Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Efekt Elona Muska: Z lithia se stává „nová ropa“, těžit se má i v Česku

Elektromobily, smartphony nebo domovní baterie budoucnosti v sobě nejspíš budou mít „kus Krušných hor“. S tím jak stoupá poptávka po lithiu a jeho cena, plánuje několik investorů těžbu tohoto alkalického kovu na západě Čech. Tamní zásoby jsou totiž poměrně bohaté.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95a90n 79S79a93l54o40m56o82n 4249260361755

Lithium není potřeba jen pro elektromobily. Prakticky všechna zařízení dnes mají lithiové baterie. Od mobilu přes tablet do baterky v hodinkách. :-) Je to prostě žádaný kov a já jen čekám kdy přijde na přetřes jeho recyklace.

0/0
6.6.2016 7:53

J60i64ř91í 82J12a21n98d69a 2938250111404

Tak v Krušných horách se bude těžit lithium abychom měli auta "poháněné čistými a bezemisními zdroji".

;-D;-D;-D

A těžit se bude bagry na baterky s lithiem z Chile. Aby to prošlo evropským ceritifikátem čistoty a bezemisnosti. Tolik humoru v neděli mě zabije;-D;-D;-D

A pro všechny elektromobily vybudujeme infrastrukturu dobíječek, servisů apod.

Kontrolní otázka: teď by mě zajímalo, jestlipak víte soudruzi, jaký má jedna běžná oktávka vzor 2015 výkon? Ano správně od 60 do 90Kw. Kolik gigawat příkonu pro dobíjecí stanice budeme potřebovat, aby se deset, (nebo i dvacet, padesát) procent aut současně dobíjelo?

Kolik "čistých a bezemisních zdrojů" budeme ppotřebovat?

0/−1
5.6.2016 12:49

J96o19s62e31f 21Š43o72l21t54e64s 8654618300373

Argument s nabíjením je dost zcestný. I kdyby měl každý vůz 60 kWh baterii, musíte brát v potaž že průměrný nájezd automobilu v ČR je 500 km za týden. Tedy 70 km denně. To odpovídá zhruba spotřebě 15 kWh za den. Tedy kdyby z ničeho nic (k tomu nemůže dojít) začaly všechny auta jezdit na elektřinu, což je 5000000 aut, potřebovali bychom 75 GWh elektřiny každý den. Temelín, jehož v podstatě celá produkce jde na export, vyrobí za den sám o sobě 48 GWh. Dále započítejte úspory z výroby benzínu, které nejsou malé, na výrobu jednoho litru benzínu spotřebujete v rafinérii asi 1kWh elektřiny. A dostáváte se do situace, kdy energeticky není problém ani při stávajícím počtu elektráren.

Další námitky?

0/0
5.6.2016 14:34

J34i54ř24í 17J98a35n55d52a 2308190621434

A kolik energie budete potřebovat na vybudování infrastruktury: palivo do elektráren, dobíječky, přenosová soustava, výroba a výměna stávajících aut za elmobily etc.

Skutečně si myslíte že např. stávající přenosová soustave je toho schopna? Že je to reálné do deseti dvaceti let?

0/0
5.6.2016 16:26

J76o20s30e63f 44Š36o86l96t91e43s 8414858870973

Je. Naprostá většina aut se dobíjí přes noc doma, k tomu nepotřebujete nic extra. Palivo do jaderných elektráren je na mnoho desetiletí, spíše staletí. Samozřejmě to nepůjde najednou a hned. Spalovací auta tu s námi budou ještě dlouho. Co se týče dvaceti let, do dvaceti let vidím podíl elektromobilů maximálně kolem 50 %.

0/0
5.6.2016 16:30

J24a95n 77S50a11l70o71m68o47n 4879250391595

Nemůžete v žádném případě srovnávat výkon spalovacího motoru s výkonem elektromotoru, protože tam jde o jiné průběhy výkonu a absolutně jiné kroutící momenty a jejich průběhy. Jednodušeji řečeno. Pro stejnou hbitost vozu vám stačí elektromotor o řekněme polovičním výkonu než jaký má spalovací motor a dosáhnete s ním stejné maximální rychlosti (díky zpřevodování, protože elektromotor má mnohem větší kroutící moment a nabízí ho již od 0 otáček).

