Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90a46r28t69i13n 76V52i50č44a36n 9545300375591

V dnešní době se pomalu více jak stavba musí řešit byrokracie okolo. Ekologové, památkáři, vlastníci pozemků, a jiné skupiny dávají v dnešní době stavařům neuvěřitelně zabrat. Pro každé kopnutí do země musíte mít pomalu papír, musíte neustále komunikovat s úřady, vlastníky pozemků, dozorem, technology, BOZP, do toho se vám u takto velkých staveb ještě tlačí novináři a politici, kteří na vaší kritice chtějí získat body u voličů. Pak se nedivte, že se staví pomalu. Tohle už ale novináři nenapíšou...

0/0
13.6.2016 12:33

J73i43n22d10ř93i52c80h 21Š13k44o56p65e16k 4545891600585

tak pardón, že vlastníci pozemků mohou do stavby mluvit

Ty v.le, to snad nemyslíš vážně

+2/0
13.6.2016 15:47

M10a98r39t13i79n 42V32i49č37a45n 9635830905421

No ono kolikrát takoví lidé "vydírají stát", kdy kus pole naprosto mimo katastr kterékoliv obce chcou prodat za tisíce procent jejich reálné hodnoty. Naštěstí vznikl zákon o vyvlastnění. Dříve při stavbě silnic a dálnic soudy běžely roky a to mělo za následek paradoxní situace, kdy pozemek v ceně pár set tisíc blokoval stavbu za desítky miliard. Vy si neuvědomujete, že i pozastavená stavba stojí nemalé peníze. Pouze státy s dobrou infrastrukturou se mohou dále rozvíjet. Jak dlouho by Vám trvala cesta z Prahy do Brna bez dálnice nebo bez silnice? Hezky po staru pěšky, asi dlouho... Ano, ten zákon o vyvlastnění je krutý, ale jsou chvíle, kdy část populace musí trpět pro lepší zítřky... I když se to spoustě lidem nelíbí.

0/0
13.6.2016 21:09

J85o89s81e61f 87T28r34ö73g98l 8939782426836

Není problém toho, že se konečně dbá na životního prostředí, vlastnická práva, ochranu obyvatel nebo kulturní dědictví. Problém je v tom, že jednak u nás máme zbytečně komplikovanou legislativu k přípravě liniových staveb v obecném zájmu, dále v nefunkčním ŘSD (platilo až donedávna) a velmi pomalých soudech rozhodujících spory.

0/0
13.6.2016 19:27

O23n46d69ř96e60j 83B77l53á31h97a 1553935104881

Je to asi dva týdny co ve zprávách říkali, že viníkem by měla být ta těžební společnost a že po ní budou chtít náhradu asi 1,5 mld. Jen to z té firmy asi nikdo nedostane, leda by měli hodně dobrou pojistku...

0/0
13.6.2016 12:11

J60o66s17e27f 37T21r11ö69g75l 8349922116416

Myslím, že tento soudní spor je předem odsouzen k nezdaru. Lom funguje už hafo let a svah se sesune až potom, co se svah podřízne stavbou dálnice. Navíc velmi vydatně pršelo (vyšší moc). Ve Středohoří jsou navíc podobné sesuvy poměrně běžné, zejména právě po vydatných deštích (jde o vyhaslé sopky z pevné vyvřeliny, svahy jsou srtmé a vrstva zeminy moc dobře nedrží) na což upozorňoval i posudek České geologické služby. Takže provozovatelům lomu můžou připsat max. podíl na sesuvu díky nedostatečnému odvodnění nebo přílišnému zatížení hrany lomu vytěženým kamenem. A i kdyby snad soud přiznal vinu kompletně lomu, moc peněz z provozovatele stejně nedostanou.

0/0
13.6.2016 19:33

M34a36r98t45i34n 46P57a19j12t66l 3471121985233

Úředníci NKÚ jsou si myslím za tuto službu dobře ohodnoceni, většina národa by si toho nevšimla, že D8 má zpoždění. Kvalitní tisková zpráva.

+1/0
13.6.2016 11:02

P87e63t90r 35J66a87r39o73š16e91k 7754501

V roce 1982 byl uveden do provozu 3 km dlouhý úsek na silnici Praha-Strážný. Probíral se z jedné poloviny kopcem, který se snižoval. Z každého směru vznikly "stoupací pruhy". Na povrch byl tehdy použit tzv. "albánský asfalt". Na tu dobu to bylo to nejkvalitnější. Dodnes i přes hustý provoz má silnice původní povrch. Na úseku je jedno úrovňové křížení a jeden most. Celá stavba tehdy stála 3 miliony Kčs. Dnes by to 1 miliarda zřejmě nespravila.

