Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a26u96l 42J19a57r71o76s 2223648800

Smysl to stavet,urcite ma.Jen ne tim tempem,jak se u nas stavi. napr.tunel Blanka.

0/0
9.6.2016 8:57

M20a89r45t15i77n 36K18u18ř25í86t30k28a 6167126448495

Spousta našich moderních tratí splňuje rychlostní parametry pro vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti brání pouze přítomnost železničních přejezdů.

0/0
8.6.2016 13:20

R96a87d66e86k 33J96a57n68a67t18a 9585416364412

Spousta? Možná tak Brno-Břeclav a Pardubice-Choceň. Tj. skoro k ničemu.

Navíc odstranit přejezd není "pouze". Stavba nadjezdu nebo podjezdu stojí peníze.

+1/0
8.6.2016 13:26

J27a91n 42J66e33m61e75l65k47a 1595830

Jsou to celkem zbytečné debaty o VRT na 350 km/h. Brno Praha. Odhad 2040. Díky této megalomanské koncepci se stejně nikdo žádného efektu nedočká.

Benešov Jihlava je adept na další Hitlerovu dálnici, když dojdou prachy z EU.

Asi se všichni shodnou na Brno Jihlava. Výjezd z Prahy sever na Neratovice je třeba. Kdyby se postavila místo Úval VRT na Kolín, pomohla by všem. Praha Beroun by se taky hodila, ale nic.

Západní státy mají ostatní infrastrukturu dobrou. Mohou stavět VRT.

U nás zcela chybí meziregionální spojení, které by nahrazovaly chybějící dálnice.

Německo. Zapadlá Bischofswerda - Gorlitz. Dvojkolejná regionální diselová trať, max 120 km/h. Zrychlený vlak průměr 96 km/h (průměr osobního auta na dálnici), osobní okolo 74 ! (zastávky na znamení)

Jednokolejná Boschofswerda-Zittau, max 120, spíš 100, zrychlený vlak průměr 70km/h, os 54!.

Trať podobná českým, ale v dobrém stavu a zabezpečená zabezpečovačem, zastávky na znamení, jedou, co to dá..

O tom se českým může zdát. Zrenkonstruovaná Frýdlant nad Ostravicí, Frenštát za miliardu 15 km, průměr 34 km/h. Průměr českých rychlíků 50 km/h.

Nevím proč se nepostaví/nenarovná Hradec, Turnov, Praha. Lysá nad labem -Turnov je Nějakých 50 Km, což by šlo postavit podobně jako Brno Přerov na 200 za cca 25 mld. Dále nová jednokolejná trať si myslím, že v normálních státech se staví za 100 ml/km. Za 300 mld co stojí vrt by se jich asi dalo postavit dost. (Turnov Hradec) Trať 072 by byla konkurenceschopná, ale vlak furt brzdí ze 120 na 60 kvůli stavu. atd atd. OPD2 zdá se taky bude celkem fiasko, protože hodně staveb se má teprve začít stavět 2019 (teoreticky)

0/0
8.6.2016 12:58

R91a21d41e17k 97J90a39n73a17t74a 9885556764562

VRT Praha-Brno není nic "megalomanského". Je to standardní evropská VRT a nejlevnější (!) řešení problémů, které na této trase dnes jsou s nedostatečnou kapacitou a rychlostí.

Pokud je nějaký objem prostředků, je lépe ho investovat někde, kde je vysoký potenciál nárůstu počtu cestujcících (to totiž má velký velký vliv na efektivitu). Jaká je potencionání poptávka v typicky tangenciálním směru Turnov-Hradec? Prošlo by to vůbec kritérii efektivity pro EU? Totéž trať 072. Je to tangenciální trať, která míjí Prahu. Je vůbec diskutabilní, zda tam patří dvě vrsvy osobní dorpavy a neměla by být pouze 1.

0/0
8.6.2016 13:09

J23a42n 76J46e69m77e75l80k83a 1695380

Praha Turnov, tam je Boleslav po cestě a návazné tratě. Turnov Hradec, díky nic moc cestám a docela hustému zalidnění a další síti by určitě fungovala, Krkonoše.. 072 jezdí docela hodně cargo. Jestli je konkurence schopné, aby brzdilo z 120 na 60 stále dokola, nebo jezdilo pořád 60. Nevím. Možná na uhlí. Ve zcela rovném terénu.

0/0
9.6.2016 9:34

R85a49d77e82k 72J40a49n16a13t41a 9845266604692

Ja neříkám, že se nemá 072 pro Cargo opravit. Jen říkám, že pro osobní dopravu tato trať nemá příliš smysl a VRT mezi velkými městy jsou investice, která poslouží mnohem více lidem (protože Praha a Brno jsou prostě mnohonásobně větší než Hradec a Turnov).

