Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a78n 67Č25e43k31a14l 7469495814544

Samozřejmě, že zastánce aut nechce mít konkurenci, znamenalo by to míň dálnic...

0/0
17.7.2016 15:20

J19i79r66k75a 47D92v49o89ř33á62k 4845730393678

Kamenné silnice nejsou pro Rakousko-Uhersko důležité. Chce je Evropa.

;-D

+2/0
8.6.2016 14:12

M93a10r92e53k 28B40e15n36e71s 9193696266

Svycarsko je mensi a zeleznice se stavi, rozsiruje... Rychlovlaky jezdi. Tohle je klasicka CZ. Utrati se rozpocet za studie, takze se nakonec nebude stavet, protoze nebude za co. A rozehravaji se manipulacni hry s fakty: "Nema cenu investovat do neceho, co lide nepouzivaji. Ale proc? Protoze nemuzou pouzivat neco co neexistuje! Aha. To je jedno, stejne napiseme ze to nepouzivaji."

+3/0
8.6.2016 6:09

P54a85v84e28l 72K78o37c23i72a77n 1582930306897

Provozní model RS 1 počítá s rychlou vrstvou (ke 300 km/h) která by dala bez zastavení Praha Brno za 55 minut a s pomalejší vrstvou (dejme tomu 200 km/h), která by obsluhovala mezilehlé zastávky. Podobně to chodí i na německých VRT.

+4/0
2.6.2016 5:53

M14a42r57t87i43n 14R37u57z49i31c20k91a 1312508496817

To je hloupost, VRT v CR smysl ma, predevsim pro spojeni velkych mest a aglomeraci, Praha-Brno - samozrejme bez zastavek, max. jedna mezistanice Jihlava jako regionalni centrum, kde by nezastyavovali vsechny vlaky, Brno-Ostrava, Plzen-Praha a Praha-H.Kralove... a tak jak je v clanku zmineno, jsou mesta pobliz CR v dojezdove vzdalenosti, Viden, Drazdany, Katovice...

Dale se neda moc souhlasit s tim, ze jsou drahe, stavba neni o moc drazsi nez stavba nove zel trati na 200km/h, navic koridory jsou v nekterych relacich uz i pretizene regionalni dopravou a nakladni dopravou - kde naopak nas brzni propustnost takovych trati...

Dalsim poznatkem je rychlost prepravy a cena jizdenek, obecne ceny jizdenek jsou vysoke a u rychlovlaku se mohou blizit i letenkam, pokud konkuruji leteckym linkam, vedle nichz jsou casto i rychlejsi prave vlaky. Rychlost na tratich je vhodne stavet i na 400km/h, to ale neznamena, ze vlaky budou vzdy jezdit touto rychlosti, treba expres Berlin-Praha-Viden-Budapest, muze mit jen jednu zastavku v CR, ale diky navazne doprave tak muzete byt mnohem rychleji v Brne s prestupem ve Vidni, nez po soucasnem koridoru, stavet ji uz predem pouze na 200km/h... to naopak muze jet vlozeny courak se zastavkami v Jihlave a v Brne...

Samozrejme, ze tyto vlaky nebudou vyuzivany k tomu, aby si clovek zajel kazdy tyden na veceri nebo do divadla v Praze, taky nepoletite letadlem nekam jen na veceri... ale dojizdeni za praci na jednani, na dovolene, muze byt velmi atraktivni a muze to byt i levne, i v te cine, japonsku, nemecku, francii jsou pres vysoke ceny vlaky plne... Srovnava se tu nesrovnatelne.

+4/−1
1.6.2016 12:30

M17i57l16o31š 48Ř63e15h15á88k 8166468257935

Problém je, že nemáme tři země, ale 14 krajů. U vysokých rychlostí jsou krajské snahy po sebeuplatnění nevhodné. Tři stanice (Praha, Brno, Ostrava) by byly přiměřené.

