Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73i80ř16í 91E81r64b25e48n 1193594386807

Geologický profil tunelového komplexu je zde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT-geo.png

Pěkné...

0/0
3.6.2016 7:54

A78n30t40o74n35í90n 96S21c73h25i27n15d79l41e69r 8323577825569

hurá, zas to budou mít běženci jednodušší...

+1/0
3.6.2016 0:22

J81i64ř83í 66E21r41b21e12n 1363714526517

57 km pěšky pod zemí ze Švýcarska do Švýcarska, to si určitě pomůžou ;-D

+3/0
3.6.2016 7:55

J65i14ř55í 61H43o33r32á32k 6674694433956

Což ovšem neznamená, že tam nepolezou. No a pak se budou divit (a dovolávat se "lidských práv". A ozve se "Vysoký komisař OSN pro uprchlíky", bude žvástat, ...

0/0
4.6.2016 19:13

B80l97a50ž76e42j 55M64o19t37y80č18k50a 8137947495770

Ten tunel má jednu velkou chybu, není v něm tma;-)

0/0
2.6.2016 15:43

K23a27r81e93l 68N44o85v44o57t82n86y 2751755279710

Redaktori iDnes maji asi ctenare za naproste idioty, kdyz maji potrebu sahat k prirovnanim typu delka iPhonu nebo, oblibena delka fotbaloveho hriste, apod... (facepalm)

0/0
1.6.2016 20:55

P24a53v52e55l 19Ř15a48p59e83k 7162476959145

"Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu."

Vida, že to jde. Ale v naší zemi, ovládané lobbisty z řad kamionových přepravců, kde kamiony likvidují životní prostředí i silnice a přepravci inkasují zisky, se toho asi nedočkáme. Je mi z té naší kultury na blití.

+5/0
1.6.2016 20:36

P69a31v39l20a 64K61v88a71p87i44l54o14v65á 7949228334277

Já bych se zastavila u začátku článku. Švýcaři postavili něco dost odlišného od původního projektu a přesto se vešli do původního rozpočtu. Je to způsobené tím, že některé věci se prodraží, ale na druhou stranu se zas něco může zlevnit. U nás funguje dopravní stavebnictví tak, že prodražuje i potenciální úspora. A je to právě způsobeno dotacemi. Když se totiž stavba odchýlí od původního projektu, dojde téměř ve 100% ke zdražení. Nehledě na to, že jakákoli změna projektu stavbu neúměrně prodlužuje. Přitom jak jsem se dozvěděli v článku, v dopravním stavitelství jsem změny projektu a použitých materiálů a technologií úplně běžné, protože logicky nikdy neuděláte 100 % geologický průzkum.

+3/0
1.6.2016 14:02

R82a11d86e77k 22J10a35n80a32t94a 9295586464172

"A je to právě způsobeno dotacemi."

----

Co přesně myslíte "dotacemi"? Že je stavba placena z veřejných rozpočtů?

To je ale tento švýcarský tunel taky. Není to soukromá investice.

+3/0
1.6.2016 14:24

J33a86r12o57s81l17a68v 14R60y73c28h67t44á47ř 2174589309426

Radku Janato, opravdu netušíte jaké dotace má Pavla Kvapilová na mysli, nebo jste troll placený za to přesvědčit lidi, že je správně, když 1 km dvoutubusového tunelu pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod. postaveného v Alpách stál méně než 1 km tunelu v Praze?

0/−4
1.6.2016 20:50

P21e86t12r 76N73o73v58o66t76n31y 1911720541

Pokud myslíte Blanku, tak je to celkem logické. Jaký je profil železničního tunelu pro jednu kolej a jaký silničního pro 2-3 jízdní pruhy.

+2/−1
1.6.2016 21:00

J26i83ř78í 59E90r41b76e38n 1313404156877

Jen tak pro formu si zkuste nejdřív zapřemýšlet, jak velký je průměr tubusu třípruhového silničního tunelu (cca 25 m) a průměr tubusu jednokolejného železničního tunelu (cca 9 m). Nemluvě o tom, že pro ten druhý případ je průjezdní profil technicky normalizován již sto let a razicí štíty se pro něj vyrábějí jako sériové (a tudíž řádově levnější) stroje.

