Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57a84u66l 69J63a47r21o85s 2503858500

Smysl to stavet,urcite ma.Jen ne tim tempem,jak se u nas stavi. napr.tunel Blanka.

0/0
9.6.2016 8:57

M32a68r76t93i61n 17K21u48ř96í12t71k89a 6707696718965

Spousta našich moderních tratí splňuje rychlostní parametry pro vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti brání pouze přítomnost železničních přejezdů.

0/0
8.6.2016 13:20

R39a98d84e23k 44J63a86n59a20t62a 9105246494232

Spousta? Možná tak Brno-Břeclav a Pardubice-Choceň. Tj. skoro k ničemu.

Navíc odstranit přejezd není "pouze". Stavba nadjezdu nebo podjezdu stojí peníze.

+1/0
8.6.2016 13:26

J44a63n 74J79e64m20e33l40k48a 1615700

Jsou to celkem zbytečné debaty o VRT na 350 km/h. Brno Praha. Odhad 2040. Díky této megalomanské koncepci se stejně nikdo žádného efektu nedočká.

Benešov Jihlava je adept na další Hitlerovu dálnici, když dojdou prachy z EU.

Asi se všichni shodnou na Brno Jihlava. Výjezd z Prahy sever na Neratovice je třeba. Kdyby se postavila místo Úval VRT na Kolín, pomohla by všem. Praha Beroun by se taky hodila, ale nic.

Západní státy mají ostatní infrastrukturu dobrou. Mohou stavět VRT.

U nás zcela chybí meziregionální spojení, které by nahrazovaly chybějící dálnice.

Německo. Zapadlá Bischofswerda - Gorlitz. Dvojkolejná regionální diselová trať, max 120 km/h. Zrychlený vlak průměr 96 km/h (průměr osobního auta na dálnici), osobní okolo 74 ! (zastávky na znamení)

Jednokolejná Boschofswerda-Zittau, max 120, spíš 100, zrychlený vlak průměr 70km/h, os 54!.

Trať podobná českým, ale v dobrém stavu a zabezpečená zabezpečovačem, zastávky na znamení, jedou, co to dá..

O tom se českým může zdát. Zrenkonstruovaná Frýdlant nad Ostravicí, Frenštát za miliardu 15 km, průměr 34 km/h. Průměr českých rychlíků 50 km/h.

Nevím proč se nepostaví/nenarovná Hradec, Turnov, Praha. Lysá nad labem -Turnov je Nějakých 50 Km, což by šlo postavit podobně jako Brno Přerov na 200 za cca 25 mld. Dále nová jednokolejná trať si myslím, že v normálních státech se staví za 100 ml/km. Za 300 mld co stojí vrt by se jich asi dalo postavit dost. (Turnov Hradec) Trať 072 by byla konkurenceschopná, ale vlak furt brzdí ze 120 na 60 kvůli stavu. atd atd. OPD2 zdá se taky bude celkem fiasko, protože hodně staveb se má teprve začít stavět 2019 (teoreticky)

0/0
8.6.2016 12:58

R55a12d60e55k 23J76a98n93a75t23a 9565506114372

VRT Praha-Brno není nic "megalomanského". Je to standardní evropská VRT a nejlevnější (!) řešení problémů, které na této trase dnes jsou s nedostatečnou kapacitou a rychlostí.

Pokud je nějaký objem prostředků, je lépe ho investovat někde, kde je vysoký potenciál nárůstu počtu cestujcících (to totiž má velký velký vliv na efektivitu). Jaká je potencionání poptávka v typicky tangenciálním směru Turnov-Hradec? Prošlo by to vůbec kritérii efektivity pro EU? Totéž trať 072. Je to tangenciální trať, která míjí Prahu. Je vůbec diskutabilní, zda tam patří dvě vrsvy osobní dorpavy a neměla by být pouze 1.

0/0
8.6.2016 13:09

J86a14n 89J43e50m53e20l34k56a 1875360

Praha Turnov, tam je Boleslav po cestě a návazné tratě. Turnov Hradec, díky nic moc cestám a docela hustému zalidnění a další síti by určitě fungovala, Krkonoše.. 072 jezdí docela hodně cargo. Jestli je konkurence schopné, aby brzdilo z 120 na 60 stále dokola, nebo jezdilo pořád 60. Nevím. Možná na uhlí. Ve zcela rovném terénu.

0/0
9.6.2016 9:34

R35a94d88e17k 86J15a68n46a60t72a 9185846974632

Ja neříkám, že se nemá 072 pro Cargo opravit. Jen říkám, že pro osobní dopravu tato trať nemá příliš smysl a VRT mezi velkými městy jsou investice, která poslouží mnohem více lidem (protože Praha a Brno jsou prostě mnohonásobně větší než Hradec a Turnov).

