Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i73ř36í 70E73r12b87e41n 1453124586207

Geologický profil tunelového komplexu je zde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT-geo.png

Pěkné...

0/0
3.6.2016 7:54

A35n76t85o33n62í78n 84S62c41h28i83n20d46l38e50r 8663947745489

hurá, zas to budou mít běženci jednodušší...

+1/0
3.6.2016 0:22

J98i36ř84í 89E93r61b75e57n 1233824866157

57 km pěšky pod zemí ze Švýcarska do Švýcarska, to si určitě pomůžou ;-D

+3/0
3.6.2016 7:55

J12i47ř14í 39H13o21r24á79k 6414794753986

Což ovšem neznamená, že tam nepolezou. No a pak se budou divit (a dovolávat se "lidských práv". A ozve se "Vysoký komisař OSN pro uprchlíky", bude žvástat, ...

0/0
4.6.2016 19:13

B16l98a87ž71e46j 26M97o47t83y35č11k96a 8517897795310

Ten tunel má jednu velkou chybu, není v něm tma;-)

0/0
2.6.2016 15:43

K25a73r54e58l 29N14o13v78o65t61n50y 2601945859750

Redaktori iDnes maji asi ctenare za naproste idioty, kdyz maji potrebu sahat k prirovnanim typu delka iPhonu nebo, oblibena delka fotbaloveho hriste, apod... (facepalm)

0/0
1.6.2016 20:55

P61a19v85e51l 19Ř35a74p60e71k 7922166839855

"Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu."

Vida, že to jde. Ale v naší zemi, ovládané lobbisty z řad kamionových přepravců, kde kamiony likvidují životní prostředí i silnice a přepravci inkasují zisky, se toho asi nedočkáme. Je mi z té naší kultury na blití.

+5/0
1.6.2016 20:36

P72a58v80l82a 17K21v11a74p28i35l48o20v22á 7219198364407

Já bych se zastavila u začátku článku. Švýcaři postavili něco dost odlišného od původního projektu a přesto se vešli do původního rozpočtu. Je to způsobené tím, že některé věci se prodraží, ale na druhou stranu se zas něco může zlevnit. U nás funguje dopravní stavebnictví tak, že prodražuje i potenciální úspora. A je to právě způsobeno dotacemi. Když se totiž stavba odchýlí od původního projektu, dojde téměř ve 100% ke zdražení. Nehledě na to, že jakákoli změna projektu stavbu neúměrně prodlužuje. Přitom jak jsem se dozvěděli v článku, v dopravním stavitelství jsem změny projektu a použitých materiálů a technologií úplně běžné, protože logicky nikdy neuděláte 100 % geologický průzkum.

+3/0
1.6.2016 14:02

R55a37d57e60k 49J35a57n82a95t45a 9525256734742

"A je to právě způsobeno dotacemi."

----

Co přesně myslíte "dotacemi"? Že je stavba placena z veřejných rozpočtů?

To je ale tento švýcarský tunel taky. Není to soukromá investice.

+3/0
1.6.2016 14:24

J22a91r11o13s47l36a12v 49R82y74c65h34t78á39ř 2244609749346

Radku Janato, opravdu netušíte jaké dotace má Pavla Kvapilová na mysli, nebo jste troll placený za to přesvědčit lidi, že je správně, když 1 km dvoutubusového tunelu pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod. postaveného v Alpách stál méně než 1 km tunelu v Praze?

0/−4
1.6.2016 20:50

P35e23t20r 20N47o42v56o83t15n70y 1241190971

Pokud myslíte Blanku, tak je to celkem logické. Jaký je profil železničního tunelu pro jednu kolej a jaký silničního pro 2-3 jízdní pruhy.

+2/−1
1.6.2016 21:00

J37i91ř32í 97E37r47b55e84n 1573104416757

Jen tak pro formu si zkuste nejdřív zapřemýšlet, jak velký je průměr tubusu třípruhového silničního tunelu (cca 25 m) a průměr tubusu jednokolejného železničního tunelu (cca 9 m). Nemluvě o tom, že pro ten druhý případ je průjezdní profil technicky normalizován již sto let a razicí štíty se pro něj vyrábějí jako sériové (a tudíž řádově levnější) stroje.