+1/0
3.6.2016 7:53

M85i51r40o77s39l61a73v 58Z21i34k58m14u75n15d 6948872777558

Můžete prosím upřesnit v čem spočívala ta odlišnost ? Tunel začíná u Erstfeldu, vyústění je u Bodia. Tunel je dvojkolejný ? Co se projektovalo původně ...

Na tento tunel bude ještě navazovat tunel Ceneri, který nahradí stoupání mezi Bellinzonou a Luganem ... předpokládaný provoz cca 2019 ...

0/0
2.6.2016 17:00

M84i92r39e79k 60G84a26j74e47r 5421406449230

Mne by zajimalo, jak vyresili tech 13,7 cm rozdil mezi dvema castmi tunelu. Pokud by to bylo na vysku, tak to nemuzou vyrovnat jen na 100 metrech, protoze vlak tam muze jet az 200 km/h.

0/0
1.6.2016 13:56

R37a27d17e96k 37J73a14n76a75t88a 9745666924462

Myslím, že uložení té pevné jízdní dráhy nemusí být vzhledem k ostění tunelu vždy stejné přesně na centimetry, takže tam mají rezervu to vyrovnat.

A provozní rychlost pro osobní vlaky bude vyšší, 250 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

+2/0
1.6.2016 14:29

O82n61d19ř46e33j 43Č53a63p57k18a 6221781143804

Je to rozdíl při ražení toho tunelu. Dovnitř se pak ještě betonuje ten finální profil, tam budou v tloušťce stěn dost velké rezervy na to, aby se takovýhle zub plynule srovnal.

+3/0
1.6.2016 14:32

A49d48a98m 17B58a53r19t86o37n48í92k 1917621645149

A jde to i bez hloupých dotací z Brusele... Za to u nás se za pětadvacet let nedostavěla ani dálnice pořádně... něco je špatně...[>-]

+5/−1
1.6.2016 13:32

H42a53n63a 84K47r83i44v12a29n12e26k 2151395882423

add dotace z Brusele: mozna proto, ze Svycarsko neni v EU (i kdyz neco podle bilateralnich smluv nekolik milionu rocne EU platit musi), si muze dovolit tento tunel. Protoze, kdyby bylo Svycarsko v EU, znamenalo by to pro Svycarsko platit stovky milionu rocne... ;-)

+3/0
1.6.2016 14:28

R92a60d97e24k 11J19a95n37a83t40a 9365456384752

Pro Švýcarsko jo, ale my (ČR) z Bruselu, coby podprůměrná země, stále více dostáváme, než tam posíláme.

+8/−1
1.6.2016 14:30

H85a44n50a 77K14r40i38v64a80n42e88k 2551965712253

Myslela jsem to ironicky: kdyby Svycarsko muselo platit EU, nemohlo by si dovolit tento tunel; Svycarsko by jen platilo, dotace by nedostavalo.

0/0
1.6.2016 14:35

J69i92ř45í 85E37r86b30e21n 1503564166787

Obyvatelstvo je špatně ;-)

Švýcaři jsou ostře angažovaný militaristický národ - každý musí být nejméně ve dvou spolcích, jinak se na něj dívají skrz prsty. Každý se musí nějak zapojit do rozhodovacího procesu. To je (ne)výhoda tamní přímé demokracie, kterou si tam pěstují už sedm století.

Zato Češi jen čekají, kdy někdo něco rozhodně za ně, aby pak mohli nadávat. Vidíte to pak na čtvrtinové volební účasti, a na veřejná zasedání zastupitelstev přijdou v pětitisícovém městě čtyři občané. To je (ne)výhoda zastupitelské demokracie, kterou u nás snažíme budovat nějakých 170 let a kterou nám velmoci už několikrát velmi nepříjemně zarazily...