0/0
6.6.2016 7:51

M49i20r69o84s18l16a13v 43P46e64i12k44e55r 1981859598

Zase se budeme "jen divat" nak cizi firma bohatne na nadi surovine. Jsme fakt trotlove..

+3/−1
4.6.2016 22:44

M24a33r59t71i72n 47B58a60r85t77e75k 5557771941343

Stejně je zvláštní, že Češi jsou tak extrémní zpátečníci. Například v Norsku odhlasovali dohodu mezi všemi stranami, že v roce 2025 bude zakázán prodej automobilů na spalovací pohon. Stejně jako v Holandsku nebo v roce 2030 v Kalifornii. Několik dalších zemí podobné zákony připravují.

Opravdu jsou Norové takoví hlupáci?

+1/−8
4.6.2016 18:33

P84e92t34r 25T35y32č94k52a 6705572489742

Tak hlavne ze si to odhlasovali. :-)) Vis jak to dopadne? Norove to budou vozit z Danska a Svedska, Holandani z Belgie a Francie a do Kalifornie se to bude vozit z Nevady.

+4/0
4.6.2016 19:04

M84a17r65t92i63n 67B34a11r33t23e93k 5137491331203

Zřejmě máš pocit, že ti to v těch zemích dovolí zaregistrovat, viď? :) Navíc tyhle 3 státy opravdu nejsou jediné, kdo má v plánu to zavést. Dříve nebo později bude mít podobné předpisy většina vyspělých zemí.

+1/−3
4.6.2016 19:28

R69a83d56e41k 69H97o15l50e58c76e33k 3406800298981

Dříve nebo později dojde i vám, že elektromobily nemají budoucnost. Možná, kdybyste si vzal tužku, papír a kalkulačku, dojde vám to ještě dnes.

+5/−2
4.6.2016 19:39

M73a77r48t32i33n 37B89a35r14t96e39k 5307481761373

ASi budu opožděný jako inženýři všech automobilek na světě. Na téhle planetě není jediná významější automobilka, která by masivně neinvestovala do elektromobilů. A to jsou automobilky jako Porsche, BMW, Mercedes, Volkswagen, Ferrari, Ford, Hyundai, Honda, Mitsubishi. Ale zřejmě se tihle všichni mílí, protože jinak se to nedá vysvětlit.

+1/−2
4.6.2016 19:50

R40a61d66e97k 93H29o57l63e44c34e61k 3966940198171

Asi jste mírně natvrdlý, když nechápete rozdíl mezi tím, že firma investuje do zajímavé technologie a tím, že si myslí, že to současné, co vyrábí úplně zanikne.

Když si vezmete tu tužku a papír a vypočítáte si, kolik potřebujete baterií, kolik potřebujete elektřiny, kolik potřebujete nabíjecích stanic, kolik potřebujete nových páteřních rozvodů té elektřiny, kde budete tu elektřinu vyrábět v době, kdy s ní budete potřebovat dobíjet ta auta atd., zjistíte, že to celé je mission impossible.

Nic proti elektromobilům. Ale to, že je elektromobil na něco dobrý, neznamená, že může nahradit auta se spalovacími motory. To může i bicykl a nikdo si nemyslí, že kvůli němu přestaneme používat klasická auta.

+4/−1
4.6.2016 19:59

M35a63r12t27i71n 45B36a26r92t39e50k 5847811631313

Stejně byste mohl tvrdit, že je mission impossible logistika a zásobování všech těch dieslů a benzíňáků. Nic z toho totiž nevzniklo přes noc. Mission impossible je pokud máte představu, že se to všechno stane přes noc a samo. Všechno bude vyžadovat investice v následujících desetiletích. Jak do infrastruktury tak do výroby energie. Ale nic z toho není nemožné. Nikdo nečeká, že se to stane za rok, ale všem zainteresovaným je jasné, že tudy vede cesta. Tohle je budoucnost. Proto do toho všichni investují. Ať už se jedná o vyspělé státy a investice do infrastruktury nebo automobilky.