0/0
13.6.2016 10:36

J31o82s52e69f 45B13r59o52ž53e27k 7323615312561

No, když se podívám na poměr cen a nákladů tehdy a dnes - 1:10, tak bych řekl, že to bylo tehdy ještě dost drahé.

A mimochodem, asfalt vůbec není to podstatné na stavbě silnice a už vůbec ne dálnice. To podstatné je, jak bylo uděláno podloží, jaké je napojení na okolí, jestli tam jsou mosty nebo ne atd....

+1/0
13.6.2016 10:40

P52e79t57r 98J68a24r38o96š22e15k 7844971

Pokud bych použil Vaší logiku, tak by dnes stála stavba 30 milionů. Psal jsem. Jeden most, jedno úrovňové křížení. Snad doplním, že kopec se probíral a na druhé straně se zavezlo část údolí kudy silnice vede. Dnes stojí 3 miliony 1 km nového povrchu na silnici 3 třídy ve složení: odhrnutí krajnic po obou stranách, penetrace, jedna vrstva, druhá vrstva, bílá plná čára na obou stranách vozovky.

0/−1
13.6.2016 10:54

J35i23ř12í 60V29o16r68l82í25č74e65k 9417304433526

Tři reakce a jedna kravina větší než druhá., Brožku, Brožku, vzpamatuj se. Jdi se projít na čerstvý vzduch.

0/−1
13.6.2016 12:08
Foto

J56a69k70u41b 39V13e20d45r58a25l 4173332610222

Vím, že na KDYBY se nehraje, ale už před těmi 15 lety navrhovali ochránci přírody (pro mnohé bohužel nepřátelé a "sluníčkáři") vybudovat stavbu v ohrožených a chráněných částech v tunelech. Sám jsem se toho účastnil. Tak KDYBY se to realizovalo, tak by se už mohlo jezdit, protože by to posléze nebylo pořád blokováno a cena teď bude nejspíše stejná, ne-li vyšší. To píšu pro ty, kteří se oháněli, že se to v tunelech prodraží. Stejně tak některé úseky dopadnou. Naštěstí.

+5/−3
13.6.2016 10:24

J33o69s47e84f 47B77r45o49ž91e96k 7263915482411

Kdyby to ekofašisti jako seš ty nezablojkovali, tak se mohlo už 12 let jezdit a k žádným sesuvům by nedošlo, protože by se to stavělo v jiném roce a po dostavbě dálnice se měly stavět i opěrné hráze, které by bez problémů sesuvům zabránily.

+1/−3
13.6.2016 10:32

J76o24s25e77f 34T70r80ö37g51l 8739542936256

Kupodivu "ekofašisti" nebyly tou hlavní příčinou zpoždění. Jen tři roky např. trvalo vyřízení výjimky pro stavbu v CHKO, dokonce jí tehdy ministr ŽP nevydal a čekalo se na jeho výměnu. Klíčová zdržení mají na svědomí soudy - účastníci řízení mají na odvolání definovaný čas (typicky měsíc), soud limity pro rozhodnutí nemá a často to trvalo i několik let.

0/0
13.6.2016 19:37

J77o52s44e22f 81Š17o70l90t15e28s 8564828650163

Taky vás nejvíce zarazila zpráva, že správní orgán ztratil spis, podle kterého stavbu povolil? Proč se asi tak ten spis ztratil, že... A hlavy úředníkům opět nepadají, protože oni za nic nemůžou.

+14/0
13.6.2016 9:26

J16a76n 73H25á46l64a 8775675430987

Mě překvapilo i to, že spis byl v jednom jediném exempláři, bez kopie, bez skenu. Zajímavé.

+7/0
13.6.2016 9:28

S38t97e89p40a95n 28T72o40t52h 8618679965578

V době, kdy vznikal, ještě o ukládání elektronicky na úřadech rozhodně nikdo neměl ani páru. A protože to je už 23 let, předpokládám, že se nesztratil, ale mohl být klidně, podle zákona, zkartován. Pokud nepodléhal archiválním zákonu... která ovšem vznikl až v roce 2004, tedy 11 let poté...

0/0
13.6.2016 10:27

J83o43s83e76f 49T71r95ö68g93l 8689642736596

Když se chce, tak to ztratit (=zašmelit) jde.