+1/0
3.6.2016 8:03

K44a63r41e85l 23H72l36a71v46s38a 2447772589886

Takže má na délku 534 fotbalových hřišť a vlezlo by se tam 14.250 Fabií těsně za sebou. No fíha!

+11/0
1.6.2016 13:22

P28a72v35e64l 11T47o11p59i52n68k89a 5574285178400

Pozor s těmi hřišti! Je tam dost velká tolerance rozměru! U Fábií je potřeba zase specifikovat model a typ...

0/0
1.6.2016 13:32

P20a48v48e59l 95V74e35l44e27c40k37ý 5774794833643

A kolik by se za ty peníze dalo koupit piv?

+2/0
1.6.2016 17:57

J57i64ř26í 46P73a14u70l 3166715257182

Nikdy jsem nepochopil, resp. obdivoval tuneláře, zejména ty dřívější, jak to dělali a dělají, že místo jednoho tunelu se jim nepodařily tunely dva. :-)

+1/0
1.6.2016 12:54

J58a49n 68Š58e51s35t96á37k 3688799559584

občas to myslím nevyšlo úplně přesně:-)

0/0
1.6.2016 13:07

M84a63r63t71i86n 62P50l93o42c69e94k 8501824262186

V Polsku to sice nebyl tunel, ale stavěli proti sobě dálnici ze dvou konců a minuli se jen o 6 km ))

+4/0
1.6.2016 13:56

J67a90n 60Ř52e73z33n61í57č94e17k 3481591523230

A u nás je problém dokončit za čtvrt století pár desítek km dálniční sítě....

+8/0
1.6.2016 11:33

J31a29r48o21s90l22a74v 67R42y55c96h23t74á49ř 2984979439606

Tunelový komplex Blanka:

Cena uvedená ve smlouvě uzavřené mezi dodavatelem a městem Praha: 17,2 miliardy Kč

Pod smlouvou je podepsán Pavel Bém (ODS)

Dle této smlouvy stavba měla být hotova v roce 2011

---

Skutečná cena: 43 miliard Kč

Dokončení stavby: 19. září 2015 ve 14:00

+10/−1
1.6.2016 11:24

D24u65š27a80n 20M93o91u93r22e75k 7102317927301

Srovnávat 17 mld. ve smlouvě, což je pouze cena za stavební práce a bez křižovatky Malovanka, se 43 mld. zahrnujícími oboje, je lež bez kontextu.

Původních 17 mld. lze srovnávat jen s konečnými 26,3 mld., zbytek jsou nestavební technologie a Malovanka.

Více viz Wikipedie:

Původní cena za stavební práce činila 17,2 mld. Kč bez DPH. Po propadech ve Stromovce byl nařízen bezpečnější, ale i dražší postup ražby. S dalšími požadavky na rozvoj města, například na opravu Letenského náměstí, změnu projektu Trojského mostu či protipovodňová opatření, vzrostla cena stavebních prací o 4 mld. Konečná částka za stavební práce je 26,3 mld Kč. Ta obsahuje upravenou cenu stavby a DPH, které se během stavby dvakrát zvýšilo.

Cena za Blanku činila podle Tomáše Hudečka 36,7 miliardy korun. Na první pohled je tedy téměř o šestnáct miliard dražší, než být měla. To však dnes již pražští politici odmítají. „Už v roce 2006, kdy to zadávali, bylo jasné, že stavba bude stát 31 miliard korun. To znamená, že prodražení není z 21 na 37, ale je z 31 na 37,“ upozornil Tomáš Hudeček ve speciálním vysílání ČT z tunelu Blanka. Hudeček je přesvědčen, že exprimátor Bém kalkuloval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, „aby tunel Blanka protlačil zastupitelstvem“.

