Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Efekt Elona Muska: Z lithia se stává „nová ropa“, těžit se má i v Česku

Elektromobily, smartphony nebo domovní baterie budoucnosti v sobě nejspíš budou mít „kus Krušných hor“. S tím jak stoupá poptávka po lithiu a jeho cena, plánuje několik investorů těžbu tohoto alkalického kovu na západě Čech. Tamní zásoby jsou totiž poměrně bohaté.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15a81n 25S95a61l84o84m22o37n 4149690341345

Lithium není potřeba jen pro elektromobily. Prakticky všechna zařízení dnes mají lithiové baterie. Od mobilu přes tablet do baterky v hodinkách. :-) Je to prostě žádaný kov a já jen čekám kdy přijde na přetřes jeho recyklace.

0/0
6.6.2016 7:53

J92i12ř25í 32J34a96n88d15a 2658120891534

Tak v Krušných horách se bude těžit lithium abychom měli auta "poháněné čistými a bezemisními zdroji".

;-D;-D;-D

A těžit se bude bagry na baterky s lithiem z Chile. Aby to prošlo evropským ceritifikátem čistoty a bezemisnosti. Tolik humoru v neděli mě zabije;-D;-D;-D

A pro všechny elektromobily vybudujeme infrastrukturu dobíječek, servisů apod.

Kontrolní otázka: teď by mě zajímalo, jestlipak víte soudruzi, jaký má jedna běžná oktávka vzor 2015 výkon? Ano správně od 60 do 90Kw. Kolik gigawat příkonu pro dobíjecí stanice budeme potřebovat, aby se deset, (nebo i dvacet, padesát) procent aut současně dobíjelo?

Kolik "čistých a bezemisních zdrojů" budeme ppotřebovat?

0/−1
5.6.2016 12:49

J55o76s15e77f 49Š31o80l41t70e29s 8434568250373

Argument s nabíjením je dost zcestný. I kdyby měl každý vůz 60 kWh baterii, musíte brát v potaž že průměrný nájezd automobilu v ČR je 500 km za týden. Tedy 70 km denně. To odpovídá zhruba spotřebě 15 kWh za den. Tedy kdyby z ničeho nic (k tomu nemůže dojít) začaly všechny auta jezdit na elektřinu, což je 5000000 aut, potřebovali bychom 75 GWh elektřiny každý den. Temelín, jehož v podstatě celá produkce jde na export, vyrobí za den sám o sobě 48 GWh. Dále započítejte úspory z výroby benzínu, které nejsou malé, na výrobu jednoho litru benzínu spotřebujete v rafinérii asi 1kWh elektřiny. A dostáváte se do situace, kdy energeticky není problém ani při stávajícím počtu elektráren.

Další námitky?

0/0
5.6.2016 14:34

J35i57ř97í 78J47a95n78d49a 2438500221484

A kolik energie budete potřebovat na vybudování infrastruktury: palivo do elektráren, dobíječky, přenosová soustava, výroba a výměna stávajících aut za elmobily etc.

Skutečně si myslíte že např. stávající přenosová soustave je toho schopna? Že je to reálné do deseti dvaceti let?

0/0
5.6.2016 16:26

J70o85s10e88f 89Š38o88l26t98e56s 8624658920953

Je. Naprostá většina aut se dobíjí přes noc doma, k tomu nepotřebujete nic extra. Palivo do jaderných elektráren je na mnoho desetiletí, spíše staletí. Samozřejmě to nepůjde najednou a hned. Spalovací auta tu s námi budou ještě dlouho. Co se týče dvaceti let, do dvaceti let vidím podíl elektromobilů maximálně kolem 50 %.

0/0
5.6.2016 16:30

J74a47n 14S95a32l26o57m58o34n 4649860851185

Nemůžete v žádném případě srovnávat výkon spalovacího motoru s výkonem elektromotoru, protože tam jde o jiné průběhy výkonu a absolutně jiné kroutící momenty a jejich průběhy. Jednodušeji řečeno. Pro stejnou hbitost vozu vám stačí elektromotor o řekněme polovičním výkonu než jaký má spalovací motor a dosáhnete s ním stejné maximální rychlosti (díky zpřevodování, protože elektromotor má mnohem větší kroutící moment a nabízí ho již od 0 otáček).

