Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a19n 41Č67e28k52a58l 7339295984914

Samozřejmě, že zastánce aut nechce mít konkurenci, znamenalo by to míň dálnic...

0/0
17.7.2016 15:20

J90i51r12k41a 88D40v73o65ř34á67k 4195310593488

Kamenné silnice nejsou pro Rakousko-Uhersko důležité. Chce je Evropa.

;-D

+2/0
8.6.2016 14:12

M11a83r71e93k 81B56e59n52e63s 9983466196

Svycarsko je mensi a zeleznice se stavi, rozsiruje... Rychlovlaky jezdi. Tohle je klasicka CZ. Utrati se rozpocet za studie, takze se nakonec nebude stavet, protoze nebude za co. A rozehravaji se manipulacni hry s fakty: "Nema cenu investovat do neceho, co lide nepouzivaji. Ale proc? Protoze nemuzou pouzivat neco co neexistuje! Aha. To je jedno, stejne napiseme ze to nepouzivaji."

+3/0
8.6.2016 6:09

P95a67v42e81l 77K22o49c58i10a55n 1542290936847

Provozní model RS 1 počítá s rychlou vrstvou (ke 300 km/h) která by dala bez zastavení Praha Brno za 55 minut a s pomalejší vrstvou (dejme tomu 200 km/h), která by obsluhovala mezilehlé zastávky. Podobně to chodí i na německých VRT.

+4/0
2.6.2016 5:53

M32a51r97t73i48n 87R80u29z27i68c86k39a 1472518416477

To je hloupost, VRT v CR smysl ma, predevsim pro spojeni velkych mest a aglomeraci, Praha-Brno - samozrejme bez zastavek, max. jedna mezistanice Jihlava jako regionalni centrum, kde by nezastyavovali vsechny vlaky, Brno-Ostrava, Plzen-Praha a Praha-H.Kralove... a tak jak je v clanku zmineno, jsou mesta pobliz CR v dojezdove vzdalenosti, Viden, Drazdany, Katovice...

Dale se neda moc souhlasit s tim, ze jsou drahe, stavba neni o moc drazsi nez stavba nove zel trati na 200km/h, navic koridory jsou v nekterych relacich uz i pretizene regionalni dopravou a nakladni dopravou - kde naopak nas brzni propustnost takovych trati...

Dalsim poznatkem je rychlost prepravy a cena jizdenek, obecne ceny jizdenek jsou vysoke a u rychlovlaku se mohou blizit i letenkam, pokud konkuruji leteckym linkam, vedle nichz jsou casto i rychlejsi prave vlaky. Rychlost na tratich je vhodne stavet i na 400km/h, to ale neznamena, ze vlaky budou vzdy jezdit touto rychlosti, treba expres Berlin-Praha-Viden-Budapest, muze mit jen jednu zastavku v CR, ale diky navazne doprave tak muzete byt mnohem rychleji v Brne s prestupem ve Vidni, nez po soucasnem koridoru, stavet ji uz predem pouze na 200km/h... to naopak muze jet vlozeny courak se zastavkami v Jihlave a v Brne...

Samozrejme, ze tyto vlaky nebudou vyuzivany k tomu, aby si clovek zajel kazdy tyden na veceri nebo do divadla v Praze, taky nepoletite letadlem nekam jen na veceri... ale dojizdeni za praci na jednani, na dovolene, muze byt velmi atraktivni a muze to byt i levne, i v te cine, japonsku, nemecku, francii jsou pres vysoke ceny vlaky plne... Srovnava se tu nesrovnatelne.

+4/−1
1.6.2016 12:30

M87i12l93o79š 43Ř15e33h52á88k 8956808117475

Problém je, že nemáme tři země, ale 14 krajů. U vysokých rychlostí jsou krajské snahy po sebeuplatnění nevhodné. Tři stanice (Praha, Brno, Ostrava) by byly přiměřené.