+7/0
1.6.2016 12:19

M79a97r90t85i77n 42M25e35l56k24a 2279368902252

Myslím, že by se docela hodila mapa. Koho zajímá, např. tady: http://www.bbc.com/news/world-europe-36416506

+9/0
1.6.2016 10:52

D38u53š18a44n 64P35e37š32e74k 3205389354450

Do předpokládané částky se vejdeme. A to byla stanovena v roce 1998. Prohlásil šéf Simoni.

Tohle by si z nařízení vlády měli povinně zarámovat a pověsit do kanceláří všichni šéfové Metrostavu, Eurovie a dalších podobných firem, které u nás staví (navíc nekvalitně) a dojí státní rozpočet.

+7/0
1.6.2016 10:47

P33e79t28r 69K29e80i57s23l75e16r 6471832762434

Já si spíš myslím, že by si to měli dát zarámovat i zadavatelé staveb... v tomto případě stát (obce, kraje...) a prostě si to vše jak smluvně, tak i kontrolami na místě pohlídat... Pokud je pravdou, jak už bylo v mnoha článcích zmíněno, že tyto smlouvy jsou děravé jak síto, pak je (alespoň z mého pohledu) větší chyba na straně zadavatele, protože on umožňuje tyto různé machinace...

+3/0
1.6.2016 11:33

J42i55ř33í 88V25i80m25r 5933907810790

...maximální odchylka 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6. Anebo jedné až dvou myší polních.

+9/0
1.6.2016 10:45

J50a94n 38Š93t29r58o70s 9528843107183

Srovnání s myší polní až v dalším článku. Pokud tedy myš polní zaplatí za reklamu.

+2/0
1.6.2016 11:33

Z30d33e11n96ě46k 16H93r88u82b16ý 5415608271936

Nechci být hnidopich, ale Vámi zmiňovaný model má 138mm.

Těch 137mm má Prestigio MultiPhone 5453 Duo. ;-D

+2/0
1.6.2016 12:10

P48e73t14r 55N27a62j59d47e22k 7157146503741

Jak čtu diskuzi, tak příští Blanka může v klidu stát 50 miliard na kilometr. Češi rádi uvěří pohádce, že levněji to postavit fakt nešlo ;-D

+1/0
1.6.2016 10:39

R91a38d14e50k 31J19a52n39a51t72a 9315896434242

Blanka se především neměla stavět vůbec. Ovšem když už se stavěla, tak to opravdu výrazně levněji nešlo.

+1/−2
1.6.2016 10:46

R49a86d50o56s74l79a32v 76K72l70a43u63d75a 5174338854932

Jak se neměla stavět?8-o Co mělo být místo ní?

+1/−1
1.6.2016 10:48

R13a57d33e86k 57J32a88n46a21t52a 9885916564512

Nic. Respektive místo ní dokončit vnější pražský okruh.

Tzv. vnitřní pražský okruh byl navržen ještě kdysi dávno za komunistů a my ho dokončujeme ze setrvačnosti (nebo z lenosti vymyslet to jinak?). Dnes už totiž urbanisté ví, že radiály jsou špatně. A vnitřní okruh má tak nešťatné trasování, že místo funkce okruhu (odvádět IAD z města), mají jeho časti spíše funkci radiál (IAD do města přivádějí).

0/−3
1.6.2016 10:54

R94a78d49o54s43l70a39v 21K22l69a50u17d93a 5974908674782

Urbanisté.... to je jako kdo? Vnější okruh je pochopitelně potřeba. Vnitřní rozhodně nemá neťastné trasování. Naopak po jeho dokončení dost citelně opadne provoz na SJ magistrále.

+3/−1
1.6.2016 11:01

J18i60ř39í 17E49r55b72e92n 1223704346977

To citelné opadnutí už zase pomalu mizí. Blanka bohužel také stáhla do centra nové motoristy, kterým ušetřila cenné minuty například na trase Letňany - Barrandov, zatímco dolů do Holešovic kolony narostly...