Asi to nevíte, ale každý rok vzniknou na světě tisíce dobíjecích stanic. Během následujících 2 let jich vznikne přes 10.000.

Všechny problémy které jste popsal nejsou pro nikoho novinkou a všechny mají řešení a na všech se už pracuje. Od výroby, přes distribuci až po použití. Elektromobily nahradí automobily tak jak automobily nahradily koně. Ale bude to trvat celá desetiletí

+1/−2
4.6.2016 20:10

R75a81d23e67k 51H28o42l50e98c59e95k 3506180698651

Aha, takže v následujících desetiletích se vybuduje infrastruktura, ale auta pro jistotu zakážeme za méně než 10 let, co? Opravdu skvělé myšlení.

Dobíjecích míst budete potřebovat pro naši republiku miliony, takže z nějakých 10 tisíc na celém světě během 2 let si opravdu na zadek nesednu.

Nebo si jako myslíte, že pojedu z práce a budu na "benzínce" půl hodiny dobíjet a přitom se kochat okolím?

Ale zdá se, že vy o tom přemýšlet nechcete. Upnul jste se k utopistické myšlence a nepřiznáte si, že je to kravina.

+4/−1
4.6.2016 20:17

M39a94r15t56i43n 93B94a86r79t41e30k 5537401431903

Vy jste opravdu jak malé dítě. Zakázáno za 10 let mají být automobily ve 2 nejbohatších a nejvyspělejších státech, které do infrastruktury hodně investují. Za 15 let v Kalifornii. V Německu to může být klidně za 25 let. U nás za 50 s lidma, kteří mají přístup k inovacím jako vy.

Ani benzínových pump není milión ani v celé Evropě. Navíc vy stále nechápete, že rychlodobíjecí stanice budou pouze pro dálkové jízdy.

+1/−3
4.6.2016 20:21

R11a85d27e18k 17H67o66l54e34c35e71k 3426360458571

Aby to fungovalo, musí to fungovat všude. Ono ježdění autem do zahraničí není nic zvláštního. Takže když Norové zakážou svým občanům kupovat auta se spalovacími motory, tak jim v podstatě zakazují cestovat do zahraničí.

To, že rychlonabíjecí stanice budou jen pro dálkové jízdy vážně nechápu, protože mi není jasné, kde budou nabíjet auta ti ostatní. OK, já vesničan s vlastním barákem a jističem 3x25 A jsem ještě schopen ta dvě auta, co doma každý den používáme, přes noc nabít. Ale jak to budou řešit lidé tam, kde tuto možnost nemají, mi celkem uniká. Nebo myslíte, že se překopou celá města, aby na všech parkovacích místech byly nabíjecí stanice? Ne snad, že by to nebylo možné, ale kdo to zaplatí? Dneska obyčejné parkovací stání stojí ve městě stovky tisíc. Kolik bude stát takové stání s nabíječkou? Milion?

+4/−1
4.6.2016 20:42

M76a83r97t59i87n 51B34a84r23t23e15k 5257831711453

Za 10 let až bude tento zákon v platnosti, tak minimálně v celé západní evropě budou elektromobily tak rozšířené, že infrastruktura bude všude. To, že v Německu třeba ještě klasické automobily nebudou zakázány ještě neznamená, že značná část prodaných automobilů už nemusí jezdit na elektřinu. všechny okolní státy budou na podobné úrovni elektrifikace. Okolní země nejsou rozvojové a je dost možné, že v té době už budou se zákazem koketovat taky.

Elektromobily budou určitě první přijímány u lidí s vlastní garáží, kteří nebudou mít problém strčit auto přes noc do zásuvky. Tihle budou první. Ostatní budou přijímat elektromobily až s tím jak se začnou rozšiřovat elektrifikované parkovací místa. Viz níže. Najprve to budou obchodní domy a větší firmy, které to budou nabízet. Pak novostavby. Poslední příjdou na řadu veřejná parkovací místa. Nabíječka na parkovišti bude za pár desítek let stejně běžná jako elektrické osvětlení a nikomu na tom nepřijde nic zvláštního.

+1/−2
4.6.2016 20:49

R70a98d56e13k 71H26o18l86e26c35e95k 3146130708251

Jenže vy nechcete, aby se elektromobily šířily logicky, ale chcete, aby byly vnucovány všem. A v tom je ten problém.

