Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22i95ř53í 13E94r73b26e94n 1333814646907

Geologický profil tunelového komplexu je zde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT-geo.png

Pěkné...

3.6.2016 7:54

A74n35t52o84n38í12n 25S48c89h61i43n36d34l14e20r 8922319859767

hurá, zas to budou mít běženci jednodušší...

3.6.2016 0:22

J29i51ř94í 87E78r60b88e69n 1233534596977

57 km pěšky pod zemí ze Švýcarska do Švýcarska, to si určitě pomůžou ;-D

3.6.2016 7:55

J22i39ř64í 94H82o91r62á98k 6294654463776

Což ovšem neznamená, že tam nepolezou. No a pak se budou divit (a dovolávat se "lidských práv". A ozve se "Vysoký komisař OSN pro uprchlíky", bude žvástat, ...

4.6.2016 19:13

B73l15a91ž69e67j 49M22o84t40y59č77k24a 8547827575950

Ten tunel má jednu velkou chybu, není v něm tma;-)

2.6.2016 15:43

K58a51r35e77l 75N18o82v38o21t74n54y 2961485929240

Redaktori iDnes maji asi ctenare za naproste idioty, kdyz maji potrebu sahat k prirovnanim typu delka iPhonu nebo, oblibena delka fotbaloveho hriste, apod... (facepalm)

1.6.2016 20:55

P30a31v38e51l 10Ř86a83p77e53k 7842206849375

"Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu."

Vida, že to jde. Ale v naší zemi, ovládané lobbisty z řad kamionových přepravců, kde kamiony likvidují životní prostředí i silnice a přepravci inkasují zisky, se toho asi nedočkáme. Je mi z té naší kultury na blití.

1.6.2016 20:36

P97a14v26l67a 46K78v51a32p16i93l52o94v39á 7839858394387

Já bych se zastavila u začátku článku. Švýcaři postavili něco dost odlišného od původního projektu a přesto se vešli do původního rozpočtu. Je to způsobené tím, že některé věci se prodraží, ale na druhou stranu se zas něco může zlevnit. U nás funguje dopravní stavebnictví tak, že prodražuje i potenciální úspora. A je to právě způsobeno dotacemi. Když se totiž stavba odchýlí od původního projektu, dojde téměř ve 100% ke zdražení. Nehledě na to, že jakákoli změna projektu stavbu neúměrně prodlužuje. Přitom jak jsem se dozvěděli v článku, v dopravním stavitelství jsem změny projektu a použitých materiálů a technologií úplně běžné, protože logicky nikdy neuděláte 100 % geologický průzkum.

1.6.2016 14:02

R47a40d42e21k 84J10a34n61a28t54a 9575646504102

"A je to právě způsobeno dotacemi."

----

Co přesně myslíte "dotacemi"? Že je stavba placena z veřejných rozpočtů?

To je ale tento švýcarský tunel taky. Není to soukromá investice.

1.6.2016 14:24

J31a32r72o52s82l75a49v 80R79y55c45h78t97á32ř 2564579909536

Radku Janato, opravdu netušíte jaké dotace má Pavla Kvapilová na mysli, nebo jste troll placený za to přesvědčit lidi, že je správně, když 1 km dvoutubusového tunelu pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod. postaveného v Alpách stál méně než 1 km tunelu v Praze?

1.6.2016 20:50

P92e66t55r 81N47o95v65o92t40n66y 1221260321

Pokud myslíte Blanku, tak je to celkem logické. Jaký je profil železničního tunelu pro jednu kolej a jaký silničního pro 2-3 jízdní pruhy.

1.6.2016 21:00

J77i57ř39í 11E94r18b60e23n 1853544716907

Jen tak pro formu si zkuste nejdřív zapřemýšlet, jak velký je průměr tubusu třípruhového silničního tunelu (cca 25 m) a průměr tubusu jednokolejného železničního tunelu (cca 9 m). Nemluvě o tom, že pro ten druhý případ je průjezdní profil technicky normalizován již sto let a razicí štíty se pro něj vyrábějí jako sériové (a tudíž řádově levnější) stroje.

3.6.2016 7:53

M61i40r39o64s54l63a95v 96Z10i72k96m16u63n76d 6898152857198

Můžete prosím upřesnit v čem spočívala ta odlišnost ? Tunel začíná u Erstfeldu, vyústění je u Bodia. Tunel je dvojkolejný ? Co se projektovalo původně ...

Na tento tunel bude ještě navazovat tunel Ceneri, který nahradí stoupání mezi Bellinzonou a Luganem ... předpokládaný provoz cca 2019 ...

2.6.2016 17:00

M55i49r23e42k 28G55a29j73e27r 5551956459420

Mne by zajimalo, jak vyresili tech 13,7 cm rozdil mezi dvema castmi tunelu. Pokud by to bylo na vysku, tak to nemuzou vyrovnat jen na 100 metrech, protoze vlak tam muze jet az 200 km/h.