Ztracenou EIA můžete i dnes s trochou hledání objevit na webu, ačkoliv byl ještě podle starého zákona, který uveřejňování nepožadoval (dokument byl "uložen" u příslušného úřadu a tam ho bylo tké nutné studovat a připomínkovat, dnes je vše on-line).

0/0
13.6.2016 19:40

P76a58v17e39l 46O19b18d45r83ž83á27l39e94k 6856544268402

Když se naposledy objevil návrh na zavedení odpovědnosti úředníků, byla reakce, že by pak na úřadech neměl kdo pracovat, protože by se báli cokoliv rozhodnout :)

0/0
13.6.2016 9:38

J13o48s19e29f 89T80r62ö86g38l 8959472396436

Včetně klíčového posudku EIA.

0/0
13.6.2016 19:39

P39e35t66r 45T51y24č32k22a 6245582879222

NKÚ používá odhad ceny stavebních prací z roku 1993?8-o

+1/0
13.6.2016 9:14

J10a59n 66M47a53z84u50r52e63k 8645264647409

Jenom pro zajímavost ohledně sesuvu:

Na mapy.cz jsou nabízeny letecké snímky se zpožděním tak 1 až 2 roky. Díky tomu je nyní možné si nad ten sesuv najet a změřit si ho (v pravo dole - Nástroje - Měření vzdálenosti). Naměřil jsem šířku 200 m. A i pohledově to nevypadá tak rozsáhle, jak bývá popisováno:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0164401&y=50.5622300&z=18&base=ophoto&rm=9ftbIx-guUV9gfZ

Když si to celkově prohlídnu takhle zvrchu, napadá mi, že za to možná nemohla eroze přírodní, ale způsobená činností člověka - v tomto případě těžba v lomu... Nevzpomínám si, že by se takhle o tom někdy psalo.

+5/0
13.6.2016 8:59

Z85d76e54n51ě18k 23J70o15n49á53š 9911729596440

ale psalo, nedávno tu byl článek, že to chtějí zaplatit od té společnosti, co to tam navezla.

+3/0
13.6.2016 9:03

J40a92n 27M88a88z31u17r89e31k 8945494837209

Máte pravdu, to jsem přehlédl...

http://usti.idnes.cz/stat-chce-kvuli-sesuvu-miliardu-dnh-/usti-zpravy.aspx?c=A160606_154333_usti-zpravy_hrk

0/0
13.6.2016 9:06

V95o86j79t74a 19L12e15j64s46e76k 1701165449269

ono je to zmíněné i v tomto článku...

0/0
13.6.2016 9:39

S17t59e15p73a74n 93T49o20t58h 8458759365428

jj, zcela jistě za to může lom, který tam stojí 100 let... tohle totiž může napadnout jen ministra naší vlády... nikdo jiný by na takovou ... chytrost nemohl přijít.

0/−2
13.6.2016 9:54

J32a95n 55M58a12z33u12r73e27k 8695784827709

Já si myslím, že právě díky tomu, že je tam lom přes 100 let, vlastně došlo k tomu sesuvu. Přijde mi celkem logické, že když tam ten lom nebyl, tak spodní vody stékaly po původní skále až skoro do Labe. Jestliže se takovýto proud přeruší a nechá se roztéct do vyšších podloží, tak se to pak může utrhnout.

Jak jsem někde četl, tak kolem roku 2000 byl už lom uzavřen a nemělo se tam těžit. Proč pak byla těžba obnovena je mi záhadou...

0/0
13.6.2016 16:47

J54o79s92e26f 56T81r53ö14g10l 8409252316746

Já jsem si to byl v roce 2013 projít a ta šířka celkem souhlasí. To ale nic nemění na tom, že 200 m dálnice dost podstatně chybí, dle geologů se tento už v podstatě hotový úsek posunul a musí se stavět znovu, o zabezpečení svahu nemluvě.

JInak doporučuji vygooglit si fotky, je to působivé. Připomnělo mi to Enty z pána prstenů - les na pochodu proti dálnici :-)

0/0
13.6.2016 19:44

M89a69t85ě38j 43K97o81n68v81a67l90i27n68a 8829425523

Je zajímavé, že v minulosti byli za hlavní viníky zpoždění považováni ekologičtí aktivisté. Dnes, když už se ví, že ekologičtí aktivisté měli v lecčems pravdu (riziko sesuvů, apod.), tak se průtahy svádějí na tzv. soudní spory o vedení trasy. Všechno je to ale o tom, že stát není schopen dodržovat zákony, které si sám schválí...