0/0
3.6.2016 8:37

J16a60r42o19s93l36a40v 88R23y30c38h69t25á98ř 2104979209206

Gotthardský úpatní tunel

délka: 57 km

náklady: 9,83 miliard CHF (240 miliard Kč)

lokace: Alpy

----

Tunelový komplex Blanka

délka: 5,5 km

náklady: 43 miliard Kč

lokace: Praha

+6/−11
1.6.2016 10:17

R45a56d29e94k 47J95a76n11a50t45a 9785246314582

Až na to, že jsou to zcela nesrovnatelné stavby. Jediné, co to má společné, je, že se jedná o tunel. Podrobně to už bylo probráno níže.

+9/−2
1.6.2016 10:27

J69a69r15o75s52l25a36v 28R82y16c49h10t20á82ř 2434569439126

Jo, jo, ve Švýcarsku a v Alpách je stavba hlubině raženého tunelu nesrovnatelně náročnější a tudíž i dražší než stavba částečně povrchově hloubeného tunelu v Praze.

Už jen to, že mzdové náklady v Praze jistě vysoce převyšují ty švýcarské...

----

...a to ještě nikdo neporovnal denní provozní náklady Gotthardského úpatního tunelu a Tunelového komplexu Blanka.

+4/−7
1.6.2016 10:51

R67a24d64e72k 64J95a65n16a78t15a 9235206604522

Jak jsem napsal, přečtěte si to prosím níže. Nebudu se opakovat, jen zdůrazním to hlavní - že jedno je tunel silniční a druhé železniční.

+3/0
1.6.2016 10:56

J14a39r69o27s87l88a61v 63R90y49c19h32t28á45ř 2554419329366

Chápu, že tunel, který stál o 25 miliard Kč více, než je uvedeno ve smlouvě mezi Magistrátem města Praha a dodavatelem, má své zaryté obhájce.

Zkuste pochopit Vy Radku Janato, že daňoví poplatníci mají ze staveb typu tunel Blanka nepříjemný pocit, že se při jejich výstavbě nějaké vcelku významné finance odklonili úplně jinam.

---

...a porovnání denních provozních nákladů tunelu Blanka a Gotthard nám neprozradíte?

0/−1
1.6.2016 11:34

R24a29d54e60k 52J92a27n89a48t33a 9415296784812

Nejen stavební, ale i provozní náklady jsou u železničního tunelu nižší obecně. Nemusíte tolik větrat, nemusíte tam skoro vůbec svítit, nemusíte mít takový dohled (protože železniční doprava vám ten dohled řeší řízením provozu tak jako tak, tunel netunel). Rovněž životnost kolejí s pevnou jízdní drahou je vyšší, než asfaltu. Ostatně proto jsou nejdelší tunely světa právě ty železniční. Nejdelší silniční má jen 24km. Hypotetický 57 km silniční tunel by byl drahý až k nerealizovatelnosti ...

K vašemu prvnímu odstavci - ignorujete, že si zadavatel spoustu věcí následně navymýšlel a sám způsoboval vícenáklady, když neplatil faktury a stavba kvůli tomu stála.

+5/0
1.6.2016 12:02

J94a65r66o62s49l41a88v 29R46y94c58h67t16á57ř 2274609929686

Radek Janata opomíjí, že Gotthard tunel byl vybudován pro vysokorychlostní železniční koridor pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod.

Zdá se, že se v ceně Blanky promítla i částka placená za mediální masáž.

0/0
1.6.2016 19:29

R54a69d15e30k 82J86a50n79a65t34a 9975216534682

To máte pravdu, na 250 km/h. Ale co podle vás prodražuje provoz tunelu na 250 km/h oproti tunelu na 160 km/h? Podle mně nic. Ta rychlost je daná tím, že je tunel více rovný, koleje, ty jsou skoro stejné, v obou případech se dnes už dělá pevná jízdní dráha (bez štěrku a pražců).

Ba naopak si myslím, že "pomalejší" tunel by byl o něco dražší. Bezpečnostní zastávky by totiž musely být blíže u sebe ...

+1/0
1.6.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.