+1/0
3.6.2016 7:53

M82i35r24o22s47l71a57v 12Z94i40k68m14u96n82d 6138752557138

Můžete prosím upřesnit v čem spočívala ta odlišnost ? Tunel začíná u Erstfeldu, vyústění je u Bodia. Tunel je dvojkolejný ? Co se projektovalo původně ...

Na tento tunel bude ještě navazovat tunel Ceneri, který nahradí stoupání mezi Bellinzonou a Luganem ... předpokládaný provoz cca 2019 ...

0/0
2.6.2016 17:00

M14i22r45e28k 80G76a78j97e47r 5771496209230

Mne by zajimalo, jak vyresili tech 13,7 cm rozdil mezi dvema castmi tunelu. Pokud by to bylo na vysku, tak to nemuzou vyrovnat jen na 100 metrech, protoze vlak tam muze jet az 200 km/h.

0/0
1.6.2016 13:56

R75a47d61e45k 46J26a25n10a72t41a 9165316804872

Myslím, že uložení té pevné jízdní dráhy nemusí být vzhledem k ostění tunelu vždy stejné přesně na centimetry, takže tam mají rezervu to vyrovnat.

A provozní rychlost pro osobní vlaky bude vyšší, 250 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

+2/0
1.6.2016 14:29

O28n85d91ř28e73j 17Č78a12p93k97a 6421251113454

Je to rozdíl při ražení toho tunelu. Dovnitř se pak ještě betonuje ten finální profil, tam budou v tloušťce stěn dost velké rezervy na to, aby se takovýhle zub plynule srovnal.

+3/0
1.6.2016 14:32

A98d20a22m 65B78a25r67t41o65n76í80k 1937661845279

A jde to i bez hloupých dotací z Brusele... Za to u nás se za pětadvacet let nedostavěla ani dálnice pořádně... něco je špatně...[>-]

+5/−1
1.6.2016 13:32

H30a26n54a 72K97r75i13v48a44n34e18k 2761755372493

add dotace z Brusele: mozna proto, ze Svycarsko neni v EU (i kdyz neco podle bilateralnich smluv nekolik milionu rocne EU platit musi), si muze dovolit tento tunel. Protoze, kdyby bylo Svycarsko v EU, znamenalo by to pro Svycarsko platit stovky milionu rocne... ;-)

+3/0
1.6.2016 14:28

R79a67d11e56k 68J16a63n34a37t24a 9125106654742

Pro Švýcarsko jo, ale my (ČR) z Bruselu, coby podprůměrná země, stále více dostáváme, než tam posíláme.

+8/−1
1.6.2016 14:30

H73a10n19a 12K97r54i62v18a16n34e69k 2701695422963

Myslela jsem to ironicky: kdyby Svycarsko muselo platit EU, nemohlo by si dovolit tento tunel; Svycarsko by jen platilo, dotace by nedostavalo.

0/0
1.6.2016 14:35

J76i67ř97í 34E12r52b53e79n 1633834606547

Obyvatelstvo je špatně ;-)

Švýcaři jsou ostře angažovaný militaristický národ - každý musí být nejméně ve dvou spolcích, jinak se na něj dívají skrz prsty. Každý se musí nějak zapojit do rozhodovacího procesu. To je (ne)výhoda tamní přímé demokracie, kterou si tam pěstují už sedm století.

Zato Češi jen čekají, kdy někdo něco rozhodně za ně, aby pak mohli nadávat. Vidíte to pak na čtvrtinové volební účasti, a na veřejná zasedání zastupitelstev přijdou v pětitisícovém městě čtyři občané. To je (ne)výhoda zastupitelské demokracie, kterou u nás snažíme budovat nějakých 170 let a kterou nám velmoci už několikrát velmi nepříjemně zarazily...