0/0
9.6.2016 14:55
Foto

B33r25o55n47i31s16l34a78v 36G32a29b49r14y21š 2272449771

A před šesti lety vyšel článek na Technetu:

http://technet.idnes.cz/v-cesku-pojede-vysokorychlostni-vlak-nejdrive-za-deset-let-v-rusku-i-cine-uz-jezdi-gjv-/tec_technika.aspx?c=A100225_094058_tec_technika_rja

Je zajímavé porovnat, kam se dostaly ostatní státy a kam my.

0/0
8.6.2016 10:52

R13a66d85e50k 13J15a67n36a50t80a 9635756234952

No změnilo se mezitím to, že VRT má v provozu i "zaostalé" Turecko a za dva roky (2018) otevírá rychlou trať i ještě zaostalejší Maroko ...

+2/0
8.6.2016 11:07
Foto

B15r45o85n14i86s19l11a50v 15G28a70b19r79y63š 2852289421

To je fakt super... :-/

0/0
8.6.2016 11:20

J49a55n 72J17e93m95e62l81k21a 1495780

Maroko, není to ta, co staví Rusové na 200km/h za tuším 100mil/km? (ne-li tuším 60mil/km)

0/0
8.6.2016 12:14

R93a65d52e25k 60J19a32n44a67t34a 9235576674122

Provozní rychlost má být 320 km/h:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenitra%E2%80%93Tangier_high-speed_rail_line

A staví to spíš Francouzi, mně přijde, vozidla taky francouzská (Alstom):

http://www.railway-technology.com/news/newsmorocco-awards-tangiers-kenitra-high-speed-line-contract

0/0
8.6.2016 12:38
Foto

B26r80o31n42i95s87l72a63v 61G31a36b67r32y97š 2512889501

Dříve než pochybovači zabrousí sem a dříve než položí nějaké dotazy, případně projekt rovnou zkritizují, doporučuji jim si velmi podrobně prostudovat stránky http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz. Jsou tam snad odpovědi na všechny otázky okolo VRT.

0/0
8.6.2016 10:50

J14i96ř60í 70Z20a62t27l93o29u54k63a83l 3738249411256

Jak se dívám do zdejší diskuse, stále je dost rozšířený omyl, že vysokorychlostní tratě při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měly smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená

+9/0
8.6.2016 10:29

R48a91d79e81k 60J78a53n90a31t11a 9895926344502

Máte pravdu.

Bohužel novináři přispívají spíše k bulvarizaci tématu, místo osvětových článků (ve stylu Technetu), které by vysvětlily, jak by vypadal provoz a jaké jsou již fungující analogie v západní Evropě.

Jinak se tu v diskuzi budou objevovat pořád bludy jako "se to ani nerozjede", "kdo potřebuje jet do drážďan" nebo "bude drahá jízdenka".

+5/0
8.6.2016 10:33
Foto

B98r45o26n44i72s52l69a50v 54G69a68b24r11y68š 2282109771

Článek o VRT a její uplatnitelnosti jak u nás, tak v Evropě by měl možná větší váhu. Ne že by tento článek J. Sůry byl špatný, ale asi taky dost záleží na rubrice.

0/0
8.6.2016 10:38

R56a21d36e17k 58N58e19u68m53a28n17n 5792882608375

Otázka je, na co VRT potřebujeme?

Taková poptávka po Praha - Drážďany určitě není.

Praha - Brno možná ano

Praha (Brno) - Vídeň nebo Bratislava určitě ne

Zaplatí nám VRT tranzit Berlín - Praha - Vídeň?

Dvakrát moc si jistý nejsem

0/0
8.6.2016 10:07

R10a93d13e63k 47J56a79n68a72t77a 9515356214912

Ad praha-drazdany:

zde pochopitelne nejde jen o tuto relaci, ale o spojeni do cele severni casti nemecka a predevsim o rychle spojeni prahya usteckeho kraje.

0/0
8.6.2016 10:17

R63a51d32e13k 10J22a46n23a24t91a 9855676354132

Ad praha-brno:

Jak můžete tvrdit, že Praha-Brno ano a Praha-Vídeň/Bratislava ne? Vždyť je to ta samá trať (prozradím vám tajemství, VRT vlak zvládne jet i po klasické trati a také tak běžně činí, viz FRancoi a Německo).

+1/0
8.6.2016 10:28
Foto

B98r51o42n74i80s17l86a11v 73G24a46b40r98y40š 2662449801

Ne. Fakt ji nepotřebujeme na nic. Máme prostě spoustu peněz. :-P

Že nedokážete přijít na důvody, proč ji potřebujeme nebo ne, neznamená, že ji nepotřebujeme. Proč pořád přemýšlíte v relacích jen okolo ČR? Existuje možnost, že se do Paříže nebude lítat, ale jezdit vlakem. Totéž třeba na relaci Hamburg - Graz, nebo Polsko - Nizozemsko a to všechno skrz nás.

