Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Efekt Elona Muska: Z lithia se stává „nová ropa“, těžit se má i v Česku

Elektromobily, smartphony nebo domovní baterie budoucnosti v sobě nejspíš budou mít „kus Krušných hor“. S tím jak stoupá poptávka po lithiu a jeho cena, plánuje několik investorů těžbu tohoto alkalického kovu na západě Čech. Tamní zásoby jsou totiž poměrně bohaté.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a58n 86S54a36l34o27m10o48n 4909930111685

Lithium není potřeba jen pro elektromobily. Prakticky všechna zařízení dnes mají lithiové baterie. Od mobilu přes tablet do baterky v hodinkách. :-) Je to prostě žádaný kov a já jen čekám kdy přijde na přetřes jeho recyklace.

0/0
6.6.2016 7:53

J88i58ř68í 22J36a10n97d36a 2548840881854

Tak v Krušných horách se bude těžit lithium abychom měli auta "poháněné čistými a bezemisními zdroji".

;-D;-D;-D

A těžit se bude bagry na baterky s lithiem z Chile. Aby to prošlo evropským ceritifikátem čistoty a bezemisnosti. Tolik humoru v neděli mě zabije;-D;-D;-D

A pro všechny elektromobily vybudujeme infrastrukturu dobíječek, servisů apod.

Kontrolní otázka: teď by mě zajímalo, jestlipak víte soudruzi, jaký má jedna běžná oktávka vzor 2015 výkon? Ano správně od 60 do 90Kw. Kolik gigawat příkonu pro dobíjecí stanice budeme potřebovat, aby se deset, (nebo i dvacet, padesát) procent aut současně dobíjelo?

Kolik "čistých a bezemisních zdrojů" budeme ppotřebovat?

0/−1
5.6.2016 12:49

J42o56s55e52f 51Š36o72l44t89e49s 8394558960693

Argument s nabíjením je dost zcestný. I kdyby měl každý vůz 60 kWh baterii, musíte brát v potaž že průměrný nájezd automobilu v ČR je 500 km za týden. Tedy 70 km denně. To odpovídá zhruba spotřebě 15 kWh za den. Tedy kdyby z ničeho nic (k tomu nemůže dojít) začaly všechny auta jezdit na elektřinu, což je 5000000 aut, potřebovali bychom 75 GWh elektřiny každý den. Temelín, jehož v podstatě celá produkce jde na export, vyrobí za den sám o sobě 48 GWh. Dále započítejte úspory z výroby benzínu, které nejsou malé, na výrobu jednoho litru benzínu spotřebujete v rafinérii asi 1kWh elektřiny. A dostáváte se do situace, kdy energeticky není problém ani při stávajícím počtu elektráren.

Další námitky?

0/0
5.6.2016 14:34

J57i18ř74í 73J69a33n51d79a 2868890751394

A kolik energie budete potřebovat na vybudování infrastruktury: palivo do elektráren, dobíječky, přenosová soustava, výroba a výměna stávajících aut za elmobily etc.

Skutečně si myslíte že např. stávající přenosová soustave je toho schopna? Že je to reálné do deseti dvaceti let?

0/0
5.6.2016 16:26

J51o16s58e89f 70Š26o39l98t82e81s 8904378130113

Je. Naprostá většina aut se dobíjí přes noc doma, k tomu nepotřebujete nic extra. Palivo do jaderných elektráren je na mnoho desetiletí, spíše staletí. Samozřejmě to nepůjde najednou a hned. Spalovací auta tu s námi budou ještě dlouho. Co se týče dvaceti let, do dvaceti let vidím podíl elektromobilů maximálně kolem 50 %.

0/0
5.6.2016 16:30

J53a70n 23S90a87l21o14m60o36n 4379130121145

Nemůžete v žádném případě srovnávat výkon spalovacího motoru s výkonem elektromotoru, protože tam jde o jiné průběhy výkonu a absolutně jiné kroutící momenty a jejich průběhy. Jednodušeji řečeno. Pro stejnou hbitost vozu vám stačí elektromotor o řekněme polovičním výkonu než jaký má spalovací motor a dosáhnete s ním stejné maximální rychlosti (díky zpřevodování, protože elektromotor má mnohem větší kroutící moment a nabízí ho již od 0 otáček).

