Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67a78r70t66i79n 81V96i16č41a57n 9145700455541

V dnešní době se pomalu více jak stavba musí řešit byrokracie okolo. Ekologové, památkáři, vlastníci pozemků, a jiné skupiny dávají v dnešní době stavařům neuvěřitelně zabrat. Pro každé kopnutí do země musíte mít pomalu papír, musíte neustále komunikovat s úřady, vlastníky pozemků, dozorem, technology, BOZP, do toho se vám u takto velkých staveb ještě tlačí novináři a politici, kteří na vaší kritice chtějí získat body u voličů. Pak se nedivte, že se staví pomalu. Tohle už ale novináři nenapíšou...

13.6.2016 12:33

J47i59n10d27ř40i10c92h 27Š36k58o83p64e94k 4505671970985

tak pardón, že vlastníci pozemků mohou do stavby mluvit

Ty v.le, to snad nemyslíš vážně

13.6.2016 15:47

M51a49r20t20i45n 20V76i17č45a32n 9675930135861

No ono kolikrát takoví lidé "vydírají stát", kdy kus pole naprosto mimo katastr kterékoliv obce chcou prodat za tisíce procent jejich reálné hodnoty. Naštěstí vznikl zákon o vyvlastnění. Dříve při stavbě silnic a dálnic soudy běžely roky a to mělo za následek paradoxní situace, kdy pozemek v ceně pár set tisíc blokoval stavbu za desítky miliard. Vy si neuvědomujete, že i pozastavená stavba stojí nemalé peníze. Pouze státy s dobrou infrastrukturou se mohou dále rozvíjet. Jak dlouho by Vám trvala cesta z Prahy do Brna bez dálnice nebo bez silnice? Hezky po staru pěšky, asi dlouho... Ano, ten zákon o vyvlastnění je krutý, ale jsou chvíle, kdy část populace musí trpět pro lepší zítřky... I když se to spoustě lidem nelíbí.

13.6.2016 21:09

J65o86s52e82f 43T45r32ö24g68l 8299502526216

Není problém toho, že se konečně dbá na životního prostředí, vlastnická práva, ochranu obyvatel nebo kulturní dědictví. Problém je v tom, že jednak u nás máme zbytečně komplikovanou legislativu k přípravě liniových staveb v obecném zájmu, dále v nefunkčním ŘSD (platilo až donedávna) a velmi pomalých soudech rozhodujících spory.

13.6.2016 19:27

O82n24d85ř56e47j 43B58l62á31h35a 1433125494321

Je to asi dva týdny co ve zprávách říkali, že viníkem by měla být ta těžební společnost a že po ní budou chtít náhradu asi 1,5 mld. Jen to z té firmy asi nikdo nedostane, leda by měli hodně dobrou pojistku...

13.6.2016 12:11

J33o44s60e19f 80T93r23ö22g28l 8909932276296

Myslím, že tento soudní spor je předem odsouzen k nezdaru. Lom funguje už hafo let a svah se sesune až potom, co se svah podřízne stavbou dálnice. Navíc velmi vydatně pršelo (vyšší moc). Ve Středohoří jsou navíc podobné sesuvy poměrně běžné, zejména právě po vydatných deštích (jde o vyhaslé sopky z pevné vyvřeliny, svahy jsou srtmé a vrstva zeminy moc dobře nedrží) na což upozorňoval i posudek České geologické služby. Takže provozovatelům lomu můžou připsat max. podíl na sesuvu díky nedostatečnému odvodnění nebo přílišnému zatížení hrany lomu vytěženým kamenem. A i kdyby snad soud přiznal vinu kompletně lomu, moc peněz z provozovatele stejně nedostanou.

13.6.2016 19:33

M48a64r46t43i88n 23P81a82j35t50l 3441731195503

Úředníci NKÚ jsou si myslím za tuto službu dobře ohodnoceni, většina národa by si toho nevšimla, že D8 má zpoždění. Kvalitní tisková zpráva.

13.6.2016 11:02

P38e26t46r 11J14a72r78o48š82e26k 7424851

V roce 1982 byl uveden do provozu 3 km dlouhý úsek na silnici Praha-Strážný. Probíral se z jedné poloviny kopcem, který se snižoval. Z každého směru vznikly "stoupací pruhy". Na povrch byl tehdy použit tzv. "albánský asfalt". Na tu dobu to bylo to nejkvalitnější. Dodnes i přes hustý provoz má silnice původní povrch. Na úseku je jedno úrovňové křížení a jeden most. Celá stavba tehdy stála 3 miliony Kčs. Dnes by to 1 miliarda zřejmě nespravila.