0/0
8.6.2016 7:11

R25a50d97e33k 38N36o71v78a83k 9754643879950

Když podle autora budeme dostavovat koridory na 200km/h, doprava se nezryhlí.

Na koleje se nevejde víc vlaků jako na dálnici a pomalejší budou stejně brzdit ty rychlejší.

VRT je potřeba nejen pro mezinárodní spojení, pro vnitrostátní také, ale lze na novou trať poslat i rychlíky do 160km/h, které tak uvolní místo na koridorech pro pomalou, ale levnou nákladní dopravu, která dne téměř nemůže po přetížených koridorových tratích přes den jezdit, neboť by ji svou pomalostí blokovala.

+2/0
1.6.2016 9:48

J45i62ř17í 79Z56a85t73l89o70u11k87a98l 3518499361516

Je to rozšířený omyl, že vysokorychlostní trať při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měla smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená.

+1/0
1.6.2016 8:08

M97a36r66t21i62n 33R79u22z68i92c23k76a 1132328816507

I pomalejsi vlaky by nemeli mit tolik zastavek v malo zabydlenych regionech,... to nedava smysl, ale navazna doprava musi byt rychla a opravdu navazna...

+1/0
1.6.2016 12:33

J42i51ř27í 51Z96a18t58l59o51u13k54a49l 3208339851866

Koukám, článek plný nesmyslů. Jeden příklad za všechny: "A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti."

Doufám, že příště navrhnete zrušit také všechny zastávky na trati z Prahy do Pardubic. K čemu jsou přece zastávky na trase rychlíků a IC/EC vlaků?

+1/0
1.6.2016 8:04

J45o36s84e48f 97H76á42j22e81k 6948210639722

Kdepák my nepotřebujeme kvalitní a rychlé spojení se zbytkem Evropy... my jezdíme vlakem jen do Bíteše... Achjo:-P

0/0
31.5.2016 20:19

I96v86a48n 28D46o66l98e31ž84e53l 5892775169693

Glosa autíčkářského autora?! To je jako kdybych já začal rozdávat moudra o autech,kterým nerozumím.

K těm jizdenkám:

Milán - Řím FR 29€ (2tř.)/39€ (1.tř)

Mylhúzy - Lucemburk TGV (20/25€)

Hranice CZ/D - Kolín n.R. ICE (19 €, 14,75 € s Bahncard 25)

Hranice CZ/D - Kodaň (39€, 29€ s Bahncard 25)

Údaje které autor glosy uvádí jsou ceny systémem přijdu/jedu

Ano potom jsou jízdenky drahé,takto ale cestuje minimum cestujících.

+4/0
31.5.2016 10:49
Foto

M59i77c40h11a45l 16G36a40n75d46a43l52o65v18i15č 7688129961940

Naprosto s autorem souhlasím. Rychlovlaky v ČR nepotřebujeme, jsou mnohem důležitější věci.

+2/−12
31.5.2016 1:15

P86e53t25r 16S30p73o66r86e64r 6603813946702

Jistě! Kanál Dunaj-Odra -Labe. Od Palackého mostu bude jezdit rychloloď do Blavy. ;-D

+6/0
31.5.2016 8:34

M90i16c82h43a51l 92B75e57n45e65š 6209118842926

Je opravdu trapné, když se úvahy o VRT v Česku zúží na diskuzi na téma, jestli má smysl, aby vlak jezdil z Prahy do Brna 300km/h. Jak už napsali dole jiní diskutující, tady vůbec nejde o spojení Prahy a Brna, ale napojení této země na evropskou síť VRT.

Nechápu, proč pořád někdo řeší spojení Prahy a Brna. Občas si říkám, že je to zakuklený pragocentrismus, kdy mnozí Pražáci na vše pořád koukají, jako že každý se potřebuje dostat do Prahy, ale neberou v potaz, že sami chtějí taky do Mnichova, Berlína či Vídně.