0/0
6.6.2016 7:51

M11i94r65o27s14l46a92v 45P11e28i60k50e56r 1721169428

Zase se budeme "jen divat" nak cizi firma bohatne na nadi surovine. Jsme fakt trotlove..

+3/−1
4.6.2016 22:44

M54a17r31t12i56n 42B62a68r82t38e48k 5127481131533

Stejně je zvláštní, že Češi jsou tak extrémní zpátečníci. Například v Norsku odhlasovali dohodu mezi všemi stranami, že v roce 2025 bude zakázán prodej automobilů na spalovací pohon. Stejně jako v Holandsku nebo v roce 2030 v Kalifornii. Několik dalších zemí podobné zákony připravují.

Opravdu jsou Norové takoví hlupáci?

+1/−8
4.6.2016 18:33

P87e75t59r 22T94y45č88k54a 6355832499132

Tak hlavne ze si to odhlasovali. :-)) Vis jak to dopadne? Norove to budou vozit z Danska a Svedska, Holandani z Belgie a Francie a do Kalifornie se to bude vozit z Nevady.

+4/0
4.6.2016 19:04

M24a49r83t55i66n 96B39a33r80t69e48k 5457281651263

Zřejmě máš pocit, že ti to v těch zemích dovolí zaregistrovat, viď? :) Navíc tyhle 3 státy opravdu nejsou jediné, kdo má v plánu to zavést. Dříve nebo později bude mít podobné předpisy většina vyspělých zemí.

+1/−3
4.6.2016 19:28

R24a65d43e48k 57H35o68l47e55c20e83k 3616160698661

Dříve nebo později dojde i vám, že elektromobily nemají budoucnost. Možná, kdybyste si vzal tužku, papír a kalkulačku, dojde vám to ještě dnes.

+5/−2
4.6.2016 19:39

M28a86r16t57i17n 12B84a98r24t31e77k 5647181691193

ASi budu opožděný jako inženýři všech automobilek na světě. Na téhle planetě není jediná významější automobilka, která by masivně neinvestovala do elektromobilů. A to jsou automobilky jako Porsche, BMW, Mercedes, Volkswagen, Ferrari, Ford, Hyundai, Honda, Mitsubishi. Ale zřejmě se tihle všichni mílí, protože jinak se to nedá vysvětlit.

+1/−2
4.6.2016 19:50

R42a96d38e12k 49H96o10l24e12c56e13k 3656320498951

Asi jste mírně natvrdlý, když nechápete rozdíl mezi tím, že firma investuje do zajímavé technologie a tím, že si myslí, že to současné, co vyrábí úplně zanikne.

Když si vezmete tu tužku a papír a vypočítáte si, kolik potřebujete baterií, kolik potřebujete elektřiny, kolik potřebujete nabíjecích stanic, kolik potřebujete nových páteřních rozvodů té elektřiny, kde budete tu elektřinu vyrábět v době, kdy s ní budete potřebovat dobíjet ta auta atd., zjistíte, že to celé je mission impossible.

Nic proti elektromobilům. Ale to, že je elektromobil na něco dobrý, neznamená, že může nahradit auta se spalovacími motory. To může i bicykl a nikdo si nemyslí, že kvůli němu přestaneme používat klasická auta.

+4/−1
4.6.2016 19:59

M40a21r46t73i22n 41B43a42r66t11e92k 5877771401863

Stejně byste mohl tvrdit, že je mission impossible logistika a zásobování všech těch dieslů a benzíňáků. Nic z toho totiž nevzniklo přes noc. Mission impossible je pokud máte představu, že se to všechno stane přes noc a samo. Všechno bude vyžadovat investice v následujících desetiletích. Jak do infrastruktury tak do výroby energie. Ale nic z toho není nemožné. Nikdo nečeká, že se to stane za rok, ale všem zainteresovaným je jasné, že tudy vede cesta. Tohle je budoucnost. Proto do toho všichni investují. Ať už se jedná o vyspělé státy a investice do infrastruktury nebo automobilky.