0/0
6.6.2016 7:51

M67i17r97o62s58l84a78v 30P37e72i95k91e91r 1531519918

Zase se budeme "jen divat" nak cizi firma bohatne na nadi surovine. Jsme fakt trotlove..

+3/−1
4.6.2016 22:44

M63a53r38t90i51n 24B10a87r51t72e21k 5857621861103

Stejně je zvláštní, že Češi jsou tak extrémní zpátečníci. Například v Norsku odhlasovali dohodu mezi všemi stranami, že v roce 2025 bude zakázán prodej automobilů na spalovací pohon. Stejně jako v Holandsku nebo v roce 2030 v Kalifornii. Několik dalších zemí podobné zákony připravují.

Opravdu jsou Norové takoví hlupáci?

+1/−8
4.6.2016 18:33

P95e56t61r 21T91y51č32k32a 6745512939472

Tak hlavne ze si to odhlasovali. :-)) Vis jak to dopadne? Norove to budou vozit z Danska a Svedska, Holandani z Belgie a Francie a do Kalifornie se to bude vozit z Nevady.

+4/0
4.6.2016 19:04

M73a17r14t40i72n 15B66a69r21t58e93k 5667521161203

Zřejmě máš pocit, že ti to v těch zemích dovolí zaregistrovat, viď? :) Navíc tyhle 3 státy opravdu nejsou jediné, kdo má v plánu to zavést. Dříve nebo později bude mít podobné předpisy většina vyspělých zemí.

+1/−3
4.6.2016 19:28

R20a85d72e91k 67H49o72l98e44c40e41k 3586490418301

Dříve nebo později dojde i vám, že elektromobily nemají budoucnost. Možná, kdybyste si vzal tužku, papír a kalkulačku, dojde vám to ještě dnes.

+5/−2
4.6.2016 19:39

M62a48r56t76i35n 79B46a41r48t80e94k 5277871471613

ASi budu opožděný jako inženýři všech automobilek na světě. Na téhle planetě není jediná významější automobilka, která by masivně neinvestovala do elektromobilů. A to jsou automobilky jako Porsche, BMW, Mercedes, Volkswagen, Ferrari, Ford, Hyundai, Honda, Mitsubishi. Ale zřejmě se tihle všichni mílí, protože jinak se to nedá vysvětlit.

+1/−2
4.6.2016 19:50

R93a68d85e40k 21H46o11l59e35c96e10k 3176680108401

Asi jste mírně natvrdlý, když nechápete rozdíl mezi tím, že firma investuje do zajímavé technologie a tím, že si myslí, že to současné, co vyrábí úplně zanikne.

Když si vezmete tu tužku a papír a vypočítáte si, kolik potřebujete baterií, kolik potřebujete elektřiny, kolik potřebujete nabíjecích stanic, kolik potřebujete nových páteřních rozvodů té elektřiny, kde budete tu elektřinu vyrábět v době, kdy s ní budete potřebovat dobíjet ta auta atd., zjistíte, že to celé je mission impossible.

Nic proti elektromobilům. Ale to, že je elektromobil na něco dobrý, neznamená, že může nahradit auta se spalovacími motory. To může i bicykl a nikdo si nemyslí, že kvůli němu přestaneme používat klasická auta.

+4/−1
4.6.2016 19:59

M55a26r38t89i94n 55B19a74r79t39e73k 5537341211713

Stejně byste mohl tvrdit, že je mission impossible logistika a zásobování všech těch dieslů a benzíňáků. Nic z toho totiž nevzniklo přes noc. Mission impossible je pokud máte představu, že se to všechno stane přes noc a samo. Všechno bude vyžadovat investice v následujících desetiletích. Jak do infrastruktury tak do výroby energie. Ale nic z toho není nemožné. Nikdo nečeká, že se to stane za rok, ale všem zainteresovaným je jasné, že tudy vede cesta. Tohle je budoucnost. Proto do toho všichni investují. Ať už se jedná o vyspělé státy a investice do infrastruktury nebo automobilky.

