Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91a17r35t81i50n 45V90i42č40a11n 9105710145871

V dnešní době se pomalu více jak stavba musí řešit byrokracie okolo. Ekologové, památkáři, vlastníci pozemků, a jiné skupiny dávají v dnešní době stavařům neuvěřitelně zabrat. Pro každé kopnutí do země musíte mít pomalu papír, musíte neustále komunikovat s úřady, vlastníky pozemků, dozorem, technology, BOZP, do toho se vám u takto velkých staveb ještě tlačí novináři a politici, kteří na vaší kritice chtějí získat body u voličů. Pak se nedivte, že se staví pomalu. Tohle už ale novináři nenapíšou...

0/0
13.6.2016 12:33

J98i11n79d29ř90i22c57h 44Š49k49o75p76e97k 4865261420505

tak pardón, že vlastníci pozemků mohou do stavby mluvit

Ty v.le, to snad nemyslíš vážně

+2/0
13.6.2016 15:47

M57a68r93t68i64n 11V48i21č21a49n 9365150335151

No ono kolikrát takoví lidé "vydírají stát", kdy kus pole naprosto mimo katastr kterékoliv obce chcou prodat za tisíce procent jejich reálné hodnoty. Naštěstí vznikl zákon o vyvlastnění. Dříve při stavbě silnic a dálnic soudy běžely roky a to mělo za následek paradoxní situace, kdy pozemek v ceně pár set tisíc blokoval stavbu za desítky miliard. Vy si neuvědomujete, že i pozastavená stavba stojí nemalé peníze. Pouze státy s dobrou infrastrukturou se mohou dále rozvíjet. Jak dlouho by Vám trvala cesta z Prahy do Brna bez dálnice nebo bez silnice? Hezky po staru pěšky, asi dlouho... Ano, ten zákon o vyvlastnění je krutý, ale jsou chvíle, kdy část populace musí trpět pro lepší zítřky... I když se to spoustě lidem nelíbí.

0/0
13.6.2016 21:09

J98o36s28e26f 91T25r24ö88g15l 8349572676856

Není problém toho, že se konečně dbá na životního prostředí, vlastnická práva, ochranu obyvatel nebo kulturní dědictví. Problém je v tom, že jednak u nás máme zbytečně komplikovanou legislativu k přípravě liniových staveb v obecném zájmu, dále v nefunkčním ŘSD (platilo až donedávna) a velmi pomalých soudech rozhodujících spory.

0/0
13.6.2016 19:27

O15n73d47ř14e26j 97B59l52á13h19a 1293445104411

Je to asi dva týdny co ve zprávách říkali, že viníkem by měla být ta těžební společnost a že po ní budou chtít náhradu asi 1,5 mld. Jen to z té firmy asi nikdo nedostane, leda by měli hodně dobrou pojistku...

0/0
13.6.2016 12:11

J18o78s71e30f 38T25r43ö76g49l 8799702336266

Myslím, že tento soudní spor je předem odsouzen k nezdaru. Lom funguje už hafo let a svah se sesune až potom, co se svah podřízne stavbou dálnice. Navíc velmi vydatně pršelo (vyšší moc). Ve Středohoří jsou navíc podobné sesuvy poměrně běžné, zejména právě po vydatných deštích (jde o vyhaslé sopky z pevné vyvřeliny, svahy jsou srtmé a vrstva zeminy moc dobře nedrží) na což upozorňoval i posudek České geologické služby. Takže provozovatelům lomu můžou připsat max. podíl na sesuvu díky nedostatečnému odvodnění nebo přílišnému zatížení hrany lomu vytěženým kamenem. A i kdyby snad soud přiznal vinu kompletně lomu, moc peněz z provozovatele stejně nedostanou.

0/0
13.6.2016 19:33

M36a68r62t68i20n 96P25a42j47t73l 3451201165723

Úředníci NKÚ jsou si myslím za tuto službu dobře ohodnoceni, většina národa by si toho nevšimla, že D8 má zpoždění. Kvalitní tisková zpráva.

+1/0
13.6.2016 11:02

P62e95t26r 98J81a91r82o15š19e42k 7134281

V roce 1982 byl uveden do provozu 3 km dlouhý úsek na silnici Praha-Strážný. Probíral se z jedné poloviny kopcem, který se snižoval. Z každého směru vznikly "stoupací pruhy". Na povrch byl tehdy použit tzv. "albánský asfalt". Na tu dobu to bylo to nejkvalitnější. Dodnes i přes hustý provoz má silnice původní povrch. Na úseku je jedno úrovňové křížení a jeden most. Celá stavba tehdy stála 3 miliony Kčs. Dnes by to 1 miliarda zřejmě nespravila.