+1/0
3.6.2016 8:03

K52a53r63e94l 77H57l85a35v27s83a 2167142669166

Takže má na délku 534 fotbalových hřišť a vlezlo by se tam 14.250 Fabií těsně za sebou. No fíha!

+11/0
1.6.2016 13:22

P81a89v42e57l 44T14o21p79i56n59k28a 5484205318290

Pozor s těmi hřišti! Je tam dost velká tolerance rozměru! U Fábií je potřeba zase specifikovat model a typ...

0/0
1.6.2016 13:32

P46a24v34e49l 68V37e90l31e27c64k13ý 5624594163433

A kolik by se za ty peníze dalo koupit piv?

+2/0
1.6.2016 17:57

J19i63ř30í 89P71a95u30l 3456455507332

Nikdy jsem nepochopil, resp. obdivoval tuneláře, zejména ty dřívější, jak to dělali a dělají, že místo jednoho tunelu se jim nepodařily tunely dva. :-)

+1/0
1.6.2016 12:54

J33a16n 48Š69e37s88t57á44k 3958669519104

občas to myslím nevyšlo úplně přesně:-)

0/0
1.6.2016 13:07

M13a55r74t56i33n 93P24l23o48c82e36k 8231824972856

V Polsku to sice nebyl tunel, ale stavěli proti sobě dálnici ze dvou konců a minuli se jen o 6 km ))

+4/0
1.6.2016 13:56

J97a23n 97Ř53e96z60n20í91č93e63k 3741631983160

A u nás je problém dokončit za čtvrt století pár desítek km dálniční sítě....

+8/0
1.6.2016 11:33

J84a59r20o25s49l16a50v 87R68y16c62h46t63á35ř 2194189949726

Tunelový komplex Blanka:

Cena uvedená ve smlouvě uzavřené mezi dodavatelem a městem Praha: 17,2 miliardy Kč

Pod smlouvou je podepsán Pavel Bém (ODS)

Dle této smlouvy stavba měla být hotova v roce 2011

---

Skutečná cena: 43 miliard Kč

Dokončení stavby: 19. září 2015 ve 14:00

+10/−1
1.6.2016 11:24

D76u77š65a49n 41M91o87u11r96e70k 7252457177531

Srovnávat 17 mld. ve smlouvě, což je pouze cena za stavební práce a bez křižovatky Malovanka, se 43 mld. zahrnujícími oboje, je lež bez kontextu.

Původních 17 mld. lze srovnávat jen s konečnými 26,3 mld., zbytek jsou nestavební technologie a Malovanka.

Více viz Wikipedie:

Původní cena za stavební práce činila 17,2 mld. Kč bez DPH. Po propadech ve Stromovce byl nařízen bezpečnější, ale i dražší postup ražby. S dalšími požadavky na rozvoj města, například na opravu Letenského náměstí, změnu projektu Trojského mostu či protipovodňová opatření, vzrostla cena stavebních prací o 4 mld. Konečná částka za stavební práce je 26,3 mld Kč. Ta obsahuje upravenou cenu stavby a DPH, které se během stavby dvakrát zvýšilo.

Cena za Blanku činila podle Tomáše Hudečka 36,7 miliardy korun. Na první pohled je tedy téměř o šestnáct miliard dražší, než být měla. To však dnes již pražští politici odmítají. „Už v roce 2006, kdy to zadávali, bylo jasné, že stavba bude stát 31 miliard korun. To znamená, že prodražení není z 21 na 37, ale je z 31 na 37,“ upozornil Tomáš Hudeček ve speciálním vysílání ČT z tunelu Blanka. Hudeček je přesvědčen, že exprimátor Bém kalkuloval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, „aby tunel Blanka protlačil zastupitelstvem“.