Asi to nevíte, ale každý rok vzniknou na světě tisíce dobíjecích stanic. Během následujících 2 let jich vznikne přes 10.000.

Všechny problémy které jste popsal nejsou pro nikoho novinkou a všechny mají řešení a na všech se už pracuje. Od výroby, přes distribuci až po použití. Elektromobily nahradí automobily tak jak automobily nahradily koně. Ale bude to trvat celá desetiletí

+1/−2
4.6.2016 20:10

R31a83d61e82k 45H72o72l18e29c83e61k 3886310788341

Aha, takže v následujících desetiletích se vybuduje infrastruktura, ale auta pro jistotu zakážeme za méně než 10 let, co? Opravdu skvělé myšlení.

Dobíjecích míst budete potřebovat pro naši republiku miliony, takže z nějakých 10 tisíc na celém světě během 2 let si opravdu na zadek nesednu.

Nebo si jako myslíte, že pojedu z práce a budu na "benzínce" půl hodiny dobíjet a přitom se kochat okolím?

Ale zdá se, že vy o tom přemýšlet nechcete. Upnul jste se k utopistické myšlence a nepřiznáte si, že je to kravina.

+4/−1
4.6.2016 20:17

M72a77r41t18i34n 78B87a97r51t16e84k 5927151111473

Vy jste opravdu jak malé dítě. Zakázáno za 10 let mají být automobily ve 2 nejbohatších a nejvyspělejších státech, které do infrastruktury hodně investují. Za 15 let v Kalifornii. V Německu to může být klidně za 25 let. U nás za 50 s lidma, kteří mají přístup k inovacím jako vy.

Ani benzínových pump není milión ani v celé Evropě. Navíc vy stále nechápete, že rychlodobíjecí stanice budou pouze pro dálkové jízdy.

+1/−3
4.6.2016 20:21

R91a76d48e62k 74H26o54l85e63c66e82k 3176180168431

Aby to fungovalo, musí to fungovat všude. Ono ježdění autem do zahraničí není nic zvláštního. Takže když Norové zakážou svým občanům kupovat auta se spalovacími motory, tak jim v podstatě zakazují cestovat do zahraničí.

To, že rychlonabíjecí stanice budou jen pro dálkové jízdy vážně nechápu, protože mi není jasné, kde budou nabíjet auta ti ostatní. OK, já vesničan s vlastním barákem a jističem 3x25 A jsem ještě schopen ta dvě auta, co doma každý den používáme, přes noc nabít. Ale jak to budou řešit lidé tam, kde tuto možnost nemají, mi celkem uniká. Nebo myslíte, že se překopou celá města, aby na všech parkovacích místech byly nabíjecí stanice? Ne snad, že by to nebylo možné, ale kdo to zaplatí? Dneska obyčejné parkovací stání stojí ve městě stovky tisíc. Kolik bude stát takové stání s nabíječkou? Milion?

+4/−1
4.6.2016 20:42

M65a87r94t54i66n 94B21a25r85t92e43k 5857201751603

Za 10 let až bude tento zákon v platnosti, tak minimálně v celé západní evropě budou elektromobily tak rozšířené, že infrastruktura bude všude. To, že v Německu třeba ještě klasické automobily nebudou zakázány ještě neznamená, že značná část prodaných automobilů už nemusí jezdit na elektřinu. všechny okolní státy budou na podobné úrovni elektrifikace. Okolní země nejsou rozvojové a je dost možné, že v té době už budou se zákazem koketovat taky.

Elektromobily budou určitě první přijímány u lidí s vlastní garáží, kteří nebudou mít problém strčit auto přes noc do zásuvky. Tihle budou první. Ostatní budou přijímat elektromobily až s tím jak se začnou rozšiřovat elektrifikované parkovací místa. Viz níže. Najprve to budou obchodní domy a větší firmy, které to budou nabízet. Pak novostavby. Poslední příjdou na řadu veřejná parkovací místa. Nabíječka na parkovišti bude za pár desítek let stejně běžná jako elektrické osvětlení a nikomu na tom nepřijde nic zvláštního.

+1/−2
4.6.2016 20:49

R78a66d17e81k 90H83o50l67e14c18e27k 3906770508501

Jenže vy nechcete, aby se elektromobily šířily logicky, ale chcete, aby byly vnucovány všem. A v tom je ten problém.