0/0
8.6.2016 7:11

R55a38d51e98k 95N34o18v53a88k 9604583389760

Když podle autora budeme dostavovat koridory na 200km/h, doprava se nezryhlí.

Na koleje se nevejde víc vlaků jako na dálnici a pomalejší budou stejně brzdit ty rychlejší.

VRT je potřeba nejen pro mezinárodní spojení, pro vnitrostátní také, ale lze na novou trať poslat i rychlíky do 160km/h, které tak uvolní místo na koridorech pro pomalou, ale levnou nákladní dopravu, která dne téměř nemůže po přetížených koridorových tratích přes den jezdit, neboť by ji svou pomalostí blokovala.

+2/0
1.6.2016 9:48

J50i73ř93í 48Z74a97t26l62o66u52k34a24l 3508269281556

Je to rozšířený omyl, že vysokorychlostní trať při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měla smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená.

+1/0
1.6.2016 8:08

M83a52r16t78i80n 71R39u44z39i50c26k33a 1932978516457

I pomalejsi vlaky by nemeli mit tolik zastavek v malo zabydlenych regionech,... to nedava smysl, ale navazna doprava musi byt rychla a opravdu navazna...

+1/0
1.6.2016 12:33

J50i66ř64í 59Z57a50t30l82o83u84k87a85l 3268849541186

Koukám, článek plný nesmyslů. Jeden příklad za všechny: "A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti."

Doufám, že příště navrhnete zrušit také všechny zastávky na trati z Prahy do Pardubic. K čemu jsou přece zastávky na trase rychlíků a IC/EC vlaků?

+1/0
1.6.2016 8:04

J88o97s15e17f 51H58á94j77e43k 6598190349802

Kdepák my nepotřebujeme kvalitní a rychlé spojení se zbytkem Evropy... my jezdíme vlakem jen do Bíteše... Achjo:-P

0/0
31.5.2016 20:19

I91v68a67n 10D88o72l83e60ž68e96l 5432315339933

Glosa autíčkářského autora?! To je jako kdybych já začal rozdávat moudra o autech,kterým nerozumím.

K těm jizdenkám:

Milán - Řím FR 29€ (2tř.)/39€ (1.tř)

Mylhúzy - Lucemburk TGV (20/25€)

Hranice CZ/D - Kolín n.R. ICE (19 €, 14,75 € s Bahncard 25)

Hranice CZ/D - Kodaň (39€, 29€ s Bahncard 25)

Údaje které autor glosy uvádí jsou ceny systémem přijdu/jedu

Ano potom jsou jízdenky drahé,takto ale cestuje minimum cestujících.

+4/0
31.5.2016 10:49
Foto

M95i82c53h27a53l 94G18a44n94d92a43l92o91v71i85č 7258969401950

Naprosto s autorem souhlasím. Rychlovlaky v ČR nepotřebujeme, jsou mnohem důležitější věci.

+2/−12
31.5.2016 1:15

P91e26t29r 84S37p21o70r56e30r 6113713856272

Jistě! Kanál Dunaj-Odra -Labe. Od Palackého mostu bude jezdit rychloloď do Blavy. ;-D

+6/0
31.5.2016 8:34

M64i97c94h89a42l 64B38e71n57e72š 6749668942806

Je opravdu trapné, když se úvahy o VRT v Česku zúží na diskuzi na téma, jestli má smysl, aby vlak jezdil z Prahy do Brna 300km/h. Jak už napsali dole jiní diskutující, tady vůbec nejde o spojení Prahy a Brna, ale napojení této země na evropskou síť VRT.

Nechápu, proč pořád někdo řeší spojení Prahy a Brna. Občas si říkám, že je to zakuklený pragocentrismus, kdy mnozí Pražáci na vše pořád koukají, jako že každý se potřebuje dostat do Prahy, ale neberou v potaz, že sami chtějí taky do Mnichova, Berlína či Vídně.