0/0
13.6.2016 10:36

J51o52s38e33f 67B43r91o80ž33e83k 7493495182461

No, když se podívám na poměr cen a nákladů tehdy a dnes - 1:10, tak bych řekl, že to bylo tehdy ještě dost drahé.

A mimochodem, asfalt vůbec není to podstatné na stavbě silnice a už vůbec ne dálnice. To podstatné je, jak bylo uděláno podloží, jaké je napojení na okolí, jestli tam jsou mosty nebo ne atd....

+1/0
13.6.2016 10:40

P84e98t70r 15J36a20r32o52š80e79k 7334801

Pokud bych použil Vaší logiku, tak by dnes stála stavba 30 milionů. Psal jsem. Jeden most, jedno úrovňové křížení. Snad doplním, že kopec se probíral a na druhé straně se zavezlo část údolí kudy silnice vede. Dnes stojí 3 miliony 1 km nového povrchu na silnici 3 třídy ve složení: odhrnutí krajnic po obou stranách, penetrace, jedna vrstva, druhá vrstva, bílá plná čára na obou stranách vozovky.

0/−1
13.6.2016 10:54

J87i40ř43í 30V58o30r65l91í55č71e14k 9237164123276

Tři reakce a jedna kravina větší než druhá., Brožku, Brožku, vzpamatuj se. Jdi se projít na čerstvý vzduch.

0/−1
13.6.2016 12:08
Foto

J35a49k77u56b 75V89e44d17r83a44l 4133162910952

Vím, že na KDYBY se nehraje, ale už před těmi 15 lety navrhovali ochránci přírody (pro mnohé bohužel nepřátelé a "sluníčkáři") vybudovat stavbu v ohrožených a chráněných částech v tunelech. Sám jsem se toho účastnil. Tak KDYBY se to realizovalo, tak by se už mohlo jezdit, protože by to posléze nebylo pořád blokováno a cena teď bude nejspíše stejná, ne-li vyšší. To píšu pro ty, kteří se oháněli, že se to v tunelech prodraží. Stejně tak některé úseky dopadnou. Naštěstí.

+5/−3
13.6.2016 10:24

J97o71s57e10f 86B54r61o47ž12e34k 7293835262901

Kdyby to ekofašisti jako seš ty nezablojkovali, tak se mohlo už 12 let jezdit a k žádným sesuvům by nedošlo, protože by se to stavělo v jiném roce a po dostavbě dálnice se měly stavět i opěrné hráze, které by bez problémů sesuvům zabránily.

+1/−3
13.6.2016 10:32

J22o94s56e98f 34T92r95ö13g12l 8329562896526

Kupodivu "ekofašisti" nebyly tou hlavní příčinou zpoždění. Jen tři roky např. trvalo vyřízení výjimky pro stavbu v CHKO, dokonce jí tehdy ministr ŽP nevydal a čekalo se na jeho výměnu. Klíčová zdržení mají na svědomí soudy - účastníci řízení mají na odvolání definovaný čas (typicky měsíc), soud limity pro rozhodnutí nemá a často to trvalo i několik let.

0/0
13.6.2016 19:37

J32o58s85e54f 23Š72o94l56t10e55s 8234288560653

Taky vás nejvíce zarazila zpráva, že správní orgán ztratil spis, podle kterého stavbu povolil? Proč se asi tak ten spis ztratil, že... A hlavy úředníkům opět nepadají, protože oni za nic nemůžou.

+14/0
13.6.2016 9:26

J86a46n 52H37á91l73a 8535945880867

Mě překvapilo i to, že spis byl v jednom jediném exempláři, bez kopie, bez skenu. Zajímavé.

+7/0
13.6.2016 9:28

S14t81e98p98a94n 68T34o52t95h 8118389875268

V době, kdy vznikal, ještě o ukládání elektronicky na úřadech rozhodně nikdo neměl ani páru. A protože to je už 23 let, předpokládám, že se nesztratil, ale mohl být klidně, podle zákona, zkartován. Pokud nepodléhal archiválním zákonu... která ovšem vznikl až v roce 2004, tedy 11 let poté...

0/0
13.6.2016 10:27

J78o15s21e30f 43T22r48ö43g79l 8769372196656

Když se chce, tak to ztratit (=zašmelit) jde.