Lidé začnou mít o elektromobily zájem, až jejich cena bude konkurenceschopná. Zatím jim do toho hodně chybí. A není to o tom, že elektromobil stojí 3x víc, než klasický automobil, je to o tom, že pohonný aparát elektromobilu je tak 10x dražší, než u toho auta na klasická paliva.

Pak je tu ještě další problém. Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily. To znamená vyšší náklady na údržbu silnic, vyšší škody při nehodách, vyšší opotřebení pneumatik. A to je opět věc, kterou vy vidět nechcete. Všechno je úžasné.

Když to vezmete čistě pragmaticky, zjistíte, že elektromobil zatím nemá jedinou výhodu proti klasickému automobilu. Jediná položka, o které by se dalo diskutovat, jsou emise. Ale u těch to bude pravda až tehdy, až dokážeme vyrábět všechnu elektřinu z obnovitelných zdrojů, k čemuž máme zatím hodně daleko.

+2/−1
4.6.2016 21:00

M70a79r90t17i49n 96B96a59r43t51e80k 5607611691413

Vůbec nejde o to co já chci nebo ne. Já bych byl nejraději, aby o tom rozhodl trh. Já vám jenom říkám, že už 3 země rozhodly o zákazu spalovacích motorů a další země nad tím přemýšlejí. Je to jako zákaz kouření u nás. Je to restrikce, ale dělá se to pro zdraví. Oni se na to v Norsku a Holandsku dívají přesně takhle. Je to omezení, ale nechceme mít města plná desítek tisíc smradlavých a zdraví škodlivých automobilů.

Cena elektromobilů je konkurence schopná. Ale jenom ve své kategorii. Tesla model S v ceně kolem 3 miliónů je konkurence schopná v kategorii luxusních vozů za 3. miliony. Tesla Model 3 za 1.000.000 bude konkurenceschopná v kategorii vozů za milión. Ty auta už nejsou drahá za to že jsou elektro a ekologická. Ona cíleně míří na do těchto kategorií. Za pár let může být k dispozici konkurenceschopné auto za půl miliónů, tekže někdo kdo bude chtít Octavii, tak si klidně může koupit stejně kvalitní elektromobil. Samozřejmě, že ten kdo se poohlíží po nějaké Fabii, tak si ještě prostě počká.

Automobily jsou dvakrát těžší, ale to taky znamená, že jsou stabilnější a díky tomu, že nemají motor tak mají mnohem větší deformační zóny, takže jsou daleko bezpečnější. Co se týče pneumatik, tak to bych nechal výrobcům pneumatik. Udělat gumy pro auto co váží 2 tuny zase nebude takový problém.

Čistě pragmaticky se dá říct, že těch výhod mají oproti klasickým automobilům hodně. Samozřejmě ve své cenové kategorii. Nejen že jsou bez emisí, ale jsou i bezpečnější, mají 2 kufry a zároveň jsou prostornější. Když nemáš vepředu motor, tak se to někde projeví. Jejich hlavní nevýhoda je v tom, že rozumné elektromobily se zatím nedělají v nižších cenách. Ale opět - je to jenom zatím. Tesla už přemýšlí o automobilu za 600.000.

+1/−3
4.6.2016 21:11

R39a44d19e13k 86H25o98l36e24c58e25k 3296900458491

Nejde o to, co vy chcete? Vy nás Čechy tu v diskusi v prvním příspěvku nazýváte zpátečnickými jen proto, že se chováme logicky.

Tesla není konkurenceschopná ani v tom segmentu aut za miliony. To, že si ji lidé pořizují není proto, že by byla konkurenceschopná, ale proto, že ji prostě chtějí mít a mají na to. Ani ti majitelé si většinou nemyslí, že by to byla náhrada za klasické auto.

Navíc je těžko mluvit o konkurenceschopnosti, když i v letošním prvním čtvrtletí prodělává víc jak 10 tisíc dolarů na každém prodaném autě. Zatím to vypadá, že je to jen tahání peněz z kapes investorů. Je to vidět i na tom novém modelu. Mají ho naplánovaný, mají určenou prodejní cenu, ale nejsou ho schopni za tuto cenu vyrobit. Čekají, že náklady do té doby, než ho začnou vyrábět, klesnou. Ovšem je dost pravděpodobné, že spíš stoupnou a Tesla zkrachuje.