Hlavně si uvědomme, že pokud tohle nezvládneme, tedy napojit se na evropskou síť, dáme si sami ránu do zad, protože tohle je už druhé selhání, pokud jde o dopravní obslužnost Česka. Tím prvním byl totálně nezvládnutý rozvoj pražského letiště ruku v ruce s ČSA, kdy jsme promrhali šanci mít doma významný letecký hub. Dnes je tak v Praze de facto regionální letiště, kde nyní oslavují "už" pátou linku na jiný kontinent, zatímco v Mnichově nebo Vídni jich mají, že se toho ani nejde dopočítat. A pak podporujme turistický ruch v Česku a velký byznys v Česku, když tato země je odříznutá od zbytku světa.

+12/−1
30.5.2016 23:25

M21i74r53o98s12l34a32v 12G78r62o67s89s41m33a60n23n 8922319574

Cestuje se z Prahy více do Brna, nebo do Mnichova? Z Kölnu do Frankfurtu, nebo do Paříže?

0/0
31.5.2016 0:42

M74i37c72h90a34l 64B75e66n38e43š 6529548282416

Cestuje se po D1 z Prahy více do Průhonic nebo do Brna. A má smysl mít silnici na rychlost 130 km/h pro cestu z Prahy do Průhonic? Kolik času se tím ušetří? Nestačila by tam silnice na 90 km/h?

Ano, chápu, co naznačujete. Ale je potřeba se dívat i trochu dále. Napadlo by někoho před 50 lety, že se bude běžně dojíždět za prací denně autem třeba 50 i více kilometrů? Navíc nepodceňujme faktor dostupnosti našich měst pro zahraniční turisty a byznysmeny. Zpravidla až osobní zkušenost člověku ukáže, jak strašně jsme znevýhodněni tím, že jsme takto odříznuti.

+7/0
31.5.2016 1:37

M40i59r81o76s11l69a60v 94G61r29o41s32s51m32a15n20n 8442799534

Jelikož více lidí jezdí mezi Prahou a Brnem, než Prahou a Mnichovem, jsou pro nás důležitější vnitrostátní rychlá spojení, stejně jako v Německu. Když postavíte VRT do Mnichova, větší frekvence bude z Prahy do Plzně než do Mnichova. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+2/0
31.5.2016 7:45

D18u29š53a48n 83M28o43u35r66e92k 7672367187491

Ano, v Čechách raději vylijeme s vaničkou vždy i dítě..

Jasně že 300km/h je u nás celkem na nic, ale už 200km/h je v Evropě téměř standardní rychlost a pro spojení Prahy s Moravou nebo jihem Čech by byla zlatá.

Ono jde totiž o to, jaká je reálná průměrná rychlost vlaku.. Na VRT by se těch 200 jelo všude a z Phy v Brně bychom byli za hodinu.

Jenže u nás se už dvacet let slabomyslně lijí desítky miliard do koridorů ve stopě z 19. století a mlží se léta tím, že prý jsou "až"na 160 km/h. Reálná rychlost např. celého úseku Brno-Česká Třebová je přitom 90 km/h !!

S takovýmhle myšlením budeme jednou nohou v 19. století napořád.

+4/0
30.5.2016 22:33

R57a11d73e78k 46J90a61n96a79t74a 9535586124232

Ovšem postavit v terénu ČR novou trať na 200 km/h je nákladově zhruba stejné jako postavit novou trať na 300 km/h. To mnoho lidí odmítá pochopit.

Staré tratě přestavět na 200 km/h nejde. Jsou klikaté. Jsou v údolích řek. Jsou těsně kolem nich města a vesnice. Ostatně proto po koridarizaci není všude ta 160 a mnohde zůstalo 100 či dokonce 80.

+10/−1
30.5.2016 22:37

R52o61m27a98n 72J11e19s22c86h20k96e 9578675437925

Nemám pocit, že nejstarší tratě Břeclav - Brno a Choceň - Praha by byly klikaté. Také Břeclav - Ostrava je směrově i výškově na 200 km dobrá.