Ztracenou EIA můžete i dnes s trochou hledání objevit na webu, ačkoliv byl ještě podle starého zákona, který uveřejňování nepožadoval (dokument byl "uložen" u příslušného úřadu a tam ho bylo tké nutné studovat a připomínkovat, dnes je vše on-line).

0/0
13.6.2016 19:40

P58a94v63e25l 98O37b69d97r50ž41á72l95e60k 6406304698322

Když se naposledy objevil návrh na zavedení odpovědnosti úředníků, byla reakce, že by pak na úřadech neměl kdo pracovat, protože by se báli cokoliv rozhodnout :)

0/0
13.6.2016 9:38

J55o36s98e30f 73T31r80ö53g20l 8829492536336

Včetně klíčového posudku EIA.

0/0
13.6.2016 19:39

P14e71t89r 39T20y39č88k80a 6125112279272

NKÚ používá odhad ceny stavebních prací z roku 1993?8-o

+1/0
13.6.2016 9:14

J38a73n 47M34a81z80u28r72e57k 8305104197459

Jenom pro zajímavost ohledně sesuvu:

Na mapy.cz jsou nabízeny letecké snímky se zpožděním tak 1 až 2 roky. Díky tomu je nyní možné si nad ten sesuv najet a změřit si ho (v pravo dole - Nástroje - Měření vzdálenosti). Naměřil jsem šířku 200 m. A i pohledově to nevypadá tak rozsáhle, jak bývá popisováno:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0164401&y=50.5622300&z=18&base=ophoto&rm=9ftbIx-guUV9gfZ

Když si to celkově prohlídnu takhle zvrchu, napadá mi, že za to možná nemohla eroze přírodní, ale způsobená činností člověka - v tomto případě těžba v lomu... Nevzpomínám si, že by se takhle o tom někdy psalo.

+5/0
13.6.2016 8:59

Z84d72e82n71ě87k 54J30o53n27á36š 9111159316300

ale psalo, nedávno tu byl článek, že to chtějí zaplatit od té společnosti, co to tam navezla.

+3/0
13.6.2016 9:03

J90a80n 50M53a35z81u12r44e57k 8425284377119

Máte pravdu, to jsem přehlédl...

http://usti.idnes.cz/stat-chce-kvuli-sesuvu-miliardu-dnh-/usti-zpravy.aspx?c=A160606_154333_usti-zpravy_hrk

0/0
13.6.2016 9:06

V30o79j75t83a 70L80e92j34s65e15k 1181235559969

ono je to zmíněné i v tomto článku...

0/0
13.6.2016 9:39

S72t21e47p46a28n 60T60o37t91h 8168769745378

jj, zcela jistě za to může lom, který tam stojí 100 let... tohle totiž může napadnout jen ministra naší vlády... nikdo jiný by na takovou ... chytrost nemohl přijít.

0/−2
13.6.2016 9:54

J42a49n 24M50a52z60u53r98e72k 8515524397349

Já si myslím, že právě díky tomu, že je tam lom přes 100 let, vlastně došlo k tomu sesuvu. Přijde mi celkem logické, že když tam ten lom nebyl, tak spodní vody stékaly po původní skále až skoro do Labe. Jestliže se takovýto proud přeruší a nechá se roztéct do vyšších podloží, tak se to pak může utrhnout.

Jak jsem někde četl, tak kolem roku 2000 byl už lom uzavřen a nemělo se tam těžit. Proč pak byla těžba obnovena je mi záhadou...

0/0
13.6.2016 16:47

J37o94s34e75f 41T40r78ö84g38l 8339202956986

Já jsem si to byl v roce 2013 projít a ta šířka celkem souhlasí. To ale nic nemění na tom, že 200 m dálnice dost podstatně chybí, dle geologů se tento už v podstatě hotový úsek posunul a musí se stavět znovu, o zabezpečení svahu nemluvě.

JInak doporučuji vygooglit si fotky, je to působivé. Připomnělo mi to Enty z pána prstenů - les na pochodu proti dálnici :-)

0/0
13.6.2016 19:44

M76a49t92ě87j 68K16o95n52v60a83l50i63n65a 8619125963

Je zajímavé, že v minulosti byli za hlavní viníky zpoždění považováni ekologičtí aktivisté. Dnes, když už se ví, že ekologičtí aktivisté měli v lecčems pravdu (riziko sesuvů, apod.), tak se průtahy svádějí na tzv. soudní spory o vedení trasy. Všechno je to ale o tom, že stát není schopen dodržovat zákony, které si sám schválí...

