Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13a97u25l 36J30a27r32o35s 2263818540

Smysl to stavet,urcite ma.Jen ne tim tempem,jak se u nas stavi. napr.tunel Blanka.

0/0
9.6.2016 8:57

M90a11r53t18i24n 50K79u56ř82í59t43k44a 6787296138665

Spousta našich moderních tratí splňuje rychlostní parametry pro vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti brání pouze přítomnost železničních přejezdů.

0/0
8.6.2016 13:20

R30a78d25e96k 36J16a34n23a96t31a 9385406154282

Spousta? Možná tak Brno-Břeclav a Pardubice-Choceň. Tj. skoro k ničemu.

Navíc odstranit přejezd není "pouze". Stavba nadjezdu nebo podjezdu stojí peníze.

+1/0
8.6.2016 13:26

J23a43n 40J64e54m95e92l62k53a 1615660

Jsou to celkem zbytečné debaty o VRT na 350 km/h. Brno Praha. Odhad 2040. Díky této megalomanské koncepci se stejně nikdo žádného efektu nedočká.

Benešov Jihlava je adept na další Hitlerovu dálnici, když dojdou prachy z EU.

Asi se všichni shodnou na Brno Jihlava. Výjezd z Prahy sever na Neratovice je třeba. Kdyby se postavila místo Úval VRT na Kolín, pomohla by všem. Praha Beroun by se taky hodila, ale nic.

Západní státy mají ostatní infrastrukturu dobrou. Mohou stavět VRT.

U nás zcela chybí meziregionální spojení, které by nahrazovaly chybějící dálnice.

Německo. Zapadlá Bischofswerda - Gorlitz. Dvojkolejná regionální diselová trať, max 120 km/h. Zrychlený vlak průměr 96 km/h (průměr osobního auta na dálnici), osobní okolo 74 ! (zastávky na znamení)

Jednokolejná Boschofswerda-Zittau, max 120, spíš 100, zrychlený vlak průměr 70km/h, os 54!.

Trať podobná českým, ale v dobrém stavu a zabezpečená zabezpečovačem, zastávky na znamení, jedou, co to dá..

O tom se českým může zdát. Zrenkonstruovaná Frýdlant nad Ostravicí, Frenštát za miliardu 15 km, průměr 34 km/h. Průměr českých rychlíků 50 km/h.

Nevím proč se nepostaví/nenarovná Hradec, Turnov, Praha. Lysá nad labem -Turnov je Nějakých 50 Km, což by šlo postavit podobně jako Brno Přerov na 200 za cca 25 mld. Dále nová jednokolejná trať si myslím, že v normálních státech se staví za 100 ml/km. Za 300 mld co stojí vrt by se jich asi dalo postavit dost. (Turnov Hradec) Trať 072 by byla konkurenceschopná, ale vlak furt brzdí ze 120 na 60 kvůli stavu. atd atd. OPD2 zdá se taky bude celkem fiasko, protože hodně staveb se má teprve začít stavět 2019 (teoreticky)

0/0
8.6.2016 12:58

R39a12d86e69k 62J45a17n26a59t12a 9565106844282

VRT Praha-Brno není nic "megalomanského". Je to standardní evropská VRT a nejlevnější (!) řešení problémů, které na této trase dnes jsou s nedostatečnou kapacitou a rychlostí.

Pokud je nějaký objem prostředků, je lépe ho investovat někde, kde je vysoký potenciál nárůstu počtu cestujcících (to totiž má velký velký vliv na efektivitu). Jaká je potencionání poptávka v typicky tangenciálním směru Turnov-Hradec? Prošlo by to vůbec kritérii efektivity pro EU? Totéž trať 072. Je to tangenciální trať, která míjí Prahu. Je vůbec diskutabilní, zda tam patří dvě vrsvy osobní dorpavy a neměla by být pouze 1.

0/0
8.6.2016 13:09

J84a75n 39J20e91m21e49l50k63a 1465100

Praha Turnov, tam je Boleslav po cestě a návazné tratě. Turnov Hradec, díky nic moc cestám a docela hustému zalidnění a další síti by určitě fungovala, Krkonoše.. 072 jezdí docela hodně cargo. Jestli je konkurence schopné, aby brzdilo z 120 na 60 stále dokola, nebo jezdilo pořád 60. Nevím. Možná na uhlí. Ve zcela rovném terénu.

0/0
9.6.2016 9:34

R14a24d73e17k 73J66a35n62a39t95a 9145476534442

Ja neříkám, že se nemá 072 pro Cargo opravit. Jen říkám, že pro osobní dopravu tato trať nemá příliš smysl a VRT mezi velkými městy jsou investice, která poslouží mnohem více lidem (protože Praha a Brno jsou prostě mnohonásobně větší než Hradec a Turnov).

