j73e44k 6538900969732

A co všechny žel. přejezdy? A trasy blízko obcí? Maličkost? Těžko...:-/

0/0
31.5.2016 20:30

R80o85m89a28n 57J54e25s82c96h15k76e 9368415277105

Na D1 staví nové mosty. SŽDC nestaví NIC. V roce 1953 otevřeli soudruzi novou trať Brno - Havlíčkův Brod. Všude podchody a nadchody. Jediný úrovňový přejezd je Tišnově. V letech 1996-99 stavěli koridor Brno - Česká Třebová. Úzké a utopené nástupiště a úrovňové přejezdy .

0/0
31.5.2016 21:43

D85u84š49a58n 30M55o16u12r28e72k 7802697387681

Souhlas. Nemluvě o tom, že máme u nás i takové perly, jako trať z Prahy na Liberec, kde rychlíky jezdí tryskových 55 km/h, do Turnova jedou 100 minut. Zatímco po souběžné dálnici to trvá třetinu...

To už není ani 19. století, ale železniční pravěk.

+5/0
30.5.2016 22:44

R31a30d39e48k 51J74a60n55a77t45a 9255436574382

Ještě dodám, že s tratí s vmax 200 nebudete z Prahy v Brně za hodinu.

Trať nikdy nepovede podle pravítka, takže bude delší než 200 km.

Vlak potřebuje určitou dobu na rozjezd a zastavení.

Vlak bude mít nejspíš omezenou rychlost, dokud bude ve městě, protože hygienici.

Vlak rovněž potřebuje v grafikonu nějakou rezervu, aby nástup školní třídy jedněmi dveřmi nebo mimořádně snížená rychlost na jednom místě po trase nezpůsobila zpoždění na zbytek trasy.

A v neposlední řadě, v integrálním taktovém grafikonu je vhodné mít jízdní dobu spíše 55 minut než 60 minut. Aby dobře vycházely přípoje.

+2/0
30.5.2016 22:47

J20i58ř60í 38H64r89a72d57e68c 2514472531346

Já hlavně nechápu, že se prakticky nemluví o spojení Praha-Mnichov. Dva bohaté regiony, zdánlivě kousek od sebe, ale bez přímé dálnice a s pomalým vlakovým spojením. Rychlovlak na této trase by byl podle mě plný pořád. Cestující za byznysem, turisti, spousta Čechů by to využívala kvůli mnichovskému letišti. Trochu se divím, že na to Německo netlačí, spousta německých firem posílá zaměstnance do Prahy, takhle by to měli mnohem jednodušší. Jinak vrt Praha-Brno (se zastavením v Jihlavě třeba jen jednou dvakrát denně) má smysl taky, ale bojím se, že se o tom bude planně diskutovat dalších dvacet let. Myslím, že i trasa Praha-Brno-Bratislava by měla hodně zákazníků.

+8/−1
30.5.2016 18:45

T78o87m10á84š 72Z54e53m37a82n 3555968914745

Dálnice Praha - Mnichov existuje už pár let.. ta na Berlín a Vídeň nám chybí..

Vlak 2x denně na Brno by dost nahrával autu - jednak nevyjíždíte z nádraží a nejedete na nádraží a hlavně když nevíte kdy jednání skončí, tak se spolehání na 2 spoje nevyplatí.

+1/0
30.5.2016 18:54

M35i34r39o70s23l14a22v 58G72r17o23s30s40m72a78n57n 8722709964

Ale proč jen 2x denně? Dnes jezdí vlaky Praha - Brno každou hodinu. A to nepočítám pomalejší zastávkové rychlíky přes ČT a HB.