Asi to nevíte, ale každý rok vzniknou na světě tisíce dobíjecích stanic. Během následujících 2 let jich vznikne přes 10.000.

Všechny problémy které jste popsal nejsou pro nikoho novinkou a všechny mají řešení a na všech se už pracuje. Od výroby, přes distribuci až po použití. Elektromobily nahradí automobily tak jak automobily nahradily koně. Ale bude to trvat celá desetiletí

+1/−2
4.6.2016 20:10

R26a35d50e26k 18H43o64l16e54c64e70k 3826490358671

Aha, takže v následujících desetiletích se vybuduje infrastruktura, ale auta pro jistotu zakážeme za méně než 10 let, co? Opravdu skvělé myšlení.

Dobíjecích míst budete potřebovat pro naši republiku miliony, takže z nějakých 10 tisíc na celém světě během 2 let si opravdu na zadek nesednu.

Nebo si jako myslíte, že pojedu z práce a budu na "benzínce" půl hodiny dobíjet a přitom se kochat okolím?

Ale zdá se, že vy o tom přemýšlet nechcete. Upnul jste se k utopistické myšlence a nepřiznáte si, že je to kravina.

+4/−1
4.6.2016 20:17

M15a54r87t77i56n 64B33a73r37t51e40k 5137501331193

Vy jste opravdu jak malé dítě. Zakázáno za 10 let mají být automobily ve 2 nejbohatších a nejvyspělejších státech, které do infrastruktury hodně investují. Za 15 let v Kalifornii. V Německu to může být klidně za 25 let. U nás za 50 s lidma, kteří mají přístup k inovacím jako vy.

Ani benzínových pump není milión ani v celé Evropě. Navíc vy stále nechápete, že rychlodobíjecí stanice budou pouze pro dálkové jízdy.

+1/−3
4.6.2016 20:21

R19a82d88e61k 40H94o32l66e42c50e74k 3506620338851

Aby to fungovalo, musí to fungovat všude. Ono ježdění autem do zahraničí není nic zvláštního. Takže když Norové zakážou svým občanům kupovat auta se spalovacími motory, tak jim v podstatě zakazují cestovat do zahraničí.

To, že rychlonabíjecí stanice budou jen pro dálkové jízdy vážně nechápu, protože mi není jasné, kde budou nabíjet auta ti ostatní. OK, já vesničan s vlastním barákem a jističem 3x25 A jsem ještě schopen ta dvě auta, co doma každý den používáme, přes noc nabít. Ale jak to budou řešit lidé tam, kde tuto možnost nemají, mi celkem uniká. Nebo myslíte, že se překopou celá města, aby na všech parkovacích místech byly nabíjecí stanice? Ne snad, že by to nebylo možné, ale kdo to zaplatí? Dneska obyčejné parkovací stání stojí ve městě stovky tisíc. Kolik bude stát takové stání s nabíječkou? Milion?

+4/−1
4.6.2016 20:42

M72a38r86t78i33n 46B32a54r65t59e74k 5937461741833

Za 10 let až bude tento zákon v platnosti, tak minimálně v celé západní evropě budou elektromobily tak rozšířené, že infrastruktura bude všude. To, že v Německu třeba ještě klasické automobily nebudou zakázány ještě neznamená, že značná část prodaných automobilů už nemusí jezdit na elektřinu. všechny okolní státy budou na podobné úrovni elektrifikace. Okolní země nejsou rozvojové a je dost možné, že v té době už budou se zákazem koketovat taky.

Elektromobily budou určitě první přijímány u lidí s vlastní garáží, kteří nebudou mít problém strčit auto přes noc do zásuvky. Tihle budou první. Ostatní budou přijímat elektromobily až s tím jak se začnou rozšiřovat elektrifikované parkovací místa. Viz níže. Najprve to budou obchodní domy a větší firmy, které to budou nabízet. Pak novostavby. Poslední příjdou na řadu veřejná parkovací místa. Nabíječka na parkovišti bude za pár desítek let stejně běžná jako elektrické osvětlení a nikomu na tom nepřijde nic zvláštního.

+1/−2
4.6.2016 20:49

R33a54d32e65k 13H39o87l27e67c34e63k 3786470258321

Jenže vy nechcete, aby se elektromobily šířily logicky, ale chcete, aby byly vnucovány všem. A v tom je ten problém.