1.6.2016 13:56

R53a69d37e75k 15J14a61n11a11t66a 9625366804572

Myslím, že uložení té pevné jízdní dráhy nemusí být vzhledem k ostění tunelu vždy stejné přesně na centimetry, takže tam mají rezervu to vyrovnat.

A provozní rychlost pro osobní vlaky bude vyšší, 250 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

1.6.2016 14:29

O65n14d87ř53e83j 33Č79a67p61k44a 6211271953464

Je to rozdíl při ražení toho tunelu. Dovnitř se pak ještě betonuje ten finální profil, tam budou v tloušťce stěn dost velké rezervy na to, aby se takovýhle zub plynule srovnal.

1.6.2016 14:32

A97d43a31m 79B53a76r60t73o20n17í62k 1397801155939

A jde to i bez hloupých dotací z Brusele... Za to u nás se za pětadvacet let nedostavěla ani dálnice pořádně... něco je špatně...[>-]

1.6.2016 13:32

H48a21n75a 65K29r48i26v61a51n17e91k 2571305882683

add dotace z Brusele: mozna proto, ze Svycarsko neni v EU (i kdyz neco podle bilateralnich smluv nekolik milionu rocne EU platit musi), si muze dovolit tento tunel. Protoze, kdyby bylo Svycarsko v EU, znamenalo by to pro Svycarsko platit stovky milionu rocne... ;-)

1.6.2016 14:28

R23a70d91e43k 15J64a67n29a14t10a 9135876524232

Pro Švýcarsko jo, ale my (ČR) z Bruselu, coby podprůměrná země, stále více dostáváme, než tam posíláme.

1.6.2016 14:30

H42a76n69a 50K86r55i49v72a16n30e79k 2781935152273

Myslela jsem to ironicky: kdyby Svycarsko muselo platit EU, nemohlo by si dovolit tento tunel; Svycarsko by jen platilo, dotace by nedostavalo.

1.6.2016 14:35

J12i68ř68í 25E89r27b93e25n 1193234596427

Obyvatelstvo je špatně ;-)

Švýcaři jsou ostře angažovaný militaristický národ - každý musí být nejméně ve dvou spolcích, jinak se na něj dívají skrz prsty. Každý se musí nějak zapojit do rozhodovacího procesu. To je (ne)výhoda tamní přímé demokracie, kterou si tam pěstují už sedm století.

Zato Češi jen čekají, kdy někdo něco rozhodně za ně, aby pak mohli nadávat. Vidíte to pak na čtvrtinové volební účasti, a na veřejná zasedání zastupitelstev přijdou v pětitisícovém městě čtyři občané. To je (ne)výhoda zastupitelské demokracie, kterou u nás snažíme budovat nějakých 170 let a kterou nám velmoci už několikrát velmi nepříjemně zarazily...

3.6.2016 8:03

K55a17r45e25l 47H23l72a97v92s58a 2807592489816

Takže má na délku 534 fotbalových hřišť a vlezlo by se tam 14.250 Fabií těsně za sebou. No fíha!

1.6.2016 13:22

P67a30v28e37l 83T83o88p35i97n82k10a 5284825978520

Pozor s těmi hřišti! Je tam dost velká tolerance rozměru! U Fábií je potřeba zase specifikovat model a typ...

1.6.2016 13:32

P58a75v34e76l 42V88e39l59e22c43k62ý 5554914543133

A kolik by se za ty peníze dalo koupit piv?

1.6.2016 17:57

J75i20ř44í 39P78a21u57l 3876935327572

Nikdy jsem nepochopil, resp. obdivoval tuneláře, zejména ty dřívější, jak to dělali a dělají, že místo jednoho tunelu se jim nepodařily tunely dva. :-)

1.6.2016 12:54

J70a28n 20Š26e64s22t53á24k 3948169329834

občas to myslím nevyšlo úplně přesně:-)

1.6.2016 13:07

M23a14r34t41i88n 77P71l49o35c78e16k 8381954522726

V Polsku to sice nebyl tunel, ale stavěli proti sobě dálnici ze dvou konců a minuli se jen o 6 km ))

1.6.2016 13:56

J62a22n 79Ř63e75z87n48í66č80e87k 3931331463890

A u nás je problém dokončit za čtvrt století pár desítek km dálniční sítě....