Lidé začnou mít o elektromobily zájem, až jejich cena bude konkurenceschopná. Zatím jim do toho hodně chybí. A není to o tom, že elektromobil stojí 3x víc, než klasický automobil, je to o tom, že pohonný aparát elektromobilu je tak 10x dražší, než u toho auta na klasická paliva.

Pak je tu ještě další problém. Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily. To znamená vyšší náklady na údržbu silnic, vyšší škody při nehodách, vyšší opotřebení pneumatik. A to je opět věc, kterou vy vidět nechcete. Všechno je úžasné.

Když to vezmete čistě pragmaticky, zjistíte, že elektromobil zatím nemá jedinou výhodu proti klasickému automobilu. Jediná položka, o které by se dalo diskutovat, jsou emise. Ale u těch to bude pravda až tehdy, až dokážeme vyrábět všechnu elektřinu z obnovitelných zdrojů, k čemuž máme zatím hodně daleko.

+2/−1
4.6.2016 21:00

M85a86r29t22i85n 95B28a68r10t64e65k 5377491331193

Vůbec nejde o to co já chci nebo ne. Já bych byl nejraději, aby o tom rozhodl trh. Já vám jenom říkám, že už 3 země rozhodly o zákazu spalovacích motorů a další země nad tím přemýšlejí. Je to jako zákaz kouření u nás. Je to restrikce, ale dělá se to pro zdraví. Oni se na to v Norsku a Holandsku dívají přesně takhle. Je to omezení, ale nechceme mít města plná desítek tisíc smradlavých a zdraví škodlivých automobilů.

Cena elektromobilů je konkurence schopná. Ale jenom ve své kategorii. Tesla model S v ceně kolem 3 miliónů je konkurence schopná v kategorii luxusních vozů za 3. miliony. Tesla Model 3 za 1.000.000 bude konkurenceschopná v kategorii vozů za milión. Ty auta už nejsou drahá za to že jsou elektro a ekologická. Ona cíleně míří na do těchto kategorií. Za pár let může být k dispozici konkurenceschopné auto za půl miliónů, tekže někdo kdo bude chtít Octavii, tak si klidně může koupit stejně kvalitní elektromobil. Samozřejmě, že ten kdo se poohlíží po nějaké Fabii, tak si ještě prostě počká.

Automobily jsou dvakrát těžší, ale to taky znamená, že jsou stabilnější a díky tomu, že nemají motor tak mají mnohem větší deformační zóny, takže jsou daleko bezpečnější. Co se týče pneumatik, tak to bych nechal výrobcům pneumatik. Udělat gumy pro auto co váží 2 tuny zase nebude takový problém.

Čistě pragmaticky se dá říct, že těch výhod mají oproti klasickým automobilům hodně. Samozřejmě ve své cenové kategorii. Nejen že jsou bez emisí, ale jsou i bezpečnější, mají 2 kufry a zároveň jsou prostornější. Když nemáš vepředu motor, tak se to někde projeví. Jejich hlavní nevýhoda je v tom, že rozumné elektromobily se zatím nedělají v nižších cenách. Ale opět - je to jenom zatím. Tesla už přemýšlí o automobilu za 600.000.

+1/−3
4.6.2016 21:11

R17a78d12e98k 50H58o29l30e30c73e14k 3486360608411

Nejde o to, co vy chcete? Vy nás Čechy tu v diskusi v prvním příspěvku nazýváte zpátečnickými jen proto, že se chováme logicky.

Tesla není konkurenceschopná ani v tom segmentu aut za miliony. To, že si ji lidé pořizují není proto, že by byla konkurenceschopná, ale proto, že ji prostě chtějí mít a mají na to. Ani ti majitelé si většinou nemyslí, že by to byla náhrada za klasické auto.

Navíc je těžko mluvit o konkurenceschopnosti, když i v letošním prvním čtvrtletí prodělává víc jak 10 tisíc dolarů na každém prodaném autě. Zatím to vypadá, že je to jen tahání peněz z kapes investorů. Je to vidět i na tom novém modelu. Mají ho naplánovaný, mají určenou prodejní cenu, ale nejsou ho schopni za tuto cenu vyrobit. Čekají, že náklady do té doby, než ho začnou vyrábět, klesnou. Ovšem je dost pravděpodobné, že spíš stoupnou a Tesla zkrachuje.