Hlavně si uvědomme, že pokud tohle nezvládneme, tedy napojit se na evropskou síť, dáme si sami ránu do zad, protože tohle je už druhé selhání, pokud jde o dopravní obslužnost Česka. Tím prvním byl totálně nezvládnutý rozvoj pražského letiště ruku v ruce s ČSA, kdy jsme promrhali šanci mít doma významný letecký hub. Dnes je tak v Praze de facto regionální letiště, kde nyní oslavují "už" pátou linku na jiný kontinent, zatímco v Mnichově nebo Vídni jich mají, že se toho ani nejde dopočítat. A pak podporujme turistický ruch v Česku a velký byznys v Česku, když tato země je odříznutá od zbytku světa.

+12/−1
30.5.2016 23:25

M11i90r26o25s51l92a81v 29G26r43o71s19s37m77a29n71n 8792939504

Cestuje se z Prahy více do Brna, nebo do Mnichova? Z Kölnu do Frankfurtu, nebo do Paříže?

0/0
31.5.2016 0:42

M72i61c58h34a70l 27B18e31n47e50š 6869158142456

Cestuje se po D1 z Prahy více do Průhonic nebo do Brna. A má smysl mít silnici na rychlost 130 km/h pro cestu z Prahy do Průhonic? Kolik času se tím ušetří? Nestačila by tam silnice na 90 km/h?

Ano, chápu, co naznačujete. Ale je potřeba se dívat i trochu dále. Napadlo by někoho před 50 lety, že se bude běžně dojíždět za prací denně autem třeba 50 i více kilometrů? Navíc nepodceňujme faktor dostupnosti našich měst pro zahraniční turisty a byznysmeny. Zpravidla až osobní zkušenost člověku ukáže, jak strašně jsme znevýhodněni tím, že jsme takto odříznuti.

+7/0
31.5.2016 1:37

M79i65r94o47s44l39a12v 87G71r89o48s71s41m65a96n37n 8732849264

Jelikož více lidí jezdí mezi Prahou a Brnem, než Prahou a Mnichovem, jsou pro nás důležitější vnitrostátní rychlá spojení, stejně jako v Německu. Když postavíte VRT do Mnichova, větší frekvence bude z Prahy do Plzně než do Mnichova. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+2/0
31.5.2016 7:45

D59u21š40a51n 65M55o96u43r71e44k 7772387387661

Ano, v Čechách raději vylijeme s vaničkou vždy i dítě..

Jasně že 300km/h je u nás celkem na nic, ale už 200km/h je v Evropě téměř standardní rychlost a pro spojení Prahy s Moravou nebo jihem Čech by byla zlatá.

Ono jde totiž o to, jaká je reálná průměrná rychlost vlaku.. Na VRT by se těch 200 jelo všude a z Phy v Brně bychom byli za hodinu.

Jenže u nás se už dvacet let slabomyslně lijí desítky miliard do koridorů ve stopě z 19. století a mlží se léta tím, že prý jsou "až"na 160 km/h. Reálná rychlost např. celého úseku Brno-Česká Třebová je přitom 90 km/h !!

S takovýmhle myšlením budeme jednou nohou v 19. století napořád.

+4/0
30.5.2016 22:33

R72a56d22e33k 33J44a63n48a84t89a 9685846974842

Ovšem postavit v terénu ČR novou trať na 200 km/h je nákladově zhruba stejné jako postavit novou trať na 300 km/h. To mnoho lidí odmítá pochopit.

Staré tratě přestavět na 200 km/h nejde. Jsou klikaté. Jsou v údolích řek. Jsou těsně kolem nich města a vesnice. Ostatně proto po koridarizaci není všude ta 160 a mnohde zůstalo 100 či dokonce 80.

+10/−1
30.5.2016 22:37

R51o33m19a76n 11J88e54s33c49h23k38e 9908475957405

Nemám pocit, že nejstarší tratě Břeclav - Brno a Choceň - Praha by byly klikaté. Také Břeclav - Ostrava je směrově i výškově na 200 km dobrá.