0/0
31.5.2016 20:18

J12o92s91e33f 81H93á31j41e41k 6978870919212

A co všechny žel. přejezdy? A trasy blízko obcí? Maličkost? Těžko...:-/

0/0
31.5.2016 20:30

R49o77m93a34n 26J30e81s15c74h68k62e 9168395457235

Na D1 staví nové mosty. SŽDC nestaví NIC. V roce 1953 otevřeli soudruzi novou trať Brno - Havlíčkův Brod. Všude podchody a nadchody. Jediný úrovňový přejezd je Tišnově. V letech 1996-99 stavěli koridor Brno - Česká Třebová. Úzké a utopené nástupiště a úrovňové přejezdy .

0/0
31.5.2016 21:43

D62u80š87a33n 27M13o76u80r60e35k 7292287317301

Souhlas. Nemluvě o tom, že máme u nás i takové perly, jako trať z Prahy na Liberec, kde rychlíky jezdí tryskových 55 km/h, do Turnova jedou 100 minut. Zatímco po souběžné dálnici to trvá třetinu...

To už není ani 19. století, ale železniční pravěk.

+5/0
30.5.2016 22:44

R85a10d84e19k 97J71a18n26a72t40a 9465606864362

Ještě dodám, že s tratí s vmax 200 nebudete z Prahy v Brně za hodinu.

Trať nikdy nepovede podle pravítka, takže bude delší než 200 km.

Vlak potřebuje určitou dobu na rozjezd a zastavení.

Vlak bude mít nejspíš omezenou rychlost, dokud bude ve městě, protože hygienici.

Vlak rovněž potřebuje v grafikonu nějakou rezervu, aby nástup školní třídy jedněmi dveřmi nebo mimořádně snížená rychlost na jednom místě po trase nezpůsobila zpoždění na zbytek trasy.

A v neposlední řadě, v integrálním taktovém grafikonu je vhodné mít jízdní dobu spíše 55 minut než 60 minut. Aby dobře vycházely přípoje.

+2/0
30.5.2016 22:47

J34i39ř26í 51H58r17a77d59e19c 2634732171716

Já hlavně nechápu, že se prakticky nemluví o spojení Praha-Mnichov. Dva bohaté regiony, zdánlivě kousek od sebe, ale bez přímé dálnice a s pomalým vlakovým spojením. Rychlovlak na této trase by byl podle mě plný pořád. Cestující za byznysem, turisti, spousta Čechů by to využívala kvůli mnichovskému letišti. Trochu se divím, že na to Německo netlačí, spousta německých firem posílá zaměstnance do Prahy, takhle by to měli mnohem jednodušší. Jinak vrt Praha-Brno (se zastavením v Jihlavě třeba jen jednou dvakrát denně) má smysl taky, ale bojím se, že se o tom bude planně diskutovat dalších dvacet let. Myslím, že i trasa Praha-Brno-Bratislava by měla hodně zákazníků.

+8/−1
30.5.2016 18:45

T96o43m97á96š 12Z60e84m88a67n 3775968414725

Dálnice Praha - Mnichov existuje už pár let.. ta na Berlín a Vídeň nám chybí..

Vlak 2x denně na Brno by dost nahrával autu - jednak nevyjíždíte z nádraží a nejedete na nádraží a hlavně když nevíte kdy jednání skončí, tak se spolehání na 2 spoje nevyplatí.

+1/0
30.5.2016 18:54

M15i46r18o56s85l66a25v 49G56r31o19s76s69m23a51n36n 8902309444

Ale proč jen 2x denně? Dnes jezdí vlaky Praha - Brno každou hodinu. A to nepočítám pomalejší zastávkové rychlíky přes ČT a HB.