Je taky celkem vtipné, že se mluví o zákazu spalovacích motorů, ale zakázat spalování uhlí, ať už doma nebo v elektrárnách, je v nedohlednu.

A s bezpečností bych to chtěl vidět. Že má auto nízko těžiště, je samozřejmě pozitivní. Ovšem takový losí test je spíše o hmotnosti. A takový náraz do sloupu nebo stromu, zase bývá o tom, že vepředu je motor. No a takový náraz zezadu do náklaďáku taky nebude v elektromobilu nic příjemného. Baterie na podlaze podjedou pod a karoserie bez motoru jsou už jen plechy.

+3/−1
4.6.2016 21:30

P13e43t74r 44V31o62ň93k12a 2367633819163

Zatím výroba elektromobilu zatěžuje životní prostředí několikanásobně více než výroba auta se spalovákem, tak si sundejte ty klapky z očí a zkuste trochu přemýšlet, tedy jestli máte čím. A pokud chcete udělat něco pro ekologii, stačí zakázat provoz cca 10 největších lodí a máte na několik let uvolněno pro miliony a miliardy aut na emise, asi tolik zatěžují emisně lodě naši zem, o letadlech se nemá cenu bavit, tam je to podobný, jen musíte zastavit provoz více letadel.

0/−1
5.6.2016 0:31

V73í39t 19O33ž87a97n71a 1788818815734

tohle je lež jako věž: " Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily."

0/0
5.6.2016 12:58

J63a34n 71P52o75k57o34r76n16ý 1233939470473

Bohužel, tenhle trend se nezrodil v mozcích inženýrů, ale v mozcích vojenské barvy. A lobypodpora je tak mocná, že se schvalují zákony a přitom není jistota, že je bude možno naplnit. A nebo se naplní ať to stojí, co to stojí. Hlavně budeme mít elektroauta. Úplně stejné, jako s normami EURO x. Ty jsou v takových hodnotách, které lze (možná) splnit jen ošizením, nebo "přizpůsobením" něčeho jiného. Nedávné události, jejich aktérů neustále přibývá jsou toho dokladem.:-/

+1/−1
4.6.2016 20:11

P85e26t47r 77T45y42č82k49a 6155192359962

Oni to dělají jenom proto že musí.

0/0
5.6.2016 13:15

J15a35n 37S31a29l66o66m31o68n 4219190591205

Všechny velké automobilky už s elektromobily vyšli, pokud ne v prodejním modelu, tak mají aspoň technologický demonstrátor, nebo plug-in hybrid (taky má baterie). Vy nekoukáte na Autosalon a jiné pořady o automobilech? :-)

0/0
6.6.2016 7:55

P27e53t12r 85M74a91r79š90á71l47e70k 9595922434499

A co je na tom pokrokového?

0/0
4.6.2016 19:23

M97a34r57t25i45n 54B70a32r95t55e85k 5567361261783

Třeba to, že všechny tyto země investují do čisté energie a proto se nemusejí vymlouvat na to, že stejně se ta elektřina vyrábí z uhlí. Krom toho sníží závislost na fosilních palivech a vyčistí si vzduch ve městech

+1/−2
4.6.2016 19:27

P74e17t86r 67M27a87r80š62á39l26e55k 9155432864659

Jistě, investice do čistých zdrojů, úspor, atd za pokrokové označit lze, ale direktivní nařízení plné elektromobility?

+3/0
4.6.2016 19:37

M70a35r33t27i33n 43B62a92r24t64e56k 5307151401883

Direktivní nařízení restrukturalizace energetiky. Ono ani není moc co nařizovat. Tesla Model S byl nejprodávanější automobil v Norsku za rok 2015. Ze všech tříd. Politici to direktivně nenařídili jenom tak. Lidi to chtějí. Na západě nejsou lidi tak extrémně konzervativní a nesnášenliví změny tak jako Češi. U nás se zavádějí změny až to někde jinde funguje 20 let. Ale někdo vždycky musí být první. My se strašně bojíme změn.