Lidé začnou mít o elektromobily zájem, až jejich cena bude konkurenceschopná. Zatím jim do toho hodně chybí. A není to o tom, že elektromobil stojí 3x víc, než klasický automobil, je to o tom, že pohonný aparát elektromobilu je tak 10x dražší, než u toho auta na klasická paliva.

Pak je tu ještě další problém. Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily. To znamená vyšší náklady na údržbu silnic, vyšší škody při nehodách, vyšší opotřebení pneumatik. A to je opět věc, kterou vy vidět nechcete. Všechno je úžasné.

Když to vezmete čistě pragmaticky, zjistíte, že elektromobil zatím nemá jedinou výhodu proti klasickému automobilu. Jediná položka, o které by se dalo diskutovat, jsou emise. Ale u těch to bude pravda až tehdy, až dokážeme vyrábět všechnu elektřinu z obnovitelných zdrojů, k čemuž máme zatím hodně daleko.

+2/−1
4.6.2016 21:00

M77a59r45t49i72n 17B66a28r77t53e59k 5187931241643

Vůbec nejde o to co já chci nebo ne. Já bych byl nejraději, aby o tom rozhodl trh. Já vám jenom říkám, že už 3 země rozhodly o zákazu spalovacích motorů a další země nad tím přemýšlejí. Je to jako zákaz kouření u nás. Je to restrikce, ale dělá se to pro zdraví. Oni se na to v Norsku a Holandsku dívají přesně takhle. Je to omezení, ale nechceme mít města plná desítek tisíc smradlavých a zdraví škodlivých automobilů.

Cena elektromobilů je konkurence schopná. Ale jenom ve své kategorii. Tesla model S v ceně kolem 3 miliónů je konkurence schopná v kategorii luxusních vozů za 3. miliony. Tesla Model 3 za 1.000.000 bude konkurenceschopná v kategorii vozů za milión. Ty auta už nejsou drahá za to že jsou elektro a ekologická. Ona cíleně míří na do těchto kategorií. Za pár let může být k dispozici konkurenceschopné auto za půl miliónů, tekže někdo kdo bude chtít Octavii, tak si klidně může koupit stejně kvalitní elektromobil. Samozřejmě, že ten kdo se poohlíží po nějaké Fabii, tak si ještě prostě počká.

Automobily jsou dvakrát těžší, ale to taky znamená, že jsou stabilnější a díky tomu, že nemají motor tak mají mnohem větší deformační zóny, takže jsou daleko bezpečnější. Co se týče pneumatik, tak to bych nechal výrobcům pneumatik. Udělat gumy pro auto co váží 2 tuny zase nebude takový problém.

Čistě pragmaticky se dá říct, že těch výhod mají oproti klasickým automobilům hodně. Samozřejmě ve své cenové kategorii. Nejen že jsou bez emisí, ale jsou i bezpečnější, mají 2 kufry a zároveň jsou prostornější. Když nemáš vepředu motor, tak se to někde projeví. Jejich hlavní nevýhoda je v tom, že rozumné elektromobily se zatím nedělají v nižších cenách. Ale opět - je to jenom zatím. Tesla už přemýšlí o automobilu za 600.000.

+1/−3
4.6.2016 21:11

R20a97d21e20k 84H71o20l73e16c28e48k 3736170418171

Nejde o to, co vy chcete? Vy nás Čechy tu v diskusi v prvním příspěvku nazýváte zpátečnickými jen proto, že se chováme logicky.

Tesla není konkurenceschopná ani v tom segmentu aut za miliony. To, že si ji lidé pořizují není proto, že by byla konkurenceschopná, ale proto, že ji prostě chtějí mít a mají na to. Ani ti majitelé si většinou nemyslí, že by to byla náhrada za klasické auto.

Navíc je těžko mluvit o konkurenceschopnosti, když i v letošním prvním čtvrtletí prodělává víc jak 10 tisíc dolarů na každém prodaném autě. Zatím to vypadá, že je to jen tahání peněz z kapes investorů. Je to vidět i na tom novém modelu. Mají ho naplánovaný, mají určenou prodejní cenu, ale nejsou ho schopni za tuto cenu vyrobit. Čekají, že náklady do té doby, než ho začnou vyrábět, klesnou. Ovšem je dost pravděpodobné, že spíš stoupnou a Tesla zkrachuje.