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak by byl pod Českým středohořím tunel, riziko sesuvů by bylo minimalizováno, dálnice by byla levnější a dnes už by patrně stála....

+20/−2
13.6.2016 8:41

J88a88n 36V90e14s49e69l26ý 5414873922811

A kdyby se nestavěla přes hory, ale mnohem rozumněji ve směru Praha-Kladno-Slaný-Louny-Most, tak by to bylo lehčím terénem, napojilo by se na dálnici mnohem více lidí, potenciální dálnici na Karlovy Vary a Cheb by nahradila spojka poloviční délky a nemusel by se zničit kus CHKO.

+2/−4
13.6.2016 9:24

L37u32d65ě39k 37N36ě42m42e86c 5885351792104

Možná je to rozumější jen pro Vás, případně pro pár dalších vyvolených.

+1/0
13.6.2016 9:31

M11a71t22ě12j 98K87o98n21v61a20l50i88n39a 8699505103

A z Prahy do Berlína byste jezdil přes Cheb, abyste objel všechny hory??? To asi ne....;-D Je samozřejmě otázka, proč potřebujeme mít do Německa 4 dálnice (D5, R6, R7, D8), ale Vaše řešení jde trochu mimo. Ono to směrování přes České středohoří je z mnoha variant ještě to méně náročné...

+6/0
13.6.2016 9:52

J68a95n 55V15e10s41e58l11ý 5604883412491

Nepřekrucujte moje věty. Úplně by stačilo vyhnout se problematickému terénu Středohoří, když nebylo nutné tudy dálnici vůbec trasovat. Obecně platí pravidlo, že naši předkové nebyli blbí a že se vyplatí respektovat přepravní koridory používané už minimálně od středověku. D5 je třeba příklad, jak to udělat správně. Trasování D1 mezi Prahou a Jihlavou (tam je správná trasa na Kutnou Horu a Havl. Brod) nebo D8 přes Středohoří jsou pitominy, které jsou zdrojem permanentních problémů.

0/−1
13.6.2016 10:23

M98a64t98ě63j 55K89o12n76v57a24l42i10n92a 8699755223

Ale obchodní stezka vždy vedla z Prahy do Ústí a do Drážďan. Jen stačil koridor kolem Labe, který je však již dnes kapacitně nedostatečný. Snaha vyhnout se Českému středohoří je sice logická, ale poměrně nereálná, protože díky trasování přes České středohoří je možno naopak využít příhodnější trasování Krušnými horami (po jejich nejnižší části)....

+2/0
13.6.2016 10:58

J25o50s96e65f 91T41r27ö92g79l 8749102696236

Nutno dodat, že s dálnicí se primárně uvažovalo v trase Praha-Berlín, ostatní bylo podružné. Německá strana dokonce posuzovala varianty přechodu přes Krušné hory a vyšlo jim jako nejvýhodnější přechod Most-Freiberg (cca okolo Nové vsi). Naopak současný přechod moc dobře nedopadl (je to hodně převýšení, vede to přes Natur Park v DE i přes přírodní park u nás atd.). Další varianty byly Chomutov-Chemnitz (zamítnuta) i Liberec-ZIttau. Trasa nazvaná D7/D28 cca po trasa Praha-Slaný-Louny-Most-Freiberg-Dresden-Berlin by byla slušně použitelná. Nakonec ale Němce přesvědčila naše vláda, že jinudy to vlastně vést nemůže a Němci se přizpůsobili.

Přes KV je to opravdu trochu z ruky :-)

0/0
13.6.2016 19:56

L20u50d19ě56k 59N21ě95m20e86c 5425491672734

Když vyjmenuju všechna možná rizika, tak se do nějakého určitě trefím a budu taky moci tvrdit, že jsem měl v lecčems pravdu. A výroky typu "... dnes už každý ví..." jsou na úrovni nedostudovaného sociologa.

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak jsme dodnes nepostavili nic.

+5/−2
13.6.2016 9:35

M52a54t62ě55j 21K39o64n46v85a20l90i74n57a 8679475163

To tvrdíte vy, já zase tvrdím, že by dálnice klidně hotová být mohla. Jak by to bylo ve skutečnosti, ale asi nedokáže říci nikdo....?