0/0
31.5.2016 20:18

J52o92s60e20f 14H68á19j84e14k 6498490619212

A co všechny žel. přejezdy? A trasy blízko obcí? Maličkost? Těžko...:-/

0/0
31.5.2016 20:30

R36o49m82a80n 56J22e90s47c35h10k36e 9488215487165

Na D1 staví nové mosty. SŽDC nestaví NIC. V roce 1953 otevřeli soudruzi novou trať Brno - Havlíčkův Brod. Všude podchody a nadchody. Jediný úrovňový přejezd je Tišnově. V letech 1996-99 stavěli koridor Brno - Česká Třebová. Úzké a utopené nástupiště a úrovňové přejezdy .

0/0
31.5.2016 21:43

D97u94š42a96n 67M17o41u95r17e73k 7922267417481

Souhlas. Nemluvě o tom, že máme u nás i takové perly, jako trať z Prahy na Liberec, kde rychlíky jezdí tryskových 55 km/h, do Turnova jedou 100 minut. Zatímco po souběžné dálnici to trvá třetinu...

To už není ani 19. století, ale železniční pravěk.

+5/0
30.5.2016 22:44

R15a36d60e36k 43J96a98n40a57t43a 9355146924262

Ještě dodám, že s tratí s vmax 200 nebudete z Prahy v Brně za hodinu.

Trať nikdy nepovede podle pravítka, takže bude delší než 200 km.

Vlak potřebuje určitou dobu na rozjezd a zastavení.

Vlak bude mít nejspíš omezenou rychlost, dokud bude ve městě, protože hygienici.

Vlak rovněž potřebuje v grafikonu nějakou rezervu, aby nástup školní třídy jedněmi dveřmi nebo mimořádně snížená rychlost na jednom místě po trase nezpůsobila zpoždění na zbytek trasy.

A v neposlední řadě, v integrálním taktovém grafikonu je vhodné mít jízdní dobu spíše 55 minut než 60 minut. Aby dobře vycházely přípoje.

+2/0
30.5.2016 22:47

J92i33ř70í 91H29r12a85d18e17c 2524932131936

Já hlavně nechápu, že se prakticky nemluví o spojení Praha-Mnichov. Dva bohaté regiony, zdánlivě kousek od sebe, ale bez přímé dálnice a s pomalým vlakovým spojením. Rychlovlak na této trase by byl podle mě plný pořád. Cestující za byznysem, turisti, spousta Čechů by to využívala kvůli mnichovskému letišti. Trochu se divím, že na to Německo netlačí, spousta německých firem posílá zaměstnance do Prahy, takhle by to měli mnohem jednodušší. Jinak vrt Praha-Brno (se zastavením v Jihlavě třeba jen jednou dvakrát denně) má smysl taky, ale bojím se, že se o tom bude planně diskutovat dalších dvacet let. Myslím, že i trasa Praha-Brno-Bratislava by měla hodně zákazníků.

+8/−1
30.5.2016 18:45

T53o75m16á62š 94Z58e98m30a72n 3755218774515

Dálnice Praha - Mnichov existuje už pár let.. ta na Berlín a Vídeň nám chybí..

Vlak 2x denně na Brno by dost nahrával autu - jednak nevyjíždíte z nádraží a nejedete na nádraží a hlavně když nevíte kdy jednání skončí, tak se spolehání na 2 spoje nevyplatí.

+1/0
30.5.2016 18:54

M17i67r46o97s71l62a24v 24G13r82o13s11s96m39a61n95n 8292189424

Ale proč jen 2x denně? Dnes jezdí vlaky Praha - Brno každou hodinu. A to nepočítám pomalejší zastávkové rychlíky přes ČT a HB.