Je taky celkem vtipné, že se mluví o zákazu spalovacích motorů, ale zakázat spalování uhlí, ať už doma nebo v elektrárnách, je v nedohlednu.

A s bezpečností bych to chtěl vidět. Že má auto nízko těžiště, je samozřejmě pozitivní. Ovšem takový losí test je spíše o hmotnosti. A takový náraz do sloupu nebo stromu, zase bývá o tom, že vepředu je motor. No a takový náraz zezadu do náklaďáku taky nebude v elektromobilu nic příjemného. Baterie na podlaze podjedou pod a karoserie bez motoru jsou už jen plechy.

+3/−1
4.6.2016 21:30

P23e53t94r 30V19o11ň86k78a 2557163799943

Zatím výroba elektromobilu zatěžuje životní prostředí několikanásobně více než výroba auta se spalovákem, tak si sundejte ty klapky z očí a zkuste trochu přemýšlet, tedy jestli máte čím. A pokud chcete udělat něco pro ekologii, stačí zakázat provoz cca 10 největších lodí a máte na několik let uvolněno pro miliony a miliardy aut na emise, asi tolik zatěžují emisně lodě naši zem, o letadlech se nemá cenu bavit, tam je to podobný, jen musíte zastavit provoz více letadel.

0/−1
5.6.2016 0:31

V71í87t 74O76ž28a55n24a 1788168375504

tohle je lež jako věž: " Elektromobily jsou skoro 2x těžší, než klasické automobily."

0/0
5.6.2016 12:58

J26a59n 21P70o41k40o10r53n74ý 1813329490163

Bohužel, tenhle trend se nezrodil v mozcích inženýrů, ale v mozcích vojenské barvy. A lobypodpora je tak mocná, že se schvalují zákony a přitom není jistota, že je bude možno naplnit. A nebo se naplní ať to stojí, co to stojí. Hlavně budeme mít elektroauta. Úplně stejné, jako s normami EURO x. Ty jsou v takových hodnotách, které lze (možná) splnit jen ošizením, nebo "přizpůsobením" něčeho jiného. Nedávné události, jejich aktérů neustále přibývá jsou toho dokladem.:-/

+1/−1
4.6.2016 20:11

P17e45t18r 13T28y26č95k22a 6835442969862

Oni to dělají jenom proto že musí.

0/0
5.6.2016 13:15

J71a33n 94S10a14l66o95m92o83n 4589770691855

Všechny velké automobilky už s elektromobily vyšli, pokud ne v prodejním modelu, tak mají aspoň technologický demonstrátor, nebo plug-in hybrid (taky má baterie). Vy nekoukáte na Autosalon a jiné pořady o automobilech? :-)

0/0
6.6.2016 7:55

P35e80t33r 56M55a16r64š52á65l72e98k 9395272654329

A co je na tom pokrokového?

0/0
4.6.2016 19:23

M91a53r38t86i86n 75B40a36r42t56e81k 5977731701453

Třeba to, že všechny tyto země investují do čisté energie a proto se nemusejí vymlouvat na to, že stejně se ta elektřina vyrábí z uhlí. Krom toho sníží závislost na fosilních palivech a vyčistí si vzduch ve městech

+1/−2
4.6.2016 19:27

P30e19t37r 79M70a69r88š57á41l77e33k 9865422164389

Jistě, investice do čistých zdrojů, úspor, atd za pokrokové označit lze, ale direktivní nařízení plné elektromobility?

+3/0
4.6.2016 19:37

M77a21r23t67i16n 96B82a46r43t52e77k 5987351821833

Direktivní nařízení restrukturalizace energetiky. Ono ani není moc co nařizovat. Tesla Model S byl nejprodávanější automobil v Norsku za rok 2015. Ze všech tříd. Politici to direktivně nenařídili jenom tak. Lidi to chtějí. Na západě nejsou lidi tak extrémně konzervativní a nesnášenliví změny tak jako Češi. U nás se zavádějí změny až to někde jinde funguje 20 let. Ale někdo vždycky musí být první. My se strašně bojíme změn.