+1/−2
4.6.2016 19:53

M45i53r74e91k 72G63a71j35e25r 5601276709270

Kdyz reknete A, musite take rict B. Elektromobily jdou v Norsku vysoce dotovane. Odkud berou Norove dotace zpusobujici, ze je tam o elektromobily takovy zajem? Aha, ty penize jsou z tezby a prodeje ropy!

+4/−1
4.6.2016 21:20

J98a89n 48K37u44č40e83r59a 1328188913449

No a kde se bude brát to neskutečné množství energie pro všechny elektromobily? Hlavně elektro auta v Norsku, to mi přijde jako výsměch, už je vidím jak v tom jezdí v zimě, když si zatopí, tak baterie umře po pár kilometrech, takže asi nasadí vytápěné garáže, jo to bude eko.

+2/−1
4.6.2016 19:45

M21a23r72t12i70n 67B75a32r50t79e12k 5407501241123

A to se přesně mýlíte. Topení a nízké teploty snižují dojezd, ale dneska není problém si koupit auto s dojezdem 300 nebo 500 kilometrů. To už vám na běžné použití stačí. A za 10 let?

Nemyslete si ,že Norové jsou blbci a že neví jak se dají elektromobily používat. Jejich prodeje rostou každý rok.

+1/−3
4.6.2016 19:59

J97a10n 17K66u15č72e45r93a 1338258283849

Jenomže zrovna to topení v tom Norsku je pěkné využití odpadního tepla u spalovacího motoru, takže jeho účinnost to pěkně zvyšuje a u toho elektra pěkně snižuje.

A co bude za 10 let jinak, no u baterií tomu moc nevěřím, nebo si myslíte, že všechna ta přenosná elektronika netlačí už léta na vývoj lepších akumulátorů?

+4/0
4.6.2016 20:13

M74a55r38t23i44n 81B57a61r50t97e32k 5547921511473

tlačí a ty se taky zlepšují. Za posledních 15 let vzrostla kapacita li-ion baterií na dvojnásobek. A s tím jak se investuje čím dál více, tak rychlost narůstá. Aktuálně o 5-10 procent ročně

+1/0
4.6.2016 20:24

P75e29t87r 18V86o30ň38k85a 2597243509863

jste úplně mimo, současné Tesly používají technologii li-ion článků starou 7-10 let, kdy kapacita těch nejlepších a nejdražších je cca 2650mA na 3,7V a z deset let starého noťase vytáhnete ty samé baterie, jen mají kapacitu někde kolem 2250-2350mA na 3,7V.

Plácáte tu nesmysly a děláte ze sebe akorát idi---ta;-D;-D;-D

0/−1
5.6.2016 0:38

R70a75d28e49k 85H52o81l11e76c22e66k 3666570918621

Ano, opravdu to jsou hlupáci. Už vidím, jak s elektromobilem jedu k moři. Tisíc kilometrů na jeden zátah.

Zakázat něco, za co není adekvátní náhrada, je naprostá zhovadilost.

0/−1
4.6.2016 19:38

M60a98r76t62i73n 63B35a68r74t45e17k 5407641461683

Většina lidí tisíc kilometrů lítá. Ale ano. I jezdit se to dá. Většina lidí totiž se někdy nají, nebo se protáhne a odpočine si. Rychlonabíjecí stanice dokážou nabít elektromobil do půl hodiny a dneska není problém mít dojezd 300 km na jedno nabití. Rozhodně se teda nedá tvrdit, že není náhrada. Pokud jednou ročně opravdu musíte těch 1000 kilometrů jet, tak to už dnes není problém. Natož pak za 10 let.

+1/−2
4.6.2016 19:57

R77a97d93e94k 85H84o31l58e46c12e21k 3496690638611

A zase jste úplně mimo. Dnešní pumpa a jeden její stojan obslouží auto za pár minut. Pokud budou všichni jezdit na elektřinu, budete muset každou pumpu zvětšit minimálně 10x, aby se vám tam všechna ta auta vešla. Ovšem to půjde dost blbě na stávajících silnicích a dálnicích. OK, tam, kde se bude stavět nová dálnice, tak se s tím může počítat. Ale mimo jiné to znamená, že se vyasfaltuje taky 10x víc místa. Jenže tohle zelené mozky neviděj.