+1/0
8.6.2016 10:30

R17a83d56e60k 63J64a56n84a59t25a 9635806884702

Ano.

Jak jsem tu nedávno psal, od tohoto července (ve Francii se otevře další nová trať) bude možné dojet Paříž-Norimberk za 5h 39m.

Bohužel ten zbytek, Norimberk-Praha, pak stále trvá nejméně 4h 39m, i když je to 2,5x kratší ....

0/0
8.6.2016 10:37

M60a88r54e64k 72H36r18u59b40y 6847762501588

Nechci vypadat jako kverulant, ale studie nejspis nestaci ;-)

0/0
8.6.2016 9:46
Foto

J88i63r80k46a 81M56i57k15š59í50k 4561478862

Včera mě pan Sobotka, připomněl Klemu Gottwalda, který říkal, že v brzku bude všechno, ale nikdo nevěděl co ti je brzko!Rv:-/

+1/0
8.6.2016 9:24

M77a27r94e56k 70H47r91u35b74y 6787202851128

Naopak SZDC vi, ze to bude trvat dlouho a bude to pekelne drahe, prestoze okolni zeme tyhle veci dokazi resit relativne rychle a za prijatelne penize.

Nekdy mam dojem, jestli SZDC (i RSD) vi, ze maji na starosti pozemni komunikace, ne vesmirny program8-o:-P

+2/0
8.6.2016 9:49

M70a53r98t33i25n 75H85o24r97á95k 9953439274

Jsem proti rychlovlakům.

To zase bude pro politiky a mafii tunel, větší než Blanka.

Dokud tady nebude takové prostředí, že stavební firmy budou stavět za normální ceny, podle kvalitních projektů bez vazeb na mafii s politiky. Tak to takových projektů nemůžeme investovat.

Zase se bude krás ve velkém. Prosím už NE.

+3/−8
8.6.2016 9:23

T98o41m23á54š 39M13o17r35a48v40č42í45k 3377166123665

Ona se dá vytunelovat trať i s maximálkou 60 km/h, tak proč jste proti VRT?

+5/0
8.6.2016 9:26

J63a88n 12N36o94v54á86k 7605594278417

zrovna lokálku za pár milionů a VRT za stovky miliard bych nesrovnával.

0/0
8.6.2016 9:39

T70o11m62á28š 98M59o37r30a91v92č61í33k 3797816933445

No to ne, taky jsem mohli zůstat bez dálnic a koridorů jen z toho důvodu, že vy se bojíte korupce. Když nebudou tyhle důležité stavby, tak se pro korupci vymyslí něco jiného, třeba soláry a miliony dalších věcí.

0/0
8.6.2016 9:42

T15o68m89á79š 47M79o21r41a42v16č41í89k 3137866353935

Zrovna takovou Blankou nejezdíte ani 130;-)

0/0
8.6.2016 9:27

M78a85r75e64k 47H76r24u45b77y 6777812731708

Jasne, chyba byla vubec stavet cokoli, meli jsme zustat u polnich cest a volskych potahu:-P

+3/0
8.6.2016 9:47

R37a77d55e23k 59J52a55n90a36t60a 9325306504852

"stavební firmy budou stavět za normální ceny"

--

Například tunel Rokycany-Plzeň se staví za velmi dobrou cenu. I současné stavby na IV. koridoru.

+1/0
8.6.2016 10:29
Foto

B66r52o95n39i87s15l35a39v 10G95a27b79r66y90š 2752439691

Jak jste se mohl přesvědčit, vytunelovat se dá i obyčejná červená plastová kartička pro Pražáky.

0/0
8.6.2016 10:31

J12a39n 67B70u78r62i44a89n 2363829474860

Doporučil bych plánovačům na železnici, aby se konečně zamysleli nad organizací současného provozu. Před časem jsme se cca týden pohybovali po Nizozemí vlakem. Cesty s mnoha přestupy mohu hodnotit jedním slovem - koncert. Spoje navazují a na přestup máte zpravidla 5 minut (pro turistu docela problém se v tak krátkém čase zorientovat). Výsledkem je, že cestování po Holandsku je vlakem mnohem rychlejší než autem, ačkoli jste třeba nuceni mnohokrát přestupovat.

Až prosím zmáknete logistiku současných tratí a jejich využití, tak se prosím zamýšlejte nad rychlovlaky.

+2/0
8.6.2016 9:21
Foto

B58r24o41n26i35s37l78a34v 81G52a84b64r12y47š 2542269421

Poláci jsou na tom s organizací provozu hůře než my a přesto už nějakou VRT stavějí.