0/0
30.5.2016 19:04

J89i98ř21í 81H74r43a44d98e12c 2474652601296

Já jsem měl na mysli, že by vlak dvakrát denně zastavil v Jihlavě, přímá linka do Brna musí jezdit samozřejmě častěji. Přímá dálnice Praha-Mnichov neexistuje, dá se tam dojet po dálnici, ale je to oklikou. Tím ale neříkám, že by se měla stavět, ale právě rychlovlak by tam byl super. Na Berlín kromě krátkého úseku, který se snad vyřeší rychle, přímá dálnice vede, stejně jako solidní vlakové spojení. Neříkám, že dálnice na Vídeň není potřeba, ale jestli se bavíme o rychlovlaku, trasa Praha-Mnichov by podle mě byla okamžitě obrovsky úspěšná.

+1/0
30.5.2016 21:15

M20i84c11h41a51l 61B77e17n91e31š 6499218882296

Souhlas, VRT Praha-Mnichov by v tomto okamžiku byla zlatým dolem. Nicméně nepodceňujme ani směr Vídeň. Je totiž třeba se dívat do budoucnosti a tam bude časem určitě důležité taky spojení směrem na jih a jihovýchod. Nicméně já si pořád myslím, že i z finančního hlediska je nejreálnější trasa Varšava-Lodž-Katowice-Ostrava-Brno-Vídeň, kde nám terén docela i přeje. A já se modlím, aby nám potenciál té trati docvaknul dříve než Slovákům, protože pokud tu trasu dříve udělají oni (byť mají k tomu horší podmínky), u nás nebude mít už takový smysl a výhody pak budou mít oni.

+2/0
30.5.2016 23:33

J41i46ř42í 61H76r57a61d51e73c 2934632421236

Já bych se rád mýlil, ale potenciál VRT v ČR ještě dlouho nedocvakne nikomu zodpovědnému. Myslím, že Katowice-Vídeň, Praha-Brno-Bratislava a Praha-Mnichov by pro naši zemi bylo vynikající řešení. A jak jsem obecně proti dotacím, věřím, že na tohle by bylo možné a vhodní získat peníze z EU. Plus dálnice na jih Čech, na Vídeň a z Hradce Králové do Olomouce, to bych považoval za minimum pro ČR jako moderní zemi.

+1/0
31.5.2016 6:29

J50a66n 22N12o90v70á89k 7665844228207

Ale i tak mezi Mnichovem a Prahou bude cestovat vždy o řád méně lidí než mezi Prahou a Brnem

0/0
31.5.2016 0:31

J84i38ř51í 37H97r76a70d70e85c 2234132621696

Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné. Zatímco klientela mezi Prahou a Brnem bude ze značné části využívat pomalejší spojení, klientela mezi Prahou a Mnichovem si bez problému připlatí za VRT. Já jsem laik, možná se pletu, jen mě prostě překvapuje ignorování této varianty.

0/0
31.5.2016 6:32

J84a88n 12N66o68v20á17k 7775184488367

nejsem si jistý jestli si uvědomujete jaký rozdíl v počtu lidí tam je. Bavoráci na nás kašlou, maximálně sem jedou jako turisti a ty zbylé čechy dnes zvládá odvozit pár autobusů a motoráček. Aby se VRT vyplatila tak musí být skutečně plně vytížená.

Zajímavý šlánek o tom je na wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5)-. Kromě dvou tratí jsou všechny VRT zatrátové a musí se dotovat. Cena stavby v čr by byla řádově 600miliard a i když by větší část zaplatila EU, je stejně otázkou jestli by ty peníze nešly využít efektivněji. Navíc údržbu a rekontrukci bychom už platili my, a to také budou nakonec stovky miliard.

0/−1
31.5.2016 8:38

R50a78d29e58k 50J97a62n56a34t32a 9765486154342

Ztrátové jsou i téměř všechny silnice a dálnice. Kdyby nebyly, tak tu máme kupu soukromých investorů, kteří by se mohli přetrhnout nějakou někde postavit.