0/0
9.6.2016 14:55
Foto

B85r31o23n55i26s66l42a55v 45G69a29b62r52y60š 2502279871

A před šesti lety vyšel článek na Technetu:

technet.idnes.cz

Je zajímavé porovnat, kam se dostaly ostatní státy a kam my.

0/0
8.6.2016 10:52

R47a49d68e58k 31J42a19n84a44t30a 9475546314792

No změnilo se mezitím to, že VRT má v provozu i "zaostalé" Turecko a za dva roky (2018) otevírá rychlou trať i ještě zaostalejší Maroko ...

+2/0
8.6.2016 11:07
Foto

B38r85o75n16i88s35l94a47v 78G66a57b77r13y86š 2212249731

To je fakt super... :-/

0/0
8.6.2016 11:20

J21a21n 18J66e96m83e84l63k87a 1135690

Maroko, není to ta, co staví Rusové na 200km/h za tuším 100mil/km? (ne-li tuším 60mil/km)

0/0
8.6.2016 12:14

R80a46d93e10k 24J88a90n76a76t54a 9605906924102

Provozní rychlost má být 320 km/h:

en.wikipedia.org

A staví to spíš Francouzi, mně přijde, vozidla taky francouzská (Alstom):

www.railway

0/0
8.6.2016 12:38
Foto

B70r12o11n52i39s32l73a30v 55G35a43b23r23y40š 2112899511

Dříve než pochybovači zabrousí sem a dříve než položí nějaké dotazy, případně projekt rovnou zkritizují, doporučuji jim si velmi podrobně prostudovat stránky www.vysokorychlostni Jsou tam snad odpovědi na všechny otázky okolo VRT.

0/0
8.6.2016 10:50

J11i32ř34í 65Z42a71t56l63o24u95k43a47l 3298599291246

Jak se dívám do zdejší diskuse, stále je dost rozšířený omyl, že vysokorychlostní tratě při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měly smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená

+9/0
8.6.2016 10:29

R66a36d81e83k 21J58a80n95a60t89a 9675666114752

Máte pravdu.

Bohužel novináři přispívají spíše k bulvarizaci tématu, místo osvětových článků (ve stylu Technetu), které by vysvětlily, jak by vypadal provoz a jaké jsou již fungující analogie v západní Evropě.

Jinak se tu v diskuzi budou objevovat pořád bludy jako "se to ani nerozjede", "kdo potřebuje jet do drážďan" nebo "bude drahá jízdenka".

+5/0
8.6.2016 10:33
Foto

B59r74o85n12i59s68l67a44v 38G39a53b88r24y35š 2392819361

Článek o VRT a její uplatnitelnosti jak u nás, tak v Evropě by měl možná větší váhu. Ne že by tento článek J. Sůry byl špatný, ale asi taky dost záleží na rubrice.

0/0
8.6.2016 10:38

R75a23d97e56k 14N29e16u40m51a50n38n 5142522138895

Otázka je, na co VRT potřebujeme?

Taková poptávka po Praha - Drážďany určitě není.

Praha - Brno možná ano

Praha (Brno) - Vídeň nebo Bratislava určitě ne

Zaplatí nám VRT tranzit Berlín - Praha - Vídeň?

Dvakrát moc si jistý nejsem

0/0
8.6.2016 10:07

R62a47d45e67k 61J26a10n60a55t32a 9975516404312

Ad praha-drazdany:

zde pochopitelne nejde jen o tuto relaci, ale o spojeni do cele severni casti nemecka a predevsim o rychle spojeni prahya usteckeho kraje.

0/0
8.6.2016 10:17

R43a55d65e78k 62J91a53n12a29t54a 9555786714172

Ad praha-brno:

Jak můžete tvrdit, že Praha-Brno ano a Praha-Vídeň/Bratislava ne? Vždyť je to ta samá trať (prozradím vám tajemství, VRT vlak zvládne jet i po klasické trati a také tak běžně činí, viz FRancoi a Německo).

+1/0
8.6.2016 10:28
Foto

B27r39o39n84i35s62l36a76v 88G71a30b19r74y61š 2512349161

Ne. Fakt ji nepotřebujeme na nic. Máme prostě spoustu peněz. :-P

Že nedokážete přijít na důvody, proč ji potřebujeme nebo ne, neznamená, že ji nepotřebujeme. Proč pořád přemýšlíte v relacích jen okolo ČR? Existuje možnost, že se do Paříže nebude lítat, ale jezdit vlakem. Totéž třeba na relaci Hamburg - Graz, nebo Polsko - Nizozemsko a to všechno skrz nás.

+1/0
8.6.2016 10:30

R76a75d18e18k 94J72a35n88a21t46a 9595286904222

Ano.