Spíše jsem chtěl říci to, že s ekologickými aktivisty nikdo nemluvil a jejich názory byly vždy považovány za extrémní a to i přesto, že v mnohém měli (mohli) mít pravdu.

+2/−6
13.6.2016 9:50

R82o80m89a42n 63V46í73c33e52n43e57c 2789112388172

Ale z jakého důvodu, na základě jakých kompetencí by se mělo jednat z nějakou samozvanou skupinou aktivistů, amatérů? Vždyť se neberou mnohdy ohledy na připomínky regulérních orgánů, zejména zastupitelstev obcí, tak proč na aktivisty. Proč ne třeba na Svaz včelařů nebo Svaz zahrádkářů?

+6/−1
13.6.2016 10:01
Foto

J57a97k28u88b 72V40e33d62r69a14l 4753332390272

Kde jste vzal, že ti "vaši" aktivisti jsou amatéři?

+1/−1
13.6.2016 10:27

M80a12t53ě58j 14K13o61n58v34a20l15i79n38a 8129775813

Měl by být primárně dodržován zákon. A pokud dá někdo připomínku, tak by neměla být hozena stranou, ale měla by se řádně prošetřit. Že to dnes na Úřadech chodí tak, že se odpověď vydá poslední možný den tak, aby byla dodržena lhůta, popř. poslední možný den se uvede, že nešlo rozhodnout, protože byly dodány neúplné podklady to je věc druhá... Toto všechno má za následek prodlužování všeho, nejvíce je to vidět právě na silničních stavbách, protože tam je zainteresovaných stran logicky nejvíce....

0/−1
13.6.2016 10:30

D85a45n57i12e42l 75D39r77n73e75c 6591289306382

Hlavní problém je v té legislativě a bordelu v ní, je to stát kdo dává skrze legislativu moc aktivistům všeho druhu. To, že se se sesuvy nepočítalo, je bohužel pravda, ale názory aktivistů byli dost extrémní, a kdyby tu stavbu nenapadli, mohlo se po ní jezdit i se sesuvy. Že by byla stavba podle jejich plánů levnější není pravda, 13 km tunel by vyšel minimálně na stejných 15 mld., navíc by byl výrazně dražší provozně a tunel je i rizikovější řešení.

+1/0
13.6.2016 10:13
Foto

J86a23k43u16b 70V41e13d30r96a34l 4553982730182

Svatá pravda R^V

0/−1
13.6.2016 10:25

J82o91s11e31f 83B87r27o40ž75e36k 7833155722751

Ekofašisti to samozřejmě primárně zavinili, nakonec i v článku je, že hlavní zpoždění zavinili oni tím, že ty soudní spory rozpoutali. To, že je a vždycky byl na ŘSD bordel je nepochybné, ale nebýt rozpoutání těch soudů, tak se mohlo minimálně 12 let jezdit po dálnici a spousta lidí by nemusela kvůli tomu zemřít.

+2/−1
13.6.2016 10:37

J83o37s52e43f 38T94r32ö91g46l 8329402466776

Já jsem také podepsal petici za tunel Kubačka (resp. za posouzení trasy s tunelem Kubačka), ale i tak bych si nedovolil napsat, že by tato varianta byla nutně lepší - to by právě musel zodpovědět ten posudek včetně EIA.

Středohoří je vyvřelé pohoří na usazeném podkaldu (zjednodušeně čedič na pískovci). Čedič je masivní a vrtat do něj (současná variant a se dvěma tunely) je náročné, ale dobře to drží. Vrtat do pískovce lze snadno (varianta dlouhého tunelu Lovosice-Řehlovice), ale je porézní a takový tunel se může stát drenážní trubkou pro celý masiv. Mj. by teoreticky mohlo dojít k poklesu spodních vod ve velké části CHKO a příroda by šla kam (do háje...). Varianta s KUbačkou by byla někde mezi, nebyl na ní dělán detailní geologický průzkum a rozhodnout od stolu je obtížné.

0/0
13.6.2016 19:51

J64a47n 32A56l43b11e30r93t 5803745389430

Ten popisek u fotky... ;-D Co je za rok?

+2/0
13.6.2016 8:29

J41a20n 55D47ř16e31v65ě67n37ý 1459680811219

Je to správně, letos je rok 2032. Nepoužíváš kalendář? :D

0/0
13.6.2016 8:55

J69a77n 84A90l55b77e89r47t 5193625919520

Tak pardon, pár let jsem zaspal...;-D

+2/0
13.6.2016 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.