+7/0
1.6.2016 12:19

M17a71r60t24i30n 60M45e44l60k87a 2149128792302

Myslím, že by se docela hodila mapa. Koho zajímá, např. tady: http://www.bbc.com/news/world-europe-36416506

+9/0
1.6.2016 10:52

D81u54š52a61n 71P86e62š12e45k 3685239134710

Do předpokládané částky se vejdeme. A to byla stanovena v roce 1998. Prohlásil šéf Simoni.

Tohle by si z nařízení vlády měli povinně zarámovat a pověsit do kanceláří všichni šéfové Metrostavu, Eurovie a dalších podobných firem, které u nás staví (navíc nekvalitně) a dojí státní rozpočet.

+7/0
1.6.2016 10:47

P42e44t89r 73K48e55i27s12l13e47r 6151152242524

Já si spíš myslím, že by si to měli dát zarámovat i zadavatelé staveb... v tomto případě stát (obce, kraje...) a prostě si to vše jak smluvně, tak i kontrolami na místě pohlídat... Pokud je pravdou, jak už bylo v mnoha článcích zmíněno, že tyto smlouvy jsou děravé jak síto, pak je (alespoň z mého pohledu) větší chyba na straně zadavatele, protože on umožňuje tyto různé machinace...

+3/0
1.6.2016 11:33

J93i33ř23í 86V69i14m34r 5973607120110

...maximální odchylka 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6. Anebo jedné až dvou myší polních.

+9/0
1.6.2016 10:45

J42a45n 21Š71t80r85o75s 9748433427413

Srovnání s myší polní až v dalším článku. Pokud tedy myš polní zaplatí za reklamu.

+2/0
1.6.2016 11:33

Z22d81e97n86ě37k 35H58r41u64b91ý 5665618641516

Nechci být hnidopich, ale Vámi zmiňovaný model má 138mm.

Těch 137mm má Prestigio MultiPhone 5453 Duo. ;-D

+2/0
1.6.2016 12:10

P42e66t79r 66N59a69j62d13e97k 7727226833701

Jak čtu diskuzi, tak příští Blanka může v klidu stát 50 miliard na kilometr. Češi rádi uvěří pohádce, že levněji to postavit fakt nešlo ;-D

+1/0
1.6.2016 10:39

R89a64d16e28k 86J26a44n90a57t94a 9135526694562

Blanka se především neměla stavět vůbec. Ovšem když už se stavěla, tak to opravdu výrazně levněji nešlo.

+1/−2
1.6.2016 10:46

R28a44d31o75s84l50a19v 76K87l12a62u58d71a 5504568754792

Jak se neměla stavět?8-o Co mělo být místo ní?

+1/−1
1.6.2016 10:48

R98a20d90e66k 82J68a87n24a91t18a 9325966454142

Nic. Respektive místo ní dokončit vnější pražský okruh.

Tzv. vnitřní pražský okruh byl navržen ještě kdysi dávno za komunistů a my ho dokončujeme ze setrvačnosti (nebo z lenosti vymyslet to jinak?). Dnes už totiž urbanisté ví, že radiály jsou špatně. A vnitřní okruh má tak nešťatné trasování, že místo funkce okruhu (odvádět IAD z města), mají jeho časti spíše funkci radiál (IAD do města přivádějí).

0/−3
1.6.2016 10:54

R80a19d60o84s25l95a20v 62K21l29a42u88d35a 5284768344762

Urbanisté.... to je jako kdo? Vnější okruh je pochopitelně potřeba. Vnitřní rozhodně nemá neťastné trasování. Naopak po jeho dokončení dost citelně opadne provoz na SJ magistrále.

+3/−1
1.6.2016 11:01

J18i87ř17í 88E59r61b33e30n 1983264936757

To citelné opadnutí už zase pomalu mizí. Blanka bohužel také stáhla do centra nové motoristy, kterým ušetřila cenné minuty například na trase Letňany - Barrandov, zatímco dolů do Holešovic kolony narostly...