Je taky celkem vtipné, že se mluví o zákazu spalovacích motorů, ale zakázat spalování uhlí, ať už doma nebo v elektrárnách, je v nedohlednu.

A s bezpečností bych to chtěl vidět. Že má auto nízko těžiště, je samozřejmě pozitivní. Ovšem takový losí test je spíše o hmotnosti. A takový náraz do sloupu nebo stromu, zase bývá o tom, že vepředu je motor. No a takový náraz zezadu do náklaďáku taky nebude v elektromobilu nic příjemného. Baterie na podlaze podjedou pod a karoserie bez motoru jsou už jen plechy.

+3/−1
4.6.2016 21:30

P47e62t68r 14V35o88ň88k86a 2677413109823

Zatím výroba elektromobilu zatěžuje životní prostředí několikanásobně více než výroba auta se spalovákem, tak si sundejte ty klapky z očí a zkuste trochu přemýšlet, tedy jestli máte čím. A pokud chcete udělat něco pro ekologii, stačí zakázat provoz cca 10 největších lodí a máte na několik let uvolněno pro miliony a miliardy aut na emise, asi tolik zatěžují emisně lodě naši zem, o letadlech se nemá cenu bavit, tam je to podobný, jen musíte zastavit provoz více letadel.

0/−1
5.6.2016 0:31

V69í26t 52O13ž31a90n96a 1668948485474

tohle je lež jako věž: " Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily."

0/0
5.6.2016 12:58

J43a75n 61P76o21k43o83r96n77ý 1193809440443

Bohužel, tenhle trend se nezrodil v mozcích inženýrů, ale v mozcích vojenské barvy. A lobypodpora je tak mocná, že se schvalují zákony a přitom není jistota, že je bude možno naplnit. A nebo se naplní ať to stojí, co to stojí. Hlavně budeme mít elektroauta. Úplně stejné, jako s normami EURO x. Ty jsou v takových hodnotách, které lze (možná) splnit jen ošizením, nebo "přizpůsobením" něčeho jiného. Nedávné události, jejich aktérů neustále přibývá jsou toho dokladem.:-/

+1/−1
4.6.2016 20:11

P62e44t84r 82T55y46č63k45a 6815542929402

Oni to dělají jenom proto že musí.

0/0
5.6.2016 13:15

J40a86n 46S16a35l77o70m31o20n 4649810441905

Všechny velké automobilky už s elektromobily vyšli, pokud ne v prodejním modelu, tak mají aspoň technologický demonstrátor, nebo plug-in hybrid (taky má baterie). Vy nekoukáte na Autosalon a jiné pořady o automobilech? :-)

0/0
6.6.2016 7:55

P32e91t28r 93M66a17r18š48á40l69e47k 9925292564249

A co je na tom pokrokového?

0/0
4.6.2016 19:23

M14a12r80t40i76n 93B64a95r29t60e95k 5637861131143

Třeba to, že všechny tyto země investují do čisté energie a proto se nemusejí vymlouvat na to, že stejně se ta elektřina vyrábí z uhlí. Krom toho sníží závislost na fosilních palivech a vyčistí si vzduch ve městech

+1/−2
4.6.2016 19:27

P75e97t77r 56M77a75r42š35á26l72e58k 9485182934279

Jistě, investice do čistých zdrojů, úspor, atd za pokrokové označit lze, ale direktivní nařízení plné elektromobility?

+3/0
4.6.2016 19:37

M22a68r70t62i82n 78B94a43r50t71e74k 5777241901853

Direktivní nařízení restrukturalizace energetiky. Ono ani není moc co nařizovat. Tesla Model S byl nejprodávanější automobil v Norsku za rok 2015. Ze všech tříd. Politici to direktivně nenařídili jenom tak. Lidi to chtějí. Na západě nejsou lidi tak extrémně konzervativní a nesnášenliví změny tak jako Češi. U nás se zavádějí změny až to někde jinde funguje 20 let. Ale někdo vždycky musí být první. My se strašně bojíme změn.