0/0
30.5.2016 19:04

J39i12ř55í 64H51r80a39d54e92c 2954292571596

Já jsem měl na mysli, že by vlak dvakrát denně zastavil v Jihlavě, přímá linka do Brna musí jezdit samozřejmě častěji. Přímá dálnice Praha-Mnichov neexistuje, dá se tam dojet po dálnici, ale je to oklikou. Tím ale neříkám, že by se měla stavět, ale právě rychlovlak by tam byl super. Na Berlín kromě krátkého úseku, který se snad vyřeší rychle, přímá dálnice vede, stejně jako solidní vlakové spojení. Neříkám, že dálnice na Vídeň není potřeba, ale jestli se bavíme o rychlovlaku, trasa Praha-Mnichov by podle mě byla okamžitě obrovsky úspěšná.

+1/0
30.5.2016 21:15

M24i76c94h28a71l 19B79e40n88e78š 6499918132616

Souhlas, VRT Praha-Mnichov by v tomto okamžiku byla zlatým dolem. Nicméně nepodceňujme ani směr Vídeň. Je totiž třeba se dívat do budoucnosti a tam bude časem určitě důležité taky spojení směrem na jih a jihovýchod. Nicméně já si pořád myslím, že i z finančního hlediska je nejreálnější trasa Varšava-Lodž-Katowice-Ostrava-Brno-Vídeň, kde nám terén docela i přeje. A já se modlím, aby nám potenciál té trati docvaknul dříve než Slovákům, protože pokud tu trasu dříve udělají oni (byť mají k tomu horší podmínky), u nás nebude mít už takový smysl a výhody pak budou mít oni.

+2/0
30.5.2016 23:33

J97i29ř47í 33H53r66a78d48e48c 2614132941266

Já bych se rád mýlil, ale potenciál VRT v ČR ještě dlouho nedocvakne nikomu zodpovědnému. Myslím, že Katowice-Vídeň, Praha-Brno-Bratislava a Praha-Mnichov by pro naši zemi bylo vynikající řešení. A jak jsem obecně proti dotacím, věřím, že na tohle by bylo možné a vhodní získat peníze z EU. Plus dálnice na jih Čech, na Vídeň a z Hradce Králové do Olomouce, to bych považoval za minimum pro ČR jako moderní zemi.

+1/0
31.5.2016 6:29

J41a17n 30N28o82v34á53k 7855294448427

Ale i tak mezi Mnichovem a Prahou bude cestovat vždy o řád méně lidí než mezi Prahou a Brnem

0/0
31.5.2016 0:31

J34i19ř37í 12H50r32a15d71e48c 2284402351556

Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné. Zatímco klientela mezi Prahou a Brnem bude ze značné části využívat pomalejší spojení, klientela mezi Prahou a Mnichovem si bez problému připlatí za VRT. Já jsem laik, možná se pletu, jen mě prostě překvapuje ignorování této varianty.

0/0
31.5.2016 6:32

J72a74n 90N79o75v37á43k 7255754918477

nejsem si jistý jestli si uvědomujete jaký rozdíl v počtu lidí tam je. Bavoráci na nás kašlou, maximálně sem jedou jako turisti a ty zbylé čechy dnes zvládá odvozit pár autobusů a motoráček. Aby se VRT vyplatila tak musí být skutečně plně vytížená.

Zajímavý šlánek o tom je na wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5)-. Kromě dvou tratí jsou všechny VRT zatrátové a musí se dotovat. Cena stavby v čr by byla řádově 600miliard a i když by větší část zaplatila EU, je stejně otázkou jestli by ty peníze nešly využít efektivněji. Navíc údržbu a rekontrukci bychom už platili my, a to také budou nakonec stovky miliard.

0/−1
31.5.2016 8:38

R32a67d60e65k 67J58a75n78a84t14a 9985436384752

Ztrátové jsou i téměř všechny silnice a dálnice. Kdyby nebyly, tak tu máme kupu soukromých investorů, kteří by se mohli přetrhnout nějakou někde postavit.