1.6.2016 11:33

J78a10r87o79s13l22a55v 64R16y33c56h14t54á85ř 2314919409206

Tunelový komplex Blanka:

Cena uvedená ve smlouvě uzavřené mezi dodavatelem a městem Praha: 17,2 miliardy Kč

Pod smlouvou je podepsán Pavel Bém (ODS)

Dle této smlouvy stavba měla být hotova v roce 2011

---

Skutečná cena: 43 miliard Kč

Dokončení stavby: 19. září 2015 ve 14:00

1.6.2016 11:24

D36u26š11a51n 41M92o52u29r46e25k 7842747177881

Srovnávat 17 mld. ve smlouvě, což je pouze cena za stavební práce a bez křižovatky Malovanka, se 43 mld. zahrnujícími oboje, je lež bez kontextu.

Původních 17 mld. lze srovnávat jen s konečnými 26,3 mld., zbytek jsou nestavební technologie a Malovanka.

Více viz Wikipedie:

Původní cena za stavební práce činila 17,2 mld. Kč bez DPH. Po propadech ve Stromovce byl nařízen bezpečnější, ale i dražší postup ražby. S dalšími požadavky na rozvoj města, například na opravu Letenského náměstí, změnu projektu Trojského mostu či protipovodňová opatření, vzrostla cena stavebních prací o 4 mld. Konečná částka za stavební práce je 26,3 mld Kč. Ta obsahuje upravenou cenu stavby a DPH, které se během stavby dvakrát zvýšilo.

Cena za Blanku činila podle Tomáše Hudečka 36,7 miliardy korun. Na první pohled je tedy téměř o šestnáct miliard dražší, než být měla. To však dnes již pražští politici odmítají. „Už v roce 2006, kdy to zadávali, bylo jasné, že stavba bude stát 31 miliard korun. To znamená, že prodražení není z 21 na 37, ale je z 31 na 37,“ upozornil Tomáš Hudeček ve speciálním vysílání ČT z tunelu Blanka. Hudeček je přesvědčen, že exprimátor Bém kalkuloval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, „aby tunel Blanka protlačil zastupitelstvem“.

1.6.2016 12:19

M76a26r88t88i37n 37M17e72l68k50a 2659248562522

Myslím, že by se docela hodila mapa. Koho zajímá, např. tady: http://www.bbc.com/news/world-europe-36416506

1.6.2016 10:52

D41u43š21a94n 66P12e91š36e62k 3625989464470

Do předpokládané částky se vejdeme. A to byla stanovena v roce 1998. Prohlásil šéf Simoni.

Tohle by si z nařízení vlády měli povinně zarámovat a pověsit do kanceláří všichni šéfové Metrostavu, Eurovie a dalších podobných firem, které u nás staví (navíc nekvalitně) a dojí státní rozpočet.

1.6.2016 10:47

P20e69t36r 27K89e47i81s96l64e18r 6141122512814

Já si spíš myslím, že by si to měli dát zarámovat i zadavatelé staveb... v tomto případě stát (obce, kraje...) a prostě si to vše jak smluvně, tak i kontrolami na místě pohlídat... Pokud je pravdou, jak už bylo v mnoha článcích zmíněno, že tyto smlouvy jsou děravé jak síto, pak je (alespoň z mého pohledu) větší chyba na straně zadavatele, protože on umožňuje tyto různé machinace...

1.6.2016 11:33

J98i18ř38í 81V90i36m37r 5713927830500

...maximální odchylka 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6. Anebo jedné až dvou myší polních.

1.6.2016 10:45

J62a22n 31Š74t34r62o35s 9738383697343

Srovnání s myší polní až v dalším článku. Pokud tedy myš polní zaplatí za reklamu.

1.6.2016 11:33

Z95d66e15n59ě46k 55H85r62u98b49ý 5535638531706

Nechci být hnidopich, ale Vámi zmiňovaný model má 138mm.

Těch 137mm má Prestigio MultiPhone 5453 Duo. ;-D

1.6.2016 12:10

P95e41t15r 87N34a14j16d36e68k 7747836193711

Jak čtu diskuzi, tak příští Blanka může v klidu stát 50 miliard na kilometr. Češi rádi uvěří pohádce, že levněji to postavit fakt nešlo ;-D

1.6.2016 10:39

R30a67d15e77k 74J48a74n71a59t18a 9405616234512

Blanka se především neměla stavět vůbec. Ovšem když už se stavěla, tak to opravdu výrazně levněji nešlo.

1.6.2016 10:46

R82a60d34o44s92l16a66v 41K46l86a10u58d45a 5804918224572

Jak se neměla stavět?8-o Co mělo být místo ní?

1.6.2016 10:48

R73a67d94e39k 52J86a12n42a34t57a 9705306684542

Nic. Respektive místo ní dokončit vnější pražský okruh.

Tzv. vnitřní pražský okruh byl navržen ještě kdysi dávno za komunistů a my ho dokončujeme ze setrvačnosti (nebo z lenosti vymyslet to jinak?). Dnes už totiž urbanisté ví, že radiály jsou špatně. A vnitřní okruh má tak nešťatné trasování, že místo funkce okruhu (odvádět IAD z města), mají jeho časti spíše funkci radiál (IAD do města přivádějí).