+1/−2
4.6.2016 19:53

M69i44r42e38k 92G38a68j37e18r 5891236309500

Kdyz reknete A, musite take rict B. Elektromobily jdou v Norsku vysoce dotovane. Odkud berou Norove dotace zpusobujici, ze je tam o elektromobily takovy zajem? Aha, ty penize jsou z tezby a prodeje ropy!

+4/−1
4.6.2016 21:20

J53a79n 46K62u24č29e88r75a 1108898343129

No a kde se bude brát to neskutečné množství energie pro všechny elektromobily? Hlavně elektro auta v Norsku, to mi přijde jako výsměch, už je vidím jak v tom jezdí v zimě, když si zatopí, tak baterie umře po pár kilometrech, takže asi nasadí vytápěné garáže, jo to bude eko.

+2/−1
4.6.2016 19:45

M76a41r38t53i87n 85B28a23r98t49e39k 5587731771303

A to se přesně mýlíte. Topení a nízké teploty snižují dojezd, ale dneska není problém si koupit auto s dojezdem 300 nebo 500 kilometrů. To už vám na běžné použití stačí. A za 10 let?

Nemyslete si ,že Norové jsou blbci a že neví jak se dají elektromobily používat. Jejich prodeje rostou každý rok.

+1/−3
4.6.2016 19:59

J86a97n 91K26u61č26e45r83a 1288338883339

Jenomže zrovna to topení v tom Norsku je pěkné využití odpadního tepla u spalovacího motoru, takže jeho účinnost to pěkně zvyšuje a u toho elektra pěkně snižuje.

A co bude za 10 let jinak, no u baterií tomu moc nevěřím, nebo si myslíte, že všechna ta přenosná elektronika netlačí už léta na vývoj lepších akumulátorů?

+4/0
4.6.2016 20:13

M34a91r59t67i66n 10B10a48r50t82e19k 5947901721893

tlačí a ty se taky zlepšují. Za posledních 15 let vzrostla kapacita li-ion baterií na dvojnásobek. A s tím jak se investuje čím dál více, tak rychlost narůstá. Aktuálně o 5-10 procent ročně

+1/0
4.6.2016 20:24

P90e79t12r 25V74o26ň37k71a 2237833549493

jste úplně mimo, současné Tesly používají technologii li-ion článků starou 7-10 let, kdy kapacita těch nejlepších a nejdražších je cca 2650mA na 3,7V a z deset let starého noťase vytáhnete ty samé baterie, jen mají kapacitu někde kolem 2250-2350mA na 3,7V.

Plácáte tu nesmysly a děláte ze sebe akorát idi---ta;-D;-D;-D

0/−1
5.6.2016 0:38

R83a53d52e14k 29H94o36l60e55c97e49k 3896180898681

Ano, opravdu to jsou hlupáci. Už vidím, jak s elektromobilem jedu k moři. Tisíc kilometrů na jeden zátah.

Zakázat něco, za co není adekvátní náhrada, je naprostá zhovadilost.

0/−1
4.6.2016 19:38

M35a95r34t12i34n 80B23a30r19t12e95k 5267191501473

Většina lidí tisíc kilometrů lítá. Ale ano. I jezdit se to dá. Většina lidí totiž se někdy nají, nebo se protáhne a odpočine si. Rychlonabíjecí stanice dokážou nabít elektromobil do půl hodiny a dneska není problém mít dojezd 300 km na jedno nabití. Rozhodně se teda nedá tvrdit, že není náhrada. Pokud jednou ročně opravdu musíte těch 1000 kilometrů jet, tak to už dnes není problém. Natož pak za 10 let.

+1/−2
4.6.2016 19:57

R19a82d23e57k 94H29o54l55e57c48e91k 3336100828881

A zase jste úplně mimo. Dnešní pumpa a jeden její stojan obslouží auto za pár minut. Pokud budou všichni jezdit na elektřinu, budete muset každou pumpu zvětšit minimálně 10x, aby se vám tam všechna ta auta vešla. Ovšem to půjde dost blbě na stávajících silnicích a dálnicích. OK, tam, kde se bude stavět nová dálnice, tak se s tím může počítat. Ale mimo jiné to znamená, že se vyasfaltuje taky 10x víc místa. Jenže tohle zelené mozky neviděj.