A s tím současným dojezdem chcete říci co? OK, s elektromobilem můžu mít dojezd až 300 km, což je 3x méně, než ujedu se svým benziňákem. A za cenu 3x vyšší. Vážně skvělé. Za celou dobu životnosti svého auta se spalovacím motorem mě to auto nestojí tolik (pořízení, servis, pohonné hmoty a jiné spotřební materiál), jako náklady na pořízení toho elektromobilu.

Ale jasně, přijdete vy a vám podobní a řeknete mi, že si elektromobil koupím, ať chci nebo ne, protože mi nic jiného nezbyde.

+4/−1
4.6.2016 20:11

M31a59r94t67i76n 85B81a60r75t32e45k 5177531131783

Ne, mimo jste vy. A to pořádně. Opět máte velmi zastaralou představu, že lidé si budou jezdit nabíjet své elektromobily k rychlodobíjecím stanicím. Taky si si chodíte na pumpu nabít mobil? Dobíjecí stanice budou přímo v parkovacích místech. U firem, v obchodních domech, na sídlišti. Zaparkuješ a dobíjíš. Rychlonabíjecí stanice budou zapotřebí pouze pro dálkové cesty.

300km můžete mít dojezd s tím nejlevnějším modelem od Tesly. 500 kilometrů není problém. Za 10 let budou mít i ty nejlevnější elektromobily dojezd přes 500 kilometrů. A zase žijete v minulosti. Srovnáváte dnešní elektromobily s elektromobily pro masy za 10 až 20 let. Vy jste typický Čech. Člověk který sedí zaprděný v minulosti a soudí podle toho budoucnost.

+2/−3
4.6.2016 20:18

R21a26d64e17k 43H68o71l62e15c76e39k 3506400608621

Vemte si tu tužku a spočítejte si, kolikpak by asi stálo udělat na každém parkovacím místě nabíjecí stanici. A taky si spočítejte tu okamžitou spotřebu, kdy například ve špičce u obchoďáku parkují stovky aut.

A kdo to bude platit? Vy?

Když si nabijete v zaměstnání mobil (cca 10 Wh), tak těch 5 haléřů, co to zaměstnavatele stojí, asi řešit nebude. Až si k němu píchnete auto, které dobijete každý den o 10 kWh, tak už padesátikorunu asi řešit bude. Takže to nebude jen dobíjecí místo, ale každé dobíjecí místo bude mít svůj platební terminál. Při více jak 10 milionech dobíjecích míst (bude jich několikrát víc, než automobilů) to budou biliony korun v nákladech na jejich vybudování. Ale co to je, že? To v pohodě uhradíte. Jen mi není jasné z čeho. V současné době se ze spotřební daně z benzínu a nafty vybírají celkem slušné peníze, co zdaníme pak? Tu elektřinu? OK, když mi zvednou kvůli autům elektřinu na dvojnásobek, znamená to, že budu platit dvojnásobek i za vaření, ohřívání vody, žehlení, praní, počítač i svícení. Díky. Už se nemůžu dočkat.

+1/−1
4.6.2016 20:29

M23a64r14t22i24n 56B45a96r68t82e95k 5467271721503

DObíjecí stanice pro parkovací místa už fungují. Pokusím se vám popsat jak to asi funguje nebo má fungovat do budoucna. Snad to pochopíte:

Zaparkujete s autem, auto se sesynchronizuje s nabíjecí stanicí, zeptá se vás, jestli chcete nabít, jaká je cena za kWh a kolik vás bude stát plné dobití auta. Vy klepnete jestli ano či ne. Auto, se nabije a peníze se vám strhnou z účtu. nemusíte chodit na žádnou pokladnu.

Snad už je to jasné.

A ano, investice do infrastruktury budou zapotřebí. Pořád to tu píšu. U novostaveb můžou být součástí projektu (cena za jednu dobíjecí stanici je v nižších řádek desítek tisíc). Obchodní domy můžou na možnost nabíjení lákat movitější zákazníky, takže se jim investice vyplatí. Stejně jako mají dnes mnohé nákupáky vlastní čerpací stanice. Každá větší firma může nabídnout možnost nabíjení v práci jako benefit. Investice zase tak velké nejsou.