+1/−2
4.6.2016 19:53

M75i41r54e74k 72G28a42j33e92r 5361106979150

Kdyz reknete A, musite take rict B. Elektromobily jdou v Norsku vysoce dotovane. Odkud berou Norove dotace zpusobujici, ze je tam o elektromobily takovy zajem? Aha, ty penize jsou z tezby a prodeje ropy!

+4/−1
4.6.2016 21:20

J41a97n 46K85u29č86e34r78a 1908388643959

No a kde se bude brát to neskutečné množství energie pro všechny elektromobily? Hlavně elektro auta v Norsku, to mi přijde jako výsměch, už je vidím jak v tom jezdí v zimě, když si zatopí, tak baterie umře po pár kilometrech, takže asi nasadí vytápěné garáže, jo to bude eko.

+2/−1
4.6.2016 19:45

M80a80r65t87i17n 23B59a56r31t39e17k 5767421261123

A to se přesně mýlíte. Topení a nízké teploty snižují dojezd, ale dneska není problém si koupit auto s dojezdem 300 nebo 500 kilometrů. To už vám na běžné použití stačí. A za 10 let?

Nemyslete si ,že Norové jsou blbci a že neví jak se dají elektromobily používat. Jejich prodeje rostou každý rok.

+1/−3
4.6.2016 19:59

J31a81n 93K30u37č13e31r24a 1178478813509

Jenomže zrovna to topení v tom Norsku je pěkné využití odpadního tepla u spalovacího motoru, takže jeho účinnost to pěkně zvyšuje a u toho elektra pěkně snižuje.

A co bude za 10 let jinak, no u baterií tomu moc nevěřím, nebo si myslíte, že všechna ta přenosná elektronika netlačí už léta na vývoj lepších akumulátorů?

+4/0
4.6.2016 20:13

M23a92r80t43i42n 18B87a53r41t18e54k 5117961451113

tlačí a ty se taky zlepšují. Za posledních 15 let vzrostla kapacita li-ion baterií na dvojnásobek. A s tím jak se investuje čím dál více, tak rychlost narůstá. Aktuálně o 5-10 procent ročně

+1/0
4.6.2016 20:24

P33e60t41r 57V78o16ň36k76a 2577613319863

jste úplně mimo, současné Tesly používají technologii li-ion článků starou 7-10 let, kdy kapacita těch nejlepších a nejdražších je cca 2650mA na 3,7V a z deset let starého noťase vytáhnete ty samé baterie, jen mají kapacitu někde kolem 2250-2350mA na 3,7V.

Plácáte tu nesmysly a děláte ze sebe akorát idi---ta;-D;-D;-D

0/−1
5.6.2016 0:38

R62a63d77e44k 16H23o91l31e53c10e24k 3986390598751

Ano, opravdu to jsou hlupáci. Už vidím, jak s elektromobilem jedu k moři. Tisíc kilometrů na jeden zátah.

Zakázat něco, za co není adekvátní náhrada, je naprostá zhovadilost.

0/−1
4.6.2016 19:38

M88a38r11t59i86n 29B24a77r82t98e92k 5797521771903

Většina lidí tisíc kilometrů lítá. Ale ano. I jezdit se to dá. Většina lidí totiž se někdy nají, nebo se protáhne a odpočine si. Rychlonabíjecí stanice dokážou nabít elektromobil do půl hodiny a dneska není problém mít dojezd 300 km na jedno nabití. Rozhodně se teda nedá tvrdit, že není náhrada. Pokud jednou ročně opravdu musíte těch 1000 kilometrů jet, tak to už dnes není problém. Natož pak za 10 let.

+1/−2
4.6.2016 19:57

R56a81d11e59k 19H46o14l40e96c49e75k 3586470698821

A zase jste úplně mimo. Dnešní pumpa a jeden její stojan obslouží auto za pár minut. Pokud budou všichni jezdit na elektřinu, budete muset každou pumpu zvětšit minimálně 10x, aby se vám tam všechna ta auta vešla. Ovšem to půjde dost blbě na stávajících silnicích a dálnicích. OK, tam, kde se bude stavět nová dálnice, tak se s tím může počítat. Ale mimo jiné to znamená, že se vyasfaltuje taky 10x víc místa. Jenže tohle zelené mozky neviděj.