A s tím současným dojezdem chcete říci co? OK, s elektromobilem můžu mít dojezd až 300 km, což je 3x méně, než ujedu se svým benziňákem. A za cenu 3x vyšší. Vážně skvělé. Za celou dobu životnosti svého auta se spalovacím motorem mě to auto nestojí tolik (pořízení, servis, pohonné hmoty a jiné spotřební materiál), jako náklady na pořízení toho elektromobilu.

Ale jasně, přijdete vy a vám podobní a řeknete mi, že si elektromobil koupím, ať chci nebo ne, protože mi nic jiného nezbyde.

+4/−1
4.6.2016 20:11

M43a88r77t90i34n 46B42a69r33t40e81k 5577351941783

Ne, mimo jste vy. A to pořádně. Opět máte velmi zastaralou představu, že lidé si budou jezdit nabíjet své elektromobily k rychlodobíjecím stanicím. Taky si si chodíte na pumpu nabít mobil? Dobíjecí stanice budou přímo v parkovacích místech. U firem, v obchodních domech, na sídlišti. Zaparkuješ a dobíjíš. Rychlonabíjecí stanice budou zapotřebí pouze pro dálkové cesty.

300km můžete mít dojezd s tím nejlevnějším modelem od Tesly. 500 kilometrů není problém. Za 10 let budou mít i ty nejlevnější elektromobily dojezd přes 500 kilometrů. A zase žijete v minulosti. Srovnáváte dnešní elektromobily s elektromobily pro masy za 10 až 20 let. Vy jste typický Čech. Člověk který sedí zaprděný v minulosti a soudí podle toho budoucnost.

+2/−3
4.6.2016 20:18

R56a26d77e42k 50H53o69l62e43c20e86k 3136110118511

Vemte si tu tužku a spočítejte si, kolikpak by asi stálo udělat na každém parkovacím místě nabíjecí stanici. A taky si spočítejte tu okamžitou spotřebu, kdy například ve špičce u obchoďáku parkují stovky aut.

A kdo to bude platit? Vy?

Když si nabijete v zaměstnání mobil (cca 10 Wh), tak těch 5 haléřů, co to zaměstnavatele stojí, asi řešit nebude. Až si k němu píchnete auto, které dobijete každý den o 10 kWh, tak už padesátikorunu asi řešit bude. Takže to nebude jen dobíjecí místo, ale každé dobíjecí místo bude mít svůj platební terminál. Při více jak 10 milionech dobíjecích míst (bude jich několikrát víc, než automobilů) to budou biliony korun v nákladech na jejich vybudování. Ale co to je, že? To v pohodě uhradíte. Jen mi není jasné z čeho. V současné době se ze spotřební daně z benzínu a nafty vybírají celkem slušné peníze, co zdaníme pak? Tu elektřinu? OK, když mi zvednou kvůli autům elektřinu na dvojnásobek, znamená to, že budu platit dvojnásobek i za vaření, ohřívání vody, žehlení, praní, počítač i svícení. Díky. Už se nemůžu dočkat.

+1/−1
4.6.2016 20:29

M90a79r40t40i20n 70B79a75r79t24e78k 5117641321983

DObíjecí stanice pro parkovací místa už fungují. Pokusím se vám popsat jak to asi funguje nebo má fungovat do budoucna. Snad to pochopíte:

Zaparkujete s autem, auto se sesynchronizuje s nabíjecí stanicí, zeptá se vás, jestli chcete nabít, jaká je cena za kWh a kolik vás bude stát plné dobití auta. Vy klepnete jestli ano či ne. Auto, se nabije a peníze se vám strhnou z účtu. nemusíte chodit na žádnou pokladnu.

Snad už je to jasné.