0/0
31.5.2016 9:14

J52i96ř32í 92H56r98a47d14e52c 2264122671326

Praha je pres tyden plna nemecke byznys klientely a ta z velke casti prijizdi autem z Bavorska. Spousta techto lidi by klidne prijela vlakem, nez se otravovat v prazskem provozu a platit 20-40 euro za parking v hotelu

0/0
1.6.2016 5:46

M96a73r14t42i75n 88R25u86z29i56c22k29a 1862608556377

To je hodne nadnesene cislo na te wiki, VRT je dvoukolejna trat, prakticky na zelene louce, ... cenove to nevyjde draz nez rekonstrukce koridorovych trati

0/0
1.6.2016 12:42

J47a18n 49N96o42v25á23k 7845834618497

stavba tunelů a mostů se pořádně prodraží. A také vzhledem k tomu monopolům na naší dráze si k tomu výrobci dají pěkně mastnou přirážku.

0/0
1.6.2016 12:50

R87a46d35e13k 56J81a74n64a82t30a 9895116584892

"Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné."

----------

To je pořád dokola. Není důvod, proč by mělo být VRT jízdné vyšší (kromě důvody obchodního, tj. bude existovat dost lidí ochotných si připlatit). Náklady přepočtené na oskm jsou totiž nižší.

Tím, že jedete pomalu, neušetříte - i ndes mají osobní vlaky vyšší náklady než rychlíky a proto Jančura a Leoš provozují rychlíky - na osobácích by nevydělal.

+1/0
31.5.2016 11:13
Foto

P46e33t49r 20P72a68v47l91í75č15e18k 5619703895810

Možná na to Německo, resp.Bavorsko tlačí, ale trpělivost s českou byrokracií také není neomezená . . . ;-)

0/0
8.6.2016 7:02

L59u29k57á24š 49S36e50d92l53á65č46e22k 1943727177570

Tchaj-wan je rozlohou 41% České Republiky a vlaky tam jezdí 300 km/h, to samé ještě menší Belgie, taky tam jezdí vlaky 300, Nizozemsko atd.

U nás nyní jezdí vlaky rychlosti na úrovni třicátých let minulého století. Kdo nevěří, ať si zajede do muzea Tatra Kopřivnice. R^ ;-)

+22/−1
30.5.2016 18:42

R16a90d16k94o 90K73ř73i21v92á11n95e69k 7290933945210

Koukám, že na svém profilu píše pan Dvořák, že kdyby nemohl o autech psát, chtěl by je malovat.

Moc prosím pana Dvořáka, aby vlaky raději maloval a nepsal... Když o nich píše, je to podobná tragedie, jako když se o to jednou pokusila paní Spáčilová. Chce to om tématu něco vědět, diletantských komentářů máme plnou republiku.

A jak jste to, pane Dvořáku, myslel s tou slabomyslností?

Nerozumím tomu. Jdu si raději někoho slabomyslného namalovat.

+9/−2
30.5.2016 18:23

M83i82r32o10s41l86a19v 63G95r39o94s54s35m56a52n29n 8672579114

Proboha, co je to za nesmysl? Nejprve autor prokáže, že mezi Prahou a Brnem by rychlovlak jel 90 % trati opravdu maximální rychlosti 300 km/h a více. K tomu dodá, že zastávkový rychlovlak je špatně. Ale stejně napíše, že máme dostavět koridory na 200 km/h, přitom žádný takový zatím ani nemáme.

1. Praha - Brno se musí řešit novostavbu a vlaky 300 - 350 km/h bez zastavení pojedou hodinu a výrazně tak přiblíží nejen 2 největší města, ale celý východ a západ země. K tomu vyluxují část aut z D1 a uvolní koridory pro příměstskou a nákladní dopravu.

2. Zastávkové rychlovlaky obslouží Jihlavu a některá další místa, stejně jako dnes, akorát podstatně rychleji.

3. Proč by měl být provoz rychlodrah dražší než drah běžných? Vždyť vlaky pojedou rychleji a kratší trasu, takže provoz musí být logicky levnější. Jen souprava stojí více, ale ne tolikrát, kolikrát častější se na trase za den otočí.