13.6.2016 10:36

J40o47s62e18f 88B95r52o72ž59e38k 7553255862161

No, když se podívám na poměr cen a nákladů tehdy a dnes - 1:10, tak bych řekl, že to bylo tehdy ještě dost drahé.

A mimochodem, asfalt vůbec není to podstatné na stavbě silnice a už vůbec ne dálnice. To podstatné je, jak bylo uděláno podloží, jaké je napojení na okolí, jestli tam jsou mosty nebo ne atd....

13.6.2016 10:40

P77e69t97r 93J26a44r71o52š84e94k 7814881

Pokud bych použil Vaší logiku, tak by dnes stála stavba 30 milionů. Psal jsem. Jeden most, jedno úrovňové křížení. Snad doplním, že kopec se probíral a na druhé straně se zavezlo část údolí kudy silnice vede. Dnes stojí 3 miliony 1 km nového povrchu na silnici 3 třídy ve složení: odhrnutí krajnic po obou stranách, penetrace, jedna vrstva, druhá vrstva, bílá plná čára na obou stranách vozovky.

13.6.2016 10:54

J85i85ř52í 59V56o11r81l11í92č19e74k 9267374323656

Tři reakce a jedna kravina větší než druhá., Brožku, Brožku, vzpamatuj se. Jdi se projít na čerstvý vzduch.

13.6.2016 12:08
Foto

J67a77k92u46b 34V41e20d35r72a34l 4143472780462

Vím, že na KDYBY se nehraje, ale už před těmi 15 lety navrhovali ochránci přírody (pro mnohé bohužel nepřátelé a "sluníčkáři") vybudovat stavbu v ohrožených a chráněných částech v tunelech. Sám jsem se toho účastnil. Tak KDYBY se to realizovalo, tak by se už mohlo jezdit, protože by to posléze nebylo pořád blokováno a cena teď bude nejspíše stejná, ne-li vyšší. To píšu pro ty, kteří se oháněli, že se to v tunelech prodraží. Stejně tak některé úseky dopadnou. Naštěstí.

13.6.2016 10:24

J24o17s24e64f 82B90r28o90ž91e73k 7863215492301

Kdyby to ekofašisti jako seš ty nezablojkovali, tak se mohlo už 12 let jezdit a k žádným sesuvům by nedošlo, protože by se to stavělo v jiném roce a po dostavbě dálnice se měly stavět i opěrné hráze, které by bez problémů sesuvům zabránily.

13.6.2016 10:32

J97o49s87e63f 72T11r90ö87g78l 8209922766746

Kupodivu "ekofašisti" nebyly tou hlavní příčinou zpoždění. Jen tři roky např. trvalo vyřízení výjimky pro stavbu v CHKO, dokonce jí tehdy ministr ŽP nevydal a čekalo se na jeho výměnu. Klíčová zdržení mají na svědomí soudy - účastníci řízení mají na odvolání definovaný čas (typicky měsíc), soud limity pro rozhodnutí nemá a často to trvalo i několik let.

13.6.2016 19:37

J59o79s35e52f 63Š13o63l78t11e60s 8604548400463

Taky vás nejvíce zarazila zpráva, že správní orgán ztratil spis, podle kterého stavbu povolil? Proč se asi tak ten spis ztratil, že... A hlavy úředníkům opět nepadají, protože oni za nic nemůžou.

13.6.2016 9:26

J76a85n 29H59á22l91a 8885375320457

Mě překvapilo i to, že spis byl v jednom jediném exempláři, bez kopie, bez skenu. Zajímavé.

13.6.2016 9:28

S49t73e77p55a36n 38T14o71t15h 8268689215658

V době, kdy vznikal, ještě o ukládání elektronicky na úřadech rozhodně nikdo neměl ani páru. A protože to je už 23 let, předpokládám, že se nesztratil, ale mohl být klidně, podle zákona, zkartován. Pokud nepodléhal archiválním zákonu... která ovšem vznikl až v roce 2004, tedy 11 let poté...