0/0
30.5.2016 19:04

J14i31ř35í 75H89r45a40d70e13c 2834812741146

Já jsem měl na mysli, že by vlak dvakrát denně zastavil v Jihlavě, přímá linka do Brna musí jezdit samozřejmě častěji. Přímá dálnice Praha-Mnichov neexistuje, dá se tam dojet po dálnici, ale je to oklikou. Tím ale neříkám, že by se měla stavět, ale právě rychlovlak by tam byl super. Na Berlín kromě krátkého úseku, který se snad vyřeší rychle, přímá dálnice vede, stejně jako solidní vlakové spojení. Neříkám, že dálnice na Vídeň není potřeba, ale jestli se bavíme o rychlovlaku, trasa Praha-Mnichov by podle mě byla okamžitě obrovsky úspěšná.

+1/0
30.5.2016 21:15

M41i71c24h47a33l 39B79e34n48e22š 6309258912706

Souhlas, VRT Praha-Mnichov by v tomto okamžiku byla zlatým dolem. Nicméně nepodceňujme ani směr Vídeň. Je totiž třeba se dívat do budoucnosti a tam bude časem určitě důležité taky spojení směrem na jih a jihovýchod. Nicméně já si pořád myslím, že i z finančního hlediska je nejreálnější trasa Varšava-Lodž-Katowice-Ostrava-Brno-Vídeň, kde nám terén docela i přeje. A já se modlím, aby nám potenciál té trati docvaknul dříve než Slovákům, protože pokud tu trasu dříve udělají oni (byť mají k tomu horší podmínky), u nás nebude mít už takový smysl a výhody pak budou mít oni.

+2/0
30.5.2016 23:33

J51i24ř80í 58H35r82a35d94e69c 2144972621806

Já bych se rád mýlil, ale potenciál VRT v ČR ještě dlouho nedocvakne nikomu zodpovědnému. Myslím, že Katowice-Vídeň, Praha-Brno-Bratislava a Praha-Mnichov by pro naši zemi bylo vynikající řešení. A jak jsem obecně proti dotacím, věřím, že na tohle by bylo možné a vhodní získat peníze z EU. Plus dálnice na jih Čech, na Vídeň a z Hradce Králové do Olomouce, to bych považoval za minimum pro ČR jako moderní zemi.

+1/0
31.5.2016 6:29

J76a73n 50N54o87v35á47k 7265974108637

Ale i tak mezi Mnichovem a Prahou bude cestovat vždy o řád méně lidí než mezi Prahou a Brnem

0/0
31.5.2016 0:31

J20i48ř41í 26H79r81a23d55e74c 2534682281876

Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné. Zatímco klientela mezi Prahou a Brnem bude ze značné části využívat pomalejší spojení, klientela mezi Prahou a Mnichovem si bez problému připlatí za VRT. Já jsem laik, možná se pletu, jen mě prostě překvapuje ignorování této varianty.

0/0
31.5.2016 6:32

J13a32n 49N30o16v76á54k 7435344758987

nejsem si jistý jestli si uvědomujete jaký rozdíl v počtu lidí tam je. Bavoráci na nás kašlou, maximálně sem jedou jako turisti a ty zbylé čechy dnes zvládá odvozit pár autobusů a motoráček. Aby se VRT vyplatila tak musí být skutečně plně vytížená.

Zajímavý šlánek o tom je na wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5)-. Kromě dvou tratí jsou všechny VRT zatrátové a musí se dotovat. Cena stavby v čr by byla řádově 600miliard a i když by větší část zaplatila EU, je stejně otázkou jestli by ty peníze nešly využít efektivněji. Navíc údržbu a rekontrukci bychom už platili my, a to také budou nakonec stovky miliard.

0/−1
31.5.2016 8:38

R56a73d70e74k 36J65a33n35a25t79a 9935246434932

Ztrátové jsou i téměř všechny silnice a dálnice. Kdyby nebyly, tak tu máme kupu soukromých investorů, kteří by se mohli přetrhnout nějakou někde postavit.