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak by byl pod Českým středohořím tunel, riziko sesuvů by bylo minimalizováno, dálnice by byla levnější a dnes už by patrně stála....

+20/−2
13.6.2016 8:41

J98a69n 93V17e93s32e65l13ý 5254733452941

A kdyby se nestavěla přes hory, ale mnohem rozumněji ve směru Praha-Kladno-Slaný-Louny-Most, tak by to bylo lehčím terénem, napojilo by se na dálnici mnohem více lidí, potenciální dálnici na Karlovy Vary a Cheb by nahradila spojka poloviční délky a nemusel by se zničit kus CHKO.

+2/−4
13.6.2016 9:24

L52u14d26ě14k 54N52ě83m13e16c 5845811452424

Možná je to rozumější jen pro Vás, případně pro pár dalších vyvolených.

+1/0
13.6.2016 9:31

M80a76t20ě82j 21K75o77n76v86a38l63i25n87a 8159535833

A z Prahy do Berlína byste jezdil přes Cheb, abyste objel všechny hory??? To asi ne....;-D Je samozřejmě otázka, proč potřebujeme mít do Německa 4 dálnice (D5, R6, R7, D8), ale Vaše řešení jde trochu mimo. Ono to směrování přes České středohoří je z mnoha variant ještě to méně náročné...

+6/0
13.6.2016 9:52

J89a71n 93V69e11s10e56l67ý 5464193222771

Nepřekrucujte moje věty. Úplně by stačilo vyhnout se problematickému terénu Středohoří, když nebylo nutné tudy dálnici vůbec trasovat. Obecně platí pravidlo, že naši předkové nebyli blbí a že se vyplatí respektovat přepravní koridory používané už minimálně od středověku. D5 je třeba příklad, jak to udělat správně. Trasování D1 mezi Prahou a Jihlavou (tam je správná trasa na Kutnou Horu a Havl. Brod) nebo D8 přes Středohoří jsou pitominy, které jsou zdrojem permanentních problémů.

0/−1
13.6.2016 10:23

M98a90t24ě86j 58K73o22n54v54a29l14i97n67a 8289645743

Ale obchodní stezka vždy vedla z Prahy do Ústí a do Drážďan. Jen stačil koridor kolem Labe, který je však již dnes kapacitně nedostatečný. Snaha vyhnout se Českému středohoří je sice logická, ale poměrně nereálná, protože díky trasování přes České středohoří je možno naopak využít příhodnější trasování Krušnými horami (po jejich nejnižší části)....

+2/0
13.6.2016 10:58

J61o87s65e47f 39T28r25ö22g87l 8749412806306

Nutno dodat, že s dálnicí se primárně uvažovalo v trase Praha-Berlín, ostatní bylo podružné. Německá strana dokonce posuzovala varianty přechodu přes Krušné hory a vyšlo jim jako nejvýhodnější přechod Most-Freiberg (cca okolo Nové vsi). Naopak současný přechod moc dobře nedopadl (je to hodně převýšení, vede to přes Natur Park v DE i přes přírodní park u nás atd.). Další varianty byly Chomutov-Chemnitz (zamítnuta) i Liberec-ZIttau. Trasa nazvaná D7/D28 cca po trasa Praha-Slaný-Louny-Most-Freiberg-Dresden-Berlin by byla slušně použitelná. Nakonec ale Němce přesvědčila naše vláda, že jinudy to vlastně vést nemůže a Němci se přizpůsobili.

Přes KV je to opravdu trochu z ruky :-)

0/0
13.6.2016 19:56

L52u46d11ě62k 10N77ě95m24e76c 5655231912984

Když vyjmenuju všechna možná rizika, tak se do nějakého určitě trefím a budu taky moci tvrdit, že jsem měl v lecčems pravdu. A výroky typu "... dnes už každý ví..." jsou na úrovni nedostudovaného sociologa.

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak jsme dodnes nepostavili nic.

+5/−2
13.6.2016 9:35

M39a69t67ě94j 12K82o45n80v16a57l53i74n48a 8799745123

To tvrdíte vy, já zase tvrdím, že by dálnice klidně hotová být mohla. Jak by to bylo ve skutečnosti, ale asi nedokáže říci nikdo....?