13.6.2016 10:27

J30o32s18e84f 51T95r88ö36g19l 8429642246116

Když se chce, tak to ztratit (=zašmelit) jde.

Ztracenou EIA můžete i dnes s trochou hledání objevit na webu, ačkoliv byl ještě podle starého zákona, který uveřejňování nepožadoval (dokument byl "uložen" u příslušného úřadu a tam ho bylo tké nutné studovat a připomínkovat, dnes je vše on-line).

13.6.2016 19:40

P24a76v65e29l 97O36b13d16r46ž41á43l18e40k 6416224418342

Když se naposledy objevil návrh na zavedení odpovědnosti úředníků, byla reakce, že by pak na úřadech neměl kdo pracovat, protože by se báli cokoliv rozhodnout :)

13.6.2016 9:38

J78o53s90e30f 40T46r63ö76g27l 8439822766986

Včetně klíčového posudku EIA.

13.6.2016 19:39

P32e42t47r 69T28y86č57k81a 6615332769772

NKÚ používá odhad ceny stavebních prací z roku 1993?8-o

13.6.2016 9:14

J48a88n 23M79a72z57u22r76e27k 8935124977279

Jenom pro zajímavost ohledně sesuvu:

Na mapy.cz jsou nabízeny letecké snímky se zpožděním tak 1 až 2 roky. Díky tomu je nyní možné si nad ten sesuv najet a změřit si ho (v pravo dole - Nástroje - Měření vzdálenosti). Naměřil jsem šířku 200 m. A i pohledově to nevypadá tak rozsáhle, jak bývá popisováno:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0164401&y=50.5622300&z=18&base=ophoto&rm=9ftbIx-guUV9gfZ

Když si to celkově prohlídnu takhle zvrchu, napadá mi, že za to možná nemohla eroze přírodní, ale způsobená činností člověka - v tomto případě těžba v lomu... Nevzpomínám si, že by se takhle o tom někdy psalo.

13.6.2016 8:59

Z83d39e11n52ě79k 92J30o39n47á19š 9101709696230

ale psalo, nedávno tu byl článek, že to chtějí zaplatit od té společnosti, co to tam navezla.

13.6.2016 9:03

J34a82n 52M26a29z23u52r91e57k 8505954547849

Máte pravdu, to jsem přehlédl...

http://usti.idnes.cz/stat-chce-kvuli-sesuvu-miliardu-dnh-/usti-zpravy.aspx?c=A160606_154333_usti-zpravy_hrk

13.6.2016 9:06

V69o98j81t37a 40L49e52j44s57e56k 1391805409559

ono je to zmíněné i v tomto článku...

13.6.2016 9:39

S47t11e79p22a19n 13T44o86t93h 8748769815838

jj, zcela jistě za to může lom, který tam stojí 100 let... tohle totiž může napadnout jen ministra naší vlády... nikdo jiný by na takovou ... chytrost nemohl přijít.

13.6.2016 9:54

J74a90n 81M59a55z35u17r59e39k 8645804687309

Já si myslím, že právě díky tomu, že je tam lom přes 100 let, vlastně došlo k tomu sesuvu. Přijde mi celkem logické, že když tam ten lom nebyl, tak spodní vody stékaly po původní skále až skoro do Labe. Jestliže se takovýto proud přeruší a nechá se roztéct do vyšších podloží, tak se to pak může utrhnout.

Jak jsem někde četl, tak kolem roku 2000 byl už lom uzavřen a nemělo se tam těžit. Proč pak byla těžba obnovena je mi záhadou...

13.6.2016 16:47

J27o77s76e35f 22T45r88ö66g14l 8909762376856

Já jsem si to byl v roce 2013 projít a ta šířka celkem souhlasí. To ale nic nemění na tom, že 200 m dálnice dost podstatně chybí, dle geologů se tento už v podstatě hotový úsek posunul a musí se stavět znovu, o zabezpečení svahu nemluvě.

JInak doporučuji vygooglit si fotky, je to působivé. Připomnělo mi to Enty z pána prstenů - les na pochodu proti dálnici :-)

13.6.2016 19:44

M51a50t82ě15j 17K60o58n64v76a52l75i96n82a 8559325943

Je zajímavé, že v minulosti byli za hlavní viníky zpoždění považováni ekologičtí aktivisté. Dnes, když už se ví, že ekologičtí aktivisté měli v lecčems pravdu (riziko sesuvů, apod.), tak se průtahy svádějí na tzv. soudní spory o vedení trasy. Všechno je to ale o tom, že stát není schopen dodržovat zákony, které si sám schválí...