0/0
31.5.2016 9:14

J78i89ř31í 84H16r15a33d14e32c 2664832121966

Praha je pres tyden plna nemecke byznys klientely a ta z velke casti prijizdi autem z Bavorska. Spousta techto lidi by klidne prijela vlakem, nez se otravovat v prazskem provozu a platit 20-40 euro za parking v hotelu

0/0
1.6.2016 5:46

M94a91r33t19i75n 24R64u26z32i17c51k79a 1472868456927

To je hodne nadnesene cislo na te wiki, VRT je dvoukolejna trat, prakticky na zelene louce, ... cenove to nevyjde draz nez rekonstrukce koridorovych trati

0/0
1.6.2016 12:42

J72a33n 37N34o85v21á96k 7635224498697

stavba tunelů a mostů se pořádně prodraží. A také vzhledem k tomu monopolům na naší dráze si k tomu výrobci dají pěkně mastnou přirážku.

0/0
1.6.2016 12:50

R93a33d69e48k 18J51a62n35a39t33a 9555846484292

"Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné."

----------

To je pořád dokola. Není důvod, proč by mělo být VRT jízdné vyšší (kromě důvody obchodního, tj. bude existovat dost lidí ochotných si připlatit). Náklady přepočtené na oskm jsou totiž nižší.

Tím, že jedete pomalu, neušetříte - i ndes mají osobní vlaky vyšší náklady než rychlíky a proto Jančura a Leoš provozují rychlíky - na osobácích by nevydělal.

+1/0
31.5.2016 11:13
Foto

P39e62t67r 23P43a36v66l45í68č39e92k 5609743725190

Možná na to Německo, resp.Bavorsko tlačí, ale trpělivost s českou byrokracií také není neomezená . . . ;-)

0/0
8.6.2016 7:02

L74u94k32á98š 47S12e70d95l34á20č62e48k 1773527857660

Tchaj-wan je rozlohou 41% České Republiky a vlaky tam jezdí 300 km/h, to samé ještě menší Belgie, taky tam jezdí vlaky 300, Nizozemsko atd.

U nás nyní jezdí vlaky rychlosti na úrovni třicátých let minulého století. Kdo nevěří, ať si zajede do muzea Tatra Kopřivnice. R^ ;-)

+22/−1
30.5.2016 18:42

R74a40d64k70o 21K57ř75i54v81á31n85e51k 7970903585640

Koukám, že na svém profilu píše pan Dvořák, že kdyby nemohl o autech psát, chtěl by je malovat.

Moc prosím pana Dvořáka, aby vlaky raději maloval a nepsal... Když o nich píše, je to podobná tragedie, jako když se o to jednou pokusila paní Spáčilová. Chce to om tématu něco vědět, diletantských komentářů máme plnou republiku.

A jak jste to, pane Dvořáku, myslel s tou slabomyslností?

Nerozumím tomu. Jdu si raději někoho slabomyslného namalovat.

+9/−2
30.5.2016 18:23

M68i61r94o21s47l92a55v 14G45r57o41s95s58m22a11n22n 8472149374

Proboha, co je to za nesmysl? Nejprve autor prokáže, že mezi Prahou a Brnem by rychlovlak jel 90 % trati opravdu maximální rychlosti 300 km/h a více. K tomu dodá, že zastávkový rychlovlak je špatně. Ale stejně napíše, že máme dostavět koridory na 200 km/h, přitom žádný takový zatím ani nemáme.

1. Praha - Brno se musí řešit novostavbu a vlaky 300 - 350 km/h bez zastavení pojedou hodinu a výrazně tak přiblíží nejen 2 největší města, ale celý východ a západ země. K tomu vyluxují část aut z D1 a uvolní koridory pro příměstskou a nákladní dopravu.

2. Zastávkové rychlovlaky obslouží Jihlavu a některá další místa, stejně jako dnes, akorát podstatně rychleji.

3. Proč by měl být provoz rychlodrah dražší než drah běžných? Vždyť vlaky pojedou rychleji a kratší trasu, takže provoz musí být logicky levnější. Jen souprava stojí více, ale ne tolikrát, kolikrát častější se na trase za den otočí.