Spíše jsem chtěl říci to, že s ekologickými aktivisty nikdo nemluvil a jejich názory byly vždy považovány za extrémní a to i přesto, že v mnohém měli (mohli) mít pravdu.

+2/−6
13.6.2016 9:50

R97o83m42a41n 34V11í82c12e45n67e49c 2679602838312

Ale z jakého důvodu, na základě jakých kompetencí by se mělo jednat z nějakou samozvanou skupinou aktivistů, amatérů? Vždyť se neberou mnohdy ohledy na připomínky regulérních orgánů, zejména zastupitelstev obcí, tak proč na aktivisty. Proč ne třeba na Svaz včelařů nebo Svaz zahrádkářů?

+6/−1
13.6.2016 10:01
Foto

J51a54k40u88b 54V53e91d71r57a45l 4483452870572

Kde jste vzal, že ti "vaši" aktivisti jsou amatéři?

+1/−1
13.6.2016 10:27

M86a60t97ě31j 21K77o81n80v60a73l37i86n64a 8599445423

Měl by být primárně dodržován zákon. A pokud dá někdo připomínku, tak by neměla být hozena stranou, ale měla by se řádně prošetřit. Že to dnes na Úřadech chodí tak, že se odpověď vydá poslední možný den tak, aby byla dodržena lhůta, popř. poslední možný den se uvede, že nešlo rozhodnout, protože byly dodány neúplné podklady to je věc druhá... Toto všechno má za následek prodlužování všeho, nejvíce je to vidět právě na silničních stavbách, protože tam je zainteresovaných stran logicky nejvíce....

0/−1
13.6.2016 10:30

D76a30n31i35e11l 30D18r89n29e57c 6161229836952

Hlavní problém je v té legislativě a bordelu v ní, je to stát kdo dává skrze legislativu moc aktivistům všeho druhu. To, že se se sesuvy nepočítalo, je bohužel pravda, ale názory aktivistů byli dost extrémní, a kdyby tu stavbu nenapadli, mohlo se po ní jezdit i se sesuvy. Že by byla stavba podle jejich plánů levnější není pravda, 13 km tunel by vyšel minimálně na stejných 15 mld., navíc by byl výrazně dražší provozně a tunel je i rizikovější řešení.

+1/0
13.6.2016 10:13
Foto

J85a65k94u54b 57V16e51d46r48a16l 4493702920652

Svatá pravda R^V

0/−1
13.6.2016 10:25

J61o67s88e42f 36B25r67o27ž24e61k 7553665522171

Ekofašisti to samozřejmě primárně zavinili, nakonec i v článku je, že hlavní zpoždění zavinili oni tím, že ty soudní spory rozpoutali. To, že je a vždycky byl na ŘSD bordel je nepochybné, ale nebýt rozpoutání těch soudů, tak se mohlo minimálně 12 let jezdit po dálnici a spousta lidí by nemusela kvůli tomu zemřít.

+2/−1
13.6.2016 10:37

J12o63s71e69f 95T64r87ö71g91l 8209122386896

Já jsem také podepsal petici za tunel Kubačka (resp. za posouzení trasy s tunelem Kubačka), ale i tak bych si nedovolil napsat, že by tato varianta byla nutně lepší - to by právě musel zodpovědět ten posudek včetně EIA.

Středohoří je vyvřelé pohoří na usazeném podkaldu (zjednodušeně čedič na pískovci). Čedič je masivní a vrtat do něj (současná variant a se dvěma tunely) je náročné, ale dobře to drží. Vrtat do pískovce lze snadno (varianta dlouhého tunelu Lovosice-Řehlovice), ale je porézní a takový tunel se může stát drenážní trubkou pro celý masiv. Mj. by teoreticky mohlo dojít k poklesu spodních vod ve velké části CHKO a příroda by šla kam (do háje...). Varianta s KUbačkou by byla někde mezi, nebyl na ní dělán detailní geologický průzkum a rozhodnout od stolu je obtížné.

0/0
13.6.2016 19:51

J40a81n 25A85l40b36e51r38t 5603685729840

Ten popisek u fotky... ;-D Co je za rok?

+2/0
13.6.2016 8:29

J68a37n 67D51ř42e97v89ě62n44ý 1439840431799

Je to správně, letos je rok 2032. Nepoužíváš kalendář? :D

0/0
13.6.2016 8:55

J74a38n 77A88l75b78e39r97t 5343375459970

Tak pardon, pár let jsem zaspal...;-D

+2/0
13.6.2016 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.