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak by byl pod Českým středohořím tunel, riziko sesuvů by bylo minimalizováno, dálnice by byla levnější a dnes už by patrně stála....

13.6.2016 8:41

J17a45n 98V52e88s84e65l20ý 5674613412911

A kdyby se nestavěla přes hory, ale mnohem rozumněji ve směru Praha-Kladno-Slaný-Louny-Most, tak by to bylo lehčím terénem, napojilo by se na dálnici mnohem více lidí, potenciální dálnici na Karlovy Vary a Cheb by nahradila spojka poloviční délky a nemusel by se zničit kus CHKO.

13.6.2016 9:24

L69u10d15ě31k 69N83ě65m76e34c 5565301202644

Možná je to rozumější jen pro Vás, případně pro pár dalších vyvolených.

13.6.2016 9:31

M13a56t77ě76j 14K33o12n98v36a50l81i76n35a 8969335753

A z Prahy do Berlína byste jezdil přes Cheb, abyste objel všechny hory??? To asi ne....;-D Je samozřejmě otázka, proč potřebujeme mít do Německa 4 dálnice (D5, R6, R7, D8), ale Vaše řešení jde trochu mimo. Ono to směrování přes České středohoří je z mnoha variant ještě to méně náročné...

13.6.2016 9:52

J62a14n 54V51e16s35e52l36ý 5484533522101

Nepřekrucujte moje věty. Úplně by stačilo vyhnout se problematickému terénu Středohoří, když nebylo nutné tudy dálnici vůbec trasovat. Obecně platí pravidlo, že naši předkové nebyli blbí a že se vyplatí respektovat přepravní koridory používané už minimálně od středověku. D5 je třeba příklad, jak to udělat správně. Trasování D1 mezi Prahou a Jihlavou (tam je správná trasa na Kutnou Horu a Havl. Brod) nebo D8 přes Středohoří jsou pitominy, které jsou zdrojem permanentních problémů.

13.6.2016 10:23

M11a41t17ě40j 79K25o13n47v34a55l93i86n51a 8619365133

Ale obchodní stezka vždy vedla z Prahy do Ústí a do Drážďan. Jen stačil koridor kolem Labe, který je však již dnes kapacitně nedostatečný. Snaha vyhnout se Českému středohoří je sice logická, ale poměrně nereálná, protože díky trasování přes České středohoří je možno naopak využít příhodnější trasování Krušnými horami (po jejich nejnižší části)....

13.6.2016 10:58

J43o51s87e39f 98T55r46ö51g68l 8209692276806

Nutno dodat, že s dálnicí se primárně uvažovalo v trase Praha-Berlín, ostatní bylo podružné. Německá strana dokonce posuzovala varianty přechodu přes Krušné hory a vyšlo jim jako nejvýhodnější přechod Most-Freiberg (cca okolo Nové vsi). Naopak současný přechod moc dobře nedopadl (je to hodně převýšení, vede to přes Natur Park v DE i přes přírodní park u nás atd.). Další varianty byly Chomutov-Chemnitz (zamítnuta) i Liberec-ZIttau. Trasa nazvaná D7/D28 cca po trasa Praha-Slaný-Louny-Most-Freiberg-Dresden-Berlin by byla slušně použitelná. Nakonec ale Němce přesvědčila naše vláda, že jinudy to vlastně vést nemůže a Němci se přizpůsobili.

Přes KV je to opravdu trochu z ruky :-)

13.6.2016 19:56

L61u49d34ě13k 45N56ě94m33e90c 5515481962954

Když vyjmenuju všechna možná rizika, tak se do nějakého určitě trefím a budu taky moci tvrdit, že jsem měl v lecčems pravdu. A výroky typu "... dnes už každý ví..." jsou na úrovni nedostudovaného sociologa.

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak jsme dodnes nepostavili nic.

13.6.2016 9:35

M92a80t17ě21j 63K70o29n66v88a30l29i40n24a 8389275913

To tvrdíte vy, já zase tvrdím, že by dálnice klidně hotová být mohla. Jak by to bylo ve skutečnosti, ale asi nedokáže říci nikdo....?