0/0
31.5.2016 9:14

J96i26ř55í 40H55r97a11d81e74c 2544172431726

Praha je pres tyden plna nemecke byznys klientely a ta z velke casti prijizdi autem z Bavorska. Spousta techto lidi by klidne prijela vlakem, nez se otravovat v prazskem provozu a platit 20-40 euro za parking v hotelu

0/0
1.6.2016 5:46

M20a90r10t27i57n 27R89u78z82i70c48k13a 1882528616497

To je hodne nadnesene cislo na te wiki, VRT je dvoukolejna trat, prakticky na zelene louce, ... cenove to nevyjde draz nez rekonstrukce koridorovych trati

0/0
1.6.2016 12:42

J51a72n 41N61o14v77á21k 7865834308927

stavba tunelů a mostů se pořádně prodraží. A také vzhledem k tomu monopolům na naší dráze si k tomu výrobci dají pěkně mastnou přirážku.

0/0
1.6.2016 12:50

R46a49d91e16k 57J34a85n64a86t83a 9865506254482

"Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné."

----------

To je pořád dokola. Není důvod, proč by mělo být VRT jízdné vyšší (kromě důvody obchodního, tj. bude existovat dost lidí ochotných si připlatit). Náklady přepočtené na oskm jsou totiž nižší.

Tím, že jedete pomalu, neušetříte - i ndes mají osobní vlaky vyšší náklady než rychlíky a proto Jančura a Leoš provozují rychlíky - na osobácích by nevydělal.

+1/0
31.5.2016 11:13
Foto

P95e24t54r 17P37a66v55l48í42č33e81k 5759803675420

Možná na to Německo, resp.Bavorsko tlačí, ale trpělivost s českou byrokracií také není neomezená . . . ;-)

0/0
8.6.2016 7:02

L79u23k42á37š 33S52e39d89l64á89č78e12k 1863737657630

Tchaj-wan je rozlohou 41% České Republiky a vlaky tam jezdí 300 km/h, to samé ještě menší Belgie, taky tam jezdí vlaky 300, Nizozemsko atd.

U nás nyní jezdí vlaky rychlosti na úrovni třicátých let minulého století. Kdo nevěří, ať si zajede do muzea Tatra Kopřivnice. R^ ;-)

+22/−1
30.5.2016 18:42

R31a25d22k17o 63K65ř78i56v62á47n97e17k 7680343815520

Koukám, že na svém profilu píše pan Dvořák, že kdyby nemohl o autech psát, chtěl by je malovat.

Moc prosím pana Dvořáka, aby vlaky raději maloval a nepsal... Když o nich píše, je to podobná tragedie, jako když se o to jednou pokusila paní Spáčilová. Chce to om tématu něco vědět, diletantských komentářů máme plnou republiku.

A jak jste to, pane Dvořáku, myslel s tou slabomyslností?

Nerozumím tomu. Jdu si raději někoho slabomyslného namalovat.

+9/−2
30.5.2016 18:23

M28i32r17o69s53l23a90v 95G66r33o89s26s57m63a67n73n 8752689594

Proboha, co je to za nesmysl? Nejprve autor prokáže, že mezi Prahou a Brnem by rychlovlak jel 90 % trati opravdu maximální rychlosti 300 km/h a více. K tomu dodá, že zastávkový rychlovlak je špatně. Ale stejně napíše, že máme dostavět koridory na 200 km/h, přitom žádný takový zatím ani nemáme.

1. Praha - Brno se musí řešit novostavbu a vlaky 300 - 350 km/h bez zastavení pojedou hodinu a výrazně tak přiblíží nejen 2 největší města, ale celý východ a západ země. K tomu vyluxují část aut z D1 a uvolní koridory pro příměstskou a nákladní dopravu.

2. Zastávkové rychlovlaky obslouží Jihlavu a některá další místa, stejně jako dnes, akorát podstatně rychleji.

3. Proč by měl být provoz rychlodrah dražší než drah běžných? Vždyť vlaky pojedou rychleji a kratší trasu, takže provoz musí být logicky levnější. Jen souprava stojí více, ale ne tolikrát, kolikrát častější se na trase za den otočí.