4. Evropa budiž. Ale všude, u nás i na Západě jsou vnitrostátní frekvence lidí silnější než mezinárodní. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+10/−3
30.5.2016 18:05

J33a74n 77N65o75v52á42k 7695184658757

tak vzhledem k cenové konkurenci na trati Praha Brno by téměř nikdo rychlovlakem nejezdil protože by byl mnohokrát dražší. Bylo by to extrémě neekonomické to stavět.

A navíc kdo by to provozal? České Dráhy? No to by to dopadlo, další dotovaný propadák. Udržovat rychlovlak je samozřejmě mnohem dražší než klasický vlak. Všechny součásty jsou více namáhané a tudíž podstatně dražší. Fakt to nemá cenu stavět rychlovlak jen pro ČR.

+1/−9
30.5.2016 18:11

I77r54e37n80a 30N85e81č44a55s37o46v18á 9659743107449

I v cizině jsou rychlovlaky dražší , přesto jezdí plné...Pro hodně cest není cena rozhodující kritérium...

+2/0
30.5.2016 18:24

J58a33n 19N84o39v59á85k 7305404928837

no jo ale kolik lidí je ochotno zaplatit 80 euro za vlak? Je jich dost aby ten vlak naplnili? V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto.

0/−2
30.5.2016 18:38

R39a45d93e60k 85J95a79n81a63t51a 9305416804352

"V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto. "

--------

A napadlo vás, že rychlý vlak přivede do vlaku i lidi, co jím dnes nejezdí? Stačí se podívat na relaci Praha-Ostrava. Zde vlak předhonil auto jen mírně a už to je celkem samozřejmá volba i na služební cestu a LeoExpres namí problém prodat sedačku v PremiumClass za 1000 Kč.

---------

A pokud jsme u Praha-Brno. D1 je plná a často lidi jedou v autě sami (průměrná obsazenost auta je 1,5 člověka). Tj. máme tu dost lidí, kteří za cestu Praha-Brno dají 500 Kč jen na benzínu (ostatní náklady na auto nepočítaje). Rychlý vlak tyto lidi může nalákat, tak jako je nalákal na Praha-Ostrava.

-------

Navíc nelze očekávat, že jízdné v rychlém vlaku bude u nás stejně vysoké jako v Německu (tam jsou stejně drahé i pomalé vlaky). Bude nižší. Stačí se podívat třeba do Turecka (ano, i Turci už mají VRT). Tam jízdenka vysokorychlostním vlakem 450 km z Ankary do Istanbulu stojí 70 liber, v přepočtu 580 Kč.

+4/0
30.5.2016 20:24

M69a80r95t38i68n 98K10a51r97á21s83e56k 9898473938508

No co se tyce Ostrava-Praha, tam jde z velke casti o to, ze cesta autem je uz prilis dlouha (skoro 4 hodiny) a do toho se moc lidem nechce. Nicmene i kdyby jezdil z Brna do Prahy vlak za hodinu, tak pro spoustu lidi bude to auto rychlejsi...

Leo nema problem prodat premium i za 1000 (vetisnou je cena ale kolem 800), ale je to par desitek mist denne, pro VRT by bylo potreba prodat listky za 1000 par tisicum lidi denne.... byznys cestujici nezaplni ani jeden vagon v pendolinu, natoz VRT jendotku...

0/−5
30.5.2016 21:38

P59a88v91e97l 14Š20e42d84l32b69a94u27e79r 7178131762145

Až snad někdy bude dálnice z H. K. do Mohelnice, trasa OV - Praha se podstatně zrychlí a taky se zmenší provoz na D1. A je fakt, že když už mám auto koupené, tak okamžité náklady pro 4 lidi na cestu do Prahy jsou nižší, než vlakem, musím i připočíst MHD v obou městech.

0/0
30.5.2016 22:57

M13i94r26o49s44l63a25v 40G44r52o62s74s21m32a91n25n 8572789814

Až bude severní dálnice, lze očekávat, že železnice částečně ztratí konkurenční výhodu. Než budou VRT.

0/0
30.5.2016 23:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.