0/0
8.6.2016 10:00

R71a87d98e59k 27J61a28n21a28t94a 9735436934972

Jenze nase trate maji vycerpanou kapacitu. V NL jsou ctyrkolejky bezne. U nas neni ani jedna. A kdyz uz dve nove koleje, proc by nemely byt rychle, kdyz to stoji stejne?

+1/0
8.6.2016 10:19

M78a51r90t23i46n 13K47o49u65š48a 6645454294

Autor článku vypustí z úst tvrzení, že místní výrobci neumějí výšší rychlost než 250 km/h. Tím se projevil jako technický moula, který se neobtěžoval se základní úvahou. Jakýkoli výrobce bude přeci vyvíjet zařízení pouze s konkrétní objednávkou, nebo alespoň reálnou vizí, že se prodá. Když umí škodovka lokomotivu na 200, zvládne i rychlovlak, ale musí tu být ochota financovat vývoj a koupit vlaky.

0/−3
8.6.2016 9:04

J85a81n 16S76ů24r88a 4735933203592

Škoda oficiálně rekla,že nad 249 kmh nechce jit. Moula

+4/−1
8.6.2016 9:07

R87a97d96e79k 97N23e18u82m59a48n57n 5862852598565

Nechce teď, protože Francouzi ani Němci si to od nich nekoupí. Škoda nemá poptávku. Otázka je, jestli by česká poptávka byla dostatečná?

0/0
8.6.2016 10:10

R41a78d38e34k 47J43a21n61a25t97a 9355466874952

Samozrejme, ze neni dostatecna. Jsme mala zeme. To jako byste si myslel, ze se hightech vyrobce uzivi jen v Bavorsku.

0/0
8.6.2016 10:22

P28a15v34e83l 40M41a35t48o15u67š51e51k 5400807858804

Škoda v první řadě nemá a nebude mít s vozidly nad 160 km/h prakticky žádné zkušenosti a zpětnou vazbu, protože rychleji její vozidla (snad kromě ČS 200 v Rusku) nikde nejezdí a hned tak jezdit nebudou.

+5/−1
8.6.2016 9:13

J37i94r30k26a 67D57v93o64ř85á21k 4535860443638

Úplně jste zapomněl na ř. 380 co jede 200. No ale vzásadě s duchem příspěvku lze souhlasit, jen tu rychlost tam přemalovat.

A vůbec nechápu proč je významné že by do toho místní výrobce (jeden) nešel.

0/0
8.6.2016 21:51

R98o87m71a93n 62K29r52a61t11o29c24h16v40í32l 6666957916804

Nebylo by lepší, nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?

0/0
8.6.2016 9:02

M79a39r26t96i50n 67K79o59ž56í39n 1285546291800

Proč?

0/0
8.6.2016 9:04

R60o70m14a51n 62K67r85a32t61o83c42h28v96í53l 6506637416284

Aby bylo spojení rychlejší.

0/0
8.6.2016 9:29

M25a60r16e63k 33H82r89u30b36y 6827682941328

Rychlejsi vlak nepomuze, kdyz je pomala trat. Franz Josef holt tenkrat s VRT nepocital, a od te doby na to nikdo poradne nesahl.

0/0
8.6.2016 9:51

R81o73m93a34n 79K61r62a53t39o22c93h17v64í23l 6186497816164

Trať je zrekonstruována.

0/0
8.6.2016 9:57

R16a75d85e35k 14J30a53n16a79t68a 9715476594482

Trať Praha-Benešov při rekonstrukci prakticky nezměnila svou stopu - jen se vyměnily koleje, opravily mosty, postavila nástupiště a modernizovalo zabezpečovacací zařízení.

A jak jistě víte, maximální rychlost ovlivňuje zejména poloměr oblouků. Navíc je zde hustá příměstská doprava (4 osobáky za hodinu), která znemožňuje jet rychle, i kdyby to jinak šlo.

0/0
8.6.2016 12:03

R91a87d20e45k 32J58a26n83a79t65a 9715316934692

"nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?"

------

Trollujete?

a) pendolín je jen 7 (vlastně kvůli té nehodě teď jen 6).

b) Praha-Benešov je trať s hustým regionálním provozem, rychlíky zde proto nemohou jezdit rychleji. Zrychlení je zde možné jen za pomocí VRT Praha-Brno (úsek Praha-Benešov by byl společný s expresní vrstvou směr ČB).

0/0
8.6.2016 10:26

A25l27e76s 22H86a11j61e88k 2562952485893

vykašlete se na rychlovlaky, tímhle tempem bych začal rovnou uvažovat o Maglevu, protože než se u nás rozhodne i o tomto druhu dopravy, tak Evropa už ho bude plná

+2/0
8.6.2016 9:01

L14u35b55o81š 83H66o73l43í68k 5717340972130

Obávám se, že než U NÁS vzniknou VRT, tak bude již technicky možná teleportace... ;-D

+3/0
8.6.2016 9:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.