0/0
9.6.2016 14:55
Foto

B26r28o66n28i65s38l45a64v 19G20a29b97r28y77š 2812179201

A před šesti lety vyšel článek na Technetu:

http://technet.idnes.cz/v-cesku-pojede-vysokorychlostni-vlak-nejdrive-za-deset-let-v-rusku-i-cine-uz-jezdi-gjv-/tec_technika.aspx?c=A100225_094058_tec_technika_rja

Je zajímavé porovnat, kam se dostaly ostatní státy a kam my.

0/0
8.6.2016 10:52

R36a70d78e22k 51J60a90n44a43t48a 9485736244372

No změnilo se mezitím to, že VRT má v provozu i "zaostalé" Turecko a za dva roky (2018) otevírá rychlou trať i ještě zaostalejší Maroko ...

+2/0
8.6.2016 11:07
Foto

B26r25o76n52i58s19l62a27v 41G91a30b39r67y63š 2742229711

To je fakt super... :-/

0/0
8.6.2016 11:20

J34a94n 30J57e54m81e57l74k67a 1755830

Maroko, není to ta, co staví Rusové na 200km/h za tuším 100mil/km? (ne-li tuším 60mil/km)

0/0
8.6.2016 12:14

R32a88d96e89k 93J82a13n82a51t34a 9325976574192

Provozní rychlost má být 320 km/h:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenitra%E2%80%93Tangier_high-speed_rail_line

A staví to spíš Francouzi, mně přijde, vozidla taky francouzská (Alstom):

http://www.railway-technology.com/news/newsmorocco-awards-tangiers-kenitra-high-speed-line-contract

0/0
8.6.2016 12:38
Foto

B39r85o90n22i92s37l68a31v 76G23a77b93r78y70š 2422299761

Dříve než pochybovači zabrousí sem a dříve než položí nějaké dotazy, případně projekt rovnou zkritizují, doporučuji jim si velmi podrobně prostudovat stránky http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz. Jsou tam snad odpovědi na všechny otázky okolo VRT.

0/0
8.6.2016 10:50

J90i42ř77í 94Z51a94t40l44o84u59k90a69l 3468119961716

Jak se dívám do zdejší diskuse, stále je dost rozšířený omyl, že vysokorychlostní tratě při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měly smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená

+9/0
8.6.2016 10:29

R48a24d95e65k 62J73a48n24a10t22a 9825216104132

Máte pravdu.

Bohužel novináři přispívají spíše k bulvarizaci tématu, místo osvětových článků (ve stylu Technetu), které by vysvětlily, jak by vypadal provoz a jaké jsou již fungující analogie v západní Evropě.

Jinak se tu v diskuzi budou objevovat pořád bludy jako "se to ani nerozjede", "kdo potřebuje jet do drážďan" nebo "bude drahá jízdenka".

+5/0
8.6.2016 10:33
Foto

B41r49o31n57i41s64l79a23v 86G90a60b76r18y76š 2772609391

Článek o VRT a její uplatnitelnosti jak u nás, tak v Evropě by měl možná větší váhu. Ne že by tento článek J. Sůry byl špatný, ale asi taky dost záleží na rubrice.

0/0
8.6.2016 10:38

R21a80d31e39k 55N46e62u24m26a93n62n 5942392218285

Otázka je, na co VRT potřebujeme?

Taková poptávka po Praha - Drážďany určitě není.

Praha - Brno možná ano

Praha (Brno) - Vídeň nebo Bratislava určitě ne

Zaplatí nám VRT tranzit Berlín - Praha - Vídeň?

Dvakrát moc si jistý nejsem

0/0
8.6.2016 10:07

R43a80d28e51k 48J88a69n42a91t35a 9365146154842

Ad praha-drazdany:

zde pochopitelne nejde jen o tuto relaci, ale o spojeni do cele severni casti nemecka a predevsim o rychle spojeni prahya usteckeho kraje.

0/0
8.6.2016 10:17

R64a70d46e48k 81J70a40n77a73t84a 9135686424242

Ad praha-brno:

Jak můžete tvrdit, že Praha-Brno ano a Praha-Vídeň/Bratislava ne? Vždyť je to ta samá trať (prozradím vám tajemství, VRT vlak zvládne jet i po klasické trati a také tak běžně činí, viz FRancoi a Německo).

+1/0
8.6.2016 10:28
Foto

B69r26o28n57i78s42l42a37v 58G35a22b50r51y48š 2382149291

Ne. Fakt ji nepotřebujeme na nic. Máme prostě spoustu peněz. :-P

Že nedokážete přijít na důvody, proč ji potřebujeme nebo ne, neznamená, že ji nepotřebujeme. Proč pořád přemýšlíte v relacích jen okolo ČR? Existuje možnost, že se do Paříže nebude lítat, ale jezdit vlakem. Totéž třeba na relaci Hamburg - Graz, nebo Polsko - Nizozemsko a to všechno skrz nás.