A ano, investice do infrastruktury budou zapotřebí. Pořád to tu píšu. U novostaveb můžou být součástí projektu (cena za jednu dobíjecí stanici je v nižších řádek desítek tisíc). Obchodní domy můžou na možnost nabíjení lákat movitější zákazníky, takže se jim investice vyplatí. Stejně jako mají dnes mnohé nákupáky vlastní čerpací stanice. Každá větší firma může nabídnout možnost nabíjení v práci jako benefit. Investice zase tak velké nejsou.

A opět nemějte představu, že se tohle všechno stane přes noc. Takhle to bude běžně u nás vypadat možná za 20 let.

+2/−2
4.6.2016 20:35

R50a96d39e79k 16H51o79l39e29c54e33k 3126730898331

Pokud se vaše vize uskuteční, tak lithium bude stát 100x tolik a jedno auto vyjde na 10 milionů.

To už by levněji vyšlo udělat silnice jako dráhy na autodráze, že si auta budou brát tu energii ze silnice. Ale to je další level, tan vás napadne, až utratíme biliony za ten váš současný nápad, co?

0/−2
4.6.2016 20:45

M93a51r89t92i98n 70B86a55r29t97e42k 5477761761283

I přes rostoucí ceny lithia cena baterií klesá. Ještě stále není lithium hlavním hybatelem ceny. Tesla dnes vyrábí baterie v ceně pod 190 dolarů za kWh. I přes růst ceny lithia by se měla časem srazit cena baterií na polovinu. Navíc lidi nepřejdou na elektromobily hned. Bude to postupný přechod. Samozřejmě, že pokud by ceny lithia vystoupaly přiliš vysoko, tak se budou hledat aleternativní cesty. Mluvíme o elektromobilech a ne o autech na lithium. Dneska se používá převážně lithium pro výrobu baterií pro automobily. Ale výzkum jde rychle dopředu a nikde není napsáno, že lithium bude hlavní surovinou i za 20 let. Samozřejmě se hledají i jiné cesty. Křemíkové a uhlíkové baterie. Křemík i Uhlík jsou velmi levné, ale zatím musí stačit to lithium.

+2/−2
4.6.2016 20:53

M53i29r64e14k 40G79a61j30e71r 5311456569380

Křemík ze sve uvahy vynechejte, je moc tezky. Jinak s vami souhlasim. Lidi si obvykle nedovadou predstavit postupny pozvolny vyvoj a argumentuji tim, co by se stalo, kdyby mel nastat prechod na elektromobily naraz. Prudka zmena je mozna jen tehdy, kdyz je ekonomicky nesmirne vyhodna. Pritom ti sami argumentuji ekonomickou nevyhodnosti elektromobilu, takze si protireci.

0/0
4.6.2016 21:36

R65a30d46e84k 33H89o31l78e39c77e76k 3796510648901

Postupný vývoj a úřední příkaz jsou dvě hodně protichůdné věci.

Takže prudká změna z důvodu úředního příkazu si rozhodně neprotiřečí s tím, že jsou elektromobily ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.6.2016 21:51

M13i39r33e35k 19G64a50j91e31r 5221686609720

Naprosto v tomto s vami souhlasim. Take nesouhlasim s tim, ze by se Norsko melo davat za priklad a napsal jsem proc.

0/0
4.6.2016 22:04

P16e42t63r 42V50o49ň69k94a 2187213679473

a když kliknu na ne, protože se mi to bude zdát drahý, půjdu domu pěšky protože to vybitý auto už akorát zůstane blokovat místo. A doku mi nenabídnou cenu za nabití kterou budu akceptovat bude tam stát protože je bez energie nepojízdné.;-D;-D;-D

0/0
5.6.2016 0:44

J97o51s72e76f 10H23a36l50o 1375949618667

Norsko je jeden z nejbohatších států na světe a jistě ten nákup elektromobilů občanům zadotuje.

0/0
4.6.2016 23:28
Foto

J93a63n 16Č53e60r85m22á27k 4569668465877

jestli jsou hlupáci, to fakt nevím. Ale jsou tendenční, korektní a až příliš skáčou na špek enviromentalisům a kradou děti či je aspoň štvou proti rodičům...

Zajímavé, že když plundrují moře jejich obří plovoucí rybárny ničící vše živé v okruhu spoty kilometrů do všech stran (snad krom výšky) tak jim to nevadí!...!!

0/0
4.6.2016 23:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.