1.6.2016 10:54

R78a93d51o92s83l85a24v 59K73l77a24u10d72a 5414878484262

Urbanisté.... to je jako kdo? Vnější okruh je pochopitelně potřeba. Vnitřní rozhodně nemá neťastné trasování. Naopak po jeho dokončení dost citelně opadne provoz na SJ magistrále.

1.6.2016 11:01

J36i78ř26í 27E14r48b83e87n 1303804566907

To citelné opadnutí už zase pomalu mizí. Blanka bohužel také stáhla do centra nové motoristy, kterým ušetřila cenné minuty například na trase Letňany - Barrandov, zatímco dolů do Holešovic kolony narostly...

3.6.2016 8:37

J72a41r83o74s65l41a14v 65R86y50c29h73t87á53ř 2444649749726

Gotthardský úpatní tunel

délka: 57 km

náklady: 9,83 miliard CHF (240 miliard Kč)

lokace: Alpy

----

Tunelový komplex Blanka

délka: 5,5 km

náklady: 43 miliard Kč

lokace: Praha

1.6.2016 10:17

R11a69d92e68k 31J14a42n75a62t76a 9475536984962

Až na to, že jsou to zcela nesrovnatelné stavby. Jediné, co to má společné, je, že se jedná o tunel. Podrobně to už bylo probráno níže.

1.6.2016 10:27

J48a24r53o60s98l38a13v 20R13y75c73h89t59á66ř 2474869329436

Jo, jo, ve Švýcarsku a v Alpách je stavba hlubině raženého tunelu nesrovnatelně náročnější a tudíž i dražší než stavba částečně povrchově hloubeného tunelu v Praze.

Už jen to, že mzdové náklady v Praze jistě vysoce převyšují ty švýcarské...

----

...a to ještě nikdo neporovnal denní provozní náklady Gotthardského úpatního tunelu a Tunelového komplexu Blanka.

1.6.2016 10:51

R80a36d46e24k 91J71a83n86a78t17a 9915686544372

Jak jsem napsal, přečtěte si to prosím níže. Nebudu se opakovat, jen zdůrazním to hlavní - že jedno je tunel silniční a druhé železniční.

1.6.2016 10:56

J71a42r96o46s28l72a22v 70R18y83c66h80t71á31ř 2644709799856

Chápu, že tunel, který stál o 25 miliard Kč více, než je uvedeno ve smlouvě mezi Magistrátem města Praha a dodavatelem, má své zaryté obhájce.

Zkuste pochopit Vy Radku Janato, že daňoví poplatníci mají ze staveb typu tunel Blanka nepříjemný pocit, že se při jejich výstavbě nějaké vcelku významné finance odklonili úplně jinam.

---

...a porovnání denních provozních nákladů tunelu Blanka a Gotthard nám neprozradíte?

1.6.2016 11:34

R27a28d60e54k 32J21a77n38a68t36a 9535256404942

Nejen stavební, ale i provozní náklady jsou u železničního tunelu nižší obecně. Nemusíte tolik větrat, nemusíte tam skoro vůbec svítit, nemusíte mít takový dohled (protože železniční doprava vám ten dohled řeší řízením provozu tak jako tak, tunel netunel). Rovněž životnost kolejí s pevnou jízdní drahou je vyšší, než asfaltu. Ostatně proto jsou nejdelší tunely světa právě ty železniční. Nejdelší silniční má jen 24km. Hypotetický 57 km silniční tunel by byl drahý až k nerealizovatelnosti ...

K vašemu prvnímu odstavci - ignorujete, že si zadavatel spoustu věcí následně navymýšlel a sám způsoboval vícenáklady, když neplatil faktury a stavba kvůli tomu stála.

1.6.2016 12:02

J82a14r45o31s93l15a89v 84R24y17c24h75t16á18ř 2144129249566

Radek Janata opomíjí, že Gotthard tunel byl vybudován pro vysokorychlostní železniční koridor pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod.

Zdá se, že se v ceně Blanky promítla i částka placená za mediální masáž.

1.6.2016 19:29

R51a30d87e67k 20J53a80n51a24t17a 9945826114802

To máte pravdu, na 250 km/h. Ale co podle vás prodražuje provoz tunelu na 250 km/h oproti tunelu na 160 km/h? Podle mně nic. Ta rychlost je daná tím, že je tunel více rovný, koleje, ty jsou skoro stejné, v obou případech se dnes už dělá pevná jízdní dráha (bez štěrku a pražců).

Ba naopak si myslím, že "pomalejší" tunel by byl o něco dražší. Bezpečnostní zastávky by totiž musely být blíže u sebe ...

1.6.2016 20:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.