A s tím současným dojezdem chcete říci co? OK, s elektromobilem můžu mít dojezd až 300 km, což je 3x méně, než ujedu se svým benziňákem. A za cenu 3x vyšší. Vážně skvělé. Za celou dobu životnosti svého auta se spalovacím motorem mě to auto nestojí tolik (pořízení, servis, pohonné hmoty a jiné spotřební materiál), jako náklady na pořízení toho elektromobilu.

Ale jasně, přijdete vy a vám podobní a řeknete mi, že si elektromobil koupím, ať chci nebo ne, protože mi nic jiného nezbyde.

+4/−1
4.6.2016 20:11

M96a51r64t23i15n 33B56a46r31t57e13k 5867881161153

Ne, mimo jste vy. A to pořádně. Opět máte velmi zastaralou představu, že lidé si budou jezdit nabíjet své elektromobily k rychlodobíjecím stanicím. Taky si si chodíte na pumpu nabít mobil? Dobíjecí stanice budou přímo v parkovacích místech. U firem, v obchodních domech, na sídlišti. Zaparkuješ a dobíjíš. Rychlonabíjecí stanice budou zapotřebí pouze pro dálkové cesty.

300km můžete mít dojezd s tím nejlevnějším modelem od Tesly. 500 kilometrů není problém. Za 10 let budou mít i ty nejlevnější elektromobily dojezd přes 500 kilometrů. A zase žijete v minulosti. Srovnáváte dnešní elektromobily s elektromobily pro masy za 10 až 20 let. Vy jste typický Čech. Člověk který sedí zaprděný v minulosti a soudí podle toho budoucnost.

+2/−3
4.6.2016 20:18

R62a15d11e38k 31H40o98l45e79c32e21k 3466530768851

Vemte si tu tužku a spočítejte si, kolikpak by asi stálo udělat na každém parkovacím místě nabíjecí stanici. A taky si spočítejte tu okamžitou spotřebu, kdy například ve špičce u obchoďáku parkují stovky aut.

A kdo to bude platit? Vy?

Když si nabijete v zaměstnání mobil (cca 10 Wh), tak těch 5 haléřů, co to zaměstnavatele stojí, asi řešit nebude. Až si k němu píchnete auto, které dobijete každý den o 10 kWh, tak už padesátikorunu asi řešit bude. Takže to nebude jen dobíjecí místo, ale každé dobíjecí místo bude mít svůj platební terminál. Při více jak 10 milionech dobíjecích míst (bude jich několikrát víc, než automobilů) to budou biliony korun v nákladech na jejich vybudování. Ale co to je, že? To v pohodě uhradíte. Jen mi není jasné z čeho. V současné době se ze spotřební daně z benzínu a nafty vybírají celkem slušné peníze, co zdaníme pak? Tu elektřinu? OK, když mi zvednou kvůli autům elektřinu na dvojnásobek, znamená to, že budu platit dvojnásobek i za vaření, ohřívání vody, žehlení, praní, počítač i svícení. Díky. Už se nemůžu dočkat.

+1/−1
4.6.2016 20:29

M69a14r40t78i67n 95B40a76r28t52e85k 5987131181533

DObíjecí stanice pro parkovací místa už fungují. Pokusím se vám popsat jak to asi funguje nebo má fungovat do budoucna. Snad to pochopíte:

Zaparkujete s autem, auto se sesynchronizuje s nabíjecí stanicí, zeptá se vás, jestli chcete nabít, jaká je cena za kWh a kolik vás bude stát plné dobití auta. Vy klepnete jestli ano či ne. Auto, se nabije a peníze se vám strhnou z účtu. nemusíte chodit na žádnou pokladnu.

Snad už je to jasné.

A ano, investice do infrastruktury budou zapotřebí. Pořád to tu píšu. U novostaveb můžou být součástí projektu (cena za jednu dobíjecí stanici je v nižších řádek desítek tisíc). Obchodní domy můžou na možnost nabíjení lákat movitější zákazníky, takže se jim investice vyplatí. Stejně jako mají dnes mnohé nákupáky vlastní čerpací stanice. Každá větší firma může nabídnout možnost nabíjení v práci jako benefit. Investice zase tak velké nejsou.