+1/0
8.6.2016 10:30

R41a57d38e61k 33J26a55n57a50t86a 9645176424482

Ano.

Jak jsem tu nedávno psal, od tohoto července (ve Francii se otevře další nová trať) bude možné dojet Paříž-Norimberk za 5h 39m.

Bohužel ten zbytek, Norimberk-Praha, pak stále trvá nejméně 4h 39m, i když je to 2,5x kratší ....

0/0
8.6.2016 10:37

M78a55r54e71k 75H16r78u35b72y 6517372221208

Nechci vypadat jako kverulant, ale studie nejspis nestaci ;-)

0/0
8.6.2016 9:46
Foto

J36i41r28k91a 49M68i65k70š20í14k 4621468102

Včera mě pan Sobotka, připomněl Klemu Gottwalda, který říkal, že v brzku bude všechno, ale nikdo nevěděl co ti je brzko!Rv:-/

+1/0
8.6.2016 9:24

M72a10r38e54k 77H30r25u86b42y 6937952761628

Naopak SZDC vi, ze to bude trvat dlouho a bude to pekelne drahe, prestoze okolni zeme tyhle veci dokazi resit relativne rychle a za prijatelne penize.

Nekdy mam dojem, jestli SZDC (i RSD) vi, ze maji na starosti pozemni komunikace, ne vesmirny program8-o:-P

+2/0
8.6.2016 9:49

M97a49r16t84i85n 34H20o15r29á26k 9313949254

Jsem proti rychlovlakům.

To zase bude pro politiky a mafii tunel, větší než Blanka.

Dokud tady nebude takové prostředí, že stavební firmy budou stavět za normální ceny, podle kvalitních projektů bez vazeb na mafii s politiky. Tak to takových projektů nemůžeme investovat.

Zase se bude krás ve velkém. Prosím už NE.

+3/−8
8.6.2016 9:23

T47o76m76á67š 50M91o34r74a43v78č95í28k 3737166953325

Ona se dá vytunelovat trať i s maximálkou 60 km/h, tak proč jste proti VRT?

+5/0
8.6.2016 9:26

J92a46n 32N25o85v70á25k 7645354288377

zrovna lokálku za pár milionů a VRT za stovky miliard bych nesrovnával.

0/0
8.6.2016 9:39

T35o93m53á83š 16M58o61r81a48v20č73í52k 3137516873635

No to ne, taky jsem mohli zůstat bez dálnic a koridorů jen z toho důvodu, že vy se bojíte korupce. Když nebudou tyhle důležité stavby, tak se pro korupci vymyslí něco jiného, třeba soláry a miliony dalších věcí.

0/0
8.6.2016 9:42

T69o19m66á21š 27M24o81r35a78v98č79í39k 3767606223415

Zrovna takovou Blankou nejezdíte ani 130;-)

0/0
8.6.2016 9:27

M32a63r97e80k 89H94r88u68b22y 6347572221288

Jasne, chyba byla vubec stavet cokoli, meli jsme zustat u polnich cest a volskych potahu:-P

+3/0
8.6.2016 9:47

R92a28d72e97k 16J54a54n68a16t20a 9215226274142

"stavební firmy budou stavět za normální ceny"

--

Například tunel Rokycany-Plzeň se staví za velmi dobrou cenu. I současné stavby na IV. koridoru.

+1/0
8.6.2016 10:29
Foto

B17r78o31n15i86s96l41a30v 49G53a17b73r74y29š 2962989921

Jak jste se mohl přesvědčit, vytunelovat se dá i obyčejná červená plastová kartička pro Pražáky.

0/0
8.6.2016 10:31

J65a68n 17B85u80r17i41a70n 2153679714260

Doporučil bych plánovačům na železnici, aby se konečně zamysleli nad organizací současného provozu. Před časem jsme se cca týden pohybovali po Nizozemí vlakem. Cesty s mnoha přestupy mohu hodnotit jedním slovem - koncert. Spoje navazují a na přestup máte zpravidla 5 minut (pro turistu docela problém se v tak krátkém čase zorientovat). Výsledkem je, že cestování po Holandsku je vlakem mnohem rychlejší než autem, ačkoli jste třeba nuceni mnohokrát přestupovat.

Až prosím zmáknete logistiku současných tratí a jejich využití, tak se prosím zamýšlejte nad rychlovlaky.

+2/0
8.6.2016 9:21
Foto

B53r85o67n72i90s81l88a89v 29G69a25b85r72y77š 2282909411

Poláci jsou na tom s organizací provozu hůře než my a přesto už nějakou VRT stavějí.