Jak jsem tu nedávno psal, od tohoto července (ve Francii se otevře další nová trať) bude možné dojet Paříž-Norimberk za 5h 39m.

Bohužel ten zbytek, Norimberk-Praha, pak stále trvá nejméně 4h 39m, i když je to 2,5x kratší ....

0/0
8.6.2016 10:37

M81a54r91e43k 26H91r22u25b76y 6947662651928

Nechci vypadat jako kverulant, ale studie nejspis nestaci ;-)

0/0
8.6.2016 9:46
Foto

J57i53r27k90a 60M93i48k77š13í62k 4981318652

Včera mě pan Sobotka, připomněl Klemu Gottwalda, který říkal, že v brzku bude všechno, ale nikdo nevěděl co ti je brzko!Rv:-/

+1/0
8.6.2016 9:24

M14a95r24e26k 75H57r97u58b48y 6637822281348

Naopak SZDC vi, ze to bude trvat dlouho a bude to pekelne drahe, prestoze okolni zeme tyhle veci dokazi resit relativne rychle a za prijatelne penize.

Nekdy mam dojem, jestli SZDC (i RSD) vi, ze maji na starosti pozemni komunikace, ne vesmirny program8-o:-P

+2/0
8.6.2016 9:49

M41a93r60t98i22n 50H39o78r76á44k 9933549984

Jsem proti rychlovlakům.

To zase bude pro politiky a mafii tunel, větší než Blanka.

Dokud tady nebude takové prostředí, že stavební firmy budou stavět za normální ceny, podle kvalitních projektů bez vazeb na mafii s politiky. Tak to takových projektů nemůžeme investovat.

Zase se bude krás ve velkém. Prosím už NE.

+3/−8
8.6.2016 9:23

T33o51m44á77š 90M91o21r60a86v25č11í59k 3287186663445

Ona se dá vytunelovat trať i s maximálkou 60 km/h, tak proč jste proti VRT?

+5/0
8.6.2016 9:26

J19a89n 43N72o35v62á54k 7265144508587

zrovna lokálku za pár milionů a VRT za stovky miliard bych nesrovnával.

0/0
8.6.2016 9:39

T91o85m37á60š 30M70o76r34a55v24č69í71k 3897166733545

No to ne, taky jsem mohli zůstat bez dálnic a koridorů jen z toho důvodu, že vy se bojíte korupce. Když nebudou tyhle důležité stavby, tak se pro korupci vymyslí něco jiného, třeba soláry a miliony dalších věcí.

0/0
8.6.2016 9:42

T77o59m48á93š 42M71o44r67a54v59č81í72k 3707966273735

Zrovna takovou Blankou nejezdíte ani 130;-)

0/0
8.6.2016 9:27

M50a43r29e73k 59H63r80u88b51y 6827212301488

Jasne, chyba byla vubec stavet cokoli, meli jsme zustat u polnich cest a volskych potahu:-P

+3/0
8.6.2016 9:47

R27a53d65e60k 18J75a66n65a55t25a 9295516694162

"stavební firmy budou stavět za normální ceny"

--

Například tunel Rokycany-Plzeň se staví za velmi dobrou cenu. I současné stavby na IV. koridoru.

+1/0
8.6.2016 10:29
Foto

B70r88o13n63i58s95l95a30v 56G86a10b93r23y78š 2582519581

Jak jste se mohl přesvědčit, vytunelovat se dá i obyčejná červená plastová kartička pro Pražáky.

0/0
8.6.2016 10:31

J60a24n 28B37u15r25i21a62n 2303609174930

Doporučil bych plánovačům na železnici, aby se konečně zamysleli nad organizací současného provozu. Před časem jsme se cca týden pohybovali po Nizozemí vlakem. Cesty s mnoha přestupy mohu hodnotit jedním slovem - koncert. Spoje navazují a na přestup máte zpravidla 5 minut (pro turistu docela problém se v tak krátkém čase zorientovat). Výsledkem je, že cestování po Holandsku je vlakem mnohem rychlejší než autem, ačkoli jste třeba nuceni mnohokrát přestupovat.

Až prosím zmáknete logistiku současných tratí a jejich využití, tak se prosím zamýšlejte nad rychlovlaky.

+2/0
8.6.2016 9:21
Foto

B98r31o89n57i19s10l47a29v 61G33a51b95r96y78š 2602239621

Poláci jsou na tom s organizací provozu hůře než my a přesto už nějakou VRT stavějí.

0/0
8.6.2016 10:00

R86a16d14e65k 68J37a50n78a64t72a 9905116374452

Jenze nase trate maji vycerpanou kapacitu. V NL jsou ctyrkolejky bezne. U nas neni ani jedna. A kdyz uz dve nove koleje, proc by nemely byt rychle, kdyz to stoji stejne?