0/0
3.6.2016 8:37

J89a33r61o91s90l98a47v 51R17y67c49h61t32á84ř 2234589939616

Gotthardský úpatní tunel

délka: 57 km

náklady: 9,83 miliard CHF (240 miliard Kč)

lokace: Alpy

----

Tunelový komplex Blanka

délka: 5,5 km

náklady: 43 miliard Kč

lokace: Praha

+6/−11
1.6.2016 10:17

R97a63d40e83k 12J97a29n20a15t29a 9375326324142

Až na to, že jsou to zcela nesrovnatelné stavby. Jediné, co to má společné, je, že se jedná o tunel. Podrobně to už bylo probráno níže.

+9/−2
1.6.2016 10:27

J20a25r69o22s74l48a73v 94R90y21c27h23t36á18ř 2354299769306

Jo, jo, ve Švýcarsku a v Alpách je stavba hlubině raženého tunelu nesrovnatelně náročnější a tudíž i dražší než stavba částečně povrchově hloubeného tunelu v Praze.

Už jen to, že mzdové náklady v Praze jistě vysoce převyšují ty švýcarské...

----

...a to ještě nikdo neporovnal denní provozní náklady Gotthardského úpatního tunelu a Tunelového komplexu Blanka.

+4/−7
1.6.2016 10:51

R31a79d15e88k 56J61a10n39a86t79a 9835766394422

Jak jsem napsal, přečtěte si to prosím níže. Nebudu se opakovat, jen zdůrazním to hlavní - že jedno je tunel silniční a druhé železniční.

+3/0
1.6.2016 10:56

J29a75r66o41s73l94a45v 67R53y72c43h62t63á80ř 2284239319576

Chápu, že tunel, který stál o 25 miliard Kč více, než je uvedeno ve smlouvě mezi Magistrátem města Praha a dodavatelem, má své zaryté obhájce.

Zkuste pochopit Vy Radku Janato, že daňoví poplatníci mají ze staveb typu tunel Blanka nepříjemný pocit, že se při jejich výstavbě nějaké vcelku významné finance odklonili úplně jinam.

---

...a porovnání denních provozních nákladů tunelu Blanka a Gotthard nám neprozradíte?

0/−1
1.6.2016 11:34

R66a37d92e45k 34J36a47n39a78t55a 9715176624262

Nejen stavební, ale i provozní náklady jsou u železničního tunelu nižší obecně. Nemusíte tolik větrat, nemusíte tam skoro vůbec svítit, nemusíte mít takový dohled (protože železniční doprava vám ten dohled řeší řízením provozu tak jako tak, tunel netunel). Rovněž životnost kolejí s pevnou jízdní drahou je vyšší, než asfaltu. Ostatně proto jsou nejdelší tunely světa právě ty železniční. Nejdelší silniční má jen 24km. Hypotetický 57 km silniční tunel by byl drahý až k nerealizovatelnosti ...

K vašemu prvnímu odstavci - ignorujete, že si zadavatel spoustu věcí následně navymýšlel a sám způsoboval vícenáklady, když neplatil faktury a stavba kvůli tomu stála.

+5/0
1.6.2016 12:02

J25a81r55o81s44l90a65v 22R49y13c66h83t40á89ř 2344169939626

Radek Janata opomíjí, že Gotthard tunel byl vybudován pro vysokorychlostní železniční koridor pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod.

Zdá se, že se v ceně Blanky promítla i částka placená za mediální masáž.

0/0
1.6.2016 19:29

R52a46d46e60k 86J56a68n13a24t58a 9235886844192

To máte pravdu, na 250 km/h. Ale co podle vás prodražuje provoz tunelu na 250 km/h oproti tunelu na 160 km/h? Podle mně nic. Ta rychlost je daná tím, že je tunel více rovný, koleje, ty jsou skoro stejné, v obou případech se dnes už dělá pevná jízdní dráha (bez štěrku a pražců).

Ba naopak si myslím, že "pomalejší" tunel by byl o něco dražší. Bezpečnostní zastávky by totiž musely být blíže u sebe ...

+1/0
1.6.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.