0/0
8.6.2016 10:00

R79a34d71e16k 27J54a52n19a28t36a 9715896444812

Jenze nase trate maji vycerpanou kapacitu. V NL jsou ctyrkolejky bezne. U nas neni ani jedna. A kdyz uz dve nove koleje, proc by nemely byt rychle, kdyz to stoji stejne?

+1/0
8.6.2016 10:19

M39a68r13t94i66n 48K11o83u47š17a 6195734954

Autor článku vypustí z úst tvrzení, že místní výrobci neumějí výšší rychlost než 250 km/h. Tím se projevil jako technický moula, který se neobtěžoval se základní úvahou. Jakýkoli výrobce bude přeci vyvíjet zařízení pouze s konkrétní objednávkou, nebo alespoň reálnou vizí, že se prodá. Když umí škodovka lokomotivu na 200, zvládne i rychlovlak, ale musí tu být ochota financovat vývoj a koupit vlaky.

0/−3
8.6.2016 9:04

J53a30n 23S12ů87r50a 4385343423102

Škoda oficiálně rekla,že nad 249 kmh nechce jit. Moula

+4/−1
8.6.2016 9:07

R19a35d41e25k 62N72e55u27m10a84n86n 5842262688815

Nechce teď, protože Francouzi ani Němci si to od nich nekoupí. Škoda nemá poptávku. Otázka je, jestli by česká poptávka byla dostatečná?

0/0
8.6.2016 10:10

R61a51d39e95k 86J63a96n53a58t97a 9885156344832

Samozrejme, ze neni dostatecna. Jsme mala zeme. To jako byste si myslel, ze se hightech vyrobce uzivi jen v Bavorsku.

0/0
8.6.2016 10:22

P48a15v56e96l 68M93a69t35o32u48š21e90k 5880187888184

Škoda v první řadě nemá a nebude mít s vozidly nad 160 km/h prakticky žádné zkušenosti a zpětnou vazbu, protože rychleji její vozidla (snad kromě ČS 200 v Rusku) nikde nejezdí a hned tak jezdit nebudou.

+5/−1
8.6.2016 9:13

J68i13r53k29a 35D97v97o38ř55á46k 4225810823278

Úplně jste zapomněl na ř. 380 co jede 200. No ale vzásadě s duchem příspěvku lze souhlasit, jen tu rychlost tam přemalovat.

A vůbec nechápu proč je významné že by do toho místní výrobce (jeden) nešel.

0/0
8.6.2016 21:51

R72o67m31a43n 60K78r39a87t57o74c22h36v29í90l 6846947736874

Nebylo by lepší, nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?

0/0
8.6.2016 9:02

M64a49r39t84i60n 14K57o50ž16í28n 1505326801860

Proč?

0/0
8.6.2016 9:04

R51o15m75a52n 69K55r57a19t77o79c55h78v16í97l 6786177536594

Aby bylo spojení rychlejší.

0/0
8.6.2016 9:29

M71a33r27e42k 86H86r16u26b84y 6207712211468

Rychlejsi vlak nepomuze, kdyz je pomala trat. Franz Josef holt tenkrat s VRT nepocital, a od te doby na to nikdo poradne nesahl.

0/0
8.6.2016 9:51

R35o92m35a83n 24K25r41a34t28o40c54h70v58í39l 6816977596704

Trať je zrekonstruována.

0/0
8.6.2016 9:57

R98a74d89e59k 57J68a19n27a87t46a 9535696464462

Trať Praha-Benešov při rekonstrukci prakticky nezměnila svou stopu - jen se vyměnily koleje, opravily mosty, postavila nástupiště a modernizovalo zabezpečovacací zařízení.

A jak jistě víte, maximální rychlost ovlivňuje zejména poloměr oblouků. Navíc je zde hustá příměstská doprava (4 osobáky za hodinu), která znemožňuje jet rychle, i kdyby to jinak šlo.

0/0
8.6.2016 12:03

R66a43d29e84k 79J23a63n91a21t35a 9535916714712

"nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?"

------

Trollujete?

a) pendolín je jen 7 (vlastně kvůli té nehodě teď jen 6).

b) Praha-Benešov je trať s hustým regionálním provozem, rychlíky zde proto nemohou jezdit rychleji. Zrychlení je zde možné jen za pomocí VRT Praha-Brno (úsek Praha-Benešov by byl společný s expresní vrstvou směr ČB).

0/0
8.6.2016 10:26

A38l57e34s 28H35a48j72e46k 2552742445653

vykašlete se na rychlovlaky, tímhle tempem bych začal rovnou uvažovat o Maglevu, protože než se u nás rozhodne i o tomto druhu dopravy, tak Evropa už ho bude plná

+2/0
8.6.2016 9:01

L74u96b36o94š 80H57o92l17í13k 5257200952270

Obávám se, že než U NÁS vzniknou VRT, tak bude již technicky možná teleportace... ;-D

+3/0
8.6.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.