A opět nemějte představu, že se tohle všechno stane přes noc. Takhle to bude běžně u nás vypadat možná za 20 let.

+2/−2
4.6.2016 20:35

R33a98d16e49k 12H53o10l44e81c93e90k 3456120188131

Pokud se vaše vize uskuteční, tak lithium bude stát 100x tolik a jedno auto vyjde na 10 milionů.

To už by levněji vyšlo udělat silnice jako dráhy na autodráze, že si auta budou brát tu energii ze silnice. Ale to je další level, tan vás napadne, až utratíme biliony za ten váš současný nápad, co?

0/−2
4.6.2016 20:45

M94a35r16t31i21n 33B64a77r68t60e84k 5287411331903

I přes rostoucí ceny lithia cena baterií klesá. Ještě stále není lithium hlavním hybatelem ceny. Tesla dnes vyrábí baterie v ceně pod 190 dolarů za kWh. I přes růst ceny lithia by se měla časem srazit cena baterií na polovinu. Navíc lidi nepřejdou na elektromobily hned. Bude to postupný přechod. Samozřejmě, že pokud by ceny lithia vystoupaly přiliš vysoko, tak se budou hledat aleternativní cesty. Mluvíme o elektromobilech a ne o autech na lithium. Dneska se používá převážně lithium pro výrobu baterií pro automobily. Ale výzkum jde rychle dopředu a nikde není napsáno, že lithium bude hlavní surovinou i za 20 let. Samozřejmě se hledají i jiné cesty. Křemíkové a uhlíkové baterie. Křemík i Uhlík jsou velmi levné, ale zatím musí stačit to lithium.

+2/−2
4.6.2016 20:53

M61i41r49e48k 55G91a93j66e77r 5821606609170

Křemík ze sve uvahy vynechejte, je moc tezky. Jinak s vami souhlasim. Lidi si obvykle nedovadou predstavit postupny pozvolny vyvoj a argumentuji tim, co by se stalo, kdyby mel nastat prechod na elektromobily naraz. Prudka zmena je mozna jen tehdy, kdyz je ekonomicky nesmirne vyhodna. Pritom ti sami argumentuji ekonomickou nevyhodnosti elektromobilu, takze si protireci.

0/0
4.6.2016 21:36

R78a60d56e37k 32H28o17l13e15c21e71k 3516240958211

Postupný vývoj a úřední příkaz jsou dvě hodně protichůdné věci.

Takže prudká změna z důvodu úředního příkazu si rozhodně neprotiřečí s tím, že jsou elektromobily ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.6.2016 21:51

M24i95r31e87k 21G27a26j32e84r 5261896709700

Naprosto v tomto s vami souhlasim. Take nesouhlasim s tim, ze by se Norsko melo davat za priklad a napsal jsem proc.

0/0
4.6.2016 22:04

P43e53t89r 71V83o18ň84k73a 2927163459803

a když kliknu na ne, protože se mi to bude zdát drahý, půjdu domu pěšky protože to vybitý auto už akorát zůstane blokovat místo. A doku mi nenabídnou cenu za nabití kterou budu akceptovat bude tam stát protože je bez energie nepojízdné.;-D;-D;-D

0/0
5.6.2016 0:44

J72o83s81e79f 91H21a33l72o 1865629728707

Norsko je jeden z nejbohatších států na světe a jistě ten nákup elektromobilů občanům zadotuje.

0/0
4.6.2016 23:28
Foto

J88a18n 91Č82e49r42m41á10k 4399948845877

jestli jsou hlupáci, to fakt nevím. Ale jsou tendenční, korektní a až příliš skáčou na špek enviromentalisům a kradou děti či je aspoň štvou proti rodičům...

Zajímavé, že když plundrují moře jejich obří plovoucí rybárny ničící vše živé v okruhu spoty kilometrů do všech stran (snad krom výšky) tak jim to nevadí!...!!

0/0
4.6.2016 23:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.