Spíše jsem chtěl říci to, že s ekologickými aktivisty nikdo nemluvil a jejich názory byly vždy považovány za extrémní a to i přesto, že v mnohém měli (mohli) mít pravdu.

13.6.2016 9:50

R36o68m11a18n 39V45í28c49e15n94e12c 2309572198552

Ale z jakého důvodu, na základě jakých kompetencí by se mělo jednat z nějakou samozvanou skupinou aktivistů, amatérů? Vždyť se neberou mnohdy ohledy na připomínky regulérních orgánů, zejména zastupitelstev obcí, tak proč na aktivisty. Proč ne třeba na Svaz včelařů nebo Svaz zahrádkářů?

13.6.2016 10:01
Foto

J26a38k69u11b 22V61e56d79r17a88l 4413722280142

Kde jste vzal, že ti "vaši" aktivisti jsou amatéři?

13.6.2016 10:27

M72a31t27ě77j 41K63o81n47v87a66l57i61n66a 8169675683

Měl by být primárně dodržován zákon. A pokud dá někdo připomínku, tak by neměla být hozena stranou, ale měla by se řádně prošetřit. Že to dnes na Úřadech chodí tak, že se odpověď vydá poslední možný den tak, aby byla dodržena lhůta, popř. poslední možný den se uvede, že nešlo rozhodnout, protože byly dodány neúplné podklady to je věc druhá... Toto všechno má za následek prodlužování všeho, nejvíce je to vidět právě na silničních stavbách, protože tam je zainteresovaných stran logicky nejvíce....

13.6.2016 10:30

D98a18n78i74e13l 12D53r36n15e39c 6791879936282

Hlavní problém je v té legislativě a bordelu v ní, je to stát kdo dává skrze legislativu moc aktivistům všeho druhu. To, že se se sesuvy nepočítalo, je bohužel pravda, ale názory aktivistů byli dost extrémní, a kdyby tu stavbu nenapadli, mohlo se po ní jezdit i se sesuvy. Že by byla stavba podle jejich plánů levnější není pravda, 13 km tunel by vyšel minimálně na stejných 15 mld., navíc by byl výrazně dražší provozně a tunel je i rizikovější řešení.

13.6.2016 10:13
Foto

J96a71k98u44b 41V73e83d52r25a54l 4723782490132

Svatá pravda R^V

13.6.2016 10:25

J53o59s93e50f 22B47r89o32ž92e53k 7113705762891

Ekofašisti to samozřejmě primárně zavinili, nakonec i v článku je, že hlavní zpoždění zavinili oni tím, že ty soudní spory rozpoutali. To, že je a vždycky byl na ŘSD bordel je nepochybné, ale nebýt rozpoutání těch soudů, tak se mohlo minimálně 12 let jezdit po dálnici a spousta lidí by nemusela kvůli tomu zemřít.

13.6.2016 10:37

J72o11s83e93f 53T68r68ö85g61l 8329732926836

Já jsem také podepsal petici za tunel Kubačka (resp. za posouzení trasy s tunelem Kubačka), ale i tak bych si nedovolil napsat, že by tato varianta byla nutně lepší - to by právě musel zodpovědět ten posudek včetně EIA.

Středohoří je vyvřelé pohoří na usazeném podkaldu (zjednodušeně čedič na pískovci). Čedič je masivní a vrtat do něj (současná variant a se dvěma tunely) je náročné, ale dobře to drží. Vrtat do pískovce lze snadno (varianta dlouhého tunelu Lovosice-Řehlovice), ale je porézní a takový tunel se může stát drenážní trubkou pro celý masiv. Mj. by teoreticky mohlo dojít k poklesu spodních vod ve velké části CHKO a příroda by šla kam (do háje...). Varianta s KUbačkou by byla někde mezi, nebyl na ní dělán detailní geologický průzkum a rozhodnout od stolu je obtížné.

13.6.2016 19:51

J56a92n 34A11l34b61e49r82t 5543455399740

Ten popisek u fotky... ;-D Co je za rok?

13.6.2016 8:29

J55a38n 74D77ř55e43v70ě95n92ý 1789230701789

Je to správně, letos je rok 2032. Nepoužíváš kalendář? :D

13.6.2016 8:55

J34a80n 44A67l96b71e75r29t 5623425389680

Tak pardon, pár let jsem zaspal...;-D

13.6.2016 8:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.