A opět nemějte představu, že se tohle všechno stane přes noc. Takhle to bude běžně u nás vypadat možná za 20 let.

+2/−2
4.6.2016 20:35

R77a76d54e67k 89H93o84l62e29c92e58k 3966880898461

Pokud se vaše vize uskuteční, tak lithium bude stát 100x tolik a jedno auto vyjde na 10 milionů.

To už by levněji vyšlo udělat silnice jako dráhy na autodráze, že si auta budou brát tu energii ze silnice. Ale to je další level, tan vás napadne, až utratíme biliony za ten váš současný nápad, co?

0/−2
4.6.2016 20:45

M45a51r10t22i18n 80B12a40r88t31e74k 5297941341473

I přes rostoucí ceny lithia cena baterií klesá. Ještě stále není lithium hlavním hybatelem ceny. Tesla dnes vyrábí baterie v ceně pod 190 dolarů za kWh. I přes růst ceny lithia by se měla časem srazit cena baterií na polovinu. Navíc lidi nepřejdou na elektromobily hned. Bude to postupný přechod. Samozřejmě, že pokud by ceny lithia vystoupaly přiliš vysoko, tak se budou hledat aleternativní cesty. Mluvíme o elektromobilech a ne o autech na lithium. Dneska se používá převážně lithium pro výrobu baterií pro automobily. Ale výzkum jde rychle dopředu a nikde není napsáno, že lithium bude hlavní surovinou i za 20 let. Samozřejmě se hledají i jiné cesty. Křemíkové a uhlíkové baterie. Křemík i Uhlík jsou velmi levné, ale zatím musí stačit to lithium.

+2/−2
4.6.2016 20:53

M31i53r89e64k 98G61a94j72e69r 5681376119840

Křemík ze sve uvahy vynechejte, je moc tezky. Jinak s vami souhlasim. Lidi si obvykle nedovadou predstavit postupny pozvolny vyvoj a argumentuji tim, co by se stalo, kdyby mel nastat prechod na elektromobily naraz. Prudka zmena je mozna jen tehdy, kdyz je ekonomicky nesmirne vyhodna. Pritom ti sami argumentuji ekonomickou nevyhodnosti elektromobilu, takze si protireci.

0/0
4.6.2016 21:36

R29a65d58e56k 16H32o46l53e45c14e63k 3686740458651

Postupný vývoj a úřední příkaz jsou dvě hodně protichůdné věci.

Takže prudká změna z důvodu úředního příkazu si rozhodně neprotiřečí s tím, že jsou elektromobily ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.6.2016 21:51

M45i25r74e89k 37G80a70j14e17r 5341906839490

Naprosto v tomto s vami souhlasim. Take nesouhlasim s tim, ze by se Norsko melo davat za priklad a napsal jsem proc.

0/0
4.6.2016 22:04

P77e40t53r 79V78o27ň21k33a 2717283229713

a když kliknu na ne, protože se mi to bude zdát drahý, půjdu domu pěšky protože to vybitý auto už akorát zůstane blokovat místo. A doku mi nenabídnou cenu za nabití kterou budu akceptovat bude tam stát protože je bez energie nepojízdné.;-D;-D;-D

0/0
5.6.2016 0:44

J47o96s74e15f 60H82a88l57o 1345419728957

Norsko je jeden z nejbohatších států na světe a jistě ten nákup elektromobilů občanům zadotuje.

0/0
4.6.2016 23:28
Foto

J61a27n 50Č86e84r64m80á38k 4679678205507

jestli jsou hlupáci, to fakt nevím. Ale jsou tendenční, korektní a až příliš skáčou na špek enviromentalisům a kradou děti či je aspoň štvou proti rodičům...

Zajímavé, že když plundrují moře jejich obří plovoucí rybárny ničící vše živé v okruhu spoty kilometrů do všech stran (snad krom výšky) tak jim to nevadí!...!!

0/0
4.6.2016 23:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.