4. Evropa budiž. Ale všude, u nás i na Západě jsou vnitrostátní frekvence lidí silnější než mezinárodní. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+10/−3
30.5.2016 18:05

J69a63n 94N89o85v54á45k 7305474398797

tak vzhledem k cenové konkurenci na trati Praha Brno by téměř nikdo rychlovlakem nejezdil protože by byl mnohokrát dražší. Bylo by to extrémě neekonomické to stavět.

A navíc kdo by to provozal? České Dráhy? No to by to dopadlo, další dotovaný propadák. Udržovat rychlovlak je samozřejmě mnohem dražší než klasický vlak. Všechny součásty jsou více namáhané a tudíž podstatně dražší. Fakt to nemá cenu stavět rychlovlak jen pro ČR.

+1/−9
30.5.2016 18:11

I72r59e69n35a 37N21e49č16a25s29o80v52á 9979603787299

I v cizině jsou rychlovlaky dražší , přesto jezdí plné...Pro hodně cest není cena rozhodující kritérium...

+2/0
30.5.2016 18:24

J84a45n 57N76o11v71á92k 7345564888927

no jo ale kolik lidí je ochotno zaplatit 80 euro za vlak? Je jich dost aby ten vlak naplnili? V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto.

0/−2
30.5.2016 18:38

R45a54d95e65k 70J33a25n66a44t83a 9105286404782

"V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto. "

--------

A napadlo vás, že rychlý vlak přivede do vlaku i lidi, co jím dnes nejezdí? Stačí se podívat na relaci Praha-Ostrava. Zde vlak předhonil auto jen mírně a už to je celkem samozřejmá volba i na služební cestu a LeoExpres namí problém prodat sedačku v PremiumClass za 1000 Kč.

---------

A pokud jsme u Praha-Brno. D1 je plná a často lidi jedou v autě sami (průměrná obsazenost auta je 1,5 člověka). Tj. máme tu dost lidí, kteří za cestu Praha-Brno dají 500 Kč jen na benzínu (ostatní náklady na auto nepočítaje). Rychlý vlak tyto lidi může nalákat, tak jako je nalákal na Praha-Ostrava.

-------

Navíc nelze očekávat, že jízdné v rychlém vlaku bude u nás stejně vysoké jako v Německu (tam jsou stejně drahé i pomalé vlaky). Bude nižší. Stačí se podívat třeba do Turecka (ano, i Turci už mají VRT). Tam jízdenka vysokorychlostním vlakem 450 km z Ankary do Istanbulu stojí 70 liber, v přepočtu 580 Kč.

+4/0
30.5.2016 20:24

M61a42r80t87i21n 95K38a17r34á59s84e88k 9628783118668

No co se tyce Ostrava-Praha, tam jde z velke casti o to, ze cesta autem je uz prilis dlouha (skoro 4 hodiny) a do toho se moc lidem nechce. Nicmene i kdyby jezdil z Brna do Prahy vlak za hodinu, tak pro spoustu lidi bude to auto rychlejsi...

Leo nema problem prodat premium i za 1000 (vetisnou je cena ale kolem 800), ale je to par desitek mist denne, pro VRT by bylo potreba prodat listky za 1000 par tisicum lidi denne.... byznys cestujici nezaplni ani jeden vagon v pendolinu, natoz VRT jendotku...

0/−5
30.5.2016 21:38

P45a77v48e28l 14Š60e28d63l19b28a81u93e43r 7458841262275

Až snad někdy bude dálnice z H. K. do Mohelnice, trasa OV - Praha se podstatně zrychlí a taky se zmenší provoz na D1. A je fakt, že když už mám auto koupené, tak okamžité náklady pro 4 lidi na cestu do Prahy jsou nižší, než vlakem, musím i připočíst MHD v obou městech.

0/0
30.5.2016 22:57

M97i49r39o21s45l45a91v 64G38r30o45s80s81m69a46n64n 8772489324

Až bude severní dálnice, lze očekávat, že železnice částečně ztratí konkurenční výhodu. Než budou VRT.

0/0
30.5.2016 23:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.