4. Evropa budiž. Ale všude, u nás i na Západě jsou vnitrostátní frekvence lidí silnější než mezinárodní. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+10/−3
30.5.2016 18:05

J59a68n 60N77o23v43á85k 7735854548317

tak vzhledem k cenové konkurenci na trati Praha Brno by téměř nikdo rychlovlakem nejezdil protože by byl mnohokrát dražší. Bylo by to extrémě neekonomické to stavět.

A navíc kdo by to provozal? České Dráhy? No to by to dopadlo, další dotovaný propadák. Udržovat rychlovlak je samozřejmě mnohem dražší než klasický vlak. Všechny součásty jsou více namáhané a tudíž podstatně dražší. Fakt to nemá cenu stavět rychlovlak jen pro ČR.

+1/−9
30.5.2016 18:11

I31r40e18n36a 83N64e65č94a20s18o33v26á 9499403757629

I v cizině jsou rychlovlaky dražší , přesto jezdí plné...Pro hodně cest není cena rozhodující kritérium...

+2/0
30.5.2016 18:24

J97a97n 78N33o41v98á74k 7315834678537

no jo ale kolik lidí je ochotno zaplatit 80 euro za vlak? Je jich dost aby ten vlak naplnili? V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto.

0/−2
30.5.2016 18:38

R93a35d67e48k 15J51a45n11a58t18a 9315796134172

"V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto. "

--------

A napadlo vás, že rychlý vlak přivede do vlaku i lidi, co jím dnes nejezdí? Stačí se podívat na relaci Praha-Ostrava. Zde vlak předhonil auto jen mírně a už to je celkem samozřejmá volba i na služební cestu a LeoExpres namí problém prodat sedačku v PremiumClass za 1000 Kč.

---------

A pokud jsme u Praha-Brno. D1 je plná a často lidi jedou v autě sami (průměrná obsazenost auta je 1,5 člověka). Tj. máme tu dost lidí, kteří za cestu Praha-Brno dají 500 Kč jen na benzínu (ostatní náklady na auto nepočítaje). Rychlý vlak tyto lidi může nalákat, tak jako je nalákal na Praha-Ostrava.

-------

Navíc nelze očekávat, že jízdné v rychlém vlaku bude u nás stejně vysoké jako v Německu (tam jsou stejně drahé i pomalé vlaky). Bude nižší. Stačí se podívat třeba do Turecka (ano, i Turci už mají VRT). Tam jízdenka vysokorychlostním vlakem 450 km z Ankary do Istanbulu stojí 70 liber, v přepočtu 580 Kč.

+4/0
30.5.2016 20:24

M80a58r50t36i51n 20K47a46r80á86s75e16k 9308893328658

No co se tyce Ostrava-Praha, tam jde z velke casti o to, ze cesta autem je uz prilis dlouha (skoro 4 hodiny) a do toho se moc lidem nechce. Nicmene i kdyby jezdil z Brna do Prahy vlak za hodinu, tak pro spoustu lidi bude to auto rychlejsi...

Leo nema problem prodat premium i za 1000 (vetisnou je cena ale kolem 800), ale je to par desitek mist denne, pro VRT by bylo potreba prodat listky za 1000 par tisicum lidi denne.... byznys cestujici nezaplni ani jeden vagon v pendolinu, natoz VRT jendotku...

0/−5
30.5.2016 21:38

P85a51v26e20l 71Š68e51d69l28b73a14u38e26r 7538761282755

Až snad někdy bude dálnice z H. K. do Mohelnice, trasa OV - Praha se podstatně zrychlí a taky se zmenší provoz na D1. A je fakt, že když už mám auto koupené, tak okamžité náklady pro 4 lidi na cestu do Prahy jsou nižší, než vlakem, musím i připočíst MHD v obou městech.

0/0
30.5.2016 22:57

M25i59r50o33s94l41a57v 16G56r54o80s72s97m30a55n77n 8922319784

Až bude severní dálnice, lze očekávat, že železnice částečně ztratí konkurenční výhodu. Než budou VRT.

0/0
30.5.2016 23:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.