+1/0
8.6.2016 10:19

M87a35r37t86i77n 14K64o68u58š14a 6395974894

Autor článku vypustí z úst tvrzení, že místní výrobci neumějí výšší rychlost než 250 km/h. Tím se projevil jako technický moula, který se neobtěžoval se základní úvahou. Jakýkoli výrobce bude přeci vyvíjet zařízení pouze s konkrétní objednávkou, nebo alespoň reálnou vizí, že se prodá. Když umí škodovka lokomotivu na 200, zvládne i rychlovlak, ale musí tu být ochota financovat vývoj a koupit vlaky.

0/−3
8.6.2016 9:04

J75a40n 18S46ů60r48a 4675733113892

Škoda oficiálně rekla,že nad 249 kmh nechce jit. Moula

+4/−1
8.6.2016 9:07

R61a40d92e48k 78N54e36u55m28a34n87n 5622692688915

Nechce teď, protože Francouzi ani Němci si to od nich nekoupí. Škoda nemá poptávku. Otázka je, jestli by česká poptávka byla dostatečná?

0/0
8.6.2016 10:10

R82a18d96e27k 56J98a36n69a47t73a 9475566354402

Samozrejme, ze neni dostatecna. Jsme mala zeme. To jako byste si myslel, ze se hightech vyrobce uzivi jen v Bavorsku.

0/0
8.6.2016 10:22

P61a69v71e86l 44M75a55t84o64u85š24e31k 5570217738124

Škoda v první řadě nemá a nebude mít s vozidly nad 160 km/h prakticky žádné zkušenosti a zpětnou vazbu, protože rychleji její vozidla (snad kromě ČS 200 v Rusku) nikde nejezdí a hned tak jezdit nebudou.

+5/−1
8.6.2016 9:13

J22i69r48k54a 76D40v69o55ř53á89k 4355690553748

Úplně jste zapomněl na ř. 380 co jede 200. No ale vzásadě s duchem příspěvku lze souhlasit, jen tu rychlost tam přemalovat.

A vůbec nechápu proč je významné že by do toho místní výrobce (jeden) nešel.

0/0
8.6.2016 21:51

R40o96m11a25n 66K63r26a75t35o91c45h97v53í21l 6136347516244

Nebylo by lepší, nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?

0/0
8.6.2016 9:02

M95a44r60t77i17n 80K62o31ž98í25n 1435546501850

Proč?

0/0
8.6.2016 9:04

R38o89m54a26n 30K42r54a19t85o46c44h56v18í78l 6856587526284

Aby bylo spojení rychlejší.

0/0
8.6.2016 9:29

M48a20r73e20k 23H62r89u29b61y 6457642101418

Rychlejsi vlak nepomuze, kdyz je pomala trat. Franz Josef holt tenkrat s VRT nepocital, a od te doby na to nikdo poradne nesahl.

0/0
8.6.2016 9:51

R80o51m59a68n 63K65r85a14t19o69c85h58v23í43l 6606717826444

Trať je zrekonstruována.

0/0
8.6.2016 9:57

R49a72d24e15k 39J21a27n75a91t36a 9115796184532

Trať Praha-Benešov při rekonstrukci prakticky nezměnila svou stopu - jen se vyměnily koleje, opravily mosty, postavila nástupiště a modernizovalo zabezpečovacací zařízení.

A jak jistě víte, maximální rychlost ovlivňuje zejména poloměr oblouků. Navíc je zde hustá příměstská doprava (4 osobáky za hodinu), která znemožňuje jet rychle, i kdyby to jinak šlo.

0/0
8.6.2016 12:03

R84a15d63e14k 58J20a32n92a65t24a 9385496864612

"nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?"

------

Trollujete?

a) pendolín je jen 7 (vlastně kvůli té nehodě teď jen 6).

b) Praha-Benešov je trať s hustým regionálním provozem, rychlíky zde proto nemohou jezdit rychleji. Zrychlení je zde možné jen za pomocí VRT Praha-Brno (úsek Praha-Benešov by byl společný s expresní vrstvou směr ČB).

0/0
8.6.2016 10:26

A10l28e39s 57H77a10j25e36k 2272742225473

vykašlete se na rychlovlaky, tímhle tempem bych začal rovnou uvažovat o Maglevu, protože než se u nás rozhodne i o tomto druhu dopravy, tak Evropa už ho bude plná

+2/0
8.6.2016 9:01

L50u87b72o58š 12H38o60l41í72k 5187780552220

Obávám se, že než U NÁS vzniknou VRT, tak bude již technicky možná teleportace... ;-D

+3/0
8.6.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.